Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Staatssecretaris wil alcoholverbod in kantines: ‘Doodsteek voor amateurvoetbal’

Laatste update:

Staatssecretaris Maarten van Ooijen (Volksgezondheid) wekt scepsis op met een groslijst aan alcoholbeperkende maatregelen, zo melden Haagse bronnen aan De Telegraaf. Volgens de ochtendkrant is Van Ooijen onder meer voornemens om alle alcoholische dranken in sportkantines te verbieden. Coalitiepartijen in de Tweede Kamer zijn gevraagd om in de zomer na te denken over zijn voorstellen.

Staatssecretaris Van Ooijen mikt op steun in de coalitie om Nederland op een ‘alcoholslot’ te krijgen. Naast een alcoholverbod in sportkantines, wil de ChristenUnie-bewindsman ook geen alcoholmarketing meer in de sport (dus ook niet meer voor 0.0 bier), een ban op de verkoop van wijn of speciaalbiertjes in de supermarkt, een forse accijnsverhoging van wel vijftig procent én een minimumprijs voor alcoholische dranken. Met de laatste maatregel wil hij vooral de aantrekkingskracht van goedkope drank op probleemdrinkers tegengaan.

Van Ooijen zet in op beleid dat voortkomt uit het preventieakkoord van 2018. Met dat akkoord moeten overgewicht, roken en problematisch alcoholgebruik worden tegengegaan. Haagse bronnen geven tegenover De Telegraaf aan de mogelijke maatregelen veel te drastisch te vinden. Zo wordt al gesproken over ‘Maartens betuttellijst’. Niet alleen ‘problematische drinkers’ dreigen te worden aangepakt, maar iedereen die weleens een borreltje drinkt, zo luidt de kritiek. De bronnen rond het kabinet bevestigen dat Van Ooijen onlangs met een pakket aan drankverbannende plannen is rondgegaan in de Tweede Kamer.

De voorstellen van Van Ooijen liggen nog niet vast. Coalitiepartijen is gevraagd om in de zomer na te denken over de voorstellen. De verwachting is dat de plannen na het reces concreter worden. Volgens een zegsman van Van Ooijen zijn er nu ‘nog geen knopen doorgehakt’, maar kan er ’hopelijk’ na de zomer een pakket aan maatregelen worden gepresenteerd. “Om de breed gesteunde doelen van het preventieakkoord met betrekking tot problematisch alcoholgebruik te halen, moet er meer gebeuren”, zegt de woordvoerder.

Mike Verweij, journalist van De Telegraaf, noemt de maatregel om alle alcoholistische dranken in de sportkantines te verbieden 'de doodsteek voor 95 procent van de amateur-voetbalverenigingen'. Van Ooijen ging al eens eerder in de Tweede Kamer op zoek naar steun. De staatssecretaris deed eerder een voorstel om de prijs van een pakje sigaretten extreem te verhogen. Hij dacht aan een verkoopprijs van 30 tot wel 47 euro voor een pakje van twintig sigaretten in het jaar 2040. Dat plan werd door de Tweede Kamer naar de prullenbak verwezen.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties



De betutteling gaat maar door. Waarom weer uitgaan van verbieden en straffen in plaats van mensen te leren nadenken. Het enige kunstje wat onze overheid kan is mensen straffen. Stimuleer positief gedrag, dat werkt bij kinderen over het algemeen ook vrij aardig. De politiek in Nederland slaat nergens op.

29 juni 2023 om 10:55

@rochus, ik vind het geen betutteling ik denk juist dat het goed is.
Alcohol is in meerdere landen al verboden rondom voetbal en dit zorgt voor minder incidenten.
Daarnaast is het nuttigen van alchohol niet gezond en slecht voor mensen. Op deze manier stellen we een goed voorbeeld voor de jeugd en bannen we alchohol hopelijk uit.
Met tabak zijn we ook op de goede weg!

29 juni 2023 om 11:01

Het gaat niet alleen rondom voetbal, Prem. Deze meneer gaat veel verder. Frisdrank, fastfood, snoep, chips, roodvlees zijn ook allemaal ongezond. We gaan terug naar het eten van onbewerkt plantaardig voedsel. De rest is ongezond. Waar leg je de grens, Prem? En is het aan de overheid om te bepalen op welke manier jij je leven i gevaar wil brengen of valt dit onder vrijheid. Geef goede voorlichting, stimuleer goed gedrag en laat de mensen zelf kiezen. Dus ja dit is absoluut betutteling.

29 juni 2023 om 11:02

Tja Prem maar andere landen hebben niks met ons te maken he. Bier en amateurvoetbal gaan hand in hand in dit land, hoort gewoon bij onze sportcultuur. Denk je nou echt dat je dit zo veranderd door het opeens te verbieden? Je krijgt wild west praktijken, het is een kansloze onderneming.

29 juni 2023 om 11:03

Als je bier bij sportclubs verbied, zijn er 2 opties. 1. Het gros stopt met voetbal, of 2. De derde helft is voortaan in een kroeg. De sporters stoppen echt niet zomaar met het bierdrinken,dan stoppen ze liever met voetbal.

29 juni 2023 om 11:05

Prem, ouwe gezondheidsgoeroe! Vertel eens, in welke landen kun je bij amateurverenigingen inmiddels geen alcoholische versnaperingen krijgen waar dit eerder nog wel kon? Hoe zit het precies met de daling aan incidenten die hieraan gelieerd konden worden?

29 juni 2023 om 11:09

Voor de inkomsten van amateurclubs zou dit een slechte stap zijn. Ik denk dat mensen na de voetbal dan eerder naar een kroeg/terras gaan voor een biertje na de voetbal in plaats van naar de kantine.

29 juni 2023 om 11:15

@Prem laat weer eens zien totaal geen realistisch beeld van de samenleving te hebben. Ooit zelf wel eens gevoetbald? Nee, dat kan niet als je zulke teksten neer typt. Je weet dat zo'n 100 jaar er een alcohol verbied is geweest in Amerika? Je weet ook hoe dat heeft uitgepakt? Toch gek dat we beweren in een vrij land te leven, maar zoveel mogelijk lijken te willen verbieden. Een mens heeft blijkbaar geen eigen verantwoordelijkheid meer. Ik vind zo'n gedachtegoed raar en zo'n verbod zal vast goed uitpakken. Dm nemen we de kratten zelf wel mee en zuipen we dat in de kleedkamer op. Hou eens op me die betutteling, jij hebt het misschien nodig, maar ik kan prima voor mezelf bepalen wanneer ik genoeg gezopen heb, daar heb ik deze betutteling niet voor nodig.

29 juni 2023 om 11:24

Nou laat ik maar met de deur in huis vallen, ik ben een geheelonthouder.
Ik kies ervoor om het gif (alcohol) te laten staan. Puur uit gezondheidsredenen.
Het is algemeen bekend dat alcohol tot ziektes leidt, agressief gedrag en zelfs tot misdaad!
Dat we dit allemaal normaal vinden blijft me keer op keer verbazen.
Ook mijn kinderen mogen geen alcohol nuttigen van ons als ouders, en dit is voor ons de juiste weg.

Daarom ben ik een voorstander voor een geheel verbod van alcohol rondom sport. Dit kan niet hand in hand gaan. Hetzelfde als tabak rondom de velden, ook verboden.
Prima voorstel, prima oplossing!

29 juni 2023 om 11:31

"en is het aan de overheid om te bepalen op welke manier jij je leven i gevaar wil brengen of valt dit onder vrijheid. "

Uiteraard is het niet aan de overheid om te bepalen hoe jij moet leven. Dat bepaal jij zelf.

Maar jij behoort van jouw kant dan weer verantwoordelijkheid te nemen voor de keuzes die jij maakt in jouw leven. Wat dus betekent dat jij dan moet aanvaarden dat als de overheid besluit om alleen nog levertransplantaties te geven aan mensen die zichzelf niet dagelijks een delirium hebben gedronken uit eigen vrije wil en keuzes, dat zoiets jouw vrijheid op geen enkele manier beperkt of beknot en dat jij jezelf gewoon heerlijk vol kunt gooien.

29 juni 2023 om 11:36

Ik zie ook best veel agressie rondom voetbalwedstrijden van mensen die niet gedronken hebben of onder invloed zijn van drugs. Misschien moeten we gewoon voetbal afschaffen. Want dat haalt pas het slechtste in de mens naar boven. Hoe sta je daarin Prem?

29 juni 2023 om 11:37

" Je weet dat zo'n 100 jaar er een alcohol verbied is geweest in Amerika? Je weet ook hoe dat heeft uitgepakt? Toch gek dat we beweren in een vrij land te leven, maar zoveel mogelijk lijken te willen verbieden."

Het gebruik van alcohol wordt niet verboden. Hoe kom je daarbij? Dat maakt de vergelijking met de drooglegging nogal scheef. Dit gaat om het schenken van alcohol in sportkantines. Bij jou thuis, in de kroeg, het restaurant etc etc mogen allemaal nog alcohol schenken en daar mag iedereen zichzelf heerlijk vol laten lopen.

Iets anders is natuurlijk het gegeven dat als alcohol vandaag de dag op de markt zou komen het uiteraard overal ter wereld conform de gezondheidsstarndaarden die we hanteren verboden zou worden. Puur vanwege het feit dat alcohol in ons leven een kernplaats in ons sociale leven heeft ingenomen maakt dat alcohol nog niet verboden is, naast het gegeven dat er economisch-financiële aspecten aan zitten die een verbod uitermate moeilijk maken (zie deze discussie over sportclubs, accijnzen van de overheid, grote alcohol indiustrie plus lobby).

29 juni 2023 om 11:45

@prem hoe jij en je gezin leven, dat is geheel aan jou, en dat juich ik alleen maar toe, en vind ik zelfs knap, maar leg dat niet aan anderen op, en dat geldt ook voor Den Haag, leuk al die regeltjes maar dat gaat niet helpen, als mensen een borrel willen kun je ze dat niet verbieden onder een bepaalde leeftijd, deze staatssecretaris laat maar weer eens zien hoe ver sommige bewindslieden van de werkelijkheid afstaan.

29 juni 2023 om 11:45

"maar jij behoort van jouw kant dan weer verantwoordelijkheid te nemen voor de keuzes die jij maakt in jouw leven. Wat dus betekent dat jij dan moet aanvaarden dat als de overheid besluit om alleen nog levertransplantaties te geven aan mensen die zichzelf niet dagelijks een delirium hebben gedronken uit eigen vrije wil en keuzes, dat zoiets jouw vrijheid op geen enkele manier beperkt of beknot en dat jij jezelf gewoon heerlijk vol kunt gooien."

Dat druist in tegen het hele sociale stelsel zoals in Nederland nu is ingericht. Maar ik zou dit prima vinden als we het dan wel over de hele linie doortrekken. Dus geen uitkeringen meer, gelijk belastingstelsel voor iedereen, geen AOW. Als het dan toch ieder voor zich is, dan wel over de hele linie en geen cherry-picking. Wel zo fair. Of het er leuker op gaat worden weet ik niet.

29 juni 2023 om 11:46

Prem_93 voor het lichaam kan het wel wat slecht zijn, alleen het is voor veel mensen een teken van gezelligheid, hoort er gewoon bij. Doen we al duizenden jaren. Denk dat het mentale aspect als uitlaatklep hier meer telt dan het fysieke.

29 juni 2023 om 11:49

‘En is het aan de overheid om te bepalen op welke manier jij je leven in gevaar brengt of valt dit onder vrijheid’

Ironisch deze ruimte hebben we de overheid met zn alle gegeven, toen ze konden bepalen dat wij met zn alle thuis moesten zitten voor een ziekte met een mortaliteit die gelijk is aan de griep. Toen was het oke voor de overheid om je vrijheid te beperken, en te bepalen wat voor jou het beste was. Misschien wilde jij het risico nemen om ziek te worden, maar de overheid had deze beslissing al voor jou genomen. Nu trekken ze de lijn lekker door.

29 juni 2023 om 11:53

Benieuwd of je kinderen dit vol gaan houden prem! Prima dat je dit voor jou gezin zo bedenkt. Maar als dit de lijn wordt, dan is een volgende stap dat de overheid gaat bepalen wat je elke dag moet eten, wordt je verplicht aant sporten gezet etc.

29 juni 2023 om 11:56

@cr7_arsenaal, prachtig eenzijdig verhaal. Veel coronamaatregelen waren er niet alleen op uit om jou te beschermen maar juist om te voorkomen dat jij anderen zou besmetten. De overheid trekt de lijn nu niet lekker door, dit doen ze al sinds overheden bestaan: grenzen bepalen. Ik ben het met het grootste deel van de nu voorliggende maatregelen niet eens en dat bepaalt deels mijn stemgedrag. Als veel mensen deze maatregelen wel zien zitten dan is dat heel jammer voor mij maar dan zal ik proberen om mensen in te laten zien dat deze maatregelen te ver gaan. Zo werkt het, ook voor dingen die jij en ik wél ok vinden en anderen misschien niet.

29 juni 2023 om 12:00

Bij onze club komt 60% van de inkomsten uit verkoop in de kantine.

Zonder alcohol zijn er geen feestavonden en op zaterdag gaat men dan om 16.30 naar de plaatselijke kroeg.

De dartvereniging gaat zonder alcohol weer terug naar de kroeg

Ik denk serieus dat het gebeurd is met onze club als dit doorgaat,

29 juni 2023 om 12:01

Prsm is één van mijn minst geleifde vaste leden hier. In en rondom voetbalstadions ben ik voor, in het amateurvoetbal niet. Het is een fantastisch bindmiddel en de overlast is beperkt. Ben wel voor meer blaascontroles rond de sportverenigingen; houd mensen zeker onder invloed uit de auto

29 juni 2023 om 12:01

"dat druist in tegen het hele sociale stelsel zoals in Nederland nu is ingericht."

Op welke manier druist dit in tegen het 'sociale stelsel' van nu?

"maar ik zou dit prima vinden als we het dan wel over de hele linie doortrekken. Dus geen uitkeringen meer, gelijk belastingstelsel voor iedereen, geen Aow."

Ik zie geen onderbouwing voor dit soort dogmatisch fundamentalisme. Waarom zou het feit dat jij verantwoordelijkheid moet nemen voor de vrije keuzes die jij maakt in jouw leven moeten leiden tot een soort afschaffing van de volledige sociaal-economische structuur? Een nogal draconische reactie op iets dat in essentie vooral gaat over persoonlijk gedrag en niet over overheids besluiten.

"als het dan toch ieder voor zich is, dan wel over de hele linie en geen cherry-picking."

Ieder voor zich? Sorry, maar daar had en heb ik het niet over. Dat is jouw krampreactie door direct volledig een andere kant op te gaan. Dit gaat niet over ieder voor zich. Dit gaat erover dat een overheid zich moet buigen over het fenomeen dat er schaarse middelen zijn (gezondheidszorg) die bovendien kwa kosten volledig uit de klauwen lopen (en die we allemaal gezamenlijk moeten betalen) en dat de overheid in dat verband best kan kiezen om mensen erop te wijzen dat áls jij met jouw persoonlijke vrijheid ervoor kiest om jezelf een lever cirrose te zuipen dat jij er niet op kunt rekenen dat de overheid jou, als wachtlijsten zijn, aan een nieuwe lever te helpen. Dus dit heeft niets te maken met 'ieder voor zich', of dat soort dingen. Dat heeft te maken met individuele verantwoordelijkheid, want het gebruik van alcohol wordt verder op geen enkele manier verboden of onmogelijk gemaakt.

En trouwens, in dit verband, draai het maar eens om. Stel dat jij een lever aandoening hebt. Matig tot nauwelijks alcohol gedronken in je leven. Jij staat op een lijst en je hoort dat voor jou nog tien verslaafden aan de beurt zijn die eerder hun transplantatie krijgen dan jij. Hoe zuo jij je voelen? Zou jij je dan gelukkig prijzen dat jij gelukkig nog op tien medemensen mag wachten en zou jij dan warm worden van de gedachte: ach, dit is beter dan ieder voor zich toch??

"dus geen uitkeringen meer, gelijk belastingstelsel voor iedereen, geen Aow."

Deze vind ik wel geestig, want gelijke belastingen voor iedereen creert juist geen gelijkheid maar vergroot precies de ongelijkheid die we momenteel kennen. Maar dat is weer een hele andere discussie.

29 juni 2023 om 12:07

Hey jij wil dat iedereen verantwoordelijk wordt gehouden voor zijn of haar keuzes. Dan wel over de hele linie. Je kunt in Nederland gewoon meer dan 40 uur werken, dan heb je geen uitkering nodig. Het is jou eigen vrije keuze om maar 40 uur of minder te werken. En zo kan ik wel door blijven gaan. Maar ik begrijp dat dit wat te hoog gegrepen is voor jou. Is geld dan geen schaars middel? Ik ga geen andere kant uit, ik trek het breder. Dat komt jou niet goed uit en dan grijp maar weer terug op je standaard retoriek "ik zie geen onderbouwing voor dit soort dogmatisch fundamentalisme."

29 juni 2023 om 12:09

Goed van je en tof dat het voor jou werkt!

Ik ben niet super bekend met de amateur voetbal, of de kantines aangezien ik hockeyde. Bij mijn club was de regel dat je op zaterdag (alleen jeugdteams) geen alcohol schenkt en op zondag wel. De schreeuwende ouders werden minder en zondags kon er prima nog geborreld worden.

Nu is dat lastiger bij voetbal als ik het goed begrijp, aangezien senioren en veteranen ook competitie hebben op zaterdag? Maar je kan met tijden werken lijkt me, dan beperk je maar sluit je niks uit.

Voor de mensen die boos worden van dit bericht, volgens mij is er nog nooit een voorstel doorgekomen van van Ooijen en mijn idee bij hem is dat hij eerst een zeer vergezocht voorstel neer legt om een discussie te krijgen en daarna kan je kijken naar iets dat wel werkt.

29 juni 2023 om 12:44

En voortaan verplicht op de fiets naar de voetbal Prem? Die giftige uitlaatgassen gaan niet hand in hand met sport. Maar meteen veganistische snacks bij je flesje water ipv dat bruine fruit? In een land van vrije keuzes is het prima dat jij geen alcohol drinkt, maar mag ik dit graag voor mijzelf bepalen?

29 juni 2023 om 12:49

Zodra je kinderen 18 zijn, zijn ze volwassen. Zodra je kinderen 18 zijn mogen ze drinken. Succes dan met het nog steeds verbieden van alcohol drinken door je kinderen.

29 juni 2023 om 12:54

Met een veganistische snack wel weer meer kans op 120 km per uur op de snelweg 😉 Daar irriteer ik me dan weer aan. Beetje ontmoedigen van alcoholgebruik kan best, maar een verbod vind ik wel heftig (Heb zoveel mooie avonden meegemaakt mede door alcohol en geniet nog steeds erg van (speciaal)bier afgewisseld met 0.0). allemaal vanwege het oh zo geweldige WK in Qatar. Het vervoer zijn ze toch al mee bezig te veranderen met elektrische fietsten, auto’s, scooters dus dat komt wel goed.

29 juni 2023 om 12:59

Prem, tot ze 18 zijn. En dan? Ga je ze elke dag een alcohol controle voor houden? Ben alleen maar benieuwd hoor.

29 juni 2023 om 13:04

Van welke sportvereniging zijn jou kinderen lid? Heb je enig idee hoe naast contributie en sponsoring denk je dat verenigingen kunnen blijven bestaan? Of ben jij bereid om de contributie verhooging van minimaal 150 % te betalen?

Vereniging met een eigen kantine draaien op de keuken en de bar, het uitsluiten van alcohol zorgt ervoor dat er veel minder sociale controle zal plaats vinden. En juist die sociale controle bij verenigingen is een groot goed in Nederland, en ja daar hoort voor vele ook een drankje bij. Dit verbieden zorgt juist voor veel meer problemen!

Ik ben al jaren bestuurslid van een sportvereniging en heb ook als bestuurder bij een voetbalvereniging gezeten, dus ik kan aardig inschatten wat de consequenties zijn van dit volstrekt onderdachte idee

29 juni 2023 om 13:06

@kingb hoezo egoistisch?
En wellicht goed om naast me te zitten op feestjes, dan kunnen we van inzichten en gedachten wisselen. Is toch mooi?

29 juni 2023 om 13:13

Beste Comokum

Het is het zelfde principe, op een gegeven moment waren de vaccins al uitgerold (dus waren de de mensen die ik met mijn wangedrag eventueel kon besmetten veilig) en toch vond de overheid het nodig om bepaalde vrijheden te ontnemen. Omdat dit het beste was voor de volksgezondheid. Nou ik heb niks tegen alcohol, maar ik denk dat een alcohol verbod een positieve impact kan hebben op de volksgezondheid. Mijn punt is meer dat het in beide gevallen niet aan de overheid is, om zich te bemoeien hoe ik mijn leven wil leiden. Als ik het risico wil lopen op corona, ga ik lekker de hort op dat is mijn eigen verantwoordelijkheid. Wil ik het risico lopen op gezondheidsproblemen door alcohol, dan heb ik een derde en misschien wel vierde helft. De overheid moet zich met andere dingen bezighouden.

29 juni 2023 om 14:06

Prima dat jij niets met alcohol te maken wil hebben hoor, maar laat mensen die daar wel plezier aan beleven alsjeblieft in hun waarde en ga niet alles verbieden wat jij niet leuk vind. Dat is heel gevaarlijk want uiteindelijk worden we dan ook dingen verboden die voor jou belangrijk zijn.

29 juni 2023 om 14:10

Je bedoelt die kroeg waar niemand meer heen zou gaan toen er een rookverbod werd ingesteld? 😉
Ik ben het overigens totaal niet met het hele voorstel eens hoor, maar merk wel dat mensen snel in superlatieven schieten als ‘de doodsteek’ en ‘rampzalig’, terwijl dat in de praktijk wel mee blijkt te vallen.

29 juni 2023 om 14:16

Voor amateurclubs is dat wel degelijk een doodsteek. Of ze moeten de contributie met 50% verhogen, maar alles wordt al zo duur en dat gaat ten koste voor kinderen in armere gezinnen.

29 juni 2023 om 14:38

@Constante

De vergelijking met de drooglegging gaat misschien niet helemaal op, daar kan ik je gelijk in geven. Dit is misschien geen algehele drooglegging, maar wel een drooglegging in de sport kantines. Wat denk jij dat er dan gaat gebeuren? Net zoals tijdens de drooglegging... dan wordt er gewoon stiekem in de kleedkamer gedronken. Vandaar dat ik dat vergelijk maakte. Een verbod zal in mijn optiek niet werken, net zoals het 100 jaar geleden niet werkte.

Verder irriteer ik mij mateloos aan het beleid dat alles wat niet goed is voor je, maar verboden moet worden. Ik vind dat mijn eigen keuze vrijheid daarin beperkt wordt, ik denk dat ik heel goed weet hoe ik me dingen om moet gaan die niet goed voor me zijn. En even voor de duidelijkheid, ik drink alleen zaterdags na de wedstrijd een biertje, door de week raak ik het niet aan.

29 juni 2023 om 15:37

Je bent niet wijs, als ik een biertje wil drinken na een potje voetbal, moet ik dat zelf weten.Heerlijk met je teamgenoten wat drinken.Het wordt langzaamaan een moslimland, een open gevangenis waar je allerlei zaken je worden opgedrongen.ZUM KOTZEN, en niet van de drank.

29 juni 2023 om 15:41

Je bent een vreemde snuiter die voor anderen alles wil bepalen.Je kids mogen straks niks drinken, wat denk je wat er gebeurt als je pubers zaken gast verbieden?Juist, gaan buitenshuis zuipen.Je bent zeker een bepaald geloof aanhangig.

29 juni 2023 om 15:47

Wat heeft het Islamitische geloof hier mee te maken? Vreemde opmerking @ choco Sjakie

29 juni 2023 om 16:18

@constant Kante,

Wat een onzin. Moet jij dan ook aanvaarden dat ze geen reanimatie meer uitvoeren bij een auto-ongeluk, zodat de mensen die de lucht vervuilen daarin een vrije keuze krijgen.

Leven en laten leven.
Sommige mensen houden ervan om een pilsje te pakken (waaronder ik), moet ik daarvoor gestraft worden? Is dat fout?

Of gaan we gewoon niemand meer helpen, behalve mensen die alleen maar appels eten en water drinken, want van elk ding dat je doet of nuttigd, is iets negatiefs te zeggen.

Ik ken mensen die elke dag gingen hardlopen, en tijdens het hardlopen een hartaanval kregen. Wil je dan het hardlopen ook gaan verbieden, of die mensen niet meer reanimeren?

29 juni 2023 om 16:27

@constant Kante

"en trouwens, in dit verband, draai het maar eens om. Stel dat jij een lever aandoening hebt. Matig tot nauwelijks alcohol gedronken in je leven. Jij staat op een lijst en je hoort dat voor jou nog tien verslaafden aan de beurt zijn die eerder hun transplantatie krijgen dan jij. Hoe zuo jij je voelen? Zou jij je dan gelukkig prijzen dat jij gelukkig nog op tien medemensen mag wachten en zou jij dan warm worden van de gedachte: ach, dit is beter dan ieder voor zich toch??"

Je weet dat er heel veel zit tussen een alcoholist en iemand die in het weekend een biertje drinkt?

Daarbij, wie het eerst komt, wie het eerst maalt toch. De reden ervan is irrelevant.

29 juni 2023 om 17:11

Laat elk mens zelf weten wat ie doet

29 juni 2023 om 17:13

Maar Prem heeft wel gelijk, alcohol is letterlijk gif voor je lichaam en om maar niet te spreken wat tot wat voor exersieve het leidt. Vechtpartijen, mishandeling van hulpverleners etc.

29 juni 2023 om 17:15

Kortzichtig dit. Maar als het je eigen keuze is dan heb je er vast ook niks op tegen om de ziektekosten premie voor alcholdrinkers (en rokers etc) flink te verhogen?

29 juni 2023 om 18:02

@NeeNeesticker

Gaan we dan ook de premies verhogen voor mensen met overgewicht? Dan ben ik voor! Ik weet wel, die paar biertjes in de week die ik drink(kan ook zonder hoor, maar 't gaat me om het princiepe) doen minder schade aan de samenleving dan een gemiddeld dik persoon. Elk pondje gaat door het mondje, dat is ook een eigen keuze. Buiten mensen die aan dik makende medicatie zitten, zou ik zeggen, verhoog die premies dan ook maar flink. En te dik is een bmi boven de 25. Dus ik denk dat voor zo'n 60% van NL de premie flink omhoog kan. Ik ben voor!!

29 juni 2023 om 18:12

Dat jij jou ding doet is helemaal prima. Als wij na de wedstrijd nog even ouwehoeren onder het genot van een biertje heeft dat echt helemaal niets met ‘misdaad’ te maken.

29 juni 2023 om 19:02

Tabak zal totaal niet de goede weg opgaan. Wordt straks gewoon illegaal verkocht en net als bij de drooglegging in de vs, zal dit criminaliteit gaan opleveren (inclusief moord ect ect).

29 juni 2023 om 19:05

Alcohol leidt bij normaal nuttigen niet tot ziektes, niet tot agressief gedrag en ook niet tot misdaad.

30 juni 2023 om 13:36

@Prem_93 Als je wat wilt vertellen prima maar geef dan aan dat het je eigen mening is. Feitje nog nooit hebben er in Nederland meer mensen gerookt of zijn begonnen met roken dan tijdens de rookvrije generatie campange. En met alcohol verbieden gaan er vele sport clubs failliet waardoor mensen minder gaan bewegen dus erg gezond dat campange voeren om te verbieden.

1 juli 2023 om 06:46

Zo te horen en te zien ben je een moslim. Denk je nu echt dat dit gaat werken? Totaal niet. En een kennis van mij was vertegenwoordiger van Heineken in land in midden oosten waar ze geen alcohol mogen, nou daar werd voor vermogens gezopen stiekem. Dat zal deze oen uit den haag ook wel doen, verbieden in kantines maar zelf flinke voorraad thuis hebben liggen. En er zijn ook problemen in Duitsland, België Frankrijk bij voetbal dus welke omringende landen? Luxemburg? Liechtenstein? Als je wilt wonen in land zonder alcohol bij voetbal ga dan lekker ergens wonen in midden oosten., kan je muntthee drinken bij voetbal of kamelenmelk

29 juni 2023 om 10:56

Juist dat stimuleren van goed gedrag zouden ze moeten doen.
Iedereen wordt gestraft. Ik rook niet, ik drink niet (heb er niets op tegen), maar mijn zorgverzekering is net zo duur als die van iemand die wél rookt. Stel dat deze maatregelen doorgaan en er wordt aanzienlijk minder alcohol en sigaretten verkocht, wordt de zorgverzekering dan goedkoper? Stel dat er dan heel weinig inkomsten zijn voor de overheid, dus minder verkopen en minder accijns, wat is dan het volgende punt wat ze omhoog gaan gooien om toch voldoende inkomsten te genereren?

29 juni 2023 om 11:01

Zorgverzekering blijft even duur. En inderdaad als Nederland stopt met roken haalt de overheid de gemiste accijns wel ergens anders vandaan. Linksom of rechtsom je blauw betalen doe je hier toch wel.

29 juni 2023 om 11:37

Precies wat ik zeg. Ze vinden altijd wel iets nieuws. Maar het blijft jammer dat de overheid bepaalt voor ons.

29 juni 2023 om 11:58

@ali, in Nederland betalen we hoge belastingen vergeleken met andere landen maar krijgen we er vergeleken met andere landen ook veel voor terug. Dat vergeet iedereen die de belastingen hoog vindt er altijd even bij te vertellen. Ik heb liever NL dan de US als het gaat om belastingdruk vs. social stelsel en voorzieningen.

29 juni 2023 om 12:32



De US is dan ook wel meteen het extreme uiterste. Nee wat betreft accijnzen vind ik echt dat Nederlanders worden opgelicht. Dat is gewoon puur verdienen. Inkomstenbelasting trouwens ook.. dat je vanaf een bepaalde hoogte van je inkomen 54 belasting mag betalen valt voor mij niet uit te leggen. Belasting over belasting betalen is Nederland overigens ook niet vies van.

29 juni 2023 om 12:57

Nederland zou failliet gaan als we allemaal stoppen met roken. Weet dat Lubach dit toen naar buiten heeft gebracht uit een onderzoek. Rokers betalen zich al scheel aan de accijnzen, dit komt echt wel ten goede aan bijvoorbeeld de gezondheidszorg.

29 juni 2023 om 13:14

@ali, 'opgelicht' en 'puur verdienen' zijn nou precies de termen die ik bedoel als het gaat om wat er tegenover die belastingen staat. Tuurlijk, je kan belastingen altijd anders inrichten maar je hoort nooit iemand over wat je terugkrijgt voor het totale bedrag aan belasting dat je betaalt. Puur verdienen is het dus nooit, en oplichting al helemaal niet.

29 juni 2023 om 14:08

Is leuk hoor om het op alcohol en tabak te gooien, maar stress en overgewicht zijn zeker zo'n grote oorzaken van ziekte, dus gaan we dat ook verbieden en daar dan ook kosten aan verbinden?

29 juni 2023 om 20:19

Ik rook wel, ik drink wel ik betaal net zoveel zorgverzekering als jij en ben al 5 jaar niet bij een dokter geweest. Toch gaat mn premie niet omlaag en betaal ik extra veel geld voor extra dikke mensen

29 juni 2023 om 10:56

Rochus

"het enige kunstje wat onze overheid kan is mensen straffen. Stimuleer positief gedrag,"

Bijzonder he. Groente en fruit BTW vrij maken is te ingewikkeld en vragen zich af of dit wel helpt.
Ieder ander ding maak alles duurder. Accijns opleggen.

Maar hoe zou jij dit soort zaken aanpakken? De grote problemen met alcohol(misbruik)?

Ik zou zelf ook liefst zien dat als je gezond leeft minder premie betaald dan iemand die rookt/drinkt alleen hoe ga je dit monitoren etc.

29 juni 2023 om 11:06

"bijzonder he. Groente en fruit BTW vrij maken is te ingewikkeld en vragen zich af of dit wel helpt." Terwijl bij de invoering van de plastic tax wel onderscheid gemaakt kan worden. Vreemd hoe dat werkt...

29 juni 2023 om 11:22

O ja! Plastic tax was ik even vergeten. Benieuwd hoe dat allemaal gaat na het weekend. Je eigen pannetje meenemen naar de snackbar bijv hahah

De overheid, makkelijker kunnen wij het niet maken, wel ingewikkelder en duurder

29 juni 2023 om 11:47



Het zou zo simpel moeten zijn.

Maar alle voeding die slecht voor je is wordt nou eenmaal veel geld op verdiend.
Zie ook de benzine. Waarom wordt daar niet ingegrepen dat de prijzen weer zo enorm omhoog schieten? Ondanks dat er voor de komende 50 jaar genoeg olie uit de grond is gehaald om zonder problemen door te komen.

Biologisch gezond eten, btw vrij maken is de overheid mogelijk bang voor omdat ze dan niks verdienen.

En dan ga je een biertje verbieden, maar dat er in elke kantine een stortvloed aan slecht eten wordt geserveerd wordt met geen woord over gesproken. Wanneer dit aangepakt wordt verwacht ik dat je een veel gezondere samenleving krijgt dan dat er hier en daar een biertje verboden wordt..

29 juni 2023 om 12:44

Ik vind het allemaal ingewikkeld. Heb zelf in een bierteam gespeeld en de derde helft daar deed je het grotendeels voor, was rete gezellig altijd dan kwam iedereen een beetje los in de groep. Op dit moment ben ik meer een kwaliteitsdrinker geworden en drink ik het liefst een enkel goed speciaalbiertje in een veilige omgeving afgewisseld met 0.0. en vind dit een goede balans op dit moment en haal daar plezier uit. Maar ja waar ligt de grens, speciaalbieren bijvoorbeeld waren juist in opmars. Wat gaat daar dan mee gebeuren?

29 juni 2023 om 10:56

Volledig mee eens, om maar te zwijgen over wat ze allemaal doen met die extra opbrengsten voor de schatkist.

29 juni 2023 om 11:01

Als ik zie hoe mensen zich gedragen in stadions en het dagelijkse leven(korte lontjes, geen tolerantie naar anderen toe) maar ook van vrienden in het onderwijs dat ook het gedrag van juist de kinderen hun beroep veel zwaarder heeft gemaakt dan lijkt het Stimuleer positief gedrag niet zo aardig te werken.

29 juni 2023 om 11:08

Waaruit blijkt de link met positief gedrag v.s. hoe mensen zich gedragen? Dit kan toch aan legio andere oorzaken liggen? Dit kan net zo goed een uiting van ontevredenheid zijn, frustratie of ga zo maar door. Wat mij betreft ga je tekort door de bocht.

29 juni 2023 om 11:22

Ik vind het persoonlijk ook wel richting betutteling gaan.. Maar aan de andere kant, is het niet supertriest dat blijkbaar het schenken van alcohol de meerderheid van de sportkantines overeind houdt qua inkomsten?

Dat zegt ook wel weer heel veel over onze maatschappij en de gigantische drankproblematiek die er heerst, en wat maar normaal gevonden wordt door iedereen.

29 juni 2023 om 11:28

0,4% van de bevolking is verslaafd aan alcohol. Is dat gigantisch? Wat ik mij dan wel afvraag. Er zijn in Nederland meer gokverslaafden dan alcoholverslaafden. Waarom niet meteen Holland Casino sluiten, beste overheid. Ik bedoel dat is pas een quick-win aangezien dit in handen is van de overheid. Sneller en beter kun je het net krijgen.

29 juni 2023 om 11:30

Wanneer noem je iets 'drankproblematiek? Het overgrote deel drinkt met mate en doet helemaal niemand kwaad.

29 juni 2023 om 11:44

"0,4% van de bevolking is verslaafd aan alcohol. Is dat gigantisch? "

In Nederland drinken 11,6 miljoen mensen. Er zijn 1.29 miljoen zware drinkers waarvan ruim 78.400 mensen afhankelijk zijn van alcohol. Het probleem dat men wil aanpakken is dus een fiks stuk groter dan hoe jij het probeert voor te stellen. Want in de categorie 'zware drinkers' gaat het ook al om zaken als:

Gebruik in gevaarlijke situaties (autorijden of bedienen van gevaarlijke machines)
Door gebruik in aanraking komen met politie of justitie
Gebruik heeft nadelige gevolgen voor school of werk.
Doorgaan met gebruik ondanks dat dat problemen oplevert (ruzie met partner, vechtpartijen).

29 juni 2023 om 11:51

Fijn dat je mijn 0,4% onderschrijft.

" Want in de categorie 'zware drinkers' gaat het ook al om zaken als:

Gebruik in gevaarlijke situaties (autorijden of bedienen van gevaarlijke machines)
Door gebruik in aanraking komen met politie of justitie
Gebruik heeft nadelige gevolgen voor school of werk.
Doorgaan met gebruik ondanks dat dat problemen oplevert (ruzie met partner, vechtpartijen)."

Heb je daar dan ook de cijfers van? En hoe die zich verhouden tot andere aspecten zoals gokken, softdrugs en incidenten waar geen oorzaak voor is. Zoals ik hier ergens anders ook al aangeef, ik zie zat geweld bij voetbalwedstrijden van mensen die nergens van onder invloed zijn. Zullen we voetbal afschaffen.

Een zware drinker (als ik jou bron van het trimbos, gokje?) volg is minstens één keer per week minimaal 4 (vrouwen) of 6 (mannen) glazen alcohol op één dag. De framing van zware drinker slaat imo al nergens op.

29 juni 2023 om 12:11

"fijn dat je mijn 0,4% onderschrijft."

Ik onderschreef je punt allerminst. Ik plaatste het alleen in een betere context. Want "0,4 van de bevolking' klinkt als iets dat eigenlink niet of nauweliks een probleem genoemd hoeft te worden. 'minder dan een half procent' wekt een suggestie alsof je de problemen wilt bagatelliseren. In dat kader leek het mij beter om dat cijfer te schetsen tegen de juiste achtergrond. 80.000 zwaar verslaafden, maar dan nog een groep van een miljoen mensen die veel meer problemen zelf en voor hun omgeving opleveren dan jij lijkt te erkennen.

"heb je daar dan ook de cijfers van?"

Jellinek en Trimbos kun je alles vinden.

" En hoe die zich verhouden tot andere aspecten zoals gokken, softdrugs en incidenten waar geen oorzaak voor is."

Waarom is de verhouding tot deze onderwerpen precies relevant?

"zoals ik hier ergens anders ook al aangeef, ik zie zat geweld bij voetbalwedstrijden van mensen die nergens van onder invloed zijn. Zullen we voetbal afschaffen."

"ik zie..." = anecdotisch bewijs. Ik zie ook weleens mensen die 96 zijn geworden die drie pakjes per dag rookten. Daarmee is geen bewijs geleverd dat roken niet ongezond zou zijn.

"de framing van zware drinker slaat imo al nergens op."

Framing? Heel raar woord om te gebruiken in dit verband. En als jij de problemen die heel veel mensen dagelijks ondervinden door alcoholgebruik wilt gaan afdoen als 'framing van zware drinkers' vraag ik me af of jij in dit onderwerp wel snapt waar dit over gaat.

29 juni 2023 om 12:28

Noem het 80.000 prima, het is en blijft 0,4%

"jellinek en Trimbos kun je alles vinden"

Nee hoor, kom maar door met die cijfers.

"waarom is de verhouding tot deze onderwerpen precies relevant?"
Gewoon context om te kijken in een breder perspectief hoe problemen onderling zich verhouden. Maar context houdt jij niet van. Jij noemt dat dan al snel whatsaboutisme en om de een of andere reden besluit jij dat dat niet relevant is.

"ik zie..." = anecdotisch bewijs" Nee hoor. Ook nu is google weer je vriend (zie elders wat ik daarmee bedoel)

Framing? Heel raar woord om te gebruiken in dit verband.

Dat is jouw mening, mijn mening is dat dat wel gebruikt kan en mag worden. Zware drinker geeft bij mij het beeld dat het over meer dan 6 biertjes op 1 dag per week gaat. Dus ik mag dat gewoon framing vinden. Maar die vervelende eigen mening van anderen ook. Daar heb jij niet zoveel mee.

29 juni 2023 om 11:25

"de betutteling gaat maar door. Waarom weer uitgaan van verbieden en straffen in plaats van mensen te leren nadenken. "

Betutteling? Hoezo? Er is geen voorstel om Nederland droog te leggen en jij mag jezelf bij jouzelf thuis elke dag helemaal kaal zuipen én roken als jij dat wilt, niemand die jou daar een strobreed in de weg legt. Het voorstel dat hier is gedaan gaat over het feit dat het wellicht een goed idee is om het drankgelag en drankgedrag in en rond sportclubs eens in te dammen. En daar zijn goede argumenten voor, vooral richting de jeugd én een aantal nevengevolgen zoals mensen die na teveel gezopen te hebben op de voetbalcub drinken naar huis rijden, incidenten op of rond het veld, etc.

Maar dat 'mensen leren nadenken' tot een wezenlijke verandering in gedrag leidt, is onzin. Als mensen gaan 'nadenken' dan verandert er dus niets. Zie die hele rookdiscussie van de jaren '80 en '90. Decennia lang hebben we gepraat, gepamperd, en het mocht allemaal niet opgelegd worden maar de betrokken partijen (werkgevers, horeca) moesten daar zelf in goed overleg en met gezond verstand uit komen. Resultaat: er geburde uiteraard helemaal niets! Pas toen de overheid gewoon een noodzakelijke daad stelde en roken op penbare plekken ging verbieden kon het opeens allemaal wél. Dáárom dus.

Wel blijft een dubbel gevoel. Het is algemeen bekend dat de bieromzet dé kruk is waar onze voetbalclubs uiteindelijk allemaal om draaien. Zonder die omzet vraag ik me af of clubs nog wel kunnen overleven, anders dan door de contributies zwaar te verhogen én nog meer bij de overheid aan te kloppen voor subsidiëring. Maar daar zit dan ook meteen een kern van een nog veel groter probleem. Hoe kan het dat onze amateurverenigingen als entiteit kennelijk afhankelijk zijn van hun bierverkoop om te kunnen bestaan. Daar zit iets heel merkwaardigs in. Misschien is dat wel iets om over na te denken?

29 juni 2023 om 11:33

Mag ik zelf bepalen wat ik wel of geen betutteling vind? Daarnaast gaat het, als je het artikel leest, verder dan enkel sportclubs.

"maar dat 'mensen leren nadenken' tot een wezenlijke verandering in gedrag leidt, is onzin" Nee hoor de effecten van de Nix18 campagne bewijzen dit. Google is je vriend.

29 juni 2023 om 11:48

"mag ik zelf bepalen wat ik wel of geen betutteling vind? "

Ik mag natuurlijk zelf bepalen of ik het betutteling vindt of niet. En argumenten op tafel leggen om mijn mening te onderbouwen.

"nee hoor de effecten van de Nix18 campagne bewijzen dit."

Oh? Vertel wat is daar exact bewezen volgens jou?

En mijn voorbeeld van dat rookverbod bewees het tegendeel. Dus wat is jouw punt precies?

Hoe is Google mijn vriend trouwens?

29 juni 2023 om 11:53



Volgens mij heb je het artikel niet helemaal gelezen

''staatssecretaris Van Ooijen mikt op steun in de coalitie om Nederland op een ‘alcoholslot’ te krijgen''

Het gaat dus niet enkel op een verbod in sportkantines maar ook op verbod van verkoop in de supermarkt een forse accijnsverhoging.

''en daar zijn goede argumenten voor, vooral richting de jeugd én een aantal nevengevolgen zoals mensen die na teveel gezopen te hebben op de voetbalcub drinken naar huis rijden, incidenten op of rond het veld, etc.''

Heb je daar ook cijfers van? Bovendien zit de jeugd volgens mij ook helemaal niet op die goedbedoelde adviezen te wachten. In navolging van de aanscherping van het tabakbeleid komen er steeds meer onderzoeken naar boven van jeugd die massaal aan de elektronische sigaretten gaat. Nee dat is een lekkere ontwikkeling


29 juni 2023 om 11:56

Uit effectonderzoek naar de campagne Nix18 blijkt dat het drinkgedrag onder jongeren lijkt te verbeteren: steeds meer 18-minners geven aan dat ze geen alcohol drinken (2013: 55%, 2014: 64%) en ook de ouders geven dit aan.

"hoe is Google mijn vriend trouwens?" Is een bekende uitspraak op internet en ook wel vaker hier gebezigd.

Maar zoals normaal ben je weer het zuigen en wat dommig om je heen het slaan. Dus ik laat het hierbij, voordat je me weer gaat uitschelden voor idioot, wappie, onnozele hals of ga zo maar door. Vergeet je niet mijn reacties wegens gebrek aan onderbouwing te verwijderen?

29 juni 2023 om 15:56

@constant kante volgens mij heb jij een juridische achtergrond. Kunnen de clubs hun kantine niet gewoon omdopen tot kroeg? Een voetbal club mag neem ik aan best een kroeg of een andere commerciele dochter onderneming in bezit hebben.

Dit voorstel gaat natuurlijk wel een stuk verder dan alleen alcohol rond het voetbal. Een ban op de verkoop van wijn of speciaalbiertjes in de supermarkt, een accijnsverhoging van 50 procent en een minimumprijs voor alcoholische dranken is best een forse ingreep, ik kan niet goed inschatten hoe zich dit verhoud met de maatschappelijke kosten rond het alcohol gebruik. Ik heb er hier in London geen last van, maar zou zelf niet blij worden van deze prijs verhogingen.

29 juni 2023 om 12:08

Ik ben eens dat het stimuleren van positief gedrag ook doorgang moet vinden en je kan ook zeker niet overal alles gaan verbieden. Maar geen alcohol in de kantine vind ik prima regel. Ik zou hem niet zo zwart wit doorzetten, maar geen alcohol in de kantine zolang er jeugdwedstrijden gaande zijn, vind ik een prima regeling. Het niet roken op de club was ook eerst ruk, maar nu hoor je niemand erover en zie je eigenlijk nooit hoordes mensen voor de ingang staan. Degene loners die er staan, die staan er eigenlijk ook ongemakkelijk. Wat weer "stimulerend" werkt.

Als je in de politiek een bepaald doel wil bereiken, dan moet je starten bij de extreemste versie.
Het tussenstation waar je eventueel op uit kan komen, dat is dan hopelijk het gewenste doel geweest.

Verbieden van dingen moet je doen als stimuleren niet werkt. Maar soms werkt iets verbieden best wel stimulerend en soms zelfs sneller.

30 juni 2023 om 08:26

@Zonde

Het is naar mijn idee al een algemeen goed dat er in kantines voor 12u geen alcohol wordt geschonken. Dus er wordt over het algemeen al geen alcohol geschonken wanneer er jeugdwedstrijden zijn.

29 juni 2023 om 18:50

Wat voor positief gedrag denk jij concreet te stimuleren en hoe? Lekker makkelijk hoog over lullen.

29 juni 2023 om 20:42

Omdat mensen dit niet leren. Bewijs te over, dus dat is sowieso onzinnig, wat je ook van de alternatieven vindt

Dit gaat dan weer heel ver. Die jongens zitten dan op een leeftijd dat ze zelf wel wat verantwoordelijkheid kunnen dragen.

Drink de hele week geen biertje. Op zaterdag na de voetbal doe ik dit wel . Deze meneer wilt mij verbieden dit te doen?

29 juni 2023 om 10:53

In principe zou het wat betreft terugdringen alcoholgebruik dan dus een effectieve maatregel zijn

Mijn indruk is dat het leeuwendeel sowieso wel drinkt in het weekend, die anderhalve uur sport is een mooie bijkomstigheid. Ook met het oog op terugdringen overgewicht.

29 juni 2023 om 10:53

Inderdaad, en niet alleen na het voetbal. Gewoon helemaal als het aan deze mafklapper ligt. Een ander woord heb ik daar niet voor. Speciaal bier en wijn verbieden in de supermarkt? Laten we Nederland helemaal droogleggen. Laat het kabinet eens focussen op echt belangrijke zaken. Groningen, toeslagenaffaire, woningnood, tekorten in de zorg en onderwijs, enorme belastingdruk, verschillende problematieken aangaande vluchtelingen, energie en verduurzaming en de impact hiervan op de burgers, bedrijfsleven en de knelpunten die dit met zich meebrengt. Zomaar wat ideetjes die meer urgent zijn.

29 juni 2023 om 11:05

Ben het wel eens met je sentiment hoor, maar een staatssecretaris van volksgezondheid moet zich imo niet bezig gaan houden met aardbevingsproblematiek of de toeslagenaffaire.

29 juni 2023 om 11:09

Dat ben ik met je eens, maar hij belast met zijn onzin wel het kabinet waardoor zij niet meer focus hebben op deze urgente zaken. Prima dat hij dit wil doen (of eigenlijk niet prima), maar volgens mij liggen er zat dossiers die urgenter zijn. Dit leidt alleen maar af.

29 juni 2023 om 12:12

Dus een minister die niet direct iets te maken heeft met de bestaande dossiers, die moet maar op zijn duim gaan zitten? zo werkt het toch niet.

Die ministers zijn er voor iedereen. ik heb met de door jouw genoemde dossiers bijzonder weinig te maken op dit moment. Of laat ik zeggen dat ik er geen "last" van heb. Maar mijn dochter van 4 loopt wel tussen drinkende mensen op de voetbal tijdens jeugd wedstrijden.. Toen roken wegging, vond ik dat toen prima. Drinken niet tijdens jeugdwedstrijden zou ik ook niet tegen zijn. Speciaal bier heeft vaak hoger alcohol percentage, verkoop die net als de sterke drank dan maar in een afgesloten stuk en niet in de supermarkt. Er zit nog een heel groot grijs gebied tussen wat het nu is en afschaffen van iets. Maar er moet iemand zijn die op een gegeven moment de aandacht pakt tussen de overige dossiers in en dat lukt deze persoon op dit moment dus wel.

29 juni 2023 om 12:21

Op het gebied van volksgezondheid schuurt het wel meer (GGZ zorg). Jij kunt het vervelend vinden dat jouw dochter iemand tegenkomt de dronken is. Persoonlijk vind ik het urgenter dat mensen zelfmoord plegen omdat ze geen hulp krijgen. En zo zijn er echt nog wel urgentere dossiers. Maar dat mag iedereen zelf invullen. Als jij je dochter die tussen drinkende mensen loopt urgenter vindt dan mag dat gewoon.

29 juni 2023 om 13:33

Bij de meeste verenigingen bestaat al het beleid dat er voor een bepaalde tijd, meestal 13:00/14:00 uur geen alcohol mag worden verkocht, dit ivm de jeugdwedstrijden die meestal s'ochtends gespeelt worden. Dat kinderen nog in de kantine rondhangen als de senioren klaar zijn met voetballen is geen goed argument om te zeggen 'we verbieden alcohol ivm de jeugd die er rondloopt'.

29 juni 2023 om 12:39

Nee dat wil die niet. Hij wil niet dat je dat doet bij je club.
Kans bestaat.dqt.spelers.zelf hun biertje gaan meenemen of thuis of ergens anders drinken waardoor er misschien meer gedronken gaat worden

Helemaal gek geworden! Voetbalclubs halen de helft van de omzet uit kantine inkomsten. Leuk man steeds meer regels

Hebben ze nu echt niks beters te doen die mongolen in Den Haag nu amateurs weer aanpakken laten ze eerst eens de eigen ministers aanpakken en loon afpakken stelletje honden

Tja, wat je hiermee volgens mij vooral in de hand werkt is dat het vriendenteam de wekelijkse anderhalf uur sport laat schieten en zich ergens anders volgiet. De derde helft is voor velen toch het belangrijkste. En ergens is dat maar goed ook, dan blijft het een beetje gezellig de eerste twee helften.

29 juni 2023 om 11:24

Als je hoort dat überhaupt de accijnzen verhoogd gaan worden maakt het niet meer uit waar je gaat drinken. Je betaalt als consument dus de absolute hoofdprijs, of je dat nou in de kroeg doet of niet. Deze idioot wil het dus zo duur maken dat het bijna alleen voor de elite is weggelegd om een Amsteltje of Hertog Jannetje of Heineken te drinken. Ik vind ergens het goed dat de promotie teruggedrongen wordt voor de alcoholische versnaperingen, maar laten we vooral niet doordraven in dit geheel. Nu gaat de overheid beslissen voor het gros van de mensen om noodgedwongen te stoppen met alcohol of de mensen die hier moeite mee hebben in financiële problemen komen en dus aan de verkeerde dingen veel geld gaan uitgeven.

29 juni 2023 om 11:34

De flapdrol die het plan heeft verzonnen claimt vervolgens de kosten zijn dagelijkse lunch rode wijn ook nog eens bij de belastingbetaler. Want zo rollen die lui.

Laat mensen zelf bepalen wat ze doen, drinken en/of eten. Ja Nederland wordt ongezonder; ga de mensen inlichten i.p.v. verbieden. Zo ontwikkelt de samenleving zich ook nog eens.

29 juni 2023 om 10:55

Dat is wel een heel rationele gedachte van jou. Inlichten , preventie en stimuleren in plaats van straffen. Doe anders eens gek, beloon goed gedrag. De reactiviteit van de politiek en het eenzijdig benaderen van problemen door het enkel straffen slaat helemaal nergens op.

29 juni 2023 om 12:18

Volgens mij laat een groot deel van de bevolking toch dagelijks zien dat eigen verantwoordelijkheid niet werkt. Kijk hoe veel mensen zichzelf vet mesten of ieder weekend comazuipen. Als mensen inmiddels nog niet snappen hoe je gezond eet/leeft dan moet er een keer ingegrepen worden. (Zeg overigens niet dat dat op deze manier moet)

29 juni 2023 om 12:31

Inderdaad, probleem is groot maar we moeten het niet op deze manier oplossen. Ga inlichten en laat ervaringsdeskundige praten. Genoeg manieren om beter tot mensen door te dringen dan een vies plaatje op een pakje peuken.

29 juni 2023 om 14:35

Maar als mensen zich vet mesten dan is dat toch ieders eigen keuze? Wat is daar zo mis mee? En waarom moet je dan mensen straffen en niet de fabrikanten?

29 juni 2023 om 15:58

En het is de taak van de overheid om te bepalen wat mensen wel of niet mogen consumeren? Wel lekker veel belastingen en accijns binnenharken door het overal aan te bieden en te promoten maar als mensen het willen gebruiken dan mag het niet? Zelfde geldt overigens voor al die gokbedrijven, sinds die nieuwe belastingen en het aandeel wat de overheid erin heeft, ontkom je niet meer aan die gokbedrijven.

29 juni 2023 om 16:42

Ja dat is opzich waar en ik kan je ook geen objectief argument geven om hey tegendeel te bewijzen. Alleen denk ik persoonlijk niet dat het een goed ding is dat in sommige landen 50-60% van de bevolking obesitas heeft. Mensen maken zichzelf vrijwillig gehandicapt door maar te blijven eten, eten en eten. Al die dikke mensen zonder verstand van gezonde voeding gaan zich ook weer voortplanten en hun kinderen weer vet mesten.

29 juni 2023 om 18:14

En daar zeg je het, dikke mensen zonder verstand van gezonde voeding. Blijkbaar zijn die mensen dus niet goed genoeg ingelicht. Overigens zijn er ook gewoon een heleboel dikke mensen die het wel weten, maar door deze overheid zo kaalgeschoren en overwerkt raken doordat de overheid de economie boven de bevolking verkiest dat zij geen tijd, geld en energie meer hebben om fatsoenlijk te koken iedere avond. Wat dan weer leidt tot een vicieuze cirkel aangezien slecht voedsel weer zorgt voor een groter gebrek aan energie.

29 juni 2023 om 18:52

De helft van de bevolking is niet goed genoeg ingelicht? Als jullie zo graag eigen verantwoordelijkheid willen, pak het dan ook een keer. Mensen kunnen genoeg opzoeken over een goede, gezonde en betaalbare voeding. Het is tegenwoordig allemaal gratis op internet te vinden en nog steeds maak je excuusjes zodat iedereen lekker door kan gaan met ongezond eten. Als je te dik bent is het je eigen schuld, niet doordat de overheid ze niet goed genoeg inlicht over gezonde voeding.

29 juni 2023 om 20:31

Internet is niet eens gratis😂

30 juni 2023 om 07:51

De informatie die er op staat wel, idioot.

30 juni 2023 om 08:31

@VZLurker

Ik ben het met je eens wat betreft dikke mensen, maar zou wel de nuance willen maken voor mensen die aan dikmakende medicatie zitten. Als je ziek bent krijg je medicatie voor geschreven, dat is geen eigen keuze.

Goede zaak. Eindelijk iemand die het probleem bij de wortels wil aanpakken. Mensen willen gewoon niet nadenken en de gevolgen van alcohol inzien.

Dweilen met de kraan open helpt gewoon niet. Zoveel verslavingsklinieken, zoveel ellende met aanrijdingen onder invloed, zoveel gezinnen die verscheurd zijn door overmatig drinken, zinloos geweld, hooliganisme, mensen die in het ziekenhuis liggen door alcohol, stijgende zorgkosten etc etc.

29 juni 2023 om 10:55

Goede zaak inderdaad lekker nog meer afpakken van het volk.

29 juni 2023 om 13:12

Hoezo afpakken? Alsof het hele volk drinkt? Een groot deel van het volk drinkt niet. En een groot deel drinkt weinig. Toch veroorzaakt het deel dat overmatig drinkt veel schade op elk gebied.

29 juni 2023 om 10:58

Zo kun je het ook benaderen. Zullen we geloof ook afschaffen, het leed wat dat veroorzaakt is nog veel groter (eerwraak, verscheurde gezinnen, oorlogen), sowieso autorijden ook afschaffen. De vele ongelukken zijn enorm. Ik heb nog een beter idee, we stoppen met leven. Dan kan ook niets gebeuren.

29 juni 2023 om 13:20

Lekker weer wijzen naar het geloof als atheïst/agnost. Alsof de voorgenoemde levensovertuigingen niet zorgen voor leed en oorlogen... Zie alleen al Stalin, Hitler, Mao Zedong. Het is een utopie om te denken dat er zonder geloof alleen maar vrede is. Sterker nog genoeg leed dat veroorzaakt wordt door kapitalisme, nazisme , racisme, klassenstrijd, nationalisme en grensconflicten.

Alcohol is van veel ellende gewoon de kern. Autos afschaffen is onzin aangezien tov het alcohol afschaffen.

Ik wil je wel horen als een familielid van je wordt geschept door een type Rai vloet. Terwijl het voorkomen had kunnen worden door een algemeen alcoholverbod en een strenge handhaving hierop.

29 juni 2023 om 13:41

Wie zegt dat ik atheïst ben? Overigens ben ik wel iemand die bijna nooit drinkt (1 keer per maand 2-3 biertjes). Maar weet je, ik preek niet uit eigen belang, ik preek vanuit mijn overtuiging dat de overheid onze vrijheid niet mag aantasten. Mijn persoonlijke invulling staat daar volledig buiten.

"het is een utopie om te denken dat er zonder geloof alleen maar vrede is. " Nee hoor, maar wel vreedzamer.

"ik wil je wel horen als een familielid van je wordt geschept door een type Rai vloet." Nee hoor dan staat bij mij ook de vrijheid bovenaan. En ik heb van heel erg dichtbij meegemaakt wat alcohol voor een impact heeft. Maar dan nog vind ik dat het misbruik van een enkeling (0,4%) niet mag leiden tot de inperking van vrijheid van de grotere groep.

29 juni 2023 om 10:59

Alles maar gewoon de zwarte markt opschoppen, dat is idd een goede oplossing gebleken in het verleden.

Ik snap je punt wel mbt de drankrijders en alcoholisten, maar wellicht preventief iets doen ipv afpakken en de verslaafden aan hun lot over laten? Die vinden toch wel een weg naar de drank, maar dan verdwijnen ze volledig uit het zicht van de instanties. Lijkt me niet wenselijk.

29 juni 2023 om 11:03

Of alcohol nu verkrijgbaar is in een sportkantine of niet, problematische alcoholdrinkers blijf je houden. Die halen hun biertjes doorgaans niet in een sportkantine hoor. Het effect van dit soort maatregelen (waaronder fikse accijnsverhogingen) laat zich wel raden. Men gaat zijn alcohol over de grens halen. Ik vind het in ieder geval doorgeslagen betutteling. Ik drink heel zelf weinig alcohol maar een biertje op de zaterdag na een wedstrijd blijft hele prettige aangelegenheid. Laat die Maarten van Ooijen er vooral vanaf blijven.

Het gaat de overheid echt niet om de gezondheid, maar puur om de accijns. Komen ze zogenaamd met zijn pakket en uiteindelijk gaat alleen de accijns omhoog. Iedereen blij want we kunnen toch met zijn allen lekker blijven drinken in de kantine en bij de supermarkt speciaal bier en wijn halen, maar toch even lekker die accijnsverhoging mee pakken.

Het plezier wordt wel uit het spelletje gehaald zo he…

Bah bah... Einde van kantines en sportclubs. 90% procent gaat compleet onderuit met deze maatregelen. Biertje na de wedstrijd hoort er gewoon bij. Handhaaf beter op de drankrijders dan weer de grote groep te raken.

Heel goed, meteen vanaf het nieuwe seizoen!
Je gaat sporten (want is gezond) en daarna drink je een biertje 2/3 goed voorbeeld voor de jeugd ook...

Net zoals roken niet meer mag vind ik dat dat net zo goed met alcohol moet gebeuren.

Helemaal stoppen met alcohol rond voetbal wedstrijden!

Het ene wel en het andere niet.. slaat helemaal nergens op, drink lekker thuis je biertje

29 juni 2023 om 11:14

Ja of iemand nu met zijn vrienden/teamgenoten thuis een biertje drinkt of in de kantine van de plaatselijke voetbalclub na een wedstrijd, is een wezenlijk verschil? Is toch alleen maar voor de bühne. Laat mensen leven i.p.v. voor alles vrezen!

29 juni 2023 om 11:34

De kortzichtigheid van deze reactie straalt er vanaf.

De motivatie om te sporten ligt niet alleen bij de gezondheid maar ook bij het sociale aspect. Zullen we het plaatselijke wielrenclubje ook maar opdoeken omdat ze na hun tocht het terras opduiken?

Op de vergelijking tussen roken en alcohol ga ik niet eens in. Dat is volledig appels met peren vergelijken

Waarom moeten veel dingen maar verboden worden. Heerlijk derde helft een pilsje drinken met je maten. Iedereen kan toch zelf bepalen of hij/zij alcohol wilt?

In onze buurlanden liggen de flessen stekte drank voor een spotprijsje (ten opzichte van NL) in de supermarktschappen en dan gaan we hier het speciaalbier en de wijn uit de supermarkt halen en voor meer geld laten verkopen door de slijterijen, dit gaat er alleen maar voor zorgen dat mensen gaan inslaan bij onze Oosterburen. Een alcoholverbod in de sportkantine is al helemaal absurd. Over het algemeen gaat de 35+ -er naar een sportvereniging om A te sporten maar minimaal net zo belangrijk, om B lekker sociaal bezig te zijn en een gezellig drankje te doen na afloop.
Overheid wil maar 2 dingen met dit soort proefbalonnetjes. Nog meer geld /accijns generen en controle! Ik ben absoluut niet van de complot theorieën ed maar ze geven de complotliefhebbers de laatste tijd wel erg veel munitie met dit soort ideeën.

29 juni 2023 om 11:20

"en dan gaan we hier het speciaalbier en de wijn uit de supermarkt halen"

Wat mij een regel lijkt die juist helemaal averechts uit kan pakken. Want hiermee jaag je dus mensen de slijterij in. Waardoor iemand die nu alleen af en toe bij de Albert Heijn een flesje wijn haalt in de verleiding kan komen om ook eens een fles whiskey of een fles rum mee te nemen.

29 juni 2023 om 12:34

Zo is dat! Ik woon vlakbij de grens met Duitsland en haal al jaren bier uit Duitsland. Om over het tanken nog maar te zwijgen. Ze slaan de plank zo ontzettend mis hier in Nederland.

Het einde van het amateurvoetbal in Nederland. De begroting bestaat voor een significant deel uit bieromzet. De overheid wil dat we sporten maar dat wordt moeilijk als clubs omvallen omdat de derde helft noodgedwongen wordt afgeschaft.

Lijkt steeds meer een totaalpakket te worden van stimuleringsmaatregelen mensen naar de grensstreken te krijgen, aangezien de lijst met zaken die je beter over de grens kan halen/regelen langer en langer wordt. Boodschappen, brandstof, kleding en dadelijk ook nog sport?

29 juni 2023 om 11:19

Om vervolgens de kilometers die je over de grens maakt wel te willen belasten met 8 ct/km.

Had wel verwacht dat NOS en Nu.nl dit zouden melden niet dat Voetbalzone de eerste zou zijn.

Dit begint wel een beetje te ver te gaan. Kunnen we ook nog wat zelf bepalen straks? Het lijkt erop dat de regering alleen maar meer regels en verboden wil invoeren. Laat de mensen ook is wat zelf bepalen. Een biertje, chips, patat kan op zijn tijd wel. Stimuleer de mensen liever om naast die dingen ook gezonde dingen te gaan doen. Maar eens op zijn tijd kan iets ongezond echt wel. Tenslotte gaat het leven ook om plezier maken...

Je kijkt er tegenwoordig niet eens meer van op. Wat leven we toch in gestoorde tijden. Hi ha dictatuur. Het wordt tijd dat we in de politiek, culturele sector en op de universiteiten een grote schoonmaak houden.

Tjsja…ik ben jaren geleden naar Noorwegen verhuisd, en weet nog dat ik eens bij plaatselijke amateurclub bij het eerste ging kijken. In de rust wilde ik en biertje bestellen, maar hoe ik ook zocht: kon geen tap vinden, ja aleen van de koffiethermoskan. Toen ik om bier vroeg was het net of ze water zagen branden daar. Dat was een no-go. Geen vergunning. Sport en alcohol kon niet samen. Ik zei dat 99% procent van de Nederlandse amateurclubs op de omzet draaide van de kantine. Was wel een cultuurshock voor mij

Kan niet wachten tot deze poppetjes worden vervangen. Ze zijn met alles gewoon de kijk op de werkelijkheid helemaal verloren. Van biertje drinken, stikstof, bakje meenemen, rekeningrijden. Geloof me straks komt er ook een belasting voor ademen soort co2 leefbelasting.

Wat een zeikland worden we zeg.. we mogen toch zeker zelf wel weten wat we eten en drinken? Voorlichting over wat drank, sigaretten en vet eten met je lichaam doet ben ik groot voorstander van. Maar laat daarna mensen hun eigen keuze maken, en leg ze deze niet op.

Die pipo's in Den Haag lanceren een ronduit achterlijk plan, zien dat het een best dom plan is en maken dan poeha omdat een stel van hun collega zakkenvullers worden gebeld op het telefoonnummer dat ze zelf op hun CDA website hebben gezet.

Dit plan gaat er natuurlijk nooit doorheen komen. Compleet wereldvreemd voorstel. Iets wat niet geheel 'out of character' is voor die lui trouwens.

29 juni 2023 om 13:13

Ik heb even deze minister opgezocht maar zijn gereformeerde hoofd alleen al straalt uit dat hij nooit een voetbalkantine van dichtbij heeft gezien en alleen de binnenkant en de regels van de kerk kent. Dit idee van hem neigt ook eerder naar een mislukt schoolproject van: hoe gaan we de bevoking gezonder maken. Kansloos idee, kansloos project. Deze man mag van mij ontslagen worden voor zulke rare ideeen.

Voor vele voetballers in de kelderklasse één van de belangrijkste redenen om op voetbal te gaan, gezellig na die tijd een biertje doen met de rest van je teamgenoten. We hebben geen kantine meer nodig in ons dorpje als dit er door wordt gedrukt.

Nog ff doorgaan kunnen we zeggen dat we in 1400 leven.

29 juni 2023 om 11:37

In 1400 was bier drinken gemeengoed. Was gezonder als water.

Ach, dit (geen alcohol) kan elders ook gewoon. Als alcohol nu op de markt zou komen, zou het onwijs verboden worden. Maar ja, ingeburgerd hè. Het is simpelweg zeer, zeer schadelijk. Ook ik drink weleens, en met mij velen die drinkgedrag prima onder controle weten te houden. Daarentegen zijn er écht veel probleemdrinkers en dat is écht een groot probleem. Zowel op sociaal vlak als uiteraard gezondheidstechnisch. Ik ben er van overtuigd dat er over een jaar of 40 totaal anders naar alcohol wordt gekeken dan tegenwoordig. Wellicht nog meer 'geaccepteerd' dan roken, maar wel flink verminderd.

Als je dit zo graag wil doordrukken waarbij ik al denk van bepaal niet ieders leven, misschien moet je dan zorgen dat “gezonder” eten goedkoper wordt, en dat sporten voor iedereen betaalbaar is.
Want fastfood is goedkoper dan al het gezonde wat je kan halen in de winkels.

Maar nogmaals, laat iedereen zelf bepalen of die 1 of 4 of 8 bier drink.
Kunnen anders net zo goed een dictatuur beginnen aangezien dat geen verschil maakt, dit cabinet wilt ook iedereen zijn of haar leven bepalen.

Jullie zijn hartstikke gek!

Hoe stom kan je zijn!!

Mensen sporten, dat is gezond, toch?... en drinken daarna hun biertje. Een deel daarvan overmatig op de zaterdag/zondag, maar verre van alcoholisme.

Wat gaan ze doen als dit niet meer wordt getolereerd??

Niet meer sporten!! (en jongeren in die tijd nog meer zuipen in een zuipkeet)

En dat noemt zich minister van Volksgezondheid! Hulde!

Zag wel een treffend bericht van FC De Rebellen dat de clubs die de Corona- en energiecrisis (net) hebben overleeft nu alsnog door de eigen overheid de doodsteek krijgen.

Tuurlijk joh, pak de 3de helft ook nog maar af. Is toch niks mooiers om na 1,5 uur volle bak alles te geven een paar biertjes als beloning te krijgen. Zorgt ook voor saamhorigheid. Laatste wedstrijd van het afgelopen seizoen nog paar uurtjes bier gedronken met de tegenstander die je de 1,5 uur daarvoor wel kon schieten. Dat maakt amateurvoetbal zo mooi!

Als je dit doet dan ga je op economisch gebied achteruit meneer van Ooijen. Door de belasting van alcohol dranken rinkelt het kassa van de staat.

Zo’n besluit laat maar weer zien hoever de politici van de samenleving af staan. Ik meen het serieus dat je door zoiets te overwegen je functie als volksvertegenwoordiger moet neerleggen.

Heel veel voetbal clubs komen voort uit de kerkgemeenschappen. De protestanten bij de protestanten en de katholieken bij de katholieken. Vanwege financien en leeggelopen kerken zijn veel clubs gaan fuseren en nu doet de kerk de clubs de das om. De cirkel is weer rond.

Bij onze vereniging zie je de jeugd al de ommezwaai maken naar de spa blauw in combinatie met een pilletje. Wil onze staatsecretaris daar naar toe?

Waar zijn we mee bezig. Kunnen deze mensen zich eens druk gaan maken over belangrijke dingen ipv te interferen in mijn leven en mijn zelfbeschikking. Wat een totalitair gebral is dit. dit is echt een hellend vlak. Nog even we we mogen alleen nog met een gordel om en een helm op aan de bar een vegan fruitsapje drinken. Zou dit overigens ook gaan gelden voor de katholieke kerk? Waar bemoeit die man zich mee.

alle sportkantines dan ook maar geen frituur laten verkopen als we toch bezig zijn, oh en ook de snoeppotten maar weg laten halen, al die suikerhoudende sport- en frisdranken ook maar uitbannen.
Laten we een watertje als enige drankje in de sportkantine houden, en eten doe je ook maar thuis, hoeft de kantine ook niet zo lang open.

29 juni 2023 om 13:07

Ja dat zal dan wel de volgende stap worden. Dan ga je naar het voetbal op zaterdag en het enige wat je te vreten krijgt is een appel en een flesje water voor de dorst.

Waar blijft nog dat beetje plezier en gezelligheid naast het amateurvoetbal dan?

Ik ben zelf gestopt met het drinken van alcohol, maar wie ben ik om iets te vinden van een ander? Iedereen is verdomme toch zelf wel in staat om te beslissen of hij wel of niet wil drinken? Het is te gek voor woorden. Vet eten dan ook maar snel aan banden leggen? Iedereen een vaste maaltijd van maandag tot zondag dan maar. Gekozen door ome Mark en de boevenbende in Den Haag.

Het is echt niet te geloven hoe veel compleet wereldvreemde idioten er in Den Haag aan de knoppen draaien. Nu komt er weer zo'n dwaas met het idee de voetbalclubs massaal de nek om te draaien. Als die zijn zin krijgt hangt de jeugd voortaan alleen nog maar op straat en is er voor hun ouders niks anders meer dan de T.V. Waar je dan via Eva Jinek of Johan Derksen weer wordt geconfronteerd met de volgende idiote maatregel van sukkels als Maarten van Ooijen.

Maak je geen zorgen, dit gaat er toch niet doorheen komen. Dit voorstel vindt nooit voldoende steun in de Tweede Kamer.

Dus een biertje in de kantine mag niet meer? Zal ook wel beter zijn om door de week met geen gezelschap wat te drinken.

De top weet het allemaal zo goed.

29 juni 2023 om 12:57

Het is niet de top.. Zoals ik hieronder al schets; het volk is de top en de politiek zijn simpele vertegenwoordigers en uitvoerders. Alleen trekken zij hun eigen plan én voeren uit wat de VSE (Verenigde Staten van Europa) beslissen. Politiek is per definitie fout. Zitten er allemaal om zichzelf te verrijken. Mensen die echt wat willen doen raken gedesillusioneerd of corrumperen zoals de rest. Tijd om vaarwel te zeggen tegen het huidige en corrupte systeem. Die Europarlementariër van D666 die tegen de wens van de 1e Kamer voor stemde en er mee weg kwam onder het mom van “Het is al gebeurd” is het perfecte voorbeeld.

Drink zelf amper maar wat is de politiek toch zielig. En wat de meeste mensen niet lijken te begrijpen; ze zijn niet onze baas. Ze zijn onze vertegenwoordigers. Zij dienen naar het volk te luisteren en niet andersom. Referenda hebben ze ons al ontnomen dus daar gaat de relatie al mank. En ze komen er mee weg. Zoals altijd. Nu is deze specifieke wetgeving geen reden om als volk een vuist te maken maar er zijn meer dan genoeg andere redenen (geweest). Dan laat dit maar de (alcoholvrije) druppel zijn die de emmer doet overlopen. Want zij lopen over ons heen. Keer op keer. Amateurvoetbal gaat zo inderdaad naar de filistijnen. En dat is toch de aanvoer van ons profvoetbal. Om het voetbalgerelateerd te houden.

We weten inmiddels toch wel dat de 6 regeringspartijen aansturen op een dictatuur. Dat merken we regelmatig wanneer er weer dwingende maatregelen over ons, maar zonder ons, worden uitgestort. Deze voorgestelde maatregel is een van de vele. Het is niet voor niets dat maar 20% van de bevolking vertrouwen heeft in het betuttelende kabinet, dat daarnaast volledig te kort schiet in het oplossen van de belangrijke thema's. Helaas zijn 77+ Gl/pvda ruimschoots voldoende om die 80% hun dwingelandij nog minimaal dik anderhalf jaar op te leggen. En nu weer deze voorgestelde maatregel die veel amateurclubs direct de nek omdraait. Uiteindelijk heeft dat voor de volksgezondheid juist een averechtse uitwerking. Minder sporten en dan thuis maar je pilsje pakken. Tja, het wordt niet beter met deze ontspoorde beleidsmakers.

29 juni 2023 om 13:48

Oké gezien je omgekeerde vlag is dit precies wat ik verwacht, maar toch ga ik proberen te reageren: Wat je volgens mij niet ziet is dat deze partijen onderling heel anders tegen dit soort vraagstukken aankijken. Dit voorstel komt van de CU, een christelijke partij. Dit soort maatregelen kan je verwachten van mensen met die achtergrond die graag hun medemens tegen zichzelf beschermen. VVD is liberaal, die zullen dit niet zo zien zitten. Wat PvdA en GL met de regering te maken hebben is mij onduidelijk, die zijn juist heel kritisch op een rechts-conservatieve regeringsstijl. PvdA en GL zullen ook niet voor een verbod op het schenken van alcohol zijn, ik kan me wel voorstellen dat ze minder alcoholreclames willen (en terecht wat mij betreft). En met je opmerkingen over een dictatuur sla je enorm door. Nederland is geen dictatuur, er zijn namelijk meerdere partijen aan de macht met open verkiezingen. Hooguit kan je zeggen dat de VVD en Mark Rutte ongezond lang de grootste zijn, maar dat is toch echt de keuze van onze medelanders.

29 juni 2023 om 15:40

Even voor de goede orde: dit is een linkse regering.

30 juni 2023 om 15:11

Even voor de echt goede orde: nee. VVD CDA CU zijn allemaal rechts/conservatief. D66 is midden-links. Er is in dit land al decennia lang geen linkse regering geweest. Als jij extreem rechts bent, betekent niet dat alles aan de linkerkant van jouw mening ook links is he.

Ik moet hier wel hardop om lachen hoor. Wat is dat voor een Jan Doedel die dit verzonnen heeft. Iemand die zelf waarschijnlijk van korfbal of schaken af komt en even gaat bepalen dan mensen geen biertje meer mogen doen in een kantine. Mensen van boven de 50 die naar een amateurwedstrijd gaan en daarna in de kantine een lekker biertje willen drinken. Jongeren die in een kelderklasse spelen en daarna voor de 3e helft gaan. Toeschouwers die nog even blijven hangen en een biertje drinken voor de gezelligheid. En dan komen er waarschijnlijk dooddoeners als: je kan toch ook genieten zonder alcohol. Dat bepaalt deze minister niet voor iemand op een zaterdag in een voetbalkantine.

Prima, heel goed. Drank past niet bij sport. Zo-i-zo schandalig om met je bierbuik langs het veld te staan. Je bent, ook met maar 1 bier op, al niet meer jezelf. Dit plan, Chapeau

29 juni 2023 om 13:28

Apart dat jij op een uiterlijk kenmerk mag beslissen wie er bij een sport past en wie niet. Vind het "zo-i-zo" een vrij heftige uitspraak. Beslis jij lekker over jezelf en laat een ander zijn gang gaan, mits we over normaal gedrag praten natuurlijk.

29 juni 2023 om 20:47

80% van het amateurvoetbal kun je eigenlijk niet eens als sport zien dus met deze beredenering kunnen we lekker door drinken🤝👍

heeft de minister er wel is bij stil gestaan dat veel veel mensen ook gewoon een ontmoetingsplaats is vooral bij de kleinere clubs, dit is de dood steek voor veel kleine clubs, waarbij ze erg afhankelijk zijn van kantine omzet

Dit is wel heel erg betuttelend. Ik verwacht dat de regeringspartijen D66 en VVD hier ook geen fan van zijn. Maar voor het CU en ook wel het CDA is dit een bekende gedachte: moraal opleggen. Ik zie hierboven al een beter alternatief: informeer mensen beter, maak slechte keuzes duurder (dat gebeurt al). Dan is het aan het individu zelf wat voor keuze er gemaakt wordt. Los daarvan is dit totaal onpraktisch en zal het inderdaad leiden tot 1) enorm inkomensverlies en 2) tot enorm veel illegaal drinken. Geen goed idee dus.

Dit gaat het natuurlijk niet halen. Dit soort flauwekul moet hij roepen van zijn Christenunie achterban om daar het mannetje te blijven. No worries,proost

Sowieso een goed idee om alcohol te verbieden in elk land, het veroorzaakt nog steeds jaarlijks meer doden dan roken en een heleboel andere dingen. Mensen worden agressief etc.etc. Het zou geweldig zijn dat dit keihard wordt aangepakt nu het roken al zo wordt ingeperkt.

Dus als je in het weekend wil sporten is er geen mogelijkheid om daarna een biertje te drinken, maar als je die middag in de bios een film bekijkt, gaat poolen of naar een theatervoorstelling gaat wel?

30 juni 2023 om 15:14

Zo denkt deze man inderdaad blijkbaar. Sport en alcohol vindt hij blijkbaar zo'n slechte combi dat hij het wil verbieden. Maar ja, is pool niet ook een sport? Ach, echte logica kan ik niet bespeuren in dit soort ideeën.

Mijn God, wat is er met Nederland gebeurd? Wat is er problematisch aan alcohol in sportkantines? Ik vind het goed dat er (bij ons) geen alcohol wordt geschonken als de jeugd nog speelt, maar ik zie niet in wat voor doel dit zou moeten dienen. In veel dorpjes is de sportkantine vaak een enorm sociale plaats waar mensen elkaar nog spreken.

Dames en heren, deze staatssecretaris heeft totaal geen beeld van de werkelijkheid. Zo zei hij onder anderen basically dat jongeren met mentale problemen zich niet zo moeten aanstellen en dat we meer moeten bezuinigen op jeugd GGZ. Deze man moet niet serieus genomen worden. Voor al deze beslissingen is 0 draagkracht.

Zijn we toch stiekem verliefd naar het alcohol verbod van Qatar? Ik ben alleen maar voor. Als je cocaïne verbied dan dient de harddrugs Alcohol ook te verbieden.

Zonder alcohol gezellig voetbal zonder rotzooi, gescheld en ruzies, altans grotendeels.

Aub vooral in de stadions doorvoeren! Een dagje voetbal in de Arena is altijd niet veilig. Je kijkt iemand alleen verkeerd aan en het kan verkeerd gaan.

1 juli 2023 om 06:28

Ook lid van christenunie zeker of kom je uit Staphorst?

De ChristenUnie maakt meer kapot dan je lief is.

Dan moet deze niksnut vd ChristenUnie ook de wijn verbieden in de kerk.
Zal daar het misbruik ook minder worden.

Dus een secretaris bepaalt tegenwoordig wat er gebeurd ipv de minister? En heeft hij hekel aan sport dat hij alcohol wil verbieden in sportkantines? En wijn en speciaal biertjes verbieden in supermarkt? Dat Gaat supermarkten miljoenen verlies kosten. Maar oh ja is zo een sukkel van christenunie. Die doen alles volgens de bijbel maar stiekem àchter hun gordijnen alles wat God verboden heeft. Wil hij straks ook nog alle amateur voetbal verbieden op zondag want dat is tegen het geloof. Gelijk inpakken en opsturen naar Afghanistan of zo daar hebben ze toch al alcohol verbod

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren