Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Wisselbeleid Erik ten Hag gekraakt: ‘Een jongen die bijna nooit speelt...’

Laatste update:

Ajax verloor woensdagavond met 2-3 van Tottenham Hotspur, waardoor de 0-1 zege in Londen teniet werd gedaan en de Amsterdammers uit de Champions League liggen. Aad de Mos zag dat Ajax, net als in de heenwedstrijd, de grip kwijtraakte. De trainer in ruste vond dat Erik ten Hag eerder had moeten ingrijpen. Zo had De Mos onder anderen Klaas-Jan Huntelaar ingebracht.

“Ik had in de rust Huntelaar zeker gebracht. Met zijn ervaring had hij bijvoorbeeld meer kunnen betekenen. Bij het inbrengen van Fernando Llorente mocht van mij Lisandro Magallán ook eerder worden gebracht. Ze konden niet anticiperen op het inbrengen van Llorente”, zegt De Mos, die hoopte dat Ajax meer op de counter zou spelen, tegenover Voetbal International.

“Het middenveld werd overlopen. Met alle respect voor Daley Sinkgraven, een jongen die bijna nooit speelt... Ik denk dat je met Huntelaar in het veld en dan Hakim Ziyech of Dusan Tadic een linie terug meer rendement had gehad”, aldus De Mos, die hetzelfde scenario zag bij de duels met sc Heerenveen en Vitesse. “Door matige wissels de hele verdediging door elkaar. Nu is het wisselbeleid ook niet efficiënt geweest. Dat heeft te maken met het lezen van de wedstrijd.”

Wesley Sonck, oud-aanvaller van Ajax, zag dat de pupillen van Ten Hag het zwaar hadden. De Belg stelt dat de meeste Ajacieden hun niveau niet haalden. “Dan krijg je het gewoon moeilijk. De uitslag was zeker niet onverdiend. Er speelde maar één iemand op niveau bij Ajax, Matthijs de Ligt. Bepalende spelers als Tadic, Ziyech of Frenkie de Jong toonden wel inzet, maar haalden nooit hun niveau.”

Sonck zegt bij Sporza dat hij zag dat de Amsterdammers na de 2-0 voorsprong, door treffers van De Ligt en Ziyech, het rustiger aan deden. "Als je 2-0 voor staat bij de rust denk je dat het binnen is. En zo kwam Ajax de tweede helft ook op het veld. In de Champions League zijn er ploegen van zulk hoog niveau dat je dat nooit mag denken", aldus de analist.

Ben jij het eens met Aad de Mos?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Tja, nu ga je dit weer krijgen.... weken lang veren in de kont duwen en nu ze eruit liggen moet er weer iets gevonden worden om die veren eruit te trekken.... Achteraf allemaal makkelijk praten. Wissels zijn een keuze op een moment en dat kan ook wel eens minder uitvallen.

9 mei 2019 om 11:45

Je mag na wekenlang euforie ook gewoon kritisch zijn als het een keer verkeerd gaat hoor. Hij kraakt hier de prestatie van Ajax in de CL niet af want daar had hij juist bijzonder veel respect voor.

Ik zei vanaf de eerste minuut al dat ik niet begreep waarom die Dolberg in godsnaam in de basis stond. Zet dan gewoon Huntelaar in de spits.

9 mei 2019 om 11:47

Ja heel bijzonder. In de competitie kiest hij ook steevast voor Huntelaar, waarom dan nu niet? En wat kan je je ergeren aan de houding van Dolberg zeg

9 mei 2019 om 12:17

Omdat Huntelaar tegen de meeste Central duo's in de ED goede kans heeft, maar tegen het duo van TH niet... op zich geen gekke keuze om niet voor Huntelaar te kiezen. Dat dolberg wat meer loopvermogen heeft, wat dynamische is en misschien ook nog een keer kan switchen met Tadic is op zich wel een logische beredenering. Allene Dolberg speelt het hele seizoen als zwaar onder maats en het leek de eerste helft wel of ajax met 10 man speelde ipv 11. Op zich knap dat ze toch nog 2 goals konden maken.

9 mei 2019 om 12:28

Wat ik vooral het probleem vond was te laat ingrijpen. Het lag voor de hand dat spurs in de rust iets om gingen zetten en het werkte ook meteen. Toen had Ten Hag meteen moeten ingrijpen. Na de eerste goal van spurs had hij zeker moeten wisselen. Je zag dat na zijn wissel het grootste gevaar van Tottenham ook meteen weg was. Dat vond ik echt een fout. Daarna vond ik dat hij voorin eerder iets had moeten doen na de 2-2. Er moest daar snelheid centraal komen voor de uitbraak. Of kracht en snelheid eromheen. Nu gaven ze spurs optimaal de ruimte. Maar ik doel vooral op het defensieve niet ingrijpen dat vond ik echt een fout. Je voelde die 2-2 aankomen en je zag ook aan de goal zelf dat dit alleen door de druk kwam, was verder gewoon een kutgoal.

9 mei 2019 om 13:07

@nolimit

Quote: "je mag na wekenlang euforie ook gewoon kritisch zijn als het een keer verkeerd gaat hoor. Hij kraakt hier de prestatie van Ajax in de CL niet af want daar had hij juist bijzonder veel respect voor. Ik zei vanaf de eerste minuut al dat ik niet begreep waarom die Dolberg in godsnaam in de basis stond. Zet dan gewoon Huntelaar in de spits".

Huntelaar is een statische spits die waarschijnlijk volstrekte kansloos zou zijn geweest tegen Vertonghen en Alderweirld. Dolberg is veel beweeglijker en is daarom een veel logischere keus. Achteraf heeft Dolberg de keuze voor hem echter geen seconde waar gemaakt en zijn coach in de steek gehouden. Maar achteraf kijk je een paard in de kont, zoals ze in Friesland zeggen. Achteraf had Ten Hag net zo goed of misschien zelfs wel beter Traore voor de leeuwen kunnen gooien of kunnen kiezen voor Tadic in de spits en bijvoorbeeld Labyad op de vleugel. Maar ongeacht welke keuze hij zou hebben gemaakt, zou die hem ook zijn nagedragen als die geen effect zou hebben gesorteerd. Zo opportunistisch zit de voetbalwereld nu eenmaal in elkaar. En aangezien er 18 spelers op het wedstrijdformulier staan en je er maar 11 op mag stellen en 3 mag wisselen, blijft er altijd een stok over om mee te slaan.

9 mei 2019 om 13:08

Om dat huntelaar in het centrum blijft staan, een perfecte kapstok is maar niet het spel van Ajax kan spelen in de CL met de vele positiewisselingen. Ik begrijp die keuze volledig, zonder bal creëert hij meer ruimte dan de Hunter in de spits

9 mei 2019 om 14:20

@ rubje,

Het lijkt mij logischer om een Huntelaar op te stellen die nog iets van vorm heeft laten zien de laatste tijd dan een Dolberg die al anderhalf seizoen geen bal over 10 meter bij een medespeler krijgt.
Nog logischer was het geweest om Tadic gewoon centraal op te stellen en dan misschien Dolberg van de zijkant laten komen. het probleem blijft dat de selectie van Ajax wat de eerste 11 aangaat prima is maar als zoals nu Neres uitvalt er een enorm gat is naar wat er achter komt. In de eredivisie kan je dat nog opvangen maar in de CL is Dolberg gewoon te zwak en absoluut niet geschikt..

9 mei 2019 om 15:23

Ik ben het met rubje eens. Het is een keuze die je maakt tussen de tactiek die vooraf besproken is. Dan is het logischer dat Dolberg speelt, want die lijkt meer op Neres dan Huntelaar. Dolberg opstellen valt dus beter in de besproken tactiek. Mocht Huntelaar starten moest je last-minute ook je tactiek aanpassen. Ik begrijp de keuze van Ten Hag wel. Het was een keuze tussen de vorm (Huntelaar) of tactiek (Dolberg).

Neemt niet weg dat Dolberg een verschrikkelijke wedstrijd speelde. Ik had zelf ook Huntelaar opgesteld ipv Dolberg.

9 mei 2019 om 17:09

Dolberg was totaal nutteloos.
Hij hield geen bal vast. De at is er in vredesnaam gebeurt met die jongen. Vind hij het spelletje nog wel leuk? Hij straalt niets uit geen emotie of blijdschap. Ik zou hem verhuren aan Heracles ofzo.

9 mei 2019 om 11:47

Eens, dat is het hele probleem van de voetbalmediawereld..

9 mei 2019 om 12:01

Sinds wanneer is kritiek een probleem?

9 mei 2019 om 12:16

Verschrikkelijke dooddoener weer, Nolimot heeft helemaal gelijk. Zogenaamd geen kritiek meer mogen geven omdat het wekenlang feest is geweest.

Huntelaar in de rust wisselen voor Dolberg was een no-brainer. Iedereen zag dat het gewoon niet goed kon blijven gaan, je speelde eigenlijk met 10 man omdat je niks aan Dolberg had als aanspeelpunt voorin. Het waren gewoon hele rare wissels, die het voor Tottenham fasciliteerde om gewoon de duimschroeven blijven aan te draaien. Je stond met je rug tegen de muur, in plaats van gewoon je eigen spel te spelen en aanvallend gevaarlijk te blijven. Het scorebord was geem realistische weergave van de verhoudingen na de eerste helft.

Ten Hag kan heel die prachtige CL-campagne weing verweten worden, maar het is onzin om te zeggen dat hem bij deze wedstrijd geen blaam treft.

9 mei 2019 om 13:06

Ik vond het niet hele rare wissels hoor. Ajax kon geen druk meer op de bal houden en verloor iedere tweede bal, eigenlijk vanaf het begin al. Trippier kon na rust constant doorkomen aan de rechterkant. Ik vond het inbrengen van Sinkgraven daarom best logisch en hij vulde dat ook best aardig in. De enige fout is wat mij betreft dat je met Dolberg startte in plaats van Huntelaar. Dan kan Aad wel zeggen dat je op de counter moet spelen tweede helft, maar Ajax heeft op dit moment gewoon geen spelers die je daarvoor kunt inbrengen. Dat had Bande moeten zijn, maar is al een jaar geblesseerd. Veltman erin zodat Mazraoui naar het middenveld kon, pakte ook goed uit. Spurs was nu eenmaal beter. Ik denk dat de uitvoering op het veld op sommige moment amateuristisch en ongelukkig was. Maar dat kan je Ten Hag niet verwijten denk ik.

9 mei 2019 om 13:20

@blindevogel

Jij vond het vreemde wissels en ik sluit me aan bij @martijnr12 en vond dat helemaal niet. Veltman voor Schone, waardoor Mazraoui een linie naar voren schoof, vind ik een volstrekt logische wissel. Huntelaar voor Dolberg zou daarentegen juist een onlogische wissel zijn omdat een statische spits als Huntelaar normaliter volstrekt kansloos is tegen Vertonghen en Alderweirld. Ten Hag had er ook voor kunnen kiezen om Labyad in te brengen ipv Sinkgraven, maar dat zou hem ongetwijfeld ook op kritiek hebben komen te staan als het geen effect gesorteerd had. Sinkgraven viel bovendien weer prima in. De laatste wissel Magelan voor Van der Beek vond plaats in de 90e minuut en heeft dus nauwelijks effect op de wedstrijd gehad. Ik begrijp de kritiek op de wissels daarom niet zo. De wissels die niet in actie zijn gekomen, zijn naast keeper Varela Huntelaar, De Wit, Traore en Labyad. Ik ben benieuwd welke argumenten jij kunt aangeven om te onderbouwen dat het met hen anders zou zijn gelopen. Ik geloof daar namelijk helemaal niets van.

9 mei 2019 om 13:52

@ Scepticus38

Labyad brengen ipv Sinkgraven had je voor een ander probleem gesteld. Sinkgraven denkt ook nog defensief, Labyad denkt vooral offensief.
En juist na de wissel van Sinkgraven kwam er wat meer rust en lijn in het spel van Ajax.
Zoals je aangaf viel die jongen gezien zijn geringe speeltijd dit seizoen gewoon goed in. Deed wat er van hem verwacht werd.

Met wat er op de bank zat, denk ik dat het verdomd weinig had uitgemaakt welke optie je had gekozen. De uitkomst had in mijn ogen niet veel anders geweest. Heel misschien nog wel groter.

Men kijkt alleen naar de gemiste dingen van Ajax (foute wissels, gemiste kansen etc). Maar ook Spurs heeft genoeg kansen gehad die zomaar binnen hadden kunnen vallen. Schot op de paal van Son, Onana die gewoon 3x geweldig redt.

Daarbij staat er bij Spurs ook gewoon wel een wereldkampioen in de goal. Dat vergeten mensen wel eens. Loris oogt niet als een waanzinnige keeper (gebrek aan uitstraling), maar kan wel verdomd goed keepen.

9 mei 2019 om 14:50

Dat Dolberg startte is zo raar nog niet, uiteindelijk kan je meer van hem verwachten dan wat hij heeft laten zien. Je kan dit ten Hag niet verwijten. Wat wel duidelijk is: de wissels van Tottenham pakken goed uit en die van Ajax desastreus! Er is bijvoorbeeld niet geanticipeerd op het inzetten van Llorente, wat in mijn ogen een cruciale fout was. Dit is nou precies waar ten Hag verantwoordelijk voor is, en na veel complimenten is veel kritiek dan ook terecht.

9 mei 2019 om 18:59

@facts
Dolberg is een totaal andere spits dan Tadic waardoor je speelwijze geheel anders wordt. Dolberg op links en Tadic gewoon in de spits was daarom logischer geweest. Nog logischer zou zijn geweest om zonder Dolberg te starten gezien zijn niveau van de hele competitie.

9 mei 2019 om 12:31

Ik geef je helemaal gelijk. Zoals bij Barca. Spelen ze liverpool met 3-0 weg dan zijn ze geweldig. Andere week kunnen ze er weer niks van

9 mei 2019 om 12:37

Sorry maar als je als Ajax trainer 3 verdedigende wissels doet in de tweede helft, dan heb je het niet begrepen!

Wij zijn geen italianen die het even de streep over trekken. Ajax moet ten allen tijden blijven voetballen. This is how you came here in teh first place?!

Ik vind Ten Hag best een goede trainer en vakman, maar in de 2e helft gister, leek hij me toch teveel onder de indruk en niet kon geloven dat ie in de halve finale CL zat en dat heel angstig probeerde dit naar een goed einde te brengen.
Kans gemist!

9 mei 2019 om 13:27

Slaat zeker wel ergens op.
Ik ben ervan overtuigd dat een Ajax trainer met meer branie en Amsterdamse bluf niet in de tweede helft 3x verdedigend gewisseld had. Die had er echt in geloofd en was doorgegaan met voetballen, zoals je eerder ook daar bent gekomen.
Dan zie je toch het gemis van een ten Hag, die teveel de provinciaal is en niet groot durft te denken. Te nuchter is, en misschien wel de zelfoverschatting mist om te denken: wij gaan hier Tottenham helemaal kapot spelen.
Nee die denkt: laten we in godsnaam een muur bouwen en dit over de streep trekken.
Je kan het hier niet mee eens, zijn en het tegenovergestelde beargumenteren. Maar ik ben hiervan overtuigd. Ten Hag is een vakman, ten Hag heeft goed met deze jongens gewerkt, maar ten Hag miste het ultieme zelfvertouwen om echt te geloven in het winnen van zo' n grote prijs.

9 mei 2019 om 13:29

@clarkkent2

Quote: "sorry maar als je als Ajax trainer 3 verdedigende wissels doet in de tweede helft, dan heb je het niet begrepen!".

Ik denk dat je er vooral zelf niet zoveel van snapt. Door de wissel van Veltman schoof Mazraoui, van origine een middenvelder, een positie vooruit. De wissel Mazraoui voor Schone is natuurlijk geen verdedigende wissel, maar eerder andersom. Sinkgraven voor Dolberg is op papier een verdedigende wissel, maar in de praktijk heeft Sinkgraven in 25 minuten meer laten zien dan Dolberg in ruim een uur. Dat valt dus ook reuze mee. Huntelaar is een statische spits die volstrekt kansloos zou zijn geweest tegen Vertonghen en Alderweirl en die wissel zou dus volstrekt nutteloos zijn geweest. De laatste wissel vond plaats na de 90e minuut en heeft dus nauwelijks invloed gehad op de wedstrijd. Dus hoezo, niet begrepen? Denk je soms dat Traore, die nog geen wedstrijd op het hoogste niveau gespeeld heeft voor Ajax, Labyad die door iedereen wordt uitgekotst, of Dani de Wit het beter zouden hebben gedaan? Meer smaken zaten er namelijk niet op de bank.

9 mei 2019 om 13:35

Als hij niet verdedigend had gewisseld was de kritiek geweest dat "ajax toch naief bleek" en "niet professioneel een wedstrijd op slot kan gooien."

Het is nooit goed.

9 mei 2019 om 13:41

@scepticus: niet doen alsof jij de meestertacticus, want ook jij zit achter je computer en niet op de bank bij Juventus..
een Veltman is een verdedigendere speler dan Mazraoui , by far.
Sinkgraven staat veel en veel verder naar achter dan Dolberg dus Huntelaar voor Dolberg had gekund, maar nu had je gewoon mensen tekort om de aanval op te zetten en af te maken.
En idd, een Dani de Wit die nog had kunnen helpen met het opzetten van aanvallen, dan wel het middenveld minder te laten overlopen was beter geweest.

IPV met 7 verdedigende spelers alles maar dan ook alles proberen tegen te houden.
Dat is in de geschiedenis van de mensheid nog nooit 1 Hollands team gelukt. eeen helft tegenhouden en op resultaat spelen.

9 mei 2019 om 14:01

@ Clarkkent2

De wissel Veltman/schã¶ne is gewoon een normale wissel. Punt 1 omdat Mazraoui dan op het middenveld komt te spelen en ruim meer actieradius heeft dan Schã¶ne.
Veldman komt op de plaats van Mazraoui te spelen en niet er naast. Daar ga je al de fout in.

Huntelaar voor Dolberg? Are you serious? Als je op het middenveld al overlopen wordt? Je geen 2de bal meer wint? Je nergens onderuit kan voetballen?

Magallan werd gebracht om het kopgevaar Lorente te neutraliseren. Weet niet of je hebt opgelet maar Spurs kregen wel heel wat corners en dan kwamen Vertongen en Aldeweireld ook nog naar voren. Dat zijn met Lorente erbij 3 reuzen.

En over geen 1 Nederlandse club die een voorsprong kan vasthouden? Zou de EC 1 campagne van PSV uit 88 maar ff terug kijken en dan met name het duel in Madrid tegen Real.
Ook de finale tegen Benfica speelt PSV gewoon de hele wedstrijd op de 0.

Dus hoezo is het nog nooit een team gelukt?

9 mei 2019 om 14:09

hahahaha ref: mooi dat jij de uitzondring op de regel uit 88 weet te vinden om daarmee mn punt onderuit tehalen. Maar uitzonderingen op regel bevestigen slechts wat ik zeg: Nlse teams en zeker Ajax niet horen niet een helft achteruit te lopen. Die horen het heft in handen te nemen en er nog een goal bij te prikken.
Natuurlijk komt Tottenham de 2e helft, maar als je dan door middenveld spel tot aanvallen kunt komen, en scoort. dan is het klaar voor de Spurts.
Nu kon je een enkele tegenstoot maken, door een zityech die doordat ie bijna alleen stond helemaal op was. Maar het hefty terug in handen nemen was er niet bij. Je werd volledig overlopen op het middenveld.

9 mei 2019 om 14:17

Clarkkent2

Quote: "want een Veltman is een verdedigende speler dan Mazraoui is, by far".

Je snapt het echt niet, he? Veltman is alleen als persoon met Schone gewisseld, waar het positie betreft is Schone gewoon gewisseld voor Mazraoui. Dus een middenvelder voor een middenvelder. Verder heeft Ajax helemaal niet met 7 verdedigende spelers gespeeld. Sinkgraven is van origine gewoon een aanvallend ingestelde speler en dat geldt ook voor Mazraoui en De Jong en zelfs voor Blind.

9 mei 2019 om 14:23

eh scepticus; jij begrijpt het niet. Als je als 65 jarige oude zak hier je ego omhoog moet halen door bijdehand te doen over een wissel.
En dan ook nog een wissel die ajax slechter heeft gemaakt. Want je kunt kletsen uit je nek wat je wil, Schone ws meer in staat om het middenveld spel omhoog te houden in de eerste helft dan Mazraoui. Disus ook in die zin, was het een slechte wissel.

9 mei 2019 om 14:24

@ Clarkkent2

Je geeft me zelf de opening door te zeggen dat het nooit is gelukt .

Ik snap waar je heen wilt, maar het was puur de snelheid/felheid van Spurs dat Ajax achteruit drong.
Te veel spelers die hun extreem goede vorm niet haalde was er ook debet aan. Juist dat middenveld had je na rust al niet in handen. Mede door het inbrengen van Lorente, kon Spurs juist dat middenveld wel overslaan.
Lorente is een aanspeelpunt puur sang. De man kan amper voetballen maar heeft 2 specifieke kwaliteiten.
1) Kan heel goed koppen
2) Kan een bal vasthouden

Technisch is er genoeg op hem aan te merken (lorente) maar die bovengenoemde kwaliteiten maken hem zo waardevol. En dan krijg je het oude Engelse recept waarbij middenvelders een lamme nek krijgen. Moura gaat dan juist dichter op Lorente spelen (dus dieper) en wordt daarmee nog gevaarlijker.
Dan moeten ook De Jong en Ziyech verder zakken waardoor het middenveld 1 grote open vlakte wordt.

Als jij denkt door daar spelers te gaan posteren het opgelost wordt heb je het fout, immers je komt niet aan de bal doordat Lorente die bal vasthoudt en hij Son en Moura bij zich heeft en waar dan een Trippier en Alli bij aansluiten.

Er was domweg weinig van Ten Hag had kunnen doen om dit te voorkomen. Een te smalle bank met te weinig kwaliteiten (specifieke) om dit probleem te tackelen. Hij heeft het geprobeerd met Veldman voor Schöne en dan Mazraoui doorschuiven naar het middenveld.
Sinkgraven voor Dolberg en dan Tadic/ziyech voorin was echt puur gokken op een ingeving. Hopen dat die er iets van konden maken.

De wissels waren echt normaal en tactisch niet eens zo heel fout. Er waren gewoon echt weinig andere opties.

Huntelaar starten was zinloos. Die was er bij Vertonghen/aldeweireld ook niet aan te pas gekomen, no way. Die hadden hem ook opgegeten net zoals ze Dolberg neutraliseerde.

Nee je kunt dit Ten Hag niet verwijten. Dit was letterlijk overpowered worden door Spurs. De kracht van het Engelse voetbal. De lange bal, niet het voetbal dat wij willen zien, maar wapen je er maar eens tegen

9 mei 2019 om 14:41

@clarkkent2

Quote: "eh scepticus; jij begrijpt het niet. Als je als 65 jarige oude zak hier je ego omhoog moet halen door bijdehand te doen over een wissel.
En dan ook nog een wissel die ajax slechter heeft gemaakt. Want je kunt kletsen uit je nek wat je wil, Schone ws meer in staat om het middenveld spel omhoog te houden in de eerste helft dan Mazraoui. Disus ook in die zin, was het een slechte wissel."

Ik heb geen enkel probleem met mijn ego. Jij duidelijk wel gezien je taalgebruik. Ik kan alleen maar medelijden met iemand die geestelijk zo beperkt en inhoudsloos is dat hij niet in staat is om een normale discussie te voeren zonder schuttingtaal te gebruiken. Het discussiepunt was helemaal niet of de wissel slecht was of niet, maar of het wel of geen verdedigende wissel was. Je kunt je nog niet eens aan je eigen tekst houden en springt van de hak op de tak. Je lijkt meer op een eekhoorn dan op een superman.

9 mei 2019 om 14:41

Goede analyse Ref, maar het Engelse voetbal heeft (nog) nooit gewonnen van het nederlandse combineer voetbal.
Als je de crux bij Llorente legt had je de Ligt op Llorente moeten zetten, hem de ghelft laten verliezen van zn duels.
Een goed voetballend middenveld had dan voor meer aanvalsspel gezorgd en Huntelaar in de spits had Tadic en Ziyech ontlast, want die moesten 40 minuten alles zelf doen en kwamen te vaak tegen 2,3 man.
Ik vond dit Spurs itt jou niet zo' n geweldige ploeg die niet te bestrijden was. Dat hebben we 2x een helft gezien.
Je moet gewoon blijven voetballen. Ook als ze hun Engelse opportunisme en lange bal erin gooien.
Ten Hag ging voor over de streep trekken. Dat is altijd n domme keuze.

9 mei 2019 om 14:45

Scepticus: doe nou niet alsof jij normaal discussie voert. Misschien dat je het zelf niet doorhebt, maar je doet uit de hoogte en denigrerend. Met je ' jij begrijpt het echt niet he' . Dan krijg je m ook terug. Schuttingtaal? Bestaat dat nog in 2019?en schaar jij daar ' oude zak' onder?

Ik hou me overigens prima aan mn eigen beredenering: het was namelijk een slechte wissel omdat ie verdedigend was.

9 mei 2019 om 14:56

De wissels van Tottenham pakken goed uit en die van Ajax desastreus! maar dit kan je ten Hag niet verwijten. Ik ben de logica kwijt, zullen we het dan maar verwijten aan Marc Overmars?

9 mei 2019 om 14:58

thx facts. Volgens velen moet je maar gewoon tevreden zijn met de halve finale en erin berusten dat Spurs veel te goed wa en ons kapot heeft gemaakt., Was niks tegen nte doen.
Sorry maar na 2x een helft beter te zijn gewest, en voetballes in Turijn en Madrifd, vind ik dit te makkelijk.

9 mei 2019 om 16:00

@ Clarkkent2

Ik weet niet welke wedstrijd jij hebt zitten kijken. Maar ik heb gister naar Ajax - Tottenham Hotspur zitten kijken en volgens mij was de uitslag 2-3 en ging Spurs daardoor naar de finale van de Cl.

Volgens mij speelde Spurs ook tegen PSV (2x) en speelde ze 1x gelijk en wonnen 1x. En PSV speelt geen countervoetbal maar voetbalt gewoon.

Lorente is vaak genoeg aangepakt door De Ligt en ook die kwam er niet aan. Dat is juist de kracht van Lorente.
Je kunt pas aan aanvallend voetbal gaan denken als je defensie op orde is. Als je de 2de bal wint. En die won je niet. Dus wordt je gewoon naar achter gedrukt en kan je daar weinig aan doen.
Dat veranderd pas als je die 2de bal wint.

Ik zeg niet dat Spurs niet te bestrijden is. En ik zeg al helemaal niet dat ze geweldig zijn. Alleen heeft/had Ajax gister niet de vorm nog de specifieke kwaliteiten om de spirit van Spurs te breken.
Ik heb al aangegeven dat Ajax de 2de helft niet meer onder de druk kon uit voetballen. Dat is de verdienste van Spurs.
Daarbij kwam ook nog dat buiten de lange bal ze ook Eriksen nog in de gelederen hebben die dan wel het spel kan maken op het middenveld. Feit is dat Ajax maar 1 creative middenvelder had die daar bleef (ziyech) en dat De Jong eigenlijk door Moura van zijn positie wordt weggelokt.

Er was geen andere keuze dan over de streep trekken omdat je domweg de wapens niet had die jij hier aandraagt. En nee Huntelaar is niet dat wapen wat Lorente wel is.
Dus het was letterlijk wachten op de 2-3 na de 2-2. Ik had er voor de wedstrijd al een hard hoofd in.
En heb vorige week al gezegd dat het nog een hele opgave zou worden om de CL finale te halen.
Immers was de 0-1 voor Spurs helemaal niet zo slecht. Er veranderde niet zoveel. Ze moesten toch al scoren om door te gaan.

En niet altijd de beste wint altijd. En 2x een helft beter zijn betekent ook dat de tegenstander 2x een helft beter is. En de wedstrijden in Madrid en Turijn doen in de halve finale niet meer mee. Koester die als een mooie herinnering.

9 mei 2019 om 16:23

Ik vind dat je dat ten Hag wel kunt verwijten. Als hij iets goed doet zeggen ze toch ook dat hij een goeie trainer is dan mag het andersom ook. ten Hag is nog nooit sterk geweest in zijn wissels. Hij zet een team neer als die het goed doet is het ok als het niet loopt en hij moet wisselen dan weet hij het niet meer. Tegen Juventus kwam hij er nog mee weg, maar nu werden de wissels wel afgestraft. Hij had ook gewoon tegen de jongens die in het veld stonden kunnen zeggen niet teveel naar voren en juist meer achter de bal blijven. Dan had hij niet eens hoeven te wisselen.

9 mei 2019 om 20:37

@ Joszef69

Om achter de bal te komen bij balbezit moet je hem wel hebben en daar lag juist het probleem.
Die bal had Ajax niet. Ajax werd feitelijk bestreden met haar eigen wapens. Het hoge druk zetten in de 2de helft.
Fysiek spel (binnen de grenzen). En nog belangrijker De Jong die uit de wedstrijd wordt gespeeld. De Jong die overigens niet zo absolute vorm had.

Nogmaals Ajax had niet de wapens om dit Spurs te breken zoals er in de 2de helft gespeeld werd. Hoe lullig dat ook klinkt. Je bent gewoon op basis van kwaliteit (specifieke) uitgeschakeld. Een portie onverzettelijkheid en absoluut geloof en geluk (ja dat ook) hebben Ajax de das om gedaan.

Ten Hag heeft zeker gefaald gisteren. Los van wat hij heel het seizoen heeft laten zien. Maar gisteren heeft Ajax verloren door toedoen van de technische staf. Spelers als Schone, Tadic en Ziyech horen ook tussen de schuldigen van dit debacle. Wellicht is dit een goede leermoment geweest voor hen. En waarom zou het volgend jaar niet kunnen? Immers heeft Ajax het eerder laten zien om 2 finales te spelen.

9 mei 2019 om 11:48

Ziyech schuldig?? Ik weet niet welke wedstrijd jij gekeken had, maar Ziyech verdiende een dikke 10 gisteren! Oke een 10 is overdreven, maar Ziyech was alles wat een Ajax speler moest hebben gisteren: een strijder, onvoorspelbaar, energiek en creatief. Ziyech heeft er alles aan gedaan om naar de finale te gaan, helaas miste hij 2 kansen op de 2-3.

9 mei 2019 om 12:00

Qua spel was Ziyech geweldig, maar als je 3 kansen hebt om de wedstrijd op slot te gooien verdien je in mijn ogen geen hoog cijfer.

9 mei 2019 om 12:02

Hij bedoelt dat Ziyech dikke kansen kreeg in de tweede helft, en dan moet eentje ervan wel in. Los daarvan was hij fenomenaal, en niemand zal hem ooit iets kwalijk nemen.

Zo zijn er trouwens voor iedere speler wel wat fouten aan te wijzen. De Ligt die doordekt terwijl ze 2-0 voorstaan, Onana met zijn tijdrekken, Schone met die blunder en Tadic die over het algemeen echt onzichtbaar was.

9 mei 2019 om 12:08

Zit misschien wat in, maar ik zal even 2 kansen erbij halen:

kans 1: de bal komt van links en Ziyech schiet direct met links de bal net laast. het ziet er makkelijker uit dan het is, maar een bal direct nemen die naar jouw toe komt rollen is niet altijd gemakkelijk te mikken. Vooral niet als je in het geval van Ziyech over je standbeen moet schieten. (jaa het lukte hem wel bij de 2-0, maar het blijft lastig).

Kans 2: Gewoon een goed schot buiten de 16. Hij heeft gewoon pech dat ie tegen de paal komt.

Ik wil niet zeggen dat het niet uitmaakt dat hij deze kansen mist, maar het zijn geen gemakkelijke kansen voor een speler zoals Ziyech. Ziyech staat niet bekend om zijn afronding. Als het een spits was dan mocht je hem dat inderdaad direct aanrekenen dat hij kans 1 niet afmaakt, maar nogmaals het is een creatieve middenvelder/buitenspeler. Hij is dus (vaker) de aangever, maar in dit geval weet hij zich in de positie te brengen om afmaker te zijn, dat is voor mij al een compliment waard.

9 mei 2019 om 12:18

Welke blunder van Schone? Je bedoeld voor de 2 - 2? Daar moet Onana na zijn redding Schone de bal weg laten trappen aangezien Schone er al stond. Er zijn genoeg dingen fout gegaan gister. Bij de 2 - 1, de 2 - 2 en de 2 - 3 gaan fouten vooraf. Bij de 2 - 1 moeten Blind en de Ligt gewoon achterin blijven. Bij de 2 - 2 moet Onana de bam gewoon voor Schone laten aangezien die daar al staat voor Onana duikt. Het achterlijke tijdrekken van Onana wat hij altijd doet. En voor de 2 - 3 moet de Ligt het duel niet aangaan met Lorente maar hem gewoon de bal laten aannemen 10 meter buiten de 16 is er niets aan dd hand. Maar begint met dat Neres niet mee kan doen en dan Dolberg brengen kom op, op basis waarvan Dolberg echt onbegrijpelijk je hebt een uur met 10 man gespeeld. Ook Donny eruit en Magallan erbij heel raar haal Tadic eraf voor de Wit zo dat je wat meer power heb op het middenveld. Genoeg fout gegaan gister maar toch trots op de mannen voor dit CL seizoen.

9 mei 2019 om 11:52

Tadic en Schone a la (al deed schone weinig fout gisteren) maar Ziyech was by far de beste man aan Ajax zijde.

9 mei 2019 om 14:03

Ziyech had zeker die ene kans, helemaal vrij gespeeld, moeten benutten: hij schoot nu recht op de keeper. We weten nu ook waarom Tadic het bij een nog grotere club mogelijk niet gaat redden.

9 mei 2019 om 14:04

Tadic is gewoon op, die heeft het WK gespeeld en een lang seizoen en is hard toe aan vakantie. Je zag eerder dit seizoen dat ie op zn top gewoon geweldig is.

Ben het totaal oneens met Sonck. De Ligt haalde als enige zijn niveau? Verre van. Ik vond Ziyech juist echt goed spelen. Iedereen doet net alsof Ajax compleet van de mat getikt is. Terwijl die eerste goal van spurs gewoon goed was, de tweede een klutsgoal was, en Ajax op de periode tussen en vlak na die goals en de blessuretijd gewoon prima onder de druk uitvoetbalt. Als die bal van Ziyech 2cm naar links gaat en die bal binnenrolt staan de kranten weer vol met lyrische mensen over de topprestatie van Ajax.... zo de wind gaat...

9 mei 2019 om 12:13

De tweede een klutsgoal? Was je dronken ofzo? Moura kapt gewoon 4 man uit.

En tjah 2 cm naar links... als die kopbal van Vertonghen 3 cm lager was... Als die mislukte voorzet op de paal van Son 2cm naar rechts was..
Als als... Niet doen alsof Ajax pech heeft gehad gisteren, Tottenham was gewoon beter

9 mei 2019 om 12:21

Ajax heeft wel degelijk pech gehad. Tottenham heeft 3 goals gekregen terwijl Ajax 1 goal creëert en er 1 krijgt.

9 mei 2019 om 12:21

TH was gisteren de 2e helft inderdaad gewoon beter. van minuut 46 tot 80 dacht ik ook dat ajax het niet zou redden. Op wat counters na kwam ajax niet onder de druk en tempo van TH uit.

9 mei 2019 om 12:23

Ajax 16 doelpogingen en 4 schoten op doel TH 24 doelpogingen en 7 schoten op doel.
Ajax had geluk dat het na 90 minuten nog 2-2 stond. Het enige pech dat ajax heeft gehad is dat echt in de laatste minuut het doelpunt valt. (en blessure Neres, maar bij TH deed ook een Kane niet mee)

9 mei 2019 om 12:47

Helemaal mee eens, ook een goede actie van moura. Maar kijk hoe die bal er uiteindelijk ingaat, van keeper naar verdediger naar voor de voeten van een aanvaller, noem ik wel een kluts ja.

Verder klopt je verhaal, maar dat is juist mijn punt. Ik vertel het alleen vanuit Ajax perspectief. De mening van de menigte is vaak compleet gebaseerd op toeval, balletje buitenkant of binnenkant paal. Ik vind overigens dat Spurs verdiend gewonnen heeft, niks met pech of geluk te maken.

Allemaal kritiek op deze jonge en hij speelde ook niet goed maar kom op ze stonden gewoon met 2-0 voor in de rust en Dolberg was daar ook onderdeel van in de 1ste helft.
Ondanks dat die niks had gedaan maar dan nog het was gewoon 2-0, had het dan 5-0 moeten zijn als ze met Neres hadden gespeeld.
Na rust was het vooral Lorente die het verschil maakte door bijna al zijn duels te winnen waardoor de Spurs de bovenliggende partij werd.

9 mei 2019 om 12:26

Precies daar hadden Blind, de Ligt en ook de technische staf eventueel op kunnen inspelen door niet steeds Blind op Lorente te zetten maar de Ligt die duels laten aangaan.

Ik snap ook niet waarom Dolberg als vervanger voor Neres is gekozen. Had dan Huntelaar erin gezet, die heeft tegen Willem II laten zien dat hij in een flow zit en Dolberg duidelijk niet. Magellan snap ik ook niet, verdedigers liepen elkaar in de weg terwijl er geen grip op het middenveld meer was. Maar goed, dat maakt nu allemaal niks meer uit...

9 mei 2019 om 13:08

Ik kreeg het inderdaad al benauwd toen ik zijn naam zag verschijnen op het wedstrijdformulier. De 2 goals van Ajax lieten mijn benauwdheid even wegvagen. Maar in de 2e helft begon ik hem weer te knijpen. Vanaf de 2-2 was ik er niet meer zeker van tot de 94e minuut. Maarja hij moest toch vallen...

9 mei 2019 om 13:13

Ik denk dat je Dolberg prima op had kunnen stellen, maar met hele simpele taken en op een andere positie. Zet hem op linksbuiten en geef aan dat hij bij elke bal naar Tadic of bij elke balbezit van ziyech, gewoon diep moet gaan. Dan speel je namelijk niet ineens een andere tactiek zoals nu wel het geval was. Daarnaast was Maggalan inbrengen niet gek, maar die moet je dan niet op Moura zetten. Ook één simpele taak geven "overal waar Llorente gaat, ga jij". Het is zonde omdat het zo laat gebeurd en omdat je er zo goed voorstaat. Het is zonde omdat het in mijn optiek individuele foutjes zijn of pech. Uiteindelijk over 180 minuten gezien is een gelijkspel niet onterecht. Ajax vertoonde beter voetbal, maar Spurs waren op fysiek vlak veel sterker en gebruikte dat perfect.

Het is zonde, maar het was een mooie rit.

Mensen moeten ophouden over wissel beleid etc. Enige waar ik het mee eens ben is dat ik Huntelaar had ingebracht in de rust want die had er waarschijnlijk nog wel 1 ingeprikt en heeft een mega inzet. Ten Hag verwijt ik niet veel want Tottenham had gewoon enorm veel mazzel.

9 mei 2019 om 12:19

Dan kan je Ten Hag toch wel iets verwijten?

Ik denk dat 99% van de kijkers wel doorhad dat Huntelaar voor Dolberg de meest voor de hand liggende wissel was. Wat je zelf ook zegt: de inzet en intensiteit van Huntelaar hadden ze goed kunnen gebruiken deze wedstrijd.

Ben het eens dat Huntelaar had moeten komen voor Dolberg. Sinkgraven snap ik ook, iemand voor het middenveld die eveneens verdedigend kan denken. Het wisselbeleid was identiek aan die van PSV thuis, en toen speelde je zelfs met 10 man en win je gewoon met 3-1. Het probleem was dat Ajax eigenlijk sinds de tweede helft in de uitwedstrijd nooit meer haar eigen spel heeft gespeeld. Alle 2e ballen waren voor de Spurs, dus ik had eerder KJH ingebracht voor balvastheid en misschien Veltman voor Tadic zodat Mazraoui doorschoof naar het middenveld, dus een 442. Ajax had totaal geen grip op het middenveld en liep alleen achteruit.

9 mei 2019 om 13:49

Als je KJH gaan inbrengen voor balvastheid kunnen we net zo goed stoppen natuurlijk.. die man heeft zeker specifieke kwaliteiten, maar balvast??

Dit is echt de eerste keer dat ik het eens ben met Aad.

Dolberg is echt om te janken, verschrikkelijk wat voor niveau hij tegenwoordig haalt. Heel gauw verkopen en dan maar Traore bij de wedstrijdselectie halen. Gisteren was hij ook echt veruit de slechtste van het veld. En ga niet roepen dat hij zoveel talent heeft, want dat is hij volledig maar dan ook volledig kwijt.

Ten Hag had veel eerder KJH moeten inbrengen En die 3 wissels maakte het zo ongeorganiseerd achterin. Ajax kon bij helemaal niemand de bal voorin meer kwijt. Ik snap dat je de voorsprong wil verdedigen maar met maar liefst 7(!) verdedigers ( Sinkgraven is ook gewoon zo wat een back), roep je het op jezelf af.

We mogen ontzettend trots zijn op de CL prestaties, dat ongetwijfeld, maar in 1 helft een voorsprong weggeven van 2-0 mag gewoon echt niet en is ook zeker te wijten aan het wisselbeleid van Ten Hag.

9 mei 2019 om 13:15

Dat Dolberg uberhaupt mocht starten was raar inderdaad. Maar hoezo waren de wissels zo slecht? Schone speelt dramatisch. Dan breng je Veltman zodat Mazraoui naar het middenveld kan. Logisch toch? Je wordt compleet overlopen en Trippier kan constant vrij doorkomen over de rechterkant. Je brengt Sinkgraven omdat hij die flank kan bestrijken, het middenveld kan versterken en Trippier op kan vangen. In mijn ogen een logische wissel. Magallan als slot op de deur. Nu heb ik Magallan na zijn eerste oefenwedstrijd geen goede pot meer zien spelen, maar oke, op zich valt er wat voor te zeggen om hem in te brengen. Je wordt compleet weggespeeld door Spurs en Ten Hag wilde dat neutraliseren, in plaats van aanvallende tegenzetten doen. Ik vind er wel wat voor te zeggen. Waar het fout gaat, is dat je centrale verdedigers onnodig naar voren gaan en de vrije trap al genomen wordt, voordat de restverdediging goed staat. Dat Onana na een wereldredding (Trippier kwam vrij door op rechts) ineens gaat prutsen met Schone. En dat Magallan op het moment supreme uitglijdt, want anders rost hij die bal weg en zijn we door.

9 mei 2019 om 14:12

@ zsvajax

Je weet dat je talent niet kunt kwijt raken he? Vorm daarin tegen is een ongrijpbaar fenomeen.
Dat het er niet uitkomt bij Dolberg is ander verhaal. Gebrek aan wedstrijdritme, gebrek aan vertrouwen. Door staf en eigen kunnen.
Hoe cool hij ook mag lijken tuurlijk knaagt het aan die jongen.

2-0 mag je niet weggeven in een helft? Barca geeft gewoon een 3-0 weg in een wedstrijd en krijgen er in 90 minuten gewoon 4 om de oren.

De wissels zijn echt verklaarbaar. Huntelaar brengen tegen Vertonghen en Aldeweireld. Is een beetje alsof je Luuc de Jong tegenover Pique/busquets zet. Daar wordt ook om gelachen.
Huntelaar heeft een neus voor de goal. Maar tis nu niet alsof hij zo'n super aanspeelpunt is.

Dit is gewoon het verschil tussen een Europese topclub of een topclub uit een grote competitie en Ajax. Bij Europese topclubs kunnen ze echt spelers het veld opbrengen die iets extra's kunnen brengen. Bij Ajax zit er teveel pure middelmaat op de bank. Die Ajax gewoon aantoonbaar slechter maken ipv dat ze wat extra's kunnen brengen voor Ajax.
Dit probleem hebben we dit seizoen al vaker meegemaakt toen belangrijke spelers niet konden spelen. Hun vervangers waren niet goed genoeg en dat leverden gelijk puntenverlies op bij Ajax.
Zaak dus voor Ajax om ook een veel betere bank in te gaan kopen in de toekomst.

9 mei 2019 om 11:55

Spurs is toch ook geen Europese topclub? Ze zijn met geluk door gegaan, bij vlagen speelde Ajax ze compleet van de mat. Met name vorige week. Ajax heeft laten zien dichter tegen de Europese top aan te zitten door de manier waarop zij voetballen. Maar dat vind ik.

9 mei 2019 om 11:59

Ook topclubs uit een topcompetitie hebben een zeer goed bezette bank. Dat is gisteren maar weer bewezen.
Ajax bracht Veltman, Sinkgraven en Magallan in wat gewoon pure middelmaat spelers zijn.

9 mei 2019 om 12:47

Dus op de manier hoe je voetbalt zit je dicht tegen de Europese top aan in plaats van constant resultaat boeken in Europa? Vind ik mooi knap van Ajax dat ze in 1 goed CL seizoen dicht tegen de Europese top aan zitten.

9 mei 2019 om 12:13

Klopt als een bus de Europese top clubs hebben inderdaad meer klasse op de bank. Je ziet dat de twee Engelse finalisten net al hun blessures toch voldoende potentieel als reserve hebben om uiteindelijk de overwinning binnen te halen.

9 mei 2019 om 14:06

Ik vond de Ligt ( oa. 3e doelpunt)
en Tadic niet echt geweldig dus m.i. had dit weinig te maken met het feit of de invallers genoeg kwaliteit hebben.

Lekker opportunistisch. Sinkgraven deed het op zich prima, Veltman had een uitstekende invalbeurt. En Magallan erbij om Llorente beter op te vangen was ook logisch gezien de stand op dat moment.

Tegen PSV pakte hetzelfde wisselbeleid prima uit en als Ajax nu niet ineen zakt door deze klap levert dat de titel op. Nu haal je ook op een minuut na de finale, zo slecht was het niet, maar het viel gewoon de verkeerde kant op.

Dan heb je Sonck die vind dat De Ligt als enige zijn niveau haalde. Slecht was hij zeker niet, maar ging toch niet vrijuit bij de eerste en laatste treffer. Was niet zijn beste wedstrijd. Veltman had een uitstekende invalbeurt, Ziyech was de hele wedstrijd niet te stuiten met zijn inzet en het enige wat je hem kan verwijten is dat hij er niet nog één inprikt. Mazraoui deed het goed op het middenveld. Scoorden wat mij betreft allemaal beter dan De Ligt die ondanks een mindere wedstrijd nog steeds een geweldig seizoen heeft gespeeld en de beste verdediger is in zijn leeftijdsklasse.

Sinkgraven, begreep ik niet niet zo goed. Dit was misschien wel een beter potje geweest voor Dani de Wit. We verloren alle duels op het middenveld, dus een beetje power had geen kwaad gekund. Het is gewoon er jammer. We hebben voldoende kansen gehad om het af te maken, Neres al in de eerste pot, en Ziyech drie grote kansen. Dat wordt hard afgestraft op dit niveau. Magallan had Ten Hag miscchien wel eerder in kunnen brengen om lloriente uit te schakelen.

Achteraf allemaal makkelijk praten natuurlijk.

Ziyech vond ik echt gewoon de enigste aan de kant van Ajax die goed speelde, de rest was allemaal heel slecht en ja, ook spelers als de Ligt, de Jong, Onana (trapte met name in de eerste helft zomaar ballen over de zijlijn), Tadic, etc. waren gewoon niet goed gisteren.

De slechtste aan de kant bij Ajax was toch wel Dolberg. Normaal gesproken was ik altijd wel een van de mensen die Dolberg 'beschermde' om het zo maar even te noemen, maar inmiddels ben ik wel klaar met hem en hij heeft ook echt gewoon serieus niks goed gedaan gisteren: al zijn aannames waren slecht, zijn passes waren slecht, al zijn duels verloor hij en het enigste waarin hij opviel is dat hij in de wedstrijd meerdere overtredingen maakte.

De wissels van ten Hag begreep ik ook niet echt en dan met name de wissel om Sinkgraven erin te brengen. Had dan Dolberg eruit gehaald en Huntelaar erin gebracht.

Maar desondanks verdiend ten Hag ook wel de complimenten voor de prestaties die hij met Ajax in de CL heeft neergezet. Hopelijk kan hij Ajax nog motiveren en alle koppen dezelfde richting op krijgen om de titel nog binnen te halen, maar mijn gevoel zegt dat dit zo hard bij Ajax is aangekomen, dat zelfs de titel ook kwijtgeraakt wordt.

9 mei 2019 om 11:55

Snap je niet waarom sinkgraven kwam? Je zag toch dat ze een man te kort kwamen op het middenveld? Dit was een hele mooie optie. Alleen had ten hag moeten starten met Huntelaar.

Mekkeren over sinkgraven. Die speelde voordat ie inviel tegen Juventus ook nooit en speelde een wereldpot. Viel gister ook prima in. Hij moest wel een extra middenvelder brengen. Hele middenveld werd overlopen.

Dit probleem hebben we al vaker meegemaakt bij Ajax dit seizoen. Als er een belangrijke speler niet kon spelen resulteerde dit gelijk in puntenverlies. Dat betekent gewoon dat de reservespelers niet goed genoeg zijn van Ajax en mag dus ook op het bordje komen van Overmars.

ik begrijp de basis-keuze van dolberg totaal niet. deze jongen had je na 15 minuten al weer terug op de bank kunnen plaatsen. toont weinig inzet. los daarvan ook voetballend zeer beperkt, wat wellicht aan wedstrijdritme ligt.

daarbij vond ik de wissels redelijk verklaarbaar. alhoewel huntelaar voor dolberg logisch was geweest. huntelaar brengt namelijk wel passie en strijdt, iets wat ajax de 2e helft nodig had.

9 mei 2019 om 13:18

Dolberg loopt er bij als een ongeïnteresseerde zak hooi. Vooraf bij de opkomst leek het hem al weinig te boeien en op het veld nog minder. Wat een drama.

Ten Hag heeft een wereldprestatie geleverd met Ajax. Ik denk dat ik het daarbij laat, want ik doe niet mee met: "hoe de wind waait, waait zijn jasje.
Als dat van richting veranderde schot in de slotseconde niet valt, wordt hij met Michels vergeleken en nu is hij de kop van jut. Lachwekkend!

9 mei 2019 om 12:52

Maar dat is ook topsport. Keihard en zo opportunistisch als wat. Natuurlijk viel die bal wat gelukkig, maar hoe kan het dat Ajax een 2-0 voorsprong weggeeft? Dat was niet enkel geluk en mazzel voor de Spurs, want je zag het gewoon gebeuren. Tottenham kreeg veel te veel ruimte om die bal de zestien in te brengen en vooral bij de 2-2 stond de defensie helemaal verkeerd. Ajax heeft het fantastisch gedaan, maar er zijn ook gewoon dingen fout gegaan en dat mag best gezegd worden.

9 mei 2019 om 14:38

@ Desteek77

Mee eens. Ipv zondebok zoeken juist genieten van de prestatie. Vooraf werd dit onmogelijk geacht. Dus wees trots en ja het doet zeer.

@ Fstolo

Hoe kan het dat Barca een 3-0 voorsprong weggeeft en die waren nog dominanter dan Ajax in London?
Gebeurt toch ook en daar lopen ook wel wat wereldtoppers rond. En het gebeurt ze al 2 jaar op rij?

Denk eerder dat je het mag zoeken in de power van Spurs. Die gingen met Lorente voorin juist de lange bal spelen. Middenveld overslaan, want voetballend kwam men er juist amper doorheen.
Lorente is juist een aanspeelpunt. Bal aannemen en bijhouden en wachten op aansluiting Son/moura/elli.
Dat is wat je ook zag. Dan moeten spelers van Ajax gaan kiezen en kiezen ze juist bijna altijd defensief. Je moet achteruit. De Jong moet met Moura mee.

Is niet altijd de fout dan de wissel of tactische keuze, soms wordt je gewoon overklassed in kwaliteit. En dat hoeft niet altijd mooi te zijn, maar het was verdomd effectief in het geval van Spurs. Zoals het ook verdomd effectief was van Liverpool. Zoveel strijd brengen. Ergens komen er dan scheurtjes in dat bastion.
De felheid, de intensiteit, ergens is het vaatje een keer leeg.

Ik heb het al vaker gezegd de talenten van Ajax hebben maar beperkt aantal wedstrijd per seizoen dat ze top moeten zijn. In de BPL moet je het in 80-90 procent van je wedstrijden zijn.
Hier zijn echt voor de talenten nog flinke stappen te zetten. Dit is het verschil tussen onze matige competitie en de BPL die gewoon zoveel zwaarder is.

Luister maar naar de spelers van Spurs die bij Ajax hebben gespeeld die zeggen het allemaal. Het tempo, de intensiteit, de felheid. Niemand staat er direct. Hebben allemaal hun aanpassing nodig naar dat niveau.

En als je dat dus maar heel beperkt mee maakt kan het zijn dat je hier vroeg of laat in verzuipt. En dat is precies wat er gisteravond is gebeurt. En nee dat is geen schande.

De Ligt als enige goed? Zag er uitermate slecht uit bij de laatste 2 goals. En waarom bij een 2-0 voorsprong naar voren bij een vrije trap. Van hem wordt verwacht dat hij zich bezig houd met het neerzetten van de verdediging Het was de 2e helft een complete chaos achterin.
Kritiek op Ziyech begrijp ik niet. Was voor mij met Onana de man van de wedstrijd.

Jaja krijgen we dit weer. Ten Hag heeft het gewoon subliem gedaan. Het is gisteren gewoon duidelijk geworden hoe belangrijk Neres is.

9 mei 2019 om 12:12

En het is gisteren ook weer duidelijk geworden dat de reservespelers van Ajax niet goed genoeg zijn. Ajax krijgt geld genoeg in de zomer. Laat ze dus ook flink gaan investeren in reservespelers die wel wat extra's kunnen brengen.

9 mei 2019 om 12:21

Precies! Er zijn 12 spelers die basiswaardig zijn in Europa. Dat zijn de standaard 11 + Veltman.

9 mei 2019 om 13:29

Ja want Neres had die 3 goals voorkomen.

Wisselbeleid? Je start gewoon met KJH en vraagt hem om een iets andere werkwijze. Is ie ervaren prof genoeg voor.

Aad heeft gelijk vwb Llorente, hij was moeilijk te bespelen en deed alles goed.
Hij was de stormram die op sommige momenten , in sommige wedstrijden nodig is (voh. Bierhoff, Giroud).

Iedereen roept wat anders. Ik zag bijvoorbeeld dat De Ligt in de 2e helft een stuk minder speelde. Daarentegen vond ik Ziyech juist erg sterk spelen, ook Sinkgraven deed het naar behoren. Zoveel analisten, zoveel meningen.

Het feit is dat we uitgeschakeld zijn, terwijl we al nagenoeg geplaatst waren voor de finale. Erg zuur. Hopelijk kunnen ze snel de knop omzetten en de motivatie voor Utrecht vinden. Zonder kampioenschap is het toch een matig seizoen. Natuurlijk hebben ze Europees de harten gestolen met het goede spel, maar het draait toch ook om prijzen en alleen de Knvb beker is met deze selectie en zo'n mooi seizoen onvoldoende.

Nou, Wesley Sonck, hádden ze het maar rustig aan gedaan. Maar het tegendeel gebeurde juist, De Ligt en Blind bleven zich bij létterlijk élke spelhervatting maar melden in de 16 van Tottenham, waardoor het complete centrum van de verdediging keer op keer weg was.

Voor mij was de opstelling en de wissels logisch;
Je weet Neres doet niet mee, daardoor gaat Tadic naar linksbuiten, keuze tussen Huntelaar en Dolberg. Gokkend op de ruimte die gaat ontstaan dor het mogelijke drukken van de Spurs, zou mijn keuze op Dolberg vallen ipv Huntelaar. Aangezien Dolberg na een half uur al in het rood loopt zou je in de rust Huntelaar hiervoor kunnen brengen.
1e wissel, Veltman voor Schöne, waardor Nous naar het middenveld schuift om meer power te kunnen brengen en de 2e bal vaker te winnen dankzij de inbreng van Llorente, snap ik. Dat Llorente ipv de eerste wedstrijd nu wel bijna alles goed doet qua duelkracht en overzicht ten spijt, de druk blijft toenemen.
2e wissel, Dolberg die er doorheen en er weinig van bakt zit door het brengen van meer voetballend vermogen met Sinkgraven ipv power met de Wit of een Ekkelenkamp die voor mijn gevoel tussen deze twee in zit. Dit voor meer voetballende controle op het middenveld. Helaas gaat Sinkgraven mee in het pompen of verzuipen door de druk van de Spurs (mooi voorbeeld wat van Gaal gaf in de nabeschouwing).
3e wissel;van de Beek die eruit gaat voor Magallan, Spurs die met 4 spitsen gaan voetballen, een extra verdediger erbij, logisch.
Dan gaat er in zo'n 2e helft om welk geloof de ploegen hebben en een bepaalde geluksfactor. De spurs gokte en ging ervoor en Ajax kon niet het voetballend vermogen omzetten in het positiespel.
Baal hier enorm van, maar vind het nu te makkelijk om ten Hag hierop aan te pakken.

9 mei 2019 om 12:58

Llorente deed vorige week ook heel veel goede dingen. Alleen kreeg hij in de eerste helft een paar keer teveel ruimte waarin hij probeerde om mensen diep te gaan sturen, dat moet hij inderdaad niet doen. Maar het was al duidelijk dat Ajax geen antwoord had op zijn balvastheid. Ook gisteren was hij weer heel sterk en niemand van Ajax kon hem aan.

Maar het hangt inderdaad af van momentum. Tottenham krijgt geloof, Ajax gaat op twee gedachten hinken. Je zag het ook bij Liverpool-Barcelona. Dit soort wedstrijden zijn mentaal heel zwaar. Na de 2-2 pakte Ajax het weer goed op, maar liet het na om de wedstrijd te beslissen. In de 92ste minuut moet je dan gewoon lekker die bal vasthouden, ipv de 3-2 te willen maken.

Er ging van alles fout en veel kan je Ten Hag ook aanrekenen.
Dolberg opstellen, Sinkgraven laten invallen etc.
En wat te denken van Neres, zijn blessure heeft die opgelopen in de bekerfinale.
Maar leg mij nou eens uit waarom je Neres überhaupt in die wedstrijd laat invallen terwijl het allang gespeeld was. Je hoefde niets te forceren maar kon rustig de wedstrijd uitspelen. Dan laat je je belangrijkste spelers toch op de bank met het oog op die uiterst belangrijk wedstrijd gisteren.

Ajax heeft het fantastisch gedaan in de CL, alle lof daarvoor. Maar dat het gisteren fout ging, zo dicht bij de finale, komt door ontzettend domme tactische fouten. Dat moet je kunnen benoemen.

Hele middenveld werd overlopen inderdaad maar vond Sinkgraven niet verkeerd invallen deed het prima naar mijn mening ik vond dat ze verdedigend de doelpunten te makkelijk weg gaven de aanvaller liep bij de doelpunten constant een paar man voorbij alsof ze er niet stonden

Je kunt van alles bedenken, als Ziyech de bal binnen schiet ipv tegen de paal, als de scheids gewoon 4 minuten bij telt ipv 6, als als.......waren het dan opeens top wissels geweest, winnende coach heeft gelijk toch?
ind gekomen, trost zijn op jezelf, bakken geld binnen gehaald. Knop om en nog 2 finales zodat je kampioen wordt. Samen met de beker is het dan toch een pracht seizoen geweest.

Ik vond het al fout gaan bij de basisopstelling, eigenlijk het hele jaar al. Blind zijn sterkste positie is op VM komt bij dat Schone stelselmatig tekort komt voor het Ajax op dit niveau. Ideale 12de man, dat zeker, kwaliteit genoeg om bij Ajax te voetballen en nuttig qua karakter en ervaring maar geen basismateriaal.

Veltman en de Ligt centraal was ideaal geweest, Blind ervoor. Zeker toen Llorente erin kwam had ten Hag Veltman moeten brengen voor Schone en Blind door moeten schuiven. Ziyech een linie terug en met twee echte aanvallers gaan spelen met Mazraoui als een aanvallende back.

Als klap op de vuurpijl haalt hij ook nog de beste man aan Ajax kant van het veld, Donny van de Beek. Dat terwijl Ziyech er helemaal doorheen zat.

Ik zou liever een trainer als van Gaal zien die haalt toch net die 1 % er wel uit zeker tegen de absolute top.

9 mei 2019 om 13:54

Beste man van Ajax was Ziyech met een gigantische afstand. En Donny zat voor de eerst helft al doorheen. Dit was duidelijk allemaal te veel voor hem, dus het was goed dat hij werd gewisseld. zelfde verhaal met De Jong. Kon niets meer brengen na 60 minuten.

Tegen Juve en Real speelde Magallan, Sinkgraven etc. Goed in de minuten die zij maakte op het eind. Ih wat waren het goede wissels. Magallan speelde werelds de laatste 10 minuten tegen Juve die hebben toen geen kans meer gehad.

Nu tegen Tottenham komen zij der nog 1x uit na fout van de ligt/tagliafico en hup de wissels zijn zogenaamd... wie moesten er dan in? Huntelaar, Traore en Lang?

Tottenham heeft op basis van de tweede helft dik verdiend gewonnen.

Lamprou, Veltman, Kristensen, Schuurs, Magallan, Sinkgraven, Ekkelenkamp, De Wit, Labyad, Cerny, Dolberg zijn gewoon niet goed genoeg voor in de CL. Kom op dat zijn er gewoon veel te veel. En dat breekt Ajax gewoon op. Zou mooi zijn als Ajax de bank ook kan versterken in de toekomst. Dan maakt Ajax echt stappen richting structureel meedoen in de Europese top/subtop.

9 mei 2019 om 13:18

Precies. Aad is lekker makkelijk aan het scoren, maar de realiteit is dat de bank van Ajax ook simpelweg niet goed genoeg is voor de basis. Dan kun je de defensieve wissels wel veroordelen, maar wat kon Ten Hag verder doen dan? Labyad brengen? Of De Wit? Daar was het zowel aanvallend als verdedigend niet beter op geworden dus ik snapte wel dat Ten Hag speelde op het verdedigen van de 2-2. Het scheelde ook vijf seconden en hij was gewoon een trainer die gelijk had geweest en een finaleplaats had afgedwongen.

Huntelaar in plaats van Dolberg had ik overigens wel een goede zet gevonden nadat Neres uitviel. Maar wie kon ook vermoeden dat de Deen ook tijdens een halve finale de gelegenheid zou nemen om wel een van zijn meest dramatische wedstrijden te spelen. Ik snap dat wedstrijdritme een groot goed is voor een speler, maar deze jongen heeft zijn trainer wel erg in de steek gelaten zeg.

Ben erg benieuwd hoe Ajax omgaat met het vormgeven van de nieuwe selectie, waar naar verwachting Onana, Blind, Tagliafico, Tadic en misschien Schone de sterkhouders van zullen zijn. Ik verwacht dat Ten Hag (of zijn vervanger) dan een beroep doet op de nieuwe aankoop Marin, Bandé en Traoré kansen gaat geven en verder Eiting en misschien Ekkelenkamp gaat inzetten. Maar vanuit de jeugd denk ik niet dat er veel zal doorstromen en op de reservebank zit ook weinig interessants - met bijvoorbeeld Magallan, Labyad, Kristensen en waarschijnlijk Scherpen heeft Ajax regelrechte miskopen gedaan en ik zie niet in waarom Pierie niet een tweede Schuurs gaat worden. Het hangt al met al echt af welk aanvallend spectakel Overmars weet aan te trekken voor veel geld, anders doet Ajax wel een flinke jas uit.

9 mei 2019 om 13:30

Precies ben het helemaal met je eens.
Het zal weliswaar veel geld kosten om betere reservespelers te halen. Maar liever meer kwaliteit in de selectie dan al dat geld lopen op te potten waar de fans niks van zien of merken. Eigenlijk maakt het de prestatie van Ajax ook wel des te knapper dat ze de halve finale CL hebben bereikt. Want Ajax heeft eigenlijk maar 12 a 13 CL waardige spelers.

Zo makkelijk weer dit. Lekker achteraf alles beter weten. In de praktijk reageert een coach altijd anders dan aan de zijlijn. De coach maakt een beslissing wat hem het best lijkt op dat moment. Ten Hag doet dit al het hele seizoen voortreffelijk.

Man man man, wat een dooddoeners weer allemaal hierboven. Ajax speelde niet regen een amateurreacties maar tegen een Engels topteam. Gaat het een keertje mis, notabele in de halve finale van de CL zijn er weer van die Betweters en azijnzeikerds die alles wee moeten afkraken in plaats van het zien wat voor een geweldige prestatie Ajax geleverd heeft. Ze waren heel dichtbij en daar moet je ontzettend trots op zijn.

@ en als je denkt dat je het toch beter weet, wordt dan zelf coach

Ten Hag zei je moet dicht bij je eigen stijl zitten, en dan gooit hij Dolberg erin voor Neres terwijl hij enorm slecht is in meeverdedigen en druk naar voren te zetten. Verder wisselde hij Sinkgraven voor Dolberg? Verdediger/middenvelder voor een aanvaller. Maglian voor Donny (weer een verdediger voor iemand die op een andere positie zit). Kortom je speelde op een gegeven moment geen 4-3-3, waardoor het alleen maar tegenhouden is. Ze speelde 6-4 of 5-5 net hoe je het bekijkt. Daardoor kon Vertonghen en Alderweirld de lange ballen geven. Als je ze meteen onder druk begin te zetten, dan hadden ze veel minder de hoge ballen gegeven. Dat is wel een grote fout. Normaliter zet je extra aanvaller neer of een extra middenveld met aanvallende impuls die de verdedigers uit balans brengt. Persoonlijk had ik een zeer sneller balvaardige speler erin gegooid. Cerny had je moeten gebruiken. Eentje die de bal om kwam halen vanaf de 16 en kan counteren. Huntelaar voor Dolberg. Dan had je ze gesloopt met een 3-3 waarschijnlijk. Remember 'aanval is de beste verdediging'. Er zat geen plan B achter, Ten Hag dacht namelijk we moeten gelijk spelen of winnen dan zijn wij door. Maar verliezen dat was nooit over nagedacht. Verder je hebt twee spelers die Ramadan doen, waarom laat je Mazroui beginnen en eten tijdens een topwedstrijd? Je zag namelijk bij hem dat hij op was de tweede helft. Achja teveel fouten gemaakt in de tweede helft.

9 mei 2019 om 13:39

Ik weet niet of je het gezien hebt, maar juist de zogenaamde 'ramadan-spelers' waren het beste van het team en toonden veel energie.

Door Dolberg stond je 70 minuten met 10 man. Heeft helemaal geen inzet getoond ook al speel je slecht je kan jagen voor je team en er vol voor gaan, daarom eerder Huntelaar moeten brengen, heeft de ervaring kan een bal vast houden. Onana had die bal gewoon de tribunes in moeten schieten in de 95e minuut. Dan was je door geweest.

De grootste fout van Ten Hag was te beginnen met Dolberg in plaats van Huntelaar. Dolberg compleet uit vorm, Huntelaar on fire. Onbegrijpelijk. Al verdient Ten Hag een voldoende voor zijn werk dit seizoen, toch blijven de zwakke momenten opmerkelijk. Heracles thuis, wisselbeleid in diverse wedstrijden, PSV uit, en zo zijn er genoeg voorbeelden van grove fouten. Daarnaast mogen de spelers ook best aangesproken te worden op de latent aanwezige lichtzinnigheid. Met 2-0 voor, totaal 3-0, in de tweede helft lekker allemaal naar voren rennen en de verdediging verwaarlozen. Die mentaliteit, naast de aanwezigheid van een paar zwakke pionnen in het eigen team en een dosis ongeluk, hebben geleid tot deze onnodige catastrofe. Maar goed, vooraf had ik getekend voor deelname groepsfase CL, nu ben ik dolende na de last minute uitschakeling. In de halve finale... Dus de kater maar eens wegspoelen en hopelijk toch nog kampioen. Maar dat zal nog moeilijk genoeg blijken.

Grootste probleem was dat bij veel Ajax-spelers de spanning in het lijf toesloeg. Hierdoor werd er niet meer normaal/goed gevoetbald.

De Spurs gingen nog meer drukken en doordat zij steeds de 2e bal hadden, bleven de aanvallen komen.

Sinkgraven viel wel redelijk in.
Het meest verbazingwekkendst was toch wel de basisplaats voor Dolberg. De laatste 10 wedstrijden was of Huntelaar de spits of de spits die het eerst invalt. Hiermee schoot ten Hag zichzelf en Ajax in de voet.

Komisch dat vijf seconden het verschil zijn tussen een superheld zijn en een loser. Had het vijf seconden korter geduurd dan had de hele wereld er heel anders uitgezien en was Ten Hag de beste trainer ter wereld.

Dit is makkelijk praten. In de eerste helft hanteerde Ajax zo een hoog tempo en was eigenlijk onoverwinnelijk. Het devies is om zo door te gaan, maar je zag de krachten wegvloeien. Daar is soms heel moeilijk op te anticiperen en in dit geval lukte dat ook helaas niet. Kan gebeuren hoor. Het is dan erg goedkoop om achteraf te praten hoe het had kunnen lopen. Op een fittere tegenstander kan je gewoon heel moeilijk anticiperen.
Kijk, het hoeft niet zo te zijn dat Ajax heel vermoeid was. Maar na zo een weergaloze eerste helft met een buitenaards hoog tempo gebeuren dit soort dingen, en dan heeft Tottenham de klasse om de tweeluik alsnog over de streep te trekken. Ajax kon net dat extra stapje in de duels niet zetten. Ze leken opgebrand. Kop op en doorgaan.

Wat mij betreft verliezen ze nu alles en wordt mijn PSV kampioen. Maar scoren op de tweede helft van Ajax is door allerlei omstandigheden gewoon goedkoop.

Hou toch op zo slecht speelde hij niet zoals iedereen doet stellen. En met hem stonden ze gewoon 2-0 voor! Je moet eerder Schone een schop onder zijn reet geven als je een zwart schaap wil zoeken.

Ajax heeft verloren door fouten van de trainer en de spelers. Daarnaast heeft Tottenham het ook goed gedaan door tot het einde door te gaan en erin te blijven geloven terwijl hun situatie vrijwel uitzichtloos was en Ajax de wedstrijd makkelijk had kunnen uitspelen na die 2-0.

Fouten van de Erik ten Hag :
* Natuurlijk had iedereen gehoopt dat 'neres kon starten, maar helaas. Het lijkt mij dat je in zo'n belangrijke wedstrijd eerder een Huntelaar in vorm brengt die in de bekerfinale nog 2 doelpunten erin schoot ipv Dolberg die het afgelopen jaar haast geen pepernoot heeft geraakt.
* Hij had natuurlijk weer voor Mazroui op het middenveld kunnen kiezen en Veltman rechtsback en dan Schone op de bank laten. Schone starte en werd helaas overlopen door het middenveld van Tottenham terwijl Ziyech en van de Beek zich nog wel redelijk staande hielden.
* Dan zie je dat Dolberg geen pepernoot raakt en Schone ook niet en dan breng je Sinkgraven en Magallan in de ploeg. Waarom geen Huntelaar voor Dolberg en waarom niet Veltman voor Schone zodat je Mazroui kan doorschuiven naar het middenveld?

Fouten van spelers:
* De Ligt en Blind die beiden bij de andere goal staan waardoor Tottenham vrij door het hart van de verdediging een counter kan inzetten en scoren. Dat is echt een grote fout van het centrale duo en heeft ervoor gezorgd dat Tottenham hoop kreeg dat het misschien toch nog mogelijk was.

* Schone en Onana die elkaar in de weg lopen en niet communiceren terwijl die bal een paar seconden daarvoor ook nog maar net uit de doelmond werd weggewerkt. Iedereen dacht toen dat het gevaar geweken was en dan alsnog krijgt die Lucas de mogelijkheid om tussen al die Ajax spelers uit te halen en te scoren. Dat zag er echt heel knullig uit.

* Onana die tijd gaat rekken, geel pakt en ervoor zorgt dat de scheids nog meer tijd erbij rekent waardoor Tottenham de kans krijgt om nog 1 aanval eruit te persen en te scoren. Het past gewoon echt niet bij Ajax om tijd te gaan rekken. Je kan ook tijd doden door de bal in de ploeg te houden en als je probeert nog een keer te scoren dan ben je helemaal klaar. Tijdrekken is gewoon laf en Tottenham heeft het afgestraft.

* Ziyech die kans op kans mist. Je kan het hem bijna niet aanrekenen hoewel hij dat zelf wel doet. Hij heeft de 2-0 gemaakt en daardoor Ajax op een riante voorsprong gezet. Het had nog zeker 3 100 kansen en daar had hij best nog 1 of meerdere van mogen maken. Je kan zeggen dat Tottenham dan helemaal kansloos was geweest, maar de verdediging van Ajax valt in deze wedstrijd meer te verwijten dan de aanvallers die niet nog meer hebben gescoord.

9 mei 2019 om 15:19

Maar die De Ligt en Blind worden naar voren gestuurd door de coach. Fout Ten Hag dus. Blind en De Ligt voeren enkel hun instructies uit, kan me niet voorstellen dat ze uit zichzelf naar voren gaan.

Verder analyseer je de wedstrijd teveel vanuit een Ajax-perspectief. Want als je naar de statistieken kijkt, hadden de Spurs de grootste kansen. 24 pogingen waarvan 7 op doel. Bal op de lat van Vertonghen en op de paal van Son. Ajax kan zichzelf niks aanrekenen, Spurs zijn verdiend door

10 mei 2019 om 14:48

als de coach zegt spring in de sloot moet je dat dan ook doen? Cruijff volgde alleen instructies op van de coach als het logisch was, maar meestal wist hij het zelf beter. Ten Hag heeft verder in de rust weinig gezegd, wat erop duidt dat hij geen rekening had gehouden met het scenario dat tottenham weer net zo opportunistisch zou gaan spelen als in de tweede helft in London om alsnog een overwinning eruit te slepen. M.a.w. Hij dacht dat hij er al was en had net zoals sommige spelers geen rekening ermee gehouden dat het nog mis kon gaan. Als speler moet je dan proberen het gebrek aan inzicht van je trainer te compenseren door common sense te gebruiken. Blijven voetballen, niet achteruit lopen, geen tijd reken,maar bal in de ploeg houden en nog een goal proberen te maken. Dat zijn ze in de tweede helft vergeten te doen.

De relatieve zwakte van de bank kwam nu ook boven water. Ajax heeft een prima kern die goed mee kan op dit niveau. Wat daarachter zit is een stuk minder.

Had je nu een goede centrale verdediger gehad, dan had je Blind op de plek van Schone kunnen zetten en dan De Ligt met iemand anders centraal achterin. Maar die Magallan is daar blijkbaar te slecht voor.

Naast Dolberg was Schone de slechtste van het veld vond ik.

Ajax bracht ook Sinkgraven, Magallan en Veltman. Voor niet-verdedigende spelers. Inclusief Onana en de bestaande verdediging van 4 kom je dan uit op 8 verdedigers van dit 'aanvallend ingestelde' Ajax.

Als als als

Als Ziyech de binnenkant van de paal had geraakt, stonden de kranten nu vol dat Ajax het moeilijk had maar toch karakter toonde. Analisten kijken veel te veel naar resultaat en vergeten hoe erg de factor geluk een rol speelt, net zoals Ajax geluk had tegen Real.

Goed gespeeld op 15 minuten na, lelijke doelpunten tegen, kan een keer gebeuren. Jammer.

9 mei 2019 om 15:27

Als Vertongen de onderkat van de lat had geraakt.. en over die doelpunten, vond die van Moura schitterend, twee man het bos in. Derde was heel goed uitgespeeld met een mooie subtiele assist van Dele Alli

9 mei 2019 om 16:30

Precies, dat eerste! Er komt dus veel geluk bij kijken.

Derde is een lange bal naar voren die goed valt en daarna een goede pass. De tweede was geluk. Wel allemaal goed gedaan natuurlijk!

Vooraf wisten bijna alle analisten te melden dat Ajax wel "even" de finale zou halen. Achteraf weet ook iedereen het beter. Uiteindelijk is het verschil tussen de beide teams niet erg groot, met een licht overwicht voor TH, wat uiteindelijk in de score is uitgedrukt (doorgaan op de uitdoelpunten-regel).
Natuurlijk worden er fouten gemaakt, want elke wedstrijd eindigen met 0-0 wordt ook wel erg saai.
Verschil zat erin dat de bal voor Ajax niet goed viel en voor TH wel: bal gestopt door Onana, kan worden weggewerkt door Schone, maar valt voor de voeten van Moura, waar de bal die Lloris stopt net niet voor de voeten van Nico valt.
De rollercoaster aan gevoelens van gisteravond heeft me vannacht slecht laten slapen: voor de wedstrijd dacht ik "ik moet het nog maar zien", bij de rust: "het moet wel gek lopen als ze dit niet over de streep trekken", na 55 minuten "dit gaat Ajax nooit volhouden tot het einde" en in de 94e minuut: "het gaat ze lukken!!" om in de 96 e minuut, zeer teleurgesteld achter te blijven.
Er is maar weinig in deze wereld dat deze gevoelens in 90 minuten kan oproepen.
Ik hoop wel dat bij een volgende keer het laatste gevoel een positieve is.

De z.g. analisten hebben weer eens bloed geroken en als dat gebeurd moet de technische staf op het hakblok want zij weten het weer eens beter vanaf hun luie stoel. Gaat die kansen dat Ajax nog kreeg erin dan maalt niemand er om maar ja, voetbal is nu 1x 1 en al opportunisme, Vorige week een held en nmu kan je er ineens niets meer van. Mijn enigste puntje van kritiek was dat ze Dolberg niet zo lang hadden moeten laten ronddolen maar zet in de 2e helft Huntelaar op die plek. Verder, het is zoals het gelopen is en heb genoten van al die prachtige CL wedstrijden van Ajax.

Tjah, als je de kranten niet kan vullen met euforie moet je creatief zijn natuurlijk.

Haha ziyech moet echt eerst als messi of ronaldo spelen. Dan pas zullen mensen zeggen dat hij een beetje goed heeft gespeeld. perez en derksen zullen ziyech okk wel afkraken morgen haha

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren