Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Roger Schmidt openbaart verhitte woordenwisseling met Bas Nijhuis

Laatste update:

Roger Schmidt heeft geen goed woord over voor het optreden van Bas Nijhuis in de competitiewedstrijd tussen Vitesse en PSV (2-1). De arbiter floot in de laatste minuut van de blessuretijd voor een strafschop voor PSV, maar trok die beslissing in na raadpleging van de videobeelden. Na afloop van de wedstrijd raakte Schmidt verwisseld in een verhit gesprek met Nijhuis.

Nijhuis zag aanvankelijk een strafschop in een duw van Eli Dasa jegens Jorrit Hendrix en wees naar de stip. VAR Danny Makkelie greep echter in en riep zijn collega naar de zijkant om de beelden nog eens te bekijken. Daarna kwam Nijhuis terug op zijn besluit en gaf hij de bal aan doelman Remko Pasveer van Vitesse. Voor de camera van FOX Sports geeft Schmidt toe dat hij nog steeds boos is over het verloop van het moment. "Hij stond er vijf meter vandaan. Alleen als het echt een honderd procent foute beslissing is, moet hij de penalty terugtrekken", stelt de trainer.

"Dit is niet honderd procent fout", vervolgt Schmidt, die na de wedstrijd verhaal ging halen bij Nijhuis. "Ik vroeg hem of hij de regels wel kende, maar het enige wat hij antwoordde was of ik een gele of een rode kaart wilde." De oefenmeester zet ook vraagtekens bij het besluit om de 2-1 van Loïs Openda niet af te keuren. De aanvaller scoorde negen minuten na de pauze na een voorzet van Maximilian Wittek. Hoewel er sprake leek van buitenspel, was dat volgens de videoscheidsrechter niet het geval.

Veel discussie na afgekeurde penalty PSV: ‘Dit kan toch niet waar zijn?’

Analisten reageerden direct op de beslissing van Bas Nijhuis in de blessuretijd. Lees artikel

"Op deze foto is het gewoon buitenspel", stelt Schmidt over een stilstaand beeld. Ook centrumverdediger Jordan Teze dacht dat er sprake was van buitenspel. Hij bekeek na de wedstrijd beelden op zijn telefoon en concludeerde zelf dat Openda wél buitenspel stond. “Uiteindelijk maakten zij de 2-1, wat eigenlijk ook een buitenspelgoal was”, zegt Teze overtuigd, waarna de verslaggever van FOX Sports hem erop attendeert dat Mauro Junior de buitenspelval ophief. “Niet? Oké, dat is hun ding. Ik heb ernaar gekeken, het was een buitenspelgoal. Hoe ik het zag op mijn telefoon, was het buitenspel met het bovenlichaam. Maar uiteindelijk bepaalt de scheidsrechter.”

Teze vindt ook dat het intrekken van de penalty zeer discutabel is. “Ik was ver van de situatie, maar ik zie dat Jorrit wil springen en niet de lucht in kan komen”, blikt hij terug. “Ik dacht: dat is een penalty.” De verdediger neemt het Nijhuis kwalijk dat hij de spelsituatie direct stillegde. “Philipp (Max, red.) stond erachter en kon vrij schieten, maar hij (Nijhuis) fluit het af. Tja... Of je geeft een penalty, of je laat hem schieten en fluit daarna af, zodat je daarna kunt kijken. Maar nu was onze scoringskans weg en was er geen penalty. Toen ik hem naar het scherm zag lopen, wist ik al dat hij hem zou afblazen. Onze kans op de 2-2 was zo goed als verlopen”, verzucht Teze.

Vind je dat Bas Nijhuis een goede wedstrijd heeft gefloten?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Terecht ook. Wat een matennaaierij zeg die hele VAR. 100% buitenspelgoal word goedgekeurd en dan gaat een pingel ook ineens niet door. Waarom mag Makkelie uberhaupt nog bij PSV wedstrijden zijn? Gast is anti PSV als beroep.

25 oktober 2020 om 17:31

Ik heb er echt meerdere keren naar gekeken inclusief de lijn berekening. Centimeter werk, maar stond gelijk. Terechte goedgekeurd dan toch?

25 oktober 2020 om 17:34

Zag gisteren dat de arm mee word getelt en blijkbaar gebeurt dat nu ineens niet. Die arm was duidelijk over de lijn. Die pingel was natuurlijk 50-50 maar het feit dat beide gevallen tegen PSV word gefloten zegt voor mij genoeg.

25 oktober 2020 om 17:45

Sorry maar wat zegt dit dan genoeg? Buitenspel was het sowieso niet want met de software geen buitenspel. Daarnaast vlagde de grens niet wat betekent bij twijfel voordeel aanvallende partij. De vermeende penalty is natuurlijk nooit een penalty. Nijhuis dacht dat hij duwde met zijn handen, dit was niet het geval dus terecht terug gevloten.

25 oktober 2020 om 17:54

Je kunt toch enkel buitenspel zijn met lichaamsdelen waarmee je mag scoren? Daar hoort de arm niet bij voor zover ik weet..

25 oktober 2020 om 18:30

@Harmr: Verklaar dan de afgekeurde goal van Liverpool tegen Everton eens? Die stond met zijn elleboog iets van 0,8 millimeter(!!) buitenspel en werd teruggefloten. Ik ben geen PSV’er, maar als die hand/arm er daadwerkelijk voorbij was, was het dus buitenspel. Of de regels worden dus per VAR anders geïnterpreteerd en dat is een nog veel kwalijkere zaak.

25 oktober 2020 om 18:51

Dan kunnen we het erover eens zijn dat er in Engeland waardeloos wordt gefloten door de VAR.

26 oktober 2020 om 07:44

En daarom is er in Engeland zoveel ophef omdat hun VAR de regels niet kent. Makkelie is/was geen goede scheidsrechter op het veld maar is een uitstekende var die heel goed oog heeft voor de doorslaggevende details. Gisteren 2 uitstekende ingrepen en juist dat missen we in Engeland waar willekeur (of clubvoorkeur of geld) de VAR lijkt te bepalen.

25 oktober 2020 om 17:33

Nijhuis heeft ook vaak een negatieve invloed op PSV. Kan mij nog Feyenoord - PSV in de Kuip herinneren waarbij hij lachend naar zijn horloge wees nadat Zoet de bal over de lijn rolde. Enig commentaar aan het adres van Nijhuis wordt gelijk bestraft met een kaart terwijl hij wel doodschoppen toestaat. Nijhuis fluit altijd naar zijn eigen regels.

25 oktober 2020 om 17:39

Nijhuis riep destijds ook nog dat 'psv eerst maar eens moest scoren' .....

Ik denk dat Bas een beetje 'in zich zelf is gaan geloven' zoals Wimpie Kieft dat altijd zegt.

25 oktober 2020 om 18:12

Ook ik als Ajacied heb vaak de neiging te denken dat Nijhuis tegen ons is. Hij heeft gewoon rare trekjes en slaat teveel door in mannelijk voetbal op te willen leggen. De beuk erin gooien komt andere teams gewoon beter uit dan Ajax en PSv, denk niet dat het echt een persoonlijke aversie is. Wel echt een vervelende en slechte scheids, snap niet dat juist Makkelie en Nijhuis zo hoog aangeschreven staan.

25 oktober 2020 om 17:34

100% buitenspel. Houdt alsjeblieft op, maatje. Dit wordt berekend door een systeem met een mi imale foutmarge. Die foto waarop Teze zich baseert staat scheef op de situatie waardoor de hele situatie veranderd.

25 oktober 2020 om 17:42

De foutmarge is 10 centimeter, zo minimaal is dat niet hoor. Dus 100% kun je nooit met zekerheid zeggen.

25 oktober 2020 om 17:44

Ik heb mij er niet zo erg in verdiept dat ik de exacte lijnen ken. Maar 10 centimeter lijkt mij vrij veel. Dat kan ik mij niet voorstellen.

25 oktober 2020 om 17:48

Is inderdaad vrij veel, maar is wel de waarheid. Bron: "videoscheids kan buitenspel bepalen met foutmarge van 10 centimeter" (parool).

25 oktober 2020 om 17:53

Is 5cm voor en 5cm achteruit. Deze foutmarge is er vooral om bij twijfel de grensrechter de voorkeur te geven, niet omdat het systeem er zo vaak naast zit.

Dus als het systeem zegt precies op 1 lijn. Dan zou het in theorie max 5cm buitenspel kunnen zijn.

25 oktober 2020 om 17:57

Vind ik alsnog niet echt minimaal

25 oktober 2020 om 17:34

Ah een 100% buitenspelgoal. Dat zie jij met je blote oog terwijl zo'n softwaresysteem die er voor ontwikkeld is duidelijk laat zien dat het geen buitenspel is.

25 oktober 2020 om 17:36

Die lijn werd voor zn voet gezet ipv zijn arm. Iets wat gister wel gebeurde. Kortom, de scheidsrechters bedenken weer hun eigen regeltjes. Gaat weer nergens over hier in Nederland.

25 oktober 2020 om 17:39

De arm telt nooit. Kan je namelijk niet mee scoren.

25 oktober 2020 om 17:43

De arm valt ook buiten de buitenspelregel. Daar kun je niet mee scoren.

25 oktober 2020 om 17:43

De lijn wordt gezet op het lichaamsdeel wat het verste naar voren staat waarmee je mag scoren. Ik heb geen idee over welke situatie jij het hebt met een arm, want daarmee mag niet gescoord worden. Wat zo zou kunnen zijn is dat de lijn op een schouder werd gezet (wat ook het geval was bij deze situatie). Ik denk sowieso dat nogal veel mensen onderschatten hoe erg het perspectief/inzicht en camera-standpunt de situatie anders kan laten lijken dan het geval is, waarvoor juist de Software is ontwikkeld om het eerlijk te laten verlopen, maar goed laten we allemaal lekker in de emotie blijven schreeuwen net als Roger Schmidt met zijn zeer ongeloofwaardige verhaal over de reactie van Nijhuis. Nu ben ik zelf absoluut geen fan van Nijhuis en geloof ik best dat hij geeindigd is met wil je een gele of rode kaart, maar snap ik hem hierin ook wel dat als je al anderhalve minuut alles hebt uitgelegd en Schmidt schreeuwend voor je blijft staan je er op een gegeven moment ook wel zat van hebt (en dat dan als stok achter de deur hebt zodat het tenminste ophoudt).

25 oktober 2020 om 17:49

Precies. Ik dacht dat die regel ook bestond, met de arm kun je niet scoren dus die telt niet mee. Dit werd gister echter compleet genegeerd. Zoals ik al zei dus, de scheidsrechters maken hun eigen regels weer hier in Nederland.

25 oktober 2020 om 18:02

Dan deden ze het gister niet goed en nu wel. Gelukkig hebben ze geleerd van hun fouten. Je moet er toch niet aan denken dat ze die fout weer zouden maken. Zou werkelijk gênant zijn.

25 oktober 2020 om 18:28

Waar werd dat genegeerd?

25 oktober 2020 om 18:35

@Lierse: Dat van gister heb ik niet meegekregen, maar Mane bij Everton - Liverpool vergeten? Ging om 0,8 millimeter van de elleboog. Met de elleboog mag je ook niet scoren en de buitenspelregel is in Engeland hetzelfde als hier naar mijn weten. Scheidsrechters achter de VAR doen maar wat. De ene week is elke handsbal een penalty, dan weer niet. Dan is het weer buitenspel met arm, dan weer zonder. Ze hanteren geen vaste regel en dan krijg je dus dit soort gezeik.

25 oktober 2020 om 18:47

Ja ik dacht eerst dat hij op die fase met Mané doelde. Ik vind die beslissing trouwens nog steeds schandalig. Want de facto houdt die beslissing in dat je met de ellebogen mag scoren.

25 oktober 2020 om 17:35

Volgens mij stonden ze op 1 lijn en ook de beslissing om de penalty terug te draaien vond ik juist hetgeen waarvoor de var in het leven is geroepen. Om dingen te corrigeren die eigenlijk verkeerd gezien en beoordeeld zijn door de dienstdoende scheidsrechter.

Het is centimeter werk, maar ze stonden gelijk. Vervelend, maar correcte goal dus. Pingel was makkelijk gegeven en je neemt een risico als je zo duwt. Had van mij blijven staan.

Wat een slechte verliezer. Heeft het over 2 scheidsrechters beslissingen die nu een keer slecht uitpakken. Bovendien zegt Nijhuis heel iets anders. Volgende keer zit het mee. Kan beter naar zijn ploeg en zichzelf kijken. Malen passeren als je al een hoop spelers mist, slecht spel, slechte rare wissels en dat hele fullgass spel ziet niemand. Succes.

25 oktober 2020 om 17:34

Tuurlijk moet hij eerst naar het spel kijken, want dat was echt niet om aan te gluren. Echter ben ik het er mee eens dat het echt belachelijk is dat er in zo'n situatie wordt ingegrepen. Dit is een beetje een 50/50 geval, hij kan hem geven, maar ook niet. In zo'n geval moet de var gewoon wegblijven. Echt uiterst rare actie dit.

25 oktober 2020 om 17:53

Kijk dan wat voor een zaadploeg wij moesten opstellen met alle Corona gevallen. Een fit PSV heeft al een aantal zwakke schakels, nu bleef er echt helemaal niks meer van over. Nee ik zie ons niet als titelkandidaat, gefeliciteerd Ajacieden met het kampioenschap!

Ze moeten echt kappen met die Var, in heel Europa inclusief Nederland is het van een rampzalig niveau.

25 oktober 2020 om 17:37

Hoezo, de VAR zat toch gewoon goed? Als de penalty doorgegaan was, dat zou pas erg geweest zijn. Nu is een grote fout voorkomen.

25 oktober 2020 om 17:57

Maar jij kan met droge ogen beweren dat het een 100 procent foute beslissing is om een strafschop te geven?

25 oktober 2020 om 18:17

Jazeker, het zou een compleet ontrechte strafschop zijn die het eindresultaat dierct zou beinvloeden. Hier hebben we juist de VAR voor in het leven geroepen. Uistekende beslissing van de VAR en van Nijhuis.

Tja, de meeste PSV-ers zullen zeggen dat het buitenspel was, anderen zullen zeggen dat het geen buitenspel was en weer anderen zullen zeggen dat het aan de scheidsrechter is om een beslissing te nemen. Uiteindelijk heeft PSV deze nederlaag zich vooral zelf aan gedaan. Niets om over wakker te liggen overigens, kan namelijk gebeuren tegen Vitesse. Bovendien een aantal spelers gemist door Corona en natuurlijk een nieuwe trainer met een nieuwe speelwijze. Je kunt niet verwachten dat alles vlekkeloos zal gaan.

25 oktober 2020 om 18:40

Welke speelwijze? Balveroveren en weer snel inleveren.

25 oktober 2020 om 18:42

Nou ja, de zoveel besproken speelwijze van hoog druk zetten, snel omschakelen, etc., komt er duidelijk niet uit. Dat blijkt uit het snel inleveren van de bal, dat kan niet de bedoeling zijn natuurlijk.

Zo te zien op tv was de 2-1 ook echt buitenspel... Daarna met de lijnen blijkt weer absoluut niet. Zou dit in het voordeel geweest zijn van PSV dan hadden ze niet geklaagd. Ben geen fan van software en vind dat de var verkeerd wordt gebruikt in vele gevallen.

Strafschoppen kwestie. Ik vind het geen strafschop. Nijhuis beoordeelde het als duwen met twee handen. Gaf hij gelijk aan. Dan blijkt van niet en vind hij het niet genoeg voor een strafschop. Wat het ook niet was.

Voor de rest gewoon een matige wedstrijd waar gelijkspel misschien wel terecht was...een 0-0 of 1-1...

Wat een slecht verliezer ! Ik hoor niets over het baggervoetbal wat zijn elftal gespeeld heeft. De goal van Openda was op het randje, maar volgens de lijnen géén buitenspel. Als we dan daarover moeten gaan discussieren.... En dan het zogenaamde penaltymoment; als dit op het middenveld was gebeurd, was er niets eens gefloten. Goed dat Nijhuis door de VAR overruled werd en dat Nijhuis dit later ook in zag !

25 oktober 2020 om 17:42

Je weet echt niet van ophouden he? 'En dan het zogenaamde penaltymoment; als dit op het middenveld was gebeurd, was er niets eens gefloten.' Ja en als mijn oom tieten had was hij mijn tante, want het gebeurde niet op het middenveld... Verder ben ik van mening dat het geen pingel was.

25 oktober 2020 om 18:32

Met andere woorden: jij vindt het prima dat lichtere vergrijpen in de 16 wel een penalty zijn, maar op de rest van het veld niet eens een overtreding? Dat is namelijk de indruk die je wekt met je eennalaatste zin. Volgens mij heeft de zwaarte van een overtreding geen invloed bij het onderscheidt maken tussen een penalty en een vrije trap, dus snap ik de opmerking van Bogarde wel en jouw verweer wat minder.

25 oktober 2020 om 18:49

@shorty

' jij vindt het prima dat lichtere vergrijpen in de 16 wel een penalty zijn, maar op de rest van het veld niet eens een overtreding?'

Nee vind ik niet, maar het gevolg van een 'overtreding' in de 16 kan een penalty zijn, en op het middenveld niet. Dus daarom kijken ze er beter naar.

25 oktober 2020 om 19:04

Maar als je op het middenveld niet voor de 'overtreding' zou fluiten, is het toch geen overtreding?

25 oktober 2020 om 20:56

Precies wat Kyle zegt, als je dit op het middenveld niet als overtreding ziet, dan is het ook geen penalty. Dan is het dus maar goed dat ze er beter naar hebben gekeken door middel van de VAR.

26 oktober 2020 om 18:14

Dat ligt er aan he, wie er fluit. Onze vriend Bas Nijhuis vindt het allemaal wel prima, mannelijk voetbal noemen ze dat.

25 oktober 2020 om 17:49

Ik vind het vooral een belachelijke reactie van Nijhuis. Je kunt toch gewoon uitleggen waarom je deze beslissing neemt. Ik heb een hekel aan scheidsrechters die alles weg wuiven maar gelijk met kaarten strooien als je richting hun reageert. Er zijn grenzen wat je mag zeggen, maar Nijhuis begint ook steeds vaker de baas te moeten spelen.

25 oktober 2020 om 20:36

Nijhuis is vooral bezig met zijn wekelijkse Nijhuis show. Hij kan achteraf ook altijd mooi vertellen over hoe het allemaal gegaan is en zo....wel jammer dat de mensen over wie hij dan praat vaak een ander verhaal hebben. Op een gegeven moment ga je toch die anderen geloven.

Zitten nu in Zeist de lijntjes goed te trekken en beelden van var bij te werken zodat wiedemeijer of van egmond alles weer goed kunnen praten. Want kom niet aan makkelie of schijthuis

Ze moeten Nijhuis en Makkelie gewoon niet meer op wedstrijden van PSV zetten. Zeker Makkelie, dat ken echt niet meer. Die man is in het verleden betrokken geweest bij zo ontzettend veel beslissingen die negatief uitpakten voor PSV dat hij de schijn per definitie tegen zich heeft.

25 oktober 2020 om 17:59

Ohja laten we als clubs nu scheidsrechters gaan uitkiezen. Ajax wil ook liever geen Nijhuis of Pol van Boekel. Als je gewoon goed speelt kan de scheids daar niks aan veranderen.

25 oktober 2020 om 18:03

Als we zo gaan redeneren wil ik bij Ajax ook geen Kuipers zien, want die durft geen moeilijke beslissing te nemen zonder ingrijpen Var. Die heeft in de Arena iets van 10x bij dat scherm gestaan omdat hij het niet zag.

Maar wat was het antwoord van Schmidt dan?
Koos hij voor geel of rood. Dit is ongelooflijk stom. De wedstrijd is voorbij, wat heeft het dan nog voor zin?
Schidt heeft zelf heel stom gedaan door niet te starten met Malen, na de wisselblunders van donderdag kan dit er ook nog bij. Drie miskopen de keeper, Zahavi en Sangare, hier was geen behoefte aan

25 oktober 2020 om 17:56

Keeper een miskoop? Volgens mij juiste één van de betere op dit moment. Dramatisch begonnen maar goed hersteld. Zahavi pakt gewoon zijn doelpunten mee, maar even vanwege corona afgelopen twee weken niet veel gespeeld. Sangare is nog afwachten; net twee wedstrijden gespeeld.

25 oktober 2020 om 18:07

Nee hoor, hij maakte 1 blunder. ok dat kan. Maar wat veel erger is hij liet ballen door die houdbaar waren.

Precies wat Teze zegt, of je geeft hem of niet! Als er dan geen contact was, kon je hem terugdraaien, het contact was er echter wel degelijk waardoor er geen enkele reden was deze terug te draaien, wat een kwal hoe hij Schmidt te woord stond! PSV, mag echter ook goed naar hun eigen prestaties kijken, die waren zwaar ondermaats.

25 oktober 2020 om 18:03

@snipez14: dus Schmidt mag wel kwaad tegen de scheids zeggen of hij de regels wel kent ? Als hij dat in de BL had gedaan had hij zeker een kaart gekregen. Dat hij gefrustreerd is snap ik, maar dan kun je altijd nog op een normale manier verhaal halen, hoewel dat sowieso zinloos is. Leuke poging van Hendrix trouwens, die pingel proberen te versieren..

Dat buitenspel is gewoon heel lastig te zien in deze situatie. Wat mij betreft kun je niet met 100% zekerheid zeggen of het wel of geen buitenspel is, dus dan neem je maar de conclusie van degene die de lijnen trekt. Penalty vond ik niet veel en de uitleg van Nijhuis was helder. Hij dacht een duw met handen te zien, dat meldt die aan Makkelie, die aangeeft contact te zien maar duw met handen. Logisch dat Nijhuis dan gaat kijken.

25 oktober 2020 om 18:21

Ik kon met beide beslissingen leven, maar dat je de bal na je eigen foute beslissing maar gewoon aan de keeper geeft is onzin.

25 oktober 2020 om 18:23

Het valt mij ook op dat er heel weinig aan tijdrekken wordt gedaan. Niet alleen deze wedstrijd, maar eigenlijk altijd. De extra tijd was nu gevuld met Vitesse die nog meer tijd rekt en kijken of de scheidsrechter een fout heeft gemaakt. Daar heb je dan ook weinig aan. Conclusie is wel dat psv vandaag ondermaats was. Creativiteit van Gotze en Gakpo werd node gemist

25 oktober 2020 om 20:40

Ja, gisteren zat vvv ook constant tijd te rekken door heeeel langzaam de bal uit het doel te halen. Ze werden er nog voor beloond ook...geen blessuretijd. Maar ff serieus, wat is dat tijdrekken irritant zeg. En het is zo makkelijk op te lossen. Ben benieuwd waarom ze daar geen regels voor bedenken.

Een var arbiter is een heel lastig vaak, in sommige situaties is moelijk om de juist beslissing te nemen zoals bij deze moment, ik geen penalty vind

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren