Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Ajax hofleverancier voor Europese topcompetities; PSV scoort in PL

Laatste update:

Uit onderzoek van het CIES Football Observatory blijkt dat Ajax hofleverancier is wat betreft spelers die vanuit een kleinere competitie de overstap maken naar een van de vijf grote competities in Europa. In totaal zijn er 22 spelers met een Ajax-verleden die momenteel in de Premier League, Bundesliga, Serie A, LaLiga of Ligue 1 actief zijn. PSV bezet met vijftien spelers de zevende plaats.

De top drie van het onderzoek wordt compleet gemaakt door Benfica (21 spelers) en Red Bull Salzburg (20 spelers). De top tien wordt afgesloten door Anderlecht (dertien spelers). FC Twente zag zeven spelers vertrekken naar een van de gerenommeerde Europese competities. Feyenoord wist in de afgelopen jaren zes spelers af te leveren aan clubs uit de topcompetities, een aantal dat eveneens door sc Heerenveen kan worden overlegd. In totaal gebruikten 75 spelers de Eredivisie als stepping stone naar een meer aansprekende competitie. Ajax is met zeven spelers hofleverancier van de Serie A, terwijl PSV dat juist is richting de Premier League (acht spelers).

Het CIES Football Observatory weet voorts te melden dat in totaal 48 procent van de spelers uit een van de vijf grote competities afkomstig is uit een van de kleinere competities. Daarnaast is 39 procent afkomstig uit de jeugdopleiding of het beloftenelftal van de betreffende club. Tenslotte wist dertien procent de sprong te maken vanuit de tweede divisie naar een van de vijf grote Europese liga’s.

Ajax zag vorig jaar zomer Matthijs de Ligt, Frenkie de Jong, Lasse Schöne en Kasper Dolberg vertrekken naar respectievelijk Juventus, Barcelona, Genoa en OGC Nice. In eerdere jaren werd afscheid genomen van onder meer Jan Vertonghen (Tottenham Hotspur) en Justin Kluivert (AS Roma). Het aantal kan na afloop van dit seizoen verder oplopen, daar Donny van de Beek wordt gelinkt aan Real Madrid en Sergiño Dest een mogelijke aanwinst lijkt te zijn van Bayern München. Tevens is de kans aanwezig dat André Onana Ajax na vijf seizoenen inruilt voor Paris Saint-Germain. Volgens L'Équipe is de doelman reeds in gesprek met de Franse grootmacht.

Top 10 opleidingsclubs voor de vijf grote Europese competities:
1. Ajax (22)
2. Benfica (21)
3. Red Bull Salzburg (20)
4. Real Madrid Castilla (17)
4. Sporting Portugal (17)
6. Racing Genk (16)
7. PSV (15)
7. FC Porto (15)
7. FC Basel (15)
10. Anderlecht (13)

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Weet jij de laatste? ????
Reacties
13 april 2020 om 14:28

Het verschil of je dan naar Ajax of PSV gaat is dus verwaarloosbaar. Bij beide clubs krijg je een prima kans. Daarbij heeft Ajax nu twee keer in een korte periode Europees gepresteerd. Dat ziet men in de andere competities. Kortom: Momentopname. En het feit dat je naar Ajax of PSV moet als je hoger wilt komen (in mindere mate AZ en Feyenoord) is natuurlijk logisch. Want vanuit de top van Nederland is de stap natuurlijk gewoonweg kleiner

13 april 2020 om 15:27

Verwaarloosbaar in absolute aantallen, in percenten is het bijna 150% dat Ajax heeft tov PSV. Dat is best een verschil, maar zoiets is ook een momentopname en heel erg small sample. Ik denk dat die cijfers ook gaan oplopen, bij PSV maken ze een goede ontwikkeling door in de opleiding en de scouting heeft laatste jaren goed werk geleverd en zijn met Ajax de enige ploeg in Nederland die eigenlijk overal talent weg kan halen. Dat gaat ook aantal spelers uit de jeugd opkrikken, AZ zal ook nog sprongen gaan maken en die lijst binnenkomen. Denk binnen jaar of 5 al.

13 april 2020 om 18:47

Ho ho, 150% van de aantallen die er nu spelen. Maar stel Ajax leidt er 44 op waarvan er 22 falen en 22 doorgroeien, dan hebben zij een rendement van 50%. Stel Psv leidt er 20 op waarvan er 15 doorgroeien hebben ze een rendement van 75%. Je kunt met deze cijfers dus niets zeggen over de kwaliteit. Vergelijk het met het 20 raken van een doelwit met een mitrailleur of 15 keer met precisie vuur. Misschien is Ajax alsnog beter, maar dat weten we nu niet.

Ik zag het lijstje eerder vandaag al elders voorbij komen. Mooie noteringen voor Ajax en PSV. Ik vind met name de notering van Real Madrid Castilla érg opvallend!

13 april 2020 om 13:24

Precies wat ik ook dacht. Het is toch gewoon de jeugd van Real Madrid, hoezo word die dan benoemd?

13 april 2020 om 13:29

Het zal er wel mee te maken hebben dat Castilla in de Segunda Division B speelt en dus onderdeel uitmaakt van het betaald voetbal?

13 april 2020 om 13:32

Ja, is het tweede team. Maar spelen met vaste selecties als ik me niet vergis, is dus product van real Madrid opleiding die op lager niveau in Spanje spelen en van daaruit stap naar top 5 kunnen zetten. Doorstromen naar La Liga is denk ik ook voldoende om te tellen hierbij.

13 april 2020 om 13:24

Ja, dat is een beetje een aparte. Dat is als doorgebroken jeugdspelers bij bepaalde clubs mee gaan tellen. Dan komen die ook hoger terecht.

Ben benieuwd hoe ze dit beoordelen.
Spelers van Psv, zoals Lens, Depay, Gini, Bergwijn, Jetro Wilems, etc hebben een andere NL vooropleiding en/of Club gehad dan PSV. (Psv als voorbeeld genomen, maar dit geldt natuurlijk ook voor Ajax en Feijenoord).

13 april 2020 om 13:35

Het is natuurlijk net waar de grens wordt getrokken, wat niet in het artikel staat vermeldt. Spelers als Willems, Wijnaldum en Frenkie de Jong hebben de jeugdopleiding doorlopen bij Sparta en Willem II voordat ze naar de traditionele topdrie gingen.

13 april 2020 om 13:37

Er staat toch in de tekst dat het gaat om de laatste club waar zij voor speelde voor zij de stap maakte naar een top 5 competitie? Dus in het geval van Wijnaldum krijgt PSV een punt en niet Feyenoord. In het geval van Frenkie de Jong krijgt Ajax een punt en niet Willem2.

13 april 2020 om 13:40

Het staat er inderdaaqd een beetje wazig in. Maar dan weet ik niet of dit lijstje dan iets voorstelt als andere clubs de spelers hebben opgeleid. Het gaat dan meer over verkoop dan ontwikkeling.

13 april 2020 om 13:42

In mijn ogen stelt het wel wat voor, want het laat wel zien welke clubs de beste springplank zijn. Ajax haalt spelers die nog niet klaar waren voor een topcompetitie en zorgt ervoor dat ze daar wel klaar voor worden.

13 april 2020 om 14:00

Het gaat puur om verkopen. Of ze er klaar voor zijn is weer een heel ander verhaal.

13 april 2020 om 14:31

Wazig? Het artikel is hartstikke duidelijk. Het gaat om de clubs waar zij speelden alvorens zij naar een topcompetitie zijn vertrokken. Dus Wijnaldum hoort bij PSV (en niet Sparta) en Frenkie bij Ajax (en niet Willem Ii). Opleiding staat hier compleet los van.

13 april 2020 om 14:40

@lanjouwer "opleiding staat hier compleet los van"er staat letterlijk "top 10 opleidingsclubs"....

13 april 2020 om 14:57

@bad: "het Cies Football Observatory weet voorts te melden dat in totaal 48 procent van de spelers uit een van de vijf grote competities afkomstig is uit een van de kleinere competities. Daarnaast is 39 procent afkomstig uit de jeugdopleiding of het beloftenelftal van de betreffende club. Tenslotte wist dertien procent de sprong te maken vanuit de tweede divisie naar een van de vijf grote Europese liga’s.".verder kan je aan het hele artikel duidelijk zien dat het gaat om de clubs vanuit waar de stap is gemaakt. Dat jij 1 woordje vindt in boven een tabel waar inderdaad opleidingsclubs wordt gebruikt, dat kan. Als dat ene woordje al voor ruis zorgt. Punt is gewoon dat het om clubs gaat vanaf waar de stap is gemaakt. Niet om clubs die op hebben geleid. Daarom is Wijnaldum in dit lijstje van PSV en Frenkie van Ajax.

13 april 2020 om 13:37

Ik denk UEFA conform met 3 jaar bij een met 21 jaar, is de maatstaf die ze ook hanteren met inschrijvingen etc

13 april 2020 om 13:40

Het gaat volgens mij gewoon om de club waar een speler voor het laatst speelde voor hij naar een top 5 competitie vertrok. Niks anders. Het gaat er gewoon om welke club de beste springplank is naar een topcompetitie.

13 april 2020 om 13:39

Ze nemen de laatste club mee waar een bepaalde speler gespeeld heeft voor deze naar 1 van de topcompetities vertrok. Het heeft dan ook niks met opleidingen te maken, puur met de doorstroom van clubs uit kleinere competities naar grotere competities.

13 april 2020 om 14:41

Ook voor jou, er staat letterlijk "top 10 opleidingsclubs"....

13 april 2020 om 17:29

Het woord opleiden hoeft niet te refereren aan de jeugdopleiding......

13 april 2020 om 14:36

Je noemt serieus depay die vanaf zn 12e bij psv speelde?

14 april 2020 om 02:57

Depay idd niet goed als voorbeeld genomen. Over de overige hoor ik jou vervolgens niet...
Maar het gaat dus om de club waar de tranfer is naar een andere club. Helder..

14 april 2020 om 08:39

PSV en Ajax leiden de meesten nier zelf op. Waarom zou hij dat expliciet moeten benoemen?

En dan te bedenken dat er nog meer spelers op de nominatie staan om naar één van die competities te vertrekken. Ajax is in bijna alle lijstjes dé beste springplank naar een bestaan als profvoetballer of een kans in een topcompetitie. Telkens komt dit terug. Geen wonder dat steeds meer talentvolle spelers voor ons lijken te kiezen. Zowel nationaal als internationaal. Ajax draagt dit ook steeds meer en professioneler uit. Tegenwoordig zijn ze deze boodschap over de hele wereld aan het verkondigen, waardoor steeds meer talenten de voordelen van een tussenstop in Amsterdam zien zitten. Vooral in Zuid-Amerika liggen hier nu kansen voor Ajax. Jongens als Tagliafico, Sanchez, Neres en Martinez zijn inspirerende voorbeelden en helpen ons weer om toekomstige sterren binnen te halen. In het verleden plunderde Benfica en Porto daar veel talent weg, maar Ajax krijgt meer en meer een voet tussen de deur. Wel is het, voor mij als Ajacied, belangrijk dat eigen jeugd/doorstroom van Nederlandse talenten vanuit de jeugdopleiding ook op peil blijft qua aantal en niveau. Ik hoop echt dat jongens als Unuvar, Hansen, Brobbey, Gravenberch grote stappen gaan zetten komend jaar.

13 april 2020 om 13:44

Maarjuist daarom is het toch best verrassend dat Ajax veel geld aan het uitgeven is? Dat houd ook spelers tegen. Zoals een veel lijstjes te zien werkte het wat ze deden en nu veranderen ze. Dat is toch opmerkelijk.

13 april 2020 om 13:50

Zo opmerkelijk is het niet. Wat we deden, deden we goed. Maar onze ambitie is om het beter te doen dan we deden en dan moet je dus iets veranderen.

13 april 2020 om 14:09

Maar dat houd de jeugd dan toch tegen. Zou het jammer vinden als dadelijk de jeugd niet meer doorstroomt. Er zit zoveel talent maar als het niveau verschil te groot word door aankopen dan komt de jeugd ook niet verder. Juist daar was Ajax zo sterk in. Vind dat we sowieso in Nederland goed zijn met jeugd.

13 april 2020 om 14:16

@cucoje hebt gezien waar enkel eigen jeugd toe leidt (zie De Boer periode). Je zag daarna wat er gebeurde toen zij noodgedwongen dure ervaring haalden (sanchez en Ziyech, finale El). Vervolgens zag je wat er gebeurde toen zij op deze voet verder gingen (blind, Tadic, Ziyech, halve finale Cl). Talent kan nog zo getalenteerd zijn. Begeleiding is essentieel. Je ziet hoe goed die Aziatische jeugd wel niet is. Die meten zich qua voetballen (niet qua efficiëntie) vaak heel erg met Ajax. Kijk maar naar de onderlinge wedstrijden. Maar op het punt dat ze de stap naar het eerste zetten, zijn zij van een ADO-niveau.

13 april 2020 om 14:28

@Cuco10, er moet een goede mix zijn. Voor spelers als De Ligt, De Jong, Van de Beek, Onana, Neres was het ook gunstig dat jongens als Tagliafico, Blind, Tadic en Ziyech om hun heen stonden. En wat mindere goden als Mazraoui kunnen zich daar al helemaal aan optrekken. Ajax moet natuurlijk eigen jeugd kansen blijven geven en dat zien we ook gebeuren. Dit seizoen met jongens als Traore, Gravenberch, Dest. Eiting krijgt ook weer meer minuten. Ekkelenkamp, Schuurs.. Danilo. Talenten blijven gelukkig kansen krijgen.

13 april 2020 om 15:01

@cocu10, juist een snelle doorstroom zorgt ervoor dat je veel spelers kan kopen en laten doorbreken en hoog in dit soort lijstjes kan komen. Frenkie, de Ligt, Kluivert, Sanchez hebben allen minder dan 3 seizoenen in Ajax 1 gespeeld. Snel in en snel out.

Wie had er anders verwacht van Ajax. Het is niet voor niets in Nederland de grootste, mooiste en meest toonaangevende club.

13 april 2020 om 13:57

Je zal het hebben bedoeld om reacties uit te lokken. Gefeliciteerd, dat is hierbij gelukt. Mooist en meest toonaangevend kunnen we toch echt wel over discussiëren ;-) Dat ze in dit lijstje hoog staan, verbaast mij ook niets hoor. Afgaande op je reactie zou dat ook betekenen dat Real Madrid Castilla in Spanje de meest toonaangevende, etc. is?

13 april 2020 om 14:04

Johannes zegt niet dat er een verband is tussen de meeste spelers klaarstomen voor een topcompetitie en de meest toonaangevende club van een land zijn. Verder vind ik persoonlijk meest toonaangevend niet echt iets om over te discussiëren. Dat is gewoon zo.

14 april 2020 om 08:42

Daar kan je zeker wel over discussiëren. Ik vind Ajax juist een club met weinig uitstraling. Zakelijke en kille club. Zoals Real in Spanje. Prima verder, want het beleid is goed. Maar daardoor heb ik met Ajax weinig. Ook niks tegen overigens. En als je het dus over toonaangevend hebt: Dat vind ik dan zeker niet

Vertonghen, Alderweireld, Eriksen, Sanchez, Schone, Sierhuis, Klaassen, Frenkie, De Ligt, El Ghazi, Tete, Riedewald, Dolberg, Kluivert, Stekelenburg, Cillissen, Krul, Suk, Suarez, Moisander, Gudelj, Milik, Dijks, Sanogo. Dit alleen al zijn 24 spelers die via Ajax in een Top5-competitie terecht zijn gekomrn. Hoe werkt dat lijstje?

13 april 2020 om 14:01

Huwelijk telt denk niet mee, omdat die tussendoor in China is geweest bijvoorbeeld. Die is weer via een andere club in een topcompetitie terecht gekomen. Lijkt erop dat het echt alleen gaat om de laatste club voor ze in een topcompetitie (weer) aan de slag gingen. Krul is later bijvoorbeeld nog bij AZ aan de slag gegaan. Sierhuis hebben ze misschien meegeteld bij Groningen.

13 april 2020 om 16:28

Volgens mij komt Krul uit de opleiding van ADO Den haag vanuit daar is hij naar Newcastle gegaan.

13 april 2020 om 14:05

Suk ging daarna naar Groningen. Sanogo was geen eigendom van Ajax. Gudelj ging eerst naar China..

13 april 2020 om 14:15

En Krul telt uiteraard ook niet.

13 april 2020 om 14:24

Michell Bakker, Siem de Jong.

13 april 2020 om 14:54

@araman, gaat om huidige spelers, Siem zit in de Mls.

Puur flauwekul dat de spelers zo graag naar Ajax gaan, Ajax haald ook de meeste spelers weg met de beloftes die ze maken, ik zou ook een lijst willen zien van spelers die daarna terugvallen naar de mindere goden, met alle respect.

Mooie lijst om eerste op te staan, zeker voor Ajax. Geeft ook aan waarom naar Ajax komen een hele goede stap in je carriere kan zijn, niks is zeker natuurlijk. Maar in Amsterdam krijgen spelers met kwaliteiten de kans om door te groeien en ook bij het eerste veel kans om te spelen. Doorgroeien is belangrijk, want in Amsterdam zijn ze goed om in t laatste 1,2 jaar van zo'n spelers jeugd carriere om andere kwaliteiten bij te leren en ook specifieke dingen te versterken. Dat wij zo hoog staan boven Benfica en ook Porto vind ik prachtig. Ook goed van Psv!

Ach dit onderzoek is echt niks zeggend er word blijkbaar niet gekeken waar de basis gelegd en waar de speler oorspronkelijk vandaan komt. Vooral die laatste zin Onana is opgeleid door Barcalona en niet door Ajax. Zij hebben hem uiteindelijk voor een opleidingsvergoeding binnengehaald maar als dit soort spelers al meetellen in dit onderzoek vind ik dit beetje kortzichtig onderzoek. Maar dat is mijn mening.

13 april 2020 om 17:24

Was wel te verwachten. Ben ook niet verbaasd ofzo. Wel van PSV, dacht eerder Feyenoord.

13 april 2020 om 17:33

@stephan1976, Volgens mij is dit een zeer kortzichtig onderzoek.

13 april 2020 om 20:18

Tis geen onderzoek maar een lijst. Opleiden die je vaak niet alleen maar vanuit deze lijst zie je goed bijbeltje club je een mooie stap naar de top kan zetten.

Nooit geweten dat Schone en De Jong uit de Ajax opleiding komen.

3 Belgische clubs in de top 15 (genk, Anderlecht en Club Brugge), mooi!

Ajax maar 7 spelers in de Serie A? Of rekenen ze alleen de Ajax-spelers die rechtstreeks naar de Serie A zijn gegaan?- Kluivert- De Ligt- Milik- Younes- Denswil- Dijks- Schone- Kishna (nog steeds onder contract geloof ik)- Ibrahimovic

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren