Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Enorme chaos’ na racistisch incident bij VV Emmen - JOS Watergraafsmeer

Laatste update:

Een competitiewedstrijd tussen VV Emmen en JOS Watergraafsmeer is zondag een kwartier stilgelegd. Volgens het Dagblad van het Noorden werd Richmond Bossman, een donkere aanvaller van JOS, uitgescholden voor 'Zwarte Piet' door een supporter van Emmen. Daarna ontstond een 'enorme chaos', zo meldt de regionale krant. Na een afkoelingsperiode van een kwartier werd de wedstrijd afgemaakt.

De supporter van Emmen stelt dat een opgeheven middelvinger van Bossman de aanleiding was om hem 'Zwarte Piet' te noemen. De Ghanees-Nederlandse verdediger van JOS, die een verleden heeft bij Telstar en FC Oss, reageerde volgens de berichtgeving 'hevig gepikeerd en snelde helemaal uit het veld geslagen in de richting van de tribune'. "Wie heeft dat geroepen?", schreeuwde hij richting het publiek. Gevolgd door een handvol donkere spelers sprong de speler van de Amsterdamse club over de afrastering en zocht hij de man in kwestie op.

Vervolgens werd 'in een mum van tijd geknokt, geduwd en luidkeels geschreeuwd", bericht de krant. Bestuursleden van Emmen en andere bezoekers deden hun best om de gemoederen te bedaren, maar scheidsrechter Sven Spaan zag zich genoodzaakt een afkoelingsperiode in te lassen. Die duurde een kwartier; daarna werd nog een kwartier gevoetbald en bleven verdere ongeregeldheden uit. De wedstrijd eindigde in een 1-1 gelijkspel.

De man uit het publiek verklaarde aan het bestuur van Emmen dat de scheldwoorden zomaar uit zijn mond waren gefloept en dat hij erg spijt had van zijn reactie. Tijdens de afkoelingsperiode verontschuldigde hij zich ook richting het elftal van JOS. Op last van voorzitter Peter Bouws moest hij echter onmiddellijk het sportpark verlaten. "Ik heb de man in kwestie tot aan zijn auto begeleid. We schamen ons als vereniging heel diep", maakt Bouws duidelijk.

Bestuurslid Gerry Hoff vertelt aan RTV Drenthe dat Emmen excuses heeft aangeboden bij JOS. "Wij zijn juist een club waar iedereen zichzelf mag zijn. We hebben allemaal spelers op deze vereniging met verschillende achtergronden. We hebben snel gehandeld, de excuses zijn geaccepteerd en de wedstrijd is uitgespeeld. Meer kun je als club niet doen." Het incident vindt uitgerekend plaats in het weekend waarin bij alle wedstrijden in het betaald voetbal een voetballoze minuut werd ingelast als statement tegen racisme.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Door dit soort idiote uitspraken wordt de kindervriend 'zwarte piet' straks daadwerkelijk verboden. Enorm triest eigenlij, maar dat is deze reactie natuurlijk ook.

24 november 2019 om 20:29

Komt natuurlijk door de hevige anti zwarte pieten beleid, want hoorde je dit 6/7 jaar geleden in het stadion als racistische leus, nope. Ik niet in iedergeval. En ik loop al een tijdje mee, wordt nu gebruikt puur om mensen te kwetsen, dat maakt zwarte piet op zichzelf geen racistische iets, maar goed, dat is een dicussie voor een Ãæ’ã¢â¡ndere keer

24 november 2019 om 20:37

Nondetju, ben je serieus racisme goed aan het praten?misschien durfde vroeger niemand zich ervoor uit te spreken, heb je daar wel eens aan gedacht? Vroeger werd je als 'heks' ook verdronken om te kijken of ze kon drijven of niet. Vroeger werd je gekruisigd als je niet gelovig was en zo kunnen we eeuwig door blijven gaan. Tijden veranderen. Ben jij ook zo iemand die stiervechten afkeurd in Spanje?

24 november 2019 om 20:48

Die heeft duidelijk niets van 't statement van Wijnaldum begrepen. Misschien was die bedoeld om het tij te doen keren. Nee, in plaats daar van praat je dit goed.

24 november 2019 om 20:59

@bella, zwarte piet als leus gebruiken om iemand te kwetsen ja, dat is racistisch, nergens praat ik het goed, kijk mijn reactie eerdere reactie op dit artikel eens.ja stierenvechten keur ik af ja.

24 november 2019 om 21:13

Er zijn uit de jaren tachtig al interviews met donkere Nederlanders die aangegeven uitgescholden te worden voor zwarte piet. Dit gebeurt al decennia, het krijgt alleen pas de laatste paar jaar aandacht.

24 november 2019 om 21:16

Zwarte piet als racistische leus gebruiken heb ik 30 jaar geleden al gehoord. Waar heb je het over?

24 november 2019 om 20:34

Tja uiteindelijk hebben de tegenstanders van Zwarte Piet er juist een racistisch karikatuur van gemaakt. 10 jaar geleden had dit incident, met deze woorden, nooit plaats gevonden. Maar dat zie je vaak aan mensen die zich willen profielen als anti-racistisch, dat zij juist bij dragen aan het hele probleem, maar willen dit niet onder ogen zien. Zelfde als d66 die zich fel uitspreken tegen racisme en discriminatie, maar wel een flinke voorstander is voor een vrouwen-quota binnen bepaalde functies. Positieve discriminatie, is uiteindelijk ook discriminatie. Vind overigens wel dat deze beste man een straf mag ontvangen, maar dat zou ik ook vinden als die een speler uitmaakt voor homo of zijn moeder loopt uit te schelden.

24 november 2019 om 20:41

Klopt, maar als je iets met homo zegt of over een moeder of over een ernstige ziekte, dan hoor je er niets over terwijl dat net zo schadelijk voor een persoon kan zijn als racisme.

24 november 2019 om 20:41

Helemaal gelijk kleinegeneraa echter heb ik nog nooit een wedstrijd gestaakt zien worden voor het schelden van Homo of gerelateerde woorden.

24 november 2019 om 20:47

Hier sla je de plank toch wel aardig mis hoor, dit soort uitspraken hoorde ik namelijk 25 jaar geleden al voorbij komen toen ik zelf nog een jaartje of 8 a 9 oud was. En dat is volgens mij ook exact de reden waarom veel mensen met een kleurtje er helemaal klaar mee zijn. Soms stellen mensen zich inderdaad aan, wellicht zelfs regelmatig, maar dat neemt niet weg dat er wel ontzettend veel discriminatie en zelfs racisme aanwezig is binnen onze landsgrenzen. Rare twist geef je daaraan. En ik ben zelf trouwens blank.

24 november 2019 om 21:04

Ontzettend veel? Kan je dat misschien definiëren tot iets meetbaars. Want je ziet vaak in deze discussie dat er iemand zegt 'ja ik heb wel eens meegemaakt dat dit en dat' en uiteindelijk N=1 is natuurlijk niet representatief naar de gehele bevolking. Tevens is het dan ook niet meetbaar, want iedereen kan iets verzinnen om de discussie naar zijn hand te zetten. Ik zie bijvoorbeeld in mijn omgeving weinig discriminatie en racisme, maar dat wilt natuurlijk niet zeggen dat het er niet is. Maar zeggen dat er ontzettend veel racisme en discriminatie is in dit land komt op mij over alsof wij midden in een rassenoorlog zitten en het leven in dit land ondraaglijk is, maar dat valt toch wel mee? Als je ziet dat dit land nog populair is onder vluchtelingen en asielzoekers (en hier ook graag willen blijven), dan zal het allemaal wel meevallen (lijkt mij dan). Natuurlijk is er hier een economisch gunstig klimaat, maar mocht dit land echt doordrenkt zijn van racisme en discriminatie, dan zouden de emigratiecijfers wel een stuk hoger liggen. En ik ontken ook niet dat er vroeger mensen per ongeluk of expres beledigd zijn met het woordje Zwarte Piet, maar je kan ook niet ontkennen dat het woord de laatste 10 jaar een hele andere lading heeft gekregen.

24 november 2019 om 21:20

Niemand hier heeft een wetenschappelijk onderzoek gedaan met exacte aantallen. We spreken uit persoonlijke ervaring, net als jij. Niemand beweerd dat iedereen zwarte piet als racistisch symbool gebruikt maar er zijn er genoeg die het wel doen en het gebeurd al decennia lang. De komst en groei van social media maakt het de laatste jaren pas zichtbaar voor iedereen.

24 november 2019 om 20:38

Verbieden is niet de juiste optie, maar wordt het zo langzamerhand niet eens tijd om met zijn allen nader tot elkaar te komen om eens aan een gezamenlijke oplossing te gaan werken waar we allemaal vrede mee hebben? In plaats van als een stel kleine kleuters blijven drammen. Ik heb me tot dusver niet of nauwelijks in de pieten discussie gemengd, maar iedere keer als ik mensen hoor praten over traditie denk ik bij mezelf: het gaat bij de tegenpartij over een aanpassing binnen een traditie, niet het opdoeken ervan. En is dat nou echt teveel gevraagd? Het zal de kleine kinderen namelijk echt een rotzorg zijn welke kleur de pieten op hun gezichten smeren, zolang het maar een feestelijke aangelegenheid is met cadeautjes. Het niveau van de volwassen daarentegen is van een zeer, zeer bedenkelijk niveau.

24 november 2019 om 21:03

@Nelson01, het gaat totaal niet over een kleine aanpassing. Dat is juist het probleem. Een futaliteit is iets heel anders geworden. Iets veel groters. Zwarte Piet heeft namelijk al vele wijzigingen ondergaan door de jaren heen. Wat er nu eigenlijk gebeurd is het gevolg van een totaal mislukte integratie. De anti groep wil eigenlijk niets anders dan nog verdere integratie en de pro groep wil niets anders dan assimilatie en zijn wel klaar met de integratie. Het gaat dus echt over veel meer dan een kleine aanpassing en legt een probleem bloot wat al jaren ettert in Nederland.

24 november 2019 om 23:26

@ninjakai: Je hebt het over integratie van donkere - vooral uit Suriname afkomstige - mensen, die nooit enige problemen met integratie hebben gehad? Die mensen?

24 november 2019 om 21:56

Nou dat zie je goed. Zwarte Piet gaat hetzelfde lot tegemoet als Pepe the frog. Het maakt straks niet meer uit of het symbool van oorsprong racistisch was of niet. Dat is het straks wel, want de racisten van nu zullen het met alle plezier claimen.

24 november 2019 om 22:25

Dat is ook wat de tegenstanders van zwarte piet willen bereiken. Zwarte piet is natuurlijk totaal niet racistisch, maar omdat hij door een groep mensen wel zo wordt weg gezet gaan er vanzelf meer mensen dat denken.

24 november 2019 om 22:52

Mensen zijn net schapen.
Die hele zp discussie is allang gegijzeld door extreem links en rechts en hun leugens die mensen nu gaan geloven.
Die puinhoop gaat alleen maar groter worden maar dat boeit de aanstichters niks

Tja, hoeveel aandacht je eraan besteed, racisme zal nooit helemaal weggaan.

*zucht* zoals ik al voorspelde; omdat we een enorme media aandacht en heisa(terecht natuurlijk) over maken,gaan de racistische mensen het Juist doen, ze kicken er namelijk op dat het zo heftig wordt ontvangen, voortaan gewoon boetes uitdelen, natuurlijk mag er worden gepubliceerd, maar geen onzin van 1 minuut geen voetbal, anti-racisme knvb fotos, allemaal onzin en werkt averechts

24 november 2019 om 20:43

Het lijkt me dat wanneer rolmodellen als Wijnaldum, Depay en De Jong het nodig vinden hier aandacht aan te besteden, dat het tijd is om er aandacht aan te besteden. Het is hier lekker makkelijk praten maar volgens mij gebeurde vorige week ongeveer hetzelfde terwijl er daarvoor niet een statement is gemaakt. Noem het maar onzin, van mijn part laten ze dit doorgaan en tonen ze gezicht, naam en woonplaats van de mensen die er klaarblijkelijk nazistische denkwijzen op nahouden. Waarom zou je die beschermen?

24 november 2019 om 20:48

Die bescherm je niet als je hun boete toestuurt

24 november 2019 om 20:49

Zou als ik jou was toch nog maar eens dat statement van Wijnaldum checken.

25 november 2019 om 07:52

Dus jij wil een publieke schandpaal? Of alleen selectief? En wie bepaalt wie er aan die schandpaal mag? Word dat algemeen publiek? En wanneer mag dat? Als iemand schuldig bevonden is? En hoe doe je het dan als achteraf nieuw bewijs boven tafel komt waardoor blijkt dat die persoon toch niet schuldig was? Plus: Jij weet net zo goed als ik dat als je naam en adres publiek maakt de kans groot is dat die persoon iets wordt aangedaan, wat de discussie niet echt helpt. Wat jij hier benoemd is eerder in de geschiedenis een feit geweest, toen werden criminelen vogelvrij verklaard, ofwel: Al hun rechten werden ingetrokken. Ik denk niet dat je terug wil naar de middeleeuwen, maar dat is wel wat je hier suggereert.

Tja, er wordt altijd van alles geroepen tijdens wedstrijden (niet dat ik het daar per se mee eens ben, maar dat is misschien een andere discussie). Maar als het waar is dat een speler een middelvinger heeft opgestoken dan vind ik het niet gek dat er een reactie volgt vanuit het publiek. Vanuit mijn oogpunt valt zwarte piet dan nog wel mee. Er had ook met k*** gescholden kunnen worden, wat ik persoonlijk veel kwalijker vind. Misschien dat iemand met een donkere huidskleur hier op kan reageren: wat zou je persoonlijk vervelender vinden als je uitgescholden wordt: zwarte piet of iets met k***?

24 november 2019 om 20:31

Ik zou het persoonlijk allebei erg vinden. Kiezen tussen twee kwade is het.

24 november 2019 om 20:37

Bij mijn vereniging werd een jeugdwedstrijd gestaakt. De tegenstander (koploper) stond 2-0 achter. Ze scholden met k******* m***/hoer/teef/nazi/dreigementen etc. Toen een speler de vader (trainer) van een veldspeler uitmaakte voor k****kaaskop, zei degene dan ben jij een kut-Turk. Vervolgens stapte zij van het veld om een statement tegen racisme te maken. Zeg het maar .....

24 november 2019 om 20:43

Dat is Nederland anno 2019. Er gaat meer racisme uit naar zulke incidenten waar ik zeker van walg maar als 30 Marokanen blanke jongens in elkaar timmeren of zegmaar lynchen, dan is er daar nauwelijks aandacht voor.

24 november 2019 om 20:43

@sparta! Ik snap dat het kiezen is tussen twee kwaden, maar stel je Moet kiezen. Je weet dat je uitgescholden gaat worden, wat zou dan vervelender zijnvoor jou perosoonlijk? @4fredondo: Precies dit. Hoe maak je een scheiding tussen wat racisme is of 'gewoon' schelden? Kijk persoonlijk geef ik er echt helemaal niks om als iemand mij 'kut witte' of 'kut blanke' zou noemen. Ik vind k*** m*** bijvoorbeeld veel en veel kwalijker, maar goed ik heb dan ook geen donkere huidskleur dus moeilijk voor mij om me in te leven in die situatie. Wat ik mij wel afvraag: is er een soort van schaamte bij donker gekleurde mensen voor hun huidskleur? Want als iemand naar mij 'witte' zou roepen dan zou ik dat niet eens als een scheldwoord/belediging zien. Maar roep maar eens zwarte naar iemand...

Tweede keer in korte tijd dat we eraan herinnert worden waarom we momenteel een discussie hebben over zwarte piet.

24 november 2019 om 20:33

Zwarte Piet heeft er niks mee te maken. Als de figuur Zwarte Piet nooit had bestaan, zouden dit soort figuren iets anders roepen. Het probleem zit niet bij een kinderfiguur, maar bij mensen die racisme normaal vinden.

24 november 2019 om 20:36

Door die discussie wordt Zwarte Piet neergezet als iets racistisch. Dankzij dat kleine groepje in de media die er iets racistisch van heeft gemaakt.

24 november 2019 om 22:39

Het is al tientallen jaren racistisch. Er wordt enkel de laatste jaren pas écht wat van gezegd en aandacht aan gegeven.

24 november 2019 om 21:51

Bij diverse clubs heb ik de term ‘zwarte parel’ voorbij horen komen. Is dat slecht of goed? Een parel is juist mooi. Zit het verschil dan in Piet en Parel? Maar met Piet is toch niks mis? En een Parel is mooi. Is het dan de combinatie? Maar zwart is een verschijnsel tussen absortie en weerkaatsing dus feitelijk juist, daar is niks mis mee. Maar waarom vinden we een zwarte parel dan wel mooi, maar waarom zou een zwarte piet niet mooi zijn? Het is wat men er van maakt. Blijkbaar vindt men in de gekleurde gemeenschap dat het nodig is en dat ze het recht hebben om alles terug te werpen naar 400 jaar geleden. Ook toen was maar 1% welvarend. Mooie tijden sport.

Iedereen mag zichzelf zijn bij Emmen, behalve deze man dan. Natuurlijk is dit niet goed, maar een middelvinger opsteken naar een supporter is ook geen voorbeeldgedrag. Als deze man iets negatiefs had geroepen wat niet huidskleur gerelateerd was, was er niks aan de hand geweest. Nogmaals, natuurlijk is die man fout, maar het moet ook wel van twee kanten komen. Die speler moet ook beseffen dat zijn gedrag een negatieve tegenreactie uitlokt en eigenlijk vind ik dat als je kan uitdelen qua gedrag, je ook wel wat moet kunnen accepteren. Voor allebei daarom duidelijk iets om aan te werken, maar we hoeven dit niet groter te maken dan het is.

24 november 2019 om 20:39

Precies, noemde het in een ander topic ook al: Hoe bepaal je of iets racisme is of 'gewoon' schelden? Je slaat de spijker op zijn kop: had deze support 'klootzak' geroepen dan had dit nooit het nieuws gehaald.

24 november 2019 om 20:52

Ja duhhh. Dat is nu juist het kenmerk van racisme. Als iemand mij een t***lijder noemt glijd dat makkelijker van je af omdat het maar een algemeen woord is en ik helemaal geen t*** heb. Dat is toch weer net een ander level als dat ik donker zou zijn en ik op mijn huidskleur wordt uitgescholden. On topic: wel goed aangepakt , denk dat deze Emmenaar nooit meer zoiets “uit zijn mond laat floepen”

24 november 2019 om 20:52

Ja duhhh. Dat is nu juist het kenmerk van racisme. Als iemand mij een t***lijder noemt glijd dat makkelijker van je af omdat het maar een algemeen woord is en ik helemaal geen t*** heb. Dat is toch weer net een ander level als dat ik donker zou zijn en ik op mijn huidskleur wordt uitgescholden. On topic: wel goed aangepakt , denk dat deze Emmenaar nooit meer zoiets “uit zijn mond laat floepen”

24 november 2019 om 20:57

Je zegt dat teringlijer makkelijker van je afglijft omdat je geen tering hebt, maar is het feit dat je een donkere huidskleur hebt dan iets wat pijnlijk is? Voorbeeld wat ik eerder in dit topic al gaf: als iemand naar mij 'witte' zou roepen zou ik dat niet eens als een scheldwoord zien. Maar als je 'zwarte' naar iemand roept dan zijn de rapen gaar. Dus mijn vraag is dan: is huidskleur iets vervelends in die zin? Ik zou kaaskop trouwens ook niet als een scheldwoord zien. Het voetbalteam waar ik in de jeugd in speelde was 80 getinte spelers, ik was een van de weinige blanken dus ik werd sowieso kaaskop genoemd en dat was voor mij niet vervelend. Voor mij is huidskleur dus totaal geen issue of in andere woorden: het is niet iets pijnlijks voor mij. Maar het punt wat ik wil maken met het verschil tussen 'zwarte piet' roepen of 'klootzak': Hoe weet je dat het eerste racisme is en niet gewoon het eerste beste wat uit die man zijn mond kwam in een opwelling? 'klootzak' had net zo goed in die opwelling uit zijn mond kunnen komen (alleen gebeurde dat niet).

24 november 2019 om 23:07

Hier heb je mijn inziens volledig gelijk in. De reactie is natuurlijk schandalig en verwerpelijk (maar naar mijn idee niet eens heel anders dan de actie van Van Basten, een persoon omwille van zijn afkomst een stereotiepe naamgeving toeroepen), maar als speler de middelvinger uitsteken naar het publiek staat voor mijn part gewoon gelijk aan een rode kaart. Dat de desbetreffende speler dan ook nog eens beslist om die man meppen te gaan verkopen is ook schandalig. Het is natuurlijk een zeer lastige discussie aangezien dit een reactie is op overduidelijk racisme, maar geweld mag nooit gedoogd worden. Dus naar mijn idee mag zowel de speler als de dader een ferme sanctie ontvangen.

Die zwarte mensen Die vinden dat zwarte piet niet kan en dat het discriminerend en kwetsend is krijgen hier dus gelijk want blijkbaar is dat wel zo want anders gebruiken blanke mensen dat niet als scheldwoord!

24 november 2019 om 21:58

Dat kun je ook anders zien. Omdat donkere mensen zwarte piet als iets rascistisch zien gaan dit soort mensen het juist gebruiken omdat ze weten dat ze daarmee deze donkere mensen kwetsen.

24 november 2019 om 22:13

Helaas worden donkere mensen al tientallen jaren uitgescholden voor Zwarte Piet. Je onzin redenatie gaat dus niet op

Die achterlijke idioot moet maar in de zak mee naar Spanje en laat 'm daar ook lekker blijven. Zulke mensen voegen niets toe aan onze maatschappij. Gezicht en naam publiceren. Aan de schandpaal er mee.

Stoor me al geruime tijd aan de (gespeelde) verbazing over incidenten rondom voetbalwedstrijden. Dan heb ik het niet alleen over de incidenten waar racisme bij gemoeid is. Dan heb ik het ook over het speelse gemak waarmee er over vernielingen in uitwedstrijden wordt gesproken, het taalgebruik in spreekkoren, de verstandhouding (en het gedrag dat daarbij past) tussen 'supporters', spelers, bestuurders en de scheidsrechter en de algemene norm die er blijkbaar geldt in voetbalstadions. Dan krijg je van die opmerkingen als 'de speler lokte zelf de negatieve reacties uit', alsof dat een doorgeslagen 'supporter' vrijpleit van iedere achterlijke actie die daarop volgt. Alsof het heel normaal is dat een 'supporter' zich op die manier gedraagt. Alsof het heel normaal is dat een scheidsrechter voor van alles wordt uitgemaakt terwijl een zesjarig kind naast je op de tribune staat, zoals ik een paar jaar geleden bij FC Twente meemaakte. Hebben we nou echt de illusie dat voor dat soort mensen de grens bij racisme ligt? Blijkbaar vinden dat soort mensen het ook gepast om fonteinen in Rome te vernielen, met 'supporters' van andere clubs op de vuist te gaan omdat ze een ander shirt dragen of om een ander mens volledig met de grond gelijk te maken en daarbij racistische en andere kwetsende teksten uit te slaan. Denken we nou echt dat voor die mensen de grens bij racisme ligt? Kom nou. Het probleem is niet alleen de racistische uitlatingen, dat is slechts een symptoom van het gebrek aan een morele norm in voetbalstadions. Hoop van harte dat de recente aandacht voor de zaak in Den Bosch en nu in Emmen wat aan het gebrek aan morele normen kan doen, waaronder de racistische uitlatingen. Werkelijk, mensen die zich verlagen tot dat soort gedrag horen niet in onze maatschappij thuis.

We leven in de 21ste eeuw, wat in mijn optiek een reden zou zijn om je wat beschaafder te gedragen dan de taferelen die je helaas regelmatig voorbij ziet komen langs de (amateur)velden. Of misschien moet ik het gewoon omdraaien, misschien moeten we juist terug in de tijd om een aantal dingen weer te herstellen. Een opgestoken middelvinger nodigt nooit op enige wijze uit tot een positieve sfeer (hoewel ik me ook niet zomaar kan voorstellen dat die jongen zomaar zijn middelvinger opstak). Maar om iemand dan op zo'n manier te beledigen is echt honderd procent niet te toleren. Droevig, uitgerekend in het weekend dat we stil staan dat racisme in het voetbal hier niet thuishoort.

Nou nou nou, geweld is ook de beste optie zeg. Als dit andersom had geweest (blank slaat gekleurd vanwege een vervelende opmerking) stonden diverse politieke partijen klaar om te helpen bij een aangifte. Geweld is nooit maar dan ook nooit de oplossing! Dit krijgen we dus wanneer men andere wat geforceerd probeert op te leggen. 10 jaar geleden was dit fenomeen nergens terug te vinden, wat gebeurd er in godsnaam. Voetbal en de samenleving brengt momenteel alleen maar gezeik!

24 november 2019 om 21:46

Racisme de wereld uit, hopelijk pakken ze de man. Laat het duidelijk zijn dat ik opsta tegen racisme en veroordeel de opmerking ook. Ook vind ik het gedrag van de speler onderzocht moet worden, uitlokken, opruiing en geweldpleging. We hebben te leven met recht. Ondanks racisme moet iedereen naar de wet vervolgt worden.

Je verwacht het niet , er is gescholden bij een voetbalwedstrijd.
Goh dat maak ik nou wekelijks mee.
Een keer kijken bij profvoetbal en je ziet de doorgesnoven harde kern vervelend doen.
Ja het is allemaal fout en zou niet moeten maar er lopen nou eenmaal heel veel simpele zielen op de wereld rond.
Spreek straffen af en pak zulk volk aan - en dan nog zal het blijven bestaan

Is mijn reactie verwijderd? Of niet goed doorgekomen?Dan probeer ik het nog een keer. Een aantal leden hier leeft onder een steen of gedraagt zich ongekend schijnheilig. Ik heb zowel van mijn moeders- als vaderkant familieleden die in de jaren 80 en 90 in de eredivisie hebben gespeeld. Toentertijd kregen zij al termen als ‘zwarte piet’ of apengeluiden naar hun hoofd geslingerd of werden er bananen of pepernoten op het veld gegooid. En dan heb ik het niet eens over de periode dat ik zelf nog heb gespeeld, waarbij ik met eigen oren de nodige racistische teksten heb gehoord (zowel op het veld als in de skyboxen). Om te stellen dat deze trend wordt veroorzaakt door de actiegroep KOPZ is gewoonweg onjuist en getuigt van schijnheiligheid. Dit k***gezwel bestaat al veel langer. Bovendien KOPZ bestond toentertijd niet eens. Dus wat is jullie fucking excuus voor het feit dat dit (minstens) in de tachtiger en negentiger jaren voorkwam? Own die shit en kom er gewoon voor uit dat dit probleem (geen incident, maar een probleem) al decennialang speelt. Misschien is het voor veel leden hier een hype, omdat het voor jullie een ver van je bed show is en omdat er nu zogenaamd wat ‘oprechte’ aandacht wordt besteed, maar voor ’ons’ is dit probleem allang bekend.

24 november 2019 om 23:00

Inderdaad ver van mijn bed show.
Ik kan me niet eens voorstellen dat het gebeurt het schelden zou niet eens in mijn hoofd opkomen( laat staan racistisch) - maar goed ik ben dan ook een redelijk normaal persoon.
Maar komt het voor ja natuurlijk - je hebt nu eenmaal zoveel procent onderontwikkeld volk wat even stoer wil doen ( nog de vraag of dat dan echt racisten zijn ) en echte racisten en volk onder invloed.
Dat maak je zelfs wekelijks in het amateurvoetbal mee

25 november 2019 om 07:47

Het ligt ook aan waar je vandaan komt. Er zit nogal een verschil tussen mensen uit een dorpje in the middle of nowhere, waar enkel blanke boeren wonen, of mensen uit Amsterdam. En ook in hun reacties op dingen. Verder: Hier is geen woord over goed te praten. Dit is gewoon niet iets wat zou moeten gebeuren in een land wat zichzelf als beschaafd ziet. Al vind ik het ook nogal bizar dat spelers massaal de tribune opgaan om te knokken, daar moet door de Knvb ook naar gekeken worden, want voor zover ik weet kan je die mensen gewoon aanklagen voor mishandeling, ondanks dat het in de buurt van een voetbalveld gebeurt. Er zijn denk ik betere manieren om dit tegen te gaan dan er maar lomp op in te slaan. Ik kan de frustratie zeker begrijpen, maar nog steeds vind ik dit een nogal extreme reactie.

Je blijft natuurlijk een aantal leeghoofden houden die dit soort dingen roepen, daar kunnen we nikss aan doen, hooguit straffen maar dan nog blijf je weer nieuwe leeghoofden houden. Goed opgetreden van de club trouwens om de supporter van het sportpark te verwijderen

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren