Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Ajax in de maag met ramadan: ‘Het zou totaal onverantwoord zijn’

Laatste update:

Ajax kan in de komende weken liefst drie prijzen in de wacht slepen: de TOTO KNVB Beker, de landstitel en de Champions League. Mei en juni zijn echter ook de maanden van de ramadan, de vastenmaand voor moslims die tussen 5 mei en 4 juni van zonsopgang tot zonsondergang niet mogen eten en drinken. Ajax legt de beslissing over de manier waarop zij de ramadan houden in handen van Hakim Ziyech, Noussair Mazraoui en Zakaria Labyad zelf.

“Wij laten spelers vrij in de wijze waarop zij met hun geloof omgaan, dus ook met betrekking tot de ramadan. Als een speler wil vasten tijdens deze periode, dan zal hij daar met de trainer en de medische staf goede afspraken over maken”, laat een woordvoerder van de Amsterdamse club vrijdag in De Telegraaf weten. Inspanningsfysioloog Raymond Verheijen hoopt dat het drietal van de, door de islam geboden, mogelijkheid gebruikmaakt soepel met de ramadan om te gaan. Het lichaam wordt immers ontregeld en de bloedsuikerspiegel is lager, waardoor de handelingssnelheid omlaaggaat.

De kans op blessures neemt eveneens toe. “Als het signaal door je ruggenmerg langzamer gaat, dan kunnen de spieren te laat samenspannen en een speler bij een landing op één been zijn kruisbanden scheuren”, verzekert Verheijen in het dagblad. “Hetzelfde geldt bij het wegdraaien.” Hoe langer de ramadan bezig is, hoe groter het effect wordt.

Enkele uren na de bekerfinale op zondag start de ramadan en woensdag is het weerzien met Tottenham Hotspur in de Champions League. “Het zou totaal onverantwoord zijn je aan de ramadan te houden in deze fase van het seizoen”, benadrukt Verheijen, die aangeeft dat voor veel sporters wegens specifieke omstandigheden uitzondering is gemaakt. “Zij kunnen de ramadan later inhalen en daar rust binnen het geloof helemaal geen taboe op.”

“Het is algemeen geaccepteerd. En ik denk dat niemand ervan hoeft te worden overtuigd dat de situatie waarin Ajax nu verkeert onder het kopje ’uitzonderlijk’ valt.” De inspanningsfysioloog zou als hij trainer zou zijn, de voorkeur hebben de ramadan in zijn geheel uit te stellen. “De zon gaat woensdag om 21.18 uur onder en de wedstrijd begint om 21.00 uur. Spelen zonder eten kan niet. Stel je voor dat het 0-1 staat na negentig minuten. Dan moeten ze nog een verlenging spelen ook. Ik verwacht dat de spelers zelf kunnen bedenken dat dit onmogelijk is.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

De titel is ook weer verkeerd niet ajax, maar eerder dhr. Verheijenzit er mee in zijn maag.

En Ajax heeft hier allang met deze over gesproken. En hun schema's erop aangepast.

3 mei 2019 om 08:34

Dank je, ik was al aan het zoeken waar ajax er iets over zei in dit stuk.. maar hij heeft natuurlijk al een tijdje niets te zeuren gehad over oranje of ajax qua fitheid etc, dus mooi momentje voor hem om weer even de spots te pakken.

3 mei 2019 om 08:43

Omdat beide hun trainingen inschalen volgends schema’s van Verheijen. Hij zal niet zijn eigen product aanvallen. Ik ben het verder wel met hem eens, in deze. Maar zeuren kan hij indd als de beste

3 mei 2019 om 08:54

Wie mag Niet vasten en moet het inhalen later in het jaar: Vrouwen die menstrueren, vrouwen in de eerste 40 dagen na bevalling, bejaarden die niet kunnen vasten, kinderen die de pubertijd nog niet hebben bereikt, zijn ook vrijgesteld van het vasten.

Wie mag zelf kiezen om wel/niet te vasten en moet het ook inhalen later in t jaar: vrouwen die borstvoeding geven, mensen die ziek (tijdelijke ziekte) zijn, mensen die op reis zijn.

Wie hoeft niet te vasten en ook Niet in te halen: mensen met een chronische aandoening waardoor ze moeten eten en drinken. Deze mensen moeten voor iedere vastendag die ze missen een arme persoon voeden. Dus 30 dagen x ongeveer €6 = €180.

De zon gaat rond 21.15 onder aanstaande woensdag dus kan Ziyech snel langs de zijkant een Aatje en een banaan krijgen. Moet lukken!

3 mei 2019 om 09:18

@Warabe: dit dus. Wie MOET en wie MAG. Volgens mij mag nog altijd een individu bepalen of hij/zij iets wel of niet doet. In ieder geval wel in in Nederland.

3 mei 2019 om 09:32

Je MOET ook aan een snelheidslimiet houden. Bijv 50km per uur. Of je het ook daadwerkelijk doet.. bepaal jezelf. Dus je opmerking met “individu zelf bepalen dit is Nederland” gehuil, slaat weer nergens op

3 mei 2019 om 09:38

Een geloof met wetten vergelijken gaat scheef. Daarnaast zijn er in geloven altijd gematigde mensen die hele andere interpretaties hebben. Het is juist heel eng als mensen bepalen voor anderen, laat ze zelf bepalen.

3 mei 2019 om 09:48

Vrij domme opmerking. Het is verboden om harder te rijden dan de snelheidslimiet. Doe je dit wel dan loop je kans op een boete. Moeten of mogen heeft hier vrij weinig mee te maken. Een hele hoop mensen vinden het de boete niet waard en houden zich aan de snelheid, er zijn er echter genoeg die bewust risico lopen op de boete en dat totaal niet erg vinden als ze er 1 krijgen.

3 mei 2019 om 09:50

Er bestaat niks als een gematigde moslim of iets. Je bent het of je bent het niet. Of je je aan de regels houdt ja of nee is een tweede. Geloof met wetten vergelijken is juist niet scheef, aangezien je dit als een wet van het geloof moet zien. Je MOET volgens de Islam vasten ( als je een moslim bent dan ) of je het DOET.. ligt aan jou. Dus met je laatste vier woorden af te sluiten.. laat ze idd zelf bepalen.

3 mei 2019 om 09:53

En zelfde geldt voor het geloof. Je hoort te vasten als Moslim zijnde, dit is een plicht. Het is dus verboden om NIET te vasten. Vast je NIET, dan volgt er een “boete”. Een hele hoop mensen vinden het de boete niet waard, dus houden zij zich aan de regel(s) en gaan ze vasten. Er zijn echter genoeg mensen die bewust het risico lopen en dat dus niet erg vinden en dus niet vasten. Dus hou maar op met je domme opmerking.

3 mei 2019 om 10:13

Maar uit het geloof kan je stappen, uit het wetboek niet aangezien je hier woont.
Oftewel, het is een keuze, want het zijn niet universele leefregels of landelijke wetten. Staat en geloof zijn niet voor niets gescheiden in het westen.
Lekker eten voor die wedstrijd gewoon, want voetbal is ook geloof!

3 mei 2019 om 11:11

Moet is in dit geval een wettelijke bepaling, waarin Moet in het geval van geloof een keuze is

3 mei 2019 om 12:19

Mensen ik zeg enkel wat de Islaam zegt. Vasten in de Ramadan behoort tot de 5 zuilen van de Islaam. Dit is echt de basis van de basis. Vrijwel iedere moslim doet dit. Zelfs brugklassers. Maar ook Indiers die met 50 graden 12 uur per dag werken op 200m hoogte in een wolkenkrabber in Dubai. Of boeren in West Afrika die in de brandende zon bijna de hele dag werken om vervolgens een sobere maaltijd te nuttigen in de avond van enkel water en dadels. Wat hebben wij het zwaar zeg om 15min te moeten voetballen om vervolgens 21.15 beste kwaliteit voedsel in te nemen die gelijk wordt opgenomen. Hoop dat Ziyech wel gaat vasten. Zou een goed signaal zijn naar de jeugd.

3 mei 2019 om 12:29

@ H0-040Je brengt het nu vrij zwart/wit en dat is helemaal niet nodig. Er zijn genoeg mensen die zich Moslim noemen, zonder dat ze vasten. Ook de koran (net als de bijbel) is niet letterlijk bedoeld, maar geeft en kader. Om mensen te diskwalificeren als dom maakt je argument niet beter.

3 mei 2019 om 12:41

@warbe, Laat het vooral zijn keuze zijn. Het beste signaal heeft Ziyech al afgegeven door Leon de kogel vrijwillig te helpen. In elke religie is er ruimte voor naastenliefde

3 mei 2019 om 12:43

Dus in het voetbal mag een speler zelf bepalen wanneer en of die hans maakt? Ofndie met gestrekt been tackled ? Of gelden er ook spelregels in het voetbal ? Exact. Zo ook met religie

3 mei 2019 om 13:11

@warabe

Zoals je al zegt, mensen die reizen hoeven niet te vasten. Voor de CL wordt er behoorlijk gereisd, zelfs naar andere landen. Dus wat later afreizen zou ook een oplossing kunnen zijn. Tijdens het reizen mag er gewoon gegeten worden.

3 mei 2019 om 13:29

Klopt. Als het een uitwedstrijd was dan zou die vrijgesteld zijn van t vasten. Echter spelen ze nu thuis en woont Ziyech gewoon in Amsterdam.

3 mei 2019 om 13:59

Vanaf wanneer is iets reizen volgens de Islam? Vliegreisje van een uur of twee uur treinen?

Ik wil hier nog wel aan toevoegen dat ik het een beetje eng vind hoe mensen hier zeggen: een gematigde moslim bestaat niet. Wauw wauw wauw. Alsof er niet meerdere interpretaties van de Islam zijn. Alsof iemand niet een moslim kan zijn zonder altijd te bidden. Alsof die mensen hier uberhaupt mogen bepalen wie een moslim is en wie niet, dat is zo ongeveer het laatste wat je als 'echte' moslim zou mogen doen volgens mij: het oordeel vellen over anderen dat alleen is voorbehouden aan de God waarin je gelooft.

3 mei 2019 om 14:46

Je bent reiziger vanaf 82km. Als Ziyech wel/niet vast is idd aan hem. Maar vanuit Islamitisch oogpunt zijn de 5 zuilen een verplichting. Daar is unanimiteit over van Marokko tot Maleisië en alles tussen in in de Islamitische landen. Vasten behoort tot de 5 zuilen.

3 mei 2019 om 17:38

Dit gaat dus niet over Nederland maar over de Islam. Dus JA als "gezonde" moslim Moet je vasten of jij het nou leuk vindt of niet.
Reizen volgens de Islam is als je verder dan 82 km reist. Dan mag je het gebed inkorten en vasten inhalen.

3 mei 2019 om 19:26

Ik heb weer wat geleerd. Toch grappig dat daar ook een regel voor bestaat, 82 km, waarom dat schijnbaar willekeurige getal?

Jullie schrijven allebei iets over unanimiteit, en ik probeer jullie punt te snappen maar het lukt me niet. Niet dat dat jullie probleem is, maar toch deze vraag. Stel je bent een moslim, er wordt altijd netjes meegedaan aan de ramadan, maar alcohol, seks voor het huwelijk en bidden worden niet volgens de regels gedaan. Zijn dat nou moslims? Misschien kan ik het gewoon niet begrijpen hoe mensen zo volgens opgelegde regels willen leven en dan met elkaar doen alsof iedereen zich eraan houdt.

4 mei 2019 om 19:14

In de tijd van de Profeet Mohamed (saw), waren er natuurlijk nog geen kilometers. In de eenheid die zij toen gebruikten was het waarschijnlijk wel een rond getal. Omgerekend naar kilometers blijkt het dus 82 kilometer te zijn (ongeveer). Wat betreft je vraag: een moslim hoort niet te oordelen over andere mensen en over wat ze doen of niet doen, maar een moslim kan zeker wel zondes begaan en dat maakt je niet "minder" moslim dan iemand anders. Het is juist best algemeen bekend (onder de moslims), dat lang niet iedereen zich aan die opgelegde regels houdt en dat is niet erg. Een mens is (ook volgens de Islam) gemaakt om zondes te begaan en zolang je daar wel vergiffenis om vraagt en het oprecht meent, zal God je het vergeven (mits je natuurlijk niet de zonde begaat, omdat je weet dat het toch wel vergeven wordt of iets dergelijks). Dus het laatste wat je hebt geschreven hoef je niet te begrijpen, want het is niet waar😉.

3 mei 2019 om 09:49

hee verheijen hij leeft nog? heb hem al een tijdje niet horen rielen hoe waardeloos de conditietraining van Jantje of Pietje is. Dit is wel een verrassende invalshoek. Goed bezig Raymon, interessant over die ruggenmerg enz. Maar nu kun je weer gewoon doen waar je goed in bent en roepen dat jij eigenlijk de conditietrainer van club A of land B had moeten zijn, dat de wereld er dan een stuk mooier uit zou zien.

3 mei 2019 om 07:09

Volgens mij mag het alleen uitgesteld worden vanwege de gezondheid.

Ik denk dat elk onderdeel van het geloof een hogere prioriteit heeft dan werk en sport.

Ik snap dat de ongelovige daar niks van begrijpt. Maar Heb het idee dat er onder de moslims zelf ook verschillende ideeën over zijn.

3 mei 2019 om 07:54

De Ramadan lijkt mij sowieso niet gezond. Je " moet" je lichaam gewoon onderhouden en van energie e.d voorzien. En dan niet alleen eten om 5 uur in de ochtend. Los van het geloof/religie zelf slaat dat natuurlijk nergens op.

3 mei 2019 om 08:00

Nog erger dan het niet eten is het niet drinken

3 mei 2019 om 08:16

@Silencioo ken je de reden wel van het vasten? Dat jij het nergens op vind slaat is jouw mening, maar voor de moslims is het een manier van zuivering van de geest en een gehoorzaamheid naar God toe. En doordat ze "honger" hebben zullen ze begrijpen hoe het voelt voor de minderbedeelden in onze wereld en zullen de meeste moslims sneller medelijden hebben met de mensen die het minder goed hebben. Vind het toch wel wat moois hebben, maar hey ik zie al dat je er vrij weinig verstand van hebt dus discussiëren over dit onderwerp met jou gaat geen zin hebben.

3 mei 2019 om 08:19

Ja, jullie lullen gewoon maar wat raak zonder er wat van te weten. Leuk dat het jou ongezond lijkt, het gaat erom of het werkelijk ongezond is. Om het kort te houden:
vasten is niet ongezond, doe er wat onderzoek naar.

3 mei 2019 om 08:21

Niet gezond ? Zoek effe op hoe goed de ramadan is voor je lichaam. Het reinigt lekkerlijk je lichaam.
En daarnaast besef je hoe het is voor de mensen die helemaal geen eten hebben.

3 mei 2019 om 08:43

Silencioo aub zeg. Benzema vaste finale cl en zei dat die zich beter dan ooit voelde. Beter dan wanneer die niet vaste. Ze inzet was gewoon zelfde als altijd. Als je moslim ben en aan ramadan mee doet. Voel je je sterker juist tijdens vasten.

3 mei 2019 om 08:49

@voetball of het gezond je lichaam en spijsvertering te ontregelen, daar kun je het nog over hebben. Het besef dat je noemt zie ik ook wel (hoewel het dan wel hypocriet is als je na zonsondergang wel mag eten).. maar dit gaat om topsporters, lichamen die zorgvuldig voorbereid zijn op ongewone prestaties... je kan simpelweg niet op 100% presteren als je niet volgens een strak schema eet en traint.

3 mei 2019 om 09:06

Vraag het eens aan die Algerijnen die tijdens het WK 2014 Duitsland er bijna uitkegelde... Met een lege maag

3 mei 2019 om 09:33

Inderdaad is vasten niet ongezond, en in het verleden heb ik met Egyptische en Marokkaanse vrienden ook een stukje van de Ramadan mogen ondergaan en dat vond ik niet heel makkelijk. Echter vraag ik mij wel af of het goed is, zoals sommige moslims doen, om je dan savonds overmatig vol te stoppen. Het zou qua gezondheid (dus niet ivm de ISLAM) misschien beter zijn om een aantal dagen echt te vasten en dan weer overgaan tot normaal of minder eten.
Vraag mij ook af hoeveel mensen afvallen tijdens de Ramadan of dat je toch wat gewicht erbij krijgt.

3 mei 2019 om 09:33

Dat is niet zo. Moet zelfs alleen uitgesteld worden als je ziek, zwanger of ongesteld bent. In alle andere gevallen is het niet toegestaan. Dat sommige spelers dat wel doen is hun pakkie aan maar qua geloof is werk geen reden om het vasten later in te halen.

3 mei 2019 om 09:36

Lijken en denken nou probeer het gewoon eens een weekje uit. Daarbij geven veel professoren aan sat het wel gezond is en daarbij leef je mee met mensen die geen eten hebben en leer je geduld ontwikkelen. Niets weerhoud je om het niet te doen. Daarbij is het mogelijk om het vasten in te halen bij geldige redenen.

3 mei 2019 om 09:38

Wetenschappelijk is het bewezen dat het wel gezond is. Je lichaam ontdoet zich van overtollig vocht en je darmen worden gereinigd. Maar dit is wel onder de normale omstandigheden. Als je overmatig inspant (zoals topsport)of de hele dag in de zon gaat lopen zonder
Vocht inname dan is het natuurlijk minder gezond.

3 mei 2019 om 15:44

Ik ken natuurlijk niet alle details. Het niet drinken lijkt mij overigens erger. Je hebt vocht immers nodig. Nu is het nog niet zo heet, maar als dat wel het geval is, dan heeft je lichaam dat gewoon nodig.

Voor een " normaal" mens is dat niet eten misschien nog wel te doen, maar voor een sporter lijkt mij het persoonlijk gewoon niet gezond. Je hebt die voedingsstoffen gewoon nodig. Je lichaam gaat ze anders elders vandaan halen. Maar dat is wat ik denk. Ik heb wel eens een meerdaagse hike gelopen met een beste bepakking en in de bergen, maar zonder eten of drinken zou ik dan echt vocht tekort komen en zeker een hongerklop krijgen. Ik zou dan gewoon echt niet verder kunnen. Dat zit echt niet tussen de oren. Ik moet gewoon eten. Heb gewoon een snelle vertering . Een wielrenner zou dat toch ook nooit volhouden?

En IK vind het nergens op slaan. Heb niet het idee dat de tijd die ervoor je er echt heel veel mee bereikt, maar dat vind ik persoonlijk. Iedereen moet geloven wat ie wil en daarnaar leven zoals voorgeschreven. Dat moet men helemaal zelf weten. Maar icm topsport vraag ik me af of dat goed/gezond voor je is. Even los van de prestaties van iemand.

Nogmaals: dat moeten zij zelf weten en het is natuurlijk goed dat men die vrijheid krijgt.

3 mei 2019 om 07:13

Ewn beetje kennis opzoeken is geen probleem dan je alleen voortrekken op een antwoord waar nergens opslaat.

Alleen bij gezondheidssituatie komt het uitstellen voor o.a. bijvoorbeeld vrouwen .zwangerschap menstruatie en slechte conditie mbt. tot je lichaam.

3 mei 2019 om 08:37

Je mag niet je vasten overslaan voor werk en al helemaal niet voor voetbal lol. Alleen ziekte, reizen (lange afstand), ongesteld, bevalling en kinderen.

3 mei 2019 om 09:38

Hoe lang moet een afstand precies zijn om daaraan te voldoen? Als Ajax de finale doorkomt reizen ze van en naar Spanje, en vrijwel direct daarna zullen de jongens weer door naar het Marokkaanse elftal vliegen om zich voor te bereiden op de Africa Cup. Is dat voldoende om de Ramadan uit te mogen stellen of geldt dat alleen voor reizen van (bijvoorbeeld) hier naar Australië qua afstand?

3 mei 2019 om 09:41

Iedereen mag iets overslaan. Gelukkig in mijn leven al genoeg moslims meegemaakt die zelf bepalen wat wel en niet goed voor ze is.

3 mei 2019 om 10:03

@airbags: Ik denk dat het idee van lang reizen ook erg veranderd is sinds het ontstaan van de koran. Waar vroeger 50 of 100km al snel als lang reizen gezien kon worden is dat nu peanuts. Ik denk als je het lang reizen van het ontstaan van de koran aan zou houden dat de voetballers van ajax die naar londen en rotterdan gaan ook al het vasten mogen overslaan.

3 mei 2019 om 11:53

Als ik me niet vergis ben je een reiziger als je meer dan 90 km gaat afleggen.

3 mei 2019 om 12:47

Onder reizen geldt een alom overeengekomen afstand v plus minus 60 km. Ongeacht hoe de reis volbracht wordt.. lopende fietsende of in een bentley bentayga. Geeb onderscheid

3 mei 2019 om 12:47

Onder reizen geldt een alom overeengekomen afstand v plus minus 60 km. Ongeacht hoe de reis volbracht wordt.. lopende fietsende of in een bentley bentayga. Geeb onderscheid

3 mei 2019 om 12:55

Airbags bv naar marokko vliegen mag je vasten overslaan. Maar ziyech vliegt paar dagen van voren met ajax naar madrid af toch. Dan hoef die niet te vasten. Maar op wedstrijd avond wel.

4 mei 2019 om 19:29

@nasir @olumuneFB

Dat klopt allebei niet. Het is ongeveer 80 kilometer, maar dat maakt in dit geval niet heel veel uit, want Ajax speelt toch thuis.

5 mei 2019 om 10:20

Maar ff serieus toch niet met trein van amsterdam naar denbosch en dan mezelf bestempelen als reiziger.

Ik denk sterk dat aantal km als reiziger is te voet. Hooguit per kameel of paard

Niet in auto of trein

Hakim, Nous en labyad zijn prof genoeg om hier zelf mee om te gaan. Komt allemaal wel goed verheijen.

3 mei 2019 om 10:00

Verheijen heeft weer een moment of fame. Dat is nog veel belangrijker. Heeft John Troost het succes van Ajax overigens al opgeëist?

Het zou inderdaad onverantwoord zijn als de heren in de ‘reguliere’ tijd hun ramadan zouden houden. Echter, voor hier een probleem van te maken, misschien ff checken hoe de heren er zelf in zitten? Misschien hebben ze dit al lang afgestemd met de club en wordt hier een probleem in de media gecreeert die er in de werkelijkheid niet is.

3 mei 2019 om 09:28

Ik voorzie wel enige problemen met betrekking tot de uitschakeling van Ajax of spurs. Ajax zou er voorstandiger aan doen om een verplicht voedingschema op te stellen voor desvetreffende gevallen. Het belang van de club of zelfs land is groter dan de gemoedstand van 3 schakels binenin. Ajax als club en nederlands als voetbalcultuur kunnen flinke patse mislopen door zo een akkenfietjes!

3 mei 2019 om 09:58

Lijkt me wettelijk gezien onmogelijk. Of het moreel verantwoord is kun je je ook afvragen. Ik hoop in het belang van Ajax dat ze zo fit mogelijk aan zullen treden, maar alleen zij kunnen die keuze maken.

3 mei 2019 om 10:36

Zelf zou ik kiezen om ze ernaast te zetten als ze niet fatsoenlijk eten en drinken. Leuk dat ze een geloof hebben maar Ajax niet, en die betalen hun loon om te presteren. In dit geval moeten ze dus een keuze maken waar Ajax mogelijk de dupe van is, dan lijkt het me niet meer dan normaal om iemand anders op te stellen die wel bereid is tot het uiterste te gaan om optimaal te presteren komende weken.

Nous is nu al een dromer die regelmatig te laat is. Zal wel de Kuip 2.0 worden als die niet eet en drinkt op een wedstrijddag.

3 mei 2019 om 14:10

Tuurlijk is dat wettelijk wel mogelijk. Je kunt contractueel gewoon vast leggen dat er op wedstrijddagen met de selectie wordt gegeten.

3 mei 2019 om 14:16

Dan hoop ik dat ze niet eten en drinken en dat Ajax wordt uitgeschakeld! Gadverdamme zeg, als die jongens willen vasten dan mogen ze vasten. Zij zullen vast wel de schuld krijgen als Ajax wordt uitgeschakeld. Mafkezen.

4 mei 2019 om 19:33

Wat een rare gozer ben jij zeg. Jij bent de grootste mafklapper hier. Mafkezen omdat ze vasten? Vasten blijkt volgens meerdere onderzoeken goed voor het lichaam te zijn. Ik zie hier pure haat jegens de Islam in, maar het zal vast wel weer verdedigd worden als vrijheid van meningsuiting. En nee, ik kruip niet in de slachtofferrol. Ik walg gewoon van zulke reacties. Misgunst en onwetendheid is er wel genoeg van bij jou. Niet te geloven hoe walgelijk.

Bij Ajax meten ze toch continu alles? Als er tijdens de Ramadan gemeten wordt dat de bewuste spelers minder zijn of zullen zijn dan heeft Ten Hag het recht om ze niet op te stellen.

Net zoals de spelers het recht hebben om te bepalen om wel of niet te vasten.

3 mei 2019 om 07:51

Ajax laat die jongens al vrij in hun keuze. Dat jij zegt dat ten Hag de optie heeft om ze op de bank te zetten is, zeker met Ziyech, het ongewenste bijeffect voor Ajax.
De zin over "totaal onverantwoord" is ongelukkig gekozen. Verheijen bedoelt daar dat het niet te combineren is met een topsportprestatie.
Zijn voorkeur(!) om de ramadan in dit geval voor deze topsporters uit te stellen, vind ik daarom wel begrijpelijk.

3 mei 2019 om 07:59

Ik denk dat ze bij Ajax het beste kunnen inschatten wie wel of niet speelt. Maar ik denk dat de komende dagen zal heel Nederland wel weer beter zal weten hoe het met Ziyech staat dan de medische staf en Ziyech zelf. En wat betreft uitstellen: de ene moslim vindt het wel kunnen om uit te stellen in deze omstandigheden, de andere moslim wil koste wat kost vasten. En bij de ene haalt ramadan het beste naar boven. Bij de ander zal het zwaar vallen. Ligt eraan hoe je erin staat. Allemaal redelijk privã©. Ik vertrouw erop dat het intern wel allemaal goed bekeken wordt.

3 mei 2019 om 08:22

Echter is die mogelijkheid niet aanwezig binnen de Islam. Dit is gewoon een fabeltje dat door iedereen verspreid wordt.

3 mei 2019 om 08:41

@kraanvogel, natuurlijk moeten en mogen ze dat intern beslissen. Dat het iets doet met je fysieke gesteldheid is niet eens een vraag maar een gegeven.
@Juventurin, ber zijn vast stromingen binnen de Islam waarin het niet mag. Binnen andere stromingen wel degelijk. Dat afdoen als een fabeltje is onwetendheid of halsstarrigheid.

3 mei 2019 om 09:29

Heel Nederland weet het ook beter want je hoeft dus geen "islamitisch deskundige" te zijn om je te bedenken dat je minder sterk bent tijdens de Ramadan periode.
Dan kun je wel met allerlei gelovige dingen aankomen maar dit is nou eenmaal hoe je lichaam werkt.

3 mei 2019 om 09:31

Interessant hoor Mozias, noem dan op welke stromingen je doelt.

3 mei 2019 om 08:59

@kraanvogel natuurlijk mag Ten Hag Ziyech op de bank zetten, maar hij heeft heel veel baat bij een fitte Ziyech in het veld. Je wilt toch t liefst over al je belangrijke spelers beschikken.

Jongens doen dit van kleins af aan.
Nu ontstaat er discussie omdat ajax op 3 fronten moet spelen.
Denk dat deze jongens dat zelf wel in kunnen vullen.
En wat de basis betreft hebben we het hier alleen over ziyech toch?

Dan zou ik persoonlijk hem sparen voor cl.
Labyad beker.
Probleem redelijk opgelost toch ?
Rb laat je veltman klaaar.
Commotie om niks

3 mei 2019 om 07:51

Welke discussie? Ik zie geen discussie hoor. Alleen een persoon die zijn licht erover laat schijnen.

Ach, Allah zal het wel begrijpen als er even van de lijn wordt afgeweken.

3 mei 2019 om 07:49

Ik weet natuurlijk niet of het waar is maar ik heb wel eens gehoord dat het afgekocht kan worden door een donatie aan de minder bedeelden te doen

3 mei 2019 om 08:24

Er is geen sprake van aflatingen binnen de Islam.

3 mei 2019 om 11:08

Klopt wat je schrijft over "afkopen", een extra donatie of eten geven aan de minder bedeelden is genoeg en ik ken er een aantal die dit doen.

3 mei 2019 om 12:31

Dat klopt dus totaal niet Grazia. Je bent nu gewoon keihard aan het liegen. Bah.

3 mei 2019 om 13:08

Grazia, dat kan voor zover ik weet alleen als je zelf niet kan vasten vanwege bijvoorbeeld gezondheidsredenen. Je kunt niet willekeurig 'afkopen'.

3 mei 2019 om 14:02

Wellicht niet volgens de 'regels van het geloof' (ik ben niet echt op de hoogte van de Koran), maar als iemand denkt dat een dergelijke donatie ook genoeg is, is dat zijn/haar goed recht. Elk geloof heeft zo z'n strenge en losse opvattingen.

4 mei 2019 om 19:37

Ik vat het maar op als een grap, maar houd er wel rekening mee dat het als spottend kan worden gezien en ik vind het eigenlijk niet oke.

als atheist zal ik helaas nooit de motieven kunnen begrijpen om uberhaupt een vastenmaand te doen in naam van het geloof. Ik hoop dat logica de doorslaggevende factor zal zijn en dat de vastenmaand op zijn minst wordt uitgesteld.

3 mei 2019 om 08:24

Al doe je het in niet in de naam van een geloof is er totaal niks mis met vasten.

3 mei 2019 om 08:39

Wetenschappelijk gezien is vasten zoals wordt gedaan binnen geloven schadelijk voor de gezondheid. Ik zou opzoek moeten gaan naar bronartikelen op pubmed, maar ik heb dit zeker gelezen in het verleden.

3 mei 2019 om 09:34

Nee, enkel extreme vormen van vasten kunnen schadelijk zijn. Zonsopgang tot zonsondergang is niks mis mee.

3 mei 2019 om 09:45

Voor een kantoormedewerker die de hele dag lichte inspanning levert niet, maar hoe zit het met de gezondheid van een topsporter die twee keer per dag traint? Of om het bij de gewone mens te houden: een bouwvakker die de hele dag in de zon met zware materialen staat te slepen? Het is slechts onderbuikgevoel van mijn kant, maar die mensen moeten toch een vorm van roofbouw op hun lichaam plegen door overdag te vasten? Juist tijdens die fysieke inspanning zou je voedsel en vocht nodig hebben.

3 mei 2019 om 12:08

Tuurlijk. Zeker vocht tijdens inspanning is zeer noodzakelijk zelfs om aangevuld te worden.

3 mei 2019 om 12:22

Er zijn andere wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat het wel goed voor je lichaam is. Ga nou niet doen alsof alleen jij de waarheid zit te verkondigen.

3 mei 2019 om 16:51

Dat mag je geloven, maar wetenschappelijk heeft dat geen basis.

3 mei 2019 om 13:12

Ultimatefreak8, moslims vasten om zich in te kunnen leven met de armen op de wereld die niks te eten of te drinken hebben. Het is dus niet zomaar 'omdat het moet', er zit wel een gedachte achter.

Waar precies zit Ajax mee in de maag? Ajax geeft aan de spelers dit zelf te laten bepalen. Nou.. wat een knoop in de maag. Enkel Verheijen de zelf benoemde goeroe vindt dit een issue.

3 mei 2019 om 08:42

Het probleem is eerder niks in de maag ipv mee in de maag want als er wat in de maag zat dan was er geen probleem.

Ik denk dat de spelers zelf wel weten hoe om te gaan met de ramadan. Ze hebben jaren ervaring en zullen het beter weten dan dhr Verheijen. Wel apart dat in het begin van de tekst staat dat wij laten de spelers vrij in de wijze waarop zij met hun geloof omgaan en verderop wordt er gesproken over uitsteldagen van de ramadan en hoe slecht het wel niet is als topsporter.

3 mei 2019 om 08:48

Wat is daar apart aan? Aan het begin van de text staat aangegeven hoe Ajax er tegenaan kijkt. In het tweede deel van de text word charlatan en zelfbenoemd medecijnman Verheijen zijn mening weergegeven. Je begrijpt toch wel dat deze man niets met Ajax te maken heeft?

Man man, dat ze die Raymond Verheijen nog steeds een platform geven!
Ik denk dat de medische staf bij Ajax capabel genoeg is om dit met de spelers onderling te bespreken...

Het lijkt mij ook niet slim omaan de ramadan mee te doen, ook zou het niet van al te veel respet naar ajax en haar fans getuigen als je bakken met geld verdient, maar je je niet optimaal voorbereid voor een wedstrijd.

3 mei 2019 om 09:10

Ik denk dat jij weinig of niets met geloof of levensovertuiging hebt. Voor veel mensen is dat belangrijker dan al het andere. Daar kun je het mee oneens zijn, maar je hoort het wel te respecteren

3 mei 2019 om 09:26

Dat je je geloof belangrijker vind dan de club die je salaris betaald is prima, maar dan vind ik je eigenlijk niet geschikt voor het hedendaagse topvoetbal en ik vind dat je ook zeker niet hetzelfde salaris mag ontvangen tijdens de ramadan. Prima als je aan de ramadan doet, maar nu benadeel je er zo ontzettend veel mensen mee wat ik niet netjes zou vinden. Ik snap verder ook niet zo wat het nut is er van is om jezelf te verhongeren voor een deel van de dag. Ik neem aan dat het te maken heeft met warderen wat jij(welvaart/luxe) hebt en beseffen wat andere niet hebben(armoede/geen eten), maar als topvoetballer kan je veel beter dan je hele salaris weggeven en een maand minder luxe dingen kopen dan jezelf verhongeren.

3 mei 2019 om 09:40

Lacazette, ik heb even overlegd met de drie heren waar het om gaat en na jouw betoog zijn ze om: ze zullen niet gaan vasten!

3 mei 2019 om 10:19

Misschien moet je even opzoeken wat de Ramadan betekend voor de moslims. Dan snap je misschien wel wat de nut er van is. Er zijn ook moslims in de bouw/ziekenhuizen/kantoor werk die moeten vasten. Dus niet klagen.

3 mei 2019 om 12:27

Iemand z'n salaris inhouden omdat hij z'n geloof belijdt? Je bent helemaal van de kaart jij
Deze onzinnige discussie wordt al zo'n 25 jaar gehouden in Nederland, maar gassies als jij zullen het nooit begrijpen en ook nooit accepteren, wat er ook wordt gezegd. Gelukkig zullen Ziyech, Labyad and Mazraoui gewoon vasten.

3 mei 2019 om 16:37

@inkognitow: Ik vind dat je uiteraard je geloof moet kunnen uitvoeren, maar niet tegen elke prijs. Je benadeeld zo erg je werkgever dat je niet je normale salaris mag krijgen in die periode vind ik (bij fysiek zwaar werk dan he). Als je als bouwbedrijf je deadline niet haalt omdat een handvol mensen op 50% werken benadeel je je werkgever heel erg. Dit is maar een voorbeeld, maar er zien meer vergelijkbare situaties. Als vastende moslim ben je bij fysiek zwaar werk gewoon minder van waarde dan een niet vastend persoon. Ik heb het idee dat jij vind dat alles maar moet wijken voor geloof, maar zo werkt het niet. Je kan nu niet achteraf salaris inhouden, maar ik zou het onterecht vinden als een vastend persoon evenveel zou verdienen als een niet vastend persoon tijdens de ramadan als ze hetzelfde fysiek zware werk doen.

Ziyech is toch geen moslim? Van die andere 2 weet ik het niet maar ik dacht dat Ziyech niets met het geloof heeft.

3 mei 2019 om 08:38

Raubaht dat ziyech zondes in islam begaat betekend het niet dat je geen moslim ben. Je kan ook uitgaan en gewoon 5x bidden, mee doen met ramadan en erkennen dat er 1 god allah is en dat de profeet mohamed boodschapper van allah is.

3 mei 2019 om 09:37

Niks met het geloof hebben is dus ook niet 5x per dag bidden en geloven in iets als een god. Jij doelt volgens mij meer op het naleven van alle regels. Dan neem je het geloof niet zo nauw, maar heb je er wel iets mee.

4 mei 2019 om 19:47

Ik denk dat je hem verkeerd snapt. m.Chamakh denkt dat Raubaht dat zegt, omdat Raubaht Ziyech misschien op social media ziet uitgaan en dergelijke. m.Chamakh zegt dat je dat niet niet-moslim maakt.

4 mei 2019 om 19:44

Waar heb je dat vandaan? Hij is voor zover ik weet wel degelijk moslim, aan de manier van juichen bij het Marokkaans elftal o.a. en van die andere kleine dingetjes, kan ik eruit halen, dat hij wel wat heeft met het geloof.

Gelukkig hebben de tegenstanders van Ajax exact hetzelfde probleem. Non-bericht, zeker als ik de naam Verheijen (a.k.a De Messias) lees haak ik al snel af.

3 mei 2019 om 09:00

Dan zou ik wel willen weten welke moslim bij Tottenham speelt. En je gaat wel heel makkelijk over het onderwerp heen, alhoewel ik je gelijk geef over Verheijen. Ramadan en topsport gaan niet samen (en dat is in het verleden meerdere keren wetenschappelijk onderlegd), dus een non-bericht vind ik het niet.

3 mei 2019 om 09:16

Ik bedoel welke speler die afgelopen wedstrijd in de basis stond of op de bank zat.

3 mei 2019 om 09:18

Moussa Sissoko, die speelde toch geen onaardige pot dacht ik.

3 mei 2019 om 09:23

Ja, die kan inderdaad wel een beetje voetballen... 😊

Wat ik niet snap is dat ze rond 20:45 gewoon mogen eten.
Dus ze mogen dan lekker water drinken tijdens de wedstrijden.
Er word gedaan net alsof ze de hele dag niet mogen eten.
Doe onderzoek hoe gezond de ramadan is. En daarnaast krijgen mensen(moslims) juist veel energie van het vasten.

3 mei 2019 om 09:19

Want een paar minuten voor de wedstrijd ga je nog even je complete vochtbalans herstellen? Even anderhalve liter water drinken in de 5 minuten voordat je klaar moet staan om het veld op te gaan? En dan bij een corner in de 24e minuut even snel van het veld af om naar de wc te rennen omdat je toch wel flink moet plassen omdat het toch wel veel vocht in één keer was?

Ongeacht of een periode niet eten in principe wel of niet goed voor je lichaam is (je suikerspiegel is wel lekker vlak als je al bijna een dag niet gegeten hebt...), is niet/onvoldoende drinken voor een zware sportwedstrijd dat zonder enige twijfel niet.

En nee, dat vochttekort herstel je niet nog snel even een paar minuten voordat je het veld op moet door even wat te drinken. Dus dat wordt lekker kramp lijden doordat je spieren onvoldoende vochttoevoer hebben tijdens de inspanning, onnodig veel schade aan de spieren oplopen, en tijdens de wedstrijd fysiek instorten doordat je lichaam zijn temperatuur niet op balans weet te houden en je energieniveau instort. Niet eens per se doordat je niet gegeten hebt, maar door het vochttekort.

Ik zie toch liever dat de moslims onder de Ajacieden het vasten nog even uitstellen...

4 mei 2019 om 20:09

Wat een overdrijving zeg. Ik heb vorig jaar met het voetballen ook selectietrainingen en wedstrijden gespeeld tijdens het vasten en ik stortte níet in en ik kreeg ook geen kramp en de dingen die je allemaal nog meer beweert, die je krijgt als je gaat vasten volgens jou. Je wordt wel sneller moe, maar dat is het ook hoogstens. Tuurlijk je hebt dorst en honger, maar dat heb je ook als je niet sport, dus daar zou een moslim die het al jaren doet geen probleem mee moeten hebben. Niet te dramatisch doen, dat is misschien niet goed voor jóuw bloedsuikerspiegel😉.

3 mei 2019 om 09:31

De ramadan is puur fysiek gezien helemaal niet gezond. Voor enkele dagen vasten is wellicht nog wat te zeggen, maar niet drinken is gewoon heel ongezond.

En als je 'snachts uitgebreid gaat dineren, blijft er helemaal weinig over van een eventueel gezondheidseffect. Dan ben je alleen je bloedsuikersiegel in een achtbaan aan het gooien.

4 mei 2019 om 20:10

Ja dan adviseer ik je eerst onderzoeken te gaan lezen over de Ramadan, want het blijkt juist wel gezond te zijn. Ik kan pas een discussie met je aangaan, als je de juiste kennis erover hebt vergaard.

Mijn God wat een betoog van dhr Verheijen. Hij doet alsof Ziyech en co vastberaden zijn de ramadan vol te houden tijdens de finale. Volgens mij zijn de heren verstandig genoeg om verantwoord met de ramadan om te gaan.

Als je niet bid dan heeft het geen nu om te vasten dusja. bidden is altijd prioriteit.

3 mei 2019 om 14:02

Het is gewoon allemaal onderdeel van de zuilen van de Islam. Ik zie niet in waarom de Salat hierin belangrijker is dan de ramadan.

Het is zeker voor het eerst dat er sporters meedoen met de ramadan....? Doe aub normaal man

3 mei 2019 om 09:49

Natuurlijk niet. Het is wel voor het eerst in jaren dat een Nederlandse club ermee te maken krijgt. Doorgaans is de competitie al zo goed als afgelopen en liggen we al uit Europa, dus is de ramadan iets voor de spelers in hun vrije tijd. Ik snap best dat er nu aandacht voor is.

3 mei 2019 om 10:06

De ramadan is ook wel is de winter. Schuift steeds naar voren.

3 mei 2019 om 13:44

Ja over een paar jaar is die in de winterstop

4 mei 2019 om 20:14

Alsnog is het heel erg overdreven nu, want er zijn genoeg voorbeelden te noemen van spelers uit andere landen die ook vastten en er geen gezeik over kregen (Benzema, Mané en Salah in de vorige CL finale, Benzema zei zelfs dat ie zich beter voelde dan als ie niet vastte en hij en Mané hadden ook nog eens gescoord; Algerije die Duitsland bijna uit het WK 2014 knikkerde (2-1 na verlenging) enz.) .

Ik ben niet helemaal thuis in het geloof, maar is het niet mogelijk voor deze spelers om voor ''zichzelf'' te beslissen dat zij het later inhalen of iets? Is er niet een regel dei als het voor je werk ofzo niet handig is dat je het later kan doen?

3 mei 2019 om 13:39

Ik ken een Marokkaanse schilder en hij vertelde me ooit dat je er wel mee mocht sjoemelen. Dat waren ook echt letterlijk zijn woorden toen ik hem koffie aanbood.anders kon hij zijn werk ook niet doen zei hij. Dus het kan wel maar wanneeren hoe je het moet inhalen weet ik niet.

3 mei 2019 om 15:46

Ja precies, ik had ook ooit gehoord dat je het mocht inhalen als het maar voor de volgende ramadan of iets dergelijks was.

4 mei 2019 om 20:19

Zijn woordkeuze klopt niet helemaal dan, maar er zijn gevallen wanneer je je vasten mag uitstellen, maar dan moet je hem inhalen voor de volgende Ramadan. Zwaar werk dat je gezondheid kan aantasten als je vast valt ook onder die uitzonderingen, maar er is dus discussie of dit geval er wel onder valt of niet.

6 mei 2019 om 10:01

Tja dan kan je blijven discussieren inderdaad. Maar feit blijft dat team belang boven individueel belang gaat.

Denk dat de staf en spelers dit allang besproken hebben en een plan hebben gemaakt. Is ook ieder jaar haast zo dat er word gevoetbald tijdens de ramadan niets nieuws dus ook. Alleen dat we nu een halve finale CL spelen dan, maar de clubs en spelers dealen hier verder gewoon jaarlijks mee.

Je prestaties gaan aantoonbaar achteruit wanneer je een geruime tijd niet eet en drinkt. Onprofessioneel van de heren, en ajax kan natuurlijk niks, want je wordt binnen no time voor rascist uitgemaakt wanneer je je afkeer uitspreekt over deze situatie.

Voetbal is een teamsport. Individuele belangen komen dus op de tweede plaats. Spelers die aan de ramadan meedoen benadelen niet alleen hun team daarmee maar ook zichzelf.

Ik hoorde vorig jaar een keer dat sommige Moslimse professionele sporters de Ramadan weleens opschuiven. Verder lijkt me dit geen probleem. Ik merk binnen het voetbal eigenlijk nooit dat een Moslimse voetballer ineens aanzienlijk slechter gaat spelen. Dit lijkt me dus vooral een storm in een glas water.

3 mei 2019 om 13:59

Dat mag ook gewoon. Het is eigenlijk een soort 'inhalen' van je ramadan. Gebeurt wel vaker, ook als je bijvoorbeeld ziek bent en echt wel iets moet eten etc.

4 mei 2019 om 23:49

Wie ben jij even serieus?

Als je midden oosten studies etc en vanalles en nogwat hebt gestudeerd, had je ook moeten weten dat in principe een van de eerste dingen die een moslim leert is; ‘Kennis mbt het geloof neem je alleen uit de Koran, authentieke hadith en de overeenstemming van de geleerden(werkelijke geleerden, die bijv 20+ jaar islamkennis hebben opgedaan).

Jij valt onder geen een van die categorieën, en het feit dat je je toch zo voordoet en uitlaat is een belediging en vorm van disrespect tegenover alle moslims. Het is alsof je ons dus niet serieus neemt en onze regelgeving dat wij slechts kennis nemen van onze grote geleerden.

Het maakt niet uit hoeveel studies etc je wel niet denkt gedaan te hebben jij hebt 0% het recht om te spreken alsof je een islamitische geleerde moslim bent, want dat ben je niet.

Je mag de ramadan simpelweg 'inhalen' als het niet kan om wat voor reden dan ook. Lijkt me dat ze dat hier ook maar moeten doen.

3 mei 2019 om 15:18

Je mag de ramadan niet zomaar inhalen. Ieder gezonde moslim moet vasten, of je nou een topsporter bent of bakker. Je moet vasten. Kraam geen onzin uit, doe eerst even research voor je wat zegt.

3 mei 2019 om 15:40

Interessant dat je me een les probeert te lezen terwijl ik inmiddels een Master in Midden Oosten studies heb afgerond. Ik heb meer research gedaan dan jij ooit zal doen hierover. Je kan dit m.b.t. vasten scharen onder het mom van niet kunnen vasten vanwege reizen. Dan zit je al goed.

Daarnaast: Topsport kan niet eens samengaan met de standaard regeling van de Ramadan. Als je letterlijk zweetdruppels in je mond krijgt en dit per ongeluk doorslikt is het volgens de strike regelgeving al niet meer correct.

3 mei 2019 om 16:07

Omdat je master heb afgerond betekend het niet dat je meer weet dan een ander, mafkees. En waar zou Hakim naar toe moeten reizen tijdens de Ramadan? Als hij de finale haalt dan kan ik het nog begrijpen dat hij wegens het reizen niet kan vasten. Maar de volgende wedstrijden speelt hij bijna allemaal thuis.

3 mei 2019 om 20:13

Een Master in Midden Oosten studies zegt wel iets meer. Als theoloog kan ik bevestigen wat Arsenallz zegt. Zou het niets zeggen als iemand ergens studie van gemaakt heeft?
Persoonlijk zit ik liever in een vliegtuig met een piloot die er stevig voor gestudeerd heeft en erover geëxamineerd is, als met een piloot die dat niet gedaan heeft en denkt dat hij het wel kan omdat het er echt niet zo moeilijk uitziet.

4 mei 2019 om 23:57

Natuurlijk zeg je zoiets omdat je die hele opleiding hebt gevolgd en al die moeite gedaan hebt om een neppe ‘gematigde islam’ te promoten, allemaal in het kader van integratie.

Jullie zijn echt heel bijdehand bezig.

Ik heb 1000x meer respect voor pvv stemmers en andere islamhaters die het gewoon rechtdoorzee zeggen dat ze hier gewoon geen islam/moslims willen hebben, dan voor sluwe types als jij die van binnenuit ons geloof proberen te beinvloeden en ‘gematigd’ te maken.

De moeite is tevergeefs moet k je vertellen, wij moslims nemen alleen kennis uit de Koran en sahih hadith, en de overeenstemming van de metgezellen van de profeet saws, die al meer dan 1000 jaar geleden zijn overleden.

5 mei 2019 om 12:31

Had je het tegen mij of tegen Arsenallz? Haha

5 mei 2019 om 13:23

Wat zijn mensen toch triest als het gaat om deze onderwerpen. Het betekent dat ik er het nodige van af weet als niet Moslim, maar dat mag tegenwoordig ook al niet meer.

@moslim01

Verwijder jezelf. Ik ben niet eens links georiënteerd maar ga richting specialisatie terrorismebestrijding. Dat je alleen informatie haalt uit oude ongefundeerde boeken is te zichtbaar in je visie. Bekrompen vent.

Het is nog niet zeker of het Vasten volgende week gaat beginnen voor de Marokkanen. Volgens mijn Turkse vrienden begint het maandag, zij volgen de sterrenstelsel/agenda. Volgens mijn Marokkaanse vrienden, die weten het nog niet (zeker). Zij volgen volgens mij Mekka. En in Mekka staat volgens mij een Imam, die moet kijkt uit naar de zonsopgang? Hij moet fiat geven dat de Ramadam mag beginnen. Maar wie weet kan er nog van alles gebeuren.

En volgens mij kun je gewoon een dag niet vasten, dan moet men na de Ramadan weer een dag inhalen. Althans ik zie dat bij mijn Marokkaanse collega's. Maar het kan zijn dat ze misschien een dag ziek zijn geweest. Maar goed ik ben geen Moslim, ik respecteer wat hun doen. Maar dit is wat ik ongeveer weet.

Het is heel simpel. De jongens vasten en beperken zich misschien conditioneel. Of de jongens vasten niet maar lopen met een naar gevoel rond op het veld. Als de jongens zich prettiger voelen met het vasten moeten ze dat gewoon doen. Het psychologisch aspect moet niet onderschat worden.

Deze inspanningsfysioloog houdt de onderzoeken kennelijk niet bij. FiFa heeft al ooit een grootschalig onderzoek gedaan. Er is nauwelijks verschil met de niet vastenden. Er zijn overigens meerdere onderzoeken die dat aantonen. Wat mij tot verbazing leidt is het feit dat een inspanningsfysioloog dit niet weet. Alsof een arts niet weet dat HIV niet overdraagbaar is bij handje schudden.

Tsja...als christenen echt Pasen hadden gevierd zoals het hoort hadden ze allemaal 7 weken keihard moeten vasten wat betekent: veganistisch eten en ook geen oliën gebruiken in je voedsel. En in het weekend mag je ook met olie bereiden. Zelfs een normale salade is dan een no go. Daar kan geen een club zich aan aanpassen. Daar hoor je niemand over. De Ramadan is veel gematigder wat dat betreft. Sommigen moeten blijkbaar onrust zaaien binnen Ajax. Nergens voor nodig. Die jongens doen het prima en zullen het heus wel prima blijven doen.

Ik heb laatst dit nog besproken met een aantal moslim vrienden van mij en hun zeiden het volgende: als je moet reizen met een afstand van minimaal 90 km, heb je het excuus om die dag niet te gaan vasten. Ziyech, Nous, en Labyad hoeven dan theoretisch gezien de wedstrijd tegen Spurs en de finale van de CL niet hoeven te spelen. Want allebei de wedstrijden moeten ze reizen en is langer dan een afstand van 90 km. Dit is uiteraard hun keuze, maar dit kunnen ze in principe doen. Ik vind immers erg knap dat ze een maand lang gaan vasten, dit is een grote discipline voor hun en de rest van de moslims. Hiervoor kan ik alleen maar respect hebben.

‘Inspanningsfysioloog’ Raymond Verheijen.. wist niet dat ‘inspanningsfysiologen’ afgestudeerd waren op gebied van Islamitische Jurisprudentie (Fiqh), wie geeft deze persoon het recht om te spreken als een islamitische geleerde over islam en zogenaamde zelfverzonnen uitzonderingen op het vasten??? Even serieus, dit is echt bijdehand en onlogisch, Raymond, laat het brainstormen over de Islamitische wetgevingen en regels inclusief de ramadan en uitzonderingen maar aan onze geleerden over, die immers 20-30+ jaren Islamitische kennis hebben bestudeerd.

Dit is een beetje mierenn**ken ook van meneer raymond, en erg bijdehand en intolerant om te zeggen ‘had ik het voor het zeggen bij ajax zou ik de ramadan voor alle spelers uitstellen zodat ze het later kunnen inhalen’?

Dhr Verheijen moet vertrekken vind ik, dit bezorgd ajax een slechte naam.

Als hij een werkelijke ‘inspanningsfysioloog’ was geweest ipv een stiekeme islamhater zou hij ook vermelden dat op het moment dat het vasten verbroken wordt (in dit geval na de 18e minuut van de wedstrijd) met energierijk voedsel/drinken, dat men de komende uren een zware energieboost krijgt en juist sterker zullen spelen dan dat ze normaal gezegd zouden kunnen.

M.a.w de eerste 18 min oftewel de eerste helft doet ziyech rustig aan, gaat er niet vol 100% in, en daarna knalt hij op 500% ajax naar de overwinning.

Voor zij die niet geloven in hoger macht geloven ook niet in hogere krachten..

Allah aanbidden gaat voor alles. En wij als moslims geloven dat enige doel op aarde is Allah te aanbidden.

En als je iets zou aanpassen zou het eerder de tijden (data) van Champions League moeten zijn ipv te wensen Hoe je mensen afleid van aanbidding.
Als er al dan iets aangepast of veranderd zou moeten worden.


En voor alle onwetenden die straks kritiek hebben.


Deze jongens zijn profvoetballers en voetval is hun baan..
En ook Werk is een vorm van aanbidding.

Alvast gezegend maand Ramadan naar iedereen toegewenst.

Peace

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren