Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Dit zijn de begrotingen van de Eredivisieclubs: verrassende hekkensluiter

Laatste update:

Afgaande op de begrotingen van de Eredivisieclubs worden de komende wedstrijden voor PSV en Feyenoord cruciaal. De Eindhovenaren moeten zich via Benfica verzekeren van deelname aan de Champions League, terwijl Feyenoord via het Zweedse Elfsborg de Conference League hoopt te bereiken. Op dit moment wordt de lijst met begrotingen ruimschoots aangevoerd door Ajax, dat verantwoordelijk is voor bijna een derde van de hele Eredivisie-begroting. De rij wordt gesloten door Fortuna Sittard, dat met 7,5 miljoen euro moet vrezen voor degradatie naar de Keuken Kampioen Divisie.

Mede door de deelname aan de Champions League steeg de begroting van Ajax met 50 miljoen euro naar 160 miljoen euro. De Amsterdammers staan daarmee op eenzame hoogte in Nederland en hebben bijna de dubbele begroting van achtervolger PSV, dat 85 miljoen euro heeft begroot. Daarbij moet gezegd worden dat de Eindhovenaren de mogelijke inkomsten van de Champions League niet hebben meegenomen in de begroting. Mocht PSV zich ten koste van Benfica weten te plaatsen voor het miljardenbal, dan stijgt dit bedrag aanzienlijk.


De begrotingen in de Eredivisie in het seizoen 2021/22



CLUB BEGROTING CLUB BEGROTING
1. Ajax 160 miljoen euro 10. Heracles Almelo 14 miljoen euro
2. PSV 85 miljoen euro 11. Willem II 13,5 miljoen
3. Feyenoord 65 miljoen euro 12. PEC Zwolle 12,7 miljoen euro
4. AZ 27,5 miljoen euro 13. Sparta Rotterdam 11 miljoen euro
5. Vitesse 25 miljoen euro 14. NEC 10 miljoen euro
6. FC Twente 23 miljoen euro 15. Go Ahead Eagles 8,5 miljoen euro
7. FC Utrecht 22,1 miljoen euro 16. RKC Waalwijk 8,1 miljoen euro
8. FC Groningen 20 miljoen euro 17. SC Cambuur 8 miljoen euro
9. sc Heerenveen 16 miljoen euro 18. Fortuna Sittard 7,5 miljoen euro


Ajax heeft zich, net als alle andere clubs die zich hebben gekwalificeerd voor de groepsfase van de Champions League, alvast verzekerd van een premie van 15,64 miljoen euro, 390.000 euro meer dan afgelopen jaar. Ook PSV kan dat bedrag bijschrijven als het zich plaatst voor de groepsfase van het belangrijkste Europese toernooi. Mocht AZ zich plaatsen voor de groepsfase van de Europa League, dan is het verzekerd van 3,63 miljoen euro. Voor Vitesse en Feyenoord ligt 2,94 miljoen euro klaar aan startgeld bij deelname aan de Conference League.

Net als PSV nam ook Feyenoord een financiële injectie voortkomend uit Europees voetbal niet mee in de begroting. De Rotterdammers bezetten momenteel de derde plek achter Ajax en PSV met 65 miljoen euro. Feyenoord kent een daling van drie miljoen euro ten opzichte van vorig jaar, mede als gevolg van de coronapandemie. Elke thuiswedstrijd zonder publiek kostte de club 900.000 euro. Algemeen directeur Mark Koevermans smeekte om die reden in maart bij sponsoren om af te zien van het compensatiegeld waar ze officieel gezien wel recht op hadden. Het ging om een bedrag van zo'n vijftien miljoen euro.

Mocht Feyenoord zich plaatsen voor de Conference League, dan wordt de begroting omhoog getild naar ruim zeventig miljoen euro. De club uit Rotterdam-Zuid is nog op zoek naar een spits, maar is door de huidige situatie afhankelijk van buitenkansjes. Het is dan ook maar de vraag of die nieuwe doelpuntenmaker er gaat komen. De top vijf wordt afgesloten door AZ en Vitesse. De Alkmaarders, die volop in de race zijn voor deelname aan de Europa League en woensdagavond tegenover Cetic staan, hebben 27,5 miljoen euro begroot. AZ heeft net als Feyenoord en PSV geen Europees voetbal begroot.

In de onderste regionen wordt het dit seizoen lastig voor Fortuna Sittard (7,5 miljoen), SC Cambuur (8 miljoen) en RKC Waalwijk (8,1 miljoen). De laatste plaats voor de Limburgers is opmerkelijk te noemen, daar verwacht werd dat een van de promovendi die plaats in zou nemen. Go Ahead Eagles staat met 8,5 miljoen euro echter net boven de streep, net als NEC (10 miljoen). In Deventer wordt druk gekeken naar mogelijkheden om de Adelaarshorst uit te bouwen, waarmee de club in de toekomst een stabiele Eredivisionist hoopt te worden.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

"Maar" een klein verschil tussen PSV en Feyenoord. Had een iets groter verschil verwacht.

18 augustus 2021 om 11:44

Jij vindt ongeveer 25% een klein verschil? Persoonlijk vind ik dit een behoorlijk verschil eerlijk gezegd

18 augustus 2021 om 11:44

Tja, verschil in begroting is klein, maar het kwaliteitsverschil en de waarde op het veld is wat anders in verhouding, denk ik.

18 augustus 2021 om 11:57

Los van kwaliteit vind ik de waarde nog wel meevallen. PSV heeft meer kwaliteit. Maar jullie basis met Gotze, Ramalho, Propper, Van Ginkel, Mwene gaat geen miljoenen meer opleveren. En Drommel en een Teze/Obispo vermoed ik ook niet. Alleen Madueke en Gakpo zie ik voor de jackpot weggaan. Ihattaren normaal ook maar dat kan PSV natuurlijk vergeten. Wellicht Sangare maar die zie ik niet voor de top spelen en dus ook geen 20+ opbrengen. Niet dat Feyenoord zo geweldig bezig is. Maar ik ze Senesi, Malacia, Bijlow, Kokcu en Sinisterra wel voor minimaal 10 mil weggaan.

En spelers als Bruma, Baumgartl, Doan en Romero hebben ook een grote afschrijving.

18 augustus 2021 om 12:02

Dat klopt wel inderdaad. Maar kwaliteit moet er ook voor zorgen dat je huidige resultaten beter zijn. Met een beetje geluk spelen we hierdoor CL, waardoor de inkomsten wel aanzienlijk omhoog zullen gaan. Anders zal deze selectie ons in de EL wel ver moeten kunnen brengen.

18 augustus 2021 om 12:04

@psvchamps, vind het gat van 20-25% toch behoorlijk. Qua waarde op het veld is psv verder, maar timmert Feyenoord inmiddels ook weer aan de weg. Vorig jaar werd gedaan alsof de selectie bij elkaar nog geen 10 miljoen waard zou zijn en dat er geen kwaliteit rond zou lopen, maar met een beetje beleid en een andere spelopvatting kan het zo omslaan. Malacia, Geertruida, Bijlow en ook Sinisterra en Kokcu die goed aan het seizoen begonnen zijn laten zien veel potentie te hebben en Jahanbakshs , Senesi, Til en Trauner lopen er ook kartrekkers met specifieke kwaliteiten rond. Verder komen er talenten aan met Hendriks, Balde, Hartjes en Milambo. Ziet er allemaal niet zo slecht uit.

18 augustus 2021 om 12:22

Helemaal met je eens maar Bruma die is herboren als hij zo blijft spelen zoals hij de laatste twee wedstrijden bezig is dan levert Bruma ook nog wel 10 miljoen + op hoor.

18 augustus 2021 om 12:46

@Buawek, het klopt dat er in de basis van psv veel spelers staan die niet snel meer veel geld op gaan leveren, echter kun je met het behalen van CL voetbal misschien nog wel meer ophalen dan met het verkopen van spelers. Als je ziet wat er uiteindelijk maar over blijft vangt dat van nog wel tegen.

18 augustus 2021 om 13:00

2 goals en hij is herboren? Maar ok zie hem wel als een nuttige bankspeler zie hem alleen niet meer dan z'n aankoopsom opleveren.

18 augustus 2021 om 11:55

Waarom haalt Feyenoord Giakoumakis niet?

18 augustus 2021 om 11:59

Omdat hij 5 miljoen kost. Voor de helft van dat geld heeft feyenoord net 3 goede basisspelers gehaald.

18 augustus 2021 om 12:03

Giakoumakis lijkt me voor dit bedrag we een aardige gok voor eredivisie clubs. Een gok die weinigen kunnen of willen nemen.

18 augustus 2021 om 12:05

Als je kijkt naar de uitgaven aan transfers zie je dat Feyenoord zeer uitzonderlijk spelers haalt boven de 5 miljoen. Had laatst nog gekeken en dan zie je dat ze in de afgelopen 5 jaar, maar 3 of 4 spelers boven de 5 miljoen hebben gehaald.

Al de rest vanaf nummer 10 tot nummer 18, geven amper tot niets uit aan transfers.

18 augustus 2021 om 14:01

Als ik Feyenoord was zou ik spelers halen die kunnen excelleren niet die al geëxcelleerd hebben. De kans dat hij weer een goed seizoen draait/dit bij Feyenoord doet is niet zo groot.
Dit soort spelers kopen heeft Feyenoord nou net in de problemen gebracht. Er komt vanzelf een optie, Bozenik was onverwacht dat pakt dan verkeerd uit, maar de volgende pakt misschien wel goed uit. Met Giakoumakis verwacht ik juist dat het gewoon geld kost en sportief weet ik niet hoeveel het op gaat leveren, Feyenoord moet een beetje goedkoop gokken en geluk hebben.

18 augustus 2021 om 21:44

Telt die lening van 50 miljoen voor PSV niet mee?

Niet onbelangrijk, maar vergeet niet dat Cambuur afgelopen seizoenen ook niet de hoogste begroting had in de KKD.

Het is misschien wat te eenvoudig om te zeggen dat je ook de hoogte van de begroting alles zegt. Ik ben vooral ook benieuwd wat bijvoorbeeld het spelersbudget is t.o.v. de begroting en hoeveel daarvan aan personeelskosten weggaan.

Desondanks wat Fortuna nu al jaren op rij presteert is knap te noemen, eerst in de Eerste divisie verrassen en nu al voor het vierde jaar op rij in de Eredivisie spelen. Als ze zich wederom weten te handhaven is dat een goede prestatie.

18 augustus 2021 om 11:50

Dit dus - volgens mij hebben ze er bij Soccernomics (nu toch wel onderhand verouderd) onderzoek naar gedaan, vooral het spelersbudget geeft een correlatie aan met de positie op de ranglijst. Begroting niet

18 augustus 2021 om 12:43

Het zegt niet alles maar het zegt wel iets. Het gat tussen Ajax en PSV bedraagt 75 miljoen, dat is op lange termijn een groot probleem natuurlijk.

18 augustus 2021 om 13:16

Volledig met je eens, probeer enkel aan te geven dat het als cijfer een minder goede graadmeter is voor de league ranking /positie dan bijv salariskosten.

18 augustus 2021 om 12:27

Dat is het 'm ook. FC Twente heeft bijvoorbeeld de 6de begroting met 23 miljoen euro, maar hebben bijvoorbeeld een spelersbudget van 6 miljoen euro. Het spelersbudget is dan ook een betere weergave van waar een club staat, al hoeft dat ook nog niet alles te zeggen.

Begrotingen vergelijken heeft niet zoveel nut. De een huurt een duur stadion, de ander heeft een eigen stadion.
Het gaat er uiteindelijk alleen maar om, wat kan een club besteden aan salarissen en aan versterkingen.

18 augustus 2021 om 11:45

Deels met je eens dat het niet alles zegt. Vrije cashflow zegt mij meer dan een begroting. Wat een begroting echter wel zegt is dat het meer mogelijkheden bied dan een andere club. Zo gaat bij Ajax de begroting voor een groot deel op aan spelers salarissen (logischerwijs).

Wel een enorm verschil met jaren geleden overigens. In 2017 had Ajax nog een begroting van 80 miljoen.

18 augustus 2021 om 11:56

Een deel van de begroting gaat ook op aan transfer aflossingen. Staat de speler al op de balans terwijl je wel geld moet uitgeven. Begrotingen kan je niet zomaar naast elkaar neerleggen, je moet echt naar de onderliggende financiele details kijken.

18 augustus 2021 om 12:03

Een FCF methode is een goede methode om 'waarde' te bereken van bedrijven, maar voetbalclubs zijn wel een erg bijzonder bedrijf waar je sterk te maken hebt met uitschieters. Als we kijken naar de 'vrije cashflow' dan zouden AZ en PSV door deze transferperiode bovenaan staan.

Op basis van financiele gegevens voetbalcubs 'ranken' is nauwelijks te doen. Sommige clubs hebben uitschieters in inkomsten en uitgaven die deze cijfers heftig beinvloeden (evenals het gebruik van spelersbegrotingen). Marktwaarde van clubs wordt sterk bepaald door leeftijd, waarbij een selectie met evenveel kwaliteit maar oudere spelers een lagere waardering heeft dan een jongere selectie.

18 augustus 2021 om 12:04

Zeker, helemaal met je eens. Ben zelf eens op stage geweest op de financiële afdeling van Ajax via het accountantskantoor waar ik toentertijd werkte. Erg interessant om te zien hoe de administratieve verwerking is van transfers en salarissen. Daar komt doorgaans veel meer bij kijken dan menigeen denkt.
Vandaar ook dat ik aangeef dat de vrije cashflow eigenlijk veel belangrijker is in combinatie met de vrije ruimte in je begroting.

18 augustus 2021 om 12:25

@milton, Ik weet niet of wat jij zegt over AZ en psv wel direct klopt.

Ik weet dat Ajax nog steeds bedragen binnenkrijgt van de Ligt en de Jong, daarbij zullen ze waarschijnlijk nog gaan verkopen. Ook moet je rekening houden dat bij de 30 miljoen voor Donyell Malen, als 30% (zo'n 9 miljoen euro) direct naar de bankrekening van een dikke pizzabakker gaat.

18 augustus 2021 om 12:32

Aan de andere kant kan je wel goed zien wat de clubs met hun geld doen tov de begroting. Een (duur) stadion huren is ook een beleidskeuze natuurlijk. Net als alle andere uitgaven.

18 augustus 2021 om 12:35

"het gaat er uiteindelijk alleen maar om, wat kan een club besteden aan salarissen en aan versterkingen."

En ook dat zegt niet alles. Het huidige basiselftal van PSV heeft in totaal 25 miljoen gekost. Da's maar 2,5 miljoen meer dan wat Ajax alleen al voor Haller betaald heeft. Toch lijkt het kwaliteitsverschil tussen die teams momenteel niet enorm groot.

18 augustus 2021 om 21:47

Haller is dan helaas ook een veel te dure aankoop geweest.

De begroting van Nec verbaasd mij wel eerlijk gezegd. Heeft die gekke Boekhoorn weer geld ingelegd?

Verder een enorm verschil van mijn club ten opzichte van de rest. We weten het wel, maar om zo de cijfers te zien bij een begroting op champions league niveau is het toch wel schokkend. Mooi in beeld gebracht wat je als club voor extra mogelijkheden krijgt bij deelname aan het miljardenbal. Overigens begroot Ajax al jaren op champions league niveau.

18 augustus 2021 om 12:20

NEC is gewoon een vrij grote regionale club. Hun begroting kan groot zijn, hun technisch beleid is vooral drama.

18 augustus 2021 om 17:40

NEC heeft sowieso een hogere stadioncapaciteit dan de ploegen die onder hen staan qua begroting en op basis van de seizoenkaartverkoop zou het stadion in principe elke wedstrijd uitverkocht moeten zijn. Daarnaast heeft NEC normaal gesproken ook meer sponsorinkomsten dan de clubs die daaronder staan.

Het probleem van NEC is echter dat het stadion wel verouderd is en NEC een hele hoge huur betaald. Daardoor heeft NEC vaak een relatief hoge begroting, maar relatief weinig budget voor spelers waardoor het afhankelijk is van Marcel Boekhoorn voor veel spelersaankopen.

Bizar dat er zo'n gat zit tussen Feyenoord en AZ. Maar AZ toch heel erg in de buurt begint te komen van Feyenoord en een stuk beter verkoopt

18 augustus 2021 om 11:50

Het is maar de vraag of AZ de verkopen van dit jaar heeft meegenomen in haar begroting. Ik denk het eerlijk gezegd niet.

18 augustus 2021 om 12:53

Het gaat niet om of het is meegenomen of niet. Ik bedoelde meer qua niveau van de selecties tegenover de begroting. Uit de begroting blijkt dat AZ het heel erg goed doet tegenover een groot begroting van Feyenoord.

18 augustus 2021 om 12:02

@raiss

En dat is probleem van AZ.

Kleiner stadion, kleiner achterland. Om verder te groeien lijkt haast onmogelijk.
Eigenlijk had Utrecht de bestuurders van AZ moeten hebben. Die club heeft meer mogelijkheden denk ik. Of Ado.

Feyenoord heeft zoveel potentie, maar helaas jaren al wanbeleid. Echt ongelooflijk wat een slecht werk zij geleverd hebben.

18 augustus 2021 om 12:06



AZ heeft een stadion in eigendom. Feyenoord betaalt zich blauw aan de Kuip. AZ had natuurlijk wel dat akkefietje met het dak dat niet goedkoop was.

18 augustus 2021 om 12:34

@viscacatalunya - Maar dat stadion is in de coronacrisis een flinke kostenpost geweest net als bij de andere clubs met het stadion in eigen beheer. Overigens zegt dat in principe nog niet zoveel. Het stadion is relatief klein, het is doorgaans zo'n 70-75 procent gevuld en dat in een periode waarin AZ uitstekend draait. Dat is wel een indicatie dat verder groeien gewoon heel lastig wordt. Vooral als je nagaat dat AZ wel een beetje afhankelijk is van transfers om de gaten te dichten. Stel dat AZ de begroting omhoog wil schroeven naar pakweg een 30 miljoen euro en in dat seizoen een minder seizoen draait, hebben ze gelijk een probleem. Niet onoverkomelijk, maar het zorgt wel degelijk voor problemen. Het luistert dus wel nauw in Alkmaar, al verwacht ik dat deze transferperiode wel helpt om een ontwikkeling mogelijk te maken.

18 augustus 2021 om 12:08

Dat is niet bizar, dat is jarenlang zichtbaar wanbeleid en korte termijndenken aan de kant van Feyenoord en jarenlang duidelijk en goed beleid aan de kant van AZ. Complimenten voor AZ.

18 augustus 2021 om 12:13

Feyenoord krijgt het nieuwe stadion maar niet rond (of de vernieuwing van het oude) door onenigheid binnen de club over het beste project. Ondertussen zijn bouwkosten verdubbeld. Barcelona heeft dankzij Bartomeu hetzelfde probleem.

18 augustus 2021 om 12:25

Klopt idd, wat betreft de bouwkosten. Niet over nagedacht. Echter maak ik me iets minder druk om dat stadion. Ben al lang blij met de weg die Arnesen is ingeslagen. Organisatie omgegooid, jeugdopleiding aangepakt, nieuwe scouting, jeugd die tijdig contracten krijgt, inzetten op onder 21, gerichte aankopen, trainer met een duidelijke visie. Eindelijk de omslag die zo lang nodig was. Afwachten waar het ons brengt, maar heb er een goed gevoel bij en hoop dat we AZ op termijn weer verder achter ons laten en dichterbij Ajax en PSV komen.

18 augustus 2021 om 12:37

@fr010frdam - Daarin ben je natuurlijk wel afhankelijk van AZ zelf. Het is niet zo dat AZ bij gebrek aan beter de lachende derde (soms vierde) is dat slecht presteert, maar profiteert van de blunders van de concurrentie. AZ pakt gewoon een respectabel aantal punten. Zolang AZ dus qua puntenaantal doet wat het inmiddels al jaren doet, schudt je AZ niet makkelijk af.

18 augustus 2021 om 12:47

@Sirius, makkelijk zeker niet, maar het zou alweer 6 punten verschil maken als je er zelf van wint Nogmaals, alle respect voor AZ, maar als Feyenoord goed beleid voert moeten ze structureel boven AZ kunnen eindigen.

PSV toch wel de club die het het beste voor elkaar heeft.

18 augustus 2021 om 11:51

Hahaha ooh man man man, wat hoop ik dat je sarcastisch bent. Zeg anders aub helemaal niks als je er niks over weet.

18 augustus 2021 om 11:55

Ajacied zeker en op je teentjes getrapt? denk dat, raaijkeweske bedoeld op het feit dat de begroting van Ajax op PSV een heel groot verschil is, maar als je dan ziet wat de begroting's verschil van PSV op Feyenoord niet echt heel groot is, en als je dan ziet dat PSV met hun begroting nog aardig in de buurt van Ajax blijft met hun resultaten is dat wel knap. als je ziet wat Feyenoord dan elk jaar presteert.

18 augustus 2021 om 11:58

Zeker niet, een Feyenoorder, wonend in Eindhoven. Die alles van dicht bij meemaakt en veel kenissen hebt die voor PSV zijn. Ik doel inderdaad alleen op het financieele plaatje met me reactie, sportief gezien staat ze er inderdaad goed voor met een klasse selectie.

18 augustus 2021 om 11:59

Begroting zegt toch helemaal niks. Het gaat erom wat je uit kan geven aan salarissen en aan versterkingen. Dan zit PSV ineens veel dichter op Ajax.

18 augustus 2021 om 12:00

Moet allemaal nog maar blijken natuurlijk. Vorig seizoen was het verschil 16 punten... Maar goed, dat PSV beter begonnen is aan het seizoen is een feit. Veel zal afhangen of PSV ook de CL haalt of niet. Halen ze die, dan schiet ook hun begroting omhoog.

18 augustus 2021 om 12:06

Maar wel twee keer niet verloren van Ajax vorig seizoen dus dan neem ik die 16 punten voorlief.

18 augustus 2021 om 12:07

@lampen

"het feit dat de begroting van Ajax op PSV een heel groot verschil is, maar als je dan ziet wat de begroting's verschil van PSV op Feyenoord niet echt heel groot is, en als je dan ziet dat PSV met hun begroting nog aardig in de buurt van Aja"

Je geeft een vertekend beeld he.

Verschil zit dit jaar juist omdat Ajax de CL heeft meegenomen, omdat wij al verzekerd zijn hiervan.
Als PSV het haalt komt er ook minimaal 40 miljoen bij en praten we ook over ander soort begroting en verschil.

18 augustus 2021 om 12:07

Ajax heeft nog veel geld in kas. Ajax kan zo een groter belang nemen in de Arena bijvoorbeeld.

18 augustus 2021 om 12:12

Dat klopt maar in mijn reactie heb ik die 40 miljoen ook nog niet meegerekend natuurlijk. hoop trouwens dat we vanavond wel alvast een been kunnen zetten in de Cl.

18 augustus 2021 om 12:13

Dankjewel! Daarbij komt dat Ajax eigen kapitaal heeft opgebouwd en PSV zit met enorme leningen, contracten en veel hulp van buitenstaande investeerders.

18 augustus 2021 om 12:18

Psv-er en op je teentjes getrapt? Realiteit is dat PSV helemaal niet in de buurt zit van Ajax ondanks dat ze nu een sterk team hebben. Ze winnen inderdaad 1x de JC-schaal maar tegelijkertijd stonden ze de laatste 2 seizoenen een straatlengte achter. Ook naar de komende jaren toe zie je wel dat er door PSV niet extreem veel waarde op het veld staat (enkel Gakpo en Mduake?). Veel spelers hebben geen restwaarde en het is heel afhankelijk van CL-voetbal om nu aan te gaan haken, anders zullen ze volgend jaar weer (1 speler te veel )moeten verkopen. Inderdaad, Ajax verkoopt ook elk jaar, maar ik heb het gevoel dat er bij hun uit een poule van 10 spelers verkocht kan worden en bij PSV van 3. Overigens hoop ik als Ajax supporter wel dat PSV zo lang mogelijk meedoet of misschien zelfs de titel pakt (meen ik echt, voor 1 jaartje dan) want ik heb schrik dat met de huidige opzet van het Europees voetbal er een te grote kloof aan zal treden als Ajax nog 2x kampioen speelt. -- Bayern Munchen/juventus/psg praktijken, wat de competitie echt enorm saai zal maken zeker omdat 12 van de 18 ploegen zeer pover zijn.

18 augustus 2021 om 12:27

Bayern en PSG praktijken zullen hier niet voor gaan komen. Daar is de rest van de competitie te zwak voor. PSV zou ook de rrst van de wedstrijden makkelijk moeten kunnen winnen. Dus het is gewoon dat degene die de minste fouten maakt kampioen gaat worden.

18 augustus 2021 om 12:30

@lampen,

Psv in de buurt blijft met de resultaten van Ajax?

Laatste 3 jaar, geen prijzen in het coronaseizoen toegekent.

Ajax: CL- halve finale, 2x landskampioen, 2x bekerwinst, 1x Johancruijff Schaal
PSV: 1 Supercup

Hoe kun je dat in de buurt blijven noemen?!

18 augustus 2021 om 12:37

Haha echt hoor. We kunnen toch wel objectief kijken en eerlijk toegeven dat Ajax de afgelopen jaren met afstand het beste gepresteerd heeft. Dat is ook de reden dat ze zo'n hoge begroting hebben. Gewoon zelf opgebouwd door geweldig beleid. Psv zit nog altijd op een behoorlijke afstand.

18 augustus 2021 om 12:39

@deenb:

Natuurlijk heeft Ajax het beter voor elkaar, die club is nou eenmaal veel rijker. Maar als je met een selectie die 44 miljoen heeft gekost (psv) met 0-4 wint van een club met een selectie die 143 miljoen heeft gekost (ajax), dan doe je ergens toch wel iets goed.

18 augustus 2021 om 12:44

@cabimessence, dat is korte termijn en vrij kortzichtig. Feyenoord won in de competitie met 6 2, maar speelde verder niks klaar, dan doe je het op dat moment toevallig goed, maar zegt vrij weinig over de lange termijn. Als psv weer 16 punten achter Ajax eindigt heb je vrijwel niks aan die 4 0. Voorlopig blijven ze de laatste jaren ver achter Ajax

18 augustus 2021 om 12:50

Weet je wat we voortaan doen jongens. We discussieren lekker per wedstrijd voortaan. Dat is handig he! Een wedstrijd en op basis daarvan bombarderen we het gehele beleid, de financiele situatie, de sportieve prestatie en bovenal het vergelijken per clubs. Hoop dat Feyenoord zondag wint van GAE anders lopen ze al mijlen ver achter de promovendus.

18 augustus 2021 om 12:53

@deenb, ongelofelijk he, dat lijkt meer en meer het nieuwe normaal te worden. Heeft er ook mee te maken dat de media en de analisten er vrolijk aan meedoen.

18 augustus 2021 om 13:08

Haha ja, mooi he. Cabinessence met een full groen balkje dus een ervaren gebruiker met deze uitspraak. Ach, het maakt ook allemaal niet uit. Op Voetbalzone merk je zeker heel goed wanneer bijv. Feyenoord 0-4 wint of 1-0 verliest. Dan gaan ze van een aanhaker bij Ajax en PSV naar niveautje Utrecht, Groningen binnen 1 week.

18 augustus 2021 om 13:15

Ja, het zijn voortaan bijna dagkoersen. Zelf doe ik er in ieder geval niet aan mee. Al mag je natuurlijk wel positief zijn over een bepaalde richting die het ingaat

18 augustus 2021 om 13:26

@deenb:

Waar zeg ik iets geks dan? Ik geef je zelfs gelijk door te zeggen dat Ajax het beter voor elkaar heeft!

PSV heeft dus laatst met 0-4 gewonnen van Ajax en in de jaarlijkse poll van VI voorspellen drie van de twaalf "kenners" (emile Schelvis, Arno Vermeulen en Willem Vissers) dat PSV kampioen gaat worden. Dat zegt allemaal zeker niet dat PSV beter is dan Ajax. Ajax is en blijft topfavoriet. Maar het zegt wel dat het verschil in kwaliteit tussen beide teams veel minder groot is dan je zou mogen verwachten als je kijkt naar het verschil in financien. En dat vind ik knap gedaan van PSV. Dat is het punt dat ik wilde maken.

18 augustus 2021 om 13:55

@Lampen, "wel twee keer niet verloren van Ajax dus je neemt die 16 punten voor lief". Meen je dat serieus of was je sarcastisch? In het eerste geval zou ik namelijk veel medelijden met je hebben.

18 augustus 2021 om 16:36

Tuurlijk is het Sarcasme.

Wat een gezever ajax heeft de corona lening niet eens afbetaald dus hoe komen die dan aan zo een begroting als ze nog 50 miljoen aan spelers moeten verkopen

18 augustus 2021 om 11:53

Ajax hoeft helemaal niet voor 50 miljoen euro aan spelers dit jaar te verkopen. Als Ajax dat niet doet, wordt er alleen een verlies geleden. Verder heeft Ajax inmiddels al voor 21 miljoen euro aan spelers verkocht.
Een begroting is niks midner dan een balans van de verwachtte inkomsten en verwachtte uitgaven. Bij Ajax zijn de CL al meegenomen, immers deelname was al zeker. Dan kom je dus op dit bedrag uit.

18 augustus 2021 om 11:58

Juist het te hoog begroten kan er voor zorgen dat je aan het einde van de rit geld te kort komt en dus spelers moet verkopen..

Dus het hebben van een hoge begroting wilt niet zeggen dat ze dat ook daadwerkelijk in cash hebben...

Daarnaast vraag ik me af over welke Corona Lening jij het hebt?

18 augustus 2021 om 12:07

Hij doelt op de teruggestorte NOW-2 steun van vorig jaar denk ik. Waar Ajax voor verkoop recht op had, na verkoop nietmeer. Heerenveen en Ajax hadden dat voorschot terug gestort door verkopen van Dest en Ejuke die het omzetverlies onder de 20% hield.

18 augustus 2021 om 11:58

Doe maar rustig psv meneer. sjonge. Zit je wel hoog he. En trouwens, mooie aanmelddatum zo op het meest positieve moment.

18 augustus 2021 om 12:07



Haha ik verwacht, en hoop, niet dat jij een financiã«le functie bij een multinational bekleedt, psvfan0401999. Je weet dat een begroting een prognose is? En je weet dat als ze die 50 miljoen aan spelersverkoop niet halen, dat ze niet meteen failliet zijn maar enkel verlies draaien over 1 boekjaar? En je weet ook dat Ajax door de Europese successen en de daaropvolgende verkopen van bijv Ziyech vd Beek de Ligt en de Jong een enorme financiã«le buffer hebben gerealiseerd? Dat Overmars hoopt voor 50 miljoen te verkopen getuigd enkel van goed management, kan een Bartomeu nog iets van leren .. Maar van nood is totaal geen sprake, Ajax is financieel veruit het sterkst van allemaal en in dat opzicht kloppen de verhoudingen van deze begrotingen

18 augustus 2021 om 12:08

Ajax heeft nog een flinke oorlogskas inderdaad. Zeker in een crisis is dat een megavoordeel.

18 augustus 2021 om 12:20

Cash is king

18 augustus 2021 om 13:12

@giel, Ajax zal ook niet zo snel failliet gaan. De kosten bij Ajax zitten hem vooral in de huidige salariskosten. Ajax prognosticeert dat het CL speelt én 50 miljoen verkoopt.

Dat is een megagroot risico.
Stel dat ze geen kampioen worden en geen cl halen, dan moet er voor 80 mln verkocht worden. Nu is er een enorme buffer, maar het gaat wel hard.
Overigens weet ik niet wat de Eufa doet met dergelijke verliezen (ffp).

PSV is destijds ook hierdoor in de problemen gekomen. Je begroting downgraden is wel erg lastig. Spelers hebben immers contracten. Ajax zit bijvoorbeeld nog 3 jaar aan het mega-salaris van Haller en Tadic vast. Die zijn niet meer zo makkelijk te slijten.

18 augustus 2021 om 23:56

Volgens mij klopt dat niet helemaal. Lijkt me zeer onwaarschijnlijk. CL en 50 miljoen aan verkopen. Heb je daar een bron bij?

18 augustus 2021 om 12:35

@psvfan040,

Die lening waar jij over praat gaat over 2.8 miljoen euro. Tel er maar vanaf als je wilt.

Wat een verschillen. Nu zegt een begroting over het algemeen niet direct alles maar de hele grote verschillen zijn van dien grootte dat het de competitie weinig spannend maakt. Plek 1, 2 en 3 lijken al vergeven.

18 augustus 2021 om 12:15

De top in alle grote competities is al jaren hetzelfde. Af en toe een dark horse maar elk normaal seizoen strijden Ajax en PSV om de titel. Feyenoord om plek drie.
Tegenwoordig is AZ erbij gekomen voor de strijd om plek drie maar dat is het dan wel. En of AZ het gaan volhouden op de lange termijn is echt maar de vraag, ik verwacht het eerlijk gezegd niet.

Dit zijn altijd leuke artikelen.
Niet verwacht dat az en Feyenoord zoveel zou schelen.

Ben ook wel benieuwd naar de kkd.

18 augustus 2021 om 12:16

Jong Ajax draait in de KKD een nul begroting. Ze zitten al in de begroting van Ajax. Zal voor alle jong teams gelden.

18 augustus 2021 om 12:21

Blijven er nog 17 clubs over waarvan ik benieuwd ben.

18 augustus 2021 om 12:35

Dit vind ik wel een waardevolle toevoeging en interessant feitje om te weten. Natuurlijk liggen de salarissen van de JA-spelers en staff lager, maar die zitten er dus wel bij, evenals overheadkosten die JA maakt. Dat zegt dus iets over het budget dat voor het eerste kan worden aangewend (niet de volle 160m).

18 augustus 2021 om 15:03

@soccerroos
Zestien, je moet onze vrienden in Utrecht niet negeren met jong Utrecht.

Eigenlijk zouden wij hier helemaal geen discussies moeten voeren over Ajax vs PSV of Feyenoord vs Az.

Wat Fortuna presteert is knap en eigenlijk zou alle aandacht naar hen moeten gaan.

Goede voorzitter die geen gekke dingen doet, een onbekende trainer die het boven verwachting goed doet nadat hij het over genomen heeft. Ontwikkelen spelers leuk en doen wat verkopen.

Na jaren wanbeleid lijkt het wel dat zij een stabiele club zijn die makkelijk handhaaft. Ook dt seizoen goed begonnen.

18 augustus 2021 om 12:25

Fortuna boert gewoon goed door het Sjors Ultee-effect, dat moet je niet onderschatten. De ploeg had ineens vorm en een plan, zelfs met heel matige spelers. Het beleid is gewoon dat van een keukenkampioendivisieclub en er is eigenlijk teveel regionale concurrentie in Limburg om de aanhang uit te breiden. Die gaan gewoon degraderen wanneer Ultee na het einde van komend seizoen naar Utrecht of zelfs AZ gaat ofzo.

En nu graag een begroting op spelers budget, dan ga je nog meer verschillen zien.
Twente op plek 6 is totaal vertekend, het spelers budget is net 6 miljoen.

18 augustus 2021 om 12:40

Precies, Emmen vorig jaar werkte met een begroting die ongeveer even hoog was als die van RKC dit jaar. Toch hadden ze daar 2 spelers lopen die samen meer verdienden dan het hele elftal van RKC bij elkaar opgeteld.

Het gat in de begroting tussen PSV en Ajax wordt steeds groter, terwijl op sportief vlak het verschil steeds kleiner wordt. Opvallend.

18 augustus 2021 om 13:00

Dat is logisch, omdat een grotere salarishuishouding niet altijd vertaald naar een betere selectie. Daar komt beleid bij kijken. Voorbeelden van hoe het niet moet zijn Barcelona en momenteel is Ajax een voorbeeld van hoe het wel moet.

Al moet ik zeggen dat ik vijf jaar voorop stond in de keuze om de Overmars/sar lijn door te trekken ipv de Bergkamp/Jonk-lijn.
Nu sta ik voorop om te zeggen dat de balans aan het doorschieten is. Ik ben geen fan van een driedubbele bezetting (rechtsbuiten) met dure aankopen en/of hoge salarissen of de aankoop van een Haller. Er schuift nog altijd jeugd door (gravenbergh, Brobbey en een aantal verdedigers), maar weinig in de voorhoede of middenveld dat relevant is naast bovengenoemde. Ik erken dat Brobbey een potentiele topper is en dat dit gewoon tragisch is, los van of Haller was aangetrokken of niet. Maar ik wacht op de volgende fluwelen speler zoals Bergkamp of Sneijder. Niet de grootste atleten, maar buitengewoon geniaal.

18 augustus 2021 om 15:04

Ik vind 16 punten verschil afgelopen seizoen anders een behoorlijk groot verschil en dat zegt meer over het sportieve verschil dan die 4- 0.

Wilt Nederland de 7de plek handhaven en de 6de plaats uitdagen, dan moet de subtop iets meer budget krijgen om Europees relevant te zijn. Ik denk doorgroeien tot 35m.
Ik heb gezien wat de Portugese clubs krijgen, en net als Nederland heb je daar Benfica (90M in 2020), Porto (90M in 2020) als Ajax en PSV. Dan heb je Sporting Lissabon (70M in 2020) als Feyenoord en Braga met 20M. De rest van Portugal zit onder de 10m.

Nu kun je de begrotingen niet 1 op 1 vergelijken. Kan best voorstellen dat alle randzaken rondom voetbal (stadion, verplicht budget opleiding, veiligheid, regulier personeel) een veel grotere fractie inneemt in het budget en dat er minder spelersbudget is in Nederland. En onbekend is of er niet in Portugal een gunstigere bruto-netto salariering is tov Nederland?

In ieder geval hoeft Nederland niet superrijk te zijn om de zesde plaats te claimen. Kwestie van continuering Ajax en dat PSV aansluit en later Feyenoord.

Leg mij eens uit wat de waarde hiervan is?? Dit zijn de begrotingen van de Eredivisieclubs: Hebben ze alle stukken in kunnen zien. Het is hele aal niet relevant begrotingen aangezien alle clubs er wel een verhaal bij hebben. Een begroting is maar een begroting die op alle fronten aangepast kan worden. Ik vind dit nu echt geen meerwaarde hebben voor het voetballen wat er gepresteerd wordt. Daarnaast moeten we dit echt serieus nemen en wie maakt dit zo op????

18 augustus 2021 om 14:28

De hele zakelijke wereld werkt met begrotingen en sturen er op. Waarom zou het in de voetballerij anders zijn? Clubs moeten overigens ieder seizoen een begroting inleveren bij de knvb, dus ja, dit hebben ze in kunnen zien.
Dat niet al het vermogen op het veld staat is een hele andere discussie. De supporters zullen de verschillen in begroting niet zien (al verdenk ik een paar voetbalzoners dat ze met hun hand in de broek naar grote getallen kijken), omdat clubs verschillende keuzes maken hoe het geld te besteden. Wat dat betreft zegt spelersbudget meer dan begroting (en zelfs daar zitten verhalen achter)

"mocht Feyenoord zich plaatsen voor de Conference League, dan wordt de begroting omhoog getild naar ruim zeventig miljoen euro."

Eh nee, Begroting is begroting. Het resultaat kan wel positiever worden dan begroot. Een begroting pas je na indienen niet meer aan, vandaar de naam begroting.

18 augustus 2021 om 15:06

Kan nog steeds dat ze twee scenario's hebben qua begroting. Een begroting met en zonder conference league en de begroting dus pas na de kwalificatiewedstrijden definitief maken.

18 augustus 2021 om 15:34

De clubs moeten hun begroting inleveren in juni. Dat zijn de verwachte inkomsten en uitgaven in het komende boekjaar. Daar is er echt maar 1 van.

Ik ben eigenlijk verrast dat het budget gat tussen Ajax en Psv zo groot is, en ook het gat tussen Feyenoord en AZ. Dat had ik kleiner verwacht. Verder, Twente alweer de zesde begroting van de eredivisie? Nou nou. Fortuna onderaan qua budget maar die doen er wel veel mee.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren