Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘UEFA denkt aan andere opzet van pot 1 bij loting Champions League’

Laatste update:

De Europese voetbalbond (UEFA) overweegt de samenstelling van pot 1 bij de loting voor de Champions League te wijzigen. De laatste jaren bestond pot 1 steeds uit de acht best presterende clubs in Europa van de voorgaande vijf seizoenen. Die opzet gaat nu mogelijk op de schop, meldt El Mundo Deportivo donderdag.

/

Door de indeling van de laatste jaren kwam het meer dan eens voor, dat een landskampioen van een sterk land ingedeeld werd in pot 2. Dat had tot gevolg dat er geregeld twee of zelfs drie landskampioen of hele sterke clubs samen in een poule kwamen tijdens de groepsfase. De bedoeling lijkt nu dat voortaan de zeven of acht landskampioenen van de zeven of acht hoogst geplaatste landen op de UEFA-coëfficiëntenlijst samen in pot 1 komen.

Dat is positief voor Nederland, dat momenteel op plaats negen van de coëfficiëntenlijst staat. Wanneer de Nederlandse clubs een aantal jaren goed presteren in Europa, kan er wellicht terreinwinst worden geboekt op de lijst. Op termijn zou het tot gevolg kunnen hebben dat de kampioen van de Eredivisie in pot 1 terecht komt bij de kampioenen van landen als Engeland, Spanje, Duitsland, Italië en Frankrijk.

Twee jaar geleden ontstond in de groepsfase van de Champions League een poule met liefst vier landskampioenen: Real Madrid, Borussia Dortmund, Manchester City en Ajax. De UEFA maakte toen gebruik van de opzet die nu nog steeds gebruikt wordt: omdat Manchester City en Borussia Dortmund de jaren ervoor niets had klaargespeeld in Europa kwamen de Engelsen en Duitsers terecht in pot 2 en 4.

Een andere samenstelling van pot 1 zou verstandig zijn

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Op het eerste gezicht lijkt dit interessant, maar ook dan zal compleet hetzelfde effect ontstaan. Als je naar afgelopen seizoen kijkt zouden bijvoorbeeld met deze regelgeving Real Madrid, Barcelona, Chelsea, Arsenal, Dortmund nog steeds clubs als Bayern Munchen, Man City Juve en Psg kunnen treffen. Je houdt kwalitatief scheve poules.

11 september 2014 om 10:31

Het is zinloos om veranderingen te brengen inderdaad. Er hoeft ook niets verandert te worden want een poule des doods hoort er gewoon bij, dat is juist het mooie en onvoorspelbare eraan. Tevens geeft het ook meer kans aan kleinere clubs om een ronde verder te komen.

11 september 2014 om 10:38

Een poule des doods zal dan ook gewoon blijven bestaan toch, want de niet landskampioenen uit poule 1 zullen naar poule 2 gaan, de grote ploegen uit poule 2 zullen naar poule 3 verhuizen etc. Maar het blijft het kampioenenbal, dus dan moet je de landskampioenen zoveel mogelijk in poule 1 zetten, dat is het privilege dat je misschien juist wel hoort te krijgen als je kampioen bent geworden. Uiteindelijk zal het alleen voor het oog zo zijn, want poules des doods zal je altijd behouden.

11 september 2014 om 10:43

Op deze manier blijft een poule des doods er inderdaad, maar dat is enkel omdat dat op deze wijze niet verandert. Het gaat er meer om dat ze het überhaupt niet moeten willen veranderen.

11 september 2014 om 10:56

de acht hoogst geplaatste landen in pot 1 is een begin. Als ze dan ook de landen regel op de schop boen wordt het wat. Mits ze eerlijk loten. En dat laatste???

11 september 2014 om 12:10

De effecten vind ik niet interessant. Het systeem is gewoon eerlijker (vind ik). Het kan m.i. niet zo zijn, dat Arsenal die zich moest plaatsen via voorronde CL en in de competitie als 4e eindigde gewoon in pot 1 wordt geplaatst.

Ook die onzin dat 2 teams uit hetzelfde land niet in een poule mogen. Waarom niet? Dan moet je maar niet meerdere teams uit 1 land laten meedoen aan dezelfde competitie.

Clubs als Ajax zijn nu al jaren de "dupe" van deze regeling. 4 jaar achter elkaar de poule des doods is geen toeval meer!

Overigens heb ik niet de illusie dat Ajax dan in een keer wel de kwartfinale haalt, maar de kansen zijn in ieder geval vergroot. Ook de kansen op meer inkomsten (door winstpartijen in de poulefase ipv nederlagen en gelijke spelen) worden hiermee vergroot.

11 september 2014 om 13:20

Wat betreft Arsenal geef ik je gelijk, maar dat Ajax zogenaamd al 4 jaar in de poule des doods zit is grote onzin. Welke poule was beter geweest voor Ajax dan? Volgens mij zijn er maar 2 'makkelijkere' pouls en is poule E de echte poule des doods.. En wat vorig jaar betreft.. een Milan dat er bijna tegen PSV uitlag en 8e werd in de seria A en een barca dat totaal uit vorm was. Voor Ajax is gewoon elke poule (te) lastig en doe je het gewoon goed als je 3e word

11 september 2014 om 12:12

absoluut mee oneens. Uiteraard ontstaat de kans op weer een poule des doods, maar de kans op een gemakkelijkere poule neemt zo wel toe voor de kampioenen. Waar Ajax nu steevast in groep drie komt heeft het altijd twee beter presterende teams boven zich. Dus de kans op overwinteren is klein. Komt Ajax in poule 1, dan ontloop je de rest van poule 1 (kampioenen van de grootste landen), en nu ontloopt Ajax ploegen uit poule 3 (ploegen die je normaliter moet kunnen hebben).
Effectief gezien wordt groep 2 sterker en groep 3 een klein beetje, maar niet veel meer om het effect 0 te laten zijn...

11 september 2014 om 12:38

Het geeft alleen maar weer aan hoe graag de UEFA invloed wil uitoefenen op zo'n toernooi! Uiteindelijk draait het toch om diegene die de beste is, die ploeg moet gewoon van iedereen kunnen winnen! De FA cup en de Duitse beker kennen ook geen onderscheid en maken deze toernooien aantrekkelijker. Sowieso strookt het niet met Platini's plan om meer landen in Europa te laten betrekken bij de Cl en Europa League... het zogenaamde stemmen winnen, afgekeken bij die dictator bij de FIFA!

Zoveel verschil zou dat niet maken. Clubs verschuiven gewoon van pot dan. Barca of Real komt in pot 2, clubs als Dortmund of Arsenal in pot 2, uiteindelijk nog steeds sterke clubs in pot 3. De kans zou ietsje groter kunnen worden bij een zwakke tegenstander uit pot 3, maar dit is net als de FFP niet zo heel gunstig voor Nederland als het blijkbaar lijkt.

11 september 2014 om 10:27

Doe mij maar Arsenal in pot 1, dit systeem behouden dus.

11 september 2014 om 13:22

Dan moeten ze dus gewoon kampioen worden. Het heet niet voor niets de CHAMPIONS League

11 september 2014 om 13:56

Dit zou inderdaad niet goed zijn voor Arsenal. Volgens mij zou er ook weinig verschil zijn met nu, want dan zitten er een aantal 'zwakkere' kampioenen in pot 1.

Gewoon weer doen waar de naam van het toernooi nota bene op slaat: alleen de kampioenen.

Dan wordt het tweede toernooi ook meteen een stuk interessanter.

11 september 2014 om 10:33

Dan heb je te weinig inkomsten. En het tweede tornooi gaat die kloof niet goed maken. De absolute smaakmakers zijn er namelijk niet bij. Nee dat idee zou Europees voetbal helemaal naar de vernieling helpen.

11 september 2014 om 10:40

Dat idee zou het huidige Europees voetbal helemaal naar de klote helpen ja.

De Uefa heeft het echte Europees voetbal al naar de kloten geholpen door de huidige opzet. En dat is inderdaad niet meer terug te draaien. Daarom zit je nu met een toernooi opgescheept waarvan de helft van de wedstrijden niet om aan te zien is, en met een tweede toernooi waar de stadions nog niet halfvol zitten.

Het Europees voetbal is al naar de klote met de intrede van de niet-kampioenen in de Champions League, en daar is maar één organisatie verantwoordelijk voor: de uefa zelf.

11 september 2014 om 11:02

het oude systeem is prachtig. Nu zit je naar niks te kijken. Alles is in gecalculeerd, zelfs verlies levert meer op voor Barcelona aan recettes voor hun laatste wedstrijd. Zaad partijen als gevolg.

Toch blijf ik er bij dat we terug moeten naar daar waar de Champioens league voor staat, met nadruk op het eerste woord, dus alléén maar de kampioenen en niet de nrs 2, 3 en 4 van land x en voorrondes voor kampioen van land y..

En noem het anders gewoon 'moneyball'..

11 september 2014 om 10:38

Klinkt allemaal leuk en aardig, maar ik wil toch in de Champions League de beste ploegen zien spelen. Ik ga op een dinsdag of woensdag echt zitten voor een wedstrijd Chelsea tegen Barcelona ipv de kampioenen Red Bull salszburg tegen Basel en ik denk velen met mij.

11 september 2014 om 10:43

Dat zou kunnen. Ikzelf vond het vroeger veeeeeel leuker, toen die wedstrijden niet ieder Europees seizoen 4 keer gespeeld werden, waarvan de helft van de tijd ook nog eens om niks, omdat ze hooguit over de poulewinst gaan.

het wordt pas weer leuk bij knock-out wedstrijden. Dat waren ze vroeger allemaal.

Vroeger was alles beter, ik weet het, dus we moeten mee met de tijd. Maar Europees voetbal heeft allang zijn spanning verloren, voor het grootste deel.

11 september 2014 om 11:13

En ik heb dat liever niet, welke prestatie is nou groter, de beste van je land zijn of de nr 4 van je land zijn? Ik heb meer respect voor de kampioen van Moldavië dan de nr 4 van Engeland. En ik vind dat men dat respect ook terug mag zien in het toernooi voor Kampioenen..

Je kunt ook op donderdag gaan zitten voor Barca Chelsea, zijn beide geen kampioen dus beide Europa league.. Niks mis mee toch? Wordt de Europa league alleen maar aantrekkelijker van..

11 september 2014 om 12:19

Ik vind het onrealistisch wat jij zegt. Barcelona en Real in de Europa League en Ajax in de CL samen met Atletico Madrid. en wat ga je doen met de nummers 4 doen van elk land?? Bedoel er zijn zoveel europeese competities dat je dan helemaal het niveau achteruit gaat brengen als de nummers 4 van England die in Nederland, Belgoe, en nog heel veel landen met 2 vingers in de neus kampioen zouden worden niet eens Europees mogen spelen.

11 september 2014 om 14:02

Kijk jij weleens naar de competitie van Moldavie? Kom op zeg. Of je hebt hekel aan Engels voetbal of je snapt er geen bal van. Een kampioen in een bepaald land zegt helemaal niks. Arsenal zou in Moldavie zeer makkelijk kampioen worden zelfs teams als Everton en Spurs.

Hmmm, vraag me af of dit eerlijker is. Ja, een landskampioen hoort beloond te worden, maar niet zoveel dat het beter presterende teams achter zich laat tijdens de loting.

11 september 2014 om 10:35

Maar als een landskampioen kampioen wordt ten koste van een "beter presterende team," is het dan niet logisch dat de landskampioen groepshoofd wordt? De kampioenen uit de 4 sterkste landen zijn juist vaak de sterkste ploegen.

11 september 2014 om 12:04

Ik vind het goed dat er niet-Kampioenen worden toegelaten tot de CL. Het niveau van dit toernooi is daardoor veel hoger dan met alleen kampioenen. Wel vind ik het beter om de 8 kampioenen uit de grootste competities in pot 1 te plaatsen. Hierdoor beloon je ze beter en worden alle poules bezet met minstens 1 kampioen. Beter presterende teams kunnen gewoon in pot 2, schuift alles weer door.

Buiten wat geschuif krijg je dan zelfde soort groepen.

11 september 2014 om 13:59

Inderdaad, dit slaat nergens op. Je krijgt enkele 'zwakke' kampioenen in pot 1, en er zitten dan sowieso toppers in 2 en 3 zoals Barca of Real, City, Chelsea, Arsenal, Lpool, Utd, Dortmund...

Dit werkt natuurlijk averechts.. Stel dit gaat door dan krijg je uit Engeland Chelsea in pot 1, Arsenal/city en eventueel nog een United dat zich plaatst via de play-offs in de overige 3 potten, nog 3 grootmachten. Voor Duitsland met Dortmund/bayern hetzelfde en in Spanje met Real/atletico/barca ook.. gewoon een vreemde gedachtegang..

Achja wat maakt het ook uit. De namen van de laatste 16 of van mijn part de laatste acht zijn 9 van de 10 keer dezelfde clubs. De CL begin ik steeds minder interessant te vinden daardoor. Ik mis de tijd toen de sjeiks nog niet actief in Europa waren.

11 september 2014 om 10:33

De Sjeiks zitten bij City, Chelsea en Psg. De overige clubs zoals Real, Bayern Barca, Arsenal en United generen zelf omzetten van rond de 500 miljoen. Hier kunnen de andere clubs niet tegenop en dus zullen ook al verdwijnen de sjeiks de laatste 8 teams bijna altijd vast staan.

11 september 2014 om 10:43

10. AC Milan: 264,5 miljoen euro, 9. Juventus: 272,4 miljoen euro,8. Arsenal: 284,3 miljoen euro, 7. Chelsea: 303,4 miljoen euro, 6. Manchester City: 316 miljoen euro, 5. Paris Saint Germain: 398,9 miljoen euro, 4. Manchester United: 423,9 miljoen euro, 3. Bayern München: 431,2 miljoen euro, 2. Barcelona: 482,6 miljoen euro, 1. Real Madrid: 518,9 miljoen euro.

De clubs die jij noemt hebben inmiddels een prominente plek ingenomen qua omzet. Dus al haal je de sjeik weg, dan nog steeds hebben ze een omzet waarmee ze als club meedraaien met de grootste. Natuurlijk zitten hier grote sponsorovereenkomsten bij, maar dat heeft United ook met Adidas nu. Eenzelfde overeenkomst zal City nu ook kunnen krijgen met de status die ze hebben.

Het pompen van geld is er geweest om te starten, maar ze draaien nu gewoon omzetten waarmee het gedaan wordt.

11 september 2014 om 11:04

Man.united heeft 540 miljoen omzet. Real is trouwens ook veel hoger

En wat je over City zegt is onzin. Haal je daar die sjeik weg, blijft er weinig over. Ze hebben niet dezelfe status als United.

Want die hebben wereldwijd veel en veel meer fans.dus ook veel meer inkomsten.

11 september 2014 om 10:38

Markinho kom op zeg, laatste 5 jaar is zwz voetbalniveau (topclubs) enorm achteruit gegaan, ik hoop dat je voetbal al langer volgt dan de afgelopen 5 jaar, heb geen zin om uitleg te geven waarom het vroeger veel beter was ( zidane, shevchenko, nedved en nog 350 andere ).

Sjeiks hebben iig ervoor gezorgd dat tijdens de crisis er nog euros vloeide....dus klaag aub niet over sjeiks terwijl die geldboyz vo3tbal staande houden.

11 september 2014 om 10:47

@andinho:

"dus klaag aub niet over sjeiks terwijl die geldboyz vo3tbal staande houden."

Nee hoor, voetbal houden ze niet staande, in tegendeel. Ze houden een overdreven elitair systeem in stand waardoor voetbal over het algemeen alleen maar minder aantrekkelijk wordt.

11 september 2014 om 11:55

Andinho, ik mis spelers als zidane, sheva, maldini, henry bergkamp, scholes beckham raul etc. Toen had elke club een grootheid maar nu kopen de rijke, met sjeiks of zonder ( schulden of mega omzet via rijke eigenaren en vage constructies) die spelers op!

Volgens mij de enigste reden dat de Uefa dit doet is om te voorkomen dat Porto en Benfica beide groepshoofd worden. Dit komt door de goede prestaties van die clubs in de Europa Leaque. Dit jaar waren ze namelijk beide groepshoofd en dat zal de Uefa wel aan het denken hebben gezet. Het volgende puntje van de Uefa zal wel zijn dat ze de punten voor de EL minder zwaar mee laten tellen...

11 september 2014 om 10:36

Ja, dat denk ik ook. Omdat Porto en Benfica allebei groepshoofd waren vorig seizoen gaat de Uefa het systeem omgooien.

Want de Uefa is heel erg tegen Porto en Benfica? ofzo?

De enige optie is Champions toelaten en niet de nummers 2,3,4 uit spanje of UK omdat die toevallig groot zijn. Dan in de EL ook nog eens normaal geld ipv factor 20 minder ofzo.
Word die ook interessanter.

Gewoon weer terug naar de oorsprong. De CL alleen voor de kampioenen en niet voor de overige teams. Maar ja GELD regeert.

11 september 2014 om 10:41

Uuhm, ik wil nu bijna elke wedstrijd zien. Als er zoiets zou gebeuren dan interesseert mij een wedstrijd tussen de kampioen van Polen en de kampioen van Servië totaal niet. En een wedstrijd tussen Manchester City en de kampioen van Polen ook niet. En dan ben ik benieuwd hoeveel teams er zijn.. Naast het feit hoe ik er dan over denk (en heeeel veel andere mensen) speelt geld er dus ook een hele belangrijke rol in. Onmogelijk wat je zegt

11 september 2014 om 10:47

Ik ben het met hem eens terug naar de oorsprong. Cl voor landskampioenen, Europa cup 2 voor bekerwinnaars. En de Europa league voor de plekken die zich kunnen plaatsen maakt elke cup spannender en aantrekkelijker voor sponsoren. En eerlijker

11 september 2014 om 11:03

Vergeet niet dat de kampioen van Polen in dat geval meer geld zal vergaren, betere spelers langer aan zich zou binden en er uiteindelijk ook sterker op gaat worden. Momenteel zijn de grote clubs in Europa hier helaas nog veel te machtig voor en de Uefa veel te conservatief.

11 september 2014 om 12:10

Ja maak er drie toernooien van, komt er nog meer publiek kijken! Mensen leven hier nog in het verleden. De Champions League opzet is zo'n beetje het enige goede wat de UEFA doet. Het is niet zomaar het sterkste toernooi ter wereld. Elk land wat kampioen wordt heeft kans op een plek in de CL. En wat ben ik blij dat de kampioen van San Marino het hoofdtoernooi niet haalt.

11 september 2014 om 12:21

@realww: inderdaad: vroeger kwam er in de regel méér publiek kijken, toen het drie toernooien waren.

Vroeger waren er dan ook meer sterke ploegen die wat te vertellen hadden in Europa. Op de lange termijn is dat ook voor jouw club goed hoor. Want op deze manier maakt het voetbal zichzelf kapot. Het duurt alleen nog even.

11 september 2014 om 12:22

Dus de doodsteek van het voetbal is het enige goede wat de UEFA doet? Sorry maar met de Champions League is de geldrace begonnen in het voetbal. Daarvoor was een Europese avond nog spannend. Nu vreselijk voorspelbaar. Alleen kampioenen en knock out. Dat zou het voetbal redden.

11 september 2014 om 12:28

@elastiek: Helemaal mee eens. Helaas is het de uefa tegenwoordig alleen te doen om een zo elitair mogelijk clubje te krijgen. En dat lukt ze vooralsnog prima.

Nederland is dalende, dus terreinwinst boeken zit er in VZ

Er zijn een heleboel mensen die roepen dat de CL weer alleen moet bestaan uit kampioenen maar dat is echt niet beter als wat het nu is. Nu krijg je tenminste de allebeste teams te zien. Ploegen als Chelsea, Arsenal, Liverpool, Real Madrid, Barcelona, Dortmund, etc zouden dan niet eens in de CL spelen. Daarvoor in de plaats krijg je dan de kampioen uit Belgie, Nederland, Schotland, Zwitserland, Oostenrijk, Rusland, Oekraine, Polen, etc. Dat is toch helemaal niet leuk om naar te kijken. Tuurlijk zullen er een paar lagere ploegen goed presteren maar de kijkcijfers zullen dan weer dalen omdat de allerbeste spelers niet meedoen. Daarbij zijn er dan minder inkomsten dus ik zie dit nooit gebeuren.

Gewoon een Europese superliga opzetten bestaande uit 32 clubs die onderverdeeld zijn in 2 poules bestaande uit 16 clubs en de 1e 6 uit beide poules gaan een nacompetitie spelen. Dat zelfde doe je ook met de EL in de vorm van een 2e liga waarvan de winnaar de overstap naar de superliga mag maken.

Iedere club krijgt jaarlijks de zelfde startpremie dat betaald word uit de TV rechten en andere bronnen van inkomsten en iedere club mag geen schulden meer hebben dat binnen 3 jaar weggewerkt moet worden op straffe van uitsluiting. Verder mogen de club maar 4 spelers van buiten Europa opstellen wat heel goed te controleren is, elke speler van buiten Europa dat zijn Nationale team vertegenwoordigd word gezien als geen EU burger, snel een dubbele nationaliteit geven is dan niet meer rechtsgeldig.
Wat de Uefa nu doet zijn lapmiddelen dat geen enkele zoden aan de dijk zet.

11 september 2014 om 10:49

Klinkt erg aantrekkelijk ja maar wat gebeurt er met clubs als Utrecht cambuur az Zwolle Groningen enzo?

11 september 2014 om 11:01

Niets, dat soort clubs hebben simpelweg niets in Europa te zoeken als ze niet bij de bovenste 2/3 plekken van de ranglijst kunnen meespelen.
Met name in de EL wil ik meer kwaliteit zien en dat gaat, met alle respect voor deze leuk voetballende ploegjes, echt niet lukken.

11 september 2014 om 11:07

Als je Ajax en Psv aan die Europese League mee laat doen, spelen ze niet mee in de Nederlandse competitie. Met als gevolg dat een andere ploeg dus eerst wordt in Nederland. Hoe komt die andere ploeg dan alsnog in aanmerking voor de beste 32 van Europa?

wat is het criterium voor plaatsing, en wat wordt het criterium om je daarna te kunnen plaatsen?

11 september 2014 om 11:24

Wat dacht je dan van 1 grote Europese competitie. Elke club doet mee in variërende divisies gebaseerd op Europese rankings. 1 tot 20 de super liga 21 tot 40 divisie eronder enz.

11 september 2014 om 11:38

Ja, laten we dat doen.

Dan bestaat de hoogste divisie uit 6 clubs van Engeland, 6 van Duitsland, 4 van spanje, 4 van Italie, 2 van Frankrijk en 2 van Portugal. Leuk hoor.

Speelt Pec Zwolle zijn wedstrijdjes gezellig in Oekraine, Rusland, en Roemenie. Goed te betalen ook en lekker te bereizen voor de supporters.

Waarom houden we Europees voetbal nou niet gewoon als iets dat je verdient als je het heel goed doet?

Als je kampioen wordt mag je meedoen met de kampioenen, als je in de subtop eindigt mag je meedoen met de subtoppers en als je de beker wint mag je meedoen met de bekerwinnaars.

11 september 2014 om 11:48

Je krijgt dan op dit moment 4x Spanje 4x Engeland 3x Duitsland 3x Italië 2x Portugal 2x Frankrijk 1x Zwitserland 1x Oekraïne
Divisie eronder heb je zowel Ajax PSV als az ja tis een begin lijkt me persoonlijk wel wat maar meningen verschillen

11 september 2014 om 10:55

@janta: en wie mogen dan die 32 clubs zijn?

Dit is gewoon een ideetje van de clubs uit Rusland en Oekraine. Deze landen staan dacht ik 7 en 8 op de ranglijst waardoor hun kampioenen Cska en Sjaktar in pot 1 komen. Cska zit nu bijvoorbeeld in pot 3 waardoor ze 2 sterke tegenstanders loten en daarna waarschijnlijk maar 1.

11 september 2014 om 10:53

Of een paar sterke teams komen in pot 3 en ze loten ze... heb je weer 2 sterke tegenstanders

Schiet totaal niet op dit, een zoethoudertje naar de clubs toe die niet met geld mogen smijten zoals in NL het geval is.
Maak de CL alleen voor de kampioenen en laat de nr2 play off wedstrijden spelen om zich eventueel te kwalificeren. Bedenk een andere opzet en maak hiermee tegelijk de EL aantrekkelijker!

11 september 2014 om 11:12

Dus jij wil liever een poule met real Madrid,celtic,maribor en Helsinki dan een poule met real,Dortmund,Ajax en maribor?

11 september 2014 om 11:44

Als je bedenkt dat Celtic, Maribor en Helsinki dan ook meer geld uit de CL zullen genereren en zich daarmee sterker kunnen houden in de daarop volgende jaren, ja! Want dat is wel een direct gevolg van deelname aan de CL. Kijk maar naar het verleden waar clubs als Sparta Praag en Dynamo Kiev ook nog grootmachten in Europa waren.

Voeg daaraan toe dat er maximaal een 3 tal buitenlanders in je elftal mogen meespelen en je komt al een heel end.

dat pottengezeik, gewoon alles in één kom en loten maar. Dat eeuwige bescherm van dezelfde sterke teams moet eens afgelopen zijn. Maar goed, zal er niet in zitten, daarvoor zijn de commerciele belangen te groot. Ik kijk in ieder geval steeds minder CL, zal alleen maar minder worden denk ik.

11 september 2014 om 12:16

Haha al die mensen die hier lopen te zeiken. Ik kan je vertellen dat de generatie nou jou de CL over het algemeen geweldig vindt! Het sterkste toernooi wat er bestaat met de beste clubs van Europa, dat is beter dan de kampioenen van nietszeggende landen tegen elkaar zien spelen. En ondanks de potten komen er toch veel sterke poules.

12 september 2014 om 13:33

klopt, de huidige generatie droomt van een allstar-league waar alles draait om geld. Jullie zijn er ook mee opgegroeid. Het liefst iedere week Allstar-teams tegen elkaar. Komt er ook nog wel hoor, zo'n topcompetitie met wedstrijden van Tokyo tot LA. Dat weet ik, ik ben het er gewoon niet mee eens omdat ik nog wel mee heb gemaakt hoe het was (met kwaliteit verspreid over de hele wereld), daarom kijk ik ook steeds minder. Geen zak aan, zo voorspelbaar. Er is denk ik verder ook niets aan te doen omdat de machtige mensen zelf belang hebben bij het feit dat geld het belangrijkste is en niet een eerlijke verdedling.

Duitsland,engeland.italië,portugal en Frankrijk on pot 1 met opvulling. De andere zwaargewichten on 2. Geen verschil.

Alles in een grote pot en dan loten lijkt nog de beste manier

11 september 2014 om 11:59

Inderdaad en dan ook de uefa cup teams er bij en geen poule meer maar direct knock-out.

Is wel terecht. Nu maakt het voor de grote clubs niet uit of ze 1e of 4e worden. Die play off winnen ze toch wel.

Als he de CL alleen voor kampioenen maakt, verliest het zijn toch al weinige aantrekkingskracht.
Dan worden de wedstrijden onaantrekkelijker, doordat het nivoverschil veel te groot is.

Daarbij zullen de grote clubs dan ook overblijven. Dus dat maakt weinig verschil. Nederlandse clubs maken dan nogsteeds geen kans om ver te komen.

Vind het niet zo'n slecht idee, gewoon de kampioenen van de top 8 landen in pot 1, de nrs 2

11 september 2014 om 11:26

De nrs 2 en 3 van de top 4 landen in pot 2,
De nr 2 van landen 5 t/m 8 en de kampioen van landen 9 t/m 12 in pot 3 en pot 4 laten bepalen door voorrondes van de overige kampioenen

Eindelijk een bericht van de Uefa waar ik blij en hoopvol van wordt. Dat betekent dus dat doordringen naar de volgende ronde makkelijker word, of meer kansrijk.
De vraag is wel, waar worden de nummers twee, drie en zelfs vier van sterke landen dan ingedeeld? Als bijvoorbeeld de nummer twee van Spanje in pot 2 komt (in de geval Barca) dan is het nog steeds een dodelijke poule.
Wanneer willen ze deze regels invoeren?

11 september 2014 om 13:06

ja idd, straks gooien ze bijv. de nummer 3 van engeland in pot 3 bijv. enz. Dan krijg je helemaal scheve poules. kun je je het voorstellen: pot1 chelsea pot 2 city pot 3 united pot 4 arsenal enz. Dan krijg je pas dodelijke poules en makkelijke poules.

11 september 2014 om 14:00

Tja voordat je grote reglementen veranderd komen er altijd weer andere nadelen bij kijken. De vraag is ook of ze in de ook in de Europa League gaan doen. Nummer twee van dat land in pot 1. Voor de Europa League zou juist weer nadelig zijn.
Want zou PSV in pot 4 komen omdat ze dit jaar vierde werden in Nederland. Nu zitten ze in pot 1.

14 september 2014 om 16:23

klopt, overal zitten weer haken en ogen aan.

Wat dachten jullie ervan om gewoon alle clubs in een hele grote pot te gooien? Lijkt mij veel aantrekkelijker

11 september 2014 om 13:07

krijg je hele sterke en hele zwakke poules van. is ook niet wat

Er zijn 54 landen aangesloten bij de Uefa. Dus laat die 54 landen allen de kampioenen laten meedoen en den de 10 top competities(op coefficent) mogen de nr 2 ook mee laten doen, heb je 64 landen. Iedereen speelt 1 kwalificatie ronde, of het nou Tre Penne uit San Marino is of Barcelona. Dan houd je 32 clubs over en die loot je in groepen zonder coeffecient. Na het eerste jaar het hele coefficent systeem de deur uit gooien. en bepaal je de top 10 competites, doormiddel van welke clubs uit welke landen het verst zijn gekomen in de CL. mochten er meerdere zijn dan gewoon loten.

Voor de Europa Leaugue gewoon de overige 44 nrs 2 plus nrs 3 plus 30 nrs 4 van de beste competities op coefficent het eerste jaar. heb je er 128. 2 kwalificatie rondes waarbij iedereen tegen iedereen kan loten. Na het eerste jaar hetzelfde als CL coefficent de deur uit flikkeren en bepalen welke 30 nrs 4 mee mogen doen qua wie het verst komen in de El

Waarom niet gewoon als een competitie maken? 18 teams die ieder tegen mekaar spelen en wie er aan het einde van de rit bovenaan staat heeft de cup!
teams uit verschillende landen:
2x Engeland
2x Spanje
2x Duitsland
2x Italië
2x Frankrijk
1x Nederland
1x Rusland
1x Oekraïne
1x Griekenland
1x België
1x Turkey
1x Zwitserland
1x Oostenrijk

Dit is dan voor de nummers 1 en 2 uit de bovenste 5 landen en de nummers 1 uit de 8 landen daaronder

11 september 2014 om 12:14

En de competities van die landen laat je gewoon afsterven?

11 september 2014 om 12:26

Tuurlijk niet, die blijven gewoon bestaan. Waarom zouden die afsterven? Omdat 1 of 2 teams een extra competitie spelen?

11 september 2014 om 12:29

Oke. En wat ga je de kampioenen van die competities dan bieden? Want dat worden andere teams dan die 1 of 2 teams die jij noemt.

11 september 2014 om 14:48

Hoe bedoel je de Kampioenen van die competities bieden?

De teams die meedoen aan de CL zullen betaald krijgen voor Winst/gelijk spel zoals nu ook het geval is. En de top 3 krijgen extra geld. Zelfde zoals nu gaat tussen kampioen en nummer 2 alleen dan in 3en ipv 2en. Stel Totaal is 100miljoen aan prijzengeld, dan krijgt kampioen 55miljoen, nummer 2 krijgt 30miljoen en nummer 3 krijgt 15miljoen. Hierdoor zullen de kleinere teams veel meer hun best doen en zullen de financiële gaten tussen de top en de kleintjes ook kunnen worden gedicht.

Hierbij zullen alle teams veel harder strijden in de competities zelf omdat het financieel veel aantrekkelijker wordt om mee te doen.

Stel Real Madrid en Barca doen eerste keer mee, raken vermoeid en zo hebben dus ook bijv seizoen daarna Valencia en Atletico Madrid meer kans om eens de kas te spekken. Teams wisselen elkaar af en zien we niet elk jaar standaard dezelfde teams. (ook wel eens leuk voor de verandering)

Teams zoals Real Madrid/psg/barca/mancity/chelsea kunnen niet meer begroten op sowieso CL want dat zou dom zijn en met de financial fair play in gedachten kunnen ze het niet veroorloven om te begroten omdat ze anders een tekort hebben aan het einde van het seizoen.
Hiermee zullen ze dus moeten hopen op ie financiële meevaller ipv ervan uit te gaan dat die er gaat komen.

11 september 2014 om 15:31

ik bedoel de kampioenen van de competities van die landen.

Barca en Real doen in jouw voorbeeld mee aan de Europese competitie, en daarom niet aan de Spaanse. In de Spaanse competitie wordt Atletico ofzo dan kampioen. Hoe stroomt Atletico dan door naar de Europese competitie? Ten koste van wie?

11 september 2014 om 14:02

Dat worden wel hel veel wedstrijden dan. Mogen ze die voorrondes wel afschaven.
Jij hebt dit idee zeker van de osm Champions League competitie

11 september 2014 om 14:50

Zitten geen voorrondes in dan want alle teams zijn vanaf het begin bekent. Langere voorbereiding dus voor de teams. Nee dat niet, OSM is tog wel beetje waar iedereen aan denkt maar ik heb het van een "toernooi mode" van Fifa14
maar het zou het wel leuk maken voor alle teams

Mooi dat zinnetje ..."als Nederlandse clubs een paar jaar goed presteren in europa".

Die kans is bijna nihil geworden aangezien wij links en rechts al jaren voorbij worden gestoven door de diverse oostbloklandjes en zelfs niet meer kunnen winnen van de middelmaat van Europa om maar te zwijgen van het feit dat we met pijn en moeite op de been blijven tegen clubs waarvan je de naam nog nóóit gehoord had.

edit: mag weg. Staat op verkeere plek.

Laatste restje charme van het toernooi wordt ook nog de nek omgedraaid omwille van geld!

Mij lijkt het gewoon leuk als elk team bij een willekeurige pot wordt geloot en dat het niet uitmaakt of er twee teams uit hetzelfde land in een poule zitten. Dan krijgen mindere landen ook meer kans om ver te komen in het toernooi. Deze opzet is uiteindelijk ook alleen maar de rijken worden rijker en de armen worden armer.

Eindelijk wordt er per competitie gekeken. Zou eens tijd worden. Dit is een heel goed plan. En het wil alsnog niet zeggen dat je een makkelijkere poule krijgt hoor maar die kans is wel groter.

Ik vind voor het Europees voetbal dat de Champions League wat moet aanpassen.

- de beste 2 clubs uit elk land top 16 spelen in de Champions League.

- Top 8 landen in poule 1 en verder. (kampioen) nummers 2 in poule 2 of 3 bij een lage landen ranking.

Dat zorgt voor een moderne kijk op het europees voetbal, Liverpool, Arsenal, spelen zo automatisch in de uefa cup deze krijgt meer belangstelling en word waardevoller. (de cup)

Uiteindelijk na vele jaren zullen clubs als een Arsenal, Liverpool kleiner worden en clubs als Basel Ajax, Psv groter. (liverpool, Arsenal krijgen minder europees geld en minder belangstelling, shirt verkoop, marketing, enz)

Gewoon 32 balletjes in 1 grote kom en loten maar. Hoe simpel kan het zijn, of dat 2 ploegen uit Spanje of Duitsland nou in de finale tegen elkaar staan of in de poule. Dat vind ik ook zo'n onzin dat ploegen uit hetzelfde land elkaar niet voor de kwart finale kunnen treffen.

Kampioenen mogen inderdaad meer bescherming krijgen, het toernooi heet dan toch ook Champions league? Eigenlijk is het ook leuker als alleen de nummers 1 en 2 recht hebben om deel te namen aan het toernooi. Nu zit het toernooi namelijk vol met clubs die ook 3e of zelfs 4de geworden in een landelijke competitie. Dan wordt de EL ook wat leuker om te zien...

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren