Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

De Jong vindt vergelijking ‘nergens op slaan: ‘Ik kom niet in de buurt’

Laatste update:

Frenkie de Jong maakt indruk bij Ajax en wordt door sommigen zelfs vergeleken met wijlen Johan Cruijff. “De nieuwe Cruijff volgens sommigen”, schreef de UEFA in juni op de eigen website. Voormalig Vitesse-eigenaar Merab Jordania vertelde in februari dat De Jong ‘aan de bal gelijkenissen’ vertoont met Cruijff.

De 21-jarige middenvelder, die bij Ajax vaak als verdediger wordt opgesteld, vindt de vergelijkingen met Nummer 14 ‘nergens op slaan: “Cruijff was een van de beste voetballers ooit. Daar kom ik bij lange na niet in de buurt”, aldus De Jong in een interview met De Telegraaf.

De tweevoudig international van het Nederlands elftal heeft meerdere keren op de voorpagina van Spaanse kranten gestaan daar Barcelona hem graag zou willen hebben. De Jong zegt dat hij ‘zeker niet alles’ leest: “Daar heb ik ook echt geen behoefte aan. Sommige dingen komen wel voorbij. Daar ontkom je dan niet aan.”

De Jong maakte in september 2016 in de bekerwedstrijd tegen Willem II zijn debuut in het eerste elftal van de Amsterdammers. Hij speelde tot dusverre 47 officiële wedstrijden voor Ajax en daarin was hij goed voor 2 doelpunten en 9 assists. Met Ajax neemt hij het zaterdagavond op tegen FC Groningen.

Denk jij dat Frenkie de Jong volgend seizoen nog bij Ajax speelt?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Frenkie is veel beter. Cruijff was leuk in zijn tijd, vandaag zou hij met zijn skills van toen niet mee kunnen voetballen.

14 september 2018 om 19:09

Jij bent zeker net na de lunch al begonnen met de vrimibo?

14 september 2018 om 19:09

Cruijff nooit zien voetballen begrijp ik?

14 september 2018 om 19:26

Ja, vroeger was alles beter.

14 september 2018 om 19:28

En toch begrijp ik zijn punt wel. Voetbal is toch ook weer heel anders dan vroeger, en de toppers van 30 jaar geleden zouden echt niet zomaar automatisch nu mee kunnen komen. Net als met tennis, een pak m beet Ivan Lendl of Stefan Edberg zou nu ook niet zomaar in de top staan, iets wat diverse oudtopspelers ook zelf aangegeven hebben. Doet niets af aan het feit dat Cruijff een wereldvoetballer is geweest natuurlijk, maar ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat hij nu van het niveau Messi was geweest.

14 september 2018 om 19:33

Ik kan nooit zo goed bepalen of balverlies een trol is of een idioot.

14 september 2018 om 19:34

Aan de andere kant is het ook niet eerlijk om Johan Cruijff in deze tijd te plaatsen. Want hij heeft vroeger niet de kans gehad om in dit tempo mee te voetballen, de fysieke training die erbij past, de voeding, etc.
Als hij dat had gehad, was hij ook in deze tijd de beste geweest.

14 september 2018 om 20:02

WillemJansen iedereen kan zelf invullen waar hij vandaan komt. Dus met een trollaccount kan je gewoon invullen dat je uit Amsterdam komt.
Gelukkig heeft Frenkie de Jong meer historisch besef. Want je moet het in de tijd zien. Toen waren er haast geen camerabeelden en als ze er waren volgden ze alleen de bal. Dus verdedigers deelden echte doodschoppen uit. Dat is nu ondenkbaar.

14 september 2018 om 20:16

Xyzz, ik denk dat je beide gewoon voor waar kan aannemen.

Cruijff was geniaal, Cruijff heeft een hele voetbalstijl op de kaart gezet, tegen de Jong die het prima doet in Ajax I maar net een seizoen basisspeler is en ook een uitstekende indruk achterlaat bij Oranje met wel twee wedstrijden.cruijff die verantwoordelijk was voor de verandering van Barcelona van middenmoter in Spanje naar de topclub van de wereld.

Maar Frenkie is een stuk beter, laat iemand even aanrukken van het Pieter Baancentrum er is er weer één ontsnapt.

14 september 2018 om 20:56

Een topper is een topper de beste spelers van vroeger zouden nu ook bij de beste horen. Je kwaliteit als voetballer is heus niet minder omdat het nu fysieker is geworden dan zouden die spelers nog beter zijn juist metb dezelfde begeleiding en training

14 september 2018 om 22:51

Sjonge jonge jonge. Weer deze onzin. Cruijff, maar ook Pele en bv Maradona, zouden vandaag net zo belachelijk goed zijn als toen. Zo iets heet namelijk talent. Zij waren zoveel beter dan andere juist door talent. De enige vraag is of Maradona het net zo lang kon volhouden met zijn drugsgebruik omdat nu nog meer wordt gevraagd van het lichaam. Maar verder. Je kan het ook omdraaien, zou Messi toen net zo goed zijn als Messi nu. Toen werd je namelijk echt kapot geschopt als je zoveel beter was als de rest, juist omdat je met veel meer wegkwam als nu. Je moet maar eens oude wedstrijden in hun geheel kijken en dan vooral opletten wat voor beuken er toen werden uitgedeeld.

14 september 2018 om 19:29

De verdedigers van toen waren lachwekkend.

14 september 2018 om 19:42

Klopt gewoon wat hij zegt. Toen had je veel meer tijd om aan te nemen en weg te draaien. Voetbal is zoveel veranderd dat een vergelijking moeilijk is. Stel je voor als de jong in de tijd van cruijff had gespeeld met de training en kennis van nu en vice versa met Cruijff. Zou Cruijff bijvoorbeeld het kunnen bijbenen met zijn conditie?

14 september 2018 om 20:00

Gast... Dan zou Cruijff toch met de trainingsmethoden en zo van nu opgegroeid zijn? Dan zouden zijn kwaliteiten bij wijze van spreken dus nog veel verder zijn doorontwikkeld. Appels met peren.

14 september 2018 om 20:14

Jouw voetbalkennis of het ontbreken daarvan is lachwekkend.

14 september 2018 om 20:21

Had niks met verdediging te maken maar met spelinzicht en dat ook uit kunnen voeren.

14 september 2018 om 20:57

Je hebt totaal geen verstand van voetbal dat is wel duidelijk.

14 september 2018 om 22:12

Balverlies de verdedigers van toen waren bikkelhard. Daarnaast heb je de aannames en buitenkant voetje van Cruijff weleens gezien?? Dat kunnen de meeste huidige spelers niet!

14 september 2018 om 19:25

Idd Cruijff is maar 94 in fifa. De echte grote zoals pele en Maradona zijn 97 en 98.

14 september 2018 om 19:49

Je snapt dat het sarcastisch is he?

15 september 2018 om 10:47

Mag hopen dat je sarcastisch bent. Dat Cruijff zo laag is beoordeeld maar oplichter Maradona (hand van god valsspeler en oplichter) zo hoog laat alweer zien dat dat spel niet serieus te nemen is. In Fifa heeft Ronaldo ook een betere balbehandeling als Messi. Wat een grap.

14 september 2018 om 19:26

En als Frenkie in die tijd speelde was het misschien een soort Ard van Peppen. Wat een domme vergelijking.

14 september 2018 om 19:51

Laten we het de Jong is zien doen met een bal uit 1967, een waardeloos veld, verdedigers die je letterlijk doormidden mogen trappen en loden punten in je schoenen.

14 september 2018 om 20:05

@LucasAndersen De verdedigers trapte spelers doormidden omdat ze traag waren en niks anders konden. Zo ging dat vroeger: “Je bent groot, traag en lomp. Speel maar achterin.” Door een schijnbeweging meters de verkeerde kant op gestuurd worden, dat was ook waar ze goed in waren. Vroeger stond de organisatie zeker als een huis en was het baltempo zeker ook hoog? Slaap lekker.

14 september 2018 om 21:18

Jij stond echt niet vooraan he, toen inteligentie werd uitgedeeld. Vroeger waren de velden ook fantastisch, vroeger werd alles voor de spelers geregeld, van eten, tot goed schoeisel etc. Ja je moet het in de tijdsgeest plaatsen, maar de voetbal visie die Cruijff had, is ongeevenaard en hij zou alleen daarom al nu bij de Messi's en Ronaldo's van deze tijd horen. Ofschoon Messi en Ronaldo nooit van een middenmoter een europese topclub hebben gemaakt. Sterker nog, Cruijff heefteen compleet volk een soort van eigenwaarde gegeven. Of lullen al die Catalanen ook uit hun nek. Ga alsjeblieft je mond spoelen en verdiep je eens wat Cruijff in de voetballerij heeft neergezet. En praat alsjeblieft niet meer over voetbal, want daar snap je werkelijk geen kut van!!!

15 september 2018 om 06:40

Appels met peren... Zeppelin vd De eerste transatlantische vlucht vs dreamliner, etc... wat een ongelooflijke zinloze vergelijking. Dat je denkt dat het zo is, zegt genoeg over stilstaand gedrag. Vast ambtenaar van beroep?

14 september 2018 om 19:55

heb je dat nou echt gezecht 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂 wauw kan iemand zijn acount verwijderen en bannen van de voetball wereld

14 september 2018 om 19:58

Flink aan de troep, balverlies? Los van talent en dergelijke, als spelers van 30 jaar geleden de middelen/trainingsschema's en andere dingen van deze tijd zouden hebben zouden ze toch ook veel beter hun talenten kunnen ontwikkelen?

Maar even, het moge duidelijk zijn dat niemand ook maar een heel klein beetje in de buurt komt van Cruijff hè.

14 september 2018 om 20:16

Ben ik dan echt een van de enige die deze reacties van Balverlies kan waarderen en erom kan lachen. Iedereen lijkt een beetje op hun teentjes getrapt omdat "Nederlands beste voetballer ooit" niet zo goed wordt gevonden. Geen wonder dat de buitenwereld Nederlanders chagrijnige mensen vinden aangezien jullie hier weer zo gepikeerd op reageren.

14 september 2018 om 20:24

Blijkbaar wel Jarno, en dat zegt veel. En de buitenlanders zullen Nederlands echt chagrijnig vinden vanwege de reacties op Voetbalzone inderdaad.. Voetbalzone is mondiaal echt huge!

14 september 2018 om 20:15

Moeilijk te beoordelen al snap ik je punt. Echter is wel zo dat Cruijff er om bekend stond het spel te lezen en zich dusdanig aan te passen. Zijn voetbalintelligentie is zelden geëvenaard.

14 september 2018 om 20:19

Heb je Cruyff ooit zien spelen, ik denk het niet dus wees voorzichtig met je oordeel. Frenkie is een heel groot talen maar heeft nog een lange weg te gaan om in de buurt van Cruyff te komen.

14 september 2018 om 20:34

Denk juist dat het één van de weinige voetballers uit die tijd die nog met de huidige generatie mee zou kunnen. Puur alleen al op zijn techniek en spelinzicht. Daarentegen slaat het vergelijken natuurlijk nergens op. Het is alleen mogelijk als we Cruyff zijn DNA hebben, klontje maken en hem de huidige voetbalopleiding laten doorlopen. Misschien leuk idee voor de verre toekomst xD

14 september 2018 om 20:56

@balverlies,

Vroeger was het veel meer fysiek en was de bal een stuk zwaarder, de velden een stuk minder.
Johan zou nu fluitend uitblinken in deze tijd.

En sneller zijn betekend niet dat je ze kan ontwijken. Vroeger zag men minder, en werd er afgerekend op of na het veld. Kijk maar naar v Basten die is kapot getrapt door verdedigers, en niet omdat hij niet kan voetballen of niet sneller is, juist daardoor!

Nu is alles uitvergroot en kan je niet zomaar meer iets ongestraft doen.

Ik denk niet dat je begrijpt hoe het voetbal zich ontwikkeld. Nu hebben ze zoveel hulpmiddelen om een stuk beter te worden die ze destijds niet hadden.

Dus je kan beter zeggen dat het knap is dat Johan destijds zo uitblonk, Frenkie komt totaal nog niet in de buurt van hem. Ook ik zie hem graag spelen, en hij heeft trekjes van hem zoals postuur en loop.

Maar Johan was zeer compleet een echte leider, dat zie ik Frenkie niet worden. Denk wel dat hij heel goed kan worden, en ooit een heel hoog niveau zal halen als hij deze lijn doorzet, maar om tijden zo met elkaar te vergelijken is zinloos.

14 september 2018 om 20:59

Ik geloof niet dat ik ooit zo verontwaardigd ben geweest door een reactie op voetbalzone. Jij trollt beter dan wie dan ook. Ik hoop overigens wel dat je gelijk gaat krijgen en Frenkie de volgende Nederlandse superster wordt, dan moet hij wel ook een filosoof worden om Cruyff te evenaren.

14 september 2018 om 22:28

@Leidsehood Nou nou nou, hoezo zo verontwaardigd? Fifa heeft Pele en Maradonna een stuk beter gemaakt dan Cruyff, dat zegt toch iets. Ik denk dat Cruyff naast zijn voetbalkwaliteitrn gewoon veel betekend heeft voor het voetbal en daarom zo'n grote naam heeft gekregen. Maar Messi bijv is tig keren beter dan Cruyff was, dan is het niet zo raar dat een Frenkie beter kan zijn . Ik denk dat Robben in zijn topjaren ook een betere speler was dan Cruyff. Het is gewoon een andere tijd en toen was er minder nodig om zo goed te zijn.
Het is dezelfde discussie als een verdediger met een aanvaller vergelijken. Uiteindelijk zijn de spelers met de meeste kwaliteiten, aanvallers of aanvallende middenvelders.

14 september 2018 om 21:06

In sport wordt elke keer weer een record verbroken. Dat is de bedoeling ook. Schaatsers gaan sneller.. de 100 meter sprinters gaan sneller. Alles wordt sneller sterker en beter. Het ontwikkeld. Het is daarom gewoon onzinnig om te gaan vergelijken met grote spelers van 30/40 jaar terug. Hoe dan? Is ook oneerlijk. Spelers vergelijken.. iemand die profiteerd van de methodes van nu heeft dan toch een grote voorsprong? Dan hebben kul argumenten over verdedigers of wat je ook zegt ook geen zin. Je moet t omdraaien. Hoe goed zou Cruijff zijn in de tijd van nu? Iemand met zo'n spel inzicht. Voetbal intelligentie. Zo'n fijne traptechniek. En bedenk je dan dat hij dus ook zou 'profiteren' van de huidige tijd.
Alleen in die zin zou t eerlijk zijn . Anders is t onzin om te zeggen dat iemand met de skills van vroeger nu niet mee zou kunnen. Een gemiddelde niet misschien..



Dan over t artikel..
Moeten ze nou niets eens ophouden met dat vergelijken? De meest belachelijke dingen lees je. Koester grote Nederlandse talenten en laten we hopen op weer eens een grote. Al die labels en namen. Laten we gewoon afwachten. Speelt hij 3 keer slecht dan is t belachelijk dat dat toeroepen werdt.

14 september 2018 om 21:59

Hij heeft wel een punt. De beste van nu is naar mijn mening ook de beste ooit.
Voetbal evolueert en de mens ook.
Al blijft het lastig vergelijken

Nee, nu nog niet slimbo. Maar je kunt best gelijkenissen met Cruijff hebben en in de toekomst in de buurt komen van de kwaliteit die die man had.

Denk dat hij best ver kan komen mits hij de juiste begeleiding krijgt en de juiste keuzes maakt. Dat is nogal eens een valkuil bij veel voetballers geweest.

14 september 2018 om 19:48

Cruijff was een aanvaller en had op de leeftijd van Frenkie al een stuk of 100 goals gescoord. Wat dat betreft vallen ze niet te vergelijken. Maar in de manier van dribbelen en de versnelling zie ik wel overeenkomsten.

14 september 2018 om 20:12

Inderdaad, de manier van opendraaien in de aanname, het subtiele gebruik van lichaamsschijnbewegingen om zo ruimte voor zichzelf te creëren aan de bal en de versnelling met de bal, dat zijn toch echt dingen die gelijkenissen vertonen met Cruijff.

Gelukkig weer een artikel over Frenkie. 't werd al zo stil rondom zijn persoon.

On:Frenkie lijkt me een evenwichtig persoon afgaand op zijn reacties. Daar zal hij baat bij hebben wil hij een topspeler worden.

14 september 2018 om 19:18

Ik was ook al gelijk aan het kijken of hij in waarde gedaald was gezien de hoeveelheid aan reclame er word gemaakt😉🙄

Dit is appels met peren vergelijken! Altijd die vergelijkingen ook altijd. Ieder speler is anders.

14 september 2018 om 19:17

Daarnaast ook een voetballer uit een hele andere tijd, waarin de opvattingen over voetbal en de verhoudingen tussen clubs en landen nog heel anders waren. Het is in die zin onmogelijk om een huidige voetballer met Cruijff te vergelijken.

14 september 2018 om 21:54

Messi is beter dan Ronaldo😂😂😂

De nieuwe Cruijff...? Die scoorde zo af en toe nog weleens geloof ik.
En dan nog....er zit ruim 30 jaar verschil in het spelletje en hij speelt ook nog eens op een andere positie.

Een voetballer als Cruijff zou in deze tijd uitblinken in de eredivisie...hij zou beter moeten leven voor de sport dan hij deed in de jaren 60 en 70. En het simpel spelen is niet opeens vanzelfsprekend bij de spelers van vandaag, integendeel. Het zijn die paar spelers (frenkie de jong) die nu uitblinken. Hij heeft inderdaad wel wat weg van de dribbel van Cruijff.

Nieuwe Cruijff, nieuwe Iniesta, nieuwe Busquets..3 totaal verschillende voetballers, wat is het nieuwe artikel: Frenkie de Jong vertoond gelijkenissen met Edwin van de Sar, omdat hij bij die ene ingooi de bal zo goed in zijn handen had?

Sommige mensen moeten hier nu echt even heel gauw hun mond houden en wat video's van Cruijff gaan bekijken, misschien dat ze daarna weer mee mogen praten. De enige reden waarom mensen het in hun hoofd halen om De Jong te vergelijken met Cruijff, is omdat zijn tengere fysiek en uiterlijk enigszins aan Cruijff doen denken. Verder slaat de vergelijking nergens op, zoals hij zelf gelukkig ook beseft. Neemt niet weg dat De Jong een zeer goede voetballer kan worden waar Ajax en Nederland nog veel plezier van kunnen gaan hebben.

Van alle de nieuwe nog wat heeft er nog nooit iemand die status geëvenaard of overtroffen.
Laten we de Jong lekker de Jong laten zijn.

Als Frenkie WK wint, EK wint en minstens 4x Champions League, dan kun je het gerust zeggen. Alleen Frenkie zit momenteel aan het begin van zijn loopbaan, dus om dat nu al te zeggen is overdreven. Vergelijk het maar over 15 jaar maar weer. Misschien is het wel net als Maher een flop, misschien is het net als Robben een ster elke jaar op toernooi, wie zal het weten?

14 september 2018 om 22:10

Dat is dus het gevoel dat ik ook heb. Het kan zomaar één van die spelers zijn die de verwachtingen niet kunnen waarmaken. Over Fischer, Bazoer, Dolberg was er sprake van een soortgelijke hype.

Nee, je kunt de Jong nog lang niet vergelijken met Cruijff. Hij gaat ook niet de nieuwe Cruijff worden.
Hij beweegt als Cruijff, maar dan nog sierlijker. De lichaamsbeheersing, de balans in lichaam en geest, minimale schijnbewegingen, kappen, draaien, versnellen. Bal afschermen, de overtuiging en lef. Weten wat hij kan met zijn lijf en de bal.

Dat had Cruijff precies hetzelfde. Verder gaat elke vergelijking mank.

En voor degenen die denken dat Cruijff in het hedendaagse voetbal niet mee zou kunnen: ga eens wedstrijden en filmpjes kijken. Die zou niet alleen moeiteloos mee kunnen maar zou ook nu een wereldspeler zijn. Geen twijfel mogelijk.

Zo’n de jong is natuurlijk een leuk talent... we hebben de hype nodig blijkbaar. Geef die vent nou eens de tijd eenmaal of wat steady de pannen van het dak te spelen... zolang hij blij is met het shirtje van mbappe i.p.v. andersom is hij nog lang geen Cruyff

Waarom moet er steeds vermeld dat Ajax de Jong vaak c.q veel als verdediger opstelt? Dat was verleden seizoen een noodgreep die hoed uitpakte voor ten Hag. Hij zal wel gezegd hebben dit seizoen en nu middenveld anders ga ik weg

Totaal niet met elkaar te vergelijken, andere tijden voetbal!
Alles was toen nog nieuw, de hippies/flowerpower, bleus of soul, provo of skinheads, Vondelpark, maanreizen, Hifi-muziekcassette, jointje nemen tot de 1e huiscomputer, kleurentelevisie, oliecrisis, totaal-voetbal, het WK'74, en einde van de Indo-rock...enz.
Iedereen voetbalde na schooltijd tot Ivanhoe begon op tv.
Wellicht was vroeger pure voetbal-instinct en wild talent van straatvoetbal belangrijker dan nu met al die wetenschappelijke video-analyses theoretische kennis en psycho- mediahulp.

Mokums jochie Johan Cruyff heeft alles meegemaakt op voetbalgebied in een tijd dat alles nog moesten worden uitgevonden, een zeldzaam idool en icoon van Nederlandse bodem.
"Ieder nadeel heb ze voordeel"...en zo is het!

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren