Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Nederland mag ondanks teleurstellende week blijven hopen op 4 CL-tickets

Laatste update:

Nederland heeft de afgelopen weken uitstekende zaken gedaan in de zogeheten 'coëfficiëntenpolonaise'. AZ en FC Twente waren in de voorrondes van de Conference League te sterk voor hun tegenstanders uit Andorra, Zweden en Letland. Ook PSV boekte twee overwinningen op het Oostenrijkse Sturm Graz en haalde belangrijke punten binnen. Deze week beleefden we geen perfecte week, maar lopen we toch flink uit op coëfficiëntenconcurrenten Frankrijk en Portugal. Voetbalzone deed vorige week uitgebreid verslag van de stand van zaken en komt na deze Europese speelronde met een korte update.

PSV
PSV trapte deze Europese week af door met 2-2 gelijk te spelen op Ibrox. De Eindhovenaren kunnen volgende week woensdag de groepsfase van de Champions League behalen als er thuis gewonnen wordt van Rangers FC. Dat PSV als winnaar uit de strijd komt, is belangrijk omdat clubs bij deelname aan de Champions League een flink aantal bonuspunten krijgen van de UEFA.

FC Twente
Donderdagavond was het de beurt aan de andere Nederlandse ploegen. In de laatste kwalificatierondes voor de Conference en de Europa League, kwamen Twente, AZ en Ajax in actie. Twente leek op weg naar een stunt, maar werd na de rode kaart van Youri Regeer volledig overlopen en stapte met een 5-1 verlies van het veld tegen Fenerbahçe. Om de groepsfase van de Conference League te bereiken, is volgende week in Enschede een ware stunt nodig. Twente harkt geen coëfficiëntpunten binnen deze week en lijkt klaar in Europa.

AZ
Dan AZ. AZ moest in eigen huis zien af te rekenen met het Noorse SK Brann. De ploeg van Pascal Jansen verslikte zich echter in de Noren en kwam zelfs met 1-0 achter. Een kwartier voor tijd kopte Pantelis Hatzidiakos alsnog de gelijkmaker binnen, waardoor AZ toch punten wist te halen in de strijd om plek vijf van de coëfficiëntenranglijst. Het is daarnaast nog wel van belang dat AZ volgende week donderdag goed voor de dag komt. In de groepsfase van de Conference League zijn met zes wedstrijden veel punten te verdienen voor Nederland.

Ajax
Ajax haalde deze week de meeste punten binnen voor het Nederlandse voetbal. De Amsterdammers waren in het heenduel van de Europa League-play-offs met 1-4 te sterk voor het Bulgaarse Ludogorets en staat zo al met één been in de groepsfase van de Europa League. Mohammed Kudus wist drie keer het net te vinden, maar de kans is klein dat hij er volgende week nog bij is.

Frankrijk en Portugal
Ook onze coëfficiëntenconcurrenten kwamen in actie deze week. Namens Portugal won SC Braga in eigen huis met 2-1 van het Griekse Panathinaikos. Panathinaikos, de bedwinger van Marseille, kan ons volgende week nog een dienst bewijzen als ze de groepsfase van de Champions League weten te bereiken ten faveure van Braga. Namens de Fransen speelde LOSC Lille in de Conference League-play-offs tegen HNK Rijeka. Lille won in de laatste minuut (2-1), maar ook deze wedstrijd kan volgende week in Kroatië heel spannend gaan worden voor het Nederlandse voetbal.

Na de uitslagen van deze week ziet de stand er dus uit als hierboven getweet door UEFAcoef. Nederland loopt weer uit op Frankrijk en Portugal, maar er kwamen dan ook meer Nederlandse ploegen in actie. Als PSV, Ajax en AZ de groepsfase weten te bereiken en ook daar een aantal punten binnenhalen, is het goed mogelijk dat Nederland op plek vijf blijft staan in de coëfficiëntenranglijst. Vanwege de uitbreiding van de Champions League betekent dit dat Nederland in het seizoen 2024/25 maar liefst drie directe Champions League-tickets en een ticket voor de voorronde van het miljardenbal in handen krijgt.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Leuk en er van genieten zo lang het kan maar als er meer Nederlandse clubs CL gaan spelen zijn we de punten ook zo weer kwijt. Maar het is en blijft wel leuk zo

25 augustus 2023 om 10:16

Dit argument heb ik nooit echt begrepen.. Wat is erg aan als je even een jaar mag proeven van de 5e plek en dan weer terugvalt naar een 6e/7e plek dat is toch nog altijd beter dan nooit van die 7e plek komen?

25 augustus 2023 om 10:22

Precies, stel Feyenoord,PSV en Ajax spelen met z'n 3e CL. Ze krijgen alle 3 een financiële boost en zullen ook betere spelers kunnen halen. Alle 3 zullen ze niet totaal kansloos zijn en anders kun je de eenmalige 3 deelnemers gebruiken om sterker terug te komen.

25 augustus 2023 om 10:25

Zou wel gaaf zijn als NL later 3 directe CL plekken heeft en 1 voorronde.

Heb je normaal gesproken de top 3 in de CL en AZ die via voorronde moet proberen. Komt dan veel geld binnen voor de clubs.

De top 3 gaat dan wel veel afstand nemen van de rest, zoals je ziet in Portugal.

25 augustus 2023 om 10:46

@mrkirllin: Exact de reden dat ik hoop dat de Nederlandse clubs slecht presteren in Europa. PSV heb ik een zwak voor en die gun ik nog wel wat, maar de rest vliegt er wat mij betreft snel uit. Anders wordt het gat inderdaad veel te groot.

Tenzij we met Heerenveen ooit Europees halen, dan mag het!

25 augustus 2023 om 10:50

Vrij eenzijdige benadering. Als de top sterker wordt ligt er een uitdaging voor Heerenveen om actie te nemen en aan te haken. Alleen maar goed voor het Nederlandse voetbal in het algemeen

25 augustus 2023 om 11:30

Dus Psv mag wel cl halen maar de rest niet anders wordt het gat te groot. Volgens mij wordt het gat tussen Psv en de rest dan ook groter toch als zij wel goed mogen presteren. Uiteindelijk profiteert de hele eredivisie ervan. De rest moet mee als zij zich gaan versterken. Of er vallen spelers af van Ajax of Psv omdat ze betere gaan kopen. Die kunnen weer opgepikt worden door de subtop etc. etc. Ik vind het altijd bijzonder treurig om een ander iets te misgunnen maar goed... die mensen heb je helaas ook :
/ Maar wel hopen dat je eigen club het haalt. Bijzonder egoistisch ben je!

25 augustus 2023 om 11:43

Als Feyenoord kansloos laatste wordt in groepsfase CL i.p.v. echt meedoen om de conference league cup zijn we veel verder gezakt dan plek 6 - 7 lijkt me.

25 augustus 2023 om 11:51

@mangalista: ik zou niet raar opkijken als Heerenveen dit seizoen 5e wordt.

25 augustus 2023 om 11:54

@--Feyenoord--: Het belangrijkste is dat de clubs die nu nog niet op Champions League niveau begroten dat geld goed investeren, zodat we na zo'n dipje terug naar plek 6 of 7 meteen weer de aanval kunnen inzetten. Met goed beleid kunnen we als Nederland dan heel ver komen, en wellicht groeien naar de situatie waar we die vijfde positie stevig in handen kunnen houden en ook Feyenoord en PSV structureel op Champions League kunnen begroten

25 augustus 2023 om 13:58

Ja, en vooral financieel is het erg belangrijk. Stel je voor dat az pf twente 40m binnenhalen. Dat is voor die clubs een gigantische financiële klapper. Daarnaast is het dan ook makkelijker om spelers aan je te binden. Wel zullen de salarissen omhoog gaan

25 augustus 2023 om 11:03

Ik zie dat anders. Hoe meer NL clubs in de CL, hoe meer geld deze clubs binnenharken. Dus stel dit jaar gaan PSV en Feyenoord de CL in en worden beide laatste in hun poule (doem scenaro). Dan krijgen beide clubs nog steeds heel veel geld en als dat geld op de juiste manier besteed wordt, dan hebben ze volgend jaar een nog sterker team staan. Dus wellicht dat het 1 jaar wat minder gaat omdat de clubs kwalitatief niet sterk genoeg zijn om in de CL mee te doen, maar op de lange termijn is meer clubs in de CL altijd beter voor het Nederlands voetbal, want het levert gewoon zo veel geld op om het team mee te versterken.

25 augustus 2023 om 11:46

"en als dat geld op de juiste manier besteed wordt" Ja stop maar! Hier zijn Nederlandes clubs juist niet goed in. 'heel veel geld' heeft Nederland niet van plek 10 naar plek 5. Veel geld heeft ons nooit iets gebracht in voetbal.

Natuurlijk blijf je daar op hopen. Man man man... Het is het begin van het seizoen. Neem je publiek serieus VZ

25 augustus 2023 om 10:21

Met het verkeerde been uit bed gestapt?

25 augustus 2023 om 10:50

Hideze titel vind ik zo gek nog niet. De kans is enorm gedaald, namelijk als AZ het niet haalt moet je met 3 teams de punteng halen. Geen van deze 3 teams zit in de conference. Nagenoeg onmogelijke opgave vs 6 teams uit frankrijk waarvan 3 in de el en 1 in de conference. Ja, Frankrijk krijgt minder punten per team. Maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd met 6 deelnemers. Met de kwaliteit van de teams en de competities waar ze in spelen, is Frankrijk Nederland zo voorbij.

Alles valt en staat met Az.

25 augustus 2023 om 10:52

Wat een flauwekul. Als feyenoord psv het wel goed doeningen de CL en Ajax zijn punten pakt in de EL dan kan dat nog lekker aantikken. Natuurlijk kanjer beter als AZ ook aanhaakt.

25 augustus 2023 om 10:59

Definieer ''goed doen'' Jaakke?
Als feyenoord en PSV het goed doen in de CL halen zo een 8 punten per club.
Dan heb je PSG en Marseille die dat gezamenlijk echt wel naabootsen. PSG haalt eigenlijk altijd 10 punten of meer...
Dan heb je nog Monaco en Rennes in de EL die sowieso meer punten gezamenlijk halen dan Ajax.

Vervolgens heb je Nice en Lille in de conference, en als ik jou was zou ik even naar de afgelopen jaren kijken naar het niveau van de groepsfases van de conference. Die halen heel makkelijk 10 punten per club daar.

Je bent nagenoeg kansloos als AZ het niet haalt. Als AZ het haalt moet je alsnog hopen dat Psv/feyenoord richting de EL gaan, en ajax en AZ de groepsfases winnen.

Het lijkt me dat je nu je eigen woorden eerder flauwekul vindt dan mijne. Dit is simpel rekenwerk.

25 augustus 2023 om 11:14

Marseille gaat helemaal geen punten halen in de cl. Die simpele rekensom is gebaseerd op wat? De prestaties van de laatste jaren van de Franse clubs in Europa? Buiten psg

25 augustus 2023 om 11:18

Je sprokkelt al gauw genoeg punten in de EL, en in de conference groepsfase hebben ze nog geen clubs gehad.

Maargoed, hoop dat jullie gelijk hebben en dat Ajax, PSV en Feyenoord bijna dubbel zoveel punten halen als de Franse top 6 :D

25 augustus 2023 om 11:34

Lyon stond niet zo lang geleden in de CL halve finale.

25 augustus 2023 om 11:54

@Komtdatschot

Tegen wie gaat Marseille eigenlijk punten halen in de CL?

25 augustus 2023 om 14:14

Ik had de stand van 2021/2022 voor me. Daarom verwar ik wat teams met elkaar. Maar met 2 teams in EL en 2 in COL zullen ze genoeg punten halen. Het is cruciaal dat AZ het haalt, als je dat niet ziet ben je lekker naief en denk je dat Psv/ajax/feyenoord 12+ punten halen in hun groepsfases.

25 augustus 2023 om 16:50

Wel in dat rare coronajaar, waar op een gegeven moment alles in Lissabon werd gespeeld op basis van. 1 wedstrijd

26 augustus 2023 om 01:30

Uiteindelijk gaat Frankrijk ons natuurlijk inhalen. Dit is ook.meer dan logisch. Veel groter land en meer geld te besteden. Kijk alleen al naar de begrotingen van alle clubs

Zo’n lijst zegt eigenlijk niet veel in mijn ogen, de Portugese en Franse clubs doen het al jaren vele malen beter in de CL. Terwijl wij voornamelijk onze punten behaalden in de ECL.

25 augustus 2023 om 10:54

Zo'n lijst geeft aan hoe breed de top van een competitie is. Portugal en Frankrijk hebben betere teams dan wij in de eredivisie hebben maar verder ook heel veel matige teams. En dat zie je terug in de coëfficiënten lijst.

25 augustus 2023 om 10:54

Ja alleen de punten zijn evenveel. Of je die pakt in Europa League, Conference league of CL.

25 augustus 2023 om 11:24

Je krijgt wel meer bonuspunten hoe hoger je speelt. Groepsfase CL levert al 4 punten op zonder iets te doen.zelfde geldt voor het halen van volgende rondes, dus een goeie campagne in de CL levert daadwerkelijk meer punten op dan EL en nog veel meer dan de ECL.

25 augustus 2023 om 11:39

EL levert twee punten op, dus op zich hoef je maar 2 wedstrijden meer te winnen in de EL dan in de CL om dat verschil goed te maken.

25 augustus 2023 om 11:25

Franse clubs doen het niet zo heel veel beter toch? Ja, PSG maar buiten PSG is het niet veel. Ajax veegde de vloer aan met Lille een paar jaar terug.

Zou wel echt bizar zijn. Van 2 voorondes CL naar 3 vaste en 1 voorronde in een paar jaar tijd. En ik moet er ook bij zeggen dat we met Az, Feyenoord, Psv en Ajax 4 ploegen hebben die op zn eigen manier heel sterk kunnen zijn. Zelfs een Twente acht ik niet kansloos in de CL. We staan er weer goed op.

25 augustus 2023 om 10:24

Laten we eerst maar eens zien of PSV zich bij de CL voegt en hoe Feyenoord het gaat doen… Dan pas bepalen of we uberhaupt iets te zoeken hebben daar. Ben bang dat je ongelijk gaat krijgen met de huidige staat van onze kanshebbers…. Maar ik laat me verrassen

25 augustus 2023 om 11:28

Feyenoord zou iig een 3e plek moeten kunnen pakken zodat ze doorgaan naar de EL. Ze zitten in pot 1 dus ze ontlopen in ieder geval de allerbeste tegenstanders. Uit pot 2 komt dan nog wel een hele goeie maar je zou pot 3 al moeten kunnen hebben met een beetje mazzel. De beste ploeg die daar in zit is Milan denk ik, maar ploegen als rode ster belgrado, Lazio en Salzburg zijn goed maar niet onoverwinnelijk. En daar mag je zelfs nog onder eindigen zonder dat je europese seizoen ten einde is.

25 augustus 2023 om 10:28

Ben ik eigenlijk totaal niet met je eens. Geen enkele ploeg heeft momenteel iets te zoeken in de CL. Met wat geluk heb je een matige 4e deelnemer, verder schat ik ze allemaal nagenoeg kansloos in als het gaat om de volgende ronde te bereiken. Maar goed, wel leuk natuurlijk als we er ineens 3 of zelfs 4 in krijgen. Ook al is het maar voor één jaar.

25 augustus 2023 om 11:30

Nederlanders zijn altijd zo onnodig negatief over onze ploegen. Heb je wel is naar de teams gekeken in de CL? Pot 1 en 2 zijn natuurlijk beter maar Ajax, Feyenoord en PSV doen echt niet veel onder voor veel pot 3 ploegen hoor. Of denk je dat een Shaktar, een rode Ster of een Celtic nou zoveel beter zijn? En in pot 4 komen dan voornamelijk nog mindere ploegen.

25 augustus 2023 om 13:58

Pot 3 en 4 zijn het niveau idd. Sommige zullen beter zijn, anderen weer slechter. Gezien de prestaties van onze clubs zie ik echter heel erg weinig kans om bv een 2e plek te pakken.

25 augustus 2023 om 12:49

Ik hoop oprecht dat je niet srs bent geen een nederlanse club heeft daar nu wat te zoeken. Als psv niet eens van Rangers kan winnen zie ik het heel sober in voor ze

25 augustus 2023 om 13:33

Maar wanneer heb je er wat te zoeken? Dan kunnen we ook gewoon een cl met 4 of 8 ploegen gaan invoeren. Marseille vliegt er ook uit tegen panathinaikos.

Braga en Panathinaikos spelen voor een plaats in de Champions League, niet de Conference League.



Het gaat niet alleen om de punten, maar ook gewoon extra inkomsten en waarde creeeren voor je spelers. Een club als Twente of AZ hebben natuurlijk niet veel te zoeken in de CL (al geldt dat overigens misschien ook wel voor de top 3), maar extra recette inkomsten, deelnamegeld en wie weet schitteren op dat podium een aantal spelers, dan pluk je daar later wel de vruchten van. Zolang NL erin slaagt om voor een langere periode 2 teams af te vaardigen naar de CL, is dat op de lange termijn alleen maar goed voor de waarde van zowel de clubs als de Eredivise. Aantrekkingskracht wordt groter en met extra CL-plekken heb je een troef in de onderhandeling met potentiã«le inkomende transfers.

Ik zal wel weer als een negatieveling worden neergezet maar ik ga toch echt niet mee in deze hele euforie rond ''coefficinetiepolonoise'' hoor. Leuk dat Nederlandse clubs het leuk doen in Europa, waar vooral Feyenoord en AZ flink punten hebben gescoord in de Conference League. Maar zonder dit 3e toernooi hadden ''we'' als land natuurlijk nooit zover gestaan. En 4 CL tickets? AUB laten we hopen van niet, Nederlandse clubs hebben niets te zoeken in de CL ondanks een soms uit de hand gelopen jaar qua resulttaten. Je moet er toch niet aan denken dat een club als AZ of FC Twente 4e of hoger wordt en zo kan strijden voor Cl.
Twente dat het al moeilijk genoeg heeft met het kwalificeren voor de Conference Leageu net als AZ.

25 augustus 2023 om 10:39

Hogere plaatsing = meer geld = meer mogelijkheden om het niveau op te krikken naar het gewenste. Dat derde toernooi hebben overigens alle andere landen ook aan mee mogen doen he, het blijft dus gewoon erg knap.

25 augustus 2023 om 10:39

Ik hoop wel op 4 CL tickets, ook al pakken we geen punten, we pakken wel miljoenen aan geld, en dat is net zo belangrijk om het Nederlandse voetbal weer aansluiting te laten vinden.

25 augustus 2023 om 10:52

Aansluiting laten vinden waarmee als ik vragen mag? Toch niet doelend op de top 5 competitites neem ik aan? die staan alle 5 ver en ver buiten Nederland om daar financieel aansluiting mee te laten vinden of uberhaupt mee te kunnen concureren.
Besef wel even dat een competitie als de Ligue 1 geen nobody's als een Almere City, FC Emmen, RKC, Excelsior etc in de competities hebben zitten die ook nog eens op kunstgras spelen of hebben gespeeld.
In de top van de League 1 in England (3e divisie) worden in de top gewoon dezelfde salarissen betaald als in de top van de ED.

25 augustus 2023 om 11:37

Dat niet, maar we willen toch hopelijk wel dat de Nederlandse top 3 in elk geval kwalitatief beter is dan de laagvliegers in de Ligue 1, La Liga.en Serie A, en dat we niet zoals de Tsjechische, Poolse of Zwitserse competite eindigen.

25 augustus 2023 om 11:50

Maar zonder dit toernooi? Maar het toernooi is er. Moet je dan express verliezen in dat toernooi omdat het jouw anders niet aanstaat.

Door als 5e te eindigen, zullen spelers eerder voor de eredivisie kiezen en dan moeten de clubs in nederland ook de transfersommen omhoog gooien, zoals ze dat ook in portugal doen. Waar echt heel veel middelmatige spelers voor de hoofdprijs verkocht worden.

Wie had dat gedacht een aantal jaar geleden. We zijn echt uit een dal als mickey mouse league opgeklommen naar een competitie die ertoe doet. Wat een droom zou het zijn als we het dit seizoen redden om als 5e competitie te eindigen en daarmee 4 Champions League tickets binnenslepen.
Echt heerlijk dat we als kikkerlandje het zo goed doen en de grotere landen het vuur aan de schenen leggen! Ook super dat de KNVB de laatste jaren ook zijn steentje bijgedragen heeft door de Europees spelende club een bepaalde voorrangsstatus te geven, dat heeft zeker geholpen!

Het grote probleem van Nederland is de 5de club. Deze komt altijd te kort om stabieler punten binnen te halen. Er is ook geen duidelijke 5de club van Nederland.

Het ziet er goed uit voor de Nederlandse clubs. Kern van het systeem is dat je het "tij moet keren" om hogerop te komen. Ajax, PSV, Feyenoord en AZ hebben de afgelopen jaren genoeg punten verzameld om nu consistent een geplaatste status te hebben in de lotingen.

Twente is daar nog niet, die komen Fenerbahce nu nog tegen in een voorronde. Als zij de komende jaren punten blijven sprokkelen zouden ze de stap ook kunnen zetten.

Nederlandse clubs hebben helemaal niets te zoeken in de CL. We gaan just weer terug naar onze 'gewone niveuw' met Gelijk tegen SK Brann (altijd lastig) en 5-1 fenerbahce (ach ja, kan geburen). Dat Nederland zo veel punten bijelkaar heeft geraapt is voor mij het bewijs dat het toch een beetje scheef is de punten worden berekend. Hier moet UEFA nog eens goed naar kijken.

We deden even leuk mee in Europa tijden de renaissance van Ajax een tijdje terug, maar die tijden zijn weer voorbij.

Veel mensen roepen nu dat Nederlandse clubs niets te zoeken hebben in de Champions League en daar weinig punten zullen halen. Daar ben ik het wel mee eens maar het gaat natuurlijk om al die miljoenen euro's die deelname aan groepsfase Champions League op zullen leveren. Die inkomsten kunnen er voor zorgen dat Nederlandse clubs vaker aan gaan haken en steeds frequenter plaatsing voor de groepsfase Champions League kunnen afdwingen. In de recente jaren hebben we aan Ajax gezien dat enig succes in de Champions League ook niet is uitgesloten. Naast de mega-inkomsten zijn de wedstrijdaffiches in de Champions League ook veel interessanter dan potjes tegen toch vaak marginale clubs in de Conference League. In mijn beleving moet Nederland in staat zijn plek 6 in de ranking vast te houden, plek 5 is dan incidenteel mogelijk. Overigens verandert de opzet van Europese toernooien regelmatig en dus blijft het koffiedik kijken. Laten we hopen dat de Nederlandse clubs volgende week goed presteren. Twente redt het niet, Ajax wel, PSV en AZ gaan we zien, ik hoop dat ze beiden door gaan. We kunnen zeker de bonuspunten gebruiken die PSV verdient bij plaatsing voor de groepsfase Champions League.

Het is voor de punten echt te hopen dat az doorgaat. Zij kunnen in de conference league echt veel punten scoren.
Ajax zal ook wel voldoende punten halen in de el.
Psv en feyboord kunnen hopelijk 3e worden en na fe winter ook door in de el.

Nederland komt door goede prestaties van met name Ajax en Feyenoord nu op een niveau waarbij soms de vierde, maar vaak ook de vijfde (volgend seizoen ook zesde) club op een niveau moeten acteren wat eigenlijk te hoog gegrepen voor ze is. Dat is ook geen schande. Want gelukkig is het coeffitient per wedstrijd in alle drie de toernooien gelijk, alleen de bonuspunten in Champions League zijn aanzienlijk meer waard.

Maar die bonuspunten zijn leuk voor de korte termijn. PSV krijgt indien het wint een punt voor de winst en vier voor kwalificatie en dat betekent dat Nederland 1,000 erop vooruit gaat. Maar die vier punten kun je ook pakken door twee potjes in de Europa League te winnen, waarbij je kansen op overwintering groter zullen zijn met wederom wat bonificatie, terwijl teurgvallen van Champions League naar Europa League je geen bonificatie oplevert en een tussenronde bovendien.

In dat opzicht zijn de prestaties van AZ en Twente ietwat zorgwekkend, maar Twente heeft door een lagere plaats op de coeffitientielijst altijd het misfortuin in die laatste ronde voor de groepsfase op een wat sterkere tegenstander te stuiten: vorig jaar Fiorentina, nu Fenerbahce. AZ overtuigt nog niet in Europa met magere resultaten tegen de nummer drie van Andorra en de nummer vijf van Noorwegen. Maar het is ook een beetje steelstijl: Nederlandse clubs hebben het altijd moeilijker met stugge, fysieke, defensieve ploegen.

Het blijft voor Nederland de komende twee seizoenen nog redelijk makkelijk, aangezien we de seizoenen wegstrepen waarin Nederland het nog ietsje minder deed dan concurrenten Frankrijk en Portugal. Pas als superseizoen 21-22 op het spel staat (finale Conference League voor Feyenoord, ongeslagen groepsfase Champions League voor Ajax), gaan we zien wat Nederland daadwerkelijk kan als voetballand. Dus we hebben nog even.

25 augustus 2023 om 14:47

Klopt niet helemaal wat je schrijft.

AJAX 62.000
Feyenoord 49.000
AZ 46.000
PSV 37.000
FC Twente 2.500

Er is simpelweg een top 4 en daarbuiten wordt het moeilijk. Twente komt echt wel bij met hun begroting met de tijd.

25 augustus 2023 om 14:51

Mijn beste, goed lezen aub.

Ajax en Feynoord in de eerste alinea was m.b.t. de afgelopen vijf seizoenen (ze deden het toch het beste volgens uw lijstje?) - bij Twente en AZ doelde ik op nu.

En ik snap van de transfers en alles, maar resultaten kijken niet naar transfers.

FCT moest t opnemen tegen een ploeg waarvan 1 speler al meer kost als de gehele selectie van Twente. En dat in de Conference League...

Het valt of staat inderdaad wel met AZ zeg. Dit seizoen boven Frankrijk blijven is cruciaal. Drie directe CL plaatsen en 2 mindere seizoenen die komen te vervallen. We hebben dan bijna een garantie op 2 seizoenen met 3 directe CL plaatsen. Dat gaat financieel een enorme boost geven en ook de ED in aanzien flink vooruit helpen. De ED wordt zo aantrekkelijker voor buitenlandse spelers en met het extra geld uit de CL kunnen onze clubs daar de vruchten van plukken.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren