Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Bergwijn al wekenlang tribuneklant: ‘Zijn afwezigheid is merkwaardig’

Laatste update:

Het is tot dusver niet het seizoen van de meeste Oranje-internationals in de Premier League. Virgil van Dijk raakte zwaar geblesseerd aan zijn knie, Nathan Aké staat door een blessure al maanden aan de kant, Donny van de Beek komt niet aan de bak bij Manchester United en Steven Bergwijn hakt sinds kort met hetzelfde bijltje. Laatstgenoemde ontbrak donderdag voor de derde keer op rij in de wedstrijdselectie van Tottenham Hotspur. Wat is er aan de hand met de ex-PSV’er?

Bergwijn was ruim een jaar geleden niet meer te houden voor PSV. Aan geruchten over een eventuele transfer naar Ajax kwam in 2019 een einde toen hij een nieuw vierjarig contract tekende in het Philips Stadion. Een halfjaar later kon hij de lokroep van Tottenham niet weerstaan. Zijn vertrek middenin het seizoen 2019/20 verdiende niet de schoonheidsprijs. Bergwijn had wel oren naar een vertrek naar Londen, ging in gesprek met the Spurs en gaf aan niet meer voor PSV te willen spelen. Toenmalig trainer Ernest Faber gaf daar toestemming voor in aanloop naar de competitiewedstrijd tegen FC Twente (1-1), al was men in Eindhoven allesbehalve tevreden over de handelswijze van Bergwijn en diens zaakwaarnemer. Een akkoord tussen de clubs over de transfersom was immers niet bereikt. Algemeen directeur Toon Gerbrands liet in de media zelfs ontvallen dat de onderhandelingen met Tottenham per direct gestopt zouden worden. Een dag later werden beide clubs het alsnog eens.

Het artikel gaat verder onder de video
Meer video's

Tottenham telde minimaal dertig miljoen euro neer voor de buitenspeler, die bij PSV ook als spits en als nummer tien werd gebruikt. De transfersom kan via bonussen nog oplopen en naar verluidt rekent men bij PSV erop dat een totaalbedrag van 32 miljoen euro wordt aangetikt. Zodoende had Bergwijn alsnog zijn gewenste transfer naar het buitenland te pakken, nadat er een jaar eerder een streep ging door een overstap naar Sevilla. Met een contract tot medio 2025 zag de toekomst van Bergwijn in de Premier League er rooskleurig uit. Hij had zich onder manager José Mourinho geen betere start kunnen wensen. De Portugese trainer deed een paar dagen nadat de transfer was afgerond direct een beroep op de Nederlandse aankoop. In de topper tegen Manchester City kreeg Bergwijn een basisplaats. Na iets meer dan een uur spelen tekende hij voor het openingsdoelpunt. Op aangeven van Lucas Moura controleerde hij de bal op de borst, om vervolgens City-keeper Ederson kansloos te laten in de verre hoek. Minuten later liepen zijn kuiten vol en vroeg hij vanwege kramp moegestreden om een wissel.

“Als een kleine jongen droom je er al van om te spelen in de Premier League, maar om dan te scoren bij je debuut in zo'n grote wedstrijd is echt ongelooflijk. Ik ben enorm trots dat ik op deze manier heb mogen debuteren en scoren voor Spurs", glunderde Bergwijn na zijn debuut tegenover Sky Sports. Ook de trainer was in zijn nopjes met de eerste wedstrijd van Bergwijn in het shirt van Tottenham. “Ik denk dat dit de beste manier is om te debuteren”, aldus de Portugees direct na de wedstrijd. “Hij heeft een week lang met ons getraind en kunnen wennen aan onze manier van spelen. Hij is een erg slimme speler, erg open en bescheiden. Dat je thuis tegen de landskampioen zo’n belangrijk doelpunt maakt, en nog een prachtige goal ook, het kon niet beter.” In zijn eerste seizoen zou hij in de Premier League nog twee keer scoren, waaronder het openingsdoelpunt tegen Manchester United (1-1). Met totaal 3 doelpunten in 704 speelminuten verdeeld over 8 basisplaatsen en 6 invalbeurten in de Premier League kon Bergwijn redelijk tevreden terugkijken op zijn aanpassingsperiode in Engeland.

Waar hij bij PSV scoorde aan de lopende band en haast wekelijks uitblonk, is het bij Tottenham een heel ander verhaal. Dit seizoen heeft hij vaak de kans gehad van Mourinho, maar met geen enkel doelpunt, 4 assists in 27 wedstrijden in alle competities presteert hij teleurstellend. Ondanks dat zijn doelpunten in de eerste seizoenshelft achterbleven bleef hij het vertrouwen van de trainer krijgen. Met zijn snelheid en voorzetten zorgde hij voor veel dreiging in de voorhoede van Tottenham. Zijn gebrek aan scorend vermogen in dienst van de nummer acht van de Premier League begint hem nu op te breken. Bovendien slagen zijn concurrenten er wél in om het verschil te maken en begint Real Madrid-huurling Gareth Bale het steeds meer op zijn heupen te krijgen. Waar Bergwijn in 1614 speelminuten niet scoorde, scoorde Bale in 1072 minuten 8 keer, Lucas Moura in 1803 minuten 9 keer en Eric Lamela in 1108 minuten 3 keer. Alleen Son (12) is dit kalenderjaar bij meer doelpunten van Tottenham in alle competities betrokken dan Bale (8). Het zijn mooie cijfers voor de Welshman, minder voor Bergwijn.

De cijfers vanaf het kopje 'Schoten' zijn gemiddelden per wedstrijd.

Eind vorig jaar nam de kritiek op Bergwijn toe, ook vanuit de achterban van Tottenham. Hij hielp in die fase een hoop kansen om zeep en dat werd hem niet in dank afgenomen. In de topper tegen Liverpool liet hij in zijn vijfde basisplaats op rij twee grote kansen onbenut en ging Tottenham met 2-1 onderuit. Het was pas de tweede nederlaag voor Tottenham tot dan toe, waardoor de koppositie werd overgenomen door Liverpool. Op social media kwam Bergwijn onder vuur te liggen. “Ik weet niet wat ik eraan kan doen, behalve duidelijk maken aan de speler dat we bij deze club allemaal één zijn”, zo sprak Mourinho tijdens een persconferentie zijn steun uit voor Bergwijn. “We winnen en verliezen met elkaar. Hij heeft ons en wij hebben hem. Hij is een van mijn jongens, klaar. Voor mij is er geen reden om hem eruit te lichten. Steven is een goede prof en geeft alles wat hij kan voor de ploeg.” Begin januari raakte Bergwijn geblesseerd en stond hij twee weken aan de kant. Bij zijn rentree tegen Sheffield United (1-3 winst) leverde de voormalig jeugdspeler van Ajax zijn eerste assist in dienst van Tottenham. Het was een welkome opsteker voor Bergwijn, die in de Engelse media geprezen werd voor zijn bijdrage aan de overwinning.

Dat Bergwijn in de Premier League al weken niet meer aan de bak komt heeft vooral ook te maken met de sterke vorm van Bale. De van Real Madrid gehuurde aanvaller heeft een moeizame eerste seizoenshelft achter zich gelaten. Zijn sterkte vorm benadrukte hij eind vorige maand in de wedstrijd tegen Burnley, waarin hij met twee goals en een assist een grote bijdrage leverde aan de 4-0 overwinning. De lovende woorden die Mourinho na afloop van de wedstrijd over Bale sprak zijn weinig hoopgevend voor Bergwijn. “Soms schrijven mensen dingen en soms beelden sommigen jullie je dingen in, omdat jullie verhalen moeten schrijven of dingen willen zeggen die niet helemaal waar zijn”, sneerde hij eerst nog naar de pers. “Maar er is geen enkele manager in de wereld die Gareth Bale niet laat spelen als Gareth Bale in heel goede conditie is”, aldus Mourinho tegen Sky Sports. “Er is er niet één, maar nu is hij beter dan ooit.” De trainer was niet alleen lovend over zijn doelpunten tegen Burnley: “Maar vooral om zijn fysieke prestatie. Nu is hij niet vlak. Nu wisselt hij van tempo in zijn acties. Zelfs met de posities waar hij loopt; soms weer aan de binnenkant, dan weer aan de buitenkant. Hij speelde erg goed en zijn conditie is erg goed.”

“De afwezigheid van Bergwijn in de wedstrijdselectie van Tottenham in de afgelopen weken is merkwaardig. Hij is immers niet geblesseerd en gewoon beschikbaar”, laat journalist Stephen Darwin van de Engelse tak van Goal weten aan Voetbalzone. “Hij heeft sinds begin februari geen wedstrijd meer gespeeld in de competitie. In de Europa League mocht hij starten tegen Wolfsberger (4-0 winst, red.), maar ook in dat duel heeft hij Mourinho niet weten te overtuigen.” Bergwijn werd in het Europa League-duel twintig minuten voor tijd vervangen door Lucas Moura. “Laten we niet vergeten dat Bergwijn een aankoop is van Mourinho”, vervolgt Darwin. “Maar aangezien Heung-Min Son een zekerheidje is en dat Gareth Bale en Lucas Moura boven hem zitten in de pikorde, is het niet waarschijnlijk dat hij op de korte termijn meer aan spelen toe gaat komen. Dat zal ongetwijfeld een grote zorg zijn voor Bergwijn, die natuurlijk met Oranje naar het EK wil. De tijd zal uitwijzen of hij in de zomer op zoek moet naar een nieuwe club. Maar het staat als een paal boven water dat dit een enorm frustrerende periode is in de loopbaan van Bergwijn.”

Dat Bergwijn dit seizoen nog geen doelpunt heeft gemaakt, heeft volgens hem ook te maken met de taken die hij krijgt van Mourinho op op het veld. “Ik moet vaker met de back van de tegenstander mee, waardoor het lastiger is om in scoringspositie te komen”, vertelde de aanvaller aan het begin van dit jaar nog in een interview met Ziggo Sport. “Ik heb ook pech gehad. Een kans tegen Liverpool ging op de paal. Negen van de tien keer zou dat raak zijn. Als ik vaker in zulke situaties kom, maak ik er vanzelf een.” Om in zulke situaties te komen zal Bergwijn minimaal moeten worden opgenomen in de wedstrijdselectie. De laatste keer dat hij in de Premier League in actie kwam was op 7 februari tegen West Bromwich Albion, toen hij een kwartier voor tijd mocht invallen. Een week later tegen Manchester City (3-0 nederlaag) zat hij voor het laatst bij de wedstrijdselectie. We zijn inmiddels drie weken en drie competitiewedstrijden verder, een periode waarin Bergwijn zich vooral op de trainingen heeft moeten tonen aan de technische staf. Of het genoeg is voor een terugkeer in de wedstrijdselectie zal zondag duidelijk worden als Crystal Palace in het kader van de Premier League om 20.15 uur op bezoek komt in het Tottenham Hotspur Stadium.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Heel eerlijk gezegd vind ik dat Bergwijn zich ook niet doorontwikkeld heeft. Hij was bij PSV veelbelovend, maar zowel bij Spurs als oranje vind ik hem niet bijzonder spelen. Het is het allemaal net niet. Zou me niks verbazen als hij het EK mist.

6 maart 2021 om 07:48

Heeft ook niet de bouw van een topvoetballer, oogt altijd een beetje dikkig en niet fit. Daarnaast staat in het stuk zijn afwezigheid is merkwaardig , maar hij heeft echt totaal geen rendement. Misschien een vleugelverdediger van maken , hij is niet lui.

6 maart 2021 om 11:56

Hahaha wat is dat nou weer voor onzin die jongen is gewoon fit maar bale kane en Son zijn gewoon beter. Kop niet laten hangen en keihard trainen. In nederland weten we het altijd beter maar zelf hebben we nooit in het 1e van een hoofdklasser gestaan. Dikkig wuahahaba

6 maart 2021 om 12:50

Atletisch noemen we dat, meneer baradona. Als aanvaller is de stap van de Eredivisie naar de Engelse (sub)top gewoon heel groot. Achteraf gezien heeft Bergwijn net als Memphis te veel hooi op de vork genomen. Hij moet zich nog te veel ontwikkelen om al van waarde te kunnen zijn in de Premier League.

6 maart 2021 om 15:07

@Mrj79. Ik weet niet of je PL kijkt, maar het is echt niet zo simpel dat Bale, Kane en Son gewoon beter zijn. Son en helemaal Kane zijn geen concurrenten op zijn positie. Bale was tot de laatste 2 wedstrijden in de PL geen schim van zichzelf en zat gewoon ook op de bank naast Bergwijn. De reden dat Bergwijn nu moet banken is gewoon omdat hij niks liet zien in alle wedstrijden die die mocht spelen. Hij startte geregeld in de basis maar kon niks forceren, liet 0 creativiteit zijn, slechte passes en geen scorend vermogen. Hij is gewoon geen PL niveau, maar het is niet alsof de concurrentie voor zijn positie nou zo goed was

6 maart 2021 om 09:25

Naast dat hij zich niet doorontwikkeld heeft, is/was hij ook gewoon niet zo goed als men dacht. Leek heel veel potentie te hebben, gaat naar een grote club (goed voor hem en PSV), maar je wist dat t daar bij zou blijven. Ik heb Bergwijn altijd een mindere versie van Depay gevonden. En Depay heeft het ook niet gemaakt in de (absolute) top.

6 maart 2021 om 11:36

In het artikel stelt men dat hij bij PSV aan de lopende band scoorde en wekelijks uitblonk. Daar heb ik een heel andere kijk op. Zijn rendement was schrikbarend laag en verprutste veel kansen. Het gebrek aan niveau in Nederland verbloemde veel. Bergwijn scoorde na veel gemiste kansen alsnog zijn doelpuntje en heel Nederland was dan lyrisch, maar zo geweldig was het allemaal niet. Bergwijn heeft zijn lichaamsbouw ook niet mee. Naarmate de jaren oogt hij steeds logger met (hoe zeg ik dit netjes) een ietwat dik achterwerk.

6 maart 2021 om 12:09

Precies dit. Dat hij dus nu niet slaagt bij de Spurs vind ik als PSV-er niet heel verassend. Denk dat we allemaal wel blij waren dat we zoveel geld voor hem konden vangen terwijl Gakpo er stond om zijn plek over te nemen. Heeft nooit het niveau van bijv. Memphis, Mertens of zelfs Dszudsak aan kunnen tikken bij PSV.

6 maart 2021 om 12:54

Eens. Bérgwijn had ik er maar wat graag bij, maar ik heb me wel afgevraagd of hij succesvol zou kunnen zijn in het buitenland. Ik denk dat Duitse subtop hem beter zal passen. Maar dat is niet onderbouwd.

6 maart 2021 om 13:52

Voorspelling: binnen anderhalf jaar haalt Ajax hem terug naar de Eredivisie. Het ligt er een beetje aan hoeveel speeltijd hij nog krijgt van Mourinho wanneer het moment komt dat Tottenham hem wil lozen.

6 maart 2021 om 14:50

Als vervanger van Promes. Zou goed kunnen! Hij en/of Ihattaren.

6 maart 2021 om 15:10

Zie t niet gebeuren. Misschien Feyenoord

Eerlijk gezegd vind ik Bergwijn simpelweg niet goed genoeg. Je hoopt dat zo'n jongen acclimatiseert, maar hij blijkt nog veel te 'groen' voor de Premier League. Het komt ook niet volledig uit de lucht vallen, want in Oranje grossierde hij ook in anonimiteit. Als buitenspeler in de Premier League heb je buiten de specifieke kwaliteiten ook een behoorlijke handelingssnelheid nodig en dat heeft Bergwijn niet.

6 maart 2021 om 01:46

Bergwijn is een geval apart. Je hebt altijd kunnen zien dat die jongen veel puur talent heeft en een voorsprong had in spelintelligentie. Maar het is er eigenlijk nooit helemaal uitgekomen. De stap naar de Spurs, of de PL, is te groot en hij begint nu volledig te verzuipen. Zelfs bij PSV is hij feilloos vervangen door Gakpo en heeft niemand het over zijn gemis gehad. Het zou voor Bergwijn mooi zijn als hij bij een Sevilla kan belanden en daar wat vertrouwen krijgt. Zo een Ocampos heeft daar ook het onvoorwaardelijke vertrouwen terwijl ik daar echt helemaal niks bijzonders in zie.

6 maart 2021 om 08:10

@storing nu je het zegt, niemand bij PSV heeft het over Bergwijn. Grote complimenten voor Gakpo! Maar Sevilla heeft ook goede buitenspelers. Je ziet het aan Idrissi dat hij niet aan bod komt. Bergwijn zou ook daar geen basis zijn. Promes was stuk beter en verder en werd daar niet als buitenspeler gebruikt.

6 maart 2021 om 12:58

De stap als aanvaller is gewoon erg groot. Bergwijn heeft zich nog niet goed genoeg ontwikkeld om van waarde te kunnen zijn in de Premier League in aanvallend opzicht. Gewoon net als Memphis 1 of 2 stappen terug doen om weer vertrouwen te tanken en om te werken aan z'n zwakheden. Hij is snel, heeft een aardige techniek, is slim en heeft een goede voorzet in de benen, maar z'n handelingssnelheid houdt niet echt over. Dat moet hij echt effectief zien te compenseren. Dat hij bij PSV feilloos is vervangen, zegt ook wel meer over het niveau van de Eredivisie. Gakpo is ook absoluut geen bijzondere aanvaller. Die gaat ook gewoon verdrinken in de Premier League als hij er nu zou spelen en misschien nog wel harder dan Bergwijn. We hebben ook gewoon te veel net-niet-aanvallers in Nederland. Ze moeten allemaal nog veel te veel stappen maken. Ik ben bang dat geen enkele aanvaller ook maar in de buurt gaat komen van Memphis en die heeft toch al wat zwakke punten ondanks z'n talent.

6 maart 2021 om 14:57

@Sirius hij heeft Harry Kane, Gareth Bale, Dele Alli and Son voor zich. Tevens hebben ze nog Lamela en Vinicius. Ze hebben een groep van 8 aanvallende spelers en Mourinho mag ze allemaal maar hij moet keuzes maken. Bergwijn maakt geen goals en er komt geen dreiging van hem dus dan moeten er keuzes worden gemaakt (for now). Hij heeft echter de potentie en ik geloof dat het gaat goed komen.

Toen hij doorbrak vond ik hem bijna in alles beter dan Memphis, toen nog als linksbuiten: sneller, flexibeler, beter in de kleine ruimte, meer overzicht, meer team player... en dat scorend vermogen zou hij wel ontwikkelen, dacht ik. Nou, mooi niet dus. Zijn loopacties zijn op zich goed, maar hij haalt echt nooit fatsoenlijk de trekker over. Altijd maar weer afleggen of onzinnig door combineren. Jens die bal nou eens het net in! Hij is echt een fijne speler, offert zichzelf altijd op voor het team, maar hij heeft echt nul tor-instinct. Een Narsingh +

6 maart 2021 om 06:35

Eens. Ik vond hem als linksbuiten betere eigenschappen hebben als memphis. Vooral 1 op 1, snelheid durven gebruiken om een man te passen. Depay is meer van het uit stilstand voetballen. Ik denk overigens dat hij dat tor instinct wel heeft maar op dit moment ontbreekt het hem aan alles, vooral het vertrouwen in hemzelf. Maar dit kan nog komen natuurlijk. Memphis had ook een waardeloos seizoen bij Man U en kijk nu... van de zomer zal hij een slimme stap moeten zetten en ik denk dat een transfer naar een subtopper, wellicht in een ander land, geen verkeerde keuze zou zijn

6 maart 2021 om 07:36

@MT87, er is geen garantie dat Depay het beter zou doen in de Premier League dan Bergwijn, dus je zou goed kunnen zitten met je intuïtie. Beiden niveautje Frankrijk, en Bergwijn zou daar misschien wel meer presteren dan Depay.

6 maart 2021 om 09:14

In 1 fundamenteel opzicht is Depay wel veel beter, hij heeft een veel betere techniek.

6 maart 2021 om 13:02

Nou ja, Narsingh kan alleen rennen en voorzetten. Bergwijn is een totaal andere speler en bovendien een veel betere. Echter ben ik het met de rest van jouw betoog wel eens. Buiten het feit dat ik z'n handelingssnelheid ook totaal niet indrukwekkend vind, compenseert hij dat gebrek daaraan ook niet. Hij speelt totaal niet effectief. Die jongen moet gewoon naar een aanvallende ploeg gaan waar hij de bal sneller krijgt en dan niet in Engeland. Daar ligt op dit moment het tempo te hoog.

6 maart 2021 om 14:41

De vergelijking met Narsingh gaat in zoverre op dat ze allebei nul rendement hebben, en vooral dat ze allebei, zelfs één op één met de keeper, de bal nog liever afleggen dan zelf schieten. Bergwijn is natuurlijk wel een veel betere voetballer. Ik haal Narsingh er vooral bij omdat hij voor mij het toonbeeld is van de niet schietende aanvaller.

7 maart 2021 om 01:04

Oke, die vergelijking had ik even gemist. In die context snap ik 'm inderdaad wel. Toch is er wel een fundamenteel verschil tussen beide heren. Narsingh heeft de kwaliteiten ook niet echt om dwingender te zijn, Bergwijn wel. Wat je alleen heel vaak ziet, is dat de Nederlandse aanvallers simpelweg onderschatten waar ze terechtkomen of overschatten wat ze daadwerkelijk kunnen.

Je zou toch denken dat een Bergwijn wel snapt dat aanpoten in de Premier League lastig is als je er alles aan moet doen om niet te verzuipen in Oranje. Dat zie ik bijvoorbeeld ook bij Van De Beek. In dat opzicht vertonen beide heren veel parallellen.

als je naar dat lijstje kijkt is het al duidelijk waarom hij niet speelt. nul goals dat zegt genoeg

Mwah, moet zeggen dat ik veel reactes hier wel erg pessimistisch vindt. Denk dat hij er wel komt, duidelijk gebrek aan zelfvetrouwen en hier en daar ongelukkig. Loopacties zonder bal zijn sterk en hij zorgde wel voor de penalty tegen leeds trouwens, dus leverde ons wel zeker punten op.

6 maart 2021 om 07:36

Meeste reacties zijn gewoon gebaseerd op wat we zien. Hij presteert gewoon aantoonbaar minder dan zijn concurrentie en heeft zijn kansen als basisspeler gehad, maar niet gepakt. Sterker nog hij mag niet eens meer op de bank zitten de laatste 3 wedstrijden. Dan heb je gewoon een probleem. Komt niet alleen door ongeluk. Hij zit er nu een jaar en zou dus nu gewend moeten zijn. Echter speelt hij nu slechter dan eerst. Op een gegeven moment gaat men bij Spurs doorselecteren als hij zo door blijft gaan. Ik denk dat iedereen wel hoopt dat hij hier doorheen komt en zich in de basis gaat spelen.

6 maart 2021 om 12:10

Verwachten we wellicht niet te veel, wanneer zijn directe concurrent Son is?

6 maart 2021 om 12:19

Volgens mij is er niemand die had verwacht dat hij Son uit de basis zou spelen. Echter is 0 doelpunten dit seizoen nu ook weer het andere uiterste. En ja ik had wel verwacht dat hij in de slag met concurrenten als Moura en Lamela zou komen bovendrijven, omdat dit nu ook weer niet de spelers zijn met een heel bijzonder rendement. Het meest schrijnende wat mij betreft is dat hij in tegenstelling tot zijn concurrenten ook niet in de positie komt om te scoren of beslissend te zijn.

6 maart 2021 om 13:08

Daarin wijs ik toch naar z'n matige handelingssnelheid en het feit dat hij totaal niet effectief genoeg speelt om dat te compenseren. Je ziet aan alles dat hij veel moeite heeft met het tempo en het gebrek aan tijd om keuzes te kunnen maken. Op het moment dat die bal op je af komt, moet je de volgende stap al uitgevogeld hebben, maar Bergwijn begint pas te denken als hij de bal aanraakt. Vreemd, want hij heeft allang laten zien wel over de benodigde spelintelligentie te beschikken. Je ziet gewoon dat we nog lang niet naar het eindproduct staan te kijken. Dan is het wel zaak dat je als speler in ieder geval naar dat niveau stijgt. Memphis is namelijk wel een voorbeeld van een speler die een lager niveau heeft dan z'n talenten voor 'm kunnen betekenen. Die gaat z'n potentie ook niet halen, vooral omdat Memphis in mentaal opzicht simpelweg niet de benodigde stap heeft gemaakt om echt een hele grote te worden.

Erg jammer, ik had Oranje bij gebrek aan buitenspelers graag 5-3-2 met Bergwijn en Depay zien spelen. Maar Bergwijn lijkt het momenteel niet echt te hebben.

De Spurs is gewoon te hoog gegrepen. Zo bepalend (zoals Depay dat wel was) was Bergwijn niet. Het zal wel van een transfer komen deze zomer. Benieuwd of De Boer hem ook voor Oranje laat vallen, daar ook Promes al afgehaakt is....

Meestal ben ik wel begaan met het lot van Nederlandse voetballers in het buitenland. Nu niet. Hij was toch zo uitbundig aan het juichen toen Ajax nipt door domheid van de scheidsrechter werd uitgeschakeld. Net goed dus
Tottenham zou Malen moeten kopen en hem, net als bij flessen met statiegeld moeten inruilen.

6 maart 2021 om 12:11

Arme jongen toch. Als je hier al niet tegen kunt, belooft dat nog wat voor de toekomst.

6 maart 2021 om 12:34

Knul, ik geniet hiervan. Ik vrees dat je het niet helemaal begrepen hebt
Bergwijn ook niet

6 maart 2021 om 13:13

Tja, inmiddels ben ik dit soort reacties wel van je gewend. Ik zie je echt zeer zelden volwassen reageren. Zeg je dit bijvoorbeeld ook als Tadic voor de zoveelste keer het bloed onder de nagels weghaalt of nu Ihattaren wel wat in Ajax ziet zitten? Natuurlijk niet, want dan past het in jouw straatje. De stap naar de Engelse (sub)top was gewoon te groot, maar die is te groot voor bijna iedere jonge aanvaller die vanuit de Eredivisie komt, vooral voor buitenspelers. Zelfs Ziyech heeft het momenteel zeer moeilijk en dat zal vast jouw lievelingetje wel zijn.

Tottenham zal zich wel achter de oren krabben. Miljoenen betaald voor Vincent Janssen en daarna Steven Bergwijn en beide geflopt. Zouden die ooit nog een nederlandse spits kopen?

6 maart 2021 om 11:01

Ik denk dat nationaliteit steeds minder een rol gaat spelen in de beslissing om voor een speler te gaan of niet. Data analytics grijpt steeds meer om zich heen. Als uit bepaalde data blijkt dat Pietje bij Feyenoord of PSV kwaliteiten heeft die uitermate geschikt zijn om het te maken in de Premier League, dan zullen clubs voor hem gaan komen. Bovendien kun je het ook omkeren. Ik herinner me dat Bergwijn prima begon, ook met een goal tegen City. Ik vind niet dat hij zich goed ontwikkeld heeft bij Spurs. Zou dat alleen aan Bergwijn liggen? Moet je dan eens kijken naar Pascal Struijk. Vond het niet veel in de jeugd (veel minder talentvol dan een Bergwijn, die me wel altijd positief opviel), maar zie hem nu groeien. Ik denk dat als ik een Nederlands talent zou zijn me veel liever zou ontwikkelen onder Bielsa bij Leeds dan onder Mou bij Spurs.

6 maart 2021 om 11:15

Ik denk ook dat het niet echt te maken heeft met de Nederlandse nationaliteit. Het zal meer te maken hebben met de eredivisie. Ze zullen wel vaker en langer nadenken of een speler die veel scoort en goed presteert het ook kan brengen in de PL. Dat is toch echt flink wat niveaus hoger.

6 maart 2021 om 12:17

Ja, maar dat spelers die veel scoren in de Eredivisie dat niet zomaar kunnen brengen in een sterkere competitie is al langer bekend. Daar wordt al lang rekening mee gehouden. We zien het ook aan Luuk de Jong bij Sevilla. Het is de uitdaging aan al die data analytics teams bij grote clubs om de krenten uit de pap te halen van zwakkere competities. De Noorse competitie is nog zwakker dan de Eredivisie, maar daar liep wel ene Haaland rond. Het hebben van zo'n speler kan voor een top club wel eens het verschil betekenen tussen een paar CL-titels winnen of niet. Nu zullen topclubs de strijd met elkaar moeten aangaan en een kapitaal moeten betalen om van zijn diensten gebruik te mogen maken. Als hun meet methodes en modellen goed genoeg waren geweest, dan hadden ze hem wellicht veel eerder voor een relatief laag bedrag al kunnen strikken. In Nederland kan er straks ook weer een van Basten opstaan. Het is dus de uitdaging aan die data analytics teams bij die grote clubs om het juist te raken als het gaat om zwakkere competities. Niet naïef scannen en denken dat een talent hetzelfde kan brengen in een zwaardere competitie, maar ook niet de ogen stijf dicht hebben zodat je een super talent in Noorwegen of Nederland mist. Trouwens dat is ook helemaal niet het geval. Juist in deze tijden worden de meest obscure competities meer transparant. Als ze wat interessants in de data zien dan is de kans best aanwezig dat iemand komt kijken.

Tja je kan wel heel hard achter je man aanrennen als buitenspeler, maar als je nooit een goal maakt, haalt zelfs Mou je er een keer af. Hij begon leuk, maar hij js gewoon niet goed genoeg. Te onrustig voor de goal waardoor hij in de eindfase vaak te haastig is of de verkeerde keuze maakt.

Ik heb nooit begrepen waarom Spurs hier 30 miljoen voor heeft betaald. Bij PSV was Bergwijn met uitzondering van zijn laatste seizoen ook maar gewoon een speeltuinvoetballer zonder al te veel rendement. Ik ben altijd veel meer gecharmeerd geweest van Lozano, die technisch misschien niet zo verfijnd is maar in tegenstelling tot Bergwijn wel enorm doelgericht is. Het verbaast me dan ook helemaal niets dat Lozano het nu goed doet bij Napoli en Bergwijn het moeilijk heeft bij Spurs.

6 maart 2021 om 13:17

Lozano speelde in z'n eerste jaar ook helemaal niets klaar en dan is de Serie A nog wel aardig wat minder dan de Premier League. Het tempo is Bergwijn momenteel gewoon te veel, dat zie je aan alles. Dat probleem had Memphis ook toen hij naar Manchester United vertrok. Dan kun je nog het talent en de technische en fysieke kwaliteiten hebben, maar als je hersenen nog lang niet aan een dergelijk tempo en gebrek aan tijd gewend zijn, verzuip je daar.

6 maart 2021 om 15:54

Klopt, maar voor Bergwijn is het natuurlijk ook zijn tweede seizoen nu. Is maar paar maanden later vetrokken bij PSV dan Lozano. Denk dat het bij Bergwijn niet meer een kwestie van acclimatiseren is, maar gewoon een gebrek aan kwaliteit.

7 maart 2021 om 01:08

Daar ben ik het op zich wel mee eens, maar ik denk dat een Bergwijn het toch veel makkelijker zou hebben bij Napoli dan bij Tottenham. Niet alleen vanwege de speelstijl van Napoli, maar ook omdat de Serie A gewoon van een lager niveau is. Het is niet zo dat Bergwijn niet goed is, maar hij is gewoon niet goed genoeg voor de Premier League. Een ploeg als Napoli is natuurlijk wel ideaal voor Bergwijn.

Een vleugelverdediger van hem maken slaat werkelijk nergens op. Hoe kom je daar überhaupt bij?
Hij heeft voor de verkeerde trainer gekozen of beter gezegd hij heeft zijn oren laten hangen naar de verkeerde trainer/choach, onder Mourinho gaat hij zich niet verder doorontwikkelen.
Bergwijn heeft kwaliteiten genoeg, de manier hoe hij moet spelen dit seizoen kost heel veel kracht en inhoud waardoor zijn eigen kwaliteiten totaal onbenut blijven.
Het team is altijd belangrijker, en deze is vooral afgestemd op die twee(Kane en Son) voorin. De rest moet in dienst spelen van die twee.
Vorig seizoen ging het nog redelijk met Bergwijn zeker als nieuweling in de PL. Midden in het seizoen overstappen naar n andere competitie kan best lastig zijn.
Bergwijn kan beter naar n club vertrekken waar zijn kwaliteiten tot uiting komen zodat het n toegevoegde/meerwaarde is voor het elftal. Op de bank belanden gebeurd elke prof maar wekenlang buiten de wedstrijd selectie gehouden worden terwijl je fit bent is twee seconden voor twaalf.

Tja je hebt sowieso Son, Kane en Bale voor de aanvallende posities. Het is niet meer dan logisch dat Bergwijn weinig aan de bak komt. Dit had hij vantevoren ook kunnen weten, toen hij de transfer maakte. Bale was er toen nog niet, maar moeilijk om basisklant te worden voorzag iedereen.

6 maart 2021 om 12:28

Alleen raakte Bale voor februari eigenlijk geen knikker en was Bergwijn onbetwist basisspeler. Anderen hebben de kans gekregen om Bergwijn te bedreigen omdat hij geen rendement had en zelfs amper in positie kwam om een doelpunt te maken. Bale heeft zijn kansen gepakt de laatste weken en daarom is Bergwijn uit beeld verdwenen. Niet omdat hij vanaf het begin niet aan de bak kwam toen Son, Kane en Bale er ook al waren.

Bergwijn is enkel in te zetten op de linksbuiten positie. Als je dan Son voor je in de pikorde hebt staan, is het toch niet gek dat je weinig speelt? Hij is gehaald als backup vleugelspeler en die rol heeft ie tot op heden prima ingevuld. Vergelijk het met een VD Beek bij United. Iedereen die afgeeft op hen ontbreekt het aan realiteitszin.

6 maart 2021 om 12:36

Prima ingevuld nog wel. Daarom was hij basisspeler en mag hij nu niet meer op de bank zitten. Omdat hij zijn rol zo prima heeft ingevuld. Los van Kane en Son die uberhaubt onbereikbaar waren zijn er nog 3 anderen hem in de hierarchie voorbij gestoken. Dat noem jij prima. 0 keer scoren in meer dan 1600 minuten is als aanvaller niet prima. Dat is gewoon slecht. Dat prima noemen, dan ontbreekt het jou aan realiteitszin. Nee, ik had niet verwacht dat Bergwijn Kane of Son uit de basis zou spelen. Maar ik had wel verwacht dat hij in de ruime kansen die hij kreeg er een bal in zou schieten. Van de Beek doet het ook gewoon slecht, zo niet slechter. Want waar Bergwijn nog speeltijd heeft afgedwongen, is Donny dat totaal niet gelukt. Nee, Fernandes uit de basis spelen had niemand verwacht, maar wel dat hij voor zichzelf in een roulatiesysteem meer kansen zou verschaffen. Sowieso snap ik niet waarom hij naar United is gegaan als dit het perspectief was. Back-up van de beste speler mogen zijn, die een compleet ander type is dan dat van de Beek is. Donny moet juist die passjes van Fernandes ontvangen en dus met hem spelen in plaats zijn back-up te zijn.

6 maart 2021 om 16:29

Ik doel er meer op dat hij in mijn ogen nooit de potentie heeft gehad om een topspeler te worden. Ondanks dat zijn rendement 0 is, heeft hij laten zien in een dienende rol prima uit de voeten te kunnen. Tuurlijk was de keuze voor Tottenham niet de juiste, maar dat was wel de markt waarin PSV hem kwijt moest.

6 maart 2021 om 13:20

Men geeft niet af, maar men concludeert dat ze daar simpelweg niet op hun plek zitten. Dat jij ze prima vindt als back-up, dat kan. Ik zie ze liever bij clubs waar hun kwaliteiten benut worden, waar ze vertrouwen tanken en zich kunnen ontwikkelen. Dat is nu gewoon niet het geval. Beiden moeten een stap omlaag om de ontwikkeling door te maken die voor hen vereist is.

Ik heb dit eigenlijk al meteen gezegd toen het bekend werd dat hij naar de Spurs ging. Steven komt te kort voor de Premier League.

Je moet je wel afvragen wat voor scouts die Levi in dienst heeft.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren