Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Henk de Jong kookt van woede: ‘De grootste schande uit de sport ooit’

Laatste update:

SC Cambuur heeft vol ontzetting gereageerd op het besluit om geen clubs te laten promoveren naar de Eredivisie. De Friezen gingen met 66 punten aan kop in de Keuken Kampioen Divisie, maar de KNVB heeft besloten om de competities volgend seizoen met dezelfde clubs te beginnen als in het afgelopen seizoen. Voor trainer Henk de Jong van Cambuur voelt het besluit als 'de grootste schande uit de Nederlandse sport ooit', vertelt hij aan de NOS.

"Je zal maar verantwoordelijk zijn voor deze beslissing, dat zal je je hele leven met je meedragen", voegt De Jong eraan toe. Het besluit was voor Cambuur het slechtst denkbare scenario. De koploper had elf punten voorsprong op FC Volendam, en zou dus vrijwel zeker bij de eerste twee clubs zijn geëindigd. Dat zou voldoende zijn geweest om na vier jaar terug te keren in de Eredivisie. De Graafschap stond op de tweede plaats en lag daarmee ook op koers om te promoveren.

De Jong stipt aan dat er 'zoveel' afhangt van het genomen besluit. Hij wijst op de marge van elf punten die zijn ploeg had in de Keuken Kampioen Divisie. "Als je dan deze beslissing neemt, spelen er volgens mij andere dingen. Dan weet ik niet meer wat sport is. De UEFA heeft opgeroepen tot sportieve argumenten." De Jong beaamt dat zijn reactie 'fel' is. "Ik ga altijd uit van eerlijkheid en goed bestuur. Maar wat hier gebeurd is, is sportonwaardig."

Financieel expert: 'Tweederde van de Premier League-clubs lijdt verlies'

"Dan moet je alles gelijk trekken, dus niet zeggen dat de Champions League-tickets op doelsaldo beslist worden", beargumenteert De Jong. Hij doelt daarmee op het feit dat Ajax ten koste van AZ het beste Europese ticket krijgt. "Ik vind dat de Keuken Kampioen Divisie hiermee teniet wordt gedaan, helemaal kapot word gemaakt. De Keuken Kampioen Divisie is de redding van het Nederlands voetbal geweest, met Frenkie de Jong, met al die jongetjes die daar groot zijn geworden. Die draai je zo de nek om, dat is een schande voor het Nederlands voetbal."

De Jong zegt driemaal het besluit 'niet normaal' te vinden. Hij had ook genoegen genomen met een besluit om de Eredivisie uit te breiden naar twintig clubs, waardoor ADO Den Haag en RKC Waalwijk op het hoogste niveau hadden kunnen blijven spelen. " Als je geen ruzie of gedonder wil, en eerlijk wil zijn, kun je ook zeggen: we doen twintig clubs", zegt hij. "Dat was geen optie. Ze kiezen de weg van de minste weerstand. Ik denk dat misschien wel een bepaalde krant daar wel een hand in heeft gehad, bij het druk leggen op mensen. En dat de KNVB daarin is gezwicht."

Zijn opmerkingen over de invloed van 'een krant' licht de oefenmeester niet toe. "Ik ga nog steeds uit van eerlijkheid. Ik denk ook dat onze club moet nadenken over wat voor stappen we kunnen ondernemen. Ik denk dat hier zoveel mogelijkheden voor ons liggen om dit recht te breien. Dit is zóveel onrecht. En ik heb het ook over mijn oude club De Graafschap. Ik heb het niet over RKC en ADO, daar zal ik nooit wat verkeerd over zeggen. Dit gaat om miljoenen, maar het gaat vooral om het sportieve. We hebben iets ingezet, we willen graag promoveren en we staan er echt fantastisch voor. Er komt volgend jaar een nieuw stadion hier. Als je daarin speelt en je verkoopt het stadion uit, je verkoopt de skyboxen uit, dan praat je misschien wel over tien, twintig miljoen. Dat wordt je gewoon door de neus geboord."

Ben je het eens met de kritiek van Henk de Jong?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
24 april 2020 om 18:24

Precies. Ik kan af en toe heel slecht tegen deze man. Hij is af en toe heel leuk en spontaan, maar doordat hij alles wat hij denkt oom direct maar zegt komt hij af en toe zo ontzettend egoistisch over. Zelfs al is de beslissing verkeerd, dan is "de grootste schande in de sport ooit" een ontzettende overdrijving en een minachting. Om nog maar te zwijgen over "dat moet je je hele leven met je meedragen." Sorry hoor, maar daar gaat mijn bloed van koken. De bond moet een kutbeslissing nemen, doet dat misschien wat onhandig, maar hij doet alsof je iemand hebt vermoord.

24 april 2020 om 18:40

Een eventuele oplossing zou bijvoorbeeld kunnen zijn om Cambuur en de Graafschap de tv-gelden te geven die ze zouden krijgen als ze Eredivisie spelen. Op die manier worden ze op een eerlijke manier gecompenseerd nu ze niet in Eredivisie komen.

24 april 2020 om 18:52

Mijn bloed kookt van alle moraalridders nu. Dagelijks gaan er mensen dood aan honger, ziektes en oorlogen wat voor ons allen ver van onze bed show zijn. Niks aan de hand, en nu is dit ineens omdat het westen wordt getroffen het ergste ooit en moeten we alles maar laten varen.het is niet meer dan terecht dat hier een sportieve regel was toegepast geweest. Dat blijft zuur natuurlijk, maar met een beetje eerlijkheid wist je al zeker dat RKC sowieso gedegradeerd was en ADO gaf nou ook niet echt lichtpunten om te zeggen dat die het wel overleefd hadden. Cambuur en de graafschap zaten beide goed in de flow, wonnen alles en stonden al dik los. Dan snap ik alsnog dat RKC en ADO hadden gebaald maar dan was het in ieder geval sportief. Nu doen ze iets wat gewoon niet uit te leggen is. Waarom CL wel aan ajax geven op basis van de ranglijst maar de KKD maar laten stikken. Sorry, maar ik snap de woede en jullie reacties totaal niet.

24 april 2020 om 18:56

Heel simpel. Stap 1, geen promotie/degratie, geen kampioenschap zoals ik bijna elke sport en ook als in amateur voetbal. Dan stap 2: hoe verdelen we de Europese tickets? Dan is de ranglijst het enige dat je kunt gebruiken...hooguit die van het jaar daarvoor.

24 april 2020 om 18:57

Nee Cambuur en Graafschap willen sportief worden gecompenseerd. i.p.v Ajax, Psv, AZ en Utrecht spelen ze nu tegen Jong Ajax, Psv, AZ en Utrecht. I.p.v. de derby tegen Heerenveen en Vitesse spelen ze op sportpark de toekomst. Dit is niet alleen met geld te compenseren. Daarnaast moet je afwachten of de selectie komend seizoen sterk genoeg is om alsnog te kunnen promoveren.op fin gebied komt nog meer bij kijken als tvgelden: Cambuur krijgt een nieuw stadion en had nu direct met dit nieuwe stadion in de ED kunnen spelen. nu is dat afwachten. tickets kunnen iets om hoog er komen meer supporters naar het Stadion, sponsoring gaat omhoog etc.... dus de schade is enorm voor Graafschap en Cambuur.

24 april 2020 om 18:58

Waarom dan wel europese tickets uitdelen op de stand van de eredivisie.

24 april 2020 om 19:15

En Volendam dan? Of Nac, Go Ahead, Excelsior, Nec?

24 april 2020 om 19:20

Die stonden niet zo ver los toch? Maar zoals hierboven ook al genoemd. RKC was al zo goed als zeker gedegradeerd, en Cambuur al zo goed als zeker gepromoveerd. En ADO leek helemaal nergens naar, die hadden het ook niet gered en de Graafschap stond ook los.

24 april 2020 om 19:23

@cambuur1966: dat is heel simpel als je hebt opgelet afgelopen dagen. De competitie wordt nietig verklaard net als bij de amateurs. De UEFA heeft in overleg met de 55 lidstaten besloten wat de bonden ook besloten de Europese plaatsen uit te delen op de huidige stand. Was gewoon bekend dus europese tickets kon je zien aankomen dus zie niet in waarom er zoveel verongelijkte mensen zijn. Hetzelfde met de competitie de amateurs zijn nietig verklaard dus ook deze kon je zien aankomen. Helaas was er geen besluit te nemen waarin iedereen tevreden is. Dat wil niet zeggen dat het niet vervelend is voor die ploegen die hierdoor getroffen worden.

24 april 2020 om 20:09

Het punt is dat voetbal zone dit verdraait heeft. Henk heeft gezegd dat hij het zo persoonlijk voelt niet dat het daadwerkelijk zo is. Ik snap dat je bloed kookt als t daadwerkelijk zo is maar dat is t niet

24 april 2020 om 20:27

richtlijnen van de Uefa.....simpel.

24 april 2020 om 22:04

Op die manier compenseer je maar een heel klein deel. Eredivisie zal meer toeschouwers en meer sponsors betekenen.

24 april 2020 om 18:20

Kom op zeg, dit is een enorme schande. De ranglijst mee, de stemming mee, de uefa richtlijnen mee, en toch beslist de knvb zo iets zo onsportiefs.

24 april 2020 om 18:22

De UEFA heeft zich 0,0 geuit over de KKD. De stemming is niet bindend (overigens heb ik de cijfers nog niet bevestigd zien worden, maar die zullen wel kloppen), de ranglijst mee gaat niet op als de KKD nietig verklaard is.

24 april 2020 om 18:27

uefa heeft gezegd de ranglijst te respecteren, dan moeten er dus 2 uit. heel simpel,

24 april 2020 om 18:28

Dat heeft het alleen gezegd mbt de verdeelsleutel van Europese tickets. Ze hebben niks geuit over promotie/degradatie. Met name omdat dat niet hun territorium is.

24 april 2020 om 18:22

Hoezo overheen? De Knvb heeft zich zoals vertrouwd belachelijk gemaakt. Uit sportief oogpunt wordt europees voetbal bepaald en promotie/degradatie niet.
Je vraagt de clubs om mee te denken en een ruime meerderheid is voor promotie/degradatie. Vervolgens doen ze daar ook niets mee.
De Graafschap en Cambuur zijn gewoon benadeeld door de Knvb.

24 april 2020 om 18:27

Mee eens het kan niet zijn dat deze stand wel gevolgen heeft voor europees voetbal maar niet voor promotie degradatie. Nu worden de 2 ploegen die tot aan de stop goed gespeeld hebben gestraft en 2 ploegen die tegen degradatie aanliepen beloond want de kans was heel groot dat beide ploegen ook 17 en 18e zullen eindigen naar 34 speelrondes. Ik gun Ado echt beter maar het spel was zo slecht dat ik het niet mooier kan maken. Ik snap heel goed dat Cambuur en de Graafschap zich benadeeld voelen.

24 april 2020 om 18:33

En wat nou als ze besloten hadden om met 20 clubs verder te gaan? Dan heb je veel meer tevreden partijen. Daarnaast is het ook gewoon goed haalbaar. Als je de winterstop inkort en wat midweekse speelronden hebt moet dat makkelijk te doen zijn.

24 april 2020 om 18:40

De Knvb is van plan om op 1 oktober pas te beginnen met competitie. Dan wordt het wel heel krap als je dan ook nog vier wedstrijden extra in een seizoen moet spelen nog voor het EK 2021 en Europees voetbal. Daarnaast zal de KKD never nooit akkoord gaan met 20 clubs. Een eventuele oplossing voor Graafschap en Cambuur zou zijn als zij het TV geld op Eredivisie niveau krijgen, zodat ze iets van compensatie hebben. Het eerlijkst was denk ik om de winterstand als eindstand te gebruiken en daarop promotie en degradatie toe te passen en Europese tickets.

24 april 2020 om 18:48

Tuurlijk ram die kalender maar nog voller.

24 april 2020 om 18:56

Zoveel is die niet hoor AFCA. In Engeland is het pas druk, in Nederland echt niet. Zermatt: je weet dat de KKD al 20 teams heeft? Je zou eventueel de beker kunnen skippen en de bekerfinale dan kunnen spelen. Ik noem maar wat op. Maar het is een stuk eerlijker.

24 april 2020 om 18:59

Je kan best even een seizoen doorspelen rond de kerstdagen. Dan los je dat probleem al op, verder is voor november mogelijk op Ajax na iedereen alweer uit Europa. Ik zie het probleem niet.

24 april 2020 om 19:23

Je mag hopen dat Europees voetbal al gestart is in november..

24 april 2020 om 18:33

Tuurlijk. Maar het is raar dat wanneer het gaat om Europese tickets, de stand wel als richtlijn wordt gebruikt, maar bij promotie-degradatie niet.

24 april 2020 om 18:47

Ben ik niet met je eens. RKC, ADO waren sowieso gedegradeerd. Echt niet dat zij ineens zoveel punten zouden pakken. En in de eerste divisie hetzelfde, daar hadden Cambuur en De Graafschap een flinke voorsprong opgebouwd. Ook zij zouden gewoon promoveren. Dit is de slechtste beslissing die de KNVB kon maken. Schandalig ook!

24 april 2020 om 18:58

Excuses, maar ik vind dit een wat aparte reactie. Ik vind het ten eerste heel apart dat er met meerdere maten wordt gemeten. Om Europees voetbal houden ze deze eindstand aan en om promotie/degradatie verklaren ze de competitie ineens te niet. Dan ruikt het toch wel erg naar vriendjespolitiek, daar ado qua grootte van de club natuurlijk heel veel toevoegt. Daarnaast kijk ik ook scheef naar het besluit door die adviezen van de clubs. Promotie/degradatie werd verreweg het meest gestemd, maar er is ook naar buiten gebracht dat de top 4 teams geen promotie/degradatie wilden. Dit zijn natuurlijk grote, rijke teams met veel invloed die erg veel waard zijn voor de knvb, deze moeten tevreden gehouden worden. Maar waarom zou je dan de rest überhaupt laten stemmen, als je er toch niet naar om kijkt? Kan je evenmin maken, maar in praktijk komt dit wel op hetzelfde neer. Belachelijk.

24 april 2020 om 20:41

Denk niet dat dit gebeurt. Dit worden rechtzaken. Een stuk of 34 door clubs plus een aantal door spelers (contractuele bonussen wel of niet uitbetaald). Het wordt een leuke soap.

24 april 2020 om 20:51

Opvallend dat Cambuur nu al voor de tweede keer in acht jaar bij een dergelijk scenario betrokken is. Nu in negatieve zin, eerder hadden ze heel veel geluk. In seizoen 12/13 werd Cambuur kampioen in de eerste divisie met 1 punt voorsprong op FC Volendam na de schrapping van Agovv en Veendam. Cambuur had tegen die twee clubs op dat moment een 1/9 neergezet en kreeg opeens de koppositie en even later de titel cadeau. Een club als Mvv, die tot dat moment ook meedeed voor de titel, verloor opeens 9 punten. Los daarvan vind ik het een belachelijke beslissing en een enorme devaluatie van de Kkd.

24 april 2020 om 21:35

Opvallend dat de graafschap nu net als 2016 een eredivisie seizoen door de neus geboord ziet worden door de KNVB...

Het is zonde maar dit is de eerlijkste beslissing die er is. Ze moeten dan overigens niet de Europese plekken uitdelen op basis van dit seizoen maar op basis van vorig seizoen, anders is het wel heel tegenstrijdig.

24 april 2020 om 18:22

Want? Psv staat op nummer 4. En az draait een geweldig seizoen en staat 2e. Dan ga je psv de CL plek geven. Dat slaat echt nergens op.

24 april 2020 om 18:23

Omdat je niet dit seizoen helft kunt laten tellen en half niet. Of Ajax moet kampioen worden en clubs moeten degraderen en promoveren, of de Europese plekken moeten worden gegeven op basis van vorig seizoen. Dit seizoen gewoon nietig klaren.

24 april 2020 om 18:43

Dat kan dus wel want dat staat de UEFA toe, zij willen namelijk wél de huidige stand gebruiken voor de Europese plekken.

24 april 2020 om 19:02

@Ajax_fan21,
Dus dat AZ een geweldig seizoen speelt doet er toe, maar dat Cambuur een geweldig seizoen speelt niet? Komt op hetzelfde neer. PSV heeft inderdaad een matig seizoen gespeeld en verdiend CL voetbal niet, maar RKC heeft ook een drama seizoen gespeeld en zij verdienen eredivisie voetbal schijnbaar wel? Dat is het scheve, gelijke beslissingen maken is wat de knvb moet doen, niet half half.

24 april 2020 om 19:24

Maar rkc en ADO staan op een degradatieplaats, en volgens zowel de regels als ook volgens de wens van een groot gedeelte van de voetbalclubs blijven deze regels gehandhaafd en moeten ADO en rkc degraderen. Dus ook nu geen promotie of degradatie toepassen is een nog grotere onzin dan de verdeling van de Europese plaatsen.

24 april 2020 om 18:23

Eerlijk? Een ploeg die alleen in wonderland nog degradatie zou ontlopen erin laten en een ploeg die zo goed als zeker gepromoveerd is niet laten promoveren. Dat lijkt mij niet eerlijk, het is schandalig hoe de KNVB de afgelopen 6 weken heeft gehandeld.

24 april 2020 om 18:28

Arsenal. Ja en precies dat gaan ze dus niet doen. De Europese plekken worden obv dit seizoen uitgedeeld. Dus is de knvb hopeloos inconseuent en dus is de promotie/degradatie beslissing echt een lachertje. Henk de Jong heeft volkomen gelijk.

24 april 2020 om 18:39

Als je echt eerlijk wilt zijn moet je ook niet de top van de eredivisie gaan 'belonen' op basis van de huidige ranglijst. Oftewel geen Europese tickets verdelen.

Helemaal mee eens. Hoe verzin je het om vooral rkc er in te laten en cambuur niet te laten promoveren. Onrechtvaardig, amateuristisch en een regelrechte schande

Snap die woede bij Cambuur natuurlijk maar in deze situatie kan je gewoonweg niet iedereen tevreden stellen.

24 april 2020 om 18:21

Cambuur stond 11 punten voor op de niet-rechtstreekse promotie plekken, en Rkc 11 punten achter op de niet rechtstreekse degradatie plekken... Manmanman

24 april 2020 om 18:21

En op basis van wat verdiend RKC het om er in te blijven en cambuur niet te laten promoveren

24 april 2020 om 18:27

" Snap die woede bij Cambuur natuurlijk maar in deze situatie kan je gewoonweg niet iedereen tevreden stellen ". Dat is helemaal niet relevant. Wat wel relevant is dat de bovenste clubs uit de Eredivisie wel beloond worden voor hun prestaties, terwijl de competitie niet is afgemaakt en de bovenste clubs van de Eerste Divisie niet. En aangezien ze onder dezelfde reglementen vallen, is er ordinair met twee maten gemeten en met de regels gemarchandeerd en hebben die clubs het volste recht op zich genaaid te voelen. Omdat ze ook daadwerkelijk zijn genaaid.

24 april 2020 om 18:38

Daar geef ik je gelijk in. Eigenlijk moet de knvb de Europese tickets verdelen op basis van vorig seizoen. Maar dan gaan Az en Willem 2 klagen. Daarom zeg ik: je kan niet iedereen tevreden stellen.

24 april 2020 om 18:45

" Eigenlijk moet de knvb de Europese tickets verdelen op basis van vorig seizoen. Maar dan gaan Az en Willem 2 klagen. Daarom zeg ik: je kan niet iedereen tevreden stellen ". Dat er clubs gaan klagen, doet niet ter zake. Het gaat er om dat er met twee maten is gemeten en de regels zijn gemanipuleerd. Als de Knvb het volgens had gedaan, hadden ADO en RKC moeten degraderen en Cambuur en Graafschap moeten promoveren. Als je het geen probleem vind om Europese tickets uit te delen op basis van incomplete resultaten, had het ook geen probleem moeten zijn om op diezelfde basis harde maatregelen te nemen. Dat Cambuur en Graafschap niet promoveren is bovendien veel oneerlijker dan dat ADO en RKC zouden zijn gedegradeerd.

24 april 2020 om 18:58

Nee natuurlijk niet, ze moeten gewoon de 2 kkd teams laten promoveren want dan ben je consequent

Tja bij elke beslissing benadeel je wel iemand. Dus ja is ontzettend moeilijk te accepteren maar dit zijn ook tijden die nooit voorkomen.

24 april 2020 om 19:30

Klopt dat er altijd iemand er minder blij mee is, maar wees consequent. Az wordt met cl beloond voor een goed seizoen, en Cambuur en de graafschap niet terwijl rkc en ADO wel beloond worden ondanks dat ze dit op basis van de prestaties niet verdienen. Daarnaast zijn ook meer clubs voor dan tegen promotie en degradatie.

24 april 2020 om 20:21

Ja maar het is wel vreemd en inconsequent om de posities voor Europees voetbal te verdelen op basis van de ranglijst en de promotie/degradatie niet. Dat vind ik niet rechtvaardig. Ik merk daarbij op dat ik geen voorkeur voor een van de ploegen heb. Met de ranglijst als criterium kan ik prima leven maar dan moet je het ook zuiver toepassen anders ben je niet geloofwaardig. Dat betekent dus rkc en ADO exit en Cambuur en De Graafschap promoveren.

Snel schoonschip maken bij de amateurs van de knvb. Cambuur verdiend het om te promoveren.

Er zijn nou eenmaal andere belangen Henkie, en dit is een situatie die voor iedereen verdomd klote is. Tuurlijk hadden jullie recht op promotie, net zoals dat ADO en RKC nog recht hebben om in de Eredivisie te blijven. Oftewel: je kan geen beslissing maken waar iedereen tevreden mee is helaas.

24 april 2020 om 18:24

Waarom heeft vooral rkc recht om in de eredivisie te blijven dan?

24 april 2020 om 18:40

Omdat die nog niet officieel gedegradeerd waren, en nog niet alle wedstrijden gespeeld waren.

24 april 2020 om 19:07

11 punten achter een niet rechtstreeks degradatieplek. En cambuur 11 punten voor de nummer 3. Het was een kwestie van tijd ( lees een paar wedstrijden) dat RKC zou degraderen

24 april 2020 om 19:32

Dus Feyenoord heeft recht op cl ? Want ze hebben nog kans om 1ste of 2de te worden. Deze kans is groter dan dat rkc 16de zou worden.

Ik weet amateur teams met een grotere voorsprong en niet promoveren...

Tuurlijk is het vreselijk voor Cambuur maar de grootste schande van de nederlandse sport is wat overdreven. Welk besluit ook, er waren altijd teams die er de dupe van zouden worden.

Grootste schande uit de sport ooit? Ik kan nog wel wat ander voorbeelden bedenken. Laten we eens beginnen met hand in eigen boezem steken, vond alleen al ‘ons’ bedrog schandelijker dan dit. Ik had zelf overigens ook een ander besluit verwacht, maar grootste schande ooit..

24 april 2020 om 19:33

Mee eens, Henk overdrijft, maar het is wel een schande.

“ Je zal maar verantwoordelijk zijn voor deze beslissing, dat zal je je hele leven met je meedragen“ hahah deze mensen zullen gewoon lekker slapen volgende week en iedereen is dit snel vergeten behalve de cambuur supporters. Hij moet niet zo zeuren en lekker ze mond houden.

Het is ook eeen regelrechte klote situatie en uiteindelijk benadeel je altijd iemand, maar ik vind nog het meest oneerlijke. Ajax, AZ, Feyenoord, Psv, en Willem II mogen wel met de stand verder waar ze hard voor hebben gespeeld, maar in de Eerste divisie geld dat niet? Ik zou inderdaad woest zijn.

Ik denk dat ze nog meer balen wanneer straks het nieuwe seizoen ook niet gespeeld kan worden....uitspelen later in de zomer of herfst was echt veeeeel beter....

24 april 2020 om 18:25

Man man man bij elke topic kom jij precies hetzelfde verhaaltje vertellen.ik zou het maar accepteren, zo gaan we verder, in de herfst door spelen had ook genoeg problemen opgeleverd

24 april 2020 om 18:30

was gewoon de beste oplossing...cambuur gaat straks naar de rechter...wordt wellicht in het gelijk gesteld...en dan? Fijn dat je me kennelijk volgt :-)

24 april 2020 om 18:43

@genieterr Hahaha, prima jongen, ik ben vaak op VZ. En ook prima als ze in het gelijk worden gesteld, maar je gaat niet meer verder spelen.

RKC stond het hele seizoen kansloos onderaan in de Eredivisie dus die mochten wat mij betreft wel degraderen. Ik vind Cambuur een mooie club en ik vind het zuur voor hun dat ze door het Coronavirus dit jaar niet gaan promoveren.

Wat wel vreemd is, is dat de ranglijst wel wordt gebruikt voor het toewijzen van Europese tickets, maar niet voor promotie en degradatie. Dan hoef je in beide gevallen geen kampioen uit te roepen of een titel uit te delen maar het is toch apart dat er in beide situaties anders mee wordt omgegaan? Ik snap de frustratie van Cambuur en de Graafschap heel goed.

Had dan persoonlijk liever 20 eredivisie clubs gezien, met meer degradanten komend seizoen. Plekken 20-18 direct (in ruil van de kampioen eerste divisie) en 17-16 naar de over play-offs bijvoorbeeld.

Helemaal mee eens. De Knvb, oftewel Gudde, blinkt uit in onbekwaamheid. Wat een slecht bestuur. RKC en ADO hebben na de winterstop 1 x gewonnen en zouden nu makkelijk 11 en 7 punten inlopen op Fortuna? Hou toch op. Ik snap de boosheid van Cambuur en De Graafschap.

24 april 2020 om 18:25

Ik ook. Ik vind het een regelrechte schande

Ach, een jaar later degraderen ze toch weer. Financieel compenseren en weer door. Je komt nooit tot een beslissing waar iedereen tevreden mee is. Toch zou het beter zijn geweest als in alle europese competities hetzelfde besluit zou worden genomen, scheelt een hoop gezeik voor de besluitvormers.

Grootste winnaar van dit besluit rkc en ADO. Daar is het momenteel feest. Grootste verliezer is Cambuur. Snap de woede wel . RKC was zo goed als gedegradeerd en Cambuur zo goed als kampioen . Ben benieuwd of ze dit gaan aanvechten

Bij de amateur afdelingen speelt hetzelfde verhaal. Het is nu eenmaal niet anders, maar ik begrijp clubs die veruit bovenaan staan natuurlijk best. Promotie was voor Cambuur en clubs in eenzelfde situatie, een kwestie van tijd. Maar je kunt in de huidige situatie nu eenmaal niet iedereen het naar de zin doen.

24 april 2020 om 19:12

Die ruime voorsprong / achterstand is relatief. Ik herinner me dat, toen nog FC Zwolle, in seizoen 2010-11 maar liefst 13 punten voorsprong had. En toch werden ze geen kampioen van de 1e divisie en promoveerde zelfs niet. Met nog 25 te spelen was er nog van alles mogelijk. Desalniettemin zal de teleurstelling in Leeuwarden en Doetinchem, maar ook in Volendam, Breda, Deventer, Rotterdam en Nijmegen groot zijn.

24 april 2020 om 19:56

Inderdaad, een zekerheid is het nooit eerder dan wanneer een club niet meer is te achterhalen, maar een waarschijnlijkheid wel;-)).

Waar is die zelfverzekerheid nu? Was ook pure arrogantie om te denken en uit te spreken dat de Knvb niet om Cambuur heen kon en promotie de enige uitkomst was. Het gebrek aan rechtlijnigheid is inderdaad storend en daar heeft Cambuur een punt. Echter als ze het seizoen volledig hadden geschrapt ook boven in (wat ik het meest veilige en logische scenario vond) had Cambuur ook niet gepromoveerd. Promotie voor Cambuur was dus voor mij nooit de meest logische oplossing en dat er andere krachten zouden spelen bij de beslissing was ook vantevoren al bekend. Het is heel zuur, maar ik vind wel dat je je er bij neer te leggen hebt.

Waarom er niet 2 laten promoveren en er volgend seizoen 4 laten degraderen.extra spanning onderin volgend jaar, iedereen blij.

24 april 2020 om 18:31

Omdat we in september op zijn vroegst pas mogen beginnen. Extra grote speelkalender (waar voor het gemak ook nog even de Europese kwalificatie in recordtempo afgewerkt moet worden) is niet wenselijk, met het EK 2021 (wat dan 2020 heet) voor de deur.

Als ze 18e hadden gestaan in de eredivisie dan had je ze niet horen klagen. Het is net welke kant de bal oprolt.

Overdreven reactie, maar door alle emotionele onzin heen snap ik het punt dat er nu niet naar de stand wordt gekeken ergens wel. Als de ploegen die nu Europees spelen een deel van die inkomsten in een potje moeten doen voor de andere clubs, dan zouden ADO en RKC eigenlijk hetzelfde moeten doen met de Eredivisie inkomsten voor Cambuur en De Graafschap.

Laat ze allebeide promoveren en dan volgend jaar 4 laten degraderen waardoor er weer 2 kunnen promoveren. Dan zit je in 2022 weer op 18 in de eredivisie en speel je 1 seizoen met 20 clubs.

24 april 2020 om 18:42

En dan room je dus de KKD die het al moeilijk heeft compleet af. Ook dan worden er dus clubs gedupeerd, in jouw scenario zelfs een complete competitie.

Volslagen belachelijk, deze man vind het “spelletje” dus veel belangrijker dan Corona, want daardoor komt het. Zijn teleurstelling snap ik wel maar werd een vent. Winnaars hebben een oplossing, verliezers een excuus!!’

24 april 2020 om 20:11

En laat dit nu juist een winnaar zijn die niet beloont wordt. Ruim bovenaan in de kkd met een super doelsaldo. En dit wordt niet beloond.

Volslagen belachelijk, deze man vind het “spelletje” dus veel belangrijker dan Corona, want daardoor komt het. Zijn teleurstelling snap ik wel maar werd een vent. Winnaars hebben een oplossing, verliezers een excuus!!’

Laat de huidige stand in de kkd de stand zijn waarmee je competitie 20/21 begint.dan heeft Cambuur toch nog en voordeel

Het valt niet uit te leggen dat je bij de verdeling van de prijzen in de eredivisie uitgaat van de ranglijst en bij de eerste divisie niet. Wat Europees voetbal voor een eredivisie ploeg is is promotie voor een eerstedivisie ploeg.

Ik ben die mensen die het allemaal wel beter denken te weten maar in hun eigen scenario's zelf weer andere partijen duperen zo ontzettend beu. De bond is hier niet over een nacht ijs gegaan, dit is waarschijnlijk het moeilijkste Salomonsoordeel wat ze ooit hebben moeten geven. Puur uit eigenbelang geredeneerd lijkt het allemaal zo makkelijk, maar de KNVB is er voor meer partijen dan Henk de Jong.

Waarom niet ff wachten op UEFA of andere competities? Of is dat al duidelijk dan

24 april 2020 om 19:20

Poeh, wachten? Toen ik dat 3 weken geleden voorstelde was ik een Corona-ontkenner. Pas op met wat je zegt hoor. De clubs wilden duidelijkheid, ziehier het resultaat.

Ach ach, grootste schande in de sport ooit. Deze demagogische opmerking doet het vast goed bij de fans.

Heel Friesland inclusief het bedrijfsleven volgend seizoen achter Cambuur! Ze verdienen het!!

Als ik hem zo hoor, was alleen een beslissing waarbij cambuur volgend jaar in de eredivisie zou spelen een eerlijke beslissing geweest....tsja, als je alleen vanuit eigenbelang redeneert hoef je mensen die beslissing nemen de maat echt niet te nemen.

Had de onderste twee van de eredivisie en de bovenste twee van de kkd tegen elkaar laten spelen, de winnaar promoveert of handhaaft zich. Hoe simpel kan het zijn.

Ik kan uit het artikel niet opmaken of Henk de Jong nu zijn hypotheek nog wel kan betalen. Kunnen zijn kinderen wel ook gewoon weer naar school binnenkort? On: De emotionele opmerking waarvan je wist dat hij ging komen. Logisch, ik zou ook wel een behoorlijk bak frustratie hebben na zo'n besluit. Dat je dat dan weer op zo'n gechargeerde manier uit is wel weer typisch De Jong.

Wanbeleid van de bovenste plank. 7 en 11 punten voorsprong in de Keuken Kampioen Divisie, terwijl de twee hekkensluiters exact hetzelfde aantal punten achterstand hebben op de nummer 16 van de Eredivisie. ADO en RKC verdienen het om te degraderen, terwijl Cambuur en De Graafschap het verdienen om te promoveren. Bovenin wel de ranglijst hanteren, maar onderin niet. Dat is ook nog eens meten met twee maten...

Wat moet KNVB dan beslissen? De uitkomst vind ik prima verdedigbaar. De manier waarop, niet! De hele stemming is natuurlijk een farce. Maar alle besluiten zijn de meest logische.
Nietig verklaren seizoen is de enige realistische optie: dan heb je geen kampioen, geen degradanten. Logisch! Daarnaast, tickets moet je verdelen en dan is de huidige tussenstand een uitstekende graadmeter. Dus tja... Maar dit had KNVB gewoon zelf moeten besluiten, zonder een fake-stemming.

Helemaal met De Jong eens. Of je pakt de huidige stand of je maakt een competitie ongeldig. De Knvb is aan het cherry picken wat de minste weerstand oplevert. RKC en ADO horen gewoon te degraderen als je de methodiek van de Knvb hanteert die ze ook voor de Europese plekken hebben gekozen. Echter vind ik nog steeds dat de meest eerlijke manier een aantal play-offs zou moeten zijn. Laat Ado, Rkc, Cambuur, De Graafschap, Ajax, AZ, Utrecht en Willem 2 maar in 1 rechtstreeks duel met elkaar uitmaken wie welke plek krijgt. Dat zou op sportieve gronden zijn en desnoods wijk je voor deze duels uit naar een ander land. Er mag weer getraind worden en er zijn nog 4 maanden tot aan het volgende seizoen. Alle tijd dus voor 4 beslissende play-offwedstrijden.

Laat die man toch even zijn emoties de vrije loop laten. Die is zwaar teleurgesteld en dat moet je even stoom afblazen. Uiteindelijk heeft Knvb de richtlijnen van de Uefa gevolgd, dit is de keuze die het best verdedigbaar is als je alle aspecten meeneemt wetende dat er geen goede keuze mogelijk was. Kiezen tussen verschillende kwaden zeg maar.

Hij heeft gelijk en iedereen die het met hem oneens is moet zich schamen.

Deze man zou een spreekverbod moeten krijgen. Wat een kansloze domme opmerking. Dat de beslissing. Heel erg pijn doet, begrijp ik enorm. Maar zo uitspreken is echt te triest voor woorden. Genoeg drama in het verleden in de sport geweest die over heel erg veel doden gingen, maar gekke Henkie meent dat dit het grootste drama is. Wat een enorm zielige opmerking, bah...

Tsja, ik schat dat de kans dat de onderste 2 van de Eredivisie en de bovenste 2 van de Keukenkampioen divisie dezelfde ploegen blijven groter in dan 50%, dus snap wel dat ze zich bestolen voelen. Met elk besluit zouden kansen ontnomen worden, met dit besluit worden de de hogere kansen afgepakt

Bjp79 als de competitie nietig verklaard is er geen huidige stand dus hoe kan je dan die tickets verdelen, de competitie is helemaal niet nietig verklaard men heeft alleen besloten dat er dit seizoen geen kampioen is.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren