Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Burgemeester Eindhoven ziet hervatting Eredivisie in juni niet zitten

Laatste update:

De KNVB en de Eredivisie CV zijn voornemens om de competitie in de zomermaanden af te maken. Het Algemeen Dagblad wist dinsdagmiddag te melden dat de clubs in een conference call te horen hebben gekregen dat de competities halverwege juni weer hervat zouden moeten worden. Als het aan John Jorritsma, burgemeester van Eindhoven en voorzitter van de veiligheidsregio Brabant Zuidoost, ligt, is dit geen haalbaar plan en gaat PSV niet in juni alweer voetballen.

Bij een akkoord van het RIVM hoopt de KNVB half juni de inhaalwedstrijden AZ – Feyenoord en FC Utrecht – Ajax af te werken. In het daarop volgende weekend, 19, 20 en 21 juni, zouden de competities weer volledig hervat kunnen worden, maar waarschijnlijk wel zonder publiek. De bond hoopt dat de clubs medio mei weer in training mogen, waarna het seizoen een maand later hervat kan worden. Het is de bedoeling dat de Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie eind juli zijn afgerond.

“Supporters mogen dan niet het stadion in. Die gaan samenscholen in de stad en dan bereik je precies datgene wat je niet wil. Ik denk niet dat ik er alleen in sta, maar dat al mijn collega's van de veiligheidsregio daar unaniem achter staan”, zo reageert Jorritsma in gesprek met Omroep Brabant op de plannen van de KNVB en de Eredivisie CV. Onder meer Ajax, PSV en AZ verzochten de KNVB vorige week al om direct een punt achter het seizoen te zetten, maar de voetbalbond wil er alles aan doen om de Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie af te maken.

“Uiteindelijk bepaalt in Nederland niet de KNVB of er in de Eredivisie wordt gespeeld, maar de lokale veiligheidsdriehoek! Burgemeester Eindhoven geeft een duidelijk signaal!”, zo reageert sportmarketeer Chris Woerts op Twitter. Minister-president Mark Rutte kreeg dinsdagavond tijdens de persconferentie ook de vraag of er halverwege mei alweer getraind kon worden, maar daar had hij geen antwoord op. “Ik ben geen jurist. Maar we hebben gezegd dat alle vergunning- en melding-plichtige bijeenkomsten, dus ook voetbal zonder publiek, is verboden tot 1 juni. Hoe het met het trainen tot 1 juni moet, zou ik moeten nakijken voor ze.”

“Maar ik heb het gezien dat ze – geloof ik – vanaf half juni weer willen beginnen met de competitie”, zo tekende De Telegraaf op uit de mond van Rutte. “Wij gaan in de week voor 28 april vertellen wat we gaan doen met de maatregelen vanaf 28 april. Misschien kunnen we dan ook iets zeggen over het verbod tot 1 juni. Maar ik kan er niet op vooruitlopen. Dat is echt voor risico van de KNVB nu. En ze zullen zelf moeten checken met juristen of trainen voor 1 juni wel of niet mag.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Burgemeesters zouden zich daar eens wat minder mee moeten bemoeien. De Knvb geeft aan weer te willen voetballen als het volgens het Rivm kan en daarmee gaat de gezondheid voorop. Dan is zo'n mening van een burgemeester fijn, maar als het veilig is en kan, dan kunnen ze in principe gewoon spelen. Anders gaan ze maar elders voetballen.

7 april 2020 om 20:17

De burgemeester is verantwoordelijk voor de veiligheid in de stad. Dus het is volstrekt logisch dat de burgemeester zich daarmee bemoeit.

7 april 2020 om 21:43

Denk wel dat het onzin is om nu te denken dat iedereen en masse of zelfs bij elkaar gaat kijken. Als je in juni - zeker in Brabant - nog niet duidelijk is welke risico's dat meebrengt ben je wel echt Quincy Promes-level achterlijk. Sowieso vraag ik me af wat samenscholende supporters in de stad zoeken, als er geen kroeg open is om te gaan kijken. En mã³cht er aanleiding zijn om toch die vrees te hebben, dan moet FOX in zijn eigen belang maar over zijn hard strijken: rest van het seizoen gratis toegang tot Fox, zodat de competitie kan worden voortgezet en iedereen thuis kan kijken. Helemaal geen raar idee: in Argentinie deden ze dat voordat de competitie stil kwam te liggen.

7 april 2020 om 21:50

Ik denk dat je juist ongelooflijk naïef moet zijn om te denken dat het niet gaat gebeuren.

7 april 2020 om 22:39

Gomes1psv: afgelopen weekend heeft de politie nog meer dan 100 keer opgetreden bij gelegenheden waar grote groepen mensen bij elkaar waren. Zelfs een feest met meer dan 100 man. In Brabant! En die waren zich van geen kwaad bewust. Zegt genoeg lijkt me. (En zie je die supporters van PSG nog vieren na de zege op Dortmund? Wisten ook van corona en dat ze weg moesten blijven)

8 april 2020 om 00:50

Als de kroegen rond die tijd nog gesloten zijn, waarom zouden we dan beginnen met voetballen? Staat voetbal boven alles verheven ofzo? Lachwekkend, deze burgemeester heeft volkomen gelijk en zou het toejuichen als hij het gewoon nu al gaat verbieden zodat de KNVB wakker wordt.

8 april 2020 om 03:17

Consy.

Hoe lang verwacht jij dat het land stil blijft staan? Als in twee maanden de effecten van het thuisblijven nog niet tot een significante verbetering hebben geleid, denk je dan dat deze strategie doorgezet wordt?

Over twee maanden zou het prima mogelijk kunnen zijn om te voetballen, net zoals het mogelijk is dat er dan weer kroegen open zijn.

8 april 2020 om 10:59

Denk dat als er weer mag worden gevoetbald, er wel meer versoepelde maatregelen zijn. Want geloof niet dat ze voor het voetbal een uitzondering gaan maken. Daarnaast praat de burgemeester ook uit ervaring he. En je hebt het over voetbalsupporters. Die trekken zich wel vaker niets aan van bepaalde regels.

7 april 2020 om 20:17

De burgemeesters hebben daar toch echt de zeggenschap over, niet Silencioo van voetbalzone.

7 april 2020 om 20:17

Silencio, De burgermeester zegt juist dat het niet veilig is om groepen mensen samen te hebben. En omdat de KNVB verbiedt mensen in het stadion te komen, is de burgermeester bang dat ze in de stad samenkomen en dat is zijn verantwoordelijkheid. Lijkt me heel duidelijk waarom ie tegen is. Goed punt van de burgermeester, waar de KNVB niet bij stil staat.

7 april 2020 om 20:45

Maar dat is dan toch aan de handhaving dan? Ik weet niet of de horeca tegen die tijd al weer open is, maar dat is naar mijn idee de plaats waar grote groepen dan samenkomen. Echter zal de horeca sowieso wel weer vollopen als deze weer open gaat, dus wat is het verschil

7 april 2020 om 22:45

Maar die handhaving is lastig in tijden van corona. Bovendien is het zo besmettelijk dat je als handhavers al snel te laat bent. En hoe ga je handhaven? In witte pakken? Er hoeft geen horeca open te zijn om samen te komen om een saamhorigheidsgevoel te krijgen als supporters. En wat als er een titel is? Dat gaan supporters ook vieren. En weet je, die supporters roepen het dan misschien over zichzelf af, maar ze hebben ook weer familieleden, collega's etc die ze weer besmetten. En voordat je het weet zijn we weer terug bij af.

7 april 2020 om 22:48

@markerazzi Mee eens. Maar gebeurt in ons land vaak zat dat burgemeesters te lui zijn om te handhaven en verantwoordelijkheid om deze manier "afschuiven". Zo is de oplossing bij een vechtpartij of schietpartij in een kroeg doorgaans de kroeg sluiten Nu wordt het nog krommer en mogen wedstrijden zonder publiek niet doorgaan om te voorkomen dat ze moeten handhaven bij samenscholingen op andere plaatsen dan die wedstrijden. En al die mensen die dan zouden samenkomen zitten nu natuurlijk braaf thuis. Alleen tijdens een wedstrijd komen die naar buiten.

7 april 2020 om 22:50

Vrienden die bij elkaar gaan kijken met een kratje bier, hoe wil je het voorkomen? Die-hard supporters die wat vuurwerk bij het stadion willen afsteken, wat doe je eraan? Het is allang duidelijk, de overheid zit niet op hervatting van de competitie in de zomer te wachten.

7 april 2020 om 22:56

Dante, ik weet dat nog je voorstander bent van doorgang. Maar waarom stoppen we niet gewoon? Voor die 9 wedstrijdjes zonder publiek, met veel gedoe en het met voeten treden van regels, wetgeving, veiligheid etc. En nog even als reactie op je laatste zin: ja! Tijdens voetbalwedstrijden komt er bij een groot deel van supporters iets naar boven, een bepaald gevoel. Daarom staan al die supporters te juichen voor hun club, te huilen voor hun club, te lallen, te zingen, te springen etc etc. Het brengt voor zoveel mensen zo'n gevoel van saamhorigheid, zelfs het gevoel ergens bij te horen. Groepsgevoel, groepsdynamiek en groepsdruk zelfs, allemaal gedrag wat zich uit omdat mensen graag bij een groep willen horen en supporters zijn daar het beste en het slechtste voorbeeld van.

7 april 2020 om 22:58

En er zijn dus mensen op aarde die geloven dat deze types nu niet bij elkaar over de vloer komen? Bovendien neem ik aan dat als de maatregelen dusdanig versoepeld worden dat er weer gevoetbald mag worden er waarschijnlijk ook weer mensen bij elkaar over de vloer mogen komen. Al verwacht ik zelf beide niet echt, maar lijkt me redelijk verbonden.

7 april 2020 om 23:01

@formus Je bent blijkbaar 1 van die mensen die ook niet leest wat ik schrijf. Ik ben helemaal niet echt voorstander, als snap ik dat het voor clubs wel veel beter zou zijn. En dan met name financieel. Ik ben alleen 1 van die mensen die zegt dat er niets mis is met nog even aankijken en opties bespreken. En dat heb ik 88x herhaald, en nog lezen mensen iets anders. Bizar echt.

7 april 2020 om 23:05

'En er zijn dus mensen op aarde die geloven dat deze types nu niet bij elkaar over de vloer komen'. Nee hoor, maar niet met zijn 100(0)-en zoals bij een voetbalwedstrijd. Maar Dante, waarom wil je zo graag door? Er is toch niks meer aan? Dan wordt zo'n vreselijk seizoen ff snel afgewerkt in 6 weken, zonder publiek. Leuk man. Waarom wil je dat toch?

7 april 2020 om 23:08

Jawel Dante, je bent voorstander van spelen als het veilig is. Maar dat is het alleen als er een vaccin is. Maar die is er niet. Dus, laten we afblazen. Nu al. Gaat toch gebeuren. Aan alle onduidelijkheid een einde. Maar gebeurt niet wegens geld. Kost veel te veel geld. En niemand wil die verantwoordelijkheid nemen. Edit: maar ik vraag je nogmaals: waarom zouden we dit als supporters willen? Er is toch geen zak meer aan? Waarom wil jij het evt wel? Leuk, wedstrijden in een lege Kuip. Leuk, kampioen worden en niets kunnen vieren. Leuk, 9 wedstrijden in 6 weken en erna direct naar het nieuwe seizoen vol blessures en oververmoeide spelers. Ik snap het echt niet.

7 april 2020 om 23:09

Je leest echt niet he?

7 april 2020 om 23:10

Als het veilig is ben ik natuurlijk voorstander. Maar als het veilig is, is iedereen toch zeker voorstander?

7 april 2020 om 23:12

Wat is er zo erg aan onzekerheid over wat voetbalwedstrijden? De totale wereld leeft in enorme onzekerheid, en mij wordt dagelijks uitgelegd hoe totaal onbelangrijk voetbal is. Maar blijkbaar is het in deze totaal onbelangrijke branche wel enorm belangrijk om totale duidelijkheid te hebben. Hoor je wel hoe maf dit klinkt?

7 april 2020 om 23:15

9 wedstrijden in 6 weken ipv 7 in 3-4 weken (ek/wk) met spelers die net maanden redelijk uitgerust hebben. En nee zonder publiek is niet superleuk. Maar geen wedstrijden en afgerond seizoen en enorme verliezen voor alle voetbalclubs is ook niet superleuk. Geen drogredenen ajb. Er is maar 1 ding dat telt wat mij betreft. Veiligheid. Als er veilig gespeeld kan worden moeten ze dat doen. Als het niet kan dan niet.en waarschijnlijk kan dat niet, maar dat beslissen de verantwoordelijken tzt. Niet vandaag al.

7 april 2020 om 23:20

Jeetje, je begrijpt het zelf niet. Duidelijkheid en zekerheid is wat juist nodig is. De KNVB houdt iedereen in onzekerheid terwijl dat niet hoeft. Geld en verantwoordelijkheidskwestie. De energie moet gaan naar de bestrijding van corona, niet naar hoe evt te kunnen voetballen. Alles moet aangepast en veranderd worden voor een paar wedstrijdjes die totaal onnodig zijn. Waarom houden we ons hier mee bezig? Geld. Bovendien is duidelijkheid voor alle clubs en spelers heel fijn. Kunnen ze toekomstplannen en begrotingen maken.

7 april 2020 om 23:26

Dante, als laatste: het gaat niet door. Er is maar 1 speler (in de situatie van Ziyech/Huntelaar/Varela), 1 club, 1 jurist of 1 burgermeester voor nodig die nee zegt en dan is het ten einde. Het gaat namelijk tegen alle regelgeving in. En dat kan en mag niet. Dan kan de UEFA en FIFA zeggen en veranderen wat ze willen, maar dan gaat het gewoon niet door. En reken daar maar op. Maar we komen hier 19 juni op terug en dan zien we wel ok? Mark my words: het is onmogelijk om alle facetten glad te krijgen. On-mogelijk.

7 april 2020 om 23:31

Aww wat cute je denkt nog dat geld niet belangrijk is in deze wereld. Bijna elk bedrijf en elke bedrijfstak ter wereld is nu druk aan het bedenken hoe de schade van deze crisis financieel gezien zo klein mogelijk kan blijven. Toekomstplannen en begrotingen kunnen ze maken voor verschillende scenario's. En dat is zelfs hun verantwoordelijkheid. Zelfs al is het niet zo "fijn". En dan kom je met een nog schattigere opmerking als "de energie moet gaan naar de bestrijding van corona, niet naar hoe evt te kunnen voetballen", want de directeurs en voetballers en ander personeel gaan natuurlijk corona bestrijden zodra deze broodnodige duidelijkheid er is. Kom op man waar hangt de verborgen camera? Ik word hier toch zeker in de maling genomen?

7 april 2020 om 23:34

Oh krijgen we dit hoor. 19 juni zie je wel Dante dat het niet doorging. Terwijl ik ook zeg dat ik niet verwacht dat het niet doorgaat. Maar voor de 89e (of 90e) keer inmiddels. Het is geen enkel probleem dat ze het proberen. En nu wegwezen en terugkomen als je bril het weer doet!

8 april 2020 om 00:10

Aww what cute, je denkt nog dat er een mogelijkheid is om veilig de competitie af te ronden. En ook nog denken dat het helemaal niets uitmaakt om vast te houden aan onzekerheid voor clubs, spelers, familie van spelers. Nee joh de kans is nihil maar laten we nog even wachten. Want de clubs, bestuurders en spelers gaan natuurlijk vooruit kijken, impact analyses, eigen scenario’s en kijken wat spelers nu willen. Ik zou nog liever hebben dat er mensen zijn die zeggen ik wil verder spelen want die hebben echt reden tot wachten. Maar schattige stelling dat wachten niets uitmaakt.

8 april 2020 om 07:24

Reageer eens normaal Dante: ik lees goed. Jij bent voorstander als het veilig is is. Droom verder. Veilig wordt er het niet. Doe jij je bril af, stap uit je luchtbel en zie nou eens dat jij en vele anderen voor de gek worden gehouden. Kan je het voor de bühne proberen, maar dat is puur om de bühne tevreden te houden. En die bühne zijn de types zoals jij. Blijf maar gooien op het feit dat ik niet goed lees. Doe ik namelijk wel. Maar stop met naïef zijn en blijf nadenken voordat je alles klakkeloos aanneemt. Maar dat lijkt me ijdele hoop, mede gezien je rare en denigrerende manier van spreken naar mij.

8 april 2020 om 07:30

"En dan kom je met een nog schattigere opmerking als "de energie moet gaan naar de bestrijding van corona, niet naar hoe evt te kunnen voetballen", want de directeurs en voetballers en ander personeel gaan natuurlijk corona bestrijden zodra deze broodnodige duidelijkheid er is". Dit soort opmerkingen getuigen niet van doordenken, want de burgermeesters, politie, ambulancepersoneel, verder zorgpersoneel en nog veel meer die zich moeten bezig houden met randvoorwaarden van voetbal. Daar gaat het om. En die kunnen hun tijd beter besteden. Dat snap je toch.

8 april 2020 om 07:32

En grappig dat alle topclubs willen afblazen maar Dante vindt dat het nog niet hoeft. Zegt veel.

7 april 2020 om 20:17

Als een burgemeester het niet wil heeft hij wel de macht om het niet door te laten gaan toch? Verder ben ik het wel met je eens. KNVB geeft duidelijk aan dat het alleen gebeurt, als het RIVM goedkeuring geeft.

7 april 2020 om 20:20

@MessiBazoer, Klopt helemaal! Samen met politie en justitie heeft de burgemeester de bevoegdheid om wedstrijden in zijn stad te weigeren.

7 april 2020 om 20:36

Diegelbe/ En let's face it, hij maakt echt een paar goede punten deze burgemeester. Er zijn genoeg mensen dom genoeg om bij de hervatting van voetbalwedstrijden gewoon massaal samen te komen.

7 april 2020 om 21:36

Klopt, dit hebben we bij de laatste paar CL duels die zonder publiek waren toch ook gezien. Duizenden mensen rondom het stadion.

7 april 2020 om 22:53

Dus is het onzeker of de Rivm goedkeuring geeft, het is onzeker of burgemeesters wel voetal in de zomer willen hebben. Clubs zitten met transfers, afgelopen leencontracten en ontslagen spelers. Publiek hebben we sowieso niet. Waarom wil de Knvb uberhaupt in de zomer nog voetballen, want het nieuwe seizoen wordt al uitdagend genoeg om te plannen.

7 april 2020 om 23:14

Speedy, verantwoordelijkheid is the answer. Als Rutte afblaast, kan de knvb zijn handen wassen in onschuld.

7 april 2020 om 20:18

Waarom zouden burgemeesters er zich minder mee moeten bemoeien? Voetbalwedstrijden worden in hun steden gehouden. Dan lijkt het mij vrij normaal als een burgemeester erbij betrokken is en zich erover uit laat.

7 april 2020 om 20:18

Burgemeesters zouden zich eens wat minder moeten bemoeien met veiligheidsvraagstukken inzake hun eigen stad? Het Rivm is een adviserend orgaan en de Knvb een vereniging, de burgemeester geeft leiding aan, en is in die zin de personificatie van, de lokale overheid. Het is juist de taak van een burgemeester om zich hier mee bezig te houden.

7 april 2020 om 20:21

Alsof de wens van KNVB hoger staat dan die van een burgemeester in deze, als een burgemeester van mening is dat ze de veiligheid niet kunnen garanderen en dus niet de middelen hebben om erop toe te kijken dat mensen zich aan de richtlijnen houden (in geschetste situatie is het zonder publiek, dus samenkomen is niet gewenst) dan gaan ze echt wel dwars liggen. Zeker als het nog zo recent is als het geval is dan, je hoeft maar een paar burgemeesters te hebben die niet willen faciliteren en dan kan er al streep door. Momenteel is het koffiedik kijken maar als de situatie over een maand vergelijkbaar is met nu of erger kan dit plan ook prullenbak in. Maar we gaan nog 10 oplossingen horen voor die tijd waar een partij dwars kan liggen.

7 april 2020 om 20:26

Juist in Brabant gaan ze nu ook extra voorzichtig zijn. Ze hebben carnaval en de brandhaard die daar is ontstaan nog op hun netvlies staan.

7 april 2020 om 20:43

Daar hoopt de KNVB ook op natuurlijk, dat ze niet zelf de stekker eruit hoeven te halen maar dat een andere, wettelijke, instantie dat doet zodat ze geen verantwoordelijkheid ervoor hoeven te dragen. Als de KNVB nu zegt dat het klaar is loopt dat flink in de papieren als het niet 100% ondersteund is door de partijen die erover gaan. Ik geloof niet dat ze bij de KNVB blind en doof zijn, supporters, spelers en clubs hebben tot op bepaalde hoogte kenbaar gemaakt niet te willen spelen meer. Die zien dat ook natuurlijk. Maar zelf handelen kan financieel gezien flinke kosten meebrengen. Meeste plannen die voorbij zijn gekomen gaan uiteindelijk toch overruled worden tot het punt dat van hogerop bepaald zal worden dat spelen nietmeer gaat lukken.

7 april 2020 om 21:12

Dat begin ik ook steeds meer te geloven Wolterx. Het kan haast niet dat je als organisatie zo blind, doof, koppig en incompetent bent dat je nog steeds denkt het seizoen af te kunnen maken.

7 april 2020 om 21:21

@wolterx, ik heb ook het idee dat de KNVB heel blij zal zijn als de beslissing uit hun handen wordt genomen, in dit geval door de burgemeesters. Kunnen zij hun handen in onschuld wassen.

7 april 2020 om 22:07

@woltrex - Dus de Knvb speelt de rol van krankzinnige in deze crisis om de clubs te helpen zodat er geen schade op ze verhaald kan worden? Interessante theorie. Ik zou het wel geniaal vinden dat al die clubs in video conferentie het allang eens zijn en dit hele toneelstukje opvoeren en zich feitelijk kapot lachen om alle ophef. Koevermans die samen met Overmars keihard zitten te lachen om de zogenaamde strijd tussen het AD en De Telegraaf.

7 april 2020 om 22:49

Adzevedo, wat wolterx zegt is het in mijn ogen precies. Alleengetuigt dit weer vanuit alle kanten aan gebrek aan leiderschap bij de KNVB . En de clubs zullen er echter niet van weten lijkt me, want er klapt er altijd 1 uit de school

7 april 2020 om 23:53

Na het interview met Gudde te hebben gelezen begin ik dat ook te vermoeden. Als de clubs nu hun mond houden en voor uitspelen gaan dan weet je dat er bepaalde dingen op tafel zijn gelegd. Clubs wisselen echt niet zomaar van zulke felle standpunten. Dus wat de precieze reden is weten we nog niet, maar er zijn interessante ontwikkelingen.als er eenheid is dan is er eenheid om een goede reden, als die er niet is zullen we het snel genoeg lezen. De Knvb opereerde tot op heden vrij knullig publiekelijk, zou dat ook allemaal toneel zijn of wat het knullig en vanaf nu pas toneel? 1 ding weten we wel, als het serieus doorzetten is dan hebben we echt een van de meest incompetente voetbalbonden ter wereld.

8 april 2020 om 01:10

@adzevedo, geen schade gaat natuurlijk nooit gebeuren maar als vanuit regering komt dat ze niet kunnen spelen heb je wel een stuk betere positie bij zowel de Uefa als eventuele gedupeerde zoals Fox (?). Al lijkt me dat ook wel hilarisch lijken als Koevermans en Overmars nu via Skype een pilsje doen terwijl de een het AD leest en de ander de Telegraaf.

7 april 2020 om 20:25

Het is z'n werk om zich ermee te bemoeien. Doet hij dat niet, dan blijkt hij incompetent voor het uitoefenen van het burgemeesterschap..

7 april 2020 om 20:33

Ik hoop dat je een grapje maakt met deze comment, anders ben je echt van een andere wereld. Er is maar 1 iemand die bepaalt of er gevoetbald wordt in zijn gemeente, niet het RIVM, niet de KNVB maar de burgemeester

7 april 2020 om 20:39

Als er iemand wat mag zeggen is het de leider van de stad. Die denkt wat minder aan de commercie en meer aan de veiligheid en gezondheid van Eindhoven. Logisch. Ik kan me niet voorstellen dat Famke Halsema of Aboutaleb er ook om staan te popelen.

7 april 2020 om 21:19

Ik ga er vanuit dat de andere Brabantse gemeenten er dezelfde mening op na gaan houden. Dan ben je al 8 van de 38 clubs kwijt. En dat is enkel Brabant.

7 april 2020 om 21:26

Jazeker, en dan al heel wat clubs vanuit de Eredivisie.

7 april 2020 om 21:39

Plus: Als clubs niet meer willen spelen kunnen ze het denk ik vrij makkelijk op een akkoordje gooien met de gemeente. Stel dat Ajax het niet verantwoord vind om te spelen denk ik dat je daar momenteel vrij makkelijk de gemeente in mee gaat krijgen. En als de gemeente het zegt kan de Knvb de club niets maken.

7 april 2020 om 22:21

Ik zie het helemaal voor me, een burgemeester die niet wil dat er gespeeld gaat worden en lokale FC in kwestie die niet wilt dat er gespeeld gaat worden. .... en dan de Knvb die begint te zeuren tegen de burgemeester ''kom op laat die clubs nou tegen hun wil in spelen'' Iets wat supporters, niet-voetbalfans, clubs en burgemeesters niet willen toch gaan organiseren, waar ben je dan mee bezig als voetbalbond?

7 april 2020 om 20:42

De Knvb, gaat niet over de publieke veiligheid, de UEFA en FIFA staan niet boven de wet. Als een bewindspersoon geen toestemming geeft gebeurt het niet. Je kan er vergif op innemen dat supporters gaan samen scholen. De knvb kan veel willen en plannen, maar het gaat ze toch niet lukken.

7 april 2020 om 21:11

Hij is verantwoordelijk voor de gezondheid in zijn gemeente. Als er iemand is die er iets over te zeggen heeft is hij het juist wel. De volksgezondheid is van groter belang dan de Eredivisie, als je dat niet begrijpt dan weet ik het ook niet meer. En ik kan hem echt totaal geen ongelijk geven. En als je de wedstrijden ergens anders laat spelen neemt dat het probleem van de fans nog steeds niet weg. En zeker in Brabant is het terecht dat ze hier vraagtekens bij stellen. De Knvb denkt enkel aan geld, en laat zich hier echt van zijn slechtste kant zien. Ik denk dat heel veel gemeentes geen toestemming gaan geven voor voetbalwedstrijden. Want als Eindhoven weigert denk ik dat ook de andere Brabantse gemeenten geen toestemming gaan geven. Dan mis je in een klap 2 teams in de eredivisie en 6 teams in de Jupiler League kwijt, dat is nogal wat.

7 april 2020 om 21:20

Inderdaad. Dat het veilig is in de stad is niet belangrijk, als er maar gevoetbald wordt. Ik denk dat de KNVB eens moet beseffen dat zij het juist niet bepalen

7 april 2020 om 22:19

Die mensen moeten voor de veiligheid zorgen. En ik snap de knvb dat je een datum moet stellen wanneer je weer zou willen voetballen maar of het haalbaar is dag is punt twee. Kijk met dit statement kunnen ze bij de Uefa aankloppen we hebben er alles aan gedaan maar als de rivm zegt dat het niet kan dan kan de Uefa weinig sancties opleggen aan de knvb. Half juni voetballen zie ik nog niet snel gebeuren maar wie weet dat is op zich nog ver weg.

7 april 2020 om 23:41

Als het veilig is. Dat is het punt juist. Het is Niet veilig. En de burgemeester heeft Zich daar juist mee te bemoeien. Er kan niet gevoetbald worden. En iedereen die denkt dat mensen niet massaal bij elkaar gaan komen is wel heel erg naïef. Dat gaat op zeker gebeuren. Onverantwoord.

8 april 2020 om 06:27

" Burgemeesters zouden zich daar eens wat minder mee moeten bemoeien ". Burgemeesters hebben van de Staat verregaande bevoegdheden gekregen om de overheidsmaatregelen mbt de Coronacrisis te handhaven en wat denk je waarom dat is? Wellicht omdat de steden als de voornaamste de werkvloer van het virus kan worden aangemerkt? En dan zeg jij met droge dat de burgemeesters zich nergens mee moeten bemoeien. Heel bijzonder.

Hij heeft natuurlijk gelijk. Mensen gaan massaal bij andere kijken.

7 april 2020 om 20:54

Of je gedraagt je even en kijkt alleen thuis. Hebben we soms met kleine kinderen te maken zonder enig besef en logica? Mensen die zo dom zijn dat ze niet logisch kunnen nadenken? Je kunt gewoon een voetbalwedstrijd alleen en met je eigen gezin (die onder je eigen dak wonen) kijken. Moet niet altijd iemand bij zijn. Dan bel je maar.

7 april 2020 om 21:04

Was het maar zo. Maar we blijven ons bijna wekelijks verbazen over de harde kern van vele clubs.

7 april 2020 om 21:20

Eerlijk, supporters zijn over het algemeen niet de verstandigste mensen bij elkaar. Anders hadden de Nederlandse clubs ook niet zo vaak boetes gehad voor Europese misdragingen. En kijk naar wat er gebeurde in Parijs en Valencia toen er maar een beperkt aantal mensen het stadion in mocht. Daar waren de fans gewoon massaal aanwezig buiten het stadion.

7 april 2020 om 21:21

Er zijn supporters bij waar je absoluut geen kinderen bij in de buurt wil hebben. Als je voetbalt open zet doende dat ook bij een paar honderd hersenloze per club. We hebben het hier over risico’s en dit is er een van.

7 april 2020 om 21:21

Je hebt genoeg mensen die na 3 maanden binnen blijven en mooi weer buiten samen willen komen om voetbal te kijken. Dan kun je wel vragen om logisch nadenken, maar op een gegeven moment is men die maatregelen zat en als ze dan net versoepeld zijn ga je al snel iets verder dan gewenst. Dus samen voetbal kijken en barbeque in de achtertuin.

7 april 2020 om 22:50

En die mensen doen dat niet als er geen voetbal is?

7 april 2020 om 23:42

Kleine kinderen zonder besef en logica..... wat hebben we de afgelopen weken gezien. Mensen die wel degelijk massaal de adviezen in de wind slaan. Ik zie het met de dag weer drukker worden op straat. Ik zie in de supermarkten mensen die zich totaal niets aantrekken van alle regels. Dus ja we hebben wel degelijk te maken met volk dat zich als kleine kinderen gedraagt zonder besef en logica.

8 april 2020 om 00:13

Precies en als we bv zouden gaan voetballen zonder publiek zullen velen dit zien als zie er is niet zoveel meer aan de hand. Je
Kunt mensen niet voor lange tijd controleren en hopen dat ze het beste doen dat is vragen om de grootste problemen.

Zeer heldere tekst en uitleg van Jorritsma en in de huidige discussie ook wel een duidelijk signaal. Voetbalclubs en de KNVB kunnen van alles willen, maar de burgemeester bepaalt, gezamenlijk met politie en justitie, of een wedstrijd doorgang vindt en onder welke voorwaarden.

7 april 2020 om 20:32

Gelukkig is er idd weer iemand die zich uitspreekt. De KNVB en Eredivisie NV hebben natuurlijk maar 1 belang: geld. En daardoor vergeten ze alle moelijkheden en problemen die er bij komen kijken om de competitie af vte maken. Wetten moeten niet gevolgd worden (arbeidsrecht mbt contracten), veiligheid is in het geding (wat Jorritsma hier aangeeft), gezondheid spelers is in het geding ivm overbelasting, te veel druk, te korte vakantie etc. En dan heb ik het nog niet eens over het privéleven van een voetballer. Die mag ook aardig lijden hieronder. Misschien had ie al van alles gepland. En zonder supporters spelen is me toch saaaaaaaaiiiiii.

7 april 2020 om 21:55

En wie gelooft er werkelijk in de argumenten dat de gezondheid voorop staat? Het is heel makkelijk te zeggen ''we gaan niet voetballen zolang dat niet volgens de richtlijnen van het Rivm en de overheid mag''. Fijn, dat ze in ieder geval niet zo ver willen gaan dat ze voetbal in de clandestiniteit willen trekken. Bedenk even hoe het ging aan het begin van deze corona crisis. We lijken bijna vergeten dat de Uefa Wolverhampton verplicht heeft te spelen tegen Olympiakos ondanks dat die club al besmettingen had. Al die mensen die achteraf aankomen dat wedstrijden in Milaan, Liverpool en Madrid nooit gespeeld hadden moeten worden. De supporters van Valencia en PSG die ondanks de wedstrijd achter gesloten deuren massaal samenkwamen rondom het stadion en in de stad. En zelfs als de crisis duizenden doden per dag in Europa veroorzaakt worden er voortdurend nieuwe deadlines gepland met het idee ''wij denken dat we dan weer kunnen hervatten''. Is dat gebaseerd op virologen of experts? Nee, louter op de hoop van bestuurders met geldtekens in hun ogen in de hoop dat de maatregelen worden teruggedraaid.

8 april 2020 om 07:54

" Zeer heldere tekst en uitleg van Jorritsma en in de huidige discussie ook wel een duidelijk signaal. Voetbalclubs en de Knvb kunnen van alles willen, maar de burgemeester bepaalt, gezamenlijk met politie en justitie, of een wedstrijd doorgang vindt en onder welke voorwaarden ". Het wemelt van de duidelijke signalen. Het probleem in de voetbalwereld is alleen dat men daar in een andere realiteit leeft en liever de kop in het zand steekt dan de echte realiteit te aanvaarden. Googel maar eens op het trefwoorden " 1 5 meter economie " en/of " afschalen corona maatregelen ". Dan word je waarschijnlijk snel duidelijk dat de kans dat Messi binnenkort een contract bij Ajax ondertekent groter is dan dat het verbod op evenementen na 1 juni niet wordt verlengd. De evenementenbusiness is van nul en generlei betekenis voor de economie terwijl ze het grootste risico vormen voor besmetting. De verwachting is dat de er pas minimaal half mei over versoepeling van de maatregelen wordt besloten, terwijl de overheid letterlijk heeft uitgesproken dat we in NL daarna rekening moeten met een maandenlang durende 1,5 meter economie. Ieder weldenkend die nog niet is besmet met het voetbalvirus begrijpt dat voetbal een contactsport is, waar de regels van een 1,5 meter economie, zowel binnen als buiten de lijnen onmogelijk gehandhaafd kan worden. De kans dat het verbod op evenementen na 1 juni afgebouwd gaan worden, is daarom net zo groot als de overlevingskans van een een schipbreukeling die zich aan een haai heeft vastgeklampt om aan de verdrinkingsdood te ontkomen. Het virus gedijt nergens zo goed als in grote mensenmenigten, terwijl de noodzaak om die evenementen doorgang te laten vinden volstrekt afwezig is. In Denemarken is het verbod op evenementen al tot eind augustus verlengd en de kans dat andere landen dat voorbeeld zullen volgen zeer groot. In de voetbalwereld kan het men zich veroorloven om het denken en handelen in te richten naar de waan van de dag. De mensen die ons moeten beschermen tegen de gevolgen van het virus, hebben die weelde niet. Die zijn bovendien doodsbenauwd op herhaling van het scenario van de Spaanse Griep, waarvan de eerste uitbraak ook relatief mild verliep, maar de tweede uitbraak allesvernietigend was en wereldwijd tussen 20 en 100 miljoen slachtoffers heeft geeist. Veel meer mensen dan er in dezelfde periode het leven hebben gelaten door oorlogshandelingen tijdens de Eerste Wereldoorlog. Men acht de kans zeer reeel dat ook het Corona virus in het najaar en/of de winter opnieuw de kop opsteekt. De voetbalwereld leeft echter in een totaal andere realiteit, dat niet duidelijker kan worden bevestigd dan de uitspraak van Gudde dat " de competitie pas weer wordt hervat als het Rivm de garantie geeft dat het veilig kan ". Ieder weldenkend mens met een normale hoeveelheid realiteitsbesef snapt dat de competitie met een gerust hart kan worden afgebroken als dat daadwerkelijk het criterium zou zijn en dat Gudde een dergelijke belofte onmogelijk na kan komen. Omdat ieder weldenkend mens begrijpt dat het Rivm een dergelijke garantie niet zal en kan afgeven zolang er geen vaccin is. Terwijl dat pas over minimaal een jaar verwacht wordt.

Waarom zou je gaan samenscholen? Neem aan dat horeca ook gesloten is!

7 april 2020 om 20:21

Niet iedereen heeft een abonnement of kan dat betalen. Dan is het fijn om bij iemand te kunnen gaan kijken. Dat gaat sowieso gebeuren!

7 april 2020 om 20:23

Samenscholen kan ook zonder horeca. Bv door massaal naar het stadion gaan om de spelersbus op te wachten bij aankomst. Of bv net als bij Psg. Daar stonden ook duizenden mensen bij het stadion tijdens de wedstrijd tegen Dortmund.

7 april 2020 om 20:25

Je weet hoe mensen zijn als ze 50+ mensen bij elkaar zien zoals bij een voetbalwedstrijd (2 selecties, scheidsrechters, medische mensen etc) dan denken ze dat met paar man bij iemand kijken ook wel moet kunnen. En zit je nog met groepen bij elkaar.

7 april 2020 om 20:25

Voor zover ik weet gelden de maatregelen voor horeca op dit moment gewoon t/m 28 april. Dus als de overheid tegen die tijd besluit dat die maatregel niet hoeft te worden verlengd, dan zal de horeca niet gesloten hoeven zijn rond juni.

7 april 2020 om 20:29

Wacht, dus de horeca kan niet open in het kader van afstand houden maar er kan wel een contactsport uitgeoefend worden? Wat een wonderlijk soort van prioriteiten. Daarnaast, in Valencia en Parijs kwamen de fans gewoon massaal samen buiten het stadion en vierde (in Parijs) feest na afloop op straat.

7 april 2020 om 21:23

Ik neem aan dat als er weer evenementen als voetbalwedstrijden mogen plaatsvinden er ook weer horecagelegenheden onder voorwaarde open mogen.

8 april 2020 om 08:05

" Waarom zou je gaan samenscholen? Neem aan dat horeca ook gesloten is! ". Hoe groot acht je kans dat er wel gevoetbald mag worden, terwijl de horeca verplicht wordt om haar deuren gesloten dient te houden ? De regels gelden bovendien niet voor een huishouden, waardoor het nog meer voor de hand ligt dat de mensen de wedstrijden in grote getale in de huiselijke kring gaan bekijken. De maatregelen zijn verscherpt omdat er talrijke mensen waren die zich er niet aan stoorden, waardoor de kans dat diezelfde mensen het ook niet zullen doen als het voetbal weer zou beginnen, zeer aannemelijk is. Terwijl de overheid zelf heeft aangegeven dat er achter de voordeur niet gehandhaafd gaat worden. De zorgen van de burgemeester zijn dan ook volkomen terecht, terwijl hij het mandaat heeft om dergelijke problemen te voorkomen door evenementen te verbieden. Het ligt voor de hand dat hij van dat mandaat gebruik zal maken als zijn zorgen niet kunnen worden weg genomen. Sterker nog dat is zijn plicht als burgemeester.

Hopelijk volgen er meer burgemeesters, misschien dat die de Knvb wel tot de orde kunnen roepen. We hebben bij PSG – Dortmund en Valencia – Atalanta gezien hoe dit soort dingen werken, dan blijft er weinig over van social distincing. En als ze niet in de buurt van het stadion komen, waar de politie ze weg moet houden, dan krijg je samenscholing in de binnenstad, cafe’s en andere zaken. De Knvb praat alleen maar over uitspelen, maar over de praktische problemen (30 juni contracten, wat als een team besmet raakt, overbelasting van spelers, openbare orde) is heel weinig of slecht nagedacht. Dat je nog niet zelf de stekker eruit wil trekken, akkoord. Daar valt nog wel iets voor te begrijpen, maar wel allerlei planningen maken dat is precies het omgekeerde van ‘’we stoppen nu’’, dat is meer ‘’we gaan door en praten niet over praktische problemen’’.

Ik denk dat er helemaal niet meer gevoetbald gaat worden voor augustus. De Knvb mag blij zijn als het nieuwe seizoen op tijd begint. In Italie zal het pas op zijn vroegst in oktober gaan beginnen en in Spanje ook. Dus waar maken we ons druk over....

7 april 2020 om 20:33

In Denemarken is het ook al naar Augustus volgensmij, las daar vandaag toevallig iets over (artikel niet aangeklikt) maar dan zitten we al praktisch in het nieuwe seizoen.

7 april 2020 om 20:54

Daar mogen evenementen pas weer plaatsvinden vanaf 1 september.

8 april 2020 om 20:10

De Knvb loopt er aan voorbij dat de zgn. intelligente lockdown steeds voor weken wordt afgesproken, maar men gaat uit van zaken die nog niet gerealiseerd zijn. Om te beginnen zijn er nog steeds te weinig testen op het virus. Er wordt geroepen dat sinds maandag ook ander zorgpersoneel getest gaat worden. Dat begint nu heel langzaam te komen. Ook heeft iedereen het over een antistofffen test, maar die is nog niet op de markt. De bloedbank verzamelt wel sera, maar waarschijnlijk worden die ingevroren. Dit virus is helemaal nieuw, dus alles moet snel ontwikkeld worden. Zelfs de apps voor de telefoon zijn nog niet klaar....zonet nog het stukje van Heyman Wertheim van het Radboudziekenhuis gelezen, die verwacht zelfs nog een tweede piek. Zodoende kom ik tot de conclusie dat ik geen hervatting van de eredivisie verwacht...

Ik denk dat zelfs de competitie hervatten in de herfst niet haalbaar is. Omdat veel mensen door het mooie weer alweer denken dat de coronavirus crisis over is. Kinderen die totaal geen anderhalf meter afstand van elkaar houden als ze op straat spelen, enzovoorts. Ons kabinet heeft een stel leeghoofden. Hun beleid is veel te vrijblijvend. Keer op keer maken ze foute keuzes.

He he, eindelijk iemand met gezond verstand die aan de veiligheid en gezondheid denkt van alle burgers, ipv aan zakken vullen. Ook begrijp ik best dat mensen zeggen dat we moeten afwachten met een besluit, maar waarom? Je weet toch dat zelfs in de beste gevallen je dit soort dingen de komende maanden niet kan maken. Geef dan een keertje duidelijkheid en kap er mee.

7 april 2020 om 20:49

Precies. En zelfs in het aller aller gunstigste geval dat je zou kunnen spelen zonder publiek hoeft er maar 1 speler besmet te raken en het circus begint weer van voor af aan. Deze hele poppenkast was al vanaf dag 1 gedoemd te mislukken.

Kijk, dat zijn nog een verstandige teksten. Als de knvb alleen maar met de portemonnee kan denken en clubs in de weg zit, zijn er gelukkig ook andere mensen die verstandig willen zijn. Hoop dat meer burgemeesters volgen, deze waanzin van de knvb kan daar dan direct mee de prullenbak in.

Begin er wel een beetje klaar mee te raken, toppunt van een verrotte sport die enkel en alleen om geld draait en 0.00 om gezondheid van spelers en toeschouwers. Over de hele wereld de discussie om die bal zo snel mogelijk weer te laten rollen. Zoek het maar ff uit, kijk wel virtuele wieler en formule 1 wedstrijden. Toedels KNVB en UEFA!

Ja hier kon je op wachten. 1+1=2. Denk niet dat het bij 1 burgevader blijft. Femke zal zich ook nog wel melden

7 april 2020 om 21:01

Die is sowieso tegen alles wat naar plezier ruikt ...

7 april 2020 om 21:17

Dat ben ik voor 100% met je eens. Tante Femke is ook nooit mijn favoriet geweest, Maar evenementen van de omvang van een voetbal wedstrijd zonder publiek gaan echt nog geen doorgang vinden in juni. Kan me niet voorstellen dat er voor voetbal een uitzondering gemaakt zal gaan worden

7 april 2020 om 21:22

Zeker niet. Het zou me al verbazen als het in september als weer 'normaal' zou zijn.

7 april 2020 om 21:55

Scenario 5 van de Knvb

7 april 2020 om 22:01

Vermoedelijk komt dat vlak naar scenario 4 waarbij de Knvb probeert de competitie af te maken achter gesloten deuren op Groenland. Daarvoor moeten wel alle spelers tegen hun zin worden meegenomen en pas van het eiland af mogen indien de competitie is uitgespeeld.

7 april 2020 om 22:58

Ik hoorde dat ze niet echt moeite had met wapens thuis hebben.

7 april 2020 om 21:33

Een unieke kans voor een burgemeester van Amsterdam, het verbieden van Ajax wedstrijden en daarmee geen kritiek maar complimenten oogsten.

klinkt niet als denken in oplossingen. Zo kort meteen zon statement. Met de dag vraag ik me steeds meer af of mensen nog wel openstaan voor een lekker potje voetbal. Ik smacht ernaar, desnoods zonder publiek, zonder horeca open, als die bal maar weer gaat rollen laten we daar mee beginnen ipv probleem denken. We hebben nu al een vrij lange periode zon horeca en samenscholing. Het zou dus ook best kunnen meevallen, dat is ook een mogelijkheid... misschien even rustig laten bezinken en afwachten burgemeester?

7 april 2020 om 21:12

Echt joh? Smachten naar een wedstrijd zonder publiek. Dat is als bier drinken zonder bier. Zwemmen zonder water Sex zonder partner.

7 april 2020 om 21:22

Sex zonder partner is niks mis mee. Hou het al heel mijn leven vol. Voelt een beetje als alleen naar een voetbalwedstrijd gaan. Moet natuurlijk af en toe wel van arm wisselen om het leuk te houden.

7 april 2020 om 21:25

Misschien moet jij even nadenken. Deze burgemeester is in principe verantwoordelijk voor heel de gemeente Eindhoven. En ik kan je met zekerheid zeggen dat de volksgezondheid van een gemeente met ruim 200.000 inwoners voorrang heeft op jouw drang om een potje voetbal te kijken. Maar nee, de alwetende shota1, die niet zo'n verantwoordelijkheid draagt weet het beter dan de overheid. Komop zeg, word volwassen. Je kan echt wel een paar weken langer zonder voetbal. Of denk je dat deze burgemeester pas vandaag over alles is ingelicht? Ik denk dat de clubs momenteel veel meer met de betreffende gemeenten bespreken dan jij doorhebt. Ga alsjeblieft een boom zoeken, en bied je excuses aan aan de boom omdat je de zuurstof die de desbetreffende boom produceert verspilt.

9 april 2020 om 14:24

Beste Stravven, Je verhaal is vrij warrig, maar als ik er probeer enige duiding uit te halen, dan veronderstel ik dat je beoogd te zeggen dat de burgemeester van Eindhoven het gezondsheidsrisico beter kan inschatten dan de Rivm. In dat geval verschillen wij van mening, ik denk namelijk dat als de Rivm het veilig acht en de Knvb alsdan aangeeft de competitie uit te kunnen spelen, dat de burgemeester niet zou moeten concluderen dat het niet veilig is. Zoals ook de Knvb zegt, stel ik ook dat er pas gevoetbald kan worden als het Rivm het veilig heeft verklaard. Als dat het geval is, zou ik behoudens maatregelen als voetballen zonder publiek en / of kroegen dicht , niet weten waarom de burgemeester hier tegen is? Of komt het doordat jullie seizoen zo kleurloos is?

10 april 2020 om 01:06

Nee, wat ik zeg is dat de gemeente Eindhoven andere prioriteiten heeft dan de Knvb. Ik kan het ook begrijpen dat de gemeente Eindhoven iets langer wil wachten met spelen van wedstrijden dan de Knvb. Brabant is tot nu toe het zwaarst getroffen als ik me niet vergis, dus als ze daar iets voorzichtiger zijn dan in de rest van Nederland vind ik dat enkel logisch. Ik verwacht ook dat Brabant pas als laatste weer terug naar normaal gaat.en ons seizoen? Ik weet niet wie je bedoelt met "jullie", maar ik heb niets met heel de Eredivisie of met de stad Eindhoven, dus dat heeft hier ook helemaal niet relevant. En zelfs al had ik een voorkeur voor een club dan maakt dat in dit geval vrij weinig uit lijkt mij.punt twee: Je klaagt over mijn verhaal wat niet samenhangend is, maar dat van jou in je eerste reactie is ook niet heel logisch, en ook niet heel inhoudelijk. Al helpt het feit dat alinea's maken in een reactie niet meer kan niet echt mee.

7 april 2020 om 21:44

Dat jij naar voetbal smacht betekend nog niet dat burgemeesters, die oog hebben voor hun inwoners en het veiligheidsaspect, het mogelijk moet maken om potjes voetbal te organiseren. En dan nog wel geheel tegen de zin van lokale FC in.

9 april 2020 om 14:20

dat klopt, daar heb jij gelijk in en was mij al menig jaar bewust dat lokale overheid belast is met de veiligheid rondom de voetbalwedstrijden. Maar dat organiseren van die voetbalwedstrijden, dat doen ze niet voor het eerst, Toch?dus tot dusverre niets nieuws aan de horizon. Dan de huidige gezondsheidssituatie, volgens mij heeft de Knvb heel duidelijk gemaakt dat er pas gevoetbald wordt als de Rivm het veilig acht. Als dit naar prognose medio juni kan, en eventueel slechts nog de kroegen dicht zijn, waar ligt dan het probleem om een voetbalwedstrijd die de lokale overheid elke 2 weken organiseert, te organiseren...??

9 april 2020 om 15:14

Het klopt dat ze voetbalwedstrijden niet voor het eerst organiseren. Maar de huidige situatie is anders dan normaal. Zoals we allemaal al weten zitten we half juni nog niet op ''normaal''. Daarbij komt dat politiecapaciteit in de zomer sterk verminderd is. Om nog even te zwijgen over de zorgcapaciteit waar ze in dit geval ook rekening mee moeten houden. Dat er pas gevoetbald gaat worden als het veilig is, nou ja daar is niemand het mee oneens. Hoewel niemand precies duidelijk maakt wat ''veilig'' is. De signalen van het Rivm wijzen eigenlijk ookk allemaal precies de andere kant op van ''ín juni kunnen we weer voetballen''. Daarnaast kunnen we natuurlijk sowieso niet praten over een scenario waarbij de kroegen dicht zijn en er wel gespeeld gaat worden. Horeca heeft een hogere prioriteit dan voetbal. Een scenario waarbij de horeca dicht is omdat er afstand gehouden moet worden maar er wel tegelijk een contactsport kan worden uitgeoefend is echt zo goed als ondenkbaar.

Ik begrijp niet dat er überhaupt over dat scenario wordt nagedacht. Volgens Rutte, vandaag opnieuw benadrukt, moeten we gaan wennen aan een 1,5 -meter cultuur. Waarbij afstand houden van elkaar nog een hele lange tijd gaat duren en de maatregelen op hele langzame wijze zorgvuldig worden afgeschaafd.

Hoe wil je half juni dan weer met 22 spelers die elkaar op de huid zitten gaan voetballen? En denk daarbij ook aan al het overige personeel wat opgetuigd moet worden voor zo’n wedstrijd. Bijvoorbeeld een blessure behandeling, hoe ga je dat doen op die afstand?

Het zijn vooral de kortzichtige, opportunistische mensen die ook nog maar enige mogelijkheid zien dit seizoen af te maken. Iemand met een beetje realistische kijk op de huidige situatie weet dat zelfs de start van volgend seizoen, eind augustus/ begin september een heel groot vraagteken gaat worden. Focus je daar maar eens op met zn allen en leg je neer bij einde seizoen 2019/2020.

8 april 2020 om 00:58

Klopt jomar, het is bijna lachwekkend om te denken dat we over een maandje of 2/3 weer kunnen voetballen. Mensen moeten leren prioriteiten te stellen want dit gaat nergens over.

8 april 2020 om 05:25

Blijkbaar leeft de Knvb in zijn eigen wereld, en in die wereld telt maar een ding: Geld. Veiligheid van spelers en fans is duidelijk niet belangrijker dan geld voor de Knvb. Ik denk dat veel clubs en gemeenten de handen ineen slaan en in overleg besluiten dat er in de desbetreffende gemeente "toevallig" niet gespeeld mag worden. En met "toevallig" bedoel ik dat de desbetreffende clubs en de gemeente samen waarschijnlijk hetzelfde willen, namelijk niet meer spelen. Eindhoven laat hier zien wat ze willen, ik denk dat er in veel andere plekken door de gemeente en clubs vergelijkbaar over gedacht wordt.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren