Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Van Breukelen: ‘Van hem wist iedereen dat hij op mannen viel’

Laatste update:

Hans van Breukelen ergert zich aan discriminatie en ziet sport als het perfecte bindmiddel tussen mensen. De mooiste herinnering uit zijn voetbalcarrière is niet voor niets de thuiskomst nadat hij zich in 1988 met Oranje tot Europees kampioen had gekroond. "Toen maakten we voor het eerst mee dat heel Nederland feestvierde, ongeacht geloof, huidskleur, beperking of leeftijd. Het was één grote familie", aldus de 73-voudig Oranje-international. De voormalige doelman wijst in onderstaande video op de verdeeldheid in de huidige samenleving en spreekt de hoop uit dat sport mensen samenbrengt. Van Breukelen refereert ook aan het schrijnende verhaal van Justin Fashanu, zijn voormalig ploeggenoot bij Nottingham Forest, die als eerste Britse voetballer uit de kast kwam en uiteindelijk zelfmoord pleegde.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Het is zo spijtig dat er geen voetballers zijn die uit de kast (durven) komen. Statistisch gezien zouden er in iedere selectie wel één of twee moeten zitten. Ik geloof best dat dat anders ligt in de voetballerij gezien de vermeende machocultuur - maar het kan niet dat er geen enkele rondloopt. Voor de algemene acceptatie zou het fantastisch zijn als een Ronaldo, Neymar of Messi een keer uit de kast komt. Zelfs wereldwijd zou dat impact kunnen hebben.

21 december 2018 om 14:30

Geen enkele zal wel niet, maar dat ze zeer zeldzaam zou prima kunnen. Zoals ze in de modewereld en veel creatieve beroepen bijvoorbeeld oververtegenwoordigd zijn. Ik snap nooit waarom het zo moeilijk is om te accepteren dat er nou eenmaal weinig homo's in de topsport zijn.

Edit: ik bedoel niet dat ze er zeker niet kunnen zijn, maar niemand kan zeker weten of ze er wel zijn zolang er niemand uit de kast komt en dan melding maakt van enorme druk om dat niet te doen, oid. Het is gewoon mogelijk dat ze er niet zijn. En dan wordt er al jaren stampij gemaakt om iets wat er niet is... de homo's die ik ken zitten ook niet op een sport.

21 december 2018 om 14:43

In 2012 gaf 4% van de mannen aan homoseksueel te zijn, terwijl 3,1% aangaf bisexueel te zijn. Met de toenemende tolerantie zal dit aantal alleen maar hoger zijn lijkt me (want mensen zullen het eerder durven toegeven). Desondanks is er geen enkele voetballer van de Eredivisie (492) of de Keuken Kampioen Divisie (516) die toegeeft op mannen te vallen. Als je dan nog steeds zegt dat het ligt aan 'topsport' en niet aan de cultuur die er rondom topsport is ligt, dan draag je een laken als blinddoek.

21 december 2018 om 14:54

Ik denk niet dat het zoveel te maken heeft met het niet willen accepteren. Zoals al aangehaald, statisch gezien zullen ze er namelijk wel zitten, dat kan niet anders. De cultuur in het voetbal is nog altijd vrij macho en niet ruimdenkend wat dat betreft. Al die campagnes waarbij spelers met zo'n aanvoerdersband moeten lopen in regenboogkleuren zegt vrij weinig. Ik denk dat veel voetballers het toch nog vrij ongemakkelijk zouden vinden als er een homo in het team zou zitten.

Volgens mij zijn er ook zat homo's die totaal niet aan het stereotype voldoen wat je altijd in de media ziet. Daardoor kunnen ze prima in de anonimiteit opgaan.

21 december 2018 om 14:56

@hakkie

Je presenteert het als een feit. Maar zo zit het natuurlijk niet. Ja, het kan zo zijn dat homo's ondervertegenwoordigd zijn, net zoals ze oververtegenwoordigd zijn in de modewereld en creatieve beroepen. Dat is ongetwijfeld een deel van de verklaring.

Maar een ander deel van de verklaring is natuurlijk net zo goed dat homo's in de voetbalwereld veel minder geaccepteerd worden dan in andere sporten en in de samenleving als geheeld. Elke keer dat het onderwerp aan bod komt, staan de lompe tokkies voorop om beschimpende opmerkingen te maken. En anderen worden er vooral heel ongemakkelijk van, wat niet bewust is, maar natuurlijk ook niet helpt voor de acceptatie.

Kijk naar Derksen pas. Nadat hij ophef had veroorzaakt, gaf hij de uitleg dat hij vindt dat homo's vooral uit de kast moeten komen, omdat dat gewoon beter is voor henzelf en voor de hele voetbalwereld. Als we er even van uit gaan dat Derksen dat meent, en dan terugkijken hoe hij dit gebracht heeft, dan is dat een schoolvoorbeeld van hoe het mis gaat in de voetballerij. Eerst mensen belachelijk maken, en dan daarna zeggen dat je het beste met ze voor hebt.

Stel dat Derksen had gezegd: deze jongen moet vooral uit de kast komen en verdient alle steun daarbij. Punt. Zonder belachelijk makerij, flauwe grappen, etc. Pas als het zo wordt aangepakt, gaan we een veilige omgeving creëren voor voetballende homo's om uit de kast te komen. Maar die veilige omgeving is er dus gewoon nog niet.

21 december 2018 om 19:15

@hakkie2

Ik geloof dat je het zelf niet echt door hebt, maar juist zulke ideeën zoals de jouwe houden de maatschappij/voetbalwereld zo bekrompen. Je vormt een mening op basis van pure vooroordelen. Juist in de voetbalwereld waar het eigenlijk not done is om uit de kast te komen, weet je gewoon niet hoe homoseksualiteit vertegenwoordigt is. Er zijn gewoon geen cijfers van, dus ook geen duidelijke redenen waarom ze er wel of niet in zitten. En daarom is het raar om er echt zelf een reden achter te zoeken, sinds het nergens op gebaseerd is.

21 december 2018 om 14:35

Dit precies, wat natuurlijk ook niet meehelpt is de manier waarop er in de media over wordt gepraat bij bijvoorbeeld Voetbal International. Ze noemen het plagerijtjes en persoonlijk denk ik dat je ze in de kroeg ook wel kan maken, maar zij zitten met honderdduizenden (vaak beïnvloedbare) kijkers. Ik kan er niet over meepraten, maar het lijkt me zo ongelooflijk moeilijk om in een mannencultuur waarin 'homo' nog steeds als scheldwoord wordt gebruikt in stadions uit de kast te komen. In elk stadion wordt je kapot gemaakt door supporters van andere teams en vaak zitten er ook genoeg simpelen in je eigen aanhang die er grappen over zullen maken. Dat dit in 2018 nog zo erg is vind ik persoonlijk zo schrijnend. Maar goed, dat is misschien ook wel een beetje voetbal, want over het algemeen is er een gedachtegang waarin verandering eng is (al lijkt dat de laatste jaren gelukkig wel te veranderen met de introductie van onder andere spuitbusjes, doellijn technologie en de Var).

21 december 2018 om 14:47

@yamiown:

Eens.

Ik zat eens in de auto met een vriendin van me. Er kwam een nummer op de radio dat ik niet zo leuk vond en riep zonder er bij na te denken, “wat is dit waardeloos, dit klinkt echt gay”. Een tijdje later kwam ze uit de kast. Ze heeft daarna wel eens gezegd dat ze die opmerking toen best kwetsend vond en dat ze het daardoor moeilijker vond om eerlijk te zijn over haar geaardheid. Ik kon wel door de grond zakken toen ik dat hoorde.

Ik denk dat mensen best wat meer stil zouden mogen staan bij dat soort dingen.

21 december 2018 om 15:06

@cabinessence

Ja precies, zoiets heb ik ook weleens gehad. En dat zijn dan mensen die je als vriend of vriendin beschouwt, waarbij het dus relatief erg veilig zou moeten zijn om uit de kast te komen. Als dat daar dus al als onveilig aanvoelt, kan je nagaan hoe dat is bij onbekenden.

Mooiste aan het hele interview van van Breukhoven vind ik toch wel de woorden: who cares?. En dat is nou juist het meest frustrerende en walgelijke aan de voetbalwereld.
Waarom nemen zo veel mensen nou aanstoot aan met wie een ander sekst? Het is toch ten zotte dat mensen zich er mee bemoeien, of afstand nemen van een persoon die gewoon op mannen valt? Dat is zijn leven, zijn keuze en hetgeen dat hem geluk in het leven brengt en dat zou je gewoon met rust moeten laten.

Ik heb wel eens van die domme redenen gehoord waarom mannen aanstoot nemen aan een homo in de kleedkamer. Van: 'maar als ik met hem sta te douchen, wil ik niet dat hij naar m'n piemel kijkt'. En mensen die zo'n argument verzinnen om homo's te weren vind ik de meest narcistische idioten die er maar bestaan. Het idee dat als een man op mannen valt, dat hij zich natuurlijk aangetrokken zou voelen tot iedere naakte man om hem heen.

21 december 2018 om 19:50

"Het idee dat als een man op mannen valt, dat hij zich natuurlijk aangetrokken zou voelen tot iedere naakte man om hem heen." Zo zwart-wit is het ook weer niet he.. Er is een reden dat mannen en vrouwen ook gescheiden douchen: namelijk omdat sommigen (nee, natuurlijk niet allen) zich wel aangetrokken voelen tot anderen. En nee, een homoseksuele man in een kleedkamer staat echt niet te geilen op alle teamgenoten, maar het kan -met de nadruk op kan- wel ongemakkelijke situaties opleveren. Ik heb absoluut niets tegen homos, maar ik kan me wel enigszins voorstellen dat niet iedere man het even prettig vind om met een homo samen te douchen, net zoals niet iedere man het prettig vind om met een vrouw samen te douchen.

22 december 2018 om 07:29

Het is zo hypocriet als wat.
Men gaat tegenwoordig massaal naar sauna's etc terwijl men niet weet wat daar aan geaardheid rondloopt.
Wie weet is de helft wel homo.
Het is gewoon een ontkencultuur waar we in leven, onder het mom van wat niet weet, wat niet deert.
Echter zouden we het wel weten deert het ons ook niet.

22 december 2018 om 12:14

Wat een non discussie hier. Lekker belangrijk wat iemands geaardheid is. In mijn jaren amateurvoetbal heb ik wel teamleden gehad die een andere voorkeur hadden en daar openlijk voor uit kwamen en het was ook absoluut geen issue. Het is jammer dat media en mediavolgers er zo'n ontzettende mening over hebben, het zou helemaal geen topic moeten zijn.

@sanderkoevoets: Wel jammer om hier ook veel achterhaalde meningen te lezen over bijv. douchen met iemand van andere geaardheid. Waar maak je je druk over? Bang dat je besmet of overtuigd wordt?

22 december 2018 om 13:05

Nee, mij maakt het persoonlijk geen ster uit en ik zou er zelf ook geen enkele moeite mee hebben: zoals ik in mijn eerdere bericht ook al aangeef. Echter zeg ik alleen dat het niet zo zwart-wit is als Regulator stelt. Hoe kom je er überhaupt bij om het woord besmet te gebruiken joh, dat zegt meer over jou dan over mij lijkt me. Als je mijn betoog zo achterhaald vindt weet je zelf ook wel dat er niets te overtuigen valt: je bent hetroseksueel of je bent homoseksueel, hiervan hoef je niet overtuigd te worden.

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren