Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

NOS: Mislintat kocht via zakenrelatie Borna Sosa: Ajax start onderzoek

Laatste update:

Ajax heeft op de slotdag van de transferperiode Borna Sosa gekocht via een Duits zaakwaarnemerskantoor, dat aandelen bezit in een privébedrijf van technisch directeur Sven Mislintat. Ajax blijkt hiervan niet op de hoogte. Er is mogelijk sprake van belangenverstrengeling en de club is daarom een onderzoek gestart naar de handelswijze van de technisch directeur, zo meldt de NOS.

Het nieuwsmedium weet dat er in ieder geval onderzoek wordt gedaan naar de transfer van Sosa, die op de slotdag van afgelopen transferperiode voor een bedrag van circa acht miljoen euro de overstap maakte naar Ajax. Volgens de NOS is die transfer tot stand gekomen via een Duitse zakenrelatie, terwijl Ajax daar niet van op de hoogte was. De directeur voetbalzaken hoopte naar verluidt ook de zakenrelatie te betrekken bij een deal met Eduard Spertsyan, maar die transfer ging niet door.

"Het gaat om een aandelentransactie in Mislintats bedrijf Matchmetrics GmbH, een commercieel datasysteem voor het scouten van voetballers", weet de nieuwssite. "Deze onderneming richtte hij met vier anderen op waarbij de aandelen gelijk waren verdeeld. Maar vijf weken na Mislintats start bij Ajax veranderde de status quo en werd de Ajax-directeur de grootste aandeelhouder met 35 procent."

"Op dat moment, 26 juni 2023, krijgt een Duits zaakwaarnemerskantoor óók aandelen in Matchmetrics, zo laten stukken uit het Duitse handelsregister zien", vervolgt de NOS. "Een notaris in Bielefeld maakt op die dag een constructie officieel waarbij zaakwaarnemerskantoor AKA Global belangen krijgt in de onderneming van Mislintat."

"Het voetbalagentschap, gerund door Arthur Beck en Kerim Cerit, ziet een lening van 161.000 euro omgezet worden in 3 procent van de aandelen. Daarmee worden zij directe zakelijke relaties van Mislintat, de man die ze deze zomer meer dan eens zouden treffen in de transferbusiness."

"Mislintat sprak met Beck toen hij de in Rusland actieve middenvelder Eduard Spertsyan naar Ajax wilde halen, maar de onderhandeling klapte door controverse. Bij de overgang van linksback Borna Sosa, in de laatste uren van de transferperiode, konden Beck en Mislintat elkaar wel de hand schudden. Sosa tekende voor vijf jaar en kwam voor 8 miljoen euro naar Amsterdam."

Hoewel nog niet bewezen is dat Mislintat direct geld verdiende aan de transfer, schuurt de deal rond Sosa 'aan alle kanten'. Ajax laat in een reactie weten dat er een onderzoek wordt gestart en dat er opgetreden zal worden als er sprake blijkt te zijn van belangenverstrengelingen.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Zijn positie lijkt aardig onhoudbaar te worden

19 september 2023 om 18:58

Ja, lijkt me een kwestie van tijd te worden. Zolang Hendriks maar niet de touwtjes in handen neemt.

Mooi, kan de rust misschien een beetje terugkeren op directieniveau. Wel grappig dat het lijkt te gaan om Sosa (en Spertsyan) volgens het artikel van NOS. Een van de spelers die een daadwerkelijke meerwaarde zal zijn.

19 september 2023 om 19:01

Maar 8 miljoen voor Sosa is gewoon goedkoop. Dus lijkt mij niet dat er aan verdiend is.

19 september 2023 om 19:04

Hoe zit het met die transfers? Als blijkt dat het compleet tegen de regels is. Kunnen die dan worden teruggedraaid of blijft het wel zoals het is

19 september 2023 om 19:08

Is ook wat makkelijk gesteld. Als het echt zo goedkoop was, kocht een andere club Sosa wel. Het is niet zo dat Ajax in Europa nou zo hoog in de voedselketen staat.

19 september 2023 om 19:10

Dat kan natuurlijk nooit. Ze zouden hoogstens Mislintat aansprakelijk kunnen stellen, maar uiteindelijk heeft Ajax hem een bepaalde zeggenschap gegeven. Daar kunnen die spelers natuurlijk niet de dupe van worden.

19 september 2023 om 19:10

Sirius

Sosa is ook gewoon te goed voor de NL eredivisie. Daarom was het zo verrassend dat het gelukt was. Soms moet je geluk hebben.

19 september 2023 om 19:11

Nee, de transfers kunnen niet worden teruggedraaid. Wel kan het grond voor ontslag zijn en de basis voor een evt. rechtszaak van Ajax tegen Mislintat. Daar kan dan - na doorgaans vele jaren - een schadevergoeding uit voortkomen.

19 september 2023 om 19:15

Als inderdaad blijkt dat dit allemaal waar is, moet er melding gemaakt worden bij de UEFA en FIFA. Wat daaruit voort kan komen weet ik niet.

19 september 2023 om 19:16

Gaat niet om het bedrag gaat er om dat het gewoon niet mag. Dit zou nou een fijne reden zijn om van die kwakzalver af te komen

19 september 2023 om 19:30

@D-Bergkamp,

Je hebt hele lofzangen over je held Mislintat gehouden op Voetbalzone. Je blijft hem nog steeds verdedigen terwijl het duidelijk is dat hij Ajax sportief in een dramatische positie heeft gebracht.

Door verschillende media worden nu zeer compromitterende verhalen naar buiten gebracht. En ja hij is pas schuldig nadat het bewezen is. Net zoals bij Promes!!!

Blijkbaar is hij nog steeds niet van zijn voetstuk gevallen bij jou. Of je bent stekeblind of je wil je ongelijk niet toegeven.

19 september 2023 om 19:31

Kun je Mislintat hier ook op ontslaan of moet je dan hem ook weer duur afkopen. Geloof een 5 jarig contract?

19 september 2023 om 19:32

Ontslag op staande voet lijkt me aannemelijk! Pure fraude! Dan weet je: exit

19 september 2023 om 19:35

DomineeDirksen

"het gaat er om dat hij er zelf aan zou hebben verdiend"

Dus niet, kwestie gaat om belangenverstrengeling. Zie nos

heb voor je gekopieerd:


De handelswijze staat op gespannen voet met de eigen corporate governance verklaring van de club. Daarin staat dat een directeur van Ajax geen besluiten kan nemen over onderwerpen waarbij deze een tegenstrijdig belang heeft. Is er een mogelijk belangenconflict waar financiële gevolgen aan kleven? Dan moet dat gemeld worden bij de Raad van Commissarissen (RvC) voor goedkeuring. Ook moet de RvC naar buiten toe verklaren hoe de governance code toch is nageleefd.

19 september 2023 om 19:37

Nee Prem dit is geen fraude. Dat je zomaar zo'n zware beschuldiging tegen iemand uit, valt me toch van je tegen.

Dit noem je belangenverstrengeling. De wederpartij heeft aandelen in hetzelfde bedrijf als waarin de TD aandelen heeft. De transactie is echter niet met dat bedrijf.

Dus is er vooralsnog totaal geen sprake van fraude. Een zeer zware en vooralsnog onterechte beschuldiging van jouw kant.

19 september 2023 om 19:42

Alexander234@ al zou hij maar een tientje aan verdienen klopt het toch niet. Dan koop je een speler voor jou eigen portemonnee. Ajax zit met een klaploper in zijn maag. Weg met die oplichter!

19 september 2023 om 19:42

@SpeedyAFC. Oke dan js fraude niet juist. Maar belang verstrengeling is toch ook niet echt oke?

19 september 2023 om 19:42

Klopt, is volgens mij verplicht.

19 september 2023 om 19:44

Klopt, daar had ik gisteren op Ajaxshowtime over gehad. Dus Andy van der Meijde heeft gelijk!

19 september 2023 om 19:53

En toch blijf je hem verdedigen terwijl hij gewoon acteert tegen de regels van een beursgenoteerd bedrijf.

Je betrekt Puma erbij om je punt kracht bij te zetten. Maar dat slaat natuurlijk nergens op. Puma overtreedt geen regels Mislintat wel.

En ik hoor je ook niets zeggen over de sportieve crisis waar Ajax dankzij Mislintat in zit.

Als de hele wereld waaronder praktisch alle Ajax coryfeeën zeggen dat Mislintat dramatisch heeft gehandeld. Zal het dan misschien niet waar zijn?

19 september 2023 om 19:56

MrKrillin Al maakt hij schoon 2 ton is dat toch al een hoop? Hoeft niet meteen 10 miljoen te zijn.

19 september 2023 om 19:01

Iedereen dieinspraak had in de aanstelling van mislintat eruit, en dan vanaf maart 2024 met Kroes helemaal opnieuw beginnen. Wat een bende is dit geworden in 2 jaar tijd. Eigenlijk moet Ajax gewoon Overmars terug halen maar daar zullen ze het lef niet voor hebben.

19 september 2023 om 19:09

Op je knieën smeken of hun terugkomt. En in z’n contract opnemen dat hij in z’n blote leuter over de Toekomst mag lopen. Sinds dat hij is vertrokken is het als een kaartenhuis in elkaar gestort. Voor het eerst sinds zo’n beetje 2015 schaam ik me voor mijn club.

19 september 2023 om 19:14

Je hoeft je pas echt te schamen als ze - zoals jij wenst - Overmars terughalen.

19 september 2023 om 19:24

Daar hoef je je helemaal niet voor te schamen! Een straf duurt niet eeuwig, al wil die woke kliek dat graag zo zien.

19 september 2023 om 19:28

FC Koopgoot, dus iedereen verdient 2e kansen, maar Overmars niet ?

19 september 2023 om 19:32

Wie zegt dat Overmars überhaupt terug wil naar Ajax. Hij doet het best goed bij Antwerpen en misschien vindt hij het helemaal niet zo prettig dat hij weg moest bij Ajax.

19 september 2023 om 19:43

Overmars gaf miljoenencontracten weg, het is dat de jeugdlichting ook goed was maar heeft ajax achtergelaten met dikke contracten van sommige matige spelers

19 september 2023 om 19:59

@Verrie zei je dat ook nadat de ene prijs na de andere werd binnen gehaald. Dat er meerdere CL plekken te verdienen zijn is mede gerealiseerd door het succes in Europa waar Overmars deel van heeft uit gemaakt, maar dat vergeten we gemakshalve. Overigens heeft vd Sar zich hard gemaakt voor de Conference League wat zijn vruchten ook afwerpt. Dit is goedkoop gezwam. Ajax had een top team in alle geledingen maar door het afschuiven van verantwoordelijkheden krijg je dit. Ze hadden toen Blind een stap terug moest doen uit de RvC vanwege Oranje gelijk een sterke man terug moeten plaatsen, dan had er een hoop gezeik voorkomen geweest.

19 september 2023 om 19:09

Als ik het zo lees is er vooral sprake van mogelijke belangenverstrengeling en niet direct aan zelfverrijking zoals de huidige titel doet geloven.
Misslintat heeft geen aandelen in het makelaars kantoor van deze speler(s), maar dat makelaars kantoor heeft een (klein) aandeel in het bedrijfje waar hij de grootste aandelhouder is.

Het zal zijn positie niet helpen (ik heb er toch al een hard hoofd in dat hij na de komst van Kroes TD blijft), maar gezien het kleine belang, 3 procent, van dat makelaars kantoor in het bedrijf waar hij wel de grootste maar niet meer dan 51 procent van de aandelen heeft, zal het formeel allemaal wel los lopen.

19 september 2023 om 19:31

Tullius

In het artikel van nos staat wel dst hij fout was en zelfs non-actief gesteld kan worden.


"De handelswijze staat op gespannen voet met de eigen corporate governance verklaring van de club. Daarin staat dat een directeur van Ajax geen besluiten kan nemen over onderwerpen waarbij deze een tegenstrijdig belang heeft. Is er een mogelijk belangenconflict waar financiële gevolgen aan kleven? Dan moet dat gemeld worden bij de Raad van Commissarissen (RvC) voor goedkeuring. Ook moet de RvC naar buiten toe verklaren hoe de governance code toch is nageleefd."

19 september 2023 om 19:36

@mrkrillin Mijn reactie is plots verdwenen. Excuus, ik weet daarom even niet precies waar je op reageerde. Volgens mij gaf ik toch ook juist aan dat het fout was?

19 september 2023 om 19:40

@D-Bergkamp Mijn reactie is kennelijk verwijderd, omdat het een reactie was op het bericht van iemand anders die reeds verwijderd is, dus ik weet even niet precies waar je op reageerde. Excuus!

Ik snap de vergelijking die je maakt niet helemaal, aangezien het anders is of een speler een sponsorcontract heeft bij Puma of dat een technisch directeur handelt met een zakenrelatie. Hoe dan ook vind ik niet dat iemand dan gelijk verdacht is, maar je hebt in de functie van Mislintat een wettelijke verplichting om de schijn van belangenverstrengeling te voorkomen. Dat betekent dus dat je in ieder geval transparant dient te zijn, hetgeen Mislintat kennelijk niet geweest is hier. Het handelen in strijd met de regelgeving vind ik verkeerd.

19 september 2023 om 19:48

@tullius Handig was het niet vanuit een corporate governance perspectief. Of het formeel fout is durf ik niet te zeggen.

Ik denk dat het formeel met een sisser af loopt vanwege het beperkte belang, 3.5% van dat zaakwaarnemers kantoor. Volgens mij heb je pas een significant belang bij 5 procent.

Het stuk van de NOS gaat dan ook vooral over mogelijke belangenverstrengeling en niet over zelfverrijking. Volgens de eigen corporate governance verklaring doet een directeur niet mee aan discussies en besluiten over onderwerpen waarbij deze een tegenstrijdig belang heeft. De terechte vraag is of daarsprake van is in dit geval.

los van hoe ik zelf naar Mislintat kijk en mijn huidige wat minder vrolijke gevoel bij de selectie die hij heeft samengesteld denk ik dat het antwoord daarop nee is. Hij heeft immers zelf geen aandelen bij die makelaar en dat makelaars kantoor heeft geen significant belang bij hem.

Maar handig is het inderdaad niet.

19 september 2023 om 20:01

@london Calling Als Ajax niet is ingelicht door Mislintat over de aandelen die het betrokken makelaarskantoor heeft in Matchmetrics, vermoed ik dat daar toch echt een formele fout zit, in ieder geval in de contractuele verhouding tussen Ajax en Mislintat.

Ik ben het met je eens dat het exacte belang dat AKA Global heeft in Matchmetrics niet erg groot is. In hoeverre het alsnog foutief is, kan ik ook niet goed beoordelen. Mijn kennis op dat gedeelte van het rechts is vrij beperkt, haha.

19 september 2023 om 20:15

@tullius Het zou iets anders zijn als hij zijn belang in Matchmetrics niet heeft doorgegeven.
Ik neem voorlopig aan dat hij dat gewoon gedaan heeft, en als Ajax een beetje een antecedentenonderzoek had laten doen, wat ik bij een directeur toch mag hopen, dan hadden ze dit ook geweten.

Overigens gaat het zowel in het stuk van de NOS als in de reactie van Ajax, niet over zijn aandeel in Matchmetrics, maar over dat Ajax niet wist dat AKA Global ook een aandeel heeft in dat bedrijf.

19 september 2023 om 20:26

@london Calling Ik heb het inderdaad ook over de transparatie van Mislintat met betrekking tot zijn relatie met het makelaarskantoor. Het lijkt me dat in de arbeidsovereenkomst van Mislintat wel iets opgenomen is over het voorkomen van mogelijke situaties van belangenverstrengeling. Uit het artikel van de NOS maak ik op dat AKA Global een van de belangrijkste geldschieters is geweest voor het bedrijf van Mislintat. Een dergelijke relatie dien je dan te melden, toch?

19 september 2023 om 20:55

@tullius Daar mag een jursit zich over buigen denk ik. Sowieso waren ze op het moment dat die speler kwam inmiddels een kleine aandeel houder en niet langer een partij die geld had geleend.

Of je dat ook moet melden weet ik niet. Ik weet niet beter dan dat je alleen je aandelen en/of een directeurschap moet melden. In dit geval was het een klein bedrijfje en allemaal nog redelijk overzichtelijk, maar bij iets grotere bedrijven zou je dan al snel aan een enorme waslijst komen van bedrijven die je door moet geven als leverancier, klant of kredietverstrekker.

19 september 2023 om 19:12

Ik lees nergens waaruit blijkt dat hij daadwerkelijk geld heeft verdiend aan de transfer zoals in de titel staat. Dat staat ook niet in het NOS artikel. Hij heeft een transactie verricht met een mede-aandeelhouder. Daaraan verdient hij zelf in principe niks, tenzij die andere aandeelhouder dat geld weer (deels) in hun gemeenschappelijke onderneming stopt of als in ruil voor de transfer andere gunsten verricht. Dat blijkt vooralsnog nergens uit. Het enige wat je Mislintat op basis van deze info kan verwijten is dat hij onvoldoende transparant is geweest. Dat is kwalijk, maar wel van een heel andere orde dan de aantijgingen die nu de wereld in worden geslingerd.

19 september 2023 om 19:14

Dit dus, ze moeten Mislintat gewoon laten zitten en het onderzoek staken. Heel benieuwd wat hij deze winter kan met carte blanche en een goed gevulde portemonnee.

19 september 2023 om 19:27

@aardbij Dat hij niet transparant is over dat Sosa wordt bijgestaan door een zakenrelatie, die belangen heeft in zijn eigen bedrijf, is inderdaad niet een geval van zelfverrijking, maar wel alsnog tegen de regels. Ik ben het met je eens dat het niet zo erg is als dat hij hier direct aan geprofiteerd zou hebben, maar het alsnog enorm kwalijk. Hij had hier te allen tijde de schijn van belangenverstrengeling dienen te voorkomen.

19 september 2023 om 19:35

Kom op zeg. In welke wereld leef je als je denkt dat hij hier niet beter van wordt. Het is mij allemaal te toevallig en heeft echt niet alleen de schijn tegen. Waarom zou hij überhaupt het risico nemen als hij er niet beter van werd?

19 september 2023 om 20:07

Alleen heeft die een transactie verricht met een mede aandeelhouder, die niks van doen heeft met de speler Sosa. Die wordt namelijk normaliter bijgestaan door een familielid, zoals aangegeven op Transfermarkt.nl

Hij heeft zijn mede aandeelhouder dus een voordeel gegeven, wat dus ruikt naar belangenverstrengeling.

19 september 2023 om 19:16

Moet je nagaan dat deze man clubheld Tadic veredeld heeft weggepest. Wat een ellende dat voor de tweede keer op rij absolute legends zo de club hebben verlaten door passanten die eerder een mol blijken dan dat ze het beste met ons voor hebben.

19 september 2023 om 19:29

Ik kan zijn naam niet vinden in het handelsregister van dat bedrijf. Weet iemand hoe dat zit in Duitsland met aandeelhouders, kan het zijn dat die niet vermeld staan in het Duitse bedrijfsregister?

Online vid ik wel verhalen dat hij onderdeel was van de set-up van het bedrijf, met adviezen en later als gebruiker.

19 september 2023 om 19:55

Piranha een aandeelhouder is heel vaak niet zichtbaar in het handelsregister. Daarom zijn er tegenwoordig die ubo verklaringen, zodat bijvoorbeeld banken wel weten met wie ze zaken doen.

19 september 2023 om 19:43

Hahaha, tja...als je een stok zoekt om een hond te slaan, zal je het vinden🤷🏾‍♂️😜

19 september 2023 om 21:54

Er moet schoonschip worden gemaakt: Wim Jonk halen als coach, Bogarde terug voor de verdediging, Overmars terug als TD, Seedorf halen als algemeen directeur. En evt. ook Cruyff en of Ten Hag als ze beschikbaar zijn.

Kan echt janken hoe het er nu aan toe gaat met mijn clubpie.

19 september 2023 om 18:55

Kan ik me heel goed voorstellen, van een machtig Ajax waar ik zelfs als PSVer van kon genieten (Europees dan) naar dit zooitje ongeregeld. Moet enorm frustrerend zijn.

19 september 2023 om 18:57

Ik ben op dit moment op zo’n punt dat ik het eerder lachwekkend vind. Het is zo ongelofelijk pijnlijk, dat je geen licht aan het einde van de tunnel ziet.

Kunnen we weeeeer opzoek naar een nieuwe TD..

19 september 2023 om 18:57

Echt een schande het zijn gvd allemaal volwassen mensen. Maar nog denken ze allemaal aan hun eigen plaats van in het Ajax belang

19 september 2023 om 19:05

@messibazoer
Zo sta ik er nu ook in. Ik moest ook lachen toen dit bericht naar buiten kwam. Dat gezegd hebbende; mocht uit het onderzoek komen dat dit inderdaad het geval is, moet Ajax hem aanklagen.

19 september 2023 om 19:10

Het zijn dan ook niet bepaald Ajax-mensen die er zitten. Bobo's, buitenstaanders en gelegenheidszoekers die elders gefaald hebben besturen de club. Erg zonde.

19 september 2023 om 19:38

Maar zoe maar eens iemand te vinden; ajax mens en capabel. Een trainer en directeur hebben ze lang genoeg naar gezocht.

19 september 2023 om 20:33

Van Europees van Ajax genieten naar genieten van Ajax in de Eredivisie

Ziet er niet goed uit voor Mislintat. Volgens de NOS blijkbaar omtrend de transfer van Sosa. Tja even afwachten op het onderzoek maar dit kan natuurlijk niet. Als het echt zo is dan moet die natuurlijk gelijk weg.

19 september 2023 om 19:08

Hoezo gelijk weg?

Er is niet te veel betaald. Als je interview zag van Sosa kwam de opening ook pas echt op de laatste dag.
Dit was gewoon een buitenkans voor Ajax om zo een speler te halen.

19 september 2023 om 19:12

Door Sosa te kopen, zorgde Mislintat wel automatisch dat die Avila (ook gekocht voor 10+ miljoen) en Wijndal overbodig werden. Een speler kopen voor een plek waar je net een Avila voor gekocht heb is redelijk gek toch. Verder is belangenverstrengeling bij een beursgenoteerd bedrijf bijna altijd meteen reden voor ontslag, je raakt je volledige geloofwaardigheid kwijt ook al heeft Mislintat hier uiteindelijk 2 euro aan overgehouden.

19 september 2023 om 19:14

RombomCu

Soms komen buitenkansjes voor en die pak je dan. Dat heeft PSV ook gedaan met Lozano.

Straks moet ook iemand banken en wordt overbodig door Lozano.

19 september 2023 om 19:21

Krillin,

Volgens mij mis jij hier een belangrijk punt: de zaakwaarnemer van Sosa heeft aandelen in een privébedrijf van Mislintat. Het gaat hier niet om direct geld op de rekening van Mislintat. Dus is het belangenverstrengeling, heel wat anders dan wat jij schrijft..

19 september 2023 om 19:32

Als dit klopt is hij onhoudbaar. Op naar TD nr 3.

19 september 2023 om 19:33

@mrkrillin Alleen had Mislintat wel transparant moeten zijn over zijn zakenrelaties en belangen. Dat hij dat niet geweest is, hetgeen tegen de regels is, zou voor mij wel een grond zijn om hem aan de kant te zetten.

19 september 2023 om 19:33

Barak

Ja ik weet dat de kwestie gaat om belangenverstrengeling hoor.

Ik reageerde op mensen die doen alsof er zelfverrijking was.
Dat is niet zo en bedrag van Sosa was goed.

19 september 2023 om 19:37

Je bent te naïef als je denkt dat Mislintat hier niet beter van is geworden. Het was vast een ongelukkig toeval en Mislintat wist het niet…. Nou ik geloof het niet.

19 september 2023 om 19:49

Burdy

Hoe wordt Sven hier beter van?

Hij heeft geen belang in het kantoor van de zaakwaarnemer
Zaakwaarnemer wel klein belang (3%) in bedrijf waar Sven grootaandeelhouder is.
Bedrijf staat los van transfers

8 mil voor Sosa is m.i. onder de marktwaarde.

Dus hoe moet hij hier beter van worden?

19 september 2023 om 19:59

MrKrillin wat een onzin weer. Een ploeg die actief is in de CL moet toch wel 3 toppers voor op de flanken kunnen hebben? Had Ajax toch ook met Tadic, Antony en Neres? Of mag je als Eredivisie ploeg maar één goede speler per positie hebben?

19 september 2023 om 20:11

Nou gekke is dus dat transfermarkt toont, dat hun geen zaakwaarnemer zijn van Sosa

19 september 2023 om 19:18

De transfer van Sosa vond ik misschien nog wel de beste voor die prijs. Die transfers van Mikautadze, Forbs en Akpom stinken.

Oei, dat ziet er niet goed uit. Had Andy toch gelijk haha. Dat ziet eruit als een kwestie van tijd.

19 september 2023 om 19:39

Waar rook is is vuur…. Doet me denken aan de zaak Promes…. Werd ook gebagatelliseerd naar nu blijkt ten onrechte

20 september 2023 om 04:36

Dat werd niet zo erg gebagatelliseerd, maar met die kwestie lag het natuurlijk iets anders. Aangezien er bij deze kwestie al wel een verschrikkelijk duidelijke link is die kan duiden op belangenverstrengeling. Bij promes was aanzienlijk het eerste bewijs/link het feit dat ze samen op een feest aanwezig waren

20 september 2023 om 04:37

Dat werd niet zo erg gebagatelliseerd, maar met die kwestie lag het natuurlijk iets anders. Aangezien er bij deze kwestie al wel een verschrikkelijk duidelijke link is die kan duiden op belangenverstrengeling. Bij promes was aanzienlijk het eerste bewijs/link het feit dat ze samen op een feest aanwezig waren.

Nou als de NOS het ook al meld... toch wel in de richting van duistere deals, al gaat het nu niet om Steijn.

19 september 2023 om 19:01

Volgens mij is piere ook NOS sport. Dus zegt mij nog niets.

19 september 2023 om 19:03

Dit is wel even wat anders dan iemand wat roept in een tv-programma. Dit is onderzoeksjournalistiek. Het staat je vrij om het niet te geloven, maar je vergelijking gaat mank...

19 september 2023 om 19:20

Niet helemaal, want roepen dat hij prive geld heeft verdiend (wat niet in het artikel van de NOS staat), is exact hetzelfde als zeggen dat Steijn betrokken was bij duistere dealtjes.

19 september 2023 om 19:21

Van Hooijdonk is analist in een programma dat wordt gemaakt door (voor) de NOS. Dat maakt hem nog geen NOS journalist. Hij wordt gewoon ingehuurd.

Bleek Andy het toch niet uit zijn duim te zuigen. Jezus zeg, de gifbeker moet echt leeg

19 september 2023 om 19:09

Echt onzin. Andy beweerde dat Mislintat geld heeft verdiend aan de transfers van Ajax. Dat zou omkoping zijn.

Hier gaat het om een zaakwaarnemers kantoor die aandelen heeft in een bedrijf waarin hij ook aandelen heeft. Dat is belangverstrengeling.

Gaat over hele andere zaken dus.

19 september 2023 om 19:12

De titel en het artikel beweren anders dat hij wel degelijk geld heeft verdiend aan de transfer...

19 september 2023 om 19:15

Omkoping? Je bedoelt denk zelfverrijking

19 september 2023 om 19:18

Sirius heb je het NOS artikel gelezen? Of alleen titel en artikel van VZ?

19 september 2023 om 19:20

Zelfverrijking ís een belang

19 september 2023 om 19:20

Jullie lezen het artikel en zijn er helemaal gerust op? Het ziet er toch heel raar uit?

19 september 2023 om 19:23

@sirius de huidige titel beweerd inderdaad anders maar doet geen recht aan het stuk van de Nos.

Daar gaat het vooral over belangenverstrengeling. Mislintat heeft immers zelf geen aandelen bij dat makelaars kantoor, dat makelaars kantoor heeft aandelen in een bedrijfje waar hij zelf aandeelhouder in is.

19 september 2023 om 19:26

@markerazzi

Nee omkoping want als hij geen aandelen heeft in de partij die de speler verkoopt, dan moet hij via een illegale geldstroom betaald worden om eraan te verdienen. Dat noemen we volgens mij omkoping.

19 september 2023 om 20:15

Heel makkelijk te omzeilen door bijv een kapitaalstorting, welke Mislintat weer als Loon of dividend kan ontrekken uit onderneming.

Had Andy dus toch gelijk. Wat een enorme puinhoop bij Ajax, echt ongekend. Dit gaat jaren duren om er weer bovenop te komen.

Grootste fout ooit in het bestaan van de club deze man in dienst te nemen.

Lijkt me einde verhaal voor Mislintat. Maarja.. wat dan?

Wat een ongelofelijke puinzooi is ervan gemaakt in Amsterdam. Hoe heeft dit toch zo mis kunnen gaan?

Nu gaat de beerput open. Mooi zo!

Als laatste wapenfeit Steijn eruit donderen voordat je zelf de laan uit gestuurd wordt. Ik zie het wel gebeuren. Wat een drama daar zeg.

Van der Meijde had het er gister al over. Goede stok om hem nu mee te slaan. Denk niet dat dit een lang en gelukkig huwelijk blijft.

1 van de weinige aankopen die wel een redelijke indruk achter gelaten heeft. Maar ja dit hoort niet. Wat mis ik die Overmars zeg

Denk als dit waar is hij niet snel meer ergens aan de bak komt..

19 september 2023 om 18:58

Veel? In de uitzending ging het alleen om de transfer van Sosa of heb ik wat gemist?

19 september 2023 om 19:01

Nee dat is niet juist.

Mislintat bezit geen aandelen van een makelaarskantoor waarmee Ajax zaken gedaan heeft.

Het makelaars kantoor waarmee Ajax zaken heeft gedaan bezit aandelen van een bedrijf waarvan Mislintat zelf voor een derde eigenaar is.

19 september 2023 om 19:08

SpeedyAFC niet dat we weten in ieder geval 😅

19 september 2023 om 19:12

Uiteraard. Alles kan in deze wereld maar die informatie is nog niet beschikbaar. Wat hier gemeld wordt is een belangverstrengeling. Wat uiteraard ook een zeer serieuze zaak is en onderzocht moet worden.

Maar als het zo is dat het zaakwaarnemer kantoor drie procent aandelen in dat bedrijf bezit, dan gaat het om zeer weinig. Dan is het de vraag, kan je het nog als belangverstrengeling zien?

19 september 2023 om 19:58

Speed... natuurlijk. Het percentage is daarvoor irrelevant. Het gaat erom dat je niet meer zeker kunt weten of je td handelde in de club zijn belang, of in die van zijn zakenpartner, of misschien zelfs van zichzelf.
Daarom zou je in zo'n geval altijd je club in moeten lichten over die belangenverstrengeling, zodat die kunnen bepalen of ze willen dat iemand anders het verder afhandelt.

19 september 2023 om 20:09

Percentages zijn wel degelijk relevant. Als voorbeeld, stel dat ik wat aandelen van Shell in mijn portefeuille hebt en met mijn zakelijke auto elke keer bij Shell tank en echt nooit bij Esso of elders, dan kan mij echt geen belangenverstrengeling verweten worden. Mijn aandeel in Shell is zo verwaarloosbaar klein dat dat gewoon niet aan de orde is.

Dat geldt hier ook. Het zaakwaarnemers kantoor bezit 3 procent. Hoe interpreteer je dat is dan de vraag. Hebben ze dan een aannemelijk belang of is het daar te klein voor. Dat soort vragen spelen een rol in dit soort onderzoeken.

19 september 2023 om 20:57

Speed... kom op hou nou eens op met die rare vergelijkingen.
3% aandelen en meegedaan in de investeringsronde is toch totaal iets anders. Als je het niet ziet, is dat omdat je het niet wil zien.

19 september 2023 om 22:46

3% vind ik nou niet zo'n groot percentage. Maar doet er ook niet meer toe, als de laatste scoop van Verweij juist is, is er veel meer aan de hand.

Nog los van of hij er echt van heeft geprofiteerd, vind ik dat je als je die schijn van belangenverstrengeling niet weet te vermijden al een teken van onkunde. Echt heel kwalijk dit, ook dat hij er niet open over is geweest naar Ajax toe.

Ik zit dit artikel te lezen, maar ik kan niet vinden over welke speler het gaat. Daarnaast snap ik niet zo goed hoe Mislintat hier echt geld aan heeft verdiend.

19 september 2023 om 18:57

Sosa

19 september 2023 om 18:58

denk ook dat het sosa betreft.. laat dat nou net de speler zijn waar ik het meeste vertrouwen in heb als echte aanwinst voor ajax.
ondankt zijn blessure gevoeligheid is dat echt een hele goede back voor ajax en eredivisie begrippen

19 september 2023 om 19:03

@OREELY Staat letterlijk in het artikel op NOS.

@RdeBoer VZ speelt ook redelijk met vuur wel met deze harde kop. Ik zie het ook niet. Natuurlijk moet je elke vorm (schijn van) van belangenverstrengeling voorkomen, maar niet staat vast dat hij zichzelf verrijkt heeft. Hij had het hoogstens moeten melden aan de rvc lijkt me en misschien uit zijn bedrijf moeten stappen.

19 september 2023 om 19:07

@terzetter okay dat kan, heb het artikel op NOS niet gelezen. En de naam van de speler ontbrak nog in dit artikel.

19 september 2023 om 18:58

Dat snap ik ook niet. Het makelaarsbureau verdient geld en toevallig bezit die aandelen in een bedrijf die Mislintat ook heeft. Niet erg spannend lijkt mij. Misschien hebben ze ook allebei wel aandelen Shell.

19 september 2023 om 19:09

Het kan best eerlijk gegaan zijn, maar dat hij dit niet heeft gemeld bij Ajax is wel zeer kwalijk. In zo'n functie krijg je veel vertrouwen en vrijheid om met een groot budget de markt op te gaan, maar nu komt het erop neer of Ajax hem überhaupt nog kan vertrouwen.

19 september 2023 om 19:12

RdeBoer dat is dus letterlijk belangenverstrengeling. Het is dan onduidelijk of hij een speler koopt in het belang van ajax of in het belang van zijn zakenpartner. Is in de echte wereld wel heel spannend. En al helemaal wanneer je dit bij je werkgever "vergeet" te melden.

19 september 2023 om 19:13

Exact. Het is een belangverstrengeling en dat wil je niet omdat dan niet duidelijk is of er uit het belang van Ajax wordt gehandeld of dat er andere belangen meespelen.

Gezien de drie procent aandelen die een waarde van 1,6 ton vertegenwoordigen, lijkt het een storm in een glas water maar goed, het moet uitgezocht worden en dan zal er goed gekeken moeten worden of er regels overtreden zijn.

19 september 2023 om 19:18

@SpeedyAFC, lijkt mij dat dit vooral om het onderlinge vertrouwen gaat. Kan Ajax hem nog vertrouwen als hij dit verzwijgt? Of hij er financieel van heeft geprofiteerd lijkt mij lastig te bewijzen, maar het verzwijgen lijkt mij reden genoeg om hem te ontslaan. Iemand die tientallen miljoenen (115 miljoen afgelopen zomer) uitgeeft, moet je 100% kunnen vertrouwen qua integriteit. Als dat vertrouwen ook maar enigszins beschadigd is, moet je afscheid nemen.

19 september 2023 om 19:23

Het gaat om de regels. Ik moet jaarlijks bij mijn werkgever een verklaring geven van al mijn belangen in andere ondernemingen ongeacht het aantal aandelen.

Als ik in die verklaring zou liegen, is dat reden voor ontslag.

Ik ken de regels van Ajax niet maar als die hetzelfde zijn als bij mijn werkgever, dan heeft Mislintat een heel groot probleem.

19 september 2023 om 19:29

@SpeedyAFC, en als er iets in die belangen verandert nadat je die lijst hebt ingeleverd? Want als ik het zo lees is dat zaakwaarnemerskantoor pas aandeelhouder geworden nadat hij in dienst trad bij Ajax. Als ze dan hebben afgesproken dat het jaarlijks opnieuw wordt bijgewerkt, kan er dan nog iets van worden gezegd?

19 september 2023 om 19:40

Dan heb ik een meldplicht. Dus het niet melden is verzwijgen en dat is reden voor ontslag op staande voet. En het melden dient vooraf te gebeuren, in feite vraag je toestemming.

Dus het zal hier om de regels van Ajax gaan. Als die dergelijke regels hebben, dan houdt het voor hem op.

Maar goed, ik ken de regels bij Ajax niet.

19 september 2023 om 19:02

Lees het artikel op NOS

Gaat dus om alleen Sosa

19 september 2023 om 19:12

In ieder geval vooralsnog alleen Sosa. En is het acceptabel als hij bij één speler niet open is geweest over mogelijke belangenverstrengeling? Een TD die met tientallen miljoenen de markt op gaat namens jouw club moet je 100% kunnen vertrouwen qua integriteit. Ik vraag mij af of dit nog kan als hij zoiets heeft verzwegen.

19 september 2023 om 19:21

De Toekomst

In interview van Sosa zei de speler dat opening pas op de laatste dag kwam. Dus alles moest heel snel gaan en kan mij daarom wel voorstellen, dat Sven vergeten is dit te zeggen.

Die kent Sosa goed en wilde hem natuurlijk tenkoste van alles binnen halen.

Persoonlijk vind ik 8 mil ook goedkoop voor zo een speler.
Een miskoop als Wijndal was al duurder.

19 september 2023 om 19:32

@MrKrillin, lijkt mij dat Ajax Mislintat heeft gevraagd om een lijst van al zijn aandelen etc in bedrijven en hij relevante wijzigingen door moet geven. Dit is niet iets dat op het laatste moment, tijdens het afronden van een transfer, nog even besproken wordt.

19 september 2023 om 19:39

Maar Sosa was helemaal niet in beeld, pas op laatste dag. Toen alles in de 5e versnelling gegaan.

Verder voor de duidelijkheid: Sven had natuurlijk moeten melden.
Iedere scout zou lyrisch zijn als je Sosa kan krijgen voor 8 mil.

Als Ajax hem op non-actief zet, is dat hun goed recht.

Zelf hoop ik dat hij nog tijd krijgt.

19 september 2023 om 19:10

Lijkt me idd niet dat hij hier geld aan verdiend heeft. Het probleem ligt met name in het feit dat dit niet mag omdat Ajax een beursgenoteerd bedrijf is.

19 september 2023 om 19:14

In dit geval gaat het denk voornamelijk om vertrouwen. Kan een club iemand die met tientallen miljoenen de markt op gaat namens de club nog vertrouwen als hij zulke dingen verzwijgt? Mij lijkt het niet. Het lijkt mij dat je iemand die zoveel geld uitgeeft 100% moet kunnen vertrouwen en dat lijkt mij nu niet meer mogelijk.

19 september 2023 om 19:20

Bizar dat hij dit Ajax idd niet laat weten. Ben het helemaal met je eens dat hij nu nog moeilijk te vertrouwen is. Denk dat als hij dit bij Ajax gemeld had er helemaal niks aan de hand was geweest. Mislintat verdiend zelf natuurlijk helemaal niks aan deze transfer en daarnaast is Sosa ook gewoon een hele goede deal voor Ajax. Ben benieuwd hoe Ajax hier mee omgaat, als de directie al van hem af wou is dit een mooie reden om hem te ontslaan.

19 september 2023 om 19:35

@StraStra, er valt niet uit te sluiten dat Mislintat hieraan heeft verdient hoor. Als Mislintat en dat makelaarskantoor stiekem hebben afgesproken dat het kantoor geld investeert in zijn data-bedrijf en Mislintat in ruil daarvoor (middels een hogere commissie voor de zaakwaarnemer) een wederdienst terugdoet, worden ze er allebei financieel beter van.

Hoe hopeloos is Ajax geworden man? Vorig jaar al toen met Alfredje en nu dit? Wat een anateurisme. Hoe moeilijk kan het zijn om gewoon fatsoelijke mensen te halen die ook bekend zijn met Ajax!

19 september 2023 om 19:17

Erg moeilijk. Dat blijkt elke keer weer. Overmars met zijn piemel foto, Alfred met zijn zaakwaarnemer die spelers aantrok, en nu dit weer.

De vereniging zal echt met de RvC moeten beginnen en van daaruit schoon schip moeten maken maar het maakt niet veel meer uit voor het seizoen. Deze selectie zal het toch moeten doen.

Tjongejonge... de gifbeker moet leeg...

Als die nu moet gaan zit je alsnog met al deze spelers die hij heeft gekocht, maar daarnaast krijgen deze spelers nu nog meer druk met zich mee en veel onrust binnen de club.

Hoop dat hij niet alleen weg gaat, maar ook strafrechtelijk gestraft wordt

Nu vind ik Sosa wel de beste aankoop 🤗

Mislintat is dus ook gauw weg, neem aan dat zijn positie onhoudbaar zal worden ook als het niet zo blijkt te zijn. Dit zal het gevolg zijn van een massaontslag bij Ajax. Mislintat, maar ook Steijn en waarschijnlijk nog best wel veel andere vanuit het bestuur.

19 september 2023 om 19:52

Ja, is ook kwestie van tijd!

Mocht uit het onderzoek blijken dat waar is wat nu vermoed wort dan lijkt mij de positie van Mislintat niet langer houdbaar. En dan wordt het daarnaast niet ook voor Steyn penibel, maar wel voor Hendriks en van Halst.

Deze man verdient op basis van zijn aankopen al een ontslag, maar hier kun je als club zijnde niet meer omheen.

Denk dat we even moeten afwachten hoe de vork precies in de steel zit voordat we conclusies trekken maar helemaal onschuldig lijkt het op het eerste oog niet.

19 september 2023 om 19:36

Zelfs als hij niks eraan heeft verdient lijkt het verzwijgen van deze (mogelijke) belangenverstrengeling al reden voor ontslag. Hoe kunnen we iemand die zoveel geld kan uitgeven namens de club nog vertrouwen met onze portemonnee?

Hoe kom je aan zo'n figuur... ik wil iedereen wel het voordeel van de twijfel ge en maar dit is echt niet best man...

Einde verhaal, auf wiedersehen. Nota bene van der Meyde met de primeur, die verdient hier credits voor.

Opzouten ermee dan direct, grof geld aan middelmatige spelers en jezelf verrijken. Wat een grote klerezooi is het ook

Diamantenaugen.... ? Dollartekens bedoelden ie zeker.... Maar, het moet wel eerst keihard bewezen worden natuurlijk. en anders wordt ie gewoon skileraar

Nou, dit is wel het einde toch? Gekke dure transfers die niet aanslaan, een trainer die nog niet klaar is voor een topclub en nu deze geruchten. Ben benieuwd of er nog steeds mensen deze Mislintat verdedigen. Als PSV supporter kijk ik echt met verbazing naar de ontwikkelingen in Amsterdam. Binnen 18 maanden compleet de verhoudingen omgekeerd

19 september 2023 om 19:03

Heb je het artikel gelezen?

Het gaat om Sosa en die was juist niet duur. Was 8 mil wat zelfs goedkoop is

19 september 2023 om 19:38

Het gaat toch helemaal niet om de transfersom en wat Ajax ervoor terugkrijgt? Of zou jij het prima vinden als Mislintat hier 1 miljoen aan zou verdienen als de transfersom maar 6 miljoen had geweest?

19 september 2023 om 19:40

Maar issue gaat helemaal niet over zelfverrijking

19 september 2023 om 19:05

Ik heb geen enkele informatie gezien dat hij persoonlijk aan transfers heeft verdiend. Los van het feit dat het voorbeeld juist een goede en ook nog goedkope speler is.

19 september 2023 om 19:38

Staat er ook niet, maar het lijkt erop dat VZ het verkeerd heeft geciteerd. Klinkt heel smeuïg dat hij aan de transfer heeft verdiend, maar in NOS artikel staat er toch echt iets wat minder spannend lijkt.

Volgens mij staat er nergens dat hij privé geld verdiend heeft, maar wel dat een zaaknemersbedrijf aandelen heeft (die kennelijk eerder zouden zijn toegezegd) in zijn eigen bedrijf. Je zou elke schijn van mogelijke belangenverstrengeling moeten voorkomen, maar een kop als deze om direct als feit te brengen dat hij privé geld heeft verdient aan een transfer is ook zeker spelen met vuur.

19 september 2023 om 19:03

Bedrijf maakt winst en bedrijf keert dividend en salaris uit (aan (groot)aandeelhouders. Zo moeilijk is het niet

19 september 2023 om 19:05

Maar dat is onzin, want het gaat niet om winst voor zijn bedrijf. Slechts handelen met een kantoor dat toevallig recent aandelen heeft in zijn bedrijf. (Net als overigens ook PUMA).

19 september 2023 om 19:03

De kop dekt inderdaad de lading niet.

Het gaat erom dat het bedrijf waarmee Ajax zaken deed ook mede eigenaar is van een bedrijf waarvan Mislintat een derde van de aandelen bezit.

Het gaat er dan om dat je dubbele belangen hebt maar je kan niet zomaar stellen dat Mislintat er dan geld aan verdiend heeft.

Betreft dit de transfer van Sosa? Zou enigszins grappig zijn aangezien dat één van de weinige goede aankopen lijkt

19 september 2023 om 19:43

Speedy het is wel tegen de regels en kan dus op non-actief gezet worden.

De handelswijze staat op gespannen voet met de eigen corporate governance verklaring van de club. Daarin staat dat een directeur van Ajax geen besluiten kan nemen over onderwerpen waarbij deze een tegenstrijdig belang heeft. Is er een mogelijk belangenconflict waar financiële gevolgen aan kleven? Dan moet dat gemeld worden bij de Raad van Commissarissen (RvC) voor goedkeuring. Ook moet de RvC naar buiten toe verklaren hoe de governance code toch is nageleefd.

Dat moet dan toch het einde van deze man bij Ajax worden als het waar is. Ben dan wel benieuwd wie eventueel dan zouden moeten volgen, wan er zijn er een paar die deze man de vrije hand hebben gegeven.

Wat een gezwets hier weer allemaal. Dit is helemaal niet wat Van der Meijde zei. Die had het over zwaar overbetalen voor spelers.
Dat is op deadline day niet gebeurd hoor.

19 september 2023 om 19:06

Nee Andy zei gisteravond op tv hetzelfde als wat de NOS nu brengt. Alleen hij moest toen nog even een slag om de arm houden omdat hij het heeft gehoord en het dus niet zeker wist. Niet dat het nu bewezen is.

19 september 2023 om 19:23

Andy zei niet het zelfde

Andy zei zelfverrijking

Daar is nu geen sprake van. Wel mogelijk belangenverstrengeling

19 september 2023 om 19:44

Waarom verdedig je Mislintat ogenschijnlijk en opzichtig? Vooralsnog wordt helemaal niemand blij van deze man.

De schijn van corruptie blijkt geen schijn te zijn. Het beste houdt die de eer aan zichzelf, of blijft hij dan toch zitten? Vinden we hier niet zo erg in Eindhoven, geef m maar een salarisverhoging!

Lijkt me dat de RvC dan ook zijn biezen mag pakken als controleur van de directie. Dat zou het beste nieuws zijn van het seizoen

Hoewel menig lezer hier met open ogen intrapt, spreekt de publiceerder van deze stelling zichzelf tegen. Het zaakwaarnemersagentschap had aandelen in de GmbH van Mislintat, een aankoop bij die zaakwaarnemers veranderd niets aan die 3% aandelen.

De goedkope heksenjacht wordt vrolijk doorgezet en zonder goed te lezen vliegen alle oordelen al in het rond.

Laat Sven z'n werk doen en beoordeel hem op de lange termijn waar hij voor is aangesteld.

19 september 2023 om 19:10

NotDonny, heb je nou nog steeds vertrouwen in Mislintat ?

19 september 2023 om 19:56

Mislintat heeft voor zover nu bekend is niets onwettelijks of raars gedaan en de gehaalde spelers kan je niet na 2 wedstrijden beoordelen, kortom; ja ik heb nog vertrouwen in hem.

Alle personen die door de media zo kapot zijn gemaakt, dat een vertrek bij Ajax de enige optie bleek, floreren nu in het buitenland. Op z'n minst de moeite waard een TD met grote klappers op z'n naam het voordeel van de twijfel te geven

Het gaat dus om Sosa die misschien nog wel een van de betere aankopen is, verklaart misschien ook wel waarom deze deal uit de lucht kwam vallen op de slotdag.. triest hoor.

Dit zag je aankomen. Er zit aan teveel transfers een luchtje. Het dubbele betalen voor Akpom. Een bedrag betalen voor Avila waar Overmars steil achterover sloeg. Een krankzinnig bedrag voor een Duitse reservekeeper. Namen waar iemand van gehoord heeft. Dit stinkt.

19 september 2023 om 19:25

Dubbele betalen aan Akpom is een leugen. Was al bijna rond voor 11 mil en Ajax kaapte deal voor 12.5 mil
of 1.5 mil is voor jou dubbele

Dat Overmars steil achterover viel, was gewoon verzonnen door Mike.

4 mil voor een keepee

Sosa dus. De volstrekt overbodige linksback uit Duitsland

19 september 2023 om 19:05

Overbodig? Je bedoelt broodnodige linksback.

19 september 2023 om 19:20

Overbodig in de zin van dat je al genoeg linksbacks had. Iedereen was ook stomverbaasd toen Sosa vanuit het niets gehaald werd en er al een linksback van 12 miljoen gekocht was.

19 september 2023 om 19:24

Welnee, iedereen had al gezien dat Wijndal niks meer zou worden en dat S.E. nog niet aan eerste elftal voetbal toe was. Deze aankoop was nodig, het is de eerste linskback van Ajax.

19 september 2023 om 19:12

Ik vind hem als een van de weinige best een goede indruk maken.

Holy shit hee. Je zal een Ajacied zijn en na 2 jaar uit een coma komen. Huh? Wtf happened?
Ik vind het al bizar om mee te maken hoe mijn club zo snel van 100 naar 0 is gegaan... ik veesde al voor een einde van tijdperk toen Overmars vertrok en Ten Hag niet veel later, maar dit begint echt bizar te worden.
Als dit idd waar is, dan is Mislintat al ontslagen voordat de nieuwe directeur Alex Croes hem zelf kan ontslaan. Mijn god, wat dat betreft ook zeer vervelend voor Ajax dat die man voorlopig niet officieel mag beginnen. Alles duurt alleen maar langer zo. Maar ja....het is Ajax. Komt er altijd wel weer vrij snel bovenop, maar dit wordt wederom een jaar scherven rapen zo lijkt het

Beter .. een ander manier om snel van hem af te komen was er niet.

Hopelijk komt Overmars terug of van Gaal.

Eigenlijk mag de rest ook zijn biezen pakken...

Ben ik de enige die het wat overdreven vind? Het is misschien onethisch, maar Mislintat zelf haalt hier toch onmogelijk voordeel uit? Dat zaakwaarnemers bedrijfje verkoopt een speler aan Ajax. Dat bedrijfje heeft aandelen in een bedrijf van Mislintat. Dat bedrijfje heeft dus een commissie verdiend aan het verkopen van Sosa. Hier kan Mislintat toch onmogelijk aan verdienen? Het is wel ongelukkig, dat wel. Lijkt me het begin van het einde van Mislintat bij Ajax omdat er zoveel druk gaat komen van buitenaf nasst het feit dat ze al beneden verwachting presteren.

19 september 2023 om 19:09

Nouja niet lang geleden heeft Mislintat ineens meer aandelen gekregen in dat bedrijf. Daarnaast wilde hij die speler uit Rusland ookal via zo een constructie halen. Plus het feit dat hij niet naar de wensen van Steijn luistert, maakt dit over het algemeen een raar zaakje. Bovendien is Ajax beursgenoteerd, dan kun je zoiets echt niet maken.

19 september 2023 om 19:20

De vraag is wat zijn de regels bij Ajax. Als hij een meldplicht had om dit te melden voordat hij zaken met dat bureau deed, is het de vraag of hij zich eraan gehouden heeft of niet.

Als hij geen meldplicht had, ja dan zijn er geen regels overtreden.

Kortom, het zal uitgezocht moeten worden.

We hebben al genoeg gekke situaties gehad. Kijk maar naar Ado met die Chinezen, Vitesse met de Russen, een gekke Rus en Mexicaan bij Roda, maar voor een kaliber topclub als Ajax mag deze daar ook wel bij. Jezus zeg... laat je een extern bedrijf kandidaten zoeken voor de TD functie, krijg je deze gare Duitser die niet wil luisteren naar de wensen van Steijn en lekker zelf zijn regeltjes maakt. Ongekend wat een blamage dit!!

De kop is te vroeg geoordeeld, maar dit is alles behalve goed nieuws natuurlijk. Wat een drama bij ons. Ontsla dan maar Steijn én Mislintat.

Jeetje, de gifbeker moet echt helemaal op in Amsterdam hè?

Poeh, al na 5,5 maand dienstverband. €110 miljoen aan aankopen delen door 5 maand dienstverband…… Duur geintje geweest.

Zo moeilijk kan het toch niet zijn om gewoon een technisch directeur aan te stellen?

Weet je wat? Ik doe het wel. In tegenstelling tussen al deze egotrippers weet ik wel hoe je moet samenwerken. Weliswaar doe ik dat in mijn bedrijf met werknemers en leveranciers maar dan moet ik dat ook kunnen met scouting en zaakwaarnemers.

Kom op. Ik durf hier echt te beweren dat de functie niet zo spannend is als dat men doet blijken.

Als je mij had gevraagd om een speler te noemen, dan was Sosa 1 van de laatste die ik had genoemd. Eerder Ramaj of Forbs.

Overigens is Forbs niet door Kelvin de Lang gehaald, maar echt puur door Mislintat. De Lang heeft dat in een interview ook aangegeven. Zijn rol was deze zomer beperkt en hij hield zich meer bezicht met het opzetten en inrichten van het team. Ook wel opmerkelijk te noemen




Betaal nou maar die paar miljoen aan AZ om dat concurrentiebeding uit het contract van Kroes te slopen. Hoe eerder hij begint des de beter, het is echt een grote puinzooi. Ongeloofelijk hoe hard en ook hoe snel het allemaal fout is gegaan bij Ajax. Binnen iets meer dan een jaar van een club die werd geroemd om zijn goede beleid en waar clubs als Dortmund het nog voor in hun broek deden naar het lachertje van de Eredivisie met een louche TD en de oud trainer van ADO en VVV aan het roer. Echt pijnlijk om te zien...



19 september 2023 om 19:27

En waarom? Wat is er exact aan de hand dan? Serieuze vraag

Het makelaarskantoor heeft 3% in een bedrijfje van Mislintat en dan verdient hij in privé geld aan een transfer? Het één kan werkelijk niets met het ander te maken hebben. Je kunt een hetze ook te ver doorvoeren

19 september 2023 om 19:28

Wat als er afspraken zijn gemaakt dat Mislintat wat van zijn spelers zou kopen. Al met al had hij beter mensen binnen Ajax hiervan op de hoogte kunnen brengen, dan was het misschien niet eens een probleem geweest. Bij voetbal verdienen bevriende makelaars altijd geld, het is ook niet zo’n big deal zolang je er zelf maar van kan profiteren. Bij Feyenoord had je bijvoorbeeld die Gnonto die via de zoon van Arnesen binnen kon komen, ik snap dat dat de wenkbrauwen doet fronsen. Maar achteraf gezien zou het wel een hele goede speler zijn geweest.

19 september 2023 om 19:45

Het gaat puur om het onderlinge vertrouwen. Als hij dit had moeten melden en het niet heeft gedaan, wat verbergt hij nog meer? Kunnen wij hem nog vertrouwen met onze portemonnee? Het gaat mij niet eens om het bewijzen van mogelijke zelfverheerlijking, maar om het onderlinge vertrouwen.

Nee dat kan niet, zoveel mensen die achter Mislintat stonden. Er mocht geen kwaad woord over gesproken worden. Lang niet alle ajacieden hoor, maar wat hebben die supporters zand in de ogen gehad. Je geeft zo iemand alle vrijheid. Heeft nog nooit van Ajax gehoord en hij moet ajax weer op gaan bouwen.

19 september 2023 om 19:29

Hoe moet een supporter nou weten dat er wellicht regels overtreden zijn? Zelfs nu is het nog lang niet duidelijk of dat wel zo is.

Denk dat ze elk excuus gaan gebruiken om van deze kerel af te kunnen zijn...

Compliance en governance zijn momenteel hot issues binnen de zakenwereld. Het feit dat een lid van de Raad van Bestuur van een beursgenoteerde onderneming geen melding maakt van het feit dat hij namens de club zaken doet met een bedrijf waarmee hij in privé een zakelijke connectie heeft, is echt geen klein dingetje. Je vraagt je af hoe het gesteld is met de due diligence processen binnen Ajax. Ze zullen de AFM maar op hun dak krijgen.

19 september 2023 om 19:31

Maar wat te denken van de figuren binnen Ajax die verantwoordelijk zijn voor het aanstellen van Mislintat? Die hadden veel beter research moeten doen. Deze man had nooit aangesteld mogen worden.

Wie dacht dat het na vorig seizoen niet erger kon komt zwaar bedrogen uit.
Ajax is snel bezig een nieuwe Anderlecht te worden.

Ongelooflijk wat daar gebeurt.
Misschien dat de nieuwe Directeur het aandurft om Overmars terug te halen maar ook daarmee is het probleem niet opgeloste.
De club is door en door verrot met idioten als Hendriks, van Halst en Pier Eringa.

19 september 2023 om 19:28

Overmars komt niet terug. Dan heb je als bedrijf totaal geen respect voor de vrouwen die daar werken en er mee te maken hebben gehad. Dat moet je gewoon afsluiten. Het is sowieso te hopen dat Kroes eerder kan beginnen dan Maart en hij was al in beeld TD te worden dus mocht dat ooit zo ver komen dan weet hij ook van wanten op dat vlak.

19 september 2023 om 19:47

Wel respect dat je nog Mislintat als profielfoto hebt. We zijn het niet over zijn koers eens, maar ik vind het wel sterk van je dat je hier nog aan vasthoudt 💪

Alleen maar mooi dat er meer aan het licht komt jegens Sven. Hij maakt er een ongelofelijke puinhoop van en denkt ongezien nog meer cash te vangen. Onderzoeken maar!

Wauw zeg, been geen Ajaxied maar dit is toch gewoon zo respectloos voor de aanhang en de fans? Wat een glibberige actie zeg, wat een puinhoop allemaal.

Andy van der Meijde werd hier gisteren door tal van reaguurders aan de schandpaal genageld voor zijn ‘ongefundeerde’ uitspraken. Maar het is duidelijk dat hij iemand binnen Ajax heeft die heel dicht bij het vuur zit. Ik vind dat je het onderzoek niet eens hoeft af te wachten. De uitleg laat duidelijk zien dat er sprake is van belangenverstrengeling. Het maakt ook duidelijk waarom spelers die Steijn aan Ajax had willen toevoegen niet zijn gehaald alsmede enkele voorgestelde spelers door de diverse scouts. Die Duitser mag van mij heel snel zijn congé krijgen.

19 september 2023 om 19:31

Er lijkt zeker een bepaalde belangverstrengeling te zijn. Het zaakwaarnemers kantoor waarmee hij zaken deed, bezit drie procent aandelen (ter waarde van 1,6 ton) in een onderneming waar hij een derde van de aandelen van bezit.

De vraag die er nu ligt, heeft hij een meldplicht bij Ajax van al zijn zakelijke belangen of niet?

Andy van der Meijden heeft hier werkelijk niks over gezegd, die had het over geld verdienen aan transfers. Dat is iets heel anders.

19 september 2023 om 19:34

Jazeker hij is statutair bestuurder en transacties met verbonden partijen dienen intern gemeld te worden

19 september 2023 om 19:42

Als dat zo is, dan kan het heel snel einde oefening voor hem zijn. Dergelijke regels zijn er niet voor niets en het overtreden ervan is reden tot ontslag op staande voet.

19 september 2023 om 19:49

@SpeedyAFC, Andy melde dat er onderzocht werd of hij geld had verdient aan transfers (niet dat hij er echt aan heeft verdient) en dat lijkt mij ook het geval.. Dus daarin had Andy gelijk.

19 september 2023 om 19:54

Ah op die fiets. Zou kunnen maar dat is bijna niet uit te vinden. Zeker een Sosa voor 8 miljoen euro lijkt me vrij markt conform, zelfs aan de goedkope kant.

Dan had Andy het over een andere zaak dan deze dus.

19 september 2023 om 19:58

Nee, Andy was inderdaad niet heel duidelijk in hoe het verhaal in elkaar steekt. Maar hij heeft de zaken die onderzocht worden door Ajax al wel opgepikt hebben. Enkel niet goed onder woorden gebracht.

Waar ik me eigenlijk ook over verbaas; met welke naïviteit heeft Ajax eigenlijk Mislintat een aanstelling gegeven in zo’n belangrijke functie. Dit had vooraf toch allemaal goed uitgezocht moeten zijn?

19 september 2023 om 20:06

Ik weet niet hoe het bij Ajax werkt. Normaliter vult een werknemer een verklaring in met al zijn zakelijke belangen en ondertekent die. Zijn er mutaties dan dienen die gemeld te worden.

Als dat gebeurt is, dan zit Mislintat hier echt fout en zal het waarschijnlijk tot ontslag leiden. Maar nu ben ik aan het speculeren want ik ken de regels en procedures van Ajax niet. Ik weet niet hoe zij dit soort zaken regelen en in hoeverre hier Mislintat iets verweten kan worden.

Het ziet er, puur op gevoel, in ieder geval niet goed voor hem uit.



Ok, dag Sven. Het waren een paar interessante maanden haha. Maar ik hou mij avater, hoe dan ook. Gewoon omdat het kan

Maar die Sosa is wel een prima speler.... wel blij dat ie is gehaald.

19 september 2023 om 19:34

Hopelijk kom je na dit bericht eindelijk weer met beide voetjes op de aarde.

19 september 2023 om 19:50

Hahaha gaf je hierboven net een compliment om het behouden van die foto. Goed bezig man!

Ik begrijp dat ondernemingsrecht en
complexe organisatiestructuren geen dagelijkse kost zijn op de redactie van Voetbalzone, maar niets uit het NOS artikel wijst erop dat Mislintat heimelijk geld heeft verdiend aan of zichzelf oneigenlijk heeft verrijkt met de transfer van Sosa. Als ik ervan uit mag gaan dat VZ niet meer weet dan wat de NOS heeft gepubliceerd, dan adviseer ik de redactie om de kop van dit artikel aan te passen.

Dit worden ook wel transacties met verbonden partijen genoemd. Volstrekt legaal mits de transactie 'at arms length' is. Dit wil simpelweg zeggen dat de prijs marktconform is.

Als sven hier direct melding van gemaakt had was er niks aan de hand geweest

19 september 2023 om 19:33

Alles valt en staat met de regels binnen Ajax. Ik noemde mezelf al als voorbeeld, ik heb een jaarlijks meldplicht van al mijn zakelijke belangen bij mijn werkgever. Als ik daarin zou liegen, dan is dat reden voor ontslag op staande voet.

Ik ken de regels bij Ajax niet. Dus heeft hij wel of geen meld plicht?

19 september 2023 om 19:47

Gelijk heb je. Je kan ook echter de vraag stellen of ajax genoeg de achtergrond gechecked heeft

Wat... snel snel Overmars terughalen en alle vrouwen eruit gooien. Als dit waar is, Si Mislintat echt een idioot.

Wat een onzin deze titel. Schrijf het eens wat helderder op. Er is sprake van mogelijke belangenverstrengeling. Alleen de schijn daarvan al is gewoon verwerpelijk. Weg met deze man, schnell!

Al is er maar 1% van waar, dan kan hij gewoon vertrekken. Op geen enkele manier kan je hem dan nog serieus nemen. Zet alsjeblieft iemand neer met Ajax DNA of in ieder geval 1 die samenwerkt met de rest binnen Ajax. Niemand is groter dan Ajax.

En aufwiederschnitsel fraude is gewoon exit .. is echt tijd voor wat Ajax DNA in de top . Gaat van kwaad naar erger

@voetbalzone , waarom staat de toelichting van Mislintat zelf niet in dit artikel maar wel op de NOS?

"sven heeft verklaard dat in 2020 een investeringsronde heeft plaatsgevonden waarbij verschillende partijen in Matchmetrics geïnvesteerd hebben. Bij het maken van de afspraken ter zake de investering is meteen ook afgesproken dat deze lening op een later moment omgezet zou worden naar een 3% aandeelhouderschap, aldus Sven."

Daar gaat ie hoor! De geschiedenis in als 1 van de grootste blunders ooit.

19 september 2023 om 20:02

Nou dat valt wel mee hoor. We zijn wel wat gewent bij Ajax. Ik zat in het stadion toen Mido onder Jol in het veld kwam en echt bijna uit zijn shirt scheurde omdat hij zo dik geworden was. Kregen we Atouba als dik betaalde back.

ook Overmars heeft ook wel de nodige miskopen op zijn naam staan.

Zelfs onder Ten Hag, een zeer succesvolle trainer, kregen we Klaiber en Labyad.

Het is afwachten wie het van deze selectie wel en niet gaan redden. Dus 1 van de grootste blunders zou ik het nog niet willen noemen.

19 september 2023 om 21:01

Weet je het weer eens beter Speedy? Valt wel mee zegt ie gewoon. Je noemt een paar mislukkingen maar zoals nu hebben we nog nooit meegemaakt. Althans, niet sinds ik Ajacied ben en geloof me, dat is langer dan de meeste leden hier. Geen AD, een plaatsvervanger waar geen Ajacied iets mee heeft, een TD die er een zooitje van maakt, een trainer die de schuld bij anderen legt, een selectie vol middelmaat en ruim 100 miljoen verspeeld. O ja, ook nog een 12e plaats en op voorhand geen schijn van kans in de EL. Valt wel mee zegt Speedy want alleen hij maakt Ajax al langer mee en heeft al erger meegemaakt. We praten over een paar maanden verder, kijken of je het dan nog vind meevallen.

19 september 2023 om 21:40

Mwah, die Ten Have die het tegen Cruijff opnam was van begin tot het eind echt een kansloze engnek en zo zijn er meer geweest. Probleem us ook dat er op dit moment waarschijnlijk niemand met een goed imago, Ajax-DNA en veel kunde in gaat stappen.

19 september 2023 om 22:51

Nog niet zolang geleden waren we zeven jaar op rij geen kampioen.
Nog niet zo lang geleden gaf van Basten 100 miljoen euro uit, ja aan wat eigenlijk?
Nog niet zo lang geleden waren alle centjes op en stond er niks meer op de bank.
Nog niet zo lang geleden was de grote zomer aankoop Sana.

Het valt echt allemaal reuze mee. Ajax staat er nog altijd financieel goed voor. Sommige aankopen (sosa, Sutalo, Tahirovic) zijn op zich helemaal niet zo beroerd. Geef het tijd en het kan nog altijd wat worden. Alleen dit seizoen zou ik niet op prijzen rekenen.

Dit nieuws kwam net al langs bij het NOS journaal. De gang van zaken zou mogelijk kunnen schuren met de regels voor een beursgenoteerd bedrijf (wat Ajax is). Ajax is een onderzoek gestart met assistentie van externe adviseurs. Het lijkt mij raadzaam de resultaten van dit onderzoek eerst af te wachten. Eenieder is onschuldig tot het tegendeel is bewezen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren