Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Rik Elfrink: Verhaal dat Mohamed Ihattaren wil stoppen wordt nog niet herkend

Laatste update:

Mohamed Ihattaren is nog niet van plan om een punt achter zijn loopbaan te zetten, zo meldt Rik Elfrink. Eerder op de dag kwamen er vanuit Italië berichten dat de negentienjarige aanvallende middenvelder zou overwegen om een punt achter zijn loopbaan te zetten. Dat lag volgens Elfrink echter ‘tot voor kort niet in de planning en wordt door bronnen rond de voormalig PSV'er nog niet herkend’. Ihattaren wil daarentegen wel stoppen bij Sampdoria, waarvoor hij voorlopig nog geen officiële wedstrijd speelde.

Calciomercato meldde dinsdag op basis van ‘geruchten uit Nederland’ dat Ihattaren zou overwegen om een punt achter zijn loopbaan te zetten. Volgens het Italiaanse medium zou de aanvallende middenvelder na de dood van zijn vader met een stevige depressie kampen. Vervolgens kwam ook La Gazzetta dello Sport met het bericht dat Ihattaren zou willen stoppen met voetballen, op basis van ‘lokale bronnen’ uit Nederland.

“Mohamed Ihattaren wil stoppen bij Sampdoria. Dat hij de voetbalschoenen nu al aan de wilgen wil hangen, zoals in Italië gemeld, lag tot voor kort niet in de planning en wordt door bronnen rond de voormalig PSV'er nog niet herkend. Per 1 januari kan hij eventueel overstappen”, zo reageert Elfrink, PSV-watcher voor het Eindhovens Dagblad, op de berichten die dinsdag de ronde deden.

Ihattaren keerde vorige maand vanwege privéredenen terug naar Nederland en het Algemeen Dagblad en De Telegraaf meldden dat het nog maar de vraag was of hij zou terugkeren naar Italië. Juventus nam Ihattaren op de slotdag van de zomerse transferperiode voor enkele miljoenen over van PSV en verhuurde hem direct aan Sampdoria. Daar trainde hij een week met de groep mee, om vervolgens in de eerstvolgende wedstrijd tegen Internazionale (2-2) de volledige wedstrijd op de reservebank te blijven.

Kort na dat duel concludeerde de technische staf dat Ihattaren niet wedstrijdfit was en kreeg hij een individueel trainingsschema. La Gazzetta dello Sport schrijft dat Ihattaren zo’n vijf kilo te zwaar was. In eerste instantie hield Ihattaren zich aan het trainingsschema om hem weer fit te krijgen. De aanvallende middenvelder leek begin deze maand fit en zou volgens trainer Roberto D'Aversa klaar zijn geweest voor de wedstrijden tegen Cagliari en Spezia.

Ihattaren keerde echter terug naar Nederland voor hij zijn officiële debuut voor Sampdoria maakte. Hij voelt zich naar verluidt niet serieus genomen in Italië en wil daarom niet meer terugkeren naar Sampdoria. Er werd eerder ook gemeld dat Ihattaren zich zou onttrekken aan het regime dat hem bij Sampdoria is opgelegd en regelmatig niet verschijnen op trainingen. Daarnaast zou hij dus niet als een prof leven en geregeld gespot zijn in het uitgaansleven van meerdere steden. Voorlopig zou Sampdoria geen flauw idee hebben waar Ihattaren momenteel uithangt.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
2 november 2021 om 17:44

Ihattaren is ziek. Hij heeft mentale problemen, dat kan gewoon niet anders. Hij heeft hulp nodig, en stap 1 is dat hij dat zelf onderkent, en die hulp gaat zoeken. En dan hopen dat hij die hulp een beetje in de luwte kan krijgen. De rest doet er niet toe. Labyad is niet ziek. Dus die kan je niet vergelijken.

2 november 2021 om 17:26

Als je met een depressie kampt zijn rationele keuzes lastig te nemen. Ik zou als ik Ihattaren was snel terugkeren naar Nederland, dicht bij de familie en misschien weer beetje voetballen op een niveau met minder druk. Mentaal beter worden moet nu het voornaamste doel zijn, financieel binnen zijn is niets waard als je je intens slecht voelt.

2 november 2021 om 17:28

Hij kan dat dan beter naar buiten brengen mocht dat zo zijn. Dan zal het begrip in de voetballerij er ook zijn. Nu is iedereen van mening dat hij een slechte mentaliteit heeft

2 november 2021 om 17:45

Gila, hahahaha wat een onzin zeg wat jij uitspreekt. “even over aangesproken”, hij wordt er letterlijk elk topic op aangesproken, bij elk topic gaat het over Japie. Dan verwacht ik bij een serieus onderwerp tenminste een beetje medelijden met Ihattaren en niet het constante gelijk halen bij Japie.

2 november 2021 om 17:46

@baardgrasmus en Japie

Eens met Baard, volledig eens. En Japie, ook eens met jou, maar dan moet hij wel zelf onderkennen dat hij een flink probleem heeft. Dat is voor veel mensen niet makkelijk. We weten ook niet zeker of het een depressie of iets anders is. Hij moet eerst hulp accepteren en aanvaarden dat hij die nodig heeft. Als hij er klaar voor is, kan hij het dan naar buiten brengen.

2 november 2021 om 17:46

@gilau dan vind ik nog steeds dat Schmidt ook bepaalde dingen anders kon doen. Als je complimenten krijgt van analisten na een goede wrdstrijd tegen Ajax in een moeilijke periodr en de coach gaat zeggen niet overdrijven want het was geen Messi niveau fan doe je wel erg je best om die jongen nog verder in een dip te helpen

2 november 2021 om 18:06

Madrista, idd moeten we te doen hebben met Ihataren. Tragisch verhaal lijkt t te worden. Hopelijk schijnt achter de wolken de zon.

3 november 2021 om 02:34

Als je kijkt naar de foto lijkt het alsof hij 10kg is aangekomen. Hij heeft zeker hulp nodig, aangezien hij zich bij Sampdoria niet in de basis kan spelen. Bij Psv was het al zichtbaar dat hij het mentaal zwaar heeft.

2 november 2021 om 17:26

Dat is helaas niet hoe een zware depressie werkt, als het niet gaat, dan gaat het niet.

2 november 2021 om 17:27

Ik denk eerder dat die jongen gigantisch met zichzelf in de knoop zit na het overlijden van zijn vader. Dit is niet zijn schuld, niet die van Samporia, Juventus, Schmidt of PSV. Dit is een jongen van 19 die iets traumatisch heeft mee gemaakt en daar helaas niet mee om kan gaan.

2 november 2021 om 17:34

Precies, het is vooral heel sneu voor hem. Hoop dat hij erbovenop komt! Voetbal is maar bijzaak.

2 november 2021 om 17:29

Alleen gaat hij zo’n keuze niet baseren op “feesten en leven”. Lijkt erop dat hij totaal niet meer gemotiveerd is voor topsport door bepaalde levensomstandigheden, wat heel geloofwaardig klinkt als je ziet hoe hij de afgelopen maanden was. Ik wens hem veel succes en sterkte, en hopelijk vindt hij weer zijn rust in de keuze die hij uiteindelijk het beste vindt.

2 november 2021 om 17:35

Als ik lees dat hij in een zware depressie zit, denk ik niet dat zijn hoofd naar feesten staat.

Ik snap dat hij het moeilijk heeft maar waarom maakt(e) hij dit dan niet kenbaar binnen zijn eigen cirkel, dan weet je dat je toch niks opschiet door helemaal naar Italië te gaan. Of hij moest (naief) hebben gedacht dat dit een nieuwe en frisse start kon zijn geweest.

2 november 2021 om 17:38

Kan ook te maken hebben met zijn cultuur.Voor dat iedereen begint te blerren dat ik het op zijn achtergrond werp, ik ben zelf van marokkaanse komaf.Er wordt niet altijd makkelijk gesproken over psychische klachten en vaak wordt je doorverwezen naar de koran.Dit is overigens ook bij andere godsdiensten soms het geval.

2 november 2021 om 17:54

@anunciato32 Oprecht bedankt voor je bijdrage. Ik weet zelf zeer weinig over de Marrokaanse/islamitische cultuur, dus ook niet hoe het zit met de plek van psychologische klachten in die cultuur. Vind het wel echt sneu voor die jongen.

2 november 2021 om 18:09

Zijn situatie doet mij gewoon denken aan een verkeerde studiekeuze. Je kiest ervoor omdat je niet echt weet wat je anders moet doen en wordt door je vader (in zijn geval door Raiola) een beetje gestuurd naar een richting die 'zekerheid' biedt. Uiteindelijk voel je je daar niet thuis en ga je twijfelen of je ergens wél op je plek gaat zijn. Dan stop je met die studie en ga je puur zoeken naar iets waar je je lekker bij voelt. In zijn geval: ga lekker bij AZ voetballen. Weinig druk, maar wel ambitie. Goede faciliteiten, goede begeleiding. Niet ergens heen gaan waar je je niet op je gemak voelt

2 november 2021 om 18:13

Wat een onzin en wat een aannames, wie zegt dat hij psychische klachten heeft? Geestelijke gezondheid wordt over het hoofd gezien bij Marokkanen. Maar niet alleen bij Marokkanen, over de hele wereld wordt geestelijke gezondheid over het hoofd gezien. Op de werkvloer, door je partner, door de media. We hebben het allemaal over Corona maar niemand rept over de vele zelfmoorden of de mentale gesteldheid van de mensen die hun banen zijn verloren. Ik ken heel veel mensen die juist energie en positiviteit halen uit de Koran in tijden van nood dus voor die mensen is het een redding, zo ook de Bijbel of wat dan ook. Die jongen heeft wss gwn spijt van zijn keuze voor Sampdoria, die gaat echt niet stoppen hoor.

2 november 2021 om 18:14

Sowieso is depressie een heftig iets. Adriano was een van de beste spitsen ter wereld totdat hij zijn vader verloor en binnen no time stopte met voetballen en niet al te veel larmter zelfs bij een Braziliaanse bende zat. Geld en vrouwen konden hem ook niet meer gelukkig maken. Hij was totaal ontspoord

2 november 2021 om 18:21

Japie dat klopt, vooral bij Inter was het een fenomeen. Weet je toevallig hoe het hem nu vergaat?

2 november 2021 om 18:21

Japie Adriano is de perfecte voorbeeld, nooit meer een speler zoals hem gezien, de link naar hem en zijn vader kun je direct leggen, met Ihattaren heb ik meer het gevoel dat hij zich belazerd voelt en bovendien in een ander land is beland waar hij zich totaal niet op had voorbereid, er worden hier wel met heel veel aannames gestrooid maar er kunnen vele redenen achter zitten.

2 november 2021 om 18:27

@Sulejmanii hij schijnt zijn leven nu weer op de rit te hebben alleen is hij wel flink wat kilo's aangekomen maar die depressie heeft bij hem echt jarenlang geduurd

2 november 2021 om 18:29

@ayCaramba Hij beheerste echt alles idd en was de gedoodverfde opvolger voor R9 destijds. Echt enorm jammer dat we daar niet langer van hebben kunnen genieten. Ik hoop dat het Ihattaren beter verloopt en dat in ieder geval weer gelukkig wordt en daarnaast hopelijk het plezier in het voetbal kan terug vinden. Desnoods op een lager niveau

2 november 2021 om 18:33

@Anunciato32 Uit onderzoek is gebleken dat psychische klachten bespreken het grootste taboe is onder Nederlanders dus waarom je nu doet alsof het iets met de Marokkaanse cultuur te maken heeft is me een raadsel. Verder ben ik ook heel benieuwd naar je bron wat betreft je stelling met betrekking tot de koran.

2 november 2021 om 18:51

Is het ook taboe om over mentale ziekte te praten binnen Marokkaanse cultuur? Los van dat er (naar mijn inziens onterecht) nog steeds een aura van schaamte omheen hangt

2 november 2021 om 18:51

Haha hoezo bron? Die jongen geeft aan zelf Marokkaanse achtergrond te hebben en zal dus vermoedelijk bekend zijn met hoe dit soort zaken in 'zijn' kring geregeld worden. Hij zal nergens pretenderen dat dit wetenschappelijk onderbouwd is. Daarnaast kan het zo zijn dat psychische klachten bespreken zowel in Nederlandse als in Marokkaanse krijgen nog in de taboe-sfeer zit, wellicht in beide gevallen op een andere manier.

2 november 2021 om 19:10

@XaviFCB Claims kunnen we allemaal maken dus het zegt qua inhoudelijke waarde voor mij niet veel dat hij zegt Marokkaans te zijn. Net zoals we allemaal "vermoedelijk bekend" kunnen zijn met iets. Ik hecht veel meer waarde aan onderzochte bronnen in plaats van persoonlijke ervaringen van wie dan ook. En als psychische klachten het grootste taboe onderwerp is in dit land dan heeft het ook geen waarde om er een Marokkaans ding van te maken.

2 november 2021 om 19:41

Er wordt inderdaad vaak doorverwezen naar de Koran, zonder meer inhoudelijk te kijken naar de kwaal. Ik, als Marokkaanse moslim, ben fan van een combinatie van de twee. Of het een algemeen taboe is om er over te praten is wel extreem. Uit ervaring zie ik wel dat er een groot verschil is onder opgeleide en niet of minder opgeleide Marokkanen mbt het praten over dit onderwerp, maar ik denk dat dat een algemeen patroon is in alle culturen. We kunnen in ieder geval zeggen dat mentale gezondheid en kwalen wel worden onderschat door mensen. Vaak worden ze ook minder serieus genomen door mensen eromheen met alle gevolgen van dien. Een ander probleem is dat je, wanneer je dit kenbaar maakt als man, als zwak wordt bestempeld of daar bang voor bent.

2 november 2021 om 20:23

Ook in mijn Balkan cultuur is het een groot taboe. Pas geleden achtergekomen dat er een aantal familieleden behoorlijke mentale issues hebben gehad. In Nederland merk ik meer een verschil tussen ietwat conservatievere mensen en progressievere.

Ik kan het ergens wel begrijpen dat men het niet begrijpt, omdat mentale issues ontzettend irrationeel zijn. Daardoor is het voor men moeilijk om zich in een ander te verplaatsen. Des te meer reden om er openlijk over te praten.

2 november 2021 om 17:46

Ik heb zo gevoel dat hij spijt heeft van zijn keuze naar juventus toe en dan naar Sampdoria verhuur te worden dat hij liever in Nederland was gebleven.

2 november 2021 om 17:49

@medellin, iedereen met mentale problemen heeft zijn eigen tempo waarin hij voor zichzelf erkent dat er iets ernstigs aan de hand is. Het zou heel goed kunnen dat Ihattaren eerst nog in de ontkenningsfase zat, en dat hij in Italie binnen no time tegen een muur aan is gelopen. Dan zou het kunnen dat hij nu bezig is met het erkennen in zijn eigen kring. Die zullen dat dan niet direct aan de grote klok hangen. Ze zijn bij Juve en Samp echt niet gek, zij zijn ook mensen, hebben artsen en psychologen, dus zij weten ook hoe het werkt. De stilte die er nu heerst kan ook een teken zijn dat hij het binnenskamers heeft erkend. De media moet er dan vooral vanaf blijven. Die jongen heeft rust en hulp nodig.

2 november 2021 om 17:55

Heb zelf op 11 jarige leeftijd mijn vader verloren en dat je het niet kenbaar maakt heeft in mijn geval voor met schaamte en begeleiding te maken. Dat je niet durft je emoties te laten zien aan je naasten. Een masker opzetten is het makkelijkste voor je om te doen, zeggen dat het goed met je gaat enzo.

2 november 2021 om 18:45

Misschien omdat zijn omgeving mensen zijn die alles goed vinden wat die jongen deed omdat die toch veel geld verdiende voor zijn leeftijd. Toch jammer dat zijn zaakwaarnemer dan ook niet op tijd ingreep en gewoon wilde verdienen aan die jongen. Hopen dat die jongen er bovenop kan komen en dat hij weer langzaam aan kan starten met voetballen.

2 november 2021 om 18:47

Over mentale problemen praten is niet overal even makkelijk. Daar zit nogal een stigma op. Bij de ene cultuur meer dan de andere, maar eerlijk gezegd gewoon in iedere cultuur en zeker die van ons. Ook voor je waarde als voetballer is het eigenlijk nadelig. Daarnaast, het is een pikkie van 20, die zitten van nature al in de knoop.

2 november 2021 om 23:13

@Medellin, die nieuwe frisse start zal vast geroepen zijn, ik denk alleen niet door mo, maar wel door mister moneymaker rioolrat. Zogenaamde vaderfiguur die altijd het allllerrrrbeste voorheeft met z’n spelers…

Lastig natuurlijk.
Hopelijk krijgt hij professionele hulp. En zijn zaakwaarnemer ook want daar is ook iets mis mee. Hij had hem moeten helpen, al is het doorverwijzen.

2 november 2021 om 17:27

Dat heeft hij al jarenlang, hulp moet je accepteren, anders heeft hulp weinig effect.

2 november 2021 om 17:28

Ah jij was bij de gesprekken tussen hem en zijn zaakwaarnemer? Een depressie is echt niet dat je de hele dag met je ziel onder je arm loopt. Sommige verbergen het zo goed dat niemand het ziet. Dus waarop baseer jij dat zijn zaakwaarnemer professioneel hulp moet zoeken? Iets zegt mij dat jij 0,0 weet wat een depressie inhoudt. Anders zou je deze conclusie niet trekken

2 november 2021 om 17:53

Duck, exact. Ik kan er helaas over meepraten, jij wellicht ook.

Depressies komen ook in verschillende vormen. Er was een bekende schaatser die wereldkampioen werd midden in een dikke depressie. Die kon alleen nog schaatsen, zodra hij van het ijs stapte, werd het weer donker. Bij anderen is het andersom, die kunnen helemaal niet meer werken en zoeken juist ergens anders nog wat afleiding. Als dat al lukt.

Toch denk ik dat de zaakwaarnemer, als die ook maar enigszins ervaring heeft met mentale problemen, het misschien best een beetje had kunnen zien aankomen. Maar goed, daar waren we niet bij. Mij verbaasde het vorig jaar al niks, als er toen gezegd werd dat Ihattaren met serieuze mentale problemen kampte. En dat is dus wat anders dan een mentaliteitsprobleem.

2 november 2021 om 18:01

Het was vorig seizoen al duidelijk dat het niet goed ging met Mo. Welke zaakwaarnemer haalt het dan in zijn hoofd om zo’n jongen uit zijn vertrouwde omgeving te halen en in zijn eentje in het buitenland te stallen. Dan is geld je enige drijfveer en kan de speler je niks schelen.

2 november 2021 om 18:12

FCRRR. Hier valt echt gewoon niks zinnigs over te zeggen, want wij weten niet hoe het proces ging. Wellicht kwam Mo zelf met het idee om naar het buitenland te gaan? Heeft hij hier op aangedrongen enz... En wellicht inderdaad heeft zijn zaakwaarnemer hier een kwalijke zaak in gespeeld. Je kan het gewoon niet zo stellig zeggen als jij het doet.

2 november 2021 om 18:40

Ducktaildo, Ik geloof best dat je het verborgen kunt houden.

Maar hij kwam afspraken niet meer na, was heel veel ziek en had geen motivatie om fit te worden. Dat zijn signalen dat het niet goed gaat.

2 november 2021 om 17:29

Precies. Wat psychologische - en loopbaanbegeleiding zou niet verkeerd zijn. Het zou toch zonde zijn als op deze manier zijn kwaliteiten verloren gaan. Misschien instappen op een lager niveau en het plezier terugvinden?

2 november 2021 om 17:54

Ik denk persoonlijk dat hij gewoon echt ziek is al. En dat het op dit moment te laat is om op een lager niveau te gaan spelen. Hij moet eerst gewoon echte goede hulp krijgen en samen kijken hoe hij de draad weer op kan pakken, en wanneer. Kan zomaar een flinke tijd duren.

Prima keuze. Lekker naar school, baantje zoeken en een gewoon leven in de luwte, kan me voorstellen dat hij daar naar snakt.

2 november 2021 om 17:30

Precies. Zo zie je maar dat geld succes en roem niet voor eenieder altijd is weggelegd. Al is het in zijn situatie wel door vervelende omstandigheden tot stand gekomen.

2 november 2021 om 17:42

Sorry hoor, dat zie ik hem ook niet doen. Hij is veel geld gewend, dat zal snel op zijn en ik zie hem niet een bijbaantje bij de AH nemen. Snel geld lonkt, misschien wel met afglijden van de ladder. Daarnaast vergt een opleiding als je al weet wat je wilt ook veel tijd en discipline.

2 november 2021 om 17:57

Als hij daar gelukkig van wordt, moet hij dat doen. Maar ik denk dat hij mentaal ziek is op dit moment. Dus eerst beter worden, en dan kijken waar hij gelukkig van wordt. Andersom lukt niet.

2 november 2021 om 19:00

@vernon dat ben ik wel met je eens maar doen waar je gelukkig van wordt kan bijzonder bijdragen aan het herstel

2 november 2021 om 20:10

@nuanceman, een van de problemen is dat je, als je depressief bent, ook niet gelukkig wordt van de dingen waar je normaliter wel gelukkig van werd. Ik zit er op dit moment midden in, ben normaal een fanatieke fietser, maar beleef op dit moment totaal geen plezier aan rijden op een racefiets. Ze zeggen inderdaad wel dat het kan helpen, maar dat effect heeft het tot nu toe niet. Het kan zijn dat dat bij anderen sneller gaat natuurlijk, dat hoop ik dan maar, ook voor Ihattaren.

Ik zou als ik hem was lekker stoppen. Profvoetbal is ook niet alles. Hij kan nu nog wel met tegenzin zijn contract bij Juventus uit gaan zitten maar uiteindelijk is het belangrijkste dat je doet wat je leuk vind.

2 november 2021 om 17:47

Maar het is de vraag wat hij op dit moment wel leuk vindt. Als hij echt depressief is dan zal die op het moment weinig dingen hebben waar die echt gelukkig van wordt. Het is natuurlijk niet even een knop die je even om kan zetten

2 november 2021 om 17:59

Eens met Ducktaildo. Als hij niet depressief is en hij wordt gelukkig van stoppen, dan moet hij dat vooral doen. Maar ik denk ook dat hij ziek is nu. En dan moet hij eerst beter worden, en dan weer zien waar hij gelukkig van wordt. Het is mogelijk dat dat voetbal is. Maar dan moet hij nu een stap opzij doen, hulp zoeken, en als hij beter is, weer terugkomen. Dat kan, maar kost tijd.

2 november 2021 om 17:51

Daarom, Burger King Utrecht centraal zoekt altijd personeel

Pff, wat zonde zeg. Het persoonlijke drama heeft denk ik veel invloed op hem gehad. Hoop dat hij snel weer het plezier terug vindt, en daarmee de mentaliteit, want hij is nog maar 19 en er zijn nog genoeg kansen voor hem

Het is een zeer benarde situatie. Vindt het oprecht tragisch allemaal…dan heb je talent, maar qua mentaliteit is het een onvoldoende.

Ik hoop voor die jongen dat hij op zijn minst een goed contract bij Juventus heeft getekend. Hij lijkt het echt heel lastig te hebben met het verlies, wat logisch is hoor. Ieder zijn ding. Zielig om te lezen...

Was zo'n groot talent en leek mij ook gewoon echt een leuke en prima jongen. Maar zo zie je maar weer wat voor impact een overlijden van een dierbare kan hebben.

Ik geloof niet dat hij op zijn 19e al wilt stoppen met voetballen, maar wellicht niet bij Sampdoria inderdaad. Wellicht toch weer dichter bij huis? In Nederland ergens verhuurd worden, dicht bij thuis, maar dan niet naar PSV. Lijkt mij dat hij gewoon lekker moet kunnen voetballen en dicht bij zijn geliefde moet wonen. Wellicht dat het dan nog ''goed'' komt.

Z.s.m hulp zoeken lijkt me, je vader verliezen op zo'n jonge leeftijd is natuurlijk verschrikkelijk, helemaal wanneer je er na een aantal jaar nog steeds niet overheen bent, professionele hulp is al vaker aangeboden aan Ihattaren maar heeft dit steeds geweigerd, lijkt me nu eens tijd om dit te accepteren om jezelf mentaal weer op de rit te krijgen. Het is echt geen schande als je hier niet alleen overheen kunt komen, dat is menselijk, ben zelf ook lang depressief geweest, een zwaar kut gevoel en iets waar je in je eentje vrij moeilijk tegen kunt vechten. Overigens is voetbal ook in zo'n geval alleen maar bijzaak.

2 november 2021 om 18:14

Fijn dat je er doorheen bent gekomen en hopelijk de oude weer bent of aan het worden bent. Strijder!Enkel en alleen Mo is diegene die aan zichzelf kan werken door middel van professionele hulp. Moet hij alleen zelf willen en in mijn ogen is hij zelf daar nog niet klaar voor. Maar ik bekijk het vanaf de zijlijn. Ben zelf op 13 jarige leeftijd mijn moeder verloren. Begin van de puberteit, ook Mo was en is vrij jong. Wijsheid leert dat het jaren kan duren voor dat je de stap naar professionele hulp maakt. In ieder geval ik zelf heb er jaren over gedaan om het zelf te verwerken en uiteindelijk via professionele hulp. Om het enigzins een plek te geven. Het verlies draag je immers tot de dood. Hopelijk voor Mo: dat hij ergens zichzelf weer weet op te klimmen, in ieder geval in het leven. Het heeft namelijk zoveel moois. Ik hoop het van harte voor hem.

2 november 2021 om 18:44

"wijsheid leert dat het jaren kan duren voor dat je de stap naar professionele hulp maakt." Heb je gelijk in. Hoewel dit ook bij ieder persoon weer anders is natuurlijk. Op het begin denk je vaak dat je er zelf wel weer bovenop komt, bij sommige mensen lukt dit ook zeker maar na lange tijd is om hulp vragen zeker geen schande, ook goed dat je uiteindelijk gekozen hebt voor professeionele hulp, juist die stap maken is misschien nog wel het lastigste van de hele proces, iemand anders binnen in je wereldje laten. " Het verlies draag je immers tot de dood" Klopt zeker weten! Hoop hetzelfde voor Mo.

Ook goed dat jij er uiteindelijk overheen bent gekomen, helemaal op 13 jarige leeftijd, ook jij bent zeker een absolute strijder kerel!

Tsja, als het mentaal niet goed met je gaat is het niet handig om naar een heel ander land te gaan. Een betere zaakwaarnemer zou hem daar op moeten behoeden.

2 november 2021 om 17:37

Ik snap wat je bedoeld maar wat nou als die zaakwaarnemer er helemaal niet vanaf wist? Ik weet uit eigen ervaring dat je een depressie prima kunt wegacteren zodat de buitenwereld niets doorheeft. Je hoeft het zelfs bij anderen niet te voelen maar die klap komt dubbel zo hard terug wanneer je thuis alleen op de bank zit.

2 november 2021 om 18:43

Daar word je nou zo schofterig voor betaald om dat soort dingen van je cliënt wel te weten. Maar ja als je zoals Raiola alleen maar dollartekens in je ogen hebt. Is eigenlijk gewoon misdadig dat je bedenkt om zo’n jonge jongen die het moeilijk heeft omdat zijn vader is overleden dan alleen naar Italië te sturen.

2 november 2021 om 18:55

Dat laatste is een ander verhaal en ben ik met je eens. Maar ook al krijg je tien miljard om met iemand te werken. Als diegene zijn depressies voor je verborgen houdt, en dat kan echt prima, kom je dat natuurlijk ook nooit te weten.

Toch wel erg vervelend om te zien hoe we met zijn allen Ihattaren bekritiseren om zijn houding zonder dat we weten wat er speelt. (Deed er zelf ook aan mee). Een zware depressie is erg heftig en het is dan ook logisch dat hij zich niet volledig op het voetballen kan richten

2 november 2021 om 19:52

Dat er een reden voor is betekend niet dat je er geen kritiek op kunt hebben. Zijn houding is slecht los van de reden die dit verklaard.

2 november 2021 om 20:29

Maar als zijn houding verklaard kan worden door zo’n gegronde reden, dan mogen we toch ook ietwat meer begrip tonen? JJ maakt een behoorlijk sterk punt.

2 november 2021 om 20:39

Psv had heel vee begrip en zelfs contractverlening aangeboden. Als je dan alsnog voor de hoofdprijs wil gaan dan moet je ook zelf de consequenties dragen.

Hopelijk doet hij hetgeen het beste voelt. Als hij besluit door te voetballen dan zou ik een stap naar Utrecht niet zo vreemd vinden. Minder druk, hij is er geboren en hopelijk hervindt hij daar zijn plezier weer. Jongen met een geweldig talent maar als het niet lekker voelt dan kun je misschien beter stoppen en iets anders doen waar je wel gelukkig van wordt.

Terug naar Nederland en voetballen bij FC Utrecht. Dicht bij huis.

Heb met die jongen te doen .. dit verklaard ook het vaak ziek melden en afwezig zijn bij psv .Deze jongen heeft iets vreselijks meegemaakt en heeft dit duidelijk niet kunnen verwerken .. Toen ze vader nog leefde zagen we in verschillende artikelen dat dat zijn held was zijn motivator en zijn grootste fan .. denk dat deze jongen nog lang niet klaar was om weer op het veld te staan omdat zijn hoofd nog helemaal was zat en nog zit .. sterkte mo. Je zit in een lastige situatie hopelijk kom je hier sterker uit en zullen we je over een tijd weer zien schitteren. Misschien wel bij fc Utrecht. Lekker dicht bij je familie en je moeder… ik werk en zie dagelijks mensen met zware depressies aangezien ik hulpverlener ben in de psychiatrie..

Deze hele saga komt mijn strot uit. Heel triest dat hij zijn vader is verloren, maar om nou volledig te ontsporen slaat helemaal nergens op. Misschien beter als hij zich op anders focust. Dan zal hij misschien beseffen wat voor talent hij vergooit.

2 november 2021 om 18:17

Zeg dan niks inplaats van zo een domme reactie plaatsen. Sommige mensen kunnen een verlies van een dierbare niet zo goed gebeurt vaker dan je denkt. dat hij ook nog eens in de spotlight staat waar iedereen maar wat over hem te zeggen heeft helpt ook niet mee.

Het slagen van een voetbal carrière hangt van zoveel factoren af, helaas is het deze jongen niet gegund. Als hij nog een comeback maakt moet hij in een warm bad stappen. Een Ron Jans zal hem het beste liggen denk ik. Maar tegelijkertijd professionele hulp zoeken en proberen mentaal sterker te worden want je kan niet je hele leven bij Ron Jans in een team spelen.

Heb het al eerder bij hem opgemerkt. Buiten het feit dat iemand die depressief is een beetje positiviteit in zijn leven nodig heeft komt onzekerheid en tekort aan zelfvertrouwen ook veel bij kijken. Deze jongen snakt ook naar positieve berichtgeving over hem (hij was al afgeschreven terwijl er nog niks speelde). Het is lastig om zonder enkele reden als jonge knaap van held naar schlemiel te gaan in de media en de publieke opinie zo over je te laten bepalen. Dit soort jongens leven voor de bühne. Laat hem aub naar Feyenoord komen (of desnoods ajax). Hij moet weer geloven in zichzelf, ik wil absoluut niet dat zijn talent verloren gaat. Heb in de afgelopen 30 jaar naast R9 niemand zo een bal zie meeslepen, balbehendigheid en uitzonderlijk schottechniek (beter dan iedereen in het Nederlands Elftal).

2 november 2021 om 18:14

Druk van Feyenoord of Ajax moet hij in deze situatie zeker niet doen. Beter op een lager niveau waar hij veel aan spelen kan toekomen en het plezier in het spelletje en nog veel belangrijker in het leven weet terug te vinden.

We weten natuurlijk niet wat er van waar is. Hij zou zelf toelichting moeten geven. Maar als er maar een fractie waar is van wat hier staat is dit natuurlijk enorm treurig. Dit gun je niemand en zeker niet een jonge jongen. Hopelijk komt hij uit de slop. Misschien iets anders dan voetbal? Ik weet het niet, maar uiteindelijk is het belangrijkste dat je iets leuk doet!

Wel heledag rondjes rijden over de Kanaalstraat in Utrecht, muziek hard doen, en broodjes grillworst eten…. Geloof er weinig van mensen, deze jongen heeft t zelf verpest hoe hard t ook klinkt.

2 november 2021 om 17:59

Hij moet zichzelf hervinden. Je ziet aan zoveel dingen dat hij in een depressie zit/zat. Kijk alleen naar zijn gelaatsuitdrukkingen en kijk die wallen onder zijn ogen (+ depressieve blik). Utrecht is zijn stad logisch dat hij rondjes rijd daar

2 november 2021 om 19:16

Als het waar is klinkt jouw verhaal eerder als iets dat de depressie bevestigt voor mij, met zijn vrienden door de stad rijden etc geeft hem misschien juist een vorm van afleiding. Het is makkelijk oordelen over een ander, maar uiteindelijk weet je niet hoe hij zich voelt en op wat voor manier het overlijden van zijn vader hem beïnvloed.

2 november 2021 om 19:54

Boeit ook allemaal niets. Hij moet presteren of wat anders gaan doen. Dat is nu eenmaal de harde werkelijkheid die voor iedereen geld.

Was te verwachten behalve raiola die het niet door had,Lekker een familie mens die net z’n vader heeft verloren ook nog is scheiden van ze en hem ergens weggooien daar in Italië waar ze niet eens een halal slager hebben.Kan het wel begrijpen,niemand om je heen.Tis alleen maar trainen en naar huis gaan in je eentje zitten.Helemaal als je depressie hebt wordt het alleen maar erger.

Ikzelf heb te maken met C-PTSS en depressie en ik kan deze jongen heel goed begrijpen.
Maar zijn omgeving moet er nu wel alles aan doen om die jongen professionele hulp te geven. Alleen kom je er niet uit, en als je omringd ben door de verkeerde mensen kan het snel nog slechter gaan met die jongen.

Maar wat ik niet snap is dat zijn zakenwaarnemer ook verstoppertje aan het spelen is. Hij moet juist met Mo gaan praten en met zijn club om een oplossing te vinden voor dit geval.

Kereltje is 19 maar cognitief een jaar of 14-15 Lastig verhaal.

2 november 2021 om 18:18

Ah...jij kent hem persoonlijk of je bent een alwetende ziener of psycholoog ? Ga toch weg....jij kan niet weten wat zijn cognitieve leeftijd is.

Is hij niet verplicht om zijn huidige contract af te kopen wanneer hij zijn carriere nu echt zou willen beeindigen?

Een club kan ook niet zo maar van een speler af. En ik kan me best voorstellen dat een aantal mensen bij Chelsea heel depressief werden van Bogarde.

Tja lastige situatie. Als de begeleiding van PSV niet geholpen heeft gaat het met een transfer en een verhuurperiode in Italië helemaal niet helpen.
Het is wel duidelijk dat hij er behoorlijk last van heeft, dat gun je niemand. Hij heeft iemand naast zich nodig die hem weet te raken en weer het goede pad op weet te krijgen. In deze situatie stoppen zou ook niet de juiste beslissing zijn.

Tenenkrommend deze reacties. Mensen doen hier net of ze met Mo geknikkerd hebben vroeger en dicht bij hem staan. Niemand weet de ins en outs. Slechte zaak ook van de PSV watcher van ED om het verhaal te ontkrachting. Creert hier in mijn optiek alleen maar meer speculaties. Maar ja de views en de retweets en de naamsbekendheid is belangrijker dat het prive leven van een 19 jarige jongen.

Is er niet iemand die op een goede manier met deze knul kan omgaan en hem helpt de juiste richting te kiezen. Familie en vrienden lijken hem namelijk niet op de juiste wijze te helpen.

Professionele hulp en een andere zaakwaarnemer zijn denk het beste advies wat.je hem kan geven. Laat Juve daarna hem uitlenen aan een club als Utrecht, of Sparta of Vitesse. Dichtbij familie en kan dan lekker zijn ding doen.

Mijn mening is gebaseerd op geruchten dus mits het waar is..

Het is ook niet vanzelfsprekend in zijn cultuur om naar iemand in PSV te stappen en kenbaar te maken dat je mentale problemen ondervind, als je dat niet gewend bent kan dat best lastig zijn.
Maar uiteindelijk zal je open kaart moeten spelen hoe moeilijk ook, en anders met steun van iemand uit je omgeving, mensen die om heen geven ‘moeten’ dan toch hem dat zetje geven lijkt mij.
Vraag me af als hij depressiesymptomen heeft valt dat zijn familie en naasten niet op?..die hadden ook met psv kontakt kunnen zoeken,
maar hoe hij zelf dingen heeft ‘opgelost’ zit ook een tikkeltje ‘schijt’ aan, iedereen kent de voorbeelden inmiddels, mentale ongemakken gaan niet altijd en vanzelfsprekend gelijk met schijt aan alles.

Als je in het betaalde voetbal zit is er geen ruimte voor elke keer weer een kans, ik denk zelf al weet ik t niet zeker, dat die jongen mentaal gewoon helemaal niet geschikt is voor profvoetbal, zoals velen hem voor zijn gegaan, alleen valt het bij hem meer op door zijn exceptionele talent, er waren er zat met gemiddeld niveau die niet met naam bij t grote publiek bekend zijn.


Die jongen mag hopen dat een Utrecht hem in genaden aanneemt. Wordt Maher 2.0

Ik hoop dat hij ergens al wat euro's apart gelegd heeft, of geïnvesteerd. Met deze mentaliteit is hij zelfs niet in staat om carrière te maken bij de Kruidvat.

die moet een goede beurt hebben, dat helpt tegen elke depressie, maar even serieus, hoe sneu is het voor hem als dit echt waar is, heeft te snel ja gezegd op een avontuur in italie, maar om je daar zonder reden niet te laten zien is nog schandaliger, dan kan je de grootste depressie hebben die er bestaat, maar je zal het toch kenbaar moeten maken aan je werkgever, je kan niet zomaar even weglopen en denken dat het wel goed komt

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren