Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Update: Messi bepleit opnieuw onschuld: 'Ik heb het echt nooit geweten'

Laatste update:
/

Lionel Messi is volgens zijn advocaat klaar voor een ‘tegenaanval’ in de belastingzaak die al enige tijd tegen hem loopt. De Barcelona-ster wordt verdacht van fraude en moet donderdag opnieuw voor de rechter verschijnen.

Messi en zijn vader Jorge worden verdacht van het ontduiken van 4,1 miljoen euro aan belasting, in de periode tussen 2007 en 2009. Mocht het duo schuldig worden bevonden, dan wacht hen mogelijk een celstraf van 22 maanden. Enrique Bacigalupo, de advocaat van la Pulga, maakt zich echter geen zorgen.

“Leo voelt zich goed, hij is rustig. Hij komt donderdag om te getuigen”, laat hij weten aan reporters. “Een generaal ontvouwt nooit zijn tactiek voor een oorlog, maar onze strategie is om in te zetten op de tegenaanval, afhankelijk van de aanvallen van de aanklager.”

Update 2 juni 17.40 uur - Messi bepleit opnieuw onschuld: 'Ik heb het echt nooit geweten'
Lionel Messi zegt niks te hebben geweten van de fraude die hij pleegde tussen 2007 en 2009. De sterspeler van Barcelona moest donderdag voor de rechter verschijnen, waar hij zijn onschuld bepleitte. “Ik heb er werkelijk waar nooit iets van geweten. Ik tekende contracten omdat ik volledig vertrouwde op mijn vader en mijn advocaten”, zei hij. Vrijdag gaat de zaak tegen la Pulga verder.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Beetje bijzondere vertelswijze van de advocaat. Als er daadwerkelijk belasting is ontdoken dan moet je gewoon de gevangenis in. Zie het alleen niet gebeuren omdat het een voetballer is

31 mei 2016 om 13:45

Als je in Spanje een straf krijgt van max 2 jaar kun je dat afkopen met een boete
(m.u.v geweldsdelicten)
Heeft er dus niet echt veel mee te maken dat hij voetballer is,in de zin van bekender etc..
maar alleen dat hij de boete makkelijker kan betalen omdat hij voetballer is.

Dus echt veel zorgen hoefde hij zich toch al niet te maken.

31 mei 2016 om 13:49

Die boete komt dan wel bovenop de 4.1m hoop ik toch?

31 mei 2016 om 13:58

Ja dat is zeg maar het afkopen van je celstraf

31 mei 2016 om 14:10

Kleingeld. Messi hieft zich geen zorgen te maken de rijken huer in België en Nederland doen dat ook niet. Maar die worden wel gerust gelaten

2 juni 2016 om 18:56

Onzin natuurlijk. Typisch gepraat van iemand die van toeten noch blazen weet. Enig idee hoe lastig het is in juridisch opzicht om dat te controleren en ook nog eens genoeg bewijzen te verzamelen om een zaak te hebben. Daarbij hebben de echte rijken vaak een heel juridisch team achter zich die alle mazen in de wet kennen om op een legale manier belasting te ontduiken etc.

ON: Kan me niet voorstellen dat Messi bewust belasting ontduikt. Zoiets levert zoveel reputatie schade, in zakelijk oogpunt is dat die paar miljoen niet waard. Echter als hij toch schuldig wordt bevonden laat dit dan een wijzen les zijn. Vind het ook wel erg onzorgvuldig om je vader (die daar waarschijnlijk ook geen meester in is) met je verdiende miljoenen te goochelen. Daarbij gaat het volgens mij om Messi zijn vader en niet om Messi zelf.

31 mei 2016 om 13:57

Messi zijn vader staat terecht, messi zelf is getuigen

31 mei 2016 om 14:23

He he eentje die het snapt. Messi is idd getuige.

31 mei 2016 om 16:22

@ godsson

Messi komt getuigen in de fraude zaak die tegen hem en zijn vader loopt. Ze staan beiden in dezelfde zaak voor de rechtbank als verdachte.

2 juni 2016 om 19:42

Dan wordt Messi gehoord als mede-verdachte lijkt me. Je kunt niet als getuige gehoord worden in een zaak waar je ook verdachte bent.

31 mei 2016 om 15:10

Ja eigen schuld mocht het waar zijn.

Ik heb zijn boek gelezen en ik kan me niet voorstellen dat Messi dit gedaan heeft. Ten eerste is hij niet de slimste met rekenkundige dingen en ten tweede staat beschreven dat hij goudeerlijk is. Ik denk dat hij het onbewust heeft gedaan via adviseurs.

31 mei 2016 om 13:41

@suarez 7 moet je eens kijken naar de standaard reacties uit de sociale omgeving van jonge criminelen uit Nederland: maar t is zo'n goede, lieve jongen....doet nooooit een vlieg kwaad.
Ondertussen een strafblad van hier tot Tokyo.

Dat Messi geen idee heeft hoe zn belastingaangifte gedaan wordt, geloof ik ook wel ja.

Als ik geld genoeg had plus zo'n ingewikkelde aangifte met allemaal neven activiteiten en meerdere huizen dan liet ik het ook iemand anders doen.

31 mei 2016 om 13:42

Ik gok inderdaad dat hij niet op de hoogte is wat betreft belastingzaken. Zeker gezien zijn vermogen zal hij dit alles hebben uitbesteed aan beheerders of gehandeld hebben op advies van anderen.
We wachten af..

31 mei 2016 om 13:43

De gemiddelde voetballer kan je nog net het verschil vertellen tussen optellen en aftrekken, daar houdt hun financiële kennis wel ongeveer op. Net als de gemiddelde Hbo'er of Wo'er van een niet-financiele studie overigens, die hebben ook geen kaas gegeten van belastingaangiftes bij bedrijven (wat Messi gewoon is). Kortom, er is geen mogelijkheid dat Messi dit zelf heeft verzonnen en/of uitgevoerd.

Betekent dit dan automatisch dat hij niet verantwoordelijk gehouden kan worden?

31 mei 2016 om 14:24

Nee, Messi is gewoon verantwoordelijk. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn Eigen belastingaangifte, ook al laat je het door een bedrijf doen.

31 mei 2016 om 16:26

@ Ypuh

Als het om zoveel geld gaat, en je uiteindelijk weet dat je zelf verantwoordelijk blijft. Dan is het nooit verkeerd om tegen een relatief klein bedrag een second opinion aan te vragen van andere bedrijven. De kosten daarvan zullen misschien op jaarbasis 10.000-20.000 euro zijn.

Als je zo naief bent, dat je 1 iemand volledig vertrouwd op het beheren van je geld dat 100en miljoenen bestrijkt. Dan moet je ook maar de gevolgen daarvan kunnen accepteren.

2 juni 2016 om 17:56

D-Bergkamp,

Precies, spijker op zijn kop. Ik geloof Messi helemaal dat ie er geen enkel verstand van heeft. Echter, als het om dusdanig grootte bedragen gaat ben je altijd verantwoordelijke ongeacht je kennis. Daarom snap ik ook niet dat er geen second opinion is geweest, of nog meer. Miljoenen onderduiken is niet te verantwoorden onder het mom van 'blind vertrouwen', hier moet je de gevolgen van dragen.

Ik ben benieuwd hoeveel het meeweegt dat waarschijnlijk zijn vader alle 'blame' op zich neemt, in hoeverre dit strafvermindering oplevert.

2 juni 2016 om 19:04

Dus als ik een boek laat schrijven waarin beschreven staat dat ik geen vlieg kwaad doe vrijwaard mij dat opeens ook van alle aantijgingen van geweldsdelicten?

Dan ben je de beste voetballer, je hebt een mooie vrouw, gezond kind, je bent multi miljonair, wereldwijd zoveel fans en nog zoek je naar manieren om de boel te bedonderen.

Jammer, maar Messi verdient in mijn ogen geen speciale behandeling. Indien schuldig gewoon hard aanpakken.

In spanje ga je voor een straf onder de 2 jaar nooit de gevangenis in behalve als je hetzelfde strafbare feit alsnog uitvoert. Dus 22 maanden straf wordt een voorwaardelijke straf maar daar heeft het feit dat hij voetballer is niets mee te maken de conciërge van een school zou hetzelfde worden behandeld

31 mei 2016 om 13:50

Hum ja....maar Messi heeft al eerder een schikking met de fiscus getroffen, voor dit vergrijp.

31 mei 2016 om 14:20

Maar dat was precies dezelfde zaak. Je mag niet 2 keer veroordeeld worden voor hetzelfde vergrijp. De zaak is gewoon nog niet gesloten.

Hoe kan je als voetballer nou aansprakelijk worden gesteld voor dit soort dingen. Ze verdienen zoveel, dan hebben ze toch mensen die dit beheren voor ze? Stel hun lekker aansprakelijk, want zij doen hun werk blijkbaar niet..

31 mei 2016 om 13:47

Dan moet je het wel aan kunnen tonen dat zij die beslissing voor jou gemaakt hebben, en laat Messi die heren nou juist aangesteld hebben omdat hij er zelf geen verstand van heeft. Eerst zullen ze er samen onderuit proberen te komen, wordt hij veroordeeld dan zal hij ongetwijfeld een nieuw team inschakelen om zijn partners in crime aan te klagen. Zo lang er nog geld uit de muur komt als he de pinpas erin drukken vinden de meeste voetballers het wel best.

31 mei 2016 om 13:48

Wat een onzin! Messi is en blijft eindverantwoordelijke. Hij is uiteindelijk degene die een goedkeuring moet geven. We zitten niet in een kleuterklas, vinger wijzen werkt niet.

Daarnaast is het wel heel toevallig dat het juist bij hem gebeurd.. bij alle andere grote voetballers hoor je hier nooit wat van. Misschien was Messi wel specifiek opzoek naar een adviseur die goed was in het zoeken naar lekken binnen het belastingsysteem.

31 mei 2016 om 14:13

Als ik mijn boekhouder aangifte laat doen dan voert hij dat toch echt zonder eerst mij om goedkeuring te vragen door hoor, je vertrouwt er op dat de boekhouder dat goed en volgens de regels doet.

31 mei 2016 om 14:22

Xabi Alonso, Iker Casillas, Rafa Nadal, Adriano etc. De lijst is eeuwig. Heel veel spelers hebben zich hieraan vergrepen. Het wordt alleen niet zo opgeblazen als bij Messi, omdat Messi op dit moment de grootste sporter van de wereld is en dit dus voor de pers geweldig is. Vooral de pers in Madrid en omstreken melken dit zoveel mogelijk uit.

31 mei 2016 om 14:25

Toetertje, dat is zo, je vertrouwt erop. Maar nog steeds ben je zelf verantwoordelijk voor jouw aangifte.

31 mei 2016 om 16:28

@ Toetertje

Daarom zit ik zelf bij mijn boekhouder en laat ik alles uitleggen wat hij aan het doen is. Wanneer ik iets niet snap vraag ik om meer uitleg. Maar dat is ieder voor zich. Als Messi een bepaald bedrijf verantwoordelijk laat zijn voor 100en miljoenen en niet de kosten wilt maken aan een 2nd opinion. Dan is dat zijn keuze. Maar de kansen dat het niet goed gaat zijnd an ook aanwezig.

31 mei 2016 om 14:22

Onzin. In Spanje niet als het minder dan 2 jaar straf is. Echter moet dan wel een boete betaalt worden. Dat lijkt mij ook veel logischer. Nu krijg je als regering geld in plaats van geld uit te geven aan het opsluiten van iemand.

31 mei 2016 om 14:45

Een doorsnee persoon had ook niet het vermogen om beschuldigd te worden van belastingontduiking van 4,1 miljoen euro. Wat is volgens jou een doorsnee persoon die in deze situatie zou zitten? Bij ieder ander persoon in deze situatie zou het net zo lang duren aangezien dit zo omvangrijk is dat het onderzoek erg lang duurt en net zoals nu ook het proces heel erg lang duurt.

Echt belachelijk. De meeste hebben al moeite om hun eigen vermogen en inkomen en aftrekposten juist in te vullen en wat denk je van Messi dan, die heeft zoveel inkomen van diverse bedrijven, meerdere huizen, en weet ik veel wat nog meer. Dan ga je toch niet achter hem aan maar zijn boekhouders/adviseurs. En ja je blijft zelf eindverantwoordelijk maar een beetje inleven in zijn situatie kan geen kwaad.

En 4 miljoen op een totaal vermogen van 200 , denk je nu echt dat die daar celstraf voor gaat riskeren?

Mooie docu wordt dat als Messi in de gevangenis zit. Een wedstrijd tegen de gevangenisbewakers op het binnenplein

Apart dat de openbaar aanklager hem in eerste instantie onschuldig achtte, maar de jury(?)niet.

Wat een hoop domme reacties hier. Wat een hoop Nitvitz
Dus als je een accountant of manager hebt, dan kunnen ze je nooit pakken.
Dat hebben alle mensen met een beetje vermogen. De meeste ZZP ers ook in dit land. ik ook trouwens.
Dus zouden zij /wij altijd de dans mogen ontspringen, want... Ich habe es nicht gewusst. (zoiets)
Lol

Feite is dat Messi idd aangegeven heeft dat hij nergens vanaf wist. Zijn Papa (letterlijk) regelde alles.
Bovendien schijnt hij een verklaring van een soort geestelijke beperking te hebben ingeleverd. Een certificaat van zijn beperkte studie niveau.

Nou Leo, dat kan best wel zijn maar als jij destijds al volwassen was, lees 18 en tekenbevoegdheid had dan ben je wel verantwoordelijk.
De ontduiking gaat over de jaren 2007,2008 en 2009. Toen was hij al 20 .

Ik denk dat ik nog liever 22 maanden en 15 dagen zou gaan zitten (gaat hier dus echt niet gebeuren) dan een verklaring van geestelijke onvermogen te tekenen. hoe diep kun je zakken?

Het gaat dus om cosntructies in belastingparadijsen zoals de Panama papers.
Neem maar van mij aan dat Papa Messi, net als Papa Neymar weldegelijk met hun zoons overleggen over dergelijke constructies. Zoniet dan hadden zij gelijk afstand van hun vaders moeten nemen. Dan zijn zij niet te vertrouwen en kunnen in alle opzichten de boel bedonderen, waaronder de spelers zelf.

Overigens Mascherano is ook gepakt. Naar mijn weten heeft die als een vent de verantwoording zelf genomen, i.p.v. zich achter zijn Papa te verschuilen.

En de nitwitz hier? Zijn die alleen naief of gewoon blinde fans?

2 juni 2016 om 17:48

ahhh meneer die alles beter weet pff word echt moe van mensen die denken alles te weten. hoe weet jij nu of hij de waarheid spreekt of niet? ik zou ook alles vertrouwen wat mij vader zeg en tekenen zonder te lezen. das normaal want het is je vader en dan ga je van uit dat hij die dingen goed doet.
ik zeg niet dat hij de waarheid zeg maar ook niet dat hij liegt. maar heb jij ook maar is sec na gedacht van wat als hij echt de waarheid spreekt?
denk daar is over na

2 juni 2016 om 18:04

Het enige verschil is dat het hier om een miljoenenbedrag gaat dat via allerlei constructies waar bedrijven voor schuwen is weggesluist. Ik geloof Messi als ie zegt dat ie er geen idee van had, maar dat betekent niet dat hij daarmee van elke verantwoordelijkheid ontzien wordt. Als het gaat over het beheer van miljoenen (iets anders dan gewoon een salaris opgeven en dergelijke) dan ben je naief als je denkt dat dat hetzelfde werkt. Feit blijft dat er kwaadwillende gehandeld is met Zijn geld. Kortom, als niemand iets had opgemerkt was hijzelf er ook rijk van geworden.

En dat is het punt, hij zou wel de lusten maar niet de lasten van een criminele actie krijgen, of ie er nu vanaf wist of niet.

Weet je wat ik trouwens ook schaamteloos vind? Ik zocht net even een Spaanse krant om erover te lezen, voordat ik zomaar wat zeg uit m'n onderbuik. Dat doen er al genoeg.
Maar dan zie ik Messi vergezeld van 2 advocaten en zijn vader voor de deur van de rechtbank, lachend en zwaaiend naar de menigte (journalisten? Fans?)

Dan denk ik: is die nou zo schaamteloos of alleen gewoon simpel?

2 juni 2016 om 17:42

wat moet hij dan doen huilen en ze fans negeren? hoe erg de zaak ook is en of hij van afwist of niet het leven gaat door van stressen en boos kijken word niks opgelost. en als je onschuldig ben dan heb je niks om voor bang te zijn en kan je gwn lachen en genieten van het leven

En over hett artikel hier: Messi wordt niet van fraude verdacht. De fraude is allang bewezen, toegegeven en is er zelfs een schikking van 4,1 miljoen Euro betaald!
Het gaat hier om of hij, zijn vader of iemand anders, de eindverantwoordelijk is en dus een al dan niet voorwaardelijke gevangenisstraf moet ondergaan.
Van de fiscus hoeft dat niet. Die hadden genoegen genomen met die verklaringen van geestelijke beperkingen en de vader als hoofdschuldige aangewezen.
Maar de OM (abogacia del Estado) accepteert dat niet en eisen ook nog een boete gelijk aan de 4,1 miljoen aan ontduiking.

Betreft de Accountants, die worden gestript van hun licentie om financiële zaken voor een ander te regelen indien zij worden betrapt met opzettelijk frauduleuze handelingen.

Imo is het heel simpel: papa messi aansprakelijk stellen.

Hoe geweldig Messi is als voetballer, zo slecht is hij met cijfers.

2 juni 2016 om 18:08

Is dat al bevestigd van die Accountants?

Lijkt me inderdaad dat Jorge Messi hier de kogel vangt om zijn zoons carriere te redden. Enig idee hoelang Jorge krijgt?

Denk ook niet dat Messi op 19-jarige leeftijd al een mastermind was op het gebied van belastingen en die wist te onduiken.

Denk niet dat Messi na Barca Real zegt tegen zijn vrouw; lieverd leg jij even alles klaar voor de aangifte dan ga ik die invullen. Daar heeft die gewoon mensen voor die het voor hem doet

In Spanje hoef je de cel niet in indien de celstraf minder dan 24 maanden bedraagt en je bovendien over een blanco strafblad beschikt.
#prutsjournalistiek

Gadverdamme. Miljoenen verdienen en dan nog frauderen om nog meer miljoenen te verdienen.

Het zal wel kloppen dat Messi er niks van afwist maar juridisch is dat weinig waard. Hij is de eindverantwoordelijke want het zijn zijn centen en dan ben jij verantwoordelijk voor wat een ander er mee uitricht.

Het zal wel zo eindigen dat hij een giga-boete zal moeten betalen waardoor hij misschien een jaar voor niks zal hebben gespeeld maar wat dan nog : hij verdient op een maand waarvoor een doorsnee sterveling 10, 20 of 30 jaar moet werken. Messi zal het dus wel overleven.

Messi schuift het dus op zijn vader af. Vreemde verklaring.

Ook al wist je van niks, messi is net zo verantantwoordelijk. Het zijn zijn centen. Net zoals iemand verantwoordelijk is van de inhoud van zijn koffer(ondanks je het niet zwlf heb ingepakt, verwijzing naar drugs)

Ik snap de belastingdienst ook niet. Huur daarvoor een mannetje in en nog steeds moet ik betalen

Wat een boel onzin reacties hier.

Het is best mogelijk dat Messi niet in detail wist wat er precies met zijn geld werd gedaan, maar hij moet wel een idee hebben gehad. Om goed belasting te kunnen ontwijken moet je bedrijven hebben op naam van iemand die je goed vertrouwd. Messi moet daar op gewezen zijn en vervolgens moet hij zelf die mensen hebben aangesteld. Dan weet je genoeg om iig te beseffen dat het vrij omslachtig is wat je doet.

Maar ook al was dat niet zo dan nog, je hoeft niet goed te kunnen rekenen om verantwoordelijkheid te voelen voor je belastingaangifte, En als Messi mensen aanstelt die zonder zijn medeweten met zijn geld lopen te sjoemelen dan had hij betrouwbaardere mensen moeten aanstellen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren