Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Ajax-directie reageerde geschokt op voorstel Suárez in 2010

Laatste update:

Luis Suárez speelde van 2007 tot januari 2011 voor Ajax en maakte in die periode 81 doelpunten in 110 wedstrijden voor de Amsterdammers in de Eredivisie. Landskampioen werd hij echter niet met Ajax, althans: niet officieel. In zijn eerste en derde seizoen finishte de club als tweede en in zijn tweede seizoen werd Ajax derde. Suárez had er veel voor over om wel de titel te pakken, zo blijkt nu.

/

In het nieuwe boek Crossing the Line - My Story van de 27-jarige spits vertelt hij allerlei verhalen over zijn loopbaan tot nu toe. Columnist Daniel Taylor van The Guardian besteedt ook aandacht aan het boek van Suárez en stipt aan dat de winnaarsmentaliteit van de aanvaller ver ging. Aan het eind van het seizoen 2009/10 deed Suárez een ultieme poging kampioen te worden met Ajax.

Bij het ingaan van de laatste speelronde in de Eredivisie stond FC Twente bovenaan met 83 punten en ging op visite bij NAC Breda; Ajax volgde met 80 punten en had nog een uitwedstrijd tegen NEC voor de boeg. Suárez wilde er alles aan doen en bedacht het plan om de spelers van NAC een aanmoedigingspremie in het vooruitzicht te stellen. Als zij van FC Twente zouden winnen, zouden ze vanuit de Ajax-spelersgroep geld krijgen.

/

Suárez stapte met zijn plan naar de directie, maar die reageerde geschokt. “Nee, nee, nee. Ben je gek, Luis? Doe nooit meer zo’n voorstel. Zulke dingen kunnen we niet maken, hier in Nederland”, kreeg hij te horen. Suárez snapte er weinig van en droop teleurgesteld af. Hij kon moeilijk verteren dat ‘mensen met Ajax in hun hart’ niet zo ver wilden gaan voor de landstitel. “Iedereen ging er veel te gemakkelijk mee om”, schrijft hij.

Ajax won met 1-4 bij NEC en FC Twente deed ook wat het moest doen: het won met 0-2 bij NAC en vierde de landstitel. In het seizoen dat volgde verliet Suárez zijn club halverwege de rit voor vele miljoenen euro's voor Liverpool. Kort voor zijn transfer was Martin Jol weggegaan bij Ajax en was Frank de Boer ten tonele verschenen. Een paar maanden later pakte Ajax de eerste landstitel sinds het seizoen 2003/04.

Had de Ajax-directie 'ja' moeten zeggen op het voorstel van Luis Suárez?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
3 november 2014 om 12:41

Aanmoedigingspremies zijn toegestaan. Niet heel gebruikelijk in Nederland, maar je mag een team geld geven om te zorgen dat ze een wedstrijd winnen.

3 november 2014 om 12:47

Tja ik kan me wel voorstellen dat de directie hier huiverig voor was, er is dan een kleine stap te gaan en het geld wordt aangeboden aan bepaalde spelers om te gaan verliezen en dan is het omkoping.

3 november 2014 om 13:30

Dit artikel klopt niet! Ajax heeft vaker wel gewoon aan aanmoedigingspremies gedaan. Een concreet voorbeeld dat ik kan noemen is aan excelsior toen ze tegen az moesten (het net niet seizoen voor az). Gelukkig dat ajax dat jaar er niet vandoor ging met de titel!

3 november 2014 om 14:28

In het amateurvoetbal gebeurd dit met regelmaat. Dan geen grote bedragen, maar een paar fusten bier worden toch ieder weekend wel in het vooruitzicht gesteld.

3 november 2014 om 14:50

Ook wel bekend als de mooiste titel ooit (voor Eindhoven)

3 november 2014 om 14:53

Dit is gewoon matchfixing i met andere woorden je kan er ook mooie woorden voor gebruiken zoals premie en comissie maar wat je eigenlijk doet is buitenaf de wedstrijd beinvloeden en mensn die dit goedkeuren zijn ziek in hun hoofd.

3 november 2014 om 15:28

@ Yusufcesin

Juridisch mag het gewoon en daarom gebeurd het ook regelmatig, al snap ik best dat de directie van Ajax toen des tijd hierin niet in mee wilde gaan. Al zou ik er persoonlijk niet zoveel problemen mee gehad. Eigenlijk vind ik het van hetzelfde laken een pak als twee clubs in de laatste ronde nog een punt nodig hebben en het dan op een akkoordje gooien. Of wat we ook vaak genoeg gezien hebben dat 1 club is uitgespeeld en daarom niet zoveel zin heeft om er nog iets van te maken en het simpel weg geeft aan 1 van de titel kandidaten. Dat is dan ook allemaal competitie vervalsing maar daar horen we mensen nooit echt over.

3 november 2014 om 16:14

Het is geen matchfixing. Ik ga er namelijk vanuit dat iedere club altijd wil winnen. Of zijn overwinningspremies die in het contract staan dan ook matchfixing?

3 november 2014 om 17:49

Het is in principe wel matchfixing. Stel een ploeg heeft 1 punt nodig (en dus geen overwinning) om zich veilig te spelen/een prijs te behalen. Dan is zo'n premie dus regelrecht in tegenspraak met wat men eigenlijk nodig heeft. Lijkt me nogal vervelend voor een coach om een team in te zetten dat niet wil voldoen aan het benodigde tactische plan voor een wedstrijd.
Tevens zou dit betekenen dat een ontmoedigingspremie ook mag, oftewel omkoping.
Het is te belachelijk voor woorden dat juridisch een aanmoedigingspremie mag als dit idd toegestaan is voor derden (en niet door de eigen club).

3 november 2014 om 18:12

@theoracle:
Dus een ploeg die 1 punt nodig heeft mag niet voor de overwinning gaan? Spelers kunnen toch ook op basis van de winstpremie al liever willen winnen?

En de redenatie dat een ontmoedingspremie mag omdat een aanmoedigingspremie ook is toegestaan slaat natuurlijk als een lul op een drumstel. Maar kromme logica is ook logica zullen we maar zeggen.

3 november 2014 om 18:55

Natuurlijk is dit geen matchfixing, zoek eens de betekenis van het woord op zou ik zeggen. Matchfixing is het afpersen of chanteren van spelers, scheidsrechters of trainers. Er wordt gezorgd dat er een van te voren bepaald wedstrijdresultaat word behaald (fixed), waardoor illegale gok winsten behaald kunnen worden. Dat betekent doorgaans dat men vraagt om te verliezen.

In het voorbeeld van het artikel wordt geen resultaat vastgelegd, wordt niemand afgeperst, zijn er geen illegale gokwinsten en vraagt men om hun sportieve plicht uit te voeren (winnen).

3 november 2014 om 20:31

En die aanmoedingspremie is nergens voor bedoeld verder? Volgens mij is die toch echt bedoeld om een bepaald team extra te motiveren om te winnen. Daarmee hoop je dus wel het resultaat te beïnvloeden (de kans groter maken dat die ploeg wint). Dat is dus wel matchfixing, want je probeert dus weldegelijk de wedstrijd te beïnvloeden. Alleen deze vorm van matchfixing is niet verboden.

3 november 2014 om 22:35

Matchfixing?
Pardon, je mag iedere club een bonus garanderen bij winst, niks mis mee.
Je mag een wedstrijd niet in negatieve zin beinvloeden.

En daaronder, ook in principe is het geen matchfixing.

3 november 2014 om 12:40

*geweldig

3 november 2014 om 13:43

Officieel is dit toegestaan om aanmoedigingspremies te geven aan clubs. Snap echter wel dat Ajax het niet graag deed.

3 november 2014 om 17:10

Ik vind het ook goed dat Ajax niet op dit is ingegaan. kampioen worden doe je op eigen kracht. Een ander een stimulans geven voor winst, is overbodig. een topsporter gaat meestal (uitzonderingen natuurlijk daargelaten) voor de winst. ik snap dat Suarez graag kampioen wilde worden, maar had dat in de eigen wedstrijden moeten doen.

Ik vind het eigenlijk wel kunnen, omdat het een stimulans is. Als het de spelersgroep van Fc Twente was die hij bedoelde dan was het andere koek

waarom zou dat niet kunnen, om te verliezen bijvoorbeeld kan niet maar gewoon een premie om hun best wel te blijven doen

3 november 2014 om 12:57

Het mag wel. Er is juridisch niets fout aan. De Knvb kan een club ook niks doen.

Maar ethisch klopt het wel niet.

3 november 2014 om 13:03

Hoezo klopt het wel niet wel dan niet volgens jou?

3 november 2014 om 13:10

Waarom klopt het ethisch niet? Het is dat NAC toen nog europees voetbal kon halen. Maar anders was er totaal geen stimulans om te winnen. Het is gewoon binnen ieder denkbaar kader.

3 november 2014 om 13:10

ju·ri·disch (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1 rechtskundig, rechtsgeleerd

ethisch (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1 tot de ethiek behorend
2 de ethiek op de voorgrond stellend

ethiek (de; v)
1 geheel van morele principes

Bron: vandale.nl

Dit had je toch zelf wel even kunnen opzoeken?

Kijk, binnenkort mogen kinderen in België misschien seks hebben vanaf 14 jaar.

Als die wet er door komt, dan mag dat juridisch wel mogen, voor een hoop mensen is dit ethisch onverantwoord.

3 november 2014 om 13:12

Ethisc gezien klopt het ook niet dat een ploeg zich niet 100% inzet omdat ze geen punten meer nodig hebben, dan kan je best een extra impuls geven, maar ieder zijn mening natuurlijk.

3 november 2014 om 13:14

mentalist,

In België mag het juridisch niet, net omdat het onethisch is.
In veel andere landen mag het ook niet. Turkije bv., daar zijn een paar jaar geleden clubs en personen zwaar gestraft geweest.

Je voelt toch aan je water dat het niet klopt? Het is gewoon een vorm van matchfixing en heeft niks meer met sport te maken.

3 november 2014 om 13:16

Michielho,

Dat is zeker waar. Maar het valt bijna niet te bewijzen. Een vermoeden is niet voldoende.

3 november 2014 om 13:52

@ iedereen komt: Volgens mij is matchfixing het geval (als het niet bekend is dat spelers/scheidsrechters/officials geld hebben gekregen om een wedstrijd op een zodanige manier te manipuleren dat er op die rare momenten/doelpunten/corners etc. kan worden gewed).

In dit geval zou iedereen op de hoogte zijn en zou NAC gewoon een extra bonus van Ajax krijgen als zij wisten te winnen, zo hadden ze dan een extra motivatie gehad om te winnen. (totaal geen matchfixing dus zoals jij beweert).

En ook al is het niet echt collegiaal/sportief (ethisch), volgens de regels mag het (juridisch). Daarnaast heeft het wel met sport te maken, want elke andere club kan/mag het doen en Cambuur heeft het ook ooit is gedaan bij Go Ahead tegen Volendamn (in de vorm van honderden liters bier).

3 november 2014 om 14:08

zlatanfan4ever,

Ja, maar het ethische wordt beïnvloed door het juridische aspect et vice versa.

In Nederland mag het wettelijk, dus ik snap best dat het voor jou gevoelsmatig ook wel in orde is.

In België mag het juridisch niet. Persoonlijk voel ik het ook aan als zijnde niet kunnen. Je gaat immers extern proberen de wedstrijd te beïnvloeden op een manier die er wat over is.

Blijkbaar voelde het Ajax bestuur het ook zo aan. Ook al mocht het juridisch, ze voelde toch aan dat het niet erg 'netjes' was.

3 november 2014 om 14:29

Je bent nogal inconsistent in je perspectief. Net zeg je dat het juridische nogal wat anders is dan ethisch (wat ik vol kan beamen als gelouterd jurist ) en dan zeg je omdat het niet ethisch is ,mag het niet in belgie. Hoe dan ook vraag ik me af wat er moreel verwerpelijk is aan het vooruitstellen van een beloning voor een positieve prestatie. Nogmaals past het mijns inziens ook binnen de ethische kaders. Er werd geen prestatieverhogend middel aangeboden, geen betaling voor wanprestaties of wat dan ook. "Dat voel je aan je water" vind ik dan een slap argument. Wil je ajb gefundeerd weergeven waarom deze aanpak moreel verwerpelijk zou zijn? De integriteit van de wedstrijd komt totaal niet in gevaar door zon beloning. Ik neem aan dat er ook in belgie met rationele beargumentering wordt gediscussieerd. Dus aub een meer verhelderend inzicht dan "dat voel je wel aan je water" aub.

3 november 2014 om 14:31

Maar verwar de ethiek niet met het juridische. Want dat zijn totaal verschillende elementen. Als het ware vergelijk je de op schrift gestelde wetten, met de ethiekleer. En alhoewel deze soms op elkaar lijken hebben ze totaal niets met elkaar te maken.

3 november 2014 om 14:51

mentalist,

Dat leg ik toch ook (kort) uit?

" Het is gewoon een vorm van matchfixing en heeft niks meer met sport te maken."

Maar er is meer. Dat kan gewoon tot heel bizarre zieke situaties leiden.

Wat ga je doen met spelers die zo'n premie krijgen en later vertrekken naar de 'benadeelde' club?

En waar ga je de grens trekken? Mag een vreemde club de clubarts 'aanmoedigen' om een speler ziek te verklaren?
Mag een vreemde club de trainer 'aanmoedigen' om een speler niet op te stellen?

Wat ga je doen wanneer een vreemde club slechts enkele spelers aanmoedigt met een premie, enkel de aanvallers en middenvelders bv? Kan je dan intern de rust en de onderlinge relaties niet verzieken?

Ik bekijk zo'n aanmoedigingspremie ook als een vorm van doping. Ik vind het niet kunnen dat spelers van buitenaf gestimuleerd worden om hun prestaties te verbeteren.

En ja natuurlijk is het juridische iets anders als het ethische. Maar u weet ook als gelouterd jurist dat beide elkaar kunnen beïnvloeden.

Oude wetten worden soms gewijzigd en nieuwe ontstaan, net omdat er een onderstroom kan aanwezig zijn bij de bevolking, de politici of drukkingsgroepen.

Zie maar naar het Zwarte Piet gedoe waar jullie mee te kampen hebben. Stilletjes aan zie je sommige gemeenten Algemene Plaatselijke Verordeningen opstellen om het ethische aspect een wettelijk kader te geven.
Met wat pech, of net niet - het is hoe u er ethisch naar kijkt - kan dit in de toekomst nationaal geregeld worden.

Maar ook omgekeerd kan het werken. Het kan dat nieuwe wetten of een wijziging in de wet zorgt voor een nieuwe ethiek. Nog maar 20 a 30 jaar geleden dacht de bevolking echt anders over abortus en euthanasie. Ik twijfel er niet aan dat de wetswijzigingen dat ethisch denken hebben beïnvloed.

Kan u hier met verder?

3 november 2014 om 17:02

Op wie reageer jij? Niemand snapt die woorden toch niet?

Tsja, we zijn geen bananenrepubliek. Jonge gasten uit de sloppenwijken hebben een hele andere mentaliteit. Die begrijpen dit niet nee. De spelers van Ajax hadden natuurlijk ook zelf de spelers van NAC kunnen opbellen. Als dat niet gebeurd is.

3 november 2014 om 12:55

Martin Jol komt toch niet uit een bananenrepubliek?

" Aanmoedigingspremie voor Nac? Dat kan

Martin Jol overweegt om NAC Breda een winstpremie in het vooruitzicht te stellen. De Brabanders kunnen de Ajax-trainer helpen aan een kampioenschap als ze de laatste wedstrijd van de competitie één of drie punt(en) pakken tegen FC Twente. Ajax moet daarvoor zelf wel de volle buit meegraaien in de uitwedstrijd bij Nec.

"of wij een winstpremie willen uitloven aan Nac? Ik weet niet of dat mag", reageerde hij voor de camera's van de Nos. Toen de Nederlandse coach vernam dat het wel degelijk toegelaten is, was hij duidelijk: "misschien moeten wij er dan maar eens over denken."

hln.be/hln/nl/1300/eredivisie/article/detail/10945...

3 november 2014 om 13:53

@maxijazz

Uruguay een bananenrepubliek? Rode kaart en terug naar school gaan jongeman.

"een bananenrepubliek is een populaire benaming voor een politiek instabiel, corrupt land dat vaak rijk is aan grondstoffen en waar staatsgrepen en revoluties aan de orde van de dag zijn."

Uruguay is politiek gezien het meest stabiele land van Zuid Amerika. Vooruitstrevend, ambitieus en relatief rijk. Even wat achtergrondinformatie voor je hier:

Uruguay is ranked first in Latin America in democracy, peace, lack of corruption, quality of living, e-Government, and equally first in South America when it comes to press freedom, size of the middle class, prosperity and security. On a per capita basis, Uruguay contributes more troops to United Nations peacekeeping missions than any other country. It ranks second in the region on economic freedom, income equality, per capita income and inflows of Fdi. Uruguay is the third best country on the continent in terms of Hdi, GDP growth, innovation and infrastructure.it's regarded as a high income country (top group) by the UN, the only one in Latin America alongside Chile.uruguay is also the 3rd best ranked in the world in e-Participation.

The Economist named Uruguay "country of the year" in 2013 acknowledging the innovative policy of legalizing production, sale and consumption of cannabis. Same-sex marriage and abortion are also legal, leading Uruguay to be regarded as one of the most liberal nations in the world, and one of the most socially developed, outstanding regionally and excelling globally on personal rights, tolerance and inclusion issues.

Ik vind het maar slecht. De spelers van NAC krijgen gewoon salaris en als ze door een "bonus" harder zouden werken, zijn ze hun salaris niet waard. Je moet altijd je best doen waar je voor werkt en bent zelf met je contract akkoord gegaan. Daarbij is het niet aan Ajax om hier geld voor te geven en hopen dat NAC beter speelt... Hadden ze zelf maar eerder in dat seizoen beter moeten presteren!

Logische actie
Ik kan me nog wel herinneren dat ik in die tijd mijn buurtgenoot Anthony Lurling een bak bier aanbood als hij van Twente wist te winnen ..
Ander inkomen , dus andere premie ...

Cambuur heeft in het kampioensjaar GAE ook een slootlading bier beloofd als ze van Volendam zouden winnen. Deze hebben ze toen ook gekregen natuurlijk;-)

3 november 2014 om 12:59

Misschien een rare vraag, maar waarom zijn die premies eigenlijk toegestaan?

3 november 2014 om 15:09

aietos,

Dat heb ik voor je opgezocht, want dat interesseerde mij dus ook.

Volgens de Knvb worden de belangen van de sectie Betaald Voetbal of de voetbalsport niet geschaad.

Ze zijn van oordeel dat spelers altijd hun best moeten doen en dat er door de aanmoedigingspremie geen situatie kan ontstaan die illegaal is.

Vrij naïef en infantiel, als je het mij vraagt.

Ook menen ze dat controle toch niet kan.

Lijkt me ook al niet juist én een fout argument.

Dan kan je dat ook zeggen over 'gewone' omkoping.

Vanuit NAC krijgen ze ook al een aanmoedigingspremie, het heet een winstpremie.
Echter blijkt die 'aanmoediging' voor veel spelers allang niet meer genoeg om iedere wedstrijd tot het gaatje te gaan.

in verhouding met al zijn andere wangedrag valt dit nog wel mee voor hem. Scheidsrechter omkopen zou meer zijn stijl zijn geweest.

jammer dat dit ajax fenomeen niet 1 landstitel heeft gepakt met Ajax...

3 november 2014 om 13:14

Bizar eigenlijk dat zo'n goede voetballer nog nooit kampioen is geworden.

3 november 2014 om 13:24

Toen was de Eredivisie nog een echte competitie... met leuke spelers en sterke teams. Nu zou elk team dat Suarez in zijn gelederen heeft lachend kampioen van Nederland worden...

3 november 2014 om 13:57

Toen was het helaas ook al een Mickey Mouse-compettie hoor, en speelden Suarez/vertonghen/vermaelen en al die huidige grote namen ook helemaal niets klaar in Europa.

Over 5 jaar zullen we ook zo terugkijken op Klaassen, Veltman, Clasie, Depay enzo, die in de Eredivisie leuk meeballen maar in Europa op dit moment niks voorstellen.

4 november 2014 om 09:19

Ik help het je hopen maar zie het niet gebeuren (hooguit Depay)

Waarom zeggen ze, dat doen wij als Ajax zijnde niet. Het jaar waarin AZ in de laatste ronde van het toen al gedegradeerde Excelsior moest winnen om kampioen te worden, heeft Ajax de spelers van Excelsior ook een aanmoedigingspremie gegeven. Het werkte wel, Excelsior won, maar doordat PSV bij NAC won met grote cijfers werden die kampioen op doelpuntensaldo.

3 november 2014 om 12:55

Precies, ze hoeven nu niet opeens schijnheilig te doen. Ik vind het op zich niet zo erg hoor, maar ga het dan niet zo ontkennen terwijl iedereen weet dat het eerder ook al gebeurd is.

Overigens was Excelsior niet al gedegradeerd, maar waren ze al definitief veilig. Het was dus niet zo dat ze punten zelf nog heel hard nodig hadden. Ik geloof ook dat de Excelsior-spelers uiteindelijk helemaal niets ontvangen hebben uit Amsterdam.

3 november 2014 om 13:23

@stefandefree Doh, stomme fout van me. Had ik toch moeten weten. Maar toen was ik nog niet zo bezig met ranglijsten e.d. (leeftijd) Of ze wat ontvangen hebben, weet ik ook niet. Wel een erg bijzondere dag iig.

3 november 2014 om 12:56

Was geen NAC maar Vitesse

3 november 2014 om 12:59

Psv was tegen Vitesse.

3 november 2014 om 13:07

Volgens mij heeft Ajax Excelsior inderdaad een aanmoedigingspremie belooft als ze zouden winnen van AZ, maar omdat PSV dezelfde dag alsnog kampioen werd heeft Ajax die niet gegeven zoals Stefandefree al zei. Ik kan me herinneren dat sommigen bij Excelsior daar best boos over waren.

3 november 2014 om 13:14

Klopt bijna helemaal. Ajax had inderdaad een aanmoedigingspremie belooft aan Excelsior als ze punten zouden afsnoepen van AZ. Echter zijn ze die belofte nooit nagekomen (typisch) omdat juist PSV profiteerde van het puntverlies van AZ. PSV won thuis van Vitesse met 5-1 en Ajax kwam met een 2-0 overwinning in Tilburg net een doelpuntje tekort.

Mooiste kampioenschap voor PSV die ik me kan herinneren. De ontlading was zo groot, want niemand had nog serieus rekening gehouden met Psv. Het was de dag dat AZ kampioen zou worden of anders Ajax wel. Zo zie je maar dat niets onmogelijk is in voetbal en het kampioenschap pas beslist is op het moment dat een club die schaal omhoog houdt.

3 november 2014 om 18:31

PSV - Vitesse, als er een wedstrijd had moeten worden onderzocht voor match fixing dan was die het wel.

Is dit niet precies wat ze deden met Excelsior, dat won van AZ in dat seizoen waarin PSV nog van plek 3 naar 1 ging?

3 november 2014 om 12:50

Ja, precies. Zie mijn reactie hierboven. Daarom vind ik het ook raar dat Ajax heeft gezegd dat ze dat niet kunnen maken, als ze het wel hebben gedaan eerder.

3 november 2014 om 12:54

Dat was een andere directie.
Deze directie wil er niets van weten en toendertijd wouden ze er wel wat van weten.

Gebeurd wel in Uruguay, in europa kan dit natuurlijk niet. Zou een groot schandaal worden.

3 november 2014 om 13:09

Een aanmoedigingspremie gebeurd wel vaker, ook in europa.
Aanmoedigingspremie is ook volledig legaal. Iemand stimuleren om beter te presteren is niets mis mee.

3 november 2014 om 23:20

Vraag maar aan Lance Armstrong.

4 november 2014 om 08:05

mmm.. okay.. dat is wel een goed punt..

Iemand op een mentale wijze stimuleren is niets mis mee..

Zegt genoeg over het klimaat waarin deze gast is opgegroeid. Wel leuk om te lezen wat er daadwerkelijk binnen een club tegen elkaar gezegd wordt.

een ploeg moet gewoon altijd zijn best doen, aanmoedigings-premie of niet,
buiten dat, er zijn wel vaker dingen geweest van feyenoord laat twente winnen in de comp en dan laat twente, feyenoord winnen in de beker en ohjaa die gekke situatie toen, met heerenveen en volgens mij ook feyenoord. toen in de laatste speelronde, want toen wel grappig was, heerenveen ronde verder in el, gelijk uitgeschakeld, feyenoord naar cl ipv. psv , gelijk uitgeschakeld en daarna bij el ook gelijk dusjaah.
als die dingen wel kunnen, terwijl het overduidelijk is, waarom dit niet? hoewel het idd niet echt gebruikelijk is. weet niet, vind het beetje dubbel. weet zo even niet wat de situatie van nac, was ik bedoel die speelde misschien nergens meer om en had idd kunnen denken van we laten twente wel winnen. maar geen slechte gedachte van suarez.

Kan me berichtgeving herinneren dat Willem 2 een club ook geld heeft geboden om te winnen van Sparta dacht ik. Kan me niet herinneren welke club dat was maar ik weet nog wel dat dat toen een schande was hier op vz. Nu is het ajax die dit voorstel notabene afwijst en dan hadden ze het wel gewoon moeten doen?

Nu mag ajax natuurlijk ook alles he want ajax is ajax..

Is dit niet eerder gebeurd toen in het jaar dat PSV kampioen werd???

AZ moest toen tegen Excelsior en Ajax tegen Willem2 en PSV tegen Vitesse.

Toen ging het verhaal dat ze bij Ajax een premie aan Excelsior zouden geven als ze van AZ wonnen
En dat deden ze ook (winnen van AZ) alleen ging PSV er nog met de titel er vandoor op doelsaldo.

Weet het niet meer zeker dus corrigeer me waar het nodig is, maar als het waar is dan vind ik dat Suarez hier wel een punt heeft, aangezie ze het dan al een keer eerder hebben gedaan.

Als NAC zijnde zou ik hier niet op in willen gaan. Alsof de club niet altijd gemotiveerd is om te winnen.

Al had je elke speler van NAC 2 miljoen euro beloofd na winst dan nog zou NAC niet hebben gewonnen.

Uiteindelijk is het geven van een beloning voor een goede prestatie niet illigaal toch? Het zorgt er alleen voor dat ze extra hun best doen.

Wat is dit nu weer, hoeveel waarheid zit hier weer aan.
Doen ze nu echt alles om hem in het slechte beeld te zetten, ja ik geloof dat hij alles wilt doen om te winnen, maar om de spelersgroek van NAC om te kopen, ook nog samen met andere ajax spelers. Dit geloof ik dus niet.

3 november 2014 om 13:11

Hoe kan je een spelersgroep omkopen om beter te presteren???

Omkoping zou zijn als ze een ploeg geld geven om te verliezen.
Een motivering mag gewoon gegeven worden, kijk wat de oranje spelers zouden krijgen als ze het WK hadden gewonnen.

Er zijn clubs die ook wel eens wat punten weggeven. Gratis! Niets mis mee om af en toe wat uitgerangeerde ploegen enigszins op te peppen met een aanmoedigingspremie. Het zou vanuit sportief oogpunt niet nodig moeten zijn als je voor een BVO speelt, dan moet je enigszins tot de laatste wedstrijd volle bak willen gaan voor de overwinning. Maar helaas is zo'n competitie voor veel teams te vroeg voor het einde gespeeld. Misschien een tip voor Ajax om een aanmoedigingspremie voor Barcelona klaar te leggen?

ajax heeft dat toch wel ooit gedaan toen AZ tegen Excelsior moest op de laatste speeldag (en toen psv uiteindelijk kampioen werd, maar ajax ook nog kampioen kon worden)? Of is dat een broodje-aapverhaal?

3 november 2014 om 13:16

Aangezien de Excelsior spelers nogal pissig waren omdat Ajax weigerde die beloofde premie te betalen lijkt het me alles behalve een broodjeaapverhaal.

3 november 2014 om 14:24

Die premie was beloofd mits Ajax kampioen zou worden. Ajax werd destijds dus geen kampioen en Excelsior kreeg dan ook niet hun premie zoals afgesproken.

3 november 2014 om 14:40

@hootch30

Na simpel gegoogle:

"volgens Braber is er nog niet betaald. 'we hebben nog geen geld gezien. Het schijnt dat Ajax minder wil betalen, omdat het uiteindelijk geen kampioen is geworden'. De spelers van Excelsior vinden dat een beetje vreemde gang van zaken, volgens Braber. 'het lag toch niet aan ons dat Ajax geen kampioen is geworden. Ze hebben er zelf eentje te weinig gescoord'."

"nu blijkt dat de spelers van Excelsior onder druk zijn gezet door de clubleiding, die in deze belangrijke periode waarin het eredivisieschap veilig moet worden gesteld, de rust wil bewaren. Uitlatingen over deze zaak kunnen leiden tot boetes en zelfs tot ontslag. Want, zo blijkt uit onderzoek van Sportweek, er is wel degelijk een aanbod gedaan uit Ajax-hoek, zo verklaren meerdere bronnen. 'de spelers zouden een premie krijgen', aldus een goed ingevoerde bron die anoniem wenst te blijven. 'daarbij ging het niet om een bedrag van negenduizend, maar van tweeduizend euro de man'. Normaal ligt de winstpremie bij Excelsior stukken lager. 'maar hoewel Excelsior keurig aan het verzoek van Ajax heeft voldaan, is er tot op heden nog geen cent uitbetaald'."

Bron: Ajaxshowtime.com

Misschien dat er later nog achter de schermen voldaan is aan de beloofde transactie, maar voor de buitenwereld heeft het er alle schijn van dat Ajax afspraken niet nakomt.

3 november 2014 om 20:05

Dan is het helemaal raar dat het plan van Suarez van de hand gedaan werd onder het mom 'deze dingen doen we niet in nederland'. En inderdaad, zo op het oog lijkt het me een actie van ajax die niet is nagekomen

Ik vind de reactie van Ajax heel raar. In 2006/07 is er namelijk wel een premie aan Excelsior betaald als ze van AZ zouden winnen zodat Ajax kampioen kon worden. Ook PSV heeft dat jaar een bedrag naar Vitesse overgemaakt (bovenop de transfer van Lazovic) omdat PSV de overwinning op de laatste speeldag wel eens nodig kon hebben voor voorronde CL (niet wetende dat ze er uiteindelijk kampioen mee zouden worden).

3 november 2014 om 13:27

Ajax heeft in 2006/07 nooit de beloofde premie betaald. Daar waren de Excelsior spelers nogal pissig over.
Dat PSV dat jaar extra geld aan Vitesse heeft overgemaakt lijkt me grote onzin. Een team omkopen om te verliezen is namelijk verboden en het lijkt me niet dat PSV noch Vitesse hun vingers daaraan willen branden.

Na het niet uitbetalen van de beloofde premie die ze beloofd hadden aan de Excelsior spelers in het seizoen 2006/07 en de reacties daarop, snap ik best dat het bestuur de club Ajax niet nogmaals zo'n imagobreuk wou riskeren. Stel je voor dat NAC had gewonnen en Ajax niet. Dan had je weer zo'n verhaal rondom Ajax gehad.

Ik denk dat de directie destijds Suarez niet zo goed begrepen hadden. Als zij al tegen hem zeiden dat dat zo niet in Nederland gedaan wordt, ga ik vanuit dat Ajax aan dacht dat Suarez FC Twente geld wilde geven om slecht te presteren.

Een club geld bieden om beter te presteren is wel toegestaan, maar een club geld bieden om te verliezen is verboden. En wellicht dacht de directie dat Suarez het verkeerde bedoelde.

3 november 2014 om 14:52

"suárez wilde er alles aan doen en bedacht het plan om de spelers van NAC een aanmoedigingspremie in het vooruitzicht te stellen."

Hoe kan dit verkeerd begrepen worden? Ajax had een club al eerder geld beloofd als ze zouden winnen van een mede titelkandidaat.
Het lijkt me eerder dat Ajax niet nogmaals hun vingers wilde branden door hun belofte niet na te komen als ze zelf niet zouden weten te winnen van Nec.

3 november 2014 om 15:02

Het zit je nogal diep dat Excelsior dat geld niet heeft gehad heh..
Heb je inmiddels al 5 keer vermeldt

Verder ken ik de volledige afspraak niet, dus kan ik weinig over zeggen.
Denk dat Excelsior geld zou krijgen als ze zouden winnen en Ajax kampioen zou worden.
Maar nogmaals, ik ken de afspraak niet

3 november 2014 om 15:27

@ Jdg84

Ik moet mijn groen balkje vol zien te krijgen
Verder houd ik me op de bekende feiten en die zijn dat de Excelsior spelers pissig waren dat ze hun beloofde premie niet kregen (6 keer vermeld).

Volgens mij deden ze dat in 2007 wel richting Excelsior dus ik snap dit verhaaltje niet zo. Maar ik kan me voorstellen dat het frustrerend is dat ze opeens 4 keer kampioen worden als je net weg bent.

wel bijzonder dat iedereen dit goedkeurt onder de norm; ja het is toch niet verboden? en dat dit ook allemaal mensen met een Ajax logo of het woord Ajax in de gebruikersnaam zijn...ondanks dat het niet verboden is mag dit toch wel gezien worden als een hele trieste manier van zaken doen.
Respect voor de reactie van het Ajax bestuur maar het maakt wel weer duidelijk wat voor een domme kneus die Suarez ophemelde bijtende klote rat.

na de wedstrijd blijkt deze rat ook nog door het lint te zijn gegaan omdat het bestuur niet naar hem geluisterd had...maarja als je Suarez heet valt ineens alles onder het mom ''mooie winnaarsmentaliteit'' Stfu

En nog steeds wacht hij op zijn eerste titel.. die Suarez, gaat het dit jaar waarschijnlijk ook niet worden.

3 november 2014 om 20:48

Je zou bijna gaan geloven in karma
Maar ook wel ironisch. Een speler met zo'n winnaarsmentaliteit, die nog steeds wacht op zijn eerste landstitel.

Als Joop Munsterman en Aldo van der Laan € 400.000,-- in een speler investeren klopt het niet.dan is het belangen verstrengeling.

Maar deze Ajax move wordt wel geaccepteerd.
Ajax staat boven alles.

Alleen woensdag hoop ik niet.

Sja alle ajacieden gaan dit hier wel goedpraten, maar eigenlijk is het gewoon vies en not done, en vooral ontzettend onsportief, als dit omgekeerd bij ajax zou zijn gebeurd, dan had je de poppen aan het dansen,
en idd wat sommigen hierboven zeggen, als Joop volstrekt legaal 4 ton ineen speler investeerd, valt de hele wereld erover, maar dit word zogenaamd met de mantel der liefde bedekt, en ze hebben het idd al eerder gedaan bij de wedstrijd om de titel van Excelsior - AZ, gewoon misselijke streken.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren