Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Kieft oordeelt hard over basisklant Oranje: ‘Hij valt verschrikkelijk tegen'

Laatste update:

Wim Kieft is allerminst onder de indruk van het Nederlands elftal op het WK. De columnist vindt dat het spel en de uitslagen ‘nog te weinig houvast bieden voor een goede afloop’. Bondscoach Louis van Gaal heeft de juiste oplossing voor het middenveld nog niet gevonden en dat komt mede door een zeer teleurstellende Frenkie de Jong, zo is Kieft van mening.

“Slechter kan Oranje gelukkig niet spelen op het WK, terwijl kwalificatie voor de achtste finales onmogelijk kan worden misgelopen tegen de laatste groepstegenstander Qatar”, zo schrijft Kieft in zijn column voor De Telegraaf. “Meer voordelen vallen niet te verzinnen na twee slechte wedstrijden tegen Senegal en Ecuador. Vaak gaat het zo in de poulefase van een wereldkampioenschap. Van buiten oogt het of er veel druk op het Nederlands elftal staat. Iets dat zeker te maken kan hebben met dat Oranje een bondscoach heeft die te pas en te onpas roept dat zijn spelers wereldkampioen kunnen worden. Terwijl ze er zelf niet in geloven.”

Kieft ziet het vervolg van het toernooi somber in. “Er gaat zoveel fout dat je je afvraagt hoe Oranje het veld in gaat, met welke opdrachten en of dit past bij het gehanteerde 3-4-1-2-systeem.” Vooral het middenrif is volgens de oud-spits een zorgenkindje. “Op het middenveld moet Van Gaal de puzzel nog leggen. Met Koopmeiners is het allemaal te statisch en hij brengt te weinig voetbal mee. Daarvoor moet je bij Frenkie de Jong zijn. Hij valt verschrikkelijk tegen”, zo luidt Kiefts oordeel. “De Jong bezit het vermogen om optisch goed te spelen door zich leuk vrij te draaien of een lekker passje te geven. Alleen zonder rendement tot dusver. Hij is niet bepalend voor Oranje en je ziet geen beslissende dieptebal of een knappe steekpass waarmee hij een directe kans inleidt.”

Volgens Kieft doet Van Gaal er goed aan om zich wat meer met zijn eigenlijke taken bezig te houden. “De bondscoach heeft nogal wat werk te verrichten. Als hij daar tenminste aan toekomt, want hij is in Qatar wel heel druk en blij met zichzelf. Je zou zeggen dat het tijd wordt om het elftal nu eens tactisch goed neer te zetten. Voordelig voor Van Gaal is dat hij nog tijd heeft, omdat Oranje de volgende ronde niet kan ontgaan.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik vind Koopmeiners meer tegenvallen dan Frenkie. Frenkie heeft nog best wel wat gecreëerd. Koopmeiners is geen schim van wat hij in Italië is

28 november 2022 om 17:04

Maar van Frenkie verwachten we vooral veel meer. Die moet toch de lijnen uitzetten en niet met nonchalante balletjes zn eigen team in de problemen brengen. Hij is verder wel nog steeds degen door wie alles wordt opgezet, maar als hij niet snel zn stempel drukt is et te laat.

28 november 2022 om 17:14

Tja, ga er maar aan staan als het hele elftal die bal bij je inlevert om vervolgens zo statisch mogelijk te kijken of hij een actie kan maken. Dat is niet waar Frenkie zijn kracht ligt wel?

28 november 2022 om 17:26

Wat verwacht je als iedereen weet dat je toch gaat dribbelen. Het is een goede voetballer maar soms kan het allemaal directer. Zowel in het inspelen als het afmaken.

28 november 2022 om 17:58

Inderdaad Martyn. Zet een Xavi (De Spaanse) of Busquets in z’n beste jaren op de plek van Frenkie en die bakken er ook niks van. Koopmeiners, de Roon en Klaassen complementeren het middenveld gewoon niet met welke (top)speler dan ook.
Ben ervan overtuigd dat Frenkie gaat excelleren wanneer een Berghuis op 8 of 10 komt te staan en Xavi erbij wordt betrokken.

28 november 2022 om 17:14

Veel mensen verwachten teveel van Frenkie. Het is geen wereldtop, maar hij is nog steeds 1 van de betere in Oranje. Zou hem altijd in de basis laten starten. Zonder hem zit er weinig voetbal in de ploeg.

28 november 2022 om 19:14

Ik denk dat we teveel verwachten van Frenkie. Hij wordt neergezet als het creatieve brein van de ploeg maar het is een controleur die liever geen risico neemt en graag erg lang loopt met de bal. Hij is helemaal niet zo creatief. Of dat is omdat hij vaak de oplossing naar voren niet ziet weet ik niet. Soms zie je een mooie lange pass van hem, maar over het algemeen geeft hij niet graag diepteballen en geeft hij liever balletjes breed en terug over drie meter waarmee hij met regelmaat al het tempo uit het spel haalt

De veldbezetting op het middenveld klopt gewoon niet. Tegen Ecuador stond Klaassen te spelen als een 9, terwijl Koopmeiners rechts in de zone liep en nooit aanspeelbaar was. Er was gewoon geen middenveld. Dat valt De Jong moeilijk aan te rekenen. Het is ook de hele reden dat je niet aan kansen toekwam. Ik zou De Jong, Berghuis en Simons eens proberen.

28 november 2022 om 16:56

Suarez7. Klaassen speelt toch elke wedstrijd als een 9? Komt nooit in de bal. Hij rent juist weg als er een bal in zijn buurt dreigt te komen. Is niks nieuws.

28 november 2022 om 16:59

Klopt. Als Koopmeiners dan niet aanspeelbaar is, blijft er geen middenveld over. En dan heb je direct de wedstrijd die we zagen. Een Oranje dat nooit de voorste linie uberhaupt kon bereiken.

28 november 2022 om 17:15

Tussen alle discussies door vergeet ik soms dat dit een voetbalsite is. Je ziet nog maar zelden een inhoudelijke analyse/ reactie op taktiek. Lekker man!

Maar voor wat betreft Klaassen heb je helemaal gelijk. Die staat daar gewoon helemaal verkeerd. Je zag tegen Senegal (dacht ik) ook dat er veel meer voetbal in het team kwam met Depay erbij. Die komt namelijk in de bal, waardoor Frenkie hem ook ergens kwijt kan. Voor Depay zag je Frenkie de bal ophalen bij de verdedigers en dan naar voren brengen bij de tegenstander. Met Depay had je een aanspeelpunt. Ik denk dat je met Simons en Lang erbij nog meer aanspeelpunten (en misschien ook balverlies, maar iig risico) in je spel brengt. Spelen we morgen weer met de standaard 11, dan gaat het een hele saaie pot worden. Dan krijg je dat over en weer 'schaken'

28 november 2022 om 17:23

Wat mij betreft alle nieuwe energie erin. Frimpong, Malacia, Xavi en Lang.Daarnaast De Vrij naast Virgil en gewoon 433.Berghuis naast Frenkie want Louis is vergeten Gravenbergh mee te nemen

28 november 2022 om 17:28

Met Malacia heb je iig nog heel veel snelheid over de flanken. Weet even niet meer of zijn crosspassing ook zo goed zijn als die van Blind. Maar komt in ieder geval meer snelheid in. Ik zou alleen niet zien waarom je Dumfries eruit zou willen halen. Daar komt toch genoeg power vandaan? Die walst wel door de tegenstander heen. Frimpong ken ik daarentegen eigenlijk helemaal niet. Geen idee hoe hij speelt.

De Vrij of Timber is denk ik een beetje om het even.

28 november 2022 om 17:33

Westend. Blind doet aan crosspassing?

28 november 2022 om 17:37

Komen toch wel wat voorzetten van zijn voet? Niet dan? Je kan veel over Blind zeggen, maar zn passing is zo slecht nog niet.

(En hou me ten goede. Ik heb er geen data van. Voor mn gevoel komt hij toch best vaak met zn pass voor de goal)

28 november 2022 om 17:49

Westend. Tja ik vind zijn voorzetten juist heel matig, vooral als je vaak moet lezen hoe goed die wel niet aan de bal is. Tegen equador had die ook weer een 'voorzet' die 1 meter de lucht inkwam.

28 november 2022 om 18:12

Van zn snelheid, kracht, kopkracht en balhandeling moet hij het ook niet hebben. Het is dat hij vaak net op tijd is/ taktisch de boel aardig kan lezen. Staat hij er dan niet in voor zn voorzetten, dan weet ik al helemaal niet wat je met hem aanmoet.

28 november 2022 om 18:36

Westend. Ja ik vraag mij dat ook al een tijdje af wat je precies met Blind moet. Naast een paar verdwaalde Ajacieden en Louis op dit moment zijn wij denk ik niet de enige die zich dat op dit moment afvragen.

28 november 2022 om 20:42

Wle een heel slecht aanspeelpunt, want Depay viel ook dramatisch in.

28 november 2022 om 20:43

Balbehandeling van Blind is juist heel behoorlijk en functioneel.

28 november 2022 om 20:49

@westend
Dumfries had twee wedstrijden een passingspercentage van 60%. Dan mag je even gaan banken hoor

Frenkie speelt misschien nog niet zijn beste wedstrijd, maar zonder hem zou het echt een drama zijn geweest. Het helpt natuurlijk ook niet echt mee dat de aanval niet echt aanspeelbaar is.

Wat een overdreven gedoe weer, zonder Frenkie zaten we nu al halverwege terug richting Schiphol. Verleg je kritiek lekker naar zeer matig spelende spelers zoals Koopmeiners of Bergwijn.

28 november 2022 om 17:15

Zo langzamerhand ben je nog de enige die vindt dat hij goed speelt.

29 november 2022 om 09:57

Oh ik ben zeker niet de enige, Bassie (ja die van Adriaan). Dat ga jij echter niet zien omdat je gebukt gaat onder een obsessie om alles wat Frenkie de Jong verkeerd doet uit te vergroten en alles wat hij goed doet naar beneden te praten. Totaal gestoord eigenlijk, moet je echt eens naar laten kijken op een praatstoel of ligbankje.

28 november 2022 om 17:28

Cosny: Grappig dat er op alle spelers van het Nederlandse elftal kritiek mag worden geleverd, maar als het Frankie de Jong is, staan een hoeveelheid mensen op hun achterste poten. Lijkt wel of dat hij God toegevoegd is. Hij speelt gewoon te vaak verstoppertje en risicoloos, waardoor het lijkt dat hij alles goed doet. Als hij meer risico in zijn spel legt, maakt ook hij fouten, maar heb je kans dat er meer gevaarlijke momenten uit voort komen. Het gaat er uiteindelijk om bij het voetballen dat er doelpunten worden gescoord en niet alleen om wie er het langst een bal vast kan houden of het vaakst een bal naar de juiste kleur speelt.

28 november 2022 om 18:02

Frankie de Jong? Wie is dat?

28 november 2022 om 21:53

Preditor, precies dat ja. Het ligt op Frenkiezone nooit aan hemzelf he. Net als bij Barca ligt het altijd aan de medespelers, de trainer, de positie, het gras, het weer etc..als hij een echte ster is staat HIJ op en laat hij zich iedere wedstrijd gelden op niveau. Een keer minder spelen prima maar je ziet hem te vaak niet. Voetballen kan hij maar nee het is geen wereldspeler en zal het nooit worden.

29 november 2022 om 09:55

Een reactie die past bij een clown zoals op je profielfoto. Risicoloos en verstoppertje zijn totale dooddoeners en laten zien dat je het spel totaal niet volgt. Vergeten dat hij de reden was dat we überhaupt van Senegal wonnen vanwege die geweldige assist? Natuurlijk ben je dat vergeten, het past namelijk niet in je straatje.

Heel het NL elftal valt tegen op 2 na. Alleen Noppert doet het goed net als Gakpo.

28 november 2022 om 17:01

Gakpo heeft rendement. Dat doet hij goed. Maar op die twee goals na raakt hij uiteindelijk ook geen knikker. Vind eigenlijk iedereen tegenvallen.

28 november 2022 om 17:27

Maar verdedigend laat Gakpo ook goed werk zien.

28 november 2022 om 20:24

Afschuwelijk. Een scorende aanvaller. Is ie nog niet eens in vorm ook blijkbaar.
🙄🙄🙄

wat wil je dan doen? Frenkie er uit halen? kritiek is prima, natuurlijk moet het beter maar Frenkie is altijd de eerste naam op het wedstrijdformulier. er valt meer te winnen door een voetballer voor Frenkie te zetten, en uberhaupt afspeelmogelijkheden te geven. ik zag gisteren een video met meerdere fragmenten dat Frenkie werkelijk aan niemand de bal kwijt kon

28 november 2022 om 17:04

Met Simons zal dat anders zijn verwscht ik. Zou ook ouderwets 433 spelen. We creëren nauwelijks kansen. Noppert Frimpong Vrij Dijk Aké
Roon Frenkie Xavi
Gakpo Luuk Berghuis.
Gooi de ballen maar voor de pot en schiet vaker uit de 2e lijn met Gakpo Berghuis.

Ook maar eruit dus? Nee maar het lijkt echt of velen niet echt het systeem kunnen of willen omarmen. Niet gewend mee zijn, niet van overtuigd oid. Maar daarnaast speel je ook nu steeds tegen enorm compacte teams. Centraal is het enorm vol dan heb je juist die extra middenvelder nodig om wat te kunnen forceren. Tegen een grote land die ook wil aanvallen en dus ruimtes weg geeft dan zou dit systeem wel optimaal zijn denk ik maar ja.

Goed gezien van Kieft. Pretentieloos postbode voetbal wat De Jong laat zien!

433 met Frenkie,de Roon en Xavi op t midden

Qua middenveld moet je ook wingbacks meenemen in de beoordeling, die zijn nergens, dan komt er veel terecht op Frenkie. Maar wie kan hij aanspelen? Voorin is het ook drama. Gakpo scoort maar is ook niet echt aanwezig om over rest maar te zwijgen. Slechtste xG in tijden, zicht op verbetering is er dus ook niet

28 november 2022 om 17:08

Gakpo is de laatste naam die ik zou noemen maar speelt buiten zn goals ook niet best.

Joh ga gewoon normaal voetballen ipv iedereen in een formatie te zetten waarin ze niet hun op hun sterkte spelen. 4-3-3. Gakpo scoort ook 2 keer maar is daarbuiten onzichtbaar, die moet je op links zetten en niet in de as, zet daar Xavi.

Bijzonder dat Frenkie vorige wedstrijd MOTM was. De populairste speler krijgt hem steeds blijkt weer.
Tegen Senegal vond ik Frenkie sterk, daarna wat minder. Maar tegenvallend?

Wat dacht je van alibi-verdediger van Dijk, die door iedereen als een wereldtopper wordt gezien. Buiten zijn kopkracht valt hij enorm tegen. Dumfries zelfde verhaal. Bij Bergwijn lagen de verwachtingen al helemaal laag en zelfs die kan ie niet waarmaken. Verkeerde speler uitgekozen om je punt te maken, Kieft.

28 november 2022 om 17:12

Van iedereen die je nu opnoemt verwacht niemand iets, van Frenkie juist wel, je verwacht dat hij het spel domineert en de regie heeft. Daar is niks van terug te zien, dus is de teleurstelling groter dan bij bijvoorbeeld een Bergwijn die niks brengt.

28 november 2022 om 17:25

Wordt er meer verwacht van Frenkie dan van Dijk ja? Volgens mij is het gewoon gelijkwaardig op dat vlak. Ik vind Frenkie wel veel moeilijker te vervangen bij afwezigheid.

28 november 2022 om 17:51

Het was toch al wel duidelijk dat Virgil op zijn retour is bij Liverpool, die gaat de kar niet trekken, waar Frenkie nu juist in zijn prime zou moeten zijn. Ik ben serieus als ik zeg dat ik Frenkie wel als schaduwspits of spits wil zien spelen. Niemand is zo balvast.

28 november 2022 om 21:56

Haha hakimziyach22..mag wim geen kritiek hebben op de o zo grote Frenkie? Wat sneu zeg. Misschien moet meneer de Jong zich gewoon laten gelden, op welke positie ook, en tegen welke tegenstander ook. Tegen Senegal viel ook hij door de mand, prachtige assist maar verder niet bijzonder en veel balverlies maar negativiteit mag hier niet over hem natuurlijk.

28 november 2022 om 23:27

Volgens mij heeft er iemand moeite met begrijpend lezen.. niet de eerste keer 😂
Waar zeg ik dat hij geen kritiek mag hebben? Ik zeg alleen dat Frenkie meevalt vergeleken met andere 'vedettes'.

Frenkie vertraagt het spel, we willen allemaal een Modric of Iniesta in hem zien maar dat zal hij nooit worden, ook geen Busquets. Misschien functioneerd Frenkie juist goed als aanspeelpunt in de spits, zodat hij daarna zijn versnelling in kan zetten en tot scoren komt.

Probeer dat morgen eens Van Gaal, gooi Frenkie in de spits.

Ik denk dat we teveel verwachten van Frenkie. Het is geen wereldtop. We zijn gewoon vies verwend geweest met spelers zoals Sneijder, VDV, Robben en vpersie.

28 november 2022 om 17:17

Je zou verwachten dat de rek er nog niet uit zou zijn bij F de Jong. Maar de pirouette's blijven, net als veel lopen met de bal. Geen dynamiek.
Voor ik de fanclub weer achter mij aankrijg: Ja, het is regelmatig een prima speler, maar net iets te vaak sneeuwt hij onder of is middelmaat.
Als hij het laat zien tegen landen als Duitsland, Spanje, Brazilie, enz, dan weten we dat zijn vormdip weg is.

Alle antwoorden mbt probleemoplossing middenveld bevatten in elk geval Xavi Simons.

Als het past qua veldbezetting en tactisch plan zou ik heel graag Berghuis ernaast zien.
Dat zou een koppel met veel gif en drive moeten zijn die het middenveld van de tegenpartij voortdurend bezig houdt en het ze lastig maakt.
Hopelijk komt F de Jong dan ook een keer los.

Eigenlijk laten de op papier beste spelers (Van Dijk, De Jong, Depay) het afweten, waarbij Depay gewoon niet fit is. In de hier bewierrookte De Jong heb ik het nooit zien zitten. Die draait vooral tussen zijn eigen 16 en de middellijn, maar zodra het drukker wordt (naar voren) dan zie je hem niet. Heb je helemaal niks aan.

F. de Jong staat eigenlijk zonder hulp op het middenveld. Koopmeiners was dramatisch slecht tegen Ecuador, en de beide wingbacks voegden niets toe. En met die messcherpe dekking van de Ecuadorianen was er voor hem geen eer te behalen. Was een roepende in de woestijn.

28 november 2022 om 22:00

Pirlo werd en modric wordt ook kort gedekt, daar moet je onderuit kunnen voetballen als je van (wereld)niveau bent. Dus dat geneuzel altijd over de Jong dat het aan medespelers en tegenstanders ligt is altijd zo'n onzin.

Na Ajax heeft de Jong sowieso niet veel meer laten zien. Net als de Ligt niet echt beter geworden.

We hebben amper een aanval want Bergwijn/depay brengen aan de bal bijna niets. en Gakpo lukt het ook niet. Janssen is het niet. Klaassen gaat wel diep maar kan aan de bal ook niet veel. 0 afspeelmogelijkheden behalve terug en breed. Van Gaal stond bij Ajax en Az toch beken als iemand die zn team aanvallend en verzorgd voetbal liet spelen. Dat lukt hem bij Oranje nog niet echt.

Ik krijg steeds meer de indruk dat, net als bij Barcelona, Frenkie De Jong beoordeeld wordt alsof hij een type Kevin De Bruyne is. Maar Frenkie De Jong is helemaal geen spelverdeler. Je gaat Busquets toch ook niet beoordelen op zijn goals en assists?! Bovendien, kritiek uiten op Frenkie De Jong (Kieft) en Van Dijk (Van Basten) terwijl het gebrek aan kwaliteit bij de andere 9 spelers het probleem is, begrijp ik ook niet helemaal.

28 november 2022 om 20:15

Busquets speelt de bal tenminste door en is sterk tussen de linies en dat heeft Frenkie stukken minder. Frenkie zijn kracht ligt in het opendraaien en dribbelen maar dat voert hij vaak te ver door.

28 november 2022 om 20:53

Eens, Frenkie is veel meer een controlerende speler en zet verdedigend ook heel veel werk. Wel moet hij veel doseren in zijn spel, simpel houden en af en toe die dribbel of het wegdraaien.

Dan hebben we ze allemaal gehad nu toch? Of iemand nog iets te zeggen over blind?

Ach, gewoon winnen van Qatar en je zit in de finalerondes. Slechter kan het volgens mij niet meer worden dus wie weet pieken ze op het juiste moment.

Waarom zou je niet 433 kunnen spelen

Noppert

Dumfries-de vrij-van dijk-mallacia

De jong-de roon-simons

Depay-de jong-berghuis

Spijker op de kop van Kieft. De Jong is een alibi-voetballer. Hakjes, draaien, breed, allemaal op de eigen helft. Het levert helemaal niets op. En dan dat komen halen van de bal bij de verdediging. Ronduit slecht en irritant. Dat passje over 10 meter kan van Dijk ook wel geven. Niet voor niets komen de aanvallers niet in stelling. Er is gewoon geen middenveld bezetting.

Frenkie is een gehypte voetballer, die geen schot heeft, geen pass en geen diepte maakt. Maar oh wat zijn zijn dribbels goed. Het levert alleen helemaal niets op.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren