Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Meer nog dan Daryl Janmaat blunderde Guus Hiddink in Praag

Laatste update:

Het Nederlands elftal moet duidelijk afkicken van het WK-succes. De derde plaats in Brazilië vervulde het land met trots, maar was ook misleidend. Het stoelde immers op een aantal allesbepalende elementen, zoals de betoverende topvorm van Arjen Robben, de bezeten dominantie van Louis van Gaal en het heilig geloof van de bondscoach in het catenaccio-systeem.

/

Bij zijn aantreden als opvolger maakte Guus Hiddink al meteen een fatale fout. Hij serveerde de erfenis van zijn voorganger onverbloemd af. Openlijk toonde hij zich geen voorstander van behoudend voetbal. Hij beloofde direct terug te keren naar het aloude 4-3-3, de Hollandse stijl als basis van de opleiding in Nederland. Loffelijk en een te prijzen streven, maar toch een tikje onverstandig en ondoordacht. Want Hiddink pookte zodoende meteen weer de misselijkmakende discussie op over welke tactiek nou Oranje het beste past en staat. De sluwe zestiger had beter moeten weten. In Bari, bij zijn terugkeer na zestien jaar als nationaal coach, lag de dreiging van een valse start op de loer tegen een opgefrist en opgefokt Italië.

De schrijnende nederlaag deed Hiddink af met kritiek op het slappe begin. Dat klopte, maar de Italianen hadden tot aan de rust met iets meer scherpte moeiteloos naar 4-0 kunnen en moeten uitlopen. Ook met tien man verdedigde Nederland weer eens krakkemikkig als collectief. In feite een bevestiging van eerdere ervaringen, zoals in maart nog tegen Frankrijk in Parijs. Op weg naar Praag bekende Hiddink zich kapot te zijn geschrokken van de gebreken bij Oranje. Vreemd, want die kleefden ook al aan de ploeg voor het WK en dwongen zelfs Van Gaal af te wijken van zijn principes. Dankzij 5-3-2 sleurde hij het Nederlands elftal naar brons in Brasilia. Inmiddels mooie herinneringen voor het plakboek, maar met al zijn openhartige opmerkingen voedde de huidige bondscoach ongewild prompt weer het gemekker over spelsystemen en opvattingen.

/

Door de vroege rode kaart van Bruno Martins Indi schakelde Oranje terug naar 4-4-1. Maar ook al voor het wegsturen van de centrale verdediger balanceerde het concept ergens tussen 4-3-3 en 4-4-2, met Dirk Kuyt als valse (hangende) rechtsbuiten. In dat kader pleitte Bert van Marwijk, van 2008 tot 2012 verantwoordelijk voor de vaderlandse formatie, voor de rentree van twee controleurs op het middenveld, zoals in 2010 in Zuid-Afrika. Min of meer zijn vondst, maar in dat toernooi gaf zijn team nog minder kansen weg dan vier jaar later in Zuid-Amerika.

Tegen Tsjechië gooide Hiddink, kennelijk in pure paniek, onverwacht en onnodig zijn beleid radicaal om en eerde alsnog de methode van Van Gaal. Een onbegrijpelijke en onlogische reactie, zwaar in strijd met al zijn pittige uitspraken van de vorige dagen. Zijn uitleg over de ineens defensieve opstelling maakte hem op slag ongeloofwaardig, maar ondermijnde ook het toch al minieme zelfvertrouwen van de onherkenbare nummer drie in de wereld. Met zijn aanpassing stimuleerde en prikkelde hij juist de Oost-Europeanen, 35ste op de FIFA-ranglijst. In het stadion van Sparta Praag stelde Oranje zich daarmee veel te nederig op tegen een ploeg, die matig combineerde en aanvallend weinig voorstelde. Na bijna veertig minuten staakte de bondscoach zelf zijn dwaling en poogde met Luciano Narsingh de door hem gestichte verwarring goed te maken. Maar inmiddels was andermaal, zoals herhaaldelijk op het WK, de eerste helft als verloren weggegeven.

/

Na de gelijkmaker van Stefan de Vrij ontbeerde het team raadselachtig genoeg overtuiging, maar vooral de wil om te winnen. Alsof het nog een beetje stond na te dromen van alle zoete lof in die zonnige zomer. De ware zwakte was onthutsend en onaanvaardbaar, en vragen om een nederlaag als straf voor het lamlendige gedrag. Of ging het soms om een zwijgend protest tegen het gescharrel van de keuzeheer? Nu kreeg Daryl Janmaat de schuld van de blamage in Praag. Na afloop kringelde bij Hiddink nog immer de stoom van woede uit zijn oren, over zo’n stomme en idiote black-out op dit podium. Maar de enige boosdoener was absoluut niet de aangeslagen rechtsachter, maar de blunderende bondscoach zelve.

LEX MULLER

Sportjournalist sinds mensenheugenis. Schrijft al sinds 1966 over voetbal. Bezocht WK's vanaf 1974. Werkte tot 1994 voor kranten, waaronder twintig jaar bij het Algemeen Dagblad. Switchte daarna naar de televisie, maar legt zich sinds 1 januari 2011 volledig toe op sport op internet.

Wat moet Guus Hiddink doen in de volgende interland?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Typisch Lex Muller stukje. Waarschijnlijk al geschreven direct na de wedstrijd tegen Italie. Tuurlijk is Hiddink mde schuldig. Maar dat Janmaat zo opzichtig faalt dat is schandalig op dit niveau. Die bal moet het stadion uit!!

10 september 2014 om 08:39

Yeah right, toen hij het 2x eerder in de wedstrijd deed was het nog goed verdedigd. Fouten zitten in een klein hoekje hè. Helaas is die van hem cruciaal.

10 september 2014 om 09:22

In de blessuretijd had Janmaat dit niet moeten doen. Ondoordacht en onbegrijpelijk.

10 september 2014 om 11:39

Onzin. Kop je 3 cm meer naar links pakt Cillessen hem gewoon. Dit is zo overdreven gelul. Dit soort balletjes van 99 van de 100 keer goed.

10 september 2014 om 13:08

Psv-ado

Klopt... en als dat bij 1-1 in de blessuretijd is en het gaat niet 100 van de 100 keer goed moet hij het stadion uit...

Volgens mij herinner jij je Jan Heinze nog in de Kuip dat gaat ook 99 van de 100 keer goed... en toen kreeg van Hooijdonk die bal op zijn snuffert!

10 september 2014 om 16:01

Het is toch schandalig dat die Janmaat speelt als je Van der Wiel hebt. Louis van Gaal deed niet voor niets alles om Janmaat maar buiten de basis te houden in Brazil? Die vent is een aanfluiting voor een verdediger.

10 september 2014 om 17:59

Daar ben ik het wel mee eens. Janmaat dekt op vijf meter, loopt mee terug tijdens de omschakeling, of achter een speler aan tijdens de omschakeling, maar grijpt zelden tot nooit in. Aanvallend brengt hij buiten de Eredivisie helemaal niets. Kortom, Janmaat is een schijnverdediger, dan kan je nog beter Dirk Kuyt als RB opstellen.

Overigens was vd Wiel geblesseerd geraakt voor het WK en heeft hij nog geen wedstrijdritme, maar dan nog had ik hem opgesteld.

Tevens was het van Basten die dat 4-2-3-1 systeem met 2 controleurs introduceerde, waarmee vice wereldkampioen en wereldkampioen Frankrijk en Italie afgedroogd werden met schitterend voetbal. En niet van Marwijk dus, die kopieerde van Basten schaamteloos.

10 september 2014 om 19:04

En de kenners vinden Janmaat zo'n goede speler maar naar mijn mening is hij rechtsback niets mis mee hoor maar een back moet verdedigen en juist dat kan Janmaat niet want hij is geen verdediger , en op het niveau van het nederlands elftal is hij gewoon niet goed genoeg plus dat hij positioneel constant lucht staat te dekken alleen Hiddink ziet het anders want v Gaal heeft op het WK niet voor niets Kuyt rechtsback gezet en Janmaat eruit gegooid.

10 september 2014 om 19:25

vd wiel was nooit wat in oranje

10 september 2014 om 19:30

Dan heb je tijdens het wk van 2010 zeker onder een tegel gelegen maar gezien je naam ben je niet echt objectief want hij zat toen bij ajax wel erg kleinzielig hoor .

10 september 2014 om 19:31

schaamteloos? systemen zijn er nu eenmaal

op die 2 wedstrijden na werd er onder v Basten jaren slecht gevoetbald door Oranje met beter materiaal

v Gaal wordt nu geroemd, maar tegen Mexico of Costa Rica lagen we er ook bijna uit

10 september 2014 om 19:39

@ppep

Vd Wiel was alleen echt goed in 2010. Janmaat was goed in 2012/2013, maar nu minder. Die heeft fantastische wedstrijden gespeeld in Oranje, meerdere op rij. Zo raar is het dus niet.

10 september 2014 om 20:16

weet niet wat ajax ermee te maken heeft... dus wie is hier zielig vooringenomen mannetje

Mols komt bij Ajax vandaan overigens

Niks 5-3-2. Er is maar 1 goed systeem en dat is het leunen, counteren en loeren op een bevlieging van depay en vooral Robben systeem.
Daar moeten we het mee doen! Als het je prijzen oplevert, dan vind ik het best.

10 september 2014 om 08:51

In een kwalificatiepoule met veel zwakkere tegenstanders dan jijzelf, heeft die tactiek geen enkele zin. Dat heb je gister kunnen aanschouwen.

10 september 2014 om 11:08

Hoewel ik het met je eens ben dat het tegen de zwakste tegenstanders geen zin heeft om zo te spelen, is het aan de andere kant ook onzin als we altijd maar 433 spelen om dadelijk op het toernooi weer de 532/352 te beginnen. Dan lijkt het me geen overbodige luxe om ook tijdens de voorbereiding aan het systeem te werken en wennen.

Lex Muller heeft natuurlijk gelijk over de bloedvorm van Robben en de bezetenheid van van Gaal. Hiddink is een leuke peoplesmanager, maar totaal geen coach. De enige prijs die de man heeft gewonnen was de EC1 met psv na penalties...

10 september 2014 om 09:05

Bah bah altijd dat arrogante gedrag weer als het geen trainer is met een Ajaxverleden,
maar je moet je mond eens spoelen want van voetbalhistorie weet je dus 0,0.

PSV landskampioen 1987, 1988, 1989, 2003, 2005, 2006
PSV europa Cup I 1988
PSV johan Cruijff Schaal 2003
Real Madrid wereldbeker 1998
Oranje 4e plaats WK 1998
Zuid-Korea 4e plaats WK 2002

10 september 2014 om 09:12

Hahaha, komt hij weer aan met z'n club gehannes waar het over Oranje gaat. Ik zie maar 1 prijs, en die heb ik netjes genoemd. De rest zijn allemaal bonusprijsjes of geen prijzen...
Met PSV (of Ajax) kampioen worden in Nederland is leuk, maar geen wereldprestatie, de rest is niet eens noemenswaardig.

10 september 2014 om 09:13

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie. Andere voorbeelden zijn Cruijf en van Hanegem ook deze oude top spelers/coaches kramen de laatste tijd voornamelijk onzin uit. Voetbal veranderd sneller dan dat de personen veranderen.

10 september 2014 om 09:35

Bekkerz

Ja ik kom weer met mijn clubgehannes want ik heb gewoon gelijk en wie ropet er het hardste als Ajax kampioen wordt juist jij en nu stelt het niks voor.

Bah afgunstige kerel ben je dieptriest.

10 september 2014 om 11:31

@ "wijze" Kip

Jij hebt helemaal geen gelijk. Het gaat hier hier helemaal niet om Ajax, dus ik snap niet waarom je daarover begint. En de enige echte grote prijs die Guus heeft gewonnen is de Europacup 1 met Psv. De wereldbeker met Real is leuk, evenals de kampioenschappen met Psv, wat een nette prestatie is, maar geen prestatie die Guus onderscheidt van gewoon goede trainers. Zeker gezien de leeftijd van Guus is dat nog behoorlijk matig.

Daarnaast is Guus bij een aantal clubs/landen geslaagd, maar ook zeker bij een aantal mislukt. Dus dat Bekkerz kritiek levert op Guus is in mijn ogen volledig terecht. En daarbij doet het niet ter zake of hij een Ajax-verleden heeft of niet.

10 september 2014 om 11:35

Dus de Boer is ook een slechte coach ? Heeft alleen nog maar troostprijzen gepakt en internationaal 1x een leuk resultaat tegen Barcelona gehaald, maar is vaker afgegaan.

Maar wie is er wel een goede coach. Het is moeilijker om me penalties de EC1 met PSV te winnen dan met Barcelona, Bayern Munchen of een Real Madrid.

Guus heeft als coach mooie resultaten behaald, maar valt mij nu ook tegen. Ik had gehoopt dat hij door zou pakken en afscheid zou nemen van o.a. Kuijt, van Persie en Sneijder. Waarbij Kuijt door zijn inzet nog het best bruikbaar is. De andere 2 laten al jaren zien dat de toegevoegde waarde steeds lager wordt.

10 september 2014 om 12:07

Dit resultaat is een mooi handvat om afscheid te nemen van Sneijder en mss Van Persie. Punt is dat Robben, maar zeer zeker ook Vlaar gemist werden gisteren. Over het algemeen flikkeren er wel meer dingen om als je twee belangrijke steun pilaren eronder uit haalt.
Maar dan nog kon je zien dat dit Oranje meerdere kansen op een overwinning liet liggen en dus op deze zeer dramatische manier zelfs tegen een nederlaag aanloopt.
Ik vind het een zeer goede wake-up call. Iedereen nu even goed wakker schudden en de volgende keer starten hopelijk met Vlaar en Robben in de basis. Vervang Sneijder door Fer en Wijnaldum schuift een plekkie op, dan ziet het er allemaal een stuk beter uit tegen de Kazachen. Dan mag Van Persie het nog een keer proberen. Kuyt en Sneijder hebben het niet meer in zich voor dit soort wedstrijden, daar moet je nu afscheid van nemen, over twee jaar spelen die geen toernooi meer.

10 september 2014 om 12:47

Afca_3star

Misschien eens mijn post lezen want als geen trainer is met Ajaxverleden dan is het volgens jullie niks dat bedoel ik.

van Gaal heeft bakken geluk gehad op het WK dat weet je zelf ook en daarbij is het lekker kritiek leveren als je Robben en Vlaar mist die heel het elftal op sleeptouw namen maar dat zien jullie allemaal weer niet is het wel.

Hiddink verdiend gewoon respect en vertrouwen.

10 september 2014 om 14:19

En dan vergeet je de FA cup met Chelsea nog.

10 september 2014 om 15:36

Ja dat snap ik Kippetje. Echter heeft dat er niets mee te maken. Daarnaast is het ook nog eens onzin om dat zo te stellen, want dat is gewoon een aanname die je doet, terwijl er geen enkel feit is om dat op te baseren.

10 september 2014 om 16:30

Nee in jou ogen niet 3ster als het maar in jullie voordeel is hé!

10 september 2014 om 19:26

Jullie maken er allebei een puinhoop van. Wijze Kip begint compleet onnodig over Ajax. Hou daar toch eens mee op.

Maar Wijze Kip heeft wel gelijk over de prestaties van Hiddink. De EC 1 was een topprestatie, de 4e plek met Korea was een topprestatie, en de rest is gewoon prima.

10 september 2014 om 19:37

Nee ik begin niet over Ajax maar wel over de Ajaxsupporters die alles afzeiken want geen connectie heeft met hun club dat moet afgelopen zijn.

En zeker van die supporters die niks weten van voetbal.

13 september 2014 om 11:49

Haha wat een onzin, dan heeft v Gaal ook maar 2 prijzen gewonnen?

Het zal helaas niet gebeuren, maar als de Knvb echt kloten heeft, sturen ze Hiddink nu al weg. Dat is wat ze moeten doen. En dat baseer ik niet op de resultaten. Tuurlijk is 2x verliezen erg slecht, maar oke, hij is beginnend bij dit elftal en zal even de tijd moeten krijgen om te wennen enzo. Hiddink verdiend deze tijd echter nu al niet meer. Hij heeft aangetoond zeer incapabel te zijn.

Eerste wedstrijd begin je uit tegen Italie, een sterk land, en Hiddink zegt vol zelfvertrouwen, ach dat systeem van Louis dat zo goed werkte, dat is niks voor mij, ik ga Hollandse school met 4-3-3. Vervolgens gebaseerd op 8 slechte minuten, Acht, gaat hij tegen een tegenstander die al een jaar niet gewonnen heeft, weer terug naar het 5-3-2.

Hiermee raakt hij in een klap al zijn geloofwaardigheid kwijt bij de spelersgroep. Als je 3 dagen ervoor zo vol zelfvertrouwen 4-3-3 propageert, en dan op basis van 8 slechte minuten 3 dagen erna weer omgooit, snapt niemand waar je mee bezig bent.

Hij wilde ook nog eens 11 spelers in het veld hebben waarmee je van systemen kon wisselen tijdens de wedstrijd, zonder spelers te hoeven wisselen. Vervolgens na een slecht halfuur tegen Tsjechie wisselt hij Veltman.

O, Guus, wat heb jij jezelf al echt compleet ongeloofwaardig en paniekerig neergezet, voor zowel de spelersgroep, de pers en het volk. Wat mij betreft ontslaan ze je al, want je hebt aangetoond dat je echt werkelijk geen idee hebt waar je tot nu toe mee bezig bent, en dit heeft natuurlijk ook zijn weerslag op de spelersgroep. Die weten toch ook niet wat ze moeten als ze geen duidelijke instructies krijgen?

Vervolgens is Guusje wel heel erg boos op de jongens, jahoor..

Sorry voor het lange verhaal maar wilde mijn frustraties even duidelijk neerzetten. Ben benieuwd of de rest het met me eens is dat Hiddink het beste al kan verdwijnen als bondscoach.

10 september 2014 om 11:35

En dan Hiddink weg en Blind als vervanger?? van de regen in de drup noem je dat toch?
Ze hadden meteen voor Koeman moeten gaan echte een grote fout van de Knvb.

10 september 2014 om 13:12

Ja de aanstelling van een nieuwe coach is dan weer een nieuw probleem, niet mijne. Ik vind gewoon dat je een coach moet ontslaan die zo onzeker en onbekwaam overkomt. Je kan nu al inschatten dat dit niks gaat worden. In ieder geval niet door Hiddinks tactische meesterbrein of zelfverzekerdheid. De spelers moeten het zelf doen. Doe dan maar een nieuwe coach.

10 september 2014 om 13:20

Hernanes

Ik ben het volledig met je eens..

Momenteel ben ik met Ijsland, Turkije en Tsjechie zo zeker er nog niet van dat we het gaan halen.

Van mij mag Huub Stevens wel een keer met de zweep erover (figuurlijk natuurlijk)... Duitse mentaliteit! Het is alleen vervelend dat dat niet aansluit bij onze cultuur.. Zie Gertjan Verbeek, die zet ook geen poten aan de grond met die instelling.

10 september 2014 om 19:29

koeman? mijn god, die man kan echt niets , had mazzel dat ie Guidetti of Pelle had anders was ie na Valencia en AZ ook bij feyenoord geflopt

11 september 2014 om 04:46

men moet ook kwaliteit hebben, van een Fiat panda kan je geen Ferrari maken...

sommige spelers kunnen niet beter, we hebben geen Jaap Stam, Frank de Boer, Reiziger, Rijkaard of dat niveau meer achterin en ook geen vd Sar

een coach is afhankelijk van de lichting die hij heeft

10 september 2014 om 12:25

Geen excuses nodig voor je lange verhaal, al ben ik het er totaal niet mee eens.
Er moet eens af worden gestapt van het oude jongens krentenbrood verhaal waar de bondscoach dient te komen uit Amsterdam of Rotterdam, anders vliegen de media je aan.
Hiddink is coach geworden ten koste van Ronald Koeman.
Gelukkig maar. Koeman kan nu werken aan zijn carriere en eens een keer succesvol zijn in het buitenland. Over 4 jaar mag hij coach worden, als hij dat dan nog wil. Waarschijnlijk wil hij dat alleen als hij weer mislukt in het buitenland. Doet hij het goed, dan is hij niet geinteresserd meer.
Zijn goed recht natuurlijk. De media pakken nu alles aaan om Hiddink te slachtofferen, uberhypocriet Jack van Gelder voorop.

Als je enkel naar het voetbal kijkt dan zie je dat Nederland zonder Robben en Vlaar en de scherpe en fitte focus op een groot toernooi drie klassen minder is dan met hen.
Het is nog niet zo heel lang geleden dat Belgie het Nederlands elftal fileerde en dat was onder Van Gaal.
Nederland was de nummer drie van het WK, maar was lang niet zo goed als de huilende jakhalzen nu roepen. Gisteren had men het over de nummer 35 van de wereld. Heeft iemand een idee op welke plaats Australie staat?
Met die ploeg had Oranje het heel moeilijk. Ook Oranje met Van Gaal had het gisteren waarschijnlijk niet veel beter gedaan dan een gelijkspel, omdat dit soort wedstrijden juist nodig zijn om er voor te zorgen dat focus en scherpte terugkomt en veranderingen worden doorgevoerd.
Hiddink dient Oranje om te vormen, door spelers door te selecteren en als dat in een 5-3-2, 4-3-3 of 4-4-2 formatie gaat spelen, zal me worst wezen. Als hij maar afscheid neemt van die spelers die over the hill zijn en bouwt aan een nieuw team. Italie was dankzij de domme rode kaart geen graadmeter, de wedstrijd gisteren wel: we hebben te weinig ervaring en sturing achterin, Vlaar zal dat oplossen en De Vrij is beter met Vlaar naast zich, dan met Bmi. Blind gewoon linksback en Janmaat gewoon rechtsback, totdat er zich een betere aanmeldt (mss is dat vdwiel, mss is dat iemand anders). Middenveld met De Jong, Wijnaldum en Fer en voorin Memphis, Robben en, totdat we een betere hebben, Van Persie.

10 september 2014 om 13:15

The oracle

Na je eerste alinea ben ik gestopt met lezen... Lang verhaal en het begin is al onzin dat Koeman faalt in het buitenland!

Koeman heeft met Valencia de beker gewonnen. De laatste prijs die Valencia pakte. Kortom zo slecht deed Koeman het daar niet... daarna werd het immers alleen maar slechter.

Bij Benfica behaalde hij de kwart finale van de Cl... En in de Nationale competities was Porto dat jaar oppermachtig.

Beetje het verhaal zoals Jol faalde bij Ajax met 85 punten, maar zijn opvolger Frank de Boer maximaal tot 76 kwam... en ja... ik heb wel ongelooflijk veel respect voor de Boer.

10 september 2014 om 13:17

Mij maakt het niks uit waar de coach vandaan komt (liefste wel Nederland), zolang hij maar bekwaam is, of iets van zelfvertrouwen uitstraalt. Van Gaal had het inderdaad ook lastig met landen als Australie, Costa Rica en Belgie, maar hij straalde iets uit. En hij gaf spelers het gevoel dat hij aan een proces werkte, met de hele groep, en iedereen had er vertrouwen in.

Hiddink echter, springt volledig van de hak op de tak in een tijdsbestek van 3 dagen en komt zo ongelofelijk onzeker over dat dit zeker ook effect heeft op zijn spelers. Het straalt er gewoon vanaf dat hij geen idee heeft waar die mee bezig is. Ik vind dat je dan als Knvb je fout moet inzien en moet zeggen, oke jij weet niet wat je doet, daarnaast sla je een enorm modderfiguur, dan moeten we je helaas ontslaan.

En doorselecteren lijkt hij ook echt niet te gaan doen. Persie bijvoorbeeld is gewoon weer aanvoerder, rijgt de draken van wedstrijden aaneen maar er lijkt niks te veranderen.

10 september 2014 om 14:25

Pardon, nu vergelijk je Van Gaal van het WK met Hiddink net na dat Wk.
Van Gaal was natuurlijk wel al een hele tijd bezig met deze jongens en veranderde alles vlak voor het WK. Dus ik zou Hiddink nog even wat tijd gunnen en niet zo snel in paniek raken.

5 3 2 is ook een achterlijke tactiek gebleken.
Maar de meeste hebben een selectief geheugen en zijn vergeten dat de WK helemaal niet zo goed was als doet vermoeden met die 3 plaats.
Tegen Spanje red Cillisen anders word het 2-0 en kan je gelijk naar huis, vervolgens gaat alles maar dan ook alles goed de tweede helft.
Tegen Australie begin je weer 532 wat je bijna de nederlaag kost todat het door Depay 433 word je sterker word en alsnog wint.
Ook tegen Mexico weer 532 weer bijna verliezen en doordat er weer 4 3 3 gespeelt word kom je nog terug en win je zelfs.

Tegen Argentinie weer 532 weer verkeerd dus en nu creeer je is helemaal niks, met uiteindelijk de zeer onnodige uitschakeling want als Argentinie een zwakke plek had was het achterin, waar je nu maar zelden kwam op de counter terwijl je daar 4 3 3 constant was geweest.

Maar schijnbaar is iedereen vergeten dat je eigenlijk met 4 3 3 die halve finale haalde nadat je steeds verkeerd begon.

EN ook nu weer tegen tsjechie na de wissel van Veltman kreeg je ineens overwicht.
Waarom nou niet gewoon 433 beginnen, Tsjechie was dan niet aan voetballen teogekomen.

10 september 2014 om 09:38

Niks meer aan toe te voegen. Klopt als een bus.

10 september 2014 om 11:34

We leiden spelers op in 433..

We leiden specialisten op (buitenspelers bijvoorbeeld).

We zijn goed in positiespel...

Gaan we vervolgens 532 spelen (reactie en countervoetbal)... We hebben wat geluk gehad en bepaalde spelers hebben ons er doorheen gesleept (robben.... Vlaar)... Maar laten we nu niet in één keer doen alsof dat systeem zulk goed voetbal oplevert en de nieuwe weg is.. Ik zeg schoenmaker blijf bij je leest.. Uitgaan van je krachten en niet van je zwaktes... Oftewel 433 en aanvallend voetbal met goed positiespel.

Geef Hiddink het tijd en vertrouwen...

10 september 2014 om 12:01

Ja precies helemaal mee eens.
Kinder van 5 leren bij amateurs al in 4 3 3 te spelen (bewijze van spreken).
Mooier nog in 4 3 3 komt Sneijder meer in zn kracht, en met echte vleugels heb je met Huntelaar een echte killer in de 16.

En met 4 3 3 komt van Persie minder tot zn recht, nou ja die kan je wel missen want die loopt (behalve de goal tegen spanje) op toernooien (als spits) alleen maar in de weg.

10 september 2014 om 19:10

4-3-3 werkte vroeger toen Ajax en PSV ook spelers van wereldklasse hadden om het goed uit te voeren. Zouden we op het WK tegen Argentinie 4-3-3 hebben gespeeld, dan hadden we misschien een keer gescoord maar zou Argentinie vaker gescoord hebben.

10 september 2014 om 12:35

Ja het als verhaal komt weer boven water als Spanje 2-0 voorkwam. Dat is nu voetbal. Nederland heeft veel profijt gehad van 532 omdat het de tegenstanders liet komen en het is de 2de helft afmaakte door naar 433 te switchen en tegenstanders al vermoeid waren door de weersomstandigheden. Het was gewoon een prima tactiek alleen nu moet Hiddink wat anders zoeken want tegen niet sterke tegenstanders die niet vol op de aanval spelen tegen oranje heb je niets aan een 532 tactiek en wachten op de tegenstander daar moet Nederland zelf het spel gaan maken

10 september 2014 om 13:46

Ja dat is voetbal, maar dat neemt niet weg dat je verder moet kijken dan alleen de uitslag.
Maar niet vergeten dat je volledig werd weggespeeld door Spanje de eerste helft.
En Van Persie volledig uit het niets scoort. Want buiten die kans van Sneijder in de eerste 3 minuten, is Nederland niet eens op de helft van Spanje geweest.

Het is niet verwonderlijk dat je zoveel moeite had met Tsjechie omdat je dat met Mexico en Australie ook had, beide tegenstanders voetballend veel minder dan Nederland maar door dat je je aanpast geef je hun de kans.

Dat is zo'n vreselijke onzin "tegenstanders vermoeid waren"
Welnee het is pure mazzel dat de tegenstanders niet meer scoorde waardoor je nog iets kans had.
Beide keren stond achter hoor tegen Australie en Mexico ?!

Gewoon verkeerd begonnen en dan moeten herstellen.

10 september 2014 om 18:07

@albertino

De continue verandering van tactiek en tevens opzienbarende wissels door trainer van Gaal op het afgelopen WK, zorgde bij de meeste tegenstanders voor chaos en verwarring. Dit is een van de, zo niet dé belangrijkste reden geweest, voor het uiteindelijk veroveren van brons.

10 september 2014 om 19:09

De belangrijkste reden voor het Brons was een werkelijke fenomenale Robben en het enorme mazzel tegen Mexico en Australie.

Maar toen ik hier een half jaar geleden opperde om Vermeer mee te nemen voor de penalty's werd ik voor gek verklaard maar nu doet van Gaal het en het is een fenomeen.
Het is/was gewoon steeds verkeerd beginnen.

Voorlopig doen we dus niet meer serieus mee.
Eerst haalt de Knvb een coach met een geweldige naam maar wel een coach die al tijden niet meer op het veld heeft gestaan. Voetbal veranderd en de coaches blijkbaar niet of in ieder geval niet zo snel als dat het voetbal veranderd. Dan te bedenken dat we na Hiddink Blind nog als coach krijgen.
Was de Knvb maar voor Koeman gegaan en daarna voor de Boer, of andersom.

11 september 2014 om 04:41

voetbal is in een jaar niet zoveel veranderd hoor, en Hiddink is met vd Gaal de beste coach van Nl

We hebben gewoon matige spelers , wat op de wk met wat geluk goed ging, maar tegen Mexico en Costa Rica lagen we er ook bijna uit, dus wat we toen verwachtte namelijk dat Oranje een matige selectie en defensie heeft komt nu uit.

En zonder en Robben is de angel eruit, want v Persie is een clubvoetballer, in belangrijke wedstrijden voor Oranje zie je hem amper net als op alle toernooien die hij speelde,

Hiddink haalde met Oranje met fantastisch voetbal de halve finale van de WK en ging er nipt op penalties uit tegen Brazilie, dus zo slecht is ie niet, toen ie bij Anzhi vertrok was Anzhi direct niets meer.

Nu moet Hiddink op eens de zondebok zijn omdat tegen Italie snel een rode kaart werd gepakt en tegen Tsjechen ongelukkig wordt verloren uit door een fout van Janmaat?

We hebben amper wereldtoppers, alleen Robben zit bij een topclub die voor de titel speelt , de andere spelers zitten bij subtoppers en middenmoters of Eredivisie, dat zijn de feiten

12 september 2014 om 12:42

Ben het met je eens dat Hiddink een van de, en misschien de beste coach van Nederland was. Echter heeft Hiddink al enige tijd niet meer als coach gewerkt en vraag me dan af of hij wel met de tijd is meegegaan. Als je bv nu naar een Cruijff en van Hanegem luistert mag je toch op je blote knieën dankbaar zijn dat deze mensen niet meer op het veld staan. Allemaal anekdotes hoe het in het verleden ging en dat toen alles beter was en dat spelers geen mentaliteit meer hebben en ben bang dat Hiddink ook dergelijke uitspattingen gaat krijgen. Tuurlijk heb ik groot respect voor deze mensen voor hun bewezen diensten maar het voetbal gaat verder en dan moet je het op enig moment loslaten en het aan de volgende generatie overlaten. Zoals ik al zei, ik zie veel liever een de Boer of een Koeman als bondscoach. Tactisch sterke coaches welke zich in het huidige voetbal hebben bewezen. De andere waren ook tactisch sterke coaches alleen in het voetbal van jaren terug en er is nu eenmaal veel veranderd.

Zonder de fout van Janmaat wordt het 1-1, het geblunder van Hiddink staat mede een overwinning in de weg. Ongelooflijk amateuristisch optreden en dan een beetje interessant doen met een vroege wissel. En wanneer in de 2e helft Wijnaldum of Sneijder of Van Persie gewisseld moet worden, laat hij dit na. En dan ook nog kinderachtig doen op een persconferentie.

Vond het al een hele slechte keuze van de Knvb om Hiddink aan te stellen en na deze avond is dat gevoel alleen maar sterker geworden. Hopen dat hij het om kan draaien. Met Robben erbij wordt die kans natuurlijk veel groter

Wel erg overdreven en hysterisch weer allemaal. Ja, de wedstrijd was niet best, maar dat waren de meeste op het WK ook, maar die liepen wel goed af.
Laten we niet vergeten dat o.a. Robben, de alles bepalende speler bij Oranje en Vlaar die op het WK ronduit geweldig was er niet bij waren.
Hoewel ik fan van Guus ben, vind ik zijn optreden tot nu toe niet 100% overtuigend, maar hem de schuld geven van collectief falen en de blunder van Janmaat is natuurlijk belachelijk.
Guus moet lekker blijven praten, daar is ie een meester in, maar nu ook de touwtjes wat strakker aanhalen.
Als Robben terug is zal het beter gaan, niet alleen vanwege zijn absolute klasse, maar ook zijn leiderschap en invloed op het team.

10 september 2014 om 10:48

Helemaal mee eens, eerlijk gezegd vind ik de kritiek op Hiddink voor het grootste deel onterecht. De spelers moeten het toch in het veld laten zien. Deze spelers moeten nu toch wel gewend zijn aan het type spel en aan elkaar dus mag je gewoon verwachten dat ze het beter uitvoeren. Hetzelfde vind ik eigenlijk ook gelden wanneer men terug switched naar 433 waar zo beetje elke speler me opgevoed is.

Alleen moet je dan echt een andere samenstelling van de verdediging overwegen, als je 433 wilt spelen begint dat van achteruit. We kunnen nu wel concluderen dat wat er nu in de verdediging staat gewoon (nog) niet goed genoeg is, maar ook dat ze nog niet geleerd hebben van de fouten die ze vorig seizoen maakte en tijdens het wereldkampioenschap. Af en toe zie je ze iets goed doen maar meestal zien ze er gewoon niet goed uit, als het goed gaat is dat meestal met de hakken over sloot.

Wat dat betreft ben ik nu echt weleens eens benieuwd hoe Douglas en van Dijk het er vanaf zouden brengen. Aangezien van der Wiel zijn draai in Parijs heeft gevonden zou ik hem ook gewoon opstellen (zo ie zo vind ik hem de beste back die Nederland heeft). By the way, ergerde jij ook zo aan die "stoere show" van die van Gelden ? Wat bezielde die mafkees opeens om zo tekeer te gaan. Wat betreft het strakker trekken van de touwtjes, als ik Hiddink gisteren zag is hij wel even los gegaan in de kleedkamer, laat Hiddink gewoon lekker te werk gaan zoals hij gewend is. De "hiddink way" is een beproefde werkwijze, wat dat betreft heb ik nog alle vertrouwen in de beste man.

10 september 2014 om 12:26

Dat was inderdaad even laf scoren van gladde Jack, heb ik mij idd ook aan geërgerd. Maar ja, we weten al eeuwen dat er maar 1 ding belangrijker is dan voetbal en dat is Jackie.

Hoe haalt Guus het in zijn hoofd om Jack te laten wachten ... pfff groot ego die Jack.
Zou ie bij van Gaal niet hebben gedurfd. En dan nog: hij zegt ben ik niet gewend van Guus. M.a.w. 10.000 keer komt Guus direct opdagen en 1 keer niet en dan wordt Jack meteen boos. Wat een (*)*y*en(^r$w#^*en)en*_y*) die gast.

Van Dijk en Douglas hadden we mooi kunnen testen tegen Italië.

10 september 2014 om 12:47

Laf scoren, het is zijn ware gezicht laten zien.
Waarschijnlijk dacht hij weer dat hij de uitverkorene van het volk is en dat Guus door hem te schofferen het hele volk schoffeerde.
Of wil hij de rol van Hans Kraay jr overnemen en bij Kees aanschuiven.
In ieder geval kon zijn vriendje wel weer bij hem op schoot zitten en de grote meneer uithangen. Maar hem aanpakken, nee hoor, geen haar op zijn hoofd die daaraan denkt.

Ik zag de titel en dacht.. Hé Lex heeft ook weer een artikel geschreven...

Je hebt weer een gigantische "waan van de dag" artikel geschreven Lex. Ik heb vaak de hoop dat columnisten de waan van de dag kunnen overstijgen en een andere invalshoek kunnen geven. Elke keer word ik daar bij jou hevig teleurgesteld. Ga je weer een wedstrijdje open deuren intrappen doen.

Ik zeg maar iets hoor.. Maar:
*net WK gehad, spelers gepiekt en zij moeten zich nu weer opnieuw opladen
*nieuwe bondscoach die nog moet zoeken naar een tactiek die bij hem past en zijn elftal
*veel jonge spelers, die moeten nog ervaring opdoen en die gaan fouten maken

Hiddink is voor mij een heel verschil met Van Gaal. Van Gaal had een bepaalde visie en voerde die uit. Het maakte niet uit welke spelers er waren, maar welke spelers in zijn visie pasten. Vlak voor het WK heeft ie heel even gekeken naar zijn mogelijke materiaal en de conclusie getrokken dat we waarschijnlijk verdedigend tekort zouden gaan komen. Vervolgens heeft ie een extra tactiek uit de kast getrokken (aangezien iedereen weet hoe er in 4-3-3 gevoetbald dient te worden, kun je dat altijd achter de hand houden) en daar de spelers bij geselecteerd en vervolgens daar een aantal weken flink op getraind.

Hiddink daarentegen, die komt tot nu toe een beetje onzeker over. Hij weet niet precies in welke formatie hij wil voetballen en met welke spelers. Hij kiest zijn beste selectie en gaat dan inpassen. Tuurlijk zou dit op de lange termijn moeten kunnen, maar een elftal speelt het beste met duidelijkheid en een bijbehorende tactiek.

Volgens mij zei hiddink bij zijn presentatie dat hij voorstander is van 433, maar het niet uit zou om sluiten voort te borduren op het succes van Van Gaal omdat hij de formatie een realistisch besluit vond gezien het materiaal.

En in tjsechie was die formatie niet eens zo vreemd. Eerste duel van de kwalificatie op vreemde bodem tegen een super gemotiveerd elftal. Dan snap ik het dat je voor zekerheid kiest. Dat ze vervolgens via een lucky op 1-0 komen zorgt ervoot dat je wel moet. Was het 0-0 gebleven had hij - geheel terecht - vastgehouden aan die 532

Hiddink was me na afloop te negatief over janmaat. Tuurlijk deed die iets heel doms, maar als je zelf meer scoort kun je dat hebben. Ben geen fan van janmaat maar ik vraag me af of het snel weer goed komt tussen hiddink en janmaat.

10 september 2014 om 19:53

Nou ik kan je verzekeren dit is exit Janmaat hoor , hij is toch een hele matige verdediger hij staat het meest van de tijd lucht te dekken .

11 september 2014 om 04:43

zit ook bij een middelmatige club die in Engeland steeds tegenvalt

11 september 2014 om 07:02

Ja wel een club die ieder jaar weer voor ik weet niet voor hoeveel miljoenen investeert en ze hebben geloof ik 8 of 9 fransen in het team .

11 september 2014 om 07:41

Ik maakte mijn punt niet goed, want ik hoop ook dat het snel voorbij is met janmaat. Maar de wijze waarop hiddink hem in de pers behandeld wijst op een stroeve verhouding. Als hiddink dat publiekelijk gaat uitvechten is er binnen de kortste keren gedonder in de tent. Janmaat heeft weer wel vriendjes binnen de selectie. Ongezonde situatie en er moet snel hard worden ingegrepen. Janmaat exit maar hiddink misschien ook wel.

11 september 2014 om 04:35

inderdaad men scoort niet, v Persie heeft ons nu al 2 wk's gekost, die faalt steeds in Oranje als het er op aan komt...

Bij hoge uitzondering eens een column van Muller die hout snijdt.

Hiddink heeft er een ongekende puinhoop van gemaakt. Zijn ego zit nu al in de weg, hij heeft zelf geen visie, en hij zwalkt als nooit eerder vertoond. En dat in een paar dagen tijd. Absurd gewoon.

Tuurlijk is het een blunder van Janmaat. Maar spelers moeten in een seconde beslissen. Hiddink is oud en ervaren en heeft tijd om na te denken. Zijn fouten zijn veel ernstiger dan dat ene moment van Janmaat.

Hiddink heeft er geen puinhoop van gemaakt, hij zit er net, v Gaal werd geroemd maar als Spanje de 2-0 had gemaakt was oranje nooit ver gekomen of als Sneijder die bal niet goed had geraakt in de laatste minuut tegen Mexico

v Gaal had robben

v persie is vaak nooit wat in Oranje

nu komt uit wat we op de wk verwacht hadden namelijk dat we een matig team hebben waarin alleen Robben top is, v Persie alleen bij zijn club hoewel nu ook al enige tijd niet, en De Jong (nigel) top is,

nu wie van die toppers waren erbij?

Bmi, Janmaat etc waren bij feynoord niet zo geweldig op de WK leek het opeens wat,nu blijkt dat het gewoon matig is

10 september 2014 om 23:15

Hiddink heeft er wel degelijk een puinhoop van gemaakt. Oranje was in Brazilië een eenheid door de teambuilding en het tactisch vernuft van Van Gaal. Het is Hiddink in een paar dagen gelukt om deze eenheid te verstoren door zijn gezwets over de Hollandse School en het gedraai over het te hanteren tactisch concept. Na drie kritische vragen van Jack van Gelder was Guus Geluk duidelijk de weg kwijt en weigerde hij de hand in eigen boezem te steken. Uitstekende column van Muller.

dus na 2 wedstrijden ben je opeens een slechte coach? wat is v Gaal dan nu wel niet in Engeland?

En zo zie ik het dus ook.
Van Gaal wordt vaak verguist door zijn collega's maar lijkt toch de beste kijk erop te hebben.
Met dit materiaal kun je geen 4-3-3 spelen om te winnen!
Hiddink is gewoon een eigenwijze, zelfingenomen en trotse man die het wiel opnieuw wilt uitvinden. Terwijl hij gewoon door moet borduren op de erfenis van van Gaal!

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren