Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Oud-Barcelona-speler verliest 13 miljoen euro: ‘Al mijn spaargeld’

Laatste update:

Arda Turan is het slachtoffer geworden van oplichting, zo heeft hij deze week verteld in de rechtbank in Turkije. De voormalig middenvelder van onder meer FC Barcelona, Atlético Madrid en Galatasaray raakte liefst dertien miljoen euro kwijt en zag daarmee al zijn spaargeld in rook opgaan.

Deze week kwamen berichten naar buiten dat Turan tot de achttien voetballers behoorde die het slachtoffer is geworden van oplichting door de Turkse zakenvrouw Seçil Erzan. De middenvelder werd een mooi plaatje geschetst, maar kwam bedrogen uit.

Turan voelt zich bedrogen door de investeringen die hij deed op advies van Erzan, directeur van een dochteronderneming van een bank uit Istanbul. "Hij heeft mij voor de gek gehouden door te zeggen: 'Wie in dit fonds investeert, zal winst maken'", aldus een emotionele Turan in de rechtbank.

"Ik heb ruim dertien miljoen euro verloren, al het geld dat ik had verdiend met mijn voetbalcarrière. Het werk dat ik jarenlang had gedaan, was plotseling verdwenen. Ik heb er enorm veel spijt van, deze gebeurtenis heeft me mentaal en fysiek uitgeput. Al mijn spaargeld is in één oogwenk verdwenen."

Turan is niet de enige voetballer die het slachtoffer is geworden van de praktijken van Erzan. Ook doelman Fernando Muslera en andere voormalige Turkse voetballers beweerden in mei te zijn opgelicht door de topman van de Turkse bank Denizbank. De Uruguayaanse doelman zou zonder resultaat 1,2 miljoen dollar hebben geïnvesteerd in een investeringsfonds.

Op heel veel medelijden van de rechter hoefde Turan niet te rekenen. "Het stoort me steeds meer dat mensen alleen maar denken aan nóg meer geld verdienen", sprak de raadsheer. De fraudezaak heeft ertoe geleid dat Turan volledig blut is geraakt.

Turan kwam tussen 2015 en 2020 in totaal 55 keer uit in de hoofdmacht van Barcelona, waarin hij 15 keer scoorde en 11 assists afleverde. In die tijd was hij onder meer ploeggenoot van Jasper Cillessen. Vorig jaar september hing hij zijn voetbalschoenen aan de wilgen.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Beetje dom ook toch om meteen alles te investeren? Had dan eerst een miljoen erin gestopt, dan heb je nog 12 miljoen veilig. Wat ik me wel afvraag, ze weten wie de dader is, dan kan je dat geld toch terugkrijgen?

23 november 2023 om 10:16

Erzan blijkt ook een bestuurder te zijn geweest bij Galatasaray, vandaar zijn vertrouwen. Dochter en schoonzoon van Fatih Terim en Emre Belozoglu zelf zijn ook opgelicht.

Maar ook gewoon dat hij contant geld bij de bank over de toonbank heeft gelegd en zonder een bonnetje daar stort. Heel apart allemaal

23 november 2023 om 10:23

@Kieftenbeld….Als je de dader weet kun je het geld terughalen….Yeah wright… hoeveel zou de dader nog op zijn spaarrekening hebben staan denk jij? Beetje een naïeve gedachte lijkt mij.

23 november 2023 om 10:46

Dat niet alleen. Je investeert op eigen risico. In diy geval zal veel afhankelijk zijn wat op papier staat.
Je weet toch dat garantie uit het verleden geen garantie is voor de toekomst.
Of oplichting te bewijzen in dit geval is ook moeilijk te achterhalen uit dit artikel.
Voor mij lijkt het een oudvoetballer die huilt omdat die verkeerd geinvesteerd heeft. Of hij had zelf beter moeten onderzoeken of niet alles moeten inleggen.

23 november 2023 om 11:29

Zeker niet slim. Klinkt een beetje als het verhaal van Cruiff met de varkensstallen van de diamantboer.

23 november 2023 om 12:29

En als ze het niet terugkrijgen gewoon terug gaan voetballen in Saoedie Arabië voor 50 miljoen per jaar?

23 november 2023 om 14:59

Als de man dat geld heeft doorgesluisd en stelt dat het geld er niet meer is, kun je niets. Van een kale kip kun je niet plukken.

24 november 2023 om 07:36

Dat is zeker dom. Prima dat hij alles kwijt is, weinig medelijden. T is precies wat er gezegd wordt, waarom altijd maar meer meer meer

Dat is wel erg zuur. Dochteronderneming van een bank mag je toch wel wat vertrouwen verwachten. Triest voor hem en de andere gedupeerden.

23 november 2023 om 12:53

Vertrouwen in welke zin? Geen enkele investering heeft garantie. Het is gewoon bijzonder naã¯ef.

Op een ander niveau, maar in Nederland wordt je ook gewoon opgelicht door marketingmensen van de bank. Wanneer ze bv lullen over duurzaam investeren of het creã«ren van een betere wereld, terwijl verdomd weinig banken daar ruim voldoende op scoren, laat staan goed.

Het gros investeert om er rijker van te worden. Dat is de primaire reden. Maar weinig mensen investeren omdat ze geloven in een bepaalde, alternatieve missie van een bedrijf.

23 november 2023 om 13:25

Uiteraard bijzonder naief. Natuurlijk kun je verlies draaien op je investering. Dat de investering niet oplevert wat je ervan verwacht had. Maar van 13 miljoen naar 0 euro ruikt wat mij betreft eerder naar zwendel dan een investering. Stel je investeerd 13 miljoen en daarvan blijft na een slechte zaak 10 miljoen over. Dan draai je verlies op je investering. Maar nu is die gozer gewoon compleet blut. Ik weet dat het kan maar dan zijn er kapitale fouten gemaakt.

23 november 2023 om 15:01

Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is dat het zeer waarschijnlijk ook. Sowieso is het ontzettend dom om je complete spaarrekening te investeren. Uiteraard is het wel sneu voor hem, maar het is ook vreselijk naief om er zo in te tuinen.

Had VD Wiel niet ook dit soort issues met shady investeerders in Turkije?

Dus zijn ze nou opgelicht of hebben ze hun geld toevertrouwd aan iemand die uit onkunde of door pech hun geld is verloren door investeringen?

23 november 2023 om 10:34

Dit is ook gebeurd. Ze hebben op woord van Terim geinvesteerd. De complot theorie is dat Terim wist wat er aan de hand was en heeft mensen voorgedragen om zo zijn eigen geld te redden. De bank inspecteur heeft het volgende gezegd:

Zelfs als Erzan een belofte heeft gedaan van een rendement van 253% in dollars over een periode van 46 dagen zou iemand met een gemiddelde intelligentie dit moeten wantrouwen 😂

23 november 2023 om 12:03

Voetballers beschikken vaak helaas niet over een gemiddeld IQ. En zelfs dat gemiddeld IQ is niet eens zo indrukwekkend als je kijkt naar de samenleving in zijn geheel.

23 november 2023 om 13:25

Helemaal mee eens. En 't blijft een turk. Gewoon groente of shoarma verkopen joh

23 november 2023 om 13:29

Ik denk dat dat wel meevalt, TheRoscoe. Ze zullen vast wel gemiddeld uitkomen als je ze allemaal een iq-test laat doen. Ik denk dat ze vooral heel erg weinig echte mensen hebben meegemaakt en ze daardoor nooit een reden hebben gehad om zichzelf af te vragen wat mensen zeggen. Iedereen praat ze gewoon naar de mond, want die goede voetballer gaat veel geld verdienen, dus die wil je te vriend houden. Ze zijn denk ik daardoor op bepaald gebied een beetje eenkennig.

23 november 2023 om 15:04

@theroscoe - Dit soort dingen hebben ook weinig te maken met intelligentie en IQ. Ik ken hele slimme mensen die toch vreselijk naief zijn. Rationaliteit lijkt me in dit soort gevallen leidend. Heb je dat genoeg, overkomt dit je niet.

23 november 2023 om 16:22

Is een rendement van 253% in dollars anders dan een rendement van 253% in euro's of roebels?

23 november 2023 om 19:27

Zal wel bedoeld zijn vanaf het beginbedrag lijkt me. Als de Turkse lire instort dan behoudt het kapitaal toch zijn waarde.

Triest, maar ook niet heel slim van Arda Turan. Regel 1 voor mensen die beginnen met beleggen is dat je alleen moet beleggen met geld dat je eventueel kunt missen als je belegging minder waard wordt. Of om het weer specifiek op Turan te betrekken: Je gaat geen 13 miljoen euro beleggen als dat alles is wat je hebt. Dan beleg je in eerste instantie met (bijvoorbeeld) 5 miljoen, zodat je altijd nog een goeie 8 miljoen over hebt als het mis gaat.

23 november 2023 om 12:43

Ik krijg uit het artikel ook het idee dat hij alles in een fonds heeft geinvesteerd, terwijl zelfs het kleinste kind weet dat je moet diversifieren in risico en op looptijd. Snap ook niet dat mensen met zo een vermogen met shady mensen zaken willen doen (blijkt uit rendement dat beloofd werd, zie post hierboven van Torero) ipv met een gerespecteerde vermogensbank te werken.

Erg zuur voor hem maar ook dom van hem om alles gelijk te investeren, hopelijk krijgt ie toch op een of andere manier zijn geld terug.

Je wordt nooit gegarandeerd rijk van investeren. Jemand die zegt investeer hierin, dan word je sowieso rijk, moet je extreem wantrouwen.

23 november 2023 om 11:11

Tenzij het april 2020 is en je alles en je moeder in aandelen had gestopt

23 november 2023 om 12:38

Maar wel gegarandeerd armer van niet te investeren:-)

23 november 2023 om 13:02

Wl je nu echt beweren dat "niet investeren" betekent dat je armer wordt? Of begrijp ik je verkeerd?

23 november 2023 om 13:12

In zekere zin wel want je spaargeld wordt elk jaar minder waard door inflatie.

23 november 2023 om 13:15

Nou, nee. Je wordt er helemaal niet armer van. Je kunt hooguit rijker worden van investeren.

23 november 2023 om 13:48

Als je niets doet met je geld wordt het sws minder waard, dus dan word je idd armer door niet te investeren/vastzetten tegen rente.

23 november 2023 om 14:39

Almogaver: inderdaad, dat principe heet inflatie:-)

Historisch gezien (periode van 100 jaar) is de spaarrente altijd lager geweest dan de inflatie dus als je je geld gewoon op je spaarrekening laat staan (of onder je matras legt) verlies je dus de facto geld want je geld wordt minder waard door de inflatie en de rente op je spaarrekening kan dat niet compenseren.

23 november 2023 om 16:23

Dat was niet wat je zei. Je zei dat niet investeren garandeert dat je armer wordt als tegenargument op "je wordt sowieso nooit gegarandeerd rijk van investeren".

Daarnaast is dat zo'n ontzettend technisch gelul, dat buiten een crisis om, niet steekhoudend is. Geld behoudt normaliter enorm lang, min of meer, z'n waarde. Ook na de goudstandaard.

Investeren kan je rijk(er) maken, maar je kunt er net zo makkelijk arm van worden.

23 november 2023 om 16:24

Je wordt er wel armer van. Tenzij je blijft verdienen en sparen ondertussen natuurlijk.

23 november 2023 om 17:41

@almogaver:

"geld behoudt normaliter enorm lang, min of meer, z'n waarde. Ook na de goudstandaard."

Ontken je nu het bestaan van inflatie? Geld behoud dus NIET zijn waarde want dat is net wat inflatie doet: het maakt je geld minder waard. Ergo: je geld daalt in waarde.

Dus: als je je geld niet investeert en dus gewoon op je rekening laat staan, dan zal je armer worden want (nogmaals) de spaarrente moet het historisch gezien altijd afleggen tegen de inflatie.

En ja, als je investeert kan je ook geld verliezen. Ik beweer nergens het tegendeel maar als je voldoende diversifieert in zowel risico als looptijd dan kan zal je in normale omstandigheden niet al te snel geld verliezen (op lange termijn bekeken)

23 november 2023 om 18:28

Ontken ik helmaal niet. Vandaar dat ik aangeef "min of meer". Jij wil het laten overkomen alsof je er hard op achteruit gaat als je niets met je geld doet en dat is pertinent ontjiust. Bijzondere momenten daargelaten.

23 november 2023 om 20:00

Jij wil het laten overkomen alsof je er hard op achteruit gaat als je niets met je geld doet en dat is pertinent ontjiust.

Dat is gewoon juist. Wat je in begin jaren 2000 kocht voor 1 dollar betaal je nu 1.75 dollar kwijt. In 20 jaar tijd is de waarde van je geld bijna gehalveerd kerel. Als dat niet valt onder 'er hard op achteruit gaan' dan weet ik het ook niet.

De gemiddelde afname per jaar in de laatste 20 jaar was 2.31%. Dat is enorm veel geld. Stel je even voor dat je 100.000 euro in je spaarboekje hebt staan en het daar de komende jaren mee moet doen en daar verdwijnt elk jaar 2300 euro van. Toe maar hoor.

23 november 2023 om 21:20

Twintig jaar tijd, maat. Dat is dus wat ik bedoelde met dat het behoorlijk lang z'n waarde vasthoudt. We hebben wel even te maken gehad met een flinke crisis, he.

En wat je hierbij doet is pretenderen dat het om een vast bedrag gaat waar niets mee gebeurt, terwijl je natuurlijk ook blijft verdienen. Stel je voor dat je inderdaad dat tonnetje hebt, dan gaat het om te beginnen niet lineair achteruit en heb je daarnaast voor een best wel lange periode gewoon een leuk zak centen (waar je dingen mee kunt doen).

Ik beweer nergens dat er niet geïnvesteerd moet worden. Of dat je er niet rijk van kunt worden. Ik gaf alleen aan dat investeren geen garantie is op een beter resultaat dan niet investeren. En dat je daarnaast een behoorlijke periode moet overbruggen om daadwerkelijk wat te merken van de waardevermindering van het geld.

24 november 2023 om 08:33

Naja ook dat is natuurlijk geen garantie. Los van dat er weer spaarrente is, kan je met investeren veel sneller je geld kwijt raken.

Maar ik bedoel meer, iemand die zegt, je moet nu heel veel investeren in specifiek dit aandeel want dan word je rijk. Dat moet je niet doen, want dat zegt iemand omdat ie je wil oplichten. Investeren opzich is wel slim, dat doet een ouwe communist als ik zelfs.

Ik weet niet, maar het klinkt enigszins roekeloos om al je spaargeld in een investering te stoppen omdat iemand je vertelt dat er gegarandeerd winst gemaakt gaat worden. If it sounds too good to be true, it's probably not true.

Tja maar ook een beetje dom om te denken dat je gegarandeerd winst kan maken. Ook al klinkt het verhaal heel mooi dan is het 9 van de 10x te mooi om waar te zijn. Ook om gewoon zulke bedragen erin te stoppen.

Had hij nou 5 miljoen in mij geïnvesteerd, dan had hij ten minste nog 8 miljoen over gehad. Nu is alles weg. Beetje heel dom als je al je kruit verschiet. Ongeacht wie je adviseert dat het wel goed zit. Zekerheden moet je zelf inbouwen.

Speltip 7: spreid je kansen. Als je alles op 1 paard wed ben je gewoon dom, hoe triest het ook is dat je wordt opgelicht.

'voormalig Barca speler', hij heeft 3 jaar bij Barcelona gespeeld, 4 bij Atletico. Sowieso zie ik hem niet als een voormalig Barcelona speler, 'con mas pena que gloria' voetbalde hij er.

23 november 2023 om 12:04

Okee, maar hij heeft bij Barcelona gespeeld en is daarmee dus een voormalig speler van Barcelona. Dat is feitelijk.

23 november 2023 om 13:41

Om het daarom in de kop te zetten.... #clickbait

23 november 2023 om 14:10

Ja, oke, het is wel tactisch zo verwoord om meer clicks te genereren, eens. Maar soms heb je hier op vz "onredelijke clickbait" en soms heb je clickbait dat enigszins logisch is. Zoals dit nu als je het mij vraagt. Het is niet alsof we het hier hebben over een spelertje dat op een blauwe maandag 2 wedstrijden in Barça A heeft gespeeld, Arda Turan was een grote speler en een belangrijk figuur in het Spaans voetbal voor meer dan een halve decennium.

23 november 2023 om 14:45

Klopt, en was bij Atletico de grote man en bij Barca een passant. Je kunt er op 2 manieren naar kijken. Maar, als volger van Spaans voetbal, is het in La Liga echt een Atletico-man geweest dan een Barca-man. Ik heb het opgezocht, 127 x voor Atleti uitgekomen, 36 x voor Barca. Zeg jij het maar.

23 november 2023 om 19:16

Mwah, ik vind het totaal geen punt eigenlijk, maar goed.

Om eerlijk te zijn, ik weet niet of ik iemand zou oplichten die ooit een schot afvuurde in een ziekenhuis omdat hij spijt had dat hij iemand z'n neus had gebroken en smeekte om vergiffenis. Dat is Arda Turan. Maar ja, niet mijn probleem. Ik zou wel over mijn schouder kijken, helemaal als Arda echt helemaal blut is nu. Ain't shit funny when you're broke.

Ik snap trouwens niet wat dit metgoetbal te maken heeft. Er zijn ( en worden) vele mensen opgelicht. En als je " al" je spaargeld ergens instopt dan ben je niet zo slim.

Het is een vrouw, Secil Erzin, geen zakenman

Wat is nu dan de uitspraak van de rechter? Heeft hij de zaak verloren? Vind het niet heel makkelijk te herleiden.

Ik begrijp het niet. Heeft deze man geld in eigen zak gestoken? Of heeft hij zijn klanten doen investeren in een bedrijf waar hij zelf op een of andere manier baat bij had? Hoe ik het hier lees heeft hij gewoon slecht advies gegeven, dat is geen fraude.

Verder idioot om al je geld toe te vertrouwen aan 1 tussenpersoon. Ook frappant wat die rechter zegt. Ofwel is het fraude of niet. Dat de personen die geinvesteerd hebben ermee wilden verdienen is logisch, waarom investeer je anders? Hoeveel geld ze vooraf al hadden doet er ook helemaal niets toe.

23 november 2023 om 23:08

Nou ja, ik denk wel dat hier wat meer achter zit. Als je van je 13 miljoen nog 8 of desnoods 5 miljoen euro overhoudt, kun je spreken van een hele slechte investering. Hou je niets over, dan is dat wel verdacht. Je leest wel eens over figuren die een bepaalde investering aansporen en het vervolgens laat 'tanken' (of er weet van heeft) om eraan te verdienen. Dat lijkt me hier dan eerder van toepassing.

23 november 2023 om 23:12

Dat denk ik ook aangezien er een rechtszaak lopende is. Was dan wel zo makkelijk geweest als de schrijver het minimum aan moeite gedaan had om de kwestie uit te leggen.

Heeft de reclame gemist denk ik, waarin ze duidelijk melden dat beleggen risico's met zich meebrengt.

Volgens mij ben je het slachtoffer van een zeer geraffineerde oplichter en moet een rechter niet zeuren over dat je hebberig bent en gewoon zijn werk doen…:welkom in Turkije

Ik zeg niet dat dit goed is maar hier zie je wat greed kan doen! Dan heb je al 13 miljoen op je rekening en het moet maar meer worden! Zo veel meer dat je blind je gehele ING Instanbul spaarrekening er op leeg gooit!

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren