Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

'Als ze failliet gaan, dan mag je niet serieus van betaald voetbal spreken'

Laatste update:
/

FC Utrecht lijkt maximaal te gaan profiteren van de invoering van de zogeheten ‘voetbalpiramide’, waardoor clubs eindelijk kunnen promoveren en degraderen van of naar de Jupiler League. Het beloftenelftal van de Domstedelingen heeft in het duel met Jong Volendam nog één punt nodig om officieel toe te treden tot het tweede niveau.

Jong FC Utrecht won maandag met 0-2 van Jong AZ en neemt daarmee de koppositie over. Technisch manager Erik ten Hag is tevreden met de ontwikkeling. “Zo hoog mogelijk spelen is belangrijk voor de ontwikkeling van onze spelers. Op termijn heeft het eerste daar baat bij omdat talenten op een hoger niveau spelen en sneller doorstromen”, zegt hij in het Algemeen Dagblad.

Criticasters menen dat degradatie uit de Jupiler League voor sommige clubs het einde kan betekenen. Ten Hag heeft daar echter geen boodschap aan. “Als clubs hun eigen broek niet op kunnen houden, mag je toch niet serieus van betaald voetbal spreken”, is hij stellig. “We zijn vrijwel het enige land in Europa waar je niet kunt degraderen uit het tweede niveau. Dat struint in tegen de essentie van topsport.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Degradatie vanuit de JL is ook alleen maar goed en zal ervoor zorgen dat over een paar jaar alleen de gezonde clubs nog overeind blijven en alle clubs staan waar ze horen. Dan wel amateurclubs in de JL , dan wel betaald voetbalclubs in de tweede divisie of lager.

Overigens al bekend of volgend jaar de regels rondom beloftenelftallen in reguliere competities ook veranderd? Want zoals het met jong Ajax/psv gaat kan natuurlijk niet met elke week andere spelers

3 mei 2016 om 11:17

Die regels van Jong Ajax/Psv zijn inmiddels al behoorlijk streng. Er spelen hooguit één of twee spelers uit het 1e mee die uit vorm/geblesseerd zijn. Die zie je het verschil niet maken. Dat spelers als Nouri, VD Beek en Frenkie De Jong regelmatig het middenveld van de tegenpartij zoekspelen kunnen de JL clubs zichzelf toch aanrekenen. Een beetje tegenstand is toch niet verkeerd. Er gaan continue zaken oneerlijk, het afschuiven op oneerlijkheden van de Jong teams is heel makkelijk en getuigd van weinig zelfreflectie.

3 mei 2016 om 11:25

Nee, zo streng zijn ze niet. Zo krijgen clubs regelmatig dispensatie voor het meespelen van spelers uit het eerste terwijl die volgens de regels eigenlijk niet meer mee mogen doen (na het spelen van een x aantal wedstrijden in het eerste). Voor de tegenstand is het idd prima, voor de beloftenelftallen dan want JL clubs hebben er niet zoveel aan. ze zijn namelijk ook niet echt veel beter dan een gemiddelde JL club. Beloften elftallen zouden met vaste selecties moeten spelen. Zo weet je als JL club tenminste waar je tegen speelt

3 mei 2016 om 11:47

Zo is dat ! Emmen kan toch ook niet even een speler van een club uit de eredivisie ' lenen ' !

3 mei 2016 om 12:01

Ja, na blessures wedstrijdritme opdoen, daar krijgen spelers inderdaad dispensatie voor. En dan gaat het om 1 wedstrijd. Daar kun je om zeiken, maar daar zijn beloftenteams ook voor.

3 mei 2016 om 12:28

Het scheelt natuurlijk een hele hoop of je PSV op vrijdag of op maandag treft. Als je op maandag speelt weet je dat je op je donder kan krijgen van bijvoorbeeld een Lestienne die even ritme op komt doen terwijl de week erop een andere ploeg op vrijdag speelt en PSV zo van de mat kan tikken. Dat is subtiele competitievervalsing.

3 mei 2016 om 14:22

niets onzin hij heeft gewoon gelijk de hele jl slaat nergens meer op met al die teams die voor spek en bonen meedoen.

3 mei 2016 om 14:36

Voor amateurclubs is het bijna niet te doen om betaald voetbal te spelen, als je ziet wat ze moeten doen ivm veiligheid, stadion eisen etc. Kijk nu naar achilles, doen het leuk in de JL maar steken zichzelf wel in de schulden met alle risico's van dien

3 mei 2016 om 15:33

@metibo753: hoezo jank jank onzin argumenten? leg eens nader uit.

@novemberrain: dat scheelt zeker, als we niet vorige week vrijdag tegne Jong PSV speelde maar op maandag was het zeker geen 7-0 geworden. Puur omdat dan een Maher bijvoorbeeld wel meedoet en in de JL scheelt dat behoorlijk

@nijogeth: Tweede elftallen zijn daarvoor, beloften elftallen niet. Zit nogal een verschil in. Namelijk dat beloften elftallen leeftijdsgrenzen kennen, daarom zijn die grenzen ik meen zo'n 10 jaar geleden ook ingesteld door de Knvb. Dat daar nu niks van overblijft moge duidelijk zijn.

Dat de talenten van grote clubs veel baat hebben aan wedstrijden in de JL ipv tegen elkaar in een competitie die om niks draait moge ook duidelijk zijn. Maar voor alle JL clubs brengt het verder helemaal niks behalve veredelde oefenwedstrijden tegen tegenstanders waarvan je pas bij de warming up weet wie je treft.

Ik vind dat hij hier helemaal gelijk in heeft. Er zijn clubs in de topklasse die het beter voor elkaar hebben dan clubs in de Jupiler League gezien de financiën, faciliteiten en onderkomens. Dan moet er wel een doorstroom ontstaan om deze clubs een kans te geven. De Jupiler League heeft jarenlang stil gestaan omdat men niet kon degraderen. Als je laatste werd had dat geen consequenties. Blij dat dat nu over is.

3 mei 2016 om 11:03

Maar dat komt ook omdat er in de topklasse en lager veel minder eisen zijn qua randvoorwaarden, als dit niet het geval zou zijn wilde iedereen club uit de topklasse wel promoveren.

Ik vind wel dat er een financiële steun moet komen vanuit de coöperatie Jupiler league of vanuit de ecv voor de clubs die degraderen, net zoals het bijvoorbeeld in Engeland is geregeld

3 mei 2016 om 11:04

Het probleem is dat er clubs bovenin de topklasse spelen die helemaal niet willen promoveren vanwege de strenge stadioneisen, minimum aantal contractspelers, speeltijden etc

3 mei 2016 om 11:13

Nee dat klopt. Maar ik geloof dat de regels wel versoepeld zijn voor de komende seizoenen. De Knvb heeft het natuurlijk ook aan zichzelf te wijten. Regels als dat er geen bier meer op de tribunes gedronken mogen worden in de Topklasse en dergelijken en kaartjes met aangewezen plaatsen zoals dat bij mijn club gebeurden maken het voor toeschouwers ook niet bepaald aangenamer. Daarom geloof ik wel dat de clubs zoiets hadden van: wij blijven wel lekker op dit niveau spelen en dan blijven de toeschouwers gewoon komen voordat we een situatie krijgen met zware voorwaarden en uitsupportersvakken en dergelijken.

Nu dat (deels) van de baan is wordt het voor clubs in de topklasse ook gemakkelijker om dat gat in te duiken zonder dat het ten koste gaat van de sfeer op de club. Dat juich ik toe omdat de sterkste clubs nu ook echt in de sterkste competities gaan spelen.

Overigens ben ik van mening dat die financiële steun onzin is. Het zijn bedrijven die hun eigen boontjes moeten doppen. Een slager krijgt ook geen financiële steun van de slagersbond wanneer zijn bedrijf dreigt om te vallen. Je moet gewoon je zaakjes zelf op orde hebben en zorgen dat je niet meer uitgeeft dan er inkomt. Anders ben je het betaald voetbal gewoon niet waard, zo simpel is dat. Nu moet je als Jupiler League club echt beleid gaan voeren. Vraag me af wat dit voor gevolgen heeft voor bepaalde clubs..

3 mei 2016 om 11:43

@elninoo:
Versoepeld wel, maar voor de Knvb blijft het wel een overgangsperiode. Zolang ze in Zeist niet begrijpen dat de verschillen tussen amateur- en profclubs te groot zijn en semiprofs nodig zijn als tussencategorie, kan ik me heel goed voorstellen dat amateurclubs niet willen promoveren.

Financiële steun voor degradanten zie ik ook niet zitten. Je zorgt als club zelf maar voor goede clausules in de contracten. Het is ook niet eerlijk tegen clubs die al op het lagere niveau spelen en die het wel met hun eigen centen moeten doen.

3 mei 2016 om 12:07

Dat minimum aantal contractspelers is 18. Met minder dan 500.000 euro (dus niet eens 50% van vrijwel alle begrotingen) zou je dus aan dat aantal kunnen voldoen. Dan heb je echter niet de spelers die je kampioen maken en dus geven die clubs meer uit aan spelers.

Jammer dat AZ gisteren heeft verloren van Utrecht, had me al verheugd op een avondje NAC uit oid.

Ben het verder eens met Ten Hag. Clubs die het niet kunnen betalen, moeten geen betaald voetbal gaan spelen. Constant om steun vragen gaat nergens over. Nee, dan liever beloften teams. Denk ook dat dat het niveau van de Eredivisie omhoog gaat brengen, omdat de jeugd al went aan het profvoetbal.

3 mei 2016 om 11:16

Uhm Utrecht komt al jaren geld tekort onder de streep
en wordt al die tijd al op de been gehouden door van Seumeren en andere geldschieters.

Dus vrij hypocriet van Ten Hag om dit te gaan roepen terwijl de club waar hij werkzaam is al jaren van geldschieters afhankelijk is.

3 mei 2016 om 11:20

Maar ze hebben altijd Van Seumeren nog als suikeroompje.

3 mei 2016 om 12:13

Schwarz, totdat van Seumeren zegt ik ben er klaar mee, of misschien nog wel veel erger de beste man komt te overlijden!

Wat dan? Dan doemt een Scheringa/az scenario voor Utrecht.

3 mei 2016 om 15:37

je bedoeld dat je niet weet waar je het over hebt mag hoor leg ik het je wel uit
vseumeren is geen suikeroom en geen geldschieter maar eigenaar en een eigenaar mag in zijn bedrijven investeren wat hij wilt.

3 mei 2016 om 16:58

FC Utrecht komt geld tekort en wordt op de been gehouden door van Seumeren en andere geldschieters?
Van Seumeren is gewoon de eigenaar van FC Utrecht!

4 mei 2016 om 13:20

Een eigenaar kan gewoon geldschieter zijn bij een club
Als de eigenaar geld leent aan de club is hij een geldschieter

van Seumeren is naast eigenaar/grootaandeelhouder altijd wel degelijk een geldschieter geweest.

Definitie geldschieter
iemand die anderen grote bedragen geld leent
ook wel financier,suikeroom,sponsor,geldgever genoemd

Prima,van Seumeren is op dit moment geen geldschieter bij utrecht
maar van Seumeren heeft wel altijd geld geleend aan utrecht,aangezien ze een schuld hadden bij van Seumeren die omgezet is in aandelen.

Ga je nu ook alle media emailen die hem een geldschieter noemen ipv eigenaar?

Vaak willen top amateur clubs geen eens 1e divisie spelen.
De kosten zijn te hoog en de opbrengsten te laag.
Als ze gewoon op amateur basis blijven spelen, hebben ze hun derby's, die meer geld opbrengen, dan menig andere "top" wedstrijd in de 1e divisie.

Zeer hypocriete opmerking van meneer ten Hag hier.
De reden dat Utrecht zijn broek omhoog kan houden is Frans van Seumeren die elk jaar de gaatjes in de begroting dicht. Wie is Erik ten Hag om over andere clubs te oordelen terwijl zijn eigen club al jaren financieel wanbeleid voert, echt lachwekkend.

3 mei 2016 om 12:00

hij heeft gewoon gelijk wij zijn het enige land waar een club niet kan degraderen naar de topklasse of hoofd klasse dat is toch ook een belachelijke regel , in ieder ander land kun je wel gewoon degraderen .

3 mei 2016 om 12:15

Ik snap je opmerking en punt wel, maar als het allemaal zo eenvoudig is, waarom hebben andere clubs dan geen suikeroom of manier om hun club te financieren? Je kan het toch niet Utrecht, Van Seumeren en Ten Hag verwijten dat Utrecht een rijke supporter heeft die bereid is de erfenis van zijn kinderen in een betaald voetbal organisatie te steken?

Nee, die andere clubs moeten maar gewoon hun best doen om geld te genereren. En als dat niet lukt omdat het verzorgingsgebied te klein is, er in die regio al veel betaald voetbal clubs zitten of als er te weinig bedrijvigheid is om de club te ondersteunen, dan is volgens mij veel eerder de conclusie dat die club, dus, geen (althans minder) bestaansrecht heeft en dus wellicht beter kan verdwijnen.

3 mei 2016 om 17:02

Van Seumeren is geen rijke supporter of suikeroom, hij is de eigenaar van FC Utrecht.

3 mei 2016 om 17:20


Hij is het alledrie, lijkt mij.

Om precies te zijn is hij volgens mij groot aandeelhouder. Als ik me niet vergis heeft hij niet 100% van de aandelen in zijn bezit. Dat hoeft ook niet op zich.

3 mei 2016 om 19:14

Van Seumeren bezit 99% van de aandelen.
Het resterende procent is in handen van de Stichting Beheer Aandelen, waar van Seumeren ook deel van uitmaakt.
Hij is dus eigenaar.

Uiteraard is hij ook supporter, maar geen suikeroom want je kan geen suikeroom van jezelf zijn.

3 mei 2016 om 20:26

Ah okay, dat wist ik niet. Dank voor de toelichting.

Overigens is het bezit van 51% van de aandelen al voldoende om de algemene vergadering van aandeelhouders naar je hand te kunnen zetten en daarmee, formeel, 'eigenaar' te zijn.

Daarnaast is Utrecht wel een rechtspersoon en dus 'is' Van Seumeren niet (ook) zelf Fc Utrecht. In die zin is hij, als 'suikeroom' in jurdische zin ook niet een suikeroom 'van zichzelf'. Ook al bezit hij als zichzelf wel de (overgrote) meerderheid van de aandelen. Maar goed, nu wordt het al snel een juridisch-semantische discussie. Dus ik wil het best op supporter én eigenaar houden dan. In exact die volgorde, want je moet wel een enorme supporter zijn om die tientallen miljoenen van je zuur verdiende geld in een bedrijfstak als het betaalde voetbal te investeren.

3 mei 2016 om 21:27

De Stichting Beheer Aandelen heeft slechts één functie.

Bij verkoop van aandelen dienen alle aandeelhouders akkoord te gaan.
In feite levert dat ene procent dus een vetorecht op als Van Seumeren zijn aandelen zou willen verkopen aan een andere partij.
Zo wordt voorkomen dat FC Utrecht in handen komt van een rijke Arabier of Chinees.

Dat zal Van Seumeren overigens nooit doen, maar als hij overlijdt kunnen zijn erfgenamen dat dus ook niet.


Ten Hag raakt een open zenuw maar ongelijk heeft hij bepaald niet.

In ons land hebben we veel te veel clubs die in wezen allang geen bestaansrecht meer hebben en alleen nog kunstmatig overeind gehouden worden. Clubs als Fortuna Sittard, FC Oss, Telstar enfin noem ze maar op hebben vaak een leuke en interssante historie, maar niet meer de achterban en verzorgingsgebied om zelf de broek op te kunnen houden. Vaak hebben zij hun overleven puur te danken uit het feit dat ze niet uit de Eerste Divisie konden degraderen. Het is een goede zaak dat dit nu verandert. Het gevolg zal zijn dat de zwakkeren gaan wegvallen en plaats maken voor andere clubs die wél in staat zijn hun broek op te houden. Een soort natuurlijke selectie.

En nogmaals, het is geen verwijt allemaal puur een constatering. Een club als Fortuna had destijds gewoon moeten fuseren met die drie andere noodlijdende clubs in Limburg. Roda JC handhaaft zich momenteel nog wel in de eredivisie maar gaat het komend seizoen weer heel moeiljik krijgen en zal moeten strijden om degradatie. MVV en Fortuna zijn op sterven na dood. Het is een lastig verhaal en de sentimenten zitten iedereen en de vooruitgang in de weg. Maar soms moeten sentimenten plaats maken voor realisme en eenvoud.

3 mei 2016 om 12:31

hoezo dankt Telstar zijn bestaan puur uit het feit dat ze niet konden degraderen?
Telstar voert al jaren een financieel verstandig beleid, er wordt geen geld uitgegeven dat er niet is, de businessclub floreert als nooit tevoren, het gaat financieel dus goed.
en om te degraderen moet je volgens mij laatste worden? Laatste keer dat telstar laatste werd was in 1998, dus hoezo had Telstar niet meer bestaan als de degradatie al eerder was ingevoerd?

Zelfde geldt trouwens voor Oss. Die zijn nota bene enkele jaren terug gedegradeerd in het jaar dat het wel kon. En die bestaan ook nog steeds en zijn "gewoon" teruggekomen.

3 mei 2016 om 13:06

Zoals jij er naar kijkt is één manier. Er zijn echter wat meer factoren die meespelen dan die factoren die jij noemt.

Sowieso, jij doet voorkomen alsof Telstar het wel aardig doet in de Eerste Divisie maar de feiten zijn dat Telstar sinds 1977 nooit meer op het hoogste niveau speelde. Daarnaast eindigde Telstar in 1994 nog een keer vijfde in de Eerste Divisie maar dat was de hoogste klassering in tijden. De laatste tien jaar eindigde Telstar gemiddeld tussen plek 14 en 18.

Ook dat 'verstandige financiële beleid' van jou kan ik niet helemaal plaatsen. De gemeente Velsen heeft, om te voorkomen dat Telstar uit het betaalde voetbal zou verdwijnen, in mei 2015 (dus nog maar één jaar geleden) de Westtribune moeten kopen. Daarmee was een bedrag van zeven ton gemoeid, plus nog een paar ton voor achterstallig onderhoud. Telstar zit ook alweer enige tijd in categorie 1 van het licentiesysteem van de Knvb. Dat is de categorie van de clubs in financiële nood.

Grootste probleem voor Telstar (en dat gaat ook niet veranderen) is het verzorgingsgebied. Alkmaar, Volendam en uiteraard Ajax zitten ook in die regio. Noordelijk van Amsterdam is de bedrijvigheid niet dusdanig groot dat daar voldoende ruif is voor drie of vier betaald voetbal clubs. Telstar gaat onherroepelijk verdwijnen. Als dat niet nu gebeurt, dan voorspel ik dat dit binnen vijf jaar wel het geval is. Wie weet krijg ik ongelijk, maar ik zie het gewoon niet gebeuren.

FC Oss is gewoon van hetzelfde laken een pak. Teveel clubs plukken uit dezelfde ruif. Niet alleen andere Brabantse clubs overigens, ook Nec, Vitesse en zelfs de amateurclubs uit die regio als Jvc, Babberich en andere fraaie clubs eten uit dezelfde bron. Het zijn eenvoudigweg teveel clubs.

3 mei 2016 om 13:50

hier moet ik toch even op reageren, aangezien er een aantal onjuistheden in staan.

van de plaatsen kan ik onderschrijven, echter zijn ze dit jaar keurig 12e geworden en speelden ze tot 4 wedstrijden voor het einde nog mee om de play-off-plekken.

Het verhaal van de gemeente sla je de plank mis. Telstar heeft geen cent verdiend bij die verkoop. Dit was een transactie tussen de bouwer van de tribune en de gemeente. De gemeente was juridisch al eigenaar van de tribune, alleen het gebruik van de tribune was nog op naam van de bouwer. Aangezien deze failliet ging moest het "gebruik" nog gekocht worden. Telstar kon dit niet doen, aangezien er geen bank een hypotheek ging geven aangezien er geen fysiek onderpand was. De gemeente heeft toen besloten om zelf de tribune te kopen, aangezien ze dan zelf kunnen bepalen wat er mee gebeurd en ze juridisch al eigenaar waren.
Dat ze "al enige tijd" in categorie 1 zitten is al helemaal onzin. Ze hebben precies 1 meetpunt in categorie 1 gezeten, en dat was op basis van het vangnetprincipe. Telstar moest in de jaarrekening de huurlasten vermelden maar aangezien er geen eigenaar was, kon dit niet geschat worden. Na de transactie is de jaarrekening alsnog definitief gemaakt en inmiddels staan ze weer in categorie 2. Bij het volgende meetpunt staan ze weer in categorie 3, en daar stonden ze de afgelopen jaren ook "gewoon" in.

Qua gebied is het inderdaad lastig, maar vergeet niet dat Ijmuiden een enorm havengebied zit waar heel veel bedrijven zitten. verder is er het tata-steel-terrein met heel veel grote bedrijven.

3 mei 2016 om 14:27


Ik weet niet zeker of je hier het woord 'onjuistheden' wel correct en terecht gebruikt.

Want laten we wel zijn, het kopen van die tribune door de gemeente is hoe je het ook wendt of keert een vorm van staatsteun. Niet dat ik zozeer tegen het steunen van voetbalclubs door de overheid ben (dat is weer een andere discussie). Maar het geeft natuurlijk wel aan dat Telstar, kennelijk, niet in staat was zelf de strikt noodzakelijke bouw van die tribune zelf te bekostigen.

En je vermeldt ook niet het feit dat het bouwen van die Westtribune strikt noodzakelijk was omdat Telstar anders wellicht geen licentie meer zou krijgen voor betaald voetbal, in verband met het moeten hebben van een bepaald aantal minimum plaatsen in je stadion. Heeft die tribune niet immers ook tijden lang geheel leeg gestaan omdat die oude tribune wegens gevaar niet meer gebruikt mocht worden (of vergis ik me soms, dat kan best)? Dus ook dit is een duidelijke aanwijzing dat Telstar niet structureel zelfstandig de broek kan ophouden.

Overigens zie ik inderdaad dat Telstar tot het laatste meetmoment in categorie 2 zat (voldoende, maar dat is wat anders dan dat ze kennelijk de zaken structureel voor elkaar hebben). Voor zover ik het kan overzien klopt wel wat je zegt over het weer uit categorie 1 komen. Alleen weet ik niet of dat zoals jij stelt meteen categorie 3 wordt, Dat kan volgens mij ook gewoon categorie 2 worden.

Dat ze dit jaar dus keurig 12e gaan worden dat is op zich niet slecht, maar ik blijf gewoon vinden dat een club als Telstar gewoon niet meer dan een bestaan in de marge leidt. Structureel nu onderaan in de Jupiler League bungelen is niet slecht misschien maar voor mij gewoon reden aan te nemen dat er nauwelijks structureel bestaansrecht is. Want ik weet ook wel dat Tata Steel om de hoek ligt, inclusief al die bedrijven daaromheen maar Tata Steel zit zelf enorm zwaar in de problemen (althans, vooral het Britse moederbedrijf) en als die bedrijvigheid zoveel steun zou opleveren had Telstar natuurlijk nooit zo'n marginaal bestaan geleid zoals het dat nu al jaren doet.

Enfin, het is mij er niet om te doen clubs af te zeiken of mensen voor het hoofd te stoten. Ik kijk gewoon vooral naar the big picture en stel dan gewoon vast dat er in het Noord Hollandse verzorgingsgebied teveel clubs bij elkaar zitten. Kijk naar een bolwerk als Haarlem. Roemruchte club, mooie club ook, maar gewoon kapot gegaan. Wie weet bewijst Telstar mijn ongelijk, maar ik zie het gewoon somber in.

3 mei 2016 om 14:57

Telstar was inderdaad niet in staat zelf de bouw te bekostigen. Dat kost een paar miljoen en dat heeft bijna geen enkele club zomaar op een spaarrekening staan. En de grond onder de tribune was, net als de rest van het stadion en het sportpark met andere clubs eromheen, eigenaar van de tribune. En er is nou eenmaal geen enkele bank die een tribune op de grond van iemand anders ziet aals een goed onderpand. Daarom was met Midreth (het bouwbedrijf) een deal gesloten dat zij de tribune mochten bouwen en dat daar dan huur door Telstar werd betaald. Zo ging het ook al jaren. Echter toen ging de bouwer failliet. hier kon Telstar uiteraard niks aan doen. Maar nu had de tribune opeens geen eigenaar. En Telstar kon de tribune nog steeds niet kopen aangezien ze geen goed onderpand hadden. de gemeente heeft dit toen gekocht en verhuurt dit nu aan de club. Ik weet niet of dit staatssteun is, de gemeente verdient er (uiteindelijk) ook aan. De aankoop kostte ik meen iets onder de miljoen en voor het gebruik betaalt Telstar een (door een onafhankelijke) partij bepaalde, marktconforme huur. van ruim een ton per jaar. Is dit staatssteun of een investering van de gemeente waar ze uiteindelijk aan gaan verdienen? het is niet dat Telstar er veel mee is opgeschoten

Inderdaad had Telstar een probleem gehad als de tribune geen nieuwe eigenaar had gehad. Maar aan de andere kant, want had de gemeente er mee opgeschoten als de licentie was ingetrokken? Dan zat de gemeente met een stadion op haar grond met een tribune waar zij geen eigenaar van zijn (de curator van Midreth was dan nog eigenaar geweest) waar ze dus niks mee kunnen.

Nee dat klopt niet, de oude tribune heeft inderdaad een tijdje leeg gestaan omdat in de loop van het jaar met de sloop en bouw zou worden begonnen. daarom zijn er toen speciale tribunes geplaatst achter het doel zodat niet halverwege het seizoen een verhuizing plaats moest vinden.

Ze zaten bij het laatste moment nog in categorie 2 omdat je een aantal malen aan een bepaalde eis moet voldoen om weer in 3 te komen.aangezien ze het meetpunt ervoor nog in 1 zaten kunnen ze niet in 1x doorstromen naar 3. Maar de club heeft de verwachting al uitgesproken dat ze de volgende keer weer in 3 zitten. In 3 zaten ze immers de jaren ervoor ook.

Natuurlijk is Telstar een kleine club en zullen ze niet snel groot worden. Maar is dat erg? Zoalng Telstar netjes iedere maand de huur, salarissen en andere kosten kan betalen zijn ze een volwaardige betaald voetbalclub. Er zijn genoeg clubs omgevallen laatste jaren zoals de door jou genoemde buurman Haarlem. Misschien zegt het toch iets over het beleid dat Haarlem (in het zelfde verzorgingsgebied) het niet redt en Telstar wel?

het spelersbudget is zelf omhoog gegaan laatste jaar en voor komend seizoen liggen alle belangrijke spelers van dit seizoen al vast. Met de verkoop van Tissoudali (vraagprijs 3 ton) kom er zelf mogelijk nog meer vrij en zo wordt er gebouwd aan een stabiele club waarvan de doelstelling is om rond de 10e plek te spelen.

maar laten we ophouden met deze discussie, want ik heb niet het idee dat wij het ooit helemaal eens zullen worden
de toekomst zal het uitwijzen maar ik zie Telstar zeker niet zomaar verrdwijnen.

3 mei 2016 om 17:32

Of het nou daadwerkelijk ongeoorloofde staatssteun is of niet dat durf ik niet te stellen. Ik zeg er eerlijk bij dat ik een beetje uit de heup geschoten heb en niet heb getoetst aan alle criteria die het Europees Verdrag en de rechtspraak daaraan stellen. Ik weet wel dat allerlei constructies, zelfs diegenen die het overheidsorgaan geld opleveren (zie ook die deal tussen PSV en de gemeente Eindhoven), waarbij door de overheid gefinancierde voordelen door ondernemingen worden genoten als ongeoorloofde staatssteun wordt gezien.

Nou ja, hoe dan ook, nogmaals, ik ben daar op zich niet eens op tegen.

Hoe dan ook, het is verder ook niet zo belangrijk dat we het met elkaar eens zijn of niet. Ik doe het voor een mooie discussie op basis van argumenten en inhoud. Zoals deze discussie. Dank daarvoor. En voor de rest hoeft Telstar van mij absoluut niet te verdwijnen. Ik heb alleen mijn pijlen gericht op een serie clubs die, in mijn ogen, eigenlijk geen zelfstandig bestaansrecht (meer) hebben en op den duur beter kunnen verdwijnen. Misschien heb ik daarbij Telstar ten onrechte betrokken. Als ze het hoofd boven water kunnen houden verder, ja dan heb ik gewoon ongelijk. Maar we zullen het wel gaan zien dan.
Vooralsnog bestaan ze in ieder geval nog.

die hele jupilerleague slaat nergens meer op met al die jong elftallen die voor spek en bonen mee doen.
begin gewoon een jong competitie en de jupilerleague maak de eisen wat minder streng en er willen genoeg amateurclubs promoveren.

Volgens mij haalt hij wat dingen door elkaar. Voor een gezonde voetbalpiramide heb je geen jong teams nodig die de competitie vervalsen.

Lekker grote bek van een clubs die al meer dan 30 miljoen van de gemeente heeft mogen incasseren omdat ze anders failliet gingen, en hierdoor nog eredivisie voetballen. Zonder gemeente steun hadden ze dezelfde zorgen als andere JL clubs.

En het is wel betaald voetbal als er gewoon 2 clubs zomaar in een divisie gegooid worden, en een andere club zomaar uit het niets kan promoveren vanuit een divisie die niet eens meedoet in de voetbal piramide?

Begin eens in de 5e klasse van Jong Utrecht, zien we je wel over een aantal jaar als je naar het 2e niveau van Nederland wilt, promoveer je maar op de correcte manier.

Wat een waardeloos systeem echt waar, waarom niet de gehele JL afschaffen en gewoon beginnen met de Jong teams, want dit is wat de Knvb blijkbaar wil.

3 mei 2016 om 19:28

Als Jong FC Utrecht nog één punt pakt zijn ze landskampioen.
Dan promoveren ze toch op de correcte manier?

Verder vraag ik me af wanneer FC Utrecht volgens jou meer dan 30 miljoen euro van de gemeente heeft mogen incasseren.

Ik vind dat hij hier volkomen gelijk in heeft!
Daarom snap ik Feyenoord hierin niet... Te weinig contractspelers, blabla.
Geef dan wat A-jeugd spelers een beginnend prof contract of iets dergelijks.
Dat ze zelfs bijna overwogen om geen jong-feyenoord in te schrijven voor volgens seizoen snap ik al helemaal niet. Leuk om ze bij een RKC of FC Den Bosch te stallen, maar verhuur gebeurt toch al, dus probeer je jeugd elftal gewoon zo hoog mogelijk te laten spelen.
Kijk naar Jong-Ajax en Jong-PSV, die doen daar gewoon een hele hoop ervaring op.
Enige nadeel daarvan vind ik dat wanneer basisspelers van het 1e elftal terug van een blessure komen, daar ook gaan spelen, waar Jupiler league clubs weer op tegen zijn, wat ik ook wel kan begrijpen.
Maar goed, ten Hag heeft gewoon gelijk.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren