Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Feyenoord hoefde Ibrahimovic niet: ‘We kozen voor de brave Elmander’

Laatste update:

Als technisch directeur van Feyenoord ging Rob Baan tussen 1998 en 2003 over het aankoopbeleid van de Rotterdamse club. In de zoektocht naar een nieuwe spits was Zlatan Ibrahimovic in beeld, destijds nog speler van het Zweedse Malmö. Op advies van de scouts van Feyenoord liet Baan de talentvolle aanvaller lopen en kozen de Rotterdammers voor Johan Elmander.

Ibrahimovic verliet Malmö in 2001 voor ruim acht miljoen euro voor Ajax. "Die was ook bij de Feyenoord-scouts bekend, maar zij vonden hem niet bij de club passen”, aldus Baan in gesprek met Voetbal International. “Ze hadden gezien dat hij zich in een aantal wedstrijden nogal agressief had gedragen, misdragen zelfs. Ook buiten het veld zou hij geen lieverdje zijn.”

Baan had geen oren naar de komst van Ibrahimovic. “Ik heb toen verzuimd zelf een keer naar hem te gaan kijken, ik vertrouwde op de kwaliteiten van de Feyenoord-scouts. We kozen dus voor de brave Elmander en niet voor de agressieve Ibrahimovic. Dat was dus niet zo'n goed idee." Elmander stond tot 2004 onder contract bij Feyenoord en kwam later nog uit voor Toulouse, Bolton Wanderers en Galatasaray. Ibrahimovic hield er een wat glansrijkere carrière op na.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ook wel vrij logisch dat je niet zo'n opgefokt ventje neemt. Maar Ajax heeft er toch heel veel plezier van gehad. Maar ja.... dingen lopen niet altijd zoals je het wilt.

4 mei 2017 om 17:48

Logisch? Met die beschrijving beschrijf je toch juist wat de gemiddelde feyenoordsupporter graag wil zien?

4 mei 2017 om 17:49

Dat valt wel mee hoor, ik hoor ajacieden altijd zo vol lof spreken over Zlatan, maar kijk eens naar zijn cijfers in Amsterdam. En hoe hij vd Vaart opzettelijk ernstig blesseerde in een oefeninterland. Zlatan wordt vandaag de dag graag op het schild gehesen in Amsterdam, maar toen hij daar speelde was hij helemaal niet zo goed. Een paar leuke doelpunten, maar Ajax heeft aanzienlijk betere spitsen gehad. Later heeft Zlatan het uiteraard meer dan waargemaakt.

4 mei 2017 om 18:10

Je hebt gelijk, in zijn tijd bij Ajax was hij nog niet zo goed. Dat is ook wel logisch, anders had Ajax hem nooit kunnen halen.
Maar je kon wel zien dat hij heel veel talent had.

4 mei 2017 om 18:24

Dat zeker, al bij het Amsterdam Tournament liet hij een briljante actie zien (was het tegen Barã§a of AC Milan ofzo?), maar het was toch vooral de periode van het niet begrepen talent. In die tijd werd elke spits ook met Kluivert vergeleken, en het oordeel over Zlatan was toch echt dat hij da niet had waargemaakt. Van der Vaart was echt zo enorm veel beter en belangrijker voor Ajax dan Zlatan, maar die eerste wordt nu in Amsterdam verguisd, terwijl Zlatan met terugwerkende kracht de beste spits was die ze in jaren hebben gehad. Misschien is het de tijd die verstrijkt en herinneringen oppoetst, misschien waren de verheerlijkers van Zlatan nu toen nog veel te jong om zoiets goed in te schatten. Ik weet het niet, maar ik vind het fascinerend. Als Feyenoord heb ik met bewondering naar spelers van Ajax gekeken, vaker dan ik wil toegeven, maar Zlatan hoorde daar echt niet bij. Maar goed wij hadden in die tijd van Hooijdonk en Tomasson, PSV had met Kezman (en Vennegoor eerste jaar) ook twee spitsen die er meer maakte.

4 mei 2017 om 18:53

Zlatan was in zijn Ajax tijd dan ook meer een cultheld die geweldige momenten afwisselde met belachelijk slechte optredens, soms tot irritatie bij de fans aan toe. Maar dat hij talent had droop er wel vanaf. Mensen herinneren dan ook zijn fantastische doelpunten en als je daar de bravoure en uitspraken die hij had bij optelt kun je enkel concluderen dat hij voor zijn leeftijd bij Ajax al een grote was. Dat hij zo goed zou worden had natuurlijk niemand voorzien. Cruijff zij destijds over Zlatan: Hij heeft een slechte techniek voor een goede voetballer en een goede techniek voor een slechte voetballer. Persoonlijk was ik het daar niet mee eens en daar sloeg Cruijff de spijker natuurlijk ook mis.

4 mei 2017 om 19:25

Ik denk dat het inderdaad het tweede is: de verheerlijkers van nu waren toen nog te jong.
Zat zelf toen ook al in de (toen nog) Amsterdam Arena en Zlatan was absoluut een speler waar je je twijfels bij had over hoe goed hij echt zou worden. Ook al had hij veel talent.
Vd Vaart zagen velen (ook ik) een veel grotere carriã¨re hebben toen dan Zlatan, inderdaad.

4 mei 2017 om 19:46

Ibrahimovic werd verkeerd gebruikt door Ajax door hem niet vaak genoeg te laten spelen.
Hij heeft 1/3 van elk seizoen op de bank gezeten en terwijl hij speelde gewoon het verschil maakte bij Ajax in de competitie en vooral in de Champions League.

4 mei 2017 om 23:07

Haha ik heb hem nooit echt zien spelen, maar ik hoor altijd dat die zo geweldig was, maar dat was dus niet zo

5 mei 2017 om 00:30

Ajax heeft er ook een hoop gezeik van gehad. Dus tsja, wat is verstandig... achteraf is een koe in de kont kijken.

Hmmm... dat mag je gerust een inschattingsfout(je) noemen

4 mei 2017 om 16:39

Klopt, maar het is ook weer niet alsof Ajax nu extreem veel profijt van hem heeft gehad. Toen hij daar een beetje op stoom kwam vertrok hij alweer, mede door zijn gedrag, via de achterdeur. Hij heeft een significante bijdrage gehad in het kampioenschap van 2004 en heeft zijn transfersom verdubbeld. Echter de ster die hij geworden is, was nog niet direct zichtbaar bij Ajax.

4 mei 2017 om 16:53

Dat was toch echt wel zichtbaar bij Ajax, je zag overduidelijk dat het talent in hem zat. Hij speelde natuurlijk bij jou grootste rivaal, dan is het moeilijk om neutraal te blijven. Zo goed als hij nu is komt uiteraard pas op latere leeftijd, en daar speelt ook ervaring een hele grote rol bij, dat kan je als jong broekie moeilijk al aan de hele wereld laten zien.

4 mei 2017 om 17:31

Ik weet nog die wedstrijd tegen Arsenal in Highbury. 1-1 werd dat geloof ik, maar Ibrahimovic hield toen in zijn eentje de eer van Ajax hoog. Men werd overklast, maar doordat Ibrahimovic ieder duel won van de verdedigers van Arsenal, kwamen de ballen niet zo snel terug. Thuis idem dito en werd het 0-0. Toen wist ik dat Ibrahimovic de top weleens kon gaan halen. Ook al was ie voorheen niet onbetwist en mocht Mido vaak in de spits staan.

4 mei 2017 om 17:51

@grasveld. Gelukkig ben jij wel objectief als Ajax supporter

Er zit een groot verschil tussen potentie tonen en doorbreken. Dat Ibra potentie had was inderdaad iedereen wel duidelijk, maar Ajax is niet de club waar hij is doorgebroken. Daarvoor was hij nog te wisselvallig en was hij nog niet de goalgetter die hij daarna is geworden.

4 mei 2017 om 18:10

Daarom zeg ik het ook, maakt het niet altijd even makkelijk Tuurlijk is hij bij Ajax wel doorgebroken, misschien niet als een topspeler maar wel als een topper in wording waarvan de wereld al zag dat het een grote speler ging worden, en ze hadden het stuk voor stuk goed gezien.

4 mei 2017 om 18:31

En toch was het niet hetzelfde als bijvoorbeeld Suarez of Huntelaar. Die hadden het al echt laten zien bij Ajax. Daarover had ik geen twijfel dat die het bij grotere clubs ook zouden redden. Bij Zlatan was dat nog maar de vraag. Wat hij daarna liet zien verraste veel mensen toch wel.

4 mei 2017 om 19:51

Tegen Valencia maakte hij toen vlak voor tijd de 0-1, dat kan ik me wel nog goed herinneren, het werd uiteindelijk 1-1 in blessuretijd.
Maar Ajax speelde toen goed met hem in de Champions League door Roma en Arsenal achter zich te laten als tweede in de groep achter Valencia.

4 mei 2017 om 21:30

@weef Klopt, Suarez en Huntelaar waren dan ook wel uitzonderingen. Die waren dan ook wel echt klaar voor een stap hogerop, Zlatan was dat inderdaad wel in een mindere vorm. Maar wat een klasbak is dat geworden zeg, laten we hopen voor ons als voetballiefhebbers dat hij zich nog op het veld vertoont, ziet er niet goed uit momenteel.

4 mei 2017 om 16:52

Ach, shit happens. Hoeveel spelers zullen de scouts bij Feyenoord wel niet volgen? Daar zal zo nu en dan eens een blunder tussen zitten.

4 mei 2017 om 19:28

Ach ... zonder Elmander geen EC winst in 2002

4 mei 2017 om 19:52

Ontzettend groot aandeel ook in die Europa League

Was ook een typische Ajaxspeler, flinke dosis arrogantie. Feyenoord had in die tijd ook van Hooijdonk rondlopen die aardig populair was. Dus miljoenen aftikken voor iemand die totaal niet in de clubcultuur paste was ook een logische keuze.

4 mei 2017 om 16:27

Van Hooijdonk doet niet veel onder voor Zlatan qua arrogantie, alleen van Zlatan kan ik het beter hebben.

Ajax betaalde ruim 8.000.000 euro voor hem, geld dat Feyenoord niet had, dus het had toch niet gekund.

4 mei 2017 om 16:41

Feyenoord was blijkbaar een jaar eerder. Wellicht dat hij toen nog wel betaalbaar was. Elmander is in 2000 naar Feyenoord gekomen, Ibra pas in 2001 naar Ajax.

4 mei 2017 om 16:41

Wie weet wilde Feyenoord hem wel al 1 of 2 jaar eerder halen, toen was hij nog niet zo duur.

4 mei 2017 om 17:07

Feyenoord had in die periode een soortgelijk bedrag over voor Dank Lazovic, dus dat geld was er wel degelijk.

4 mei 2017 om 21:50

Dat was 2 jaar later...?

7 mei 2017 om 12:39

Dus? Feyenoord had gewoon geld in die periode. Jouw aanname dat er geen geld was klopt niet.

En bij Ajax speelde Mido vervolgens beter. Zo gek is het dus allemaal niet.

Ik denk eerder dat Zlatan heeft gekozen voor Ajax en niet dat Feyenoord het lot heeft bepaald van Ibra.

4 mei 2017 om 16:31

Zijn komst hebben we naast de scout volledig te danken aan Beenhakker, die heeft hem kunnen overtuigen om voor Ajax te kiezen.

4 mei 2017 om 16:38

En wat hierboven al gezegd is, Feyenoord kon hem ook niet betalen.

Nou, kan me best voorstellen dat je daar niet meteen voor gaat. Een ventje van 18-20 wat agressief overkomt, daar denk je best over na voordat je zo'n speler haalt. Zeker nadat je Kazim en Kramer hebt gezien de laatste paar jaren, ze kunnen best storend zijn in de groep.

Hij moet wel even benadrukken dat het vooral een fout was van de scouting en niet van Rob Baan zelf..

Baan had van alles kunnen willen, maar Zlatan wilde alleen maar naar Ajax..

Lees nou eens goed heren ajacieden. dit speelde in 2000 (of iets ervoor). Dus (ruim) een jaar voordat hij naar Ajax ging. Dus hoezo kon Feyenoord hem niet betalen? Hoezo wilde hij alleen maar naar Ajax? Was je erbij?

Ajax heeft gewoon een mazzeltje gehad dat de scouts van Feyenoord dat type niet bij de bestaande selectie vond passen. In mijn optiek jammer, maar niet onlogisch....

4 mei 2017 om 19:00

Whaha zout toch op met de discussie doder: was je erbij..

Was JIJ erbij door te stellen dat Feyenoord 'eerder' was dan Ajax. Als Zlatan in 2001 komt, wanneer denk jij dat ze hem gescout hebben? Nou..

Vwb dat Zlatan maar naar 1 club wilde hoef je alleen maar zijn interviews van destijds of zijn biografie te lezen. Hij heeft meerdere clubs afgewezen (oa Arsenal) omdat hij naar Ajax wilde vanwege van Basten. Daarnaast had Feyenoord destijds niet de financiã«n of ooit zoveel geld betaald voor een speler van 18 jaar.

4 mei 2017 om 22:20

Als je het boek van Zlatan leest , staat daar niets, maar dan ook niets in over de interesse van hem in Feyenoord of andersom... was je erbij... grapjas. Heb jij met hem geknikkerd?

5 mei 2017 om 09:16

Dus omdat het niet in het boek van Zlatan staat kan het niet?

Er zitten voor talenten wekelijks scouts op de tribune, ook in de Eredivisie. Daar zitten ook spelers tussen waar vervolgens over wordt geoordeeld dat ze niet goed genoeg zijn/worden. Denk je dat echt dat de spelers echt precies weten wie en wanneer voor hun op de tribune zit?

Elmander was een prima speler voor Feyenoord. Was ook belangrijk bij de winst van de UEFA-cup. Dat Zlatan nog beter is/was staat buiten kijf, maar dat maakt Elmander nog geen inschattingsfout.

4 mei 2017 om 18:31

Elmander werd gehaald als een van de grootste talenten van Europa, o.a. Manchester United en enkele Italiaanse clubs wilde hem graag hebben, maar hij koos bewust voor de weg van de geleidelijkheid. In dat seizoen in de Uefa cup was hij ook niet zo belangrijk, hij scoorde tegen Bayern en tegen Spartak (moskou?), maar kan me verder niets noemenswaardigs van hem herinneren dat seizoen. Het was toch echt wel een teleurstelling vond ik, misschien verwachtten we te veel, maar de belofte is er bij Feyenoord nooit uitgekomen. We kochten hem voor 3 miljoen, verkochten hem voor 5 ton waarna Brondby hem twee jaar later voor het tienvoudige verkocht.

4 mei 2017 om 19:27

"hij scoorde tegen Bayern en tegen Spartak (moskou?), maar kan me verder niets noemenswaardigs van hem herinneren dat seizoen"

Assist in de laatste minuut op Pi-Air tegen PSV in de kwartfinale van de Uefa Cup.

4 mei 2017 om 19:36

Die assist kan ik me niet herinneren, ik zie nog wel die kopbal het doel in zijlen, die was volgens mij drie minuten onderweg. Maar goed, de herinneringen vertroebelen soms wat.

Ja dat gebeurt. Zlatan heeft zich ook als een complete dwaas gedragen bij Ajax. Vd Vaart droomt nog over rondvliegende scharen (de metalen om te knippen). Groot gelijk dat Feyenoord dat niet gedaan heeft. Dat hij na Ajax pas echt goed geworden is... shit happens.

4 mei 2017 om 18:18

Die schaar was Mido. Van der Vaart werd ernstig verwond in die oefeninterland. Mooi hoe mythevorming werkt, hij was bij Ajax lang niet de speler die hij later was. Sla zijn cijfers er maar op na en leg ze desnoods eens naast die van Guidetti, die een jaar jonger was toen hij naar Nederland kwam .

4 mei 2017 om 18:35

Je heb gelijk, dat was Mido. Zlatan was die tackle (net zo dwaas overigens). Zlatan maakte in zijn beste jaar bij Ajax 13 goals. Vrijwel iedereen, inclusief supporters, waren het er over eens dat Zlatan een miskoop was. Jack van Gelder heeft nog een keer tijdens een live verslag geroepen "wat is dit? Hij kan niet voetballen. Sorry maar hij kan gewoon echt niet voetballen!!" Dat was de tendens. Nu gaan Ajaxieden pronken met een speler die bij hun werd uitgekotst.

4 mei 2017 om 18:45

Ha, je hebt gelijk, was die woorden al weer helemaal vergeten maar herinner het me nu weer levendig. Inderdaad stond hij bekend om het hopeloos missen van open kansen.

Jawel jaaa.
Zlatan heeft uiteindelijk goed uitgepakt bij Ajax. Toen t eindelijk begon te lopen bij m, was hij ook gelijk weer vertrokken. Hij werd niet echt uitgekotst bij Ajax in die tijd, het was meer een haat-liefde verhouding. Iedere idioot kon toch wel zien dat hij kon voetballen, alleen liet hij t maar sporadisch zien, echt sporadisch wat zo jammer was. Kan me nog herinneren dat hij in zn eerste seizoen als een chocker werd gezien, die dichtsloeg wanneer het moest. Tot de beker tegen Utrecht.... Of was dat al in seizoen 2? I dont know. Maar sindsdien begon t te lopen.

Toch leuk om te zien wat voor topspelers er allemaal bij grote clubs lopen, welke bij Ajax hebben gevoetbald en dan bedoel ik ook daadwerkelijk wat gepresteerd hebben. Niet zoals Felipe Luis van Atleti die op een blauwe maandag bij Ajax zat. Nee, de Eriksen, Suarez, Vertonghen, Vemaelen(nog steeds onder contract bij Barca), Cillissen, Aldewereild, Maxwell, Blind en dan vergeet ik vast wel nog wat spelers. Heerlijk om te zien.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren