Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Update: Ajax stuurt rekening van 45.000 euro naar Standard Luik

Laatste update:

Ajax zegevierde donderdag met 1-0 over Standard Luik. Dat was een domper voor de Belgische fans, die er voor de wedstrijd nog veel vertrouwen in hadden. Door talloze fakkels ontstond er een enorme vuurzee in het uitvak en daar is Ajax nog niet klaar mee.

/

Algemeen directeur Dolf Collee laat volgens De Telegraaf weten dat er waarschijnlijk 'een gepeperde rekening' richting Luik gaat. Ajax is nu in gesprek met de UEFA over de afhandeling van de zaak.

De supporters van Standard Luik misdroegen zich sowieso: er werden ook fakkels in de vakken met Ajax-fans gegooid. Op die tribunes zaten veel kinderen. Ook een supporter van Standard liep brandwonden op.

Update 1 oktober 09.52 uur - Ajax stuurt rekening van 45.000 euro naar Standard Luik
Algemeen directeur Dolf Collee liet vrijdag weten dat er waarschijnlijk 'een gepeperde rekening' richting Standard Luik gaat en AT5 meldt dat Ajax de schade op 45.000 euro raamt. Fans van Standard gooiden rondom de Europa League-wedstrijd in de Amsterdam ArenA met fakkels en zorgden ook buiten het stadion voor een hoop onrust.

Het is terecht dat Ajax 'een gepeperde rekening' naar Luik stuurt

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Eens met de stelling. Echter:
1. Hoe kan de beveiliging van de Arena dit niet voorkomen? Of is de beveiliging van het uitvak in handen van de bezoekende club?
2. Wie plaatst in hemelsnaam een familievak naast of onder het vak met bezoekende supporters zonder daarbij na te denken over wat er kan gebeuren?

30 september 2016 om 09:40

Onder en naast het uitvak zijn de vakken leeg gehouden. Maar als je maar hard genoeg gooit krijg je die fakkel altijd wel bij supporters.

1 oktober 2016 om 10:51

Onder ger uitvak waren de vakken niet leeg, die waren pas leeg toen er vuurwerk was gegooid

30 september 2016 om 09:41

1. Niet iedereen wordt gefouilleerd, dat kost veel te veel tijd en personeel. Dit gaat dmv steekproeven. Ze hebben bij 3 andere mensen wel de fakkels ingenomen en de toegang geweigerd. Helaas wordt dat bij voetbalzond niet verteld ... en 2 als ouder is het je eigen verantwoordelijkheid om te kiezen waar je gaat zitten. Het vak eronder is niet geen familievak maar gewoon een vak waar je als toeschouwer kan gaan zitten dat er dan kinderen bij zitten is ongelukkig maar dat kan je niet voorkomen.

30 september 2016 om 09:49

Te veel tijd en personeel? Veiligheid boven alles, nee?

In België lukt het wel om iedereen te fouilleren, ik heb het in Brugge meegemaakt kort na de aanslagen in Brussel, bij alle 25000 supporters. Bij een 2000-tal uitfans van Standard waarvan men de reputatie kent, moet dat toch lukken? Extra personeel inzetten hé, bij risicomatchen.

30 september 2016 om 09:50

Nou nou ik was steward namens Besiktas bij Club Brugge-Besiktas en de uitsupporters werden allemaal uitbundig gecontroleerd (zelfs met een metaaldetector), al liet ik paar van me vrienden stiekem door, dus 100 procent voorkomen bestaat niet haha

30 september 2016 om 09:51

Gisteren werd iedereen gefouilleerd volgens mij. Alleen met fouilleren pak je niet alle fakkels etc eruit.

30 september 2016 om 09:55

@ajax: Niet alle fakkels..... Er is er niet 1 gepakt! Het was nu niet dat er maar 1 of 2 naar binnen waren gekomen....

30 september 2016 om 09:57

Krijgt nu Ajax de schuld dat die Belgen niet goed bij hun hoofd zijn? Is dat niet een beetje de omgekeerde wereld? Als die gasten bekend staan om dit gedrag, waarom hebben ze in België dan niet al lang een stadionverbod gekregen?

De oplossing is simpel: Geen uit-supporters meer. In geen enkele wedstrijd van geen enkele club.

30 september 2016 om 09:59

Ik ben wel benieuwd naar hoe dat uitbundige controleren er uit heeft gezien....

@globe: hoe kun je dat nou zeggen? Het zou eigenlijk in het hele stadion veilig moeten zijn en het zou geen ene %*** uit moeten maken waar je gaat zitten. Natuurlijk snap ik dat deze ideale wereld misschien niet bestaat, maar ooit bedacht dat wellicht het ene vak duurder is dan het andere (en de ouders dus misschien hun kind anders niet mee hadden kunnen nemen en het hun kids niet willen ontzeggen) of dat er niet onbeperkt kaarten beschikbaar zijn?

Wij moeten kritisch kijken naar onze beveiliging en ik snap niet waarom supporters van het uitvak (!), van een supportersschare die ergens om bekend staan, niet Standard allemaal gefouilleerd worden (excuses voor de slechte grap). Standard moet daarnaast simpelweg keihard gestraft worden, al hoop ik dat zij het bij de leeghoofden zelf terug kunnen claimen. De club is (vind ik) verantwoordelijk voor al haar supporters incl. leeghoofden, dus zorg er maar voor dat ze alles willen doen om die in bedwang te houden...

30 september 2016 om 10:19

Ben

Nee, dat zeg ik helemaal niet. Het is wel een gegeven waar Ajax rekening mee moet houden en ze zijn blijkbaar naïef geweest.

Stadionverboden juich ik toe, maar in Luik zijn ze allemaal wat lakser daarin.

30 september 2016 om 10:45

@beyazsiyah:
Gelukkig kan je zelf lachen om je on professionaliteit.

30 september 2016 om 10:49

Wat vrienden stiekem doorlaten?! Dus je bent niet geschikt voor je werk als steward blijkt uit je eigen woorden? Wees er trots op! Misschien weet je zelf dat je vrienden nooit wat zullen doen maar regels zijn regels!

30 september 2016 om 11:53

Ik kan wel merken dat jij nooit als uitsupporter een wedstrijd bezoekt. Letterlijk iedereen word gefouilleerd. Standaard en altijd

30 september 2016 om 11:55

Bennl,

Nou idd.

Na 1 vechtpartij in de kroeg, ook maar gelijk wereldwijd alle kroegen dicht...

Zal ze leren!!!!

30 september 2016 om 12:31

Wat een achterlijke oplossing. Zo straf je ook goedwillende supporters. Als er één moslim is die wat verkeerd doet sluit je toch ook niet alle moskeeën?

30 september 2016 om 12:38

Geen uitsupporters meer naar wedstrijden? Ben je uberhaupt eens meegegaan naar een uit wedstrijd? Dus omdat er een kleine groep zich niet kan gedragen, moet de grote groep hiervoor mee boeten? Dus dan had Ajax jaren geleden voor het incident in Schotland ook beboet moeten worden, maar tevergeefs ( of welke club dan ook). Ik ben het er wel mee eens dat er een strengere controle mag komen wie er meegaat naar een wedstrijd, maar gelijk verbannen, vind ik erg hypocriet van je.

30 september 2016 om 12:39

Tuurlijk zou het in het hele stadion veilig moeten zijn maar je bent wel heel idiealistisch ingesteld als je denkt dat dit altijd ook zo werkt ... naief ben je dan maar natuurlijk wil je dat het veilig is. En er zijn wel mensen gepakt alleen geeft vz dit niet aan. Elke normale nieuwszender wel.. nos, nu.nl etc

30 september 2016 om 13:20

Bon Jovi, wat een scheve vergelijking... na de aanslagen daar werd er bij Sensation bijvoorbeeld ook iedereen gefouilleerd waardoor er mega rijen ontstonden.
Echter dat is al even geleden dus dan gaat het allemaal weer wat losser.

De Bussen kwamen echter te laat aan waardoor er tempo gemaakt moest worden, die druk kwam vanuit de verantwoordelijke instanties.
Tevens, sommige hebben die dingen gewoon letterlijk met tape rond hun snikkel en anus geplakt...

30 september 2016 om 13:51

Dat die bussen te laat waren was voor ons Ajacieden ook verre van prettig.. Bij de ingangen Noord À, noord B en noord C mochten de supporters waaronder ik zelf pas om 18:45 richting de ingang.. Daarvoor werd ons de weg geblokkeerd door de M.E omdat het niet veilig zou zijn ivm met de fans van standaard die nog niet binnen waren..

Het vak waar ik in zat was pas na 20 minuten een beetje redelijk gevuld.. Ik hoop dat dat de komende Europese wedstrijden beter verloopt want dit wad echt waardeloos

30 september 2016 om 17:50

Een risico pot? Hou aub op man, tis Standard, hoe wil je dat in godsnaam als risico pot afschrijven? Tis een ziekelijke, achterlijke actie. Pleur ze er maar direct uit het toernooi wat mij betreft. Fakkels gooien naar mede-voetballiefhebbers, al helemaal naar kinderen toe, dan spoor je echt niet.

Nog maar een reden dat ze BE en NL Nooit tot 1 competitie moeten vormen. Want mijn NL-bloed kookt. Ik zie dit niet eens als een Luik richting Amsterdam actie, maar een BE richting NE actie. Revenge mtfckrs

1 oktober 2016 om 09:57

Capis hoe weet jij nou dat er geen fakkels zijn afgepakt? Jij ziet toch alleen degenen die er wel door zijn gekomen? Of neem jij maar even voor het gemak aan dat dat ze allemaal waren? Voor hetzelfde geld waren er nog 30 maar zijn die allemaal buiten het stadion gehouden.

1 oktober 2016 om 10:09

Ga toch weg man! Ik zit om de week in het Philips stadion en daar word iedereen gefouilleerd en zeker sinds de aanslagen in Parijs! Dus ze hebben gewoon hopeloos gefaald!!!

1 oktober 2016 om 10:53

Er zijn 3 mensen tijdens het fouilleren eruit gezet omdat ze fakkels mee naar binnen wilde smokkelen.. Maar veel van die gasten stoppen de fakkel ff in hun schoen dat loopt misschien kut voor 5 minuutjes maar dan heb je hem wel binnen.
En de stewards bij het uitvak staan bekend om hun slechte fouilleren het word ook wel romantisch fouilleren genoemd nou dat zegt al genoeg denk ik

1 oktober 2016 om 11:06

@JordyB haal het woord 'mede' maar weg, deze doorgesnoven tokkies weten niet eens dat een bal rond is.

1 oktober 2016 om 11:07

Wat betreft de straf ben ik het wel met je eens. In ieder geval die supporters nergens meer toelaten. Nooit meer. Pak dat tuig toch eens aan man als clubs zijnde. Maak eens een statement, kom eens op voor de goedwillenden. Clubs en haar besturen zijn te schijterig, om ziek van te worden.

1 oktober 2016 om 11:19

Vrijwel elke club in de eredivisie voert 100% controles uit bij het uitvak, inclusief tassen en dergelijke. Ajax heeft blijkbaar geen enkele fakkel gevonden, ik neem ten minste aan dat als je er 2/3 gevonden hebt, je grondiger gaat controleren, dus ik neem aan dat er niet of nauwelijks gecontroleerd is. Die fakkels zijn vrij groot, die stop je echt niet in je schoen of in een pakje peuken (wat zelfs open moet bij de meeste clubs waar ik geweest ben).

Schandalig gedrag van de supporters van Luik uiteraard, maar ook Ajax heeft hier opzichtig gefaald.

1 oktober 2016 om 11:53

Klopt niks van , zijn zat wedstrijden waar je zo door loopt en de stewards er af en toe een uit kiezen. En als je gecontroleerd wordt is het meestal heel oppervlakkig. Zat mensen naar binnen zien gaan die heel hun jas vol hadden en dat de stewards alleen aaiden over de jas .

1 oktober 2016 om 12:13

Ja hoe hard en simpel ook ben ik het wel met je eens. Geen uitsupporters scheelt je 80% van de problemen gok ik.

1 oktober 2016 om 13:47

@stephan82 Ga jij met je kind onder een veilig uitvak zitten, waaruit ook gewoon plastic bekers bier, cola ,water gegooid kunnen worden? Ik zou toch opteren voor een vak een stukkie verder op.

30 september 2016 om 09:46

Ja de beveiliging van het Uitvak is voor de bezoekende club daarom gaan er ook altijd stewards mee van de club

30 september 2016 om 09:51

Geloof je het zelf? Beveiliging hoort nog altijd bij de thuisclub en bij de politie.

30 september 2016 om 10:20

Fouilleren kan ook door de thuisclub gedaan worden hoor.

30 september 2016 om 11:41

Vaak wordt je nog 2x gefouilleerd ook, Standard uit werden we bijvoorbeeld bij De Kuip grondig gefouilleerd en bij het stadion van Standard nog eens door de belgische ME..

30 september 2016 om 13:23

Ja... de fouillering werd gedaan door zowel Ajax als Luik stewards.
Heb het namelijk met eigen ogen gezien!

30 september 2016 om 10:48

Vak410 is niet meer

30 september 2016 om 10:03

Waar moet je ze anders neerzetten. Naast de vakken van de fanatieke aanhang heb je eigenlijk alleen maar vakken waar familie kan zitten. Om ze naast de harde kern neer te zetten lijkt me ook niet verstandig, doen ze hier in leeuwarden trouwens wel.

30 september 2016 om 10:21

In Arnhem doen ze dat ook...

1 oktober 2016 om 10:14

Maar in Arnhem zit ook bijna niemand op de tribune😂

30 september 2016 om 11:39

Ben,
1) ik ga Ajax niet vrijpleiten, ik ben er niet bijgewerkt maar weet wel een en ander over de standaard Luik hooligans. In Luik is er een enorme werkeloosheid zeker bij jongeren. Ze hebben de club als uitlaatklep en zijn bijna als paramilitaire organisatie georganiseerd. Stewards zijn geen politieagenten en ze laten bijvoorbeeld eerst een paar zonder spullen naar binnen gaan. Daarna maken anderen wat stennis als ze gefouilleerd worden zodat alle stewards daar hun aandacht op gevestigd hebben en een aantal anderen gooien fakkels over het hek naar de jongens die al gefouilleerd zijn..helaas zijn stewards geen partij voor dit soort "peloton". Daarnaast is er bij Europese wedstrijden vaak een veel leukere sfeer dan bij competitie wedstrijden. Voor veel uitsupporters is het ook echt een uitje en eigenlijk gaat dit altijd goed.
2) wordt vaak gedaan om juist escalatie te voorkomen, zet je er fanatieke supporters naast dan werkt dat alleen adrenaline verhogend. Zie Feyenoord-ADO waar ADO supporters knuffels gooiden hier gooien idioten met fakkels.

Maar ik hoop dat Ajax dit uitzoekt. Fouten maken is slordig maar menselijk maar als je hier geen lessen uit trekt ben je stupide bezig.

30 september 2016 om 12:43

De beveiliging van het uitvak is altijd in handen van de bezoekende club. Dit weet ik omdat ik ook steward ben geweest. Bij elke club is dat zo. Dus de stewards van Standard hebben gewoon gefaald.

1 oktober 2016 om 10:08

Ik vind dat in Luik de controle niet goed is geweest! Maar ook voordat ze het stadion in komen moeten ze dubbel gecheckt worden!! Dus ook bij Ajax zelf ligt de fout!! Gewoon dom en nog is dom!

Echt schandalig natuurlijk wat er in de Arena is gebeurd maar is Ajax niet verantwoordelijk voor de veiligheid in het stadion? Is Ajax niet verantwoordelijk voor het fouilleren van de toeschouwers op verboden artikelen zoals vuurwerk?

30 september 2016 om 09:43

Ja, bij dergelijke voorvallen straft men vaak beide clubs, Standard omdat hun fans zich misdroegen en Ajax omdat de beveiliging blijkbaar niet scherp genoeg controleerde.

30 september 2016 om 10:54

Helemaal mee eens dat de beveiliging wel wat beter had gemogen. Maar wat bezielt zulke idioten om dit gedrag te vertonen. Je loopt toch ook niet een station binnen om ff voor de grap een brandende fakkel naar een groep treinreizigers te gooien. Eenmaal in een stadion lijken de nog paar werkende hersencellen van een bepaald soort groep mensen volledig uit te gaan. Stadionverbod hoor ik sommige mensen zeggen, vind gevangenisstraf meer op z'n plaats

En gister nog beweren zonder combi af te willen reizen. Rare belgen.

Dit laat trouwens ook zien dat de fouilleringen van de stewards hopeloos gefaald heeft. Dat er een keer een fakkeltje doorkomt prima, maar zo'n fakkelzee? Dan wordt er gewoon niet gefouilleerd.

30 september 2016 om 09:40

Is het niet zo dat bij een combi regeling de uit club verantwoordelijk is voor hun supporters en moeten controleren voor ze de bus in stappen ?

30 september 2016 om 09:44

Nee het is het stadion van Ajax, dan blijven ze zelf er verantwoordelijk voor wat er in hun stadion gebeurd.

30 september 2016 om 10:23

Dat maakt niet uit. Volgens mij wordt vooraf gefouilleerd, omdat de uitsupporters allemaal tegelijk voor het vak staan. Dan scheelt het of het 20 bussen zijn met 100 man of 2000 ineens.

30 september 2016 om 13:28

De verantwoording lag bij beide stewardorganisaties, er werd namelijk door beide gefouilleerd.
Echter zal Standard zwaar gestraft worden, want pyro's zie je wel vaker, daar krijg je een boete van 25.000 voor(zoals Ajax uit tegen salzburg meen ik)
Echter gooiden supporters van standaard zelf vuurwerk naar mensen, + ze staken de toiletten in de hens.

Ik verwacht een boete van 50.000 + een uitwedstrijd zonder publiek.(uitsupporters)

30 september 2016 om 09:41

Vereenzelvig niet alle Belgen met die malloten van Standard. In België hebben wel meer mensen een probleem met die gekken van Standard.

30 september 2016 om 09:43

Ja dit komt Ajax ook op een flinke boete te staan van de Uefa. Heel bizar hoe zo veel fakkels het stadion in hebben kunnen komen.

Gaat keer op keer fout met de supporters van Luik. Ben toch wel heel benieuwd wat hier voor straffen voor gaan komen vanaf de Uefa. Als je al ziet wat Feyenoord voor zijn kiezen krijgt voor eem milder vergrijp.

30 september 2016 om 10:51

Die fakkels stoppen ze op plekken waar je niet gefouilleerd wordt, bij bijvoorbeeld de borsten van de vrouwen, in je arie, bij je noten, daar kan je als ajax zijnde en als steward zijnde niets tegen doen

30 september 2016 om 10:59

Ja valt niet op een fakkel tussen de borsten van een vrouw nee...... En in je arie ja al de Luik supporters hadden een fakkelinhun ariegeloof je het zelf...

Ajax hoort de veiligheid te garanderen! En al waren er nu 1 of 2 er doorheen gekomen. Kan je zeggen die zaten goed versyopt. Maarhier waren er eenstuk of 30/40 er doorheen gekomen!!!

Maaaar die zaten allemaal in de arie van diie supporters pffff..

30 september 2016 om 11:02

Het klopt inderdaad dat je gemakkelijk fakkels mee naar binnen kan nemen door het bij je kruis te verstoppen. Daarnaast speelde tijdnood ook een grote rol gisteren. Het was een chaos, mede mogelijk gemaakt door de goede planning van de politie, die de Standard supporters op een rare tijd langs het stadion lieten rijden, waardoor het nogal lang duurde voordat ze uit de bussen waren. Alsnog hoor je de supporters goed te fouilleren (ook de Standard stewards in Luik, aangezien je vaak 2 keer gecontroleerd wordt met uitwedstrijden), maar ook de stewards in de Arena. Het was alleen ongelukkig dat er 2000 man op het kleine terrein onder het stadion, zowat naast de duizenden Ajax supporters op Noord stonden. Ook al stond er een rij ME en een hek tussen. Toch zorgde dat voor een onrustige sfeer, waardoor het leek dat ze de supporters maar zsm naar binnen lieten gaan. Als je dan fakkels goed verstopt had, dan was het niet moeilijk om het naar binnen te smokkelen.

Edit.
Wat past mijn naam toch goed bij een verstop plek van fakkels...

30 september 2016 om 12:34

Hallo Capis. Ik weet niet of jij ervaring hebt met zaken naar binnensmokkelen in een stadion, maar echt, dat is vrij simpel. Ook al wordt er 100% gefouilleerd. Die fakkels zijn geen meter lang. Stop je zo bij je kruis of desnoods ff tussen je bilnaad. Heb ook regelmatig flesjes drank meegesmokkeld, ook terwijl ik gefouilleerd werd. Als 15 man fakkels mee smokkelen, dan komen er zeker 12 binnen. Ok, iets lastiger als drugs, want dat is helemaal een koud kunstje.

30 september 2016 om 12:53

Capis is duidelijk geen man van de praktijk. Theorie klinkt leuk. Vooral ook het wijzen naar Ajax wat je doet. Standard supporters zijn door Belgische suppoosten gecheckt, en bij de Arena steekproefgewijs.

30 september 2016 om 13:30

Nee hoor Capis.
dat is naar mijn weten nog nooit voorgekomen!
Ajax heeft vaak zat een boete gekregen voor het afsteken van vuurwerk in het uitvak(niet er buiten), en zelden heeft de thuisclub toen een boete gekregen voor het toelaten van dit vuurwerk.

30 september 2016 om 13:35

Misschien minder aangevallen reageren omdat het over Ajax gaat. en lezen dat ik de supports van Luik dit verwijt.

Ik geef alleen aan dat de Uefa hier Ajax een dikke boete voor zal gaangeven omdat het in hun stadion is gebeurd. Ajax is verantwoordelijk voor wat er dara gebeurd. Dus als daar 30 fakkels worden aangestoken is dat hun fout.

Die supporters van Luik zijn een stel hersenlozen en moeten worden aangepakt dat is duidelijk.

30 september 2016 om 13:58

Capis, volgens mij voel jij je aangevallen. Die indruk had ik namelijk helemaal niet bij zijn reactie, en ook flauw om als argument te gebruiken dat het Ajax betreft. Feit is dat bij geen enkele club, supporters bij hun intieme delen gefouilleerd mogen worden. Daar ligt het probleem, en het zijn zat mensen die creatief zijn met die dingen.

30 september 2016 om 14:03

Dat er een boete naar Ajax gaat dat is zeker en dat weet iedereen ook wel, alleen is het dus ook wel te verklaren (zie mijn uitleg). Al met al een ongelukkig samenloop van omstandigheden, wat heeft ervoor gezorgd dat deze "supporters" het (kinder)vak onder het uitvak konden gaan bestoken met fakkels. Dus om het nu voor een groot deel op de controle van stewards te gooien, is het misschien ook goed om van aanwezigen te horen hoe het zo heeft kunnen gebeuren.

Laat die boete maar komen, als de Standard fans maar harder gestraft gaan worden.

Overigens zijn er al 8 man opgepakt wegens vernieling aan zowel het vak beneden, de wc en provoceren van de Ajax supporters buiten het stadion.

30 september 2016 om 15:24

@sulej:

Ik verwijs naar: Capis is duidelijk geen man van de praktijk. Theorie klinkt leuk. Vooral ook het wijzen naar Ajax wat je doet.
Van Sjaak, behoorlijk aangevallen omdat het precies Ajax is..

Vragen ze zich bij Standard nog steeds af waarom een buscombi nodig was?

Elke keer hetzelfde met Standard Luik, zeker bij de 'topwedstrijden'. Keihard aanpakken deze simpele geesten. Komen enkel naar het stadion om de boel af te breken.

De enorme rookwolk was niet alleen uitermate irritant, maar waarschijnlijk ook niet goed voor de gezondheid van de aanwezigen. Dat er sommige fakkels in Ajaxvakken, al helemaal met kinderen, terecht zijn gekomen is onacceptabel. Brengt de veiligheid in het geding.

Ik vind een fakkel/etc hier en daar een keer niet erg, maar wat er gisteren in het uitvak gebeurde vind ik te ver gaan.

Ach, Standard staat in België bekend voor zijn vurige supporters, maar al te vaak veel te letterlijk ; zij waren het ook met het spandoek met de onthoofde Defour. Vrije meningsuiting werd door sommige gezegd, ordinair en wansmakelijk voor mij.

Hun bestuur reageert er ook veel te mak op. Nooit worden die gasten aangepakt ; doe dergelijke zaken op Brugge of Anderlecht en je hebt een stadionverbod te pakken.

Bij Standard kijken ze er naar toe en mompelen ze iets in de trant van "ach ja".

Hopelijk een aantal wedstrijden zonder publiek zodat het lamlendige Standardbestuur het voelt waar ze het niet graag hebben, in hun portefeuille.

30 september 2016 om 10:04

Haha vrijheid van meningsuiting ja...dat is een zinnetje dat dat tuig altijd feilloos onder de knie heeft. Maar slaat inderdaad natuurlijk nergens op, zelfde als toen met die Vermeer-pop in de Arena. Terecht dat zulke gasten worden vervolgd op verdenking van bedreiging met de dood/zware mishandeling. Lekker hard proberen te straffen zulke imbecielen.

Mijn vriendin moest haar deo weggooien, maar die domme belgen kunnen zo met fakkels en al naar binnen lopen?? Lekker gedaan hoor door die stewards..
Eeuwig zonde dat ze dan die fakkels nog in vakken van ajax supporters gaan gooien, maak je alleen maar problemen mee, dat ze het aansteken is 1, maar dan nog andere vakken met mensen ingooien is not done!

30 september 2016 om 12:37

Ja die Deo zat netjes in dr handtasje... Die fakkels niet hoor. Mensen denken volgens mij dat er met een bodyscan wordt gewerkt ofzo, maar nee.

De reden dat de Standard supporters met al die fakkels het stadion kon betreden had denk ik deels met de onrust buiten het stadion te maken. De bussen kwamen langs het stadion gereden (bij de ingang Noord), waardoor er een enorme chaos ontstond. De supporters kwamen rond 18.15 aan en op dat moment waren er al duizenden fans op Noord. ME busjes blokkeerde de boel, waardoor honderden Ajax fans vanuit de Bijlmer en Duivendrecht werden tegengehouden om naar de ingangen te lopen. Hierdoor duurde het nogal lang voordat de supporters het stadion konden betreden en leek het erop alsof de beveiliging de Standard supporters zsm het stadion in wilde hebben.

Waarschijnlijk worden supportersbussen vaker via de Noord ingang naar het uitvak gestuurd, maar dit waren nogal zware jongens en ze waren met 2000 man. Daar had wat mij betreft beter over nagedacht mogen worden.

Ondanks dat is het natuurlijk schandalig dat ze fakkels naar de vakken beneden gooien. Ik hoop dat ze hard worden aangepakt.

30 september 2016 om 10:06

Is toch niet de eerste beladen thuiswedstrijd voor Ajax...wat amateuristisch als dat de reden is.

30 september 2016 om 10:13

Normaal gesproken gaan de supporters met de trein, waar ze vervolgens via een tunnel naar het uitvak lopen. De paar keer dat supportersgroepen met zo een harde kern op deze manier naar het uitvak worden gestuurd, gebeurt niet vaak. Maar toch weet de politie (of wie daar dan ook voor verantwoordelijk is) het op een onnozele manier te regelen, waardoor er een enorme chaos ontstaat buiten het stadion. Hier had beter over nagedacht moeten worden.

30 september 2016 om 10:19

Ja via Schiphol met de trein door idd, dat klopt dan wel weer, had ik niet aan gedacht. Maar dan nog zou je denken dat er ook voor die paar keer dat het voorkomt per bus wel een gedegen draaiboek ergens onder het stof vandaan getrokken kan worden

30 september 2016 om 13:33

Omdat er een verplichte buscombi was, en die buscombi had vertraging, de 1e 2 bussen waren op tijd, de andere niet.

Dus trein was geen optie.
Oftewel alles wat gepland was liep in de soep.

Er werd gisteren gewoon bewezen dat alle stoere praat en maatregelen van het Ajaxbestuur, de politie en het Amsterdamse stadsbestuur een hoop hete lucht was want als men er geeneens in slaagt om te fouilleren op Bengaals vuurwerk is dat een niet meer of minder dan een brevet van onvermogen.
De beveiliging van deze wedstrijd was een grote grap. En diegenen die beweerden dat te kunnen en gisteren faalden mogen en moeten daarvoor opdraaien.
Amateurisme.

Die 10 idioten die dat vuurwerk afstaken, en de paar criminelen die het in hun hoofd haalden om er mee te gooien moeten natuurlijk zodra ze geïdentificeerd zijn opgepakt worden, stadionverbod krijgen, strafrechtelijk vervolgd worden en aansprakelijk gesteld worden voor alle kosten.

De achterlijke redenering dat clubs aansprakelijk zijn voor schade aangericht door volwassen mensen die per toeval hun clubsjaal aanhebben moet eindelijk eens van tafel. Want die praktijk beschermt die figuren juist. De club zou enkel aansprakelijk moeten zijn voor mensen die zij in dienst heeft en die haar vertegenwoordigen. Elk ander incident in een stadion valt onder de verantwoordelijk van de daders en van de organisator van het evenement die desgevallend nalatigheid zou kunnen verweten worden (de ontvangende club).

Want nu wordt straks weer een club gestraft en wie weet ook weer een enorme supportersschare die op geen enkele manier schuld hebben aan het criminele gedrag van enkelingen.

30 september 2016 om 11:04

Opmerkelijk dat je voor het vrijpleiten van de daders zes duimpjes krijgt...

30 september 2016 om 12:11

@anversois

Opvallend hoe mild en gematigd vele Belgische VZ-ers zijn ten opzichte van de eigen landgenoten. Een enkeling verklaart de fakkeldragers als onbehoorlijk, vooral omdat ook omdat het idioten van Standard zijn, maar als algemene trend klinkt toch veelal de verzachtigende mantel der liefde voor de mede-Belg.

Als grootste schuldige van de achterlijke gedragingen worden toch Ajax en de Arena naar voren geschoven door veel van onze zuiderburen. Terwijl er tegelijkertijd wordt beweerd, dat deze groep asociale Standard-hooligans in eigen land al nauwelijks beheersbaar is voor de autoriteiten.

Het klopt formeel, dat er de verantwoordelijkheid op het tegengaan van wanordelijkheden ligt bij de plaatselijke ordehandhavers, maar zijn zulke kwalijke gedragingen niet in de eerste plaats de uit-supporters het meest zelf kwalijk te nemen? En ook de Belgische uit-stewards lieten zich de grip op de raddraaiers ontglippen, terwijl die een sterk controlerende rol hadden te vervullen.

Je redenering, dat de Amsterdamse stoere praat en maatregelen één grote grap was en het Amsterdamse stadsbestuur, de politie en de Ajax- en Arena-organisatoren primair verantwoordelijk moeten worden gehouden en moeten opdraaien voor het verwerpelijke achterlijke gedrag van de betreffende Belgen, die de lontjes ontstaken, is lekker makkelijk.

Daarmee verzwak en verzacht je de rol van die idioten die zich misdroegen tot secondair en schuif je de schuld vooral in de schoenen van de plaatselijke ordebewakers en organisatoren.

Ook al stel je nog, dat de daders geïdentificeerd en vervolgd moeten worden, zij zijn toch echt degene, die de wetten overtraden en onverantwoord een gevaarlijke sfeer creëerden voor de overige aanwezigen in het stadion.

30 september 2016 om 12:28

Ik ben helemaal niet mild voor "supporters" die dit soort gedrag vertonen. Maar het zijn in eerste lijn die individuele personen die aansprakelijk zijn, daarnaast kan er sprake zijn van schuldig verzuim als de organisator niet zorgvuldig gehandeld heeft. Maar wat mij betreft kan er NOOIT een club aansprakelijk gesteld worden voor schade aangericht door volwassen mensen die toevallig hun sjaal aanhebben. Daar moeten we vanaf. Maak de beveiliging strenger en investeer in identificatie zodat de mensen die dit doen snel en streng aangepakt kunnen worden en stop met "gepeperde rekeningen" naar clubs te sturen die hier niks aan kunnen doen, want zo komen die hooligans er weer mooi mee weg.

30 september 2016 om 12:43

Misschien, als Standard de gepeperde rekening van Ajax ontvangt, ze deze bij die volgens jou 10 idioten kunnen neerleggen? Schijnt nogal een bekend groepje te zijn, dus Standard zal wel een idee hebben wie ze zijn, niet? Ze kunnen eventueel camera beelden meekrijgen uit de Arena. Je kan wel leuk zeggen dat die idioten verantwoordelijk gehouden moeten worden, maar zou Standarr daar dan niet eens mee moeten beginnen? Mooi punt om er mee te starten, die gepeperde rekening uit Amsterdam.

30 september 2016 om 13:25

Laat ik het zo stellen: je begint je eerder betoog met een verontwaardigd oordeel over de kwalijke rol die het Ajax-bestuur, de politie en het Amsterdamse stadsbestuur hadden, die in jouw optiek schromelijk tekortschoten, ondanks gedane toezeggingen dat de orde gehandhaafd zou worden, het één grote grap was en dat degenen, die dat beweerden en faalden ook mogen opdraaien voor de gevolgen van de wanordelijkheden, die door de hooligans werden veroorzaakt.

Daarmee verklaar je in mijn ogen als eerste instantie de plaatselijke organisatoren als de grootste schuldigen. Het vervolgens ook nog een brevet van onvermogen noemen, terwijl deze groep hooligans in eigen land en door de eigen club al moeilijk tot niet te corrigeren blijkt.

Door Standard worden de misdragingen zelfs afgedaan als 'ach ja', zoals een Belg hierboven ergens al schetste, daarmee geeft men deze onhandelbare groep asocialen ook een vrijbrief om zich te laten gaan in Europa. Waar ligt het brevet van onvermogen? De groep wordt onder begeleiding van de club op pad gestuurd. Wat te denken van fouilleren voordat de groep op transport gaat?

In tweede instantie begin je pas over de schuld van de raddraaiers en bespreek je hun aandeel. Juist zij gedragen zich volgens mij als één grote zwartgallige grap. Nu komt het mij over alsof je de schuldvraag pas op de tweede plaats bij hen legt. Ik zou het logisch hebben gevonden als je je betoog ermee gestart was. Bij hen ligt de kern van het probleem, niet bij de ordehandhavers, door als eerste schuld bij de autoriteiten te leggen in je betoog, lijken de 'supporters er mild vanaf te komen.

Ik ben het er verder wel mee eens dat de hooligans zelf zouden moeten opdraaien voor de boetes en schade die er wordt aangericht en ben voor meer en harder ingrijpen, meer bevoegdheden om zulke hooligans aan te pakken. Deze bevoegdheden zijn zeker in Nederland zeer beperkt, terwijl de grootste verantwoordelijkheid op de clubs worden afgeschoven.

30 september 2016 om 14:01

Kijk in Engeland, en in steeds grotere mate in België ook wordt bewezen dat het direct aanpakken van de individuen die dit soort gedrag vertonen werkt. Ophouden met een hele club, of hele groepen supporters, of zelfs "de harde kern" hierop aan te spreken want dat werkt niet en is bovendien erg onrechtvaardig. Collectieve schuld schuiven we makkelijk van ons af, samen sterk. Het werkt zelfs contraprodcutief want het wordt een soort reputatie waar men prat op gaat als groep. Maar als je iemand filmt die een beker bier over de tribune heen flikkert en die kerel krijgt 4 dagen later een brief met zware boete stadionverbod van 6 maanden dan doet die hij dat de volgende keer niet meer. Het veld opkomen? 2000 euro, 24 maanden stadionverbod, pakkans 100. Betrapt worden met vuurwerk, nog zwaardere straf, en ga zo maar door. Het is niet toevallig dat het net in de Europese wedstrijden en sommige interlands steeds misgaat, ook heel vaak met aanhangers van Nederlandse clubs (feyenoord in Rome, PSV in Madrid om maar 2 recente voorbeelden te noemen), controle valt weg en je vervalt in oude toestanden. Mensen individueel en snel pakken op hun daden dat is de enige remedie. Weten dat je je niet kan verstoppen in een groep maar dat je gepakt wordt als je je misdraagt. En dat kan heel makkelijk met de cameratechnieken van vandaag.

30 september 2016 om 13:37

Kansloze reactie met je 10 man, naïef als je dat echt denkt. Wcs in de fik, fakkels op kinderen en aanvallen op supporters groepen, waarbij de fout bij de security ligt. En dat, door slechts 10 man, jaja. Rare Belgen, mooi daar houden. Laat ze daar maar alles in de fik zetten met spandoeken van onthoofdingen. Alleen om Luik zou je tegen een Beneliga zijn....

Weten ze bij Ajax ook eens hoe het voelt om slachtoffer te worden van een 'sfeeractie'.
En ja, kinderen bekogelen is idd verwepelijk en schandalig!
Off. Waarom staat het dak in de Arena dicht? Open dak is toch sowieso veel gezonder?

30 september 2016 om 10:44

Wat een zielige reactie... als het nou gegooid werd op de harde kern oke maar hoezo is het lekker voor die kleine kinderen waar het op gegooid werd? Hoop dat je het anders bedoelde

30 september 2016 om 11:43

@feysupporter: ik doel op de 'enorme vuurzee' en rookontwikkeling waardoor je de eerste 10 minuten op tv amper kon volgen.
En dan nog even mijn reactie goed lezen, ik quote: "en ja, kinderen bekogelen is idd verwerpelijk en schandalig!"
Maar als je vuurwerk gooit naar de harde kern dan is het volgens jou nog te billijken? Hou op schei uit man! Poging tot zware mishandeling is het op z'n minst, zowel naar een kind of volwassene!

1 oktober 2016 om 13:18

Het klopt dat Ajax fans zich ook vaak misdragen, zelfs met een soortgelijke actie (vuurwerk in een familievak gooien) in een uitwedstrijd bij Psv.
Echter kunnen de mensen die afgelopen donderdag in het familievak zaten er natuurlijk niets aan doen wat hun medefans in een eerder stadium hebben veroorzaakt.

Ik zou het prima vinden als er naar geen enkele wedstrijd uitfans meemogen. Het is jammer, maar dan zijn we voor eeuwig van het gezeik af. Scheelt zo veel kosten. Bij de klassieker werkt het ook prima.
Wel heel zonde van alle mooie europese wedstrijden, maar het gaat te vaak mis.

Helemaal niet goed te praten wat die supporters van Standard hebben uitgehaald. Totaal onnodig! En wat mij betreft mag die rekening met spoed naar hun gestuurd worden.

Maar sjongejonge wat laks van me club. Wat dachten ze niet door niet iedereen te fouilleren????
Hebben ze dan niks geleerd van de afgelopen tijd??? Voor mij onvoorstelbaar dit echt waar!!!!
Besteed desnoods het dubbele aan je beveiliging, want laten we eerlijk zijn. Veiligheid boven alles!!! Dit mag echt niet meer voorkomen.

De eerste 15 minuten kon je gewoon niks zien! Ajax had ook beter het dak open kunnen laten trouwens.

30 september 2016 om 13:57

Het was behoorlijk "klote" weer in Amsterdam om het maar ff een naampje te geven! Terecht dat het dak dicht was..

In het stadion viel het overigens best wel mee met de rook ontwikkeling.. In iedereen geval kon ik vanaf mijn plekje beter het spel volgen dan later in de samenvatting haha

Ik vind vuurwerk in stadions eigenlijk ontzettend sfeervol. Kijk je moet er niet mee gaan gooien, maar snap de algemene ophef over stadionfakkels niet zo.

30 september 2016 om 11:02

Je snapt niet waarom fakkels, die 2.000 graden heet worden, vooro phef zorgen? Oke.....

Tuurlijk zien fakkels er mooi uit, maar je ziet zoals gister dat er altijd idioten zijn die hun fakkel ongevraagd delen met andere personen, waaronder gisteravond kinderen.

Overigens is het apart dat er zoveel fakkels binnen kunnen komen. Echter.. als 1/10 van die 2.000 man van Standard fakkels meenemen, worden er genoeg gevonden. Ik zie hierboven wel reacties als "er is niet gefouilleerd" en "er zijn geek fakkels gevonden".. zijn zij echt zo doorzichtig? Als je het goed genoeg verstopt krijg je alles binnen! Bovendien, waren zij erbij? Hebben zij per steward lopen kijken of ze iets in beslag nemen of niet? Hou toch op..

Ik bezoek regelmatig wedstrijden van Ajax en je wordt zo nu en dan gecontroleerd. Helemaal prima. Ik was een aantal jaar terug op de scooter naar Ajax geweest, had ik mijn schijfslot nog in mijn zak.. een mooi projectiel voor de gemiddelde doorgesnoven idioot om ergens heen te gooien. Hij werd er bij mij uitgehaald -en terecht- in beslag genomen. Jammer, maar het was mijn eigen schuld. Had ik dat schijfslot in mijn sok gedaan, was hij zo binnen gekomen hoor. Nou is een fakkel wel groter, maar laten we niet allemaal alles zo perfect mooi praten. Ik denk dat 3/4 van de bezoekers hier ook zoiets het stadion in krijgt.

De supporters van Standard worden in België gecontroleerd op verkeerde voorwerpen, daar is het ook al doorheen gekomen. Bij Ajax wordt de helft of 3/4 gecontroleerd, anders red je het nooit meer. Ik wil niks goed praten, maar laten we niet overdrijven.

30 september 2016 om 13:39

Ik vind fakkels ook prachtig, maar het moet dan eigenlijk gecoördineerd worden.
De personen die pyro's meehebben moeten geregistreerd worden, bij die personen moet een emmertje water staan en stewards moeten hen monitoren.
Mocht iemand misbruik maken van dit vuurwerk dan keihard aanpakken.

30 september 2016 om 13:59

Helemaal mee eens! En voor de leiding om dan te zorgen dat het dak open is xD

Lijkt mij toch echt een gevalletje " beter controleren op Gajes wat het stadion in wil "

Ik lees hier niets over de brand in het toiletblok aan de westzijde waar de uitsupporters van Standard gezeten zijn. De woordvoerder van de brandweer kon nog niet zeggen of er gewonden zijn gevallen. De brand is inmiddels geblust.

Omdat er veel rookontwikkeling is en de toileten lastig te bereiken zijn, is de brandweer met groot materieel uitgetrokken. Over de oorzaak van de brand kan de woordvoerder nog geen uitspraken doen.

Brandende fakkels
Ajax en Standard Luik gaan eveneens op zoek naar de Belgische supporters die donderdag voor het duel tussen beide clubs in de Europa League brandende fakkels naar een tribune met Ajax-fans gooiden.

Bron parool.nl

Minimaal drie fakkels belandden in een familievak met Ajax-supporters. Daarbij vielen geen gewonden. Ajax besloot het betreffende vak met geschrokken fans te ontruimen. De supporters mochten op een andere tribune in de Arena plaatsnemen.

Wel mooi dat die Belgen zo zaten te klagen over een verplichte combi, blijkt maar dat het nodig was, buiten de arena was het ook een gespannen sfeer, maar ee gebeurde weinig

Misschien dat de voorzitter van de supportersvereniging van Standard nu wel overtuigd is van de reden van de combiregeling. Maar laten we als Ajax zijnde ook de hand in eigen boezem steken en ten eerste afvragen hoe deze fakkels binnen zijn gekomen met "strenge fouillering.
En ga aub niet doen of dit nooit bij Ajax is voorgekomen, want de uitwedstrijd moet nog gespeeld worden en ik vraag me af of dit wel rustig blijft na dit voorval.

Daar gaat Ajax niet over, daar gaat de politie over. Zo gauw ze binnen zijn is de organisatie aan de club.

Bijzonder dat dit soort clubs zich structureel kunnen misdragen maar dat de Uefa niet thuis geeft. Twee jaar geleden bij Feyenoord zorgde die club ook al voor problemen. En dan las ik van de week ook nog dat ze daar gingen klagen dat er zulke strenge veiligheidsmaatregelen waren met combi regeling.

Als je wil dat er nooit geen enkele fakkel meer naar binnen komt dan moet je schiphol achtige controles gaan uitvoeren. Oftewel, dat lukt nooit. Gezeur van mensen die zeggen dat de controle njet goed is. Zo'n fakkel is niet al te groot en iedereen van top tot teen fouilleren gebeurd nergens. Ja, nadat er ergens een aanslag gepleegd is. Uit eindelijk ga je er gewoon naartoe dat er geen uitsupporters meer mee mogen.

Zou die persoon van de supportersvereniging nu nog zijn bedenkingen hebben waarom er een buscombi was?

Twee jaar geleden maakten ze er in de Kuip al een zooi van (ook in de uitwedstrijd vielen een paar van die trieste figuren de businessclub van Feyenoord aan) en nu flikken ze weer iets.

Gewoon laf publiek wat geen rekening houdt met de consequenties en andere personen.

Even de feiten op een rijtje :

Voor de wedstrijd probeerde een deel van de Standard bij de Ajax fans te komen voor een confrontatie. Hierbij werd de politie bekogeld met flessen, stenen en vuurwerk.tijdens de wedstrijd staken ze diverse fakkels af, waarvan er 3 werden gegooid in thuisvakken waar wonder boven wonder geen gewonde vielen. Na de wedstrijd stak een deel van deze zogenaamde supporters een WC blok in de brand. In totaal werden bij alle acties 8 supporters opgepakt.

Ik snap dat er mensen zijn die bedenkingen hadden over de beveiliging, maar zover ik weet wordt bij combiregelingen toch altijd bij het opstappen gecontroleerd. Bij de Arena is ook gecontroleerd, want 3 supporters werd de toegang geweigerd omdat ze vuurwerk naar binnen probeerde te smokkelen. Maar goed, als je ziet hoeveel vuurwerk er de lucht in ging kun je twijfels hebben bij de controle.

Voor de rest vind ik het vooral sneu hoe een deel van de Standard supporters zich gedragen heeft. Ook bij Ajax zijn er genoeg supporters die vuurwerk sfeerverhogend vinden en niet zullen klagen als ze het vuurwerk in het eigen vak afsteken. Maar het bewust gooien van vuurwerk op omliggende vakken waar vaders en kinderen rustig naar de wedstrijd willen kijken is op geen enkele manier te rechtvaardigen. Dat is gewoon een poging tot doodslag, niks anders. Dat heeft op geen enkele manier met beleving of support te maken.

Ben benieuwd of de voorzitter van de supportersvereniging van Luik nog met een reactie gaat komen.

Buiten het feit dat er met fakkels gegooid word wat echt een kansloze actie is. Vind ik dat pyro gewoon moet kunnen. Helaas heb je dan nog van die pauper stadions met een dik dacht waardoor je niks meer ziet.

30 september 2016 om 17:29

Dicht dak dus.

30 september 2016 om 17:37

Ik heb je reactie nu drie keer gelezen en ik snap er nog steeds geen zak van, wat bedoel je met;
"vind ik dat pyro gewoon moet kunnen."

Al twijfel ik of het echt wil weten..

Zit ik dit in een samenvatting te kijken...
En nog heb ik er geen woorden voor...ff serieus ....amsterdam en omgeving ...dit wist je toch.?? En nog heb je het niet voor elkaar...en supporters van Ajax...laat je echt je stadion zo onteren waar jullie bij zijn..???

1 oktober 2016 om 10:49

Dus jij pleit ervoor om kwaad met kwaad te vergelden? Want dat vat ik eruit op.
Dat is immers de oorzaak van het niet mee kunnen van uitsupporters bij de klassieker.

Ik zou wachten met een rekening totdat de Uefa komt met zijn boetes of andere straf.

1 oktober 2016 om 12:11

Als de Uefa met boetes komt voor Standard heeft Ajax er niks aan. De schade die is toegebracht door de belgen moet worden vergoed en blijkbaar is er voor 45.000 aan schade gemaakt. Ik snap wel dat Ajax / De arena dat terug wil hebben.

Ajax krijgt ook wel een boete voor de slechte beveiliging lijkt me

1 oktober 2016 om 13:34

Dat lijkt mij ook. Uiteindelijk blijft Ajax verantwoordelijk voor wat er tijdens Ajax wedstrijden gebeurt in de Arena.

Reageer

Het is niet mogelijk om te reageren op dit document.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren