Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Voormalig Ajax-talent traint als zestienjarige al mee bij eerste van Arsenal

Laatste update:

Donyell Malen ruilde Ajax eind juli in voor Arsenal en de aanvaller heeft nu al mogen ruiken aan het eerste elftal. De zestienjarige trainde maandagmiddag op London Colney voor het eerst mee met de hoofdmacht van manager Arsène Wenger.

/

Op de website van de Londenaren is te zien hoe Malen, international van Oranje Onder-17, duelleert met Laurent Koscielny en in één partijteam is ingedeeld bij onder anderen Mesut Özil en Santi Cazorla. Hij heeft zijn debuut voor the Gunners dus nog niet gemaakt.

Malen, een cliënt van Mino Raiola, weigerde een verbeterde aanbieding van Ajax en vertrok dus naar Londen. “Als de speler dan toch een andere keuze maakt, dan is dat teleurstellend. Want de potentie is duidelijk en de kansen zullen komen bij Ajax. Wij gaan door met de jongens die daar wel in geloven”, zei Wim Jonk in juli.

Denk jij dat Donyell Malen gaat doorbreken bij Arsenal?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Zo irritant dit. Zo'n jongen wil je toch tot zijn 23e in NL zien.

Helaas maakt hij een andere keuze

28 september 2015 om 19:42

Eeuwig zonde maar met Raiola zag je het al aankomen. Eindelijk was er weer een spits met de kwaliteiten in de opleiding om een sensatie te worden gaat die weg.

28 september 2015 om 20:16

En zo redeneren er veel supporters van een Nederlandse club waarvan de speler naar een Nederlandse topclub vertrekken. Raiola heeft hier niets mee te maken.

28 september 2015 om 20:27

Raiola heeft er niets mee te maken? Raiola heeft er alles mee te maken. Met een zaakwaarnemer die voor de ontwikkeling van een talent gast had Malen waarschijnlijk nog bij Ajax gezeten.

28 september 2015 om 20:28

Haha tuurlijk heeft die dat wel. Hij onderhandelt toch.

28 september 2015 om 21:13

Als Ajax het zelfde salaris geboden had was hij misschien wel gebleven. Maar ze zitten graag voor een duppie op de eerste rang.

28 september 2015 om 21:36

Ajax kan toch niet hetzelfde bieden als Arsenal. Bieden ze Maalen zo'n salaris, zullen andere talenten dat ook willen. Kortom, dat lukt niet.

28 september 2015 om 21:52

Wat voor salaris ga je iemand van 16 geven? Op deze leeftijd moet de opleiding centraal staan, het geld moet je na je 28ste gaan verdienen.

Helaas heeft deze jongen een zaakwaarnemer die al zijn cliënten wil onderbrengen bij clubs waar ze nooit gaan slagen maar hij er lekker aan verdient.

28 september 2015 om 22:33

Als ik hoor zaakwaarnemer raiola dan weet ik genoeg

28 september 2015 om 20:20

En toch kan de keuze ook goed uitpakken, Arsenal is volgens mij wel een club die echt wat met zijn jeugd nog wilt doen!

Als die jongen echt het talent heeft, dan zal die ook best wel kunnen doorbreken. De spelers die de laatste twee jaar van Nederland naar het buitenland zijn gegaan spelen erg wisselend.

Dus nee, eerst een aantal jaar spelen in Nederland, wilt niet zeggen dat je ook definitief doorbreekt.

28 september 2015 om 21:10

Maar vergroot wel je kansen. Er is geen enkele Nederlandse jeugdspeler die zonder enige Eredivisie-ervaring is doorgebroken in de Premier League behalve Tim Krul. Dat zegt al genoeg denk ik.

29 september 2015 om 13:55

Nogal wiedes lijkt me. De term jeugdspeler zegt toch al genoeg? Die zijn doorgaans toch te jong om in de Eredivisie te spelen.

Of het je kansen vergroot is wat mij betreft een aanname. Ja, je krijgt logischerwijs eerder een kans op speelminuten. Vergroot het je kansen om in de (sub)top van het hedendaagse voetbal terecht te komen? Dat kan je betwijfelen.

Laten we realistisch zijn. Hoeveel Nederlanders spelen er nou echt in de absolute top? Als je dan ook nog eens de namen weghaalt die door een Nederlandse manager zijn aangetrokken dan wordt de spoeling helemaal dun.

Het opleidingstraject in Engeland is sowieso totaal niet te vergelijken met in Nederland. Daar is het de normaalste zaak dat spelers meerdere malen verhuurd worden om ervaring op te doen. Rekik maakt de keuze om op huurbasis naar PSV te gaan en we roepen hier meteen dat zo'n speler 'met hangende pootjes terug komt'.

Feit is wel dat zowel Rekik als Bruma opgeroepen worden voor het Nederlands elftal. Ze behoren dus schijnbaar tot de pakweg 6 beste centrale verdedigers die ons land momenteel beschikbaar heeft in de gehele leeftijdsrange van 17 tot +- 36 jaar. Toch worden ze als mislukt bestempeld. Hoe realistisch is dat eigenlijk?

Ander voorbeeld is Oğuzhan Özyakup. Dan wel niet geslaagd bij Arsenal, maar speelt wel bij een topclub in Turkije en schiet als Turks international Nederland even fijntjes de afgrond in.

Die jongens slagen wellicht niet (direct) bij een Engelse grootmacht maar hebben alsnog een meer dan fatsoenlijke carrière. We moeten niet doen alsof alle talenten via de Eredivisie gegarandeerd grote stappen zetten en een fantastische carrière krijgen, want dat is simpelweg absoluut niet waar.

28 september 2015 om 22:08

Ergens begint het langzamerhand niet eens onlogisch te zijn. De Eredivisie daalt steeds verder weg. Het niveau wordt steeds lager. Genoeg spelers die in de top van de Eredivisie speelden die niet fantastisch in het buitenland meer zijn. Als je als jonge speler naar de top van Europa vertrekt, speel je op een hoger niveau voetbal en voor een hoger salaris. Of je nou verhuurd bent of niet. Er zijn nauwelijks spelers die met het eerste hebben getrained bij een club in de PL en daarna nergens meer aan de bak komen. Wat Raiola zijn clienten verteld, is gewoon de waarheid. Hoe sneller je naar het buitenland vertrekt, hoe meer je in je loopbaan zal verdienen. Al die spelers die hij weghaalt uit Nederland, komen altijd goed terecht of niet? Misschien zoals Bouy met een omweg bij Zwolle, maar die heeft wel meer op zijn bankrekening staan dan de gemiddelde 23-jarige uit de Eredivisie. Ontwikkeling is belangrijk, maar als je financieel echt zeker wil zijn is een zaakwaarnemer als Raiola goud waard. Natuurlijk willen wij bepaalde jongens graag tot hun 23e of ouder in de Eredivisie zien. Maar die jongens willen miljonair worden en bij een echte topclub spelen. Daar doet 99% van de spelers het toch voor? Denk dat veel Argentijnen Messi tot zijn 23e bij Newell's hadden willen zien of Nederlanders Robben tot zijn 23e bij Groningen.

29 september 2015 om 09:15

Haha kijk die ajacieden hier dan. Hetzelfde doet jullie club elk jaar. Met als laatste voorbeeld nog de Jong.

29 september 2015 om 10:39

Ja maar blijven wel in nederland. Dat is heel belangrijk voor het nls voetbal

Jammer dat hij niet wilde blijven bij Ajax maar een club als Arsenal besteed ook veel tijd en energie aan de jeugd. Donyel komt er wel, groot talent.

Zegt toch wel wat dat je als 16(!) jarige mee mag trainen met het eerste van Arsenal..

28 september 2015 om 19:44

Hij zal wel een toezegging hebben gehad van Arsenal dat als ie de overstap maakt ook paar keer mee mag trainen met het 1e. Dit wordt er gewoon weer 1 die tot zijn 22e verhuurd wordt en dan weer terug komt. Alsof de opleidingen in Engeland goed zijn. Laat me niet lachen.

28 september 2015 om 19:53

En daarom staat Bellerin in de basis, ook zo'n jeugdspeler die het nooit ging redden. Net zoals Coquelin, nog zo'n jeugdspeler die te vroeg ging.

28 september 2015 om 19:56

Het is wel Arsenal.

28 september 2015 om 19:58

Dat zijn er twee op de 100 die het wel hebben 'gered'. En dan nog hebben beide het 'geluk' dat een directe concurrent geblesseerd was geraakt en er geen vervanger gehaald kon worden.

Ik begrijp het wel, je speelt je direct financieel onafhankelijk, je kan ook morgen geblesseerd raken. Maar de kansen op succes zijn in Nederland vele malen groter. Het is een kwestie van gokken. En deze jongen kiest voor de pegels en hoopt dat hij het gaat halen.

28 september 2015 om 20:00

Arsenal is een uitzondering. Die halen jongens op jonge leeftijd en laten ze wel doorbreken.

28 september 2015 om 20:00

Nou en? Er zijn er tal die het niet redden Straf. En dus verhuurd worden.

28 september 2015 om 20:06

Ja Ivano, maar er zijn er ook genoeg die het bij Ajax niet halen. Arsenal heeft meer spelers die in de eigen jeugd hebben gespeeld in het team dan bijvoorbeeld Psv.

eenopinie, bij Arsenal heb je Gibbs, Wilshere, Ramsey, Bellerin, Coquelin, Oxlade, Walcott en Iwobi die allemaal voor ze 18 waren bij de club zaten. En dan heb je nog Szczesny en Gnabry die verhuurd worden, en in het verleden spelers als Clichy, Fabregas, Vela, Djourou en niet te vergeten de beste voetballer aller tijden Lord Bendtner.
Natuurlijk, voor iedere Fabregas is er een Van den Bergh, maar dat is bij Nederlandse clubs niet anders. En als een speler het niet redt bij Arsenal kan hij nog naar een club als Sunderland (mannone), Sociedad (vela), Gladbach (nordtveit), Besiktas (ozyakup), terwijl je al redelijk goed moet presteren in Nederland om naar zo'n club gehaald te worden.

28 september 2015 om 20:11

Ansjo heeft wel een beetje gelijk stravven..

Coquelin werd 3 keer uitgeleend en krijgt nu pas op zijn 24e een kans. Bellerin was bij Barca al een heel groot talent dus dat hij het zou halen stond eigenlijk al een beetje vast en ook hij werd eerst uitgeleend en krijgt nu een kans op zijn 20e (albeit wel op een jongere leeftijd dan Coquelin idd).

Malen is zo'n groot talent, die haalt het 1e van Arsenal ook wel zowieso, maar bij Ajax zou hij waarschijnlijk jonger debuteren en had hij meer kans op een basisplaats. Vooral voor voorin halen grote clubs vaker gelouterde spelers voor in de basis.

28 september 2015 om 20:29

Blijft toch wel een feit dat veel spelers het niet redden omdat ze te vroeg naar we te hoog niveau gaan. Zuilen ook spelers zijn die het wel redden en kleinere clubs in Nederland zullen weer zeggen dat ze bij hun meer speeltijd zullen krijgen dan bij een grote club in nederlamd. Is natuurlijk altijd kans dat hij het red, blijfttuurlijk wel zo dat ze in Nederland sneller de kans aan een talent geven.

28 september 2015 om 20:44

Dat laatste is juist niet zo, clubs hebben liever een jonge winger dan een jonge cv, de gemaakte fouten kunnen namelijk meestal minder fout wanneer die voorin gemaakt wordt dan achterin.

28 september 2015 om 20:44

Fout=kwaad

28 september 2015 om 21:16

Je weet toch wel dat bellerin van de jeugd van barca komt...leer je feiten inplaats van onzin te lullen

28 september 2015 om 21:32

Straf je loopt zoals zo vaak onzin te verkondigen. Zie bovenstaande reacties. Bijvoorbeeld Bellerin komt rechtstreeks uit Barcelona en Coq is drie (!) keer uitgeleend voordat hij ein-de-lijk een kans kreeg..

28 september 2015 om 22:35

Ik zeg niet dat ze uit de jeugd van Arsenal komen maar dat ze er gespeeld hebben, groot verschil. Ik kom ook niet uit Nederland, maar heb er wel gewoond. En verhuren maakt niet uit, hij speelt nu in de basis bij Arsenal en dat is toch het doel, je bereikt het soms via een omweg maar je komt er wel. Als ik van London naar Manchester rijd via Newcastle ben ik toch net zo goed in Manchester? Blind werd ook verhuurd, en hetzelfde geldt voor Zoet. Doe niet alsof Nederlandse clubs allemaal goed zijn in het opleiden, daar vallen er ook genoeg doorheen. En haalt Ajax niet net zogoed spelers uit Denemarken die daar ook veel eerder een kans zouden krijgen als in Nederland? Just saying...

En is dat verhuren zo slecht? Ik denk dat je fysiek en mentaal in de middenmoot Championship een veel sterkere voetballer word dan in de Eredivisie. Een Maitland-Niles is pas verkozen tot speler van de maand bij Ipswich, niets mis mee. Ik denk ook dat een wedstrijd uit tegen pakweg Nottingham zwaarder is dan uit naar Cambuur, en dat een team als Preston niet onderdoet voor De Graafschap.

Bovendien: Van wie ga je meer leren, van Alexis Sanchez of van Fischer? Van Cazorla of van Klaassen? Van Ozil of van Gudelj? Juist. En ja, het gaat meer tijd kosten voordat je jezelf in het team speelt, maar als dat het doel is kunnen toptalenten beter bij De Graafschap gaan spelen in plaats van bij Ajax, daar krijg je ook sneller een kans.

28 september 2015 om 23:16

Straf, even rustig nu. Je wordt niet aangevallen.
Ik snap je punt heus wel maar je moet niet zo overdrijven. Je maakt vergelijken die iedereen met een beetje verstand kan invullen. Terug naar de kern gaan, het gaan om deze jongen, Malen, die kiest voor Arsenal boven Ajax.
Daarnaast blijf ik me verbazen over je voetbalkennis die meer op een obsessie lijkt. Ik ben o zo benieuwd naar wat voor werk jij doet in het dagelijkse leven. Fijne avond!

29 september 2015 om 12:54

Cyberize7x.. Hun jongste basisspeler speelt notabene in de verdediging, namelijk de eerder al genoemde Bellerin van 20.

Arsenal heeft voorin spelers van 28 (giroud), 26 (alexis) en 26 (walcott). Stuk voor stuk spelers die zijn aangekocht (ook Ox, Wellbeck en Campbell).

In deze selectie kwam dus niemand door vanuit de jeugd voorin, maar wel in de verdediging. Namelijk Gibbs die op zijn 18e debuteerde.

28 september 2015 om 19:44

Dat zegt meestal dat iemand een enorm ego krijgt

Van Basten zijn gelijk.

Jeugdspelers blijven helemaal niet langer bij Ajax. Ze gaan steeds eerder weg en de verleiding is natuurlijk ook erg groot. Daarbij gaan de spelers in Ajax 1 die er enigszins bovenuit steken ook eerder weg. Financieel gezien als het gaat om salarissen is het gat steeds groter geworden tussen Engelse, Spaanse, Duitse competitie aan de ene kant en de Nederlandse topclubs aan de andere kant. Sportief gezien zijn we alleen maar achteruit gehold als je de prestaties van Ajax en ook andere Nederlandse clubs in Europa bekijkt.

Je kunt je afvragen of Van Basten het had moeten zeggen in zijn functie als assistent-bondscoach, maar ik ben blij dat er eens een groot gewicht opstaat tegen Cruijff, want ik zie ook al heel lang dat Cruijff zijn plannen leuk en aardig zijn, maar totaal niet realistisch!

28 september 2015 om 19:40

ja want van Basten deed het echt lekker bij Ajax met z'n visie. Kan je je de aankopen nog herinneren in die tijd? Persoonlijk vind ik het helemaal niet fijn dat van Basten ajax zo kritisch benaderd want uiteindelijk komt hij ook nergens mee en doet hij juist datgene waar hij Cruijff van beticht.

28 september 2015 om 20:00

@ Joecartoon

Wat Van Basten bij Ajax deed is totaal irrelevant. Het gaat hier over het plan van Cruijff of beter gezegd het mislukte plan van Cruijff.

28 september 2015 om 20:07

Ik bedoel er mee te zeggen dat toen van Basten iets te zeggen had bij Ajax hij er ook niks van bakte.
Wat van Basten verder nu over Ajax en de filosofie op dit te melden heeft is eerder totaal irrelevant. Hij komt zelf ook niet met een oplossing aanzetten en wil zelf ook geen verantwoordelijkheid bij Ajax of een andere club hebben.

28 september 2015 om 20:19

@ Joecartoon

Alles wat een van de allerbeste spelers die ik ooit gezien heb te melden heeft over voetbal is interessant. Dan hoef je het niet met hem eens te zijn, dat mag. Ik ben het ook niet altijd met iedereen eens, maar dat Van Basten zijn mening irrelevant is.... Heb je hem ooit zien spelen?

Van Basten geeft gewoon aan dat er te veel mensen onterecht beschadigd zijn door Cruijff en zijn plannen. En dat de plannen van Cruijff ingehaald zijn door de realiteit. Daar ben ik het volledig mee eens.

28 september 2015 om 20:43

hen_nie,
Waarom is het plan Cruyff mislukt dan? Er zijn bepaalde doelstellingen (nog) niet uitgekomen (het aansluiten bij de subtop van Europa), maar ik ben Cruyff voor eeuwig dankbaar zijn dat hij toendertijd ingegrepen heeft. Ik vindt het persoonlijk nogal ondankbaar hoe jullie reageren op Cruyff.
Als hij toen niet had ingegrepen, dan had ik niet geweten hoe we er nu voor zouden staan. Dan had waarschijnlijk ook jij nu lopen bedelen aan Cruyff om naar Amsterdam te komen en Ajax uit een nog dieper moeras te halen.
Ja, hij heeft bepaalde mensen (misschien ten onrechte) beschadigd. You win some, you lose some. Dat hij niet alles perfect heeft gedaan. Wie is er 100% perfect? We moeten gewoon niet vergeten omdat het niet allemaal rozegeur en maneschijn is, dat hij Ajax nu wel heeft gebracht in een situatie die veel en veel beter is dan voorheen. Er moet gewoon verder gekeken worden naar mogelijkheden voor verbetering.
Maar ik vindt het aardig zwak van Marco van Basten om zo kritiek te leveren. Vooral als hij een van de grote schuldige is geweest aan de situatie waarin Ajax toen in is geraakt. Samen met Jol toch genoeg geld uitgegeven aan spelers die echt niets hebben gebracht bij Ajax. Geen financiele vooruitgang, geen resultaten, nada.
Dus blijf jij je maar vooral scharen achter team Marco. Ik leg mijn eieren liever in het Cruyff nest.
Dat die niet meer zelf helemaal onderdeel van Ajax wil zijn neem ik hem ook niet kwalijk. Dat lees ik ook wel geregeld. Waarom komt Cruyff de boel zelf niet weer regelen in Amsterdam? hij doet het juist verstandig om de nieuwe generatie leiders in die zetel te zadelen. Cruyff is niet eeuwig. Als hij steeds weer inmengt, dan gaat dat ten koste van de groei van die generatie. De cultuur die er dan gecreeerd wordt is dat er dan steeds wordt verwacht dat Johan het wel op komt lossen als er iets verkeerds gaat. Hetzelfde principe als ouders die steeds weer hun kinderen te hulp schieten als ze iets verkeerds doen. Goede intenties, maar verkeerde keuze voor de lange termijn. Deze nieuwe leiders zullen leren om fouten te maken en ze op te lossen. Enkel dan, zullen ook zij steeds betere leiders worden. Om Cruyff aansprakelijk te houden voor hun fouten is labiel.

28 september 2015 om 20:59

@ adutchbrew

Ik heb hierboven en hieronder precies uitgelegd waarom het Cruijff plan mislukt is. Cruijffs insteek was om dichter bij de Europese top te komen door beter op te leiden. Meer ex-spelers die jongens ervan konden overtuigen om langer bij Ajax te blijven. Daar is niets van terecht gekomen. Ik ben ook blij dat er bij Ajax wat meer structuur in is gekomen, maar het plan van Cruijff dat het doel had om dichterbij de Europese top te komen is volledig mislukt.
- jeugdspelers vertrekken eerder
- spelers in Ajax 1 vertrekken eerder
- talent dat doorbreekt is niet beter dan 10 jaar terug
- het is steeds moeilijker om directe versterkingen aan te trekken

28 september 2015 om 21:38

@hen_nie

Het zou kunnen dat je gelijk hebt. Wat betreft spelers die langer hadden moeten blijven, lijkt het er op. Ik wist overigens niet dat dat een centraal punt was van het plan Cruijff.

Dat plan ging ook (vooral?) over anders opleiden, en meer eigen kweek in het elftal. Dat deel van het plan kan nog steeds zeer succesvol blijken te zijn, alleen kost dat gewoon heel veel tijd voordat het echt vruchten afwerpt.

Cruijff heeft zich in zijn rol in de RvC nogal bot gedragen, dat viel erg tegen. Maar de rest deed dat net zo goed. Ze waren allemaal niet geschikt om echt verantwoordelijkheid te dragen. Inclusief Cruijff dus. Dat er mensen beschadigd zijn klopt, maar betekent niet dat de plannen mislukt zijn.

28 september 2015 om 22:01

@ Edo

Centraal stond de opleiding, maar de doelstelling was weer aansluiting vinden. Toen werd er al gezegd dat dit misschien wel helemaal niet realistisch is gezien de groeiende financiele kloof. Dat is achteraf ook gebleken. Dat wil niet zeggen dat het slecht gaat met Ajax, maar het plan dat bedoeld was om Ajax weer dichtbij de Europese top te krijgen is onzin gebleken. Daar mag iemand wel eens wat van zeggen. Of Van Basten daar de juiste persoon voor was als assistent-bondscoach kun je je afvragen, maar ik ben wel blij dat het een keer gezegd wordt.

28 september 2015 om 23:03

Ja, dat is goed. Maar heel flauw gezegd: misschien was het zonder het plan Cruijff nog wel slechter gegaan, zeker op termijn. Dus die kritiek en eerlijkheid is goed, maar dat wil nog niet zeggen dat het plan alleen maar mislukt is. Ik ben ook niet enthousiast over Ajax nu, maar het beleid van pakweg 2008-2010 was echt veel slechter.

29 september 2015 om 08:33

hahaha hen-nie

van basten had het allemaal al gezien en spendeerde 35 miljoen in 1 jaar.
de slechste trainer die ajax ooit heeft gehad. heeft zich nooit bewezen als trainer.

28 september 2015 om 19:43

Er zullen elk jaar wel een paar spelers zijn die zich laten verleiden door een zaakwaarnemer als Raiola om zo'n stap veels te vroeg te zetten. Dat is de schuld van zo'n zaakwaarnemer en de omgeving van die jongen zelf. Niet die van Ajax en al helemaal niet die van Cruijff. Het enige wat er bij Ajax verkeerd gaat is het aankoopbeleid. Je kan daar alles op terug herleiden. Een sterkhouder vertrekt en er worden middelmatige spelers ervoor in de plaats aangetrokken. Jonk over de zeik want dat is gewoon de afspraak niet. Alleen investeren in kwaliteit en anders gewoon de jeugd voorrang geven. Ipv 4 middelmatige spelers haal je 1 goede. Van middelmaat ga je niet beter spelen. Eigen jeugd kent het systeem al en echt een goede speler past zich wel aan.

Dat is volgens mij het enige wat ze moeten aanpassen.

Van Basten lult maar wat raak. Komt ook met niets hoe het wel moet en hij is zelf niet eens geloofwaardig meer met zn verleden.

28 september 2015 om 20:02

@ Ansjo

Van Basten geeft juist heel duidelijk aan dat het verhaal van Cruijff lulkoek is. Je weet wel dat verhaal van aansluiting vinden bij de Europese top, zonder meer geld te betalen dan je al doet. Of geloof jij daar nog in?

28 september 2015 om 20:19

Raiola heeft hier niets mee te maken. Zivkovic heeft Raiola niet als zaakwaarnemer maar is ook te vroeg bij Groningen weggegaan.

28 september 2015 om 20:26

Ik geloof iig voor de volle 100% dat dit de betere richting is dan al die mannetjes die geilen op het pluche van Ajax maar er eigenlijk niets met Ajax te maken hebben. Dat de leer van van Gaal uit de opleiding wordt gebrand. Dat het niet direct tot aansluiting van Europa ok maar de vorige voet was nog slechter. Het is voor de lange termijn en het staat nergens vast dat zo'n revolutie vlekkeloos moet verlopen.

Voor de revolutie braken bv spelers als Ebecilio, Zeegelaar, Jozefzoon, de Mul enzo wel door bij Ajax maar moesten spelers als Elia, Narsingh, Assaidi, Amrabat allemaal weg. Omdat ze niet in het keurslijf konden lopen in de jeugdopleiding die door van Gaal is vormgegeven.

Er is maar 1 ding fout gegaan vind ik en dat is dat er teveel kwantiteit is aangetrokken ipv kwaliteit.

28 september 2015 om 20:31

@ Ansjo

Alles wat je zegt heeft helemaal niets te maken met de kritiek van Van Basten op Cruijff. Daarbij braken er 10 jaar terug grotere talenten door dan nu. Ik vind ook helemaal niet dat Ajax het naar de omstandigheden slecht doet, maar Cruijff had het over aansluiting bij de Europese top en had daar een heel plan voor met het behouden van je beste spelers, het behouden van je beste jeugdspelers, etcetera. Daar is niets van terecht gekomen en Europees gezien zijn we alleen maar verder achterop geraakt. Reageer daar eens op, hoe zie jij dat?

29 september 2015 om 09:51

In dat plan stond ook als die jeugdspelers zo vroeg willen dan gaan ze maar. Wij gaan liever door met spelers die wel de kans bij Ajax willen grijpen. Ik vind dat we achterop zijn geraakt door het falende aankoopbeleid. Als er sterkhouders vertrekken wordt er kwantiteit binnengehaald en geen kwaliteit. Hoe meer kwantiteit hoe zwakker de 1e selectie wordt en hoe minder eigen jeugd kan doorstromen.

De revolutie bestond uit wel wat meer zaken dan alleen de aansluiting vinden bij Europa hoor. Ajax weer gezond maken is meer dan gelukt, er lopen weer heel veel Ajacieden door alle gelederen van de club heen. Alsof iemand al die bobo's mist kom op zeg.

Maar goed ik vind dat alles wat nu nog fout gaat komt door het falende aankoopbeleid. Middelmaat wat de eigen jeugd in de weg zit die wel het Ajax spelletje kunnen spelen. Besteed het geld voor 4 middelmatige aankopen maar aan 1 goede aankoop.

En gewoon nog een beetje geduld hebben. Er valt Cruijff niets te verwijten. Van Basten valt juist heel veel te verwijten.

28 september 2015 om 19:57

Man o Man jou hele verhaal van je gaat over de monetaire verschillen tussen de kleine eredivisie en de grote top divisies en dat is dan het gelijk van Marco en en het bewijs voor het falen van Cruijff.....????????????

Er tekenen namelijk erg veel spelers langere contracten bij Ajax en blijven zelfs erg graag.

De enkeling die zijn heil ergens anders zoekt is percentueel gezien niet hoger of lager dan ergens anders en het zijn er al zeker niet erg veel.

En een grootheid was Marco alleen op het veld,daarbuiten heeft gefaald als een droef toeter.

En Johan die zowel in Amsterdam als in Barcelona als de grondlegger van bijna alles wordt gezien moet ik minder serieus nemen als de man die alleen maar goed kon voetballen maar als trainer begint te janken als er wat druk op hem staat.

28 september 2015 om 20:03

@ Afcadickster

Cruijff had het over weer aansluiten bij de Europese top, nou geloof jij er nog in op deze manier. Totaal onrealistisch dus volledig terecht dat er iemand eens wat van zegt!!!

28 september 2015 om 20:24

Het spijt me zeer maar ik zie hier helemaal niet het gelijk van Van Basten.

Ik kan het mis hebben maar volgens mij denken Cruijff en Van Basten vrijwel hetzelfde over het vroeg vertrekken van hele jonge spelers naar het buitenland.

28 september 2015 om 20:34

@ kaassie

Cruijff heeft toen allerlei plannen aangedragen die ervoor zouden zorgen dat jeugdspelers bij Ajax wilde blijven en dat Ajax zijn beste spelers langer vast kon houden. Dan hoefden we helemaal niet veel meer geld uit te geven, maar konden we door een hele goede opleiding weer aansluiting vinden bij de Europese top. In een notendop was dat het plan.

Nu gaan we kijken wat daarvan terecht is gekomen, vrijwel niets. Jeugdspelers vertrekken steeds eerder, spelers uit het eerste elftal vertrekken steeds eerder en Europees gezien zijn we alleen maar verder achterop geraakt. Dat is niet de schuld van Cruijff, dat zeg ik ook niet, maar het zijn allemaal bewijzen dat Cruijff zijn verhaal totaal onrealistisch is. Daar is het vertrek van de zoveelste jeugdspeler naar het buitenland een voorbeeld van.

28 september 2015 om 20:51

Dat gebeurd toch ook? Maar hij heeft nooit gezegd dat ze allemaal blijven, dat kun je toch ook niet verwachten? Ajax haalt met bv. Antonucci en nu Dolberg in de A jeugd ook prima vervangers.

Het sleutelpunt was niet dat iedereen zou blijven, maar dat er meer individuele begeleiding en aandacht voor talenten was. Ook een betere opleiding eromheen en in de brede zin ondersteuning voor talenten. En ook meer perspectief, dat gebeurd.

Er vertrekt wel eens wat maar veel is het zeker niet, sterker nog ajax trekt ook minimaal net zoveel grote talenten aan (bazoer bv.).

28 september 2015 om 20:55

@ afcanats

Het talent dat 10 jaar terug in het eerste van Ajax doorbrak, had meer talent dan wat er nu doorbreekt uit eigen opleiding. Bazoer hoort er al niet bij, want die is gekocht (overigens uitstekend gedaan!). Het sleutelpunt was dat de opleiding hervormt zou worden, er meer talent zou doorbreken bij Ajax en dat Ajax dichter bij de top kwam. Dat is gewoon bullshit gebleken.

28 september 2015 om 21:58

Gekocht of niet, hij komt uit de opleiding en zoals je ziet gaat er soms wel eens wat weg en komt er weer wat bij. Ajax trekt goed aan en leidt hem vervolgens op, Bazoer kwam als CV binnen.

De opleiding is hervomd en de talenten daarvan zitten nu in de Dtjes, die kunnen de kar nog niet trekken. De midden en bovenbouw doet het goed en dichterbij bij de top is ook minimaal kwalificeren voor de CL, dat lukt bv. nu wel en 5 jaar geleden niet.

28 september 2015 om 22:03

@ afcanats

Je kunt linksom of rechtsom lullen, Ajax is in de afgelopen 5 jaar Europees alleen maar minder geworden. Dat is geen schande, maar dan mag toch wel gezegd worden dat het plan van Cruijff dat die doelstelling had mislukt is? Kom op zeg. Ik val Cruijff verder niet af, en ik ben zelfs blij dat er toen is ingegrepen, want er zijn wel degelijk dingen ten positieve veranderd. Echter de doelstellingen van Cruijff zijn totaal onrealistisch gebleken en dat Van Basten daar een keer hard wat van zeg (cruijff heeft het toen ook niet met de fluwelen handschoenen aangepakt), is in mijn ogen niet meer dan terecht. Die doelstellingen over dat goede spelers langer zouden blijven en zo weer aansluiting gevonden kon worden is een sprookje gebleken. Ik snap niet dat mensen het oneens kunnen zijn met Van Basten als die dat aangeeft, los van het feit of je vindt dat Van Basten in zijn positie als assistent-bondscoach daar iets over moet zeggen.

29 september 2015 om 09:59

Lol dat is dus ook niet waar. Dat zijn spelers als Anita, Sarpong, Donald, Boakye, Schilder, Maduro, Emanuelson, Manucharyan. Nou nou wat een talent.

Ajax moet gewoon op deze voet verdergaan. Van Basten moet zn grote muil houden. Die heeft gewoon geen recht van spreken.

28 september 2015 om 20:48

Volgens mij zij van basten dat helemaal niet? Waar heeft hij dat gezegd? Van Basten heeft juist geen verklaring gegeven waarom het niet lukt, schreeuwt alleen maar, dat er financiele verschillen zijn is gewoon een feit.

28 september 2015 om 20:56

@ afcanats

Dat is juist precies wat Van Basten bedoeld. Alles wordt toch verklaard door de financiele verschillen. Die hebben ervoor gezorgd dat spelers eerder vertrekken en dat zorgt er weer voor dat het sportief minder gaat, etcetera.

28 september 2015 om 21:56

Niet wat hij zegt, in dat oogpunt is het juist logisch dat er nog geen aansluiting is gevonden, maar daarnaast geeft hij het ook nog geen 3 jaar.

28 september 2015 om 21:12

Je zit er echt helemaal naast

Ga eens na hoeveel jeugdspelers hun contract hebben verlengd
dat het niet met elke speller lukt...logisch......maar al veel meer
dan daar voor.

Van Basten....verantwoordelijk voor het "bijna bankroet" van Ajax...
kan beter zijn mond houden

Van Basten maakte Ajax nagenoeg bankroet

Cruijff greep in en het resultaat mag er zijn. Defocus ligt op de jeugd
en ajax is ...met afstand....de gezondste club in Nederland.

We willen allemaal de beste van de wereld zijn, maar dat is een utopie
Cruijff heft gezegd...we moeten aksepteren dat we in Nederland
opleidingsclubs zijn voor de grote competities omdat we ons financieel nooit
met hen kunnen meten

De jeugd krijgt volop de kans en als je die jaren bijeen kunt houden
dan gaan we nog mooie dingen zien. Dat de mentale weerbaarheid met
pieken en dalen gaat...is ook logisch

28 september 2015 om 21:18

@ eagle456

Cruijffs plan in het kort:
zorgen dat jeugdspelers bij Ajax willen blijven en dat Ajax zijn beste spelers langer vast kan houden door meer ex-topvoetballers in de organisatie en meer individuele trainingsplannen voor de jeugd. Dan hoefden we helemaal niet veel meer geld uit te geven, maar konden we door een hele goede opleiding weer aansluiting vinden bij de Europese top.

Resultaat na 5 jaar:
- beste jeugdspelers vertrekken steeds jonger naar het buitenland
- spelers in Ajax 1 vertrekken steeds jonger
- talent dat nu doorbreekt is niet beter dan het talent dat 10 jaar terug doorbrak
- het is steeds moeilijker geworden om directe versterkingen te kunnen halen
- in Europa nog verder achterop geraakt

Zeg het maar. Ajax is financieel gezond en doet het in mijn optiek naar omstandigheden heel redelijk, maar het plan van Cruijff om weer aansluiting te vinden in Europa is gewoon bullshit!

28 september 2015 om 22:03

Het beleid is er nog niet 5 jaar, hooguit 3 jaar want de eerste twee jaar was vooral reorganiseren, de nieuwe vorm opleiding stond toen nog niet.

Punt 1: Niet waar, Nouri, van de Beek en Cerny (topclubs afgetroeft) en Muric (real madrid afgetroeft) komen er alweer aan. Plus Bazoer (man City afgetroeft) is doorgebroken. Daarnaast troeft ajax ook bij Antonucci weer veel topclubs af.
Punt 2: Dit jaar juist weinig vertrokken en de Jong, Blind vertrokken juist wat later. Eriksen die ging vroeg weg maar Klaassen zit er bv. nog op dit moment. Ook niet waar. Talenten liggen juist langer vast.
Punt 3: Daarom is de opleiding ook omgevormd, kun je pas over een aantal jaren zeggen als de Fjes/etjes van 3 jaar geleden doorbreken. Midden en bovenbouw gaat ondertussen prima.
Punt 4: Daarom leidt ajax ook op en investeert het daar in, binnen de mogelijkheden en wat de opleiding niet levert koopt ajax gewoon. Kan ook met zo'n goede financiele balans door juist weinig te kopen.
Punt 5: In europa stappen gemaakt, eerst geen CL nu wel. Ajax is nog niet waar ze willen wezen maar dat is nooit de doelstelling geweest enkel de ambitie.

Het plan cruijff is een lange termijn plan over de uitwerking kun je nog niet oordelen.

29 september 2015 om 08:15

Je zegt het prima.......en alles klopt....behalve de aansluiting bij Europa

Laat d a a r nou juist niet Cruijff...maar de Boer verantwoordelijk
voor zijn. Cruijff heeft al menige keer aangegeven dat tactisch
niet de juiste keuzes gemaakt worden.

Dus....cruijff heeft het prima gedaan.......de Boer.....helaas

Ik snap best dat er Ajax fans zijn die hem liever niet zien slagen, maar geef deze jongen eens ongelijk.. en ik heb hem een keer mogen zien in O17, dit is een huge talent. Bij Manchester loopt er ook zo een dacht ik. Hopelijk gaan ze het ook echt maken later

28 september 2015 om 19:39

Precies, hem het beste wensen om te slagen als voetballer!

28 september 2015 om 19:51

Ik geef hem ongelijk. Jeugdspelers bij de grotere Britse clubs zoals Chelsea, United, City, Arsenal en Liverpool krijgen helemaal niet veel kansen voor een doorbraak. Er zijn al zoveel voorbeelden dat ze niet slagen en weer naar de eredivisie worden gedreven. Je moet het juist niet doen. Stel dat er wel 1 slaagt dan heb je helemaal de poppen aan t dansen en gaat elke halve zool die de bal naar een goede kleur kan spelen de grens over. Je krijgt ook die idiote vrije markt van zaakwaarnemers.

Ik spuug dan ook op die Britse clubs. Tientallen jeugdspelers uit Europa wegstropen maar er geen ene reet mee doen. Als het niet loopt dan staat de trainer weer onder druk en komt de volgende idiote aankoop weer van minimaal 40 miljoen. Alsof een jeugdspeler dan de kans krijgt... Ha! Laat me niet lachen. Laat die spelers gewoon lekker bij een club spelen waar ze wel een kans krijgen.

En alsjeblieft kom niet met dat domme verhaal van "maar Ajax doet t ook". Die doen dat helemaal niet. Die halen alleen een jeugdspeler als ze er voor 90% van overtuigd zijn dat die het 1e gaat halen en dat gebeurd bijna altijd. Alleen Meleg is er 1 die het niet redt en dat wordt gewoon gezien als een falen hoor. Die smerige Britse clubs halen er 20 in de hoop dat er 1tje het redt. En de rest kan daarna weer terug naar zijn eigen land.

Nee Engeland moet gewoon Europa met rust laten en pas komen als ze hier tot volle wasdom zijn gekomen. Wij vragen niet de meest idiote bedragen. Laat ons ook gewoon genieten van ons eigen talent. Wat willen die Britten nou? Dat overal de competities instorten en dat iedereen alleen maar in Engeland speelt?

28 september 2015 om 20:01

Het ligt aan de club, Arsenal, United en Liverpool geven jeugdspelers wel echt kansen, kijk naar Bellerin, Coquelin, Wilshere, Ibe en Sterling, allemaal jeugdspelers die gewoon doorbreken. Bij Chelsea en City is dat een heel ander verhaal. En nee, ze halen het niet allemaal, maar volgens mij is dat in Nederland niet anders. Verschil is dat een stap omlaag vanaf Arsenal of Chelsea een club als Sunderland is, terwijl het van Ajax een club als Willem 2 is, toch wel een verschil in niveau.

Bij Arsenal zitten er in de selectie van 25 man 8 spelers die al voor hun 18e bij de club waren. Dus ongeveer 1 op 3. Bij Ajax is dat meer, ongeveer de helft, maar bij PSV is dat ongeveer een kwart.

28 september 2015 om 20:25

Ja maar dat is Arsenal en ook alleen maar omdat Weger er zit want die kijkt wel om naar de jeugd bij United ook toen met Ferguson en v Gaal doet het ook wel , maar een Mourinho kijkt niet om naar jeugdspelers dus dat is gewoon exit als je daar heen gaat en City precies zo dus je kunt eigenlijk beter in Nederland blijven voor dat je op de bank beland en nooit ergens aan de bak komt .

28 september 2015 om 20:48

Of gewoon de goede club kiezen

28 september 2015 om 19:52

Meer voorbeelden zijn inderdaad Timothy Fosu Mensah van Manchester United en Mink Peeters van Real Madrid.

Hier hebben we nu eenmaal mee te maken in Nederland. Zonde voor Ajax en Nederland, maar hij zal vast niet de laatste zijn die deze weg bewandeld. Hopen voor hem dat hij het haalt.

Ben benieuwd hoe hij het gaat doen bij Arsenal.
Heeft een prima keuze gemaakt, Wenger is niet bang om jonge talenten voor de leeuwen te gooien.
Op een training van Arsenal leer je toch meer dan bij Ajax, tempo zal allemaal iets sneller gaat.

Hopelijk pikt hij snel aan en pakt hij zijn minuten dit seizoen of het seizoen erop

Tja is dus wel een goede voetballer, zo jong al en nu al meetrainen met het eerste van Arsenal..
Toch voelt het niet helemaal goed als je op je 16e nee tegen Ajax zegt en naar Arsenal vertrekt.

Misschien is het welniet zo slecht dat spelers steeds jonger vertrekken. Zie Belgie. Veel jonge jongens zijn op jonge leefdtijd vertrokken naar clubs in frankrijk of engeland maar ze breken wel door op ten duur..

Waarom maken mensen zich nog druk hierover? Het voetbal heeft geen charme meer en zolang de supporters van de rijke clubs blijven komen en kopen, zullen de tv-gelden hoog blijven in landen zoals Engeland. Met andere woorden, het zal nooit meer worden zoals vroeger.

Heb 2 jaar geleden tegen deze jongen gespeeld, persoonlijk vond ik hem toen niet echt een "groot" talent. Ché Nunnely en Justin Kluivert maakten een aanzienlijk betere indruk op me, vooral Ché verwacht ik aardig wat van.

Tsja Mino Raiola, je zou zeggen dat je toch van een speler als Bouy zou leren.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren