Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Afellay hard voor Ihattaren: ‘Ze zijn tegenwoordig allemaal bro’s van elkaar’

Laatste update:

Ibrahim Afellay is bijzonder kritisch op PSV-talent Mohamed Ihattaren. De middenveler van de Eindhovenaren keerde zondag terug in de wedstrijdselectie tegen Fortuna Sittard (1-3 overwinning) nadat hij een week eerder door trainer Roger Schmidt buiten de selectie werd gelaten voor het duel met Ajax (1-1). Afellay zag Ihattaren zondag invallen in Sittard, maar was niet onder de indruk. “Hij moet nu gewoon beseffen dat hij slecht bezig is”, aldus Afellay.

“We hebben hem in het begin bewierookt, iedereen erkent zijn talent”, zei Afellay zondagavond bij Studio Voetbal. Ihattaren kreeg eerder in zijn nog prille loopbaan kritiek vanwege zijn houding en gedrag. Volgens Afellay heeft de negentienjarige middenvelder de handschoen destijds niet opgepakt. “Afgelopen week is er heel veel over hem heengekomen. Dan kan je je kont tegen de krib gooien, of je zorgt ervoor dat je jezelf in de kijker speelt bij de trainer.”

“Hij zal nooit een Ryan Thomas of Mauro Júnior worden”, ging Afellay verder, doelend op de speelstijl van de twee middenvelders van PSV. “Hij is een creatieve speler en die moet je creatief laten. Maar maak die vuile meters, toon gewoon normaal gedrag. Zorg ervoor dat je op tijd komt, leef voor je sport. Hij heeft zelf eens aangegeven dat hij niet wist hoe het was om een professional te zijn. Dat zijn wel uitspraken.” Afellay benadrukt dat Ihattaren nog een jonge jongen is en de wereld aan zijn voeten heeft liggen.

“Alles en iedereen probeert je daarbij te helpen”, vervolgde de oud-middenvelder van onder meer PSV en Barcelona. “Maar ja, tegenwoordig zijn ze allemaal bro’s van elkaar, ze durven elkaar niet de waarheid te zeggen. Het gaat van: hey bro dit, hey bro dat. Maar je moet elkaar ook de waarheid zeggen. Hij heeft genoeg mensen om zich heen, maar blijkbaar vertellen zij hem niet de waarheid.” Afellay speelde bij PSV nog samen met Ihattaren en reed hem dagelijks naar de training. Sinds het talent een rijbewijs heeft, rijdt hij zelf naar de training en is er geen contact meer met Afellay.

PSV bracht afgelopen zondag voorafgaand aan de wedstrijd tegen Ajax een statement naar buiten over Ihattaren en de reden dat hij buiten de wedstrijdselectie werd gelaten. “Een club weet dat hij een bepaalde marktwaarde vertegenwoordigt. Dan breng je natuurlijk niet zo’n statement naar buiten. Dan moet je het wel heel erg bont hebben gemaakt", aldus een kritische Afellay.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Eindelijk een keer eens met Afellay. Geen slachtofferrol of dat het aan de trainer ligt, maar gewoon man en paard noemen. Zoals Boula dat bij Ziggo al een tijdje uitstekend doet, ook vanavond weer bij Rondo.

8 maart 2021 om 00:33

Ik ben het wel vaker met Afellay eens. Maar goed, we hebben allebei gemeen dat we nog wel eens op PSV willen zei... eh opbouwende kritiek willen geven. Die onomwondenheid is verfrissend. Boulahrouz was ook sterk bij Rondo inderdaad. Serieus, goed voorbereid en met kennis van zaken, daardoor genuanceerd in zijn oordeel. Soort anti-veronica-inside haha, wat toch meer ongenuanceerde, onvoorbereide barpraat met een knipoog is. Ik ben blij dat het er allebei is, maar als puntje bij paaltje komt neig ik toch meer naar het serieuze. Overigens vind ik niet dat Afellay hard was voor Ihattaren, de strekking van zijn verhaal is hetzelfde als dat van Boulahrouz: kom op, jongen, alle begrip, maar het moet beter en daar ben alleen jij verantwoordelijk voor uiteindelijk. Ze willen hem duidelijk allebei zien slagen.

8 maart 2021 om 00:56

Ik vind de huidige Marokkaanse analisten eigenlijk allemaal erg goed. Boulahrouz, Afellay, Amrabat. Geen blad voor de mond, op een goede manier een beetje brutaal en ze weten zich heel goed uit te drukken. Ze zeggen lekker waar het op staat en zijn in mijn beleving iets directer. Zelfs in vergelijking met Van der Vaart en Theo Janssen. Perez heeft dat ook, ik zie het wel graag

8 maart 2021 om 03:27

Ik zie dat ook erg graag. Ik vind het alleen jammer dat de Marokkkaanse analisten het eigenlijk altijd over de Marokkaanse spelers moeten hebben. Afkomst of roots zouden er niet toe moeten doen. Het valt mij in ieder geval op. Oh hey, jij bent Marokkaans, vertel eens wat over Ihattaren.

8 maart 2021 om 08:21

In het geval van Afellay is het natuurlijk gewoon zo dat hij met Ihattaren gespeeld heeft en uren met hem in de auto heeft gezeten. Dan heb je ervaring met hem en kun je wellicht wat meer inzicht in de persoon van Mo geven. Ook denk ik dat het juist logische is dat analisten met Marokkaanse roots gevraagd worden naar de ontwikkeling van spelers met Marokkaanse roots. Die hebben meer inzicht in de cultuur en de 'problemen', 'stigma's' waar spelers met deze achtergrond tegenaan lopen. Daar hebben zij denk ik een beter inzicht in, dan een Theo Janssen of een Rafael van der Vaart.

8 maart 2021 om 08:36

Master D. Je vergeet nog een belangrijk bijkomend voordeel, namelijk dat de racismekaart niet kan worden gespeeld. Blijkbaar heb je in dit land/wereld bepaalde privileges als jij je mening geeft over iemand met gelijke afkomst. Of mag je bepaalde woorden wel zeggen die een ander niet mag vanwege zijn andere afkomst.

8 maart 2021 om 08:58

@Puntnaarachter Weet je wat net zo irritant is als mensen die constant de racismekaart pakken? Mensen die speculeren over dat hij wel getrokken zal gaan worden.

Er is van alle kanten geoordeeld, wit, zwart, Nederlands, Marrokkaans, Surinaams, over Ihattaren, maar ik heb nergens iets over racisme ovlf discriminatie gehoord, tot jij er zonder enige reden over begint. Mooi goedkoop scoren wel hoor.

8 maart 2021 om 09:44

Ik heb het ook niet specifiek over dit onderwerp, maar ik reageer op iemand die het logisch vindt dat iemand met gelijke roots reageert. Nou mijn conclusie van verschillende relletjes afgelopen tijd is, dat het wel degelijk meespeelt of jij bij een bepaalde groep 'hoort' en dat jij op basis daarvan dingen wel of niet mag zeggen. Daarom noem ik dit een bijkomend voordeel in algemene zin, want er is een stok minder om mee te slaan.

8 maart 2021 om 12:01

Ja of jij Affelay, jij hebt bij PSV gespeeld, hebt meer informatie, vertel jij eens wat over Psv, Pierre over Feyenoord en Rafael over Ajax. Het is toch logisch dat je mensen naar situaties vraagt waar ze dagelijks meer te maken hebben? Bij VI heb je clubwatchers, nou ze gaan Freek Jansen niet over Feyenoord vragen. Beetje ver gezocht Rutgerrr

8 maart 2021 om 12:53

Die gasten doen het inderdaad leuk. Affelay heeft zich daar echt in herpakt, in zijn eerste weken waren het enkel dooddoeners en open deuren die hij erin gooide. Daar is hij nu vanaf gestapt, en ik vind het sowieso leuker om jongens aan het woord te horen over het spelletje die gewoon zelf in de absolute top hebben gespeeld.

8 maart 2021 om 16:13

Dat is in dit geval niet waar. Over Ihattaren heeft werkelijk heel voetbalanalyserend Nederland inmiddels zn plasje wel gedaan.

8 maart 2021 om 10:53

Hij word steeds beter in zijn rol als analyticus, zolang hij de PSV spelers maar niet zodanig gaat op hypen om ze te vergelijken met Ajax spelers....dat vond ik erg kinderachtig. Maar ik was het gisteren op elk punt eens wat hij zei over Mo zijn gedrag en het besef van hoe verder.

PSV had Afellay beter op de loonlijst kunnen laten, op papier als voetballer, maar in de praktijk als mentor van Ihattaren. Met een warme klik, maar hard en streng als het moet. Dat miljoen dat het gekost had had je er in de uiteindelijke transfersom gemakkelijk mee terugverdiend.

8 maart 2021 om 00:44

Weet niet of Afellay zich daarvoor had willen lenen. Tot voor heel kort was hij echt nog actief voetballer en zocht hij naar een club die hem speeltijd wilde geven. Nu dan terecht gestopt en analist geworden, wat hij heel goed doet. Ik vind zijn kijk op voetbal ook zo intelligent dat ik hoop dat PSV hem een trainerstraject a la Cocu, Van Bommel, en Van Nistelrooy aanbiedt. Mocht hij die ambitie hebben, natuurlijk. Ibi heeft echt een PSV hart en daarom lijkt hij soms té kritisch op de club. Maar dat komt omdat hij het zich aantrekt als PSV haar status te grabbel gooit. Ten tijden van zijn negatieve uitspraken sloeg het ook nergens op hoe PSV zichzelf presenteerde. Dus ik vond het best slecht dat sommige van mijn medesupporters die kritiek wegwuifden alsof Afellay rancune had.

8 maart 2021 om 08:42

MT87 helemaal mee eens, heel slecht. Afellay is gewoon erg begaan met de club, en een echte Psv man.

8 maart 2021 om 09:46

Dit zie ik ook graag. Vind m ook altijd terecht kritiek leveren op psv.
Soms wat gestrekt erin maar eigk mag dat ook wel als je ziet wat psv doet. Desnoods begint hij gewoon met spelersbegeleiding. Hij weet als marrokaanse jongen met andere cultuur wat sportleven inhoudt, heeft dat meegemaakt met de ultieme sportmannen zoals Robben. En wat een speler daarvoor moet laten. Vond ook goed hoe boula bij rondo de link legde met verschillen in cultuur enzo. en hoe mo daar mee om moet gaan. Ik denk dat veel bijv marrokaanse maar ook turkse sporters dan teveel op hart wordt gedrukt dat ze hun roots niet moeten verliezen en cultuur. en dat ze daardoor vast klammen aan irrelevante dingen zoals marrokaanse eetpatronen enzo. (als ik het verkeerd zie dan hoor ik t graag) Maarja robben had ook geen nederlands eetpatroon. Die had een sporterseetpatroon. Sws bij rondo en studio voetbal vond ik wel dat ze het goed zeiden.
Daarnaast zei boula ook dat je constant van een kamp marrokanen te horen krijgt dat je een sukkel en landsverrader bent als je voor oranje kiest. en dat iedere keer dat je dan niet geselecteerd wordt je te horen krijgt van zie je wel sukkel. Ongeacht of goed of fout is is dat voor een 19 jarige jongen die niemand heeft voor begeleiding in het leven of om m op zn vingers te tikken ook wel lastig. Heb het met hem te doen.

8 maart 2021 om 13:42

Ik heb hier eigenlijk nooit over nagedacht, maar Afellay als trainer lijkt mij inderdaad ontzettend tof. Hij is eerlijk, spreekt de taal van de kleedkamer a la een Fraser of Van Bronckhorst. En laten we eerlijk zijn. Een Marokkaanse hoofd trainer hebben we in Nederland nog niet veel gezien. Adil Ramzi is degene die bij mij het dichts bij komt als assistent.

Ik vind dat Afellay hier een heel goed punt heeft. Dumfries zal nog wel het meeste in de buurt komen van een leider maar vooral de generatiegenoten van Ihattaren zullen zich hier vast in herkennen. De jeugd verandert en daardoor de voetbalcultuur ook.

8 maart 2021 om 01:00

Ik heb het idee dat “jeugd” vaker iemand als een hater ziet zodra hij kritiek krijgt, of dit opbouwend is of niet. En ik denk persoonlijk dat het door social media cultuur en bekende mensen op youtube en in de muziek komt. Ik neem even als voorbeeld boef, zodra boef voor zijn onsmakelijke vlogs kritiek kreeg noemde hij die mensen haters. In muziek hoor je tegenwoordig heel vaak het woord “hater”. En dan hebben ze het zelf over “ik doe ook positieve dingen”. Ik zweer het je, ik heb een hekel gekregen aan het woord positief en negatief door die vloggers en bekende mensen die geen kritiek aan kunnen. Tijde geleden postte mohammed ook een video waarin hij een liedje aan het afspelen was met de lyrics, “ fuc de haters” en zat hij mee te zingen. Wat er op internet gebeurt heeft zoveel invloed op de jeugd maar ouders zijn tegenwoordig te zwak om op te treden tegen hun kinderen. Waardoor je dit soort waangedrag vaker gaat zien.

8 maart 2021 om 03:39

Ik hoor dan weliswaar bij de jeugd, maar ook ik heb het idee dat elk puntje van kritiek als “haat” wordt opgevat. Dat woord alleen al geeft me kriebels, tegenwoordig wordt alles en iedereen opeens “hater” genoemd op het moment dat kritiek hun niet aan staat. Lijkt me toch beter voor je voetbalcariere als je een keer goed duidelijk te horen krijgt dat je nu snel je gedrag moet veranderen en dat je anders bij kozakken boys eindigt. In Nederland komt ie weg met dit gedrag en wordt hem de hand boven het hoofd gehouden omdat we allemaal denken dat dit hét talent is. Zou deze jongen een andere nationaliteit hebben werd ie de grond in geboord 100%.

8 maart 2021 om 09:24

Die jongens hebben gewoon erg veel geld en aanzien. Z'n sociale kring praten die jongen dan maar naar de mond om mee te profiteren en zo'n zaakwaarnemer drukt een jonge speler ook niet met de neus op de feiten. Hij krijgt dus alleen maar te horen hoe ontzettend goed hij is en nu er werkelijk (flinke) kritiek is, kan die jongen het waarschijnlijk niet plaatsen, althans dat is mijn observatie.

8 maart 2021 om 11:51

@pedri ja, ook sommige volwassene, ik benoem expres jeugd hier omdat zij nog veel beã¯nvloed worden door zulke types.

8 maart 2021 om 03:30

Dit is absoluut niet bedoeld om te stoken, maar ik vraag me af welke spelers bij Psv nou de echte leiders zijn? Dumfries kan je noemen door zijn ervaring, maar ik zie in hem geen leider. Gotze speelt te weinig en voor de rest zou ik echt niemand kunnen noemen. Psv heeft eigenlijk niet zo gek veel ervaring, als je erover nadenkt. Waar Ajax een Tadic, Klaassen, nu Stekelenburg, Blind etc. Heeft en Feyenoord een Toornstra, heeft Psv alleen Dumfries, die zelf een aanvoerder nodig zou hebben.

8 maart 2021 om 08:18

Dumfried is een goeie jongen, maar die heeft al moeite genoeg om zichzelf staande te houden. Daar nemen die jonge gasten echt niks van aan.

Je hebt mannen als Tadic nodig, of Blind. Daar hebben ze wel respect voor. Of Depay als jet het over Psv'ers hebt.

8 maart 2021 om 08:32

Eens, bij PSV lopen er op dit moment weinig échte leiders rond. Van Ginkel zou dat kunnen zijn maar heeft daarvoor gewoon te weinig gespeeld. Götze is in theorie qua status ook een leider maar is dat in de praktijk niet. Zahavi zou het wel kunnen zijn maar daar is het misschien nog wel te vroeg voor.

8 maart 2021 om 09:35

Dat is niet om te stoken, dat is gewoon keiharde waarheid. We hebben te weinig spelers die eens hun mond opentrekken. Redelijk recentelijk hadden we zowel in woord en daad van die spelers, met Guardado, vginkel, De Jong, Moreno denk ik ook wel. Nu is het eigenlijk alleen Dumfries, Zahavi is een leider binnen het veld meer vanwege zn werklust en zn doelpunten maar verbaal zal hij niemand een draai om de oren geven, Gotze ook niet. Ik denk dat PSV er goed aan zou doen om wat ervaring en karakter binnen de groep te halen, het liefst centraal achterin of centraal op het middenveld. We hebbengewoon te weinig leiderschap, karakter en pit.

8 maart 2021 om 09:50

Ze hebben idd mannen nodig zoals Schaars toen Cocu nog trainer was. Eentje die zn bek open trekt als het niet gaat zoals het hoort te gaan. Ook op trainingen. Het is allemaal te lief eigk. Ik zie niemand bijvoorbeeld in het veld kwaad worden op Rosario als ie de bal te lang vast houdt en een tegengoal veroorzaakt. (probeer niet te haten op rosario, gebruik m alleen even als voorbeeld). Het is allemaal met de handen in de lucht en de kin omlaag. Nee brand iemand eens af! Zodat iedereen duidelijk weet wat wel en niet kan.

8 maart 2021 om 14:40

Hoeft ook niet per se een oudere speler te zijn natuurlijk, De Ligt was bij Ajax ook wel echt een leider (al was het fijn dat Blind, Tadic en Schone ook in dat team speelden). Het gaat meer om het profiel van de spelers en ik heb eerlijk gezegd het idee dat daar bij PSV al sinds Marcel Brands TD was niet goed naar wordt gekeken. Dat zit hem zowel in het enorme aantal aanvallers dat gehaald werd toen, als het gemis aan leiderschap nu.

Bij Ajax miste je dat pakweg tien jaar geleden ook enorm. Nu hebben we een selectie die wat dat betreft goed in evenwicht is. Tadic en Klaassen zijn echte leiders binnen het veld, terwijl ook Blind met zijn ervaring belangrijk is. Tagliafico, Martinez en Alvarez brengen gif in het spil terwijl talenten als Gravenberch, Kudus, Antony en toch ook nog Neres en Mazraoui een zekere frivoliteit brengen.

Ik denk dat men daar bij PSV zich ook wat meer op moet richten. Je ziet dat er veel talent doorstroomt (malen, Gakpo, Ihattaren, Madueke, Teze, etc.), en dat er ook enkele kwalitatief goede aankopen zijn gedaan (götze, Max, Zahavi). Maar het is nog geen selectie die elkaar perfect aanvult en waar ook daadwerkelijk de zwakke plekken ontbreken. Bovendien heb je totaal niet de spelers voor het systeem dat Schmidt zo graag wilt spelen. Daar moet wat mij betreft echt meer structuur in aangebracht worden, wil Ajax de concurrentiestrijd met Ajax blijven aangaan.

Dit komt echt wel binnen bij ihattaren,dat weet ik wel zeker als je jeugdheld dit vertelt...ik vind Afellay echt een aanwinst als analyticus!

8 maart 2021 om 00:52

Denk dat het dus helemaal niet binnen is gekomen bij hem. Heb het idee dat ie niks van afellay heeft willem horen en afellay nu even een rekeningetje aan t vereffenen is.

8 maart 2021 om 01:00

Afellay is bijna 35 jaar die gaat echt geen rekening vereffenen met een 19 jochie,die meerdere malen heeft gezegd dat ibbi zijn jeugdheld was...ibbi ziet teveel in hem omdat te doen beide van Marokkaanse komaf,beide uit Utrecht,beide uit dezelfde stad in Marokko,beide van psv en beide op jonge leeftijd hun vader verloren aan dezelfde ziekte..

8 maart 2021 om 01:21

Dus omdat ie 35 is zou hij dat niet doen? Aparte argumentatie. Je kan allerlei overeenkomsten wel opnoemen maar als ibi daar zoveel waarde aan had gehecht, dan had ie hem niet openlijk afgebrand maar dat rustig binnenkamers besproken.

8 maart 2021 om 03:02

Helemaal mee eens. Affelay hoort niks meer van hem sinds hij als taxichauffeur heeft gefungeerd. Geen bro's

8 maart 2021 om 08:06

Fortfit, Jij “denkt” en “hebt het idee”, dus jouw invalshoek is toch ook alleen maar gebaseerd op aannames? Dat mag, maar waarom zou je Marieke dan afbranden op ontbreken daarvan in het antwoord?

Volledig eens met Afellay. Die wil hier niet op camera vertellen wat hij allemaal heeft willen betekenen voor Ihattaren maar die kwam er vorig seizoen al snel achter dat Ihattaren vrij koppig is en het volledig uit zichzelf moet komen. Beide jongens komen uit Utrecht en Afellay heeft vorig seizoen onwijs veel voor Ihattaren willen betekenen. Als je vervolgens tegen een muur praat haal je je handen er snel vanaf. Ihattaren is geen verkeerd ventje qua karakter maar hij is gewoon niet de slimste en ook niet helemaal volwassen. Afellay benoemd het hier goed. Ihattaren moet beseffen dat hij gezegend is met onwijs veel talent maar keihard moet werken om ergens te komen. Die fluwelen handschoentjes waarmee hij in de jeugdopleiding werd behandeld zijn er nu wel vanaf.

8 maart 2021 om 00:53

Haal je dat er allemaal uit? Het kan natuurlijk, maar ik herinner me ook een Ihattaren die juist heel volwassen overkwam voor zijn leeftijd in interviews. Toen hij doorbrak was ik daar juist van onder de indruk, hij kwam intelligent, bescheiden, en down to earth over. Afellay zei het niet zo, maar Boulahrouz bij Rondo had het wel over díe Mo die Ihattaren terug moet vinden. Ik denk eerder dat hij zich nu dom gedraagt dan dat hij dom is.

8 maart 2021 om 01:12

Ik haal het niet hieruit. Maar ikzelf kom ook uit Utrecht, kom uit dezelfde wijk als waar Ihattaren vandaan komt, dus ken hem, zijn omgeving en familie wat beter, en ik haal die info juist uit wat niet in de media komt. Hier komt men mekaar nog weleens tegen en kan je op de man afvragen hoe iets eigenlijk zit. Vandaar dat ik aangaf dat Afellay (evenals de oudere broers van Ihattaren) veel geprobeerd heeft maar het echt zelf uit Ihattaren moet komen. Het is zeker een bescheiden en down to earth jongen. Maar ondertussen ook een jongen die hier in NL gigantisch vertroeterd is en duidelijk zoekende is. Als hij zijn carriere nu niet goed uitstippeld zal hij op zeker over een jaar of 5 terug blikken en realistisch zeggen dat hij bepaalde zaken anders zou doen. Afellay beschrijft hier ook goed dat de huidige generatie eigenlijk vrij gesloten is voor kritiek of een goedbedoelde duwtje in de rug.

8 maart 2021 om 01:37

Ben blij dat ik het je gevraagd heb, want je legt het heel goed uit. Je zit duidelijk dichter op het vuur dan ik, en dat geeft toch wel meer inzicht. Ik denk dat Mo nu in een "schijt aan de wereld" fase zit, en dat het kwartje nog wel gaat vallen dat hij met zo'n instelling vooral schijt aan zichzelf heeft. Hopelijk geven de mensen die oprecht om hem en zijn toekomst geven hem niet op tot dat kwartje valt. Maar als hij, zoals jij schetst, diep van binnen gewoon een goede kerel is zal dat vast niet gebeuren.

Ik moet zeggen dat ik dit een zeer scherpe analyse vind van Affelay, zelfs zo scherp dat het resulteert in geen reacties van Ihataren zijn 'bro's' hier op voetballzone (japie_krekel bijvoorbeeld).
Ik kan me overigens voorstellen dat het voor de huidige generatie pubers lastig opgroeien is, allemaal in het bezit van een smartphone met toegang tot al de sociale mediakanalen, waar je in plaats van een aantal zeer goede vrienden, ineens honderden vage vrienden hebt, waardoor je makkelijk de werkelijkheid uit het oog kunt verliezen, des te meer als je ook nog eens een zeer getalenteerde voetballer bent. Het is in die zin een zegen dat hij geen knappe jongen is.

Heb toch echt het idee dat afellay hier uit een soort rancune spreekt. Ik vind dit dus een beetje goedkoop scoren!

8 maart 2021 om 09:54

Die aanname mag je doen maar heb het idee dat die nergens op gebaseerd is. Ibi heeft het beste voor met hem en Psv. Waarom zou hij iets hebben tegen deze jongen? Omdat ie niet naar ibi luisterde? Niet iedereen handelt vanuit een gevoel van trots... En ongeacht of het rancune is of niet, het is toch wel gewoon waar wat ibi zegt?

Ik kan Afellay goed hebben als analist, draait niet om de hete brei heen. Het is gewoon simpel. Ihattaren moet naast.zijn talent gewoon keihard werken. Het is gewoon vreemd dat een knul als Ihattarenl het aflegt tegen Götze die allerlei fysieke problemen heeft. Die brengt namelijk op halve kracht meer dan hem.

Sterk betoog van Afellay, hij heef inderdaad gelijk dat deze generatie voetballers elkaar onvoldoende durft aan te spreken. Geinig ook hoe 'fweek' Jansen, Ajax-watcher bij VI, dat probeerde te nuanceren door zich af te vragen of PSV niet wat meer effort in de begeleiding had moeten steken, onder andere met rekenschap voor de moeilijke fase in Ihattarens leven. Hij haalde bij gebrek aan verdere voorbeelden nog maar eens de dood van Ihattarens vader anderhalf jaar geleden aan, maar wist door gebrek aan achtergrondkennis daar niet aan toe te voegen dat de club die jongen daar ontzettend in gesteund heeft. Los van de supportersvereniging en diens acties, was het PSV die extern een begeleider inhuurde om Ihattaren te ondersteunen. De voorbeelden van het wangedrag dat Ihattaren sinds de zomer heeft laten zien zijn er genoeg; hoezo wordt een club erop aangekeken als het een grens stelt aan het gedrag van een van haar spelers? Wanneer het gaat om een gewezen talent als Ihattaren wringen velen zich nog in bochten om uit ijdele hoop zo'n jongen nog uit de wind te houden, maar gaat het om Bazoer of Tannane, dan slijpen diezelfde journalisten wel de messen.

8 maart 2021 om 11:17

@gomes1psv Heeft het alleen te maken met deze generatie?

Als ik citaten lees als: "hij heeft zelf eens aangegeven dat hij niet wist hoe het was om een professional te zijn." en over bro dit dan komt het over dat de samenstelling van PSV (lang) niet goed was.

Afellay kan natuurlijk makkelijk praten, toen hij als jonkie erbij was, kijk eens wat er liep aan leiders bij Psv. Mogelijk vergis ik mij maar toen speelden jongens als Bruma, Heinze (?), v Bommel, Vogel, Vennegoor, v Nistelrooij of Kezman. De zuid Koreanen die blijven gaan. Later Cocu.

Wat er laatste tijd bij PSV rondliep waren in mijn ogen niet zulke types. Rosario, Viergever, Hendrix veel matig en ook geen types die extra gym pakken.

Kijk bij Ajax (sorry als ik er over begin), lopen wel andere types rond. Klaassen, Blind, Onana, Nico en Tadic. Van jonkies daar hoor je dat zij onder indruk zijn van hoeveel extra tijd Tadic steekt in de gym. Hoe fit hij is.

Affelay is echt een aanwinst voor studio voetbal. Vond die dame ernaast ook goed bezig. Hij heeft helemaal gelijk. En als 1 iemand het ken weten is het natuurlijk ibi. Die weet heel goed wat daar speelt. Je zag gewoon de boosheid in zijn ogen toen het om ihattaren ging. Het is alles of niks. Tijd dat ihattaren gaat knokken en knallen.

Ik weet dat ik nu als een ontzettend oude man klink, maar ik heb inderdaad het idee dat dit toch wel het grootste probleem is van de jongeren van nu: ze zijn opgegroeid met het idee dat je respect gewoon kunt eisen en dat iedereen die je tegenspreekt een "hater" is. En dat is echt enorm slap.

Ten eerste: je mag van mensen fatsoen eisen. Maar respect is iets heel anders. Ik heb even de definitie opgezocht: respect is een gevoel van bewondering, ontzag of eerbied. Dat is dus iets wat je moet verdienen, je kunt het niet domweg eisen.

En mensen die praten over "haters" zijn meestal gewoon losers. Lang niet iedereen die kritiek op je levert heeft een hekel aan je. Als je er voor open staat, dan zul je merken dat kritiek vaak opbouwend is. Dat mensen je gewoon beter willen maken en je tips willen geven, ook als die soms hard aankomen.

Ik vond de woorden van Afellay vandaag dan ook heel goed. Ik hoop dat Ihattaren bereid is naar hem te luisteren.

8 maart 2021 om 09:59

Heb het idee dat memphis met zijn 'walk in Faith, Not By Sight' en 'deaf to the World' hashtags en campagnes hier aan meedraagt. Of klinkt dat een beetje vergezocht? Kan me namelijk best voorstellen dat jonge spelers die kritiek krijgen naar memphis luisteren. Toch wel een belangrijke jongen bij Oranje, en eentje die zn armen ook uitstrekt naar de jongens die hijzelf 'young Kings' noemt. En in principe is zijn opvatting ook niet slecht. Je moet niet luisteren naar alle negativiteit en gewoon je ding doen.

Maar het zorgt er oook voor dat die jongens zich afsluiten van kritiek van iedereen, ook coaches en de clubs. En dat deze jongens zichzelf geweldig vinden spelen, ook als het slecht gaat. Want ja die kritiek, dat zijn haters, daar moet je niet naar luisteren.

8 maart 2021 om 11:15

'heb het idee dat memphis met zijn 'walk in Faith, Not By Sight' en 'deaf to the World' hashtags en campagnes hier aan meedraagt. Of klinkt dat een beetje vergezocht?'

Ik gebruik dit woord nooit, maar als het op Memphis aankomt dan heeft die jongen wel de nodige haters achter zich aan. Wat Memphis over zich heen krijgt heeft niets met inhoudelijke kritiek te maken, maar komt voort uit mensen hun onderbuik. Ze zien een jongen die ze niet begrijpen en gewoonweg niet moeten.

Die jongen werd jarenlang digitaal gestenigd, omdat hij een hoedje droeg, naar Rhythm and Poetry luistert, van (dure) kleding en auto's houdt. De shit die hij over zich heen kreeg had vaak helemaal niets te maken met zijn (wan-)prestaties op het veld, maar de onschuldige dingen die hij naast het veld doet. Het is vaak puur en alleen op zijn persoon gericht (en veelal door luitjes die zich niet met hem kunnen identificeren, omdat zij een 'afwijking' in hun ogen zien ten opzichte van hun eigen kleine / bekrompen referentiekader).

Een bepaald slag volk doet alsof het incidenteel opnemen van een rapnummer of -video ervoor zorgt dat zijn prestaties op het veld hieronder zullen lijden. Men heeft het over 'randzaken' of zijn gedrag terwijl die jongen een van de hardst werkende Oranje internationals is, die echt voor zijn sport leeft. Er zijn (oud-)voetballers die veel meer dingen naast het voetbal doen, dan Memphis. Memphis wordt haast als een crimineel gezien, maar zelfs (nederlandse) voetballers die zich echt crimineel gedroegen of hun carrière de vernieling in werkten d.m.v., bijvoorbeeld, drank, drugs, prostitutie of gokken werden niet zo achterlijk hard aangepakt als Memphis.

Als je goed nagaat, wat voor 'afwijkende' of zeer kwalijke dingen doet hij allemaal dat hij dit zou verdienen? Het is geen jongen die op het veld anderen met opzet en in volle bewustzijn blesseert. Hij naait zijn tegenstanders en scheidsrechters niet met sneaky schwalbes of ander vorm van spelbederf. Hij scheldt scheidsrechters niet uit, bejegent hen niet met racistisch taalgebruik, slapt ze niet in hun gezicht. Vecht niet op of naast het veld, komt niet in beschonken toestand aan op trainingen, staat niet stijf van de drugs, kegelt mensen niet in beschonken toestand omver, vecht niet met zijn trainer(s), drukt geen peuken uit in ogen van jeugdspelers etc.

'maar het zorgt er oook voor dat die jongens zich afsluiten van kritiek van iedereen, ook coaches en de clubs. En dat deze jongens zichzelf geweldig vinden spelen, ook als het slecht gaat. Want ja die kritiek, dat zijn haters, daar moet je niet naar luisteren.'

Inhoudelijke kritiek hoort men te leveren op zijn spel of als, bijvoorbeeld, blijkt dat hij er met de pet naar gooit op de trainingen. Als hij iets te mooi wil oplossen, een overbodig hakje erin gooit, geen oog heeft voor zijn medespelers etc. dan dient men daarop commentaar te leveren en dan zul je hem ook niet horen. Het probleem is dat het heel vaak niet over zijn voetbal gaat, maar om de dingen eromheen. En nee, dit hoort er niet bij. Als je op alles wat je doet 'kritiek' krijgt, dan ga je inderdaad (terecht) denken dat mensen tegen je zijn, want je kan / mag jezelf niet zijn.

Ik kan mij niet herinneren dat Memphis inhoudelijk(!) werd aangesproken op zijn slechte spel en dat hij dan vervolgens over haters begon. Jij wel?

Je mag haast als club wel zorgen dat je een trainer/teammanager hebt wat een oud-bro is..
Het valt mij inderdaad op dat er steeds meer jongens met bro gedrag rondlopen.

Een type Affelay die toch maar een Barcelona heeft gehaald je dan ineens de waarheid vertelt zal voor sommige harder binnenkomen dan dat een Van Nistelrooy dat doet

Op die foto's lijken Affelay en Ihattaren wel broers. Alleen is Affelay dan de afgetrainde topsporter en Ihattaren lijkt wel op de 'oude' Ronaldo in de nadagen van zijn carriere.

Affelay is echt een aanwinst voor Studio Voetbal, eerlijk, direct en grappig.

Los van het feit dat ik het best eens ben met Afellay en Van der Vaart en ze ook best waardeer als analisten bij NOS Studio Voetbal, vind ik - net als bij hun collega's - de verontwaardigde toon wat misplaatst. Gisteren wekten beiden de indruk alsof het gedrag van Ihattaren en Bazoer een nieuw fenomeen is ofzo, iets dat niet in hun tijd als speler plaatsvond. Nota bene Afellay heeft met Aissati de Ihattaren van zijn dagen van dichtbij meegemaakt!

Volgens mij vocht Van der Vaart in zijn begindagen bij Ajax ook eens een prestigestrijd uit met Ronald Koeman, liepen de gemoederen met Ibrahimovic ook op tot niveautje onwerkbaar, had hij nooit de inhoud om het bij Tottenham eens 90 minuten vol te houden en gaf hij tegenover Maxim Hartman eens toe dat als topsporter af en toe gerust eens een vette bek halen best kon. Bij Schalke 04 werdt Afellay intussen een gebrek aan discipline verweten, onder andere omdat hij de wens en het advies van de club over zijn blessurebehandeling niet opvolgde. Bij Stoke zorgde diezelfde houding ervoor dat toenmalig coach Paul Lambert 'helemaal klaar' met hem was en hoe Afellay zich samen met Van Persie aan de groep onttrok tijdens het Ek2012 verdient evenmin de schoonheidsprijs.

Nogmaals, in hun betoog over de huidige spelers die nu negatief in de publiciteit komen hebben ze geen ongelijk. Maar het heeft geen kijk dat beiden roomser doen dan de paus en het volle recht kunnen claimen om een ander de maat te nemen over wat professioneel is, los van het feit dat bij hun incidenten ook hun tegenstanders ongetwijfeld niet vrijuit gaan. Zelf hadden deze mannen ook hun grillen en maken en van beide durf ik best te beweren dat ze meer uit hun carrière hadden kunnen halen.

8 maart 2021 om 15:02

Ik ben het met je eens, maar ze zeggen ook niet dat het in hun tijd niet voorkwam. Nu hebben ze beiden natuurlijk wel de ervaring en de bagage om daar over te kunnen oordelen. Dat beiden hun problemen hebben gehad, betekent niet dat ze nu niet gelijk kunnen hebben.

Natuurlijk gebeurden deze dingen vroeger ook wel, maar ik ben er wel van overtuigd dat het vroeger niet zo nadrukkelijk gebeurde op zo'n schaal. Daar waar het vroeger een enkeling betrof, zijn ze tegenwoordig zo'n beetje allemaal selectief verontwaardigd als er kritiek is over hun niveau.

Dan komen ze op social media weer met van die one-liners voor hun ja-knikkers, maar intussen zijn het toch echt de jongens die op dat vlak hun mond houden en keihard werken die momenteel bij Barcelona, Liverpool en Juventus spelen. De rest van de jonge generatie zakt als een kaarthuis in elkaar als het buitenland eenmaal lonkt en dat terwijl ze echt wel talent hebben.

Daar waar het vroeger weleens gebeurde, gebeurt het tegenwoordig natuurlijk wel om de haverklap. Je merkt gewoon dat heel veel spelers tegenwoordig de kritiek niet kunnen plaatsen. Als je jarenlang in jouw bubbeltje blijft als jong talent en je omringt met mensen die je vertellen hoe geweldig je bent, is het een bittere pil om ineens met de waarheid geconfronteerd te worden. Ik heb namelijk het idee dat veel spelers tegenwoordig zichzelf veel beter achten dan ze in werkelijkheid zijn.

8 maart 2021 om 17:48

Op welke schaal gebeurt het nu dan vind je? Ik zie namelijk helemaal niet zo'n toename. Dat de huidige generatie jongeren en jongvolwassenen over het geheel genomen wel wat egocentrischer en kritiekallergischer is zie ik wel, maar deze dynamiek in groepsgedrag is niet nieuw. 'lastige jongens' en de incidenten die ze meebrengen zijn echt van alle tijden. Zlatan die Mido een schaar op zijn keel zet, Van Persie die Van Hooijdonk naar de kroon steekt en openlijk flirt met Psv, Sneijder die Sonck kleineert en Koeman een middelvinger geeft, Perez die een donkere scheidsrechter discrimineert, El Hamdaoui die het gezag van De Boer ondermijnt, Aissati die zijn contractafspraken niet nakomt... En dan heb ik het alleen nog maar over de vorige generatie voetballers. In Nederland.

Tel je het zo eens op, dan vindt het huidige aantal enfent terribles wel meevallen nu en kortgeleden. Enkele jaren geleden was de werkweigering van Younes en Veldwijk het volgen waard en nu zijn Tannane, Bazoer en Berghuis de gekkies van de competitie en is Ihattaren het rebellerende lulletje.

Straat kleuters. He bro. Ewa Bro, bro, faka je weet toch. Zulke types moet je met twee benen van achteren op de knieholte neer halen.

Bro's before ho's zeggen ze dan.

Bro's before ho's zeggen ze dan.

Bro's before ho's zeggen ze dan.

Bro's before ho's zeggen ze dan.

8 maart 2021 om 16:43

Vier keer zelfs.

Als PSV dit soort oude gasten nou een plek geeft in de selectie dan kan je als team echt stappen gaan maken.

In mijn optiek is het gebrek aan leiderschap in de selectie echt iets waardoor dit seizoen dure punten zijn blijven liggen.

8 maart 2021 om 15:05

Het is niet alleen leeftijd. Je hebt leiders nodig die zowel op het veld als naast het veld de boventoon voeren. Spelers als Tadic die ook kwalitatief die impact hebben, maar die zijn gewoon erg duur normaal gesproken.

Moslims zijn broeders van elkaar, zo staat dat in de koran. Betekent ook dat iedere niet-moslim geen broeder kan zijn van een moslim.

Affellay is echt goed bezig. Ik vind hem echt goede dingen zeggen. Praat als ervaren topvoetballer maar wel met het goede taalgebruik en toch nog met voldoende eigenheid
Je ziet in alles wat hij zegt dat hij een zeer gedreven voetballer én mens is. Dat is mooi. Als ik PSV was zou ik hem halen als elftal begeleider. Maar als analyticus vind ik het geen straf om naar hem te luisteren.

Laat ik voorop stellen dat ik vind dat iedere speler zelf moet weten voor welk land hij uit wil komen, Nederland of Marokko, alhoewel ik daar zelf wel een bepaald gevoel bij krijg. Ziyech heeft m.i. gewoon fout gekozen want had met Oranje een veel grotere kans op topvoetbal dan met Marokko. Maar dat was zijn eigen keuze. Ik denk wel dat het goed zou zijn voor Oranje als de staf daar zou worden aangevuld met Bouhlarouz en Afellay. Ik denk dat die twee snaren kunnen raken die De Boer niet aanraakt. Ik zou dat niet als een vernedering van de Boer zien. Ik denk dat die twee met name de softe kant van de Nederlandse Marokkanen zouden kunnen aanpakken. Nu weer lees ik dat die Tannane van Vitesse zich wentelt in onbegrip en medelijden. Zo komen ze er echt nooit. Ik geloof best in zijn talent, zoals ik dat ook bij Ihattaren doe. Maar ik geloof niet dat ze slagen in het grote mannenvoetbal vanwege hun mentaliteit. De mentaliteit die Bouhlarouz altijd uitstraalde en Afellay hier nu predikt.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren