Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

AD publiceert vernietigend artikel over jeugdopleiding Feyenoord

Laatste update:

Het Algemeen Dagblad heeft een bijzonder kritisch artikel gepubliceerd over de jeugdopleiding van Feyenoord. De krant laat jeugdspelers anoniem het woord doen over de manier van werken; ze hebben geen goed woord over voor de jeugdopleiding. “Het slaat allemaal nergens op wat wij doen”, reageert een speler. Feyenoord bracht vrijdagavond al een statement naar buiten over het toen nog te verschijnen artikel. De club neemt het de schrijver van het artikel kwalijk dat hij zich niet bij de clubleiding heeft gemeld voor een reactie.

De jeugdopleiding van Feyenoord werd tussen 2010 en 2015 uitgeroepen tot de beste van Nederland, maar inmiddels lijkt de academie in verval geraakt. De ochtendkrant wijst naar de Nederlandse jeugdteams, waarin steeds minder Feyenoord-talenten terug te vinden zijn. Richard Grootscholten, tussen april 2016 en november 2018 het hoofd van de jeugdopleiding, wordt genoemd als een van de grootste redenen waardoor het fout is gegaan met de jeugdopleiding. Grootscholten heeft Varkenoord inmiddels verlaten en Stanley Brard heeft het intussen voor het zeggen. “Binnen de jeugdopleiding staan de mensen die over de situatie willen praten nog net niet in een wachtrij opgesteld, maar ze doen hun verhaal wel vrijwel allemaal op basis van anonimiteit”, zo klinkt het. “Ik moet ook verder hier”, reageert een van de betrokkenen.

Feyenoord haalt uit naar journalist van AD voorafgaand aan publicatie

Lees hier de reactie van Feyenoord op het artikel van het Algemeen Dagblad.Lees artikel

Jaap Stam kreeg volgens de krant bij zijn aanstelling als trainer van Feyenoord te horen dat de jeugdopleiding hem ongeveer zeven potentiële spelers voor het eerste elftal zou leveren. “Maar die potentie zag Stam in de praktijk helemaal niet terug. En bij de Nederlandse jeugdelftallen blinken de Feyenoord-talenten ook bepaald niet uit, als ze überhaupt nog in actie komen”, zo schrijft de krant. In het artikel wordt gewezen naar de talenten die de jeugdopleiding inmiddels hebben verlaten voor andere clubs. Steven van der Sloot was vorig seizoen nog aanvoerder van Feyenoord Onder-17 en speelt nu voor Ajax, terwijl jeugdinternational Melayro Bogarde naar TSG Hoffenheim vertrok. Het Algemeen Dagblad deed navraag bij jeugdspelers van Feyenoord en zij doen anoniem hun verhaal.

“Gezien mijn persoonlijke toekomst in de voetballerij en bij Feyenoord”, reageert een ‘hoog aangeschreven jeugdvoetballer’, doelend op eventuele straffen. “Ik stoor mij, en met mij heel veel anderen, aan de dagelijkse gang van zaken op Varkenoord. Ik vertel dit, zodat de buitenwereld het weet en de jeugdspelers en de welwillende medewerkers bij de jeugdopleiding eindelijk vooruit kunnen.” Dirk Kuyt, trainer van Onder-19, zou volgens Willem van Hanegem met enige regelmaat een training hebben laten schieten, om zelf een wedstrijd te bezoeken of mee te doen met een duel tussen oud-voetballers. Na de column van Van Hanegem zou Kuyt geen training meer hebben geschrapt.

Een andere jeugdspeler laat weten dat hij ‘schrikt’ van de verhalen van leeftijdsgenoten die bij Ajax en PSV spelen. Vergeleken met Feyenoord zou het er daar een stuk professioneler aan toe gaan. “Die clubs speelden wij vroeger van de mat, daar is niets meer van over. Wij zijn volledig voorbijgestreefd”, aldus een talent, dat gevraagd wordt naar het vorige seizoen, waarin het Feyenoord van Kuyt twee keer won van Ajax Onder-19. “Voetballend waren zij toen al beter. Factoren als een slecht veld, veel thuispubliek en het terughalen Kökçü, Burger en Geertruida speelden een grote rol in die resultaten”, aldus de jeugdspeler.

Samenvatting: Ajax Onder-17 - Feyenoord Onder-17

Over de trainingen van Kuyt en zijn assistent Cor Adriaanse is een jeugdspeler niet te spreken. “Eigenlijk is elke training onder Kuyt en Adriaanse precies hetzelfde”, zo vertelt een talent. “Het begint met een warming-up onder leiding van looptrainer Rick Cost. Daarna doen we een pass- en trapvorm. Dan een positiespel en een partijspel als afsluiting. Dat klinkt normaal, maar als spelers voelen we dat we alleen beter worden van de warming-up. Daar zit de uitdaging en de vernieuwing, we merken daar dat we fysiek stappen maken. Soms komt er ook een bal bij, dat is de enige technische vorm die wij op de training doen. Ja, de looptrainer die ons techniek wil bijbrengen, terwijl de trainers daar dus geen inspanning aan leveren.”

Volgens de spelers gaat het bij de trainingen om ‘oefeningen uitvoeren om het uitvoeren’, zo laat dezelfde jeugdspeler weten. “Achterliggende gedachtes zitten er niet bij. Het is doen om het doen. De pass- en trapvorm wordt altijd geleid door Cor Adriaanse. Zijn vormen stammen uit de oudheid. Twee passes en de vorm is alweer voorbij. Iedereen doet alles op de automatische piloot.” Een andere jeugdspeler sluit zich aan bij de woorden van zijn ploeggenoot. “Positiespel is bij Feyenoord de bal in de ploeg houden. Op welke manier en op welk moment we druk zetten, dat heb ik nog nooit gehoord van een trainer. Partijspellen hetzelfde verhaal. Ik krijg weleens het idee dat ze een bal in het midden gooien en denken 'zoek het maar uit'. Het enige wat wij van de kant horen is dat we moeten omschakelen. En het commentaar als er iets fout gaat. Technisch en tactisch doen wij niks op trainingen. Nou, alleen voor een belangrijke wedstrijd. Dan moeten wij in formatie staan, doen alsof de bal naar een 'virtuele rechtsback' wordt gespeeld en dan in die richting lopen om die virtuele tegenstander onder druk te zetten. Het slaat allemaal nergens op wat wij doen.”

Volgens een andere jeugdspeler zijn de faciliteiten bij Feyenoord in orde, maar zijn de trainers niet goed genoeg. De 32-jarige Melvin Boel, trainer van Onder-17, wordt door een talent als positief voorbeeld genoemd. “Maar Boel wordt door de andere trainers niet serieus genomen”, zo klinkt het. Kuyt zou daarentegen op een voetstuk staan bij iedereen binnen Feyenoord. “Wat keek ik tegen die man op”, reageert een jeugdspeler. “Maar hij gaat mee in het stramien van Cor Adriaanse, waar iedereen op Varkenoord bang voor is. Allemaal oude ideeën. Terwijl ik toch denk dat Kuyt zelf trainers heeft gehad die hem op technisch en tactisch vlak beter hebben gemaakt. Als je Adriaanse iets voetbalinhoudelijks vraagt, hoor je: dat had je al lang moeten kunnen.”

Reactie Feyenoord
Feyenoord reageerde vrijdagavond al op het artikel dat zaterdag in de krant zou verschijnen. De club zegt een interview met Brard en Kuyt aan te hebben geboden, maar dat het Algemeen Dagblad daar niet op in is gegaan. Daarnaast laat de club weten kritisch te gaan kijken naar de jeugdopleiding. "Als er tussen de ruim 220 talenten op onze opleiding meerdere rondlopen die kennelijk eerder anoniem klachten in de media uiten dan dat zij dit intern melden, moeten wij ons afvragen waarom dit zo is."

"Het AD was twee maanden geleden wel degelijk aanwezig op door Feyenoord de genoemde rondleiding op Varkenoord, alleen door omstandigheden niet in de persoon van de schrijver van dit artikel. Eerdere verzoeken om Dirk Kuyt te interviewen over zijn aanpak als trainer hebben vorig seizoen nergens toe geleid", zo luidt de verklaring van de krant.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Inderdaad, zoals feyenoord gisteren al aangaf zonder wederhoor en anonieme bronnen. Is zo makkelijk scoren dan. En snap ook niet waarom ad niet in is gegaan op de uitnodiging om volgende week een interview te houden en het een week uit te stellen. Zou je artikel een stuk sterker maken. Zal overigens wel een kern van waarheid inzitten, want de huidige jeugd elftallen hebben weinig feyenoorders.

23 november 2019 om 07:32

Ik vind het juist sterk dat ze de rug recht houden en Kuyt en Adriaanse niet aan het woord laten! Er heerst blijkbaar een angstcultuur waardoor de jeugd intern geen kritiek durft te geven omdat ze mogelijk gestraft worden. Door de trainers aan het woord te laten, welke alles ongetwijfeld goed zullen praten, downplay je het verhaal van deze jeugdspelers enorm! Ze kunnen zich beter druk maken hoe deze cultuur is ontstaan en daar aan gaan werken...

23 november 2019 om 08:20

Vind ik niet. Ze interviewen spelers die feyenoord verlaten en natuurlijk negatief zijn. Noemen ook nog even dat feyenoord Sparta leegloopt. Was sterk geweest als je ook die spelers interviewt en vraagt waarom ze voor Feyenoord kiezen. Tenzij je puur de negatieve kanten wilt horen.....

23 november 2019 om 08:46

@genieterr je hebt helemaal gelijk, echter artikelen worden tegenwoordig beter/meer gelezen als het negatief is, zeker voor dit soort zaken.

23 november 2019 om 08:50

Ze kiezen voor Feyenoord omdat het een club is met aanzien, en bekend staat om de goeie jeugdopleiding, zo moeilijk lijkt me dat niet. Dat het achteraf tegenvalt kan toch? Er zijn genoeg spelers die alsnog voor Feyenoord gaan kiezen.

23 november 2019 om 09:09

@genieterr te makkelijk imo! als de jeugdopleiding bij Feyenoord zo goed is, waarom willen er dan zoveel spelers vertrekken? er is ongetwijfeld ook aan jongens als Boadu, Stengs en Wijndal getrokken die ook bij een op papier mindere club als Ajax of PSV spelen maar die spelen nu bij AZ in de basis

23 november 2019 om 09:13

@genieterr Je weet dat Sparta een samenwerkingsverband heeft met Ajax. Hoe ze de jeugd naar een hoger niveau kunnen tillen. Ik vermoed dat er een sterk afroombeleid is en voor die gastjes is het dan mooi in dezelfde stad te blijvene voetballen. Feyenoord heeft al een tijd problemen gehad jeugdelftallen te vullen. Dus weet niet of die spelers top zijn die van Sparta komen of dat het gewoon opvulling is.En op zich kan ik je nu al wel vertellen waarom ze voor Feyenoord kiezen "stadion", "sfeer", "de historie". Zul je alleen maar standaard antwoorden krijgen naar mijn mening

23 november 2019 om 09:17

Je weet dat het bij een jeugdopleiding belangrijker is om spelers beter te maken dan om veel punten te pakken?

23 november 2019 om 09:19

Dan zouden ze eerder voor Excelsior kiezen. Een Spartaan haat Feyenoord meer dan een Amsterdammer.

23 november 2019 om 09:20

@genieterr,

Ten eerste hebben ze het eerder wel gevraagd en toen hoefde het niet. Dat zal er vast iets mee te maken hebben. En ten tweede, je moet toch echt je vraagtekens zetten bij Sparta leeglopen. Ajax heeft namelijk het samenwerkingsverband en de eerste optie. Dan wordt de vraag heel snel bied Feyenoord meer of zijn het de minder grote talenten. Indien het dat laatste is, dan is dat een teken aan de wand.......

23 november 2019 om 09:25

@messibarca: Jij begrijpt dus werkelijk waar niet waar het bij het opleiden van jeugd omgaat! Daarnaast weet jij dus alles van datgene wat zich binnen die opleiding afspeelt? Jij weet het dus beter dan het product (spelers) zelf? Nou, dat vind ik heel knap. Schrijf jij dan eens een inhoudelijk stuk met de nodige feiten die het stuk in het AD en laatst in het NRC weerlegt. Ik zie het graag tegemoet.

23 november 2019 om 09:48

" Feyenoord U19 staat 4 puntjes onder Ajax ". Scorebordjournalistiek. Een heel groot deel van de basisspelers van dat team heeft op het wk 017 gespeeld en was dus niet beschikbaar. En spelers als Gravenbergh, Brobbey en Timber zijn al doorgeschoven naar het Jong team ondanks dat het feitelijk nog B junioren zijn. De vergelijking met Ajax gaat dan ook in geen enkel opzicht op. Het zegt al genoeg dat je de stand op de ranglijst gebruikt om je punt te maken. Bij Ajax is die van secundair belang en gaat het puur om de ontwikkeling. Daarom spelen er zoveel 16 en 17 jarigen in een veel hoger elftal. En dat bedoelt het AD waarschijnlijk ook met het uitblijven van vernieuwing. Het zegt ook veel dat er geen individueel ontwikkelplan is voor de spelers en die uitsluitend in groepsverband trainen. Ik vroeg me al af hoe het mogelijk was dat er spelers vanuit de Feyenoordopleiding naar die van Ajax overstapten, iets dat tot voor een paar jaar geleden nog volstrekt ondenkbaar was. Nu is me duidelijk geworden waarom en ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat het zo droevig gesteld zou zijn met de opleiding van Feyenoord, terwijl de club jarenlang ervaring heeft als opleidingsclub. Eerlijk gezegd ben ik behoorlijk geschokt.

23 november 2019 om 10:02

@messibarca., als je sec de uitslagen en standen op voetbal.nl checkt zonder je in te lezen zou je tot die conclusie kunnen komen. Echter schuift Ajax struktureel spelers door, die zijn over het algemeen 1-2 jaar jonger dan hun tegenstanders, en daarnaast zat praktisch het hele Onder 19 elftal in Brazilie voor het WK onder 17 de afgelopen maand, dus dat heeft alle teams in de bovenbouw van de opleiding verzwakt, want er moest extra doorgeschoven worden. Wat ik ermee wil zeggen is dat het draait om de ontwikkeling van het individu(dat is ook waar anonieme jeugdspelers en vertrokken jeugdspelerskritiek op hebben), niet om kampioen te worden in de jeugd; wat Ajaxjeugdteams overigens "per ongeluk" automatisch toch overkomt, maar dat is niet de insteek van opleiden. Maar ga vooral door met verontwaardigd spelen, daar help je de talenten op Varkenoord enorm mee!

23 november 2019 om 10:28

"je kan jeugdspelers individueel ontwikkelen totdat je een ons weegt..uiteindelijk zijn ze afhankelijk van wat Feyenoord 1 ze aan kwaliteit te bieden heeft. " Dat is helemaal niet waar, als je beter bent dan de oude garde speel je je vanzelf in het eerste elftal. Het eerste zal in het hypotetische geval dat er alleen eigenjeugd doorstroomt naar het eerste geen prijzen pakken, maar de talentvolle spelers zullen juist in de Eredivisie sneller en sterker moeten worden, zowel fysiek als mentaal. Je ziet dat prima terug aan de belofteteams in de Kkd, die inmiddels het niveau prima aankunnen, terwijl ze in de beginjaren na een uur spelen overlopen werden.

23 november 2019 om 10:53

Haha rectificeren? Wat wil je rectificeren, de meningen en ervaringen van mensen? Het hoeven geen feiten te zijn wat hier geschreven wordt, maar blijkbaar zijn er best een aantal mensen die het zo ervaren.

23 november 2019 om 11:23

Wil jij de Feyenoordselectie van 2010-2011 even bekijken. Daar was de jeugd de redding van een financieel naar de klote Feyenoord. Feyenoord had deze lichting perfect klaargestoomd en moesten het de seizoenen daarna doen. De Vrij, Indi en co waren de redding van Feyenoord. Dus je kan wel degelijk goed opleiden, want wat goed is, komt er echt wel. Kijk nu naar een Chelsea, die doen verdomd weinig met jeugd, maar zie nu eens. Als het nodig is, staan ze er!

23 november 2019 om 11:53

Feyenoord greep destijds naar de jeugd, omdat er geen geld was. Oftewel nu net als bij Chelsea; uit nood! Dus het is wel degelijk met elkaar te vergelijken. Feyenoord haalde daarvoor net als Chelsea een karrenvracht aan spelers binnen. Deed Feyenoord ook na het behaalde kampioen en zie wat het ze heeft gebracht: helemaal niets!

23 november 2019 om 11:57

@4fredondo. Dat valt ook wel mee hoor. Ken genoeg Spartanen die niks tegen Feyenoord hebben.

23 november 2019 om 12:55

@messibarca, Quote: -Feyenoord U19 staat 4 puntjes onder Ajax.- Zo lust ik er nog wel een paar. Feyenoord U19 staat gewoon tussen de degradatiekandidaten en heeft na acht wedstrijden al tien punten minder dan koploper FC Groningen. Dat Ajax U19 ook niet heel hoog staat klopt dan weer wel.

23 november 2019 om 07:40

@genieterr: op zich eens, maar ze quoten wel een hoop eigen jeugdspelers (anoniem). Of het waar is, is een tweede. Maar als er meerdere jeugdspelers zo voelen, klopt er sowieso iets niet. Resultaten spreken ook voor zich. Daar kan je best een hoop info uit halen. Om dan een week te wachten en een goed weer show aanhoren van Kuyt, zou ik als ik het AD was ook niet doen. Hoor van mijn Feyenoord-vrienden uberhaupt weinig positieve verhalen over hem op varkenoord.

23 november 2019 om 08:16

Anonieme bronnen blijft altijd gevaarlijk, want de kans is groot dat alleen teleurgestelde spelers gequoot worden. Daarnaast is het niet toepassen van wederhoor zeer kwalijk! Zeker als de deuren wagenwijd opgezet worden door Feijenoord. Of het dan een goed nieuws show wordt, hangt van de vragen en kwaliteiten van de betreffende journalist af. Het AD schiet hierin tekort en zet zichzelf op deze manier neer als sensatie krant. Het is wel helemaal van deze tijd waarin je als journalist afgerekend wordt op clicks en dus geen tijd neemt om wederhoor toe te passen

23 november 2019 om 08:39

Wederhoor is toch niet verplicht? En in het geval van Kuijt acht ik de kans groot dat het geen toegevoegde waarde zou hebben, zijn geklets is vaak flink voorspelbaar. Op deze manier wordt Feyenoord in ieder geval zelf uitgedaagd om met een reactie te komen, prima.

23 november 2019 om 09:03

Nee niet verplicht, maar het maakt een artikel kwaliteit beter. Als ik jou vertel dat een anonieme bron mij heeft verteld dat jij een dief bent, neem je mij toch ook niet serieus?

23 november 2019 om 09:27

Vind ik niet. Want als jij die dief zelf vraagt of hij een dief is zal hij altijd nee zeggen. Zelfde dus om een slechte trainer te vragen waarom hij slecht traint.

23 november 2019 om 09:30

@Adthee: ik begreep dat de journalist in een eerder stadium wel heeft gevraagd om de mening van Brard en Kuyt, maar ze toen niet wilden meewerken. Als je dan later lucht krijgt dat het een vernietigend stuk wordt, en eist dat publicatie een week wordt uitgesteld maar je wel de goed weer show kan spelen (plus eerder als club naarvuiten komt), maakt het echt ook niet chique van Feyenoord hoor.

23 november 2019 om 09:55

@genieterr: Je weet dat de krant die spelers door ze anoniem te noemen ze moet beschermen anders hebben ze geen toekomst bij Feyenoord.en als iemand wat gestolen zou hebben en dat is bewezen heb je toch gewoon een strafblad en is een VoG krijgen onmogelijk.ik vind het vooral raar dat je een topsporter in wording die zij teleurstelling wat opleidingsniveau wil aankaarten vergelijkt met een wetsovertreder.

23 november 2019 om 10:08

Als jij anonieme bronnen niet serieus neemt, dan luister je toch naar Steven van der Sloot of andere jeugdspelers die uit eigen beweging van Varkenoord zijn vertrokken?

23 november 2019 om 11:00

Ik niet, maar als ik iets van jou geleend heb en nooit terug gebracht, kun jij dat ervaren hebben als stelen. Het gaat om de ervaring van mensen en dan vind ik persoonlijk wederhoor niet zo boeiend. In bijv het geval van Cruyff en de beruchte 1mln vind ik het een heel ander verhaal.

23 november 2019 om 07:46

Ja, het alternatief was op de uitnodiging van Feyenoord ingaan en dan lekker op het trainingscomplex de voorgekauwde antwoorden noteren. Dan kan Feyenoord namelijk precies zien wie er gesproken hebben en komen deze reacties echt niet naar buiten. Anonieme bronnen is niet per definitie slecht. In dit geval is het een onderbouwing van signalen die we al een tijdje krijgen over de jeugdopleiding van Feyenoord.

23 november 2019 om 08:13

Het verhaal aanhoren kan altijd. Maar vind de reactie van Feyenoord overigens wel keurig. De situatie is vrij ernstig. Al vind ik het altijd moeilijk te geloven met anonieme bronnen. Maar goed, die spelers uit de jeugdopleiding snap ik wel, in het openbaar je trainers afvallen levert alleen maar problemen op. Benieuwd naar de reactie van onder andere Kuyt.

23 november 2019 om 08:43

Grappige is dat ik niet zo lang geleden een jeugdspeler en zijn vader heb gesproken die ook aangaven dat de jeugdopleiding van Feyenoord een puinhoop was en dat ze daarom naar een andere club zijn gegaan.

23 november 2019 om 10:21

Ik kom zelf vrijwel nooit bij Feyenoord op het jeugdcomplex maar vorig seizoen/deze zomer zijn 5(!) spelers naar Ajax/PSV vertrokken waarvan er 3 negatief waren over de opleiding. Vd Sloot was meest uitgesproken ervan en die was nota bene aanvoerder van de o17 en vertrok voor de bekerfinale al. Een van die andere spelers was aan het klagen over het niet kunnen aandragen van individuele (technische) trainingen als daar om gevraagd werd en te grote focus op groep ipv individu. Er zijn hier leden die veel meer tijd door brengen bij Feyenoord dan ik of zelfs een kind in opleiding daar hebben die nog veel meer pijnpunten kunnen noemen maar openlijk de opleiding afvallen is geen optie. In potentie een van de beste opleidingen van Europa kijkende naar talentenpoule/regio en aanzien van de Feyenoord academy maar laatste jaren heb ik ook het idee (mening!) dat het minder gaat als paar jaar geleden toen ik voor het eerst daar kwam.

23 november 2019 om 08:32

Wederhoor is toch ook helemaal niet nodig. Er wordt nu een stuk geschreven op basis van ervaringen van medewerkers en spelers. Los van of dit feiten zijn, is dit blijkbaar wel zoals zij het op dit moment ervaren. En blijkbaar heerst er ook een cultuur waarin mensen in het openbaar bang zijn hun mond open te doen, das nog veel erger. Blijkbaar is die Cor ook zo'n autoritair persoon waartegen jeugd niet in durft te gaan. En vragen stellen waarbij je zo'n bot antwoord terug krijgt. Kan een incident zijn, maar dit typeert vaak wel een bepaalde persoonlijkheid

23 november 2019 om 09:52

Ik zou je aanraden om het origineel te lezen, want de kritiek van Feyenoord op de schrijver Mikos Goula wordt ook besproken en weerlegd. Ondermeer Kuyt heeft interviewverzoeken van Gouka meermaals afgewimpeld. Ik denk ook niet dat het nodig is om een Feyenoordvolger die zijn werk al jaren doet uit te leggen hoe hij zijn werk moet doen. Ik snap ook niet wat de noodzaak is om naar de staf te luisteren, terwijl de talenten heel helder aangeven wat er fout gaat. Hoe dan ook, ga naar het ad en ga lezen, al is het maar omdat de redactie van VZ niet kan samenvatten en een onsamenhangend verhaal plaatst dat ongeveer net zo lang is als het origineel.

Ik schrik van deze artikel. Ik denk oprecht dat het niet goed gaat met mijn cluppie op meerdere vlakken nu. Hoe is het zo ver gekomen en waarom hebben ze zulke wanorde toegelaten vraag ik me dan af. Wat een leuke manier om je weekend mee te beginnen.

23 november 2019 om 08:02

Moet toch niet echt als een grote verrassing komen? Dit is al tijden zo, van Geel heeft en had niks met de jeugd en dat openbaart zich. Iedereen die weleens op Varkenoord komt 'weet' dit.

23 november 2019 om 08:05

Je hebt wel gelijk het hoort niet als een grote verrassing te komen, maar het is alsnog best pijnlijk. Van Geel heeft idd de jeugd zwaar verwaarloosd, deels door zijn mismanagement is het zo chaotisch nu bij Feyenoord.

23 november 2019 om 08:09

FR_JC. Hoe kijk jij nu naar het statement van Feyenoord?

23 november 2019 om 08:17

Sta plaats; identiek als gisteravond. Ik vind dat de journalist nog sterker en daarmee nog harder had uit kunnen halen als hij wel wederhoor had uit gevoerd. Het statement van Feyenoord is en was al zwak maar dat was mijn insteek niet.

23 november 2019 om 11:21

@FR_JC Jammer dat v Geel zo koppig was. Door al die keren weigeren heeft hij echt grote schade veroorzaakt. Ik las een stuk over de jeugd van AZ. Max Huiberts is lyrisch over de KKD. Er breekt nu veel jeugd door. Noemde de maandagavond campingelftal een gedrocht. Dus gewoon bizar dat v Geel op het einde met een onzin voorstel kwam om terug te keren naar dat gedrrocht. Jammer ik vind qua uitstraling, achterban, geschiedenis, media aandacht dat een Jong Feyenoord meer te bieden heeft dan een Jong Utrecht. Trouwens behalve bij AZ, zijn ze bij PSV en Ajax natuurlijk ook lyrisch over de stappen die jeugd zetten in de KKD. Ongelooflijk dat v Geel niet kan toegeven dat hij een blunder gemaakt heeft. Te veel focus op transfers dan investeren in de toekomst

23 november 2019 om 13:12

Weet je wat in deze ook belangrijk is? De aanwezigheid van Eenhoorn en zijn ervaring met de Amerikaanse topsportbeleving en de wijze waarop clubs worden geleid. Bij AZ is er een duidelijke visie en die heeft ze gebracht waar ze nu staan. Feyenoord doet het anders en ze staan waar ze staan met de organisatie. Ze hebben gewoon verkeerd gegokt en zitten nu flink op de blaren. Nu met Arnesen als TD ga je niet van het kopen afstappen ben ik bang.

23 november 2019 om 13:25

Mrkrilin; Dat hij op den duur koppig was moet ik met je eens zijn, echter toen we in eerste instantie in konden stappen had Feyenoord het geld er gewoon niet voor. Alle smoesjes erna worden hem dan ook zeer kwalijk genomen, dit is zowel intern als extern als onder de supporters. We stonden jaren lang bekent om de goede opleiding, helaas is dat allemaal verdwenen als rook in de lucht... AZ doet het geweldig, niks dan lof als je ziet hoe dat door Huiberts is opgezet en hoe zijn visie en beleid bepalend is. Wij Feyenoorders kunnen enkel hopen dat de tijden gaan veranderen.

23 november 2019 om 13:29

Ryanbabel; We gaan voorlopig ook niet van het kopen afstappen, dat heeft dan weer weinig van doen met Arnesen. De jeugd die daadwerkelijk doorbreekt is mondjesmaat ook al zijn er enkele goede talenten die tegen de deur kloppen. Ik ben best jaloers op AZ wat betreft beleid en visie, daarbij moet ik wel zeggen dat we afwachten hoe het beleid en de visie er bij ons nu uit gaat zien nu de AD en TD binnen zijn gekomen. (Al heb ik goede hoop dat Arnesen snel een stempel zal gaan drukken)

23 november 2019 om 11:49

Het gaat al jaren niet goed met onze club. Een landstitel en een aantal bekers verbloemden dit. Feyenoord is al jaren ziek, tot op het bot. De jeugd is maar een klein gedeelte, maar als je naar bijv. de scouting kijkt, is het ronduit triest bij Feyenoord. Er moet een bezem gehaald worden door de hele club.

23 november 2019 om 12:00

Er moet vooral ook een bezem door de mentaliteit en cultuur die er heerst. Trainers met vernieuwende methoden denken wel twee keer na voordat ze bij Feyenoord aan de slag gaan. Adriaanse en Brard staan alles in de weg. Kuijt is van hetzelfde laken een pak.

Dit stond een tijd geleden ook al in het NRC. De oude mannen willen niet veranderen en houden alles tegen. Hoofd van de jeugdopleiding Grootscholten vertrok hierom ook terwijl die schijnbaar toch wel goed bezig was. Hij stelde data analisten aan en voerde andere nieuwe methoden in. Hij kreeg de oude garde van Feyenoord alleen niet mee, die doen het wel op de eigen manier zoals ze het altijd gedaan hebben. Er moet altijd doorontwikkeld worden en daar moet iedereen gewoon aan mee doen.

23 november 2019 om 10:14

Ja dat stuk gaf inderdaad al weg hoe het gesteld is met de opleiding. Tenenkrommend hoe de oude garde daar alles bepaalt.

Ik vraag me sterk af of Kuyt trainers gehad heeft die hem op technisch vlak beter hebben gemaakt, maar ze hebben het vast geprobeerd. Van al die goede trainers, moet hij toch iets opgestoken hebben.

Ik schrik hier niet van. Ik loop zelf al jaren rond op varkenoord en het verval is erg groot. Als er gespeeld word slaat het echt nergens op. Bijna bij geen enkel team kijk je naar goed voetbal. Droevig.

23 november 2019 om 07:59

Ook ik kom er met regelmaat en heb het verval een tijd terug geconstateerd. Zo ook ken ik 2 jochies vrij goed omdat hun vaders maten van me zijn en vertelden me dit al meermaals. Daarnaast ben ik fan van Dirk als speler maar kan zich beter op een ander vlak in het voetbal oriënteren want het is simpelweg geen trainer.

23 november 2019 om 10:26

Goed voetbal is relatief natuurlijk maar imo slaat grootste verval toe als spelers 16/17 zijn en naar de A/o19 moeten. Geregeld zijn er leuke team in middenbouw te zien maar transitie naar bovenbouw gaat vaak matig heb ik idee. Grappig aangezien de o17 uitzondering daarop is aangezien dat bijna jaarlijks een ploeg is die voor kampioenschap speelt om jaar erna af te zakken (qua voetbal vooral, resultaten zijn te veranderlijk in de jeugd om aan vast te houden)

Een goed artikel want als je naar de vertegenwoordigende teams bekijkt is er weinig top talent. Buiten Kokcu is er ook weinig. Ik heb dat hier al vaak aangegeven. Maar de supporters willen dat niet zien. De talenten in Feyenoord 1 zie ik niet tot topspelers zich ontwikkelen. En de laatste stap kunnen ze niet zetten omdat jong niet meedoet in de KKD. Onbegrijpelijk dat er bezuinigd is op de levensader van de club. Het vele geld dat er wel was vooral na het behalen van het kampioenschap twee jaar geleden is opgemaakt aan spelers voor het eerste en voor het maken van plannen voor de nieuwe Kuip. In totaal 25 miljoen is naar die plannen gegaan. Dit duurt nog wel even voordat dit weer opgelost is. Dat kan wel kijk naar AZ en PSV A, maar dan zal er een hoop moeten veranderen. En geld is er niet meer. Dat zit in de plannen voor de nieuwe Kuip.

23 november 2019 om 08:34

Ook Kokcu is geen toptalent. Dat is nu inmiddels wel te merken.

23 november 2019 om 09:04

@woutersl Ik ben het met je eens. wat wij hebben lopen is idd een pak minder dan spelers als Stengs, Boadu, Wijndal, Ihatarren, Dest en Mazraoui. daar zal idd het ontbreken van Jong Feyenoord in de KKD ook deels mee te maken hebben. als je daar dan ook nog het matige aankoopbeleid naast leg zie je dat Feyenoord gewoon een groot probleem heeft. geen goede scouting, geen goede jeugdopleiding. wat blijft er dan nog over?

23 november 2019 om 11:27

@Japie_Krekel een Arnsen is wel in staat om een professionele scouting op te zetten. Alleen denk ik zijn focus is te veel gericht op jeugd kopen, ontwikkelen en verkopen. Dat is natuurlijk heel goed, alleen zoals je bij Ajax ziet, je hebt ook goede ervaren spelers nodig. Een Arnsen zou bij Ajax dus nooit zoveel geld trekken voor aankopen als Blind en Tadic. Dat gaat tegen zijn visie in. Maar laten we hopen dat hij goede talenten kan halen en vervolgens met grote winsten verkopen. Een sterke en gezonde Feyenoord is belangrijk voor de compitiie.

23 november 2019 om 11:53

De supporters zien dat echt wel hoor. Tuurlijk is er een groep wat dit niet ziet, maar wat ik meemaak met de "jongere garde", supporters 16-30 jaar, die zien echt dat het flut is qua toptalent.

23 november 2019 om 12:01

Welke supporters willen dat niet zien? Als ik ergens zelfkritiek lees de laatste jaren is het wel bij het Legioen.

Het verbaast maar niks dat Kuijt geen geweldige trainer blijkt te zijn. Het was een zeer goeie voetballer, maar hij moest het natuurlijk vooral van zijn werklust en doorzettingsvermogen hebben. Daar is niks mis mee, maar ik weet niet of dat de eigenschappen zijn die je in een trainer zoekt. Je wilt toch een trainer die jongens tactisch en technisch iets bij brengt. Dat zie ik Kuijt niet doen.

23 november 2019 om 09:00

Kuijt doet ook geen moeite om zichzelf te ontwikkelen als betere trainer. Hij heeft alleen yes men om zich heen

23 november 2019 om 09:06

Aan de andere kant zijn er ook legio voorbeelden van trainers die wereldspelers waren, technisch fantastisch onderlegd, om daarna als trainer ook niks klaar te spelen op het gebied van tactiek en techniek. Neem een Maradona, Kluivert, Seedorf, van Basten, etc. Wat dat betreft had ik wel iets meer van Kuijt verwacht. Juist hij weet als geen ander dat je hard moet werken in je carriere om ver te komen. Dat wil je dan toch ook terugzien bij je spelers en eventueel trainingen?

23 november 2019 om 13:21

Mag ik in deze even in de bres springen voor Patrick Kluivert. Dit is wel degelijk een prima trainer. Veel gasten lopen met hem weg. Waar het als trainer omgaat is dat je je ervaring en kennis kan overbrengen. Een Co Adriaanse, Louis van Gaal, Foppe de Haan waren geen wereldspeler, maar didactisch zeer goed onderlegd. Tegenwoordig wordt dat laatste als minder belangrijk beschouwd. Het gaat er meer om of je in de media goed overkomt en of je een goede voetballer bent geweest. Ten Hag lachen we uit vanwege zijn stem, maar we kijken niet goed hoe hij een team daadwerkelijk beter maakt. Over Kuyt kan ik weinig zeggen, maar als je vaak afwezig bent, dan moet je je gaan afvragen of dit wel is wat je echt wilt.

De beste jeugdopleiding op dit moment is geloof ik die van AZ. Als je ziet hoe die presteren in de jeugdcompetities, dat is echt indrukwekkend. Feyenoord is inderdaad ver afgezakt en natuurlijk zal het management het niet eens zijn met dit artikel, want de oude garde hoopt gewoon met het oude garen door te spinnen. Ik denk ook niet dat een interview met Feyenoord veel aan dit artikel zou hebben toegevoegd, behalve misschien het versterken van het feit dat het droevig gesteld is met Feyenoord. De resultaten van alle elftallen laten te wensen over en er zal veel moeten gebeuren om Feyenoord weer te brengen naar waar het zijn moet. Ik denk dat Feyenoord z'n eigen fluwelen revolutie nodig heeft.

23 november 2019 om 10:02

Bij Ajax hebben ze lang geleden al gezegd dat resultaten van jeugd
elftallen niet belangrijk zijn. Wees eerlijk, wat heb je daar ook aan. Helemaal niks. Het individu staat voorop. Kijk eens naar het Oranje onder 17 wat net terug is van hun WK bijvoorbeeld. Kijk eens hoeveel Feyenoorders daar in meespelen. Dat zegt genoeg.

23 november 2019 om 10:25

@messibarca, om te beginnen is er inderdaad veel kritiek op Heitinga, vooral op de speelwijze in de yl. Daarnaast is Ajax inderdaad afgestapt van het heilig verklaren van resultaten in de jeugd, onder andere omdat spelers een individueel ontwikkelplan krijgen wat leidend is. Door die plannen worden spelers eerder naar hogere eftallen geplaatst en spelen dus niet de beste spelers in dat elftal, want die spelen in een hoger elftal. Voor de resultaten van de o19 is trouwens nog het excuus dat ze 8 basis spelers een maand miste. Het gaat niet zo zeer om de resultaten van de jeugd teams, het gaat erom dat de jeugd niet in het eerste komt, en welke reden je daar ook voor aandraagt, voor Feyenoord is dit blijkbaar een kwalijke zaak.

23 november 2019 om 11:29

@ajaxchamps hoeveel feyenoorders waren mee naar het WK U17?

23 november 2019 om 11:35

@MrKrillin, Troost en Bannis, 2 dus. Wel paar oud-Feyenoorders als Vd Sloot, Bogarde en Maatsen.

Dit hele artikel verbaasd me niet, de kwaliteit op varkenoord is de laatste jaren echt wel flink gedaald. Het hele verhaal past ook wel een beetje bij feyenoord. Vast blijven houden aan oude sentimenten om uiteindelijk te laat tot de conclusie komen dat het anders moet.

23 november 2019 om 10:33

Precies!! Echt typisch Feyenoord.. Hard werken om iets te bereiken is er helemaal uit op het moment.. BAH!!

Dit soort artikelen neem ik met een korreltje zout. Je hoort alleen maar anonieme bronnen en dat ze niet eens de moeite hebben genomen om het zelf wat dieper te onderzoeken.

Als je de spelers gaat interviewen die het in Ajax 1 niet hebben gered/ of hebben gehaald, krijg je alleen maar slechte / negatieve reacties natuurlijk

23 november 2019 om 10:33

Normaal zou ik het met je eens zijn maar kijkende naar artikel van NRC (toch een kwaliteitskrant) eerder dit jaar, uitspraken van jeugdspelers die wel oké waren om bij naar genoemd te worden, Van Hanegem over Kuyt en reacties kan je wel concluderen dat bij deze rook ook vuur zit.

Wat ik sowieso nooit begrijp is dat oud-spelers mogen starten bij de oudste jeugd. Ongelofelijk vind ik dat! Zoek maar trainers die echt gemaakt zijn voor het opleiden, laat een Kuyt meelopen maar niet meer dan dat. Doe dat eerst 3/4 jaar en kijk dan of hij geschikt is. Kijk maar een hoffenheim of Leipzig, die leiden eerst trainers op.. vaak niet eens de beste voeyballers.. en daarna gaan ze door!
Ik zie dit binnen Tennis ook, ga voor trainers met passie en die zich echt interesseren in het opleiden van spelers!!!
Dat er kritiek naar buiten komt waar ze binnne Feyenoord nog niets van wisten is nog erger, je moet jezelf kwetsbaar op durven stellen en vragen wat er beter kan. Dan had je nu kunnen zeggen, de kritiek is terecht, we zijn er hard mee bezig om dit op te lossen en te verbeteren net zoals de spelers zich ook moeten verbeteren..
Bizar dit!! Maar niet onverwacht, je ziet jet vaker.. beste opleidingsprijs krijgen en dan niks meer doen... dat je iets goed hebt gedaan komt door hard werken en dan moet je niet als je het hebt bereikt ineens niet meer hard werken!!
Wat baal ik hier van zeg

Doet me gewoon pijn om te lezen. Pijnlijk is het voor mij als Feyenoorder om je club op zoveel vlakken zo stuurloos te werk te zien gaan. Flikker al die dinosauriërs eruit en begin opnieuw.

WoW wat wordt die Kuyt afgemaakt zeg. Het is heel geloofwaardig wat naar buiten komt. Dit zijn verhalen die ik zelf ook heb gehoord van ingewijden.

De verbazing van Feyenoord over de afwijzing van een interview met Brard en vooral Kuyt is vooral verbluffend. Alsof je dan deze inzichten had gekregen. Alsof Brard gaat zeggen dat Cor Adriaanse er inderdaad niets meer van bakt en alsof Kuyt gaat vertellen dat zijn pupillen inderdaad geen meter opschieten met zijn aanpak. Dat wordt dan toch een pr-verhaaltje waar AD toch totaal niets aan heeft? Ik vind het echt een puik stukje werk dat de krant juist kiest voor alternatieve ingangen om wel een juist beeld naar boven te halen. Het is veelzeggend als talenten hun club en trainers op zo'n bijna verslagen wijze bekritiseren en het zegt ook een hoop over de verstikkende sfeer dat ze dat anoniem doen. Overigens moet ik wel zeggen dat ik de reactie van Feyenoord kan waarderen. Waar ze gisteren nog verklaarden zich niet te herkennen in het beeld, is men nu toch bereid de onvrede onder de talenten serieus te nemen. Als ze dat menen ben ik bang dat Cor Adriaanse zich met kerst af zal vragen wat hij volgend jaar eens zal gaan doen...

Dat het een zooitje is dat was toch bekend . Daarom is Brard toch ook teruggehaald. Dat de trainingen van Cor Adriaanse zo slecht zouden zijn , verbaasd me. Stond dacht ik toch altijd we goed aangeschreven ...maar wellicht is hij ouderwets geworden. Kuyt als trainer zie ik gewoon ook niet echt voor me. Het lijkt me niet bepaaldeen tactisch en technisch meesterbrein. Bovendien heb ik het idee dat hij na al die jaren eens wat meer van het leven wikt genieten , hetgeen logisch is. Laat hem eerst wat assistent zijn bij een lager team . Wat cursussen volgen . Lekker op de achtergrond eventjes een jaar of 2.

Dit hele verhaal in het AD is al tijden bekend. Wat dan niet expliciet vermeld wordt nmi is het feit dat meer dan de helft van de jeugdtrainers van Feyenoord daar rondlopen zonder papieren die een zichzelf respecterende BVO als minimun eis stelt. Feyenoord is in de opleiding een clubje van beunhazen geworden en is door Ajax, PSV en AZ nu definitief op achterstand gezet.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren