Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

John de Jong onthult eenmalig ware reden achter zijn vertrek bij PSV

Laatste update:

John de Jong heeft in gesprek met het Eindhovens Dagblad en Voetbal International eenmalig uitgebreid teruggeblikt op zijn vertrek bij PSV. De technisch directeur moest halverwege september het veld ruimen toen de Raad van Commissarissen het vertrouwen in hem opzegde. De Jong, die ook algemeen directeur Marcel Brands van de nodige kritiek voorziet, erkent dat de afgeketste transfer van Cody Gakpo hem uiteindelijk de das om heeft gedaan. "Dat klopt, als ik Gakpo had verkocht, had ik nog bij PSV gezeten."

De transferwindow begon nog goed voor De Jong. De technische man bleek daadkrachtig op de markt en haalde onder meer Walter Benítez, Xavi Simons en Luuk de Jong naar Eindhoven. Toen Manchester United zich echter voor Gakpo meldde, begon de schoen te wringen. "Ik wilde hem heel graag behouden, maar wist ook dat we hem bij bepaalde bedragen moesten laten gaan", vertelt De Jong. "We gaven aan wat we wilden en ook dat we Cody in de thuiswedstrijd tegen Rangers nog nodig hadden. Dat kon. We verloren vervolgens thuis van Rangers (in de voorronde van de Champions League, red.) en United ging niet voor Gakpo, maar voor Antony. Daar zit volgens mij de emotie van de rvc."

In de ogen van de Raad van Commissarissen liep PSV een exorbitant bedrag mis, daar de transfer van Gakpo afketste en de groepsfase van de Champions League niet werd behaald. Uiteindelijk meldden ook Southampton en Leeds United zich nog voor de Oranje-international, maar een verkoop kwam er niet. "Southampton wilde 32 miljoen voor Cody betalen, met een aantal moeilijk te realiseren bonussen erbij. We hadden een goede inhoudelijke discussie met elkaar en iedereen deed zijn zegje", gaat De Jong verder. "‘Dat we voor de sportieve ambitie van de club moesten gaan. Ik vond en vind dat PSV een heel goede selectie heeft waarmee we een goede kans maken op de titel. Met Cody erbij is die kans een stuk groter."

De Jong hield voet bij stuk en was van mening dat PSV de financiële risico's diende te nemen. "De directie vond uiteindelijk hetzelfde als ik. Maar met name Ton van Veen, de financiële man in de rvc, wilde per se een verkoop. Hij wilde nu de financiële zekerheid hebben van een plus in het huidige boekjaar. Hij wilde in mijn ogen niet verantwoordelijk worden gehouden voor eventuele rode cijfers. Robert van der Wallen zat er een beetje tussenin." Als ook Chelsea zich in de slotminuten van de window nog meldt voor Ibrahim Sangaré, verkoopt De Jong opnieuw een 'nee'. "Ik zei tegen Van Veen: 'Ik draag daar de verantwoordelijkheid niet voor. Als jij het wil, ga je zelf maar voor de camera staan om het uit te leggen.'"

Leeds United besloot nog wel over te vliegen om het competitieduel met FC Volendam te bekijken. Gakpo toonde zijn klasse en scoorde drie keer, maar de directie van PSV had op dat moment al besloten om de buitenspeler niet te laten gaan. De Jong: "Wij waren allemaal blij dat we als directieteam bij elkaar waren gebleven en dat we hetzelfde standpunt hadden. En de financiële situatie zouden we samen oplossen door verkopen in januari of anders voor 30 juni 2023. Zo zijn we die nacht uit elkaar gegaan." Op dinsdag 6 september kreeg De Jong vervolgens te horen dat de rvc het vertrouwen in hem had opgezegd. Die boodschap van Brands kwam hard aan.

Marcel Brands licht tegenover de vaste clubwatchers het vertrek van John de Jong toe.

Brands
"Toen zei hij ook voor het eerst dat de rvc al langer twijfels had over mijn functioneren. Maar Marcel vertelde me ook dat hij de rvc had gevraagd of ze het vertrouwen in mij ook hadden opgezegd als Cody Gakpo wél was verkocht. Dan hadden ze dat niet gedaan, kreeg hij van de rvc te horen. Als ik Gakpo dus had verkocht, had ik nog bij PSV gezeten." Het wrange zit hem volgens De Jong in het feit dat hij persoonlijk verantwoordelijk werd gehouden en niet de voltallige directie. "Ik geloof oprecht dat Marcel met mij verder wilde en dat hij vond dat ik na een gesprek met de rvc door zou kunnen gaan, om in de maanden daarna het tegendeel te bewijzen. Maar voor mij voelde het heel slecht dat de pijlen na een directiebesluit alleen op mij werden gericht en dat niemand daar echt voor is gaan liggen."

Dat Brands niet veel later bij ESPN een ander verhaal heeft opgehangen dan tegen De Jong, gaat er bij de technische man niet in. De algemeen directeur zei onder meer dat iedereen, onder wie de rvc, tevreden was over de transferwindow. Hij gaf aan dat de rvc al langer niet tevreden was over het functioneren van De Jong en hij zei ook dat het orgaan in de gesprekken voor zijn benoeming als algemeen directeur hem nooit iets over die onvrede had verteld. "Dat Marcel bij ESPN zat, daar was ik verbaasd over. Mij was verteld dat de club niets meer met deze zaak zou doen, omdat ze het zo moeilijk konden uitleggen. Dat bleek toen ook weer. Ik vond het moeilijk het te zien en ernaar te luisteren", besluit De Jong.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

En dat terwijl de kans om met Gakpo kampioen te worden vele malen groter is dan zonder Gakpo. Plus het feit dat Gakpo zijn marktwaarde aanzienlijk heeft verhoogd tijdens het WK. Eigenlijk een meesterzet van De Jong maar heeft hem wel de kop gekost

21 december 2022 om 08:09

Als 'ie z'n kruisband scheurt boor je de club 50 miljoen door de neus. Denk dat daar de wrijving zit. En ik blijf erbij dat ik niet geloof dat John om deze window is ontslagen, maar vooral om de miskopen van de afgelopen jaren

21 december 2022 om 08:12

Maar dan moet je stoppen met voetbalclub zijn. Want wat nou als je aankoop van 10 miljoen zijn kruisbanden scheurt? Dit zijn toch ook gewoon verantwoorde beslissingen?

21 december 2022 om 08:16

Ik vind het zelf ook een verantwoord risico. Maar ik snap dat Gakpo en Sangare het enige kapitaal waren wat PSV op het veld had begin september. Dan blijft het, met in het achterhoofd dat je moet verkopen, natuurlijk lastig dat je al jaren de ene na de andere miskoop doet. Nogmaals ik ben echt blij dat Gakpo is gebleven en met de kennis achteraf is het geweldig uitgepakt, maar we moeten niet vergeten voor welke miskopen JDJ verantwoordelijk is waardoor we in deze situatie zitten.

21 december 2022 om 08:16

Exact. John de Jong heeft een aantal flinke miskopen gedaan, maar Gakpo niet voor 32 miljoen verkopen is een hele logische en goede beslissing geweest. Zeker met de kennis van nu. Ik zeg niet dat John de Jong een top TD was maar als hij hierom wegmoest gaat er iets goed mis binnen de RvC. Waar ik sowieso wel mijn twijfels over heb. Veel holle praatjes lijkt het. Wellicht dat het dadelijk met Zenden binnen die RvC er anders aan toe gaat.

21 december 2022 om 08:20

Fossen niet te vergeten dat Man utd 7 dagen voor het sluiten van de markt niks meer liet horen en Gakpo daar heel graag heen wilde. Anders was hij ook gewoon weg

21 december 2022 om 08:28

Precies. Maar de RvC (althans de financiële man daarin) wilde dus liever Gakpo niet alleen verkopen en daarmee de titelkansen aanzienlijk verkleinen, maar hij wilde ook nog eens dat John dit ruim onder de marktwaarde deed. Belachelijk.

21 december 2022 om 09:11

Financiële mensen kijken helaas alleen maar naar de cijfers. Daar hoef je inderdaad echt niet op begrip te rekenen voor een keuze die je heel simpel kan verantwoorden.

21 december 2022 om 09:15

Tja, dan kijkt die beste man ook niet goed. Want die 32 miljoen van destijds kan komende zomer wel eens 50 miljoen worden. Heeft John alsnog 60% winst gepakt.

21 december 2022 om 09:34

De Jong kan wel doen alsof hij de grote man was maar zijn aankopen zijn allemaal belabberd geweest, hij heeft zijn hoofd helemaal laten hangen naar herr Schmidt geen van die aankopen kwamen uit zijn hoed. Dat toevallig Gakpo meer gaat opbrengen dan in de zomer is natuurlijk voor PSV mooi maar meer toeval dan dat het een heel wijs besluit was van Mr John..... Ben het er wel mee eens dat dit Brands een eng mannetje is die had veel meer backup moeten geven

21 december 2022 om 09:36

@fossen: Sterker nog: Het is een kwestie van verantwoordelijkheid. Van Veen wilde zijn idee doorgedrukt hebben, maar dat John de Jong daar verantwoordelijk voor bleef. Als de Jong naar hem geluisterd had en Gakpo presteerde op het WK hetzelfde, dan was de Jong weer eens de gebeten hond.

Ik snap dat Psv'ers blij zijn dat hij weg is gestuurd, maar dit mocht echt niet de reden zijn. Dit was gewoon heel erg ranceneus: jij luistert niet naar mij, dus ik vertrouw je niet.

21 december 2022 om 09:41

@XAJAcfa, zucht, krijgen we deze onzin weer. John de Jong heeft genoeg dingen niet goed gedaan (Bruma, Baumgartl, Drommel, Behich en Sainsbury (die overigens op aanraden van van Bommel kwamen) etc) maar ook genoeg goede spelers gehaald. Dat fabeltje dat Schmidt letterlijk alle spelers haalde is zo'n onzin, buiten het feit dat geen enkele goede TD niet overlegd met zijn trainer. Bij John de Jong is het hier altijd: alles wat fout gaat is zijn schuld en alles wat goed gaat komt niet door hem. Zo lust ik er ook wel een paar. John de Jong was net zo goed verantwoordelijk voor de komst van Guti, Angelino, Dumfries, Unnerstall, Madueke, Sangare, Veerman, Luuk de Jong, Benitez en Simons. En dan was Max destijds ook een knappe transfer ondanks dat hij nu tegenvalt. Ook Boscagli en Doan zijn prima aankopen geweest, al was Doan wat prijzig. De enige speler die echt puur en alleen door Schmidt gehaald is, is Götze. En me dunkt dat daar niks mis mee was. Een Zahavi en Mvogo stonden al langer op de lijst bijvoorbeeld. En nee: John was geen geweldige TD. Maar er zit wel nuance in hoe we hem moeten beoordelen.

21 december 2022 om 11:15

@fossen, dat klopt helemaal. In mijn ervaring is het lastig om financiële mensen te laten begrijpen wat de potentiële winst is als je een investering (in dit geval behouden/ contract upgraden). Zij kijken imo vaker naar de korte termijn.

Liquiditeit, solvabiliteit, dat soort termen. Wat natuurlijk goed is om gezond te blijven maar soms moeten ze eens verder kijken.

21 december 2022 om 11:26

Brands heeft zelf ook tal van miskopen gedaan, net als Overmars en Arnesen onder andere. Er is niet een TD die alleen maar voltreffers binnen haalt.

21 december 2022 om 19:00

Fossen

Jij als Psv'er weet dit beter dan ik maar ik hoor 2 verhalen.

1. JdJ heeft Gakpo niet laten gaan.

2. Transfer was bijna rond, vliegtuig Leeds stond klaar voor Gakpo maar ging niet mee omdat jij zelf niet wilde.

Als 2 waar is krijgt JdJ constant de credits die hij niet verdiend.

21 december 2022 om 08:14

Genoeg miskopen van John. Daarbij spreekt hij soms ook af met de betere spelers dat zij voor een schappelijk bedrag weg mogen. Dumfries 12 miljoen(?), heb over Gakpo ook gehoord 50 miljoen(?). Gakpo houden is dan wel iets goeds vanuit John + Xavi Simons binnenhengelen, of Xavi is aankomende zomer terug naar PSG en dan valt dat ook weer mee.

21 december 2022 om 08:25

Zou me echt tegenvallen als Xavi weer teruggaat, daarvoor moet echt alles op alles worden gezet om die te behouden. Wat dat betreft heeft ieder nadeel z’n voordeel en is het goed dat hij weinig heeft gespeeld op het WK.

21 december 2022 om 08:28

Eens, het moet niet zo zijn dat een jaar nadat je Malen, Dumfries en Doan hebt verkocht de MOET hebt om Gakpo te verkopen.

21 december 2022 om 10:27

@gakpo,

Dat gaan ze nu ook oppakken. Maar tel daarbij wel op dat, dat ook in corona jaren waardoor je dus sowieso al tientallen miljoenen misloopt.

Situatie mbt Gakpo heeft hij goed aangepakt, maar laten we niet vergeten dat deze man jarenlang heeft lopen prutsen. Wat een geld is er weggegooid zeg...

Dat gezegd hebbende, er zat wel een stijgende lijn in want inderdaad xavi / benitez / de Jong en verlengen van Gakpo is een goede transferperiode. Maar wederom wordt de verdediging maar sporadisch versterkt

21 december 2022 om 08:19

Eens maar laten we ook niet vergeten dat Gakpo heel graag naar United wilde gaan en zij op een gegeven moment niks meer lieten weten. Kon alleen nog naar Leeds en Southampton en daar zag Gakpo op dat moment ook van af. Het verlengen met Gakpo is er waarschijnlijk een afspraak met hem gemaakt dat hij voor 50 miljoen mag vertrekken (lees ik meerdere malen), ook een zwakke move van John.

Volledig terecht ontslag, maar natuurlijk niet om deze reden. Al jaren is het bar en bras qua aankopen, maar Gakpo behouden is met de kennis achteraf een gouden zet geweest.

21 december 2022 om 08:15

Mooi dat deze man dan toch nog wat goeds heeft gedaan voor de club met Gakpo, Xavi, Benitez en Luuk. Moet ook wel toevoegen dat behalve de verdediging versterken we ook pech hebben gehad met blessures/corionagevallen. Zo stonden we een keer met een B team in het veld tegen Ajax in de competitie en werden we met 5-1 afgedroogd door Ajax.

21 december 2022 om 08:52

Het werd 5-0, en jullie miste maar twee spelers door corona

21 december 2022 om 09:06

Die 2 waren volgens mij wel Gakpo en Madueke niet bepaald de minste.

21 december 2022 om 08:18

Niet mee eens, want volgens mij heeft hij met minimale middelen prima gedaan. In het begin was het minder, maar er was een stijgende lijn!

21 december 2022 om 08:22

Eens, afgelopen window goede aankopen gedaan. Ook Sangare is natuurlijk op zijn conto. Maar wat er de laatste jaren op het veld staat kunnen we toch niet tevreden mee zijn? En minimale middelen, JDJ heeft echt veel meer uit kunnen geven dan Feyenoord

21 december 2022 om 08:32

Hij heeft die minimale middelen zelf gecreëerd, door spelers als Bruma, Max, Baumgartl voor veel te veel te halen en vervolgens presteren ze niet en kom je ze niet meer kwijt. Te veel huren (Die "spits" van Benfica en nu weer Hoever) waarmee je ook geen waarde creëert en je mag van geluk spreken dat een Doan in Duitsland een goed seizoen had, waardoor je winst maakt.

21 december 2022 om 09:24

Tegelijkertijd is dat de vijver waarin PSV momenteel dient te vissen. Max is degelijk en Doan is een prima speler en had in mijn opinie prima kunnen renderen bij PSV.

De overige namen spreken inderdaad niet tot de verbeelding, maar daar staan een Simons, Veerman, de Jong, Gotze, Benitez en Sangare tegenover.

Daarnaast het aanblijven van Gakpo is een goude greep gebleken en ik denk als je alle aankopen naast elkaar legt dat de weegschaal aardig in balans is.
Hij heeft opstart problemen gekend wat normaal is in een nieuwe rol als startende TD, maar juist nu hij het spelletje lijkt te gaan snappen neem je afscheid...

21 december 2022 om 10:44

Hij heeft best wel wat uit mogen geven en de enige speler die hij heeft gehaald waarvan ik echt onder de indruk ben is Sangare en nu Simons natuurlijk. Zitten verder wat aardige spelers bij maar alleen van die aankopen heb ik het idee dat PSV niet hun plafond is.

Marcel Brands heeft hem met een uitstekende selectie achtergelaten, vervolgens is er nog voor 100 miljoen bijna verkocht. Waarvan hij 30 miljoen gewoon heeft laten verdampen. Waarom is PSV niet in staat talenten van buitenlandse clubs te halen? Die echt door kunnen groeien bij PSV. Het lijkt mij gewoon harstikke goed mogelijk en er zijn een paar clubs die laten zien hoe het moet. Waarom worden talenten niet op jonge leeftijd naar PSV gehaald zoals bij Madueke.

Al met al valt er echt wel meer uit te halen, natuurlijk zat er een stijgende lijn maar rouwig erom zijn dat hij weg is zou ik als PSV supporter niet zijn.

21 december 2022 om 09:08

Vind dit wel kort door de bocht. PSV heeft nou niet bepaald een sterke financiële positie. Die moeten het ook hebben van de buitenkansjes. Als ze een keer een speler kopen van 10 miljoen is het geld al bijna op als er niemand word verkocht.

John de Jong heeft als TD vrijwel alles fout gedaan maar is uiteindelijk ontslagen vanwege een van de weinige dingen die hij wel goed heeft gedaan. Toch wel ironisch en typerend voor het merkwaardige beleid van PSV de laatste jaren

Het was dus geen meesterzet van De Jong om Gakpo te behouden, maar meer geluk dat wijsheid. Man Utd wilde het door de RvC gewenste bedrag betalen maar zag af van zijn komst. Leeds en Southampton boden veel te weinig. Daar was de RvC ook nooit mee akkoord gegaan, dus logisch dat dat geweigerd werd. Maar dan is het natuurlijk belachelijk dat de RvC hem daar dan uiteindelijk op afrekent.

"ik vond en vind dat PSV een heel goede selectie heeft(...)" Dit is dus precies wat er mis was met hem als TD. Je koopt een Til voor 4 miljoen, die met de doos om de schoenen voetbalt, terwijl het middenveld al overbezet is. Toen Madueke en De jong uitvielen, speelde je met Saibari en Vertessen en later zelfs noodgedwongen Xavi Simons in de spits. Vorig jaar speelde Guti nog DC omdat daar niemand was, maar nog steeds niet willen investeren. Ja, hij is ontslagen om de verkeerde reden, maar het ontslag is dusdanig terecht, dat het weinig boeit wat de reden was. Nu hopen op een geschikte kandidaat die ook de scouting weer naar het juiste niveau kan brengen en de selectie in balans. Niet als laatste, die miljoenen die Gakpo en Sangaré hopelijk gaan opleveren, ook wijs investeert.

Ok, gelukkig is het eenmalig....

De Jong was als TD zeker geen hoogvlieger, ik denk echter dat hij met het binnenhouden van Sangare en Gakpo wel het juiste deed. Hoogstwaarschijnlijk gaat Gakpo voor een hoger bedrag weg nu sws en PSV heeft nog een (half) jaar van m gebruik kunnen maken.

De schijnrust die Toon Gerbrands jaren heeft hoog gehouden is nu zeker weg. Als je Brands binnenhaalt weet je dat er iemand zit die ten koste van alles zijn eigen positie sterk probeert te houden., Alsof Brands het zo goed heeft gedaan bij Everton, maar daar was na het inpompen van vele miljoenen ook niet het resultaat wat je had mogen verwachten.

Bij ESPN zat Brands duidelijk te liegen, ik schreef eerder al dat alleen Kraaij kritische vragen durfde stellen maar Brands zeilde er omheen. Sjoerd Mossou, die ik nog nooit een kritische vraag heb horen stellen als er iemand direct zit, deed weer een Mossoutje door wat open deuren in te trappen. Het was duidelijk dat Brands een ingestudeerd verhaal ophing om zichzelf, PSV en de RvC te beschermen.

Dit schept voor mij een ander beeld.
We trekken een lijn....maar als er koppen moeten rollen dan alleen de jouwe. Smerig.
John de Jong is te goed van vertrouwen geweest.
Marcel Brandts is walgelijk

Nu de transferwaarde van Gakpo verdubbeld is hoor je ze niet in Eindhoven. Ook de broertjes van de Kerkhof blijven stil. Maar John de Jong heeft het niet slecht gedaan. Ajax zoekt nog een Technisch directeur

Ik zou John de Jong een goede technische manager (lees geen directeur) vinden voor Ajax. Heeft denk ik geleerd van zijn fouten bij PSV en heeft ook een paar goede aankopen gedaan natuurlijk

Als hij fatsoenlijk beleid had gevoerd dan was deze discussie over Gakpo nooit ontstaan. Wat heeft die man een geld verkwanseld, ik ben blij dat hij weg is.

Pakt nu goed uit, kan ook verkeerd uitpakken zoals bij Jorgensen , waarvoor ze Van Geel ook hadden moeten ontslaan

Bij PSV is de afgelopen jaren sprake geweest van een enorme vriendjescultuur, die langer dan gezond is de teloorgang van het sportieve niveau heeft toe kunnen staan, waar John de Jong en Toon Gerbrands hoofdverantwoordelijk zijn geweest de afgelopen jaren. Zoals ze in mijn ogen ook het gezicht zijn van de zelfgenoegzaamheid over gemaakte keuzes en de breed aanwezige reflex om in excuses te vervallen als ze uiteindelijk niet goed uitpakken. Voor zelfreflectie is weinig sprake, getuige De Jongs opmerking dat hij 'vond en vindt dat PSV een heel goede selectie heeft waarmee we een goede kans maken op de titel' en gemakshalve onvermeld laat dat hij met twee even jonge als grillige huurlingen van elk 20 jaar heeft gemeend de gaten te kunnen dichten van een verdediging die vorig jaar zo lek als een mandje bleek. Dat hem in het interview die spiegel niet wordt voorgehouden zegt ook een hoop over de hedendaagse sportjournalistiek, maar dat terzijde.

Overigens geloof ik zijn lezing over de gebeurtenissen afgelopen zomer wel. Als TD mag hij dan falen, maar als persoon lijkt me John de Jong ondanks de leugens die hij waarschijnlijk om tactische redenen de media inslingerde, op de keper beschouwd als persoon wel bonafide. Dat kan ik minder zeggen van Marcel Brands, die bij moeilijke kwesties steevast wat aan elkaar wauwelt en bij kans iedereen en zijn moeder wat voorliegt.

Niettemin is het vreemd dat John de Jong beweert dat een verkoop bij Gakpo hem bij PSV had gehouden. Hij is immers niet weggestuurd, maar zelf opgestapt. Met de statistieken die Gakpo intussen overlegt en de impact die hij voor PSV betekent zou enkele maanden na zijn vertrek genoeg ruimte zijn voor De Jong en de RvC om elkaar weer te vinden denk ik. Door dat scenario heeft De Jong zelf een streep gezet, dus deze krokodillentraan gaat niet op. Ik denk ook dat John de Jong zelf ook wel weet dat met het niet verkopen van Gakpo gewoon een argument is gevonden om hem te lozen. Men was al langer ontevreden en niet onterecht, gezien de troep die hij de afgelopen drie jaar binnenhaalde en het geld dat heeft gekost. Men had hem alleen in april aan mei al aan de kant moeten zetten. Als je hem een zomer lang laat shoppen en hem aan het eind ervan de tent uitwerkt, komt dat bijzonder knullig over.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren