Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Als dat gebeurt, moeten Barcelona en Espanyol uit de competitie stappen’

Laatste update:

De onafhankelijkheidsbeweging in Catalonië is de laatste jaren gegroeid en een aanzienlijk deel van de inwoners zou graag zien, dat Catalonië gescheiden wordt van Spanje. Dat kan echter problemen opleveren voor de Catalaanse profclubs, en dat zijn er nogal wat. Voorzitter Javier Tebas van de Liga de Fútbol Profesional (LFP), het competitiebestuur in de Primera División, spreekt dan ook waarschuwende woorden.

Op 9 november is er een referendum over de onafhankelijkheid van Catalonië ten opzichte van Spanje. In gesprek met Onda Cero zegt Tebas dat er gevaar dreigt bij een positieve uitkomst. “Als dat gebeurt, moeten Barcelona en Espanyol uit de Primera División stappen. Waarom? De sportwet in Spanje heeft een toevoeging dat er alleen clubs uit één niet-Spaanse staat mogen meespelen in de competitie, en dat is Andorra.”

Tebas benadrukt echter dat het misschien niet zo’n vaart zal lopen als hij zelf schetst. “Barcelona en Espanyol zouden erin kunnen blijven, maar dan moet het parlement wel een wetswijziging goedkeuren en doorvoeren. We zullen moeten afwachten of de betrokken partijen daarmee akkoord gaan of niet.”

Denk jij dat Barcelona en Espanyol gewoon in de Primera División blijven?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Nee. Als Catalonie zo graag onafhankelijk wil zijn, doei Barcelona en Espanyol. Maar wie ben ik om iets te zeggen.

7 oktober 2014 om 12:21

Jij bent Ekogs en geeft je mening.
Je hebt overigens gelijk, als Cata het wilt kunnen ze opsodemieteren.
Zie het nog gebeuren ook met de rare politiek die ze in Spanje hebben..

7 oktober 2014 om 13:07

Op het moment dat er zelfstandigheid zou komen, dan moeten er op veel vlakken dingen geregeld worden, omdat Catalonië toch altijd een bijzondere positie zal innemen. Er zullen altijd specifieke samenwerkingsvormen worden opgezet, omdat een 'nieuw' land van deze omvang vrijwel niet zelfstandig kan beginnen.

Als je Andorra als voorbeeld neemt, dan zijn die politiek (bijvoorbeeld op defensie) 100% afhankelijk van Frankrijk en Spanje. Ze hebben ook nooit een eigen munt gehad, voor de Euro werden de Spaanse en Franse valuta gebruikt. Als dat soort afspraken voor Catalonië worden gemaakt, dan is een afspraak over sport ook zo geregeld.

Ik vind 'opsodemieteren' ook een beetje een tragische manier van praten over mensen die gewoon streven naar meer eigen identiteit. Als er draagvlak is voor een eigen staat, waarin op bijzondere vlakken wordt samengewerkt, dan moet dat gewoon kunnen.

7 oktober 2014 om 13:27

Ik vind het dan weer tragisch dat je je eigen identiteit wil laten afhangen van je landsgrenzen. Alsof dat bepaalt wie je bent. Maar goed, wie ben ik.

En inderdaad, in zo'n geval moet er heel wat geregeld worden. Veel van die zaken zullen ook een stuk belangrijker en dringender zijn dan een paar voetbalclubs. Als puntje bij paaltje komt zal de bond ook wel zijn staart intrekken, want wat hebben ze er nu bij te winnen om één van de twee grootste clubs uit de competitie eruit te gooien. We hebben in Schotland gezien dat dat de spanning nu niet bepaald ten goede komt...

7 oktober 2014 om 14:00

Het voetbal is nog het kleinste probleem. Bij onafhankelijkheid zijn ze echter ook geen lid meer van de EU, met alle nadelen die daaraan verbonden zijn. Ik weet dan ook nog niet of Spanje dan wel akkoord zou gaan met een toetreding.

7 oktober 2014 om 15:40

La Liga gaat wel akkoord met een aanbod van Barca om erin te blijven. Dat levert ze namelijk miljoenen op en dat kan Spanje niet missen.

7 oktober 2014 om 19:05

Ik vraag me ten zeerste af of niet-lidmaatschap van de EU wel zo'm probleem is. Ik denk dat het eerder een zegen zou zijn voor Catalonië. Kijk eens naar Ijsland, die hebben het verrotte Westerse systeem met hun corrupte bankiers en wat diens meer zij het land uitgezet en sindsdien gaat het daar crescendo.

De Spaanse regering zal denk ik wel hiermee gaan dreigen om deze economisch sterke regio voor het land te behouden. Een groot deel van de Catalanen is voor, maar da's nog geen zekerheidje voor de gewenste uitslag.

7 oktober 2014 om 12:21

Dat denk ik niet. Er zullen een hoop wetten worden aangepast als dit doorgaat dus waarom die sportwet niet. Er is in ieder geval wel belang bij. Sport is niet onbelangrijk.

7 oktober 2014 om 12:27

Ze kunnen idd niet van twee walletjes gaan eten.

Mooi voor Real Madrid natuurlijk, bijna gegarandeerd kampioen dus kan de meeste energie in de Champions League gestoken worden.

7 oktober 2014 om 12:31

Vergeet je Atletico niet?

7 oktober 2014 om 12:35

Het zou kunnen tenslotte speelt Monaco ook in Frankrijk,maar er zal wat moeten worden aangepast,en Real en Barcelona kunnen niet zonder elkaar,de competitie zou enorm dalen in waarde wat Madrid niet kan gebruiken. Zie het dus niet gebeuren en er zullen gewoon wetten veranderen.

7 oktober 2014 om 12:35

Atletico heeft een uitzonderlijk goed jaar gedraaid. Ik denk niet dat ze dat kunstje weer kunnen flikken.

Heel veel respect voor Simeone die het onmogelijke heeft gepresteerd hoor. Al is hun voetbal niet om aan te zien uiteraard.

7 oktober 2014 om 12:37

Mwah kijk naar Bayern München, zo kan het ook. Dan vind je wel een rivaal in de Champions League. Real en Barca kunnen dan zelfs bij elkaar in de groepsfase terecht komen.

Natuurlijk kan je wel constructies bedenken zoals bij Monaco en Wales. Maar daar is sprake van toenadering terwijl men vroeger gescheiden was. Nu is er sprake van afzondering en vind ik gewoon dat men de voor- en nadelen tegen elkaar af moet wegen en niet van twee walletjes moet gaan eten.

7 oktober 2014 om 12:38

Athelico is elk jaar wisselvallig omdat als ze een goed seizoen draaien direct worden leeg gekocht. Ik zeg hier niet trouwens dat athelico geen outsider voor de titel is want dat zijn ze. Maar mocht Barça vertrekken dan is Real topfavoriet ieder seizoen opnieuw

7 oktober 2014 om 12:44

Het is Atletico Madrid en Atheltic Bilbao

We moeten trouwens niet alleen naar Atletico kijken. Valencia en Sevilla zijn ook weer groeiende en wie weet dat de Baskische clubs ook weer een rol gaan spelen in de top.

7 oktober 2014 om 12:56

Jawel,maar de waarde van de competitie zou wel dalen waardoor Real minder tv gelden incasseert,de spelers minder kunnen verdienen,dus zouden ze de slag op Europees gebied kunnen missen wat ook voor Barcelona geld uiteraard. Denk dat ze t geen van allen willen maar was dit stuk al niet al eens eerder in vz geschreven?

7 oktober 2014 om 13:00

Ik betwijfel of de waarde van de Spaanse competitie daalt. Er zijn tal van subtopclubs die het gat willen opvullen dat er ontstaat.

De Catalaanse competitie zou wel van een laag niveau zijn. Espanyol is hoogstens middenmoot in La Liga en wie zijn er eigenlijk nog meer? Krijgen we dan Barca - Barca B?

7 oktober 2014 om 13:02

Onzin, alle sponsors en talenten van Barca gaan gewoon over naar andere clubs die daarmee aantrekkelijker worden.

7 oktober 2014 om 13:03

Mooi voor Real? Ik weet niet of Celtic er bijv. zo blij mee is geweest dat de Rangers zijn vertrokken uit die competitie. Je wilt toch de beste zijn door je concurrent uit te schakelen, niet kampioen worden omdat er geen betere zijn. Als Ajacied hoop ik ook oprecht dat een Feyenoord nooit uit de Eredivisie zal verdwijnen. Die klassiekers en het onderling jennen van collega's en vrienden maakt voetbal juist mooi.

7 oktober 2014 om 13:06

Je kan het niet vergelijken met Celtic. De Schotse competitie kende idd alleen Rangers en Celtic. In Spanje heb je Valencia, Sevilla, Atletico Madrid, Athletic Bilbao, Real Sociedad, Villareal.

Real is wel torenhoog titelfavoriet maar wie weet hoe het er voor staat over 5 jaar. Misschien zijn de clubs die ik net noemde dan wel gegroeid vanwege meer TV geld, meer sponsoring, meer deelnames aan de Champions League.

7 oktober 2014 om 13:08

Helemaal niet mooi voor madrid de competitie verliest aanzien, kijk maar naar schotland

7 oktober 2014 om 13:11

Tja maar met alle respect voor Valencia,Valencia-Real zal nooit geen Barcelona-Real zijn net als De klassieker hier altijd meer aandacht zal hebben dan welke andere wedstrijd. Pers,trainers,spelers iedereen is daar al weken mee bezig maar denk dat deze discussie eigenlijk onnodig is,hoor dit verhaal al meer dan 35 jaar namelijk

7 oktober 2014 om 13:15

Real - Barca kan dan nog steeds, maar dan in de Champions League.

7 oktober 2014 om 13:21

Want jij denkt dat de kampioen van de net nieuwe Catalaanse competitie in de Champions League terecht komt?

Edit:

Ze zullen volledig op 0 beginnen qua coëfficiënten, en dus nog onder de 3 laatsten zitten:

51. Malta
52. Andorra
53. San Marino

Liechtenstein bijvoorbeeld, heeft geen eens een CL voorronde ticket.
Die kunnen enkel Europa League spelen.

Bovendien, wie zegt dat Catalonië dan bij de Uefa zal worden aangesloten?

7 oktober 2014 om 13:31

Haha dat zou wel grappig zijn. Nou ja dan moeten ze maar een tijdje wachten. Tenzij er een leegloop van spelers komt omdat die niet de eeuwige jeugd hebben.

7 oktober 2014 om 15:54

Neeeee geen classico meer en 9 van de 10 keer is real in december al kampioen neeeeee

7 oktober 2014 om 19:18

Atletico is geen blijfer. 1x kampioen worden met een ultra defensiefe ploeg en doelpunten uit stilstaande fases lukt niet vaak. Maar ik hoop wel dat atletico elke jaar kan meedoen voor de titel maar ik vrees ervoor.

7 oktober 2014 om 20:54

Ook het land op de laatste plaats in de ranglijst stuurt de landskampioen naar de CL, de eerste voorronde voor kampioenen om precies te zijn. Die kampioenen-voorrondes zou Barcelona fluitend doorheen gaan. Liechtenstein heeft alleen geen CL-ticket omdat ze geen eigen competitie hebben. Hun clubs spelen in de Zwitserse competitie mee en alleen de winnaar van de Liechtensteinse beker gaat Europa in.

7 oktober 2014 om 21:05

Kijk, niets aan het handje dus. Gewoon weer een Clasico met een beetje geluk.

Bedankt voor de info Kralinger.

8 oktober 2014 om 08:56

Inderdaad! Bedankt voor de info Kralinger. Wist dit niet!

Maar hoop echt niet dat het allemaal gaat gebeuren, Barcelona hoort gewoon in La Liga!

7 oktober 2014 om 12:37

Ik hoop het ook. Al die catelanen ook uit het Spaanse elftal. Als je onafhankelijk wil zijn, dan moet je ook echt doorzetten. Spanje heeft dan geen reden meer om ze te laten profiteren van de Spaanse competitie. Waarom zouden ze die sportwet voor hun moeten aanpassen?

7 oktober 2014 om 12:55

realww omdat barca een van de grotere clubs van de Primera division is, als barca eruit stapt zal de competitie oersaai worden. Maar overigens snap ik je haat als madrista.

7 oktober 2014 om 13:05

De spaanse competitie en het spaanse elftal hebben de catalanen net zo hard nodig als andersom. Een scheiding van Catalunya en Spanje zal desastreuze gevolgen hebben voor de sport wereld in spanje. Niet alleen voetbal maar ook basketbal zal achteruit gaan. Spelers als de gasol broers en navarro kunnen niet meer mee doen met de spaanse selectie.
Ook in de motorsport, marc marquez, dani pedrosa, pol en aleix espargaro vallen dan niet meer onder de spaanse vlag.
Kortom een scheiding van catalunya en spanje zal een enorme deuk geven aan de sportieve aanzien en prestaties van spanje.

En el clasico is gewoon de grootste wedstrijd van de wereld. De rivaliteit, afgunst en haat tussen de twee is ongeëvenaard. Maar dit zorgt er dan wel voor dat ze elkaar nodig hebben. Diep van binnen is er gewoon een haat/liefde verhouding. Catalunya moet gewoon bij spanje blijven :';

7 oktober 2014 om 13:09

Monaco speelt toch ook in de Franse competitie? Ik zie het probleem niet zo.

7 oktober 2014 om 13:10

Daarvoor zou de sportwet aangepast moeten worden. Dus er is wel degelijk een groot probleem.

7 oktober 2014 om 16:17

Real WW

Die madridistas bakken helemaal niks van...
alle prijzen van Spaanse elftal zijn gewonnen door het spel van Barcelona....

kijk naar Real CL gewonen en toch drama WK....
hoe zal dat komen... natuurlijk real koopt en nog eena koopt dua geen spanjarden van hoge niveau.

als catalanen er niet zijn dan wordt spanje niet eena gekwalificeerd.

8 oktober 2014 om 16:44

Want Casillas, Ramos en Xabi waren niet belangrijk en toen het fout ging zijn zij de reden dat het misging. Je manier van denken geeft mij meerdere ziektes tegelijk

7 oktober 2014 om 12:58

Eens! Maar er speelt zoveel geld mee dat, dat natuurlijk nooit gaat gebeuren.

7 oktober 2014 om 13:40

As Monaco zit toch ook in de franse competitie dus waarom Barca en Espanyol niet?

7 oktober 2014 om 14:20

Geen el classico meer :/

Alsof het Catalaanse volk zich dan nog druk gaan maken over voetbal. Maar ik zie deze onafhankelijkheidsbeweging niet slagen, volgens mij moeten alle Spaanse provincies stemmen en ik denk dat het merendeel het verzoek afwijst om stabiliteit te blijven garanderen (voor wat 't waard is in Spanje, lol).

7 oktober 2014 om 13:51

Wat jij zegt klopt dat staat in de spaanse grondwet, maar die is uit 1978, en de catalaanse autonomie en wetten zijn van ver daarvoor. Dat is het punt, en in de catalaanse wet mag je het volk raadplegen, en als die ergens voor kiest mag dat doorgevoerd worden. Dus daarom gaan spanje en cat naar het eu hof.

7 oktober 2014 om 14:48

Maakt niet uit. De hoogste wet in Spanje is de grondwet. Je kan wel een referendum houden maar die zou altijd tegen de grondwet ingaan wat verboden is. Ze zullen dus eerst de grondwet aan moeten passen (waar ze in Spanje verdomd traag mee zijn, ze zijn ook nog bezig met die koninklijke opvolgwet). Ook Europesche wetten staan onder de grondwet daarom heeft dat ook geen zin. Nee Catalunya blijft gewoon bij Spanje, misschien dat ze net als Schotland of de staten in Duitsland meer autonomie krijgen maar meer niet.

De Spaanse competitie zonder Barcelona verliest direct een groot deel van zijn (amusements-) waarde.
Dat zou betekenen dat Real 8 van de 10 keer kampioen wordt.

7 oktober 2014 om 12:19

Zeg maar gerust 10 van de 10

7 oktober 2014 om 12:23

Volgens mij is Atletico vorig jaar kampioen geworden.

7 oktober 2014 om 12:23

Zoals vorig jaar zeker?
Mocht Barca eruit gaan gaat het geld dat naar hen zou gaan nu naar andere clubs gaan. Niet alleen het tv geld maar ook de sponsoren etc. De subtop wordt nu al sterker en dat zal dan nog sneller gaan.

7 oktober 2014 om 12:37

Dan zal Real als enige bewezen absolute topclub ook meer geld krijgen, gevolgd door Atletico en daaronder weer clubs als Sevilla en Valencia. Dus die theorie gaat niet helemaal op.

7 oktober 2014 om 12:47

Maar geld is niet echt een issue voor Real...

7 oktober 2014 om 12:55

Maar alles wat Real krijgt, dat krijg de andere clubs niet en kunnen zich dan niet zo goed versterken.

7 oktober 2014 om 16:20

als he 602 miljoen schulden hebt dan is het echt wel een issue

7 oktober 2014 om 19:22

Fcb je moet je eigen clubbie wat beter gaan volgen dan kom je recht in de rechtbank terecht waar barca tegenwoordig een verblihfsvergunning heeft moeten aanvragen

7 oktober 2014 om 12:28

Maakt mij niet uit hoor als Barcelona er uit stapt. Real Madrid speelt gewoon prachtig voetbal. Zondag 5-0 tegen Bilbao was echt genieten. Amusementswaarde genoeg.

7 oktober 2014 om 12:32

Celtic taferelen krijg je dan, gebrek aan aantrekkingskracht zorgt voor minder interesse en minder inkomsten.

7 oktober 2014 om 12:38

Celtic speelt geen prachtig voetbal. Real blijft de grootste club ter wereld. Sommigen claimen nu toch ook dat Bayern dat zou zijn?

7 oktober 2014 om 13:07

Dus je bent de grootste club van de wereld als je prachtig voetbal speelt? Zijn wel meer clubs in de wereld die fantastisch voetbal op de mat leggen.

Welke aspecten maken volgens jouw een club de grootste club ter wereld? Omzet? Aanhang? Behaalde resultaten?

7 oktober 2014 om 13:22

Ik weet niet of Real dan wel de grootste club blijft. Sowieso zijn ze relatief recent pas clubs als United voorbijgestreefd op enkele vlakken.

Het formaat en de waarde van Madrid hangt hoe dan ook gedeeltelijk samen met Barcelona. Met een vertrek van Barcelona daalt ontegenzeggelijk de waarde van de Liga Bbva en dat raakt Madrid zeker.

Sowieso vind ik dat 'wij zijn de grootste' gedoe altijd maar een beetje kinderachtig. Er zijn enkele clubs in de wereld die zeg maar stuivertje wisselen op het gebied van waarde, prestaties, sponsordeals, supportersschare, etc. Wat maakt het nou uit of Bayern momenteel nou net wel of niet iets groter is op bepaalde vlakken? Maakt dat de club Real Madrid dan ineens minder mooi of iets mooier?

7 oktober 2014 om 13:23

Hoe lang blijft dat als de tv-gelden terug gaan lopen omdat er minder mensen kijken naar de Spaanse competitie? Met name vanuit het buitenland komt veel geld binnen en die kijken echt alleen maar voor Real. Met het vertrek van Barcelona gaan veel kijkers en geld mee. Dat gaat Real ook voelen, weet je hoeveel el classico voor beide kampen alleen al oplevert aan kijkers+geld wereldwijd? Real en Madrid hebben elkaar keihard nodig en Spaanse competitie hen beide voor het geld en de status.

7 oktober 2014 om 13:32

Tsja dat TV geld gaat dan toch naar Barcelona. Dus wat maakt het uit? Minder TV geld en veel minder geld naar Barcelona? Denk dat de andere clubs uit La Liga er op vooruitgaan hoor.

7 oktober 2014 om 14:03

Veel te simpele rekensom. Het Barca tv-geld missen de andere clubs niet direct (wellicht indirect wel in dikke transfersommen de Barcelona betaald), maar de kans is groot dat ze dan nog minder krijgen dan nu vanwege de devaluatie van de competitie. Naast alles recettes die ze mislopen aan uitverkochte stadions en reclame inkomsten voor wedstrijden tegen Barcelona. Ik weet niet waar jij deze financieel optimistische blik vandaan haalt als Barcelona uit de competitie zou verdwijnen.
Denk namelijk niet dat de penningmeesters en directie van die clubs Barcelona willen zien vertrekken. Heel )en dan ook echt heel) misschien gaan de kleinere clubs er iets op vooruit (denk het niet), de grote clubs gaan achteruit als er minder internationale belangstelling voor is. Als geheel zal de Spaanse competitie erop achteruit gaan.

7 oktober 2014 om 14:11

Meestal haalt Barcelona spelers uit het buitenland. Dit jaar is een uitzondering lijkt mij. Vroeger had je David Villa maar dat is alweer lang geleden.

Het is afwachten wat er zal gebeuren. Indien de huidige subtop de stap naar de top maakt dan gaat men er op vooruit. Zo niet dan heb je gelijk hoor. Maar dan is er nog weinig aan de hand vind ik.

7 oktober 2014 om 15:59

Wow catalonia zegt iets dat tegen de waarheid aanleunt. Als dat geen primeur is voor vz

7 oktober 2014 om 12:45

Dan gaan wel om en nabij de 150 miljoen aan tv-gelden gewoon naar andere clubs, en geloof me dat die zo ongeloofelijk weinig krijgen nu dat, het een grote vooruitgang in competitie zou betekenen zeker van nummer 2-20, dan krijgt Real Madrid gegarandeerd nieuwe uitdagers, net als in het verleden. Valencia komt eraan, Sevilla draait weer lekker en als Atlético het vast kan houden na vorig seizoen. Heb je echt wel strijd bovenin.

7 oktober 2014 om 12:47

Juist, zo is het. Waarschijnlijk wordt de competitie er alleen maar leuker van.

7 oktober 2014 om 13:18

Dat is te kort door de bocht.
De hoogte van de tv-gelden worden bepaald door het aantal kijkers en een groot deel daarvan komt ook door de verkoop van tv rechten in het buitenland. Hoe je het ook went of keert er valt gewoon een substantieel deel aan kijkers weg zonder Barcelona zowel in Spanje als erbuiten. Dat betekend dat de tv-gelden niet zullen stijgen maar eerder zullen dalen omdat de verkoop van de competitie minder aantrekkelijk is geworden (met name buiten Spanje). De clubs die jij noemt zijn voor veel voetbal fans buiten Spanje niet aansprekend genoeg om er echt in geïnvesteerd te raken, ook niet met een beetje extra geld.

7 oktober 2014 om 13:33

Ik kan alleen voor mezelf spreken en ik kijk graag naar andere clubs uit La Liga hoor. Valencia, Sevilla en Athletic Bilbao zie ik graag voetballen.

7 oktober 2014 om 13:56

Maar jij brengt ook niet 150 miljoen in het laadje

7 oktober 2014 om 14:14

Ik denk dat het snel kan gaan hoor. Als Valencia zo blijft spelen dan krijgen ze ook meer aandacht hoor. En ik vraag me af hoe het met Sevilla zit die regelmatig de Europa League wint de afgelopen 10 jaar.

Kijk naar Italië. Napoli heeft daar geprofiteerd van de terugval van de clubs uit Milaan. Ook AS Roma heeft veel sympathisanten gewonnen.

Monaco mag toch ook gewoon spelen in het Franse competitie en die zijn toch echt onafhankelijk, ze maken hier wel een heel groot probleem van.

7 oktober 2014 om 12:21

Ja ze hebben het toch ook over de sportwet in Spanje, dat kan in Frankrijk toch heel anders zijn.

7 oktober 2014 om 12:23

geld kan veel veranderen, ook de sportwet in spanje. Barcelona levert spanje zoveel geld op en geloof mij maar dat ze die inkomen niet kwijt willen.

7 oktober 2014 om 12:25

Barcelona heeft ook een hele hoge belastingschuld bij de Spaanse Staat.
En al het voetbaltoerisme valt natuurlijk weg als Spaanse inkomsten he als Catalonië onafhankelijk wordt.

7 oktober 2014 om 12:33

belastingschuld val wel mee hoor. barca lost elke jaar heel wat af. en barcelona leeft niet alleen van voetbaltoerisme.

7 oktober 2014 om 13:10

Maar in Spanje wordt voor Andorra ook al een uitzondering gemaakt.

7 oktober 2014 om 13:03

Monaco heeft afgelopen jaar ook 50 miljoen voor betaald om mee te blijven mogen spelen!

Haha dan kunnen ze die competitie net zo goed helemaal opheven en afschaffen. Dan wordt madrid fluitend kampioen. Met twee vingers in de neus...

Monaco zit toch ook in de ligue 1, moet gewoon kunnen. Denk die onafhankelijkheid sowieso nog een poos kan duren, zitten ze in Madrid niet echt op te wachten.

Lekker eigen liga beginnen
Incl B elftallen zijn er 61 clubs in Catalonië
Gaan met die banaan!

7 oktober 2014 om 12:39

En wat levert het kampioenschap op? Voorronde Europa League? Minder inkomsten? Nutteloos dus.

7 oktober 2014 om 12:44

En wie wil er dan nog voor Barça spelen want de aantrekkingskracht van de competitie is weg en word het net als Celtic een alleenheerser. Niet veel spelers zien daar een uitdaging in.

7 oktober 2014 om 13:53

Lekker serieus nemen ook ...

7 oktober 2014 om 20:03

Reageer dan gewoon lekker niet.

Tja ik snap wel dat ze in Spanje denken van als jullie zo graag onafhankelijk willen worden, mogen jullie her zelf ook verder uitzoeken.

Net als bij de stemming in Schotland, doen partijen er van alles aan om te voorkomen dat een deelstaat zich afscheidt. Dreigen met het uitsluiten van Barcelona en andere Catalaanse clubs in de Primera Division is een van die middelen. Maar aangezien dat net zo schadelijk is voor de competitie zelf als voor Barcelona, zal dit natuurlijk nooit gebeuren.

7 oktober 2014 om 12:26

Hoezo dreigen? Het is toch als je er over nadenkt gewoon logisch dat niet Spaanse clubs niet in de Spaanse competitie mogen spelen.

Als ze zo graag onafhankelijk willen worden, moeten ze ook de gevolgen daarvan aanvaarden.

7 oktober 2014 om 12:35

Nee, dat is niet logisch als een club al een lange historie in het Spaanse voetbal heeft. Het argument dat "ze" onafhankelijk willen zijn en dat "ze" dan ook maar de consequenties moeten aanvaarden, is onzin aangezien het helemaal niet duidelijk is of de bestuurders van Barcelona zo blij zijn met een onafhankelijk Catalonië, met andere woorden: het zou wel eens twee keer een andere "ze" kunnen zijn.
Daarnaast is het ook nog eens een loos dreigement dat hij zelf al afzwakt want deze bestuurder weet drommels goed wat een vertrek van Barcelona voor gevolgen heeft voor de Spaanse competitie.

7 oktober 2014 om 13:38

In het Spaanse voetbal ja, omdat het een club was die in Spanje speelde. Als ze onafhankelijk zijn is dat niet meer. En misschien heb je weer 30 andere ze's met weer een andere mening. Als Barcelona tegen is moeten ze dat uitspreken, maar dat zullen ze nooit doen hoor.

Maar goed dat hele referendum is niet eens bindend en het is maar de vraag of het door gaat omdat het in strijd is met de Spaanse wet.

Als dat gebeurt kunnen spelers zoals iniesta, busquet, valdes, pique en fabregas ook niet meer uitkomen voor spanje toch zijn allemaal geboren in catalonie/barcelona. Zou de spaanse bond zich alleen maar in de vingers mee snijden.

7 oktober 2014 om 12:30

Iniesta is geen catalaan. Maar Spanje kan best zonder die spelers hoor. Wat te denken van deze opstelling:

Casillas
Carvajal
Azpilicueta
Ramos
Moreno
Parejo
Itturaspe
Iniesta
Silva
Isco
Alcacer
7 oktober 2014 om 12:42

Dikke prima inderdaad.
Hoop dat ze nu eindelijk eens doorpakken en Catalunia afscheiden van Spanje.

7 oktober 2014 om 12:58

Costa spits lijkt me. Pique en Valdes kunnen ze gemakkelijk missen. Fabregas vang je op met Silva of Isco, Busquets is wel een groot verlies maar dat wordt ook te zijner tijd wel opgevangen.

7 oktober 2014 om 13:03

Costa werkt niet bij Spanje. Vechtvoetballer die bij Chelsea en Atletico op zijn plek is. Als je behalve de goals van Alcacer ook zijn assists ziet dan weet je dat hij perfect is voor Spanje. Alleen zijn jeugdigheid spreekt nog tegen hem misschien.

Itturaspe speelde goed tegen Real Madrid op zondag. Ook al verloren ze 5-0, hij gaf een aantal prachtige passes en was ook sterk in de duels.

7 oktober 2014 om 13:30

Itturaspe is mij ook positief opgevallen.

7 oktober 2014 om 20:05

Illarramendi?

7 oktober 2014 om 20:30

Dan moet Illaramendi eerst wel een basisplaats krijgen bij Real vind ik. Dat zie ik niet gebeuren met Modric en Kroos voor hem.

Bovendien is Itturaspe op dit moment echt aantoonbaar beter.

Dit is gewoon bullshit.

Natuurlijk wil de LFP Barca en Espanyol niet verliezen, dus als dit gebeurt gebruiken ze gewoon hetzelfde manier net als Monaco en Swansea om toch in de competitie te blijven.

7 oktober 2014 om 12:41

Helemaal mee eens
.
Los daarvan; Spanje wil al jaren dat Catalonië (en ook het Baskenland) bij Spanje blijft, terwijl deze 2 'provincies' zich los willen koppelen. Door nu te zeggen dat de clubs in Catalonië gelijk niet meer mee mogen doen met de competitie, leggen ze er extra veel druk op.
LFP zonder Barcelona... Kun je net zo goed helemaal stoppen, als er geen Real - Barcelona wedstrijden meer zijn. (met alle respect naar clubs als Valencia, Ateltico en Sevilla)
Kijk maar naar wat er nu gebeurd in Schotland zonder Glasgow Rangers... Amusementswaarde gedaald met 80%

Ondanks dat ik niet voor barcelona maar voor real ben wil ik dat niet. Barcelona hoort gewoon in de primera division.

Dan sluiten die twee clubs zich aan bij Portugal of Frankrijk, zo simpel kan het zijn.

7 oktober 2014 om 12:31

Zou jij zitten te springen om Schalke en Dortmund in de eredivisie? Kan me voorstellen dat grote clubs in Frankrijk en Portugal er geen trek in hebben, en dat de kleine clubs het niet zien zitten om helemaal naar Catalonië af te reizen, denk eens aan de Noord Franse clubs bijvoorbeeld.

7 oktober 2014 om 13:31

Ja eerlijk gezegd wel, komt de Eredivisie namelijk alleen maar ten goede.

7 oktober 2014 om 14:13

Misschien qua algeheel niveau, maar het zal voor de spanning zoals die er nu is weinig goeds betekenen, daarvoor liggen de Duitse clubs te ver voor. Daarnaast zal er geen Nederlandse club nog CL spelen dan.

7 oktober 2014 om 14:47

Of Psg nu naar Monaco, Marseille of Bordeaux moet vliegen of een half uurtje extra in het vliegtuig zou zitten om het op te nemen tegen Barcelona. Ik zie het probleem niet

7 oktober 2014 om 14:58

Ik denk dat de (minder vermogende) fans van Caen, Rijssel, Lorient, Lens, Metz, Guingamp, Reims, Metz en Rennes daar toch anders over denken. Met Bastia, de zuidelijke clubs én dan ook nog eens Espanyol en Barcelona wordt het wel erg lastig om je team bij uitwedstrijden te steunen. Toegegeven, Frankrijk is nu al niet de makkelijkste competitie om te bereizen, maar ik denk dat er hier tegen wel degelijk bezwaar komt.

7 oktober 2014 om 12:37

Gast serieus? U aansluiten aan een League of een eigen League beginnen doe je niet zomaar hoor. Die landen moeten er teneerste zelf ook mee instemmen.

7 oktober 2014 om 13:30

Gast, Swansea City zit toch ook in de Engelse competitie? Daarnaast zou het voor de Franse competitie een stuk beter zijn om een club als Barcelona erbij te krijgen. Mensen geven om geld, en dat zal dan ook de reden waarom de Franse voetbalbond niet bij voorbaat nee zal zeggen.

7 oktober 2014 om 13:41

Dat is toch totaal niet te vergelijken Wales en Engeland zijn ook allebei onderdeel van het Verenigd Koninkrijk.

De clubs uit Portugal en Frankrijk zitten echt niet te wachten op Barcelona hoor.

Tja ik vind het wel ergens normaal dat de Spaanse bond zoiets heeft van "als jullie zo graag weg willen dan ook geen Spaans League voetbal". Maar aan de andere kant denk ik niet dat de Spaanse bond er zich zo makkelijk zal bij neerleggen. Net zoals de Spaanse regering zich er ook niet zomaar bij zal neer leggen.

Eens zien hoe snel de Spaanse belastingdienst het geld bij Barcelona gaat innen en wat er dan nog overblijft van die ploeg. Denk dat het voor Barcelona beter is om lekker onder de Spaanse vleugels te blijven wat dat betreft. Als het echter op de Catalaanse identiteit aankomt, waar ze graag me koketteren, dan zou ik zeggen, begin je eigen competitie.

Als Barca uit de competitie wordt gezet dan is dit waarschijnlijk zeer nadelig voor Madrid.

Madrid zonder de concurrentie van Barca is niks, andersom exact hetzelfde. Deze clubs zijn zo groot geworden door de jaarlijkse tweestrijd, als 1 van de 2 wegvalt dan ben ik bang dat de Spaanse competitie hetzelfde zal worden als de Italiaanse competitie..

7 oktober 2014 om 20:06

Eerder Schotse competitie, waar Celtic elk jaar met 2 vingers in de neus kampioen wordt..

Lijkt me toch ook zeer nadelig voor de Spaanse competitie. Voor heel het Spaanse voetbal denk ik. Als Barcelona echt eruit moet dan verliezen ze Europees ook veel punten en de competitie wordt ook een stuk minder leuk.

7 oktober 2014 om 12:45

Het zal in het begin een negatief effect hebben op de competitie - sponsors - geld, maar dit zal wel betekenen dat clubs als Atletico, Sevilla, Valencia etc. meer geld zullen ontvangen door een nieuwe verdeling van het televisiegeld (gerucht).
En ik zie het ook als een positief iets voor het nationale elftal, geen discussies en politieke meningen tijdens een voetbalwedstrijd meer.

7 oktober 2014 om 13:01

Juist, jij begrijpt het. Sponsors zullen dan gewoon overgaan naar andere clubs. Evenals talenten. Maakt geen klap uit.

7 oktober 2014 om 13:15

Daar heb je wel een punt. Maar ik denk niet dat je een club als Barcelona zomaar kunt gaan vervangen. De andere clubs hebben sowieso al veel minder fans en een veel minder grote naam.

7 oktober 2014 om 13:23

Volgens kijkt bijna niemand buiten Spanje La liga voor de La Liga. Nee of je kijkt het voor wedstrijden van Real of van Barca of je houdt gewoon de strijd tussen de twee in de gaten. En als je Real fan bent, kijk je ook Barca wedstrijden in de hoop dat ze punten laten liggen als Barca fan andersom. Kijk alleen al naar live meepraten bij de wedstrijden van Atletico (de kampioen nota bene): amper 30-50 reacties gemiddeld.

Het plaatje dat je schetst ziet er leuk uit, maar niemand zal aan Real kunnen tippen zodra Barcelona eruit stapt, ook met televisiegelden. De aantrekkelijkheid van de competitie zal enorm afnemen. En wat de denken van de commercie rond de clasico? Geen enkele wedstrijd ter wereld die daaraan kan tippen. Ook dat verlies je.

7 oktober 2014 om 13:26

Nee dat denk ik ook niet, toch denk ik dat er veel fans (spanjaarden) afstand doen van Barcelona. Ik snap sowieso niet dat je als Spanjaard fan kunt zijn van een club wat zich distantieert van het Spaanse. Maar dat is natuurlijk mijn bescheiden mening.

7 oktober 2014 om 18:15

Het geld zal inderdaad verdeeld worden over andere clubs. Neemt niet weg dat de inkomsten zullen kelderen, duss dat wat er te verdelen valt wordt ook direct een stuk minder.

Als de sportwet aangeeft dat er maar uit 1 niet-lidstaat clubs in de competitie zouden mogen spelen, dan wordt het toch pas moeilijk als er daadwerkelijk een club uit Andorra in de Primera Division komt.

Zolang dat niet gebeurd is het nog steeds maar 1 niet-lidstaat die aan de competitie deelneemt.
Of is er gewoon vast gelegd dat clubs uit Andorra wel mee mogen doen, want dan is de wetswijziging te simpel voor woorden.

Mocht Catalonie onafhankelijk worden dan zal er echt wel geregeld worden dat Barca gewoon in de Primera Division mee mag blijven doen. De club is te groot om alleen in Catalonie te opereren en zal anders als een pudding in elkaar zakken.

Dat gaan ze toch nooit doen. Barca is belangrijk voor de PD. Zonder hun is de competitie financieel ineens een stuk minder schat ik zo.

De Spaanse competitie verliest weliswaar een van zijn beste clubs, maar voor Barcelona zou dit fataal zijn. Mocht er een Catalaanse competitie komen, dan zal Barca er niet aleen financieel op achteruitgaan, maar ook alle aantrekkingskracht verliezen. Ironisch hoe een belangrijk onderdeel van Catalonië eigenlijk niet zonder Spanje kan.

Ik verwacht al niet dat Catalonië onafhankelijk gaat worden en ik verwacht (mocht het gebeuren) ook niet dat Espanyol en voornamelijk Barcelona er zomaar uitgegooid worden. Dit is een hele hoop heibel om niks. De enige reden die ik kan bedenken dat Barcelona de lul is als de Barça-spelers in veelvoud zouden kiezen dan voor het officiële Catalaanse elftal te gaan voetballen (want dat mogen dan een aantal grote namen zoals Busquets Iniesta, Xavi, Pedro, Pique. Zelfs Messi zou het theoretisch mogen.

7 oktober 2014 om 13:37

Messi is Argentijn. Het is Spanje dat opgesplitst wordt dus denk niet dat het kan.

Pedro komt van Tenerife en Iniesta uit de buurt van Albacete.

Xavi stopt toch bijna.

7 oktober 2014 om 13:47

Alleen omdat ze recht hebben op een paspoort van een nieuw land en dat kunnen krijgen mogen ze de keuze opnieuw maken. Meeste van die jongens hebben voor het overgrote deel in Catalonië geleefd. Dan maakt de geboorteplaats ook niet meer uit.

7 oktober 2014 om 13:57

Oké, stel dat het kan. Dan zou Messi het niet doen want dan kan hij zich nooit meer in Argentinië vertonen.

Mooi zo. Ze voelen zich toch geen Spanjaard, lekker opzouten dan.

En dat het Spaanse parlement na zo'n afscheiding nog een extra wet zou goedkeuren die die clubs alsnog zou toelaten is natuurlijk een illusie. dat gaat never nooit gebeuren.

En iedereen weet het hier weer zo goed. Alsof ze allemaal zelf spanjaard zijn en tegen het zere been geschopt worden door de catalanen. Daarnaast vind ik het maar stoere praat dat ze dan moeten 'opzouten'.
Laat ze lekker in de competitie spelen. Niemand wil dat ze de competitie verlaten, kan het me niet voorstellen als voetballiefhebber. Gewoon de wet aanpassen en klaar ben je. Niemand hier die daar een probleem mee kan hebben, toch? Helemaal omdat Andorra zich al in zo'n situatie bevindt.

7 oktober 2014 om 13:31

Spanje is er op zijn zachtst gezegd niet bij gebaat dat Catalonië zich afscheidt, daarom wordt er gedreigd met uitsluiting van Catalaanse clubs. Dit zou dan een soort vergelding zijn voor het afscheiden, waarvan de grote Catalaanse clubs, waaronder Barcelona, slachtoffer worden. Het gaat dus niet alleen om de wensen van de voetballiefhebber, maar ook de politiek speelt een grote rol.

7 oktober 2014 om 13:37

Dat er andere partijen bij betrokken zijn en het niet voor iedereen voordelig is, begrijp ik heel goed. Het enige waar ik niet over kan, is dat de leden hier van VZ het allemaal zo goed weten. Daar is mijn bericht op gebaseerd.

Als Catalonië onafhankelijk word, dan blijft Fcbarcelona in de Primera Division. Clubs uit Andorra wel, maar een regel voor Catalonië kan niet. Realfans zien dit graag gebeuren zodat ze weer kunnen domineren in Spanje, zoals in de Franco-tijd.

Belangerijker dan dit: voor welke land gaan de Catalaanse spelers voor uitkomen die al voor Spanje kozen? (Iniesta, Pique)

7 oktober 2014 om 13:32

Iniesta, Pedro, Messi, Douglas. Weet je wat ze allemaal niet zijn?
Catalaan.

7 oktober 2014 om 17:37

Messi is een Argentijn, Iniesta Spaans, Douglas is een braziliaan en alleen Pedro is eem catalaan in je rijtje

7 oktober 2014 om 18:14

Pedro komt van de Canarische Eilanden.

8 oktober 2014 om 08:25

@Barca-1899
Lees jij wel? Pedro een Catalaan, haha wat een grap :'
Zegt ook genoeg over het niveau van menig supporter..

7 oktober 2014 om 13:46

Zo belangrijk is dat niet hoor. Want een Pique heeft bijvoorbeeld gewoon een Spaans paspoort. Bovendien is Catalonië niet erkent door de Fifa dus zullen ze niet meedoen aan een Ek/wk.

Daarnaast hebben al heel veel Spaans internationals oefenwedstrijden gespeeld met het Catalaans voetbalelftal. Daar zijn dus geen problemen, en is zeker niet belangrijker.

En zoals Ivanesp al aangeeft - Iniesta is geen Catalaan..

7 oktober 2014 om 13:50

Iniesta heeft wel recht op een Catalaans paspoort mocht het zover komen, en dan mag hij kiezen. Zeker als Catalonië een eigen land wordt hebben ze een goede kans erkend te worden door de Fifa.

8 oktober 2014 om 00:36

Maar jij kijkt naar nu, als je verder logisch denkt dan snap je wel wat ik bedoel.
Enig idee waarom Catalaanse elftal niet erkend wordt door fifa? Is geen zelfstandig land, stel als dat wel gebeurd zoals ze in het tekst voor vrezen dan worden ze ook erkend door de Fifa.

Bovendien denk ik dat spelers als Pique, Valdes en ander helft van Barca selectie geen trek hebben om voor Spaans elftal te spelen (so what dat Iniesta geen Catalaan is?) Catalanen zijn trotse mensen en dat laten ze elke keer merken, ik zou me erin verdiepen als ik jou was. Het Spaans elftal gaat er zeker op achteruit.

Catalonië zal nooit onafhankelijk worden. Het "wij zijn rijker en betalen meer dan het zuiden" verhaal kun je terug brengen op zo'n kleine schaal, dat het altijd een issue blijft. Wat als ze straks onafhankelijk zijn? De regio Barcelona is rijker en zal meer profiteren dan de regio Gerona. Wil Barcelona zich dan weer afsplitsen van het noorden van Catalonië?

Daarbij zal het funest zijn voor de werkgelegenheid, want vele multinationals die nu in Catalonië zitten zullen vertrekken naar elders in Spanje waar bijvoorbeeld belastingvoordeel is te halen, of goedkoper personeel.

Afsplitsing kent louter verliezers,

7 oktober 2014 om 18:12

Laten we snel van Tsjechoslowakije weer een land maken. En Joegoslavie! En laten we ook niet vergeten rap de Sovjet-Unie weer aan elkaar plakken dan.
Wat zeg ik? Doe maar gewoon direct weer ouderwets Oostenrijk-Hongarije en het Ottomaanse Rijk!

8 oktober 2014 om 09:19

O ja, want een Oostblokland waar oorlog is kun je absoluut vergelijken met een Westers land waar in feite niets aan de hand is!

Geloof mij, wanneer Catalonië zich besluit af te splitsen komen die nog van een koude kermis thuis. Zoals ik al zei, grote bedrijven zullen vertrekken uit Catalonië omdat de structuur en werkomgeving qua regelgeving dan niet direct is aangepast aan het bedrijfsleven. Wie verstrekt subsidies, hoe is het geregeld met lopende energie contracten etc. etc. Die onzekerheid en overgangsperiode kunnen bedrijven als HP, Sony en Nestlé zich niet permitteren. die gaan maanden, zo niet jaren verlies draaien vanwege zaken die niet geregeld zijn of op zich laten wachten, waarmee duizenden ontslagen gepaard gaan.

Daarnaast blijft er een groot verschil tussen rijk en arm, economisch daadkrachtig en economisch afhankelijk. Regio Barcelona blijft betalen voor de rest van de regio.

8 oktober 2014 om 18:06

Ik hoef jou niet te geloven, want mensen met verstand als Sala i Martin geven met onderbouwing het tegendeel aan.

En wie had het over een oostblokland waar oorlog is? Er was helemaal geen oorlog binnen de Sovjet-Unie, ook niet in Tsjechoslowakije toen dat uit elkaar ging. Binnen Oostenrijk-Hongarije viel het allemaal ook reuze mee.
Ik word een beetje moe van die Nederlandertjes die er niet aan kunnen wennen dat er ook in een westers land dingen niet kunnen kloppen en dat ook hier sprake kan zijn van onderdrukking. Het hoeft niet allemaal gepaard te gaan met een gestapo.
Zolang het een ver van mijn bed-show is zijn we allemaal voor democratie, maar zodra het dichtbij komt is het ineens onzin.

Schei een partij uit. Jij weet het absoluut niet beter dan de mensen daar die al decennia lang de wens hebben om onafhankelijk te worden.

Doei.

Overigens heeft het constitutioneel hof in Spanje het referendum, hangende een onderzoek naar de rechtsgeldigheid, uitgesteld.

Die bangmakerij is voorlopig helemaal nergens voor nodig, want dat onderzoekje duurt zo een jaar.

http://www.reuters.com/article/2014/10/06/us-spain...

Hoeft geen drama te zijn hoor, 99-04 had Barca ook niet veel in te brengen en waren Deportivo en Valencia beter

Ach als ze zo graag onafhankelijk willen zijn dan willen ze toch ook niet de vruchten van Spanje plukken wel? Lekker je Catalaanse competitie dan nemen, of alleen de baten en niet de lasten?

Grote woorden van Lfp, maar zij hebben er net zo goed baat bij als Barca in de competitie meedoet.

Die uitzondering gaat er echt wel komen als Catalonie onafhankelijk zou worden, al zie ik dat niet gebeuren.

Nonsens, natuurlijk. Bovendien is de oplossing bijzonder gemakkelijk en niet heel ondenkbaar: Andorra wordt onderdeel van de staat Catalonië. In Andorra spreekt men immers ook Catalaans (het is de officiële taal aldaar) en de bevolking heeft nauwe, culturele banden met Catalonië. Een samenvoeging zou beiden goed uitkomen, denk ik - zeker financieel.

En het 'spaanse' voetbal is daarbij ook gered, dankzij die sportwet van ze. Iedereen blij.

Ook de Catalanen zullen hun gezonde verstand laten zegevieren in het stemhokje, net als de Schotten. Financieel-economisch glijden ze in het afvoerputje bij onafhankelijkheid en daar zullen alleen de echte heethoofden voor kiezen.

Als dit gebeurd kan FC Barcelona naar de Ligue 1 verkasse had ik vernomen (weet niet of deze bron betrouwbaar was)

De trend zal dan dadelijk zijn dat ze zich allemaal laten naturaliseren.

De spaanse competitie zonder Barca is een flutcompetitie

Waardeloos "dreigement" zonder de Catalaanse clubs en met name FC Barcelona, kelderen de inkomsten van de competitie en duss de overige clubs. Net als bij Fcb.
Maar zodra Catalonie onafhankelijk is, zal het ook niet lang meer duren voor de Basken vertrekken en ben benieuwd hoeveel ze van de competitie over willen houden.
De mannetjes daar willen ook hun zakken vullen en als twee van de drie clubs die er van het begin af aan bij waren, moeten vertrekken, blijft er geen donder van de LFP over.

Al met al zal er dan gewoon een regeling getroffen worden zoals dat nu is gedaan met clubs uit Andorra en zoals enkele Welshe clubs dat hebben gedaan in Engeland.

En zelfs in het geval dat dit allemaal niet zal gebeuren: dikke doei spaanse competitie. De onafhankelijkheid is een miljoen keer belangrijker.

"tebas benadrukt echter dat het misschien niet zo’n vaart zal lopen als hij zelf schetst."

Einde verhaal dus.

Spanje zal zijn grootste melkkoe (de classico) echt niet zelf slachten.

Eigenlijk een ronduit belachelijk statement maar deze man heeft nu ook zijn 5 minuten beroemdheid gehad.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren