Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Sarri wijst naar Eredivisie bij complimentenregen voor ‘muur’ De Ligt

Laatste update:

Juventus was maandagavond met 0-2 te sterk voor Bologna en Matthijs de Ligt maakte opnieuw een uitstekende indruk. De twintigjarige Oranje-international imponeerde onlangs al in de halve finale van de Coppa Italia tegen AC Milan en deed hetzelfde in de verloren finale tegen Napoli. Na de zege in Bologna zijn de Italiaanse kranten wederom bijzonder positief en krijgt De Ligt ook de complimenten van trainer Maurizio Sarri, die een sneer lijkt uit te delen naar de Eredivisie.

In zijn eerste maanden na zijn transfer van Ajax naar Juventus presteerde De Ligt wisselvallig. Inmiddels behoort de talentvolle verdediger als drie wedstrijden op rij tot de uitblinkers. “Matthijs is steeds meer gewend geraakt aan onze stijl in het Italiaanse voetbal”, zo wordt Sarri na afloop van de overwinning in de Serie A geciteerd door diverse Italiaanse media. “Hij komt uit Nederland, waar ze weinig tijd besteden aan het analyseren van het verdedigen. Maar hij heeft zich veel sneller aan de Serie A aangepast dan veel andere buitenlandse spelers op zijn leeftijd. Hij is voorbestemd om grote dingen te gaan doen en ik ben ervan overtuigd dat hij zal uitgroeien tot een van de beste verdedigers in Europa.”

De Ligt stond maandagavond aan de basis van de openingstreffer van Juventus. Bij een hoekschop werd hij naar de grond getrokken door Stefano Denswil, waarop scheidsrechter Gianluca Rocchi de bal op de stip legde. Vanaf elf meter tekende Cristiano Ronaldo voor de 0-1. La Gazzetta dello Sport wijst De Ligt aan als een van de uitblinkers tijdens de wedstrijd. “De Ligt is een muur”, zo kopt de roze sportkrant, die hem omschrijft als een zeer intelligente verdediger die de situaties goed weet te ‘lezen’. “Sinds de hervatting na de coronabreak haalt hij een zeer hoog niveau. De samenwerking met Bonucci werkt goed. Chiellini kan het rustig aan doen.”

Corriere dello Sera geeft met een 7,5 het hoogste cijfer aan Paulo Dybala, die de 0-2 voor zijn rekening nam. De Ligt moet net als zijn collega Leonardo Bonucci genoegen nemen met een 6,5, het op één na hoogste cijfer. Il Messaggero deelt een 6 uit aan De Ligt, terwijl La Gazzetta dello Sport een 7 over heeft voor het spel van de Nederlander. Vrijdagavond komt Juventus opnieuw in actie. Lecce, de nummer achttien van de Serie A, komt dan om 21.45 uur op bezoek in Turijn.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
23 juni 2020 om 08:54

Als ik er zo naar kijk denk ik dat dit puur voor de clicks is. Verder heeft Sarri natuurlijk ook gelijk. De focus ligt hier niet op het verdedigen.

23 juni 2020 om 09:17

Gaf de Ligt dat ook zelf laatst niet aan? Dat daar in Nederland eigenlijk nooit echt de focus op ligt en dat hij het daarom zelf maar heeft uitgevonden.

23 juni 2020 om 10:10

In Nederland wordt gelukkig meer aandacht gegeven aan oplossingen voor als je de bal wel hebt. Man, ik vind dat Juve toch maar saai spelen. Heb een aantal wedstrijden gezien dit jaar, waarvan 2 na Corona, maar wat een traag en ideeenloos voetbal leggen die op de mat zeg. Geef daar maar wat meer aandacht aan Sarri.

23 juni 2020 om 12:50

De focus ligt hier ook gewoon op verdedigen, alleen is het niveau vele malen lager. Daar staat hij tegenover Insigne/mertens/callejon of Illicic/muriel/gomez. Hier stond hij tegenover Dicko/matavz/tanane, waar hier mis mee is, alleen is het wel een fors aantal niveaus lager.

23 juni 2020 om 13:53

Wat Sarri wil zeggen, is dat de focus in de Eredivisie meer ligt op aanvallend voetbal en verdedigers meer de focus leggen op opbouwen en aanvallen opzetten, in tegenstelling tot in de Serie A, waar er als eerste uit wordt gegaan van puur verdedigen.

23 juni 2020 om 14:47

Dit is hoe wij als Nederlanders het graag lezen. Maar dit zegt hij niet. Sarri zegt dat ze niet goed verdedigend analyseren in Nederland. Is geen schande, het eredivisie niveau is ook bizar slecht vergeleken met de Serie A.

23 juni 2020 om 09:19

@basdemanaz!: Klopt, is helemaal geen sneer maar zijn waarneming. De titel is zeer tendentieus. On: De Ligt is echt goed bezig, hij was al lekker bezig de laatste wedstrijden voor de Corono-crisis, maar hij pakt nu goed door!

23 juni 2020 om 09:40

Het klopt misschien wel wat hij zegt, maar een klein beetje een sneer vind ik het wel, want het voegt heel weinig toe aan zijn verhaal, zeker als je daarna zegt 'dat hij zich sneller heeft aangepast dan veel andere buitenlandse spelers van zijn leeftijd.' Het zal allemaal best waar zijn, maar als je het in één verhaal vertelt, zou je toch denken dat er ergens verbanden liggen. Dat De Ligt tijd nodig heeft, is ook prima te verklaren zonder het feit dat er in NL weinig aandacht zou worden besteed aan verdedigen: leeftijd, andere competitie, ander land, hoger niveau etc.

23 juni 2020 om 10:37

Het heeft idd weinig toegevoegde waarde aan zijn verhaal. Ik vind het zelf wel prettig te lezen aangezien wij hier nogal overtuigd zijn van ons tactische vermogens, iets wat ik persoonlijk zeer zwak vind in het NL voetbal. En dat tactische vermogen begint vaak bij die verdediging.

23 juni 2020 om 11:36

Ik zie het ook niet als sneer. Verdedigen in Italië is een kunst, in Nederland gaat het vaak meer om het meevoetballen.

Gelukkig heeft de Ligt zich wel snel aangepast, dit in tegenstelling tot Sarri die na bijna een jaar nog steeds niet verder komt dan zaaddodend voetbal, terwijl hij juist de attractiviteit zou moeten brengen. En dan kent hij notabene de Serie A al op zijn duimpje.

23 juni 2020 om 08:57

Juve heeft ook wel een beetje een kleurloos elftal, maar je zou zeggen dat er meer uit te halen moet zijn. Als Sarri gewoon een keer zou beginnen met Ronaldo, Dybala, Bernardeschi en Douglas Costa zou er toch wel iets van creativiteit in de ploeg moeten komen? Dan heb heb je voor de posities op het middenveld nog de keuze uit Matuidi, Betancourt, Ramsey, Khedira en Pjanic.. Daar moet je toch wel een solide blok van kunnen maken? Het enige waar het echt aan ontbreekt bij Juve zijn goede backs. Van Alex Sandro had ik na zijn eerste seizoen hoge verwachtingen, maar het is geen hele bijzondere speler, ook niet heel slecht ofzo maar goed. Danilo en De Sciglio waren vroeger ook veelbelovende spelers, maar man man man wat is die Danilo slecht. Gister ook weer twee domme gele kaarten.. De Sciglio was ooit de nieuwe Maldini, maar hij mag blij zijn als hij de status van een Abate ooit weet te bereiken...

Lijkt me geen sneer maar gewoon een goede waarneming. In Nederland wordt meer aandacht gegeven aan de opbouw en het voetballen. Het pure verdedigen zijn maar weinig mensen in Nederland echt mee bezig zoals in Italië. Des te indrukwekkender om te zien dat 3 van onze verdedigers het zo goed doen in het buitenland met Van Dijk, De Ligt en De Vrij.

Ze besteden misschien weinig tijd aan het verdedigen, maar een team uit Nederland tikte vorig seizoen een team uit Italië toch wel helemaal van de mat. En dat terwijl de verhouding David/Goliath was. Dat Nederlandse team had er tegen dat team wel vijf kunnen maken. Misschien dat ze bij Juventus ook wat meer tijd kunnen besteden aan het veldspel, want dat ziet er niet uit.

23 juni 2020 om 09:14

Dat is een momentopname. Heracles heeft ook wel eens van Ajax gewonnen. Dan komen er ook geen geluiden als ‘Ajax moet eens wat meer tijd besteden aan het verdedigen zoals Heracles doet’

23 juni 2020 om 09:25

En daarom stranden ze in de halve finale na een 1-0 uitoverwinning en een 2-0 voorsprong met rust. Dat zou een Italiaanse ploeg nooit zijn overkomen.

23 juni 2020 om 09:29

@4fRedondo: pardon? Acmilan- Liverpool cl-finale 2005 vergeten??? ac stond bij de rust met 3-0 voor en verloor alsnog.

23 juni 2020 om 11:48

Precies, de verdediging van AC Milan bestond uit Nesta, Stam, Cafu en Maldini. Is denk ik 1 van de beste verdedigingen ooit. En alsnog kregen ze die 3 doelpunten tegen

23 juni 2020 om 09:26

Precies Suarez7,daarom ben ik zo benieuwd hoe AZ het in de champions league gaat doen, die wisten ajax redelijk eenvoudig te verslaan

23 juni 2020 om 10:36

Ik denk dat ze het zo ongeveer gaan doen als in de uefa-cup: niet heel goed dus. Dat Ajax 2x gepiekt heeft wil nog niet zeggen dat het Nederlandse voetbal weer is aangehaakt. Dat moet nog blijken denk ik

23 juni 2020 om 11:08

Goed dat je het zo serieus oppakt Mrboity. Je snapt het punt in ieder geval wel dat het seizoen van Ajax de uitzondering op de regel was

volgens mij stond hij toch ook aan de basis van de 2e goal.inschuiven en inspelen. Dat betekent dat het vertrouwen er weer helemaal is, niet bang achterin blijven hangen.maar terecht natuurlijk dat de aandacht bij die goal op dybala gericht is, mooie actie

Bij Ajax wordt gewoon anders, in zone verdedigd, buj Juve meer man op man. De Ligt heeft volgens mij wel de juiste keuze gemaakt door naar Juve te gaan en bv niet naar Barca

23 juni 2020 om 09:06

Precies andersom juist.. Bij Juve spelen ze zone-dekking achterin en bij Ajax heeft iedereen gewoon een man. Dat was voor Mathijs echt wel even wennen was in het begin, met name bij dode spel momenten had hij daar soms zichtbaar moeite mee. Nu heeft hij dat al sterk verbetert en de laatste wedstrijden (vlak voor en nu na de Corona-stop) speelt hij echter steeds sterk en behoorthij wat mij betreft zelfs steeds tot de beteren aan Juve zijde. Echt uitstekend wat die jongen presteert op die leeftijd en die positie in een topcompetitie. Klasse!

23 juni 2020 om 10:07

@sanderk91. Het is ook iets dat je inderdaad moet leren. Wel ben ik van mening dat je als team daar echt op moet trainen, wil je dat gebruiken. Dat doen ze in Italië wel, maar in andere landen niet altijd. Als ik kijk naar mijn eigen favoriete club, Arsenal, dan zie je het toch mis gaan. Wij doen ook aan zone dekking, maar bakken daar niks van. Met name bij corners zie je dat goed terugkomen. Dus daar wordt dan onvoldoende op getraind lijkt mij dan. Of ze doen het wel, maar ze kunnen het niet. En in dat geval denk ik dan: stap lekker over op man op man verdedigen, aangezien dat makkelijker is voor spelers. Wat betreft De Ligt: Inderdaad complimenten voor hem! Kreeg ontzettend veel shit over hem heen (ook onterecht soms), maar herpakt zich elke keer en laat zien dat hij echt een toptalent is!

23 juni 2020 om 10:54

Ja mee eens inderdaad Jackieboy10; er zijn maar weinig ploegen die zonedekking echt heel goed onder de knie hebben bij drukke situaties in de 16 (corners en vrije trappen), het is ook gewoon erg lastig hoor! Des te knapper vind ik het van De Ligt dat hij na een paar ketsers in het prille begin alweer snel de draad te pakken heeft. Nu staat hij gewoon naast Bonucci alsof hij daar al 2.5 jaar speelt zo lijkt het. Hoe hij steeds zijn voeten laat spreken als er kritiek op hem is, op zo'n jonge leeftijd al, dat vind ik echt bewonderenswaardig. Mijns inziens echt geen twijfel mogelijk dat dit een van de beste, zo niet de beste, verdediger(s) van zijn generatie gaat worden! Wat een luxe voor ons nationale elftal centraal achterin voor de komende jaren.

Los van deze uitspraak hoor maar hoe is Sarri ooit trainer geworden op het hoogste niveau? Verschrikkelijk lelijk voetbal bij Chelsea en nu weer bij Juventus. Elke keer als Juve met twee doelpunten voor staat weet je dat er de rest van de westrijd niks meer gaat gebeuren. In dat opzicht zijn bijvoorbeeld Pep Guardiola, Jurgen Klopp en Hansi Flick (en zo nog wel meer) heel veel leukere trainers om naar te kijken doordat hun teams altijd 90 minuten topvoetbal laten zien.

23 juni 2020 om 10:34

Wat jij als lelijk voetbal en als topvoetbal beschouwt is subjectief. Ik deel jouw mening maar ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die niks moeten hebben van Klopp of Guardiola. Sarri liet Napoli gewoon goed spelen. Vandaar heeft hij een transfer naar Chelsea verdiend

23 juni 2020 om 10:38

Sarri was bankier voor hij trainer was en gepromoveerd in elke divisie die het Italiaanse voetbal te bieden heeft tot de allerbeste club van Italië. Zo is hij coach geworden op het hoogste niveau, dus ik zou zeggen wat hij gepresteerd heeft om tot bij Juve te geraken is 10x zo groot als een Pep of Klopp. Dat maakt van hem natuurlijk niet de beste coach of de meeste geschikte coach om een topclub te leiden maar toch respect voor deze man.

Dat is toch een mooi compliment wat de Ligt in zijn zak kan steken. Ook mooi om te zien dat de Ligt het gewoon waar lijkt te maken. Er was ook hier behoorlijk wat kritiek, waarbij het met name leek te komen van supporters van andere clubs die de Ligt wellicht minder hebben zien spelen. Als Nederlander ben ik blij dat we weer een topper lijken te hebben en als Ajacied ben ik blij dat deze topper vanuit de befaamde jeugdopleiding van Ajax komt en dat Ajax weer presteert op dit vlak. mooie lichtpunten in deze roerige tijden.

23 juni 2020 om 09:13

En als Ajacied vond ik het ook mooi om te zien dat 2 van onze mindere goden (Dijks, Denswil) toch ook vd partij waren. Al moet ik dan ook weer eerlijk bekennen dat hun optreden niet meeviel....

23 juni 2020 om 10:35

kritiek dat terecht was. Van een verdediger waarvoor er 80 miljoen betaald is, mag verwacht worden er snel te staan. Als dat dan niet gebeurt is er dus terecht ruimte voor kritiek. Je kan wel wijzen dat dit vooral komt van mensen die fan waren van andere clubs maar vergeet vooral niet te noemen dat met name Ajacieden er een handje in hadden/hebben om al die fouten weg te wuiven of te bagatelliseren.

23 juni 2020 om 10:42

Kritiek die jij terecht vindt. Jij ziet een speler van 80 miljoen, ik zie een speler van 19-20 jaar. Ongeacht het prijskaartje zit daar een stuk vak volwassenheid in die je nooit kan kopen. Zeker niet als verdediger in Italië. Het is wat je wil zien, 80 miljoen vs leeftijd. Ik beschouw liever beide en niet enkel en alleen het geld.

23 juni 2020 om 10:47

De alom bekende uitspraak in de voetbalwereld is: Goed genoeg, is oud genoeg. Als De Ligt goed genoeg is om voor 80 miljoen te transfereren, dan is hij oud genoeg om als zodanig beoordeeld te worden. Het aankaarten van leeftijd is precies wat ik bedoel met dat ajacieden er een handje van hebben om fouten weg te wuiven of te bagatelliseren

23 juni 2020 om 10:48

@gloryunited opzich heb je gelijk maar gebeurd bij iedereen. Jij bent ook lang niet zo negatief op die dure verdediger van utd als derest van VZ.

23 juni 2020 om 11:02

@Glory/ Mwa, ja en nee. In sommige gevallen was de kritiek terecht maar er werd ook wel degelijk schromelijk overdreven door sommige mensen hoor, dat heeft dan in veel gevallen toch een onderliggende samenhang met diens clubvoorkeur in Nederland. De Ligt maakte zeker in het begin de nodige fouten (en dan waren er bepaalde Ajacieden die dat onterecht wegwuifden) maar daar tegenover stonden evengoed veel supporters die niet zo veel met Ajax hebben die elke kans aangrepen om hem af te branden. Als er dan van 1m een keiharde van richting veranderde voorzet tegen zijn bovenarm kwam was dat ineens een 'grandioze blunder van De Ligt'.. Zo werkt het van beide kanten natuurlijk, verschil in perceptie. Feit is wel dat De Ligt het nooit heel slecht heeft gedaan. Hij had aanpassingsproblemen, zeker. Nu heeft ie zich al weer herpakt en behoort hij na de winterstop (voor en na Corona) regelmatig tot de beteren op het veld bij Juve.

23 juni 2020 om 11:07

@ajax01-95Dat probeer ik iig te voorkomen. Als de kritiek op Maguire terecht is, zal je dat ook zeker van mij horen alleen ik merk dat hier op VZ vaak Maguire bashen om het bashen. Ook als Maguire een goede wedstrijd speelt zullen mensen weer iets verzinnen om het belachelijk te maken.

23 juni 2020 om 11:10

@sanderk91eens. het niveau op VZ is bij het gros ook betreurenswaardig laag. Ik probeer me daaruit te ontrekken. Ik beoordeel de ligt als een speler die goed genoeg is om voor 80 miljoen te transferen en daarmee ook een bepaald verwachtingspatroon met zich mee brengt. Daarbij vind ik zijn leeftijd ondegeschikt. Vind overigens ook dat de Ligt zich prima staande houdt op dit moment. Vind dat leuk om te zien. Heb het niet zo met de van Dijk hype en geniet daardoor misschien stiekem meer van een De Vrij en De Ligt die hun klasse tonen op de italiaanse velden

23 juni 2020 om 14:57

Op zich heb je gelijk. Leeftijd speelt geen rol als je goed genoeg bent. Ik ben het echter niet eens met de transferwaarde. Mathijs kan er namelijk niets aan doen dat er zoveel voor hem werd betaald.

Ben blij dat hij zich staande houdt want hij heeft toch een moeilijk tijd gehad in het begin.
Werd afgeserveerd door vele maar die jongen is nog jong en moet aan alles wennen, cultuur, speelstijl.

Ik stoor me anders wel aan het overdreven ophemelen van dat verdedigen in italie. Zie de 2e goal van Dybala: als er zo in NL wordt verdedigd dan wordt er van amateurisme gesproken. Was overigens wel een geweldige goal

23 juni 2020 om 09:51

Laat Dybala daar nou net wegdraaien bij een Nederlandse verdediger ... Stefano Denswil.

In Italie is verdedigen een vak opzich en in Nederland wordt het wel eens vergeten. Juist de combinatie van onze manier met die van andere topcompetities zorgt ervoor dat we zulke complete verdedigers opleiden zoals De Vrij, De Ligt en Van Dijk.

Is niet als sneer bedoeld hoor, is gewoon een opvatting. En volgens mij weet iedereen dit. In NL focussen we ons op tactiek en techniek, daarom is De Ligt ook een zeer goede voetballer voor een verdediger. Hij leert nu echt te verdedigen idd. Moet wel zeggen dat ik bizar onder de indruk van hem ben hoor.. Hij speelt nu wel heel erg sterk. Ben benieuwd als Juve weer tegenover een topclub staat, hoe hij dan presteert.

‘De Ligt is een muur’, krijgt een 6, okee dan. Verder vind ik de opmerking van Sarri niet echt stuitend, in Italië hebben ze verdedigen tot kunst verheven. Wij zouden natuurlijk kunnen zeggen dat zij totaal geen kaas hebben gegeten van opbouwend, aanvallend voetbal.

23 juni 2020 om 10:07

Die Italiaanse kranten geven vaak wel echt bizar lage punten inderdaad haha, hoger dan een 7.5 zie je niet vaak. Nu speelde Juve als team (alweer) gewoon een vrij matige partij hoor, maar De Ligt speelde gewoon een prima wedstrijd. Een van de besten aan Juve zijde, zoals hij dat al enkele duels op rij is. Moet wel zeggen dat de uitspraak "hij is een muur" van Gazzetta dello Sport is en die krant beoordeelt hem ook met een 7, dus dat is wel redelijk in lijn op zich.

23 juni 2020 om 10:13

Nou, in NL wint de Voetballer van het jaar ook vaak de competitie met een 6.7 en nog wat. Dus ook geen hoge cijfers.

23 juni 2020 om 11:04

Fair enough, dat is zo inderdaad. Klaarblijkelijk geven de meeste sportkranten gewoon voornamelijk graag punten tussen de 5 en de 7, met enkele uitschieters naar boven of onder.

Verschil is wel dat wij iig aanvallend voetbal durven te spelen met beperkte middelen. Zo een miljoenen club als Juve loopt over van de kwaliteit maar speelt onder Sarri als een stelletje lafaards

Ach, die verklaring van Sarri is zo'n onzin natuurlijk. In de Eredivisie is het niveau gewoon lager, dus zijn de aanvallers van een lager niveau. Bovendien wordt er in Italië totaal anders (naar mijn mening niet leuker) gevoetbald dan in Nederland. Logisch dat een jonge jongen zich moet aanpassen aan het niveau en de speelstijl.

Beseffen we wel hoe bijzonder het is dat een jongen van 20 jaar al bijna een jaar basisspeler is bij de beste club van Italie. Meer wel dan niet basis gestaan. Overkomen uit de Mickey Mouse competitie en er gewoon direct staan. Natuurlijk, ook wat foutjes gemaakt, maar welke verdediger maakt die niet? Als verdediger nota bene, in het land waar verdedigen een kunst is, staat onze Mathijs de Ligt gewoon in de basis bij de beste club. Mogen we best trots op zijn, wat je clubvoorkeur ook is.

En als wij niet naar opties zoals een BeNeLiga gaan dan glijden we alleen maar verder af.... over 10 jaar spelen alle topclubs alleen nog maar Europese competities en hebben wij de boot gemist omdat we zo graag tegen Fortuna Sittard wilden blijven voetballen..en we qua niveau nergens meer zijn...

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren