Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

'Wij waren dronken en zij zaten te roken, hoe konden wij ooit de titel pakken?'

Laatste update:

Arsenal veroverde in het seizoen 1997/98 de Premier League-titel én de FA Cup, maar afgaande op de woorden van Ray Parlour is dat een klein wonder. De voormalig middenvelder van the Gunners staat het nog helder voor de geest hoe de eerste volledige voorbereiding onder het bewind van Arsène Wenger verliep. "Ik dacht bij mezelf: hoe moeten wij dit jaar in godsnaam kampioen worden?".

/

Parlour, die tussen 1992 en 2004 de kleuren van Arsenal verdedigde, haalde op Sportlobster TV herinneringen op aan vervlogen tijden. "Ik weet het nog goed: er kwamen wat nieuwe Franse jongens binnen zoals Patrick Vieira, Emmanuel Petit en Gilles Grimandi. We werkten ons die hele voorbereiding volledig uit de naad en aan het eind van dat trainingskamp zei Wenger dat we een avondje op stap mochten."

Dat lieten Parlour en zijn Engelse ploeggenoten zich geen tweede keer zeggen. Met nog vier anderen wandelde hij linea recta naar de kroeg. "En de Franse jongens kozen een koffieshop uit. Ik weet nog goed dat Steve Bould naar de bar liep en voor vijf man meteen maar 35 grote glazen bier bestelde. Nadat we de bar verlieten, zagen we die Franse gasten stuk voor stuk rokend in de koffieshop zitten. Ik dacht bij mezelf: hoe moeten wij dit jaar in godsnaam kampioen worden? Wij waren dronken en zij zaten daar te roken. Maar we wonnen dat jaar gewoon de double!"

Nigel Winterburn, eveneens onderdeel van dat elftal, vertelt dat Wenger de regels sindsdien fors heeft aangescherpt. Desondanks verscheen Jack Wilshere onlangs uitgebreid in de media nadat hij in een Londense nachtclub werd gespot met een sigaret in de mond. "Tien of vijftien jaar geleden was dat nooit een issue geweest. Hij had waarschijnlijk niet eens wat gedronken. Een keer een sigaretje, dat kan niet zoveel kwaad", vindt Winterburn.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Best simpel eigenlijk; kijk naar het spelersmateriaal. Met spelers als Adams, Vieira, Bergkamp, Wright, Overmars en Petit heb je gewoon veel kwaliteit in huis.

12 december 2013 om 16:04

Nu kan je dat wel zeggen ja, toen ze net waren aangekomen niet.

Als Pellè bij Feyenoord in zijn 1ste maand een sigaret had gerookt.... Nou dan had heel Nederland op zijn kop gestaan, dus ik vind dat we een beetje te hypocriet zijn.


Als iemand is een keertje een sigaretje rookt moet wel kunnen

12 december 2013 om 16:09

Ik denk dat dat ook wel had meegevallen. Het is niet alsof er geen rokende spelers in de Eredivisie rondlopen of de laatste jaren hebben rondgelopen.

12 december 2013 om 16:33

@greenberry,

Vieira was al een grote meneer, Bergkamp was al bekend, Overmars zijn kwaliteiten kenden wij allemaal al, Petit was ook al bekend door zijn rushes, Ian Wright was ook al een geweldenaar, Henry deed al min of meer goede zaken bij Monaco.

Je doet alsof al die jongens pas bij Arsenal zijn groot geworden. Bij veel andere club hadden zij het ook gemaakt.

12 december 2013 om 16:54

@analyse,

Heb je helemaal gelijk in maar daar kan greenberry ook niks aan doen was die nog een kleine jongen.

Ontopic
Dit was gewoon een super geweldig team die waren binnen een x aantal passen bij het andere doel dat ging zo snel.
Snap ook niet waar mensen zich druk om maken als er sporters zijn die roken of drinken als die op zaterdag of zondag maar presteert.
Dan kunnen we het over voorbeeld functie hebben maar hebben wij die niet allemaal????

12 december 2013 om 18:17

@ Analyse
Dat is niet helemaal waar. Ze waren inderdaad al doorgebroken, maar niet op het hoogste niveau. Vieira, Henry en Bergkamp kwamen allen 'tekort' in Italië. Ian Wright deed het goed bij Crystal Palace, maar was ook nog geen wereldspeler. Ze zijn wel degelijk doorgebroken als wereldspelers bij Arsenal.

12 december 2013 om 18:17

@ Analyse
Vieira was geen grote meneer. Hij was mislukt bij AC Milan voordat Wenger hem oppikte. Bij Arsenal een grote meneer geworden, captain etc.
Bergkamp kende iedereen natuurlijk wel, maar had het ook moeilijk bij Inter. Bij Arsenal in het begin ook uiteindelijk heel groot geworden bij Arsenal. Petit was in Engeland niet bekend voordat hij naar Arsenal ging. Henry deed goede zaken bij Monaco werd vervolgens getransfereerd naar Juventus waar hij het heel moeilijk kreeg (als linksbuiten destijds). Wenger haalde hem naar Arsenal en daar had hij zich uitstekend ontwikkeld. De jongens zijn inderdaad allemaal bij Arsenal groot geworden en jouw redenatie dat ze het bij andere clubs ook wel goed zouden doen vind ik heel kort door de bocht. Helemaal als je ziet dat de hier boven genoemde jongens het allemaal moeilijk hadden bij hun club voor Arsenal.

En terecht! Laten we nou niet doen alsof voetballers niet roken of drinken. Ook zij nemen echt af en toe wel eens een borrel en sommigen een sigaret.

Cruijff kon zelfs met een pakje sigaretten hooghouden

12 december 2013 om 15:28

En Theo Janssen niet te vergeten,die is er ook niet vies van.

12 december 2013 om 15:32

Gaat niet om sigaret, maar om wiet!

12 december 2013 om 15:48

Dan staat er wel coffeeshop. Waarschijnlijk was dit gewoon een koffiehuis, iets waar je een kopje koffie kan drinken. Zie het als de Nespresso reclame met Clooney. Geloof oprecht niet dat het wiet was. Mocht het wiet zijn, vind ik het wel gruwelijk eerlijk gezegd:$ Zijn ze er namelijk nog mee weggekomen ook, daarnaast is het illegaal.

12 december 2013 om 15:57

Vraag me ook af of ze wel wiet bedoelden. Een koffieshop in Nederland is wat anders dan in het buitenland. Wiet is in Engeland illegaal en volgens mij staat het zelfs op de dopingslijst. Hoewel ik niet weet of dat toen ook het geval was, wellicht kan Purrel Frankel je hier meer over vertellen.

Een incidentele sigaret heeft geen enkele invloed op de prestatie..

Voetbal in Engeland was ook lang niet zo professioneel als in o.a Duitsland en Italië. Wenger begon de professionalisering zover ik weet. (nu wachten op Threelions die alles bagatelliseert)

12 december 2013 om 15:27

Wenger niet, Shankley deed dat al, maar dan wel met enige vrijheid.

12 december 2013 om 15:41

Shankley is een legendarische manager geweest en als je kijkt wat hij belangrijk vond, dan vind ik dat je hem ook zeker als pioneer mag rekenen. Uitspraken als het collectief is belangrijker en vooral ook communicatie met de supporters. Heeft Liverpool eigenhandig naar de eerste divisie geloodst.

Sir Matt Busby heeft ook bijgedragen aan de manier waarop de Premier League, maar ook wereldwijd over voetbal gedacht wordt. Het brengen van eigen jongens uit de kweekvijver en deze een kans te geven op het grote toneel is tot op de dag van vandaag een belangrijke gedachtegoed.

12 december 2013 om 16:13

Zucht, jullie weten het gewoon niet. Shankley en busby deden het in hun tijd maar voetbal bleef zich door ontwikkelen behalve in Engeland (dankjewel liverpool). Toen kwam wenger met voor Engelse begrippen met revolutionaire methodes. Zelfs ferguson heeft dat toegegeven.

12 december 2013 om 16:26

Persian

Jij komt hier met de uitspraak dat Wenger het voetbal heeft geprofessionaliseerd. in Engeland. Ik doelde vooral op het professionele gedrag van de spelers. Misschien qua tactische methodes heeft Wenger het voetbal wel gemoderniseerd in Engeland. Maar qua professionalisme niet.

Overigens was het niet alleen Liverpool schuld dat Engeland uitgesloten werd van Europees voetbal. Liverpool liet de emmer overlopen.

12 december 2013 om 16:35

Ook qua professionalisme Frank. Met trainingsmethodes inderdaad, maar ook voedingsschema's en discipline. Het is echt geen schande om dat toe te geven. Je ziet ook steeds meer buitenlandse coaches bij de Engelse top.

12 december 2013 om 16:40

Mijn reactie was gericht op de gedachtegoed die tot op de dag van vandaag nog zichtbaar is. Wenger heeft zeker zijn strepen verdiend, wie ontkent dit ?

Toen hij arriveerde op engelse bodem waren er vele die twijfelden wat een fransman te zoeken had in Engeland. Arsenal stond toen immers bekend als boring Arsenal. Het eerste wat hij veranderde was het van spelers en zijn bekende uitspraak 'you play like you eat'. Ook introduceerde hij massages in de dagelijkse routine.

Wat betreft trainingen zal niemand dit ook ontkennen als we horen dat Wenger met nieuwe methodes kwam. Methodes die destijds orthodox waren en vooral gebruikt werd met sprinters en andere atleten. Dit zorgde ervoor dat spelers op de juiste moment gingen peaken.

Diegene met voetbalkennis zal nooit ontkennen dat Wenger heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de Premier League. Mijn reactie was gericht op de gedachtegoed. Wenger zei ooit : ‘We do not superstars. We make them'' en daar was Sir Matt Busby toen al mee bezig. Dat was de punt die ik wou maken.

12 december 2013 om 16:53

Ah oke, klasse reactie.

Er is ook wel een leuke anekdote van een Duitse speler die in Engeland ging spelen, ik meen dat het Riedle was. Bij zijn eerste ontbijt zag hij allerlei vettige happen zoals bacon liggen, waardoor hij dacht dat er een grapje met hem werd uitgehaald. Hij durfde niks op te scheppen tot hij meerdere teamgenoten gewoon langs het buffet zag lopen en hun borden vol gooiden met die onverantwoorde zooi . Dat was de staat van het Engelse voetbal eind jaren 90.

12 december 2013 om 17:08

Dat klopt natuurlijk, en dat ga ik zeker niet ontkennen.

Maar Shankly was denk ik de eerste coach in Engeland die gedisciplineerd trainde en de spelers het gevoel gaf dat ze groot waren. Dat moest wel samengaan met een goede levensstijl.

Een quote uit het boek van de kleindochter van Shankley
"shankly wilde dat zijn spelers werkten, hard werkten, zoals zijn vader en zijn broers in de mijnen werkten in Schotland, zoals de mensen op de tribune van Anfield Road elke dag hard moesten werkten. Liverpool moest de fitste ploeg van alle ploegen zijn en dat was de ploeg. Op Anfield Road met name stormde de ploeg tot aan de laatste minuut naar voren. The Kop kolkte van opwinding en zweepte Liverpool op tot onvermoede prestaties."

12 december 2013 om 17:13

Mooie reactie Mancunian. ''food is like kerosene. If you put the wrong one in your car, it's not as quick as it should be”

12 december 2013 om 15:29

Jij bent laatste tijd wel bezig met het aanvallen op leden haha
Laat ze maar denken wat ze willen. Je hebt toch vaker gelijk dan die types.

12 december 2013 om 15:29

Tevens vond Wenger ook het wiel en de elektriciteit uit.

12 december 2013 om 16:09

Nee Tesla speelde een grotere rol, maar waarschijnlijk ken jij alleen Edison.

12 december 2013 om 16:26

9gag volger?

12 december 2013 om 16:33

Nope, ik ken mijn geschiedenis.

12 december 2013 om 17:10

Toeval dan. Kwam namelijk een paar dagen geleden een foto van langs.

Maar Tesla en Edison zijn voor mij ook bekenden. Tesla de genius en Edison de slimme zakenman.

12 december 2013 om 17:32

Aannames, hetgeen een mens altijd dommer laat lijken dan hij denkt.

12 december 2013 om 17:51

De parallellen met Wengers status/bijdrage ontgaan je

12 december 2013 om 15:33

Wat heeft Threelions hier mee te maken? Beetje apart moet ik zeggen.
Je mag ook wel verklaren waarom Wenger de professionalisering begon, want hij was zeker niet de eerste.

12 december 2013 om 16:14

Je moet het in die tijd plaatsen. Engels voetbal stond al jaren stil mede door de uitsluiting van Engelse ploegen in europa.

12 december 2013 om 16:20

Wat ben jij schijnheilig zeg. Even de moraalridder uithangen, maar jij kan er ook wat van hoor.

Wenger staat erom bekend heel de league verandert te hebben. Hij voerde o.a. regels in die het drankgebruik beperkte. Hiervoor ontving ie eerst enorme kritiek, maar toen het bleek te werken, namen andere managers het over.

12 december 2013 om 16:31

Hey Premiergunner, bedankt voor de informatie man hier kan ik echt niks mee.

12 december 2013 om 15:36

Nou nou, Wenger begon de professionalisering ? Professionalisering in wat voor opzichte ?

12 december 2013 om 15:37

Haha, good one. Threelions staat hier gewoon om bekend, niks mis met een beetje satire.

12 december 2013 om 19:39

Fijn om ergens om bekend te staan.

Te veel Gunners op VZ die de onwetenden voeden met onwaarheden. Ik ben er wel achter gekomen dat jullie dit niet expres doen en zelf ook écht geloven in deze onzin. Ik zie het dus als mijn missie om de Gunners en andere leden te voorzien van feiten en geen subjectieve waarnemingen.

Wenger is een toptrainer, maar behoort niet tot de legendes als oa Sir Alex Ferguson.

Ik sta open voor discussie, maar hou het wel netjes en feitelijk, dat is namelijk de enige manier waarop ik jullie kan helpen

13 december 2013 om 13:08

Ik vind wenger zeker wel een legendarische toptrainer, misschien niet zo groot als Sir Alex, maar zo lang als Sir Alex zit hij er ook nog niet. Hij is en van de weinige trainers die ongeslagen kampioen is geworden in PL, veel nieuwe tactieken heeft ingevoerd wat voor de Engelsen nieuw was, massages nade wedstrijden ingevoerd, dieeten, beperkingen. Hij is in mijn ogen een van de redenen dat we nu van het Engels voetbal kunnen genieten. En niet te vergeten presteert hij al 15 jaar op constante niveau in Europa. En nee dit alles is niet omdat hij de trainer van Arsenal is, maar gewoon omdat dit mijn mening is.

12 december 2013 om 15:42

Zeer zekers ! Het dragen van jassen van het formaat van de Eiffeltoren is een ingenieus concept van Wenger.

12 december 2013 om 15:57

Je bedoelt gewoon een slaapzak?

12 december 2013 om 16:03

Slaapzak, Eiffeltoren, landingsbaan, vluchtheuvel, heb ze allemaal gehoord

12 december 2013 om 16:07

Vind dat altijd zo mooi als hij weer eens met z'n rits staat te kloten haha.

12 december 2013 om 16:17

Als ramsey Rosicky Mertesacker Ozil en arteta ook zo'n jas hadden, waren ze iig niet grieperig voor de confrontatie op old trafford.

12 december 2013 om 16:27

Ik dacht dat Ozil toen vermist was voor de clash op Old Trafford.

Name: Mesut Ozil
Last seen: Pre match warm-up Old Trafford
Lead Suspect: Phil Jones

''kit man has informed me that he found an object in Phil Jones shorts from Sunday's game with Arsenal. He found Ozil in Phil's pocket.

Blijft leuk

12 december 2013 om 16:32

Nee hij had griep, erg lucky voor jullie. Niet te veel omhoog kijken, is niet goed voor de nek

12 december 2013 om 16:41

Dat omhoog kijken gaat onbewust, onze trofeeënkast is namelijk torenhoog

12 december 2013 om 16:43

Vandaar zo'n dikke nek

12 december 2013 om 16:47

Inderdaad, een vervelende silverwareitis syndroom.een voorbereid mens telt voor twee. Wenger heeft onder zijn jas een heleboel medicatie mee voor de spelers

12 december 2013 om 16:55

Zijn eerdere methodes waren anders ook effectief in de bestrijding ervan. Gewoon je beste spelers verkopen, bij voorkeur aan een concurrent.

12 december 2013 om 19:15

Ferguson heeft net dezelfde omwenteling moeten maken bij United. En was daar ook vroeger mee. Het wegkrijgen van die drankcultuur bij de club heeft hij vaak zijn grootste en moeilijkste uitdaging genoemd van zijn eerste 10 jaar bij de club. Wenger heeft dan wel verder gegaan wat de voeding in zijn algemeen betreft. Arsenal was daar op een moment veel professioneler mee bezig dan eender wie (buiten de Italianen inderdaad, en dan met name in het Milanlab).

Maar uiteindelijk is voetbal nog altijd hopeloos achter op dat vlak. Als je vergelijkt wat de meeste andere sporters moeten opgeven voor hun sport...echt eerlijk is het wat dat betreft niet, maar goed.

12 december 2013 om 19:16

Ik bagatelliseer niet dat Wenger bepaalde zaken heeft geprofessionaliseerd, ik ontken ook nergens dat het een goede coach is....ik vind het alleen van de zotte dat Gooners hem in het rijtje plaatsen met Ferguson.
Dan heb je echt geen idee van de prestaties van Saf...

Wenger past in een rijtje van de beste trainers, maar daar boven heb je nog een aantal legendes waar hij echt niet bijhoort.

Dat is de enige discussie die ik (vaak) voer met Gunners...verder ontken ik niet dat het een hele goede coach is.

Eigenlijk zijn het juist de Gunners die Fergusons prestaties bagatelliseren door Wemger in het rijtje met Ferguson te scharen.

Af en toe wat drinken is natuurlijk prima, maar roken.. terwijl je topsporter bent. Nou zou roken ook niet echt kwaad kunnen af en toe, maar je word voor altijd gezien als een rokende prof.

12 december 2013 om 15:31

Drinken maakt meer kapot dan je lief is.
Roken kan je er nog uittrainen maar alcohol is gewoon hard drugs waar je in ras tempo je lichaam mee schaadt.

Ik wil roken niet toe juichen maar alcohol is veel en veel erger.

12 december 2013 om 15:34

Roken kan je er nog uit trainen?
Hoe dan als ik vragen mag?

12 december 2013 om 15:37

Nou roken schaadt je conditie en conditie kan je trainen.
Terwijl alcohol meer je lichaam kapot maakt en dat is niet te trainen.hahahah

12 december 2013 om 15:38

Ik zeg toch ook af en toe wat drinken, ik heb het niet over een alcoholist.

12 december 2013 om 15:46

Roken maakt je longblaasjes kapot waardoor je slechtere longen krijgt en dus een slechte conditie.

12 december 2013 om 15:48

Die longblaasjes kun je ook niet meer herstellen overigens

12 december 2013 om 15:59

Ja joh, weg met de chemokuren, gewoon gaan sporten en je traint alle schadelijke stoffen zo weg.

Wat een onzin.

Drinken is natuurlijk ook niet goed, maar af en toe een glaasje kan geen kwaad. Sterker nog, dat schijnt gezond te zijn, terwijl 1 sigaret al slecht en schadelijk is.

12 december 2013 om 15:32

Ben ik het op zich mee eens maar ik snap niet waarom men roken slechter ziet dan alcohol.

12 december 2013 om 15:44

Je imago als voetballer bedoel ik. Sneijder met een peuk, Janssen je wordt er voor altijd mee geassocieerd.

12 december 2013 om 16:09

Iets met lichamelijke verslaving en k***verwekkend en zo.

Edit: het K-woord wordt hier gecensureerd, dus ook als je het op de normale manier gebruikt.

Ik zie het helemaal voor me, Vieira, Petit en grimandi met een dikke toeter in hun mond hahaha.

Ach..die goeie ouwe tijd, ik wou dat er een tijdmachine bestond.

als je prof voetballer wil worden dan horen dit soort dingen er bij die spelers maken het er soms zelf naar haha

Wij Britten hebben een echte boergondische culture. Een pitcher meer of minder; daar draaien we onze hand niet voor om. Eens te meer een bewijs dat alcohol en topsport heel goed cannen samengaan. Gezelligheid op zijn tijd doet wonderen.

12 december 2013 om 15:39

Whahaha, Britten staan juist bekend om hun slechte smaak man; alles behalve 'boergondisch'.

12 december 2013 om 15:51

jij maakt het wel heel bont met al je nationaliteiten van de vorige artikelen haha, leuk man die diversiteit

12 december 2013 om 16:13

Britten bourgondisch? Echt totaal niet. Vooral in Engeland draait het alleen maar om kwantiteit, niet om kwaliteit. Bourgondisch is juist op een laag tempo van kwaliteit genieten, zoals de Belgen dat doen.

Misschien dat je het echte Bourgondische leven in Schotland her en der nog tegen komt, maar Engeland...

En ja ik heb aardig wat ervaring met (tijdelijk) wonen in de UK.

12 december 2013 om 16:31

Als je zegt dat je een Duitser/brit/catalaan/pinguin bent, zorg er wel voor dat je dan de feiten juist hebt. De Britten staan niet echt bekend om hun bourgondische cultuur. Verder twijfel ik sterk aan alcohol en topsport. In Italië sporten ze door op topniveau tot hun 40e, in Engeland ben je dan een uitzondering. Genoeg spelers die stopten voor hun 35e.

Haha. Ik vind dit toch altijd wel mooi die oude verhalen. Op die verhalen van Gijpie ga ik ook altijd helemaal stuk, geweldig. Vindt het wel jammer dat dat spontane er wel een beetje af is. Een pilsje of een sigaretje kan op zijn tijd toch niet zoveel kwaad?

12 december 2013 om 16:21

Nee, kijk maar naar dat akkefietje van Wilshere. Tegenwoordig blaast de media alles op alsof je een moord hebt gepleegd.

en Balotelli stiekem in de trein roken hahaha

Blijkbaar is roken en drinken een taboe in voetballand..
Toch wordt het wel heeeeel veelvuldig gedaan!

Heel af en toe iets drinken en roken okay.

Maar dat regelmatig doen dan ben je achterlijk en heb je gewoon niet door hoe goed je het hebt als voetballer.

Ik speel vaak met een kater Zaterdags en ik heb het gevoel dat ik dan alleen maar beter speel, het is gewoon garantie voor succes zo'n stapavond van tevoren haha.....gewoon twee eieren met spek erin gooien en je voelt je weer kiplekker.

On: Af en toe een sigaretje en biertje oké, maar dronken over straat lopen en chillen in een coffeeshop gaat iets te ver.

15 jaar geleden was er geen internet met fotoos die iedereen zien
het zijn voorbeelden voor de jeugd als ze zo nodig willen roken of drinken doe het dan waar niemand het kan zien want het is ongezond

Ik lees dat heel veel mensen tegen sport en roken zijn. Daar ben ik het mee eens. Wel vraag ik me af of Cruijf ook tijdens zijn loopbaan rookte. Mocht dat zo zijn dan kon hij dat goed verbergen, want op het veld zag je het niet aan hem en daarnaast us hij alsnog een fenomeen geworden.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren