Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

De Graafschap woedend om ‘schofterige behandeling’ Eric Gudde tijdens call

Laatste update:

Het besluit van de KNVB om géén clubs te laten promoveren naar de Eredivisie slaat als een bom in bij De Graafschap. De nummer twee van de Keuken Kampioen Divisie is woedend op de Nederlandse voetbalbond en vindt dat er met twee maten wordt gemeten, omdat de huidige stand van de Eredivisie wél doorslaggevend wordt bij de verdeling van de Europese tickets. "Een poppenkast", zo schetst algemeen directeur Hans-Martijn Ostendorp de situatie tegenover het Algemeen Dagblad.

Vrijdag hakte de KNVB-directie de knoop door om géén promotie/degradatie toe te passen, ondanks een stemming van 16-9 onder de clubs tégen dat besluit. "Het gaat zeker over de manier waarop dit besluit tot stand is gekomen", aldus Ostendorp. "Eerst maar steeds roepen dat deze scenario’s nog wel uitgewerkt worden, en dan met zo’n uitwerking komen. Vervolgens steeds zeggen dat de UEFA-lijn leidend zal zijn. En dan wel bovenin, maar niet onderin je verantwoordelijkheid nemen. Vervolgens iedereen om de mening vragen, dan een zekere uitslag krijgen van 16-9, maar dan het tegenovergestelde doen."

De Graafschap staat tweede in de Keuken Kampioen Divisie, met zeven punten voorsprong op FC Volendam, en bovendien een veel beter doelsaldo. De Doetinchemmers hoopten op basis daarvan te promoveren, maar de KNVB-directeuren Eric Gudde en Jean-Paul Decossaux besloten vrijdagmiddag tijdens de videocall met alle clubs anders. "En dan de manier waarop van meneer Gudde", zegt Ostendorp, die vervolgens uit de doeken doet hoe het voor De Graafschap desastreuze besluit tot stand kwam.

"Gudde komt terug in de call, geeft de uitslag en mompelt vervolgens dat de KNVB toch geen promotie en degradatie zal toepassen, waarna hij direct wil ophangen. Een schofterige behandeling. Als een dief in de nacht wilde hij wegrennen. Waarom? Simpel. Dit besluit valt niet uit te leggen. Wel in de Eredivisie doelsaldo toepassen voor een plek, maar in de Keuken Kampioen Divisie alles ongeldig verklaren. Vandaag is gebleken dat de KNVB de Keuken Kampioen Divisie als amateurvoetbal ziet. En nog minder dan dat, want daar kunnen de kampioenen nog promotie aanvragen", besluit de directeur van De Graafschap.

Ook trainer Mike Snoei van De Graafschap reageert verbolgen op de beslissing. "De teleurstelling is enorm groot, niet normaal", zegt een woeste Snoei tegen Omroep Gelderland. "Dit is zo onrechtvaardig. Ook omdat de voorsprong zo enorm groot is." Dat de KNVB de stemming van de clubs terzijde heeft geschoven, verbaast Snoei. "Waarom ga je dan stemmen? Het hele idee van stemmen vond ik al waardeloos. Nu ga je kalkoenen vragen wat ze van Kerstmis vinden." De komende dagen wordt door De Graafschap bekeken of de club juridische stappen zet tegen de KNVB.

Heeft De Graafschap recht op promotie naar de Eredivisie?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Reacties na besluit KNVB om in de amateurcompetitie geen promotie/degradatie te doen:

“Niet leuk voor een aantal clubs, maar het is niet anders. Er zijn belangrijkere dingen momenteel, dus goede beslissing van de knvb.”

Reacties na besluit KNVB om geen promotie/degradatie te doen bij betaald voetbal:

“Belachelijk, grootste schande uit de sport”

24 april 2020 om 18:39

Er zit een wezenlijk verschil in. Maar als je dat niet snapt heb je een plaat voor je kop.

24 april 2020 om 18:48

Ik snap best dat er een verschil in zit, echter blijft het dezelfde sport en dezelfde soort competitie met normaal gesproken promovendi, degradanten en nacompetitie. Bij de amateurs kozen Ze er gelijk voor dat allemaal niet te doen en iedereen begreep dat toen gelijk. Nu is er ineens veel kritiek terwijl het een zelfde keuze is.

Anyways, het maakt mij verder niet genoeg uit. Wat mij betreft een competitie met 20 ploegen

24 april 2020 om 19:01

Leg eens even uit, maar praat wel hard, want ik krijg de plaat niet weg.

24 april 2020 om 19:48

Precies. Zoveel meer belangen en ben het volledig eens met De Graafschap. Hoe kan je de huidige stand wel voor de Europa plaatsen maar niet voor degradatie en promovering? WILLEKEUR. KNVB durft de grote clubs niet tegen te gaan. En de sympathie voor een AZ is groter dan voor een De Graafschap of Cambuur. Sneu.

24 april 2020 om 21:51

Het principe verandert toch niet als de belangen groter zijn??

24 april 2020 om 18:41

Ja het is allemaal natuurlijk weer makkelijk scoren en de kranten zullen morgen misschien ook wel weer overal kanttekeningen bij plaatsen. Ook als ze het anders hadden gedaan was het niet goed geweest. Dit besluit wil je ook simpelweg niet nemen, er zijn namelijk altijd slachtoffers.

24 april 2020 om 18:45

Klopt helemaal. Er zijn altijd slachtoffers. Maar de communicatie is vanuit de Knvb echt bagger. Edit: kan iemand vertellen of het voorstel waar over gestemd is, toch is afgeschoten omdat er geen 5/6de meerderheid was (maar nu 16/9)? Dat wordt me niet duidelijk. Waarom anders de clubs vragen? Voor de vorm? Schijn?

24 april 2020 om 18:56

Tuurlijk moet er iemand het slachtoffer zijn, maar zoals gezegd als je het bovenin toepast dan ook onderin.

24 april 2020 om 19:08

Duifmeneer, en hoe zie je dat dan voor je dat je het bovenin als onderin toepast?

24 april 2020 om 19:38

@Formus, wat ik heb meegekregen is dat van de 16 voorstemmers slechts 2 afkomstig waren uit de Eredivisie. Dat zou inhouden dat de overige 14 voorstemmen allemaal uit de KKD komen. Wellicht dat dat nog een reden is geweest voor de KNVB om tegen de stemming in te gaan. Want het is vrij logisch dat KKD ploegen voor zouden stemmen.

24 april 2020 om 19:47

Waarom zouden de kkd clubs voor stemmen ? Ze kunnen beter volgend jaar Cambuur en de graafschap op bezoek krijgen dan ADO en rkc. Zowel Cambuur als de graafschap nemen veel supporters mee.

24 april 2020 om 20:02

Janssen, omdat ze bang waren dat de Eredivisie 20 clubs zou hebben en de KKD dan nog maar 14 BVO’s zou hebben.

24 april 2020 om 20:11

Als je voor promotie/degradatie stemt, dan stem je toch niet voor 20 clubs?

24 april 2020 om 20:24

Nee, maar dat was wel een van de scenario’s tot vandaag en zal zeker besproken zijn tijdens de overleggen. De KKD clubs zouden daarom hoe dan voor stemmen omdat de stelling in de geest was van: Degradatie voor ADO en RKC: voor/tegen. Daarna kun je het dus altijd nog hebben over toestroom van Cambuur en De Graafschap bij een grote tegenstem.

24 april 2020 om 18:46

Dan moeten ze niet gaan stemmen !!!!!!!

24 april 2020 om 19:31

Het antwoord was niet duidelijk genoeg staat in de statuten dat er een 4/5 meerderheid zijn met 9 tegen stemmers en 9 neutrale waren er te weinig voorstemmers. Het besluit om deze stand aan te houden is genomen door de UEFA na overleg met de 55 lidstaten. Dus ook logisch. Het is vervelend maar allemaal goed uit te leggen.

Ik snap dat de teleurstelling groot is maar hier moeten ze gewoon mee dealen. De knvb heeft dus besloten om het net als met het amateurvoetbal, betaald voetbal nietig te verklaren. De UEFA wil dat we dit seizoen gebruiken om de Europese plaatsen te verdelen. De manier waarop kunnen we simpelweg niet over oordelen, Gudde moet de clubs allemaal af gaan bellen en zullen tegen alle clubs ook precies hetzelfde zeggen. Ik zou er ook enorm van balen, maar het is niet anders. Competitie duurt het hele seizoen, aangezien er nog veel wedstrijden gespeeld moeten worden lijkt me dit een logische oplossing.

24 april 2020 om 18:48

Hoezo mee dealen? Als je als knvb zijnde vraagt of de clubs wel of geen promotie willen, de meerderheid stemt voor en de KNVB gaat tegen dit besluit in, dan mag de KNVB daar zeker tekst en uitleg over geven. Waarom hou je zo een stemronde als je er toch niks mee doet? Begrijp de frustraties bij Cambuur en De Graafschap dan ook zeker.

24 april 2020 om 20:50

De meerderheid stemt helemaal niet voor. Als je gaat kijken naar de stemmen voor dan is het 16 om 18. Geen meerderheid dus omtrent stemmen voor.

24 april 2020 om 20:56

Huh? Het was toch 16 voor, 9 tegen en 9 neutraal?? Dan is 16 een meerderheid toch?

24 april 2020 om 22:12

Maar als je het artikel van Gerbrands leest dan was het niet duidelijk wat neutraal inhield. Of in ieder geval hoe de Knvb dat ging interpreteren. Stel de Knvb had gezegd dat een neutrale stem bij het 'nee' kamp zou worden geteld, hadden die 9 clubs dan nog steeds neutraal gestemd? En dat valt de Knvb zwaar aan te rekenen dat dit niet gecommuniceerd is, maar dat ze hun eigen invulling geven aan die stemmen.

24 april 2020 om 18:48

Als je het daadwerkelijk nietig wilt verklaren moet je ballen tonen en ook de ticket voor Europees voetbal niet vrij geven. Dan trek je een lijn. Maar vooral de manier van communiceren getuigd van weinig respect. Je vraagt de clubs om zich er mee te bemoeien, je houdt ze een vette worst voor en bewandelt toch je eigen pad. Dat kan en mag niet.

24 april 2020 om 18:55

Nou, je moet dus die tickets vrijgeven van de UEFA, daar heb je geen keuze in. Daarbij was het geen bindende stemming, dat wisten de clubs ook van te voren.

24 april 2020 om 19:06

De KNVB heeft ooit Twente verboden Europees voetbal te spelen. Dat is dus prima mogelijk en als je niet van plan bent iets te doen met de mening van de clubs die je vertegenwoordigd, vraag er dan ook niet om!

24 april 2020 om 19:14

Dat met Twente is dus weer iets heel anders want die zijn op basis van reglementen, punt 8 om precies te zijn. Ik denk juist dat het prima is om te kijken hoe de andere clubs er naar kijken. Zo doen meer bedrijven en de overheid het ook wel eens. Ook zij kiezen dan wel eens anders dan wat de stemming laat zien. Ze zijn ook duidelijk geweest dat het geen bindende stemming was.

24 april 2020 om 19:20

Dat sommige bedrijven dat doen doet niks af aan het feit dat de KNVB indirect aangeeft schijt te hebben aan haar deelnemers. Bij Twente was het uiteraard een andere situatie, maar wel dat de KNVB besloot hun thuis te houden. Dan kan dat nu ook.

24 april 2020 om 19:26

Oké, maar wat wil je nu precies? Dat we niet meer Europa in gaan? De plekken moeten vergeven worden, daar is geen discussie over mogelijk. De knvb verdeeld deze plekken zoals de UEFA dat wil, wat is er dan mis mee?

24 april 2020 om 19:31

Ik wil eerlijkheid, transparantie en gelijke monniken. Als je het een beoordeelt op basis van de huidige stand, moet je dat elders ook doen. Of allebei niet, ook goed. Sterker nog; zou nog eerder waarderen wanneer de KNVB toegeeft dat ze maling hebben aan hun clubs dan dit schijnheilige gedrag.

24 april 2020 om 19:45

Maar dit is toch gewoon eerlijkheid? Landelijk alles gelijk getrokken, dat was het enige wat de knvb mocht besluiten. De UEFA is degene die wil dat we de Europese plekken eerlijk verdelen op dit seizoen. Daar heeft de knvb toch niets mee te maken?

24 april 2020 om 20:02

Je kunt wel az eerste maken op basis van onderling resultaat.

24 april 2020 om 22:57

Eerlijkheid betekent dat je duidelijk communiceert en geen waarheden achter wegen laat wat nu ook blijkt dat de beslissing gisteren al gemaakt is. Is een nog grotere middelvinger naar alle clubs met zo'n stemming.
Eerlijk zou ook zijn als je iedereen beoordeelt/beloont op de huidige prestaties, nu is dat enkel boven in de eredivisie het geval.

24 april 2020 om 19:38

Zelf 11 en 7 punten voorsprong op de nummer 3, terwijl ADO en RKC respectievelijk 7 en 11 punten achterstand hebben op de nummer 16. Gewoon een heel merkwaardig besluit van de Knvb die niet te begrijpen is. Bovenin worden de prijzen wel uitgedeeld op basis van de ranglijst, maar onderin rollen er geen koppen op basis van de ranglijst. Dat is meten met twee maten en zeer oneerlijk.

Belachelijk als het gegaan is zoals hier omschreven. Absoluut niet te plaatsen. Ook bij de amateurs gewoon de degr/promo regelingen toepassen. Typisch KNVB; rond vragen, duidelijk een klaar antwoord krijgen en dan toch anders besluiten. Er is in 40 jaar geen bal veranderd daar.

24 april 2020 om 18:39

Duidelijk antwoord krijgen? 16 clubs stemden voor en 18 clubs waren niet eens of neutraal. Dat lijkt mij een signaal om dus zelf de keuze te maken als er geen meerderheid is over alle clubs gezien.

24 april 2020 om 18:45

-nec-. We zijn het goed oneens vanavond Je kan niet blanco stemmen bij de oneens/neutraal kant oprekenen natuurlijk. Zo werken blanco stemmingen in een normale stemronde niet. Blanco stemmen worden normaal gesproken alleen meegeteld om het bindend te maken, niet om het in de uitslag mee te nemen. 16 voor 9 tegen dus.

24 april 2020 om 18:46

Nee, 9 clubs waren tegen. 9 andere onthielden zich van stemming omdat die keuze niet aan hen was. Nu niet de boel lopen verdraaien

24 april 2020 om 18:46

" 18 clubs waren niet eens of neutraal ". Waarom schaal jij neutraal bij niet eens in dan? Zodat het lekker in jouw straatje valt

24 april 2020 om 18:47

9stemmen tegen en 25 voor of neutraal

24 april 2020 om 18:50

Inkemontana, klopt, maar dit was dus geen bindende stemming. Dan begrijp ik goed dat de knvb dus bij zoveel neutrale stemmen zelf de knoop door hakt.

24 april 2020 om 18:52

Robinho93. 18 niet eens ‘OF’ neutraal. Ik probeer aan te geven dat van alle clubs dus 16 van alle 34 clubs het maar eens waren. Daarom lijkt het mij logisch dat ze zelf deze keuze maken. Dat probeer ik te zeggen.

24 april 2020 om 19:07

Teetje, ik merk zelf dat ik mijn punt niet duidelijk maak. 16 van de 34 clubs stemt voor wat geen meerderheid is. Het lijkt mij dus daarom aannemelijk en logisch dat knvb zelf de keuze heeft gemaakt op die basis. Het was dan ook geen bindende stemming.

24 april 2020 om 20:05

Nec, ik krijg bijna het gevoel dat het je frustreert dat je als enige Gelderse club in de eerste divisie zou blijven en dat je dan echt de slechtste club van Gelderland zou zijn. Je lijkt van alles te verzinnen om de graafschap niet te laten promoveren.

24 april 2020 om 20:26

Nou, dan heb je dat echt helemaal mis. De Graafschap zien we gewoon als een goede buur en totaal niet als rivaal. Ik gun de Graafschap het van harte als zij zouden promoveren. Ik kijk objectief, voor NEC maakt het namelijk helemaal niks uit wie er wel of niet degradeert of promoveert.

Als dit echt zo is gegaan, is dat eigenlijk precies waar dit bestuur voor staat: geen leiderschap. De beslissingen die zijn genomen zijn te billijken, maar de manier waarop de besluitvorming plaats heeft gevonden is heel apart. Zeker ook in de communicatie, wat toch een belangrijk kenmerk is voor zo'n bestuur

Belachelijk deze reactie , alsof dit spelletje belangrijker is dan Corona, man gedraag je als een winnen en maak een plan en niet als een verliezer met een excuus!!

24 april 2020 om 18:50

Het plan lag er vorig jaar. Binnen denkbaar terugkeren naar de eredivisie. Daar is miljoenen ingepompt. Als je dan maar 1 wedstrijd verliest en niet mag promoveren van de KNVB dan ben je terecht kwaad. Ik hoop ook echt dat De Graafschap en Cambuur het hier niet bij laten zitten. Waarom wordt er bovenin wel naar de stand gekeken bij de verdeling van de Europese tickets, maar niet bij promotie/degradatie? Het is gewoon schandalig hoe hier te werking gegaan.

24 april 2020 om 19:24

Er wordt dus wel in de Eredivisie naar de huidige stand gekeken voor de Europese tickets omdat de UEFA dat zo wil, daar heb je helemaal niks aan te willen. De knvb heeft gewoon landelijk een streep getrokken en net zoals bij het amateurvoetbal het seizoen nietig verklaard. natuurlijk is het zuur en een pijnlijke beslissing. Maar je moet wel weten dat de de keuze van de UEFA mbt de Europese tickets los staat dan de keuze van de knvb. De Graafschap en Cambuur hebben daarom geen poot om op te staan.

24 april 2020 om 20:07

Misschien moet je deze opmerking overal plaatsen. Sterker nog ga geen voetbal nieuws maar corana nieuws volgen.

Dit is natuurlijk zuur. Maar wat verwachten deze clubs dan? Dat zij mogen promoveren terwijl en dan clubs degraderen die zich in theorie nog makkelijk hadden kunnen handhaven? Dat lijkt me ook geen eerlijke situatie.

24 april 2020 om 18:49

Volgens mij is er over gestemd !!

24 april 2020 om 19:27

Wat dus geen bindende stemming was...

24 april 2020 om 20:08

Maar waarom stem je dan ? Daarnaast is de regel dat de onderste 2 ploegen aan het einde van het seizoen degraderen.

24 april 2020 om 18:51

In theorie zou PSV nog makkelijk kampioen kunnen worden. PSV dus CL geven en Ajax voorronde EL?

24 april 2020 om 18:55

Inderdaad. Het verschil 7 punten tussen Ajax, AZ en Feyenoord doet er wél toe, maar 7 punten verschil tussen Fortuna, ADO en de Graafschap met Fc Volendam klaarblijkelijk niet.

De vergelijking van de kalkoen en Kerstmis vindt ik een goeie!
On: belachelijke beslissing van de KNVB, wees zelf als organisatie mans genoeg om een keuze te maken en niet deze wanorde. Waarom kan de eredivisie niet met 20 clubs gespeeld worden?

Wat is nu de vervolgstap? Ik neem aan dat Cambuur en de Graafschap het niet hierbij laten.
Hoe kan het zo zijn dat in de eredivisie de Europese plaatsing wel wordt bepaald op de ranglijst en promotie/degradatie maar simpel wordt weggewuifd. Is er eventueel in het voorseizoen geen mogelijkheid 2x2 promotie/degradatie wedstrijden te spelen? Rkc tegen cambuur en de Graafschap tegen Ado

24 april 2020 om 23:21

Nee dat is niet mogelijk. Het scheelt nogal wat qua begroting op welk niveau je speelt.

Okay, de boosheid mbt hoe de beslissing tot stand is gekomen is geheel terecht. Ronduit schandalig is de aanpak van de knvb bestuurders wel te noemen. Maar als je als bestuurder / directeur het verschil tussen geen promotie/degradatie en de ranglijst gebruiken voor verdeling Europe's tickets niet begrijpt dan kun je je functie beter afstaan aan iemand die meer capabel is.

Ik snap de boosheid en frustratie bij Cambuur en De Graafschap maar als neutraal persoon in deze kwestie vind ik wel dat de Knvb de juiste beslissing heeft genomen. De manier waarop het is gelopen verdient niet de schoonheidsprijs maar de beslissing is wel juist. Je kunt niet over zoiets belangrijks als promotie of degradatie beslissen terwijl de competitie nog lang niet is uitgespeeld. De competitie ongeldig verklaren is dan de enige juiste optie zoals ook al in het amateurvoetbal is gedaan.voor Europese plaatsen is de situatie anders, er moeten nu eenmaal teams worden aangewezen voor volgend seizoen, dan is het logisch om daarvoor de huidige stand als uitgangspunt te nemen. Aangezien Utrecht met de inhaalwedstrijd nog boven Willem II had kunnen eindigen en bovendien in de bekerfinale stond had ik het wel eerlijker gevonden als ze bijvoorbeeld hadden geloot om die laatste plek tussen Utrecht en Willem II.

De enige oplossing zonder iemand tekort te doen was de ere divisie en de eerste divisie voor 1 jaar samen te voegen. Verdelen over 2 competities. Dan de bovenste helft van de beide eindstanden wordt ere divisie 2021-2022 En de onderste helft wordt eerste divisie 2021-2022. Net zoals in 1955.

Ben een beetje klaar met het gehuil van clubs omtrent de beslissing van de KNVB. Ze hebben een besluit gemaakt punt. Zet je erover heen en accepteer het. Wat er nu gaande is, is nog nooit eerder voorgekomen. Normaal heb ik de KNVB ook niet hoog zitten, maar ze moeten een beslissing maken en het is gewoon de juiste. Een paar clubs hebben pech en moeten zich hier gewoon overheen zetten. Men moet dit seizoen zo snel mogelijk vergeten en gaan nadenken hoe en wanneer men volgend seizoen gaat indelen. Ook eventuele onderlinge wedstrijden is niet te doen. Dit seizoen is klaar. En dit komt van een Cambuur supporter.

Om deze beslissingen zogenaamd democratisch te valideren, vind ik onnozel van de KNVB. Deze beslissingen zijn pijnlijk en lenen zich helemaal niet voor een meerderheid beslist scenario.

Hoe is het mogelijk dat de KNVB dit besluit neemt over het deel degraderen en promoveren de meerderheid is voor degraderen en promoveren, 16 voor, 9 tegen en 9 onthoudingen. Wist niet dat onthouding als tegenstem geld. KNVB je maakt er echt een zooitje van die peiling en stemming is dus gewoon een wassen neus, denk dat als cambuur en de graafschap een rechtzaak aanspannen een kans kunnen maken. Nog even de competitie is niet nietig verklaard alleen is Ajax niet tot kampioen uitgeroepen. Want als je competitie nietig verklaard is hij niet gespeeld en kan op basis van deze jaargang geen europese tickets verdelen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren