Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Het heeft dan geen zin meer om Marokkaanse spelers op te roepen voor Oranje’

Laatste update:

Ruud Gullit betwijfelt of de KNVB er goed aan doet om spelers met een Marokkaans paspoort in de toekomst op te roepen voor jeugdploegen van Oranje. Spelers als Oussama Idrissi, Yassin Ayoub, Karim El Ahmadi, Sofyan Amrabat, Zakaria Labyad, Hakim Ziyech en Mimoun Mahi speelden in het verleden jeugdinterlands voor Nederland, om vervolgens voor een interlandcarrière bij Marokko te kiezen. Mohamed Ihattaren zou zich bij dat rijtje kunnen aansluiten.

De talentvolle middenvelder van PSV werd vorige maand door bondscoach Vahid Halilhodzic bij de voorselectie van Marokko gehaald, maar viel af bij de samenstelling van het definitieve keurkorps. Vervolgens ontbrak hij op eigen verzoek in de definitieve selectie van Jong Oranje voor het duel met EK-kwalificatieduel met Cyprus van dinsdag. Ihattaren wil de tijd krijgen om zich te beraden over zijn keuze. Gullit hoopt dat hij voor Oranje kiest, maar houdt er ook rekening mee dat Ihattaren opteert voor Marokko.

"Stel dat hij voor Marokko gaat kiezen, heeft het dan nog wel zin voor de KNVB om Marokkaanse jongens te selecteren?", vraagt de voormalig assistent-bondscoach van het Nederlands elftal zich af bij Rondo. "Dat heeft dan geen zin, als het weer gebeurt. Ik begrijp dat ze voor Marokko kiezen, want je achterban en je trots speelt mee. Maar de KNVB gaat op een gegeven moment toch zeggen: ‘Wij gaan geen spelers meer opleiden voor een ander land.’"

De bond moet zich afvragen of het nog slim is om Marokkaans-Nederlandse talenten op te roepen, vindt Gullit. "Ga je ze nog meenemen bij Nederlands jeugdelftallen? Deze discussie heeft ook gespeeld in Frankrijk, met Kameroense jongens. Dat kun je hier ook krijgen." Tafelgast Henk Fraser spreekt van een 'heel lastige' kwestie; Gullit krijgt aan de tafel van het praatprogramma geen duidelijke steun of afkeuring voor zijn standpunt.

Ben je het eens met Ruud Gullit?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
8 september 2019 om 21:19

Mazroui heeft zijn jeugd interlands voor Marokko gespeeld, dus die hoort niet in dat rijtje thuis.

8 september 2019 om 21:39

Dan doe je El Ahmadi toch echt tekort.

8 september 2019 om 21:52

In de tijd dat El Ahmadi op zijn top was hadden we in Nederland toch gewoon betere spelers? Nigel de Jong en (destijds) Strootman waren gewoon beter naar mijn idee

"opleiden". Dat voetballen leren ze echt neit bij de nationale jeugdelftallen hoor. Daarnaast natuurlijk een onrealistische fantasie; zoiets kan in de praktijk helemaal niet.

8 september 2019 om 21:15

Dat is grote onzin man.ze leren veel natuurlijk bij hun respectieve clubs, maar mee doen aan internationale toernooien met je beste landgenoten tegen andere toppers van andere landen is heel belangrijk voor je ontwikkeling. Ik zeg niet dat daarom we Marokanen moeten buitensluiten, dat is grote onzin, maar we zullen het er allemaal over eens zijn dat je veel beter word om tegen de leeftijdsgenoten van Frankrijk, Duitsland en Spanje te spelen dan tegen die uit Burkina Faso, Ivoorkust, en Kameroen.

8 september 2019 om 22:13

Maar hoeveel wedstrijden zijn dat? Want ook jong NL enz spelen tegen jong Andorra en noem maar op.

9 september 2019 om 07:03

Van de lichting onder 21 die twee keer Europees kampioen werden hoorden we nooit meer iets. En of die paar interlands zo’n groot verschil maken?

9 september 2019 om 14:29

Dat heeft te maken met het talent van die lichtingen.

8 september 2019 om 21:43

Opleiden is een grote woord inderdaad, maar de jeugd elftallen van Oranje zijn niet niets. Het is toch wel een flinke bagage die je daar mee krijgt. Je spelt x aantal keren per jaar met de beste spelers van Nederland tegen de beste spelers van meestal een grote A-land. Het is niet niets hoor. Het is daarnaast ook het podium waar de grote talenten zich tentoonstellen aan de wereld. Het is een privilegie die je als jeugdinternational van Marokko niet hebt.

9 september 2019 om 00:29

Ze spelen dan wel wedstrijden voor jong oranje terwijl daar een andere speler kan staan.het stukje opleiden wat Gullit bedoelt is kennis maken met internationale wedstrijden: Naar Schiphol gaan, paar uur vliegen, overnachten in hotel met je team, wedstrijd spelen, weer terug en melden bij je club.sowieso de kans om überhaupt zo goed te worden in voetbal wordt gegund door het mooie klimaat in Nederland. Je kan op school gaan voetballen op een mooi pleintje of thuis op een grasveld. In Marokko is dat veel minder aanwezig (buiten de grote steden).

9 september 2019 om 08:23

Eens. Ze hebben een podium om hun talenten te laten zien op jeugdtoernooien, maar dat is het dan ook. In dit soort discussies wordt het aandeel van een voetbalbond in de ontwikkeling van een jeugdspeler enorm overschat. We hebben het over niet meer dan 5 procent, als ik aardig ben. Jordy Wehrmann was nu geen international ofzo als Orkun Kokcu er niet was, als voorbeeld.En als je besluit om ze niet meer op te roepen, oké, maar dan zou je minder ver kunnen komen als het niet-Marokkaanse alternatief slechter is. Je moet gewoon selecteren wie beschikbaar voor je is. En als ze ouder worden, dan kan het dat ze niet meer beschikbaar zijn. Jammer dan. Maar tot dat moment heb je het maximale uit hun diensten kunnen halen, dus ik zie het probleem niet.

Hup daar gaan we weer. Respecteer de keuze van die gasten. Ze ervaren al druk genoeg. Het is al voor een puberbrein lastig om de juiste keuze te maken. Ik ben echt van mening dat dit effect heeft op het welbevinden van die jongens. Los van hun voetbalcarriere.

8 september 2019 om 21:33

Heeft niets met druk te maken. Marokkanen (dit geldt ook voor Nederlandse turken) voelen zich geen Nederlander maar Marokkaan. En dat bepaalt de keuze.

8 september 2019 om 22:30

Dit heeft niks met Marokaans/Turks/Chinees/Ghanees/Duits/Nederlands te maken. Waar ik het over heb is de druk die deze gaaten al ervaren om te presteren en wat het doet met je brein. We moeten wel rekening houden met elkaar. Stress kan tot ernstige psychische problemen leiden. Zeker op zo’n puber leeftijd.

9 september 2019 om 06:10

Nou je slaat wel een beetje door met je druk en stress. Die gasten hebben het prisma hoor. Natuurlijk moet je iemands keuze respecteren, maar over die keuze mag iedereen ook een mening over hebben.

8 september 2019 om 22:25

Hij respecteert het toch ook. Hij zegt alleen dat je ze dan beter niet meer kan oproepen.

8 september 2019 om 22:30

Heb het over de discussie over het algemeen. Respecteer gewoon de keuze en val iemand daar niet op aan! Leef en laat leven!!!

8 september 2019 om 22:48

Mwaa, beetje 2 kanten mes. Door de keuzes, begint er meer en meer een geluid op te borrelen voor het maken van een andere keuze door de bond. Is niet zo zeer een respect ding, meer een kansen/rechtvaardigheidsgevoel ding. Dat die keuze weer tot gevolg heeft dat groepen zich (nog meer) buitengesloten voelen, is dan ook iets wat gerespecteerd moet worden. Echter maakt dit alles de situatie Nouri nog dramatischer (in zo verre dat mogelijk is natuurlijk). Die had namelijk de keuze al heel duidelijk gemaakt voor Nederland, waardoor die hele discussie niet van de grond gekomen was. In plaats van moeten we nog oproepen, was het wat moeten we beter doen. Een hele andere lading zonder het negatieve gevoel bij een grote groep mensen. Het geval Kokcu helpt ook niet echt mee in het verhaal. En nog veel erger, stel Nanci kiest wel voor Nederland. Dan nog is de hele discussie niet van de baan. Dan wordt het een ja maar nu Nederland weer top is kiezen ze eieren voor hun geld. Terwijl je, je sterk kan afvragen of dat wel zo is. Maar dat is het hele probleem bij gevoelskwesties. Het is nooit een zuivere discussie, omdat gevoel niet in cijfers en feiten te vangen is.

Dit begint echt een zinloze discussie te worden. Het is niet zo dat je een paar wereldtoppers bent misgelopen. Uit dat rijtje is alleen Ziyech een min of meer topper en die mis je ook niet. Zonder Ziyech win je gewoon van landen als Duitsland terwijl hij door het ijs zakt tegen D landen in Afrika.

8 september 2019 om 21:30

Nederland verloor een tijdje terug van Bulgarije (om maar een voorbeeld te noemen) en dat is, met alle respect natuurlijk, ook niet bepaald een voetballand van een ongekend hoog niveau.

8 september 2019 om 21:43

En ik zeg ergens in mijn reactie dat je per se van iedereen moet winnen als Marokko zijnde? Iedereen kan verliezen tegen een tegenstander die minder is, maar dat was niet waar ik het over had. Ziyech was slecht tijdens het WK en ook tijdens de Africa Cup, terwijl Oranje met de huidige speler gewoon uitstekende resultaten behaald. Dus zo erg is het nou ook weer niet dat Ziych voor Marokko heeft gekozen.

9 september 2019 om 03:48

Niet eens zo lang geleden kwalificeerden we niet eens voor zowel het WK als EK. Waan vd dag heerst. Heb toch echt liever ziyech dan Babel of promes. We winnen van Duitsland en meteen is het hossana. Eerste helft werd het team nog net niet weggezet als bier elftal.

9 september 2019 om 08:29

Ik vond nederland echt niet onderdoen voor duitsland in de 1e helft. De duitsers waren amper aan het voetballen en scoren een lucky goal.

8 september 2019 om 21:44

Ziyech of Promes/babel, daar zit toch wel een niveautje of 3/4 tussen. Je zou maar Bergwijn-Depay-Ziyech in je voorhoede hebben lopen, daar zit echt héél veel voetbal in.

8 september 2019 om 23:07

Lijkt anders prima te draaien hoor. Achteraf is altijd makkelijk praten. Maar op het moment word ziyech niet gemist.

Ik begrijp de frustratie als een getalenteerde speler voor een ander land kiest, maar dat is nog altijd de keuze van die spelers zelf. Het uitsluiten van kinderen enkel omdat ze een Marokkaanse achtergrond hebben moeten we juist niet willen. Het voorkomt misschien een klein beetje frustratie vanuit de Knvb maar zal het achterliggende maatschappelijke probleem alleen maar versterken. Laat jonge spelers gewoon lekker voetballen. Worden ze uiteindelijk goed genoeg en willen ze voor Nederland uitkomen: prima. Zoniet dan even goede vrienden.

9 september 2019 om 00:50

Het gaat niet om uitsluiten op basis van nationaliteit, het gaat om uitsluiten op basis van de ervaring dat ze uiteindelijk niet voor NL kiezen. Dat is heel makkelijk te doen, het is geen recht om opgeroepen te worden voor NL(-jeugdteams). Of de KNVB die kant op moet gaan is lastig al begrijp ik Gullit wel. Voor wat betreft het maatschappelijke dat speelt geen rol of zou het niet moeten spelen. Iedereen kan deel uitmaken van de maatschappij en heeft ontelbaar veel kansen. Als er mensen zijn die zich geen Nederlander voelen, zich niet betrokken voelen bij de Nederlandse maatschappij en zich achtergesteld voelen ondanks alle kansen en mogelijkheden dan ligt dat voor het grootste deel bij henzelf. Kiezen ze dan als supporter voor een ander land (zelfs juichen voor een neutrale tegenstander van Oranje) dan verdien je het ook niet om voor Nederland te juichen.

9 september 2019 om 13:18

Ik ben het er niet mee eens dat het niet geaccepteerd voelen voor het grootste deel bij henzelf ligt. Ik denk dat de invloed van de rest van de maatschappij hierop vaak onderschat wordt. Als jongere met buitenlandse achtergrond heb je vaak al snel een stempel op je, en lang niet iedereen gaat daar even goed of doordacht mee om. Het uitsluiten van jongeren op basis van oorsprong of nationaliteit (waar hier dus wel over gesproken wordt) gaat er alleen maar voor zorgen dat die jongens zich nóg minder verbonden voelen met Nederland. Waarom zou je immers willen spelen voor een land dat je niet wil oproepen voor jeugdelftallen omdat je ouders niet in Nederland geboren zijn?vervreemding is echt niet alleen maar enkelzijdig. Dat deze discussie wordt gevoerd is er eigenlijk al debet aan.

''spelers als Oussama Idrissi, Yassin Ayoub, Karim El Ahmadi, Sofyan Amrabat, Zakaria Labyad, Hakim Ziyech en Mimoun Mahi speelden in het verleden jeugdinterlands voor Nederland, om vervolgens voor een interlandcarriã¨re bij Marokko te kiezen'' kiezen ja? Ik weet dat bepaalde Nederlands bondscoaches in het verleden graag iedere voetballer die een bal vooruit konden trappen selecteerden maar het lijkt me sterk dat een fucking Mahi iets te kiezen had

Hoeveel jongens die laatste tijd voor het Marokkaanse elftal hebben gekozen zijn écht Nederlands elftal materiaal?

Er zit namelijk een wereld van verschil tussen, jeugd, belofte en het senioren elftal...

8 september 2019 om 21:23

1 ziyech. En toen zat Nederland in een dip. Nu komt er echt een goede lichting aan, dus is het aantrekkelijker om voor Nederland te kiezen.

8 september 2019 om 22:33

En hoe lang heeft Ziyech gewacht om zijn beslissing te nemen? Hij voelde de waardering op dat moment niet en koos uiteindelijk voor Marokko voor zover ik het me kan herinneren.

8 september 2019 om 21:28

Ik denk alleen Ziyech idd, de rest zou de selectie niet halen denk ik.

Het nadeel van zijn standpunt is dat je dan ook een eventueel talent zoals Ihatarren van jongs af aan uitsluit terwijl hij op latere leeftijd misschien juist wel voor het grote oranje wil kiezen. Op die manier zou je jezelf dan nog meer in de vingers snijden als je als je als KNVB helemaal geen Marrokkaanse spelers met Nederlands paspoort zou oproepen. En als je het doet voor de Marrokanen dan zou je het ook moeten doen voor de Antilianen, Turken en al die andere bevolkingsgroepen in nl met een dubbel paspoort. Dan heb je uiteindelijk alleen jezelf ermee. Ik snap het dilemma en snap dat het frustrerend is voor de KNVB als jongeren met een dubbel paspoort alle jeugdteams van nl doorlopen en dan uiteindelijk kiezen voor een ander land, maar ze bijvoorbaat uitsluiten lijkt me een nog slechter idee. Ik denk namelijk dat de crisis jaren van Oranje ook degelijk een rol hebben gespeeld bij de keuze van sommige spelers en ook hoe bepaalde trainers en leidinggevende van de KNVB gehandeld hebben. Uiteindelijk moet je kiezen voor het team waar je hart ligt en op jonge leeftijd is dat toch een stuk lastiger dan wanneer je de volwassenheid bereikt. Dan is het voor een speler iets makkelijker om een weloverwogen keuze te maken waar ze hoogstwaarschijnlijk de rest van hun leven vrede mee hebben.

9 september 2019 om 00:53

Waarom zou je dat bij alle spelers met een dubbel paspoort moeten doen? Marokkaanse spelers laten nu en masse zien niet voor Oranje te willen kiezen. In het geval van bijvoorbeeld Surinaamse en Antilliaanse spelers is dat niet aan de orde. Dus die vlieger gaat niet op.

Eens met Gullit, als KNVB niet meer investeren die 'zich ook Nederlander voelen'. Hier geboren maar Nederlander zijn dien ze er bij als het beter uitkomt......😟

8 september 2019 om 21:53

Die deur moet je niet sluiten. We staan bekend om onze multiculturele samenleving en daar ligt ook meteen de kracht van het Nederlands Elftal. Wat dat betreft hebben we nu een ideale mix. Zonde dat Ziyech er niet bijzit, ik heb toch het idee dat hij spijt heeft van zijn keuze.

8 september 2019 om 21:44

En ook Nederlanders die niet in Nederland geboren zijn , niet oproepen

8 september 2019 om 21:53

Of kan de keuze voor een land ook te maken hebben met hun perspectief op speeltijd / een mogelijk mooie interlandcarriere?Bijvoorbeeld: Denk jij dat Lars Veldwijk zich meer Zuid-Afrikaan, dan Nederlander voelt?

Ik ben er van overtuigd dat nu de resultaten van het nederlands elftal verbeteren, dat ook de keuze voor jongens als Ihattaren lastiger wordt. Zelf vindt ik het bij Oranje nog veel te vroeg voor hem. Laten we eerst dit seizoen eens afwachten. Verder vindt ik het idee van Gullit helemaal niks. Al wil je dat deze gasten zich helemaal niet meer thuis voelen hier, moet je vooral dat doen wat Gullit roept. En noem die gasten voortaan gewoon Nederlanders, want ze zijn gewoon hier geboren. Wat mij betreft zijn het geen Marokkaanse-Nederlanders maar gewoon Nederlanders. Ik ben sowieso tegen dubbele nationaliteiten, maar dat is weer een andere discussie

Ik zou het vanuit de Knvb geen vreemd standpunt vinden. Waarom spelers opleiden die vervolgens concurrent worden op een WK. Ik zeg niet dat ze het moeten doen, al zal ik de keuze begrijpen als ze het wel zouden doen. De keuze is persoonlijk en in Nederland gelukkig een recht wat je hebt om een keuze te mogen maken. Al vind ik het persoonlijk wel eens raar dat je, je meer Marokkaan voelt terwijl jij en je ouders niet eens in Marokko zijn geboren. Zijn dan de voorzieningen hier dan nog de enige reden om hier te blijven vraag ik mij dan wel eens af. Als je zoveel meer met dat land hebt, wat doe je hier dan nog? Maar zoals gezegd je bent gelukkig vrij om te kiezen en de keuze dienen we te respecteren, al ben je in dit land gelukkig ook vrij om daar iets van te vinden.

8 september 2019 om 22:06

De meeste allochtone vrienden die ik heb houden wel van hun stad, hoewel ze niet altijd Nederlander voelen. Je ziet dat ook wel bij bepaalde rappers. Wel altijd love voor Amsterdam / Rotterdam, ookal kraken ze Nederland voor de rest af. ik voel me zelf ook vooral in de eerste plaats Amsterdammer. Ik heb liefde voor de stad en ben trots op mijn stad maar qua land heb ik dat gevoel gewoon niet zo. Ben half/half en heb ook niet per se zoveel met de landen van mijn ouders. Ik hoef ook niet ten koste van alles in Nederland te wonen, ik ben vooral gehecht aan de stad. Ik zou liever naar Parijs of Londen verhuizen dan naar de andere kant van Nederland.

8 september 2019 om 22:23

"Als je zoveel meer met dat land hebt, wat doe je hier dan nog?" Nou, misschien de opleiding die ze volgen, het werk dat ze hebben (prof voetballer) en ga zo maar door. Wie zegt trouwens dat de Marokkaanse voetballers die kiezen voor Marokko, zich meer Marokkaans dan Nederlands voelen? Ik snap het wel hoor, ze zullen namelijk altijd Marokkaanse Nederlanders zijn ipv Nederlanders. En bovendien, buiten Ziyech zou geen enkele speler uit het genoemde rijtje een plek in het Nederlands elftal hebben, dan zouden ze dus geen interland carriere hebben, wat indirect doorspeelt naar hun Nederlandse clubs omdat ze biet meer waard worden door hun interlands.

8 september 2019 om 23:36

Dus de voorzieningen zijn voor jouw doorslaggevend. Werk, Opleiding/inkomen. Ik zeg niet dat het voor iedere voetballer geld, maar ik hoor het vaak gezegd worden en niet alleen uit Marokaanse hoek. Laat ik duidelijk zijn ik keur het niet af en respecteer ieder zijn keuze. Ik ga ook meer mee in het verhaal van Primetime. Ik ben ook in eerste plaats meer verbonden met de stad waarin ik woon (leeuwarden). Al geeft sport en succes mij wel weer een gevoel van trots voor Nederland. Reizen maken naar verre oorden doet ogen openen en maakt mij in sommige gevallen extra trots op NL, omdat we het hier zo goed geregeld hebben. Uiteraard er gaat genoeg mis en er zijn dingen die je minder trots maken of zelfs helemaal niet, maar overall mogen we niet klagen.

9 september 2019 om 00:01

Is ook onderzoek naar gedaan.''volgens El Hadioui voelen leerlingen met een migratieachtergrond zich weliswaar erg Rotterdams, maar vaak een stuk minder Nederlands. "vraag je ze naar hun Nederlanderschap, dan keert het beeld zich radicaal", stelt de socioloog.'' '' Ook in bijvoorbeeld Amsterdam identificeren jongeren met een migratieachtergrond zich volgens hem met de stad.''bij het Franse elftal valt me dat ook altijd op. Dat jongens hun stad willen representen. Trotse Parijzenaars tot het wijk/flatnummer aan toe

8 september 2019 om 22:29

Spelers opleiden? Alsof spelers als Sneijder en co opgeleidt zijn door een Knvb. Ze presteren voor hun land, Nederland mag hun dankbaar zijn. Die hem opleiden zijn zijn ouders, zijn coaches en de club waar hij is opgeleidt en dat is dan bv. een Ajax. En die hebben miljoenen gekregen, dus opgeleidt en gecashed.

Naast dat het een belachelijk idee is, is het ook nog onuitvoerbaar. Waar wil je dan de grens precies leggen, welke landen mogen dan wel en welke niet? Ik gok dat van de selectie van Nederland U17 dat onlangs het EK won de helft ook nog voor een ander land mag uitkomen (surinaamse jongens dan zelfs niet meegerekend). Dan blijft er wel heel weinig kwaliteit over, en zouden de Nederlandse jeugdelftallen zich waarschijnlijk niet eens meer voor dat soort toernooien kwalificeren.

8 september 2019 om 22:06

Zo moeilijk uitvoerbaar is het natuurlijk niet. Bij Suriname bijvoorbeeld mag je geen dubbel paspoort hebben als je Surinaams international wil zíjn. Dat criterium kan Nederland natuurlijk ook toepassen. Of dat wenselijk is dat is weer een ander verhaal.

8 september 2019 om 22:19

Duitsland heeft dat ook.

8 september 2019 om 22:23

Kijk, dat wist ik niet, maar het blijkt dus dat het vrij eenvoudig is om het uit te voeren

8 september 2019 om 22:29

Ja volgens de wet mag je in Duitsland geen dubbel pasport hebben, hierdoor hebben o.a. Ozil en Gundogan gekozen voor het Duitse (Europese) pasport ipv het Turkse pasport.

8 september 2019 om 22:40

@troy010, je loopt een paar jaar achter. Het mag inmiddels weer wel.

8 september 2019 om 22:42

Ook in Nederland verlies je in de meeste gevallen je andere nationaliteit zodra je de Nederlandse aanneemt, maar deze jongens worden in de meeste gevallen geboren met een dubbele nationaliteit. Wettelijk zal er vast wel iets aan te doen zijn inderdaad, maar Gullit spreekt hier volgens mij over iets wat de Knvb op eigen houtje zou moeten doen en dan is het toch echt onuitvoerbaar.

Alsof Ayoub, Amrabat, Labyad enz. wel in aanmerking komen voor het grote oranje, hou ajb op met deze onzin, van deze hele lijst alleen Ziyech is goed genoeg voor het Nederlands elftal dus achteraf hebben die jongens het goed gezien hoor.

Al dat geziek en hier een simpele oplossing van Gullit. Dit zou de KNVB wellicht kunnen overwegen. En het blijft lastig maar je kan dan eventueel afspraken maken met jonge jongens. Als zij wel voor Oranje willen spelen, dan zwart op wit alleen voor Oranje beschikbaar willen zijn tot z'n 22e ofso. En waarom, dan geef je hem daarna nog de vrijheid en een kans op internationaal voetbal als hij niet in aanmerking komt voor Oranje, omdat hij bv. niet goed genoeg is. Wil hij dat niet dan roep je hem niet op voor de jongere elftallen en gaat hij dus voor Marokko. Het zou een oplossing kunnen zijn en dan zijn we ook van dat geziek af.

8 september 2019 om 22:42

Dat lijkt me nou totaal geen oplossing. Snel alle Marokkaanse en Turkse jongens oproepen voor hun 22e dan heb je ze maar alvast gebonden. Een recept voor enorm gezeik

8 september 2019 om 22:59

Uhh nee misschien moet ik even wat duidelijker maken. Je maakt als Knvb een afspraak met die jonge jongens en zij gaan ermee akkoord. Zo niet dan selecteer je ze niet zoals Gullit aangeeft. Gaan ze wel akkoord, moeten ze voor Oranje uitkomen tot bv. hun 22ste. Dus een mannenafspraak tussen beide partijen.

Ihatarren gaat Oranje kiezen. Zodra wij weer wedstrijden zoals vrijdag gaan spelen, kiezen ze weer voor ons. Ze willen het hoogst haalbare en dat is normaal gesproken Oranje.

8 september 2019 om 22:44

Mwua dat betwijfel ik. Dan zijn de voorgaande spelers wel erg kortzichtig geweest als ze ook maar enigszins denken iets te kunnen bereiken met Marokko. Dat elftal heeft nog nooit hoge ogen gegooid op een WK en de laatste keer dat een Marokkaanse speler bij een wereldtop hoorde kan ik me niet eens herinneren. Spelers hebben andere redenen dan het podium waarop ze actief kunnen zijn.

9 september 2019 om 09:15

De enige die goed genoeg was, is Ziyech en die koos gewoon Oranje. Dat hij zulke lange tenen heeft dat ie na 1 keer niet opgeroepen te zijn over stapt naar Marokko is een ander verhaal.

9 september 2019 om 09:28

Tja, ik heb het hem nooit horen zeggen, hetgeen jij beweert. Ontken het ook niet, maar absolute bevestiging gaan we echt niet krijgen. Of hij goed genoeg is, tja, om geselecteerd te worden wel, maar om in de basis te staan kun je je afvragen.

8 september 2019 om 23:02

Ik hoop zelf ook. Veel betet voor die jongen joh. Als hij het aankan waarom niet. Ik zie Marokko stagneren, helemaal nu Renard weg is. Ik kijk dan ook niet naar dat nationalistische gezeik maar gewoon wat het beste is voor de carriere van zo'n jonge. Spelen tussen bekende gezichten onder een bekende omgeving. Veel beter voor hem.

Volledig met Gullit eens! Grappig dat iemand als Gullit dit nu ook oppert. Ik zeg dit al tijden als ik het met bekenden over voetbal en dan met name dit euvel heb.

Idealiter zou het zo moeten zijn dat indien een speler eenmaal voor een jeugdteam is uitgekomen hij bijv tien jaar lang niet meer voor een ander land mag uitkomen. Alleen gok ik dat dit wettelijk een lastige kwestie is helaas..

8 september 2019 om 23:09

Ja ik ook wel om zaken uit de wereld te helpen, want het nationalistische gedoe ben ik inmiddels wel zat en het brengt alleen maar verdeling. Bedoel we hebben het nog altijd over voetbal. En Gullit heeft een prima idee. Je kan bv. als Knvb zijnde een afspraak maken met jongens die voor de jeugdelftallen willen spelen. Tot hun 22ste oid beschikbaar zijn voor 'alleen' Oranje. Willen ze dat niet, dan selecteer je ze helemaal niet en gaan ze voor het andere land spelen. Heel simpel. Waarom tot hun 22ste. zo geef je ze ook nog de kans om voor hun andere land uit te komen als later blijkt dat ze nooit worden opgeroepen voor het grote Oranje.

9 september 2019 om 08:51

Juist, of iets dergelijks. En of dat dan tot hun 22e 23e of 24e is, moeten de bestuurders zich maar over buigen. In de basis vind ik dit een simpele doch effectieve aanpak waarmee je eindelijk dat gedoe over keuzes rond hun 19e of 20e weg neemt.

Zulke jongens die later voor andere landen kiezen kosten geld, gigantisch veel tijd en staan dus ook andere Nederlandse jongens in de weg. Er mogen best weleens wat regels worden opgesteld, contract ondertekenen dat als je voor de jeugdelftallen van Nederland speelt je ook voor dat land moet uitkomen.

Het is niet zo dat we een paar wereldtalenten mis zijn gelopen of bij hebben gewonnen. Van de spelers met een dubbel paspoort die ooit voor Oranje hebben gekozen is er geen een die een stempel kon drukken. En van de spelers die niet voor Oranje hebben gekozen is Ziyech de enige speler die misschien het wel leuk had gedaan in Oranje. Maar hij is ook weer niet categorie wereldtop. Dus ja, die hysterie en discussie nergens voor nodig. Zijn genoeg spelers om uit te visssn.

De FIFA moet gewoon een regel instellen dat je al op je 12e een keuze moet maken, dan krijg je dit gezeur niet meer later. Of iets van ‘eenmaal een keuze voor een land (welk elftal dan ook) is de directe keuze voor de rest van je leven’.

9 september 2019 om 01:09

Dan maakt de speler niet de keuze maar zijn ouders. Op die leeftijd weten ze niet eens welke smaak ijs ze willen laat staan voor welk land ze de rest van hun voetbalcarrière willen spelen..

9 september 2019 om 07:40

Een kind op die leeftijd al laten kiezen kan helemaal niet. Dat is ongeveer hetzelfde als een kind op hun 12e laten kiezen welke baan ze later willen. Als we die keuze van 12 jarige bindend zouden maken had je nu heel veel brandweermannen, politiemannen en dierenartsen. Zo jong ze tot die keuze dwingen is dus ook geen optie. We moeten niet vergeten dat het ook maar mensen zijn.

9 september 2019 om 09:51

Ik begrijp je punt, ware het niet dat kids op hun 12e al juist wel dergelijke beslissingen moeten nemen als het om de keuze van de middelbare school gaat (en de jaren erna). Ik zie hierin geen probleem. Het is geen zaak van leven of dood, het gaat om het kiezen van het land waarvoor je uitkomt die vervolgens in je investeert.voor de zekerheid, ik bedoel het ook de andere kant op. Ik vind namelijk dat Dest ook voor Team USA moet gaan spelen omdat hij daar in de jeugd heeft gespeeld (nu zal Oranje sowieso te snel komen, maar mocht dat een issue later worden).

9 september 2019 om 11:29

Toch is een keuze voor de een middelbare school minder bindend dan een nationaal elftal. Een school is uiteindelijk ook maar een keuze in welk gebouw je Engels, wiskunde en wat dan ook leert.

Het lastige hieraan is dat je niet van jongens tussen de 12 en 18 jaar oud kunt verwachten dat ze even beslissen voor werk land ze later uit willen komen. Eigenlijk is er geen goede oplossing voor. Als je ze weert weet je zeker dat de Ihattarens van de toekomst voor Marokko kiezen en als je ze laat spelen dan zitten er altijd wel een paar bij die je hebt opgeleid voor Marokko of een ander buitenland. Een opleidingsvergoeding is denk ik de enige oplossing die nog echt haalbaar is. Helemaal goed zou natuurlijk zijn als de Marokkaanse gemeenschap echt goed integreert en zich net zo goed een echte Nederlander voelt. Dat zie ik alleen niet zo snel gebeuren.

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren