Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Özil wil geen ‘Deutsch-Türke’ zijn: ‘Geboren in Duitsland’

Laatste update:
/

Mesüt Özil is geboren en getogen in Duitsland, maar Turkse voetballiefhebbers vinden de spelmaker van Arsenal en het Duitse elftal nu nog steeds ein Deutsch Türke. Özil, die Turkse roots heeft, verbaast zich daarover, zeker omdat hij al ruim zestig keer het tenue van die Mannschaft om de schouders heeft getrokken.

"Niemand noemt Sami Khedira der Deutsch-Tunesier en Lukas Podolski of Miroslav Klose wordt ook niet der Deutsch-Pole genoemd", toont Özil zijn ongenoegen tegenover BILD. “Veel mensen zijn vergeten dat ik ben geboren in Gelsenkirchen en dat ik ben opgegroeid in Duitsland.”

Özil zingt tijdens het volkslied van Duitsland niet mee, maar dat heeft niks met vermeende gevoelens voor Turkije te maken. “Als ik tijdens het volkslied niet meezing is dat omdat ik me concentreer op de wedstrijd”, verklaart Özil. “En ik bid voor gezondheid en geluk tijdens het volkslied van Duitsland.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Kunnen heeeeeel veel mensen een voorbeeld aan nemen. Je mag het land waar je opgroeit en kansen krijgt wel dankbaar zijn.

25 maart 2015 om 23:43

Laat ajb iedereen vrij in zijn keuze met het land waar hij meer affiniteit mee heeft. Ik ben hier opgegroeid in Nederland en voel me ook Nederlander, maar ik voel me meer Marokkaan en ik vind het land mooier. Moet ik dan alsnog voor Nederland kiezen?

25 maart 2015 om 23:58

Gio69 klopt helemaal, maar ik kan me wel indenken dat een heleboel autochtonen zich afvragen waarom personen een andere land veel mooier vinden, maar alsnog in Nederland blijven wonen en hun ongenoegen erover blijven uiten.

26 maart 2015 om 00:17

@ibo_barca

"maar ik voel me meer Marokkaan en ik vind het land mooier"

Dan vraag ik me toch sterk af wat je nog hier doet, je zou toch eerder gaan wonen in een land waar je je thuis voelt en dat dan ook nog "een stuk mooier is"

Zit niks racistisch achter voordat iedereen daarover struikelt, ik ben nieuwsgierig.

26 maart 2015 om 00:22

Ik vind Marokko ook een mooier land dan Nederland, en ik ben een echte "Hollander". Neemt niet weg dat er veel dingen toch beter zijn geregeld in Nederland. En toch liever hier woon.

26 maart 2015 om 00:24

jeffrey geloof me marokko is echt 10 keer mooier dan nederland en dat zeg ik als niet-marokkaan

26 maart 2015 om 00:29

Je vind Marokko mooier als vakantieland dat is wat je bedoelt Dutchfavourite. Er komt namelijk zoveel meer bij kijken om een land mooi te vinden waaronder dus hoe de zaken geregeld zijn.

26 maart 2015 om 00:31

Mr.bombastic 10 keer mooier is nogal wat om zomaar te zeggen. Maar je woont neem ik aan in Nederland?

26 maart 2015 om 00:35

Ik geloof het graag ben er nog nooit geweest. (ben ik niet zo'n fan van de hitte)

Maar jullie hebben jullie ook een dubbel paspoort ?

@ibo_barca waarschijnlijk wel, en als die het daar zo mooi vind moet die daar gaan wonen, wat heb je eraan om je leven hier te slijten als je de uitweg heb richting je droomwereld ?

26 maart 2015 om 00:37

Ik zit hier nog in Nederland omdat Nederland beter onderwijs heeft, meer werk, hogere salarissen en ben hier toch opgegroeid. Maar in de toekomst ben ik zeker van plan om daar te gaan wonen en werken als het daar beter gaat. Gelukkig is Marokko zich sterk aan het ontwikkelen dus dat komt nog zeker wel

26 maart 2015 om 00:51

Dus eerst nog ff alles meepakken.

Inplaats van de boel verdedigen plaats jij nu de "stereotype Marokkaan" in het quadraat..

26 maart 2015 om 00:51

meer werk valt wel mee hoor ibo.

weet je dat er duizenden spanjaarden naar marokko trekken omdat daar meer werk is tegenwoordig?

26 maart 2015 om 01:23

Alles meepakken? Ik doe er mijn best toch voor?? Het is niet zo dat ik het geld en het onderwijs hier steel, of wel?

26 maart 2015 om 01:27

Sowieso zal iemand die puur Hollands is nooit voelen wat iemand die 2 nationaliteiten heeft voelen voor een ander land. En het zegt toch genoeg wat jou beeld is over " de stereotype Marokkaan". Door zulke gedachtes dus voel ik me minder Nederlander dan Marokkaans...

26 maart 2015 om 01:42

als je dan de discussie aangaat, de vraag beantwoord en uitlegt waarom dan komt er begrip

hij zet het niet voor niets tussen haakjes, het is een nederlands stereotype dat hij met jou wilt bespreken om zo duidelijkheid te creeren,daardoor komt ook meer begrip voor elkaar, maar er is iig een conversatie

en als je je dan direct persoonlijk aangevallen voelt en beledigt gaat doen is het einde gesprek

dus ipv ook je best te doen een steentje bij te dragen aan dit maatschappelijk probleem, waar jij duidelijk onderdeel van uitmaakt, gooi jij de deur dicht, waardoor jij aangeeft helemaal niks te willen bijdragen

ook is het grootste verschil mi dat in de veel grotere duitse bevolking de migranten veel meer geassimileerd zijn, waar de nederlandse overheid voor integreren is gegaan

dit zorgt ervoor dat mensen zich veel minder aanpassen aan het nieuwe land en het nieuwe land zich veel meer moet aanpassen aan alle soorten migranten die binnenkomen

ook is door de grote hoeveelheid migranten veel op het gebied van nationalisme als racisme afgeschilderd, waar de nederlandse overheid helaas in meegegaan is, hierdoor krijg je hele kromme verhoudingen binnen het volk, want een trotse nederlander is een racist, maar een trotse marokkaan is een trotse marokkaan en daar moeten we respect voor hebben

zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen van dingen die in het verleden fout zijn gegaan, maar pas as er openlijk gesproken wordt komt er een oplossing

vandaar dat ik je oproep inhoudelijk te reageren en je niet aangevallen te voelen, want dat is niet aan de orde

leg aub uit waar die gevoelens in jouw geval vandaan komen, want als elke ''marokkaanse-nederlander'' die discussie uit de weg gaat zal het nooit opgelost worden en zal het vermoedelijk alleen maar erger worden

26 maart 2015 om 02:42

@ scrumpti0uz

Sorry, maar ik vind dat grotendeels maar aanstellerig gedrag, er zijn zoveel verschillende redenen te bedenken waarom mensen in een bepaald land wonen, maar zich daar toch niet helemaal thuis voelen of een ander land mooier vinden. Daar is toch helemaal niets verkeerd aan, we geloven toch in "free speech" (uiteraard ligt de grens bij het prediken van haat of geweld) ? In Nederland lijkt het tegenwoordig of alleen mensen van "nieuw rechts" iets mogen zeggen, maar andersom mag er niets (over hen) gezegd worden want dan staan ze meteen op hun achterste poten.

Voor Jihad gangers die terug komen; die moeten vervolgd worden en vervolgens achter slot en grendel verdwijnen. Ze in andere landen dumpen zodat ze daar er lekker op los kunnen moorden, verkrachten en weet ik al wat niet meer lijkt mij ook geen goed idee. Zoiets zou ons land ook heel wat reputatie schade opleveren, want waarom zouden andere landen dan nog met ons mee willen werken als het gaat om de beveiliging van grenzen, bovendien vind ik dat nou niet echt een humane oplossing. Want in feite zeggen we dan dat onze levens meer waard zijn dan de levens van arme mensen elders op deze planeet.

Daarnaast mogen wij als westerlingen ook weleens kritischer worden naar onze regeringen, want als we naar de ellende in de wereld kijken heeft het westen daar een heel groot aandeel in. Overigens valt er tegenwoordig genoeg te klagen over Nederland, veel Nederlanders doen zelf ook dagelijks niet anders. Helaas blijft het voor de meesten in Nederland altijd maar bij klagen op verjaardagen, bij het koffiezet apparaat en op internet. Maar protesteren, staken of stemmen "ho maar", maar zodra er mensen zijn die echt opstaan (dan heb ik het over normale acties) is het volgens velen ook weer niet goed.

Ik ben alles behalve een linkse rakker, maar in ik vind dat in deze discussies een hoop onwetendheid, naïviteit en soms een misplaatst superioriteitsgevoel de boven toon voert. Bijvoorbeeld wanneer mensen zeggen dat bijvoorbeeld moslims steeds maar hun excuses moeten aanbieden voor iets wat andere malloten gedaan hebben. In de tijd van IRA en andere westerse terreur organisaties eisten we toch ook niet dat christenen of blanken hun excuses steeds maar weer moesten aanbieden. Of wat dacht je van al die (westerse) pedo´s die overal ter wereld hun boekje te buiten gaan, daar bieden wij toch ook collectief niet onze verontschuldigingen voor aan.

26 maart 2015 om 06:56

Ik begrijp zeer zeker wat Ibo bedoelt, waarom zou hij niet een sterke band hebben met het land waar je ouders? vandaan komen. Ik ken het, ben half italiaans en vind italie het mooiste land ter wereld. Echter, hier in Nederland is alles dusdanig goed geregeld, goede kansen en degelijk onderwijs, prima om je te ontwikkelen. Wat ik nooit zal begrijpen, en dat is denk ik waar in de discussie naar wordt verwezen, zijn mensen die in de opvoeding meekrijgen dat alles wat met het westen te maken heeft, europa en ook amerika, slecht is en waardoor daarop een haat wordt gecreeerd. Er zijn genoeg 'allochtonen', geboren in Nederland die dag in dag uit het land vervloeken. Daar kan ik met mijn hoofd niet bij, en dit soort mensen mogen mogen van mijn part wel direct de grens over geschopt worden. Maar door gewoon je best te doen en mee te lopen in de nederlandse maatschappij, zoals Ibo aangeeft, is er geen reden om een ander land niet mooier te vinden..

26 maart 2015 om 08:05

Als je over stereotypes begint en zo'n opmerking maakt tekent dat ook wel een stereotype. Stereotype is overdreven beeld van een groep mensen die niet vaak overeenkomt met de werkelijkheid. Hij heeft het over goede opleiding en goede werk mogelijkheden. Iets dat Nederland aanbied, iets waar hij voor betaald, waar hij belasting voor betaald straks en waar hij hard voor moet werken. hij heeft een droom die heel erg veel mensen hebben, ook Nederlanders. Als hij de mogelijkheid heeft om later in een ander land te wonen of werken, omdat hij hier hard zijn best heeft gedaan, dan is daar bijzonder weinig mis mee. Hij gaat niet met een uitkering pleite of met het geld wat onder jou matras ligt.

26 maart 2015 om 08:59

Zo is het dus ook gewoon naamloos, en hierboven ergens zei iemand iets van hier blijven en gewoon blijven profiteren? Deze man zal waarschijnlijk ook gewoon belasting betalen, een baan hebben en ergens wonen. Dus hoezo profiteren?

26 maart 2015 om 09:11

Probleem zit hem in het geloof. Meeste autochtonen die zeiken op buitenlanders hebben een probleem met de islam. Dat is wel duidelijk. Niet moslim allochtonen (uitzonderingen zijn er altijd) hebben niet zoveel met racisme te maken als moslim allochtonen. Veel mensen vinden dat islam geen.plek heeft in NL/Belgie waardoor ze direct de miljoenen moslims discrimineren. En dit is een kwalijke zaak die rechts NL/Belgie en iedereen die op ze stemt zich mag aanrekenen. Je hebt nu al wij zij gevoel in de samenleving. En met racisten als de Winter en Wilders wordt het toch al niet beter op. Trouwens ook vvd met Rutte kunnen er wat van. Goh en dan.klagen dat mensen niet dankbaar zijn richting NL en Belgie.

Oh ja en meten met twee maten kunnen ze hier ook heel goed. Joodse minderheid mag haar geloof op alle denkbare manier uiten maar een moslim ho maar. Verander dat eens en geef moslims een plek zoals het hoort in de samenleving dan zul je zien dat veel dingen in positieve zin zullen veranderen. Dat is mijn bescheiden mening.

26 maart 2015 om 09:11

denk het niet, want hij is hier nog voor zn opleiding, dus hij heeft (vermoedelijk) gen fulltime baan en als hij die wel zouhebben zou hij naar verhouding zeer veel profiteren qua opleiding etc in verhouding met hetgeen hij de samenleving heeft terug kunnen geven

26 maart 2015 om 09:14

Wat een geneuzel allemaal...alsof je als je uit een bepaald land komt niet in een ander land van betere omstandigheden gebruik mag maken. Als het onderwijs achteruit blijft hollen gaan mijn kinderen ook in het buitenland studeren. Als hier niet genoeg werk is emigreer ik ook...alsnbier de regering gek en geweldadig wordt vertrek ik ook. Of als ik denk het elders prettiger te vinden, ben ik ook weg.
Daarnaast heb ik ruim vijf jaar in bet buitenland gewerkt en was graag "buitenlander"..
Ik ben overigens kind van een nederlandse vader en een duits poolse moeder...dus europees gemengd. Daar word vreemd genoeg vaak anders tegen aan geo
Keken.
Het punt wat ik probeer te maken is laat iedereen zo leven als en waar hij/zij wil.
En zodra we mensen gaan beoordelen op gedrag ipv afkomst of kleur zal het ook allemaal een stuk gezelliger worden.

l

26 maart 2015 om 10:14

Ik heb 2 nationaliteiten, maar ik ben geboren en getogen hier. Dat je wellicht je 2 de lang verdedigt zit veel dieper Dank je waarschijnlijk denkt, het zal vast wel te maken hebben met een gevoel van onmacht .. ondanks ik ook een halve ben, voel ik me gewoon een hele Nederlander en kan ik het anders niet inbeelden.

26 maart 2015 om 10:20

@infama

Jij verdient een groen randje.

26 maart 2015 om 10:30

Klopt, ik ben zelf half Zwitser, daar is alles nog een stuk beter geregeld dan in Nederland. Toch blijf ik (voorlopig) in NL omdat ik hier ook geboren ben... Neemt mijn maximale trots voor Zwitserland natuurlijk nooit weg!

26 maart 2015 om 11:50

dat protest met anti-semitische leuzen en is vlaggen in den haag gemist grote vriend?

verder ben je zelf een racist als jij ff vanuit je ivoren torentje bepaald dat autochtonen een probleem hebben met de islam, wat helemaal niet het geval is

het gaat namelijk om personen en gedragswijze waar een probleem mee is,

majah wellicht moet jezelf eens ophouden met discrimineren en racistisch gedrag, ipv te zeiken dat dat door de autochtone bevolking gebeurt

en als een wilders en winters zoveel stemmen krijgen zal dat toch een rede hebben he, wellicht is de grens gewoon bereikt qua gedrag en vinden veel nederlanders en belgen dat hun land hun eigen burgers weer het belangrijkst moet maken ipv alle econmische vluchtelingen, oftewel gelukzoekers

26 maart 2015 om 11:54

in zwitserland is het idd veel beter geregeld, vooral dat mensen daar gerust mogen werken, maar geen pasport krijgen en als het werk ophoudt moeten ze gewoon weer terug naar het land van herkomst

het probleem in nederland is dat er naar verhouding veel te veel gelukzoekers die geen enkele bijdrage aan samenleving bijgekomen zijn, die lasten moeten ook nog een door een absoluut klein aantal werkenden gedragen worden ivm de landen rond ons

en ja dat zorgt voor problemen

26 maart 2015 om 12:26

Wil jij serieus 100 demonstranten waarvan een overgrote deel nog eens minderjarig is vergelijken met die pvv of vlaams belang racisten? Durf jij afstand te nemen van de racistische standpunten van pvv net zoals wij moslims dat doen van de IS?

Wil jij beweren dat rechts NL geen problemen heeft met islam. Zelfs vvd begint nu mee te liften met het succes van de pvv racisme en hun nazileider. Iemand die er niet voor terugdeinst om hand in hand met antisemiet le pen te gaan. En daar stemt NL op? Goh geschiedenis herhaalt zich weer met NSB opkomst.

Uit onafhankelijk onderzoek is gebleken dat nergens in europa migranten er zo beroerd voor staan in de arbeidsmarkt als NL. Hoe verklaar jij dat?

Grens is bereikt...voor wie? Meeste zijn geboren en getogen in NL en Belgie. Hoezo zie jij die als 2e rangsburgers. Ik vind dat een behoorlijk racistisch opmerking die niet mis zou staan als retoriek van de gouden dageraad.

Trouwens meeste 'autochtonen' bijvoorbeeld in Amsterdam zijn niet eens Nederlanders maar Duitsers of gevluchte Portugese joden.

26 maart 2015 om 13:30

Ja want Nederlanders hebben nika mee gepakt in de wereld. Kan iemand mij het Engelse woord voor apartheid vertellen?

25 maart 2015 om 23:46

Waar heeft hij het over dat je dankbaar moet zijn? Hij zegt alleen dat hij zich zo voelt naar de plek waar hij geboren en opgegroeid is, ongeacht de afkomst van zijn ouders.

Overigens over je dankbaarheid: een land en de wetten inbegrepen; die kunnen je maken of breken, dat is puur het geluk of de pech die je in het leven treft.

26 maart 2015 om 00:52

Wie moet ik dankbaar zijn? Alsof jij of welke andere Nederlanders dan ook mij groot hebben gemaakt. Ik ben mijn ouders dankbaar en voor de rest niemand. Mijn ouders en grootouders hebben kei hard gewerkt om te krijgen wat ze willen. En ik ben van plan om het zelfde te doen. Nederland heeft ze niks gratis cadeau gegeven. Echt waar, soms doet men alsof ze ons dagelijks voeden. Gooi die nationalisme van jullie alsjeblieft de prullenbak in want ik ben er niet geïnteresseerd in. Het zelfde geldt voor Marokkanen hoor. Nationalisme is giftig voor deze aarde.

26 maart 2015 om 07:44

waar is jullie trots voor nederland dan?

als je alleen trots bent op turkije/marokko oid maar niet op nederland moet je ook eens heel goed na gaan denken wat dit prachtige land zn inwoners biedt, hoe lang nederland al asielzoekers en vluchtelingen helpt en dat mede door die verschrikkelijke nederlanders jullie nu hier in een georganiseerd land met goede gezondheidszorg, praktisch geen armoede, goed onderwijs etc wonen

ipv nederlanders als racisten af te schilderen als ze trots zijn op hun land kan je zelf ook trots zijn op dit prachtige land, of als je dit als zon verschrikkelijk vindt en nog steeds aan het sparen bent om te emigreren, kan je op zn minst iets voorstellen bij de trots, helemaal omdat je zelf zo trots bent op je grootouders

26 maart 2015 om 08:24

@joneszizou jaja jullie hebben nederland groot gebracht. Voor dat er gast arbeiders waren, was Nederland natuurlijk helemaal niks..

26 maart 2015 om 08:48

Als je bedenkt waar die grootouders, jou ouders en jijzelf nu waren als ze toen niet naar Nederland mochten komen, kun je misschien een klein beetje meer respect hebben voor ons land. Tuurlijk hebben ze zelf gezorgd en gewerkt voor wat ze nu hebben, maar zouden ze het zelfde hebben als ze toen in Marokko waren gebleven. Ik denk het niet, dus Nederland heeft wel degelijk Veel gedaan voor de meeste marrokanen Turken en andere gastarbeiders vluchtelingen!! Het gaat erom dat je weet hoe goed je het hier hebt en daar ook dankbaar voor kunt zijn zoals ozil dat is voor Duitsland. Ipv altijd af te geven op de Nederlanders!

26 maart 2015 om 08:52

Mijn trots voor Nederland komt misschien om de twee jaar naar boven tijdens een voetbaltoernooi. Voor de rest niet hoor. En anders lees je mijn stukje nog een keer. Ik zeg heel duidelijk dat nationalisme een gif is voor deze aarde. Dus ik ben ook niet trots op Marokko. Ik bedoel hoezo zou ik? Het is maar een random land op dit aardbol, net zoals Nederland. En wie praat er over racisme lol. Geen idee waarom jij er dat bij haalt.

Nederland is zo goed georganiseerd omdat die organisatie op het begin met geld gefinancierd is die uit Indonesië, Suriname en Afrika zijn gestolen. Nederland heeft mensen kei hard uitgebuit voordat het eindelijk zo groot kon worden. Dus ik zou daar maar niet al te trots op zijn.

26 maart 2015 om 12:07

dat is jouwe mening ja, maar omdat jij tegen nationalisme bent betekent dat niet dat iedereen die trots op zn land een racist is joh mafkees

en dan afsluiten met een verhaal dat ons geld uit ander landen komt,

als er geen geld was, hoe kon nederland dan de enorme zeemacht betalen, de legers betalen om die landen te koloniseren etc

dus je bijft consequent mistasten

wellicht dat jij in je leven ook nog niks bijgedragen hebt aan dit mooie land en daarom niet trots kan zijn imdat je je stiekem schaamt voor je eigen gedrag maar dit niet toe durft te geven,

maar ik ben trots op de dingen die ik doe in de samenleving en ik ben trots op ons land, waar we zo goed zijn om mensen een geheel gefinanceerd leven te
geven, een goede opleiding(mits ze enigszins hun best doen) goede gezondheidszorg, recht van vrij meningsuiting, vrijheid van godsdienst etc,

om vervolgens toe te laten dat een of andere gefrustreerde luie puber ons land volledig afzeikt

heel veel landen in deze wereld staan niet zo sterk in hun schoenen om dat toe te laten, dat het onbeschoft gedrag is is een ander verhaal

maar wellicht een voorbeeld dat je wel begrijpt,

hoe zou er in marokko gereageerd worden als mn vriendin in der bikinistring de moskee in wilt lopen?

dat wordt niet geaccepteerd, zijn die mensen racisten of haten ze ze daardoor direct alle nederlanders/ niet moslims, niet dat ik weet

majah dit probleem zal je niet zien om nederlanders over het algemeen hun best doet zich te gedragen naar de wetten en gebruiken van het land waar ze te gast zijn

26 maart 2015 om 12:17

vergeet niet dat ik constant reageer he infama

als je mijn eerste post leest zie je heel duidelijk dat ik juist oproep tot conversatie van beide kanten

verder ben ook jij onderdeel van het probleem, aangezien je het e hele tijd over jullie hebt en mij en anderen op deze site reacties geeft die blijkbaar voortkomen uit ervaringen van jou met mensen in jouw omgeving, maar dat betekent niet dat zoals jij wilt doen geloven, elke nederlander zo is

dus kijk in die spiegel zie dat je zelf nederlanders over een kam scheert en daarom de discussie uit de weg gaat en je zelf alleen nog maar verder van de samenleving plaatst

vervolgens geef je de samenleving de schuld, maar valt jou niks te verwijten, terwijl er toch zat ''niet witte nederlanders'' middenin de maatschappij staan en volledig als nederlander gezien worden

verder blijf ik het leuk vinden hoe je begint;

,,wanneer jullie ophouden met het maken van onderscheid in allochtoon/autochtoon. Wanneer jullie de 'auslanders' die hier geboren zijn accepteren als volwaardige Nederlanders. Wanneer jullie ophouden met het roepen van onzinnige dingen over integratie, terwijl jullie het over een generatie hebben die hier is geboren en getogen onder dezelfde Nederlandse vlag als de witte Nederlander. ,,

deze hele allinea is een voorbeeld dat jij jezelf buiten de maatschappij plaatst en zelf een hele grote tweedeling ziet waar je niet mee kan leven, maar niks aan wilt doen en daarom alleen maar erger lat worden

ook vind ik die hele allinea aardig hatelijk overkomen

ja ik ben een witte nederlander en erzijn zat nederlanders met een kleurtje, das helemaal geen probleem omdat ze zich gewoon gedragen zoals het hoort

als je je buiten de maatschappij plaatst zal dat reacties oproepen en ipv zelf alleen maar te wijzen en te trappen kan je beter een discussie aangaan met als doel verder te komen dan ergens voor de zoveelste keer gaan roepen hoe beledigt je bent en hoe zielig de wereld je eigenlijk wel niet moet vinden

je bent er zelf bij, doe je best om er wat aan te verbeteren ipv het probleem te verergeren

26 maart 2015 om 13:28

Wat voor een sukkel ben jij. Ik zeg helemaal niks over racisme. Als begrijpend lezen kennelijk al een heel klus voor je is, dan ga ik niet eens in op de rest van je verhaal aangezien je het toch niet gaat begrijpen.

26 maart 2015 om 10:10

Ik vind die allochtonen discussie wel grappig altijd aangezien het dan meestal mensen zijn die wel voor het koningshuis zijn terwijl dat ook allochtonen zijn .......smh

Je bent wat je je voelt. Of je nou nog veel banden hebt met het land van je voorouders of het land waarin je opgegroeid bent maakt niet uit. Goed van Ozil dat hij zijn eigen keuze daarin heeft gemaakt

Zing dan tijdens het volkslied gewoon mee en bid dan gewoon als je voor de aftrap aan het wachten bent, althans zo denk ik erover. Sowieso valt het mij bij Duitsland heel erg op dat zowat de helft nog niet eens meezingt. Ik vond het Nederlands elftal tijdens het WK echt geweldig uitzien toen iedereen ongeacht zijn afkomst gewoon het volkslied meezong.

25 maart 2015 om 23:41

Ik bedoel David Luiz bid toch ook voor de wedstrijd met betraande ogen. Bidden kun je ruim voor de wedstrijd doen, mee eens.

25 maart 2015 om 23:44

Cultureel bepaald. Bepaalde volken zijn wat nationalistischer dan anderen en dat zie je ook terug bij ploegen die gepassioneerd meezingen en aan de andere zijde, ploegen die met de neus in de vingers zitten om het zo maar even te zeggen. Zoiets zou uit jezelf moeten komen en niet geforceerd.

25 maart 2015 om 23:47

Als we het over nationalisme gaan hebben staat Duitsland anders wel heel hoog hoor
Al zal dat door jongens als Özil, Khedira enzo toch anders ervaren worden omdat ze, ondanks hun toch Duitse nationaliteit in een ander cultuur opgroeien in hun gezin.

25 maart 2015 om 23:46

Je hoeft niet perse je passie tijdens het volkslied te laten merken, als je het maar tijdens de wedstrijd laat zien en özil speelde toch aardig goed bij Duitsland tijdens het WK ookal heeft hij niet gescoord, hij speelde goed en heeft alles gegeven.

26 maart 2015 om 00:02

Reallfc4ever je hebt natuurlijk gelijk, maar dan roep je het wel een beetje op jezelf af dat mensen dan zo gaan denken.

Ik bedoel BMI was ook gewoon geboren in Portugal, maar zingt het Wilhelmus met passie mee.

25 maart 2015 om 23:51

Ik denk dat van Gaal hierin een grote rol speelde. Die hecht veel waarde aan zulke aspecten en zal het er wel 'in hebben gestampt' dat iedereen mee zingt. Volledig terecht naar mijn mening.

Ozil is eigenlijk ook een Duitser, hij voelt zich Duitser, behandel hem dan ook als een Duitser.

nou nou deze man heeft niks met turk zijn te maken hij is puur verduitst gewoon zijn turkse pasport afpakken. nu krijg vast zeker wel comentraar maar geef alleen mn mening

25 maart 2015 om 23:45

Vindt je het dan slecht dat hij echt duitser is?

25 maart 2015 om 23:46

Ozil heeft niet eens een Turks paspoort, just saying...

25 maart 2015 om 23:48

dat heeft hij wel ouders zijn turks dus heeft hij zeker

26 maart 2015 om 00:18

Dat zegt niets. Ik heb een Engels en een Canadees paspoort, mijn moeder had een Belgisch en een Spaans paspoort en mijn vader een Iers paspoort. En mijn kinderen hebben een Engels paspoort en kunnen nog uit 10 tweede nationaliteiten kiezen.

26 maart 2015 om 00:21

Stel ze worden prof, nog erger dan een Januzaj dilemma

26 maart 2015 om 02:05

Valt an sich wel mee, ik woon in London en ben de komende 20 jaar niet van plan om ergens anders te gaan wonen. Dus dat zal wel meevallen. En ik reken er ook absoluut niet op dat ze ooit prof worden, ik ben zelf nou niet zo'n talent, en mijn wederhelft ook niet.

26 maart 2015 om 07:27

Belgisch, Engels, Canadees, Iers, Spaans en Nederlands? Tell me more. I'm interested

25 maart 2015 om 23:49

Niet doen alsof jij niet bent veranderd door nederland, want als je nu terug zou moeten naar Turkije zou je dat niet leuk vinden.ik ben overigens ook niet helemaal nederlands

25 maart 2015 om 23:53

ik zou het wel leuk vinden om naar turkije te gaan maar mijn roots ligt in italie

26 maart 2015 om 00:03

Wat houdt je dan tegen Murat? Je bent tenslotte al 25.

26 maart 2015 om 00:25

lol, aangezien je 25 bent kan je gaan? Wat dacht je van geld, kinderen... ?

26 maart 2015 om 00:28

ik woon in nederland omdat ik me vrienden nie wil verlaten mis daarom? als ik wou was ik allang al terug maar vriendschap gaat voor iets wat jullie begrijpen volgens mij

26 maart 2015 om 00:36

Belgunner hij zegt heel explicitiet hij zou het leuk vinden om naar Turkije te gaan. Wie ben ik dan om daaraan te twijfelen en dus vraag ik me af wat hem tegenhoudt?

Vooral na wat hij gezegd heeft over het afpakken van Ozil zijn paspoort. Dan vraag ik me af hoe de Turken in Turkije over Turken denken die in het buitenland wonen. Of ze dan ook zo extreem denken.

Dus Ozil daar moet de paspoort van afgepakt worden omdat hij "verduitst" is terwijl hij er geboren en getogen is, maar meneer Murat wil graag naar Turkije alleen blijft vanwege zijn vrienden? Wat denk je wel niet van jouw ook gewoon de paspoort afpakken! :P

26 maart 2015 om 00:42

ik zie scrumpti0uz alleen maar reageren van, ''wat houdt jullie tegen'' ''waarom dan toch hier wonen als je een andere land leuker vindt'' bla bla bla. hij snapt er niet veel van. Mensen hebben hier alles opgebouwd, dat kan je niet in eens vernietigen en naar een andere land vertrekken.. of klinkt dat heel raar voor je?

En het probleem is dat veel buitenlanders zelf de keuze niet hebben gemaakt, meestal heeft de 1e generatie een keuze gemaakt waardoor de volgende generatie blijft ''plakken'' (in Nederland) door omstandigheden, o.a. familie dat dan hier woont.

Natuurlijk zijn er ook gewoon veel dingen beter geregeld hier in Nederland waardoor mensen ook willen blijven. (denk aan mensen uit de 3e wereld landen)


Ik ben trouwens wel benieuwd
stel voor werk moet je 10 jaar werken in Portugal, je neemt je Nederlandse vriendin/vrouw mee en werkt daar 10 jaar. je krijgt uiteindelijk een kind en je kind krijgt automatisch een Portugees paspoort. Hij gaat daar naar school, en is al 9 jaar. Is jou kind nou een Portugees volgens jou of een Nederlander?

Mijn antwoord zou dus ; Nederlander zijn. (aangezien de ouders gewoon puur Nederlanders zijn)

26 maart 2015 om 00:46

Je bent tenslotte 25? Gaat het dan om leeftijd volgens jouw??

26 maart 2015 om 00:50

scrumto0uz als je beter leest dat weet je dat ik niet naar turkije wil maar italie

26 maart 2015 om 00:53

Arumadbro en Emre42 het zijn vooral de jongeren die klagen en maar zeuren over Nederland en Turkije zoveel beter vinden en niet de ouders.

De ouders beseffen waarschijnlijk dat ze het beter hebben in Nederland omdat zij wel het leven in Turkije hebben meegemaakt.

En ja ik stoorde me inderdaad aan Murat zijn opmerking over het afpakken van Ozil zijn paspoort.

Als je 25 bent kan je makkelijker emigreren dan als je bijvoorbeeld nog een tiener was. Ik heb juist gegokt dat Murat alleenstaand is dus niks zou hem tegenhouden. Hij gaf zelf aan dat hij bleef "vanwege zijn vrienden".

26 maart 2015 om 00:58

Murat maar dan geldt het eigenlijk alsnog. Ik heb oude studiegenoten die zijn verhuisd naar Italie nadat ze er hebben stage gelopen.

En vergeef mijn harde toon, maar ik vraag me dus echt af waarom mensen niet gewoon hun geluk opzoeken in plaats van hun ongenoegen te blijven uiten en het land proberen te veranderen waarin ze wonen terwijl er landen zijn wat al aansluit op hun behoeften.

26 maart 2015 om 01:08

ik heb een mooie turkse vriendin dus wat je ook hebt gewed je hebt veloren XD

26 maart 2015 om 01:10

scrumpti0uz, maar natuurlijk zijn sommige dingen beter geregeld hier in Nederland (alhoewel Turkije best aardig bezig is). Dat kan je gewoon niet ontkennen. De meeste jongeren die dit roepen hebben niet veel verstand, maar dat maakt niet uit. als je ook naar de statistieke kijkt zie je dat Turkije alleen maar groeit (iets minder dan vorige jaren, maar groeit economisch nog steeds). Veel mensen immigreren ook naar Turkije, ook gewoon Nederlanders (dus geen turken met nederlandse paspoort). Veel hoog opgeleiden gaan ook weg uit Nederland, heb je dat al door? veel gaan naar Canada / Usa. waarom eigenlijk? omdat het daar voor hun alles beter is geregeld. Nederland is geen paradijs, net als ieder ander land. als je niet werkt kom je nergens. en werk je? zelfs dan met moeite waar je in andere landen gewoon veel verder kunt schoppen. (de mogelijkheden zijn gewoon veel meer in landen als de Vs)

Het is best laat dus heb misschien wel veel vage dingen getypt. morgen terug lezen zal leuk worden ..

26 maart 2015 om 01:14

Scrumotiouz

Tsja hetzelfde dilemma/probleem hebben wij Turken op dit moment ook in Turkije. Ik hoor van al die Syriers/irakezen en nog meer van dat soort lui hier, dat ze een hekel hebben aan Turken en Turkije. Dankzij Turkije leven ze misschien nog op dit moment. En daar gaat dus mijn belastingeld heen in Turkije, naar dat soort ondankbare mensen. Dus ik snap je punt wel, maar je kan moeilijk iemand verplichten om naar zijn of haar eigen land te emigreren, ondanks dat ze jouw en je land voor geen meter mogen.

Sorry voor het offtopic gaan.

26 maart 2015 om 01:35

Arumadbro nee ik ben juist blij met je reactie want ik vind debatteren leuk, maar ik heb niet echt een weerwoord want het is inderdaad allemaal een beetje vaag.

Emre42 precies! En waarschijnlijk heb ik Murat een beetje verkeerd ingeschat omdat ik vooral uitging van zijn 1e reactie op dit topic.

Birambi, misschien is hij wel half lol?

26 maart 2015 om 01:45

Kijk eindelijk een fatsoenlijke reactien met inhoud, chapeau!

26 maart 2015 om 07:39

Heel goed voorbeeld. Het kind zou door zijn ouders veel gevoel hebben voor nederland, en het land bewonderen etc etc. Maar portugal zal dat kind toch, denk ik, als thuis zien. Vrienden, bekende omgeving, de taal, kortom de cultuur. Daarentegen heb je weer de cultuur vanuit de ouders, die zijn opinie zal veranderen tegenover bepaalde punten etc etc. Het zal botsen op bepaalde valkken (altijd), en naar mijn mening is dat de ouders het kind moeten opvoeden naar de normen en waarden, van het land waar hun wonen, en natuurlijk mag je je kind opvoeden zoals je dat zelf wilt.. Maar rekening houdend met de normen en waarden van het land waar je woont. Zo simpel is het, je mag andere gevoelens hebben en anders naar bepaalde dingen kijken, maar dat betekend niet dat je de dominante normen en waarden van portugal kan veranderen. Uiteindelijk blijft het , ook voor het kind, moeilijk om een keuze te maken. Ik zelf zou het iedergeval als een moeilijke keuze ervaren, maar als ik echt zou moeten kiezen zou ik voor nederland gaan. Alleen dat ik hier ben opgevoed vrienden heb onderwijs etc.

26 maart 2015 om 13:05

en waar komt het oa door dat je van zuurverdiende loon zo weinig overhoudt?

juist ja door de bergen economische vluchtelingen die vak niet of extreem laag opgeleid zijn, hier binnenkomen in veel te grote getalen, bergen met geld kosten en niks bijdragen aan de maatschappij

deze economische vluchtelingen, oftewel gelukzoekers, verpesten het hierdoor ook voor de echte vluchteling die wel zn best wilt doen

ik pak dit voorbeeld op omdat het redelijk veel in het nieuws is de laatste tijd en omdat dit iets is waar veel eenvoudiger iets aan te doen is dan dan tegen bv tuig uit de schilderswijk dat al generaties van andermans belastinggeld leeft, omdat je deze mensen niet het land uit kunt zetten/toegang tot je land kunt weigeren, maar dat neemt niet weg dat ook deze groep aangepakt moe worden

ook ben ik al jaren voorstander van een (maatschappelijke) dienstplicht voor jongeren, dit geeft jongeren de kans om ervaring op te doen en voor veel jongeren kan een les discipline ook geen kwaad

ook zal je door zon dienstplicht groepen jongeren leren samenwerken, ongeacht de afkomst

als je de jongeren ook in speciaal daarvoor ingerichtte barakken/flats laat wonen zullen ze wel MET elkaar moeten leven en zal er veel begrip voor beide kanten komen

ook de situatie dat iedereen hetzelfde ondergaat is een mooi moment waar je groep saamhorigheid, respect en begrip mee kan kweken dus ik hop van ganser harte dat de politiek eindelijk door gaat pakken

26 maart 2015 om 13:07

prachtig voorbeeld emre

wellicht dat dit voor de ''turkse-nederlanders'' wat herkenning en begrip teweeg brengt

Daar is hij dan zelf verantwoordelijk voor. Post na het Wk winst een Duitse vlag met een Turkse maan en ster erin, dan vraag je er natuurlijk ook deels zelf om. Ook interviewen waarin hij aangeeft zichzelf meer Turks dan Duits te voelen. Maarja, ik ben trots op jongens zoals Tore en Calhanoglu, Ozil kan me geen reet boeien. Gundogan al helemaal niet.

25 maart 2015 om 23:58

Zo zie je dat de grootste voetballers die ook echt kansen hebben om het Duitse team te halen niet voor Turkije kiezen. Het zijn waarschijnlijk allemaal gewoon de beste mogelijkheden om in een nationaal elftal te komen. (calhanoglu is mss een uitzondering want die kan wel echt goed worden)

26 maart 2015 om 00:01

Onzin. Nuri Sahin, Calhanoglu en Basturk als beste voorbeelden. Basturk loodste Leverkussen bijna naar Cl winst maar koos voor Turkije. Sahin was 1 van de grootste Duitse talenten maar koos sinds kleins af aan al voor Turkije, Calhanoglu idem dito (minder groot talent alleen).

26 maart 2015 om 00:20

Nee Bozkurt, het is gewoon zo dat het Duitse team aantrekkelijker is qua status en prestaties. Wereldkampioen tegenover een team dat niet aan het WK meedeed. En als je goed genoeg bent en de keuze hebt is die niet simpel, maar het is begrijpelijk als een Turkse Duitser voor Duitsland kiest.

26 maart 2015 om 00:38

Duitsland is pas weer een rol gaan cruciale rol gaan spelen in de voetbalwereld na dat wk in eigen land. Ben ervan overtuigd dat Turkije dezelfde ontwikkeling kan doormaken. Een voetbalgekland met 85 miljoen inwoners. Er zit in ieder geval enorm veel potentie in. Toch jammer dat sommige Duitse Turken nirt voor Turkije hebben gekozen. Een middenveld met spelers zoals Ozil, Gundogan, Sahin, Calhanoglu, Arda en Emre Can zou waarschijnlijk 1 van de sterkste van de wereld zijn.

26 maart 2015 om 00:54

Dezelfde ontwikkeling? Duitsland is niet uit de lucht komen vallen, gewoon halve finalist in 2010 en 2006. Bovendien 3 keer wereld en europees kampioen met enorme voetbalinfrastructuur. En jij denkt dat Turkije dezelfde ontwikkeling kan doormaken?

Denk maar eerst over na waarom grootste Turkse talenten in Duitsland opgeleid worden.

26 maart 2015 om 01:01

Misschien na 10 jaar ja.. zelfs dat lijkt me niet logisch. het is alweer 7 jaar geleden dat Turkije mee deed met Uefa euro 2008. helaas.

Hij heeft wel een punt. In Nederland noemen we spelers met Surinaamse roots ook niet Surinaams-Nederlands.

26 maart 2015 om 13:10

komt wss omdat die spelers niet voor het surinaamse nationale elftal uit mochten komen als ik het goed heb

dus voor die jongens is het nooit een keus geweest,, aangezien suriname alleen internationals uit suriname zelf wilde en geen jongens met een bloedlijn naar suriname om het zo even te noemen

Tsja als je Ozil ziet dan zie je geen typische Duitser maar een Turk met een Duits paspoort. Mesut is ook bepaald geen Duitse naam, maar een Turkse naam. Laten we het beestje gewoon bij de naam noemen. Scheelt een hoop gezeik.

26 maart 2015 om 00:07

Alsof je naam alles zegt over wie je bent en hoe je je voelt. Sorry hoor, maar wat een achterlijke mening!

26 maart 2015 om 00:09

Een indicatie dat hij gewoon een turk is. Als iemand in Turkije klaas jan heet zal het vast geen echte turk zijn wel?

26 maart 2015 om 00:21

Define Echte Turk. Want wanneer ben je dan een Echte Nederlander? Waar is de checklist?

26 maart 2015 om 00:27

Als je twee Nederlandse ouders hebt en in Nederland of desnoods in het buitenland bent geboren. Of 1 van de ouders die nederlands is maar dan kan je nog aan twee landen verbonden kunnen voelen. Als beide ouders buitenlands zijn maar je bent in Nederland geboren ben je in mijn ogen geen echte nederlander.

26 maart 2015 om 01:00

Wat zijn Nederlanders? Zo ver ik weet hebben de meeste Nederlanders ook ouders en groot ouders uit Tokyo, Indonesië, Duitsland, Frankrijk en weet ik veel allemaal. Een puur Nederlands persoon bestaat al eeuwen niet meer.

26 maart 2015 om 01:04

Als je volbloed Duits of Frans bent dan ben je toch geen Nederlander?

26 maart 2015 om 07:35

Damsco heeft gelijk. Ik ben ook geen Nederlands volbloed. Ik heb dan wel alleen een Nederlands paspoort, maar ik been geen volbloed. Mijn oma is/was Duits, mijn vader is dus half Duits en ik dus maar voor 1/4. Geen volbloed Nederlander dus. Die zijn nu moeilijk te vinden.

26 maart 2015 om 13:11

goede reactie infama

Ik vind dat Özil hier iets moois zegt, hij heeft gelijk. Integratie op de goede manier. Ik denk dat je blij mag zijn dat het je vaderland is, en er ook nog trots op zijn. Ik vind het eerder iets raars hebben als je besluit voor een ander land te kiezen dan het land waarop je bent opgegroeid.

26 maart 2015 om 22:57

Het feit dat Özil een andere nationaliteit beschikt dan de Duitse geeft hem een optie om te integereren of te segregeren. In dat eerste geval, wat dus het geval is, zal hij zich Duits voelen en zo gedragen. In het geval dat hij zich segregeerd voelt hij meer affiniteit met zijn Turkse afkomst en zal dit ook blijken uit zijn sociale omgeving. Je kunt wel degelijk in een land geboren zijn, andere roots hebben, en niet integreren. Kijk maar naar wijken in Amerika. Van gated communities naar gebieden waar vrijwel uitsluiten Afro-Amerikanen wonen.
Afijn, ik vind het zelf iets moois, zoals ik al zei.

26 maart 2015 om 13:13

turijke is alleen niet zn vaderland, hij is namelijk geboren in duitsland, dus is turkije hooguit zn ''vaders land'' als e het zo wilt omschrijven

26 maart 2015 om 22:58

Dat bedoelde ik inderdaad. Ik had er niet echt een andere omschrijving voor dan vaderland. (Is er eigenlijk wel een woord voor?)

26 maart 2015 om 23:03

vaderland is dus fout, maar je kan het het land waar zn vaders van afkomstig is noemen bv

net als dat moederstaal de taal is die thuis gesproken werd toen je opgroeide en niet daadwerkelijk de taal is/hoeft te zijn die je moeder spreekt

Özil is gewoon aardling, dat kan niemand ontkennen.

26 maart 2015 om 00:16

Niet meer als hij de gouden bal weet op te tillen, dat moet dan iets van buiten deze planeet zijn geweest

26 maart 2015 om 00:25

Zijn vista is wel buitenaards

26 maart 2015 om 00:47

Echt niet heb je die ogen gezien. Hij is een lizard overlord coluber tortuosus van de Draco constellatie.

26 maart 2015 om 13:14

nope, dat is zn cover

eigenlijk hoort hij bij de...

Crabpeople!

Schijnheilig die Ozil. Ik weet zijn ware aard wel. Die man voelt zicht gewoon Turks en doet dit voor zijn carrière. Laf om er niet voor uit te komen. Door niet meezingen bovendien nog meer de schijn tegen.

26 maart 2015 om 00:25

Echt eh, genoeg interviews waar hij aangeeft zichzelf meer Turks dan Duits te voelen. Daarnaast had Ozil eerst voor Turkije gekozen, maar riep Turkije hem letterlijk geen 1x op. Hierna riep Duitsland hem op en mocht hij meteen meedoen aan het Wk. Op instagram postte hij fotos met Turkse vlaggen en teksten. Hield zich veel bezig met zijn dorp in Turkije enzo. Had altijd toch meer symphatie voor Ozil dan voor bijvoorbeeld Emre Can of Gundogan. Omdat Ozil tenminste wel open stond om voor Turkije te spelen en zelfs de keuze had gemaakt, helaas door incompentie van de Turkse voetbalbond is het er niet van gekomen. Maar na deze uitspraken is al mijn symphatie voor Ozil verdwenen.

26 maart 2015 om 01:35

Mijn sympathie voor Ozil was verdwenen nadat hij bekend maakte om voor Duitsland te spelen. Tuurlijk snap ik dat het financieel gezien veel voordeel heeft opgeleverd, maar een echte Turk zal altijd voor Mili Takim willen spelen. Ik had het wel geweten in ieder geval.

Turkse mensen hebben een nationale trots. Heel erg moeilijk om te begrijpen voor Nederlandse mensen lijkt me dat. Het is ook moeilijk om uit te leggen wat het precies inhoudt, maar sterk is dat gevoel zeker!

26 maart 2015 om 12:06

Je doet net alsof hij niet voor Duitsland had mogen kiezen. Wat heeft Turkije hem gegeven? Duitsland heeft hem zijn hele voetbalopleiding en ontwikkeling gegeven, en hij is er geboren en opgegroeid. Het lijkt me niet meer dan logisch dat hij voor Duitsland (zijn land) uitkomt. Of vind jij dat hij niet trots mag zijn om voor Duitsland uit te komen?

Moet je dan perse het Duitse volkslied meezingen dan om te laten zien dat je je Duitser voelt?en ook al zou die zich meer Turks voelen dan wat is het probleem dan?.
Misschien doet ie het gewoon voor zijn Carriere.is ook gewoon zijn werk.
En met Duitsland maak je meer kans om een EK of WK te winnen.

Dat is met ibrahimovic zelfde verhaal hij zegt nu wel dat die zweed is bla bla omdat die voor Zweden speelt hij heeft nog nooit met zijn ouder zweeds gepraat en ga zo door en zelfde verhaal is bij ozil denkje jullie dat die iets met duitsland heeft ja speelt voor ze omdat turkije hem niet wou

26 maart 2015 om 00:29

Omdat Turkije ozil niet wou. Hij zou gelijk de beste speler van het eftal worden(op misschien arda na) zelfs in de tijd dat hij bij bremen speelde was hij nog beter dan 90 van het turkse eftal

26 maart 2015 om 00:40

fatih terim wou hem niet

26 maart 2015 om 00:57

Helaas wou de bondscoach van Turkije Ozil niet. (let wel op, ozil was toen niet het ozil van nu)

Sinds wanneer spreekt de media de waarheid? Neem het ajb met een korreltje zout. Ozil is trots op zijn Turkse afkomst en is een die hard Fenerbahce fan. Hij kwam zelfs in trainings outfit van Fenerbahçe naar de training van Schalke maar werd weg gestuurd. Zijn vader bood hem aan bij FB toen hij klein was. Wachtte hij op Fatih Terim zijn uitnodiging maar die wilde Ozil niet omdat hij anders teveel Duitse Turken zou hebben, wat nergens op slaat. Ook de Duitse vlag met daarin de Turkse maan en ster na het gewonnen wk. Bild praat onzin zoals vaker.

Ozil juichte ook niet toen hij tegen Turkije scoorde.

Voor de rest wens ik Ozil enorm veel succes bij Duitsland. Jammer dat hij niet voor turkije speelt. Net als Inter, Gündogan, Tasci enz.

26 maart 2015 om 00:41

Hmm, dacht al. Ozil hield zich altijd erg bezig met Turkije en gaf in interviewen aan dat hij zich meer Turks dan Duits voelde. Ben trots op de prestaties van Ozil, Gundogan en Can zie ik als verraders.

26 maart 2015 om 00:49

el ghazi is nedelander en bouaouzan (fatale sliding kokmijer) en el azzouzi spits ajax a1 ( recent conflict met politievrouw) zijn marokkanen.

beetje vreemd vind je niet?

het wordt trouwens wel interessant als el azzouzi doorbreekt en over een paar jaar een interlandkeuze moet maken, met alle hatelijke opmerkingen in het achterhoofd die in het verledeb zijn gemaakt over zn afkomst.

dan wil ik wel eens zien of die mensen die hem toen een marokkaan vonden hem opeens een Nederlander vinden.

26 maart 2015 om 00:54

Waarom zo moeilijk doen? Ze zijn allemaal marrokkanen met ook een Nederlands paspoort. Maar dat is gewoon raar nederlands beleid dat je een dubbele nationaliteit mag hebben.

26 maart 2015 om 00:54

Je kan er niks aan veranderen, ik word op mijn werk ook als Turk gezien. Als ik prof was en ik moest kiezen tussen beide landen, dan ben ik opeens een Nederlander. Wat geen schande is trouwens, maar wel hartstikke hypocriet van de mens!

Wat een hoop onzin weer bij dit soort topics. Als hij een Turk was had hij voor Turkije moeten kiezen. Jongens als Calhanoglu, Sahin en voorheen Basturk konden ook voor Duitsland kiezen, maar gingen uiteindelijk voor Turkije. Ik hoop dat Emre Can deze mannen achterna gaat met zijn keuze. Over Ozil is het wel te begrijpen, want hij was vanavond de aanvoerder. Als hij zich een Duitser voelt en niks met Turkije heeft. Waarom deelt hij dan steeds Turkse feestdagen, Turkse vlag en Turkse teksten op social media? Of hij is two faced of hij weet het zelf niet meer?

Hij kan zich trouwens bezig houden met zijn voetbal, want ik vind hem de laatste tijden steeds minder worden bij Arsenal. Ging volgens mij ook toen die ziek was naar een discotheek.

Nederland mag dan wel rijk zijn,maar cultureel lopen ze ver achter op Turkije en India.

26 maart 2015 om 07:40

Omdat we überhaupt ook geen uitgesproken cultuur hebben. Niet zoals India en Turkije. Kijk maar om je heen. Niks echt speciaals of echt authentiek Nederlands, behalve de kroketten, molens, bitterballen, frikandellen en klompen.

26 maart 2015 om 13:26

de kaas, haven(s), bloemen, deltawerken, bruggen en zaden voor gewassen die wereldwijd verkocht worden

een grote groep extreem hoog opgeleiden, een infrastructuur van zeer hoog niveau

lijken me toch wel dingen die een behoorlijke prestatie zijn voor zon klein en extreem divers landje

verder heeft de nederlandse cultuur veel betekent voor allerlei soorten onderdrukten wereldwijd, heeft nederland heel veel problemen wereldwijd (als eerste) bespreekbaar gemaakt en is '' het poldermodel'' onderhand een wereldwijd begrip

dat vind ik een stuk adaptiever en innovatiever dan bv turkije en india

26 maart 2015 om 18:00

Met cultuur bedoel ik á la Turkije en India. Heel erg gelovig ingesteld op het Hindoeisme en de Islam. Wij zijn inderdaad een innovatief en een wereldwijd handelsland.

Het enige reden waarom veel allochtonen in Nederland 'wonen' is omdat hier heel veel legaal is. Ze kunnen hier eenvoudig en snel geld verdienen en onder tussen in hun eigen land fors rijk worden door middel van huizen en gronden te kopen.. ik bedoel in Nederland is alles mogelijk en daarnaast, als je wordt gepakt met een 1 of ander 'misdaad' dan is de straf ook nog eens bijna niks dus.. alles is het waard om hier, in Nederland, geld te maken.

Volgens mij hebben de meeste mensen totaal geen idee wat een multiculturele samenleving inhoud.

Nederland beweert dat het een multicultureel land is. Nou dat is het zeker niet. Ik kom uit een multicultureel land. En dat is Suriname.

Daar wonen aal eeuwen lang 5 a 6 hoofdgroepen bij, met, op, naast mekaar.samen. De creolen, boslandcreolen, de indianen. de hindoestanen, de chinezen en de javanen

Als je in de klas zit met bijv 30 leerlingen zal je altijd wel een mix zien. En het leuke ervan is geen 1 van ze is Allochtoon. Nee we zijn allemaal Surinamers.

Kijk in Nederland wonen wel veel culturen, maar er is geen spraken van samenleving.
Als je bijv een Nederlander vraagt van: ennuhh wonen er buitenlanders bij u in de buurt en zo ja hoe is het wonen met hun?
Het antwoord zal geheid zijn; ik heb Turken naast me wonen, ik heb toch geen last van ze, ik zie ze toch niet.
En dat noemt men hier in Nederland een samenleving.

26 maart 2015 om 13:30

en gaan volgens jou in suriname alle afkomsten gelijk met elkaar om en mengen ze constant, of zijn die groepen er na eeuwenlang in het zelfde land te leven nog omdat creolen met elkaar trouwen, javananen met elkaar trouwen etc

verder ben ik op de hoogte dat er in suriname gewoon een behoorlijke afkomst-segregatie is, dus om suriname een voorbeeld te noemen vind ik nergens op slaan

Niet dat ik aan het klagen ben hoor over Nederland. Ben hier gedeeltelijk opgegroeid. Hier heb ik al mijn diploma's behaald enz.

Dus ik ben de laatste die zal klagen over Nederland. Niet dat het een paradijs is of dat het een fantastisch land is.
Inmiddels woon ik in het buitenland dus dat zegt ook al een beetje genoeg

Maar dat is gewoon een feit wat ik hier boven even aangaf.

Surinaamse-Nederlander, Turkse-Nederlander, Marrokaanse-Nederlander of vice versa word daar in Nederland zo gesproken. Of met een ander woord: Allochtoon.

Kijk dat heb je bijv in Suriname niet. Daar zeg je niet Indiaanse-Surinamer of Creoolse-Surinamer of Hindoestaanse-Surinamer. Daar voelt iedereen zich al Surinamer, omdat iedereen dat ook zo is.
Zelfs de blanken daar zullen zichzelf nooit Nederlandse-Surinamers roepen. Hun voelen en vinden zichzelf gewoon Surinamer.

Nog een duidelijk voorbeeld: in de wereld is er nu een soort van geloofsoorlog toch. Moslims kunnen niet met joden of christenen en andersom weer. En dit en dat aanslagen hier en daar. Wilders die "zogenaamd" zijn domme mening uit met minder Marrokanen IN Notabene EEN Multicultureel Land.

In Suriname leven moslims, joden , christenen, katholieken en noem ze allemaal op gewoon naast mekaar. Moskee's en kerken gewoon naast mekaar. Geen enkel probleem.

Dus de les is als volg: een land met verschillende culturen/bevolkingsgroeperingen maakt nog geen multiculturele samenleving.

26 maart 2015 om 12:23

Alsof het in Suriname allemaal gezellig is tussen de verschillende etnische groepen .
Nee hoor het is overal hetzelfde , echt niet een blank of Nederlands probleem .
In Marokko worden zwarte Afrikanen ook slecht behandeld .
In Suriname is dit niet , laat me niet lachen .
In
Vertel toch geen onzin : wel een van Surineds gehoord ?
Ja die zijn geliefd he .... Wat een grap

26 maart 2015 om 13:35

helemaal mee eens

en dan vergeet onze grote vriend ook nog dat de moslims tussendoor ook druk bezig zijn met elkaar afmaken rond ryrie en irak omdat een deel geloofd dat mohammed door zn vrouw opgevolgd wilde/moest worden en een ander deel denk dat zn neef hem op moest volgen, dus sinds dat moment zijn deze groepen onderling bezig elkaar af te maken

dus de les is als volgt, als mensen willen komt er oorlog en jij kraam grotendeels onzin uit generaal kilo

26 maart 2015 om 14:43

Dan ben jij een uitzondering,want je hebt 2 soorten hindoestanen de ene helft voelt zich meer indiér en de andere helft voelt zich surinamer.
racisme heb je ook in suriname hoor en daar is het veel erger dan in Nederland.

Zolang iemand die waar dan ook woont maar twee nationaliteiten heeft zal ik hem ook bijvoorbeeld een Turkse-Nederlander of een Nederlandse-Turk noemen. Simpelweg omdat hij twee paspoorten zal hebben. Als hij alleen een Nederlands paspoort heeft is hij gewoon Nederlander ongeacht waar zijn ouders vandaan komen. En mocht ik de persoon in kwestie verkeerd aanspreken en hij zegt mij er wat van dan zal ik mijn excuses maken en hopelijk wordt het mij vergeven.

Als Özil alleen een Duits paspoort heeft is hij in mijn ogen gewoon een Duitser. Net als Podolski, Klose en Khedira gewoon Duitsers zijn.

26 maart 2015 om 07:33

Dat is hem 'm nou juist. De meeste Nederlanders hier met buitenlandse roots heeft alleen de Nederlandse nationaliteit.
Neem een voorbeeld van mezelf!!! Ik heb ook alleen mijn Nederlandse paspoort. Mijn vrouw ook wel in Paramaribo geboren maar heeft niet meer der Surinaamse paspoort. En toch dragen wij die titel: Nederlandse-Surinamer of andersom.

En de meeste Marrokaanse of Turkse jongeren van tegenwoordig zijn hier geboren en hebben alleen de Nederlandse nationaliteit.

Dus er word wel degelijk onderscheid gemaakt in Nederland met hun "multicultureel".

Maar nogmaals verder boeit het me weinig. Ik woon toch niet meer in dat land.
Het is niet dat ik er wakker van lig, maar een mens met een beetje verstand en geen poep in zijn ogen kan wel degelijk het verschil zien tussen wel en geen multiculturele samenleving.

Verder doet iedereen waar hij of zij maar zin in heeft. Het leven is al zo kort!!!

26 maart 2015 om 07:50

Het probleem in mijn ogen is echter in veel gevallen dat de Turkse, Marokkaanse en Surinaamse jongeren zich te vaak meer Turk, Marokkaan of Surinamer voelen dan Nederlander. Niet dat dit mij steekt zolang ze mij maar behandelen zoals ze zelf ook behandeld willen worden. Maar ik ken genoeg mensen die hier wel problemen mee hebben.

26 maart 2015 om 08:10

Dat komt door het gevoel wat je hier krijgt. Krijg je het gevoel dat je hier niet welkom ben (in Nederland) of dat ze je anders behandelen, ja dan kan ik me voorstellen dat je dat gevoel zou kunnen krijgen.

Voorbeeldje: die uitspraak van Wilders!!! heeft die geholpen denk je om het gevoel te krijgen dat je je hier (in Nederland) ook thuis kan voelen?

Denk het niet

Maar zijn ouders komen toch gewoon uit Turkije? En hij ziet er meer turks dan duits uit je mpet juist trots zijn op je nationaliteit

26 maart 2015 om 07:41

Waarom moet dat? Dat moet echt helemaal niet. Het mag wel.

Ozil is gewoon 'n Turk of die nu in Duitsland geboren is of niet. Dat had ie misschien beter begrepen wanneer die geen rijke populaire inwoner van Duitsland was geweest.

Ik zou ons.volkslied ook niet meezingen maar dat komt gewoon omdat wij het slechtste volkslied ooit hebben. Graag aanpassen naar andre hazes, nderland oh nederland haha

Hij lokt het wel een beetje uit... Op Facebook schrijft hij zowat elke post in het Duits, het Turks en het Engels. En na het WK poste hij een vlag met de Turkse maan en ster erin.

Het is heel simpel.

Hij bakt er niks van op dit moment bij Arsenal. En hij wilt geselecteerd worden voor Duitse Elftal, met voetballen lukt het niet zo dus gaat hij het zo proberen.

Rare turk, dan moest je ook juigen toen je tegen turkije scoorde

Respect voor özil. Het is top dat hij zich oprecht uit over dingen die hem aan het hart liggen. Dat hij bidt voor geluk en gezondheid tijdens het volkslied is prachtig. Thumbs up

Reageer

Het is niet mogelijk om te reageren op dit document.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren