Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Nederland in kwalificatie voor WK mogelijk tegen Frankrijk of Turkije

Laatste update:

De kwalificatiereeks voor het EK van 2012 is nog in volle gang, maar in Brazilië heeft men geen tijd om te wachten totdat deze voorbij is. Over drie jaar vindt in het Zuid-Amerikaanse land het WK plaats en zaterdag wordt er geloot voor de (Europese) kwalificatiegroepen. Zoals verwacht kon worden is Nederland bij deze loting één van de negen groepshoofden.

De ploeg van Bert van Marwijk staat tweede op de FIFA-wereldranglijst en ontloopt in de kwalificatiereeks voor het WK in 2014 sowieso Spanje, Duitsland, Engeland, Portugal, Italië, Kroatië, Noorwegen en Griekenland. Oranje kan echter wel op Frankrijk stuiten: de organisator voor het EK van 2016 is ingedeeld in pot twee.

In pot twee zitten ook andere sterke landen als Rusland, Zweden, Denemarken en Turkije. België moet het doen met een plek in pot drie en moet daardoor weer vrezen voor een zware loting. In de strijd om een ticket voor het EK nemen onze zuiderburen het al op tegen Duitsland en Turkije en een soortgelijke loting dreigt nu opnieuw. Nederland kan dus ook België tegenkomen. Europa mag dertien tickets verdelen: negen plaatsbewijzen gaan naar de groepswinnaars, de vier overgebleven tickets naar de beste nummers twee.

Pot 1
1. Spanje
2. Nederland
3. Duitsland
4. Engeland
5. Portugal
6. Italië
7. Kroatië
8. Noorwegen
9. Griekenland

Pot 2
10. Frankrijk
11. Montenegro
12. Rusland
13. Zweden
14. Denemarken
15. Slovenië
16. Turkije
17. Servië
18. Slowakije

Pot 3
19. Zwitserland
20. Israël
21. Ierland
22. België
23. Tsjechië
24. Bosnië-Herzegovina
25. Wit-Rusland
26. Oekraïne
27. Hongarije

Pot 4
28. Bulgarije
29. Roemenië
30. Georgië
31. Litouwen
32. Albanië
33. Schotland
34. Noord-Ierland
35. Oostenrijk
36. Polen

Pot 5
37. Armenië
38. Finland
39. Estland
40. Cyprus
41. Letland
42. Moldavië
43. Macedonië
44. Azerbeidzjan
45. Faeröer Eilanden

Pot 6
46. Wales
47. Liechtenstein
48. IJsland
49. Kazachstan
50. Luxemburg
51. Malta
52. Andorra
53. San Marino

Met dank aan Het Laatste Nieuws

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Frankrijk in pot 2 ? Dat had ik niet verwacht . Zo slecht presteerden ze nou toch ook weer niet ?

27 juli 2011 om 12:37

Meen je dit serieus?
Heb je het afgelopen WK gezien?
Daardoor hebben ze veel plaatsen ingeleverd op de Uefa coëfficiëntielijst.
Dat ze nu de laatste tijd weer wat beter voetballen heeft daar weinig mee te maken.
Ik verwacht trouwens wel dat Frankrijk weer steeds sterker gaat worden en zou liever niet zien dat zij bij Nederland in de poule komen.

27 juli 2011 om 13:56

Afgelopen jaren niet goed gepresteerd voor Frankrijk ja . Niet om naar huis te schrijven maar wel altijd redelijk gepresteerd. Ze haalen het WK in 2010 , misschien door een handsbal maar ze haalden het. En op basis van het verleden en met wat voor spelers ze tot hun beschikking hebben horen ze toch boven bijv. Griekenland te staan?

27 juli 2011 om 14:09

Tijdens het WK hadden ze ook ''wereldspelers'', maar kwamen ze niet verder dan de poulefase.
Het WK bereikte ze via de Play-offs en dus niet als groepshoofd.
Het verleden telt niet alleen mee, anders zou Hongarije ook groepshoofd moeten zijn naar aanleiding van het verleden. Ze werken met een bepaald systeem bij de Fifa en Uefa en op grond daarvan zijn ze geen groepshoofd.
Griekenland werd in 2004 Europees kampioen en heeft dus een prijs. Die van Frankrijk is nog ouder. Als je eerst de finale haalt en het volgende WK er in de eerste ronde uitlicht, dan moet je gewoon stil zijn en in een hoekje gaan zitten om je te schamen. Dat hebben de Fransen denk ik wel gedaan. Ze hebben helemaal geen recht van spreken, niet op hun vertoonde spel, niet op basis van resultaten. België heeft nu ook een aardige ploeg, moet die dan ook maar groepshoofd worden, omdat ze nu een aardige ploeg hebben?

27 juli 2011 om 13:03

Interlandvoetbal een beetje gevolgd de afgelopen jaren? EK 2008 roemloos gestrand in de groepsfase, WK kwalificatie pas via de play-offs geplaatst (beruchte handsbal tegen Ierland) en WK 2010 was helemaal genant.

27 juli 2011 om 13:58

Nu noem je twee voorbeelden van 2 jaar terug maar in het verleden hebben ze goed gepresteerd. Frankrijk hoort toch echt niet onder Noorwegen en Griekenland?

27 juli 2011 om 14:23

Ik noem 3 voorbeelden over de afgelopen 4 jaar. Maar tot hoe ver wil jij terug dan? 1974?

27 juli 2011 om 13:17

Ik begrijp wel wat je bedoelt. Want wat hebben Noorwegen en Griekenland dan gepresteerd?

Had Noorwegen zich ueberhaupt gekwalificeerd voor de WK van 2010!?

27 juli 2011 om 13:55

Weet iemand waarom Kroatie in pot 1 zit?
Kroatie is dacht ik echt niet zo goed dat zij in groep 1 terecht kunnen komen.

27 juli 2011 om 15:09

Kroatië is altijd al een goed land geweest en met de talenten die ze hebben worden ze alleen maar sterker kan ik je verzekeren

27 juli 2011 om 21:50

Ok dat klopt.

Maar waarom zit Frankrijk dan niet in pot 1?
Zij zijn zeker erg goed.

28 juli 2011 om 01:19

Frankrijk is niet goed, ze hebben alleen goede spelers dat zijn toch echt 2 verschillende dingen.

Komt Spanje toch voor in de loting?

Dacht dat een wk winnaar altijd vrij van loting was, incl. het gastland.

Verder zou het dus een pittige groep kunnen worden, met als je Frankrijk en België treft het ook voor Nederland een zeer lastige pot is.

27 juli 2011 om 12:35

Dat was vroeger inderdaad zo, nu blijkbaar niet meer.

27 juli 2011 om 13:43

Dat is al sinds 2002 niet meer zo...

27 juli 2011 om 13:44

Meen je dat nou serieus ? Frankrijk en Belgie zouden op dit moment geen enkel probleem mogen vormen voor Nederland ik zie het al voor me Spanje dat een groep met Italie van dit moment en een Denemarken als pittig bestempeld en er angst voor kent whahhaha.
maak je er maar niet druk om gozer op dit moment is Frankrijk 1 van de makkelijkste tegenstanders die ik in groep 2 zie staan. En Belgie dat is nooit wat.

27 juli 2011 om 14:25

op dit moment niet nee, maar in 2014, moeten wij het hebben van een al een hele andere generatie, zonder kuyt, mathijsen hetinga. sneijder en VDV hebben hun beste jaren dan ook wel gehad.

27 juli 2011 om 15:33

Het gaat niet om nu, het gaat om de kwalificatie voor 2014, en Frankrijk is altijd in staat een blik talenten te openen.
Hoe dan ook, Nederland moet sowieso sterk genoeg zijn om zich te kwalificeren.
Belgie is alleen een probleem omdat ze boven zich uit zullen stijgen om Nederland te verslaan, terwijl Nederland zich er niet echt voor kan motiveren.

27 juli 2011 om 18:08

nou uuh blijkbaar niet altijd want de afgelopen 5 jaar is niks
Hoe dan ook met het elftal dat er voor een groot deel al staat voor dan moet je Frankrijk gemakkelijk opzij kunnen zetten klaar uit.

27 juli 2011 om 18:31

@abatino

Historisch gezien is belgie vaak een angsgegner gebleken voor nederland.
Nederlandsers dachten altijd (publiekelijk) een beetje makkelijk over belgie en dat bracht vaak onvoorziene krachten bij onze zuiderburen naar boven.
Echter hebben de belgen de laatste tijd nederland zo zitten tarten (leekens, Mertens, Sporza) dat dat argument niet meer opgaat. Nederland zal in het geval we belgie treffen super gemotiveerd zijn.
Net zoals het nederlands elftal super gemotiveerd was tegen Zweden na de tartende woorden Toivonen voorafgaande aan die wedstrijd. We hebben toen die Zweden werkelijkwaar alle hoeken van het veld laten zien.

Doe mij maar Frankrijk dan, die vliegen elkaar toch weer in de haren, dat is toch prettiger dan al die hyperfanatieke Turken die toch altijd iets speciaals neer weten te zetten in hun stadions. Rusland hoop ik niet, al moet dat makkelijk te doen zijn, dat ligt toch niet lekker.

Belgie moet nou een keer echt aan de slag en niet teveel praten over hun talent, maar dat talent vestigen. Ze hebben al te lang geen rol meer op grote tournooien.

27 juli 2011 om 13:22

Rusland makkelijk te doen? Dat dachten we in 2008 ook remember>?

ON: Frankrijk en Turkije zijn zware tegenstanders, Frankrijk heeft ondanks de slechte teamprestaties van de afgelopen jaren toch spelers die het verschil kunnen maken en gevaarlijk zijn. Ze zullen ook wel uit zijn op revanche voor het debacle tegen ons in 2008.

Turkije uit zal ook heel zwaar worden vanwege de heksenketels daar.

Maar we worden eerst natuurlijk met 2 vingers in de neus Europees Kampioen, dan zien we wel weer verder wie we tegenkomen voor de WK kwalificatie

27 juli 2011 om 13:24

Haha dat bedoel ik juist, dat dachten we toen ook. En je afsluiter ''maar we worden eerst natuurlijk met 2 vingers in de neus Europees Kampioen, dan zien we wel weer verder wie we tegenkomen voor de WK kwalificatie'' neigt naar precies dezelfde fout. Maar volgens mij zitten we redelijk op dezelfde lijn

27 juli 2011 om 18:10

En hoe zou Nederland bijvoorbeeld Spanje en Duitsland moeten verslaan ? Nederland wint het ek niet jongen wij winnen um :P

27 juli 2011 om 21:50

Nederland had het WK gewonnen als Robben die ene kans erin had geschoten, paar cm hoger schieten over de voet van Casillas en het was kaasie.

Maar goed, nogmaals gefeliciteerd met jullie overwinning

Ik denk dat het laatste WK een belangrijke maatstaf is en daar faalden ze hopeloos.

Dat kunnen mooie en moeilijke wedstrijden worden.
Maar ze kunnen ook Slowakije of Slovenië loten, dus maar even afwachten.
Toch verwacht ik gewoon dat Nederland het gaat redden en 1e wordt in de poule.
Het huidige Oranje is erg sterk. Maar na het EK blijft daar nog genoeg van over, aangevuld met nieuw talent. Misschien wel de gebroeders Sneijder samen

Kan iemand mij uitleggen waarom Noorwegen in pot 1 zit?

27 juli 2011 om 12:43

betere vraag, waarom griekenland in pot 1 zit??? en frankrijk en rusland niet.
noorwegen doet het deze kwalificatie voor EK bijzonder goed en daarvoor worden ze beloond en zitten ze dus in pot 1

28 juli 2011 om 00:28

Griekenland heeft in 2004 nog een EK gewonnen, wat heeft Noorwegen ooit gepresteerd? Vind het al vaag dat beide landen landen in pot 1 staan, maar Noorwegen vind ik zelfs nog iets belachelijker dan Griekenland.

28 juli 2011 om 22:21

daarna heeft griekenland niks gepresteerd en noorwegen ook niet, dus beide zwaar belagelijk

Ook in pot 3 zitten pittige tegenstanders. Het kan een zware loting worden. Al vind ik dat Nederland met haar status en selectie hier altijd doorheen moet komen. Kunnen weer een paar mooie wedstrijden worden!

De makkelijkste loting lijkt mij:
Nederland, Slowakije, Wit-rusland, Litouwen, Faeröer Eilanden en San Marino.

Lijkt me wel leuk om met België in de poule te zitten eigenlijk. Mertens zei laatst dat ze Nederland in 2014 konden evenaren en dat wil ik wel eens zien in de kwalificatiewedstrijden. Lijkt me leuk om eens de strijd te moeten aangaan met onze zuiderburen.

Frankrijk krijgt wel een goed team dan in de poule. Ze moeten hopen dat ze niet Nederland, Spanje, Duitsland, Engeland, Portugal of Italië treffen.

Afgezien van Frankrijk maakt met mij niet uit welk land we treffen we uit pot 2,moeten we allemaal kunnen hebben.

En wat zou het fantastisch zijn als we Belgie treffen zeg!..kunnen we eindelijk de grote monden van onze zuidenburen snoeren met hun grootspraak dat ze het Nl-elftal wel even zullen gaan evenaren/overtreffen!...zou de ultieme les voor hun zijn..

27 juli 2011 om 12:40

Alsof elke Belg dat zegt... Die paar idioten die dergelijke dingen uitkramen zouden spreekverbod moeten krijgen. De overgrote meerderheid van de Belgen beseft maar al te goed dat de weg nog zeer lang is!

27 juli 2011 om 13:04

wellicht had ik het even voor je moeten uitleggen maar ik bedoelde dus spelers als Mertens,martens,kompany,lukaku en niet te vergeten de bondscoach Leekens zelf!

Ik bedoelde dus uiteraard niet letterlijk alle Belgen,iets wat volgens mij ook niet valt te interpreteren uit mijn reactie..

27 juli 2011 om 13:14

Deze uitleg raakt kant noch wal. Een jongen als Romelu Lukaku is voorlopig de nuchterheid zelve (hopelijk blijft dit ook zo). Ondanks het overhypen van zijn eigen persona heeft hij zich nog nooit bezondigd aan grootspraak omtrent zichzelf of de rode duivels. En ook Vincent Kompany is iemand die bekend staat om zijn intelligentie en bescheidenheid in interviews. Ik raad je aan om volgende keer niet meer enkele namen out of the blue op te sommen zonder valabele reden.

27 juli 2011 om 13:29

en ik raad jou aan om je wat beter te laten informeren: Lukaku heeft onlangs nog aangegeven dat hij vindt dat ze met deze generatie voor het hoogst haalbare moeten gaan en dat zijn inziens een finaleplaats op een toernooi zeker tot de mogelijkheden behoort.

Kompany heeft zelfs tijdens het afgelopen WK op tv/ Sporza verkondigd rondom de halve finale van Nederland dat Belgie zeer zeker tot zoiets in staat moet zijn..

Met alle respect hoor,maar mijn inziens zijn dit beide toch weinig bescheiden en nuchtere citaten/uitspraken van spelers die met hun nationale ploeg de afgelopen 6 jaar werkelijk Niks hebben gepresteerd..

27 juli 2011 om 13:44

Zal ik even jou letterlijke quote erbij halen: ''kunnen we eindelijk de grote monden van onze zuidenburen snoeren met hun grootspraak dat ze het Nl-elftal wel even zullen gaan evenaren/overtreffen'' Er is welgeteld 1 Belgische voetballer die dit gezegd heeft. Jij had het in je eerste reactie niet over grootspraak in het algemeen maar specifiek over al die Belgen die denken dat ze Nederland zullen overtreffen. Daar heb ik naast Mertens nooit iets van gemerkt.

En dat een jonge voetballer het hoogste haalbare wil bereiken en gelooft in de toekomst van zijn nationale ploeg, vind ik net zeer positief. Grootspraak zou ik dit niet noemen.

27 juli 2011 om 12:47

Omdat Dries Mertens 1 gewaagde en niet-doordachte uitspraak doet, staan de Belgen opeens bekend omwille van hun dikke nek en grootspraak. Knap om een heel volk over dezelfde kam te scheren terwijl jij duidelijk iets te vol staat tov je eigen nationale ploeg.

27 juli 2011 om 13:08

Beste Podol, op basis waarvan denk jij de conclusie te kunnen/moeten trekken dat ik een heel volk over 1 kan scheer?!..niet onderbouwde en ongenuanceerde reactie van jou dus! ik bedoelde de diverse Belgische spelers en bondscoach die zulke grootspraak hebben gedaan!

Verder zou ik niet weten waarom ik ''iets te vol staat'' tov mijn eigen nationale ploeg?!..op basis van het spelersmateriaal zeg ik er toch niets vreemds aan dat het Nl-elftal alle ploegen uit pot 2 kan hebben?!

27 juli 2011 om 13:18

Ik geef Podol gelijk, ik zie niet in je tekst terug wat je 'bedoelt'

u schreef:
'En wat zou het fantastisch zijn als we Belgie treffen zeg!..kunnen we eindelijk de grote monden van onze zuidenburen snoeren met hun grootspraak dat ze het Nl-elftal wel even zullen gaan evenaren/overtreffen'

Ik zeg nu niet dat je iedereen over 1 kam scheerd, maar je geeft ook niet aan dat je het hebt over diverse Belgische spelers en bondscoach.

on:
Ik zou Frankrijk best willen treffen, samen met België en Schotland.
Tegen Frankrijk zouden we dan een keer ons best moeten doen, want ik mag toch wel zeggen dat we de afgelopen kwalificatierondes vrij makkelijke tegenstanders hebben gehad.

België, ben benieuwd naar dit team, en NL België is altijd wel leuk om te kijken, vind ik.

De Schotten brengen altijd een leuk sfeertje mee
Verder maakt het mij niet zoveel uit wie we loten.

27 juli 2011 om 13:32

toch knap dat je dan wel in mijn tekst terug zie dat ik zoals Podol dat zei een heel volk over 1 kam schrijf...en dat op basis van de tekst ''van onze zuidenburen''..

27 juli 2011 om 12:49

Precies, blijkbaar zijn er meer nederlanders die zich matenloos storen aan het verglijkingsgedrag van vele belgen met nederland, daarbij nederland onderschattend en de kwaliteiten van hun eigen team overschattend.
Aan de andere kant is belgie natuurlijk wel altijd een angstgegner geweest van nederland. Zodra de belgen tegen nedelrand mogen spelen lijken er extra krachten boven te komen bij onze zuiderburen. Die willen zo ongelooflijk graag winnen van nederland dat ze alles geven en alles geoorloofd lijkt te zijn...........

27 juli 2011 om 12:51

@podol en stakkevdb

Het is niet niet alleen Mertens hoor. Leekens heeft dit ook meerdere malen lopen verkondigen. Als je de belgische media een beetje volgt weet je eigenlijk al genoeg. Je had de belgen op sporza eens moeten horen afgelopen wk. Wat een afgunst.......

27 juli 2011 om 13:08

Die commentaren tjidens het WK hadden misschien wel te maken met het Nederlandse spel dat een finaleplaats onwaardig was. En als jullie je daar al mateloos aan ergeren dan zouden wij hetzelfde moeten doen met jullie overschatting van de eigen kwaliteiten (waar ik overigens niets op tegen heb).

Het merendeel van de Belgen denkt momenteel ook absoluut niet dat we op korte termijn Nederland zullen overtreffen. Daarom hoop ik persoonlijk eens op een gemakkelijke loting met bijvoorbeeld Noorwegen en Slowakije. Wij zijn op de goede weg maar de voorbije jaren zag je duidelijk dat we nog niet opgewassen zijn tegen landen als Spanje en Duitsland.

27 juli 2011 om 13:11

Beste Moonen jij hebt helemaal gelijk!..in het verleden heeft Nederland het altijd moelijk gehad met Belgie ondanks het feit dat we kwalitatief sterker waren: de Belgen hadden dan vaak een ongelovelijke bewijsdrang tov de ''grote buur'' en presteerde vaak bovenmaats....geen idee of dat soort sentimenten nu nog steeds een rol zouden spelen maar dat zou een potentieel gevaar voor het Nl-elftal kunnen zijn..

27 juli 2011 om 13:20

Wat?!!..ons spel een finaleplaats onwaardig?!.wat een ongelovelijke onzin!..dan zouden zo'n beetje alle finaleplaatsten en titels van Duitsland en Italie onwaardig zijn geweest?! net alsof dat landen zijn die oogstrelend voetbal hebben gespeeld in het verleden!

Jouw mening is totaal gebaseerd op de selectieve beeldvorming die is onstaan/gegeven door wat wedstrijdflitsen waarin Nederland wat hardere overtredingen maakt, maar dan heb je het over 1 wedstrijd! Een ieder die de finale nogmaals bekijkt zal zien dat Spanje aardig gelijke tred had vwb onsportief spel, de fout die Nederland maakte is om dit niet bij elke situatie tot vervelends aan toe onder de aandacht te brengen bij de scheidsrechter en om een kaart te vragen.

Nederland heeft gedurende het toernooi absoluut geen oogstrelend voetbal gespeeld,maar welk land wel?..gewoon resultaatvoetbal zoals 99% van alle grote landen dit al tientallen jaren doen.

Totaal belachelijk dus om de finaleplaats van Oranje onwaardig te noemen!

27 juli 2011 om 13:22

Ja daar word ik dus altijd zo moe van. Alle belgen denken altijd maar dat heel nederland voor een groot toernooi denkt dat we wel eventjes kampioen gaan worden. Dat beeld wordt dan weer versterkt door de belgische media die op een groot toernooi voor een wedstrijd van het nederlands elftal oranje-supporters gaan interviewen met wortels op zn hoofd. Dergelijke malloten zeggen natuurlijk altijd dat we zeker gaan winnen en kampioen worden. En hup: het vooroordeel van belgen over nederlanders is weer bevestigd.

Verder hebben veel belgen het er altijd maar over (ook op sporza tijdens het wk) dat de finaleplaats van nederland onverdiend was. Kom op zeg! Op de eerste helft tegen brazilie na was Nederland elke wedstrijd de betere en dus de verdiende winnaar. Zelfs spanje kon pas na 118 minuten spelen van nederland winnen.
Dat het spel niet zo aantrekkelijk was.... Wat maakt dat nou uit? Italie, Duitsland en zelfs Brazlie hebben regelmatig met lelijk voetbal prijzen gepakt. En heeft Belgie de wereld ooit verblijdt met attractief voetbal?
Nederland laat de wereld bijna elk groot toernooi genieten van attractief voetbal. Doet Nederland dat 1 keertje niet en dan is de wereld te klein.
Dan beginnen de belgen vaak weer over geluk en voordeel hebben van de scheidsrechter. Ik vind dat zo kinderachtig en afgunstig.

Het is gewoon opvallend dat de grootste criticaster van het nederlands elftal afgelopen wk belgie was. Nog meer dan uit nederland. Vind ik een beetje zielig........

@stijngooner

Na het WK 2006 is Frankrijk echt helemaal niets meer!
Eruit in de groepsfase van het EK 2008, met handen (henry) en wurgen naar het WK 2010, en daar al in de groepsfase eruit gekegeld worden..

Nee, meer dan terecht dat ze in pot 2 zitten!

27 juli 2011 om 12:48

Dat is inderdaad niet zo raar, maar ik vraag me net als koni020 af waarom Griekenland en Noorwegen dan wel in pot 1 zitten. Dat lijken me toch geen sterkere landen dan Frankrijk en ook zij hebben de laatste tijd niet bijster veel neergezet. Ik ben benieuwd wat de reden daarvoor is.

27 juli 2011 om 17:28

De enige reden waarom Frankrijk in 2006 de finale haalde was Zinedine Zidane!

27 juli 2011 om 19:46

En daarmee ook de reden dat ze die finale verloren.

IK hoop dat Frankrijk en Belgie sowiieso bij ons in de poule komen. Dat wil ik weleens zien ipv dat we de afgelopen jaren van die makkelijke poules hadden.

Wt doen Griekeland en Noorwege in pot een? zijn Frankrijk Rusland en Turkije toch sterker?, of zie ik dit verkeeerd?

27 juli 2011 om 14:21

Heeft te maken met de laatste kwalificatierondes en toernooien. Rusland haalde laatste toernooi niet... Turkije ook niet... Frankrijk een ramp sinds 2006. Noorwegen en vooral Griekenland bejalen altijd veel punten in kwalificaties.

Kan iemand mij uitleggen waarom landen zoals Noorwegen en Griekenland in pot 1 zitten? Ik schat Frankrijk, Rusland en Turkije namelijk toch iets hoger in. Is dit soms een soort van troostprijs omdat Griekenland 'failliet' is en Noorwegen rouwt om de aanslagen?

Ik hoop dat Rusland het niet al te moeilijk zal krijgen maar toch een aantrekkelijke groep heeft. Dat zal de jongens vast wel gaan motiveren. Ik denk dat we een groot voetballand als Italië zeker aankunnen.

27 juli 2011 om 12:52

Omdat deze landen de laatste jaren beter presteren, en het dus verdienen om hoger aangeschreven te worden. Die potten worden ingedeeld op basis van De Uefa-ranking.

27 juli 2011 om 13:04

Maar die twee landen hebben niet zo veel meer gepresteerd. Wanneer was het voor het laatst dat Noorwegen meedeed aan een eindtoernooi? Griekenland viel me op het WK ook best tegen.

27 juli 2011 om 13:07

de fifa-ranking zul je bedoelen, Uefa gaat over club voetbal en de fifa over het internationale voetbal. Daarnaast snap ik nog steeds niiet hoe griekeland zo hoog komt Noorwegen kan ik ergends begrijpen maar Griekenland verwachtte ik met alle respect net in pot twee of in pot drie. Ik schat zowel Frankrijk Rusland Zweden en Turkije hoger in.

27 juli 2011 om 13:39

Ja die bedoel ik, sorry. Maar blijkbaar hebben die landen over de laatste 4 jaar toch meer punten gehaald. Frankrijk is ook geen één keer door de poulefase gekomen als ik me niet vergis, dusja die presteren ook niet.

27 juli 2011 om 13:43

De Fifa-ranglijst is de basis voor de indeling van deze potten. Het heeft met zowel vriendschappelijke-, kwalificatie- en toernooiwedstrijden te maken. Naar gelang de belangrijkheid kan er per wedstrijd meer punten worden verdient.

Dit zijn daarvoor de regels:

Bij winst krijgt men 3 punten, bij gelijkspel 1 punt en bij verlies 0 punten.
Vermenigvuldigd met het belang van de wedstrijd (beginnend bij één punt voor een vriendschappelijke wedstrijd, oplopend tot vier punten voor een wedstrijd op het wereldkampioenschap)

Vermenigvuldigd met de sterkte van de tegenstander (gebaseerd op de Fifa-ranglijst volgens de formule [(200 minus plaats op de ranglijst)/100]; de nummer 2 heeft dus het coëfficiënt 1,98 en de nummer 118 0,82). Uitzonderingen hierop zijn dat de nummer 1 meetelt voor 2,00 en de nummers 150 en lager hebben een coëfficiënt van 0,50.
De laatste 12 maanden tellen mee voor 100%, het jaar daarvoor 50%, dan 30% en het vierde jaar telt nog voor 20% mee.

wie weet hoelaat de loting zaterdag is???

ps: hoop dat we belgie treffen in de poule, kan leuk worden

Allemaal koffiedik kijken maar een goeie voorbereiding voor Nederland op het WK 2014 is naar verhouding tegen sterke ploegen die in de aangewezen pot zitten te spelen...

Frankrijk
België
Polen
Macedonië
Wales

Ik lees dat nogal wat mensen Belgie willen treffen, maar dat lijkt me niets. Dat is echt een van de sterkste teams van poule 3.

27 juli 2011 om 13:46

Ja maar wel een leuke historische wedstrijd. Net zo leuk als Duitsland.

Nederland, Frankrijk, Ierland/belgië, Schotland, Finland en Wales lijkt me wel een mooie. Een beetje tegenstand kan geen kwaad.

Je zal straks maar een poule krijgen met Nederland, Frankrijk en Belgie dat kan nog eens spannend gaan worden. Turkije kan je ook nog treffen ik hoop dat NL eindelijk een keer in een wat sterkere poule terechtkomt als het gaat om kwalificatiereeks. Al die wedstrijden tegen die dwerglanden zijn niet leuk, je weet bij voorbaat al wie er gaat winnen de vraag is alleen: hoeveel wordt het ?

27 juli 2011 om 13:09

Inderdaad, Nederland moet nou eens de grote landen verslaan en laat ze dan in de Finale komen.

27 juli 2011 om 13:26

Laatste keer dat we ons niet kwalificeerden mochten we tegen Portugal en Ierland. Dat was ook een vrij zware poule.

Zou toch wel mooi zijn om een sterke poule te hebben, als je daar niet winnend uit komt heb je ook niks op een WK te zoeken.

27 juli 2011 om 13:29

Rare opmerking. Tijdens de laatste 2 grote tournooien wint Nederland van toenmalig wereldkampioen Italië,toenmalig vize-wereldkampioen Frankrijk en 5-voudig wereldkampioen Brazilië.

Een land als bijvoorbeeld Spanje kan daar 'slechts' 2 minimale winstpartijen tegen 3-voudig wereldkampioen Duitsland tegenover zetten alsmede een overwinning op pingels tegen toenmalig wereldkampioen Italië.

27 juli 2011 om 14:39

@azulgrana

Hoezo Nederland moet nou eens de grote landen verslaan. Heb jij het vorige EK gemist waar wij Italië en Frankrijk pakkie gaven? Dit WK versloegen we Brazilië en zetten we Uruguay met gemak aan de kant (dat team wat nu de copa america won).

Het maakt mij werkelijk geen kloot uit welke landen we treffen. We hebben een ijzersterke selectie en eventuele vervangers zijn gretig genoeg om te laten zien dat hun er bij horen. We gaan uit van eigen kracht en dat maakt Nederland zo sterk. Frankrijk of Turkije, opdracht is simpeler dan de uitvoering maar het enige dat telt is : winnen.

Inderdaad heel raar dat Noorwegen een groepshoofd is. Die hebben in 2000 hun laatste grote toernooi gespeeld. Voor de Wk''s 2002, 2006 en 2010 + de Ek''s 2004 en 2008 hebben ze zich niet gekwalificeerd. Is dan toch onbegrijpelijk dat Noorwegen een groepshoofd is... Ook al staan ze nu iets hoger op de Fifa ranking. Frankrijk heeft toch wel iets meer gepresteerd in het afgelopen decennia.

Waar maken we ons druk over, Nederland is gewoon vice wereldkampioen en heeft een veel sterkere selectie dan Frankrijk en Turkije, en ook Belgie.
En nu word Nederland ten minste echt getest, het is niet heel leuk als je voor de kwalificatie weet dat je elke wedstrijd gaat winnen, behalve dat je denkt, oh Zweden gaat een keer gelijk spelen tegen ons.
Als Nederland zich optimaal wil voorbereiden dan word er niet moeilijk gedaan met wat er gebeurt qua poule indeling.

27 juli 2011 om 13:13

Ik zit eigenlijk nog te wachten op de eerste Turkse medelander die zich afvraagt waarom Nederland wel en Turkye niet in pot 1 zit.
Er is me door zo'n meneer al voorspeld dat Nederland zo slecht is dat ze het EK niet eens gaan halen laat staan het WK , ''hard'' was zijn nickname geloof ik.
Dus in dat kader is zelfs San Marino thuis nog linke soep.

27 juli 2011 om 15:06

Wel, ik heb gehoord dat die nieuwe postbode van San Marino een aardige linker heeft. Ze proberen nu die bierbuik eraf te trainen en dan gaat het nog opletten worden!

Ik hoop dat Nederland met Turkije in de groep komt kan ik naar het stadion

Waarom kunnen Georgie en Rusland mekaar niet treffen? In Rugby spelen jaarlijks 2 wedstrijden tegen elkaar zowel in Rusland als Georgie, in basketbal zijn ze tegen elkaar geloot op het komende EK, maar in het voetbal kan het niet heel heel vreemd

27 juli 2011 om 13:01

Heeft nog altijd te maken met de oorlog in 2008. De Fifa wil politiek en voetbal van elkaar gescheiden houden.

27 juli 2011 om 13:17

Als ze politiek en voetbal uit elkaar willen houden, dan moeten ze juist elkaar wel kunnen treffen. Nu maak je een onderscheid vanwege politiek.

ik hoop op frankrijk
want zij hebbe ook sterke selectie
nasri m villa sanga benzema toulalan
ribery anelka Lloris

Ze moeten van al deze landen kunnen winnen, ondanks dat Belgie, Frankrijk en Turkije natuurlijk geen kinderachtige tegenstanders zijn. Vooral tegen die fanatieke Turken heeft NL het altijd erg moeilijk, hetzelfde als bij onze Zuiderburen (belgie) die zijn altijd extra gemotiveerd tegen NL en de geschiedenis laat zien dat we veelal erg veel moeite hebben met deze twee landen. Die arrogante omhooggevallen franse ego's zie ik als minst grote belemmering voor Nederland.

hopen dat we tegen frankrijk en belgie moeten, dan hebben we ook een keer serieuze tegenstand en worden de wedstrijden voor de kwalificatie ook interessant, want dat is de afgelopen jaren om te huilen. Stadions zitten amper vol en vaak alleen maar defensief voetbal van de tegenstander. Frankrijk, belgie, schotland, finland

VZ kijkt nu al uit naar het moment dat we Nederland, Turkije en België in 1 groep hebben. Ruim 3 jaar een discussie van wie nou de betere is, en daarna nog een jaar wie nou de betere was, ondanks de uitslagen. Gebeurd nu al veel op clubniveau, maar dan is het niet te houden. Clicks away!

27 juli 2011 om 15:08

Achter de schermen wordt er druk gelobbyd om ook Marokko toe te laten in de Europese zone, om het aantal discussies nog te vervijfvoudigen.

Voor België

Noorwegen
Montenegro
Georgië
Cyprus
Andorra

Zou een hemelse loting zijn voor Belgen, en dan zie ik ze eenvoudig naar het WK gaan.

27 juli 2011 om 13:22

Inderdaad! En ik dacht zelfs aan Albanië i.p.v. Georgië.

Zou mooi zijn als Nederland dan tegen Frankrijk, Ierland, Polen, Finland en Wales moet ballen

27 juli 2011 om 13:28

Albanië vind ik nog een beetje sterker dan Georgië, Albanië heeft nog spelers die in Europa actief zijn.

27 juli 2011 om 13:32

Nou, zet de resultaten van Georgië in de huidige kwalificatiereeks maar eens tegenover die van Albanië...

Ik hoop op Frankrijk, België, Schotland, Finland & Wales voor Oranje. Ik zie ons toch wel kwalificeren, en dit zijn voor mij de mooiste wedstrijden mogelijk. Frankrijk en Schotland hebben veel geschiedenis in het voetbal, België is een rivaal, Finland hebben we ook een band mee omdat er hier veel Finse spelers zitten en gezeten hebben en Wales heeft een aantal mooie spelers die zich sterk in de PL laten gelden.

Ik hoop op:

Frankrijk
België
Schotland
Finland
Wales

De sterkste tegenstanders uit iedere pot zo ongeveer. Maar er zit niet één ploeg bij die beter zou zijn dan Oranje. Laat die Fransen maar komen, die vreten we op. België is altijd een leuke tegenstander. Schotland ook, al was het maar vanwege het publiek. Finland en Wales spreken vanuit de andere twee potten het meeste aan.

Edit: zie net de post hierboven pas. Ben dus niet de enige die er zo over denkt.

Kan iemand mij vertellen waarom Montenegro is pot 2 zit ?????

27 juli 2011 om 13:59

Omdat ze op dit moment met evenveel punten als nummer 1 Engeland 2e staan in hun Ek-kwalificatiepoule en bovendien in de laatste Wk-kwalificatie al 9 punten heeft gehaald uit 10 wedstrijden terwijl het team net nieuw was.

Veel mensen vragen zich af waarom Griekenland en Noorwegen boven Frankrijk zitten, maar is dat dan zo vreemd? Het vorige WK zijn ze alledrie 2e ge-eindigd in de kwalificatie, Griekenland en Frankrijk hebben het WK gehaald, waar de Grieken 3e in de poule zijn geworden met 3 punten en de Fransen 4e met 1 punt. Griekenland heeft het dus beter gedaan. Voor het EK 2008 is Frankrijk in de kwalificatie 2e geworden, Griekenland 1e en Noorwegen 3e. Griekenland en Frankrijk zijn beiden onderaan ge-eindigd in de poule. Griekenland heeft het dus duidelijk beter gedaan dan Frankrijk de afgelopen jaren. Noorwegen en Frankrijk ontlopen elkaar niet zo veel, Frankrijk doet het iets beter, maar de Noren hebben weer meer sterkere tegenstanders verslagen (om een en ander vervolgens te verpesten tegen de kleintjes), waardoor zij meer punten haalden.

Mijn gewenste poule zou zijn:

Nederland
Zweden
Ierland
Schotland
Faeröer Eilanden
Wales

Al moet ik toegeven dat het enigszins uit eigenbelang is, ik woon in Engeland en wil graag naar zo veel mogelijk uitwedstrijden toe.

Montenegro boven Tsjechie, Oekraine, Zwitserland en Roemenie vind ik vreemd. Noorwegen in pot 1 vind ik vreemd. Cyprus in pot 5 vind ik vreemd. Kan iemand mij uitleggen op basis waarvan deze potindeling tot stand is gekomen?

27 juli 2011 om 15:32

Ik neem aan de Uefa-ranking.
En de resultaten van de afgelopen wk's en wk-voorrondes?
Nu ik er over nadenk is het helemaal geen slechte vraag , ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat de preciese criteria zijn.

Ik hoop niet dat we tegen Turkije moeten. Dan zitten er weer 20.000 Turken in de Arena of De Kuip die de boel weer verzieken.

27 juli 2011 om 14:54

daarom Moet , de knvb, alleen seizoenskaart houders van welke club dan ook, accepteren, en niet zomaar zoals tijdens die oefeninterland vrije verkoop plaatsen

27 juli 2011 om 15:30

Verplichte vliegcombi vanuit Turkye voor de turkse fans , zou toch moeten kunnen?
Nederland werkt toch al met een kaart?

27 juli 2011 om 20:11

Dat was een oefenwedstrijd...

Ik denk dat als ze elkaar loten dit keer 60/70% van het stadion zal vol zitten met Turken.

Nederland
Frankrijk
Zwitserland
Roemenie
Finland
Wales

Dat zou wel een leuke poule zijn. Een hele sterke poule die een keer spannend kan worden voor Nederland. Altijd dat makkelijke en 27 uit 9 is ook niet alles

Wel raar dat Noorwegen en Griekenland in pot 1 zitten. Hoop dat Turkije Griekenland loot. Altijd spannende wedstrijden.

Dit lijkt me wel een makkelijk poultje:
Nederland, Slowakije, Hongarije, Albanië, Faeröer Eilanden en Kazachstan.

Hoe dan ook. Nederland moet ook van een Frankrijk gewoon kunnen winnen. Die eerste plaatst in de poule moet gewoon een zekerheidje zijn!

Om nu meteen te zeggen dat Nederland zich makkelijk gaat plaatsen gaat me te ver. En dat er lacherig en makkelijk word gedacht over Frankrijk vind ik ook vreemd maar zal wel weer aan mij liggen. Frankrijk heeft een sterke lichting en als die op een toernooi zijn dan zijn ze altijd minimaal outsider en niks minder dan Nederland, het afgelopen WK was gewoon een interne probleem maar we kunnen toch niet ontkennen dat Frankrijk gewoon veel kwaliteit herbergt of niet dan?

Wales onder de Faroer Eilanden. Hoe diep kun je zinken
Voor de Nederlandse spelers is vooral te hopen dat ze weinig kilometervreters tegenkomen, met Kazachstan, Georgie, Armenie en Azerba als uitschieters. Ik denk dat het voor de supporters ook leuker is.

Voor al de mensen die maar niet begrijpen hoe en waarom de indeling is: check de post van guzelyali om 13.48uur.

Als de Knvb maar slim genoeg is , om dan (wanneer ze tegen Turkije spelen) alleen aan seizoenskaart houders (van welke club dan ook) een kaartje verkopen..

overigens zie ik nog wel meer sterke landen in pot2 wat niet perse na Turkije, Frankrijk me derde keus zou zijn

Zal geen problemen opleveren voor Nederland denk ik, Frankrijk is al jaren niet zo veel. Ik vind het juist wel mooi 2 grote landen in 1 poule, heb je al een mooi duel.

Een mooie poule voor nederland zou zijn:

Nederland
Rusland (revanche)
Wit rusland
Oostenrijk
Finland
Luxenburg

Ook niet te ver reizen deze landen.
Maar bij wie we ook komen nederland is natuurlijk verplicht eerste te worden in de poule.

Mensen die zeggen dat ze Turkije niet liever hebben door de heksenketels zijn egt drama(spring van de dak af) Wat willen jullie dan? de vuvuzela's? Dat hoort er allemaal bij man kom op, of dan kijk je maar naar volleybal ofzo. Ik hoop dat 't Nederland-turkije wordt! Zou echt een mooie duel worden. Zal niet makkelijk worden voor Turkije(vooral met deze team) maar zeker ook niet voor Nederland.

een echt moelijke poule voor nederland zou zijn is:

Nederland 20p
Frankrijk 7p
Belgie 18 p
Georgie 4 p
Armenie 15 p
Wales 5 p

en als het dit zou zijn, je weet het nooit, dan weet ik niet of nederland het wk haalt. misschien halen ze het wel, maar met moeite.

en ik zal alvast voorspellingen, als ik denk dat het deze wordt, zou wel spannend worden.
verwachten voorspelling:
nederland - frankrijk 1-0
frankrijk - nederland 0-0
nederland - belgie 1-1
belgie - nederland 2-2
nederland - armenie 2-1
armenie - nederland 0-0 ( is moeilijk te scoren als uitploeg, kijk naar spanje en portugal en rusland)
nederland - georgie 3-1
georgie - nederland 0-2
nederland - wales 2-0
wales - nederland 0-0

Dit is hoe het zal eindigen:
Nederland 20p
Belgie 18 p
Armenie 15 p
Frankrijk 7p
Wales 5 p
Georgie 4 p

Frankrijk en Turkije natuurlijk altijd lastig maar dat hoeft volgens mij geen probleem te worden voor het Nederlands Elftal

Frankrijk 7 punten, ben jij op je achterhoofd gevallen ofzo, die zijn zick juist weer aan het herstellen en zullen revanche willen tegen Nederland.
Wat mij leuk lijkt:
Nederland, Frankrijk, Belgie, Oostenrijk, cyprus en luxemburg.
Allemaal redelijk dichtbij( op cyprus na) en zijn ook allemaal leuke wedstrijden. Van Belgie en frankrijk 2x winnen is altijd leuk.

@crocodilons
1- Spanje
2- Nederland
3- Duitsland
6- Engeland
7- Portugal
8- Italie
9- Kroatie
12- Noorwegen
13- Griekenland
15- Frankrijk

Het lijkt me dus logisch dat Frankrijk in pot 2 zit, ze hebben de laatste jaren niet gepresteerd

Het kop van het stukje doet voorkomen dat Nederland in een zware poule terecht komt. Dat is zeker mogelijk maar voor het zelfde geld komen ze in een poule terecht met Slovenië, Israël, Albanië, Faeröer Eilanden en Liechtenstein. Dat lijkt mij nou niet echt onoverkomelijk...

27 juli 2011 om 16:39

Ken je de betekenis van het woordje 'mogelijk' ?

27 juli 2011 om 16:48

Het woordje is mij niet geheel onbekend. Zoals het er nu staat speelt oranje of tegen Frankrijk of ten Turkije maar ze kunnen ook helemaal niet tegen deze tegenstanders spelen...

27 juli 2011 om 16:51

Nou, in dat geval begrijp ik je eerste post niet.
Ik begreep, toen ik de titel las, gelijk dat nederland in pot 1 zit en dat in pot 2 dus Frankrijk en Turkije zit, waardoor het mogelijk is dat we tegen die landen loten.
Vind ik niets misleidends aan...........

Ik begrijp niet waarom Noorwegen in pot 1 is ingedeeld, zelfde geldt voor de Grieken die sinds 2004 niets meer hebben gepresteerd.

Als ik zou moeten kiezen tussen Frankrijk en Turkije dan liever de Fransen. Fanatieke Turken weten altijd wel wat uit de hoge hoed te toveren.

Dit wisten we toch al lang...

De perfecte poule luidt als volgt voor Nederland:

Nederland
Slovenie
Wit Rusland
Noord Ierland
Faeroer Eilanden
San Marino

De poule die Nederland niet moet loten luidt als volgt:
Nederland
Frankrijk
Belgie
Bulgarije
Finland
Wales

Schitterend al die speculaties hier. Altijd hetzelfde liedje haha Nederland is alweer kampioen bijna als ik dat zo lees. Enige wat wij hier zijn is in het bezit van een geweldig record: geen enkele finaleplek in winst om weten te zetten tijdens een wk. Welke groep het ook gaat worden een wk kwalificatie heeft altijd wel iets leuks. is deze loting live te volgen ergens? op de site vd fifa misschien of op tv? als iemand dit weet zou ik het graag horen.

Ik hoop dat Nederland Turkije loot, dan ga ik sowieso naar de wedstrijd in Nederland. Ik ga dan wel in het uitvak met de turken zitten, want vorige keer dat ik naar een interland van Nederland ging om Nederland te supporten, kreeg ik ineens propjes en vlaggetjes etc. gegooid van boven mij. Ik zeg niet dat het nederlandse volk racistisch is, maar ik kreeg zonder enige reden van haters boven mij spullen toegegooid alleen maar omdat ik er anders uitzie. Ik heb geen respect voor mensen die mij niet respecteren en ik steun Nederland niet meer sindsdien. Go Turkije

Zijn natuurlijk sterke landen maar geen landen die beter zijn dan Nederland!

De reacties over Frankrijk hier zijn wel heel erg triest. Word hier over ze gepraat alsof het een cafeploegje is uit de 4e klasse reserve. Ik durf te wedden dat geen enkel land makkelijk kan winnen in Parijs. Laat staan dat daar al ploegen winnen. Want de nieuwe generatie franse voetballers kan wel weer eens een goude generatie zijn. Frankijk vindt ik nog altijd beter als een Griekenland of Noorwegen. Soms word hier echt niet objectief over voetbal gepraat maar puur op basis van onkennis, speculeren en het verleden. Of mensen die iets te veel fifa spelen en dat als maatstaf hanteren.

Zou wel eens leuk izijn een keer een tegenstander in de poule van naam die een beetje kan voetballen, die pules van de afgelopen jaren werd je niet vrolijk van. Oke natuurlijk moet je als Nederlander blij zijn dat je je makkelijk plaatst voor ht WK of EK maar een beetje spanning op zijn plaats is ook wel eens leuk en zeker leuker om naar nl frankrijk te kijken dan pak hem beet nederland albanie.

Voor diegene die niet snappen waarom Noorwegen en Griekenland in pot 1 zitten en Rusland en Frankrijk in pot 2 een korte uitleg. Die potindeling is gemaakt op basis van de Fifa Wereldranglijst die gisteren gepubliceerd is. Nederland staat op die lijst nu nog maar 46 punten achter op Spanje en 237 punten voor op Duitsland. Omdat dit de de Europese groep is zijn alle landen die er tussen staan eruit gehaald en zodoende worden de potten gemaakt op basis van de ranglijst van de 53 Europese landen. Ranglijst is op basis van prestaties uit alle interlands (wk, EK, Kwalificatie en Vriendschappelijk).. Dat Noorwegen en Griekenland boven Rusland en Frankrijk staan verbaasd mij ook maar dat komt dus omdat ze nu eenmaal meer punten hebben gehaald de afgelopen jaren. Overigens staat er nog wel een klein foutje in de tekst. Er staat dat de 4 beste nummers 2 ook naar het WK gaan. De 8 beste nummers 2 spelen nog een playoff en de 4 winnaars daarvan gaan met de 9 groepswinnaars naar Brazilie. Ik ga er ook gewoon vanuit dat Nederland er bij zal zijn en hoop op een mooie loting zodat we een paar mooie wedstrijden kunnen zien.

Nou ik zou zeggen

Nederland
Frankrijk
Belgie
Roemenie
Finland
Wales

DAN Zweten ZE Eens EEN xtje IN Plaats VAN Altijd MET 2 Vingers IN DE Neus DE Pouleronde Doorkomen

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren