Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

FC Twente wikkelt nasleep transfer Tadic af met schikking van ruim drie ton

Laatste update:

FC Twente heeft donderdag een schikking getroffen met de Engelse voetbalmakelaars Ian Hetherington en Nick Marshall, zo meldt TC Tubantia. De twee waren vier jaar geleden betrokken bij de transfer van Dusan Tadic naar Southampton, die de Tukkers voor dertien miljoen euro inruilde voor the Saints. De twee stuurden vervolgens een rekening van een half miljoen euro naar Enschede, maar FC Twente weigerde daarop om dit bericht over te maken.

Tadic’ eigen zaakwaarnemer Zoran Pavlovic bedong tijdens de onderhandelingen van de transfer al een commissie van 3,6 miljoen euro. De belangenbehartiger ging in eerste instantie voor een bedrag van 1,8 miljoen euro, maar verdubbelde die som toen hij doorkreeg dat Twente in financiële problemen verkeerde en Tadic wel moest verkopen.

De twee Britten speelden echter ook een rol bij de verhuizing van Tadic naar Southampton en verschenen donderdag in de Almelose rechtbank om hun gelijk te halen. Tijdens de zitting werd duidelijk dat Hetherington en Marshall door voormalig Twente-directeur Aldo van der Laan waren ingeschakeld. De twee hebben daarentegen nooit schriftelijk opdracht gekregen van de club zelf en ook zijn er geen afspraken gemaakt over eventuele bemiddelingskosten.

Aan de hand van e-mailverkeer tussen Van der Laan, FC Twente-controller Gert-Jan Nijweide en de twee Engelse voetbalmakelaars concludeerde de rechter echter dat het duo wel degelijk werk heeft verricht namens de club. Nadat de advocaat van Hetherington en Marshall liet weten Van der Laan en Nijweide onder ede te willen horen, stelde huidig FC Twente-directeur Erik Velderman voor om de zaak te schikken. Hoewel Hetherington in eerste instantie nog liet weten dat het halve miljoen dat hij eerst in gedachten had ‘een bescheiden bedrag’ was, ‘slechts 3,8 procent van de transfersom’, gingen hij en zijn compagnon uiteindelijk akkoord met een schikking van 3,5 ton.

De zaak rond de transfer van Tadic lijkt daarmee afgerond, aangezien de arbitragecommissie van de KNVB eerder al bepaalde dat FC Twente niet de volledige 3,6 miljoen aan Pavlovic hoeft te betalen. De zaakwaarnemer van de huidige spelmaker van Ajax zou misbruik hebben gemaakt van de situatie, waardoor het bij de 2,5 miljoen die tot nu toe aan de belangenbehartiger is overgemaakt blijft. Velderman liet na de zitting weten dat de club al rekening hield met een ‘nabrander’ omtrent de activiteiten van Hetherington en Marshall.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Is Twente er inmiddels al een beetje van af? Dat ze weer kunnen gaan bouwen? Blijft wel lang duren zo namelijk..

24 augustus 2018 om 11:54

Ze hebben meer dan zestig miljoen euro schuld, die kunnen de komende tien jaar echt niet gaan bouwen.

24 augustus 2018 om 12:01

Het was 90, dus in een paar jaar tijd hebben we het drastisch af kunnen bouwen.

24 augustus 2018 om 12:04

Ja dat snap ik, maar ze halen zoveel spelers dat ik me dan afvraag hoe dat kan. Aangezien ze zoiets als dit nu dus ook weer moeten betalen.

24 augustus 2018 om 12:07

Aangezien het hebben van schulden niet betekent dat je alles nu moet afbetalen. Zolang de ploeg liquide is (er geld op de rekening staat), kan men spelers halen en boetes betalen. Zie het als iemand die een hypotheek heeft. Die zit 2 ton in de schuld, toch kan hij zijn boodschappen doen, zijn seizoenskaart kopen en zijn verkeersboete betalen. De schuldeisers zullen de bedragen ook deels weg hebben gescholden of uitstel hebben gegeven, omdat men anders helemaal niks meer van het geld terug ziet.

24 augustus 2018 om 12:13

Ah oke, bedankt. Ga er trouwens wel vanuit dat Twente weer promoveert, hebben met Assaidi een bizar goeie speler voor de Keuken Kampioen Divisie. Wel veel concurrentie natuurlijk. En belangrijk voor Twente dat ze meteen terugkeren.

24 augustus 2018 om 12:15

Ik snap het allemaal. Bij Feyenoord hebben we kunnen zien dat ze tientallen miljoen euro schuld hadden en jarenlang geen cent konden uitgeven. Van zwakke transfervrije spelers tot het huren van de zestigste speler van Arsenal. Feyenoord had nog het geluk met de vrienden van Feyenoord, maar Twente is een kleinere club en heeft die luxe niet. Ik zie het dus niet positief in.

24 augustus 2018 om 12:23

Ligt natuurlijk aan het beleid van Twente en de afspraken omtrent de schulden. Verder zijn de uitgaven van FC Twente ook naar alle waarschijnlijkheid lager dan die van Feyenoord. Twente heeft ook de steun van de gemeente en investeerders.

24 augustus 2018 om 12:45

Wrong Fenomeno
Lossen af als een malle

24 augustus 2018 om 12:50

Jullie onderschatten nog steeds de situatie.

24 augustus 2018 om 13:12

De "noabers" van Twente brengen meer geld in dan de Vrienden van Feyenoord destijds hebben gedaan. Feitelijk onjuist dus, Fenomeno

24 augustus 2018 om 13:19

De schuld is nog 45 miljoen dus er is idd als een malle afgelost aangezien we van 90 komen. Een vergelijk met Feyenoord is sowieso scheef aangezien bij Twente de schuld in het stadion zit. Ik ben ontzettend blij en trots met onze sterke regio, waardoor we zelfs in de KKD nog met 27.000 toeschouwers in het stadion zitten, en een hele grote groep Noabers hebben die de club (financieel) bijstaan, al dan niet in de vorm van aandelen.

24 augustus 2018 om 13:37

El Fenomeno

De schuld is momenteel 40-45 miljoen euro, niet 60 miljoen. Nog steeds erg veel, maar maak iets niet kutter dan het al is en breng het dan vooral niet als waarheid als je je niet ingelezen hebt.

24 augustus 2018 om 13:41

Waar is jullie bron dat de schuld nu 40-45 miljoen euro is? Want jullie zeiden enkele jaren geleden dat Twente er financieel ook goed voor stond. Kortom, ik heb moeite om jullie te geloven.

24 augustus 2018 om 13:50

Waar is je bron dat schuld nu 90 miljoen euro is?

24 augustus 2018 om 14:28

El Fenomeno

"feyenoord had nog het geluk met de vrienden van Feyenoord, maar Twente is een kleinere club en heeft die luxe niet."

Nou ja, wat jij het geluk van Feyenoord noemt is niet puur een toevalligheid. Die vrienden van Feyenoord vertegenwoordigden gezamenljik ongeveer driekwart van de schuldeisers van Feyenoord! Want de schuldenlast bestond voor het grootste deel uit leningen die door de vrienden waren verstrekt, al dan niet onder dekking van die 'talentpools' waar spelers in ondergebracht waren maar die bijna niets opgeleverd hebben.

Dus door die schulden simpelweg om te zetten in aandelen (dus, vreemd vermogen wordt eigen vermogen) kon die schuld al heel snel worden gesaneerd. Maar, dat wil niet zeggen dat die schulden weg zijn. Formeel gezien bestaat nog steeds de afspraak dat Feyenoord, ooit, die schuld als nog aan die vrienden zal moeten terug betalen. Ik las laatst dat Van Geel, dit seizoen, pas voor het eerst een kleine aanbetaling op die schulden heft gedaan, ten bate van de vrienden.

24 augustus 2018 om 16:25

@fctwenteynwa

Zekers Twente heeft in een paar jaar tijd veel afgelost echter daarvoor zijn wel hele goede voetballers tegen zeer hoge prijzen verkocht.

Die goede voetballers heb je nu niet meer dus hoge transferopbrengsten zijn er nu niet meer te verwachten.

Tevens is de degradatie naar de KK-divisie ook een probleem wanneer je weer promoveerd. De eredivisie gelden worden verdeeld naar ratio van de prestatie van afgelopen tien jaar waarbij het laatste jaar voor tien telt, het een na laatste jaar voor negen etcetera.

Na een eventuele promotie naar de eredivise krijg je dus niet meer bedragen van over de acht miljoen euro maar eerder tussen de twee en drie miljoen euro.

Dus ja, je hebt veel afgelost echter de laatste 60 mio of 45 mio of hoeveel het ook moge zijn, euro aflossen wordt een stuk lastiger. Dat gaat gewoon veel tijd kosten.

24 augustus 2018 om 16:34

Laatste 45 bedoel je Speedy

24 augustus 2018 om 16:35

Kante
Exact, als de VvF morgen hun aandelen willen verzilveren... dan?

24 augustus 2018 om 16:35

El Fenomeno

Bron is Tubantia, zij geven zelfs aan dat het nog net onder de 40 miljoen is.
Tubantia: https://www.tubantia.nl/fc-twente/blijdschap-bij-f... En geloof me: de Tubantia is niet een krant die zaken van Fc Twente zo positief mogelijk belicht, maar zijn doorgaans goed ingevoerd. Dit bericht is van juli 2018.

Daarbij ben ik ook benieuwd naar jouw bron van 60 miljoen, en kom dan niet met een bron van mei of nog eerder aan.
Je verwijt dat je moeite hebt met het geloven van supporters kan ik ook bij jou neerleggen.
Wees trots op de Vrienden van Feyenoord maar val mij er niet mee lastig.

24 augustus 2018 om 16:38

Geen idee hoeveel het exact is. Boven stond 60 mio, jij zegt 45 mio. Ik vind het best, ik heb geen idee hoeveel het precies is. Ik weet alleen dat het veel is want een stadion is nou eenmaal vrij duur.

24 augustus 2018 om 16:43

Het is inderdaad inmiddels onder de 40mln.
Dat is echt knap van de club, echt petje af!

24 augustus 2018 om 17:54

Klopt dat dat nog lang duurt. Volgens mij heeft een groot deel van de leningen een resterende looptijd van nog zo'n 20 jaar.

24 augustus 2018 om 17:59

De schulden zijn deels terugbetaald door derden, maar die derden willen hun geld later ook terug hebben, dus virtueel blijft de schuld dan staan.

24 augustus 2018 om 19:34

Geloof maar niet dat twente weer direct terug promoveert. In de keuken kampioen divisie zitten dit jaar veel goede teams die denk ik uiteindelijk toch beter zullen zijn als Twente..denk zelf aan sparta.roda.nec ,den bosch,go ahead eagles.en de kampioen van vorig.jaar.ajax.

Toch weer 150000 euro minder uit te geven. We komen er wel!

Raar dat Twente dan niet de 7 ton, die het eigenlijk teveel aan Pavlovic heeft betaald, terugkrijgt.

Uiteindelijk is 3 ton dan ook een fair bedrag. Ik dacht zelf dat het nog wel eens een half miljoen of meer kon gaan worden. Maar nog belangrijker: eindelijk een einde aan dit lijk uit de kast. De Tadic deal is eindelijk afgerond..

Te bizar voor woorden hoeveel geld allerlei mensen aan een transfer verdienen. Achterlijk gedoe.

24 augustus 2018 om 16:28

Tja als je goede voetballers wil hebben dan moet je de netwerken om de voetballer heen betalen. Feyenoord wilde Tadic hebben maar kon hem niet krijgen, hij wilde perse naar Twente. Nu weten we waarom. Feyenoord investeerde niet in de mensen om Tadic heen.

In dit geval wilde Twente veel geld verdienen door Tadic aan Southampton te verkopen. Om dat mogelijk te maken, werkte ze met bemiddelaars die goede contacten bij Southampton hebben. En ja, dat kost geld maar dat verdien je weer terug door de deal die je vervolgens met Southampton maakt.

Schimmige zaakwaarnemer waar Groningen ook mee aan de stok had. Was gearresteerd omtrent de transfer van Kostic. Gelukkig dat Twente ook deze zaak heeft opgelost, zijn er nog enige zaken die open staan?

24 augustus 2018 om 12:02

Ik weet allemaal niet meer. Volgens mij is alles nu op gelost maar je weet het nooit.

24 augustus 2018 om 12:05

Ik hoop het voor jullie, ik hoop dat jullie ook snel weer terug zijn in de ED. Duels tussen Groningen en Twente waren altijd leuke, doelpuntrijke duels. En anders komen we jullie lekker vergezellen in de Keukenkampioendivisie. Zolang jullie maar niet meer onze beste spelers wegkopen :P

24 augustus 2018 om 12:16

We hebben toen voor Tadic ook flink wat geld naar Groningen overgemaakt. Dan hebben beide partijen er toch profijt van?

En Twente zal toch ook wel geld krijgen voor de transfer van Tadic van Southampton naar Ajax??

24 augustus 2018 om 11:55

Dat kan alleen met een doorverkoop percentage en gezien de situatie van Twente zou Southampton daar absoluut niet mee hebben ingestemd.

24 augustus 2018 om 11:59

Nope...door een schimmige constructie komt dat geld er niet...https://www.tubantia.nl/fc-twente/fc-twente...

24 augustus 2018 om 12:22

erikk

Nope!
Tadic had een gelimiteerde transfersom van 17,1 miljoen euro in zijn contract staan en FC Twente zou een doorverkooppercentage ontvangen bij een transfer, aangezien Tadic voor 13 miljoen euro vertrok naar Engeland.

Aangezien Southampton liever geen geld overmaakt naar Enschede, hebben Ajax en de nummer 17 van de Premier League van vorig seizoen de transfersom kunstmatig laag gehouden. Dat hebben ze gedaan door het deel dat Tadic zelf zou ontvangen, een bedrag rond de 3,4 miljoen euro, uit de transfersom te halen en in het salaris van de WK-ganger te verwerken. Ajax betaalde dus wel degelijk iets van 17 miljoen, maar Twente pist overal naast.

24 augustus 2018 om 12:43

Nee Erikk

Dat was Twente niet gegund door een vrij schimmige deal.
Wel legaal maar toch schimmig

24 augustus 2018 om 14:52

Lijkt me sterk dat een beursgenoteerd bedrijf "schimmige deals" maakt. Er zijn gewoon transferbesprekingen geweest waarbij Southampton en Ajax na lang onderhandelen hierop uitgekomen zijn. Ajax hoefde dan minder te betalen en Southampton hield netto meer over. Je kan gewoon legaal het tekengeld buiten de transfersom houden en dit direct betalen aan de speler/zaakwaarnemer.
Snap je frustratie wel want fc twente krijgt nu niets, vevelend maar geen reden om dan te doen of dit schimmig is.
Wellicht ontstaat er nu ook wat begrip voor de clubs die dankzij de (wel bewezen!) Schimmige spelletjes van munsterman tv gelden zijn misgelopen.

24 augustus 2018 om 15:59

Onzin, Ajax betaalde net zoveel, alleen Tadic werd er beter van, Ajax niet.

24 augustus 2018 om 16:40

Niet schimmig, gewoon een hele normale deal. Southampton gaf de voorkeur aan een lagere transfersom waarbij Ajax de bonus overnam die Southampton aan Tadic moest betalen.

Op die voorwaarden wilde ze hem wel verkopen en daar is Ajax akkoord mee gegaan, daar is niets schimmigs aan, gewoon in alle openheid en conform de wet en Knvb/uefa/fifa regelgeving.

24 augustus 2018 om 16:48

Speedy
Ik verwijt Ajax niets maar het is geen normale deal.
Hier op VZ werd het een topic omdat FCT “genaaid” werd, Vorm Swansea deal werd ook een punt van gemaakt.

Niet omdat dat normale deals zijn maar speciaal opgezette constructies.

24 augustus 2018 om 16:32

Nee hoor, Southampton heeft Tadic onder de aanschafprijs verkocht waardoor Twente niets ontvangt van Southampton. Southampton heeft Ajax gevraagd om de bonussen waarop Tadic recht zou hebben bij zijn transfer, aan Tadic te betalen, in ruil daarvoor heeft Southampton de prijs verlaagt. Kwam Southampton belasting technisch beter uit en ze hoefde Twente dan niets te betalen.

Doorverkoop percentages zijn altijd lastig. utecht liep er destijds met die keeper ook tegenaan.

24 augustus 2018 om 16:42

Dus staat Ajax er niet buiten, ze moesten hiermee akkoord gaan.

I.p.v. dat Twente nog wat geld zouden krijgen moeten dankzij de constructie Southamton weer betalen. Dat is geen pech maar een valkuil die ze zelf gecreëerd hebben.

24 augustus 2018 om 12:47

Nou nou zelf gecreeerd, je spreekt wat af in een contract, de andere partij wil daar onderuit en vind in Tadic en Ajax partijen die daar aan mee willen werken.
Dat is niet de schuld van FCT of zo he.

24 augustus 2018 om 16:34

Ajax staat er buiten. Ajax wilde Tadic kopen van Southampton. Southampton gaf Ajax een voorstel waarmee ze hem konden kopen en Ajax ging daarmee akkoord.

Ajax heeft helemaal niets te maken met overeenkomsten tussen Southampton en Twente.

24 augustus 2018 om 16:40

haha ja, Ajax fronste geen moment bedoel je?

Southampton:
Ja, 17mln is de transfersom, maar jullie mogen hem voor 13 mln als jullie die 4 mln verdisconteren in loon en premies. Hiermee heeft FCT namelijk niets en Dusan en zijn zaakwaarnemers (waar Groningen en FCT beide mee in de clinch hebben gelegen) verdelen dat het bedrag dat contractueel eigenlijk naar FCT zou gaan.

Ajax: prima, doen we wekelijks, niets aan het handje.

Ik verwijt Ajax niets maar stellen dat ze erbuiten staan is echt ridicuul.

24 augustus 2018 om 16:45

Nee waarom zou Ajax moeten fronsen? Ze waren blij dat ze Tadic voor een relatief laag bedrag konden kopen en dat Tadic op die manier wel wilde komen. Iets wat weinig mensen voor mogelijk gehouden hadden. Of Ajax nou 17 mio betaald als transfer som of 13 mio plus 4 mio als bonus aan Tadic, dat maakt Ajax echt helemaal niets uit.

Tadic had wel meer vreemde voorwaarden, hij moest bijvoorbeeld perse nummer tien hebben.

Ajax heeft echt helemaal niets te maken met een overeenkomst tussen Twente en Southampton. Ajax is daar geen partij in. Dus niets ridicuuls. Gewoon voortaan betere juristen inhuren die een contract waterdicht maken. Utrecht is destijds hetzelfde overkomen met hun keeper. Daar moet je van leren.

Ajax is alleen maar de kopende partij en hoe de constructie om te betalen eruit moet zien zal hun een wordt wezen. Ajax en Tadic hebben niets te maken met wat er tussen Southamton en Twente was afgesproken.

24 augustus 2018 om 13:21

Tuurlijk wel, Ajax moet akkoord gaan met een lagere transfersom en ern torenhoog salaris, daar moet Ajax aan meewerken anders lukt dat niet.
Tadic heeft dus zelf het deel wat naar Twente zou gaan zelf opgestreken.

24 augustus 2018 om 16:49

@vak410

Je bedoelt dat Ajax niet akkoord had moeten gaan met de voorwaarden van Southampton en Tadic niet had moeten kopen op de voorwaarden die Southampton stelde omdat Twente in haar overeenkomst destijds met Southampton vage constructies had opgenomen die niet waterdicht waren?

Vind je het zelf niet een beetje raar wat je stelt? Ajax moet afzien van een topspeler die Ajax sterker maakt omdat Twente haar zaakjes niet goed voor lekaar heeft.

24 augustus 2018 om 16:50

Ik ben zeer zeker niet 410......


Nee ik verwijt Ajax niets (is nu de derde keer dat ik dat type hier) maar stellen dat ze erbuiten staan en dat de deal “normaal” was is simpelweg niet zo.

24 augustus 2018 om 17:01

Het was een lastige deal maar ik vond het opeisen van het rugnummer van Ziyech aparter dan het zoeken van Tadic naar een fiscaal aantrekkeijke manier om zijn bonussen uitgekeerd te krijgen.

Deze manier is overigens behoorlijk in het voordeel van de Nederlandse fiscus, dus wij worden er allemaal een beetje beter van. De Engelse fiscus loopt het meeste geld mis.

En dat Southampton liever geen doorverkoop percentage betaald. waar ze kennelijk vrij simpel onderuit konden komen, vind ik eigenlijk ook vrij normaal. Elk bedrijf heeft juristen om deals zo optimaal mogelijk te sluiten, zou een beetje raar zijn als dat bij Southampton anders zou zijn.

24 augustus 2018 om 18:01

Speedyafc

eens met vak104, volgens mij verwijt niemand de handelswijze van Ajax, op zichzelf, want voor hen is het linksom of rechtsom natuurlijk hetzelfde. Maar, je kunt als contractspartij bij een overeenkomst niet net doen alsof je daar dan 'niets mee te maken' hebt. Ajax hoeft niet roomser dan de paus te zijn, maar ook niet de vermoorde onschuld te spelen. Ze weten donders goed wat het gevolg is van hun instemming met deze overeenkomst.

25 augustus 2018 om 00:50

Maar Ajax heeft niets met de gevolgen te maken. Ajax trekt een speler aan van Southampton en voldoet aan de voorwaarden die Southampton stelt. Zo eenvoudig is het.

Wat Twente met Southampton destijds heeft afgesproken en hoe ze dat op papier hebben gezet, daar heeft Ajax echt helemaal niets mee te maken. Ze zijn geen partij in die overeenkomst.

25 augustus 2018 om 01:30

@vak104: Ajax heeft als kopende partij niks te maken met de deal tussen Twente en Southampton. Zij konden Tadic alleen krijgen onder deze voorwaarden en dat hebben ze gedaan. Anders hadden ze hem niet gekregen. Dat was de reden waarom ze het deden. Twente had een betere afspraak moeten maken. Het is net als met bijvoorbeeld Vorm, Neymar en vast nog veel meer. Constructies waardoor transfers door kunnen gaan waar niet aan gedacht werd van te voren. Dit is slim gedaan door de juristen van de betreffende clubs (en Sjeik) en hier leren de andere clubs (lees: juristen van die clubs) weer van. Nog zo'n vb: die huisjurist van Feyenoord. Kon Kramer ook steeds vrij krijgen volgens de regels. Daar heeft de KNVB weer van geleerd. Zie de uitkomsten als een soort jurisprudentie, waar je naderhand wat aan hebt en van kunt leren.

24 augustus 2018 om 14:38

Janta

"ajax is alleen maar de kopende partij en hoe de constructie om te betalen eruit moet zien zal hun een wordt wezen. "

Niet helemaal waar, Ajax is part of the deal. En dat betekent in beursgenoteerde termen dat het Ajax natuurlijk nooit 'worst' kan zijn. Wat jij bedoelt te zeggen is dat het Ajax niets uitmaakt of ze bedrag x linksom of rechtsom betalen. Dáár kan ik inkomen. Maar de vraag is of dat zo is, aangezien in deze constructie Ajax in de transferfee sfeer fors bespaard, maar dat die klap vervolgens in het salarisgebouw en in de loonkosten verwerkt wordt. En feit is dat als Ajax tadic dus naast een fikse tekenbonus ook jaarlijks bonussen aan Tadic betaalt (wat neerkomt op, las ik, rond de vier miljoen per jaar), dan moet er over iedere euro van die bonus gewoon jaarlijks een forse mep premies en belasting volgens de tabel 'bijzondere beloningen' worden afgedragen. Dat is 52% by the way. Ik ken de exacte berekeningen niet natuurlijk, maar dat dit een soort budget neutrale constructie is voor Ajax dat bestrijd ik.

Overigens ben ik niet sentimenteel. Dit soort dingen komen voor in het voetbal. Utrecht is ook eens slachtoffer van dit soort trucs geweest, met de verkoop van Vorm aan Swansea. Die had ook een verkoopclausule in zijn contract, maar Swansea deed hem 'gratis' over aan Spurs. In ruil voor het krijgen van twee spelers. Dus had Utrecht het nakijken.

24 augustus 2018 om 16:55

Voor Ajax is het budget neutraal, ze betalen Tadic een bruto bonus uit van 4 mio euro verspreid over de looptijd van zijn contract. Southampton ging dan akkoord met een transfersom van 13 mio. Totale prijs van de transfer is dus 17 mio.

Premies, belasting etcetera zijn niet relevant, het gaat om bruto bedragen. In Nederland gaat er geloof ik ook een flink deel naar het spelersfonds dat de speler dan later in zijn cariere uitgekeerd krijgt. Op die manier zal het warschijnlijkk voordellen hebben voor Tadic.

Het zijn geen truukjes, Twente heeft destijds het contract niet goed genoeg dichtgetimmerd. Ze hadden voorwaarden moeten stellen aan het doorverkooppercentage zodat Tadic niet onder de prijs verkocht kon worden, of geruild etcertera.

24 augustus 2018 om 18:13

Speedyafc

Ajax betaalt Tadic een jaarsalaris dat ongeveer neerkomt op een bedrag van vier miljoen per seizoen, niet een eenmalige 5ekenbonus van vier miljoen. Het klopt op zich wel dat dit, voor het eerste seizoen, dus neerkomt op het verschuiven van die paar miljoen (want daar had Tadic toch al recht op vanuit Southampton) van Southampton naar Ajax.

Maar wat je zegt over 'bruto bedragen' dat klopt niet. Bruto betekent dat je over dat bedrag, als werkgever, nog een heffing werkgeversdeel in de Loonbelasting betaald. Voorbeeld. Als jij 1000 Euro bruto verdiend, per maand, ik noem maar even wat, dan komt dat neer op netto 750 euro die jij ontvangt (lager percentage dan het toptarief van 52% trouwens dat Tadic moet afdragen aan de fiscus in zijn eigen IB opgave). Maar, die 250 euro is alleen het werknemersdeel in de Loonbelasting. De werkgever betaalt, daarbovenop, nog een heffing van het werkgeversdeel. Dat is dus nog een keer iets van 250 euro. maakt dus dat een werknemer, salaristechnisch, dus geen 1000 euro ('bruto' kost maar 1250 euro, .... Snap je?

Maar, dat is dus alleen nog het 'reguliere' salaris. Ingeval van Tadic zal dat iets van 1-15 miljoen zijn. Daarnaast moet Aajx, ook, dus loonheffing betalen over alle bedragen die ze jaarlijks in het kader van bonussen aan Tadic uitkeert. Dus ook dat levert een hoge extra kostenpost op.

Overigens, hiermee lever ik geen kritiek op het aantrekken van Tadic. Ik denk dat dit een uittstekende aanwinst voor Ajax is. Maar in het kader van de transfer en de stelligheid waarmee sommige Ajaxsupporters zich blijven verzetten tegen het idee dat Tadic 'gewoon 17 miljoen' kostte (en zoals je uit mijn verhaal kunt opmaken, eigenlijk zelfs veel meer) vind ik het wel relevant als er ook nog wordt geveinsd dat Ajax hier echt helemaal 'buiten' zou staan. Dat is niet zo. Ajax is opart of the deal en geen buitenstaander. Maar, zoals ik hierboven al zei, ik snap dit volledig en Ajax hoeft niet roomser dan de paus te zijn.

25 augustus 2018 om 00:52

@constant kante

In Nederland zijn salarissen standaard bruto tenzij andrs afgesproken. Ook bij Ajax zijn alle salarissen bruto, alle belastingen en premies gaan af van het bruto salaris en Tadic ontvangt het overgebleven deel netto. Dus het kost Ajax niets extra's.

Dat was ook de makke van de Twentesupporters, wijzen naar anderen terwijl de club zelf de veroorzaker is van hun eigen fouten.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren