Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Dat Makkelie daar geel gaf aan De Jong, vond ik echt schandalig’

Laatste update:

Willem van Hanegem had niet verwacht dat PSV zo gemakkelijk van Ajax zou winnen. Dat schrijft hij maandag in zijn column voor het Algemeen Dagblad. De Amsterdammers gingen zondag met 3-0 onderuit in Eindhoven, waardoor de achterstand op de koploper is opgelopen naar vijf punten. “Zonder Matthijs de Ligt is Ajax echt minder, dat is wel duidelijk.”

Bij Ajax vormden Frenkie de Jong en Daley Blind het centrale verdedigingsduo en dat pakte niet goed uit. “Wat ik van de verdediger Daley Blind vond, heb ik hier onlangs al gezegd. Daar vielen mensen over, want die vonden dat hij wel lekker kan verdedigen. Ik denk van niet en PSV ook niet, had ik het idee”, aldus De Kromme, die wijst naar het verschil in strijdlust tussen PSV en Ajax. “Ik zag een PSV dat echt alles op alles zette om te winnen. Dat de duels opzocht en bij balverovering precies wist waar het kon toeslaan.”

Ajax gaf niet thuis, zag Van Hanegem. “Bij Ajax zag ik gelatenheid. Die Dusan Tadic die de hele wedstrijd naast de scheidsrechter staat om te vertellen wat hij er allemaal van vindt. Je ziet het vaker bij spelers die een bepaalde verantwoordelijkheid krijgen van hun trainer. Die slaan dan door en gaan zich werkelijk overal mee bemoeien. Tadic heb ik niet zien voetballen in Eindhoven, wel heerlijk zien babbelen.”

Net als Tadic maakte ook doelman André Onana geen goede indruk op Van Hanegem. “Die zag er vaak niet lekker uit, het duidelijkst bij de 1-0. En dan zie ik hem een elleboog op de borst van Luuk de Jong planten. Dat Danny Makkelie daar geel gaf aan De Jong, dat vond ik echt schandalig. En al helemaal als de VAR meekijkt vanuit Zeist. Wat zagen die dan? Dat vraag ik me oprecht af. Ook geel voor De Jong? Maar net als Tadic was ook Onana dus met randzaken bezig. En Erik ten Hag ook met dat overbodige praten tegen de vierde man.”

Na zes competitiewedstrijden heeft PSV vijf punten meer dan Ajax. “Dat is niet heel veel, maar stel nou dat het gat voor de winterstop onverhoopt nog wat groter wordt. Bij Ajax hebben ze een vermogen geïnvesteerd om eindelijk weer eens kampioen te worden. Dat kan daar dan stress opleveren, waarom niet? Zo veel hebben ze niet gewonnen in de Arena de afgelopen jaren.”

Wat vind jij van het optreden van Danny Makkelie bij PSV tegen Ajax?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Onana moet dat niet doen en gewoon geel krijgen. Overigens vond ik het ook prima dat de jong geel kreeg. Zijn reactie na de wedstrijd was weer tenekrommend. Eerst zei die dat het een elleboog was van onana en geen elleboogje. Om vervolgens te zeggen dat ik wel moet vallen, anders krijg ik geen vrije trap. Onze luuk heeft dus weer eens overdreven zoals altijd.

24 september 2018 om 08:06

Hij heeft toch gewoon gelijk. Onze scheidsrechters zijn van een dusdanig laag niveau dat je wel moet laten zien dat er iets gebeurd, omdat er anders helemaal niet wordt ingegrepen. Onana moet hier minimaal geel krijgen. Slaande beweging is al een rode kaart volgens de regels.

24 september 2018 om 08:12

Je snapt toch, ookal zou hij overdrijven, mag het geen geel zijn. Hij mag zelf kiezen wat hij doet. Het was namelijk geen schwalber

24 september 2018 om 08:16

Geel voor onana volgens mij is een elleboog hoe dan ook gewoon rood. Ik hoop dat de knvb dit straft met 3 wedstrijden dit gedrag hoort niet op de voetbal velden.

24 september 2018 om 09:11

Geel voor Onana was genoeg geweest als er een pingel bij zou komen. Maar de Jong moet wat minder theater maken.

24 september 2018 om 09:13

Sowieso heeft de Jong hier gelijk. Het is wel misselijkmakend wat hij doet. Het voetbal heeft zich echter ontwikkeld tot dit theater. De Jong kan in mijn ogen 2 dingen doen. Een klap terug geven of vallen. Een klap terug lijkt me niet handig. De derde optie, nils doen is wat mij betreft geen optie. Die houding van de scheids ging nergens over. Zo gebukt naar hem blaffen. Was gefrustreerd dat de Jong hem heel de wedstrijd in ziin macht had.
Daarnaast vind ik de houding van Ajax ook triest. Zeggen dat het nog vroeg in het seizoen is enzo. Je kan dat ook omdraaien zo vroeg in het seizoen al 5 punten achterstaan is dramatisch. Eerder opletten dat het niet meer wordt zoals van Hanegem aangeeft. PSV vind het lekker hoor 6 gespeeld en al 5 pnt voorsprong.

24 september 2018 om 09:48

Geel voor ern elleboog ? Voor een elleboog staat (ook volgens de regels) maar 1 straf en dat is rood. Ik vind juist een penalty weer overdreven. Want het niets met het voetbal te maken.

24 september 2018 om 10:27

Rode kaart en indirecte vrije trap zou volgens mij ook de juiste handeling van de scheidsrechter zijn in zo'n situatie.

24 september 2018 om 10:33

Klopt deels wel, Onana had gewoon een kaart moeten krijgen.
Luuk was hierin niet schuldig, maar zijn theatrale gedrag wat hij vaker opvoert kan zich ook tegen hem Keren. Logisch gevolg van te vaak een theaterstukje op te voeren.

Ellebogen en handen kunnen gevaarlijk zijn in een duel. Kijk maar naar Berghuis, ik hoop dat hij snel hersteld van zijn zware hersenschudding.

24 september 2018 om 10:37

Dat Luuk de Jong zich aanstelt staat totaal los van het feit dat Onana overduidelijk een elleboog uitdeelt, geen slaande beweging, een duidelijke elleboog. Hoe vaak hebben we niet gezien dat spelers voor lichtere vergrijpen van het veld gestuurd worden ? Ik vind het ook vervelend dat de Jong zich soms zo aanstelt maar ik vind dat de Knvb (mits mogelijk) hier wel consequent in moet zijn en Onana minstens een wedstrijd moet schorsen.

24 september 2018 om 13:18

Ach man houd toch op. Dit was nauwelijks een 'strafbaar feit'. Ja, hij raakt 'm even op z'n borstkas, maar De Jong hoefde absoluut niet te vallen. En weet je toevallig wat de defenitie is van een schwalbe? Juist: Vallen zonder aanleiding, zoals waar Schwaab ook terecht geel voor kreeg. Meer dan terecht dat De Jong hier geel kreeg, want over de grond rollen alsof je geen adem meer krijgt slaat echt werkelijk alles.

24 september 2018 om 15:09

Heeft niemand Tadic dan 100 schwalbes zien maken? Of bij iedere aanraking zeuren bij de scheids om een keert? Ook Ziyech sloeg (volgensmij Angeliño) een keer na maar dat mag tegenwoordig allemaal dus.

Ik vond vooral de houding die makkelie aannam, raar. Hij leek bijna zijn zelfbeheersing te verliezen richting De Jong. Wilde volgens mij even laten zien wie er de baas was. Over de gehele wedstrijd floot die naar mijn mening zwak en mag die wel weer een tijdje de wat mindere wedstrijden fluiten. En het was duidelijk geen gele kaart.

24 september 2018 om 08:10

Als sportliefhebber (en dat zijn de meeste scheidsrechters heus wel) is dit soort matennaaierij van De Jong echt verschrikkelijk gedrag. We zagen Luuk laatst ook die fopschwalbe al uitvoeren (tegen Bate dacht ik), toen kreeg hij ook geel, en mu weer dit. Ik snap dat je als scheids ook mens bent en dit gedrag verwerpelijk vindt. En dat je dat niet altijd maar kunt camoufleren.
En ja, ook jankende Ajacieden zijn vreselijk, en ja, Onana had ook geel verdiend. Geen rood, want al na 3 seconden werd Huntelaar geramd door Hendrix en daarmee was de toon gezet: Makkelie zou veel gaan accepteren.

24 september 2018 om 08:50

@arvelajax:
Wacht even het is matennaaierij gedrag van de Jong..... En dat is verschrikkelijk gedrag?
Maar dat Onana gewoon bewust een elleboog geeft is dan gewoon goed? Dat vind ik veel meer vreselijk gedrag, want dat hoor je niet te doen!

Maar het meest bizarre hier aan is wat doet de VAR dan?!?!? Waarom hebben we dit dan? Een elleboog is een elleboog hard of zacht en zeker een bewuste als dit!

Onana had hier gewoon rood voor moeten hebben volgens de regels heel simpel. en dan zit er een kamertje vol mannen te kijken naar die beelden en niemand die het dan zegt........

En dan maakt het geen reet uit welke toon er is gezet toen iemand een ram kreeg! Elleboog is rood heel simpel, dus als het werd gezien als elleboog was het altijd rood. Nooit geel..

24 september 2018 om 09:10

Je hebt ge-Le-maal gelijk!

24 september 2018 om 09:12

VAR mocht niets doen omdat Makkelie het zelf goed gezien zei te hebben.

24 september 2018 om 09:14

Als het een speler van Feyenoord of een andere ploeg was geweest, had hij rood gegeven. Nu is het een Ajax wat kampioen moet worden en het al moeilijk genoeg had zonder kaarten. Zag je ook met die vieze overtredingen van Dolberg die daar mee weg kwam.

24 september 2018 om 09:47

@kohaku:
Dat mag wel met Var. Want er zijn zelfs kaarten ingetrokken door Var.
Er is juist VAR om de scheids te corrigeren/bij te staan....

Als het puur op willekeur gebruikt gaat worden kan dat ook gelijk weer de prullenbak in!

Het spel lag stil er was meer dan genoeg ruimte/tijd als het alsnog te beoordelen.
Maar er kwam niet eens een bericht van joh kijk er nog even goed naar. Want al gaf hij dan Onana geen rood, had hij zeker geen geel aan Luuk mogen geven.

24 september 2018 om 13:21

Ach man, die hele 'elleboog = rood'-regel wordt toch zelden echt in praktijk gebracht. Want de grote vraag blijft dan wat een elleboog dan precies is. Persoonlijk vond ik dit geen elleboog, net als dat ik dat ook zo had gevonden als Zoet bijvoorbeeld Ziyech zo had geraakt.

24 september 2018 om 14:34

Ja echt joh Capis? Ik heb liever een dwaas die opzichtig een elleboog uitdeelt dan een dwaas die loopt te fopduiken, acteren en continue als een klein kind loopt te mekkeren. Het is namelijk allebei non-voetbal, triest, maar de elleboog is tenminste recht door zee.

Luuk is een drama voor het voetbal, serieus. Laat ik het anders formuleren; Luuk is een drama voor een voetballiefhebber, serieus.

Ga aub met eigen kracht spelen en als je een duel verliest, prima, volgende x scherper zijn. Niet als een zwaan naar het gras gaan (zoals gister weer 10000 x) terwijl je met zo'n lijf makkelijk te been kunt blijven. Niet continue bij elke beslissing naar de scheids gaan mekkeren. En dát is ook precies de reden dat de scheids er klaar mee was. Het is echt niet de eerste wedstrijd dat Luuk zo speelt. De eerste paar seizoenen kreeg hij alles mee, nu gaat hij vaker de schijn tegen krijgen.

Wat onana deed was dom, maar ik kan zon reactie op luuks actie wel begrijpen.

VAR moet overigens volledig regie krijgen over wedstrijden, scheids moet voortaan maar een verlengstuk/doorgeefluik zijn. Tempo zal af en toe ietsje lager liggen bij dode spelhervattingen maar dan hebben we wel voortaan 100% eerlijk voetbal. Had die mexicaan ook een mooie gele prent kunnen krijgen voor zijn lelijke fopduik.

24 september 2018 om 08:23

"ik vond vooral de houding die makkelie aannam, raar."

Vond ik ook. Deed me heel erg denken aan de manier waarop Van Breukelen Völler uit stond te schelden tijdens de halve finale van het EK van 1988.

24 september 2018 om 09:36

Dat moment zal waarschijnlijk 90% van VZ niet kennen, maar ik legde ook al die link cabinessence. Had er verdacht veel van weg

Blind heeft het weer gedaan, van het verdedigende blok (incl keeper en cvms) speelden er 6 waardeloos en 1 matig. Die matige speler was Blind, bleef nog een beetje overeind.

24 september 2018 om 08:17

@dvs33fan

je moet het ook in perspectief plaatsen. Blind heeft 17 miljoen gekost, een abnormaal hoog bedrag voor Eredivisiebegrippen. zo een transferbedrag brengt verwachtingen met zich mee dus dan is het logisch dat Blind meer onder een vergrootglas ligt dan spelers die veel minder hebben gekost

Dit was geen geel.

Dat De Jong elke wedstrijd geel krijgt, tot hij zich een beetje gaat gedragen, lijkt me wel een goed idee. Hij mag alles, maar in een duel mag niemand wat bij hem en rent hij voortdurend verbolgen naar de scheids met een hoop lawaai en gebaren.

24 september 2018 om 08:16

Dit was eerder geel voor Onana dan voor De Jong. Als je de spelregels er op natrekt had het eigenlijk gewoon rood moeten zijn, maar dat lijkt me wat overdreven.

24 september 2018 om 10:29

Waarom zou rood voor een bewuste elleboog overdreven zijn? Dat zijn toch gewoon de regels?

24 september 2018 om 14:59

Als we echt naar de regels gaan wijzen; de Jong sprong tegen Onana op in 5meter gebied; vrije trap voor Ajax, alles wat erna gebeurde is niet meer van toepassing.

24 september 2018 om 09:06

Eens Clay, het is geen geel, maar dat overdreven toneelspel van hem heb ik moeite mee. Vraag mij ook werkelijk waar af wat de VAR heeft gezien in dit geval.

Na deze speelronde heb ik mijn twijfels over de Var, niet over de inzet, maar over het beleid erachter. Als je ziet hoe de VAR misbruikt werd bij Groningen - AZ kan het toch niet zo bedoeld zijn?
Daarnaast erger ik mij aan de willekeur en interpretatie van situaties. Ik zie gisteren de overtreding en rode kaart van Zeefuik en zie nog geen twee uur later eenzelfde overtreding van Dolberg. Beiden niet bewust maar wel te laat en vol op de voet, waarbij de één rood krijgt (na terug zien beelden en dus gebruik Var) en de andere een vrije trap tegen (en geen VAR moment).

Daarnaast ben ik benieuwd of de Knvb nog wat met de beelden van de elleboog van Onana gaat doen.

24 september 2018 om 09:50

Knvb gaat en kan niks meer doen 'moment is beoordeeld'. Dat het beoordelen met geel voor Luuk werd getoond is irrelevant in deze voor Onana.

24 september 2018 om 10:42

De Jong kan een vervelend mannetje zijn, absoluut. Ik neem aan dat je geen PSV supporter bent want Luuk de Jong krijgt regelmatig schoppen en duwen die door de scheids over het hoofd worden gezien. Niet dat ik daar wakker van lig want voetbal is een contactsport en ik vind dat een beetje duwen, trekken en een tikje hier en daar best moet kunnen maar dan moeten ze daar wel consequent in zijn.

24 september 2018 om 11:31

Wat niemand zegt is dat De Jong tegen Onana aanspringt in 5m, het gebied waar keeper beschermt wordt. Bewust! Net als Hendix die KJH opvangt bij de aftrap. Dat Gejank achteraf. Wat doe je man. Eens elleboog hoort niet. Mag nooit, maar De Jong viel als stervende zwaan terwijl hij zelf eerst initiële overtreding begaat en daarna janken. Wat is je intentie, iemand rode kaart aansmeren? Lekker sportief gedrag van iemand die al vaak heeft bewezen dat ie alles behalve braafste jongen van de klas is.

24 september 2018 om 12:11

Helaas voor jou was het buiten het 5m-gebied. En waarom is het zo moeilijk om incidenten los te beoordelen? Losstaand van alles geeft Onana een bewuste elleboog en De Jong speelt een beetje theater. Het ene staat rood op, de ander is op zijn hoogst een ‘naaistreek’. Het is niet zo dat als de ene iets doet wat niet mag, de andere partij automatisch ook alles maar mag of wel

24 september 2018 om 13:23

'Een beetje'. Als dit een beetje is, wat is dan veel? Man, man.

Dubbel gevoel hier over. Onana moet dit niet doen. Vond het overigens meer een por dan een slaande beweging en een gele kaart had hier prima te billijken geweest.

Daarnaast blij dat dit gedrag van De Jong eindelijk eens wordt bestraft. Misselijkmakende gozer. Ja, hij wordt getoucheerd, maar mijn hemel tranentrekkend hoe hij naar de grond gaat.

24 september 2018 om 08:26

porren definitie: "stoten met de hand, een stok of ander langwerpig voorwerp" het is gewoon een elleboog, daar valt geen moment over te twisten. Onana strekt zijn bovenarm helemaal puur zodat hij contact kan maken met Luuk. Ik ben benieuwd wat de Knvb met deze situatie gaat doen gezien Makkelie alleen heeft gefloten voor het overdreven gedrag van de Jong (lijkt mij), dus dan zou Onana alsnog geschorst kunnen worden. Een elleboog in iemands borstkas planten hoort helemaal niet thuis in het voetbal maakt niet uit hoe hard.

24 september 2018 om 08:34

Je kunt er allemaal definities gaan bijhalen, maar in mijn ogen is dit niets meer dan een por. Jij mag het een onbetwiste elleboog vinden, ik noem dit een por. Moet Onana niet doen. Totaal onnodig, maar rood. Kom nou toch. Als je hier rood voor geeft moet Lozano ook met rood van het veld af. Voor de duidelijkheid, dat vond ik dus ook geen rood. Al was dat ook net zo onnozel als de actie van Onana.

24 september 2018 om 08:46

Als het door de VAR beoordeeld is niks meer, want de VAR vond het blijkbaar geen rood waard. Ik heb overigens zelf niet gezien of de VAR gecheckt is, maar lees hier dat het wel in beeld was.

24 september 2018 om 08:50

@jaapvan Haafte Dus achteraf schorsen is iets van het verleden? gezien nu de VAR alles kan zien en dus alles kan beoordelen lijkt het me dat niemand meer door de Knvb kan worden geschorst achteraf.

24 september 2018 om 09:38

De VAR gaat niet over dit moment. Het blijft een beslissing van Makkelie. Hij beoordeeld het als een schwalbe van de Jong. Het enige wat de KNVB nu nog kan doen is de kaart seponeren. Onana kan volgens mij niet meer bestraft worden

24 september 2018 om 09:54

Geel kun je toch niet seponeren? (Dacht dat enkel bij rode kaarten geseponeerd kon worden)

24 september 2018 om 09:54

@wazza, waarom kan de knvb niets doen ? De scheids heeft de val van de Jong beoordeeld en tegen opgetreden, maar heeft niets gedaan tegen de ellenoogstoot van Onana.

24 september 2018 om 11:04

@Janssen, omdat hét moment beoordeeld is met geel voor Luuk de Jong alszijnde swalbe/aanstellerij.

Kon wel begrijpen waarom Makkelie geel gaf. Prikt door dit zijn theatrale spel heen. Wat Onane deed was niet slim maar was onschuldig duwtje

24 september 2018 om 08:24

Mijn eerste reactie was dat het meer aan LdJ lag dan aan Makkelie dat de overtreding van Onana gemist werd en daar sta ik nog steeds achter. Hij viel enorm overdreven, waardoor het moeilijk serieus te nemen is. Om het dan een onschuldig duwtje te noemen is dan natuurlijk weer complete onzin. Dat er geen vaart achter zet betekent natuurlijk niks hier, omdat Onana compleet bewust en doelgericht zijn elleboog op de borst van LdJ zet. Bij een normale reactie van LdJ was rood, juist door hoe bewust het duidelijk was, niet minder dan terecht geweest...

24 september 2018 om 08:53

Een onschuldig duwtje doe je met je handpalm, misschien met je schouder, Niet met je elleboog. Dit is gewoon een doelbewuste 'stoot' met zijn elleboog. Niet hard genoeg om direct letsel aan te brengen, maar zeker wel genoeg voor een (rode) kaart. Als je ziet dat natrappen, zonder dat je de tegenstander raakt, ook al een rode kaart oplevert dan is dit er zeker een.

24 september 2018 om 08:56

@afca:

Onschuldig duwtje..... In wat is dit een duwtje dan? Ik vraag me af hoe jij dan mensen duwt?

24 september 2018 om 09:00

Hou toch op zeg. Onschuldig duwtje. Zet je Ajax bril af man. Het is gewoon een elleboog, geen rood in mijn ogen maar de gele kaart had gewoon voor Onana moeten zijn. de Jong doet niks verkeerd hier in. Die Onana is het allemaal een beetje naar de bol gestegen, maar maakt toch wel wat foutjes de laatste weken.

24 september 2018 om 09:41

Dit moet je voor de gein eens doen in het openbaar vervoer of in de kroeg. Denk dat je daarna jezelf mag verantwoorden bij de rechter die gaat lachen zodra je zegt dat het een duwtje was en al helemaal als je beweert dat het een onschuldig duwtje was. Het was een elleboog, punt. Ajax bril af, normale pet op en bekijk het eens nog een keer

wel knap van Van Bommel hoe hij van dit PSV een zeer productief team heeft gemaakt dat weinig tegengoals krijgt. Ajax heeft individueel gezien veel meer kwaliteit maar PSV speelt echt als een team waar als het bij Ajax het even niet draait het los zand is en iedereen zijn eigen wedstrijdje gaat spelen. dat moet straks in de Champions League tegen een Benfica bv echt beter want anders ga je er weer af met 3 of 4 doelpunten verschil. achterin is het gewoon heel matig bij Ajax als De Ligt niet speelt

24 september 2018 om 09:25

Buiten dat het een groot verschil uitmaakte dat de jong niet speelde, begin ik er wel aan te twijfelen of Ajax echt veel meer kwaliteit heeft, zoals jij zegt. Verder klopt het mijn inziens wel wat je zegt over een team, dat heeft PSV echt aan Mark te danken. Zou mooi zijn als ze beiden na dit seizoen weer CL kunnen halen.

24 september 2018 om 11:12

Helemaal eens, Ajax is individueel echt niet veel beter dan Psv. Echter worden spelers als Schwaab gewoon enorm onderschat. Die speelde gisteren ook weer fenomenaal. Doet echt niet onder voor een de Ligt.

24 september 2018 om 11:50

Ik zie De Ligt wel echt als buitencategorie hoor. Schwaab is gewoon heel steady en betrouwbaar, maar niet zo goed als De Ligt.

24 september 2018 om 12:31

De ligt wordt mogelijk buitencategorie. Is een talent. Laat goede dingen zien, maar is momenteel niet veel beter dan Schwaab in mijn ogen. Alleen zijn plafond is nog niet bereikt, waar dat van Schwaab lager ligt. Dit bepaald de transferwaarde, het potentieel is er bij De Ligt. Dat moet nog benut worden. Maar he bent net zo goed als je laatste wedstrijd.

Ontopic, scheids zat hier fout. geel voor de Jong op basis van de reactie en als optelsom is nog te begrijpen. Consequent was geweest om Onana van het veld te sturen. Opzettelijk elleboog is opzettelijke poging tot letsel en dus direct rood. Is niet eens een discussie. Had de VAR direct moeten ingrijpen.

24 september 2018 om 10:02

Is het verschil wel zo groot ? Anona doet het niets beter dan Zoet. Een Mazaraoui is niet beter dan Dumfries, hetzelfde geld voor een Schone en Eiting in vergelijking met Hendrix en Rosario. Hetzelfde geld voor Huntelaar en de Jong. De verschillen zijn veel minder groot dan dat iedereen zegt.

24 september 2018 om 10:12

@janssen

Ajax heeft met Tadic, Ziyech, Neres, Frenkie De Jong (op het middenveld) en De Ligt 5 jongens die ik zie als sterspeler en ik verwacht dat Dolberg daar ook nog bijkomt als hij een keer blessurevrij is. bij PSV vind ik Lozano en Bergwijn 2 sterspelers en Gutierrez komt daar waarschijnlijk nog bij verwacht ik

24 september 2018 om 10:27

Frenkie en de Ligt zijn zeker grote talenten met een grote toekomst. Maar een Tadic is nooit verder gekomen dan een middenmoter in Engeland (vergelijkbaar met Propper nu), Ziyech heeft los van 2 assists tegen Feyenoord in 9 topwedstrijden niets laten zien. Dolberg heeft in ruim 2 jaar tijd een paar goede wedstrijden gespeeld tegen vooral kleine clubs.
En ja, ik zie ook wel dat een Tadic en Ziyech goed kunnen voetballen, maar er komt meet bij kijken, en net zoals vorig jaar lijkt PSV hierin veel verder te zijn.
En zoals ze zo vaak zeggen, de beste spelers zijn niet automatisch het beste team.

24 september 2018 om 10:35

@janssen

dat ben ik met je eens. ik denk dat Ajax individueel gezien wel de betere spelers heeft maar dat PSV als team veel verder is

24 september 2018 om 11:04

Maar bij individueel beter k ij jk je wel alleen naar voetballende kwaliteiten en niet of minder naar fysiek en inzet. Dit zijn toch heel bepalende factoren in het voetbal.

24 september 2018 om 11:25

@janssen

of een voetballer idd exceptionele kwaliteiten heeft. zo een speler als Blind bv vind ik amper wat toevoegen en van Viergever ben ik ook geen groot fan dus ik kijk meer naar de spelers die iets extra's hebben

Ik zit bij PSV altijd op de derde rij en zie wel eens dingen die de TV-kijkers ontgaan. En geloof me: er worden echt heel erg veel overtredingen gemaakt op De Jong en maar een fractie daarvan wordt bestraft.

Vorig seizoen heeft De Jong in wedstrijden twee gebroken ribben (in twee verschillende wedstrijden), een gebroken teen en een gescheurde pees in zijn hand opgelopen. En dat van die ribben heeft hij verzwegen, omdat hij inmiddels wel doorheeft dat verdedigers misbruik maken van zo'n blessure zodra ze de kans krijgen. Dat zegt volgens mij wel wat over wat er allemaal gebeurt op het veld.

Natuurlijk ziet het er soms een beetje achterlijk uit hoe De Jong zich aanstelt, mijn stijl is het ook niet, maar ik begrijp het wel. Dat is gewoon zijn manier om zichzelf nog een beetje te beschermen. Want gaan hij niet liggen, dan krijgt hij sowieso niets mee.

24 september 2018 om 08:49

De Jong krijgt veel te verduren, maar deelt ook regelmatig wat uit. Dat is het probleem ook niet. Het probleem is altijd die zogenaamde verontwaardigde blik van hem. Hij loopt 90 minuten over het veld alsof hij het zieligste jongetje uit de klas is, die nooit de beurt krijgt. Tot dat hij een keer de beurt krijgt, dan is hij weer zo blij als een klein kind. Met als dieptepunt dat hij voor de camera's van FOX de doellijntechnologie in twijfel trekt bij de goal van Feyenoord.

Overigens is de gele kaart hier natuurlijk belachelijk, hij wordt weldegelijk geraakt met de elleboog. Een kaart voor Onana zou meer op zijn plaats zijn.

24 september 2018 om 08:52

"de Jong krijgt veel te verduren, maar deelt ook regelmatig wat uit."

Dat valt erg mee. Hij heeft vorig seizoen precies 1 gele kaart gekregen en dat was wegens commentaar op de leiding.

24 september 2018 om 08:55

'en geloof me: er worden echt heel erg veel overtredingen gemaakt op De Jong en maar een fractie daarvan wordt bestraft.'

Dit werkt natuurlijk 2 kanten op, ook zijn overtredingen worden niet altijd bestraft. De Jong gebruikt zijn handen veel in duels, net als de verdedigers. Het verschil is dat de verdediger dan niet kan gaan liggen, want als de scheids niet fluit is het een goal. De Jong gaat wel liggen en krijgt (regelmatig) een penaltie/ vrije trap mee.

Als ajacied heb ik me natuurlijk geïrriteerd aan de Jong, hij was in de wedstrijd en niet voor het eerst vaak verontwaardigd. Echter vind ik dat de Jong wel een punt heeft, Onana had hier rood voor kunnen krijgen en als je niet valt krijg je niks in de meeste situaties. In dit geval had hij het over kunnen laten aan de VAR, die zien alles tegenwoordig.

24 september 2018 om 09:30

Makkelie en team zagen het niet. Om dan te vragen om de VAR is instant geel. Onana had rood moeten krijgen volgend de regels. Nee het was geen stoot wat je benen doet verlammen maar in dit geval het enige wat je kan doen, en de botte punt van een elleboog in die hoek in je ribben voelt sowieso niet fijn.

24 september 2018 om 10:14

Ik vind het ook een rode kaart waardig. Maar met geel geven terug te draaien en rood te geven aan Onana ondermijn je Makkelies autoriteit, want hij had de situatie wel beoordeeld. Volgende keer de scheids wijzen op de elleboog en verder niks, dan heb je een vele grotere kans dat Onana gestraft wordt.

24 september 2018 om 10:07

Ondanks de val van de Jong had de VAR nog steeds de stoot van Onana kunnen en moeten beoordelen maar deden ze dit niet. De VAR heeft al goede beslissingen genomen, maar de willekeur is te belachelijk voor woorden. Ajax komt met de overtreding van Dolberg, Neres en de stoot van Onana goed weg. Is dit toeval ? Het lijkt erop dat de knvb ajax wil helpen.

Vorig seizoen in Amsterdam was het fantastisch dat Veltman Lozano een kaart aannaaide volgens de meeste ajacieden. En nu is De Jong de matennaaier, aansteller, etc. ;

Het grote verschil is dat De Jong een bewust elleboogje moest incasseren en zich aanstelde, terwijl Veltman ging liggen terwijl hij zelf de overtreding maakte en Lozano vrijuit ging. Hoe kan je de ene speler wel verdedigen en de andere speler veroordelen?

Er zijn 3 dingen die ik nog veel schandaliger vind dan het gedrag van de Jong:

A. Het feit dat de Var Makkelie er niet eens op wijst dat hij zelf even moet kijken, aangezien Makkelie dit nooit zelf gezien kan hebben.
B. Het feit dat Makkelie zichzelf compleet buitenspel zet door als een maniak boven de Jong te gaan staan schreeuwen en hiermee laat zien dat hij enorm gefrustreerd was door de wedstrijd. Niet de eerste keer bij Makkelie.
C. Het feit dat een groot gedeelte van de Ajacieden hier bewust alleen inzoomt op de reactie van de Jong, om maar zoveel mogelijk de aandacht van de bizarre active van Onana af te leiden. Met als meest vreemde argument 'ja Hendrix vind Huntelaar in de eerste seconde ook op dus dit mag ook'. Echt een giller dat argument. Want iedereen weet dondersgoed dat dit gewoon een elleboog is, los van de hevigheid van de beweging. Voor het knikken naar iemands hoofd krijg je ook rood ivm een kopstoot, dus dit had op zijn minst door Makkelie zelf op beeld moeten worden bekeken. Bovendien zijn de Ajacieden die nu heel erg op de Jong inzoomen waarschijnlijk dezelfde die het prachtig vonden dat Veltman als 'een van de weinige gifkikkers in de eredivisie' Lozano een rode kaart probeerde aan te naaien enkele edities geleden. Want die deed er tenminste alles aan. De Jong krijgt hier gewoon nog een beuk dus lijkt me dit alleszins geoorloofd als dat van Veltman ook door de beugel kon.

Begrijp me goed, de Jong overdrijft natuurlijk, maar dit was een rode kaart voor Onana, Makkelie laat zien dat hij totaal geen scheidsrechter is, en veel Ajacieden meten met twee hele verschillende maten.

Edit: daarbij komt, als Angelino hier had gelopen had Onana hem met op deze hoogte op zijn hoofd geraakt en waren we het er allemaal over eens geweest dat het rood moest zijn, neem ik aan. Maar omdat dit op borsthoogte was en het Luuk de Jong betreft wordt er opeens anders over gedacht.

Van mij mocht Onana best rood krijgen voor dat. Het is een elleboog en regels zijn regels. De gele kaart van de Jong daar kan ik alleen ook wel mee leven. Het is waar dat je tegenwoordig moet gaan liggen om een vrije trap te krijgen maar dit was wel heel overdreven. Iets mannelijker mag ook wel.

Ik vond Blind gisteren eigenlijk best aardig spelen en verdedigen. Het is te makkelijk om Blind hier weer de schuld te gaan geven.
Goal 1 werd vanaf links opgezet.
Goal 2 werd vanaf links opgezet.
Goal 3 werd vanaf links opgezet.

Kunt Blind daar weining kwalijk nemen.

24 september 2018 om 10:12

Je vergeet wel dat hij bij de 1-0 op het middenveld probeert voor de jong te komen, simpel opzij wordt gezet, de jong Bergwijn diep kan sturen en Blind met zijn niet snelheid veel te laat terug is.

Met VAR hoeft de Jong ook helemaal niet meer te vallen. Als hij naar achter stapt en zijn handen in de lucht steekt, reageert het publiek toch wel en weet de VAR dat er iets is om naar te kijken. Dat onnodige vallen hoeft niet meer.

24 september 2018 om 09:20

@boris19:

Dat was de enige juiste reactie geweest.
Onana is gewoon dom dat hij die elleboogtik uitdeelt. Zeker als je weet dat er een VAR in de buurt is.
Door De Jong zijn overdreven reactie naait ie zichzelf een gele kaart aan en bovendien heeft Makkelie de situatie beoordeeld waardoor Onana niet meer vervolgd kan worden.

24 september 2018 om 09:43

Ja, laten we op de reacties van het thuispubliek afgaan, want als dat van zich laat horen, dan is er echt iets aan de hand natuurlijk.

24 september 2018 om 09:56

@ arvelajax

Je snapt het niet. Ik geef alleen maar aan dat de VAR dan weet dat er iets is dat misschien nader geïnspecteerd dient te worden. Het kan toch geen kwaad om als VAR een situatie te bekijken, of wel? Ik zeg niet dat de scheidsrechter rood moet geven omdat het publiek mort.

24 september 2018 om 09:48

Sterker nog, dan was Onana misschien achteraf nog wel geschorst omdat het dan dus niet beoordeelt zou zijn.

Belachelijke gele kaart inderdaad voor de Jong. Dit was gewoon een rode kaart voor Onana. Wat een domme actie zeg. Dat Makkelie vervolgens geel geeft aan de Jong geeft direct het niveau van de scheidsrechters in Nederland weer.

Ik vond Makkelie sowieso echt verschrikkelijk fluiten. Hij deed maar wat. Sommige overduidelijke overtredingen liet hij doorgaan, en normale (kop)duels floot hij regelmatig af. Dit deed hij aan beide kanten, dus pure onkunde gewoon.

Daarbij zoals iemand hier boven al zegt, was het echt schrijnend om te zien dat hij zo ging schreeuwen naar Luuk de Jong. Deze man is wat mij betreft de slechtste scheids van de Eredivisie, maar hij zal wel diep in het hol gekropen zijn bij de Knvb. Dat is de reden dat hij deze potjes krijgt.

Dankzij scheidsrechters als Makkelie raken wij internationaal steeds verder achter op het buitenland. Het gebrek aan geld en dus ook aan kwaliteit is hier de hoofdoorzaak van, maar de manier van fluiten van dergelijke types dragen hier ook in bij. Fysiek wordt er niets getolereerd. Normale duels worden telkens afgefloten.

Geen gele kaart voor de Jong natuurlijk. Moet geseponeerd worden. Wel een gele kaart voor Onana. Moet hij gewoon niet doen. Overigens had Lozano met zijn zwaaiende armen bij Frenkie ook een gele kaart moeten krijgen en dat zou zijn tweede zijn geweest. Slim van van Bommel om hem direct daarna te wisselen. Frappant dat de Kromme het heeft over Ten Hag die tegen de vierde official bezig was. Dat was namelijk hoofdzakelijk van Bommel die dit trouwens elke wedstrijd doet. En als het netjes gebeurd moet je hier ook geen punt van maken. Kennelijk zit de Kromme Ajax nog steeds dwars. Verder heeft Psv volledig terecht gewonnen en moet Ajax de koppen bij elkaar steken. Om belangrijke wedstrijden te winnen moet je ook willen werken en een stap extra willen zetten. Dat deed Psv wel en Ajax niet. Dat ligt aan de verkeerde keuzes van ten Hag. Hopelijk heeft hij ervan geleerd. Anders zal de Boer snel klaar staan om het over te nemen.

24 september 2018 om 09:50

Wat de Kromme doet is erg herkenbaar: wie een mening heeft zoekt vaak allerlei argumenten om die mening te onderbouwen. Maar de keuze van die argumenten is zo vaak zo selectief. Jij slaat de spijker op zijn kop. Van Bommel (prima trainer trouwens!) zat al in de eerste minuten Makkelie te beïnvloeden. Je ziet hem roepen: "Hé, Danny!". Ook nog met de voornaam aanspreken, getuigt niet van respect naar degene die zijn best doet om een moeilijke wedstrijd tot een goed einde te brengen. Maar De Kromme hoor je hier niet over. Moraal van dit verhaal: blijf kritisch als je columns leest, want er staan vaak halve waarheden in en vele dingen worden niet benoemd. Nuance is een groot goed, maar in een korte column is daar geen tijd/ruimte voor.

24 september 2018 om 11:47

Het overdreven om een gele kaart vragen door Erik ten Hag is je ontgaan?

24 september 2018 om 12:29

Nee, maar wat ik zeg is dat de Kromme het te eenzijdig belicht.

Onana de grote schuldige aan deze nederlaag, hij gaat bij alle 3 de doelpunten niet vrijuit, en dan maakt hij een domme overtreding op De Jong wat gewoon donkerrood is.
De 1-0 gaat hij de fout in, de bal wordt door het midden geschoten en niet aangeraakt.
Bij de 2-0 schiet hij de bal verschrikkelijk slecht weg en bij de 3-0 stompt hij een bal in de voeten van de tegenstander.

Luuk de Jong is de master vd schwalbes. Doet dit elke week, stervende zwaan. Ik praat niet goed wat Onana deed al vond ik het best meevallen allemaal, maar overdrijven zoals L. de Jong steeds doet moet ook iets vaker bestraft worden. Typisch gevalletje Karma voor al zijn fake valpartijen. Scheidsrechters geloven hem ook gewoon niet meer en dat snap ik wel. Zo’n periode heeft Arjen Robben bijvoorbeeld ook gehad, en terecht!

Het niet geven van een rode kaart aan lozano na het planten van zijn elleboog in Frenkie de jong zijn gezicht, was natuurlijk ook schandalig. Ben ik de enige die dit gezien heeft?

Ach, wat kunnen mensen toch een ophef maken om niks. Het was een harde por met de elleboog, pure frustratie. Wat mij betreft niet nodig. De gele kaart ook niet trouwens. Niet handig van Onana, niet handig van de Jong. Laten we het aub een mannensport houden.

Nadeel voor de Jong is dat hij (los van die rare actie tegen Bate) veel theater tegen heeft gekregen door de tegenpartij, of juist overtredingen die niet gezien zijn. Dan ga je op dit soort momenten dus rare dingen doen.

Wat mij betreft onnodig, zeker gezien de stand..

Luuk de Jong was een kleuter, zeker, maar feit blijft dat Onana hem zonder reden een elleboog geeft en dat is gewoon rood. Punt. Uit.

Ik vraag me ook af waarom Makkelie na de wedstrijd niet op tv is gevraagd wat hij nou had gezien? En wat de VAR had gezien of had gemeld? FOX Sports en Studio Sport halen meestal in dit soort gevallen de scheidsrechter voor de camera. Maar nu, geen scheidsrechter gezien terwijl Makkelie toch echt heel erg slecht floot???

Toen Jones vorig seizoen een heel licht zetje gaf aan een speler van VVV omdat deze op hem doorliep, kreeg hij geel en strafschop tegen, terwijl hij de bal al in z,n handen had. In dit geval zou het aan de Jong liggen?
Elke verslaggever roept om het hardst dat een speler moet gaan liggen anders doet de scheidsrechter niets. Maar je bent een kleuter als je dat tegen Ajax doet.

Onana moet gewoon zijn elleboog thuis houden, dat staat volgens mij buitenkijf. Daar had hij gewoon een kaart voor moeten krijgen. Dat Luuk de Jong geel krijgt voor zijn theater dat valt nog best te begrijpen, maar dat Onana weg komt zonder kaart kan echt niet. Ook de manier waarop Makkelie die gele kaart geeft is echt over de top. Blijf gewoon rustig en presenteer die gele kaart en klaar.

Overigens, ik zag bij meer spelers op het veld de armen heen en weer zwaaien. Op een of andere manier werd daar totaal niet tegen opgetreden. Daar mag echt wel beter tegen opgetreden worden.

Er wordt sowieso elke wedstrijd weer anders beoordeeld.
Neem de rode kaart van Lozano die een tikje gaf bij de wedstrijd tegen Heerenveen vorig seizoen.
Maar een Onana krijgt helemaal niks.
Daar klopt natuurlijk totaal niks van, maar dit zal in de voetbalsport altijd blijven dit soort gevallen.
Iedere scheids beoordeeld het weer anders.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren