Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

AZ legt zich neer bij besluit en kent opponent in tweede CL-voorronde

Laatste update:

AZ is in de tweede voorronde van de Champions League gekoppeld aan het Tsjechische Viktoria Plzen, zo heeft de loting maandagmiddag uitgewezen in het Zwitserse Nyon. Over twee weken (25 of 26 augustus) wacht een ontmoeting over één duel achter gesloten deuren in Alkmaar. De andere ploegen die AZ had kunnen loten waren Besiktas (Turkije) en Rapid Wien (Oostenrijk). De Alkmaarders behoorden tijdens de loting net als PAOK Saloniki en Lokomotiva Zagreb tot de ongeplaatste ploegen. Bovendien heeft de club naar buiten gebracht dat het zich neerlegt bij het besluit van de KNVB en UEFA om Ajax het meest gunstige Champions League-ticket toe te kennen. Er zal geen vervolgprocedure gestart worden, zo klinkt het.

Met Viktoria Plzen treft de ploeg van trainer Arne Slot de nummer twee van het afgelopen seizoen in Tsjechië. Mocht AZ de tweede voorronde overleven in het league path, dan komt het terecht in de derde voorronde op weg naar de groepsfase van het miljardenbal. In die ronde stromen ook nog Benfica, FK Krasnodar, Dynamo Kiev, AA Gent en Stade Rennes in. Via het league path worden twee tickets voor de groepsfase van de Champions League verdeeld. Mocht AZ er niet in slagen om de tweede voorronde te overleven, krijgt de formatie van Slot nog een kans in de kwalificatiecyclus van de Europa League.

Geen vervolgprocedure
AZ, de nummer twee van het afgebroken Eredivisie-seizoen, deed bij de UEFA nog een poging om het Champions League-ticket van Ajax over te nemen. De club was het immers niet eens met het besluit van de KNVB om de Amsterdammers het meest gunstige ticket toe te kennen. AZ meende recht te hebben op het beste Europese ticket, omdat er gedurende het seizoen twee keer werd gewonnen van Ajax. Beide ploegen beëindigde de jaargang met evenveel punten, maar de Amsterdammers hadden een beter doelsaldo. AZ kreeg geen gehoor bij de KNVB en wendde zich tot de UEFA, maar dat heeft geen effect gehad. Ajax heeft het Europese ticket dat recht geeft op een ticket voor de groepsfase van de Champions League, tenzij Olympique Lyon de huidige editie weet te winnen.

Na de loting voor de tweede voorronde heeft AZ naar buiten gebracht dat het zich neerlegt bij het besluit van de KNVB en UEFA om Ajax het meest gunstige Champions League-ticket toe te kennen. Er zal geen vervolgprocedure gestart worden bij het internationaal sporttribunaal CAS. "Het belang van AZ heeft altijd vooropgestaan”, reageert algemeen directeur Robert Eenhoorn op de clubwebsite. “Daarom is indertijd besloten de UEFA te vragen om de beslissing van de KNVB nader te bekijken. Nu de loting is geweest, hebben we uiteindelijk antwoord op onze vraag. Daar leggen we ons voor nu bij neer, we richten het vizier op de toekomst. En dan met name op de voorrondes voor de Champions League, de naderende competitie en de bouw van het nieuwe stadiondak."

Verwacht jij dat AZ de tweede voorronde van de Champions League overleeft?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Thuis tegen Pilzen, beter had het niet gekund.

10 augustus 2020 om 12:22

Echt hè dat dacht ik ook meteen, maar toch kunnen dit soort clubs altijd verrassen, je weet gewoon niet wat voor kwaliteiten ze in huis hebben. Kijk naar Paok tegen Ajax, toen dacht ik ook daar lopen we wel even overheen

10 augustus 2020 om 15:21

@BenjiAA vooruitzichten zijn nu wel beter voor AZ. Als ik me niet vergis, heeft Pilzen net competitie afgerond. Denk dat spelers eerst rust krijgen voordat ze weer in voorbereiding gaan. AZ is al begonnen en beginnen beetje in vorm te raken. Gaat om 1 match en AZ speelt thuis. Die weten erop knallen en we zijn door. Qua transfers nog heel rustig bij AZ. Zou wel goed zijn als ze nog wat aankopen doen. Bijv die CV van NAC halen (schijnt goed te zijn) en LCV van Volendam (ook een talent). Daarnaast is vd Hoorn gratis op te halen. Er lopen heel veel spelers uit contract. Zou aanvallend ook ervaren back-up halen. Eigenlijk zouden ze wat miljoenen naar Ajax moeten sturen en Eifting overnemen.

10 augustus 2020 om 12:24

Ik ben blij voor je hoor, maar telt thuisvoordeel nog wel echt zonder publiek? De penningmeester zal blij zijn dat hij geen reiskosten heeft, maar dat was het dan wel zo'n beetje.

10 augustus 2020 om 12:27

Je kan gewoon je eigen ding doen in een vertrouwde omgeving. Denk dat het ondanks dat er geen publiek bij is wel degelijk een voordeel is.

10 augustus 2020 om 12:28

Scheelt toch weer heen en weer reizen, op je eigen bekende veld in je eigen stadion spelen is toch wel zo fijn.

10 augustus 2020 om 12:30

Ik denk dat het voor AZ zeker een voordeel is dat ze thuis spelen. In Alkmaar speel je zolang het stadion nog niet volledig gebouwd is volle bak in de wind. Daarnaast speel je op je eigen grasmat, ken je je normale voorbereiding en hoef je niet te vliegen / lange busreis. Omdat het over 1 wedstrijd gaat zijn de omstandigheden in het voordeel van AZ. Deze wedstrijd winnen betekent al groepsfase Europa League. Ajax (waarschijnlijk) en Feyenoord spelen al in de groepsfase van de hoofdtoernooien. Voor AZ acht ik dat ook mogelijk met deze loting en PSV krijgt door zijn coefficient 2 hele makkelijke tegenstanders. Dus 4 ploegen in de hoofdtoernooien moet weer mogelijk zijn.

10 augustus 2020 om 12:34

Zijn er geen 4 voorrondes? Want het lijkt me sterk dat Gent instroomt in de laatste voorronde van de CL-kwalificatie.

10 augustus 2020 om 12:37

Er zijn 4 voorrondes, maar deze worden gescheiden in Champions (kampioenen) en league pad (nummers 2 / 3). De voorronde van de league-pad begint pas bij Q2, daar stromen de nummers 10 tot 15 van de coefficientenranglijst in. De 3 winnaars + 5 instromers in Q3 spelen daarna tegen elkaar. De 4 winnaars van die wedstrijden strijden in Q4 om twee plaatsen.

10 augustus 2020 om 12:44

Je hebt een preliminary round (voor dwerg staatjes) daarna 3 voorrondes (qualifying rounds) en tot slot de play-off ronde. We hebben nu de preliminary round en de eerste voorronde gehad, AZ stroom nu in, in de 2e voorronde, en Gent in de ronde hierna. AZ zal dus 3 rondes door moeten en Gent 2 voordat ze in de groepsfase zitten.

10 augustus 2020 om 12:46

Zou je voordeel hebben dat je niet hoeft te reizen, in je eigen bed kan slapen, in je eigen vertrouwde omgeving voor kan bereiden en op een voor jouw bekende grasmat waarvan je elk grassprietje kent, mag spelen? Man, man, man.... Natuurlijk is het voordeel nog groter als het publiek achter je staat, maar het voordeel blijft staan. Hoe dan ook, gunstige loting voor AZ. Besiktas mag een mindere periode hebben, die club heeft altijd ervaren doorgewinterde profs, waarvan je lastig wint zonder ritme en vorm. Rapid Wien ging vorige maand wel lekker, dus die wil je liever nog niet treffen, lijkt mij.

10 augustus 2020 om 15:19

Nog maar afwachten of dat kan. Er staan op dit moment namelijk ook geen lichtmasten meer in Alkmaar.

10 augustus 2020 om 12:57

Kan, maar zonder publiek is de dynamiek toch anders. + volgens mij zijn ze al begonnen met de competitie waardoor ze meer ritme hebben. Vorig jaar wel van Antwerp nipt verloren, dus verwacht wel een team dat kan voetballen.

10 augustus 2020 om 12:59

Als we de uefa coefficientenlijst er bij halen zien we dat Viktoria op plaats 47 staat met 34.000 punten en AZ op de 83e plaats staat met 18.500 punten. Lijkt me geen gelopen race voor AZ.

10 augustus 2020 om 13:18

@wout55er - Zo'n lijst zegt niet zoveel. Victoria Plzen speelt in een zwakkere competitie en heeft niet zulke zware concurrenten. AZ moet Ajax, PSV en Feyenoord normaal gesproken voor zich dulden als je naar de omvang van de clubs kijkt. Zo'n Victoria Plzen komt dus eerder in de Champions League terecht dan bijvoorbeeld AZ. Een gelopen race is het overigens sowieso niet, maar zo'n lijst is in dit soort situaties geen goede graadmeter naar mijn mening.

10 augustus 2020 om 13:24

@Sirius, daar heb je wel gelijk in, maar je moet toch wel wat presteren ook, wil je punten pakken.

10 augustus 2020 om 14:13

Dat klopt, maar het moeilijkste is om de Champions League te halen. Dat gaat een stuk makkelijker als je in jouw land ergens bovenaan de voedselketen staat. AZ heeft in de afgelopen 30 jaar misschien 3 keer Champions League voetbal gespeeld en heeft op papier ongeveer 5 concurrenten als je naar de grootte van de club kijkt.

10 augustus 2020 om 13:12

Toch heeft deze club twee jaar geleden in een poule met Real Madrid, AS Roma en Cska Moskou 7 punten gehaald dus ze kunnen weleens verrassen. Dit seizoen was de Europese campagne volgens mij wat minder indrukwekkend.

10 augustus 2020 om 13:41

Ja, afgelopen seizoen hebben ze maar 2.000 coefficient punten gepakt. Het seizoen daar voor 11.000 en nog een seizoen eerder zelfs 13.000 punten. AZ heeft nooit meer dan 8.000 punten in 1 seizoen gepakt, maar dat was dan wel weer het afgelopen jaar.

10 augustus 2020 om 14:37

Volgens mij heeft AZ een paar keer de kwart finale en zelfs de halve finale gehaald van de EL en dus meer dan 8000 punten gehaald? Edit: net opgezocht. 2005 11000 punten 2006, 2011 en 2014 16000 punten per jaar.

10 augustus 2020 om 15:20

AZ heeft in 04/05 26.400 punten gehaald met een halve finale

10 augustus 2020 om 16:00

De uefa en ik keken alleen naar de afgelopen 5 jaar. (daar is de ranglijst op gebaseerd)

10 augustus 2020 om 13:16

Dit blijken toch altijd weer taaie tegenstanders. Het is altijd lastig in te schatten waar de kwaliteiten van dit soort ploegen liggen en wat deze tegenstanders uit de hoge hoed toveren aan individuele kwaliteiten.

En wat als straks Man Utd, Inter of Sevilla de EL wint, terwijl deze drie clubs ook al in competitie op CL plaatsen staan? Wie neemt dan het CL ticket van EL winnaar over? Iemand zou dan het plekje van EL winnaar moeten overnemen, omdat deze drie clubs ook al in competitie zijn geplaatst voor poulefase CL. Dan zou volgens het normale principe Stade Rennes, de nummer 3 van Frankrijk, doorgaan naar de groepsfase CL en de nummers 2 van Turkije en Nederland, met AZ dus, naar 3e voorronde CL moeten toe stromen. Nu kan die doorstroming niet meer, doordat er al geloot is voor 2e voorronde CL met AZ en Istanbul Basaksehir erbij. Iemand een idee hoe de UEFA dit oplost en hoe de doorstroming er bij een scenario van EL winst Sevilla, Inter of Utd eruit komt te zien?

10 augustus 2020 om 12:25

Dat heeft Uefa nog niet bekend gemaakt, maar inderdaad raar daarom had ik misschien verwacht dat AZ en Besiktas sowieso elkaar zouden loten, dan zou je dit probleem voor zijn.

10 augustus 2020 om 12:33

Wordt dat niet in de nationale competitie van de bekerwinnaar gecorrigeerd? Als inter wint bijv. Dat de nr 5 ook CL speelt? Dacht dat het voorheen zo ging

10 augustus 2020 om 12:41

Antwoord op jou vraag is nee. Als bijvoorbeeld Manchester United de EL wint plaatsen zij zich voor de CL. Dat hebben ze al via de competitie gedaan, maar door hyptetische EL winst zitten ze in pot 1. Dat betekent dat er een ticket vrijkomt, deze gaat naar de nummer 3 van Frankrijk (die hoeft dan geen voorronde meer te spelen). Vervolgens werd er altijd in Q2 met 2 ploegen geschoven die zich automatisch al voor Q3 plaatsen, maar dat is dit jaar niet mogelijk omdat de EL finale en Q2 CL maar 5 dagen uit elkaar zitten.

10 augustus 2020 om 12:34

Het heeft geen invloed op de tweedev voorronde en dus AZ of Besiktas. Rennes gaat naar de groepsfase en Krasnodar gaat naar de play off ronde.

10 augustus 2020 om 12:34

Volgens Wikipedia gaat Rennes bij EL winst van de door jou genoemde teams rechtstreeks de groepsfase van de CL in en wordt Krasnodar doorgeschoven naar de laatste CL voorronde.

10 augustus 2020 om 12:38

Dan hebben ze dat in dit geval zo gedaan, de afgelopen jaren ging dat anders.

10 augustus 2020 om 12:54

Rennes stroomt in dat geval inderdaad direct door naar de CL, maar het ticket voor de play-off ronde gaat in dat geval naar het eerst volgende land op de ranking, in dit geval Rusland (krasnodar). Het verschil met de positie van Ajax in de stroom voor landskampioenen is dat Nederland daar het hoogst geplaatste land is zonder team in de groepsfase, dus is de kampioen van Nederland het eerste team wat doorstroomt waarna de rest een plaatsje opschuift. bij de niet kampioenen beginnen ze te tellen bij het eerste land wat niet 4 teams in de groepsfase heeft en komt Nederland pas op de 7e plaats. Voor AZ maakt dit dus allemaal niet uit.

Toch altijd pittig dit soort tegenstanders voor Nederlandse ploegen. Toch denk ik dat AZ met wat geluk dit Plzen moet kunnen doorstaan!

10 augustus 2020 om 12:24

Als AZ thuis tegen Plzen niet kan winnen, hadden ze sowieso niets te zoeken gehad in de CL.

10 augustus 2020 om 12:26

Plzen heeft het hoofdtoernooi toch Al eens gehaald? Geen reden om schamper over te doen lijkt me.

10 augustus 2020 om 12:28

Geen idee hoe sterk Plzen op dit moment is. Maar dat is de afgelopen jaren toch een erg stugge ploeg gebleken Europees. Laat AZ die ploeg vooral niet onderschatten.

10 augustus 2020 om 12:30

Ze hebben een selectie met een waarde van 26 miljoen...

Goed, dat zegt niet alles maar op papier zou AZ die ploeg gewoon moeten hebben.

10 augustus 2020 om 12:33

Tsja in een eenluik kan van alles gebeuren. Zelfs toppers zoals Bayern München kunnen zomaar een slechte dag hebben in zo'n geval

10 augustus 2020 om 12:33

het punt is dat voorrondes altikd heel erg lastig zijn. Daar weten jij en ik als Ajacieden toch alles van? Je speelt nog heel vroeg in het seizoen, team niet op elkaar ingespeeld etc. Dat gaat altijd moeizaam

10 augustus 2020 om 12:33

Dit topic gaat niet over het feit of AZ 'iets te zoeken hsd in de CL'.... Beetje nutteloze opmerking van je. Ik denk dat AZ kan winnen van Plzen overigens

10 augustus 2020 om 12:40

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoeveel spelers er de afgelopen jaren zijn vertrokken, maar als ik de recente Europese prestaties van Plzen erbij pak is dit toch zeker geen slechte ploeg. In 17/18 uitgeschakeld in de ronde van de laatste 16 van de Europa league. Jaar daarna derde in een CL groep met Roma, Cska en Real. En vorig seizoen niet door de kwalificatie van de Europa league door een uitschakeling tegen Antwerp na verlenging. Het Antwerp waar AZ ook alles tegen uit de kast moest halen in de voorrondes. Plzen is echt geen te onderschatten ploeg.

10 augustus 2020 om 13:00

@dr.mario - Yep, dit is een stugge ploeg om tegen te spelen. Voornamelijk heel fysiek. Gelukkig hadden ze hun gevaarlijkste man Krmencik verkocht aan Brugge en hebben ze een oude bekende van AZ, Mihalik, gehaald als zijn vervanger. Voetballend zijn ze niet heel denderend, maar fysiek moet je wel je mannetje staan, want het zijn echt kerels. Chory is bijv. 2 meter. Toch bijna een half kop groter dan de centrale verdedigers van AZ. Dus ze moeten wel hun mannetje staan, zelfde als de aanvallers.

10 augustus 2020 om 12:47

Gelukkig worden dit soort wedstrijden dmv onderling resultaat beslist, daar is AZ altijd wel goed in...

10 augustus 2020 om 13:41

Haha, heerlijke opmerking. On: lastig ploegje. We hebben ttraditioneel ook altijd lastig tegen (fysiek spelende) Tsjechen. Wel beste loting natuurlijk lijkt me.

Beste tegenstander om te loten en thuis ook. Paok of Besiktas was erg pittig geweest denk ik. Alhoewel ik Plzen niet goed ken maar dat lijkt me wel het beste. Uiteindelijk moet Az niemand onderschatten uiteraard. Dit is te doen voor Az. Hopelijk winnen en gaan ze door want de weg is wel heel lang.

Zeer gunstig lijkt me als Besiktas en Rapid Wien de andere opties waren. Maar AZ in Europa hou ik toch altijd me hartje vast

10 augustus 2020 om 13:43

Besiktas gunstig? Serieus?

10 augustus 2020 om 13:51

Hij zegt juist dat Plzen gunstig is ten opzichte van Besiktas en Rapid Wien.

10 augustus 2020 om 13:43

Besiktas gunstig? Serieus?

10 augustus 2020 om 13:49

Dat staat er niet. Ten opzichte van Besiktas en Rapid is dit gunstig wordt er gezegt.

10 augustus 2020 om 17:06

"maar AZ in Europa hou ik toch altijd me hartje vast"die zin mag je even uitleggen, denk dat ik er een beetje te simpel voor ben om dat zonder uitleg te begrijpen of is het bedoeld als dijenkletser?

10 augustus 2020 om 19:46

Omdat ik AZ in Europa ten opzichte van de Eredivisie vaak heel matig vind spelen. Geven vaak te kinderlijk de goals weg

Geen verkeerde loting. Viktoria Pilsen is een degelijke ploeg, maar is minder dan bijvoorbeeld Besiktas. Afgelopen jaren redelijk stabiel gepresteerd in Europa, maar ondanks dat er geen fans wel een voordeel dat AZ thuis speelt. Ik denk dat Viktoria Pilsen de favoriet, maar er liggen zeker kansen voor AZ. Viktoria Plzen acht ik wel sterker dan Rapid Wien, maar als je in Europa wilt komen moet je dit soort tegenstanders verslaan. Paok was overigens geen mogelijkheid om te loten.

10 augustus 2020 om 12:28

Als Viktoria inderdaad gaat pilsen heeft AZ een goede kans.

Maar goed, maar zien wat het wordt. Ben benieuwd of AZ inderdaad zo sterk is.

10 augustus 2020 om 12:31

AZ is nog zoekende in de voorbereiding, hoop niet op een PSV scenario van vorig jaar, waar dat het ook het geval waardoor ze de eerste wedstrijden volledig hadden verkloot.

10 augustus 2020 om 14:25

Ik weet het niet zo goed hoor. Als je de Europese resultaten van Plzen er bij pakt lijkt het me toch geen ploeg die je makkelijk verslaat. Besiktas daarentegen moet flink gaan snijden in het personeel, die zie ik niet 1,2,3 op volle oorlogssterkte terug komen. We gaan het zien, ik hoop van harte voor het Nederlands voetbal dat AZ door gaat naar de groepsfase, maar ik heb er persoonlijk een hard hoofd in.

Drie 50/50 wedstrijden (at best). Dan is de kans dus 12,5 procent dat je de groepsfase haalt. Ik snap wel dat AZ alle pijlen richt op directe plaatsing. Die kans acht ik overigens nog kleiner dan 12,5 procent.

10 augustus 2020 om 12:26

Die namen die instromen in de derde voorronde zijn inderdaad toch niet de minste. En dan neem ik aan dat er nog grote namen instromen in de laatste voorronde?

10 augustus 2020 om 12:32

In Q4 stromen geen nieuwe deelnemers meer in (in het league-pad waar AZ zit). Dat is 2 jaar geleden gewijzigd door nieuwe opzet.

10 augustus 2020 om 12:36

Bedankt voor de opheldering!

10 augustus 2020 om 12:33

Ik ben niet goed in kansenberekening, maar als je per wedstrijd 50% kans heb, dan heb je toch 50% kans en niet 12,5%. want je speelt elke keer weer voor 50%. Maar nogmaals ik ben niet goed in kansenberekening, dus leg het me maar even uit dan??

10 augustus 2020 om 12:35

0.5*0.5*0.5=0.125 dus 12.5%.

10 augustus 2020 om 12:43

Je hoeft niet goed te zijn in kansberekening, maar met een beetje logisch nadenken kun je wel nagaan dat als je 3x een muntje opgooit, de kans lager dan 50% is dat het 3x achter elkaar kop is.

10 augustus 2020 om 13:25

Extreme voorbeelden werken vaak het best. Probeer maar eens 100 keer achter mekaar kop te gooien. Dat lukt je waarschijnlijk niet binnen 2 keer.

10 augustus 2020 om 13:38

De formule klopt op zich wel alleen heb je er natuurlijk weinig aan omdat de kans nooit 50% is. Maar hij hij geeft zelf ook dat de kans at best 50/50 is. Stel dat Manchester City zou deelnemen in de voorronde zou hun kans waarschijnlijk boven de 95% zijn, en als Fortuna mee zou doen, zou de kans waarschijnlijk 1% zijn. Maar nogmaals, ik begrijp de redenering in dit geval om aan te geven dat de kans niet zo groot is dat AZ drie keer zo'n wedstrijd kan winnen.

10 augustus 2020 om 13:46

Eigenlijk zou je de odds moeten nemen die gokwebsites je uit betalen. Dat is vaak een betere benadering. Maar omdat überhaupt nog niet duidelijk is welke tegenstanders na Plzen zouden komen is het makkelijker om maar van 50/50 uit te gaan.

11 augustus 2020 om 12:26

Dat met de munt snap ik wel, maar bij voetbal komt meer kijken dan munt of kop.je met veel meer variabele te maken. En van mijn inzicht kan je niet 3 verschillende wedstrijden van 50% kans bij elkaar nemen en dan zeggen je hebt 12,5% kans om door te komen, zonder dat je alle input weet. Dus rekentechnisch zal het wel kloppen maar het is mijnsinziens geen goed beeld van de werkelijkheid.

Is het in Alkmaar of op een neutraal terrein?

10 augustus 2020 om 12:25

In Alkmaar, zonder publiek.

10 augustus 2020 om 12:27

Oké beter voor AZ.

10 augustus 2020 om 12:30

Het scheelt inderdaad een reisje, maar het thuisvoordeel ben je sowieso kwijt. Plzen is wel altijd een stug ploegje, dus ik zal er zeker niet te makkelijk over denken. Maar het moet zeker wel te doen zijn!

10 augustus 2020 om 12:47

Er is zeker nog wel iets van een thuisvoordeel over. Of denk je dat ze stonden te springen om een reisje naar Plzen?

10 augustus 2020 om 12:53

Klopt, het kan alleen een beetje psychologisch helpen dat het in je eigen stadion is en dat je in je eigen kleedkamer zit. Maar het echte thuisvoordeel is weg. Er is geen publiek wat de ploeg vooruit kan helpen. En dat het over slechts 1 wedstrijd gaat is meestal in het voordeel van de mindere ploeg. Alleen denk ik dat het vooraf lastig is om in te schatten welke van deze 2 ploegen het minste is. Ik denk dat vorm van de dag en een beetje geluk de belangrijkste factoren zullen zijn.

10 augustus 2020 om 14:02

Wat betreft fans ja. Maar het veld is bij Az iig top en wat ze gewend zijn en ook het reizen valt weg dus dat is allemaal gewoon erg voordelig voor Az in dit geval.

Thuis tegen Pilzen moet zeker kunnen. Denk dat ze de minste van de 3 hebben getroffen. Zolang ze Benfica ontlopen moet AZ iedere andere tegenstander kunnen hebben.

10 augustus 2020 om 12:27

Tja anderzijds kunnen ook al die teams uit de tweede ronde AZ hebben. Het zal sowieso heel moeilijk worden voor AZ om zich te kwalificeren.

10 augustus 2020 om 12:34

AZ is geen Ajax of Psv he, met alle respect. Pilzen is geen ploegje dat je even weg tikt. Benfica was lastiger geweest ja, maar doe alsjeblieft niet alsof Pilzen zo klaar is. Bovendien hebben onze topclubs nog niet zo gek lang terug laten zien dat kleinere clubs gewoon een te lastig karwei kunnen zijn. Ajax tegen Rosenborg, Zagreb etc.

10 augustus 2020 om 12:46

PSV tegen Osijek en Feyenoord tegen Trencin zijn ook nog een paar voorbeelden.

10 augustus 2020 om 12:49

Ik zeg dat Pilzen thuis moet kunnen, niet dat het een makkie is. En inderdaad zullen ze in Tsjechië ook denken dat AZ te doen is. Maar als AZ een goed niveau haalt zouden ze iedereen kunnen hebben, alleen is Benfica echt van een ander niveau.

10 augustus 2020 om 13:24

Maar die beredenering is van toepassing op iedere ploeg: Als (noem een club) een goed niveau haalt, moeten ze iedereen kunnen pakken. Europees gezien worden tegenstanders niet warm of koud van een ploeg als AZ. Ze hebben een leuke selectie voor Eredivisie-begrippen met een aantal uitstekende voetballers, maar in de Champions League spelen ploegen die constant met de druk om te presteren spelen en zich juist heel goed op kunnen laden voor do-or-die-wedstrijden. Subtoppers uit middelgrote competities die tussendoor een goed seizoen draaien en daardoor de CL voorrondes in komen, hebben het op dat vlak vaak toch moeilijker.

Ik denk niet dat AZ een betere uitkomst uit deze loting kon wensen, op papier de minst sterke tegenstander schat ik in en geen reis naar het buitenland.

Toploting! Ik zie zowel AZ als Besiktas de volgende ronde halen. Alleen jammer dat Besiktas tegen hun broeder team PAOK moet, maar het is niet anders. Op het veld is er geen sprake van broederteams. Dat komt na de wedstrijd wel. AZ zie ik Plzen wel verslaan. Hopelijk halen ze beide de CL!

10 augustus 2020 om 12:28

Het wordt een heksenketel in Saloniki op de tribunes.

10 augustus 2020 om 12:38

Ik denk dat het knokken gaat worden. Thessaloniki ligt dichtbij Istanbul, dus er zullen ongetwijfeld genoeg Besiktas supporters richting Thessaloniki vertrekken. Achter het stadion gaat er een oorlog plaatsvinden. Het zijn 2 clubs met een ongelooflijk fanatieke aanhang. Na de wedstrijd zijn PAOK en Besiktas in ieder geval geen broeder teams meer, ongeacht de uitslag.

10 augustus 2020 om 12:57

Zijn ze nou broederteams of niet? Zo ja dan zal men toch niet massaal met elkaar op de vuist gaan of?

10 augustus 2020 om 13:41

Sander, ik weet het hele verhaal niet, maar het is ongeveer zo gegaan. Het bestuur van Besiktas en PAOK hadden en hebben tot de dag vandaag nog steeds een hele goede band met elkaar. De extreemlinkse supportersgroepen van beide clubs werden dus ook broeders van elkaar, maar na een tijdje twijfelden beide supportersgroepen aan elkaar oprechtheid (Door de moeizame relatie tussen Turkije en Griekenland). Bij een wedstrijd van Partizan Belgrado Besiktas (0-4) stonden de PAOK fans massaal achter Partizan. (dat is ook een broeder team van PAOK) maar de supporters van Besiktas werden daar natuurlijk boos om en sindsdien hebben de supportersgroepen van PAOK en Besiktas een soort ruzie en hebben ze de broederschap allebei laten vallen. De supporters van beide clubs zijn nog steeds boos op elkaar. Maar de bestuursleden van PAOK en Besiktas hebben nog wel een goede relatie. Je moet het zo zien; de supporters zijn geen broeders meer van elkaar, maar de bestuursleden wel.

10 augustus 2020 om 14:52

Thanks voor je toelichting kerel, dat verklaart een en ander inderdaad!

10 augustus 2020 om 15:22

Geen dank bro!

10 augustus 2020 om 19:16

Wordt deze wedstrijd niet gewoon zonder supporters gespeeld?

10 augustus 2020 om 19:23

Ja, het wordt zonder supporters gespeeld.

10 augustus 2020 om 19:30

Mami, Turken en Grieken hebben een uiterst fanatieke aanhang. Ze gaan met zn allen achter het stadion staan en de wedstrijd op die manier volgen. Wegens het Partizan-incident gaan de PAOK en Besiktas op de vuist. Vandaar mijn opmerking van hierboven; “achter het stadion gaat er een oorlog plaatsvinden”.

10 augustus 2020 om 22:44

Ah ik had even hoop dat het alsnog met toeschouwers zou zijn. Haha jammer, maar op die manier kan het nog leuk worden. Als ze die beelden een beetje vastleggen ook.

11 augustus 2020 om 13:34

Illi68, Paok en Partizan zijn Orthodoxe broeders. Er is maar een kleine splintergroep bij de supportersgroep van Paok die sympathie voor Besiktas heeft. Verder is Gate 4 inderdaad links georïenteerd. Van echte vriendschap of zelfs 'broederschap' is nooit echt ter sprake gekomen, wel onderlinge respect ( althans van Paok kant ). Ik vind het nu wel positief dat er maar één duel wordt gespeeld, en dat achter gesloten deuren. Door de huidige spanningen tussen Griekenland en Turkije, zou deze wedstrijd niet de spanningen verminderen om het zacht uit te drukken. Ik weet niet hoever Besiktas supporters achter hun regering staan ( gezien Gezi-Park protesten ) , maar Gate 4 iig niet. Maar bij zo'n clash, zullen ze wel doen alsof ze achter de Griekse regering staan etc etc Ik krijg ook de indruk ( van Turkse Nederlanders ) , dat er wordt gedacht dat men in Griekenland vol haat zit tegen Turkije. Ik kan je zeggen dat zoiets niet het geval is, er zijn aan beide kanten heethoofden. Hopelijk komen de supportersgroepen van Carsi en Gate 4 met verzoenende statements tegen elkaar voor de wedstrijd. Wat de politieke koers ook is, en religie verschil tussen Grieken en Turken... Cultureel en qua mensen zijn we gewoon hetzelfde. Kick nationalism out of football !

10 augustus 2020 om 12:35

Ik denk niet dat Beşiktaş erin slaagt om door te gaan. Puur door de selectie die op de schop gaat. Dan moeten er nog nieuwe spelers komen en direct presteren. Laten we hopen op een goede einde.

10 augustus 2020 om 12:41

Ersin, ik heb vertrouwen in Beşiktaş. PAOK is 18 punten achter Olympiacos geëindigd. Als Vida blijft tot de wedstrijd en daarna vertrekt zou top zijn. Hopelijk schiet het bestuur op met de transfer van Balotelli. Die man gaat ons de CL in schieten. PAOK laat Chuba Akpom in ieder geval niet meer naar Beşiktaş gaan.

Eindelijk, ze leggen zich neer. Man man man wat een circus. Ik durf m'n hand in het vuur te steken als ik zeg dat AZ in aanzien bij veel mensen gezakt is. Voor mij geldt dat wel, niet omdat het tegen Ajax is maar vooral om de manier waarop en het moment. Een moment waarbij alle clubs aan het kijken zijn naar een gezamenlijke oplossing om vooral de kleine clubs door de corona tijd te krijgen, een moment waarbij je het samen moet doen. Nee hoor, AZ steekt ondertussen even een mes in Ajax' rug. Ik hoop dat AZ met het voetbal van komend seizoen toch weer wat harten kan veroveren, want de directie heeft flink van goodwill ingeleverd.

10 augustus 2020 om 12:36

100% eens! Ik snap dat het heel zuur is voor AZ, maar je kan je ook een keer ergens bij neerleggen. Helemaal in deze tijden. Ikke Ikke Ikke en de rest kan stikke...

10 augustus 2020 om 12:53

Dan doen ze nu toch ook?

10 augustus 2020 om 12:56

Klopt! Wel pas na 3 maanden, maar beter laat dan nooit! 👍

10 augustus 2020 om 13:30

Dat is de mentaliteit bij elke club en/of topsporter. Vitesse zet z'n eigenaar toch ook niet zomaar op straat omdat mensen wat van die situatie vinden en alles wat daarbij komt kijken? Clubs doen wat voor hun het beste uitkomt en dat kun je ze niet kwalijk nemen. Bij AZ was het echter een verspilling van tijd, middelen en geld, want iedereen had ze kunnen vertellen dat ze geen zaak hadden.

10 augustus 2020 om 14:01

@santeetje Goh, nu al? Bij de loting die zojuist verricht is, waardoor ze ook geen kant meer op kunnen.

10 augustus 2020 om 13:00

Wat heeft AZ nou aan goodwill.

10 augustus 2020 om 13:28

Ik denk dat buiten een aantal Ajacieden mensen het weinig kunnen schelen. Je kunt er vraagtekens bij zetten omdat AZ naar mijn mening geen recht had op het directe ticket en bij voorbaat min of meer kansloos was, maar m'n mening over AZ verandert daardoor eigenlijk niet echt. Die verloren goodwill zal dus vooral van toepassing zijn op Ajacieden. Dat AZ aan zichzelf denkt; tja, welke club doet dat niet?!

10 augustus 2020 om 14:26

Uiteraard kon/mocht AZ het proberen, ik denk niet dat dat het punt is waar mensen over vallen. Uiteindelijk wil elke club het beste voor zijn/haar club.
Ik denk dat het vooral gaat over de manier waarop. Dit heeft niets te maken met ‘het beste voor je club willen’ maar meer met ‘ hoe word ik een zo groot mogelijke naaier’.
Zelf kan ik hierdoor nog weinig respect voor de club AZ opbrengen, ongeacht of ze goed/mooi voetbal spelen.

10 augustus 2020 om 17:17

Dan heb je net als de overgrote meerderheid van de vz lezers er maar bar weinig van begrepen. Het was helemaal niet tegen Ajax maar tegen een beslissing van de knvb. De term "mes in de rug van Ajax" slaat daarom echt helemaal nergens op maar helaas zijn er vandaag de dag niet zo heel veel mensen die zaken kunnen relativeren, in ieder geval niet op een site als voetbalzone wanneer het in het nadeel van iemands cluppie is. Zo jammer is dat want op die manier is er geen enkele normale discussie mogelijk.

Als je de selectie van Viktoria Plzen ziet, kun je concluderen dat het een wat ouder elftal ten opzichte van AZ van een aantal Tsjechische internationals en spelers die al wat jaren Europees voetbal erop hebben zetten. Vooral een stabiele ploeg die geen gekke dingen doet.

Iedereen is wel erg positief over deze loting, als ik het zo lees.ik denk namelijk dat AZ het erg zwaar gaat krijgen tegen Pilzen.volgens mij doen Nederlandse clubs het helemaal niet zo goed tegen Tsjechische clubs. En ik begreep dat er meerdere (ster)spelers geblesseerd zijn bij AZ. Ook al zijn ze dan weer fit, hebben ze helemaal geen wedstrijd ritme.we gaan het zien, maar het zou mij eerlijk gezegd (positief) verrassen als AZ door gaat.

10 augustus 2020 om 12:43

Om precies te zijn is het de vraag of Calvin Stengs de wedstrijd tegen Viktoria Plzen gaat halen, anders zonder wedstrijdritme. Daarnaast is Ron Vlaar nog geblesseerd, voor de rest is iedereen inmiddels beschikbaar bij AZ.

10 augustus 2020 om 13:31

Maar als Victoria Plzen al geen gunstige loting meer is, wat is dan nog wel een gunstige loting in de voorrondes van de CL? Dat wil niet zeggen dat ze er niets van kunnen, maar vergeleken met de alternatieven is Plzen de meest gunstige loting. Dat wil echter niet zeggen dat AZ er even overheen walst, want ze zullen flink aan de bak moeten.

Ze hadden zich er allang bij neergelegd en de overeenkomst met hun tijdelijke juridisch adviseur al beeindigd. Er liep ook helemaal geen beroep bij de Uefa, dat was namelijk niet mogelijk. De Uefa stelde op 20 mei j.l. al dat de Knvb beslist. Het enige beroep bij de Uefa zou dan tegen deze beslissing zijn namelijk: de Knvb mag niet beslissen. Bij de Knvb hadden ze allang antwoord op hun bezwaar gehad. AZ had dan nog naar de rechter kunenn stappen maar hebben dat in mei / juni / juli niet gedaan. Als je zelf zo lang wacht, dan zal geen rechter je claim honeren nadat de CL loting al heeft plaats gevonden. AZ heeft zichzelf alleen maar voor schut gezet met hun uitspraken, we wachten nog op de Uefa terwijl ze drommels goed wisten dat dat niet waar was.

10 augustus 2020 om 15:29

@speedy bestuur van AZ zegt zelf op hun website dat ze er nu pas bij neerleggen, omdat UEFA helemaal niet gereageerd heeft en ze in de koker zitten. Dus nee niet allang bij neergelegd. Verder wel wat een actie van UEFA. haha gewoon niet eens de moeite nemen om af te wijzen.

10 augustus 2020 om 15:47

Ze hadden hun juridisch adviseur die deze zaak deed al veel eerder nar huis gestuurd. AZ heeft op 20 mei j.l. al van de Uefa te horen gekregen dat ze bij de Knvb moesten zijn. Het is AZ die de kop in het zand steekt en net doet of ze van niets weten.

We leggen ons er bij neer is de mededeling wat naar buiten gebracht is maar wat gebeurd er nu nog achter de schermen, het is niet de 1e keer dat AZ het flikt. Viktoria Plzen is geen makkelijke ploeg maar dat zijn al die voormalige Oostblokploegen niet, toch het moet te doen zijn voor AZ.

10 augustus 2020 om 13:10

Er gebeurt helemaal neits achter de schermen. AZ had al eerder verder moeten proceduren in Nederland. Dat hebben ze verzuimd dus kunnen ze helemaal niet naar het Cas. Weten ze ook, ze hadden de overeenkomst met hun juridisch adviseur allang beeindigd. Maar in de media speelde ze een spelletje. Die grote luchtballon is vandaag doorgeprikt.

10 augustus 2020 om 14:28

Speedy, goed verhaal. Maar als dit een spelletje van de media is, waarom geeft Eenhoorn dan zelf aan nog op reactie te wachten?

10 augustus 2020 om 15:45

Eenhoorn en AZ spelen een spelletje in de media. Niet de media zelf.

10 augustus 2020 om 13:33

Waar maak je je druk om? Dit was vanaf het begin een kansloze missie van AZ en nu is daar de bevestiging. Zijn we nou echt zo verbaast dat een voetbalclub aan zichzelf denkt? Dat doen ze letterlijk allemaal.

10 augustus 2020 om 17:21

" het is niet de 1e keer dat AZ het flikt"kan je dat ook nader verklaren of ben je gewoon wat loze en domme kreten aan het loslaten?

Makkelijk is het natuurlijk nooit, maar als je niet doorgaat tegen Plzen weet je wel dat je niks te zoeken hebt in de Champions League. Aan AZ dus de taak om te laten zien wat ze waard zijn nu. Wel gunstig dat Az niet uit hoeft te spelen, maar alleen in Alkmaar. Hoop dat het ze lukt!

Mooie tegenstander ik denk dat AZ wel kans heeft tegen Victor pilzen

Ik heb alleen nog maar samenvattingen gezien, dus hopelijk ben ik te negatief. Maar man man man wat ben ik geschrokken van het niveau van AZ. Plzen is op dit moment echt geen makkelijke tegenstander.

10 augustus 2020 om 13:07

Zeker met het naive spel van AZ zullen ze het zeer lastig krijgen tegen Plzen. Verwacht dat AZ het niet overleeft.

10 augustus 2020 om 13:10

Je weet dat Az, intensief traint? Slot heeft het nog voor je uitgelegd hoe wij het seizoen beginnen. Iedereen heeft een tijd stil gestaan, dus de eerste weken in de voorbereiding waren zwaar. Meerdere keren per dag volle bak. Tevens voor de wedstrijden, werd er nog getraind. Dit zal vanaf deze week aangepast worden, dus aankomende wedstrijd tegen AS wordt pas een graad meter.

10 augustus 2020 om 15:35

@ruud_az die reacties slaan ook nergens op. Toen Ajax goed deed in de CL verloren we ook veel in de voorbereiding. Exact zelfde door heel intensief te trainen. Ik hoorde vandaag op radio 1 over de loting dat die club pas klaar is met competitie. Dus dat biedt nog meer kansen voor AZ. Ik neem aan dat ze ook ff rust nodig hebben, terwijl AZ eerder in voorbereiding is. Ik zou wel verstandig vinden als AZ wat risico's neemt en wat nieuwe krachten haal. Jonge talenten bijv (bijv CV van Nac en Volendam) en bijv vd Hoorn die gratis op te halen is. Mogelijk een kans om een Alireza jaar te huren. Heel veel spelers lopen uit contract. AZ moet toch hier wel bruibare spelers kunnen vinden. Seizoen Europees met Vlaar en Leeuwin lijkt me niet heel verstandig. Bij AZ zullen ook meeste ogen gericht zijn op Stengs. Vraag of hij de club op sleeptouw kan nemen.

Ik denk dat elke tegenstander lastig is voor AZ op CL niveau dus dat geldt ook voor Pilzen. Is vaak een stugge ploeg dat hier in Nederland ook wel in de top 5 zou staan. Het zou leuk zijn om 2 Nederlandse clubs in de CL te hebben maar laten we in ieder geval hopen dat 1 van de 2 het redt. Bij AZ zullen jongens als Stengs en Boadu nu op moeten staan en zich Europees laten gelden.

Tja, het was van tevoren een kansloos verhaal. Gewoon een verspilling van middelen, tijd en geld. Wellicht ook wat goodwill jegens Ajax, maar ik denk niet dat ze daar in Alkmaar echt wakker van liggen.

10 augustus 2020 om 13:46

Het viel wel mee hoor, binnen onze regio viel het wel mee en maakte mensen zich er niet druk om. Lukte het het, was het ok en zo niet jammer dan. Zijn vooral de Amsterdamse vrienden die het hebben opgeblazen. Ze kregen een keer geen aandacht en gaan dan om zich heen slaan. Zijn niks anders gewend in de regio. Wij gaan het gewoon proberen, maar zal een hele lastige opgaven worden. Al winnen we deze wedstrijd, krijg je meteen een hele zware. Volgens mij plaats je wel voor de groepsfase EL, dus dat zou wel lekker zijn.

10 augustus 2020 om 14:03

Ze kregen een keer geen aandacht en gaan dan om zich heen slaan''. Moest hier wel om lachen, dit is namelijk volledig van toepassing op de poging van AZ maar goed. Bovendien zijn het niet alleen Ajacieden die erover vielen, heel NL vond het erg onsympathiek van AZ. Dat ze het proberen, prima, maar geef het dan gewoon toe in plaats van achter Ajax' rug om.

10 augustus 2020 om 14:08

Het is ook onsympathiek, maar het is ook volledig inherent aan topsport. AZ is echt niet minder of beter dan een andere club. Ze denken logischerwijs allemaal aan zichzelf. Daarom hebben we een voetbalbond die dat soort zaken in goede banen moet leiden.

10 augustus 2020 om 17:32

@ Silverfront, je moet me toch eens uitleggen hoe AZ dit achter de rug om van Ajax heeft kunnen doen terwijl het vanaf dag 1 in het nieuws is geweest.buiten dat was het niet tegen Ajax maar tegen een beslissing van de knvb. Die hele hetze die plaatsvond tegen AZ is volkomen onbegrijpelijk. Er is geen club in Nederland die zich vinden kan in de beslissingen en de visie (als die er al is) van de knvb en dan komt er een club die volkomen legaal zich afzet tegen een beslissing van dat zooitje ongeregeld en dan is die club de gebeten hond. Ik kan het niet meer volgen.

Nou dit was idd al een tijdje bekend dat Az vrij kansloos was in deze zaak. Het heeft een hoop geld en tijd gekost voor helemaal niets. Ik hoop in ieder geval dat Pilzen doorgaat want Az gun ik door hun eigen gedrag weinig meer.

Goed zo Az. Leg je der gewoon bij neer en ga je focussen op Plzen. Gelukkig dat jullie Besiktas niet hebben geloot. Schat ik wat zwaarder in. Maar al met al moet Plzen te doen zijn.

Wat doen ze eigenlijk bij een gelijke stand na 90 minuten, nu er geen return volgt? Bij 0-0 verlengen, en bij elke andere gelijke stand tellen de uitgescoorde doelpunten dubbel?

10 augustus 2020 om 14:06

Goede vraag, kan me alleen niet voorstellen dat ze bij een 1-1 stand de uitgescoorde doelpunten dubbel laten tellen. Dan krijgt de uitploeg wel een énorm voordeel. Normaal gesproken heb je als teams natuurlijk beide de kans gehad om zoveel mogelijk te scoren in de uitwedstrijd, die vlieger gaat nu niet op. Ik ga er vanuit dat er niet op uitdoelpunten wordt gespeeld, maar gewoon verlengen bij een gelijke stand. En als er na 120 minuten nog geen winnaar is dan strafschoppen.

De koptekst had moeten luiden: AZ moet zich neerleggen bij de beslissing van de Knvb en Uefa. Dat stond bij voorbaat trouwens al vast. Waarschijnlijk had Ajax meer kans gehad, vanwege dat de Uefa veel liever Ajax dan AZ in de CL aan het werk wil zien. Achteraf kunnen we stellen dat AZ met haar gedrag alleen maar handenvol goodwill is kwijtgeraakt. Eigen schuld, dikke bult. Nog over de loting: betekent het thuisvoordeel ook dat een uit gescoord doelpunt dubbel telt? Want dan kan voordeel wel eens nadeel betekenen. Overigens, ik zie AZ dit potje niet zo maar winnen, hoor. V. Plzen is inmiddels een gelouterde Europees acterend team. Zal iets van fifty/fifty zijn. Maar dan moeten de sterkhouders bij AZ wel meedoen!

Pilzen is best een gunstige loting voor AZ, maar kan alsnog een taaie ploeg zijn. Hebben het de voorgaande jaren prima gedaan in Europa als ik me niet vergis.

Was dit het nou allemaal waard, AZ? Iedereen zag dat het een kansloze missie was en na twee keer nul op rekest, was het nog allemaal niet goed genoeg en waren jullie, volgens jullie zelf, zwaar benadeeld. Dit is het beste, lekker focussen op Plzen en laten zien dat je (in tegenstelling tot wat ik vind) wel in de Champions League thuishoort. Als je die aspiraties hebt, mag Plzen niet de hindernis zijn waarover je struikelt. Ik ben benieuwd.

1 potje, altijd lastig. Pilzen hervatte gewoon de competitie geloof ik. Zullen wel iets scherper zijn. Kwalitatief geen idee.

Ze hebben er allebei evenveel recht op (evenveel punten). Ajax heeft een beter doelsaldo en staat op basis van een tussentijdse stand bovenaan (op basis van regels die gebaseerd zijn op een heel seizoen overigens en die dus niet gelden als het seizoen ongeldig wordt verklaart) en AZ heeft een beter onderling resultaat. Het onderling resultaat is bij een competitie die halverwege stopt heel logisch gezien een betere en eerlijkere maatstaf dan doelsaldo omdat dat al vast staat en doelsaldo dus nog kan veranderen. Knvb vond het echter wel welletjes en wist dat het met de keuze voor Ajax het minste gezeik van de media en natuurlijk Ajax op zijn neus haalde.het is uiteindelijk de keuze aan aan de Knvb en beide kun je verklaren onder het mom van obv sportiviteit. dan is de weg vd minste weerstand ook het korste in een moeilijke tijd. Het meest logische (zonder emoties en media etc.) zou uiteraard AZ zijn geweest.

10 augustus 2020 om 15:51

In de eredivisie is doelsaldo altijd leidend geweest boven onderling resultaat dus het is logisch dat dit nu ook zo is. Als je het helemaal goed had willen doen, had je misschien beter kunnen kijken naar stand van de wedstrijden die beide ploegen al gespeeld hebben. Dan was Ajax sowieso ook op 1 gekomen dus eigenlijk maakt het niet zoveel uit waar je naar kijkt, het is gewoon terecht dat Ajax dit ticket krijgt.ajax en AZ staan gelijkt op basis van 25 wedstrijden die gespeeld zijn, dat kun je niet opeens weggooien en maar naar twee wedstrijden kijken. Dat wil Utrecht en/of Feyenoord dan ook wel

10 augustus 2020 om 17:35

Dat is ook al tig keren uitgelegd. Doelsaldo is/was alleen leidend voor een uitgespeelde competitie.

10 augustus 2020 om 19:28

Pff dat ik dit echt nog moet gaan uitleggen. Het gaat er om dat in sommige competities onderling resultaat sowieso leidend is ook als competities wel uitgespeeld worden. In NL is dat wel leidend normaal gesproken dus is het toch hartstikke logisch dat de KNVB daar nu ook op besloten heeft?

10 augustus 2020 om 19:56

Je hebt gelijk dat dat altijd leidend is geweest, en dat wil ik ook niet veranderen of betwisten na 34 wedstrijden. Echter als je de competitie niet uitspeelt en de regels vervallen (net als puntentotaal overigens) en je moet obv sportiviteit een keuze maken wie je selecteert voor EL en CL dan ben je niet verplicht je daar aan vast te houden en kun je kijken naar een manier van beoordelen die het meest fair is als de competitie niet is uitgespeeld. Bij gelijke punten en indien er 2 x tegen elkaar is gespeeld (belangrijkste voorwaarde) dan vind ik het persoonlijk eerlijker om te beoordelen op iets wat niet meer te veranderen is (onderling resultaat bij 2 wedstrijden) tov iets wat nog wel kon veranderen (doelsaldo).feyenoord/utrecht snap ik niet zo goed. Die hebben toch niet evenveel punten? Het gaat erom dat je beoordeeld na een halve competitie wie er een CL ticket krijgt. Kijken naar wedstrijden die wel gespeeld zijn zou kunnen, maar dan gooi je dus wel echt wedstrijden weg, maar dat zou kunnen, wel de uit en thuiswedstrijden hetzelfde houden dan.ik snap de beslissing ook wel maar mijn inziens hadden ze er beide recht op, niet alleen Ajax wat met name hier en door de (vaak gekleurde) media wordt gesuggereerd. De andere, mijn inziens meer faire of rechtvaardige manier, is niet eens overwogen en ik snap dat AZ dat de Knvb ook echt wel kwalijk neemt.

10 augustus 2020 om 20:30

Maar je gebruikt de competitie eerst wel om te bepalen dat ze evenveel punten hebben behaald maar vervolgens is het dan toch niet eerlijk? Dan moet je gewoon niets mee tellen want al die wedstrijden hebben gezorgd voor die stand. Dan is het raar om alleen nog maar naar 2 wedstrijden te kijken, zo werkt een competitie niet. Utrecht had 3 punten minder met een wedstrijd minder. Dat vond ik wel een rare beslissing want volgens mij had de uefa als handvat gegeven om te kijken naar het aantal punten per wedstrijd.

En daar is de onderschatting een feit. Trencin zou Feyenoord wel even doen vorig jaar zou PSV ook wel even verder Utrecht tegen club uit Luxemburg. Te vaak te veel gezien dat we ons rijk moeten rekenen bij de loting, maar kwam vaak bitter weinig terecht van alles.

Schat Pilzen wel een stuk hoger in dan AZ, maar gelukkig hoeft AZ niet te reizen. Hopen dat ze vroeg kunnen scoren, dan kan het nog wel wat worden. Overigens wel geweldig dat de Uefa niet eens de moeite heeft genomen om op AZ te reageren. Zo serieus nemen ze het dus! Eerlijk gezegd zou zelfs enkel een "nee" terugmailen al teveel eer aandoen aan dat onzin verzoek.

Niet zo'n fijne loting voor PAOK.. Had toch liever Plzen of Rapid Wien geloot. Ik denk 50/50 kans. Wel fijn iig dat er maar één duel wordt gespeeld, en dat achter gesloten deuren. Dat komt goed uit, vanwege de onderlinge spanningen tussen Griekenland en Turkije.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren