Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Discussie bij KNVB over oordeel van Nijhuis: ‘Dit was niet onschuldig’

Laatste update:

Reinold Wiedemeijer heeft zondagavond namens de KNVB gereageerd op het veelbesproken moment tussen Noussair Mazraoui en Souffian El Karouani tijdens het competitieduel tussen Ajax en NEC (5-0). Bas Nijhuis liet voorafgaand aan de 5-0 van Dusan Tadic in minuut 38 doorspelen toen Mazraoui even daarvoor een ogenschijnlijke overtreding op El Karouani leek te maken. De NEC’er bleef liggen, maar Nijhuis floot niet en Ajax zette seconden later de 5-0 op het scorebord. Ook na afloop bleef de arbiter achter zijn beslissing staan omdat Mazraoui eerst de bal raakte en daarna pas contact ontstond met de verdediger van NEC.

“Dus als je eerst de bal raakt en vervolgens schop je een tegenstander flink, wat hier niet het geval is, dan mag dat dus. Als de bal maar word geraakt”, zei analyticus Kenneth Perez gekscherend. “Kijk even hoe hoog het been van Mazraoui is en vervolgens ook nog de knie in het hoofd.” Wiedemeijer: “Datgene wat Kenneth zei, dat je een tegenstander verrot kan schoppen als je de bal maar eerst raakt, dat is natuurlijk niet zo. Dan grijpen we in. Maar hier heeft de scheidsrechter een oordeel geveld en is de bal eerst gespeeld. Hij beoordeelt de botsing als onschuldig. Dat vind ik overigens niet.”

“Dit had altijd afgefloten moeten worden, dit is onvoorzichtig”, benadrukte Wiedemeijer. “En misschien zelfs wel onbesuisd. Hij zat heel erg hoog met zijn been. Maar goed, de scheidsrechter besloot hier om niet te fluiten omdat de bal eerst werd gespeeld. En dat heeft-ie ook keurig uitgelegd. Daarna wordt er meteen een doelpunt gemaakt. De VAR gaat dan kijken of het overduidelijk fout is en de VAR vindt van niet op basis van bepaalde aanknopingspunten, zoals bijvoorbeeld het eerst spelen van de bal.”

Perez vroeg vervolgens aan Wiedemeijer of Nijhuis het in zijn optiek en die van de KNVB verkeerd had ingeschat. “Zelfs hier is er nog discussie over. Niet iedereen vindt dit iets”, benadrukte de voormalig arbiter. “Als ik zelf op het veld had gestaan, had ik waarschijnlijk ingegrepen. Maar dat deed ik toch al gauw. Vanwege dat hoge been had ik verwacht dat er ingegrepen zou worden. Maar Nijhuis heeft keurig uitgelegd waarom-ie dat niet heeft gedaan.”

“Ik was eerst verbaasd dat ik voor de camera moest komen. Ik sta in het veld en zie een speler van Ajax inkomen die de bal wegspeelt en daarna is er een botsing met een speler van NEC. Zo zie ik dat op het veld, dus ik laat direct doorgaan. En mijn VAR ziet eigenlijk hetzelfde”, stak Nijhuis zaterdagavond van wal in de catacomben van de Johan Cruijff ArenA, ook verwijzend naar VAR Laurens Gerrets. De beelden van het moment werden er vervolgens bijgepakt. “Kijk, hier zie je de bal komen. En hier komt hij, kijk, hij speelt de bal en daarna komt hij in contact met de speler.”

“Voor mij is dit gewoon een normaal duel, hoor.” Verslaggeefster Hélène Hendriks was zichtbaar verbaasd: “Meen je dit nou? Voor mij was dit gewoon een overtreding. Maar dan zal ik er geen verstand van hebben.” Nijhuis: “Je mag wel een mening hebben en vinden dat dit een overtreding is. Hij komt erin, hij speelt de bal en komt daarna in contact met de speler. Ik vind het geen enkele overtreding. Hij speelt gewoon de bal en daarna komt er een botsing. Dit is gewoon de bal spelen. Een hoofdblessure? Ja, dat kan. Hij komt er tegenaan en dan kun je het spel stilleggen.”

Hendriks liet de term ‘mannelijk voetbal’ vallen. “Ja, ik vind dit geen overtreding”, benadrukte Nijhuis. “Heel veel mensen kunnen dat een overtreding vinden, maar als ik dat beeld zo zie, dan vind ik dat de bal wordt gespeeld en vind ik het een normaal duel. Je hoeft het niet altijd eens te zijn.”

Voormalig toparbiter Mario van der Ende zette zaterdagavond op Twitter grote vraagtekens bij de beslissing van Nijhuis en heeft op het moment van schrijven meer dan duizend likes ontvangen voor zijn visie op het moment. “Ik denk dat de scheidsrechter en de VAR constateerden dat het hoofd van de speler van NEC nog aan de romp vastzat en daarom besloten door te spelen.” Hij voegde daar #onbegrijpelijk als hashtag aan toe.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Zelfs al is het geen overtreding; speler wordt vol op zijn hoofd geraakt. Bij een (mogelijke) hoofdblessure fluit je gewoon, zeker bij een 4-0 stand. Onbegrijpelijk dat Nijhuis zijn one man show weer door moet zetten.

15 augustus 2021 om 20:26

Snap niet waarom mensen het altijd hebben over zijn 'one man show'? Hij maakt toch gewoon de beslissingen? Waarom is dat een precies een 'one man show'?

15 augustus 2021 om 20:27

Omdat Bas er nogal om bekend staat zichzelf belangrijker te vinden dan de wedstrijd en diens spelers. En dit bewijst dit eigenlijk wel een beetje..

15 augustus 2021 om 20:28

Omdat hij altijd het mannetje wil zijn tijdens wedstrijden. Een goede scheidsrechter hoort niet op te vallen. Nijhuis voelt zich om alles aangevallen, probeert heel geforceerd de baas te spelen en gaat altijd zijn eigen weg en weigert toe te geven als dat verkeerd gaat.
Het feit dat hij om de zoveel tijd aanschuift bij VI is toch wel bewijs van zijn mediageilheid.

15 augustus 2021 om 20:30

Isco24. Waaruit blijkt dat dan? Omdat die wel eens een beslissing maakt waar niet iedereen het mee eens is, zoals elke scheidrechter heeft?

15 augustus 2021 om 20:33

Yamiown. Ik vind het juist leuk dat hij vaak bij VI zit, omdat hij daar scheidrechterlijke beslissingen kan uitleggen/onderbouwen. Vind persoonlijk dat meer scheidsrechters zich meer mogen profileren in de media. Tijden dat de scheidrechter 1x in de week op tv was, vind ik persoonlijk wel verleden tijd. Beetje de mens achter de scheidrechter zien. Want waarom is een scheidrechter meteen mediageil als die een paar keer in de maand op tv komt? Hebben voetballers het alleen recht om aan te schuiven aan een tafel of op YouTube te schitteren?

15 augustus 2021 om 20:35

Nee, het gaat niet om een beslissing waar anderen het niet mee eens zijn. Maar dit is toch juist een perfect voorbeeld. Waarom ga je er dan nog om vragen haha.

15 augustus 2021 om 20:37

Hij kan overal scheidsrechterlijke beslissingen onderbouwen. Bij VI weet hij dat hij er geen kritiek voor krijgt, want dan komt hij gewoon niet meer. In het artikel hierboven probeert hij het goed te praten, maar zijn verhaal klopt voor geen meter met de richtlijnen van de Knvb, richtlijnen die hij moet volgen. Niet voor niets is er letterlijk niemand die hem gelijk geeft vanuit de Knvb.
Er zijn genoeg scheidsrechters die hun eigen weg kiezen, maar doen dat op een veel betere manier. Neem bijvoorbeeld Kuipers die optrad tegen dive gedrag van Neymar of het veel te lange juichen van Messi.
Aantal seizoenen geleden vond ik het een goede scheidsrechter, maar Bas Nijhuis is véél te veel in Bas Nijhuis gaan geloven en denkt nu dat hij de ster op het veld hoort te zijn.

15 augustus 2021 om 20:42

Yamiown. Want dan komt die er niet meer? Volgens mij heb ik echt wel een paar uitzendingen gezien waarin er gewoon kritiek op zijn beslissing werd gegeven waar hij bij zat, dus dat punt kan de prullenbak in. Kuipers is toch de scheidrechter die laatst een persconferentie gaf? Ik vind dat persoonlijk dan weer een beetje overdreven. Maar denk dat dit gewoon een verschil is in persoonlijke voorkeur.

15 augustus 2021 om 20:50

Yamiown volgens mij word in dit artikel letterlijk verteld dat ze binnen de knvb verdeeld zijn over zijn actie. Net zoals bij het publiek.

15 augustus 2021 om 20:57

Er is volgens mij niemand vanuit de KNVB naar buiten gekomen dat ze het niets vinden, enkel oud scheidsrechters die aangeven dat ze er wel voor gefloten hebben. Natuurlijk zal Wiedemijer dan niet keihard zeggen: 'nope iedereen vindt hem een mafkees'.

15 augustus 2021 om 22:19

Die speler van Nec heeft zijn hoofd te laag en had eigenlijk geel moeten krijgen voor uitlokking van een overtreding.... nee gekheid natuurlijk maar dit wordt altijd afgefloten en bas je zit er naast

15 augustus 2021 om 20:28

Mazroui raakt eerst de bal en komt daarna in botsing met die speler van Nec, zo heel hoog was zijn been niet, ik kan het prima begrijpen dat er niet voor gefloten wordt, sommige doen net alsof Mazroui bijna de tegenstander zijn hoofd eraf schopt ala Nigel de Jong VS Spanje

15 augustus 2021 om 20:29

Klopt, maar het gaat om een potentiële hoofdblessure. Het is niet zo dat het een klein duwtje is, het is een hoog been in de lucht. Zelfs als hij de bal eerder raakt, is gevaarlijk spel nog een meer dan redelijk argument om te fluiten. Het is 4-0 en dan laat je doorvoetbalen bij een speler die aan het hoofd geraakt is...

15 augustus 2021 om 20:40

Potentiële hoofdblessure vind ik wat overdreven. Het hoofd komt nog meer tegen het been aan dan andersom. En het hoofd komt tegen de zijkant van het been, niet tegen de knieschijf ofzo. Geen harde impact, geen hoofdwond, de speler kon uiteindelijk de hele wedstrijd uitspelen. Er was gewoon niet echt iets aan de hand. En dat het al 4-0 staat is wat mij betreft geen factor van betekenis. Die kan je twee kanten op redeneren.

15 augustus 2021 om 20:47

NEC staat 4-0 achter, er is geen enkele reden om tijd te rekken. Desondanks gaat een speler op het middenveld met zijn handen om zijn hoofd naar de grond. Meer dan genoeg reden om te fluiten lijkt me.

15 augustus 2021 om 20:58

Ik snap echt de hele ophef niet. Als het nou de 1-0 tevens eindstand was, dan kan ik nog enigszins de discussie begrijpen. Maar op het ene beeld is Maz duidelijk eerder bij de bal en lijkt het idd een onschuldige botsing die daarop volgt. Een beeld uit een andere hoek lijkt het idd een beetje onbesuisd inkomen. Heb eerder het idee dat hier ophef is omdat Bas floot. Had Kuipers gefloten, hadden we er amper nog wat over gehoord.

Vandaag bij Willem II - Feyenoord maakt Senesi vlak voor tijd een sliding waarbij hij overduidelijk eerder bij de bal is en de bal speelt. Maar hij neemt de tegenstander ook mee die net iets te laat is. Dan is het een keurige sliding want de bal wordt gespeeld.

15 augustus 2021 om 20:59

Dat iemand naar zijn hoofd grijpt is niet perse een reden om af te fluiten. De richtlijn is om direct af te fluiten bij een ernstige blessure die de gezondheid in gevaar zou kunnen brengen.

In de praktijk is dat vaak een hoofdblessure inderdaad, maar het is niet zo dat ieder geval waarbij iemand naar zijn hoofd grijpt (of die nu geraakt is of niet) direct afgefloten moet worden.

15 augustus 2021 om 20:37

Bas is een gek aan het worden kan beter stoppen als dit laat door gaan dan zit er een draadje los

16 augustus 2021 om 08:22

Aan het worden? Dit is niet iets van deze week ofzo, want hij heeft altijd zijn eigen regels gehanteerd

15 augustus 2021 om 20:50

Yamiown. Het affluiten voor een hoofdblessure is een ongeschreven regel. Geen keiharde afdwingbare spelregel. De goal viel ook kort na het incident. Ik zie het probleem niet zo eigenlijk. Het is niet zo dat el Karouani een halfuur buiten westen lag ofzo. Zou een mooie bak worden met veel 'hoofdblessures' als we daar goals op af gaan keuren.

15 augustus 2021 om 20:59

Hoe kom je op basis van de beelden er in godsnaam bij dat hij vol op zijn hoofd geraakt wordt??? Hij schopt de bal, vliegt door, en zijn been schuift vanaf de schouder door over het hoofd.. dat hoofd werd bij lange na niet vol geraakt. Prima gefloten van Nijhuis en prima uitgelegd. Kan me overigens wel voorstellen dat er mensen zijn die dit als wild beoordelen en wél zouden fluiten, maar ik vind zijn uitleg en interpretatie ook acceptabel.

15 augustus 2021 om 21:31

Ten eerste raar dat je die toevoeging 'zeker bij een 4-0 stand' moet maken, kennelijk wordt het wel wat vloeibaarder bij een 1-0 voorsprong. Daarnaast flauw om het weer een 'one man show' te noemen; Nijhuis geeft zelf aan dat hij nogal verrast is door de navraag over het incident, hij vind het gewoon geen overtreding, meer niet. Die kwalificatie zegt eerder wat over jouw aversie tegen Nijhuis denk ik.

Daarnaast vind ik het evenmin een overtreding. Men zou in al die nababbels eens oog moeten hebben voor het grijze gebied tussen zwart en wit. Soms is de afloop van een duel ook gewoonweg ongelukkig. Mazraoui gaat hier vol voor de bal - niet eens met hoog been zelfs - slaagt daarin en raakt daarna de te late NEC-speler. Hoe had Mazraoui het anders op moeten lossen dan, wat doet hij nou werkelijk verkeerd?

15 augustus 2021 om 21:44

Ik vond het inderdaad ook geen overtreding. Dan zou hij eigenlijk wel alsnog af moeten fluiten voor een hoofdblessure.

Wat mij gisteren voornamelijk opviel bij de wedstrijd is dat alle NEC spelers als een makke lammetjes alles lieten gebeuren. Alleen de trainer ging in protest. Maar in dit geval had het absoluut geholpen als je na het doelpunt met 4/5 man de discussie aangaat met Nijhuis.

15 augustus 2021 om 20:43

Ook die trainer protesteerde maar half. Al verbaasde dat me weinig, NEC liet werkelijk alles maar gebeuren.

15 augustus 2021 om 20:46

Als je met 4 of 5 man de discussie aangaat met Nijhuis vallen er minimaal 3 totaal onnodige gele kaarten, je weet dat Nijhuis daar niet van gediend is. Daarnaast ben ik persoonlijk ook niet zo’n fan van het massaal belegeren van de scheidsrechter, zeker in het tijdperk van de VAR mag je er vanuit gaan dat serieuze fouten eruit gehaald worden dus dan zou protesteren eigenlijk ook niet veel uit (moeten) halen. Wel mee eens dat NEC zich als een stel makke schapen naar de slachtbank liet leiden (hetgeen waarschijnlijk een belediging voor de schapen is want die zullen nog meer verzet hebben getoond voordat hun kop eraf ging) maar dat zit ook een beetje in het elftal. Schone, Bruijn, Proper, de backs en zelfs de centrale verdedigers zijn spelers die het eigenlijk altijd voetballend op willen lossen. Eigenlijk is Barreto de enige die echt pit in de ploeg brengt, dus das wel een dingetje.

15 augustus 2021 om 20:55

Dat is alleen maar positief wat mij betreft. Iedereen heeft een schijthekel aan spelers die constant de scheids omringen en gaan klagen. Het valt juist te prijzen dat NEC dit niet doet, ongeacht hoe slecht de beslissing van Nijhuis was.

Is duidelijk te zien dat het been er al hangt als de speler wilt gaan koppen, eigen schuld dikke bult noemen ze dat.. In feite dus geen overtreding, maar een botsing zoals Nijhuis het ook noemt. Het enige waar hij wel voor zou kunnen fluiten is dat het gevaarlijk spel was, maar dat gebeurde niet, dus discussie gesloten. Fijne avond alle🙋‍♂️

Wanneer mensen "fan" kunnen zijn van een scheidsrechter zegt dat eigenlijk al alles.
Een goede scheidsrechter is immers onzichtbaar.

15 augustus 2021 om 20:58

Dat is onzin. Als een scheids nauwelijks fouten maakt zal die veel fans hebben.

15 augustus 2021 om 21:12

Een goede scheidrechter zal altijd de regels juist toepassen. Dan ben je fan van de regels. Bij Nijhuis houdt je van zijn manier van fluiten. Gewoon helemaal verkeerd.
Vind het trouwens heerlijk om hem bij VI te zien zitten maar daar gaat het fout. Een scheidrechter hoort geen 2 petten op te hebben.

Zoals ik eerder al heb geschreven: als je rechtop staat en een knie tegen je hoofd krijgt, dan is het absoluut onmogelijk dat er geen sprake is van een overtreding.

Ik ben wel een beetje klaar met die Nijhuis. Qua aanleg een goeie scheidsrechter hoor, maar in de loop der jaren is hij er een iets te strakke plasser van gaan krijgen dat mensen vinden dat hij zo lekker door laat voetballen en dat hij zo zichzelf blijft. Op zich zeker geen negatieve eigenschappen hoor, maar hij is dat een beetje als vrijbriefje gaan gebruiken om zijn eigen regels te bepalen. En dat is gewoon niet de bedoeling. Het is niet de Bas Nijhuis-show, het is een wedstrijd die zoveel mogelijk geleid moet worden zoals alle andere wedstrijden.

Ik ben van mening dat je pas écht heel goed hebt gefloten als mensen achteraf zeggen "wie vandaag de scheidsrechter was? Goeie vraag, ik heb eigenlijk geen idee." Dat is bij Nijhuis niet heel vaak het geval.

15 augustus 2021 om 21:10

Ik kan echt wel in de filosofie van Nijhuis inkomen, het probleem is alleen dat de rest niet zo fluit. En dat kan niet. Dus of Nijhuis moet zich conformeren aan de rest of de rest aan Nijhuis (dit laatste is natuurlijk niet waarschijnlijk).

15 augustus 2021 om 21:22

Binnen een groep heb je altijd wel iemand zitten die het net even anders aanpakt dan een ander. Wat mij betreft alleen maar goed, en ook goed dat hier een discussie over gevoerd wordt. Want ik vind de uitleg van Nijhuis prima te verdedigen. Heel veel mensen reageren vanuit de emotie, of vanuit de eerste beelden die ze zien. Op het oog lijkt het een overtreding en aardig gevaarlijk spel, maar als je de beelden stap voor stap analyseert, is zijn uitleg wat mij betreft duidelijk en is zijn interpretatie goed geweest. Neemt niet weg dat andere scheids hiervoor wellicht hadden gefloten, maar het enige wat dat zegt, is dat deze situatie per persoon verschillend geïnterpreteerd kan worden.

Voor Ajax az Feyenoord en psv is het gewoon kut met zulke arbiters. Wij hebben als NL ploeg altijd de verwachting dat de scheids wel fluit. Dit was misschien een overtreding. Maar die omhaal van Groningen dan? Je zag die verdediger van Cambuur echt met z’n hoofd naar de bal koppen was dat dan geen gevaarlijk spel?

Het was 5-0 dus boeie, maar je kan 2 dingen doen; fluiten voor een overtreding of fluiten en het spel stil leggen voor een hoofdblessure.

15 augustus 2021 om 21:22

Dat het 5-0 was maakt natuurlijk geen hol uit. Een scheidsrechter moet gewoon handelen naar de regels of het nou 0-0 staat of 10-0. Ik vindt Nijhuis persoonlijk een slechte media geile scheidsrechter. Hij kan beter stoppen met fluiten en bij VI aan zitten daar zie ik hem liever dan op het veld.

15 augustus 2021 om 21:28

Er was geen hoofdblessure toch? En de scheids is niet verplicht af te fluiten na een botsing. Dus er was nog een 3e, correctie optie.

Tjongejonge. Het gaat weer eens een weekend lang over een klein smetje op een verder vlekkeloze overwinning. Wat een ontzettend gezeik zeg.

Ja het is een overtreding, maar geen gemeen spel, eerder bijzonder lomp inkomen. Nijhuis had kunnen en moeten fluiten, ook omdat de speler aan het hoofd geraakt werd. Nou, poeh poeh. Over tot de orde van de dag.

Wat een storm in een glas water, ik ben absoluut geen ajax supporter, maar hoe Bas dit uitlegt kan ik mij daar prima in vinden, totaal geen opzet in het spel, de speler kijkt naar de bal en speelt hem, hij ziet zijn tegenstander die ook nog eens laag en te laat inkomt met zijn hoofd niet eens aankomen. Gewoon botsing en prima de bal gespeeld. We moeten meer scheidsrechter als Bas hebben, het mag best iets steviger, tegenwoordig proberen ze zo snel mogelijk hun tegenstander een kaart aan te naaien , het is rollen en duikelen alsof het een lieve lust is.

Bas manifesteert zich graag als die ene scheidsrechter die veel door laat voetballen. Hou de gedachte in het achterhoofd dat Bas vaak aanschuift bij VI waar Johan Derksen groot fan van hem is. Op sommige vlakken wel terecht. Bas laat graag zien dat hij niet zo'n jong jochie is die een marathon kan uitlopen in 1 uur en dat hij het spelregelboekje wel uit zijn hoofd kent. Dat siert Bas en daar zouden ze binnen de KNVB een voorbeeld aan moeten nemen want de hedendaagse arbiter is een VWO-afgestuurde marathonloper.
Maar in deze situatie slaat Basje de plank volledig mis. Is het geen overtreding, is het wel gevaarlijk spel waar je als arbiter zijnde, ook als je Bas Nijhuis heet,gewoon voor moet affluiten. Ik zie hier enkele reacties over 'geen opzet', maar velen vergeten dat intentie niet mag worden meegewogen in de beslissing van de scheidsrechter omdat je niet in de hoofd van de speler kan kijkne. Nijhuis begaat hier een grote fout en ik voorzie volgende week een retourtje Volendam.

Als alleen de trainer reageert en de spelers van NEC zelfs niet, wie zijn wij dan ook er wel op te reageren en af te keuren, voetballers weten donders goed of iets wel of niet moedwillig of bewust is gedaan hoor, lekker zelf uit laten maken.

Ik ben het eens met Nijhuis, ik vind het ook geen overtreding.
Hij had het inderdaad stil kunnen leggen, maar hij heef dat niet gedaan.
Niet heel handig, maar zeker geen blunder.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren