Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Bernardo Silva geschorst voor ‘aanstootgevende’ post over Mendy

Laatste update:

De FA heeft Manchester City-aanvaller Bernardo Silva gestraft voor de grap die hij enkele maanden geleden op Twitter maakte over ploeggenoot Benjamin Mendy. De Portugees plaatste destijds een jeugdfoto van Mendy met daarnaast een logo van een Spaans chocoladesnoepje op het sociale medium. In het logo van het bedrijf valt een donker stripfiguurtje te zien, waardoor er al snel flinke ophef ontstond.

De Engelse voetbalbond liet begin oktober weten een onderzoek te zijn gestart naar de grap van Silva en woensdagmiddag is bekendgemaakt dat de spelmaker voor één wedstrijd geschorst wordt vanwege het overtreden van de regels. De bond verwijst naar regel ‘E3’, die uitingen die beledigend of ongepast zijn, of die ‘de sport in diskrediet brengen’, strafbaar maken.

Naast deze schorsing moet Silva een boete van 58 duizend euro betalen en is hem een cursus opgelegd. De bond voegt toe dat men tot deze specifieke maatregel is gekomen omdat ‘Silva geen kennis had van de negatieve connotaties die zijn verbonden aan het merk in kwestie. De speler is bovendien opgegroeid in een land waar zowel het merk als het figuurtje bekend waren en daar werden beschouwd als vertrouwd en niet aanstootgevend.’

Silva verwijderde het bericht in kwestie na plaatsing overigens weer snel, waarna hij zich afvroeg of ‘dollen met een vriend nu ook al verkeerd was’. Mendy liet via Twitter eveneens weten te kunnen lachen om de grap, maar dit heeft de FA er dus niet van kunnen overtuigen om het incident onbestraft te laten. Manchester City speelt zijn eerstvolgende wedstrijd op zaterdag 23 november tegen Chelsea.

Vind jij het terecht dat Bernardo Silva geschorst wordt?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik vind in deze dat Mendy zelf moet aangeven of het aanstootgevend is. Aangezien hij er wel mee kon lachen. Ik zeg niet dat het goed of slecht is wat Bernardo heeft gedaan, maar ik heb echt het gevoel dat er meer en meer voor mensen wordt gekozen wat wel en niet kan, en de media doet lekker mee. Terwijl ze daar absoluut geen zaken mee hebben. Humor moet humor kunnen zijn, en daarmee uit. En die cursus opleggen is al helemaal absurd.

13 november 2019 om 15:34

Helemaal mee eens. Als hij zoiets dus appt naar Mendy is er geen enkel probleem maar als het online op sociale media gebeurt gaan allerlei mensen (die er eigenlijk weinig mee te maken hebben) er van alles van vinden. Natuurlijk werkt het altijd zo bij sociale media, maar bijzonder is het wel. Bij alles moet je dus tegenwoordig gaan nadenken of er niet een (kleine al dan niet lichtgeraakte) groep is die wellicht aanstoot van je content zou kunnen nemen.

13 november 2019 om 15:35

Als dit iets was puur tussen twee vrienden was ik het met je eens maar als voetballer ben je een publiek figuur en de uitspraken/afbeelding was op een publiek platform. Dan raak je hier dus niet alleen Mendy mee maar eigenlijk iedereen. Je hebt een voorbeeldfunctie als profvoetballer en het is terecht om te zeggen dat je moet nadenken wat voor maatschappelijke effecten je berichten kunnen hebben.

Humor moet humor kunnen zijn, maar er zit een geschiedenis achter racistische stereotypen die maatschappelijk daadwerkelijk impact heeft.

13 november 2019 om 15:44

er is verschil tussen racisme en aanstellerij.als je zelf elk klein grapje als racisme gaat ervaren, dan heb je toch een heel zwaar leven. Er is niks zo belangrijk als een beetje zelfspot en relativeren.je moet eens zien wat er bij ons voor grappen in het team gemaakt worden.de ene keer gaat het over de 2 jongens die homo zijn, de andere keer over die met een kleurtje, dan over die lange slungel, of die rode of die kleine of die enz.en iedereen doet mee en maakt ook grappen over zichzelf.iedereen weet toch wat de grens is. En een stripfiguurtje die op een jeugdfoto van iemand lijkt (welke kleur dan ook) zit heel ver van die grens af

13 november 2019 om 15:45

Ben volledig tegen racisme, maar de hele toevoeging van de bond (dat Silva geen kennis had van de negatieve connotaties die zijn verbonden aan het merk in kwestie. De speler is bovendien opgegroeid in een land waar zowel het merk als het figuurtje bekend waren en daar werden beschouwd als vertrouwd en niet aanstootgevend) geeft toch juist aan dat Silva er totaal niets mee bedoelde. Had ie anders een nog veel grotere straf gekregen? Bizar dit. Een waarschuwing plus een voorwaardelijke straf/boete volstond toch?

13 november 2019 om 15:46

Ik zie geen impact, sorry. Ik zie eerder PR stunts van allerlei instituten die zichzelf maar al te graag willen laten zien. Ben niet onder de indruk. Dat zal ik pas zijn als ze daadwerkelijk racistische fans arresteren en gevangenisstraffen opleggen. Oh, maar dat is dan volgens hen weer net de stap te ver...

13 november 2019 om 15:57

Ik zie wel impact. De maatschappij verziekt. Als we dit soort dingen zo absurd gaan straffen, dan worden de mensen die al snel op hun teentjes getrapt zijn, steeds meer bevestigd.

13 november 2019 om 15:59

Het is denk ik onwenselijk om een publieke post te laten beoordelen door een enkel persoon. Het is maatschappelijk onjuist om een enkeling te laten oordelen over materie die gevoelig ligt. Bijvoorbeeld zouden we dan situaties krijgen waarin we het goed vinden dat bepaalde woorden door enkele bevolkingsgroepen onderling wel gezegd mogen worden, maar als aanstootgevend worden gezien als een andere (vaak blanke) bevolkingsgroep het doet. Wil je graag humoristisch iets plaatsen met een 'gekleurd' randje, dan maar persoonlijk. Als je het open en bloot gooit moet je nadenken over hoe men het ziet versus je intentie. Goed dat daar een standpunt over wordt genomen. Voor de rest kon ik wel lachen om de post.

13 november 2019 om 19:20

Ik denk dat er maar één is die hier een oordeel over moet vellen, gezien het ook uitsluitend hem aangaat: Mendy. De rest kiest ervoor om zich aangesproken te voelen. Het had iets anders geweest als Bernardo Silva dat plaatje had gepost en gezegd dat alle negers daarop lijken.

13 november 2019 om 16:28

Precies, als het niet aanstootgevend is hoeft niemand zich er druk over te maken. Het verbaast me eerder dat Conguitos zelf zo'n stigmatiserende mascotte heeft dat kennelijk de link met chocola duidelijk maakt. Maar wanneer Mendy de lol wel inziet van de grap, lijkt me dit het drama niet waard. Als je in Latijns-Amerika eens bekeuringen gaat uitdelen aan blanken en mestiezen die hun donkere vrienden liefkozend uitmaken voor negro of negrito (zwartje), kun je een leuk rekeningetje openen. Maar iedereen zal je er verbaasd aankijken.

13 november 2019 om 19:21

En andersom ook he. Een blanke in de omgeving van bovenal kleurlingen is al snel blanquito. Dat onderstreept eens te meer dat het woord zelf helemaal niet erg is.

13 november 2019 om 20:42

Inderdaad, het gaat om de intentie. In discussie met een Duitse feministe heb ik in Colombia - een van de meest etnisch gedifferentieerde landen in de Amerika's - een Braziliaan en een Colombiaan eens horen betogen hoe de kijk op racisme een totaal andere is dan onze 'verlichte' opvatting, die elk woord of incident op een weegschaal legt. Die is voor zowel 'daders'/zenders als 'slachtoffers'/ontvangers een stuk liberaler en luchtiger. Niet alleen lijkt het daar prima om verschillend te zijn, maar het ook gewoon te kunnen benoemen. Zonder waardeoordeel.

13 november 2019 om 16:33

Zo werkt dat niet. Een individu kan niet voor de samenleving bepalen wat aanstootgevend of onwenselijk is. Zo vind de een een tik op de kont van een chef door de beugel kunnen, terwijl de andere dat als seksuele intimidatie ziet. Sinds #me2 weten we dat zo'n tik op de billen door de samenlevind als seksuele intimidatie wordt beschouwd.

13 november 2019 om 17:05

We kunnen ook de samenleving niet laten bepalen wat voor 1 persoon wel door de beugel kan en voor een ander persoon niet. Zeker omdat een afwijkende mening tegenwoordig vaak hard wordt aangepakt, is juist het beeld vanuit de samenleving vaak vertekend en hoor je voornamelijk voor of tegenstanders en amper nog de rest die zoiets heeft van 'waarom maken we ons zo druk om niets?'.

13 november 2019 om 17:09

Mwua... Niet helemaal mee eens. Als ik onder deze post jou uitschelden wordt mijn post verwijderd en krijg ik een ban. Dat is toch ook logisch? En gaat voetbalzone dit niet eerst aan jou voorleggen?

13 november 2019 om 19:23

Slechte vergelijking. In dat geval begeef jij je op grondgebied van VZ en dien je hun regels na te volgen.

13 november 2019 om 18:06

Nou nee. Jammer genoeg werkt het niet zo, het is dan moeilijk te onderscheiden van wat beledigend is en wat als grapje onder vrienden.

Dit is weer een duidelijk voorbeeld van hoe verziekt men met racisme omgaat in de voetballerij. Gemeend racisme zoals in Italie of Bulgarije of zelfs soms bij Chelsea wordt niet of nauwelijks bestraft. Terwijl een speler die dolt met een ploeggenoot en daarbij per ongeluk de grens van racisme overschrijd, die krijgt een schorsing, boete en cursus naar zijn hoofd geslingerd.

13 november 2019 om 15:36

Zijn verschillende organen die de straf geven hè, de FA is doorgaans vrij hard in straffen rond racisme terwijl de FIFA dat veel minder heeft.

13 november 2019 om 15:40

Maar ze slaan de plank hier toch volledig mis Lucas? Benieuwd waar t geld naar toe gaat 😒

14 november 2019 om 11:19

Ik denk dat de plank in het geval van Bulgarije hebben misgeslagen. Hier niet.

13 november 2019 om 15:39

Master D, precies dit. We leven in een maatschappij waarin niks meer gezegd mag worden. Bizar dit soort straffen. Geef hem een waarschuwing en zeg dat ie in het vervolg iets beter moet opletten o.i.d.. Wat een onzin straf. Volledig buiten proporties. Zeker met nota bene de uitleg van de bond ernaast slaat die straf nergens op

13 november 2019 om 15:54

Bernardo Silva heeft de grens van racisme niet overschreden, hij heeft een grap gemaakt naar een ploeggenoot die erom kon lachen. Racisme is het bewust uitsluiten/aanvallen van bepaalde groeperingen, niet het benoemen van een huidskleur in combinatie met een grapje.

13 november 2019 om 18:50

Ik weet wel zeker dat de grens van racisme niet is overschreden. Racisme is iets heel ernstig. Heeft ook een zware lading. Dit heeft niets met een dolletje te maken.het probleem is dat de grenzen tegenwoordig, of open of constant verschuiven.en wie bepaalt waar de grenzen liggen? Zieken geesten bepalen die. Daar ligt het probleem.racisme bestaat nog echt. En in ernstige vormen. Zelfs nog veel erger dan wat er zich soms in voetbalstadions afspeelt. Het probleem is dat in Europa mensen zijn die menen dat wij hier een voorbeeldfunctie hebben.en dus stellen zij, soms zonder enige recht van spreken, de normen zo hoog mogelijk.voorbeelden te over: milieu (noemen we tegenwoordig het Klimaat), plastic en racisme. Wij betalen de hoogste prijs.

Haha dit is toch echt te triest. Dus ze geven zelf aan dat de kans dat Silva beledigend probeerde te zijn nihil was, "het slachtoffer" zegt zelf geen slachtoffer te zijn en toch komen ze met een straf.dit gaat echt veel te ver. Had hij 1 of andere stripfoto geplaatst van een poppetje die vroeger wellicht op debruyne leek dan was er niks aan de hand.je kunt toch niet alles zo maar onder racisme gooien, dan verliest de echte term en het echte probleem zn waarde

Belachelijk dat Bernardo Silva hiervoor wordt gestraft natuurlijk. Hij maakt een grap dat een goede vriend van hem op een bekend figuurtje lijkt. Nou, nou wat erg. Mensen slaan volledig door en zien tegenwoordig in alles wat onschuldig is iets racistisch.

13 november 2019 om 18:07

Er waren juist veel mensen die het als een grapje zagen. Punt is als het een grapje onder vrienden waren waarom breng je het dan naar social media waar iedereen een andere mening heeft?

Belachelijke beslissing. Als de donkere speler in dit geval erom kan lachen wat maakt het uit. Bij beledigen en discrimineren wordt door de tegenpartij een grens getrokken. Mendy in dit gevan er tegen een cursus pff. Ik ben zelf echt geen racist maar dit vind ik zelf zwaar overtrokken. Grappen maken mag niet meer kom op.

Zeer lachwekkende beslissing dit. Hoe is dit in hemelsnaam racisme? Als mensen zich niet racistisch bejegend willen voelen, dan moeten dit soort grappen juist gemaakt kunnen worden toch? Als er een blanke man was afgebeeld en een blanke mascotte, dan hoorde je hier niemand over. Blanke en donkere mensen zijn gelijk, waarom maken mensen hier dan onderscheid in? Op deze manier zijn de donkere mensen die zich aangesproken voelen juist racistisch bezig. Waarom zou je wel grappen mogen maken waarin een blank iemand in de schijnwerpers staat, en niet wanneer een donker iemand in de schijnwerpers staat???

13 november 2019 om 15:49

Ik denk dat blanke personen wat minder te maken hebben met racistische stripfiguren. Hoewel ik de straf hier ook niet op zijn plaats vind, vind ik de vergelijking ook niet op gaan. Als Mendy toevallig veel op een donkere acteur leek en daarmee werd vergeleken, was er ook geen probleem van gemaakt.

13 november 2019 om 15:55

Dit was geen racistisch stripfiguur. Daar houdt de discussie eigenlijk al op wat mij betreft. Er is geen reden om hier een probleem van te maken. Helaas blijven er altijd mensen die zichzelf zielig vinden en hiermee aandacht proberen te trekken.

13 november 2019 om 16:16

In de tekst lees ik ‘silva geen kennis had van de negatieve connotaties die zijn verbonden aan het merk in kwestie.' Dat wekt bij mij de indruk dat het hier meer speelt. Ik ken het figuurtje verder niet, dus goed oordelen kan ik niet, maar het lijkt me dat het bedrijf eerder in opspraak gekomen is (door het figuurtje?)

13 november 2019 om 18:34

Silva is een Português en ondanks dat ze vroeger kolonies in Afrika hebben gehad, in Portugal zelf werden negers niet gediscrimineerd. Kan ik zeggen omdat ik daar geboren ben en 11 jaar heb gewoond. Eusebio was mijn buurman en was super populair. Net al Gullit, Rijkaard, Seedorf, Davids en tientallen andere voetballers in Nederland.zo ook Ricardo Chibanga, de eerste donkere stierenvechter. Beide zijn levende legendes. Chibanga organiseerde tot aan zijn dood April dit jaar, nog steeds Stierengevechten. Ik kan mij heel goed voorstellen dat als jij als voetballer in een gemengde samenleving en clubs bent opgegroeid, dat je niet je woorden en grappen gaat afwegen. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de echte racisten juist degenen zijn die overal iets achter zoeken. Je moet dan ook ziek van geest zijn als je Zwarte Piet discriminerend vindt b.v.

Wij noemen een vriend met rood haar en een vrij bleke huid altijd Rooney met het voetballen. Hij vind het zelf prima en toen het de eerste keer gebeurde moest iedereen erom lachen. Ik begrijp nu dat wat ik doe (iemand vergelijken met een publiek figuur/icoon op basis van uiterlijke kenmerken) niet mag en in Engeland zelfs zou kunnen leiden tot een schorsing.

13 november 2019 om 15:54

Het is trouwens wel vreselijk wat Silva hier gedaan heeft. Hij vergelijkt Mendy met een poppetje zonder neus. Alsof Mendy geen neus heeft en dus minder compleet is dan anderen. Wat moet Mendy hier vreselijk onder lijden. Zou de FA dit niet beter kunnen onderzoeken?

dan kan je elke twitter post waar witte voetballer X wordt vergeleken met een ander wit persoon (cartoon of whatever) een straf gaan opleggen. lekker bezig daar man man man het is 2019.

13 november 2019 om 18:18

Denk het niet. Blanken vallen buiten het lange tenen society. Alleen minderheden kunnen worden gediscrimineerd anno 2019. Over blanken boeren die in zuidelijk Afrika worden afgeslacht, daar maakt niemand zich druk over. Van de week waagde Emil Schelvis zich weer aan de uitdrukking: zijn chocoladebeen. (cuadrado van Juve)man, man, man, in wat voor een wereld leven we. Corruptie wordt nauwelijks aangepakt maar dit soort grapjes, worden keihard aangepakt. Wat lopen er toch een hoop clowns/bobos rond in de voetballerij. 9 van de 10 zijn dan ook nutteloos.

13 november 2019 om 18:27

Precies, komt Aguaro niet aan zijn bijnaam 'kun' omdat die op zo'n japans stripfiguurtje lijkt? Als dat maar goed gaat....

Ik snap de hele heisa niet. Bernardo maakt een (slechte) grap, want Mendy lijkt niet eens op dat poppetje, maar goed en er wordt direct racisme geschreeuwd. In Bulgarije worden nazi groeten gemaakt en was er niet in Italië in het recente verleden een incident waar werd geroepen: zwarte Italianen bestaan niet? En daar wordt amper tegen opgetreden. De wereld op zijn kop naar mijn mening. Verder kan iemand mij uitleggen wat er zo aanstootgevend is tegen het woord 'zwarte'? Ik ben zelf zo blank als maar zijn kan en als iemand mij 'blanke' of 'witte' noemt of iemand begint in de zomer over 'melkflessen' als ik een korte broek draag dan kan me dat echt helemaal niks schelen. Niet aanstootgevend voor mij. Maar als ik iemand zwarte noem, dan is de wereld te klein. Waar komt dat door? Waarom is 'zwarte' wel aanstootgevend?

De FA bepaalt wie het slachtoffer is, maar int zelf het geld. Als ik Bernardo Silva was zou ik om een statement te maken die 58.000 euro overmaken aan Mendy in plaats van de FA.

Mendy mag dus zelf niet eens meer bepalen of het aanstootgevend is of niet, dat doet de FA wel voor hem... je moet toch gwn (grove) grappen kunnen maken met vrienden als je er beiden ok mee bent en verder niemand anders er mee beledigd?

Als ik me niet vergis is de tweet van Bernardo als eerst opgevallen door een orgaan dat racisme in de gaten moet houden. Ongetwijfeld zullen zij "op zoek gaan" naar voorbeelden van racisme. Dus met het vergrootglas alles bekijken wat er maar te beoordelen valt. Ik vraag me af hoe dit orgaan te werk gaat en of zij niet te veel naar racisme zoeken.

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren