Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Mario Been: ‘Ik zou zeggen: dat is er één voor Ajax. Dat meen ik echt’

Laatste update:

Mario Been ziet in Owen Wijndal een geschikte linksback voor Ajax. De aanvoerder van AZ werd eerder dit jaar gelinkt aan de club uit Amsterdam, maar tot concrete interesse is het vooralsnog niet gekomen. AZ liet bij monde van technisch directeur Max Huiberts weten dat er niet verkocht wordt aan Ajax, omdat de Alkmaarders de concurrenten niet sterker willen maken. Been noemt dat ‘onzin’ en ziet Wijndal naar de Johan Cruijff ArenA verkassen als het juiste bedrag op tafel komt.

Als rapporteur van De Telegraaf neemt Been Wijndal op in zijn Elftal van de Week. De oud-voetballer zag de Oranje-international een sterke wedstrijd spelen tegen PEC Zwolle (3-2). “Owen Wijndal groeit steeds meer naar zijn oude niveau toe, na zijn blessure en allerlei transferperikelen”, merkt Been op in de krant. “Hij laat zien een heel bepalende speler te zijn bij AZ en gaf ook de assist op de 1-2, waarmee de ploeg terug in de wedstrijd kwam. Ik zou zeggen: dat is er één voor Ajax. Dat meen ik echt. Het lijkt een probleem dat AZ niet aan Ajax wil verkopen, maar dat vind ik onzin. Als ze gewoon het gewenste bedrag krijgen, dan mag het toch ook Ajax zijn?”

"Er wordt vaak geroepen dat wij nooit in Nederland zullen verkopen. Wat wijzelf hebben gezegd: als je bovenin wilt meedraaien, is het raar je beste spelers te verkopen aan de club waarvan je wil winnen. Dan zet je jezelf kleiner weg dan je wil zijn", zei Huiberts afgelopen zomer in een interview met Voetbal International als reactie op vermeende interesse van Ajax in Wijndal. De technisch directeur ziet Ajax niet als een stap vooruit voor Wijndal. "Ook hier heerst prestatiedruk en wordt op hoog niveau getraind. Ik kijk naar de weerstand op competitieniveau en die is bij beide clubs hetzelfde", zei Huiberts in juni. "En Owen speelt inmiddels ook in de basis van Oranje, hoeveel groter moet de druk uit Nederland nog worden?”

Huiberts deed zijn laatste uitspraak begin juni, voordat het EK was begonnen. Wijndal had destijds een basisplaats in het Nederlands elftal onder toenmalig bondscoach Frank de Boer. De AZ-back verloor de concurrentiestrijd van Patrick van Aanholt en kwam op het EK geen minuut in actie. Waar ploeggenoten als Teun Koopmeiners (Atalanta), Calvin Stengs (OGC Nice) en Myron Boadu (AS Monaco) hun gewenste transfer kregen, bleef Wijndal achter in Alkmaar. Inmiddels is de back met AZ in gesprek over een nieuw contract. De marktwaarde van Wijndal wordt door Transfermarkt geschat op vijftien miljoen euro.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Blijft triest beleid van AZ. Jongens van de club die dan gegijzeld worden en verplicht naar het buitenland moeten gaan om een stap te kunnen zetten.

1 november 2021 om 08:32

Het is zoals Huiberts zegt: ‘jezelf niet kleiner wegzetten dan je wilt zijn’. En dan met de nadruk op ‘wilt zijn’. Want een topclub zijn is zoveel meer dan elk seizoen in de top 3 eindigen. En dat is helemaal geen diskwalificatie, kijk naar Atalanta in Italie. Draait nu al jaren mee bovenin, maar de topclubs in Italie zullen nu eenmaal altijd Juve, Inter en Milan zijn. En dat vinden ze prima. En AZ kan zich ook beter schikken in die rol. Lekker elk jaar de top 3 aanvallen, met soms een uitschieter naar CL voorrondes halen en soms een uitschieter naar beneden door te verliezen in de eerste ronde van de play offs.

1 november 2021 om 08:37

Oké dat is interessant. Zijn Feyenoord of psv dan wel een topclub in jouw ogen?

1 november 2021 om 08:37

Het is gewoon een beleid waarmee men wil doorgroeien als club op aller gebied. Het lijkt me gek dat een club zich gaat schikken en alle ambitie de ijskast indoet. Gegijzeld is sterk uitgedrukt, aangezien de partijen met elkaar een contract zijn aangegaan met een einddatum. Als alle clubs zich zouden schikken zou de eindstand aan het begin al duidelijk zijn.

1 november 2021 om 08:38

@suc

het verkopen van een speler aan Ajax of PSV maakt ze niet kleiner danm dat ze zijn. Zijn gedrag maakt hem kleiner.

En hoe zit het met zijn aankopen bij Ajax (o.a. de Wit) en PSV (gudmunshon, Aboukhlal), maakt dit die clubs kleiner?

Het is ook niet helemaal slim. Als hij voor 15 miljoen Wijndal kan verkopen aan Ajax, doet AZ zeer goede zaken. Voor zelfde geldt, haalt Ajax weer een Taglifco of een Martinez voor helft van dat geld.

Wijndal is een leuke speler, maar zal niet Europese top zijn. Dus als je 15 miljoen krijgt (wat hoop geld is, doe je super zaken).

Max kan verder beter goed kijken naar Overmars. Ajax wil ook subtop/top bestormen in Europa. Maar Overmars zou nooit zielig doen en zulke domme uitspraken.

1 november 2021 om 08:45

SashHaha. Is natuurlijk makkelijk zeggen. Denk jij dat AZ akkoord gaat als een talentvolle speler een 2-jarig contract wilt omdat die een vervolgstap ziet bij bijvoorbeeld een Ajax? Is AZ nog zo coulant met speeltijd wanneer een speler zijn 1-jarig contract niet wilt verlengen? Blijf het gewoon triest vinden hoe zij met jongens van de club omgaan. Vooral als je ziet hoeveel eigen jongens uiteindelijk slagen bij een club in het buitenland als zij direct de stap maken. Til heeft het nu toch ook veel leuker nu die bij een club speelt waar AZ niet aan wilt verkopen dan ergens in Rusland op de bank te zitten? Ik zou als talentvolle speler wel 2x nadenken om bij AZ een contract te tekenen. Je enige uitweg is naar het buiteland of je contract uitzingen op de tribune.

1 november 2021 om 09:17

AZ heeft toch nooit gekozen voor het beleid waarbij spelers op de bank komen als ze niet verlengen? Svensson is dit seizoen vertrokken met een aflopend contract en speelde daarvoor alles als hij fit was. Het is prima dat men twee keer nadenkt over het tekenen van een verbintenis, maar vergeet niet dat die gasten ook blij zijn dat ze doorbreken en juist heel blij zijn dat ze een contract aangeboden krijgen.

1 november 2021 om 09:19

@ductaildo,

Wat een aansteller ben jij! Denk jij dat Ajax Noa Lang aan PSV of Feyenoord zou verkopen bijvoorbeeld? Natuurlijk niet! Dan kan ik ook zeggen ik zou wel 2x nadenken voordat ik een contract teken want als je het niet aankan moet je naar het buitenland, natuurlijk gewoon onzin. Het lijkt mij vrij logisch dat AZ haar beste spelers liever aan buitenlandse clubs verkoopt. Daarnaast moet je ook niet overdrijven, Ajax is bijvoorbeeld helemaal niet geïnteresseerd in die spelers van AZ, omdat ze gewoon vrij duur zijn. Zo'n Boadu kost gewoon om en nabij de 20 miljoen euro, dan moet hij wel heel goed spelen wil Ajax daar een flinke winst op boeken, kortom veel te veel risico.

Buiten dat is AZ een hele fatsoenlijke club die talenten volop de kans geeft, dus ik zie weinig redenen om geen contract te tekenen. Je voorbeeld Til gaat natuurlijk ook nergens over, hij gaat zelf naar Rusland en er was geen interesse van Ajax of PSV. Ook weet je natuurlijk hartstikke goed dat Feyenoord en zelfs PSV het budget niet hebben om een sterspeler van AZ te kopen.

1 november 2021 om 10:01

@MrKrillin: Of Az het goed doet als ze Wijndal voor 15 mln aan Ajax verkopen weet ik niet en is ook afhankelijk van wat andere clubs bereid zijn te betalen.

Maar het is wel een vreemde opstelling van Az. Ik kan het nog begrijpen als je Ajax meer laat betalen dan een buitenlandse club, maar als Ajax de juiste prijs betaalt ben je toch gek als je het niet accepteert? Even afgezien hoe realistisch het is dat AZ Ajax als concurrent ziet, moet je vooral naar jezelf kijken. Als je vertrouwen in je eigen organisatie hebt dan geloof je er toch in dat je meer met dat geld kunt doen dan Ajax?

Dat gezegd hebbende zou ik ronduit misselijk worden als bijvoorbeeld Sinisterra door Ajax zou worden opgehaald. Echter als dat voor het juiste bedrag is zou ik dat de clubleiding niet kwalijk nemen. Echter hoe een speler op die keuze wordt afgerekend vind ik een ander verhaal (zie ook Berghuis). Ik zie de kleinering ook meer in de beslissing van de speler dan die van het clubbestuur die gewoon de beste deal proberen te maken.

1 november 2021 om 10:41

SasgHaha. Ah dus als een speler aangeeft naar Ajax, PSV of Feyenoord te vertrekken dat mogen zij het seizoen gewoon uitvoetballen. Dan is dit beleid nog vreemder dan ik al dacht. Ipv hem verkopen, laat je hem transfervrij alsnog vertrekken naar de concurrentie en geef je hem dat laatste seizoen nog ontwikkelingstijd? Dat is pure kapitaalvernietiging

1 november 2021 om 10:44

Volgens mij zijn de enige aanstellers degene die dit stukje beleid verzinnen bij Az. En mijn voorbeeld van Til slaan natuurlijk wel ergens op, want zijn enige vervolgstap zou sowieso in het buitenland liggen, aangezien hij in Nederland ergens naartoe zou kunnen. En wat Ajax doet moeten zij lekker zelf weten, maar mocht Noa Lang niet naar jouw genoemde clubs mogen met zelfde reden als AZ op geeft, dan zou ik hetzelfde zeggen. AZ moet eens hun plek kennen en weten dat zij alles behalve een eindstation zijn voor talenten in Nederland. Nog een paar geflopte talenten in het buitenland en AZ kan qua transfersommen ook een toontje lager gaan zingen. Kijken of zij dan nog steeds niet aan Ajax, PSV en Feyenoord willen verkopen

1 november 2021 om 11:14

@ducktaildo,

Wat Ajax doet moeten zij lekker zelf weten en wat AZ doet niet? Erg hypocriet van je. Je voorbeeld Til slaat inderdaad nergens op! Guus Til kostte 18 miljoen denk jij dat er een club was in Nederland die dat voor hem neer zou hebben gelegd. Wat verwacht jij dan dat AZ zegt laten we hem verkopen voor 8 miljoen aan PSV? Natuurlijk is AZ niet de nummer 1 club voor de grootste talenten, maar aan de andere kant zijn er veel jongens doorgebroken en hebben ze een mooie transfer gemaakt. Die jongens profiteren ook van AZ, bij de andere clubs kopen ze gewoon meer aan en gokken ze toch minder snel op een talent. Ik denk dat een Til bijvoorbeeld niet door was gebroken bij Ajax met van de Beek voor zich. Hier praten over gijzelen gaat dan ook helemaal nergens over. Daarbij komt ook nog is het feit dat veel spelers ook de eredivisie willen verlaten.

Of de transfersommen omlaag gaan is natuurlijk afwachten. Ik denk persoonlijk dat het wel meevalt. Voetballers van alle clubs mislukken, ook van PSV en Ajax kun je een heel lijstje maken en zelfs van de nog grotere clubs.

1 november 2021 om 11:24

AZ mag dus geen ambitie tonen en moet een toontje lager zingen? Geflopte spelers van AZ in het buitenland? Beste vriend, kijk is naar alle Feyenoord/psv en ook (jawel) ajax spelers. Hoeveel daarvan slagen daar in het buitenland? Donnie zit op de bank, bergwijn ook, Ziyech ook, Malen doet het ook niet goed. Zo kan het lijstje nog wel doorgaan. Dus zoiets is niet aan alleen AZ verbonden. Waarvan voorlopig Weghorst en Koopmeiners het nog keurig doen btw. Het lijkt me daarnaast logisch dat als je een gat wilt dichten met de top 3 dat je niet je beste spelers daar aan verkoopt en zo het gat vergroot niet?

1 november 2021 om 12:40

Wat AZ doet moeten zij toch ook zelf weten? Ik geef gewoon mijn mening wat ik ervan vind. Jij probeert er Ajax bij te betrekken? Daarom zeg ik dat het mij vrij weinig uitmaakt wat Ajax doet in deze situatie, want het gaat hier toch om AZ? En mijn voorbeeld van Til slaat wel ergens op, want hij zou sowieso niet naar de top 3 kunnen gaan, al zou er eentje 25 bieden. Dat PSV, Feyenoord en Ajax geen 18 miljoen willen of kunnen betalen is toch niet relevant? De deur staat sowieso dicht en dat vind ik gewoon belachelijk beleid. Volgens mij is het geven en nemen en bij AZ is het vooral nemen in deze. Die geven er dus geen fluit om als eigen kweek ergens in het buiteland zit te verpieteren op de bank, zolang zij maar niet bij de 'concurrentie' gaan voetballen.

1 november 2021 om 12:45

AZ mag zeker ambitie tonen, maar ik daarmee de ontwikkeling van eigen spelers in de weg te gaan zitten omdat jij jezelf als eindstation ziet van de eredivisie? Ik wil best wel een lijstje aangaan met alle geflopte eigen jeugd van AZ hoor. Weghorst is geen eigen product en Koopmeimer begint net aan zijn carrière in het buitenland. Noem eens 3 spelers van de AZ jeugd die de laatste 10 jaar in Europa een stabiele carrière bij de Europese subtop?

1 november 2021 om 16:10

Misschien moet je het stuk iets beter lezen. Huiberts zegt nl. het volgende:

"er wordt vaak geroepen dat wij nooit in Nederland zullen verkopen. Wat wijzelf hebben gezegd: als je bovenin wilt meedraaien, is het raar je beste spelers te verkopen aan de club waarvan je wil winnen. Dan zet je jezelf kleiner weg dan je wil zijn"

Hij zegt niet dat ze niet willen verkopen. Maar als je de ambitie hebt van AZ dat het raar is. En dat klopt ook. Stel dat Ajax 25 miljoen had geboden voor Til dan zou hij echt naar Ajax zijn gegaan. Stel dat Ajax 20 miljoen biedt voor Wijndal dan gaat hij echt wel. Als er buitenlandse partijen zijn die hetzelfde of meer dan Ajax betalen dan laten ze de speler liever naar het buitenland gaan. Nou daar hebben ze toch gelijk in.

Bij AZ weten ze ook wel dat ze nog lang niet op het niveau van Ajax zitten maar het is toch niets mis mee om dat na te streven? Topsport is het hoogste nastreven.

1 november 2021 om 08:48

Door je zo op te stellen zoals Max huiberts laat je juist zien dat je klein bent. Beetje hetzelfde wat Munsterman bij Twente deed. Kocht Fer bij Feyenoord om te laten zien dat ze groter waren dan Feyenoord en wilde geen spelers aan Ajax verkopen omdat hij de concurrentie niet wilde versterken.

Waarom zou je Wijndal niet aan Ajax verkopen? Met dat geld kun je weer gerichte aankopen doen waardoor je jezelf weer kan versterken. Dat gebeurt al zolang er betaald voetbal is.

Heel kortzichtig van AZ, beetje schieten in je eigen voet.

1 november 2021 om 09:35

Schieten in eigen voet vind ik overdreven. Het feit is wel dat iedere buitenlandse club ieder bod van Ajax zo evenaart op al die spelers, dus geld zal ze het uiteindelijk niet kosten. Misschien dat bepaalde spelers wel graag die overstap zouden maken, maar ik begrijp ook wel dat als een Nederlandse club aanklopt die meer moeten betalen dan een buitenlandse club. Buiten dat moet je je afvragen wat er gebeurt als het echt zo ver komt.

Je voorbeeld van Ajax en Twente is daarnaast ook wel wat anders. Ajax was destijds veel minder en Twente was beter dan AZ.. Denk dat je er zelf ook niet op zou staan te springen als Ajax spelers van Feyenoord koopt.

1 november 2021 om 11:14

Verkopen aan een concurrent kan mijns inziens best, dat is toch van alle tijden. Wel voor de juiste prijs. Als een buitenlandse club meer biedt dan verkoop je een speler aan hen. Is dat niet het geval dan kun je best aan Ajax verkopen , en andersom ook kopen van.

1 november 2021 om 11:39

Nou de laatste tijd zie je het heel weinig. Daarnaast is er nogal wat agressie naar voetbalspelers, trainers en bestuurders. Kan vanuit hun oogpunt dan ook zeker begrijpen, dat zij liever niet zulke transfers zien. Denk ook niet dat het heel vaak voor zal komen dat een binnenlandse club een bedrag biedt dat een andere club dan ook niet wil bieden.

1 november 2021 om 12:19

@mephisdepay: ik weet niet hoe wijndal in de markt ligt, maar als bijv. Ajax en ( ik noem maar wat) Getafe interesse in hem heeft, en beiden willen die 15 milj. betalen, dan denk ik dat Wijndal toch graag naar Ajax wil gezien het spel dat Ajax speelt en de salarissen die ze daar betalen. Wie is AZ dan om nee te zeggen?

1 november 2021 om 12:30

@pieterprins: het is natuurlijk wel zo dat een speler ook uitmaakt waar hij wil spelen. Als 2 clubs interesse hebben en Ajax is een van hen en je wilt daarheen verkassen, dan zal je vol inzetten daarop en die andere of in de wacht zetten of absurde eisen stellen.

1 november 2021 om 08:51

Maar elke nederlandse club verkoopt toch het liefst een speler aan een buitenlandse club !! De kans dat je dan meer voor je speler krijgt is veel groter.

1 november 2021 om 09:36

Het is wel een speler voor ajax mar als het zover komt !!!

1 november 2021 om 11:20

Eens, grootheidswaanzin ten top natuurlijk. Anderzijds doen die spelers er zelf ook aan mee natuurlijk. Als zo'n Wijndal zoals nu zelfs zijn contract wil verlengen bij AZ zorg je er ook zelf voor dat je straks rond je 26e op een zijspoor in Europa speelt. Want Ajax en PSV haken af om nog langer de absurde prijzen van AZ te willen betalen voor overschatte talenten. Van alles dat AZ voort heeft gebracht hebben alleen Dembele en Weghorst het elders structureel op een hoger plan laten zien. Ze zijn bij Ajax en PSV toch ook niet meer gek? Die hebben na o.a. Gudelj, De Zeeuw, Maher en Luckassen ook wel door dat je vrijwel zeker een kat in een zak koopt in Alkmaar. Dat Mario '10-0' Been daar aan voorbij gaat en roept dat Wijndal naar Ajax moet zodra hij even niet op de golfbaan te vinden is, verbaast me dan weer niks.

1 november 2021 om 11:27

Zoals vaker aangegeven, Malen en Bergwijn laten het nu ook niet echt zien hé vriend? Wat is de laatste Feyenoord speler die geslaagd is in het buitenland? Of de laatste PSV-er?

1 november 2021 om 11:48

Lozano, Depay en Wijnaldum, vriend. De vergelijking met Feyenoord gaat niet op, die vallen wat spelers betreft in dezelfde categorie.

1 november 2021 om 15:11

Maar deels mee eens. Dat weten die spelers zelf ook.
Wijndal is nu in gesprek over een nieuw contract. Als hij dan zelf ook naar de Nederlandse top wilt kunnen gaan moet hij dat contract of niet tekenen of er iets in op laten nemen waardoor hij ook naar een Nederlandse club kan.
En daarnaast weet eigenlijk niemand wat er gaat gebeuren als Ajax echt weer een keer langs komt voor een speler. Ik kan me niet voorstellen dat AZ nee zegt op het moment dat Ajax daadwerkelijk iets meer biedt dan een buitenlandse club.

Leuk dat Az een jaar of 2 heeft meegedaan boven in, maar dat maakt ze nog geen concurrent, om aan de top te komen en blijven staan is wel meer voor nodig dan een paar jaar mee doen, Az is geen concurrent en zal dat ook nooit structureel worden

1 november 2021 om 08:23

Precies. Ze kunnen nog zo hun best doen om topclub te zijn, en die ambitie is goed, maar dit slaat nergens op. Als spelers zien dat ze door AZ gegijzeld worden, dan zullen ze misschien ook niet meer naar AZ willen, omdat ze dan al weten dat een stap naar Ajax geblokkeerd wordt. Dat schiet dus ook voor AZ niet op. ALs ze een goed bedrag krijgen kunnen ze dat gebruiken om zichzelf ook weer te versterken. Dus ik zou me niet blind staren op binnenlandse transfers.

1 november 2021 om 09:29

Deze woorden spreekt hij toch ook alleen uit om de prijs omhoog te gooien

1 november 2021 om 11:04

"als spelers zien dat ze door AZ gegijzeld worden, dan zullen ze misschien ook niet meer naar AZ willen, omdat ze dan al weten dat een stap naar Ajax geblokkeerd wordt." Vraag gewoon eens aan bijvoorbeeld Wijndal of hij het gevoel heeft dat hij door AZ wordt gegijzeld voordat je onzinnige dingen roept.

1 november 2021 om 11:24

Ik denk dat AZ ook vooral spelers aantrekt die er wel rekening mee houden dat de top van Nederland er zeer waarschijnlijk niet in zit. Of spelers die elke Nederlandse club in het rechterrijtje al als verbetering zien. Vandaar dat AZ in de luwte van de druk graag in alle rust anonieme Scandinaviers brengt en zich ook geen onbegrip op de hals haalt als ze Sam Beukema, Bruno Martins Indi of Jordy Clasie halen en als volwaardige kracht beschouwen. Zulke geintjes hoef je niet te flikken bij Ajax, waar ze zich graag mee meten.

1 november 2021 om 12:25

kaassie, als jij me zijn telefoonnummer geeft, dan vraag, ik het, deal?

Is natuurlijk geen onzin allemaal. Stengs is niet gegaan, Boadu is niet gegaan, Koopmeiners niet, ze moesten en zouden allemaal naar het buitenland. Wijndal wordt nu hetzelfde hardop gezegd. Dat verzin ik niet, dat zegt AZ.

Ik hoop dat we het van hemzelf gaan horen. Dat hij zegt dat hij naar Ajax wil. En dan zien we wat er gebeurt. AZ zegt in elk geval dat het niet mag, dus mensen die nu bij AZ willen tekenen die zullen misschien nog wel een keer nadenken.

Dat geldt overigens ook voor de topclubs hoor. Als die allemaal, inclusief Ajax, spelers een jaar laten banken omdat ze niet bijtekenen, dan schrikt dat nieuwe spelers ook af.

1 november 2021 om 12:28

@gomes, dat kan, en dan zal dit "probleem" zich misschien niet meer zo vaak voordoen.

1 november 2021 om 08:32

Kokkie,

Dit jaar is AZ geen concurrent en volgend jaar kan het wel weer zo zijn. Het zal idd geen jaarlijkse concurrent worden maar zoals het er nu uitzie is er geen 1 ploeg jaarlijks een concurrent van Ajax.
Ajax staat gewoon boven de rest en PSV komt er dan aardig i de buurt maar kan voor alsnog niet jaarlijks aanhaken.

Wijndal is natuurlijk een meer dan prima speler voor Ajax. Heeft even een mindere periode gehad en is daar nu overheen. Ik denk dat ik hem liever ziet dat Tagliafico. Die verliest mij iets te vaak zijn hoofd en dat heeft wijndal helemaal niet. Ik denk ook dat Wijndal makkelijk mee kan bij Ajax.

Het is idd wel jammer dat AZ zich zo opstelt naar zijn eigen spelers. Ik vind als een club de juiste prijs betaald moet je hem dat toch niet misgunnen zou ik zeggen.

1 november 2021 om 08:41

@bliek

Volgend seizoen is AZ ook geen concurrent voor Ajax, PSV of zelfs Feyenoord. Hoe kom j er bij?

Ze missen daarvoor en te veel kwaliteit in de huidige selectie en kwaliteit bij de aankomende talenten. Een zeer goede stroming heb je niet ieder jaar.

Wijndal en Midsto de 2 beste voetballers hebben na dit seizoen nog contract voor 1 seizoen. Verwacht dat beiden wel graag weg willen.

Verder zit AZ vooral opgeschept met veel middelmaat. Hoe kan AZ, met hun omzet, op veel plekken versterkingen halen, doorselecteren op spelers als de Wit etc en talenten doorstromen die het niveau niet aankunnen.

1 november 2021 om 08:49

Mr.

Ik geef aan kan...
AZ heeft genoeg Budget hebben prima verkocht maar gewoon een ruk beleid.
Wat ik wilde aangeven is dat AZ een beleid heeft dat het 2 jaar kan aanhaken en dan 2 a 3 weer niet.

1 november 2021 om 09:01

Goede vraag. Hoe heeft Ajax dat kunnen doen na de verkoop van De Ligt en Frenkie?

1 november 2021 om 09:07

Alkmaar,

Ajax koopt natuurlijk ook genoeg spelers in die een hoge kwaliteit hebben.
Daarnaast hebben ze talenten klaarstaan die in kunnen stromen.

AZ heeft voor een hoop geld verkocht afgelopen jaar en ik denk oprecht dat ze gewoon Veerman hadden moeten halen.
Ja ik vindt hem persoonlijk ook te duur maar die verdiend zichzelf wel weer terug.
Daarnaast hetgeen wat AZ gehaald heeft is natuurlijk niet het niveau dat Ajax spelers haalt.
Ajax haalt spelers die gewoon een jaar kunnen wennen dat kan bij AZ en Feyenoord niet

Dus ja denk wel dat dit antwoord op je vraag is toch?

1 november 2021 om 10:07

Alkmaar54

"goede vraag. Hoe heeft Ajax dat kunnen doen na de verkoop van De Ligt en Frenkie?"

Geef toch ook duidelijk aan "met hun omzet"... Begroting van AZ is gewoon te klein om echt mee te draaien met de top van Nederland. Feyenoord de 3e club heeft een begroting die 3x zo groot is. Laat staan Ajax...

Grotere omzet kan je meer salaris bieden en meer geld neerleggen voor transfers.

Ajax kan aankopen doen tussen de 7 en 22 miljoen.
AZ zit meestal rond de 2 a 3 miljoen.

Wel verschil of niet?

Daarnaast, volgens veel AZ fans ook nu weinig kwaliteit in de jeugd die plek van Koopmeinders bijv kan opvangen of buitenspeler.

Bij Ajax zijn de Ligt en Frenkie meer dan prima vervangen door Timber en Gravenberch. En ook de volgende talenten en aankopen kloppen op de deur.

AZ voert gewoon keurig beleid. Heb laatst ook aangegeven dat een Arensen beter naar AZ kan kijken voor voorbeed dan een Ajax. Voor bijna alle clubs in NL is AZ gewoon de voorbeeld hoe je met slim beleid goed bedrijfsvoering kan uitvoeren.

1 november 2021 om 11:23

"volgend seizoen is AZ ook geen concurrent voor Ajax, PSV of zelfs Feyenoord. Hoe kom j er bij?" Dat wordt als sinds mensen heugenis geroepen maar is dat wel zo? AZ heeft al een aantal jaren laten zien dat ze met Feyenoord kunnen concurreren om plek 3 of liegen de eindstanden van de afgelopen 5/6 jaar of nog langer soms en geeft dat een vertekend beeld? 2 jaar terug had ik ze een zeer goede kans gegeven om kampioen van Nederland te worden of heb ik me dat verbeeld? Afgelopen seizoen zijn ze in de strijd om plek 2 pas op het laatste moment afgehaakt en ging PSV er mee aan de haal. Als jij dat geen concurrentie noemt, hoe wil je dat dan noemen? Op Europees vlak is AZ inderdaad geen concurrent voor Ajax en PSV maar nationaal wel ook al heeft AZ voor het 2e opeenvolgende jaar een valse start gemaakt in de competitie maar ook dat hoort bij een club die naar de top wil groeien, dat gaat nu eenmaal gepaard met vallen en opstaan.

1 november 2021 om 12:34

Eens met Kaassie. AZ heeft het al jaren prima gedaan. Ze kopen ook vaak weer verrassend goed in. Dat dat dit jaar misschien net minder is, dat kan, maar dat is nu voor het eerst in jaren. Ik ben al jaren verbaasd dat ze elke keer na een leegloop weer zo'n goed team hebben staan.

Twee jaar geleden heeft Ajax de CL plek gekregen terwijl ze gelijk stonden. Ik vond dat terecht, maar AZ was toen gewoon een duidelijke concurrent.

1 november 2021 om 08:44

Ons aller Ajax heeft binnen Nederland toch überhaupt geen concurrenten? We zijn ver verheven boven het niveau van de andere clubs hier.

Dat gezegd hebbende, AZ doet het wel leuk de laatste jaren en heeft alle recht zich tegenwoordig top drie van Nederland te noemen, ten koste van Feyenoord. Want daarvoor geldt pas: één leuke seizoensstart in vier jaar maakt je nog geen concurrent. AZ heeft de laatste jaren veel meer concurrentie getoond, met in het speciaal het afgelaste Corona jaar.

1 november 2021 om 08:58

Martijn voor je een hoop de wereld in slingert kijk even naar de eindstanden van de laatste 10 jaar.
Pak daarna ook nog even de prijzen erbij en zeg dan nog eens hoe je het zie....

Maar geeft niet bashen is altijd lekker toch?

1 november 2021 om 12:39

Martijn,

"verheven" zelfs, toe maar. Ajax is op dit moment duidelijk een maat te groot voor de rest. Maar dat is niet elk jaar zo, en kan ook zo weer veranderen. Ten Hag gaat een keer weg, bepalende spelers bij Ajax worden of te oud of gaan weg. En dan is het op een gegeven moment weer gedaan.

Anderhalf jaar geleden rondden we door corona het seizoen af met Ajax en AZ op evenveel punten.

Hmm.. ik weet het niet hoor. Waarom zou Wijndal er één zijn voor Ajax?. Het zou handig zijn als er ook argumenten worden gegeven waarom dat zou zijn.

1 november 2021 om 08:42

Xii
Zijn spel..opkomende back en na AZ heb je eigenlijk alleen Ajax en PSV voor sportieve verbetering binnen NL.

1 november 2021 om 11:01

Krillin, zie jij hem weleens spelen? Vind het erg karig en er lijkt ook geen verbetering in te zitten. Om de wedstrijd een goeie voorzet of versnelling, nou poehoe. Hij is niet beter dan Blind of Nico, dus zou dan derde keus zijn. Het vermelden niet waard dus.

1 november 2021 om 11:12

@olesmit

Is dat gebaseerd op dit seizoen? Ja dit seizoen is hij wat minder, dan vorig seizoen. Hij was toen wel vaker goed. Kwam vaak goed mee op, voorzet en zocht vaak voetballende oplossing.

Uiteraard zijn Blind en Taglfico beter/verder.

Of hij bij Ajax nodig is, weet ik niet. Hangt allemaal af hoe spelers ontwikkelen. Mocht Taglifico weggaan, heb je Blind en daarachter Baas en Salaheddine. Zou natuurlijk leuker zijn als een van de 2 doorbreekt.

Voordeel van Wijndal is natuurlijk dat hij volgend seizoen 22 jaar is en erg ervaren. Dus heb je weer iemand die geen talent is en richting middengroep gaat qua leeftijd. Past wel in het spel en natuurlijk een potentiele Oranje speler.

Of hij het niveau aankan, geen idee.

De technisch directeur ziet Ajax niet als stap vooruit voor Wijndal 🤪 Ik moest het twee keer lezen, maar het staat er.

1 november 2021 om 08:40

Daarmee bedoelen ze waarschijnlijk kwa competitie, als het echt gericht naar Ajax is dan is de TD niet helemaal wakker😂

1 november 2021 om 08:57

Hij bedoeld idd kwa competitie omdat ze tegen dezelfde tegenstanders spelen. Maar dat de druk bij AZ ook hoog is slaat helemaal nergens op. Zo'n seizoen als AZ nu draait zou bij Ajax meteen weer een revolutie opleveren. Valentijn zou iedere dag 3 kollometjes aan Ajax wijden enz. En hij vergeet voor het gemak even dat je ook CL speelt bij Ajax en veel meer geld verdiend. In bijna alle opzichten een flinke stap vooruit dus.

Prima dat hij zo'n houding aanneemt maar ik vind het zelf een beetje ongepast en arrogant. Misschien dat ze op dat gebied ook proberen te concurreren.

1 november 2021 om 09:33

@orgineel,

Mooi die laatste zinnen. Maar AZ is nog niet zover

De druk bij Ajax , Feyenoord en denk ook PSV is veel anders dan bij AZ.
Ik snap zeker dat AZ liever een buitenlandse transfer ziet.
Aan de andere kant als een Nederlandse club genoeg betaald laat je hem toch gaan.
Op een gegeven moment gaat de speler zelf ook mokken.

1 november 2021 om 09:50

Ja ik snap wel als ze een Ajax, PSV of Feyenoord tax zouden toevoegen bij een binnenlandse transfer. Net dat beetje extra omdat je hem liever naar het buitenland ziet vertrekken maar wanneer de speler zelf een voorkeur uitspreekt voor een binnenlandse club zou ik hem dat zeker gunnen tegen het juiste bedrag. In principe is het voor AZ ook niet ongunstig wanneer een jeugdproduct van hen via een andere club richting de top gaat.

Van de andere kant vind ik het als Ajacied allemaal wel prima. Dure aankopen bij AZ hebben ons niet bijster veel opgeleverd.

1 november 2021 om 10:27

Manodedios en anderen, dit is een uitspraak van een hele tijd geleden van Huijberts, (vlak na corona jaar) puur om de prijs op te vijzelen of uit zelfoverschatting na t corona jaar toen ze gelijk in punten stonden. Heel veel mensen vonden AZ toen ook de terechte CL kandidaat ipv Ajax (waarschijnlijk meer door anti-Ajax gevoelens dan gebaseerd op feiten, maar dat terzijde) waardoor Huijberts t hoog in zijn bol kreeg en echt dacht dat AZ een concurrent was. Denk niet dat ie dat nu nog steeds zo denkt, laat staan durft uit te spreken.

Jammer voor zo'n speler dat ze hem zelf niet zijn club laten uitkiezen. Mocht er series interesse zijn van Ajax en het bod is goed, dan moet je het zo'n jongen toch gunnen. Zie niet in waarom hij naar het buitenland moet vertrekken tegen zijn zin in.

Het is mooi dat AZ de ambitie heeft om mee te doen om de titel, maar de waarheid leert dat ze dat niet ieder jaar doen en Ajax wel. Ook overwintert Ajax de afgelopen jaren redelijk vaak en spelen ze dus meer Europese potten. Tot slot moet je bij Ajax elke wedstrijd, terwijl er bij AZ weinig hommeles is als je een keer vierde eindigt. Toch nog wel een stap. Of het ook de juiste is voor Wijndal zelf is natuurlijk een tweede.

Wijndal naar Ajax ? De man die de grootste praatjes heeft na het geven van twee goeie voorzetten en drie dribbels langs de lijn ? Nee dankje. Hou maar lekker in Alkmaar.

"de technisch directeur ziet Ajax niet als een stap vooruit voor Wijndal. "ook hier heerst prestatiedruk en wordt op hoog niveau getraind. Ik kijk naar de weerstand op competitieniveau en die is bij beide clubs hetzelfde""

Hahah als hij maar gelooft dat de weerstand zelfde is...tegen AZ vliegen bijna alle tegenstanders het liefst ook 100% in.
Gelijkpel tegen AZ wordt ook gevierd als een overwinning.

AZ stond 17e en er was amper druk of kritiek op de trainer in de media (misschien uitzondering een plaatselijke krantje).

De beste man heeft echt een bord voor zijn hoof.

1 november 2021 om 08:59

Mrkrillin, ik denk dat je eens een keer uit je ivoren toren moet kruipen. Ajax roept al jaren dat het aansluiting wil bij de topclubs van Europa. AZ roept al jaren dat het aansluiting wil bij de topclubs uit Nederland. Prima als jij van het slag bent dat ambitie vies vindt, maar heb die kritiek dan ook op Ajax als het liever niet haar beste spelers voor weinig geld naar een Everton of zo wil laten vertrekken. Je reacties hebben een hoge mate van selectiviteit en hypocrisie. AZ is op veel vlakken Ajax in het klein. Probeer eens voor 1x je clubbril af te zetten en op deze wijze naar de ambities van AZ te kijken.

1 november 2021 om 09:07

Alkmaar54

"ajax roept al jaren dat het aansluiting wil bij de topclubs van Europa."

Lol, zie wat ik hier boven getypt had om 08.38

"max kan verder beter goed kijken naar Overmars. Ajax wil ook subtop/top bestormen in Europa. Maar Overmars zou nooit zielig doen en zulke domme uitspraken."

Ja wij hebben die ambitie ook, nee Overmars zou niet janken in de media.

1 november 2021 om 09:55

Ajax probeert idd te concurreren met de Europese top. Stel je eens even voor dat Overmars zou zeggen dat een transfer naar PSG geen stap vooruit zou zijn. Dan zou hij volkomen terecht uitgelachen worden.

Ik vind de ambities van AZ juist mooi. En ook goed om die uit te spreken. Maar je mag ondanks torenhoge ambities best wel wat realistischer over het heden praten als club zijnde.

Wijndal is een hype, lekker naar het buitenland vertrekken dan zou ik zeggen. Daar ga je toch geen miljoenen aan spenderen? Psv kan nog wel een back gebruiken maar je kan vast wel iets voor minder scouten of uit de jeugd evt halen. Slecht voor het Nederlandse voetbal overigens de denkwijze van AZ, je bent gewoon een subtopper met een incidentele uitschieter en komt geen seconde bij de top.

1 november 2021 om 09:25

De vraag is natuurlijk wat er gebeurt als een speler als Wijndal bijvoorbeeld alleen naar Ajax wil en Ajax is daadwerkelijk bereid om flink te betalen. Dan geloof ik niet dat zij dat zullen dwarsbomen. Buiten dat moet je ook niet onderschatten voor wat voor bedragen de spelers van AZ gaan, dat zijn gewoon forse bedragen zelfs voor Ajax. Zijn die spelers van AZ talentvol genoeg om er zo'n bedrag voor te betalen? Ik denk het niet. Neem nou zo'n Boadu die deed het bij AZ aardig maar daar ga je toch nooit zoveel voor betalen als Ajax zijnde. In het buitenland smijten ze met geld dus ook logisch dat AZ daar liever aan verkoopt.

1 november 2021 om 09:30

Dat laatste wat je aangeeft zou ook een argument kunnen zijn, maar zoals ik het lees is het argument niet het financiele maar vooral het sportieve schijnbaar en daar vind ik wel wat van.

1 november 2021 om 09:47

Denk dat het een combinatie van beide is. Als de td van PSV of AZ dit zou hebben gezegd dan zouden we ook niet zo verbaasd zijn als hier. Terwijl AZ vorig seizoen 1 punt minder had dan PSV en het seizoen daarvoor zelfs boven PSV eindigde. PSV was in de periode daarvoor natuurlijk veel sterker en is natuurlijk een grotere club. Maar als je jezelf als top 3-4 club ziet dan begrijp ik wel dat je liever niet meer je spelers aan Nederlandse clubs verkoopt. Buiten dat blijft het natuurlijk afwachten wat er gebeurt als het echt een keer zou gebeuren.

Als Wijndal graag naar Ajax wil kan hij dat duidelijk maken naar AZ toe. De keuze is aan AZ, of ik ga voor een redelijke transfersom naar Ajax of ik verleng mijn contract niet en loop gratis de deur. Er zijn al voorbeelden genoeg geweest.

Wat mij betreft direct kopen Ajax. Dat kost ze zeker een x aantal punten per seizoen. Verdedigend echt niveau "net niet" en dan druk ik me nog voorzichtig uit..

Helemaal niks meer kopen van AZ

En een linksback is voorlopig niet nodig nog.

Waarom zijn ze toch altijd bezig om spelers voor Ajax aan te bevelen? Van welke club ben jij Mario Been? Schiet toch op kerel, ga je met een echte club bezighouden.

1 november 2021 om 12:43

Ok omqdat hij een Feyenoord verleden heeft mag hij als analist niet over andere clubs praten. Met jouw redenatie heb je alleen oud spelers die hun oude bewieroken als analisten. Saai hoor.

Ik denk dat ie niet goed genoeg voor Ajax is en in Alkmaar keurig op z'n plaats is.

Ik zou hem ook graag bij ons psv zien. Maar daar hebben we max al lopen die veel geld gekost heeft. Ik vind wijndal wel beter maar het verschil is ook weer niet gigantisch.

Als ajax zijnde deze jongen gewoon transfervrij oppikken.

Wat een visionair die Been …

Az moet dit jaar ten minste twee spelers verkopen. Hiervoor komen in aanmerking Wijndal en karlsson.
Ajax gaat zeker niet op jacht naar Wijndal. Ik denk dat hij op zijn top zit en aangezien Ajax spelers wil hebben waar nog rek in zit, komt hij niet in aanmerking
De opmerking van huibert slaat natuurlijk nergens, maar dan ook nergens op. Az is in vergelijking met Ajax een kleine club. Daar heb je mee te dealen of je het leuk vindt of niet en je daar aan spiegelen is niet alleen zinloos, maar ook gewoon erg dom. Je wilt graag tafellaken zijn, maar je bent servet. Niets mis mee.

Als we dit doorvertaling na de rest van de clubs betekend dit dat geen eredivisie club nog verkoopt aan AZ..

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren