Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Het is het ergste wat kon gebeuren: Ajax is PSV-beleid gaan kopiëren’

Laatste update:

Nu Ajax lijkt af te stevenen op zijn 35ste landstitel uit de historie, vreest Maarten Wijffels dat de Amsterdammers voor de komende jaren een niet meer te achterhalen voorsprong hebben genomen op de concurrentie. De journalist maakt een vergelijking tussen het beleid van Ajax en PSV, en komt tot de conclusie dat de hoofdstedelingen het beleid van de Eindhovenaren uit het verleden hebben 'gekopieerd'.

"Aan de ene kant is het een compliment, maar aan de andere kant is het het ergste wat kon gebeuren: Ajax is PSV-beleid gaan kopiëren", zegt Wijffels in Voetbalpraat op ESPN. "Die hebben ineens goede latino's, die spelen nu in Amsterdam", zo doelt hij op bijvoorbeeld Lisandro Martínez, Edson Álvarez, David Neres en Antony. "Leeftijdsopbouw, wat bij PSV altijd wel geregeld was, dat hebben ze nu ook in Amsterdam. En ze doen het met veel meer geld. PSV moet echt iets gaan doen. Ze moeten een antwoord formuleren, maar hóé is best ingewikkeld."

Wijffels vindt de manier waarop de selectie bij PSV is opgebouwd, dus een stuk minder. "Roger Schmidt heeft nu drie aanvoerders: Denzel Dumfries, Pablo Rosario en Donyell Malen. Wat hebben die nu meegemaakt in hun carrière? Bijna niks. En die moeten het nu gaan regelen, nu het moeilijk gaat. Je hoort ook terug: er wordt weinig gezegd onderling." Met Mario Götze werd in september wel een speler met ervaring aangetrokken. "Maar Götze is natuurlijk geen echte leider", zegt Wijffels. "Het is wel een jongen waar ze tegenop kijken. Maar Götze is ook niet altijd beschikbaar, wat ook wel logisch is. Ze hopen natuurlijk dat hij volgend seizoen langer achter elkaar fit zal zijn."

In Amsterdam lopen meer ervaren spelers, constateert Wijffels. "Met Dusan Tadic, Daley Blind en Davy Klaassen. Nicolás Tagliafico erbij voor de buitenlanders, die pakken dat met zijn vieren op. Bij PSV was het altijd: Luuk de Jong, Marco van Ginkel, Jeroen Zoet toen hij een goed seizoen draaide, Davy Pröpper..." Kenneth Perez, eveneens aanwezig, kan zich vinden in de woorden van Wijffels. "Het is een zeer onderschat item bij clubs: hoe bouw je zo'n selectie op?", aldus Perez. "Ajax heeft daar net zoveel last van gehad, vier, vijf jaar geleden. Nu doen ze eigenlijk dat soort dingen wel heel goed."

Ook Perez vreest de hegemonie van Ajax. "Het lijkt bijna alsof het te laat is", zegt de Deen. "En dat wij dan meer moeten gaan kijken naar de tweede plek... Maar Ajax heeft deze situatie gecreëerd voor zichzelf, en dat is geweldig, maar ze zijn nu écht afstand aan het nemen. Wij hebben bij Natafelen met Kees ook vaak gezeten: 'Wanneer wordt Ajax nu het Bayern München van Nederland? Echt onaantastbaar.' Dat is door al die interne problemen niet eerder gebeurd, maar dat lijkt nu wel het geval."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik denk dat het zomaar volgend seizoen of het seizoen erop weer spannend kan worden. Ajax toch elk jaar een beetje kwaliteit ingeleverd en de jeugd staat niet elk jaar voor t grijpen. Wat wel interessant is is wie als eerste die nieuwe CL opzet in 24/25 bereikt, met geloof ik 70 miljoen startgeld. Dan zou miss een alleenheerser kunnen ontstaan.

22 februari 2021 om 19:14

Dit jaar vind ik er ook een beetje scheef groei ontstaan vanwege de vele blessures bij PSV, wat PSV vooral op breekt is het weinig in kunnen brengen vanuit de bank. Ze hebben geen geluk gehad met de blessures van Ihattaren, Götze, Noni en Gakpo. Voor de winterstop vond ik ze mits allebei een fitte selectie Ajax iets beter en met het aantrekken van Haller een stap beter. Echter denk ik als PSV minder last had van blessure het verschil vele malen kleiner was geweest. Ajax wordt kampioen, maar een alleen heerser zie ik niet gebeuren door het simpele feit dat ze vaak hun beste spelers blijven verliezen. Je kunt dus niet bouwen zoals een Bayern dat wel kan.

22 februari 2021 om 19:21

Je vergeet voor het gemak even dat beide clubs nog een covid crisis moeten afrekenen. Dat gaat bij Ajax wel een stukje makkelijker zonder aan kwaliteit te hoeven inboeten. Psv daarentegen zal moeten verkopen en dan nog niet alles terug kunnen investeren. Dat lijkt me de werkelijke klap, niet die 70 miljoen in 2024

22 februari 2021 om 23:02

@rickertbiemans
Zo lang ik het voetbal volg, 1976, gaat het voornamelijk tussen Ajax en PSV waarbij we vaker dachten dat de ene club niet meer te achterhalen was voor de andere. In de jaren tachtig was PSV al zeven jaar geen kampioen meer geweest, maar we weten wat er daarna gebeurde. Toen weer succes jaren Ajax, daarna weer een periode PSV waar Ajax weer lang moest wachten op de titels van Frank de Boer. De tijd zal het leren. Je bent ook af en toe afhankelijk dat er dingen meezitten en of er parels doorkomen uit je jeugd

23 februari 2021 om 08:16

Precies Hansje, elke keer wordt er weer zo dramatisch gesproken over het nieuwe Bayern of, toen PSV destijds lekker bezig was, voetbalhoofdstad van NL etc etc. Een periode van slechte investeringen (die Ajax ook nog steeds flink gedaan heeft afgelopen 2 jaar), slechte coaches en wat pech, en vervolgens kan bijvoorbeeld PSV en zelfs Feyenoord (in mindere mate) het overnemen met wat geluk, goede coaches en talenten + ervaren krachten. Het enige wat nu interessant is is het geld dat steeds extremer wordt mbt de CL. Maar dat betekent ook dat als PSV wel kampioen wordt, dat ze vervolgens met eventueel goed beleid ook meteen ontzettend mooi kunnen investeren en het vervolgens moeilijker wordt voor Ajax om het jaar daarop weer te concurreren.

22 februari 2021 om 19:20

Volgend seizoen denk ik juist niet. Dit jaar moest Ajax een geheel nieuw team bouwen. Deze zomer zie ik van de 15 “basisspelers” enkel Tagliafico en wellicht Mazraoui en Neres vertrekken. Dat betekent dat Ajax volgend jaar vanaf het begin een ingespeeld geheel zal zijn ipv zoals dit jaar in januari. Ik denk dat het verschil volgend jaar groter dan ooit zal zijn.

22 februari 2021 om 19:32

@Dennis, je vergeet Onana nog . Verder wel met je eens dat er ogenschijnlijk niet veel gaat gebeuren bij Ajax, al worden Blind en Tadic natuurlijk ook een jaartje ouder. Is voor volgend seizoen overigens zeker nog geen probleem.

22 februari 2021 om 19:37

Denk niet dat Onana een transfer zal maken deze zomer. Even afwachten wat er uit die beroepshalve komt, anders zal er denk ik wel een nieuwe keeper aangetrokken worden.

22 februari 2021 om 20:41

Als ik zie met wat voor gemak Blind en Tadic voetballen dan ben ik totaal niet bang voor veroudering. Ter vergelijking, Tadic kwam zonder snelheid zijn tegenstander een aantal keer voorbij afgelopen wedstrijd, terwijl Antony geen 1 keer zijn tegenstander buitenom heeft gepasseerd. Puur door voetbalintelligentie, want Antony is retesnel op de eerste meters.

22 februari 2021 om 19:24

Precies. PSV hoeft ook helemaal niet beter te zijn dan Ajax, als het maar beter is dan de rest. Als Ajax 30x met 10-0 wint en PSV 34x met 1-0 is PSV kampioen. Waar PSV wel voor op moet letten is dat ze haar spelers niet goedkoop naar Ajax laat gaan, beetje het Bayern scenario.

De knvb moet eens nadenken over een constructie zodat een deel van het Champions League geld in de Eredivisie wordt geïnvesteerd. In Engeland heb je bijvoorbeeld de Home grown rule. Wellicht in combinatie met een hogere opleidingsvergoeding als een speler voor veel geld verkocht wordt. Hierdoor blijft een deel van het geld in NL en wordt het geen vreemdelingen legioen met al die miljoenen. Gevaar is wel dat je inboet op kwaliteit.

22 februari 2021 om 20:41

Er is toch al een regel dat clubs die Europees spelen een gedeelte afdragen. En die homegrown regel in Engeland is dat er Engelse spelers in de selectie moeten zitten. Zolang als ajax met meerdere zelf opgeleide spelers speelt is dat geen probleem

22 februari 2021 om 21:10

Die HG regel geldt ook in Europees verband. En met homegrown wordt opgeleid in hetzelfde land als de club bedoeld. Bi Ajax zijn Scherpen, Stekelenburg, Mazraoui, Rensch, Timber, Blind, Schuurs, Klaiber, Klaasen, Gravenberch, Ekkelenkamp, Labyad, Idrissi, Promes, en Traore allemaal spelers in het eerste die daarvoor meetellen. Ter vergelijking, Onana, Martinez, Alvarez, Tagliafico, Kudus, Tadic, Neres, Anthony en Haller zijn de spelers die ze hebben die niet opgeleid zijn in Nederland. Ajax heeft er dus 9, PSV heeft er volgens mij 12.

alsof PSV dat heeft uitgevonden. al decennia lang vertrekken Zuid-Amerikanen naar buitenlandse clubs. volgens mij heeft Ajax ook al eens bv een Gabrich en die Braziliaanse verdediger die een WK had gewonnen gehaald

22 februari 2021 om 19:23

Lodeiro, Rosales, Suarez, Marcio Santos, Maxwell, Leonardo, Bruno Silva, Cvitanic en ga zo maar door

22 februari 2021 om 19:35

het zijn er idd nog veel meer geweest als ik zo naar je lijstje kijk

22 februari 2021 om 19:57

Je bent de Zuid-Amerikaanse speler met de meeste wedstrijden vergeten denk ik, volgens mij is dat Wamberto.

22 februari 2021 om 20:29

Hoe kon ik die inderdaad vergeten! Onze held

22 februari 2021 om 19:23

Ja en Ajax wil attractief en aanvallend voetbal spelen en het spel domineren. Psv speelt veel meer op de counter en lelijk of mooi winnen is daar hetzelfde. Daar zit ook wel een beleidsverschilletje.

22 februari 2021 om 23:51

Psv speelt veel meer op de counter

Grootste mythe ooit. Tenzij jij je alles onder de 75% balbezit als countervoetbal telt.

22 februari 2021 om 19:28

Ajax geeft zelf gewoon toe dat PSV als voorbeeld diende mbt scouten in Z-Amerika. Ajax kopieerde destijds ook het jeugdopleidingmodel van Sparta Rotterdam.

22 februari 2021 om 19:38

ok, daar was ik niet van op de hoogte. momenteel lijkt PSV meer op de Duitse tour gegaan te zijn. 3 Duitse aankopen afgelopen zomer en er spelen als ik me niet vergis op Guti na niet veel Zuid Amerikanen meer bij PSV

22 februari 2021 om 19:42

Guti is ook geen Zuid-Amerikaan. Mauro Jr en Romero daarentegen wel.

22 februari 2021 om 19:44

my bad, Guti is een Mexicaan inderdaad. twee Zuid-Amerikanen hebben ze dan idd in de selectie

22 februari 2021 om 19:47

Klopt. PSV is overigens niet per se op de Duitse tour. Het beleid afgelopen seizoenen is meer geworden dat PSV in de grote competities rondkijkt naar spelers die daar net buiten de boot vallen of jonge talenten uit de onderkant van die competities. Los van of dat een succesvol beleid is overigens.

23 februari 2021 om 08:22

Volgens mij was dat destijds na het seizoen dat Guardado zo goed was (idd geen zuid amerikaan maar wel ervaren + kwaliteit). Ajax was toen vrij open daarover en PSV op hun beurt ook dat ze zich meer zouden gaan focussen op de jeugd. Wat dat betreft groeien de clubs wel degelijk naar elkaar toe qua beleid. Dat zuid-amerikaanse is niet zo relevant, het gaat meer om het idee dat je niet bang bent om structureel te investeren in minimaal 2 of 3 echte krachten met het idee om nu beter te zijn en niet met het idee om ze door te verkopen met 3 of 4x zoveel winst. Weet niet of dit per se een PSV iets is overigens, als je kijkt naar de historie van PSV dan is het vooral ontzettend goede talentvolle spitsen binnenhalen op jonge leeftijd. Die doorgeslagen focus op de aanval hebben we nog steeds..

Met daarbij de aantekening dat er wel talenten doorbreken. Eerst Gravenberch dit seizoen, Timber kunnen we ook stellen dat hij is doorgebroken. Rensch komt eraan en volgend seizoen hopelijk Taylor, Unuvar en Hanssen. Dat oog blijft Ajax houden, maar alleen de toptalenten zullen die kansen krijgen. Gisteren stonden er slechts 3 Nederlanders in de basis bij Psv. En hoe gaan zij verder. Is er ruimte om te investeren? En tel daarbij op dat Mvogo, Fein, Van Ginkel huurspelers. Gotze en Zahavi niets meer opbrengen. Alles zal afhangen van Malen en Dumfries...

22 februari 2021 om 19:22

"gisteren stonden er slechts 3 Nederlanders in de basis bij Psv." Bij Ajax waren het er welgeteld 2 meer, het is me wat.

22 februari 2021 om 19:45

Leuk ook zo'n anekdotisch bewijs als 1 wedstrijd gebruiken terwijl er met Teze, Malen, Gakpo en/of Ihattaren normaal gesproken 3 of 4 Nederlanders meer in de basis staan 😂

22 februari 2021 om 20:03

Met Teze, rosario, gakpo, malen, madueke, Mauro, piroe, vertassen dit seizoen zelfs meer eigen jeugd dan ooit gezien

23 februari 2021 om 00:45

En daarnaast in de normale context bij Ajax ook niet veel op het moment. In de aanval normaliter 3 uit: Antony, Neres, Tadic en Haller. Middenveld: Alvarez, Gravenberg, Kudus. Verdediging: Tagliafico Schuurs Blind Mazraoui. Dus dan heb je het over 3 Nederlanders. Stekelenburg daargelaten omdat ze die drugsgebruiker liever op goal hadden gehad

22 februari 2021 om 19:23

Dus bij Ajax noem je een aantal jeugdspelers op zoals Unuvar, Hansen en Taylor, of bijvoorbeeld Rensch die misschien 10 wedstrijden gespeeld heeft in Ajax 1, maar bij PSV vergeet je wel Gakpo, Ihattaren en Madueke? Gaat iets mis hier. En volgens mij heeft Jordan Teze zich vanuit 5de of 6de in de pikorde zich in de basis geknokt. De jeugd is wat PSV de afgelopen jaren gered heeft en de jeugd heeft de slechte aankopen uit de basis gespeeld. En er lopen bij Jong PSV en de U19 net als bij Ajax ook een aantal gasten die ongetwijfeld het eerste gaan halen.

22 februari 2021 om 19:29

Madueke is toch geen NL talent? Itt Unuvar, Hansen en Taylor

22 februari 2021 om 19:32

Klopt, maar ik doel met Madueke ook op dat laatste stukje wat hij typt, hij komt uit de jeugd en gaat als hij zo doorgaat gewoon veel geld opleveren.

22 februari 2021 om 19:35

Zeker, Madueke technische speler en koele kikker in het afronden

22 februari 2021 om 19:52

Nee, de opmerking was bedoeld omdat je vaak hoort dat Ajax de jeugd onder de nieuwe omstandigheden geen kans meer geeft. De genoemde spelers zijn doorgebroken. Unuvar, Hansen en Taylor nog niet, ik hoop dat zij volgend seizoen op de deur kloppen. De tijd dat de Ebecilio's en De Sa's in het eerste stond is gelukkig verleden tijd. Psv heeft met Tese (geen topper maar goed) en Ihataren en Gakpo zeker doorgebroken jeugdspelers.

23 februari 2021 om 08:25

Teze kan best een topper zijn hoor. Ben echt onder de indruk van hem.

22 februari 2021 om 21:11

En Brobbey, Traore zijn eigenlijk ook wel redelijk doorgebroken. Het zijn geen basisspelers, maar ze hebben zichzelf wel goed in de markt kunnen zetten.

Dus omdat Ajax het vizier ook op de Zuid-Amerikaanse spelers heeft, kopieer je het Psv beleid? Wat een onzin. Tenzij we natuurlijk over een paar jaar allemaal Duitsers gaan kopen..

22 februari 2021 om 20:12

Het woord kopiëren roept overduidelijk veel reacties op. Maar de strekking is dat psv vanaf de jaren 80 enorm gegroeid is, groot geworden, door “slim” aan en verkoop beleid.ze gingen de concurrentie aan met de rivalen uit Amsterdam en Rotterdam op die manier, die in historie en achterban vele malen groter waren. Ajax behaalde hun successen vooral door aanvallend spel te spelen, maar vooral door dit te doen met zelf opgeleide spelers. Natuurlijk nooit 100%, maar in de succes jaren zijn daar altijd de sterren geweest die uit de eigen jeugd kwamen. PSV leunde veel minder op de jeugd. Zij kochten gewoon jonge talenten en ervaring in en werden zo concurrerend. De laatste jaren zie je toch gewoon dat Ajax, veel meer dan voorheen, wel die grote aankopen doet. Vroeger zou een Haller, maar ook een Tadic, of een Anthony nooit worden aangekocht voor zulke bedragen. Dan stonden er gewoon jeugdspelers op die plek.

23 februari 2021 om 13:42

Ajax groeit meer europees mee, want als je kijk naar de meeste CL clubs, zie je veel gekochte spelers. Wat Ajax doet heeft niets met PSV te maken, want die hebben nooit veel getrokken om spelers te kopen.

Ook om spelers duur terug te kopen zie Blind. Met een paar aankopen uit Zuid Amerika is niet des PSV, maar iets dat Ajax allang deed.

25 februari 2021 om 12:00

Met het aankopen van spelers kopieert geen enkele club de ander meer inmiddels. Ik gaf ook alleen maar aan wat ik heb zien gebeuren over de jaren heen. En Ajax van bv jaren 90 deed nooit de grote aankopen die ze nu doen. PSV had natuurlijk met van Bommel, heintze, cocu, Ooijer, Vennegoor, park al wel wat spelers die na hun periode in het buitenland terugkeerden naar psv.

25 februari 2021 om 09:30

Maar dat "duitse spelers halen" heeft PSV van Ajax gekopieerd.. nadat Ajax Heiko Westermann haalde is PSV dat natuurlijk klakkeloos gaan overnnemen.

Dus Ajax is Psv beleid gaan kopieren, onder meer vanwege de aanwezigheid van Latijns Amerikaanse spelers. Diezelfde spelers waar Ten Hag tot voor kort dit seizoen niet heel regelmatig gebruik van maakte. Als dat Wijffels zijn waarheid is, mag die dat prima vinden. Vraag me dan alleen af waarom Psv van haar eigen beleid is afgeweken als dat zo excellent was? En leeftijdsopbouw, poeh poeh, dat is exclusief PSV beleid wat geen enkele andere Nederlandse club ooit hanteerde.
En wat betreft de hegemonie van Ajax, wat een aanstellerij. Ajax heeft jarenlang de hand op de knip gehouden waardoor het nu prima bedragen kan investeren, dat is Ajax' beleid, ik zou zeggen Psv kopieer!

PSV zal CL moeten halen en 40 tot 60 miljoen binnenhalen. Anders wordt de achterstand erg groot. De laatste 2 jaar zijn er enorm veel dure miskopen gedaan. Opgeteld bij matige Europese prestaties leidt dat tot achterstand. Gelukkig is de jeugd de laatste jaren goed.
Qua aankopen zal de Jong eindelijk eens moeten gaan beseffen dat een kanjer van een CV en een creatieve middenvelder nodig zijn. Dan ziet het er allemaal een stuk zonniger uit

Moet je voorstellen dat Van der Sar en Overmars weg zijn. Dan kunnen die andere mannen die zich heel belangrijk vinden weer allemaal ruzie krijgen. De huidige situatie is te danken aan de rust die deze twee creeren en daarbij ook goede trainers aan stellen.

In Italie, Duitsland en Frankrijk staat er ook 1 club boven de rest, zo werkt kapitalisme gewoon. De rijken worden steeds rijker. Ik vind het prima, des te leuker als Feyenoord eens in de zoveel jaar een keer een prijs pakt. Altijd winnen is toch saai.

22 februari 2021 om 19:45

Bij kapitalisme worden de armen ook steeds rijker ,dat is in het voetbal zeker niet het geval.
Dus deze vergelijking gaat mank.

Laten we aub maar eerst even rustig afwachten. Ja het ziet er goed uit voor mijn club, maar in deze tijden met Corona kan alles ook zomaar kapot gaan of ze voeren wanbeleid zoals bij Feyenoord destijds.

Uiteraard zou ik niet een probleem hebben als Ajax zeer dominant zou worden, want andere NL clubs zullen daar ook van profiteren van de naam van Ajax en de competitie en uiteindelijk komen de betere spelers dan ook bij Psv, Feyenoord enz terecht.

Maar 1 zwaluw maakt nog geen zomer. Ze moeten altijd goed beleid blijven voeren en verstandig blijven.
Ajax haar salarishuis is momenteel extreem te noemen!

1 of 2 jaar geen CL en alles kan er al helemaal anders uitzien! Eerst maar zondag resultaat halen bij Psv!

23 februari 2021 om 08:43

Het hangt er allemaal vanaf hoe toekomst gericht ajax te werk gaat stel het verkoopt zijn 3 beste spelers en koopt daar 3 18 jarige supertalenten voor dan is de kans groot dat Ajax volgend jaar geen kampioen word. Wel is de kans groter dat Ajax op langere termijn een echte stabiele grootmacht word in Europa met zulk toekomst gericht beleid. Het is aan overmars om zoveel mogelijk toekomst gericht in te kopen en toch kampioen te worden daarom Zal de eredivisie voorlopig ook niet saai worden.

De komende jaren lijkt me wat overdreven om dat nu al te stellen. Anderhalf jaar geleden stonden de kanten en voetbal bladen-sites nog vol met stukken als "1000 dagen in de achtervolging" omdat ajax als 3 jaar niet meer boven aan had gestaan.
Ajax is geen Bayern waar spelers 10 jaar in de selectie zitten, meestal blijven ze maar een jaar of 3 en daarmee zal het toch elke zomer de vraag blijven wat voor team er komt te staan.

Als er iets is wat Ajax is gaan doen wat PSV meestal beter op orde had dan is het de leeftijdsopbouw in de selectie. Met alleen talent wordt je geen kampioen, dat had PSV vaak beter op order dan Ajax. Dat gold voor heel veel andere clubs ook, dus heb niet het idee dat ze dit daar nou hebben afgekeken.

Ajax werd in 2018/2019 voor het eerst in 5 jaar weer eens kampioen. Nu zijn ze natuurlijk een uitstekende serie aan het neerzitten, maar het is vaak vroeg om van dominantie te spreken. Ajax is altijd de grootste en rijkste club geweest, maar heeft (zeker aan begin van deze eeuw) best lastig gehad met m.n. Psv.

22 februari 2021 om 19:50

Is ajax echt altijd de rijkste club geweest? Hoe heeft psv toendertijd dan een aantal toppers bij ajax weg kunnen halen?

22 februari 2021 om 20:03

Zoveel spelers zijn er niet rechtstreeks van Ajax naar Eindhoven gegaan. Ik kan maar 2 toppers bedenken en dat zijn Koeman & Vaneburg. Menzo is ook rechtstreeks gegaan maar die was al afgeserveerd door Ajax, mede door een blunder tegen Auxere.

De rest hebben ze terug gehaald naar Nederland nadat ze bij Ajax vertrokken waren. Ik noem een Wouters, Vink, Kieft en zo zullen er nog een paar zijn. Er is er één die de stap 2x gemaakt heeft, Perez.

22 februari 2021 om 21:16

Lerby?

22 februari 2021 om 21:37

Ook niet, hij is eerst naar Bayern gegaan. Die is in zijn nadagen bij PSV gekomen. Wel een topper trouwens, ook bij PSV.

22 februari 2021 om 23:21

De enige Europacup die psv heeft gewonnen heeft men met een team van ajacieden gedaan. In die periode was het philips die psv een gezicht gaf.

22 februari 2021 om 23:25

Weet je toevallig het verhaal achter het vertrek van Vanenburg? Wat een speler was dat zeg.

23 februari 2021 om 00:43

Ene Johan Cruijf heeft over Vaantje gezegd dat hij nooit een aanvoerder zou kunnen zijn o.a door zijn piepstemmetje. Vaantje was hierdoor gekrenkt in zijn trots en hij voelde zich niet genoeg gewaardeerd door Ajax, wss ook financieel.

Dus wat sportweek 86 hierboven aanhaalt over dat PSV toentertijd een rijkere club was, dat klopt wel. Die betaalden meer salaris. En dat komt weer door wat Musi26 aangeeft, Philips.

Die EC die ze wonnen was idd met behoorlijk wat ex-Ajacieden in de selectie.

Daardoor is mijn antipathie jegens PSV ook ontstaan.

23 februari 2021 om 00:52

Btw, Vaneburg is uiteindelijk toch nog aanvoerder geworden, volgens mij PSV vice aanvoerder en bij 1860 Munchen aanvoerder. Was idd een heerlijke voetballer.

En direct ontkennen door alle
Ajax fans. Misschien even verder lezen dan ‘die hebben ineens goede latino’s’? Klopt wel degelijk. En met dat verleden, moet je even wat verder terug kijken dan een paar jaar.

22 februari 2021 om 20:07

@Panfc. Wat mij vooral triggerde was, "ze doen het met veel meer geld"... Dan denk ik, ja Psv, goed beleid voeren gaat niet over 1 nacht ijs. Er is sinds de aanstelling van Vd Sar en Overmars veel ten goede gekeerd, met name budgettair gezien. De jeugdopleiding vind ik daarentegen iets achteruit gegaan sinds vertrek van Jonk, dat is wat mij betreft wel een punt van aandacht voor ons. En PSV heeft een aantal succesvolle Brazilianen in dienst gehad, waarvan Romario en Ronaldo als prachtige, bewonderenswaardige aanwinsten. Echter is dat met die Zuid Amerikanen bij psv sindsdien geen daverend succes meer geworden, Alex Gomez en Farfan.. Ook alweer een aantal jaar geleden..

22 februari 2021 om 21:52

Vergeet niet dat Ajax 150 miljoen te danken heeft aan de verkoop van 2 spelers. Dat is hetzelfde bedrag als de hele jaarlijkse begroting.

22 februari 2021 om 22:17

Vergeet ook niet dat de volgende 150 miljoen weer door drie a vier spelers gerealiseerd wordt. En het mooie van dat beleid is: je andere spelers worden parallel meer waard. Dat maakt ook dat Overmars miskopen bijna kostendekkend weet te verkopen. Wat ik bovendien goed vind ik dat Ajax heel duidelijk voor ogen heeft om spelers complementair te maken aan elkaar. Klaassen maakt Gravenberch sterker, Haller verhoogt het rendement van Klaassen en zorgt dat Anthony meer assists op zijn naam krijgt.

Ik kijk met jaloezie naar dat beleid. John de Jong besteed 9 miljoen aan Sangaré, die qua type niet veel verschilt van Rosario. Hij geeft Schmidt met Teze en Boscagli de beste opties voor centraal achterin en ook die twee zijn niet complementair aan elkaar. Zet naast een van hen een rots van een verdediger van 1m90+ en Boscagli stijgt in waarde. Zet naast Sangaré Veldman en ze vullen elkaar aan met eveneens een positief effect op transfergebied.

Stekelenburg
Mazraoui
Timber
Rensch
Blind
Gravenberch
Klaassen
Brobbey
Ekkelenkamp


Allemaal eigen jeugd die in Europa hebben gespeeld dit seizoen. Dat is gewoon typisch Ajax.

22 februari 2021 om 22:37

Teze, Ihattaren, Rosario, Hendrix, Mauro Júnior, Ledezma, Saibari, Gakpo, Madueke, Piroe en Vertessen speelden ook allemaal in Europa dit seizoen. Chatzidiakos, Gullit, Wijndal, Stengs, Boadu, Velthuis, Koopmeinders, Druijf en Barasi ook. En ook Bijlow, Malacia, Geertruida, Nieuwkoop, Kokcu, Fer, Wehrmann en Bannis gingen vorig najaar over de grens. Eigen jeugd mag dan typisch Ajax zijn, maar niet exclusief. Sterker, ik vind het eerlijk gezegd nogal misplaatst om juist met dit argument te pochen (zeker ook omdat Blind en Klaassen samen gewoon bijna 30 miljoen kostten). Ajax is meer dan ooit een koopclub geworden: ik zou eerder trots zijn op het aankoopbeleid als ik Ajax-fan zou zijn.

22 februari 2021 om 23:27

Waarom moet het 1 het ander uitsluiten?

22 februari 2021 om 23:28

Nee, dat zegt toch ook niemand?

Gelul! Het ergste is niet dat Ajax nu ook een beleid voert dat zich baseert op goede scouting over de grens, 'kapitaal op het veld' en een gezonde leeftijdsopbouw voor een goede selectiebalans. Het ergste is dat PSV dat juist niet meer doet. Onder Brands is dat al misgegaan. Verkeerde prioriteiten voor het selectiebeleid, geen helderde spelvisie, verloederde scouting en zelfgenoegzaamheid bij de technische beleidsmakers hebben voor Psv's achterstand op Ajax gezorgd, niet de financiele voorsprong van de Amsterdammers. Dat PSV daarnaast voor trainers, scouts en TD het belangrijker acht dat de kandidaten clubmensen zijn en niet per definitie geschikt voor wat deze functies vragen is eveneens beleid dat een topclub onwaardig is. Ben erg benieuwd waar dit heen gaat als Gerbrands of op zijn beurt de RvC niet ingrijpt.

Santos, Wamberto, Maxwell waren natuurlijk geen Brazilianen. Zelden zo'n domme theorie gelezen. Ongekend slechte conclusie.

23 februari 2021 om 02:08

Zelden ook zo'n domme reactie gezien! Naast David Neres, Danilo, Anthony, Leonardo, Zé Eduardo, Kerlon en Luis Felipe had Ajax met Santos, Wamberto en Maxwell inderdaad enkele Brazilianen in dienst. Tegenover deze tien heeft PSV met Romã¡rio, Ronaldo, Vampeta, Marcelo Ramos, Claudio, Manoel, Jorginho Paulista, Marcos, Marquinho, Clebersom, Edno, Leandro Bonfim, Gomes, Alex, Robert, Alcides, Fagner, Diego Tardelli, Cã¡ssio Ramos, Jonathan Reis, Marcelo, Gerson, Mauro Jãºnior en Luis Felipe heeft PSV 24 landgenoten in dienst gehad. Met Fereyra, Carizzo, Romero, Farfã¡n, Beto da Silva, Manco, Mendez, Arias, Ruiz, Salcido, Rodriguez, Guardado, Lozano en Gutiã©rrez komt het contignent latino's uit op een kleine 40 spelers. Ajax daarentegen komt met Mauriano Juan, Gabrich, Rosales, Sangoy, Cvitanich, Tagliafico, Magallã¡n, Martã­nez, Suã¡rez, Bruno Silva, Nicolã¡s Lodeiro, Mateo Cassiera, Davinson Sã¡nchez, Daniel Cruz, Luis Orejuela en Álvarez uit op 26 spelers, waarvan de helft in het afgelopen decennium actief waren in Amsterdam. Kun je tof doen met 'zelden zo'n domme theorie gelezen' en 'ongekend slechte conclusie', maar ondanks dat de man met vaste regelmaat onzin uitkraamt en tot de mindere sportverslaggevers behoort, heeft Wijfels natuurlijk wel een punt hier. Ajax heeft het Zuid-Amerikaanse stempel, dankzij het toevoegen van Veldmate en Van der Zee aan zijn technische staf, helemaal overgenomen van Psv. Ik snap de verontwaardiging van Ajax-fans daarover niet; waarom zou je niet blij zijn met het feit dat Ajax de pole-position daar namens Nederland heeft overgenomen?

Ajax heeft gewoon veel meer slagkracht op de transfermarkt, zie een Haller en Antony. Ajax kan hen betalen, hun salarissen, en ze spelen CL. Vanuit Ajax gaan spelers naar Europese topclubs. PSV moet een paar topaankopen doen en alles moet 1 seizoen op zijn plaats vallen (geen blessures, scheids paar keer mee) om de Ajax trein te stoppen. Als Ajax nog 3x op rij kampioen wordt en dus de CL ingaat is het verschil qua budget gewoonweg niet meer in te halen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren