Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Wereldster maakte geen indruk op Van der Vaart: ‘Ik dacht: zo goed is hij niet’

Laatste update:

Rafael van der Vaart en Royston Drenthe hebben lovende woorden over voor Cristiano Ronaldo, hun oud-ploeggenoot bij Real Madrid. De voormalig Oranje-internationals blikken in een uitzending van Kick ‘t met van Ziggo Sport terug op hun gezamenlijke tijd bij de Koninklijke. Beiden zijn complimenteus over Ronaldo, al was Van der Vaart niet direct onder de indruk van de aanvaller.

Ronaldo maakte in 2009 voor liefst 94 miljoen euro de overstap van Manchester United naar Real, waar hij samen kwam te spelen met Drenthe en Van der Vaart. Drenthe kan de Portugees international herinneren als een normaal persoon.

“Maar hij was toen al echt een wereldster”, benadrukt de vorige week als profvoetballer gestopte Rotterdammer. “Rafael, ik en de andere ploeggenoten konden stiekem naar de Buddha Bar, dat was destijds de hotspot van Madrid. Voor hem moesten we steeds privé-feesten organiseren, want met hem kon je nergens heen. Op een gegeven moment ben ik mijn eigen weg gaan zoeken.”

“Het was een hele aardige gozer, maar inderdaad ook zo’n enorme grootheid”, haakt Van der Vaart in. “Je wilt ook wel een beetje leven. Eigenlijk had hij geen leven. De eerste paar trainingen vond ik zijn niveau wel meevallen.”

Zo zag Van der Vaart destijds regelmatig ballen van Ronaldo’s voet af schieten. “Alleen als de wedstrijd begon, was hij zo scherp en zo goed. Hij was echt een trainingsbeest, een machine.”

"Op de training schoot hij vrije trappen en dacht ik: nou, is dit het? In de wedstrijd schoot hij ze dan in de kruising. Echt ongekend. Wij waren blij als we tijdens wedstrijden één keer scoorden, maar hij wilde twee of drie keer scoren, en het liefst vier keer.”

Waar Van der Vaart (40) en Drenthe (36) inmiddels hun profcarrière hebben beëindigd, maakte de inmiddels 38-jarige Ronaldo begin dit kalenderjaar een transfer naar Al-Nassr. Sinds zijn komst naar de Saudische topclub staat de teller op 30 goals en 11 assists, terwijl hij Portugal onlangs tijdens een geslaagde kwalificatiecyclus met 10 treffers naar het EK 2024 in Duitsland loodste.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Cristiano is een voorbeeld voor alle voetballers er wordt nog te vaak blindgestaard dat het een trainingsbeest is en een machine. Cristiano is een rasvoetballer, een dribbelaar en een man met absolute gogme. Voor mijn gevoel doe je Cristiano gigantisch tekort als zijn enige omschrijvingen, machine en trainingsbeest zijn.

24 november 2023 om 10:35

Ronaldo heeft natuurlijk enorm veel talent. Maar het is denk ik wel de combinatie met zijn instelling dat hij zoveel heeft bereikt en op het niveau van Messi wordt ingeschaald. Ik heb de afgelopen jaren wel vaker enorm grote talenten gezien die op dat vlak wellicht niet hoeven onder te doen voor Ronaldo, maar niet dezelfde instelling hadden en toch niet zoveel uit hun carrière hebben gehaald. Dan denk ik bijvoorbeeld aan een Quaresma. Geweldig talent, maar leefde niet zo voor de sport als Ronaldo.

24 november 2023 om 10:42

Een voetballer als Modric is een rasvoetballer, een voetballer als Messi is een dribbelaar, absolute gogme betekent ook snappen wanneer je ergens op tijd weg moet zijn of niet naar toe moet gaan. Je hebt gelijk met die zogenaamde omschrijvingen, maar jij overdrijft ook. Het is wel een geweldige doelpuntenmaker, dat is door niemand te ontkennen.

24 november 2023 om 13:42

Dat was hij eens, maar de explosiviteit is er echt al jaren af. Hij weet gewoon heel goed wat z'n lichaam doet en anticipeert daarop. Hij ging van dribbelaar naar complete aanvaller en is nu dus al een tijdje een geweldige afmaker. Het is dus maar net welke Ronaldo je wilt omschrijven. De huidige Ronaldo moet het niet van gogme en dribbelen hebben. Die moet gewoon weten waar de bal komt en hem dan tussen de palen werken. Dat hij er dan in SA nog wat voorbij dribbelt, dat zegt niet veel. Dat lukte hem op de Europese velden al een poosje maar heel sporadisch nog.

24 november 2023 om 15:54

Je geeft nu wel misschien zijn grootste talent aan: aanpassen en ontwikkelen. Juist bij veel spelers zie je dat ze een bepaalde speelstijl hebben. Zodra de speelstijl niet meer in het team past of ze ouder worden, worden ze als speler direct minder. Weinig spelers zie je zich zo ontwikkelen, dat ze zichzelf tot een ander type speler kunnen omturnen. Op zo'n bizar hoog niveau zo lang door kunnen spelen en constant blijven ontwikkelen.. Dat is denk ik uniek in de voetballerij.

27 november 2023 om 13:59

Oh, mee eens hoor. Dat omschrijf ik ook in andere woorden, met name in het eerste deel van m'n reactie. Dat hij een fenomeen is, dat staat buiten kijf.

Weet niet in welke fase vd Vaart precies met Ronaldo samenspeelde, dus wellicht was het toen wel het geval, maar sowieso zijn de vrije trappen van Ronaldo nooit bijster goed geweest toch? Hij wilde m altijd op zo'n bepaalde manier raken dat die bal als het een keer goed ging er heel mooi in zwabberde, maar 9 vd 10 keer mislukte dat en schoot ie huizenhoog over.

24 november 2023 om 09:53

Die vrije trappen stellen inderdaad niet zoveel voor. Als ie werkelijk alle vrije trappen neemt vliegt er wel eens 1 op de 100 in en lijkt het heel wat in compilaties,maar een vrije trappen specialist is het absoluut niet

24 november 2023 om 17:01

@madmarcel

Zijn conversieratio is gewoon ongeveer gelijk aan de meeste vrije trappen specialisten waarvan velem denken dat ze veruit beter zijn.

In werkelijkheid staat Ronaldo gewoon vrij hoog in dit lijstje en hebben anderen helemaal niet een veel betere ratio.

24 november 2023 om 18:43

Nee hoor. Lijstje gevonden uit 2018 met cijfers sinds 2014. Periode van meerdere jaren waar hij niet in de top 18 staat. Nummer 18 heeft een conversie rate van rond de 5% dat is dus 1 op de 20. Ronaldo scoort dus lager dan dat. De top in die lijst zit rond de 20%. Een Messi op plek 15 zit op 10%. Ronaldo zat dus op maximaal de helft van messi en op een kwart van de absolute top. En dat zijn cijfers uit de top competities. Neem je competities als de eredivisie mee dan zou hij nog een stuk lager staan.

27 november 2023 om 14:01

@herosennin44 - Geen idee hoe je hierbij komt, maar in de voorbije jaren zijn er meermaals cijfers naar buiten gekomen die ontkrachten dat je hem als vrijetrappenspecialist zou kunnen omschrijven, in ieder geval qua conversatieratio. Helemaal in het begin van zijn carriere (bij United) was z'n ratio overigens wel best hoog. Ronaldo kan veel, maar hij is geen indrukwekkende vrijetrappennemer.

24 november 2023 om 09:53

zijn scoringspercentage vanuit een vrije trap is laag, maar hij heeft er wel veel gemaakt uit een vrije trap.

daarnaast snap ik wel wat vd vaart bedoeld. Heb ook vaak genoeg gelezen dat veel mensen quaresma een veel grotere carriere hadden voorgeschreven dan ronaldo. Op basis van techniek en balgevoel. Maar door ronaldo zijn werkethiek, fysieke kracht en mentale kracht heeft hij zoveel meer bereikt en uit zijn carriere gehaald. Daarnaast was hij technisch ook gewoon zeer goed.

24 november 2023 om 11:29

Ja precies, Quaresma was meer talentvol maar overall denk ik niet dat er ooit 1 voetballer is geweest die talent, werk ethiek en professionaliteit zo aan elkaar heeft gekoppeld dan Ronaldo. Buiten de discussie wie er de beste is ooit. Messi is bijv veel talentvoller maar heeft niet die werk ethiek.

Ik heb wat jaren in Portugal gewoond en het voorrecht gehad om met een journaliste naar gelegenheden te gaan waar Ronaldo ook aanwezig was. Daar maakte hij minstens zoveel indruk op me als in het veld. Hoe normaal en nederig hij zich opstelt en gedraagt staat in contrast met het "mannetje" die hij is in het veld. Hij was aanspreekbaar voor iedereen, had interesse in de mens, vroeg bij mij naar wat dingen en toen ik hem weken later sprak, wist hij nog waarover we het hadden gehad en wat ik verteld had. Volgens de journaliste, waar ik toen mee omging, schijnt hij bovendien behoorlijk wat centjes te geven aan charity organisaties en dan aan te geven dat men geen ruchtbaarheid moet geven daaraan. Zeker organisaties die met alcoholisten te maken hebben, kunnen op steun rekenen van Ronaldo. Sinds die tijd, ben ik een fan van de man.

24 november 2023 om 20:55

Blijf het raar vinden dat mensen beweren dat Messi geen werkethiek heeft/had. Alleen maar omdat ze hem ook zien wandelen ipv druk zetten, terwijl Cristiano bagger is in druk zetten/verdedigen.

27 november 2023 om 14:04

@almogaver - De vraag is ook wat je van een speler verlangt. Messi is geen verdediger en zelfs als hij mee verdedigt en druk zet, loopt hij hooguit in de weg. Die moet het niet per se van z'n lengte of fysieke eigenschappen hebben. Wel is het een zwak punt, zijn inbreng zonder bal.

Echter is dat lakse zonder bal ook 1 van de redenen dat hij wellicht nog steeds voetbalt. Het haalt wat stress op het lichaam weg en het voorkomt eventueel ook blessures. Bovendien kom je er ook mee weg als je de voetballende kwaliteiten van Messi hebt.

24 november 2023 om 09:55

@inkemontana,
Hij miste er veel, en hij wilde ze ook altijd nemen, maar waar iedereen bij hem de nadruk legt op de missers heeft hij er toch vrij veel gescoord.
Juninho, de grootste vrije trappen specialist komt op 77 goals uit vrije trappen. Ronaldinho 66, Messi komt op 65 goals uit vrije trappen, evenveel als Beckham.
Cristiano Ronaldo komt op 61, waar Koeman op 60 komt
(bron: Sportsadda)

Ik denk dat er ook een beetje beeldvorming gecreëerd is dat hij ze vaak zou missen, want al de bovenstaande mannen namen vrijwel altijd de vrije trappen.

24 november 2023 om 10:02

Stuit nu nog op een website die de stats van Messi en Ronaldo vergelijkt messivsronaldo punt app en dan free kicks)
Heeft Messi in de competitie een conversion rate van 9% en Ronaldo komt op 6,6%
In de Champions league staat de conversion rate er niet bij, maar zie je dat Ronaldo op 12 goals komt en Messi op 5 goals, en Ronaldo scoort 1x in 16 duels in de CL uit vrije trap en Messi 1x uit 23 wedstrijden.
Het ligt dus dichter bij elkaar dan men denkt

Niet bedoeld om de discussie tussen de twee op te starten, maar was benieuwd.

24 november 2023 om 10:09

Het is mijn gevoel hoor en het kan er naast zitten maar heb bij Ronaldo het gevoel gehad dat hij in het begin van zijn carriere tot aan 2012 heel veel vrije trappen scoorden en dat het daarna minder werd. Terwijl Messi juist na 2012 er echt beter in is geworden, daarvoor nam Xavi ze vooral dacht ik. Over hun gehele carriere verbaasd het me dus niet heel erg dat het dicht bij elkaar zit.

24 november 2023 om 10:26

hij nam ze altijd, ik denk als Bale ze had genomen in die tijd bij real dat hij hier met gemak tussen had gestaan, die man schoot ze bij wales van alle punten erin

24 november 2023 om 11:08

@barcalover123, klopt, het zwaartepunt bij Messi ligt na 2013, terwijl het bij Ronaldo voor 2016 ligt

24 november 2023 om 17:06

@fr010

Wat ik kan herinneren is dat Ronaldo in de CL in de top 3 staat met aantal vrije trappen en ook coversieratio. Volgens mij internationaal ook vrij hoog tenminste in de top 10

Het is gewoon een stuk minder geworden na die knieblessure.

27 november 2023 om 14:07

@fr010frdam - Het grote verschil is wel dat Messi en Ronaldo ook met afstand de meeste wedstrijden hebben gespeeld.

Verder haalt barcalover123 een goed punt aan. Ronaldo scoorde best wat vrije trappen in zijn tijd bij United, maar daarna kon hij ze toch moeilijker converteren. Volgens mij was er vorig jaar nog een artikel over ergens, maar geen idee of dat op VZ was.

24 november 2023 om 10:08

Onzin, tot ongeveer 2014 was het echt een specialist, bizarre afstanden vlogen ze erin. Wat er daarna is gebeurt weet ik ook niet.

24 november 2023 om 10:25

2012 of 2014.. dat veranderd mn punt niet toch? Het punt van het verhaal is dat het opeens minder werd? Om dan meteen het te bestempelen als onzin terwijl je dezelfde punt maakt is pas onzin.

24 november 2023 om 10:39

ik had het eigenlijk tegen inkemontana 2012 zou idd ook kunnen.

24 november 2023 om 11:01

En ik stelde dan weer een vraag en gaf aan dat het in de periode met vd Vaart wellicht anders kon zijn, dus ook dat als onzin bestempelen lijkt niet helemaal gepast

24 november 2023 om 11:05

Je zegt dat ze nooit bijster goed geweest zijn terwijl dat dus wel zo geweest is.

24 november 2023 om 11:42

Oeps Kaka ik heb niks gezegd haha.

24 november 2023 om 17:04

@kaka

Als iemand die zelf altijd goed was in vrije trappen nemen, gok ik op zijn knieblessure. Vooral voor de 'knuckleball' techniek zijn knie en enkel blessures funest maar sowieso kunnen dus blessures je traptechniek aanpassen wat dus negatief kan aflopen.

Dit is bij Ronaldo het geval geweest.

24 november 2023 om 16:59

@inkemontana

Zelfs met de enorme aantal gemiste vrije trappen van de laatste jaren is hij een 'gemiddelde vrije trap specialist' en daarmee bedoel ik dat hij op het moment precies het gemiddelde is qua percentage.

Oftewel, hij schoot ze voorheen ver boven het gemiddelde raak. De meeste vrije trappen specialisten die we prijzen schieten er ook maar 1 van de 10 raak.

Met andere woorden deden Rafael en Roysten hun best op trainingen waar Ronaldo gewoon oefende, waar die in wedstrijden zijn oefeningen waar maakte.Off: de style van Malacia lijkt heel erg op die van Drenthe. Ik vind het echt zonde dat we ze zo weinig (ge)zien (hebben)!

24 november 2023 om 11:01

Malacia lijkt fysiek misschien op Drenthe, maar hun stijl is compleet anders. Malacia is iemand met een laag zwaartepunt die heel goed is in het afschermen van de bal en verdedigende acties. Zijn voortzetting is veilig. als hij meer risico in zijn aanvallende spel legt gaat het vaak niet helemaal goed. Het beste aan Malacia is zijn mentaliteit. Zeer gedisciplineerd. Ik ben nog niet vergeten hoe Malacia, Kokcu en Geertruida tegen Marseille uit als laatste 3 conditioneel overeind bleven en de rest op sleeptouw namen. In beide wedstrijden. Die tackle van Malacia vol risico was fenomenaal.

Drenthe was een ontzettend technische speler met een goed schot. Hij kon heel veel, maar verdedigen was absoluut niet zn hobby. En zn mentaliteit was waardeloos. Ontzettend veel potentieel, ontzettend waardeloze mentaliteit. Hij had het talent om aan te sluiten bij de grote backs van zijn generatie. Daar heeft ie niks mee gedaan.



Je merkt overigens ook wel door dit soort momenten wat de basis was voor de ongekende successen van Real in de CL. Waar spelers als Sneijder, Van der Vaart en Drenthe allang gestopt zijn met voetballen, spelen CR7, Marcelo, Pepe en Modric allen gewoon nog op het allerhoogste niveau. Echt ongekend wat voor beesten dit gewoon zijn. Hoewel ik CR7 niet de meest sympathieke speler vind, kan men niet ontkennen dat hij een nieuwe mentaliteit naar Real heeft gebracht. Een winnaarsmentaliteit die Real op dat moment gewoon keihard nodig had en waar ze tot op de dag van vandaag gewoon nog altijd de vruchten van plukken.

Terwijl de meeste voetballers ook wilde leven, lees feesten, willen de echte toppers alles uit hun carriere halen en leven die voor de sport. Uit dit stuk komt wel naar voren waarom spelers als Ronaldo de beste zijn geworden.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren