Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Franse media prijzen ‘goddelijk’ Ajax: ‘Lille had het sinds PSG niet zo lastig’

Laatste update:

In Frankrijk wordt met veel respect gesproken en geschreven over Ajax na de 1-2 overwinning op Lille OSC in de tweede ronde van de Europa League. Met name de veerkracht van het elftal van trainer Erik ten Hag kan op waardering rekenen van de Franse media. De strafschop die Ajax kreeg in de 87ste minuut, nadat Nicolás Tagliafico naar de grond was gegaan na een duel met Renato Sanches in het strafschopgebied, veranderde alles voor de thuisploeg.

"Lille gooit zijn eigen glazen in tegen Ajax", zo concludeert L'Equipe na de knotsgekke slotfase van de Europese ontmoeting. De Franse krant verwijst vervolgens naar de strafschop voor de bezoekers, toen de thuisclub nog met 1-0 leidde. Op aanraden van de VAR checkte arbiter Ivan Kruzliak het videoscherm, waarna de bal op de stip ging. "Dat moment veranderde alles voor Lille. Sanches aarzelde een tiende van een seconde, wat fataal bleek te zijn. In plaats van de bal raakt hij Tagliafico. Kruzliak was vastbesloten, maar de VAR twijfelde. Is dit echt een fout van Sanches of forceerde Ajax hier een strafschop? De penalty bleef uiteindelijk staan. Tot woede van Lille, maar het maakte Tadic niets uit", zo wordt verwezen naar de late gelijkmaker van Ajax.

La Voix Du Nord heeft een mooie omschrijving van de Europese kraker van donderdagavond in petto. "Lille wordt beroofd van een wonder tegen het goddelijke Ajax", zo kopt de regionale Franse krant. "De koploper in Ligue 1 zag er niet goed uit tegen de Bataafse opponent, die vooral voor rust veel kansen wist af te dwingen. Lille heeft het sinds de thuiswedstrijd tegen Paris Saint-Germain (0-0, red.) in december niet meer zo lastig gehad op eigen veld. Maar door de zeer sterke verdediging bleven ze wél in leven. Lille zal nu echter met goede ideeën moeten komen om de zaken volgende week in Nederland nog recht te kunnen zetten."

Brian Brobbey schiet Ajax in knotsgek slot naar zege op Lille

De aanvaller schoot Ajax in de absolute slotfase naar de 1-2 zege in Frankrijk.Lees artikel

De Franse krant zag Lille verrassend de leiding nemen in de 72ste minuut, met het doelpunt op naam van Timothy Weah. "Ongelooflijk, het doelpunt kwam compleet uit de lucht vallen voor Lille. De Fransen waren tot dat moment niet meer dan een stel Pelgrims tegen het goddelijke Ajax. Een zege was heel ldichtbij, maar een beslissing van de scheidsrechter stuurde ze weer terug naar het vagevuur. Het is wreed, maar terecht." France Football komt eveneens tot de conclusie dat Ajax de overwinning verdiende. "Het is een logische nederlaag van Lille, ondank de zure nasmaak van de strafschop. Lille werd door Ajax met beide benen op de grond gezet. Het doorzettingsvermogen van Ajax betaalde zich uiteindelijk uit."

France Football zag Ajax na een moeizaam begin steeds beter spelen, ondank de afwezigheid van enkele gevestigde namen. "Ajax, zonder André Onana, Quincy Promes, Ryan Gravenberch en zelfs Sébastien Haller, drukte op iedere linie zijn stempel en Daley Blind was echt overal." Het Franse blad snapt ondanks de zege op Lille wel waarom Ajax de groepsfase in de Champions League niet heeft overleefd. "De fout van Tagliafico herinnert ons aan de derde plaats van Ajax achter Liverpool en Atalanta. De prijs voor de individuele fouten is te hoog. Ajax verloor tegen Liverpool (0-1, red.) door een eigen doelpunt van Tagliafico en op Anfield (1-0, red.) was het de beurt aan Onana."

Ajax kan ook op complimenten rekenen van Lille-coach Christophe Galtier. "We werden gewoon op veel onderdelen afgetroefd", zei de verliezende trainer in gesprek met L'Equipe. "Ik hoop echter dat dit een incident is en dat we hiervan zullen leren. We stonden tegenover een superieur elftal, desondanks hadden we rustiger moeten blijven. Helaas verloren we de controle over het duel. Maar in het returnduel is nog steeds van alles mogelijk. De teleurstelling komt overigens niet door de uitslag, maar door het vertoonde spel. We zijn niet aan voetballen toegekomen", aldus de teleurgestelde Galtier.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

PSV nu ?? Ajax 2018/2019 ??
Reacties

Vond het zelf ook echt een waanzinnig goed wedstrijd van Ajax. Met name vanaf achteruit waren ze zo vast aan de bal en daarna ook niks weggeven. Blind als regisseur op het middenveld beviel ook uitstekend. Wordt nog een lastig puzzel voor Ten Hag met Gravenberch straks.

19 februari 2021 om 09:20

Was echt genieten idd. Speelden zo goed. Bepalend was Blind, maar Martinez en Timber hadden ook zoveel rust aan de bal, niet te geloven. En dat durven inspelen.... ook al staat die persoon onder druk, dat kunnen en doen echt weinig clubs. Echt genieten. Edit: gisteren l'Equipe even gecheckt. De reacties van de reageerders waren bijna allemaal eensgezind: Ajax was superieur. Maar, het gebeurt dus ook in het buitenland, al die reacties werden ontzettend 'gemind'. Gebeurt dus overal 😂

19 februari 2021 om 09:50

Ja met name Timber heeft mij enorm verrast afgelopen maanden. Heel sterk in de duels, rustig aan de bal en is in alles een stuk zekerder dan Schuurs.
Martinez was inderdaad ook top, was denk ik zijn beste wedstrijd als Ajacied. Genadeloos in de duels en ook voetballend vrijwel foutloos.
Zeker mooi dat we ook in het buitenland weer een geweldige indruk hebben kunnen maken!

19 februari 2021 om 10:13

Schuurs is klaar. Verwacht dat Rensch en Timber uiteindelijk omwisselen van positie en Schuurs op het 2e plan blijft. Klaiber is helemaal klaar trouwens. Die is puur gehaald doordat in de jeugd spelers geblesseerd waren/terug kwamen van blessures. Nu die fit zijn valt klaiber buiten de boot. Leuk dat Ajax terug kan vallen op een klaiber ipv een 16/17 jarig ge jeugdspeler als de 1e 3 opties niet beschikbaar zijn, maar het slaat eigenlijk nergens op.

19 februari 2021 om 10:22

Het mooie aan Timber is ook dat hij door zijn rust in klote situaties alsnog zijn mannetje kan uitspelen. Hij is technisch veel beter met de bal dan Schuurs en past daarom ook veel beter in het spelletje van Ajax. Schuur is over en uit en zal tweede viool spelen. Misschien ook even beter dat hij zich in de luwte verder blijft ontwikkelen dan wekelijks gezeik op die jongen.

19 februari 2021 om 10:39

Toen Schuurs erin kwam, zag je direct zijn onrust weer. Geen lef, geen rust en veel breed en terug. Heb lang gedacht dat ie nog wel zou groeien, maar ben bang dat zijn rol is uitgespeeld.

19 februari 2021 om 11:31

Ik ben ook geen fan van Schuurs, maar toen Schuurs er 5 min in stond gingen we van 1-0 naar achter naar 1-2 voor.

19 februari 2021 om 11:54

En de grap is.. Ajax kon nog beter😅 hoe gek het ook klinkt.

19 februari 2021 om 12:10

Zytto, haha, je hebt helemaal gelijk. Schuurs for president!

19 februari 2021 om 13:58

En bovendien heeft Schuurs ook de 0 gehouden, dat kunnen de andere verdedigers niet zeggen.

19 februari 2021 om 15:50

@ninjakai Wrom verwacht jij dat Rensch en Timber van positie wissele? In de jeugd en Jong speelden ze toch ook op hun huidige positie, waarom zou je ze niet laten staan...?

19 februari 2021 om 09:21

Dat word inderdaad een puzzel, maar ik vind dat je martinez en alvarez nodig hebt op dit niveau. Echte mannen die ervaring hebben en beuken wanneer nodig. Maar gravenbrech is ook belangrijk, misschien wel onze beste speler dit seizoen. Ik zat zelf te denken aan Klaassen als valse spits en Tadic en Antony ernaast.

19 februari 2021 om 09:35

Ike, gelet op het spel van Neres gisteren is dat helemaal geen slechte gedachte, maar ik denk toch dat Ten Hag het team zo zal laten staan en dat Gravenberch wissel staat in de thuiswedstrijd. Als Lille anders speelt kun je Gravenberch altijd nog brengen.

19 februari 2021 om 10:00

Voor mij mag Klaassen eruit. (Handelings)snelheid is gewoon te laag in de wedstrijden tegen internationaal goede teams. Voor de nationale competitie een prima speler maar niet voor dit soort wedstrijden. Met Werder tegen Bayern en Dortmund was dat ook duidelijk zichtbaar.

19 februari 2021 om 10:24

Hehe Klaassen is juist goed omdat hij vaak de bal direct doorkaatst. 1x raken waardoor het tempo hoog blijft. Tevens ook de winnende assist gisteren, tegen een internationaal goed team

19 februari 2021 om 10:30

Met dit lui ga ik niet meer in discussie. Ze hebben iets over het woord handeling snelheid gehoord en dat gaan te pas en te onpas gebruiken.

19 februari 2021 om 10:41

Inderdaad JK, juist een waanzinnige assist. Klaassen denkt juist ver vooruit. Met de bal aan de voet lijkt hij misschien niet snel te handelen, maar als je qua denken sneller bent en in je passing sneller handelt dan je meeste tegenstanders, is dat pure kwaliteit. Ik zou hem eventueel ook best graag als 6 in Oranje willen zien, ondanks dat die positie niet gebruikelijk voor hem is

19 februari 2021 om 10:44

@ Lothar; Daarom duurde het gisteren ook zo lang totdat Klaassen de bal perfect door tikte naar Brobbey bij de 2e goal van Ajax? Ik vind het juist mooi van Klaassen dat hij ineens kan schieten zonder na te denken. Als hij van achteruit moet dan kan het wat sneller, maar dat is inherent aan die positie.

19 februari 2021 om 12:57

@lothar " tegen Bayern en Dortmund was dat ook duidelijk zichtbaar." Als dat je criteria is, dan kunnen we bijna alle spelers afschrijven. Bayern sloopte vorig seizoen bijna iedere club genadeloos. Dortmund is gewoon een hele sterke club met zeer goede spelers. Ga jij serieus Klaassen kwalijk nemen dat hij met Werden (wat playoffs moest spelen) te kort kwam tegen die clubs??!!

Sommige zijn echt realiteitsbesef kwijt.

19 februari 2021 om 15:13

@lothar_nl

Zoals bij de assist op de 1-2? Zolang Klaassen beslissend is tegen Lille mag hij van mij tekort komen tegen Bayern en Dortmund.

19 februari 2021 om 09:25

helemaal eens. op het slippertje van nico na echt een hele stabiele en volwassen wedstrijd gespeeld. het geduld opgebracht en mooi positiespel op de mat gelegd. alleen het creeren van die echte kansen kwam er niet van, al had dat ook met de opvatting van lille te maken. ajax heeft gewoon 14/15 basis waardige spelers op dit moment, die het moeten uitvechten.

19 februari 2021 om 09:32

Blind als midmid is eigenlijk altijd goed geweest, was hij in de jeugd al. Mag geen verrassing zijn. Hij had er wel 2 of 3 uit de 2e lijn mogen maken voordat de tegengoal viel. Wat dat betreft zat ik me echt op de vreten dat je niet gewoon 1 of 2 goals maakt en de wedstrijd op slot speelt.

19 februari 2021 om 10:28

Zeker denk dat 6 uiteindelijk zijn beste positie is/wordt. Met Gravenberch, Klaassen en Kudus uitstekende spelers die ervoor kunnen spelen. Tegen sterke tegenstanders zou je dan Alvarez er naast kunnen zetten.

19 februari 2021 om 12:35

Paar jaar geleden toen ten hag ook het seizoen met hem op het middenveld begon speelde hij daar echt niet goed hoor. Iedereen schreeuwde dat ie weer terug naar de verdediging moest, wat ten hag uiteindelijk ook deed.

19 februari 2021 om 12:48

Volgens mij was dat meer, omdat toen de verdediging niet liep en Blind daar rust moest herstellen.

19 februari 2021 om 13:25

Maar dat de verdediging niet liep had ook wel te maken met zijn gebrek aan snelheid op het middenveld. Maar ben het eens dat op dit moment het elftal zo goed staat dat zijn gebrek aan snelheid tot op heden eigenlijk niet tot problemen leidt. Maar gaat slechts om twee wedstrijden tot nu toe he, tegenstanders kunnen er ook beter op in gaan spelen. Blind op middenveld voegt veel toe, maar blijft ook kwetsbaar.

In de Eredivisie moet je tegen 14 van de 17 clubs prima met Blind op middenveld kunnen spelen

19 februari 2021 om 09:53

Ik weet dat 433 heilig is bij Ajax, maar het draait vooral erom dat het spel attractief is toch? Is het gezien de huidige ontwikkelingen geen optie om 3-4-3 te gaan spelen dan? Ik zou eerlijk gezegd Mazraoui dan momenteel opofferen in het systeem. Die is de laatste tijd toch niet helemaal fit. Alleen zou ik op het middenveld niet op éã©n lijn spelen, maar meer in een ruit. Ik twijfelde achterin rechts wel tussen Alvarez en Timber, maar Timber komt er nog wel! Je moet Alvarez nu juist belonen na zijn mindere periode. Blind zou ik dan meer als verdedigende middenvelder voor die laatste linie opstellen. Klaassen als meest offensieve middenvelder kort achter Haller. Gravenberch en Kudus als de halfspelers.

Stekelenburg
Alvarez
Martinez
Tagliafico
Klaassen
Gravenberch
Blind
Kudus
Antony
Tadic
Neres
19 februari 2021 om 10:27

Ik snap je gedachtegang wel en ik denk niet eens dat het een slechte wisseling is. Maar je ziet vaak dat Ajax er ook van profiteert dat een back over de buitenspeler heen gaat of juist naar binnen kruist voor het open trekken van de gaten. Die optie ben je nu wel compleet kwijt. Als je ziet hoe vaak Nico of Mazroui/rensch in de 16 aanwezig is en gevaarlijk wordt raak je dat gevaar wel kwijt. Daarnaast heb je met Blind en Gravenberch twee spelers die op dezelfde wijze zich laten uitzakken om het spel naar zich toe te trekken, een zal dan zijn hele manier van spelen moeten gaan aanpassen midden in het seizoen. Of dat wenselijk is weet ik niet.

19 februari 2021 om 10:43

Maar Ajax speelt vaak 3-4-3 als Blind CV staat. Die schuift vaak door. Zowel verdedigend als aanvallend. En Martinez kan dat ook. Alleen de laatste maanden spelen ze met heel hoog spelende backs, afwisselend links en rechts. En met Nico en Maz/Rensch kan dat ook heel goed, omdat ze ook nog eens heel snel zijn.

19 februari 2021 om 10:48

@ JK-Ajax

Ik denk ook dat je er drukte in de as mee creeert ipv oplost.
Of je moet opeens Gravenberch volledig in de discipline laten spelen. Weet niet of hem dat nou gelijk goed af gaat

19 februari 2021 om 13:22

Ik denk dat je niet goed kijkt, want Ajax speelt (in balbezit) al 3-4-3. De backs gaan omhoog en een van de Cm's zakt in tussen de Cvs. Of Blind schuift door naar het middenveld.

19 februari 2021 om 10:57

Nee hoor. Tagliafico is al een hele tijd uit vorm. Dus kun je Blind rustig als linksback opstellen. Hij is juist wel in vorm en om Martinez kun je gewoonweg niet meer heen. Ook smullen van Timber en Rensch! Die laatste vind ik veel stabieler dan Mazraoui. Dus mooi minuten laten maken. Je kunt nu constateren dat de afwezigheid van o.a. Schuurs, Klaiber - speelde al niet veel - Promes en Labyad, Ajax goed heeft gedaan. Dus niet te veel veranderen. Het countergevaarlijke Lille had gisteravond tegen Ajax amper wat te vertellen. En juist tegen dit soort tegenstanders had Ajax het zo vaak lastig. Met Klaassen weer op 10 en de herboren Alvarez op 6, is het middenveld met Blind/gravenberch veel stabieler. Om over de excellerende Martinez maar te zwijgen. De poppetjes op de juiste plaats is de weg die kan leiden naar succes....

19 februari 2021 om 11:10

Het grootste verschil is dat het middenveld nu wel in balans is. Dan wordt de verdediging ook minder vaak 1 op 1 gezet. En dat we met Martinez een echte verdediger hebben.

19 februari 2021 om 11:23

Ryan voor Alvarez neem ik aan. Maar ik moet zeggen dat het de laatste 2 wedstrijden wel goed stond zo. Ik vond het middenveld met Ryan en Klaassen naast elkaar echt totaal niet werken. Ryan en Blind naast elkaar zie ik echter wel zitten. Ik vond Alvarez het naar behoren doen, maar het blijft toch wat log en traag soms, en Blind kan beter opbouwen en Martinez vind ik 't ook erg goed doen. Ik zou Alvarez eruit halen. Als Kudus fit is vind ik 't pas echt lastig worden. Ik zou dan Klaassen eruit halen. Hoewel Klaassen het de laatste tijd beter deed, vond ik 'm gisteren eigenlijk behoorlijk matig. Niet zozeer z'n inzet, die is altijd goed, maar mist net een beetje dat verfijnde om meer uit de aanvallen te halen. Ik denk dat Kudus qua creativiteit meer brengt, en dat heeft dit Ajax wel nodig.

19 februari 2021 om 12:36

De wedstrijd had qua dominantie voor mijn gevoel zelfs af en toe trekjes van die 0-2 in Bernabeu in 1995. Toen duurde het ook heel lang voor ze het enorme overwicht konden omzetten in goals.

19 februari 2021 om 12:44

Nou ja, niks weggegeven..? Tagliafico pakte toch behoorlijk uit bij dat tegendoelpunt.

Ben het wel met je eens hoor!. Ajax speelde echt goed. Alleen Neres was dissonant. Misschien volgende keer maar met Brobbey beginnen en dan Tadic op links.

Zeer realistisch (buiten het goddelijke van ajax dan, het was meer volwassen van ajax imo) van zowel de media als de trainer. Leuk om dit zo te lezen!

19 februari 2021 om 09:28

Dat viel me inderdaad ook heel erg op. Ik had verwacht dat de Franse kranten veel meer over de penalty zouden hebben (wat ik ook enorm zou begrijpen), maar ze zijn vooral heel realistisch en eigenlijk heel erg positief over Ajax (inclusief Galtier).

19 februari 2021 om 09:55

Ik vond het wel grappig om te lezen dat in dat eerste artikel zelfs enige twijfel werd uitgesproken 'is dit echt een fout van Sanches of forceerde Ajax hier een strafschop?'.
Ik las veel mensen die het 100% belachelijk vonden, waar ik zelf vanaf het begin dat beetje twijfel wel had. Met name vanwege de lichaamsbeweging die Sanchez maakt. Dat Nico er zeer makkelijk gebruik van maakt is duidelijk en ik neig zelf ook zeker meer naar 'geen penal'. Maar in de lijn van zijn wedstrijd was het consequent van de scheids om hem wel te geven zullen we maar zeggen. Ik ben in ieder geval blij te lezen dat zelfs Fransen die twijfel ook benoemen en het dus niet enkel een Ajaxbril hoeft te zijn..

19 februari 2021 om 10:35

Weet je het was zeker geforceerd, maar dat is het bij een strafschop, wel zeker 8 van de 10x. Als je wordt geraakt ga je liggen. Weetje als Sanches hem niet raakt gaat Tagli sowieso liggen en is het een schwalbe. Nu wordt ie wel geraakt en ja, dan kan je niet meer twijfelen, gewoon een penalty. Gebeurt dit ergens anders op het veld, dan zou men niet eens praten als er een vrije trap word gegeven. Dan zijn we het eens dat ie word geraakt en Sanches dus niet voor de bal ging, maar blokkeert het pad van de speler die naar de bal wilde gaan. Helaas heeft men in het 16m altijd een hele andere mening. Iedereen ziet toch dat ie word geraakt, geforceerd of niet. Tagli ging rechtdoor en als je de beelden van achteren ziet, zie je ook dat hij een halve meter opzij werd gezet door de knie van Sanches. Dan is het gewoon een penalty.🤷‍♂️

“ Op aanraden van de VAR checkte arbiter Ivan Kruzliak het videoscherm, waarna de bal op de stip ging.” Nee hoor VZ, scheids gaf ‘m zelf al. Moest gaan kijken van de VAR, maar liet de strafschop (voor mij) onbegrijpelijk staan. Desalniettemin hele belangrijke zege voor het Nederlandse voetbal van een enorm volwassen ploeg.

19 februari 2021 om 09:24

Kan het niet zo zijn dat de VAR anders functioneert in Europa dan in de Eredivisie? Bij een andere wedstrijd gebeurde exact zelfde zag ik in de samenvattingen. VAR laat scheids kijken, maar scheids geeft hem toch. In de Eredivisie wordt hij altijd 100% terug gedraaid als de VAR de scheids roept. Het kan zo zijn dat de VAR in de EL anders functioneert of de VAR van de nationale competitie waarin ze fluiten. Enfin, Lille had ook geluk dat ze de wedstrijd met 11 man eindigde. Die rechtsback had gewoon zijn 2de geel moeten krijgen toen Neres weg was met 40 meter ruimte in zijn rug en hij Neres vast pakte. Soms zit het mee en soms zit het tegen.

19 februari 2021 om 09:53

@zytto34 werkt gewoon hetzelfde in Europa. De VAR kan de scheids vragen om de beelden nog eens te bekijken, maar uiteindelijk beslist de scheids. En ook in de Eredivisie heb ik meerdere beslissingen zien blijven 'staan', ondanks het checken van de scheids met de beelden.

19 februari 2021 om 10:08

Ik weet het niet precies. Ik vond het al frappant dat deze man mocht fluiten, zeker toen de commentator vertelde dat ie afgelopen weekend liefst 11x geel gaf, hield ik m'n hart vast met toch lichtelijke heethoofden als Tagliafico en Anthony op het veld. Hij schijnt daar ook teruggezet te zijn naar de Slowaakse KKD wegens wanprestaties. Wat ik nog vreemder vond is dat er een Duitser de VAR was, wat dus impliceert dat Slowaken geen ervaring hebben met de Var, wat het onbegrijpelijk maakt dat deze man deze wedstrijd mocht fluiten. Laten we maar zeggen dat hij er beide kanten op weinig van bakte.

19 februari 2021 om 09:31

Met elke andere scheidsrechter was die penalty gewoon overruled, de opbrengst die volgt uit het (extreem) lichte vergrijp is niet proportioneel. Deze scheidsrechter floot vrijwel elk contact af, dat was reden dat hij dat hele lichte duwtje in zij ook als reden lijkt te zien voor een penalty. Dit was gewoon vol voor de bal gaan en hopen geraakt te worden van Tagliafico, met deze scheids werkt dat. 9 van de 10 scheidsrechters gaan hier mee met de VAR.

19 februari 2021 om 10:09

Denk ik ook. Kijk ook mijn reactie op Zytto. Heel gek dat deze man mocht fluiten naar mijn mening. Tagliafico is natuurlijk wel een meester in het maximale halen uit dit soort situaties. Was zijn eer te na denk ik om het terug te draaien. Mazzeltje voor Ajax, maar hielp wel mee aan de uiteindelijke terechte uitkomst van de wedstrijd.

19 februari 2021 om 10:17

In mijn ogen was het ook geen penalty, Nico zocht hem overduidelijk. Maar aan de andere kant als ik de beelden terugkijk dan kun je jezelf ook afvragen wat Sanchez hier dacht. Die stapt duidelijk in waar hij de bal nooit meer had kunnen raken, dat Nico daar gebruik van maakt kun je ook gewoon dom noemen van Sanchez. Gebeurd natuurlijk vaker dat een top spits zo slim is om bij contact te gaan liggen.

Ik vind het toch wel ontzettend knap hoe ten Hag het voor elkaar krijgt om er weer een prima voetballend elftal van te maken. Zelfs Alvarez en Martinez staan er gewoon weer. Zes weken geleden was er toch wel enige mineur rondom Ajax, inmiddels worden ze kampioen, staan ze in de halve finale van de beker en op de drempel van de achtste finales van de EL. Waarbij ze maar zo weer heel ver kunnen komen. Wat ben ik als niet-Ajacied jaloers op de ervaring die Ajax in de ploeg heeft. Blind, Klaassen, Tagliafico (ondanks zijn fout) en Tadic omringd door wat latino's en talenten blijkt wederom een hele goede combinatie. Ik zeg het maar eerlijk: ik zou blij zijn als ten Hag, van der Sar en Overmars vertrekken uit Amsterdam Het gaat allemaal een beetje te goed.

19 februari 2021 om 09:33

De breedte van de selectie was vaker onze achilleshiel. Als je bedenkt dat we nu zonder Onana, Gravenberch, Mazraoui en Haller spelen en toch zo'n goede partij op de mat kunnen leggen, dat vind ik nu zo goed. Het begint nu echt te lopen, zo lijkt het. Dat maakt je een stuk minder kwetsbaar gedurende een seizoen waar je altijd wel met blessures te maken hebt.

19 februari 2021 om 09:37

@4Ever, klopt helemaal. En dan zie je dat Ajax nu ook echt profiteren kan van de financiële positie die ze hebben. Klaassen vind ik echt een geweldige transfer. Zei aan het begin van het seizoen al dat ik hem ook wel graag bij PSV had zien spelen. Is het een wereldvoetballer? Nee, maar hij is zo ontzettend nuttig en slim met een prima neusje voor de goal. Europees gezien blijft het zonde dat Ajax (en alle andere Nederlandse ploegen) eigenlijk nooit de tijd krijgen om te bouwen aan een elftal.

19 februari 2021 om 09:46

Ik was ook heel blij met Klaassen, had wel verwacht dat hij onze vaste 6 zou worden (zeker gezien zijn tijd bij Werder). Hij begon daar de eerste wedstrijden ook geweldig (daarna een stuk minder). Nu lijkt hij op de 10 weer herboren. En eens, Klaassen is geen wereldvoetballer, maar erg nuttig in ons systeem. Ben wel heel benieuwd wat straks het vaste middenveld wordt als Gravenberch (was nu alleen geschorst natuurlijk) en Kudus (kan weer minuten maken) er weer helemaal bij zijn. En dan hebben we met Kenneth Taylor nog een talent die op de deur staat te bonzen.

19 februari 2021 om 10:21

Veel succes volgende week, en bedankt voor de mooie woorden!

19 februari 2021 om 12:05

Als alle nederlandse ploegen nodige tijd kregen om om te bouwen waren we denk ik wereldtop. En daar bedoel ik zeker ajax mee maar zelfs clubs als AZ, PSV en in iets mindere mate Feyenoord raken bijna elk jaar wel sterkhouders kwijt. Maar aan de andere kant maakt dat ook weer ruimte vrij voor nieuwe talenten zoals gravenberch en rensch bijvoorbeeld. Elk nadeel heeft zn voordeel i guess

19 februari 2021 om 13:04

@straatvoetbal, wat je zegt, als spelers als De Jong en De Ligt niet vertrekken, kiezen jongens als Gravenberch en Rensch waarschijnlijk voor een vertrek omdat ze geen kansen krijgen. Als je alle topspelers van de afgelopen 10 jaar in dit team zou plaatsen, zou je inderdaad een wereldelftal hebben. Maar dan had je ook het geld niet gehad om een aantal van die investeringen te doen, en waren sommige jeugdspelers waarschijnlijk niet doorgebroken.

Ik denk dat we gewoon moeten accepteren dat Nederland een opleidingsland is en Ajax in iets mindere mate dan de rest, maar nog steeds een opleidingsclub is. Door het geld dat ze nu hebben kunnen ze spelers iets langer behouden, maar het verloop zal altijd groot blijven en daarom is structureel succes gewoon heel erg lastig. Is ook de reden dat ik Ajax nooit volledig zie domineren in Nederland, er zullen altijd jaren tussen zitten dat de puzzel niet in elkaar valt en bij Psv, Feyenoord of AZ juist wel. Misschien maar goed ook.

19 februari 2021 om 09:45

Knap? Hij sukkelt gewoon weer een half jaar met de opstelling. Dat is elk jaar hetzelfde liedje. Pas in de 2e seizoenshelft ziet hij vaak het licht en neemt hij logische beslissingen.

19 februari 2021 om 09:50

Toch knap dat de andere trainers in de Eredivisie het dan nog steeds niet op de rit hebben.

19 februari 2021 om 10:26

Onzin. Ten Hag had zijn ideale 11 gevonden. Zie de wedstrijd Liverpool thuis en vervolgens raakte de ene na de ander geblesseerd en werd het schuiven en zoeken. Inmiddels heeft hij met alle verschuivingen en aankopen weer een redelijk vaste kern gevonden. Hij heeft natuurlijk wel ongelooflijk veel mazzel dat Alvarez en helemaal Martinez direct weer op niveau mee kunnen ondanks weinig wedstrijden.

19 februari 2021 om 10:32

Bij Peter Bosz duurde ook een tijd voordat het begon te lopen we kunnen niet allemaal Frank de Boer zijn die het direct liet zien tegen Ac Milan

19 februari 2021 om 11:11

Inderdaad, ik denk dat er ook in de CL meer uitgehaald had kunnen worden als sneller voor de huidige 11 werd gekozen. Martinez volledig negeren en daarmee onder andere Labyad en/of Promes op 10 opstellen blijft onbegrijpelijk, Klaassen had al veel eerder naar 10 gemoeten en Blind blijkt wel degelijk prima op het middenveld te kunnen spelen.

Maargoed, elk nadeel heeft zijn voordeel, ik denk dat Ajax wel degelijk kans maakt op de EL en niet op de CL. Het zijn in ieder geval mooie en spannende potjes in de knockout fase.

19 februari 2021 om 11:08

Het heeft even geduurd, lijkt bij Ten Hag altijd een half jaar te duren voordat hij meer uit de selectie weet te halen. Maar nu hij heeft gezien dat Labyad en Klaiber hoe dan ook uit het elftal gelaten moeten worden, gaat het net wat beter.

Er staat zeker een hele mooie mix, wat mij betreft mag er nog wat meer talent spelen, ik geniet enorm van Timber en Rensch en denk dat Taylor dat ook kan. Dan behouden we wellicht sneller een talent als Brobbey.

Van der Sar en Overmars moeten gewoon lekker blijven zitten, een trainer is toch een passant, ik zie het Wim Jonk bv. ook heel goed doen en meer de aansluiting met de jeugd vinden als ze zich verzoenen. Neem dan aub van de Ven mee, absoluut toptalent is dat.

19 februari 2021 om 16:21

Exact, ten Hag verdient echt meer lof. Wordt te vaak afgekraakt maar hij doet het gewoon top. En Ajax was sterk maar Haller (los van dat hij gisteren niet speelde) is wel de missing link geweest om weer sterker te worden, meer stootkracht te hebben voorin. Want daarvoor had Ajax toch wel wat moeite voorin.

Ik vroeg me zelf gisteren al af of dit nou echt de kracht van het grote Lille, koploper van de Ligue 1 was. Speelden ze nou zoveel minder dan in de competitie of is dit het niveau dat ze hebben vraag ik me dan af? Maar als ik het zo lees, dan is dit ook hoe ze vaak in de competitie spelen. Dan viel me dat een portie mee t.o.v. van de vooruitblikken die overal te lezen waren van dit krachtig, snelle , sterke elftal. Het Lille dat vorig jaar tegen Ajax speelde maakte meer indruk als ik eerlijk ben, en had in ieder geval grotere kansen. Overigens wel weer frappant dat zo'n Lille financial fair play problemen heeft, alleen maar mag mee doen als ze 9 miljoen van hun Europa inkomsten afdragen aan de Uefa , en afgelopen zomer wel nog doodleuk een aankoop van 30 miljoen hebben gedaan. 8 miljoen meer dan het transferrecord van het o zo rijke Ajax. De aankoop van 8 miljoen, Botman, liet overigens blijken een huis, tuin en keuken verdediger te zijn. Degelijk in verdedigend opzicht, maar ook niet meer dan dat. Voetballend een stuk minder dan zowel Martinez en Blind, en dus een speler die bij Ajax niet aan bot was gekomen in het spel dat zij van achteruit willen spelen.

19 februari 2021 om 09:24

Ik sprak online wat Lille supporters die ook erg teluirgesteld waren. Blijkbaar kunnen ze normaal wel wat beter aanvallen

19 februari 2021 om 09:25

Hangt toch een aardig prijskaartje om de nek voor een huis, tuin en keuken verdediger met 45 miljoen...

19 februari 2021 om 09:39

Ja klopt , en nu?

19 februari 2021 om 10:36

Haller is ooit 50 voor betaalt... tja... in Engeland zien ze een jochie met wat spiertjes en ze zijn daar dan zo gek dat ze daar dat voor over hebben. Dit was precies de Botman die ik ken uit zijn jeugd. Sobere slome verdediger waar je vrij weinig aan hebt als Ajax zijnde. Ajax heeft er een prima prijs voor gevangen en krijgen wellicht ook nog wel wat als ze hem voor een astronomisch bedrag verkopen. Het was handig geweest om als back-up te hebben dat is het enige eigenlijk. Ik denk serieus dat hij op dit moment ook niet gespeeld had bij Ajax. Goede keuze van hem om te vertrekken.

19 februari 2021 om 10:42

Nu ziet Ajax daar niets van terug, helaas. Hooguit opleidingsvergoeding.

19 februari 2021 om 10:53

Voetbalfreak. Klopt, jammer, maar bij Ajax was hij geen basisspeler geweest dus had ook nooit iemand 45 miljoen ervoor betaald. Moet bij Lille ook nog maar blijken of ze daadwerkelijk ervoor gaan krijgen. Overigens heeft Ajax al 8 miljoen ervoor terug gezien. Ik snap nog steeds je punt niet helemaal.

19 februari 2021 om 11:19

Ik hoopte eigenlijk op een percentage van 20 procent Of was het nou zo dat ze dat juist niet wilden en daardoor een wat hoger bedrag betaalden? Dat is voor hun dan een geniale zet geweest.

19 februari 2021 om 09:27

Ik vond Lille ook erg tegenvallen. Ik had niet verwacht dat ze Ajax even helemaal kapot zouden spelen, maar dat ze in de omschakeling veel zouden kunnen. Ook natuurlijk gelet op wat we vorig seizoen gezien hebben. Wat dat betreft had ik meer van ze verwacht en als dit het is, snap ik niet waarom ze eerste staan in Frankrijk. Lille heeft afgelopen seizoen wel iets van 60+ miljoen voor Osimhen gekregen, dus op zich zou je dan een topaankoop van 30 miljoen moeten kunnen verantwoorden. Botman is eigenlijk weinig veranderd t.o.v. vorig seizoen. Degelijke speler, maar ook weer niet heel bijzonder. Die had er bij Ajax inderdaad niet in gestaan en als Ajax hem wel zou opstellen zouden de analisten die hem nu de hemel in prijzen heel veel kritiek hebben op zijn spel in de opbouw. Die 45 miljoen die er zou zijn geboden zie ik er niet aan af.

19 februari 2021 om 09:37

Ik vreesde vooral dat we het voetballend op het middenveld zouden afleggen tegen Lille. Met Alvarez, Blind en Klaassen heb je toch minder creativiteit. Maar niets was minder waar. Of dat aan de kracht van Ajax lag, of de onkunde van Lille, dat vind ik altijd lastig om te bepalen. Zal ongetwijfeld een combi van beiden zijn. De 11 spelers van Lille zijn alleen echt geen koekenbakkers. Zoveel ruimte als vorig jaar kregen ze nu alleen niet, we waren heel fel op de bal en lieten ze (op de eerste minuten na misschien) gewoon niet voetballen.

19 februari 2021 om 09:45

Master D. Nja, Ajax heeft grotere verkopen met De Ligt en Frenkie gedaan en vingen dat niet eens op met aankopen die zo hoog waren. Dat terwijl de balans aan Ajax zijde gigantisch positief is. Als je problemen hebt met de financial fair play en dik in de schulden staat dan vind ik zo'n aankoop onverantwoordelijk. Zo dik als Lille in de schulden staat kan een club in NL niet eens in de schulden staan, dus het toont de scheefheid in Europees voetbal ook wel weer aan. Is ook gewoon een frustratiepuntje aan mijn kant. Als je ziet wat voor clubs mee doen op hoogste podium in Europa die nu zo in de schulden lopen en moeite hebben met salaris uit betalen, dan voelt dat als onrechtvaardig tegenover een club die de zaakjes op orde heeft.

19 februari 2021 om 12:45

Ligue 1 had een mega deal gemaakt inzake hun tv rechten. Mediapro (+ een ander bedrijf) zouden jaarlijks meer dan 1.2 miljard voor de tv rechten betalen. Dit zou het de een na hoogste tv deal in Europa maken. Clubs maakten hier direct gebruik van en begonnen veel te investeren. Na 4 maanden kon Mediapro haar verplichtingen niet nakomen (door de LFP werden er geen bankgaranties aangevraagd lol). Deze klap werd direct opgevolgd door Corona en dus hebben alle Franse clubs (met PSG denk ik als de enige uitzondering) nu hele grote schulden. Enigszins zijn de schulden dus te begrijpen en zijn de clubs vooral door hun eigen bond in de steek gelaten.

19 februari 2021 om 09:37

Haha Botman is nu meteen een huis tuin en keuken verdediger? Hij is voetballend ongetwijfeld minder, maar als je zo veel indruk maakt in de Ligue 1 ben je meer dan een huis tuin en keuken verdediger

19 februari 2021 om 09:50

Ik zag gisteren niet veel anders dan wat hij bij Heerenveen liet zien. Een prima degelijke verdediger als je, zoals Lille, met de rug tegen het doel aan speelt, maar wel een verdediger die alle ballen naar voren rost met weinig oog voor een opbouwende oplossing. Die was bij Ajax niet aan de bak gekomen.

19 februari 2021 om 10:01

Ja dat kan, maar dat hij niet het type is voor Ajax maakt hem niet meteen een huis tuin en keuken verdediger. Hij blinkt uit in de top van de Ligue 1. Roep dan wat minder denigrerends, in plaats van zo'n term die past bij de mandekker van IJsselmeervogels 😉

19 februari 2021 om 11:02

Zeker. Alleen verbaast het mij wel dat Lille bovenaan staat. Misschien is de Franse League toch niet zo goed.

Daarbij opgeteld, Fonte was bij Southampton ook geen topper. Beide zijn gasten die wanneer mogelijk de bal zo ver mogelijk weg rammen. En dan heb je wat snelle aanvallers die er maar achteraan rennen.

Nauwelijks voetballen te noemen, vandaar dat we denk ik een goede keuze hebben gemaakt om Botman te verkopen.

19 februari 2021 om 11:09

Ik denk ook dat Botman geen type is voor Ajax, maar het is wel gewoon een zeer stabiele, goede verdediger. Een huis tuin en keuken verdediger wordt niet in verband gebracht met Spurs en Liverpool

19 februari 2021 om 12:26

Ik weet niet of Botman nu direct een huis tuin en keuken voetballer is.
Alleen denk ik niet dat hij Blind of Martinez uit de basis had gespeeld. Langs die kant is het best te begrijpen dat hij mocht vertrekken.
Richting de toekomst vind ik het wel jammer. In een eltal waar verder veel techniek en creativiteit in zit kunnen een of twee spelers die het vooral van hun fysiek en sobere spel moeten hebben juist ook heel goed werken, hij is bijvoorbeeld met zijn kwaliteiten wel heel complementair aan iemand als Timber.

Goddelijk is wel erg overdreven. Daarvoor creeerde Ajax gewoon te weinig kansen. Voor rust volgens mij 1 kans gezien van Antony en dat was het wel. Na rust wel iets meer gevaar in de eerste 5 minuten en natuurlijk die bal op de onderkant van de lat. Ajax was vooral goed geconcentreerd op die 1-0 na. Daar zat hem de klasse in wat mij betreft. Ook het vastzetten van de tegenstander was goed. Dus gewoon een goede wedstrijd. Maar goddelijk zeker niet.

19 februari 2021 om 09:30

Ja, dat goddelijke is weer een mooie click bite van vz. Het staat in een spottelijke zijn tussen haakjes.

19 februari 2021 om 09:37

@masterd: Is het niet gewoon een zinspeling op de naam Ajax? En dat ze weten dat de bijnaam "godenzonen" is?

19 februari 2021 om 10:39

Als het al een zinspeling op Ajax is, dan lijkt me eerder dat het een foutieve aanname is dat Ajax een Griekse god was ipv een Griekse held in de Trojaanse oorlog.

Bijnaam godenzonen herkent men in Nederland al amper, laat staan in het buitenland.

19 februari 2021 om 11:08

Daar heb je een terecht punt. Hij was een held en geen god.

Mooi hoe dit beschreven wordt. Ajax heerste zeer zeker, ook al wordt door sommigen gezegd dat Lille het wel prima vond om zo te voetballen. Ajax was de baas, gaf niks weg en zat heel goed in de duels, verdiend gewonnen.

19 februari 2021 om 09:28

Zo word het juist niet beschreven. Lees ff het artikel ipv de koppen. Er staat meer dat lille bestolen is en dat goddelijke is meer spotten

19 februari 2021 om 09:55

Dat staat er dus niet. Als je naar het artikel zelf gaat trappen ze af met "rageant, mais logique, tant l’obstacle était grand ce jeudi soir." wat vrij te vertalen is naar dat Lille reden heeft kwaad te zijn (slaat terug op deel ervoor over 2 tegengoals laat in de wedstrijd) maar dat het obstakel (ajax dus) deze donderdagavond groot was. Tevens schrijven ze dat Lille gedomineerd is maar dankzij de verdediging in de wedstrijd bleef ("dominã©s, mais solides en dã©fense, les Lillois, peu inspirã©s dans le jeu." en dat Ajax middels de technisch kwaliteiten de wedstrijd controleerde en Lille niet tot voetbal kwam. Ook noemen ze de voorsprong die Lille tegen Ajax pakte ongelofelijk ("incroyable" en dat het doelpunt ze op weg naar een onverwachte overwinning stuurde ("ce but les envoyait alors vers une victoire inespã©rã©e". Ook besluiten ze door te stellen dat resultaat wreed (zuur,zwaar maak er van wat je wilt) is maar logisch was gezien de wedstrijd. ("cette issue était certes cruelle, mais logique." Ze zijn juist extreem lovend over Ajax bij La Voix Du Nord wat de term "goddelijk" gebruikt, dat is absoluut niet spottend.

19 februari 2021 om 11:00

Het is niet zo zeer spottend, maar volgens mij gewoon een leuke verwijzing naar het feit dat wij de 'godenzonen' zijn. Verder is het denk ik om nadruk te leggen op de tegenstrijdigheid van het feit dat ze zeggen dat Lille bestolen is van een wonder (iets waar ze dus eigenlijk geen recht op hadden, ben je dan wel bestolen). Al met al vind ik het echt een mooie titel, maar ik zou er nou niet te veel inhoud achter zoeken.

19 februari 2021 om 12:01

Er staat ook dat Lille het sinds PSG niet zo moeilijk heeft gehad. Lille een stel Pelgrims, doelpunt van Lille komt compleet uit de lucht vallen, wrede uitslag maar terecht... wat zie ik nog meer over het hoofd? Of was dit allemaal sarcastisch?

Het goddelijke ajax is meer spottelijk bedoelt. Het is best negatief wat ze schrijven over de wedstrijd net alsof Lille bestolen is maar er word niet gekeken naar de 70 balbezit van Ajax en het geniale passje van Klaassen.

19 februari 2021 om 09:44

nou ik heb het nog 3x na gelezen, maar ze zijn gewoon positief over ajax, maar stippen nog even de naïviteit aan van de fout van nico en over de strafschop klagen ze nauwelijks.

19 februari 2021 om 10:05

Dan zou ik nog maar eens lezen, en dan het originele artikel. Er is niets spottend aan, maar ze zijn oprecht onder de indruk van Ajax en hoe Ajax het is gelukt om Lille op eigen veld te verslaan. Maar zoals zo vaak als het Ajax aangaat, Jouses, laat je je weer eens kennen. Zelfs een comliment richting Ajax weet jij nog om te draaien. Knap is het wel.

Ik ben nog steeds erg verbaasd dat dit de koploper van Frankrijk is. Hoe kan een club als PSG hier niet boven staan? Hoe speelt Lille normaal gesproken zijn wedstrijden tegen pak 'm beet Strasbourg? Lille lijkt helemaal niet in staat om het spel te maken, dus die zouden toch massa's punten moeten verliezen tegen de kleinere clubs?

Dus of we hebben niet gezien wat Lille daadwerkelijk kan, of heel veel teams spelen gewoon heel naïef tegen dit Lille.

19 februari 2021 om 09:32

@AFCA, het is natuurlijk wel zo dat het bij PSG een tijdje niet zo soepel liep. Daarbij denk ik ook dat ze zich bij PSG nog niet al te veel zorgen maken hoor. Die zetten straks een sprintje in, winnen 8 wedstrijden op rij en worden uiteindelijk gewoon kampioen.

19 februari 2021 om 09:51

Dat komt omdat de Franse competitie niets voorstelt. Zeker Europees. Enkel PSG in de CL en enkel Lille in de euroacup. PSG doet het niet goed daar omdat de franse kampioenschap niet beleangrijk meer is voor hen. Het is niets meer dan oefenpotjes en experimenteren voor de CL: Alles staat op het winnen van de CL. Als PSG echt wil stonden ze al 10 punten voor

Ik vroeg me af of de situatie omtrent de strafschop geen buitenspel voor Klaassen was. Immers, Nico speelt de bal, daarna wordt de vermeende overtreding gemaakt. Op het moment van het spelen van de bal staat Klaassen buitenspel. Iemand die weet hoe dit zit?

19 februari 2021 om 09:35

Stond die niet achter de achterlijn?

19 februari 2021 om 09:43

dat maakt niet uit, dan neem je ook deel aan het spel.

Maar de regels maken mij niet zo veel uit na Chelsea uit en thuis. Als wij nu een keer de scheids mee hebben Europees, terecht of onterecht, ik vind alles best

19 februari 2021 om 09:45

Ja, maar hij neemt deel aan het spel en valt derhalve onder de beoordeling van buitenspel.

19 februari 2021 om 09:41

Er word sec gekeken naar de overtreding niet maar de actie daarna. Kijk naar Heereveen - Feyenoord. Die pingel die Veerman miste de reden waarom hij een pingel kreeg was best discutabel. De bal gaat kansloos naast en eigenlijk was er niet eens een scoringskans. Maar omdat de keeper een overtreding maakt op de speler is dat wat het belangrijkste moment en niet wat er met de bal gebeurt. Ik vind trouwens dat daar ook naar gekeken mag worden maar dat is lastig.

19 februari 2021 om 09:47

Het is niet de actie daarna. Op het moment dat Nico de bal raakt staat Klaassen in mijn ogen buitenspel. Ik ben er uiteraard niet rauwig om, maar dat maakt de discussie omtrent de penalty (wat ik niets vond) overbodig.

Ik wil de pret niet drukken, maar tot aan het penaltymoment had Lille de zaakjes ook aardig op orde. Ondanks het overwicht aan balbezit bleef Lille toch vrij eenvoudig overeind. We zullen zien of Lille de EL nog serieus neemt. Ze zullen daar volgende week flink voor aan de bak moeten tegen Ajax.

19 februari 2021 om 09:42

Lille gaf 2 hele grote kansen weg aan Antony en Neres die doelman en lat troffen. Als je echt goed bent prik je daar 2x en maak je die wedstrijd dood. Uiteindelijk had je na de 1-2 nog 2 goede mogelijkheden om er een 3e bij te prikken als Idrissi die bal goed geeft en als Brobbey niet besluit te duiken maar simpel balletje breed geeft. Je doet jezelf eigenlijk nog te kort met "slechts" 1-2 winst, dit was een pot waar je 0 zou moeten houden en er zelf 2 maken. Nu lukt dat niet door een fout van Tagliafico en dat zorgt dat de thuiswedstrijd onnodig spannend zal worden.

19 februari 2021 om 09:45

@wolterx ik weet niet wat jouw mening is, maar ik vind Ajax al het hele Europees seizoen erg sterk voetballen, alleen ze trekken nooit een definitief resultaat over de streep door gebrek aan scoringsvermogen. Op Tadic wordt te veel gelet door tegenstanders (hij heeft het wel), Klaassen vervult zijn rol nu iets anders in, Brobbey lijkt dit wel te hebben. Antony en Neres beiden dreigend, maar scoren niet echt.

19 februari 2021 om 10:12

Voor het spel wat ik persoonlijk graag zie zijn we voetballend op het middenveld te zwak, dit team lijkt gebouwd te zijn op inzakken van 1 of allebei de controlerende middenvelders, middenveld overslaan en zo snel mogelijk aanval bereiken die dan daar iets moeten creëren. Zo was gisteren vooral heel zakelijk, controle hadden we en het voetballende vermogen van vooral Blind, Martinez en Timber zorgde dat Lille hoger druk moest zetten willen ze aan de bal komen en dat durfde Lille niet aangezien ze een centraal duo hebben wat vooral sterk is als ruimtes kleiner worden en ze fysiek kunnen gebruiken. Op middenveld zijn amper combinaties geweest wat denk ik in deze specifieke wedstrijd een voordeel is, Soumaré en Sanchez vreten Ajax volledig op als het op die 50-50 ballen winnen aan zou komen. Ben het met je eens dat we te weinig scorend vermogen hebben voor Europese wedstrijden maar dat is ook een deel scherpte. De kansjes komen er altijd wel namelijk. In de Eredivisie krijg je altijd wel 8 momenten een kans te creëren of af te maken, Europees zijn dat er vaak maar 3 bijvoorbeeld. Dan hebben we nog net te veel kansen op kansen nodig en de echte 'bite' voor het doel ontbreekt nog te vaak. Uiteindelijk heb je met Antony en Neres 2 aanvallers die wel kunnen scoren en in posities komen maar geen killers zijn (logisch anders zouden ze in absolute top spelen ipv bij Ajax) wat ook doelpuntloze wedstrijden van hun kant tot gevolg heeft. Allebei hadden een grote kans te scoren en doen dit niet, doen ze dat wel rol je Lille echt volledig op gezien het spel van Lille gisteren. Tactisch haalt Ten Hag er heel veel uit nu, hoop wel dat volgend seizoen met hopelijk Gravenberch en Kudus weer op het middenveld gedomineerd kan worden. Nu is het vooral domineren door hoeveelheid balbezit en als geheel op te schuiven, dat is volgende stap voor dit team. Krijg je controle op middenveld zonder de balans direct overboord te gooien dan kan je in CL overwinteren.

19 februari 2021 om 10:40

@wolterx ook met deze speelstijl kun je hoge ogen gooien in de CL. Zeker als Haller terug is. Alleen moet dan de gehele aanval killen. Denk dat Zeker Anthony en Haller daar naartoe kunnen groeien en Neres in vorm was ook een stuk zakelijker dan de Neres die we nu zien. Ben wel met je eens dat het een stuk minder aantrekkelijk gaat zijn en veel zakelijker, maar het kan wel. Zeker als we op linksback dezelfde backs krijgen als op rechtsback (die vliegen er echt overheen tot in de 16 en blijven echt op en neer vliegen en koppelen dat ook nog eens aan 'zachte' voeten). Wat pas echt grappig is, is dat Schmidt bekend staat voor voll Gass fussball, maar dat het huidige Ajax meer en meer op die manier lijken te spelen, met dat vol druk zetten en veel directe passes naar voren waar Klaassen en backs over ingezakte aanvallers vliegen.

19 februari 2021 om 10:40

@wolterx ook met deze speelstijl kun je hoge ogen gooien in de CL. Zeker als Haller terug is. Alleen moet dan de gehele aanval killen. Denk dat Zeker Anthony en Haller daar naartoe kunnen groeien en Neres in vorm was ook een stuk zakelijker dan de Neres die we nu zien. Ben wel met je eens dat het een stuk minder aantrekkelijk gaat zijn en veel zakelijker, maar het kan wel. Zeker als we op linksback dezelfde backs krijgen als op rechtsback (die vliegen er echt overheen tot in de 16 en blijven echt op en neer vliegen en koppelen dat ook nog eens aan 'zachte' voeten). Wat pas echt grappig is, is dat Schmidt bekend staat voor voll Gass fussball, maar dat het huidige Ajax meer en meer op die manier lijken te spelen, met dat vol druk zetten en veel directe passes naar voren waar Klaassen en backs over ingezakte aanvallers vliegen.

Ik ben van mening dat dit komt, doordat Alvarez en Martinez daar staan als slot. Dit zag je vorig jaar ook in de CL. Toen Ten Hag daarvan afstapte, ging het ineens wat minder. Alleen de uitwedstrijd tegen Chelsea verliep goed tot de rode kaart.

19 februari 2021 om 12:29

Maar toen stonden ze beide op het middenveld. Het staat met die 2 nu beter met Martinez in de verdediging en een betere voetballer naast Alvarez.

19 februari 2021 om 14:37

Je hebt gelijk hoor. Ik zie enkel Alvarez en Martinez omgedraaid. Martinez heeft meer voetbal in zich en houdt het tempo ook hoog. Ik noem hem ook wel is de verdedigendere, iets mindere versie van Frenkie. Alvarez is zeker goed, maar meer een pure verdediger. Heeft daarnaast ook body en redelijk veel lengte. Hun omwisselen zou wel is een meesterzet kunnen zijn.

Het is natuurlijk ook wel zo dat Lille Ajax het spel gunde.. dat zei boskamp ook al.. Lille speelt zo, laat de tegenstander de bal en komt er snel uit na balverlies. Desondanks echt een knappe wedstrijd van Ajax. Blind was echt weer heel goed, pech moment voor tagliafico maar wat heeft Ajax zo'n strijder nodig. Ook alvarez en martinez deden het prima! Mooie pot, op naar Sparta...

Ajax speelde ook erg sterk. Trots op mijn club! Ik had niet verwacht dat we zo dominant zouden voetballen, ondanks dat ik Lille niet ken qua stijl. Hopelijk weten we door te stomen naar de volgende ronde.

Ajax was echt heel erg sterk, in 2017 toen we de finale haalde was het vaak met de hakken over de sloot, zo dominant als we nu waren, waren we toen niet. En dan moet je nagaan dat Ajax nog niet eens op volle oorlogsterkte was, normaal heb je Gravenberch, fitte Kudus en Mazraoui er straks er ook nog bij. Buiten Haller en Onana.

Ajax moet wel gaan waken voor alternatieve tactieken, zoals we dat van Mourinho zagen in de EL finale, waar we nog lang niet staan overigens. Ineens een boomlange middenvelder met Fellaini voorin, had Ajax weinig tegen in te brengen.

Lille zal in Amsterdam al anders voor de dag komen. Maar mochten we Lille verslaan mogen we zeker dromen van de EL winst.

19 februari 2021 om 12:28

Ten Hag is iets beter in tactieken verzinnen dan Bosz. Die had totaal geen plan B.
Ajax was toen nog redelijk naief. We zijn nu een aantal jaren verder met een Bijna CL Finale in de pocket en veel goede wedstrijden tegen de absolute top van de wereld. Ajax weet nu beter hoe met dingen om te gaan.

19 februari 2021 om 12:52

Daarom moet Ten Hag gewoon nog een paar jaar lekker blijven zitten. Je ziet ook dat Driessen en co. berusten in hun hetze. Zie niet in wat op dit moment de extra uitdaging is bij Gladbach. Normaliter zijn Bayern, Dortmund en Leipzig immers (financieel) te sterk. Dan kun je strijden met Leverkusen, Frankfurt en Wolfsburg om plek vier. That’s it. En de beste spelers gaan deze zomer waarschijnlijk ook nog eens naar Bayern.

19 februari 2021 om 14:01

Denk ook dat Ajax nu verder en completer is. En een deel van deze selectie heeft het verlies nog meegemaakt, dan wel de EL finale, dan wel de halve finale CL.

Zit ook veel meer ervaring in, ik bedoel: Viergever vs Blind, Riedewald vs Tagliafico, Traore vs Antony, Klaassen is ook 4 jaar verder in zijn ontwikkeling etc.

Toch moeten we kijken wat er beter kan, er zitten nog altijd bepaalde zwakheden in de achterhoede, het huidige duo (timber, Martinez) heeft misschien meer wendbaarheid, snelheid en felheid maar pure lengte is geen grote kracht. Schuurs heeft dat weer wel maar is geen heerser in de lucht.

Weer top van AJAX en knijp je handen dicht met Blind en Ten Hag.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren