Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Berghuis drijft op conflict en is zelf van het plagen, pesten en vernederen’

Laatste update:

Hugo Borst begrijpt niets van de door Ajax verzonnen actie ‘Silence Social Hate’. Als onderdeel van een campagne tegen online haat speelden de Amsterdammers zaterdagavond tegen Sparta Rotterdam (2-1 winst) zonder spelersnamen op de rug. Borst stelt dat het beter is om anonieme reageerders compleet te negeren en vindt eveneens dat Steven Berghuis haat in werking zet met zijn tv-optredens.

Ajax liet zaterdag weten genoeg te hebben van de manier waarop voetbalsupporters zich uiten op sociale media. De Amsterdamse club deelde voorafgaand aan het competitieduel met Sparta een video waarin onder meer Brian Brobbey, Steven Bergwijn en Berghuis berichten voorlazen die zij de afgelopen jaren hebben ontvangen.

Borst richt zich maandagochtend in zijn column voor het Algemeen Dagblad op Berghuis. “Tegen hem moet ik even het volgende aanhouden: wat je zaait, is wat je oogst. Voor wat hij zegt en uitdeelt, geldt hetzelfde.”

De columnist vindt dat er niet ‘schijnheilig gedaan moet worden’ en stelt dat er geen wedstrijd voorbij gaat dat Berghuis niet alles doet om te winnen. “Berghuis is een mix van Søren Lerby, Diego Simeone en Roy Keane. Typische ontregelende middenvelders, terwijl Berghuis de creatievere verbindingsspeler lijkt.”

Borst noemt de creatieveling van Ajax een goede voetballer, maar is niet te spreken over de persoon Berghuis. “Hij praat tegen zijn (directe) opponent. Hij drijft op conflict, rancune en emotie. Dat praten bestaat uit plagen, pesten en vernederen. Je krijgt als opponent het hele pakket, inclusief zijn misbaar en een rotschop van achteren.”

“Ik heb de voorbije jaren heel wat tegenstanders (en zij die in de buurt stonden) gesproken: Berghuis is vaak een etterbak en kortsluiting dreigt bij het minste geringste", schrijft Borst. “De Argentijnse stijl: onsportief, provocerend, nihilistisch. Ik herken mezelf in hem. Als amateurvoetballer was ik soms een idioot. Mijn mazzel: er waren nooit camera's aanwezig.”

Borst denkt dat Berghuis soms weleens vergeet dat er bij zijn optredens wel camera’s aanwezig zijn. “Onthullende tv-registraties met Berghuis in de hoofdrol wekken zo de ergernis van kijkers, zetten haat in werking.”

De columnist vindt het tot slot ‘een teken van de tijd’ dat voetballers anoniem door mensen worden uitgescholden en adviseert om deze haatberichten juist officieel te negeren. “Zo ontneem je ze voorgoed hun bestaansrecht.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dat nog nooit iemand dit bedacht heeft in de wereld! Gewoon negeren en dan stopt het vanzelf wel, nooit meer online haar of racisme dus. Thanks Hugo ! Overigens denk ik niet dat berghuis het enkel en alleen aan zichzelf te danken heeft dat zijn familie met de dood bedreigt wordt maar Hugo is eigenlijk altijd maar een kortzichtige vervelende melancholische knuppel.

11 december 2023 om 07:47

Jk ik hoop dat je zelf ook kan lachen om de lagen ironie in jouw bericht. Ik in ieder geval wel!

11 december 2023 om 07:50

Volgens mij mis je hem totaal.Hugo zegt hier niets anders dan dat Berghuis dus een persoon is die ingezet word in deze "stop hiermee campagne" terwijl hij zelf dus in het veld vrolijk meedoet aan dat hele uitscheld, "pesten", schoppen, zuigen.....Point of story.....een nieuw begin, begin bij jezelf.

11 december 2023 om 08:12

Als alleen Berghuis er last van zou hebben heb je een punt, maar hoe zet je brobbey, bergwijn of die speler van Vrouwen 1 dan weg? Een hele campagne van een collectief negeren omdat je vind dat er 1 dubieus is. En dat legitimeert toch niet die bak met haar trouwens?

11 december 2023 om 08:12

Wat berghuis in het veld doet is niet een excuus om haatdragende dingen te roepen op Social media. Hij is een voetballer. Als hij iemand schopt dan hoeft niemand hem uit te schelden. Als hij een overstap maakt naar de rivaal hoeft niemand hem en zijn familie met de dood te bedreigen. Berghuis staat niet met ziektes te schelden op het veld. Hij staat niemand met de dood te bedreigen. Hij staat niemands familie kapot te wensen op het veld

11 december 2023 om 08:23



Mmmmm alles wat je zegt is waar soccerfan.
Maar hij staat ook op het veld om kortsluiting te krijgen en een overtreding op een tegenstander te maken zodat die geblesseerd kan raken.

Buiten het feit dat ik het online haten en dergelijke afschuw denk ik gewoon niet dat Berghuis de juiste persoon is om deze naar buiten te brengen.
Ik vind het een ongelukkige keuze
Volgens mij waren er genoeg spelers om te kiezen
Als je Bergwijn, Brobby wat voor mij echt een mooie gast is gebaseerd op wat ik van hem ziet en bijvoorbeeld Hato pak heb je een ander verhaal met meer kracht.

11 december 2023 om 09:15

@Bliek: en als zijn trainer/club hem daar niet op aanspreekt is de scheidsrechter en de KNVB er om hem daar voor te straffen. Kortom: hij wordt aangepakt. Bovendien zijn veel van zijn bedreigingen een gevolg van zijn overstap van Feyenoord naar Ajax. Dat heeft dus niets met zijn gedrag op het veld te maken. Borst heeft hier wederom een erg zielige kijk op een situatie. Hij kijkt vaak erg vreemd naar zaken en dat is zelden op basis van kwaliteit gestoeld. Als Borst vindt dat het gedrag van Berghuis rede is voor dergelijke reacties ben ik benieuwd wat hij dan “fair” vindt wat hij zelf en zijn gezin, zou mogen ontvangen…. Benieuwd of hij dan wel de domheid van zijn collum inziet.

11 december 2023 om 09:17

"volgens mij mis je hem totaal".

Volgens mij ben je het zelf die er niet zo veel van snapt. Deze actie gaat niet over Berghuis maar over een verachtelijke cultuur die uitgebannen moet worden. Wat Borst doet en jij ook, is die actie aan één persoon ophangen omdat die je niet aan staat en omdat die toevallig speler van Ajax is en dus betrokken bij de actie. Borst is gewoon een simpele ziel die kennelijk niet snapt dat je een dergelijke cultuur normaliseert en accepteert als je er het zwijgen toe doet. Ik vind het sowieso ongelooflijk dat een nationaal dagblad als het AD zich laat vertegenwoordigen door zo'n twijfelachtige figuur die kennelijk vindt dat je dergelijke misstanden moet verzwijgen en haat gerechtvaardigd is als het om een persoon gaat wiens gedrag je niet aanstaat. Ook zijn redenering dat die haatcultuur een teken van de tijd zou zijn en je die daarom maar zou moeten negeren getuigt van een simpelheid die zijn weerga niet kent, je zou je bijna gaan afvragen of de arme man getroffen is door een acute vorm van kindsheid.

11 december 2023 om 09:26

Tipptopp

Je wilt een voorbeeld in je campagne hebben he. Aan de ene kant is dat omdat er veel haat jegens hem is. Aan de andere kant wil; je ook een voorbeeld hebben die zich zelf ook gedraagd.
Berghuis is dat op het veld gewoon simpelweg niet.

Dus aan de ene kant prima voorbeeld omdat hij leidend voorwerp is, aan de andere kant is hij geen voorbeeld die je voor kinderen wil hebben.

11 december 2023 om 10:25

Berghuis staat niet op het veld om kortsluiting te krijgen of iemand te blesseren. Alsof hij het veld op gaat met de gedachte om straks eens iemand een lekkere zaag te verkopen.

Berghuis is juist een goed persoon om dit naar buiten te brengen. Als er iemand is die achterlijke berichten heeft ontvangen, is hij het wel. Alleen al die berichten rondom zijn overstap, waren mensonterend.

Dat hij giftig wordt als het niet loopt, is daarnaast natuurlijk totaal geen reden om hem of zijn familie dan maar even lekker met de dood te bedreigen.

11 december 2023 om 11:51

Maar dit Hugo heeft het hier toch specifiek over Berghuis en daar is mijn reactie ook op gebasseerd.
Dus ik mis hier helemaal niets.
Voor de rest is dit walgelijk gedrag natuurlijk, beetje anoniem stoer doen en mensen bedreigen enkwetsen, hoe haal je het in je bolle koo zou ik zeggen.

11 december 2023 om 12:02

@soccerfan_1,

Je eerste zin val alles samen zoals het hoort.

Als Berghuis schopt, dan mag het slachtoffer best wel ff schelden of vloeken En of Berghuis niet met ziektes staat te schelden lijkt mij een utopie. De kans is groot dat hij wel familieleden, dan wel vriendin etc. van de tegenstander beledigd voor o.a. het oudste beroep van de wereld.

Van Nistelrooij is een paar jaar uitgeroepen tot meest onsportieve voetballer van de PL. Die was de hele wedstrijd alleen maar aan het narren. En zelf hebben ze vaak het kortste lontje :-) Denk dan ook dat vrijwel alle betaald voetballers dit doen.

Zou goed zijn als je alleen maar via Digid een account kan aanmaken. Alleen weet ik niet hoe je privicy dan geregeld kan worden.

11 december 2023 om 12:20

"en of Berghuis niet met ziektes staat te schelden lijkt mij een utopie. De kans is groot dat hij wel familieleden, dan wel vriendin etc. van de tegenstander beledigd voor o.a. het oudste beroep van de wereld."
--
Dat is nogal een aantijging.

11 december 2023 om 15:52

Denk dat iedereen met een klein beetje gezond verstand wel begrijpt dat wat er allemaal op social media geroepen wordt niet normaal en niet wenselijk is.
Denk dat ook iedereen met een beetje gezond verstand wel weet dat het probleem negeren, geen oplossing is.

Wat Berghuis allemaal over zich heen krijgt s absoluut belachelijk en totaal onverdiend. Maar hem inzetten voor een campagne tegen onwenselijk en vervelend gedrag is toch een beetje hetzelfde als Badr Hari inzetten in een spotje tegen zinloos geweld. Iedereen begrijpt de boodschap, alleen is de persoon in kwestie misschien niet de beste boodschapper.

11 december 2023 om 07:53

Helemaal gelijk! Omdat Berghuis wel eens provoceert, mag zijn familie door anonieme mafkezen dood gewenst worden. Die simpele Borst snapt niet dat de scheidslijn tussen online bedreigingen en de realiteit steeds dunner schijnt te worden. De eerste zin van dit artikel is veelzeggend….

11 december 2023 om 09:02



Het is niet zo moeilijk gewoon Social media de deur uit te gooien, worden ze ook niet meer bedreigd. Ja zo simpel is het.

Topsporters moeten voor zichzelf de keuze gaan maken of Social media nog wel hun platform is. Het is die van mij al 10 jaar niet meer en ik heb ook nooit last van die neppe mensen daar.

Ze zitten op een platform waar heel de wereld anoniem hun kunnen bereiken. Nou dan is het ook niet zo gek dat je dus haat berichten krijgt, wil je dat niet meer? Stoppen met social media, maar dat kunnen velen mensen niet want ze zijn verslaafd aan likes scoren.

11 december 2023 om 09:17

Als jij denkt dat dit soort bedreigingen alleen via social media geuit worden ben ik bang dat jij het niet goed in beeld hebt.

11 december 2023 om 09:31

Tsjah, je vingers dus in je oren en keihard lalalalala roepen zodat het er niet is. Dat is natuurlijk geen oplossing voor een gigantisch probleem in de samenleving. Overigens beperkt het zich niet tot enkel persoonlijke accounts, dit is wel zo ontzettend kortzichtig weer.

11 december 2023 om 09:54



Ja dat is het wel, zo simpel is het. Genoeg mensen die niet op social media zitten en hier ook geen last van hebben.
Die spelers lazen al die berichten op vanaf hun telefoon dus het komt gewoon online binnen.

11 december 2023 om 10:21

Want je kan de berichten even in een notitie app geschreven hebben. Wat is dat voor simpele gedachte. Die bedreigingen zijn echt niet alleen via social media. Maar ook met brieven in de brievenbus of briefjes onder de ruitenwisser.

11 december 2023 om 10:51

Haha jij denkt dat hij zijn auto gewoon bij de weg in het openbaar geparkeerd heeft staan? Of ergens anders waar mensen gewoon bij kunnen komen, zonder dat er beveiliging is? Dat denk je echt?

11 december 2023 om 12:24

Dus als ik het niet lees, bestaat het niet?

11 december 2023 om 15:55

Beetje domme opmerking Keepertoob.
Het stopt namelijk niet bij online bedreigingen....daar begint het. Helaas zijn er talloze voorbeelden van mensen die thuis worden lastig gevallen of waarvan familie leden bedreigt worden. Kun je lekker je koppie in het zand steken, dat voorkomt niet dat je vroeg of laat een schop voor je hol krijgt.

11 december 2023 om 18:13

@ajaja

klopt, want als ik nu thuis stiekem op een briefje een dreigement schrijf richting jou, merk jij daar niks van en heb je er dus ook geen last van. Vervolgens gooi ik het briefje weer weg. Heb jij daar iets van gemerkt? Precies, en zo is dat met social media ook. Ja natuurlijk zullen er gekken zijn die nog steeds de moeite nemen om het per post te versturen, maar de meeste onzin bereikt hun niet meer als zij zouden stoppen met overal maar online benaderbaar te zijn.

11 december 2023 om 09:43

Hugo Borst is echt zo'n vervelend figuur. Altijd geforceerd zoeken naar een tegenovergestelde mening. En dat levert vaak slechte argumenten op, omdat het gezocht is.

Slechte vergelijking zeg. Voor zover ik weet wenst Berghuis niemand de dood toe, zegt hij niet dat iemand zijn kinderen kan*er moet krijgen of moet er door hem iemand een nieuw telefoon nummer nemen. Dat het misschien een vervelende vent is, staan niet toe dat je iemand online bedreigt, uitscheld of weet ik het

11 december 2023 om 09:15

Sterker nog: mensen als Berghuis zouden er meer moeten zijn. Staat op als zijn ploegenoot racistisch bejegend wordt, staat op als er wat pit in de wedstrijd mag zijn, staat op als de camera's draaien en er haat wordt gezaaid door vooraanstaande Nederlandse dagbladen hem provocerend op de voorpagina zet tijdens de Klassieker om de boel nog meer te laten polariseren. Berghuis is een welbespraakte, intelligente speler. Hugo Bos was ik altijd wel fan van maar begint een zure oude man te worden.

11 december 2023 om 10:15

Een hele intelligente speler die vaak last heeft van kortsluiting

11 december 2023 om 15:58

"mensen als Berghuis zouden er meer moeten zijn"

Fijn dat je even zijn sterke kanten op somt....en die heeft hij absoluut ook voldoende. Maar iemand die met grote regelmaat kortsluiting in z'n kop krijgt zie ik niet direct als het toonbeeld waarvan ik zeg: Daar zouden we er meer van moeten hebben.

Als hij eindelijk eens op het punt komt waarop hij zijn frustratie niet uit met achterlijke overtredingen en kut gedrag op het veld....dan ben ik het met je eens.

Ben het er helemaal mee eens hoor dat anonieme online pesters zielig zijn, maar je maakt juist een statement door er niet op te reageren denk ik. Nu denken al die zielige mannetjes/vrouwtjes: Zie je nou wel, het doet ze wel wat dus we blijven er lekker mee doorgaan. Wanneer gaat Berghuis weer eens schitteren op het voetbalveld? Hij kan zo goed voetballen… Zo lang hij zich met randzaken bezighoudt gaat dat ten koste van zijn spel…

11 december 2023 om 07:29

Oneens. Stand up speak up.
Miss maak je de niet online pesters hiermee eerder bewust om de anonieme internet helden te rapporteren.

11 december 2023 om 10:28

Er niet op reageren helpt gewoon geen klote. Je krijgt als bekend persoon dan alsnog mee wat diegene zegt over jou.

Daarnaast blijft het niet beperkt tot de inbox of de comments van een bekend persoon, maar zodra die stumperds weten hoe ze familieleden kunnen bereiken zijn zij ook de klos. Aandacht vragen voor dit probleem is dus juist alleen maar goed. Natuurlijk ga je heel weinig mensen die het nodig vinden om anoniem mensen te bedreigen van gedachten laten veranderen. Maar ook al is het maar een handjevol dat nu bij zichzelf denkt dat hij eigenlijk zich best wel als een psychopaat gedraagt, dan is het toch weer winst.

11 december 2023 om 07:34

Volgens mij is Berghuis juist 1 van de spelers die nu goed speelt bij Ajax. Dat Hugo Borst hier mee komt na de nederlaag van zijn Sparta tegen Ajax zal niemand verbazen.

11 december 2023 om 09:20

"ben het er helemaal mee eens hoor dat anonieme online pesters zielig zijn, maar je maakt juist een statement door er niet op te reageren denk ik".

Dat is dan verkeerd gedacht, want wie zwijgt, stemt toe en door het te verzwijgen accepteer en normaliseer je dergelijk gedrag.

Ja joh, negeren, wegkijken. Top plan. Dat gaat zeker werken. Wat bezielt deze man. Je moet juist met z’n allen opstaan en die platformen zelf moeten eens wat meer doen met mensen die dingen rapporteren in plaats van een standaard antwoord terug te sturen en vervolgens niets maar dan ook helemaal niets doen.

11 december 2023 om 14:08

Hoe krijgt hij het ook zijn strot uit om bij zo'n goed initiatief de microfoon te pakken en Berghuis op zo'n manier voor lul te zetten. Echt schandalig. Sowieso is de beeldvorming rondom Berghuis nogal wat overdreven volgens mij. Zijn teamgenoten zijn altijd louter poistief over hem (oke misschien Sven van Beek niet haha) en ja hij maakt weleens een domme overtreding en raakt weleens gefrustreerd op het veld maar is dat een reden om iemand op deze wijze kapot te maken in de media? Zelfs Advocaat heeft al meermaals aangegeven dat hij helemaal niet zo'n issue had met Berghuis. Derksen is gewoon een persoonlijke vete aan het uitvechten. Berghuis is meerdere malen met de dood bedreigd, zijn vrouw en kinderen zijn met de dood bedreigd. Hij heeft te maken gehad met ernstige bedreigingen rondom de klassieker. En toch vinden zielige mannetjes als Borst, Derksen etc. het nodig om steeds maar een vergrootglas op hem te richten.

De uitspraken van Hugo en Johan werken juist extreem opruiend op social media richting die jongens. Analisten spelen daarin een veel grotere rol dan voetballers die niet wekelijks/dagelijks een podium krijgen.

Toen Brobbey in botsing kwam met Vaessen was er een oud spits die in de media ging roepen dat Brobbey dat expres had gedaan, je wil niet weten wat voor shit er opeens onder posts van Ajax kwam te staan over Brobbey na die opmerking.

Misschien dat dat de volgende stap zou kunnen zijn in zo'n statement. Analisten eens goed aanspreken op hun stemmingsmakerij. Ik heb dit ook al meerdere keren gezegd. Niet alleen dit soort grote zaken maar ook onschuldigere dingen als Gimenez in zijn dinopak, Akpom met zijn huizenjacht. Hoe onschuldig het ook lijkt het is echt niet leuk voor die gasten om de hele dag op instagram berichten te krijgen dat ze een pussy zijn of dat ze hun baan niet serieus nemen. Vrijheid van meningsuiting is belangrijk maar ze moeten eens begrijpen dat hun 'onschuldige' grappen door veel te veel mensen serieus worden genomen.

Wat een slap gel*l van Borst.. Berghuis speelde zeker een goede wedstrijd tegen Sparta? Het liefst ziet Hugo natuurlijk dat Berghuis heel lieflijk de Sparta-spelertjes door de haren wrijft als hij ze voorbij loopt, wat hij misschien uit pure netheid ook maar niet moet doen. Eigenlijk had Hugo het allerliefst gehad dat ze lekker met z'n tweeëntwintigen in de middencirkel in de kring waren gaan zitten en dan 'zakdoekje-leggen' hadden gespeeld. Was de wedstrijd op 0-0 blijven staan en had Sparta er nog een puntje aan overgehouden ook!

Wat Berghuis ook doet op het veld, het is nooit acceptabel dat een paar van die losers online hem lastig gaan vallen of zijn kinderen gaan bedreigen. Nu is Hugo lekker aan het bagatelliseren om dan straks (als het weer tijd is voor de Klassieker en de knuppels van Feyenoord hem weer lastigvallen) weer vooraan te staan en moord en brand te schreeuwen over 'verloedering'...

Ik ben het wel met Borst eens dat Berghuis misschien niet het beste uithangbord is bij zo'n actie maar het neemt niet weg dat die man, hoe vervelend zijn gedrag ook mag zijn, niet de meest walgelijke dingen naar zijn hoofd geslingerd hoeft te krijgen.

11 december 2023 om 09:28

"ik ben het wel met Borst eens dat Berghuis misschien niet het beste uithangbord is bij zo'n actie ...".

Berghuis is geen uithangbord voor deze actie maar er direct bij betrokken omdat hij speler van Ajax is. Bovendien zou actie tegen een dergelijk verwerpelijke cultuur die natuurlijk niet alleen sporters treft, helemaal geen uithangbord nodig moeten zijn en zou je er sowieso achter moeten gaan staan ongeacht wie zich er over uitspreekt. Ik vond Van Bommel en Mattheus vroeger ook niet van die prettige figuren, maar als ze zich zouden uitspreken over iets waar ik het hartgrondig mee eens mee, zouden ze daarbij op mijn onvoorwaardelijke steun kunnen rekenen. Bij dergelijke acties gaat het om de boodschap en is de boodschapper van ondergeschikt belang.

11 december 2023 om 09:59

Ik denk dat je mijn opmerking iets anders opvat als ik hem bedoel, ik ben het volkomen met je eens dat dit soort acties niet eens nodig zouden moeten zijn. Wel heb ik mijn vraagtekens bij het gedrag van Berghuis op en rond het veld, ik zou bij zo'n actie eerder kiezen voor een speler die géén supporters mept en er onsportieve maniertjes op nahoudt. Daarmee zeg ik overigens niet dat Berghuis geen recht van spreken heeft, ook iemand met maniertjes mag nooit (online) bedreigd of de meest verschrikkelijke ziektes toegewenst worden.

Bijzonder uit de mond van iemand met de stijl van Borst om zoiets te zeggen. Als je tegenwoordig op welke manier dan ook uitgesproken bent zou je maar moeten accepteren dat je met de dood bedreigd wordt. Los daarvan denk ik dat dit soort campagnes niets bijdragen. De platforms zouden iets moeten doen om anonimiteit onmogelijk te maken.

"onthullende tv-registraties met Berghuis in de hoofdrol wekken zo de ergernis van kijkers, zetten haat in werking"

Aha, dus er is een goed excuus om Berghuis te haten? Daar kan de kijker niks aan doen, dat gebeurt vanzelf en wordt veroorzaakt door Berghuis zelf.
Oke, heel bijzonder. Ik dacht altijd dat haat iets is dat primitieve types met issues zelf ontwikkelen, maar blijkbaar ziet prof. dr. Borst dat toch anders.

Dat Berghuis af en toe een eikel is zal best en als je hem dan in normale bewoording via social media stuurt dat je je ergert aan zijn gedrag is dat ook prima, maar hij doet echt geen dingen waardoor je hem of zijn kinderen met geweld mag bedragen. Zeer kwalijk dat Hugo dit soort van rechtvaardigt hiermee. Dan kan hij leuk als verzachtende woorden roepen dat hij zelf ook zo was (en ik kan me voorstellen dat Hugo bij sommige mensen ook onheuse gevoelens opwekt), maar er is geen rechtvaardiging voor mensen met de dood bedreigen om een potje voetbal.

En Berghuis is geen type Roy Keane

11 december 2023 om 09:21

Het is nooit gerechtvaardigd om iemand met de dood te bedreigen maar dat zal nu eenmaal blijven gebeuren. Dan kan je of zelf veranderen, of gewoon geen social media nemen maar anders zal het blijven gebeuren. Dat is volgens mij meer wat Hugo bedoeld. De bedreigers stoppen niet, hoogstens dat er verminderd word. Dan kan je zelf maar beter verstandig zijn om het te ontwijken, hoe treurig ook.

11 december 2023 om 09:25

Met dat deel ben ik het wel eens, maar Hugo insinueert natuurlijk wel dat het een beetje zijn eigen schuld is. Dan krijg ik toch altijd het zinnetje "dan had ze maar geen kort rokje moeten dragen" in mijn hoofd.

11 december 2023 om 09:28

Nou, precies dit dus! En we moeten ook niet gaan doen alsof dit soort bedreigingen maar 'normaal' zijn of 'erbij horen'.

11 december 2023 om 10:57

Je kan er natuurlijk wel rekening mee houden als je wil. Eigenlijk zou ik mijn fiets ook niet op slot hoeven zetten, niemand mag een fiets jatten. Maar ik weet dat er nu eenmaal slechte mensen zijn die mijn fiets wel jatten en dat zal ook altijd zo blijven. Het is heel triest dat vrouwen niet altijd aan kunnen wat ze zouden willen, maar het misschien wel verstandig om er rekening mee te houden op bepaalde momenten. Zou niet moeten, maar voor je eigen veiligheid wel verstandig. In deze wereld lopen slechte mensen rond, dat probleem gaan we niet (volledig) oplossen, dan kan je je er soms maar beter tegen wapenen. Of het na deze campagne verstandig is om te schrijven over de kant, kijk zelf wat beter uit, dat weet ik niet. Maar ik vind het wel reeëler dan te denken dat we dit gaan stoppen.

11 december 2023 om 14:22

Ik denk dat Hugo hier ook compleet voorbij gaat aan het feit dat hij zelf als analist ook verantwoordelijk is voor de beeldvorming richting een speler, en dat hij er nu weer voor zorgt dat zo'n jongen allerlei shit opgestuurd krijgt op social media.

Het zou juist goed zijn van de analisten om als reactie op dit statement van Ajax die jongens even publiekelijk in bescherming te nemen, en dan doet Hugo Borst dit... heel onnodig en hiermee versterkt hij alleen maar precies dat waartegen Ajax zich afzet.

Het ene staat toch compleet los van het andere?!!!!

Dat Berghuis misschien niet de ideale schoonzoon is binnen het veld, vergoedelijkt toch niet al die bedreigingen en haatberichten!

Rare actie van Borst, hiermee zet ie een goede actie van Ajax in een slecht daglicht. Enorm dom van een journalist.

wat er op internet geschreven wordt gaat soms veel te ver. Maar dat geldt niet alleen voor wat voetbalsupporters zeggen (denk bijvoorbeeld aan pest gedrag onder scholieren).

Maar als ik lees dat de zaakwaarnemer van Vos (en volgens mij ook Berghuis) op internet schrijft over het bestuur van Ajax dan kun je je afvragen of handig is en of dit ook niet gezien kan worden als opjutten tegen bepaalde personen.

11 december 2023 om 10:41

Opjutten en polariseren lijkt inmiddels wel een dagelijks dingetje op social media of in onze nieuwsvoorziening. Een zorgwekkende trend in mijn ogen, alles maar via de (social) media spelen.

Ja joh Borst, geef die totaal losgeslagen gekken op het internet nog even rustig gelijk ook man.
De ultieme wil om te winnen zouden er meer in NL eens moeten hebben, dan zouden we een stuk verder komen Europees gezien, maar ook als land. Wat dat betreft kunnen we nog een hoop leren van Portugal, die dat wel tot in de puntjes beheersen. In NL moet het schijnbaar maar altijd op de netste manier, zo werkt topsport niet. En een winnaarsmentaliteit en dus alles eraan doen om te winnen zou nooit reden mogen zijn voor al die haatberichten op sociale media, die soms echt veel te ver gaan. Wel goed dat Borst gelijk maar even laat zien waarom deze actie van Ajax zo noodzakelijk is, want schijnbaar is het al genormaliseerd bij hem.

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren