Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Ajax-fans ziekenhuis in geslagen: ‘Organisatie is slecht gegaan vanuit de club'

Laatste update:

Voorafgaand aan de wedstrijd tussen Dynamo Kiev en Ajax was het onrustig in de Oekraïense hoofdstad. Amsterdamse supporters werden in Kiev aangevallen door groepen Dynamo-fans, waarop Ajax zijn supporters opriep om bij het Palats Ukraina te verzamelen. Supporters kwamen daar echter in een val terecht, zo vertelt Kevin van Dalen aan het Brabants Dagblad.

“Daar stonden drie agenten bij één politieauto, terwijl om verschillende hoeken Dynamo-fans stonden te wachten. We zaten echt in de val”, aldus de 33-jarige Van Dalen. Hij trok vervolgens een sprint naar de overkant van de straat, maar werd alsnog gepakt door een groep Oekraïners. “Toen ben ik neergeschopt en heb ik een paar flinke trappen tegen mijn hoofd gekregen.”

Van Dalen liep bij de aanval een gebroken neus, twee fracturen (in elke oogkas een), een hersenschudding en een pijnlijk gebit op. Hij ligt nog in een ‘dramatisch ziekenhuis’ in Kiev. “De stopcontacten steken uit de muur en het is vies”, zegt hij. Ajax heeft alleen indirect contact opgenomen. Van Dalen ontving wel het wedstrijdshirt van Matthijs de Ligt.

“De selectie heeft zich aan een reisschema te houden. Dat begrijp ik. Maar de organisatie rondom deze wedstrijd is echt slecht gegaan vanuit de club”, aldus Van Dalen, die eerder Ajax achterna reisde naar Warschau. In 2015 werd Amsterdamse fans afgeraden om mee te reizen naar de uitwedstrijd tegen Legia. “Toen waren er pendelbussen geregeld en ik weet niet hoeveel politiebegeleiding. Nu was er niets.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Klinkt niet best. Toch lijkt het me als Ajax zijnde lastig om zo'n uitwedstrijd goed voor te bereiden. Je weet pas kort van tevoren waar er gespeeld wordt en bent afhankelijk van partners in Oekraïne die de veiligheid van de Nederlanders blijkbaar niet bovenaan hun prioriteitenlijstje hebben staan.

30 augustus 2018 om 11:12

Het gaat er meer om hoe het afgehandeld word, niet wat er vooraf is geregeld. Ajax vliegt misschien wel met 50 man van de vereniging daarheen, allemaal bobo's die daar beetje luxe gaan lunchen en alles. Kan me niet voorstellen dat niet 1 daarvan kan blijven om deze mensen te begeleiden tot ze terug kom. Dan krijg je beetje gevoel dat je er ook nog iets toe doet. Maar deze mensen zitten allemaal veilig in hun 5 sterrenhotel, en kunnen daarna lekker veilig weer terug. Op twitter was ook een bericht over de reactie van v.d. Sar, blijkt dat hij erg gelaten reageerde op het gebeuren. Hij kan niet en commercieel en voetbal en veiligheid regelen. Beetje slappe hap als eindverantwoordelijke.

Tja, niet de eerste keer dat het waardeloos is geregeld in een achtergesteld land. Denk maar eens aan AS Rome - Feyenoord. Ook toen waren er slechte faciliteiten en was er weinig tot niks geregeld. Dan komen er problemen..

30 augustus 2018 om 10:45

Oh ja want al die Feyenoord-fans werden door Roma-supporters in de Trevi fontein gejaagd.. oh wacht..

30 augustus 2018 om 10:46

Niet door de supporters, wel door de politie. Wel het hele verhaal kennen voor je zoiets roept.

30 augustus 2018 om 10:47

Dus het is de schuld van de politie dat Feyenoord-supporters de Trevi fontein hebben vernield?

30 augustus 2018 om 10:47

Nee, maar er was geen plek geregeld waar ze terecht konden. Was er onduidelijkheid over hoe ze naar het stadion moesten en de politie stelde zich extreem aggresief op. Het is gewoon geen verrassing dat in dergelijke achtergestelde landen deze dingen slecht georganiseerd zijn. En dan krijg je gewoon gezeik.

30 augustus 2018 om 10:48

Zo kan je ook zeggen: Het is de schuld van de politie dat Ajacieden het ziekenhuis in grslagen worden? Ze kenden de risico's en gingen toch naar dat land. Eigen schuld zeg je dus!

30 augustus 2018 om 10:49

Rome was organisatorisch een drama. Dat er daarnaast geweldplegingen waren van Feyenoord supporters staat buiten kijf, maar zal ik je een geheimpje vertellen: ook al die Ajacieden die nu hun verdrietige verhaal mogen doen in de lokale sufferdjes hebben zich niet als engeltjes gedragen in Oekraïne.

30 augustus 2018 om 10:50

Nogmaals, Italie een achtergesteld land slaat helemaal nergens op. Je hebt vast wel wat frustratie omdat je wellicht zelf daar in Rome was, maar dan nog zou je wel bij feiten moeten blijven. Als ik jou hoor praten lijkt het alsof Italie ergens beneden de Sahara ligt.

30 augustus 2018 om 10:51

Vergeet ook niet dat er duizenden in Rome waren ten opzichte van een paar honderd in Oekraine. Hoe meer mensen er komen: Hoe beter je moet organiseren. Dat niet doen is gezeik krijgen. Eigen schuld dikke bult in Rome dus.

30 augustus 2018 om 10:51

Dat is wel een verassing! Het is toch te belachelijk voor woorden dat je voor miljoenen schade maakt en dan hier met zulk soort smoesjes komt!

30 augustus 2018 om 10:51

Rustig maar, hij heeft gelijk.
Het gedrag van de Feyenoord fans is niet goed te praten, maar er was niet veel geregeld.
Overigens is Fr12jules 1 van de meest realistische Feyenoordsupporters, en zijn zijn bijdragen wel te waarderen.

30 augustus 2018 om 10:51

Leuk praatje pot hang je hier ff op. Je kent geen feiten, was er niet bij, dus media nagepraat voert de boventoon bij je. We zijn door de politie zelf opgejaagd als wild en zodoende is het een 'beetje' losgegaan. Ken je feiten voordat je roept.

30 augustus 2018 om 10:57

@FR12Jules: ik begrijp niet hoe je tot deze stelling komt, maar uiteindelijk heeft er maar een partij de absolute schuld en dat zijn degenen die Van Dalen in elkaar meppen. Als er daadwerkelijk zo weinig politie is geweest, waar ik mij ik iets bij kan voorstellen in een door een oorlog verscheurd land, dan is het inderdaad niet verstandig om niet direct naar het stadion af te reizen zoals door alle partijen is gecommuniceerd. Dus er is wel degelijk een vorm van eigen schuld door het nemen van het risico als Ajax-supporter herkenbaar (anders kan je ook niet in elkaar gemepd worden) door de stad te lopen. Neemt niet weg dat het idioot is dat je dan in elkaar getimmerd wordt.

30 augustus 2018 om 11:00

In vergelijking met Nederland is Italië zeker wel een achtergesteld land waar lang niet alles tiptop geregeld is.

30 augustus 2018 om 11:02

@fraxz,

Zal best dat hij realistisch is, ik zie het niet. Zeggen eigen schuld, dikke bult, nadat je eigen "aanhang" voor miljoenen schade heeft aangericht, is natuurlijk te belachelijk voor woorden, en getuigt wat mij betreft van weinig "realisme". Alsof een mens zich niet normaal kan gedragen, zonder dat er iets geregeld is. Wat hij eigenlijk zegt is, er was niets geregeld, dus we gaan maar de beest uithangen. Ik walg van dat soort mensen. Iets met respect voor anderen, je weet wel.

30 augustus 2018 om 11:03

Maar de politie van Rome was heilig? Die begonnen niet als eerste te meppen met wapenstokken? Wij werden niet opgejaagd en naar het fontein 'geloodst' met harde hand? Weet zo'n media naprater die van niks afweet buiten een artikeltje.....

30 augustus 2018 om 11:03

@VAKKIE-L: in vergelijk met Nederland zijn vrijwel alle landen ter wereld achtergesteld. Dat is ook niet mijn punt. Maar als jullie Italië een achtergesteld land noemen, wat is Oekraïne dan? In vergelijking met Nederland is Oekraïne namelijk een oorlogsgebied

30 augustus 2018 om 11:09

@FR_JC: stop nou man. Zelfs al was de Italiaanse politie niet “heilig”, dan geeft je dat alsnog niet het recht om de boel dan maar te gaan slopen. Daarbij durf ik wel te zeggen, ook al ben ik er (gelukkig) niet bij geweest, dat ook de “corrupte” Italiaanse politie echt niet zomaar gaan meppen als een groep Feyenoord-supporters normaal en kalm over straat lopen

30 augustus 2018 om 11:11

Jij was er niet, je kent het totale verhaal niet dus houdt lekker jeoordeel binnenmonds. Moet wel eens zien hoe jij als internet ridder je ter plaatse had gedragen. Er was gewoon niks aan de hand op dat plein, gezamelijk en gezellig bier drinken, TOT de politie het plein kwam schoonvegen zonder waarschuwing.

Alle uitgangen op het plein, behalve 1, waren dicht door een rij van politie agenten. Als ratten in de val moesten we proppen door een klein straatje. De politie sloeg erop los, wat zou jij doen als je knuppels in je nek krijgt? Dan zoek je toch een uitweg? Maar hoe dan als je met honderden door een klein straatje moet dat volstaat met auto's?

Ik wilde met liefde bevelen opvolgen om weg te gaan, maar hoe dan als het vaststaat? Ondertussen bleven ze doormeppen. Ja dan vraag je erom dat men zich afkeert tegen de politie. Nee, sommige Feyenoorders zijn geen lieverdje maar door de politie is er een escalatie ontstaan.

30 augustus 2018 om 11:16

@spijkenisser

Dat is niet wat ik zeg. Lees mijn bericht en het bericht waar ik op reageer nou nog eens goed. Er wordt gesteld: "er was niets geregeld, dus dan kan je lekker de beest uithangen".

Als de persoon in kwestie het anders bedoeld, dan moet hij betere woorden gebruiken.

30 augustus 2018 om 11:54

@lasse: jouw reactie bewijst zeer nadrukkelijk dat je er Niets vanaf weet wat er daar is gebeurd! Ik praat het slopen absoluut niet goed! Maar supporters en ik stonden daar gewoon een pilsje of colaatje te drinken toen we werden geslagen met de stok, we werden door de steegjes en smalle straten gedreven. Uit t niets klappen gekregen van de me/politie. Wederom, ken de feiten en het is niet allemaal zwart of wit.. Nogmaals, het slopen van het fontein praat ik niet goed, absoluut niet maar er is veel meer gebeurd wat de ME gestart heeft... 'opgejaagd wild'.

@spijkenisser: Juist, dat zijn de feiten die jij beschrijft. Enkel diegene die erbij waren kennen die, de rest doet leuk praatje pot houden. 'die verrekte Feyenoord supporters toch altijd'.

30 augustus 2018 om 12:03

Je praat het nu goed en dat slaat nergens op. Asos met een verschrikkelijk laag niveau om in zo een historische stad dingen te vernielen. Je kan dingen ook normaal regelen inplaats van als een klein kind alles kapot te maken als je niet genoeg aandacht krijgt

30 augustus 2018 om 12:10

Iemand realistisch noemen die Italië een achtergesteld land noemt?
Het barst van de toeristen in Rome met nauwelijks problemen. Er zal vast wel een reden zijn waarom de politie zich zo opstelde en die reden hebben die supporters later weer maar eens gegeven.

30 augustus 2018 om 12:16

Ok Orgulo je was erbij begrijp ik of wil je graag je eigen waarheid hier verkondigen. Heb nergens over ongeregeld van Ajax supporters gehoord/gelezen. Dus volgens mij verzin je maar wat.

30 augustus 2018 om 12:43

@bjp79. Natuurlijk was ik er niet bij. Ik ben voor Feyenoord. Wat had ik in Kiev te zoeken? Alleen mijn ervaring met uitwedstrijden van clubs als Ajax of Feyenoord is dat er altijd wel een deel meegaat dat ook kickt op een confrontatie.

30 augustus 2018 om 12:50

@ Lasse

Het een sluit het ander niet uit natuurlijk, dat die fontein gesloopt werd is natuurlijk niet de schuld van de politie. Alleen is de politie in binnen en buitenland alles behalve heilige boontjes, er zijn genoeg zaken waarbij politiekorpsen achteraf op de vingers werden getikt door rechtbanken voor uitlokking, onnodig en buiten proportioneel geweld. Met als gevolg ontsporing van de ongeregeldheden of juist de oorzaak daarvan waren. Zoals een paar jaar geleden bij Ajax, grote koppen natuurlijk, maar geen media aandacht (met uitzondering van At 5) toen de Amsterdamse politie door de rechtbank op de vingers werd getikt voor uitlokking, onnodig en buiten proportioneel geweld, en ook tot de conclusie kwam dat het handelen van de politie juist zorgde voor de ongeregeldheden. Wanneer zaken uit de klauwen lopen is het zelden een zwart/wit situatie, wat dus niet betekend dat supporters zich altijd goed gedragen. Alleen in veel gevallen is de politie net zo agressief en een veroorzaker of katalysator van ongeregeldheden.

Eerlijk gezegd heb ik ook wel een beetje mijn twijfels over de omvang van de aangerichte schade in Rome, wat dus niet betekend dat ik niet geloof dat er geen schade was aangericht door Feyenoord supports.

Ver voor dit voorval heb ik verschillende nieuwsartikelen gezien/gelezen (o.a.een reportage bij Een Vandaag en een artikel in National Geographic Magazine etc) waarin men in Rome de noodklok luidde; omdat er geen geld is om de historische stad en de vele historische monumenten, pleinen, fonteinen etc te onderhouden. Waarvan velen al jaren in erbarmelijke staat verkeerden door de "tand des tijds" en menselijk contact. En Romeinse autoriteiten via onpopulaire onzinnige en rare belastingen/boetes (verhogingen) van alles probeerde om geld binnen te harken voor het onderhoud (uiteraard verdween veel van dat geld in het bekende zwarte gat). Overheden kennende; overdrijven ze graag; en wanneer ze twee vliegen in een klap kunnen vangen zullen ze dat zeker niet nalaten. Never waste a good crisis. Verder is Italiã£â« natuurlijk door en door corrupt, maar dat geldt voor Nederland idem dito, het enige verschil is dat er in Nederland een mooie chroom laag er om heen zit die de rot daaronder verdoezeld.

30 augustus 2018 om 13:38

@badhabbit

Kunnen we dat " Voor miljoenen aan schade " fabeltje alsjeblieft uit de wereld helpen? Dit is meerdere keren debunked, tevens door een Italiaanse cultuurwethouder die de schade minder dan 10.000 Euro had geschat. Dat van die miljoenen is ooit in de media gebracht als waarheid door de Italianen om er een slaatje uit te kunnen slaan.

Doet niks af aan het feit dat men zich daar misdroeg uiteraard.

30 augustus 2018 om 15:32

Wat een kromme vergelijking dit. De Feyenoord supporters waren de daders in Rome, de Ajax supporters de slachtoffers in Kiev. Dat kun je toch niet ontkennen? Vreemd betoog van jouw kant.

30 augustus 2018 om 22:47

dan is er een oplossing speel zo'n wedstrijd op neutraal gebied. Als een land de veiligheid niet kan garanderen de wedstrijden niet meer daar spelen.

31 augustus 2018 om 00:01

Zelfs ik als Ajacied ken t verhaal. Allen een pleintje opgejaagd door de Popo. Vrouwen en kids doe van trappen werden geslagen en dan verwachten dat er niet gebeuren gaat.

Terecht dat die fontijnen aan diggelen zijn.
Klasgenoot van me gaat naar elke wedstrijd toe van Feyenoord. Tot in t verre oosten. Die heb me genoeg filmpjes laten zien.

Zoals de Nederlandse media t op tv etc bracht is te belachelijk. Die Italianen in de kont kruipen en maar leuk doen. Maar de werkelijkheid niet willen verspreiden zoals die was op dat moment.

30 augustus 2018 om 10:46

Dus jij vindt Italië een achtergesteld land??

Denk dat er nogal een groot verschil zit tussen oekraïne en Italie.

Plus in Rome ging het om vernieling waar geen supporter van Roma in de buurt was.
Dit was puur te danken aan het gedrag van jullie eigen supporters!

30 augustus 2018 om 10:48

Als je kijkt naar de armoede en de corrupte in Italie: Ja. Het is er lekker weer, maar verder?

30 augustus 2018 om 10:51

Corrupt ja, maar in Italie zijn mensen echt nog niet zo arm hoor. Zeker particulier is daar echt nog wel voldoende vermogen aanwezig. Echter, is het zoals je zegt wel corrupt en gaat er dus wellicht minder naar de politiek en verdwijnt er vanuit de politiek.

30 augustus 2018 om 11:01

@FR12Jules: Italië is voornamelijk in het zuiden kapot. Het noorden functioneert prima en overigens is de economie van Italië nummertje 8 op de grootste economieën ter wereld. Om jou te citeren: “ken je feiten”.

30 augustus 2018 om 11:01

Italie is redelijk verpauperd hoor, op de rijke toeristische delen na...

30 augustus 2018 om 11:07

@FR12Jules: het is zwemmen tegen de stroom in. Media is heilig en altijd 'correct'

31 augustus 2018 om 00:04

Of de mooie bruggen die niet onderhouden worden Forza italia

30 augustus 2018 om 10:46

Charkov vorig jaar nog met Feyenoord. Was ook een groot drama.

30 augustus 2018 om 10:48

Italie en Oekraine zijn nog wel verschillende verhalen. Italie een achtergesteld land noemen is nog al overdreven. Het gaat ze wellicht momenteel financieel niet zo voor de wind, maar het land is niet in oorlog zoals Oekraine...

30 augustus 2018 om 10:48

Haha achtergesteld land. Het was Italië he, geen Oekraïne. Accepteer liever dat Feyenoord supporters zich daar gewoon bezopen gedragen hebben en dat het niks te maken had met of er wel of niet iets geregeld was. Gewoon hooliganisme.

Edit: ik vind dat je zelf ook als Ajax supporter jezelf kunt afvragen of het verstandig is om naar kiev af te reizen. Ajax supporters zijn daar nou ook niet heel geliefd. Dit soort praktijken had je kunnen verwachten.

31 augustus 2018 om 00:05

Vrouwen en kids die van trappen werden afgeslagen door de Popo om ze in een hoekje te drijven heb niets met dronkenschap te maken. Dit zorgde voor grote problemen en agressie over en weer.

30 augustus 2018 om 10:50

Mooi om te zien dat iedereen mijn punt bevestigd. Betreft het Feyenoord: Het ligt aan de supporters. Betreft het Ajax: Maar die gasten uit Oekraine!!

30 augustus 2018 om 10:52

Ik heb je reactie nu vier keer aandachtig gelezen, maar dat hele punt dat zogenaamd bevestigd wordt noem je nergens. Lijkt me een typisch gevalletje Calimero.

30 augustus 2018 om 10:55

Nee hoor. Ik vind het heel erg wat er is gebeurd in Oekraine. Maar nu wordt er massaal gewezen naar de organisatie in Oekraine, terwijl diezelfde gasten alleen maar naar Feyenoord konden wijzen in Rome.

30 augustus 2018 om 11:00

Wat? Dit is toch niet te vergelijken? De Ajax supporters zijn hier de slachtoffers, en hebben naar mijn weten zich niet misdragen. De Feyenoorders in Rome daarentegen wel.

30 augustus 2018 om 11:05

Het ging toch om het gebrek aan goede organisatie? Daarover maakt Jules een goed punt en wijst naar dat het fout kan gaan. Ik snap ook niet waarom de organisatie ineens geen rol van betekenis zou spelen wanneer de Feyenoordsupporters zich misdragen.. Volgens mij bevestigt dat alleen maar Jules zijn punt.

30 augustus 2018 om 11:07

De post van Paulodybala bevestigt precies de essentie van Jules zijn post.

30 augustus 2018 om 11:13

Dit dus. Vooral door de schade aan de Trevi fontein (blijft schandalig, is niet goed te praten, nee) lijkt het alsof iedereen oogkleppen op krijgt en werkelijk alles op Feyenoord supporters afschuift. Feit blijft dat het in Rome ontzettend slecht geregeld was; geen fanzone, geen prullenbakken, geen wc's (ook in restaurants mochten we niet naar binnen), een drooglegging terwijl er in supermarkten alsnog enorme flessen drank te koop waren (en dronken supporters dus op de grond gooiden door gebrek aan prullenbakken) en dan komen we nog bij het ergste: de snelle ME charge om iedereen naar de bussen te krijgen die duizenden (wel onschuldige) Feyenoord supporters verdrukten in de smalste gangen van nog geen twee meter breed en als je niet snel genoeg doorliep werd je neergeknuppeld, waardoor een enorme chaos ontstond.

Staat me nog bij dat er op een nieuwspagina een artikel kwam dat Feyenoord supporters scooters hadden vertrapt/omgegooid of schade aan auto's maakten, terwijl dat de enige manier was om in die enorme menigte snel door te lopen/te ontkomen aan de Me.

Ja, er is vuurwerk gegooid, schade gemaakt, etc. Allemaal niet goed te praten, maar nogmaals; de organisatie was daarnaast waanzinnig slecht. Het zal vast vechten tegen de bierkaai zijn (zeker als Feyenoorder), maar schets aub even een beeld in dat ook de politie daar buitensporig was.

Edit: Het is overigens natuurlijk ook verschrikkelijk voor deze Ajax-fans en helaas komt het nog steeds vaak voor.

30 augustus 2018 om 11:59

Sorry Jules, maar dit vind ik wel een Calimero reactie. De situaties zijn totaal niet vergelijkbaar.

Hoewel er vast vanuit de Ajax supporters ook wel wat gebeurd zal zijn, zijn zij in dit geval vooral slachtoffer en hebben ook geen noemenswaardige schade aangericht oid.

Wat betreft Rome is het gewoon een feit dat Feyenoord supporters schade hebben aangericht. Ik ben met je eens dat dit voor een deel is toe te te rekenen aan het politieoptreden, waardoor de boel compleet is geescaleerd. Echter neemt dat niet weg dat een deel van Feyenoord supporters zich gewoon heeft misdragen.

Je hebt wel een punt dat er bij slechte organisiatie snel problemen ontstaan, maar die constatering is eigenlijk heel triest. Blijkbaar zijn clubsupporters niet in staat om gewoon samen naar een wedstrijd te kijken en gaat het gelijk mis als de boel niet kort wordt gehouden...

30 augustus 2018 om 12:01

Misschien omdat je een vreselijk slechte vergelijking maakt jules? Wat een triest dat je over de ruggen van aangevallen Ajax supporters het vandalisme in Rome probeert goed te praten.

Het is vrij simpel waarom deze vergelijking dom is:

1. Ajax supporters hebben in dit geval echt niets misdaan, geen schade aangericht aan zijn alleen maar aangevallen.
2. Feyenoord supporters daarentegen misdroegen zich wel met vandalisme van een eeuwen oude en iconische fontein als gevolg.

Dat er nuancerende omstandigheden waren rondom de gevallen in Rome zoals de wandaden van de politie speelde er zeker in mee dat het een verkeerd beeld gaf in de media over de Feyenoord fans. Maar dat maakt de zaak totaal niet vergelijkbaar. Doe normaal man.

Waarom gaat het nu hier weer over en waarom probeer je doen voor te komen alsof de gevallen vergelijkbaar zijn? Want dat zijn ze niet, zo geef je een slecht beeld van de Ajax fans die zijn mishandeld door ze te vergelijken met vandalen.

30 augustus 2018 om 12:09

Punt 1, is dat zo?
Op basis waarvan?

30 augustus 2018 om 12:18

Hoe bedoel je op basis waarvan? Er zijn 0.0 verhalen dat Ajacieden iets hebben misdaan, als dat wel zo was geweest had dat sowieso het nieuws gehaald. In Milan werden vier Ajacieden neergestoken maar wat kwam er in het nieuws? Dat er een kraampje geprobeerd was te overvallen.

Als jij twijfel aan punt 1 is het aan jouw omdat te bewijzen want ik kan niet iets bewijzen dat niet heeft plaatsgevonden. Als je dat niet kan moet je niet zomaar twijfelzaaien over iets dat nergens op slaat.

30 augustus 2018 om 12:23

Emoties hebben bij jou sterk de overhand surreal. Het punt is dat een slechte organisatie leidt tot ongeregeldheden.

30 augustus 2018 om 12:44

Dat is duidelijk niet zijn punt in de comment waarop ik reageer. Zijn punt daarin is dat Feyenoord fans onterecht in een slecht daglicht worden gesteld en Ajacieden niet. Aan de hand van het voorbeeld dat het slecht geregeld is. Terwijl bij Feyenoord de ongeregeldheden uitliepen in vandalisme van van de Feyenoord aanhang en de ongeregeldheden in Kiev uitliepen in Ajacieden in het ziekenhuis terwijl ze zelf niets misdaan hadden. Dus overduidelijk een valse vergelijking.

30 augustus 2018 om 12:46

Er waren al knokpartijen voor ze zich verzamelden en mijn ervaring is dat dat 99 vd 100 keer onderling afgesproken werk is waar de goegemeente van de meegereisde supporters niets van weet maar wel in verzeild kan raken.
Kiev is bij uitstek een plek die een bepaalde groep minder welwillende supporters aantrekt, is namelijk gegarandeerd vechten.

30 augustus 2018 om 12:51

Heb je daar een artikel voor? Want als ik het google kan ik niets vinden. Volgende keer is het ook handig om dit er gelijk bij te zetten want nu beweer je iets zonder het te bewijzen en komt het over als of je iets lukraak roept omdat jij denkt dat dat zo is.

Edit:

En weet je, dit is typisch het geval van een goalpost verleggen. Het typisch dat Jules zijn straatje wil schoon vegen over de rug van gewonde Ajacieden.

Het veschil in de belichting van de media is in dit geval logisch, de Ajacieden werden aangeraden naar dat plein te gaan maar daar stond een knokploeg te wachten. Daar konden ze niets aan doen, ze hebben daarna niet geprobeerd terug te pakken en ze hebben daarna niet het plein of om liggende gebouwen gesloopt. Dus natuurlijk is er geen slechte belichting in de media over de Ajacieden. Itt wat er op dat plein in Rome gebeurde waar Feyenoord fans ook inderdaad heel slecht werden behandeld maar daarna zelf zich ook misdroegen.

En dat is het verschil en dat is waarom de reacties van de media verschillen. Dan kan Jules Feyenoord wel een slachtoffer complex aanpraten aan de hand van deze situatie maar dat slaat nergens op.

Dit is dan ook mijn laatste bericht want het opwerpen van deze discussie vind ik walgelijk en zal sowieso wel verwijderd worden.

30 augustus 2018 om 13:02

Net als jij doet Surreal, 1 bron is geen bron...

In dit stuk hierboven wordt geschreven wat ik schrijf, er waren her en der vechtpartijen en daarom wilde de politie het centraal houden.

31 augustus 2018 om 00:07

Filmpjes gezien van klasgenoot die er was als supporter. Dat vrouwen en kids werden geslagen van een trap. Dit lokt reacties uit als je ze als vee een hoek in drijft

30 augustus 2018 om 11:02

Vriend, kom op Nederlanders zijn ook geen lievelingen, je kan toch niet in iemand anders stadion of iemand anders land opeens de held gaan uithangen. Misschien een heel stom voorbeeld maar als ik op vakantie ga dan zie ik elke keer weer dat groepje "marginale" nederlandse jongeren weer hun ding doen. Misschien ga ik nu kritiek krijgen omdat ik een hele nationaliteit op 1 kam scheer maar dat is niet mijn bedoeling, je hebt in elke nationaliteit wel "rotte" appels tussen.

30 augustus 2018 om 11:11

Kijk nou uit Jules. Ajacieden zijn zielige slachtoffers van organisatorisch falen en aggressieve Oostblokkers, Feyenoorders zijn zelf de agressor die in ieder land alles kapot maken en niet moeten gaan zeuren als ze worden behandeld als vee door lokale autoriteiten.

Nou niet gaan proberen om nuances bij dat beeld te plaatsen.

30 augustus 2018 om 11:25

Vrienden van mij zijn in Rome geweest en zeiden dat zij sinds lange tijd niet zoveel “bekende oude koppen” hadden gezien als toen. Je wist dat het mis zou gaan.

30 augustus 2018 om 11:20

Wat een bizarre reactie. Feyenoorders sloopte heel Rome. Ajax supporters komen in Oekraïne om een biertje te doen. Maar worden vrijwillig in elkaar gebeukt. Ja inderdaad het zelfde. Blauw is ook rood. Regen is ook sneeuw zeker? Wat een vergelijking. Feyenoord moet als laatste reageren omtrent gedrag van supporters.

30 augustus 2018 om 11:27

Er is een enorm deel Feyenoord supporters (wat gewoon een biertje kwam doen) ook vrijwillig in elkaar gebeukt, gemept en geknuppeld door buitensporig optreden van de ME, wat te danken was aan de ongelooflijk slechte organisatie, zoals in Kiev nu ook het geval was en waar Jules ook op doelt.

Ja, in Rome is de Trevi fontein (heel Rome) beschadigd en is niet goed te praten, maar wat er verder is gebeurd past waarschijnlijk niet in je straatje.

30 augustus 2018 om 11:43

@MGMV: zoals ik in reactie op FR12Jules al schreef "zwemmen tegeb de stroom in" enige wat mensen 'weten' komt uit de media, diegene die erbij waren weten het correcte verhaal te verkondigen maar daar word niet naar geluisterd, er waren namelijk 5000 Feyenoord hooligans die zo uit het niets losgingen... Altijd weer dezelfde.

30 augustus 2018 om 11:50

Jup, ergens weet ik het ook wel. Maar weiger gewoon om mij (en duizenden anderen met mij) te laten wegzetten als supporters die simpelweg maar de stad sloopten zoals de media destijds massaal verkondigde. Kan er van mij op aan dat ik in m'n leven nog nooit zo bang ben geweest als in die steeg ergens verdrukt achteraan.

30 augustus 2018 om 12:07

Het is jammer dat je op deze site moeilijk kan praten over voetbal als er constant naar elkaar uitgehaald moet worden zoals Jason regelmatig doet. Doordat het mis ging in Roma mogen Feyenoorders zich nooit meer mengen in een topic over voetbalgeweld? Wat een niveau zeg. Waar veel supporters zijn gaat het vaak mis, ook bij Ajax. Wat is er zo lastig aan om het als een algemeen supportersprobleem te zien in plaats van zo fanatiek met je vinger te wijzen.

30 augustus 2018 om 13:18

@K. Van Linnen

Als je met één vinger naar een ander wijst, wijzen er altijd nog drie naar jezelf. Dat credo zou Jason wel iets meer in zijn achterhoofd mogen houden bij zijn continue vingertje wijzen.

31 augustus 2018 om 00:19

Films genoeg gezien van een klasgenoot die me de waarheid wou laten zien hoe t ging. De media heb alles bij elkaar gelogen.

Vertel al jaren wat ik gezien heb en aan verhalen heb gehoord.maar niemand die er naar luisteren wil. Die geloven alles wat in de media komt.

Beetje jammer, maar mensen als vee opdrijven en te keer gaan als botte boeren zorg je zelf dat mensen te keer gaan.

Dan heb ik geen medelijden met een paar fontijnen.

30 augustus 2018 om 11:25

Toch apart dat er altijd problemen zijn met nederlandse supporters erbij. En omdat er niets geregeld is slopen we maar een fontijn enzo. Ik ben zelf bij cl wedstrijden ook geweest waar de supporters gewoon met elkaar een biertje drinken. En bij barca real waar ook nooit zoiets gebeurd

30 augustus 2018 om 12:04

Met Vitesse vorig jaar hadden we ook geen fanzone in de stad, En bleef iedereen maar ergens rond een paar kroegen staan. Verder heb ik me vermaakt in het centrum en de stad bezocht, ik neem aan dat dat niet verboden was voor de Feyenoorders? Bussen was inderdaad ook een drama, ikzelf was 80 minuten voor de wedstrijd in stadion en sommigen 40 minuten te laat... dus ik kan je hier wel een beetje gelijk geven. Uiteraard zijn de vernielingen dan wel weer overdreven geweest.

30 augustus 2018 om 13:12

In Milaan was het destijds, naar mijn bescheiden mening prima geregeld en gegaan en daar waren we toen ook met zo’n 7000 man of meer.

30 augustus 2018 om 15:36

Italie een achter gesteld land noemen?

Heel slecht geregeld idd vanuit de club.

Het zou Ajax sieren als ze de gemaakte kosten zouden vergoeden voor Kevin!

30 augustus 2018 om 11:01

Hoe is dit ajax zijn schuld . Ben je op je achterhoofd gevallen ? Het is toch altijd met eigen risico ?

30 augustus 2018 om 11:41

Jazeker weten, want op social media adviseerde Ajax dat zij zich moesten verzamelen op dat plein en onder politiebegeleiding naar het stadion zouden worden gebracht.

Later bleek dit ineens niet meer het geval en toen zaten de Ajax supporters al in de val omdat de hooligans van Kiev er inmiddels ook van op de hoogte waren.

Dus ik vind dat Ajax hier wel degelijk medeschuldig aan is!

30 augustus 2018 om 11:18

De club regelt geen uit wedstrijden in Europees verband. Vroeger waren er georganiseerde reizen van de reispartner van Ajax maar of dat nu nog steeds het geval is, dat weet ik niet.

Ajax heeft uitgebreid gewaarschuwd en de informatie die zijn kregen van de Oekrainese autoriteiten publiekelijk gemaakt. Wat kan Ajax nog meer doen, CL wedstrijden zijn georganiseerd door de Uefa. De Uefa moet ervoor zorgen dat fans veilig een wedstrijd kunnen bezoeken.

Overigens heeft Ajax wel en gebaar gemaakt naar de fan toe, het wedstrijd shirt van de Ligt met alle CL badges erop en eraan is honderden euro's waard. Kan me alleen voorstellen dat de fan het shirt liever in bezit houdt.

30 augustus 2018 om 13:12

Je bent toch gewoon verzekerd voor dit soort zorg?

30 augustus 2018 om 15:03

Je bent verzekerd voor de zorg maar niet voor de gevolg schade. Zo zal deze supporter zijn vlucht naar huis gemist. Bij goedkope kaartjes krijg je niet altijd zomaar een gratis vervangende vlucht aangeboden. Daarnaast kan hij, als hij ZZP-er of uitzendwerker is, inkomsten mis gelopen hebben. De schade voro deze supproter kan zo een paar duizend euro bedragen.

30 augustus 2018 om 15:08

Je neemt zelf het risico je niet goed genoeg te verzekeren, daar hoeft iemand anders niet voor op te draaien denk ik dan. Nog steeds zou het ze sieren, maar noodzaak, nee..

Sterkte kerel!!!
Jammer dat het zo gelopen is allemaal in Kiev.
Laten we hopen dat Ajax hem een passend reactie geeft of zijn verkregen Ajax shirt na.
Beste man beleeft een moeilijke periode door nadat hij zijn favoriete club achterna is gereist.

Toen Feyenoord er speelde waren er nul problemen en was er ook amper organisatie. Wellicht dat hier meer speelt dan alleen het vingertje naar de club te wijzen?

30 augustus 2018 om 10:52

Die 40 opgepakte Feyenoord-supporters in Charkov mogen dan voor jou “nul problemen” zijn, maar ook daar ging het nodige mis.


Ik ben het wel met je eens dat de supporters die in dit soort situaties terecht komen, ook zeker in de spiegel moeten kijken

30 augustus 2018 om 11:05

Ik had het niet over vorig jaar maar toen Feyenoord in 2013 meen ik, tegen en in kiev speelde.

Neemt niet weg dat Feyenoorders geen lieverdjes zijn, maar net als nu zijn er altijd twee kanten. Ik heb ook beelden gezien en verhalen gehoord waar de ajacieden de tegenpartij opwachtte omdat het afgesproken was. Dat deze supporter zijn verhaal mag doen in de krant om empathie te winnen vind ik niet conform de waarheden.

30 augustus 2018 om 11:11

Hear hear Soul_mate!
Nu wachten op de kiev supporter die ook in het ziekenhuis geslagen is door een Ajacied, zou zomaar kunnen.

En mind you, een grote groep meegereisde supporters weet het vaak niet eens maar bijna alle confrontaties zijn in beginsel afgesproken werk.

30 augustus 2018 om 11:13

@Soul_mate: je bent je er van bewust dat er na 2013 het nodige in Oekraïne is gebeurd he? Dat is net alsof je het Nederland van nu vergelijkt met het Nederland in 1944

30 augustus 2018 om 11:16

Natuurlijk, maar ik hou het wel bij dezelfde plaats en jij haalt Charkov erbij. Maar goed, zijn er beide over eens dat er twee kanten aan zitten.

Ik beweer het op basis van vrienden die wel zijn geweest. Ben zelf geen ajax supporter dus heb ik er niets te zoeken. En net als ieder ander weet; de media vertelt niet alles. Hoeveel mensen waren er niet in Rome, maar verkondigen tot op de dag van vandaag dat er maar een oorzaak was van de ellende?

30 augustus 2018 om 12:40

Lasse,

Even serieus, die 40 Feyenoord supporters zaten net als deze ajax supporters gewoon in een kroeg toen er in eens 60 man probeerde binnen te komen en met stenen en fakkels gooide. Feyenoord supporters werden net als nu aangevallen, ze zijn later ook allemaal vrij gelaten. De eerste berichtgeving klopte niet, het correcte verhaal kwam later pas, alleen dat kwam niet zo duidelijk in het nieuws als het eerste helaas.

Is allemaal niet goed te praten, maar dat deze tripjes enig risico met zich mee brengen is toch bekend. Toch zoek je het op. Ook niet heel verstandig lijkt me. Helaas is er in het voetbal hooliganisme geslopen en kom je dit vooral in het Oostblok nog wel eens tegen, landen waar ook de politie nog wel eens corrupt is en de voorzieningen slecht. Juist dan mag je misschien wat extra ondersteuning van de club verwachten maar je bent nog altijd zelf verantwoordelijk voor je reis.

Ajax had afspraken gemaakt met de politie in Kiev maar blijkbaar vond de politie het vermakelijker om te kijken hoe de hooligans van Kiev de Ajacieden in elkaar timmerden. Daar kan Ajax niets aan doen. De Uefa moet maatregelen treffen en zulke clubs uitsluiten voor de komende 10 jaar als de veiligheid van supporters niet gegarandeerd kan worden.

30 augustus 2018 om 10:59

Nee, want in Amsterdam gebeurt uitsupporters niks.....

Natuurlijk is het in het Oostblok anders dan hier, maar daar moet je dan ook wel op voorbereid zijn..

30 augustus 2018 om 12:01

Ik kan me serieus niet heugen wanneer de laatste keer was dat in Nederland Europese supporters serieus met elkaar op de vuist gingen (links of rechts een opstootje vast wel, maar grootschalig, met arrestaties etc.). Als er grootschalig gezeik is, dan is het eigenlijk altijd politie vs uitploeg in de binnenstad.

Maar dat kan ook door mijn oogkleppen komen 😃

30 augustus 2018 om 13:44

Celtic toen ze tegen Ajax speelde een paar jaar geleden als ik me niet vergis. Kan dat kloppen?

30 augustus 2018 om 14:35

Celtic was een flinke bende ja, maar voor zover ik begreep vooral tussen Celtic (10-15.000 man) en politie. Er zullen heus ook incidenten tussen hooligans van beide kanten zijn geweest, maar dat massale gedoe destijd rondom de dam was vooral ME vs Celtic. Destijds is toen ook een heel partij Schotten aangehouden en vooroordeelt en was er vanuit Schotland nog een 'onderzoek' naar excesief politiegeweld (in Nederland...)

Het was in ieder geval niet zo dat een 100-tal uitsupporters werd opgewacht door een meerderheid van supporters destijds ofzo. (ze kijken wel uit, destijd waren er meer Schotten dan Amsterdammers in Amsterdam )

30 augustus 2018 om 12:25

Het zou inderdaad goed zijn als de UEFA dit onderzoekt. Zeker als mensen opgeroepen wordt naar een veilig gebied en dan blijkt dat dit een val is (Let op dit is nu nog een verhaal van 1 in elkaar geslagen supporter, onderzoek zal hier helderheid over moeten geven en met bewijzen moeten komen).
De middag voor de wedstrijd ajax -standard luik reed ik op de a27 bij Breda en zag ik vier/vijf belgische bussen met een eenheid motorpolitie die heel soepeltjes en snel opritten afsloot en weet opende. Zo werden de bussen zonder problemen naar Amsterdam geloodst. Kijk daar hoort een land voor te zorgen. Je weet dat er gedoe kan komen. Zorg voor een goede security door de politie. En kan een land/stad dit niet dan horen ze niet in de cl/el thuis.

Maar 1 oplossing, Van der Sar of een andere medewerker gaat deze personen persoonlijk bezoeken en zorgt er voor dat ze z.s.m naar een Nederlands ziekenhuis kunnen. Geen verzekeringswerk? Dan betaald de club dat maar.

Wel een check doen in het systeem of deze persoon niet bekend staat als een ' Hooligan '.

30 augustus 2018 om 11:24

Waarom zou Ajax aansprakelijk zijn? De wedstrijd is georganiseerd door de Uefa, dat is de organisatie die je erop moet aanspreken als zaken niet goed geregeld zijn waardoor schade onstaan is. De thuis spelende club is verantwoordelijk voor de veiligheid. Ajax heeft nog uitgebreid gewaarschuwd voor de Kiev fans.

Omdat Ajax het erg sneu voor de fan vind, hebben ze ervoor gezorgd dat hij het orginele shirt van de Ligt ontvangen heeft, met alle CL badges erop en eraan. Dat shirt is honderden euro's waard.

Tja als je je supporters openlijk naar een afgesproken plek laat gaan dan zijn de andere supporters daar ook wel van op de hoogte lijkt me?
Het is altijd zuur als de pet-shawl supporters erin verzeild raken maar 99 vd 100 keer is het afgesproken werk van 2 kanten.

@bonk

Je schrijft: "heel slecht geregeld idd vanuit de club. Het zou Ajax sieren als ze de gemaakte kosten zouden vergoeden voor Kevin! "

Hoe weet je dat het slecht is geregeld vanuit de club? Kan je daarvoor bewijzen aandragen? Denk je dat je in een ex-Oostblokland zomaar Nederlandse politie agenten kunt inzetten? Hoe zie je dat voor je? Het enige dat je als club in zo een situatie kunt doen, is stewards inzetten, maar je snapt natuurlijk zelf ook wel dat als de politie van Oekraine er niet eens in is geslaagd om dit te verhinderen, stewards zonder wapenbevoegdheid al helemaal kansloos zijn. En hun gezondheid kun je ook niet zomaar riskeren. Het is complete onzin, wat je verkondigt. Dynamo Kiev en de lokale autoriteiten zijn verantwoordelijk voor de veiligheid van bezoekende supporters en als je die niet kunt garanderen, is het onverantwoord om die supporters toe te laten. Het is bovendien ook helemaal niet duidelijk of het een door de club georganiseerde reis betreft of dat ze op eigen houtje zijn gegaan. Als dat laatste het geval is, kan je de club al helemaal niets verwijten. In het bericht staat dat de supporters in een hinderlaag zijn gelopen. Hoe denk je dat een simpele voetbalclub kan voorkomen dat haar supporters in een hinderlaag lopen? In het bericht staat dat dat supporters zich aan een reisschema hebben te houden en dat het slachtoffer dat begrijpt. Maar vervolgens begint hij met een "maar" waaruit je kunt afleiden dat de supporters zich niet aan dat reisschema hebben gehouden. Anders begin je je volgende zijn niet met "maar".

30 augustus 2018 om 11:01

Dat laatste is niet zo moeilijk Scepticus.
Als je je supporters via via via laat weten waar ze moeten verzamelen dan is de kans nogal aanwezig dat de tegenstanders dat ook te weten komen...

30 augustus 2018 om 11:09

@vak104

Je schrijft: "dat laatste is niet zo moeilijk Scepticus. Als je je supporters via via via laat weten waar ze moeten verzamelen dan is de kans nogal aanwezig dat de tegenstanders dat ook te weten komen..."

Als je dat met een megafoon in het Russisch laat omroepen, is dat inderdaad het geval. Als je de deelnemers bijv. via een persoonlijke sms of andersoortig mobiel bericht benadert, is het natuurlijk een heel ander verhaal.

30 augustus 2018 om 11:15

Dat is er bij geen enkele club, dus leuk idee, opperen, verkopen en invoeren maar dat is een optie aandragen die nu gewoon geen optie is.


Het is 99 vd 100 x afgesproken werk, zij komen dingen te weten doordat er zaken naar ze gelekt wordt.

30 augustus 2018 om 11:27

Die info komt van de Oekrainese autoriteiten. Als die tegen Ajax zeggen, op dat plein zorgen wij voor politie bescherming, dan geeft Ajax die informatie door.

Als vervolgens op dat plein is gebeurt en de lokale politie grijpt niet in, wat valt Ajax dan te verwijten?

30 augustus 2018 om 11:32

Ik verwijt toch niemand wat?
Alleen niet gek op staan te kijken dat andere supporters ook weten waar ze moeten zijn dan.

Nou Oekraïne mag hier wel voor opdraaien. Krijgen geld van de EU en laten toeristen lekker in elkaar geslagen worden.

Ik snap sowieso niet waarom je naar zo'n land gaat voor een uitwedstrijd. Die Oekrainerskan je niks kwalijk nemen, die weten niet beter. Ajax had de supporters gewoon met bussen naar het atadion moeten laten brengen.

30 augustus 2018 om 11:17

Omdat Europees uit een van de mooiste dingen is die je kunt doen als clubsupporter.

Lastig dit. Ik heb een hekel aan geweld.
Als die van Dalen bij de gewone hartstochtelijke Ajax fans behoort heb ik zeker met hem te doen en wens ik hem het allerbeste.
Is hij harde kern / hooligan, dan al een stuk minder. Dit gajes sloopt, intimideert en slaat mensen in elkaar sinds zo'n beetje de jaren 70?

Ik snap dat gedoe nooit. Ik heb een bloedhekel aan Feyenoord, maar ik heb nog nooit de neiging gehad om een fan van die club in elkaar te rossen, een Rotterdamse tram te slopen of een steward te intimideren.
Kap daar nou eens mee.

Gemakkelijke reacties hier allemaal. Dan is Nederland ook een achtergesteld land. Vaak genoeg worden Europese uitsupporters in de Amsterdamse binnenstad gemolesteerd. Die jongens komen voor het voetbal, wiet en de hoeren, maar worden de stad weer uit geslagen. Nu is het een keer andersom en is de wereld te klein. Uiteraard is geweld op geen enkele manier goed te praten. De Ajacied dit nu in Oekraine ligt, van harte beterschap! Maar laten we met zijn allen alles even in perspectief plaatsen! En de Ajax aanhang mag alles wel helemaal gaan relativeren, met hun eigen gedrag in Amsterdam rondom wedstrijden. Deze maand toevallig nog een steward gewurgd????

Dit is precies wat ik al voorspelde: de politie raadt aan om naar een plein te gaan, Dynamo fans lezen dat bericht ook en gaan met zijn allen naar het plein en vervolgens doet de politie he-le-maal niets. De Ajax fans staan met een klein groepje op het plein te wachten en worden aangevallen. Wat belabberd geregeld. Echt schandalig. Het lijkt wel of het de Oekraïense politie niets kan schelen wat de Nederlandse fans overkomt. Een land waar je maar niet meer naar toe moet als uit-supporter.

30 augustus 2018 om 11:30

De juiste reactie, ik miste hem al. Je hebt volkomen gelijk, Oekraine vind het kennelijk prima als bezoekers uit Nederland in elkaar geslagen worden. Maar wel heel veel EU hulp ontvangen waar wij allemaal aan mee betalen.

Het is aan de politiek, aan buienlandse zaken om te informeren bij de Oekraine waarom ze het prima vonden dat Nederlandse bezoeker sin elkaar geslagen werden? En als die niet met een goed antwoor dkomen, stoppen met het verspillen van ons belasting geld dat jaarlijks die kant op gaat.

30 augustus 2018 om 11:34

In Parijs, London, Cardiff, Poznan, St Petersburg en Turijn (onder andere) is mij dit al decennia bekend....
Uitsupporters kunnen van de lokale politie eerder een tik extra verwachten dan bescherming, het LIJKT niet zo alsof ze het niet interesseert, het is zo.

Vaak ook omdat dit 99% van de tijd onderling afgesproken werk is, iets wat de pet-shawl supporters niet eens meekrijgen.

30 augustus 2018 om 11:44

Het gaat nog verder dan alleen maar toekijken. De politie heeft de Ajax fans verzameld op een plein, terwijl ze daarvoor over de hele stad verspreid waren. Elk groepje deed zijn eigen ding, dronk rustig een drankje op het terras of deed aan sightseeing. Vervolgens worden er een aantal jongens aangevallen en besluit de politie het de Dynamo fans nã³g makkelijker te maken door alle fans op het plein te verzamelen, zonder een peloton Me'ers erbij te zetten. Het lijkt bijna een bewuste actie...

Overigens zie ik hier ook iemand de vergelijking maken met Feyenoord supporters in Rome. Lachwekkend...

30 augustus 2018 om 13:47

Daar gebeurde namelijk iets dat je niet volledig kunt afschuiven op enkel de Feyenoord-supporters. Zonder enige waarschuwing en/of werd een plein leeg geslagen. Daarvoor was het gezelligheid met bier. Alle uitgangen geblokkeerd, met een enkele smalle straat en de politie die op de menigte insloeg. Ja, lieve ventjes die agenten.

30 augustus 2018 om 14:34

En dat geeft je het recht bewust en bij je volle verstand vernielingen aan te richten?

30 augustus 2018 om 16:12

Zeker niet, maar door de slechte organisatie ontstond deze paniek. De enige uitgang was een weg vol auto's en scooters. Als er honderden mensen door een smal straatje moeten terwijl de politie lange latten in de nekken probeert te leggen dan kan ik me voorstellen dat die voertuigen je op dat moment een worst zullen wezen en wil je z.s.m. weg komen.

Ik zag een filmpje op Voetbal Ultras van een ajax fan die op de straat lag en meedere malen op zn lichaam en hoofd werd geschopt. Aan zn verhaal te horen lijkt het deze jongen te zijn. Politie agenten grepen niet in, helemaal niks. Uiteraard zou het zo moeten zijn dat je veilig een uit wedstrijd kan bezoeken. Aan de andere kant.. Met 30 Ajax supporters in Kiev een kroeg in gaan, waarbij het al is aangekondigd dat de Ajax fans daar zullen zijn. Geen politie te bekennen, dan weet je eigenlijk al dat het fout zal gaan. Helemaal in het Oostblok. In Madrid of Munchen kan je een heel plein in bezet nemen en de hele dag zonder problemen drinken en zingen, maar dit is ander volk. Uiteraard zeer vervelend voor deze jongens en veel beterschap!

Persoonlijk vraag ik mij af in hoeverre Ajax of welke andere club dan ook verantwoordelijk is voor haar supporters bij uitwedstrijden. Met uitzondering van een verplichte combi of een door Ajax georganiseerde reis, maar wanneer clubs afspraken maken met de lokale autoriteiten gaan clubs er natuurlijk vanuit dat de autoriteiten gewoon doen wat ze zijn overeengekomen. Daarnaast heb je natuurlijk nog het "probleem" van "social media en vertaal sites"; waardoor het een koud kunstje was voor die Oekraïense hooligans om de publieke oproep van Ajax om naar dat plein te komen simpel te onderscheppen, om daar vervolgens op in te spelen.

Ook als supporter kun je natuurlijk je huiswerk doen om te op te zoeken hoe bezoekende supporters bezoeken hebben ervaren om uite vinen wat de "do´s en dont´s" zijn. Wanneer je in het buitenland zit en in de problemen komt, zijn de Nederlandse ambassades/consulaten de instanties die je moet benaderen. Helemaal wanneer op eigen vervoer afreist: en de plaatselijk autoriteiten niet te vertrouwen zijn. Iets wat bij veel trips waaronder uitreizen het geval is. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen met de verzekeringsmaatschappij waarbij je een reisverzekering hebt afgesloten. Zij kunnen natuurlijk ook nog het nodige regelen of de Nederlandse vertegenwoordiging in het desbetreffende land bereiken inschakelen.

Nu weet ik niet hoe ervaren deze mede supporter is wat betreft buitenlandse reizen; maar ik had altijd de telefoonnummers en adres gegevens van de Nederlandse/amerikaanse (ik heb een dubbel paspoort) ambassades/consulaten en de hulplijn van mijn reisverzekering op zak. Wanneer je naar het voormalig oost blok afreist is het algemeen bekend dat je daar extra op je tellen moet passen, ook al is er iets geregeld.

Dat de ziekenhuizen daar niet van hetzelfde niveau zijn als in Nederland weet je natuurlijk van te voren zelf ook. Het is spijtig en vreselijk wat deze mede supporter is overkomen. Het is te belachelijk voor woorden dat de stad Kiev niet eens een fatsoenlijk politie escorte op de been kon/wilde brengen en de aanwezigen agent niet of nauwelijks ingrepen. Alleen ik zie niet in wat Ajax hier anders had kunnen doen. Wellicht had Ajax een vertegenwoordiger/waarnemer kunnen sturen om te kijken of alles daadwerkelijk zo goed geregeld was na die publieke oproep. Ook dan wanneer die persoon constateert dat de lokale autoriteiten niet leveren wat was overeengekomen is er op dat moment bar weinig wat Ajax nog kan doen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren