Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Gudde legt uit: ‘Niet alleen Ajax, maar het hele Nederlandse voetbal profiteert’

Laatste update:

De Eredivisie-clubs werden het donderdag in Zeist erover eens dat de voorlaatste speelronde verplaatst wordt van 28 april naar woensdag 15 mei. Eric Gudde, directeur betaald voetbal, legt op de website van de KNVB uit dat de wijzigingen onvermijdelijk waren. Hij benadrukt tevens dat deze beslissing niet is genomen om Ajax meer rust te gunnen in aanloop naar de eerste wedstrijd in de halve finale van de Champions League tegen Tottenham Hotspur.

“Dit wordt gedaan om aan de samen afgesproken voorwaarde van minimaal twee volledige dagen rust tussen twee wedstrijden te kunnen voldoen. Dat is het uitgangspunt voor onze competitieplanning”, zegt Gudde, die stelt dat in dit probleem de ‘makkelijkste oplossing niet bestond’. “De opties met de minste consequenties zijn de afgelopen weken uitgewerkt en intensief besproken met (direct) betrokken clubs en partijen, maar waren om diverse redenen voor partijen niet in te vullen.”

“Aan de opties die nu overblijven kleven meer nadelen. We zijn ons er daarom van bewust dat het onmogelijk is om iedereen tevreden te stellen, maar er moet een knoop doorgehakt worden”, vervolgt de directeur betaald voetbal zijn uitleg. Van volle tevredenheid is geen sprake, zo stelt Gudde. “Wat wel erg prettig is, is de reden waarom dit nodig was: de halve finaleplaats van Ajax in de Champions League. Niet alleen Ajax, maar het hele Nederlandse voetbal profiteert hiervan. In deze heeft de KNVB zijn rol gepakt als organisator van de competitie, het belang van de clubs zoveel als mogelijk dienend én in overleg met de betrokken clubs.”

“Met alle clubs is nu dit besluit besproken, maar zij moeten dit uiteraard nog overleggen met de gemeentes en politie. We hebben vooraf alle belangen meegewogen dus denken dat het zo haalbaar is”, zo houdt Gudde nog een slag om de arm of de speeldata nu definitief zijn. Door Koningsnacht en - dag was het niet mogelijk om het duel tussen De Graafschap en Ajax naar vrijdag te verplaatsen, terwijl het verschuiven van de bekerfinale door afspraken met verschillende gemeenten geen oplossing was.

Gudde stelt dat er ook contact is geweest met de UEFA. “Wij hebben een verzoek bij hen neergelegd wetende dat de bekerfinale niet meer verschoven kon worden. Binnen hun reglementen hebben zij gekozen voor de dinsdag/woensdag-variant in plaats van de woensdag/dinsdag-mogelijkheid voor de halve finale wedstrijden van Tottenham Hotspur tegen Ajax. Reglementair en vanuit contractuele afspraken was een woensdag/woensdag-variant voor de UEFA onbespreekbaar. Zodoende is er voldoende ruimte met de finale van de KNVB Beker op zondag 5 mei.”

Ben jij het eens met dit besluit?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Duidelijk verhaal, snap alle teleurstellingen maar het lijkt de enige oplossing te zijn

18 april 2019 om 16:43

Eens, en de clubs hebben ook ingestemd. Voor volgend jaar moet de Knvb maar iets beter gaan plannen...

18 april 2019 om 16:51

@ 4everajax, of alle clubs hebben ingestemd is maar de vraag. Maar uiteindelijk moet de Knvb wel een beslissing nemen. Of iedereen het ermee eens is of niet.

18 april 2019 om 18:10

Er was geen andere oplossing mogelijk behalve als de Graafschap akkoord zou gaan met spelen op vrijdag. Alles bij het oude laten was gewoon reglementair niet mogelijk.

18 april 2019 om 18:19

En het was al heel snel duidelijk dat op vrijdag spelen geen optie was voor ons. Nou dan blijft deze keuze als enige over.

18 april 2019 om 17:04

"Hij benadrukt tevens dat deze beslissing niet is genomen om Ajax meer rust te gunnen in aanloop naar de eerste wedstrijd in de halve finale van de Champions League tegen Tottenham Hotspur."

Noem je dit een duidelijk verhaal? Stel Ajax zou op zaterdagavond om 20.45uur hebben gespeeld, zouden ze de boel nog hebben verplaatst, omdat alles gebleken uit eerdere verplaatsingen juist wel draait om de rust van Ajax. Door zo glashard ontkennen bekent hij gewoon kleur, maar bij de KNVB denken ze dat iedereen achterlijk is.

18 april 2019 om 17:15

Dat denkt de knvb niet hoor, maar zo komrn sommige reageerder wel over. De knvb wil meer rust voor ajax voor een CL wedstrijd en vanwege vooraf bepaalde voorschriften hebben ze geen keus om de wedstrijd te verzetten. Volgens mij heeft ajax competitie technisch geen enkel voordeel gehad van de verschuivingen. Je kunt stellen dat de verplaatsing van zwolle in hun voordeel was, maar nu werd die pot voor de westrijd tegen az geplaatst en deze werd ook verloren door ajax.

18 april 2019 om 17:52

“dit wordt gedaan om aan de samen afgesproken voorwaarde van minimaal twee volledige dagen rust tussen twee wedstrijden te kunnen voldoen. Dat is het uitgangspunt voor onze competitieplanning”. Voor het geval je het niet gelezen hebt Harry.

18 april 2019 om 18:22

In vind sowieso dat dit, in competitie verband, niet in voordeel van Ajax is. Competittie kan in laatste wedstrijd beslist worden, en nu moet je uit spelen ipv een thuiswedstrijd

18 april 2019 om 18:35

Nogmaals, dat schijnt ook moeilijk te begrijpen zijn, geef ik af op de KNVB. Zo'n organisatie moet altijd een als-dit wat-dan plan B hebben klaarliggen. Nu doen ze maar wat en ontzien daarbij iedereens belangen. Woensdagavond voetbal is gewoon kwalitatief uitermate teleurstellend. Wij spelen de laatste 2 thuiswedstrijden nu op woensdagavond. Zo wil ik een seizoen niet eindigen.

18 april 2019 om 18:41

Het zijn regels van de UEFA dst er zoveel tijd tussen wedstrijden moet zitten. Regels zijn regels. Dus wat zwets je nou.

Een duidelijkere uitleg is er niet
Welke oplossing zou jij dan bedenken? Dan overal kaar tegenaan schoppen.

Deze keer is het Ajax. Volgend jaar misschien wel PSV. Who cares

18 april 2019 om 21:20

Het gaat hier, als ik Harry goed begrijp, niet om een andere oplossing. Het gaat om het feit dat het totaal onnodig is om die opmerking te maken. Alsof je de rust van Ajax als KNVB niet in meeneemt in beslissing en dat hier even stoer durft te zeggen. Dit is tegen Zwolle al totaal anders gebleken. Terecht ook overigens, want hoe kan iemand het ermee oneens zijn? Ik ben het daar totaal mee eens. Alleen moet je dan ook als KNVB de ballen hebben om dat te zeggen, dat je in je overweging wel meeneemt. Dan ben je in ieder geval geloofwaardig en zet je een beleid neer. Nu lijkt het net alsof ze daar totaal geen rekening mee houden en het alleen maar eenmaal zo moet. Terwijl de volgende keer dat dit zo voor komt zullen ze alsnog de wedstrijd verplaatsen ookal zat er wel net die 48 uur tussen. Ongeacht welk team. Wat dat betreft ben ik het met Harry eens. Niet dat er een andere oplossing moet komen, maar gewoon om die uitspraak.

18 april 2019 om 22:57

@rikas1 voor als je het niet goed begrepen hebt, dit zijn de voorschriften van de KNVB net zoals de competitie wedstrijden ook vast stonden. Al met al heeft hij het lekker misleidend verwoord maar is het duidelijk dat de wedstrijd van Ajax gewoon kon blijven staan op zondag omdat er 48 uur rust tussen zit. Ze willen zich aan dit voorschrift houden, dat is prima maar verwaarlozen hiermee wel de gelijkheid van elke club en creëert een mogelijkheid om de financiële middelen van Ajax te verbeteren waardoor de kleinere clubs nog minder kans gaan hebben om bij te benen. Daarnaast denk even aan dat 17 clubs voor Ajax alles qua veiligheid, vervoer, werk, vakantie, trainingen, etc anders moet gaan plannen voor Ajax. Je reactie is natuurlijk geschreven met een Ajax bril op, maar ik wacht nog op een bertrouwbare bron dat het absoluut niet mogelijk was om de speelronden te laten staan.

18 april 2019 om 18:26

Is ook zo. Spurs spelen op 28 april volgens PL schema. Die zullen ze ook verzetten.

Er moeten 2 dagen tussen zitten dus waar alle Ajax haters het vandaan halen om Ajax hiervan de schuld te geven is onbegrijpelijk. De Uefa regels worden gewoon toegepast.

18 april 2019 om 17:02

Inderdaad dat is punt 1 Zo naar Di kan dus niet.

Ten tweede het programma is door de clubs zelf vastgelegd! Doordat er in het begin van het jaar is afgesproken om Geen competitie-ronde gedurende de week te doen is er dit schema uitgekomen. Hier wisten Alle clubs dat er een issue zou zijn als een Nederlandsche club de halve finale zou halen. Zie ook de website van de Knvb.

Toch raar dat iedereen nu zo haterig doet, dit hebben de bestuurders toch echt allemaal afgesproken met elkaar.

18 april 2019 om 17:07

Als alles is afgesproken, waarom lag er nu dan geen kraakheldere blauwdruk voor het geval dat? Ik geef de KNVB de schuld dat ze het naar een woensdag verplaatsen, een dag die ik nu nooit meer vrij geregeld krijg. Lekker einde van het seizoen, maar niet heus.

18 april 2019 om 18:13

Tja... Omdat het twee keer in de 22 jaar voorkomt dat een Nederlandse club zo ver komt? Als Ajax supporter baal ik ook enorm, in plaats van Utrecht thuis wordt de kampioenswedstrijd de Graafschap uit... Lekker dan

18 april 2019 om 20:22

Harry, harry harry! Denk aan je bloeddruk! Je doet alsof de wereld ten onder gaat. Gevalletje van het grote plaatje niet kunnen zien omdat het voor jezelf even vervelend uitkomt. Was het geen koningsweekend geweest dan had het gewoon verschoven kunnen worden. Het is gewoon een hele uitzonderlijke situatie. Je hebt zelf ook geen enkel alternatief aangedragen. Lesje omgaan met teleurstelling zal je goed doen.

18 april 2019 om 21:55

Dan ís de 2x in 22 jaar toch helemaal correct?

Niet iedereen is er blij mee natuurlijk, maar er moest wel iets gebeuren, dus dit lijkt me de beste oplossing. Hopelijk leert de Knvb er wel van en wordt er volgend seizoen bij het maken van het speelschema ook nagedacht over eventueel Europees succes. Misschien een idee om op te houden met de play-offs, zodat de competitie langer door kan gaan en er minder mid-weekse wedstrijden zijn. Maar dat is vast een illusie.

18 april 2019 om 17:36

Er zijn dit jaar amper midweekse speelronden geweest. Als het er 2 waren, dan was het veel. Dat was juist wat de clubs wilden en waardoor deze speelronde ingepland stond zonder rekening te houden met Europees voetbal.

18 april 2019 om 17:45

Je hebt gelijk qua aantal, maar zonder play-offs zijn midweekse speelrondes helemaal niet meer nodig.

Door deze verzetting zijn er 3 midweekse wedstrijden op het einde van de competitie. Dat vind ik wel te veel.

Eens? Ik denk dat er uiteindelijk weinig te doen valt aan het besluit. De knvb heeft gewoon verkeerd gepland en kon gewoonweg niet anders. Nu kan je zeggen dat de knvb een stel amateurs zijn en geen eens een planning in elkaar kunnen draaien, maar je kan ook zeggen wat Ajax nu doet eigenlijk voor onmogelijk werd beschouwd. Als ik de planning had gemaakt, had ik ook geen rekening gehouden met een eventuele halve finale en stel ik had het wel gedaan, dan werd ik waarschijnlijk opgehaald in een busje en in een dwangbuis gestopt. Balen van een weekend zonder eredivisie, maar het is niet anders.

Ik heb er niet zoveel moeite mee. Er is nou eenmaal niet echt een andere optie. Ajax kan niet op zondag spelen en dan dinsdag weer. En speelronde 33 kan niet naar zaterdag, want dan is het Koningsdag. En Ajax heeft verder in elk weekend en in elke midweek die er nu nog aankomt al een wedstrijd staan. Dus als iemand een betere oplossing weet? Ik niet in elk geval.

De titelrace is nu zo close, dat de kans redelijk groot is dat de beslissing pas in de laatste speelronde zal vallen. Dat was voor PSV een uitwedstrijd en nu niet meer, dus dat vind ik op zich wel positief.

18 april 2019 om 16:47

Ja maar PSV heeft nu minder rust en al die andere clubs ook.
Dat betekent dat wanneer iemand geblesseerd raakt de kans op herstel kleiner is binnen 3 dagen.
De fout van de KNVB moet niet op anderen worden afgeschoven.
Iedereen moet de hele organisatie aanpassen voor dit circus.

18 april 2019 om 16:55

"ja maar PSV heeft nu minder rust en al die andere clubs ook."

Maar zolang alle clubs daar evenveel last van hebben maakt het toch niet uit?

18 april 2019 om 16:56

Dat geldt toch voor letterlijk alle clubs? We kunnen ook best de 33e speelronde in december spelen, maar dat schiet ook niet op. Er zijn simpelweg geen andere opties.

18 april 2019 om 17:09

@cabinessence
Het maakt wel uit vanuit het perspectief van een individuele club.
Dus omdat iedereen er nadeel aan heeft, is het opeens geen nadeel?
2 wedstrijden in 3 dagen is een nadeel ten opzichte van 2 in 7 dagen. Dat iedereen daar evenveel nadeel van ondervindt is een slap excuus om het nadeel weg te stoppen. Clubs worden benadeeld.

18 april 2019 om 17:10

“PSV heeft nu minder rust”..

Ze spelen al vanaf de winterstop alleen voor de competitie. Ajax is nog steeds op alle fronten actief. Nogal een verschil.

18 april 2019 om 17:13

@AFCajax
PSV heeft minder rust. Eerst van 2 wedstrijden in 7 dagen naar 2 wedstrijden in 3 dagen. Dat is een vermindering van rust en dus een nadeel van het oorspronkelijke schema.
Waarom jij Ajax erbij betrekt, is me een raadsel.

18 april 2019 om 17:19

Ik hoor graag jouw betere voorstel binnen de richtlijnen die er zijn

18 april 2019 om 17:39

Maar doordat die wedstrijd verschoven is, is het mogelijk dat spelers die bijvoorbeeld een lichte blessure oplopen dit weekend, nu ineens wel allebei de laatste speelronden mee kunnen doen, terwijl ze voorheen mogelijk alleen de laatste konden meedoen. Zo is er altijd wat te vinden.

18 april 2019 om 17:43

@bombanera99, wat is volgens jou de beste optie dan? Er liggen een paar opties en ze hebben allemaal nadelen. De nu gekozen optie heeft imo de minste nadelen.

18 april 2019 om 17:51

@bombanera99: Sommige mensen geven toch enkel af op alle voorstellen. De Knvb doet in mijn ogen een heel erg fair voorstel. Binnen de competitie zijn de condities voor elke club van te voren gelijk. Kortom wat is dan jouw probleem?

@afcajax0164: Maak er nou geen PSV / Ajax discussie van want dan wijken wij van het onderwerp af. Nergens voor nodig.

18 april 2019 om 18:00

@bombanera99: Ja, als elke club hetzelfde 'nadeel' heeft, kan je inderdaad niet meer spreken van nadeel. Verder speelt PSV niet 2 keer in 3 dagen, maar in 4 dagen (12, 13, 14, 15).

18 april 2019 om 18:04

@comokum
De beste optie is als zo weinig mogelijk clubs er last van hebben en dat is dus gewoon spelen op de afgesproken wedstrijddag.
Het kan mij niets schelen dat dit volgens de uefa regels niet kan. Dat is het probleem van de KNVB.
Dan moet de KNVB Ajax maar financieel compenseren.
Dit besluit is belachelijk en het probleem van de KNVB afwimpelen op andere clubs.

18 april 2019 om 18:08

@dweyer
Een nadeel is een nadeel. Het is een nadeel ten opzichte van het oorspronkelijk schema. Verder doet het er niet toe.
Als alle clubs twee wedstrijden op 1 dag afwerken dan is dat volgens jouw logica ook geen nadeel omdat iedereen dit nadeel ondervindt. Merkwaardige manier van redeneren.

18 april 2019 om 18:23

@bombanera99
Om iets een nadeel te noemen moet er schade/verlies zijn tov de oorspronkelijke situatie. Als echter elke club in dezelfde situatie zit, heb je nog steeds allemaal dezelfde voorbereidingstijd. In de praktijk is er dus geen enkele schade/verlies aangezien ook je tegenstander minder dagen heeft tussen de wedstrijden door.

18 april 2019 om 18:36

@dweyer
De oorspronkelijke situatie is de oorspronkelijke datum.
Het is helemaal niet relevant voor de persoonlijke schade van een club of dat in verhouding staat tot de schade van anderen.
Er is sprake van schade aangezien het speelschema veranderd moet worden en mensen zich in allerlei bochten moeten wringen met instanties.
Tel daarbij op dat de clubs minder rust hebben ten opzichte van het oorspronkelijk schema ivm met blessures.

18 april 2019 om 19:09

Handig is het niet van de Knvb, en je mag het ook best een fout noemen.
Maar als ze hier voorafgaand aan het seizoen rekening mee hadden gehouden en dus die zondag geen competitie in hadden gepland omdat er eventueel een nederlandse club in de halve finale van de CL zou staan had iedereen ze heel hard uitgelachen...

Een perfect oplossing is er helaas niet. Dan is dit misschien wel de minst slechte. Iedereen heeft er even veel last van. Alle teams krijgen evenveel rust. Behalve Ajax, die mogen tussendoor nog 2 hele zware wedstrijden spelen.

18 april 2019 om 19:23

Er is volgende week een midweekse speel ronde, clubs zouden dus zo wie zo maar 3 dagen vrij hebben gehad tussen een van de komende speel rondes. alleen zitten die dagen nu tussen ronde 33 en 34 i.p.v. 32 en 33.

Volgens mij heeft Ajax er in de titelstrijd uiteindelijk het meeste nadeel van.
PSV leek mij de afgelopen weken niet geheel fris, maar die hebben nu doordat eerst de beker finale nog gespeeld wordt 17! dagen vrij (net als de andere clubs behalve Ajax en Willem 2) om zich te herstellen voor de wedstrijd tegen AZ.

18 april 2019 om 22:05

@bombanera99

Het gaat niet alleen om Ajax. Als Ajax niet speelt, krijgt de Graafschap de overwinning toegewezen. Dan kan Emmen ineens degraderen en de Graafschap dus 15de worden.

Een probleem van de Knvb is nou eenmaal een probleem van de clubs. De Knvb organiseert de competitie en is aangesloten bij de Uefa. Ze moeten zich dus aan de Uefa regels houden.

Overigens zijn de clubs al akkoord, die begrijpen ook dat het niet anders kan.

19 april 2019 om 08:17

@bombanera99:

"dus omdat iedereen er nadeel aan heeft, is het opeens geen nadeel?"

Exact.

En we hebben het over de laatste speelronde van het seizoen, he. Daarna kunnen de spelers volop uit gaan rusten.

18 april 2019 om 16:51

Ik heb hetzelfde idee. Deze optie zorgt in ieder geval niet voor competitievervalsing, zoals wel zou zijn gebeurd als alleen De Graafschap - Ajax verplaatst werd.

Echter speelt PSV nu (mits de datums zo blijven) op donderdag 25 april en dan pas weer op zondag 12 mei. Daar zit 2,5 weken tussen, terwijl Ajax veel meer wedstrijden speelt.
Daardoor ontstaat de situatie dat PSV meer rust krijgt, maar weinig ritme heeft voor die wedstrijd op 12 mei en voor Ajax juist andersom.
Ik weet daarin niet welke van de 2 situaties gunstiger is, maar ik gok dat het wel effect gaat hebben.

Edit: 25 april i.p.v. 28. Thanks @alvarezbalanta

18 april 2019 om 17:00

Dat is inderdaad ook niet echt ideaal. Denk dat de KNVB voor volgend jaar iets beter na moet denken met maken van het schema. Sowieso de bekerfinale lekker na het laatste weekend van competitie spelen. En van mij part worden die play-offs afgeschaft.

18 april 2019 om 17:08

PSV speelt toch juist niet op 28.04? Die is toch verzet. Je bedoeld de 25e uit bij Willem 2 en dan pas weer de 12e. Anders was het de 28e en pas weer de 12e. Scheelt 3 dagen rust. Hoewel t wel lang is, valt t verschil in principe mee. Vooral voor de supporters lang wachten. Dat is wel vervelend. Daarom ben k normaliter al tegen de bekerfinale voor de laatste speeldag te spelen. Dan zit er voor degene die geen finale spelen al 2 weken tussen. Gelukkig voor PSV heeft AZ hier natuurlijk ook last van

18 april 2019 om 17:13

@dedonnie
De Knvb moet zeker beter gaan nadenken bij de planning. Ook al verwacht je niet dat er een Nlse ploeg bij de laatste 4 van de CL zit, ik zou toch voortaan die bekerfinale op een ander moment spelen.
En Ik vind de play-offs ook niet geweldig, maar ik denk niet dat de Knvb die gaat afschaffen. Zal wel meer opleveren.

18 april 2019 om 17:09

De kans dat AZ voorafgaand aan speelronde 34 geen zicht meer op de 3e plek heeft, is groter dan de kans dat AZ voorafgaand aan speelronde 33 geen zicht meer heeft op de 3e plek. Het is dus gunstiger om AZ in speelronde 34 te treffen - ook omdat zij dan wellicht spelers rust gaan geven voor de play-offs. Normaal neem je zulk soort voordeeltjes en nadeeltjes die uit de wedstrijdplanning voortvloeien voor lief, maar nu voelt het voor mij erg wrang dat de speelrondes halverwege april nog omgewisseld worden.

18 april 2019 om 17:20

Misschien heb je een beter voorstel?

18 april 2019 om 17:26

Ja, de wedstrijdvolgorde intact houden

18 april 2019 om 17:30

Geen gek voorstel maar betwijfel de haalbaarheid, dat heeft namelijk invloed op 2 speelrondes. Elke thuiswedstrijd zal dan een uitwedstrijd worden en omgekeerd (even globaal gezien, zullen vast ploegen zijn met 2 thuiswedstrijden op einde of 2 uitwedstrijden) wat weer voor problemen zou gaan zorgen.

18 april 2019 om 17:18

Ik ben het helemaal met je eens! De knvb heeft een fout gemaakt om ajax pec te verschuiven....vind ik. Maar nu zijn de opties gewoon allemaal slecht. Fijn dat de minst slechte variant haalbaar is. Wel jammer dat het een doordeweekse wedstrijd wordt.

Zeg dan ook dat je een gigantische inschattingsfout hebt gemaakt met het inplannen van de competitie in Augustus. Hemel en aarde moet bewogen worden om een wedstrijd te verplaatsen, dan heb je het gewoon slecht gedaan als je kijkt hoe de Engelsen en Spanjaarden dat regelen.

18 april 2019 om 16:45

"dan heb je het gewoon slecht gedaan als je kijkt hoe de Engelsen en Spanjaarden dat regelen."

In Spanje en Engeland zijn ze het gewend dat clubs de halve finale van de CL halen. Ik denk dat helemaal niemand er serieus rekening mee heeft gehouden dat een Nederlandse club dit zou lukken.

18 april 2019 om 16:49

Dat snap ik maar de Engelsen hadden er ook niet op gerekend dat er 4 in de kwartfinale zouden zitten. Daar kon alles nog verandert worden, zonder dat ze in de problemen kwamen. Na de groepsfase zijn ze al bezig geweest met het progamma. Net zoals in Spanje Real Madrid op een maandag kan spelen. Hoe ongewoon het ook is, het is toch raar dat je eigenlijk geen mogelijkheden hebt om nog iets te veranderen. Dit is de enige oplossing, ik ben er niet heel blij mee maar ze moeten iets.

18 april 2019 om 16:56

Engeland rekent al jaren lang op dit soort situaties. Het is dan ook veel aannemelijker dat er vier Engelse teams in de kwartfinales staan dan twee Nederlandse teams. Dit maakt het voor de Engelsen ook een stuk makkelijker om te verplaatsen omdat het gewoon aannemelijk is dat Engelse ploegen ver komen in Europa.

De Knvb kan alleen uitgaan van de laatste jaren en geen van de Nederlandse clubs is toen ver gekomen. Dan mag de Knvb er vanuit gaan dat het dit seizoen niet veel anders zou zijn.

Nu weten ze dat het dus misschien haalbaarder is dan verwacht en ik neem aan dat ze hier ook rekening mee gaan houden voor volgend seizoen.

18 april 2019 om 17:07

Ik ben het volkomen met je eens, echt waar. Ik probeer alleen het punt te maken dat je in uitzonderlijke gevallen gewoon vastzit. Het is een hele klus om ook maar iets te veranderen, zelfs alleen de wedstrijd van Ajax verplaatsen was rond de achtste en kwartfinale al een hel. Werd het overleven van de groepsfase dan al voor onmogelijk gehouden?

18 april 2019 om 20:28

Wat voor halve zoolbestuur heeft de KNVB als ze geen rekening houden met een halve finaleplaats van Ajax? Ze hebben werkelijk waar 1 taak en dat kunnen ze al niet. Alsof je een vliegtuig levert zonder zuurstofmaskers omdat je niet verwacht dat het neerstort. De KNVB is zon achterlijk amateuristische organisatie. Maar goed dat krijg je ook als je mensen deels aanneemt omdat ze goed tegen een bal konden trappen in de jare 80.

18 april 2019 om 16:46

Precies dat.
Wanneer gaat een nl club door in de CL

18 april 2019 om 19:27

Maar we hadden de Knvb toch allemaal uitgelachen als ze dit weekend aan de start van de competitie leeg hadden gehouden omdat er mogelijk een nederlands team in de halve finale van de CL zou kunnen staan.
In england en spanje (maar ook in duitsland en Italie) was dit een blunder geweest als ze hier geen rekening mee hadden gehouden. in Nederland denk ik dat iedereen die een programma had moeten maken hetzelfde zou hebben gedaan als de Knvb.

18 april 2019 om 19:31

Het is ook wel erg ongelukkig ivm koningsdag, waardoor er eigenlijk sowieso alleen op zondag kan worden gespeeld die speelronde.

Bij de KNVB zijn ze gek geworden. Vanwege 1 club moeten alle clubs hun organisatie van wedstrijden aanpassen en in overleg gaan met alle betrokkenen.
Dit is echt belachelijk.
De KNVB moet niet voor andere clubs gaan bepalen wat in hun voor of nadeel is.

18 april 2019 om 16:46

Voor zover ik weet zijn de clubs samen met de KNVB tot deze oplossing gekomen. Wat hadden ze anders moeten doen dan?

18 april 2019 om 16:52

De KNVB heeft dit gewoon meedegedeeld. Er staat in de tekst dat niet iedereen tevreden is maar dat er een knoop is doorgehakt door de KNVB.
Wat ze hadden moeten doen is andere clubs er niet mee lastigvallen en het probleem van de KNVB het probleem van clubs maken.
Je hebt een fout gemaakt en zie dat maar zelf op te lossen.
Het is dus overmacht en Ajax moet gewoon die wedstrijd spelen.
Overigens was het schema ook verplaatst als Ajax 1 mei geloot had.

18 april 2019 om 16:55

Ajax moet helemaal niks. Ja die wedstrijd NIET spelen, want dat mag gewoon niet. Zo simpel is het.

18 april 2019 om 17:07

Maar heb je nou nog een andere oplossing of niet? En nee niet 'gewoon spelen' want dat mag niet

18 april 2019 om 17:20

Tuurlijk heeft hij dat niet want de beste stuurlui staan aan wal. Dit is gewoon de beste mogelijke situatie

18 april 2019 om 17:44

@quirento, jij bent de enige hier die gelijk heeft. Mag niet van de Uefa dus dan gaat het simpelweg niet gebeuren. Dan heb je daarna een paar opties en elke optie heeft z'n voor- en nadelen.

18 april 2019 om 16:49

Nee jij had had voorzien. Planning van de KNVB is al zo lastig, ze willen echt iedwreeny tegemoet komen maar moeten keuzes maken. Hun inschatting was dat een Nederlandse club niet in de halve finale van de champions league zou komen. Geen rare gedachte en dus keuze

18 april 2019 om 16:54

Als dat hun inschatting was dan los het zelf op en val andere clubs er niet mee lastig.
Het is het probleem van de KNVB die er een probleem voor alle clubs van maakt.

18 april 2019 om 17:00

Klopt, maar hun inschatting en oplossing is nu deze geworden. Veel problemen voor andere clubs geeft het kennelijk niet vanwege de instemming....

18 april 2019 om 17:35

Bombanera iets met pot en ketel voor jou.
Heb je een andere oplossing of blijf je ons lastig vallen met ongegronde verwijten?

18 april 2019 om 19:49

De Knvb lost het toch ook zelf op nu?
De clubs zijn ook de Knvb - eredivisie en die zaten er allemaal bij toen deze regels werden opgesteld. Deze regels zijn ook niet nieuw, die zijn er al jaren. Alleen is er nu een situatie die zich nog nooit heeft voorgedaan (psv had er in 2005 geen last van door de speeldata toen, en in in de jaren 90 waren alle CL wedstrijden nog op woensdag) .

Alleen heeft niemand er rekening mee gehouden dat er nog een Nederlands team in de halve finale van de championsleague zou komen te staan. Een andere oplossing die voor alle clubs werkt, is er niet. (op een paar vergelijkbare opties na, zoals het speelschema in stand houden i.p.v. de rondes 33 en 34 om te wisselen).

Het is heel makkelijk om kritiek te hebben maar een andere oplossing die recht doet aan de regels is er niet. Dit is een andere situatie dan de wedstrijd tegen Pec. Daar was de Knvb "aardig" tegen Ajax, in mijn ogen in het voordeel van het Nederlandse voetbal, maar daar kun je het mee oneens zijn. In dit geval zijn er twee regels, waar alle clubs recht op hebben, die in conflict zijn met elkaar. De ene m.b.t. de hoeveelheid rust die ploegen moeten hebben, en de andere m.b.t. het gelijktijdig spelen van wedstrijden in de laatste 2 speelrondes.

18 april 2019 om 17:00

Volgens mij snap jij het toch echt niet helemaal. Dit is niet vanwege de Knvb of vanwege Ajax.
Ten eerste de Uefa regel is dat er twee dagen zonder voetbal tussen moet zitten. Dus Zondag naar Dinsdag kan niet. punt.
Ten tweede het programma is door de clubs zelf vastgelegd! Doordat er in het begin van het jaar is afgesproken om Geen competitie-ronde gedurende de week te doen is er dit schema uitgekomen. Hier wisten Alle clubs dat er een issue zou zijn als een Nederlandsche club de halve finale zou halen. Zie ook de website van de Knvb.

18 april 2019 om 17:06

Dat zijn smoesjes achteraf.
Het speelschema was ook verplaatst als Ajax 1 mei had geloot.
Dat is allemaal erg vervelend maar dat is niet het probleem van andere clubs.

18 april 2019 om 17:24

In de woorden van wim kieft...ik word zo moe van sommige reacties. Ik word er zelfs nijdig van. De domheid spat er van af. Met argumenten als jammer dan van die regels en voorschriften maar ik wil het niet. Waarom niet, nou daarom niet. Succes verder!

18 april 2019 om 18:08

@bomba Als Ajax 1 mei had geloot zou het dus betekenen dat de return op 7 mei zou worden gespeeld en zou de Knvb Beker finale worden verplaatst. Zoals hier boven al een aantal keer aan jou gevraagd wordt, wat had jij dan voorgesteld? Meestal ben je van het verbeteren van mensen dat ze niet ingaan op jouw berichten, dus laat ons maar weten wat jij zou doen. En nu niet gaan vluchten graag .

18 april 2019 om 17:24

Zodra jou club iets gaat betekenen in 1 van de Europacups dan zal de Knvb ook hier rekening mee houden Maar dat moet wel verdiend worden toch?

Heldere uitleg. Vind dat de KNVB wel veel stront over zich heen krijgt, terwijl ze er alles aan hebben gedaan om het klassieke slot van de competitie te behouden en daarbij rekening te houden met de clubs die hierbij betrokken zijn. Alle opties afgewogen, rekening gehouden met openbare orde en de andere clubs zo min mogelijk benadelen. In mijn ogen is dit dan de best mogelijke optie

18 april 2019 om 16:55

Uiteindelijk is de Knvb wel verantwoordelijk voor het speelschema, en had dus rekening moeten houden met eventuele club/clubs in de halve finales van de Europese competities. Hoe klein die kans ook mag zijn.

18 april 2019 om 17:02

Het is niet zo dat ze daar geen rekening mee hielden, het blijft uiteindelijk gewoon een afweging. Achteraf gezien makkelijk gezegd dat het een foute afweging was. Bij het plannen van de competitie kijkt de KNVB naar alle belangen, ook naar die van jouw favoriete club. Het resultaat was het speelschema zoals die was.

18 april 2019 om 17:32

Misschien moeten ze voortaan niet de belangen van 18 clubs proberen te verwerken, want dan is dit het resultaat. Ook zijn clubs niet zo heel standvastig in hun belangen. Die verschuiven namelijk gedurende het seizoen. Wat in juni bij het opstellen van het schema hun belang is, is niet vanzelfsprekend hun belang meer in januari. Je kan niet van de clubs op aan, dus maak gewoon een planning die met basiselementen rekening houdt en ga daarna niet te veel kloten, zoals rond Ajax - Pec. Zorg dat je rond Konings-, bevrijdingsdag en dodenherdenking wat speelruimte inruimt, want die kun je weleens nodig hebben.

Die uitspraak is helemaal waar, maar het is geenzins een argument om een hele speelronde eruit te halen. Ajax helpen is top, maar niet als dit onevenredig grote nadelen voor de overige 17 clubs en hun supporters met zich meebrengt.

18 april 2019 om 16:57

Had je dan liever gehad dat alleen De Graafschap - Ajax werd verplaatst naar 15 mei (dat is in ieder geval de eerst mogelijke datum voor de verplaatsing)?
Ik als Ajax supporter zou dat geen probleem hebben gevonden, aangezien Ajax en De Graafschap precies weten wat ze nodig hebben om eventueel kampioen te worden / niet te degraderen. Maar dit lijkt me echt de grootste vorm van competitievervalsing die er is, zo aan het einde van het seizoen.

En het laten staan van de wedstrijd kon niet, vanwege regels van de Uefa en Knvb, dus dat was ook geen optie.

Volgens mij is er gewoon geen andere optie dan dit, met oog op veiligheid en zorgen voor eerlijke competitie, behalve nog verder naar achteren verplaatsten van de hele speelronde, maar dat maakt natuurlijk niks uit i.v.m. wat ze nu hebben gekozen.

18 april 2019 om 17:26

Ik denk dat Avilla alle voorstellen bij voorbaat zou hebben afgekeurd, want nadelig voor mijn club...

18 april 2019 om 17:04

..zucht... ze helpen Ajax niet hoor. Het gaat om het feit dat het niet mag. Je mag niet op zondag en dan op dinsdag spelen. Is een Uefa regel.
Andere opties zijn juist weggehoond door de clubs. Ik zit er niet op te wachten om een soort deja-vu te hebben bij de Graafschap hoor. slechte herinneringen aan.

Tuurlijk. Het is ook logisch. Maar de laatste speelronde op een woensdag is gewoon ontzettend ruk. Al verlof gevraagd, trein- en wedstrijdkaartje gekocht. Ontzettend zuur dat het nu dan nog veranderd wordt. Maargoed, als alleen de wedstrijd van Ajax verplaatst zou worden krijg je ook geschreeuw om competitievervalsing dus dit zal de beste oplossing wel zijn.

Belachelijk, de supporters die hun agenda's aangepast hebben om hun club te supporter word niet aan gedacht. Het is een beetje het kleine kindje wat in de klas wil zitten met de grote jongens maar wel zijn middag dutje nog moet doen anders kan hij het niet bij benen.

18 april 2019 om 16:52

Welk alternatief zie je dan?

18 april 2019 om 16:54

Snap dat dit heel oneerlijk voelt en dat de KNVB en Fox niet zoveel om de stadionbezoeker geven is ook wel duidelijk maar dit is niet de schuld van Ajax he.. Het mag simpelweg gewoon niet van de UEFA.

18 april 2019 om 16:56

@brower: wil je dan dat de Knvb rekening gaat houden met de vele mensen die op de tribune zitten? Het schema wordt niet voor hen opgesteld, maar voor de clubs. Ik vind het juist klasse dat ze dit durven en het belang van het Europese succes van een NL-Club (waar zeker meer clubs dan Ajax van profiteren) erkennen. Ik snap je metafoor overigens totaal niet. In landen als Spanje en Engeland worden geregeld wedstrijden verschoven i.v.m. europese wedstrijden van clubs

18 april 2019 om 16:58

Dit is toch totaal irrelevant !!
Het is echt niet dat stadions nu ineens leeg staan of maar voor de helft gevuld zijn!

Vandaag kaartverkoop Fc Emmen - Fc Groningen gaat niet door i.v.m. dit...
Nou volstrekt logisch, dan wacht ik het volgende moment af om ze te kopen.
Kan ik, dan ga ik
Heb ik iets staan wat ik kan afzeggen, dan doe ik dat
Lukt dat niet, dan is het mijn keuze om niet heen te gaan.

18 april 2019 om 17:31

Dus eigenlijk een beetje hoe het zit met feyenoord in deze competitie. Schreeuwen dat ze een topclub zijn maar enige twee topclubs in deze competitie niet bij kunnen benen.

18 april 2019 om 17:50

Pet&Sjaal waarom direct 'op de man' spelen ... hij heeft toch wel een punt. Ajax verkeert in hogere sferen daar komen ook lasten als minder rust bij. Ten Hag heeft een selectie van zo'n 30 man, nou rouleer daar dan wat meer. Cerny, Huntelaar, De Wit etc. maar een keer basis tegen de mindere clubs zodat Ziyech, Tadic en een Neres bijvoorbeeld wat rust krijgen. Men gaat hier in de reacties wel heel makkelijk over de bezwaren heen vind ik ... een beetje 'tsja shit happens' terwijl dit gewoon slecht georganiseerd is door de KNVB. De competitie meerdere malen last minute switchen voor iedereen is wel wat hoor. En ja, de hele competitie heeft er profijt van snap ik allemaal en zit ook wat in maar écht de hele competitie betwijfel, denk vooral de top 6. De rest koopt er weinig voor. @Brower belachelijk maken door specifiek de prestaties van Feyenoord eruit te pikken is wel heel makkelijk scoren. Bekijk het gehele plaatje eens ... ja Ajax heeft een Europees top jaar, goed en chapeau maar niet alles dient maar om Ajax te draaien. Daar valt men een beetje over en daar zit wel wat in. Eerlijk is eerlijk.

18 april 2019 om 18:10

Savano, rouleren had niets uitgemaakt. Ajax moet twee volle dagen rust hebben voordat er Europees wordt gespeeld. Wat was dan een andere oplossing geweest?

18 april 2019 om 17:57

Wie is hier het kleine kindje? Niet Ajax, niet de Knvb. Niemand had verwacht dat er een Nederlandse ploeg in de halve finale zou staan. Nu dit wel gebeurt moet het schema aangepast worden, zo zijn de Uefa regels nou eenmaal. Al het geklaag is van een kleinzieligheid die ik niet voor mogelijk had gehouden. Prima oplossing. Hopelijk gaat het nog vaak voorkomen dat we dit 'probleem' hebben, of het nou om Ajax of een andere ploeg gaat!

Toch was het de meest logische en eerlijke manier geweest om van speelronde 33, speelronde 34 te maken. Dus dat de volgorde van de wedstrijden niet wordt omgegooid. Een cruciale wedstrijd uit spelen is heel anders dan thuis.

18 april 2019 om 17:21

Dan verplaats je in feite dus twee volledige speelrondes, want iedereen die thuis zou spelen, speelt dan opeens uit en andersom. Met alle logistieke rompslomp die daarbij hoort, zoals stadion regelen, personeel en vrijwilligers regelen, politie-inzet. Dat was helemaal een ramp geworden. Het verplaatsen van deze ene speelronde is al gedonder genoeg.

Voor mensen die zeggen dat de rest van de competitie geen bal profiteert van europese successen.

Europees succes betekent meer imago, hogere kijkcijfers dus grotere inkomsten, Ook dat verscheidene spelers van de jeugdopleidingen van de "rechterrijtje teams" naar andere competities verkassen, zie wat frenkie de jong oplevert (willem 2 en rkc). Denk je dat barca zo een bedrag had neergeteld als ajax in de eerste voorronde was uitgeschakeld? Met europees success laten de jongens zien op het niveau mee te kunnen wat het voor de grootmachten aantrekkelijker maakt om interesse te tonen en hogere bedragen neer te leggen. Dit heeft effect tot aan de roots

18 april 2019 om 17:09

@ Bokeespanol. Sorry, maar ik geloof hier niet zo in. Jonge spelers van andere clubs worden niet zomaar 50 procent meer waard omdat Ajax nu in de halve-finale staat. Vooral niet als de spelers onder de 16 jaar worden weggehaald. Want dan hoeft er alleen maar een opleidingsvergoeding te worden betaald.

Misschien dat het hogere kijkcijfers oplevert voor Fox, maar hier schieten de clubs niks mee op.
Fox heeft een vast bedrag afgesproken voor het afgesloten contract, en die zullen nu niet gaan zeggen omdat er nu zoveel meer mensen kijken gaan wij meer geld uitkeren. Fox doet dit ook om zoveel mogelijk winst te maken. Rupert Murdoch is niet voor niks zo rijk.

18 april 2019 om 18:44

Geloofde er eerst ook niet in, maar het zijn marketingsstrategieen die bewezen zijn. Uiteraard is een fox erop gebrand om zoveel mogelijk winst te maken, maar alleen het feit dat je meer publiek trekt (groter bereik) zorgt ervoor dat reclameborden meer waarde (meer geld) creeren. Ookal is het langetermijn. Dit vloeit allemaal terug naar de clubs.

18 april 2019 om 18:50

En hoe kom je daarbij? Die kijkcijfers zijn enkel van toepassing op Ajax en dat is over het totale plaatje nauwelijks tot niet voelbaar bij minstens 95 alle clubs in het betaalde voetbal. Ook qua imago stijgt alleen het imago van Ajax. Denk je serieus dat buitenlanders ineens een wedstrijd van Heerenveen gaan kijken omdat Ajax in de halve finale staat? Natuurlijk niet...

Verder denkt Ajax ook wel twee keer na voordat ze nog zo'n clausule afspreken met clubs als Willem II (en daaruit voortvloeiend Rkc). Bovendien zijn jongens als De Jong zeldzaam. Uiteindelijk is alles te ontkrachten, terwijl niets eigenlijk aantoonbaar goed is voor het gehele Nederlandse voetbal. Daarin slaan mensen altijd veel te ver door.

Ik heb geen problemen met het feit dat ze meedenken met Ajax zodat de spelers meer rust krijgen, maar de argumenten die worden aangedragen zijn leuke verhalen en meer ook niet. Op die manier hoeft de Knvb z'n eigen fouten niet toe te geven.

Prima besluit zo. Als ze niks doen wordt er geklaagd dat de Knvb niet meewerkt aan het Europese succes van NL-clubs. Doen ze wel iets, dan klagen mensen dat ze clubs voortrekken. Dit is een hele goede optie. Ajax heeft het voordeel dat ze iets meer rust hebben. Daarentegen spelen ze nu de laatste wedstrijd uit en PSV juist thuis, dan is dan weer nadelig voor Ajax. Dus ze krijgen iets en moeten ook iets geven... prima toch!

Jongens zet nu eens allemaal die gekleurde logobrillen af.....
Wees trots dat we als Nederland weer enigszins mee tellen in Europa ...

Mocht volgend seizoen een andere club als Ajax kampioen worden, hebben zij dus het voordeel van wat Ajax heeft bereikt nu!
En zo ook nummer 2 enz.

Dat wij als Emmen in dit geval minder belangrijk zijn omdat we "maar" Emmen zijn vind ik volstrekt logisch!
Als je reclame maakt, doe je dat ook met je mooiste en beste producten, zo dus nu ook met Ajax.

Daarbij is het nu ook gewoon helder dat Alle ploegen van Nederland in Europees verband gebruik kunnen maken van de Knvb regeling qua speeldata!

18 april 2019 om 18:58

Ik denk dat de meesten geen probleem hebben met het feit dat de Knvb meedenkt met Ajax. Het probleem is dat alles enorm chaotisch is geregeld omdat de Knvb weer eens blundert (bij lange na niet de eerste keer in de laatste jaren) en dat met een nieuw bestuur.

Natuurlijk is het logisch dat Ajax wellicht meer voorkeur heeft voor de Knvb, maar het kan niet zo zijn dat de Knvb in eerste instantie beslissingen maakt die enorm negatieve gevolgen kunnen hebben voor een ploeg die vecht voor lijfsbehoud en waardoor je de gehele Eredivisie in verwarring brengt.

Dit was van begin of aan de beste oplossing (het verplaatsen van een speelronde), maar het is wel belangrijk dat we niet doorslaan in de argumenten, want dit resultaat voor Ajax gaat nauwelijks iets doen voor het Nederlandse voetbal. Het is met name Ajax die er de vruchten van plukt (en terecht ook).

Het Nederlandse voetbal profiteert hier helemaal niet zo veel van als gesuggereerd wordt. Zeker voor clubs uit het rechterrijtje heeft het nauwelijks effect.

18 april 2019 om 17:29

4m voor pierie zou nog geen 2 zijn als het een andere club dan ajax was geweest die een aanbod had gedaan.

18 april 2019 om 17:29

Ben benieuwd wat ajax voor de keeper van Emmen gaat betalen. Normaal gesproken hooguit 2 ton

18 april 2019 om 17:30

En zo gaat het door. W2 zal ook meer gaan betalen als ze spelers willen want iedereen weet nu dat ze geld hebben

18 april 2019 om 17:31

Hoeveel geld krijgt kkd club rkc van de transfer van de Jong? Hoeveel zou dat zijn geweest als ajax slecht had gespeeld in de CL...misschien was hij dan niet eens verkocht

18 april 2019 om 17:34

Dat kan maar dan was ook niet geaccepteerd. 4 miljoen voor Pierie is gewoon marktconform en dat heeft niks te maken met de hoeveelheid geld dat Ajax op de bank heeft.

18 april 2019 om 17:35

Als je de bedragen hoort die ajax spelers nu op zouden moeten leveren tov het begin van het jaar. Dat verschil is gigantisch, terwijl de spelers van psv misschien wel minder waard zijn geworden. Punt is, door Europees succes komt er veel meer geld in de Nederlandse markt en daar profiteert iedereen van. Of meerdere clubs gaan profiteren van de hogere plaatsing op de uefa lijst is aan die clubs die zich plaatsen. In elk geval hoeven er minder voorrondes gespeeld te worden voor CL en El. Als ik het goed heb is er nu zelfs 1 team direct geplaatst voor de El groepsfase. Als dat geen voordelen zijn....

18 april 2019 om 17:48

@ Dr. Duck. Als Ajax dan ook de volle pond gaat betalen aan de clubs, en niet alsnog gaat proberen om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Dan zouden er sommige clubs er nog enigszins van mee kunnen profiteren.

En dat Ajax Pierie heeft aangetrokken komt niet omdat ze zoveel geld hebben verdient met de CL. Dat geld was al aanwezig, en was ook geinvesteerd als Ajax de groepsfase van de CL niet overleeft had.

18 april 2019 om 19:02

Dat is altijd zo geweest. Ook als Ajax er in de poulefase uit had gelegen was het bedrag hetzelfde geweest. Ze betaalden nota bene een bedrag dichtbij de hoofdprijs voor Ziyech, terwijl de toekomst van FC Twente destijds uiterst onzeker was op meerdere fronten. Ook voor Sinkgraven werd de hoofdprijs betaald. Totaal geen argument dus...

19 april 2019 om 09:05

Begreep dat het om 25 miljoen gaat voor Scherpen...
Dan is het nog een koopje ook

Knvb neem ik niet zoveel kwalijk. Maar UEFA geeft geen fuck om het voetbal. Die denken alleen aan geld.

Achteraf - als de kampioen, bekerwinnaar en champions league winnaar bekend zijn - zal blijken of de keuzes van de KNVB invloed hebben gehad op de winnaars van die competities. Echter weet je nooit hoe het zou zijn gegaan met het oorspronkelijke schema.

Nu we het toch over de competitie hebben. Stel ajax wint de CL. Dan is Ajax automatisch geplaatst voor de volgende editie volgend jaar. Gaat de vCL plek van ajax dan naar de nr3 in onze competitie. Of wordt de vCL plek van ajax ingeruild voor een CL plek..

18 april 2019 om 17:47

Dan is Ajax direct geplaatst voor CL en heeft alleen de nr 1. of 2. een voorronde plek (afhankelijk of Ajax kampioen wordt of 2de wordt)

18 april 2019 om 19:41

In het belang van het Nederlands voetbal zou de Knvb iets moeten verzinnen om Ajax 25 strafpunten in mindering te brengen.
Dan kan de nr 3 (feyenoord of AZ) ook naar de CL. Dat zou top zijn !

Prima besluit. Wel jammer dat een mogelijk kampioensduel nu uit is in een klein stadion. Is er een Twente supporter die mij tips kan geven hoe dit het beste aan te pakken? Zou graag wat meer kaarten beschikbaar zien dan de Vijverberg biedt aan Ajax supporters...

Graafschap uit is toch sowieso eenveel toffer affiche voor de kampioenswedstrijd. Stel je voor datzehet weer flikken. dan stuur ik persoonlijk een Graafschapsjaal naar Sjaak Swart. Verder hoeft Gudde dat gereutel over het Nederlands voetbal helpen er nietbij te halen. De KNVB kan niet anders en laten we nou niet doen alsof het Ajax aan de reet kan roesten dat het de andere clubs helpt, want die letten gewoon op de belangen van Ajax.

Het was handig geweest als Gudde dan ook even met argumenten en aantoonbare feiten kwam waarom dit goed is voor het hele Nederlandse voetbal buiten Ajax. Mensen in het buitenland gaan echt niet ineens een wedstrijd van bij wijze van spreken Heerenveen opzetten omdat Ajax in de halve finale van de Champions League speelt en het niveau van de Eredivisie wordt niet ineens hoger. Spelers worden sneller meer waard dan de clubs rijker worden en de Europese topclubs blijven talenten opkopen in een razend tempo.

18 april 2019 om 19:27

Geweldig idd, weer aanpassen terwijl mjn club toch geen europees gaat spelen. Ik zie het voordeel ook niet echt. Ik vind het succes leuk voor Ajax en haar supporters, maar mij persoonlijk boeit het niks.

20 april 2019 om 01:59

Het boeit me vooral vanwege een gevoel van Nederlandse trots. Met een dergelijk argument zou de Knvb ook veel beter voor de dag komen (bij in ieder geval mij). Echter komt de Knvb met argumenten die totaal niet op feiten zijn gebaseerd en aantoonbaar weinig effect hebben. Dat stoort mij vooral.

Duidelijk. Goed besluit, ik zie telkens dezelfde mensen zeiken.
Ik ben er ook niet blij mee want dat betekent dat ik weer stiekem op werk moet kijken, maar dis was dus de enige oplossing. Heel jammer natuurlijk, als het gebeurt is het leuker om thuis kampioen te worden tegen Utrecht dan uit in Doetinchem. Maar toch is het ergens perfect, daar hebben wij nog iets recht te zetten.

Wat een onzin Ajax profiteert. Wellicht een Feyenoord of PSV ook en de rest kan barsten. Wedstrijden van een Twente kunnen niet elders gespeeld worden terwijl ze kampioen kunnen worden (alhoewel ik die beslissing snap) Maar Ajax, dat bakken met geld binnenharkt, fris kan beginnen tegen ploegen die al een stuk meer wedstrijden gespeeld hebben, in veel betere competities en veel kortere of geen winterstop periodes. Laat Ajax lekker op een andere datum spelen als je ze zo moet pamperen. Maar laat de rest gewoon voetballen op de oorspronkelijke datums

18 april 2019 om 20:01

Gudde heeft in het belang van het hele Nederlandse voetbal dit besluit genomen en daarbij heeft de KNVB niet ingezien dat er een Nederlands team (Ajax) zo ver in de Champioensleguae zou komen en heeft een fout in de competitieplanning gemaakt, in het belang van Ajax en de geldende rustperiode tussen wedstrijden heeft men de boel moeten omzetten en dit is begrijpelijk alleen wel te laat, het is te begrijpen dat er door de clubs planningen gemaakt zijn met de gemeente en ondersteunende instanties maar nu komt het grote punt wie heeft er profijt van het gehele Nederlandse voetbal en dat moet men maar eens hier in meenemen en in Nederland gaat men los dat Ajax hier alleen profijt van heeft N E E het hele Nederlandse voetbal en daarom moet men eens stoppen met met het eeuwige gezeur waar Nederlanders om bekend staan "STOP HIERMEE "

20 april 2019 om 02:04

@ajaxfan56

Kom dan ook eens met feiten en cijfers waaruit blijkt dat de prestatie van Ajax goed is voor het Nederlandse voetbal in het algemeen en dan met name voor de gemiddelde club die betaald voetbal speelt (zij zijn immers het 'slachtoffer' ).

Even voor de duidelijkheid: Ik moedig de Nederlandse clubs al jaren aan. Dat deed ik bij PSV en AZ in (ik meen) 2005, bij FC Twente (voor mij logischerwijs) en bij Ajax door de jaren heen in Europa, maar we moeten niet aan komen zetten met argumenten die nergens op gebaseerd zijn...

Het valt mij op dat clubs en de bijbehorende supporters die niks te zoeken in Europa grote moeite hebben met het besluit van de KNVB. Ik vind het allemaal heel kortzichtig.

20 april 2019 om 02:09

Vooral kortzichtig is de denkwijze dat alleen de 'bijbehorende supporters' van clubs die niets te zoeken hebben in Europa kritiek hebben. Dit soort reacties zijn me te algemeen waardoor je automatisch reacties uitlokt, terwijl dat waarschijnlijk de bedoeling niet zozeer is.

We kunnen argumenten over en weer gaan geven die waarschijnlijk enkel gebaseerd zijn op onderbuikgevoelens (voor zover die er zijn), maar feitelijk is de beslissing van de Knvb puur gebaseerd op een gevoel van Nederlandse trots en een zekere gunfactor afkomstig van diezelfde trots. Zo simpel is het, want niets wijst erop dat deze prestatie goed is voor het gehele Nederlandse voetbal buiten Ajax, de andere structurele titelkandidaat en de betreffende 'werknemers'.

Wat ik echt niet snap in al deze discussies: Heeft de KNVB een dezer dagen al eens hun eigen fout toegegeven? Dat ze er vanuit gingen dat dit scenario niet voor ging komen, snap ik. Maar toch, het is een fout.

Je kunt toch bij een planning gewoon rekening houden hiermee?

Misschien een domme vraag maar waarom konden ze die 33e speelronde niet verplaatsen naar 5 mei en dan de bekerfinale naar die woensdag? Dan benadeel je minder supporters lijkt me en tast je de volgorde qua speelrondes niet aan. Is er een reden dat de bekerfinale niet mocht schuiven?

20 april 2019 om 02:14

Op het moment dat voetbal belangrijker gaat worden dan de bevrijdingsdag, mag je je als mens zorgen gaan maken.

Het kan mischien niet anders maar dit is reageren als het kalf verdronken is.
Knvb kansloos gudde kansloos.
Op de schop die organisatie

“ als uitgangspunt voor onze competitie planning” dit geeft dus aan dat de keuze vrij is bij de KNVB en niets met UEFA te maken heeft. Wat over het uitgangspunt van elke week een wedstrijd? Of over het uitgangspunt dat elke club gelijk zou moeten zijn? Hier wordt duidelijk het belang van Ajax boven het belang van 17 andere clubs gezet. Toch wel triest. Daar niet van hoop ik natuurlijk dat Ajax de Finale haalt.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren