Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Barcelona brengt statement uit na uitspraak van rechter over Messi

Laatste update:

Barcelona heeft zijn steun uitgesproken aan Lionel Messi en zijn vader Jorge Messi, die woensdag werden veroordeeld tot 21 maanden gevangenisstraf wegens belastingontduiking. Omdat het een gevangenisstraf van minder dan 24 maanden betreft, hoeven Messi en zijn vader niet daadwerkelijk achter de tralies te zitten, maar de Messi’s zijn dus wel schuldig bevonden.

/

Volgens Barcelona is dat niet terecht: “De club is van mening dat de speler op geen enkele manier strafrechtelijk verantwoordelijk is voor de feiten die in deze zaak zijn besproken”, zo meldt het in een statement. “FC Barcelona blijft ter beschikking staan aan Messi en zijn familie om hem op iedere mogelijke manier te steunen, met welke vervolgstappen hij ook wil gaan nemen in een poging zijn eerlijkheid en legale belangen te verdedigen.”

Messi zou met hulp van zijn vader Jorge de Spaanse belastingdienst hebben opgelicht voor een bedrag van 4,1 miljoen euro. De rechter achtte de kwalijke feiten bewezen en legde de Argentijnen dus een gevangenisstraf op, die wegens de lengte ervan niet daadwerkelijk uitgezeten hoeft te worden. Volgens de Spaanse wet zijn gevangenisstraffen van minder dan twee jaar voorwaardelijk, tenzij de straf aan iemand met een strafblad wordt opgelegd. Messi heeft geen strafblad.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

'wij van Wc-eend...'

Barcelona kan natuurlijk niks anders doen dan Messi steunen (helaas).
Als het Messi even tegenzit dan gaat hij zo naar een andere club (/pensioen)

6 juli 2016 om 15:35

Een echte werkgever zou zijn werknemer op de vingers tikken en hem niet verdedigen. Echter zal Barcelona Messi tevreden moeten houden dus zullen ze hem steunen. Dit zal overigens niet alleen bij Barcelona en Messi gebeuren, maar ook bij Real en Ronaldo, Manchester United en Rooney en ga zo maar door. Clubs zijn te laf om spelers ook nog maar om iets te bekritiseren, omdat ze bang zijn dat de desbetreffende speler vertrekt. Barcelona zou Messi nog verdedigen als hij een burger neerschiet.

6 juli 2016 om 16:09

Ligt sowieso aan de status die je binnen het bedrijf heb. Een vakkenvuller wordt op de vingers getikt, een directeur die de zaak ongelofelijk veel heeft geholpen zal minder op zijn vingers worden getikt. Zo denk ik erover althans

6 juli 2016 om 17:21

Hangt ervanaf in hoeverre je schuldig bent. Ik neem aan dat Messi nog nooit zijn eigen belastingen heeft gedaan, maar dit altijd heeft uitbesteed. Nu ben je persoonlijk verantwoordelijk of alle cijfers klopen en daar doet de rechter nu dan ook een uitspraak over. Echter blijft de vraag heeft Messi het echt geweten of heeft hij iemand vertrouwd waar hij nu spijt van zou moeten hebben. Je blijft verantwoordelijk voor de keuze die je maakt ook als dat verkeerd uitpakt. Daarbij kan je volgens mij nog in beroep gaan als je het niet eens bent met het vonnis. Je mag zo'n vonnis eerst eens onderzoeken en dan beslissen. Zolang je nog in beroep kan gaan en de sanctie daardoor nog niet helemaal definitief is, hoor je als werkgever wel achter je werknemer te staan.

Dus eerst maar eens wachten wat er als statement van de familie Messi komt.

6 juli 2016 om 23:54

Ach hij teken een nieuw contract bij Barcelona.
In dat contract help Barca hem.
En hij heeft hem nog niet zelf betaald.
Probleem opgelost makkelijk zat toch.

Het beste dat FC Barcelona kan doen is hun spelers een boekhoudkantoor of accountant aanwijzen die hun aangifte wel correct kan invullen.

Het komt net iets te vaak voor dat Barca-spelers voor de rechtbank komen voor frauduleuze praktijken ; daaraan kan de club dus zeker iets doen.

6 juli 2016 om 15:15

Niet om te provoceren, maar FC Barcelona is ook een aantal keren betrapt op belastingontduiken...

Ik vind dergelijke steunbetuigingen niet ok. Een onafhanleijke rechter heeft de feiten gezien, pleidooien van de advocaten gehoord en (waarschijnlijk) grondig nagedacht over de de te nemen beslissing. Lijkt mij dat Messi dus gewoon schuldig is. Barcelona kan dergelijke opmerkingen dus gewoon achterwege laten en stoppen met belachelijke steunbetuigingen. Gewoon niets zeggen, of zeggen dat ze de beslissing betreuren is voldoende.

6 juli 2016 om 16:12

Messi zal er goed aan doen een andere belastingadviseur te nemen. Ik ben van mening dat hij zelf niet gefraudeerd heeft maar hij is natuurlijk verantwoordelijk voor zijn eigen belasting. Kan me niet voorstellen dat hij voor hem een relatief laag bedrag zou frauderen.

De maximale straf in Spanje is 8 jaar voor belastingfraude. Weet iemand wat de straf voor 'normale' mensen is? Als hij 25 maanden straf kreeg had hij een serieus probleem, maar ik weet niet of dit de gangbare straf is. Toch wel grappig dat Barca het beter denkt te weten dan de Spaanse rechters.

6 juli 2016 om 15:19

of Barca weet dat Messi niks van de cijfers gezien heeft en zich niet met de aangifte bemoeit.

De rechter boeit het niet...ook al doen adviseurs het. Het is messi zn aangifte dus hij is verantwoordelijk.

Ik weet niet hoe het zit hoor..maar k weet bijna wel zeker dat messi zich echt niet bezig houdt met zn belastingaangifte. Of hij op de hoogte is van het ontduiken weet ik natuurlijk niet, maar ik ben bang dat wij dat ook nooit 100% zullen weten.

6 juli 2016 om 15:32

Jij gaat dus uit van de onschuld van Messi, ook na een veroordeling door de rechter....en nadat er al een tijdje bekend was dat er iets niet in de haak was rond belastingen. Mooi, die loyaliteit, maar je kunt best iets kritischer naar de zaken kijken.

6 juli 2016 om 15:36

@samcro
nee ik zeg dat ik geen idee heb.

Ik zeg dat ik wel bijna zeker weet dat hij zich totaal niet met de aangifte bezig houdt qua invullen en opgave.

Maar of hij weet had van het ontduiken? Ik heb geen idee.

6 juli 2016 om 15:38

Nee, hij gaat uit van de naïviteit van Messi en de meeste mensen. Juridisch gezien is Messi verantwoordelijk voor zijn eigen aangifte. In de praktijk zullen zijn belasting adviseurs/accountant dat regelen.

Die hebben het verpest/verkeerd gegokt (of wellicht gewoon expres gedaan met mede weten van Messi, no one knows). De rechter stelt vast dat het gebeurd is en dat Messi daar verantwoordelijk voor is. Dat betekent niet dat hij het ook zelf gedaan heeft.

6 juli 2016 om 16:16

Waarom horen we dan niets over een civiele zaak tussen hem en zijn accountants? Lijkt me dat je die dan aansprakelijk stelt of kunt stellen?

6 juli 2016 om 16:30

@ m1ch43ll

Jij begrijpt het. Dat lijkt mij ook de manier waarop het gegaan is. Messi wil net als een ieder zo min mogelijk van zijn inkomen zien verdwijnen naar de fiscus. Dat heet belastingontwijking, maar de grens tussen dat en belastingontduiking is erg dun.

Ik denk dat het een veilige aanname is om te stellen dat Messi iemand voor zijn geldzaken heeft (dus ook voor de aangifte) en dat hij inderdaad de grens heeft geprobeerd op te zoeken, maar daar overheen is gegaan. In mijn optiek niet zo'n big deal, ik denk dat iedereen wel is dingen zo neer zet dat je minder belasting betaalt. Alleen omdat we hier een bekende en zeer vermogende voetballer hebben is het voor de fiscus interessant om er daadwerkelijk werk van te maken.

You win some, you lose some.

Ontzettend laf dat Barcelona Messi nog probeert te verdedigen door te stellen dat hij onschuldig is. Nu hoeft Barcelona Messi van mij niet te straffen, maar dit slaat echt nergens op. Zeg dat hij een domme fout heeft gemaakt en ga verder met het leven, maar ga een crimineel die schuldig is bevonden niet verdedigen.

6 juli 2016 om 15:21

wij weten niet of messi op de hoogte was van het ontduiken...en dat zullen we ook nooit weten.

Messi zal ongetwijfeld zelf 0 seconden na de aangifte gekeken hebben, dat lijkt me wel duidelijk.
Of hij op de hoogte was van het ontduiken???? geen idee...maar daar zit natuurlijk wel het hele punt

6 juli 2016 om 15:29

DAt maakt toch niet uit, het is zijn geld! Hij moet toch wel enig idee hebben wat er allemaal achter de schermen afspeelt, hij hoeft er niet perse naar te kijken maar een beetje op de hoogte zijn lijkt me normaal.

6 juli 2016 om 15:30

Klopt, maar ook als je het uit handen geeft blijf jij natuurlijk hoofdverantwoordelijk, of je er dan iets vanaf weet of niet.

6 juli 2016 om 15:32

@vedetterut yup..dus ook terecht dat ie gestraft is, maar dan snap ik wel dat barca in dat geval achter hem blijft staan.

6 juli 2016 om 15:34

@macereal
de meeste voetballers zijn niet al te snugger laat staan goed geschoold.

Onze belasting aangifte is iets makkelijker dan die van messi.

Meerdere huizen in meerdere landen, verschillende spaarrekeningen, heel veel verschillende inkomsten.
Of je moet goed weten hoe het zit, of even kijken heeft geen zin.
Zo'n belastingadviseur kan hem alles wijs maken.

Nogmaals...terecht dat hij er voor gestraft wordt en flink moet betalen, maar ik denk niet dat hij er ook maar ene donder van snapt.

6 juli 2016 om 15:37

Dan is het nog steeds kwalijk van Barcelona om te zeggen dat Messi strafrechtelijk niet verantwoordelijk is voor de strafbare feiten, want dat is hij wel.

6 juli 2016 om 17:31

@babymongo

Dat is naïviteit. Niemand die belasting ontduikt weet er niet van af. Dit zal duidelijk besproken zijn. Uitgaan van het feit dat voetballers laaggeschoold zijn en dom zijn, alsof dat iets met potentiële IQ te maken zou hebben en dus een leven leven in naïviteit is nergens op gebaseerd. Er zal zoals wat velen groot geld bezitters doen, de grenzen zijn opgezocht om zo weinig mogelijk af te dragen en hier zijn ze enkele keren over die grens gegaan of een keer. Dat dit dus niet zo vreselijk is mag erbij gezegd worden maar dat Messi hier niks vanaf zou weten? Ik verwijt jou eerder naïviteit in Messi dan naïviteit van hem.

6 juli 2016 om 16:13

Nou crimineel is zwaar overleven!
Hij heeft alleen belasting ontdoken dan ben je geen crimineel!
Dan zijn er zoveel voetballers criminelen

6 juli 2016 om 16:31

Dan ben je wel degelijk een crimineel volgens de overheid. Wet- en regelgeving bestaat niet voor niets. Dat jij het anders bekijkt is een heel ander verhaal. Het is geen zware crimineel, maar ook belasting ontduiken is een criminele bezigheid.

6 juli 2016 om 16:32

Criminaliteit kan zeer algemeen worden gedefinieerd als alles wat door een wettelijke bepaling als misdrijf strafbaar is gesteld. Wat als criminaliteit wordt beschouwd, kan dus verschillen van maatschappij tot maatschappij, al naargelang van de heersende normen.

Messi is dus een crimineel.

Oke dan, dan heb je ook een plaat voor je kop. Dus deze twee zijn berecht voor iets waar ze niet verantwoordelijk voor zijn? Toch raar aangezien de feiten op tafel liggen. Je hoeft geen statement maar buiten te brengen met een mening, als erin staat wat er is gebeurd is dat genoeg. Om dit soort dingen te zeggen ben je volledig verkeerd bezig, ze zijn gewoon schuldig verklaart.

6 juli 2016 om 15:23

als een politieagent een bepaalde fout maakt, dan krijgt de minister van justitie daar vaak de schuld van en hij moet dan aftreden. Maar die man kan niet elke politieagent in de gaten houden.

Dus ja...er is een verschil tussen verantwoordelijk zijn en het ook echt gedaan hebben.

Het is messi zn aangifte...feit
er is geprobeerd de belasting te ontduiken...feit
messi heeft zelf echt niet naar de cijfers gekeken......lijkt me vrijwel zeker

messi was op de hoogte van het ontduiken???? geen idee

6 juli 2016 om 15:42

Alsnog is het zijn fout om deze mensen blind te vertrouwen terwijl zij misschien totaal geen weet van die zaken hebben. Hoe dan ook vind ik dit statement belachelijk.

6 juli 2016 om 15:48

@babymongo

Denk je nou echt dat Messi hier niets van af wist? Messi is geen domme jongen en het is 4.1 miljoen geen 40 euro.

Waarschijnlijk heeft zijn accountant kantoor hem laten weten dat hij op een zowat "legale" manier zoveel geld kan ontduiken en Messi heeft hier gewoon mee ingestemd. Hij heeft gegokt en verloren. Dat Barca nu met een statement komt is zwak en waarschijnlijk dat die boete ook gewoon door Barca (met een constructie) betaald worden zodat Messi gelukkig blijft en aan Barca verbonden blijft.

Als Messi er echt niets van af wist en dit alles achter zijn rug was gebeurd was er echt wel een rechtzaak gespand tegen 't accountant kantoor om de imagoschade en boete te verhalen. Dit is helemaal niet gebeurt, niemand praat over de accountant /kantoor of wie volgens vele de echte boosdoeners zijn. Geen statement of verklaringen van hun. Het is dan toch echt alleen Messi die hier van op de hoogte was en bewust hiermee heeft ingestemd.

Zo gek is 't ook niet. Als je de mogelijkheid hebt om via een omweg en "legale" manier 4.1 miljoen kan omzeilen, ga je er toch naar kijken en Messie was er waarschijnlijk overtuigd dat hij hiermee weg kon komen.

6 juli 2016 om 22:58

@playmaker_23

Op ene geschat inkomen van ruim 50 miljoen is 4,1 miljoen over een aantal jaar (ja daar gaat het om in deze zaak) is natuurlijk maar een paar procent van zijn jaarlijkse inkomen.

Oeps zijn we nu weer bezig ons eigen nominale inkomen te vergelijken met het tientallen miljoenen inkomen van Messi per jaar?

6 juli 2016 om 17:15

Ze zijn berecht voor iets waar ze wel verantwoordelijk voor zijn, het (al dan niet met opzet) incorrect opgeven van hun belasting. Hoe wel Messi hoogstwaarschijnlijk niet zijn eigen belastingaangifte heeft ingevuld, is hij verantwoordelijk voor zijn eigen aangifte. Kort om; hij heeft waarschijnlijk zelf de misdaad niet begaan, maar is wel verantwoordelijk.

Wat een naar gedoe zeg. Gebeurt ook enkel in de voetbalwereld dat je nog steeds miljoenen verdient ondanks frauduleuze praktijken, en ook nog eens doodleuk wordt verdedigd door je werkgever.

6 juli 2016 om 16:05

Dat is het zeker,maar dat Barcelna doe of er niks aan de hand is,
en hem Messi verdedigt kan natuurlijk ook niet.
Zijn boekhouder of wie dan ook moet er op aangesproken worden.
Mijn mening is boete betalen al is het in termijnen en verder gaan,
en de boekhouder ontslaan..

6 juli 2016 om 23:02

@ Wimklz

Hoe vaak komt het niet voor dat een hogere rechter een ander oordeel heeft op een bepaalde zaak ten opzichte van een lagere rechter?

Als Messi en Co hoger beroep gaat kan het zomaar zijn dat men alsnog gelijk krijgt. Kan ook zijn dat men in het ongelijk worden gesteld.
Of hij er daadwerkelijk weet van heeft zullen wij nooit weten.

Ik heb ook een periode de aangifte voor een baas gedaan en geloof me die had totaal geen weet van wat ik richting de belastingdienst verstuurde, echter in volledig vertrouwen.
Als het fout zou zijn geweest was hij verantwoordelijk en niet ik. Dus kan zomaar dat Messi hier totaal geen weet van heeft gehad.

7 juli 2016 om 16:53

The Ref,

Wat een mooie reactie ik wis niet dat het zo in mekaar zat.
Wat mij verbaas aan je reactie is het volgende.

Ik[the Ref] heb ook een periode de aangifte voor een baas gedaan,
en geloof me die had totaal geen weet van wat ik richting de,
belastingdienst verstuurde.
Kan zomaar dat Messi hier niks van weet nu dat is nogal wat.

Dit is gewoon ontkennen van de rechtelijke macht in Spanje wat Barcelona doet. Best wel kwalijk zeg!

Dit zou je als werkgever niet moeten doen. Een onafhankelijke rechter heeft een uitspraak gedaan en geconcludeerd dat Messi wel wat te verwijten valt. Dan past het je als club meer om te zwijgen of om de uitspraak te accepteren als partij die niet rechstreeks betrokken is bij deze zaak.

Mooi dat een club zijn speler steunt. Als je zoveel uur per jaar voetbalt, reclames maakt en een gezin hebt, en veel geld laat je dit soort zaken aan een ander over, die het dan helaas verpest.
Jammer dat buiten Catalonië bijna alle rechters enzo Madrista zijn, wat wel helpt aan de bepaling van straf voor de beste speler ooit.

6 juli 2016 om 17:33

Clubvoorkeur heeft er niks mee te maken, messi gaat de fout in dus wordt hij gestraft. Hij mag van geluk spreken dat hij niet langer kreeg, want dan kon hij echt de cel in, wat eigenlijk gewoon had moeten gebeuren, aangezien een iemand met een andere baan en status gewoon een celstraf had gekregen

6 juli 2016 om 17:37

Je kan beter niet reageren. Dat je dit goed vindt wat Barca doet is een teken dat je niet echt snugger bent. Ook dat je onafhankelijke rechters als Madridistas ziet bewijst weer dat je niet snugger bent. Geen enkel ploeg zou zijn speler zo moeten verdedigen. Dat ze zeggen dat ze de uitspraak betreuren is iets anders, maar om alsof te doen dat de rechter verkeerd is terwijl alle bewijzen op tafel liggen kan echt niet door de beugel. Maar ja, Barca heeft zelf cijfers proberen te verdoezelen. Althans de mensen van Barca.

6 juli 2016 om 18:27

Je hebt ook gelijk, want als Ronaldo dit had gedaan dan had ie waarschijnlijk gezegd dat hij gewoon de gevangenis in moest

6 juli 2016 om 18:39

Er is een verschil tussen Madrid en Barcelona.. Pique is in het voetbalwereldje daar misschien wel het boegbeeld van.. Catalanen hebben niets met Spanje en worden het liefst onafhankelijk.. Dus ja als het Ronaldo was van de concurrent dan zouden zij zo reageren ja..

Gewoon Messi verkopen en zien of er een ploeg 185 miljoen op tafel kan leggen. Vanaf dit bedrag zou ik twijfelen en ik denk dat er nog ploegen zijn die dit willen en kunnen betalen. Dan houdt Barca netto 168 miljoen en kunnen ze 3 spelers halen van 56 miljoen.

6 juli 2016 om 17:31

Word Real Madrid weer geen kampioen

Maar Barca zal Messi zeker willen houden en hem gewoon die boete betalen via een salarisverhoging lijkt mij, zeker nu Neymar de best betaalde speler is van de club. Ik verwacht dat Messi binnen een paar maanden gewoon een nieuw contract krijgt.

Iedereen heeft het over de wetgeving gebaseerd op een omzetting van een geldboete onder een straftermijn van 24 maanden. Maar niemand heeft het over het feit dat de straf precies geindexeerd is op het profiteren van de deze wet. Waarom 21 maanden? Omdat het Messi is! Messi mag niet vastzitten.

Barcelona, meer dan een club! In voor en tegenspoed sta je daar als een familie.

Los van het feit dat wij de echte stand van zaken hebben; dit is natuurlijk grote onzin... Messi doet zijn eigen boekhouding niet eens, dat laat hij doen. Die man is buiten het voetballen om lekker aan het genieten. Alsof hij 4 miljoen euro weg zou drukken omdat hij dat niet kan missen..

6 juli 2016 om 18:46

Dan nog blijft Messi verantwoordelijk, tenzij hij zich financieel onbekwaam laaat verklaren

Natuurlijk blijft Messi verantwoordelijk.. Maar als jij je niet druk hoeft te maken wat betreft je financiën waarom zal je dan alles nog een keer gaan controleren als je het wel vertrouwt... Hij zal er mogelijk nu wat meer op gaan letten..

Ongelooflijk dat Barcelona hem nog gaat steunen ook, nadat hij terecht schuldig is verklaard.
Meestal wordt een speler na zon incident ontslagen.

Messi heeft gewoon een misdaag gepleegd en heeft geluk met het rare Spaanse rechtssysteem.

Nu gaat Barca Messi alleen steunen omdat het 1 van de betere spelers in de wereld is, was het een nobody, was hij al weg.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren