Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Nederlandse kranten fileren Ajax: ‘Zij hebben de club naar de haaien geholpen’

Laatste update:

De bekerblamage van Ajax tegen USV Hercules (3-2), de nummer tien van de Derde Divisie A, houdt de Nederlandse media flink bezig. De ochtendkranten kunnen nauwelijks geloven wat er zich donderdagavond in Utrecht heeft afgespeeld. Doelpunten van amateurs Tim Pieters (2x) en Mats Grotenbreg deden de Nederlandse recordkampioen in Stadion Galgenwaard de das om, wat zorgde voor een nieuw huzarenstukje aan Nederlandse voetbalgeschiedenis.

‘Griekse tragedie’ kopt het Algemeen Dagblad, doelend op de namen van beide clubs. “Hercules, de underdog in de Griekse heldenstrijd, doet het onmogelijke: het grote Ajax uit de beker knikkeren. De Ajacieden zitten vol frustratie, de amateurs feesten de hele nacht door.”

Volgens de ochtendkrant was de wedstrijd in Utrecht typerend voor het gitzwarte kalenderjaar 2023, waarin Ajax de ene na de andere flater sloeg. “In de laatste wedstrijd van het toch al abominabele jaar 2023 vond Ajax zichzelf terug in een kletsnat Galgenwaard, waar het glibberde in een modderpoel van ellende. Tegen Hercules, een club uit Utrecht met goedwillende amateurs die plots een zelden vertoond sportverhaal schreven.”

Meerdere zomeraanwinsten moeten het ontgelden in de analyse van journalist Nik Kok, die de honneurs waarnam bij afwezigheid van clubwatcher Johan Inan. “De peperdure Argentijn Gastón Ávila had zich laten uitspelen door Jordi Paulina, alsof hij niet de peperdure linksback was die deze zomer voor twaalf miljoen euro was overgenomen van het Belgische Antwerp. Ook tegen Hercules konden Georges Mikautadze en Josip Sutalo niet overtuigen.”

Niet alleen de selectie schuldig
De Telegraaf houdt naast de spelers ook de clubleiding van Ajax verantwoordelijk voor de bekerblamage in Utrecht. “Mensen zonder voetbalverstand en Ajax-dna hebben de club naar de haaien geholpen”, zo luidt de conclusie van journalist Mike Verweij na de historische avond.

“Als elk nadeel daadwerkelijk zijn voordeel heeft, zoals clublegende Johan Cruijff geregeld zei, dan is het positieve van de historische bekerblamage van Ajax tegen derdedivisionist USV Hercules (3-2) dat de club niet dieper kan zakken. En mogelijk ook dat degenen die de club in chaos met een hoofdletter C hebben gestort eindelijk eens ter verantwoording worden geroepen (lees: het veld moeten ruimen).”

Volgens Verweij is de nederlaag tegen Hercules typerend voor alles wat er in Amsterdam de afgelopen twee jaar mis is gegaan. “Tegen de voetbaldreumes, die alle lof voor de stunt verdient, kwam pijnlijk aan het licht hoezeer mensen zonder voetbalverstand en Ajax-dna de club te gronde hebben gericht.”

De journalist stelt dat Ajax vooral ‘naar de haaien is geholpen’ na de aanstelling van Chief Sports Officer Maurits Hendriks. “Hij drukt de komst van de datageoriënteerde Sven Mislintat door en negeerde daarmee alarmerende signalen bij diens vorige clubs Arsenal, Borussia Dortmund en VfB Stuttgart.”

Terechte uitslag
Volgens De Volkskrant was de overwinning van Hercules volledig terecht. “Op de uitslag viel niets af te dingen. Ajax speelde traag, zonder overleg en naarmate het duel vorderde steeds slechter. Het woord wanprestatie dekt niet eens de helft van de lading. De wedstrijd was pure symboliek, als afsluiter van een desastreus jaar.”

Trouw vraagt zich af waar Ajax moet beginnen aan een wederopstanding. “Bij de Kroatische verdediger Josip Sutalo, die zich in de Domstad als Bambi op het ijs waande? Of de zestien miljoen euro kostende Georgiër Georges Mikautadze, die eindelijk een kans kreeg maar optrad als een soort circusvoetballer? Zo veel miljoenenaankopen, zo weinig kwaliteit.”

Buitenlandse media
Ook buiten de landsgrenzen is Ajax momenteel het absolute lachertje. In België schrijven de journalisten voornamelijk over Ávila, daar hij afgelopen zomer uit de Jupiler Pro League vertrok. De linkspoot ging opzichtig in de fout bij de 1-0 van Pieters. “Wat een afgang: Ajax in Nederlandse beker uitgeschakeld door amateurploeg, Ávila antiheld”, schrijft Het Laatste Nieuws.

“Gastón Ávila mocht nog eens opdraven vanaf het begin. En hoe. In negatieve zin dan, want de Argentijn liet zich kinderlijk te kijk zetten door Jordi Paulina. Niet dat zijn ploegmaten het veel beter deden. Een nieuwe ferme tik voor Ajax, dat een van z'n slechtste seizoenen in jaren beleeft. Het stond enkele maanden geleden nog op een degradatiepositie in de Eredivisie.”

Ook in Portugal is de ‘schandalige’ wanprestatie van Ajax niet onopgemerkt gebleven. “De giganten uit Amsterdam waren weer hoofdrolspelers van opnieuw een treurige mijlpaal in een seizoen om snel te vergeten”, aldus A Bola.

Het Engelse BBC schrijft over een van de grootste dieptepunten in de clubhistorie van Ajax. Verder is de nederlaag van de Amsterdamse recordkampioen op vrijwel ieder toonaangevend medium in Groot-Brittannië terug te vinden. Daarbij worden ook de 23 punten die Ajax achterstaat op PSV in de Eredivisie benoemd.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dit is echt het allerslechtste seizoen dat Ajax de laatste jaren gehad heeft.
Een laatste plaats en uitgeschakeld door amateurs

22 december 2023 om 09:56

Nou valt wel mee toch! Staan gewoon knap vijfde en zo slecht is Hercules ook weer niet, staan gewoon op een knappe tiende plaats in de derde divisie. Vind het nogal een gewaagde uitspraak van je.

22 december 2023 om 09:56

Zeg maar gerust sinds heel lang, ben 35 en kan mij niet heugen dat we ooit zoiets hebben mee gemaakt

22 december 2023 om 10:54

Nee, en dan hebben wij het rampseizoen onder Wouters én de bijna uitschakeling tegen Kozakken Boys (met Heijblok, Luque en Urzaiz) meegemaakt. Onze halve selectie van nu staat in de Top 10 van slechtste aankopen in de geschiedenis van de club. Gelukkig hebben die allemaal een contract tot 2028.

22 december 2023 om 10:16

Uitgeschakelijk worden zegt daarentegen ook weer niet zoveel, volgens mij zijn er door de jaren heen wel meer ploegen te kakken gezet door amateurs, wat wel een probleem is, is de manier waarop het gebeurd en hoe weining individuele kwaliteit er te bespeuren is.

22 december 2023 om 10:24

@Totti

Ik zal je 1 ding leren over voetbal, als een team niet lekker loopt dan maakt de tegenstander niet zoveel uit dan verlies je zelfs tegen de amateurs. Het is niet de slechtste seizoen van de laatste jaren maar de slechtste van aller tijden.

Dit seizoen was al zo slecht, uit de bekker geknald worden door een amateur club doet eigenlijk niet eens meer pijn.

22 december 2023 om 09:59

Dat kan ik mij eigenlijk niet voorstellen.

22 december 2023 om 10:39

Ik merk wel dat ik het met een soort cynische treurigheid ervaarde. Het verbaasde me niet eens meer, in een seizoen waarin geen dal te diep is. Toen die vrije trap gegeven werd, voelde je aan alles dat hij erin zou vliegen.

22 december 2023 om 12:13

@Janssen, de laatste plek in de eredivisie was toch echt pijnlijker dan dit. Dit hele seizoen is een grote treurnis, dus deze kon er ook nog wel bij.

22 december 2023 om 12:24

Overdreven gedoe joh net zoals ik las dat Ajax nu lichtjaren achter Feyenoord en psv staat. In werkelijkheid heb je misschien 2/3 transfer Windows nodig en het kan weer om slaan. Volgens mij dachten wij psv fans en die van Feyenoord precies het zelfde 3 jaar terug en het is zo omgeslagen.

22 december 2023 om 12:37

@AFC Karterios,

Van wie ? van jou of van mij ?

Ik ben supporter van de Graafschap. Wij hebben veel vaker te maken met teleurstellingen dan dat jullie dat hebben, maar de nederlaag tegen een KUT amateurploeg deed toch echt weer pijn. En dan zijn wij een kleine club en verloren van een amateurploeg dat een klasse hoger speelt dan Hercules. Ik kan mij niet voorstellen dat deze nederlaag geen pijn doet. De wetenschap dat je als supporter vandaag weer anderen tegenkomt die jou op deze blamage wijzen is bijna een reden om thuis te blijven.

22 december 2023 om 13:05

@barcalover, sterker nog ik denk dat je zelfs al in 1 transferperiode kan zorgen voor het kantelpunt. Helemaal als Ajax zijnde die ook nog eens kapitaalkrachtig is.

Wat Ajax zou moeten doen is kiezen voor een heldere speelstijl en tactiek. Zich daarop focussen bij inkomende transfers en iedereen die niet in die speelstijl valt proberen te lozen. Wat je nu bij PSV ziet en met een paar goede aankopen komen ze er echt wel bovenop, maar goed dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Er moet in ieder geval een filosofie achter zitten.

22 december 2023 om 09:59

Naja, hoe weinig vertrouwen ik ook in Ajax heb. Maar verliezen van een grijze muis uit de Derde(!) Divisie? Dat kan toch onmogelijk geen pijn doen? Je staat werkelijk voor de komende tientallen jaren voor lul. Over 70 jaar zal een willkeurig TV programma hier nog wel eens wat beelden van laten zien

22 december 2023 om 10:03

Dit doet mij oprecht ook niet zoveel. Noem het cynisme, noem het murw geslagen, maar het past prima in dit inktzwarte seizoen.

Dat we de komende tientallen jaren voor lul staan zegt me persoonlijk niet heel veel. Zo heeft elke ploeg wel eens pijnlijke uitglijders.

Misschien hebben we dit ook wel nodig om daarna weer intens van succes te kunnen genieten.

22 december 2023 om 10:43

Ik kan je zeggen dat een succes na allerlei dieptepunt enorm goed voelt. Man, die ontlading in 2017 vergeet ik nooit meer.

22 december 2023 om 10:49

Volledig mee eens FR010FRDAM. De emotie van een belangrijke prijs pakken na jarenlange teleurstellingen is ongekend. Was persoonlijk erg intens inderdaad en een gevoel wat niet snel te evenaren is in mijn beleving.

22 december 2023 om 11:44

Hier nog 1 die kan bevestigen dat een prijs winnen na zo'n lange periode van droogte en teleurstellingen erg goed voelt. Wat een bak aan ontlading kwam er vrij in 2017. Vorig jaar absoluut ook, maar toch minder dan in 2017.

22 december 2023 om 12:16

Daar maak ik mij niet zo druk om, er zijn genoeg memes gemaakt over de slechte periode bij Feyenoord, door hoor je nu ook niks meer over.

Hoort bij het spelletje, uitdelen betekend ook incasseren.

Hopelijk is dit seizoen een opstap om het volgend jaar weer beter te gaan doen.

22 december 2023 om 15:13

Gisteravond moest ik erom lachen en vond ik het leuk voor zo'n jongen als Pieters. Het was ook terecht. Vandaag ben ik met name boos. En niet eens op de spelers, alhoewel ik die Mikautadze wel echt een drol vind. Maar meer op de organisatie van de club de afgelopen twee jaar. En ik vraag me af hoe het kan dat die Valkanis opeens voor de groep staat. Zonder plan. Dus ja, doet wel pijn bij mij dan.

Poh, ik ben er echt ziek van. Niet gedacht dat ik ook iets als dit zou meemaken als Ajacied. Die 18e plek was pijnlijk, maar daar kon je nog context bij plaatsen van het schema en 2 wedstrijden minder. Maar hier is werkelijk geen excuus voor te vinden. Die beker hadden we toch nooit gewonnen. Maar dat je afgaat tegen een stel zuipende studenten en full-time arbeiders met alle respect, en ook nog eens dik verdiend.. ik vermoed de grootste blamage in 123 jaar Ajax. De absolute bodem is nu wel geraakt. Het enige voordeel is dat je als Ajacied vanaf nu nooit meer met stomme verbazing ergens naar hoeft te kijken. Dit gaat minstens 3 jaar nodig hebben om weer om de prijzen mee te doen, ik denk dat PSV en Feyenoord zelfs in de donkerste dagen nooit een bodem als deze hebben aangetikt.

22 december 2023 om 10:01

@diego helemaal mee eens. Wij als feyenoorders hebben ook die bodem meermaals geraakt. Je leert verliezen maar je leert daardoor ook zeker meer te genieten van de hoogtepunten!

22 december 2023 om 10:26

Ik denk dat de Ajacieden ook niet te veel moet klagen. Het is een inktzwart jaar voor Ajax, maar het is slechts een jaar. Arsenal en Feyenoord fans hebben jarenlang grote tegenslagen gehad, die zijn het daardoor meer gewend, maar het blijft pijn doen. Als Arsenal fan heb ik wel eens het gevoel gehad dat Arsenal een sociaal experiment is om te kijken hoeveel een supporter aan kan.

22 december 2023 om 10:50

Kom ik aan als Feyenoord/Arsenal fan 😂

22 december 2023 om 11:22

Ik kan je de hand schudden Mearte! Ik weet precies hoe het voelt! Gelukkig liggen de slechte tijden van beide clubs achter ons!

22 december 2023 om 10:02

Ik wil geen zout in de wonden gooien, maar dat de bodem bereikt was heb ik ook gelezen toen Ajax 18de stond. Je moet dus blijkbaar wel voorzichtig zijn om te zeggen dat het niet erger kan.

22 december 2023 om 10:10

Die 18e plek was nog weg te relativeren en gelukkig van korte duur. Maar die valt echt in het niet bij dat van gisteren. Ik denk dat enkel degraderen uit de Eredivisie een blamage van hetzelfde niveau zal zijn.. en dat durf ik (heel voorzichtig) wel uit te sluiten.... toch?

22 december 2023 om 10:28

Degradatie zou het ultieme dieptepunt zijn, maar dat gaat echt niet gebeuren.

22 december 2023 om 15:17

Die laatste plek was symbolisch omdat we nog inhaalwedstrijden hadden waar we sowieso 3 en waarschijnlijk 6 punten uit zouden pakken waarmee we 11e (?) zouden staan, dus dat was absurd, maar voelde niet zo definitief.

22 december 2023 om 17:47

Dit was een blamage maar degraderen?
Nee Ajax ,feyenoord psv en fc Utrecht kunnen blijkbaar niet degraderen.
Komt wel goed voor Ajax denk ik

22 december 2023 om 10:05

Ik voel je pijn. Dit is misschien wel de grootste blamage ooit in het Nederlandse voetbal. Het grote Ajax. Het wereldelftal van Ten Hag nog in iedereen geheugen gegrift, dat lijkt nog zo kort geleden. En nu er terecht af tegen de nummer 10 van de 3e divisie amateurs, poeh.

22 december 2023 om 10:31

Ach, wereldelftal, hoeveel waarde je daaraan moet hechten is ook de vraag.
volgens driessen en ozcan is feyenoord dit jaar van een vergelijkbaar niveau, maar dan met meer pit, een halve finale is dus mijn minimale verwachting. blijkbaar zijn zulke jaren niet zo zeldzaam zijn als men zou denken.

22 december 2023 om 10:09

Bodem is nog niet geraakt, we gaan ons ook niet kwalificeren voor Europees voetbal.
Dan pas hebben we de bodem geraakt.

22 december 2023 om 10:12

Deze groep hoort ook gewoon simpelweg niet thuis in Europa. Het zal raar zijn een seizoen geen Europees. Maar deze nederlaag overtreft qua verbazing al het andere

22 december 2023 om 10:22

@diego_forlan
Deze groep hoort zeker niet in Europa, daarom ben ik ook niet blij met Bodo Glimt. Die gaat ze ook nog eens met mannelijk voetbal (en flitsend spel) uit de conference league knikkeren.
Uitstel van executie zal zijn dat de noorse competitie stil ligt tot die tijd, maar denk dat zelfs dat ons niet gaat redden.

22 december 2023 om 12:09

Ik denk dat met 10-0 verliezen van een een mede traditionele top 3 club veel pijnlijker is. Wij gingen toen de winterstop in op plek 14 meen ik me te herinneren. Speelden gelijk tegen Willem II, dat met 2 punten de winterstop in ging. Ik kan niet in het hoofd van een Ajacied kijken, maar geloof mij dat er niets ergers is dan 10-0 verliezen.

22 december 2023 om 13:04

Uitgeschakeld worden door een amateur ploeg lijkt me wel erger dan 10-0 verliezen.

22 december 2023 om 18:03

Vrijwel ieder jaar verliest er wel een Eredivisie club van een amateurclub in de beker. Echter, een 10-0 valt misschien eens per tien jaar. Ik kan alleen spreken vanuit de 10-0, maar dat is iets wat je altijd blijft achtervolgen als even met een vriend die voor PSV is auwehoert. Die 10-0 is de by far de zwartste dag die ik als Feyenoorder mee heb gemaakt, het enige dat dat kan overtreffen is een hogere score of degradatie. Ik verlies nog liever een keer van een amateurclub in de beker. Maar dat ben ik.

22 december 2023 om 17:36

Hoe krijg je het toch voor elkaar om ook nu nog het beste proberen te zijn in verliezen en/of ellende. "...nooit een bodem als deze aangeraakt". Laat me niet lachen.

Verder wel eens hoor.

Waarom wordt die klo...ak van een Hendriks er niet uit gegooid? En ook die mislukkeling van Halst?
Waarom grijpt niemand in???

22 december 2023 om 10:08

Trainer is weg en td is weg. Er is dus wel ingegrepen. Of het voldoende is moet nog blijken maar ze kunnen nog geen andere spelers kopen.

22 december 2023 om 11:41

Ik zou ook bijna de volledige selectie eruit gooien.

Inclusief Bergwijn Berghuis en Brobby. Verkoop ze zo snel mogelijk.

Er zijn goede voetballers met een goede kop nodig.

En ook die hulptrainer is een prutser die met zijn opstelling al aangeeft dat het een makkie gaat worden. Niks is makkelijk dit jaar, dus geen jeugdspelers opstellen

22 december 2023 om 15:56

Door wie dan? Je zit gewoon met veel contracten door mislintat die er nu zitten... Je eerste elftal bevat makkelijk 10 spelers van niveau rkc... Die moet je eerst lozen en flink verlies nemen. Dan maar een vos ipv tahirovic en andere jeugd. Kijken wie boven drijft en in de zomer gericht verder. Maar ja, raak maar eens letterlijk alles aankopen van mislintat en een paar extra als Rensch, Bergwijn en tot een paar wedstrijden geleden Taylor kwijt... Aan wie?! Alleen Hato, Brobbey en Berghuis hebben de kwaliteit. Om te huilen, is het.

Doorbijten mannen.
Dieptepunt is nu wel bereikt toch. Toch?

22 december 2023 om 10:04

Het is wachten tot Ajax terugkomt op het Super League statement en gaat aangeven toch interesse te hebben om de supporters nog een trap na te geven.
Mijn eerste voetbalherinneringen zijn mijn broers en vader uitzinnig van vreugde over de Champions League overwinning van Ajax in de jaren '90, 4 jaar geleden juichte ik ook mee tegen Madrid en baalde ik na Tottenham.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik met leedvermaak had eerder dit seizoen en toen werd het empathie en na gisteren is het weer een beetje leedvermaak.
De vaandeldrager van het Nederlandse voetbal die is gevallen na de dickpic van Overmars, het is te uniek voor woorden.

22 december 2023 om 10:11

Nog niet, we kunnen nog Europees voetbal mislopen aan het eind van het seizoen.
Is haalbaar met deze groep, dan pas is het seizoen compleet

22 december 2023 om 10:57

Inderdaad, we kunnen nog de play-offs halen, dan kunnen we die niet eens in de Arena spelen omdat de Toppers dan optreden en dan kunnen we in de play-offs nog een paar keer verliezen van de Go Ahead Eagles. En Hercules kan nog met 0-12 geveegd worden door Cambuur als extra schop na.

Waar valt van de Sar onder ? Geen voetbal verstand of geen Ajax DNA. Hij is toch wel 1 van de grootste oorzaken.

Ten eerste was hij verantwoordelijk voor de cultuur waarin het mogelijk was dat Overmars zich zo misdroeg.

Daarna was hij eindverantwoordelijk voor het aankoopbeleid van vorig seizoen.

En als laatste is onder zijn leiding Sven Mislintat als TD aangesteld.

22 december 2023 om 10:09

Dan moet je van de sar ook credits geven voor de dingen die hij wel goed heeft gedaan.

22 december 2023 om 10:26

Het was goed van hem om Overmars aan te stellen. Daarnaast schijnt hij ook commercieel goede deals gesloten te hebben. Alleen kun je je afvragen of je dit op zijn conto kunt schuiven want hij liep eerst toch als een soort stagiair aan het handje mee met andere personen.

Daarnaast was het destijds ook heel sim om de beurs op te gaan (geen idee wie dat geregeld heeft). Hierdoor creëerde Ajax extra kapitaal waarmee ze grote stappen gezet hebben.

22 december 2023 om 10:13

Dat klopt allemaal, maar vd Sar is al weg. Waar kan je hem nu verder nog voor verantwoordelijk houden? Het gaat erom dat de huidige incapabele mensen worden vervangen door mensen die wel capabel zijn.

22 december 2023 om 10:27

Maar van Praag en van Gaal zitten er nu toch. Daarnaast is er een AD aangesteld en die andere oud medewerker van AZ. Dit schijnen goede mensen te zijn (of ze Ajax DNA hebben is dan wel weer de vraag).

22 december 2023 om 15:21

Van der Sar verantwoordelijk houden voor Overmars zijn misdragingen vind ik niet eerlijk. Ik zie het andersom. Overmars is verantwoordelijk voor de eerste dominosteen die leidde tot deze nederlaag tegen Hercules. Met zijn dickpics. Daarmee liet hij Van der Sar en de club in de steek. In het vacuüm daarna is Van der Sar overwerkt geraakt en heeft hij niet goed gehandeld, waarbij ook de rvc niet ingreep (en bijvoorbeeld tijdig een echte vervanger van Overmars liet aanstellen).

22 december 2023 om 15:42

Van de Sar is wel de persoon die als AD verantwoordelijk is voor regels binnen de organisatie. Natuurlijk doet hij dat niet allemaal zelf maar hij moet er wel voor zorgen dat het geregeld is.

Dat van de Sar daarna overwerkt geraakt is is maar de vraag. Hij heeft nog meer dan een jaar gewerkt voordat hij bekent maakte dat hij vertrok. Hij had veel eerder aan moeten geven dat een dubbel functie van AD en TD niet werkte zodat er eerder een vervanger aangetrokken was. Waarbij je uiteraard ook naar de rol van de RvC moet kijken.
Maar in het hele gebeuren onder van de Sar zijn er veel dingen gebeurd die niet goed waren en waarbij (vanaf de zijkant) je heel erg kunt twijfelen over de mate waarin van de Sar goed ingegrepen heeft.

22 december 2023 om 16:44

Dat ben ik allemaal met je eens. Alleen kan het disfunctioneren wat mij betreft niet alleen aan Van der Sar worden gewijd (maar aan de organisatie eromheen die het toelaat) en vind ik echt het aspect van Overmars die hem in de kou laat staan onderbelicht. Ik zie het als verraad van Overmars naar Van der Sar. Stel je goede vriend en collega die je al jarenlangt kent en met wie je al jarenlang werkt, die je volledig vertrouwt, doet zoiets onder jouw neus. Ik zou echt woedend zijn, en heel verdrietig. En dan raak je overwerkt (sneller dan als je goed in je vel zit).

23 december 2023 om 00:02

Leidsehood,
Ik heb geen hoge pet van van de sar op. Ik vind hem zeker communicatief op de belangrijkste momenten heel zwak. Ook lijkt het erop dat hij een aantal dingen verkeerd heeft opgepakt, maar ik ben het wel met je eens dat het slecht is dat niemand ingegrepen heeft. Waarbij het natuurlijk ook slecht zou zijn geweest om van de Sar hard aan te pakken nadat je net Overmars ontslagen hebt (of gedwongen hebt op te stappen). Alleen had iemand en van de Sar maar nog meer Ajax moeten redden door al eerder een TD aan te stellen maar ook een goede controle op te houden. De structuur zowel onder van de Sar na het vertrek van Overmars als tijdens de periode van Mislintat klopt niet. Daar kun je zeker van de Sarvoor aankijken maar zeker ook de RvC.

Ongeloof is de perfecte omschrijving van die avond. Ongeloof omwille van het resultaat. Ongeloof omwille van hoe goed Hercules eigenlijk speelde. Ongeloof dat ze die 2-2 nog te boven komen. En natuurlijk ongeloof omwille van hoe abominabel slecht Ajax was.

Hercules is trouwens wel de Latijnse naam, op dat vlak is het jammer dat er niet tegen Heracles (al is dat ook wel Latijnse spelling; Herakles) speelden.

22 december 2023 om 15:23

Hercules was inderdaad echt goed. Dat sneeuwt een beetje onder in het ongeloof of in mijn geval woede, maar echt knap toch wel hoor. Mooie aanvallen, knap verdedigd.

Ajax moet een grote schoonmaak houden. Samen met Scouting en een nieuwe buitenlandse coach een plan van aanpak maken. Kjetil Knutsen zou ik een goede kandidaat vinden

Er moet chemie komen in de training- en scoutingstaff. Neem een voorbeeld aan Liverpool en Klopp die heeft in zijn eerste 2 jaar volgens mij 18 spelers verkocht. Er bleven maar 2 handjes vol spelers en talenten over die goed genoeg waren. De rest is allemaal aangekocht of doorgestroomd vanuit de jeugd en dan staat Ajax bekend om haar goede jeugd dus zal dit bij Ajax nog beter gaan dan bij Liverpool en daar staan momenteel geregeld spelers uit de eigenjeugd of op jonge leeftijd zijn gekocht. Gomez, Trent, Jones, Kelleher, Elliott, Doak en Quansah zijn daar mooie voorbeelden van.

22 december 2023 om 10:07

Knutsen kan niet, deelt mee in transfers beetje dubieus daar. Maar niet te regelen hier en terecht.

22 december 2023 om 10:09

Die deelt mee inderdaad dat levert hem maximaal €1-3m per seizoen op. Als ze hem gewoon een tekenbonus geven en een prima salaris dan gaat hij hier al bovenuit komen.

En volgens Verweij ligt het aan Maurits Hendriks. Wat voor een wel niet hele belangrijke rol speelt deze man bij Ajax. Geeft hij als AD leiding aan heel Ajax, koopt hij spelers, geeft hij trainingen en maakt hij de opstelling ? Wat goed dat hij dat allemaal tegelijk kan.

Zou er niet een onderzoek moeten komen wat de rol van Maurits Hendriks in dit alles is geweest. Want waarom zouden de mensen om hem heen er wel uit moeten en blijft hij zitten. Wat is de kans dat het volgend jaar beter gaat als hij zijn werk blijft doen op de manier hoe hij het nu doet.

22 december 2023 om 10:17

Hoewel de persoonlijkheid van Hendriks mij niet enorm aanstaat lijkt mij niet dat hij dé verantwoordelijke is voor het gepruts. Waarom hij tot nu toe kan blijven zitten is omdat dat wat er op en rond het veld plaatsvindt niet onder zijn portefeuilles valt.

De herindeling en verduurzaming van de Toekomst is natuurlijk een facilitaire klus en het bestendigen van topsportomstandigheden (lees een mooi krachthonk, dietisten, mental coaches, etc) is nou niet iets wat je rechtstreeks verantwoordelijk maakt voor het gepruts op het veld.

22 december 2023 om 10:29

Precies. Welke functie heeft deze man dat je hem dit falen in de schoenen kunt schuiven ?

22 december 2023 om 10:23

Er worden jammer genoeg alleen de aankopen uitgeligt hoe die het allemaal slecht doen en dat is ook wel zo, maar ik pak nu Martha eigen kweek die speelde ook heel slecht, maar daar hoor ik niemand over die derde goal was zijn schuld die gozer kan niet verdedigen en dat komt door dat hij eigenlijk rechtsbuiten is een linksback moet je opleiden en bij ajax is het zo ben je een buitenspeler dan kan je ook back spelen nou dat gaat niet, want je eerste taak als back is verdedigen! Dus dit is typisch ajax en laten we eerlijk wezen ajax heeft nooit goede verdedigers gehad en laat ik het zo zeggen ajax moet het niet van verdedigen hebben en dit mag ook wel eens gezegd worden over mijn club ajax.

22 december 2023 om 10:42

Hendriks heeft het in zijn vakgebied goed gedaan, daarin heeft hij de doelstellingen gehaald en zelfs een bonus ontvangen. Wat wel bekend is dat hij een groot voorstander was van Mislintat en iedereen heeft overtuigd. Dat kun je hem misschien kwalijk nemen maar de hoofdschuldige is toch echt vd Sar. Die heeft het vertrek van Overmars en ten hag niet goed opgevangen door H2 aan te stellen en hij heeft Mislintat aangenomen.

Hendriks is een hockeygozer die had je natuurlijk nooit aan moeten nemen maar dat is een ander verhaal.

Die grinta die Ávila werd toegedicht van de zomer, zie je weinig van terug.

Dat Ajax nog 5e staat zegt meer over de Eredivisie op zich. De nummer 6 staat maar 9 punten boven de degradatie zone en het seizoen is nagenoeg halverwege.

En dat Amateurs in de beker kunnen winnen... vorig seizoen vlogen Groningen en Utrecht er ook gewoon af tegen Spakenburg. Dit kan Ajax in een uitduel ook overkomen natuurlijk. Dat is ook wel weer het leuke aan zo'n bekertoernooi.

22 december 2023 om 10:36

De middemoot is dit seizoen echt bijzonder slecht. Ook als ik naar Heerenveen kijk, we doen het dit seizoen prima met een van Amersfoort en Nunnely voorin. Dat is toch wel echt een dieptepunt.

22 december 2023 om 10:53

Nee, het verschil in status van Ajax en Utrecht of Groningen is enorm.
Dit kan en mag je als Ajax niet overkomen.

Ajax zit nu even in de hoek waar alle klappen vallen maar vergeet niet dat we de afgelopen jaren hebben genoten van mooi voetbal en dankzij hun goede prestaties wij nu 2 rechtstreekse CL plekken mogen verdelen, misschien wel 3 als die club de voorrondes doorkomt. Dat is lang geleden dat we met 3 clubs in de CL zaten. Heb er alle vertrouwen nog in dat Ajax 3de gaat worden met een straatlengte achterstand op Feyenoord en PSV

22 december 2023 om 15:25

Jij bent Nathan Rutjes qua positiviteit. Ik zit meer op niveau Pepe of Roy Keane.

Ik ben wel benieuwd wat ajax nu gaat doen. Ga je nu je selectie versterken in de winter, of ga je op dezelfde voet verder en dit seizoen als verloren aanschouwen. Want een winter aankoop zijn meestal spelers die 9 van de 10 keer niet slagen bij een club. Ik denk dat ajax gewoon weer helemaal opnieuw moet beginnen en de jeugd weer de kansen geven en meer dan de helft van de selectie voor elk aannemelijk bod moet verkopen. Zo'n bod op sutalo van 15 miljoen wat afgelopen week voorbij kwam moet je toch gewoon accepteren. Wat speelde die een partij slecht gisteren.

22 december 2023 om 10:21

Ik vind die Sutalo ook enorm slecht, maar het helpt als verdediger ook niet mee als je zulke dramatische middenvelders voor je hebt staan. Had een Alvarez als stofzuiger voor de verdediging gestaan neemt dat veel meer druk weg en sta je als verdediger ook lekkerder in het veld.

22 december 2023 om 10:28

Klopt je moet je verliezen nu maar nemen, het is het geld van Antony wat erdoorheen is gejast. Zo slecht zoals hij bij MU heeft gespeeld zo slecht waren die aankopen, misschien Karma van Mislintat die dacht alles te kunnen permitteren.

Het lijkt er op dat wat er bestuurlijk mis is uitstraalt naar de selectie. Geen verantwoordelijkheid pakken , elkaar niet aanspreken op gedrag , geen eenheid, de meeste doen maar wat , zijn meer met hun zelf bezig ,

Het is het slechtste seizoen van ajax en dat is hoofdzakelijk door de slechte aankopen die zijn gedaan. Heb de wedstrijd niet gezien maar wel goed dat ze aankopen hebben opgesteld die op de bank zaten en dan toch weer hebben kunnen zien dat ze niet Ajax waardig zijn. Feyenoord heeft ook een seizoen gekend dat niet alles liep, weten jullie nog de 10-0 bij PSV het mag niet maar gebeurd toch en dit geldt ook voor Ajax. Denk dat alle echte fans Ajax of niet toch hopen dat Ajax er weer bovenop komt maar dan moeten wel mensen eruit worden geschopt zoals Hendriks die alleen maar blijft zitten met zijn zelf gemaakte functie en geilend op data. Data is geen persoon en een persoon kan zich aanpassen of niet, niet dat door data spelers worden gehaald zoals nu, dat is kolder!

Boeie dat Ajax verloren heeft. Dit had je stiekem toch al kunnen verwachten? Ze zijn een drama dit seizoen. Ik vind vooral het sprookje van deze amateurs heel mooi en opvallend. Een groepje normale alledaagse mensen, waarvan sommige de zelfde dag nog in de bieb zaten te studeren, winnen hier even makkelijk van het grote Ajax. Wat een verhaal! De droom van elke amateur speler!

22 december 2023 om 11:06

Ik vind dat helemaal niet mooi.
Het is funest voor professioneel voetbal.

Ik weet niet wat ik meer schrijnender vind, een topclub die nog maar praktisch gezien voor 1 prijs speelt dit seizoen en dat volledig laat schieten, of het feit dat er voor 130 miljoen is gekocht en een paar dronken studenten 130 miljoen van het veld spelen.

Ik voel me als supporter niet serieus genomen. Spendeer maandelijks een bedrag voor ESPN live, en ga regelmatig naar het stadion met exorbitante prijzen voor alle consumpties. Er mag wel wat teruggedaan worden.

Alle zomerse aankopen bij Jong Ajax zetten. En schoonmaken begint bovenin

22 december 2023 om 10:29

Kan helaas niet want je mag tot een bepaalde leeftijd bij jong spelen.

22 december 2023 om 10:41

Van allemaal de contracten ontbinden zou het beste zijn, maar is helaas financieel onhaalbaar en onverantwoord

Mooie taak voor de nieuwe directeur. Er is geen beter moment om in te stappen. De bezem moet door de selectie.
Verlies accepteren en de meeste spelers gewoon wegsturen...

Vraag is alleen wie eerder gaan, Maurits Hendriks en Jan van Halst of enkele spelers!?

22 december 2023 om 10:38

Het is wel de vraag in hoeveel geld er over is als je je verlies op meerdere aankopen gaat pakken. De kans dat er veel geld overblijft om je echt te versterken lijkt mij vrij klein.

Heeft van der Sar dan geen Ajax DNA? Of Heitinga? Of Maduro? Zijn die opeens van club(liefde) veranderd? Gisteravond en tegen PEC Zwolle stonden met onder meer Taylor, Martha, Hlynsson, Rensch, Brobbey, Bergwijn, Hato, toch ook allemaal spelers met het stigma Ajax DNA, op het veld? Zijn dat dan uiteindelijk toch geen echte Ajax spelers? Zou het niet gewoon een enorm kwaliteitsgebrek zijn van de hele selectie? Afgemeten naar het niveau dat Ajax normaliter en gemiddeld aantikt? Ik noem als voorbeeld de laatste anderhalf jaar Taylor als voorbeeld. Als dat soort speler een leidende rol wordt toegedicht - ook door hemzelf - weet je pas echt hoe diep het huidige Ajax is gezonken. Gewoon een middenmoter in de Eredivisie. En dat soort ploegen verliezen regelmatig van op en top gemotiveerde amateurclubs in het bekertoernooi. Daarom ben ik gisteravond niet echt geschrokken van de uitslag. Ik was er namelijk vooraf al niet gerust op. Wil Ajax terug naar de top? Dat kost tijd en veel geld. Dus blijft het de eerste paar jaar uitzitten en hopen. Of je moet wel rigoureus te werk gaan. Maar daar hangt een hoog prijskaartje aan….

Snap niet dat journalisten blijven wegkomen door het te hebben over 'ajax dna' zonder te melden wat dat dan precies moet zijn. Dat gehak op Maurits Hendriks is ook zwaar overdreven. De man is helemaal geen eindverantwoordelijke. Alleen bij Ajax gaat het over allemaal figuranten die opeens de schuldige zouden zijn. Feit blijft dat Ajax er letterlijk maanden over deed om een (slechte) TD te halen, die op zijn beurt een hopeloze trainer aanstelde.

Een vraag die ik mezelf weleens stel, wie van deze selectie verdient het Ajax shirt?
Ik denk dat je er niet veel kan opnoemen. Brobbey en Hato wellicht?
Zolang Ajax door lichtgewichten wordt bestuurd, zal je op dit niveau blijven steken. Je speelt al anderhalf jaar zonder middenveld. De leken die nu voor de groep staan, zien het niet of willen het niet zien. We blijven hoop houden met Taylor, waarvan je anderhalf jaar geleden ook wel zelf kon bedenken, dat gaat het niet worden.
Het enige dat ons rest is saneren en dan gaat de opbouw wel weer drie vier jaar duren. En laat de lichtgewichten in de trainers en technische staf alsjeblieft niks meer doen dan wachten op het moment dat ze eruit worden getrapt. Hopelijk zal Kroes schoon schip maken en hebben we over een paar jaar weer spelers voor wie we naar het stadion komen en die wel het Ajax shirt verdienen.

22 december 2023 om 14:21

Alleen Brobbey en Hato, de rest verkopen en afscheid nemen. Hendriks weg… 2 jaar door de zure appel heen bijten.

Nigel de Jong.
Clarence Seedorf.
Wesley Sneijder.
Raphael vd Vaart
Dennis Bergkamp
Wim Jonk
Winston bogarde
Richard witsche
Edgar Davids
John Heitinga
Jari lidmaten
Frank Rijkaard
KJ Huntelaar


Dit soort Namen moeten weer bij ajax genoemd worden.. Mensen met verstand van voetbal.
Er zitten vast wel een paar bij die het beter kunnen dan die troep die nu bij ajax regeert.

22 december 2023 om 11:28

"mensen met verstand van voetbal."

En dan Sneijder en Van der Vaart in dat rijtje noemen.
Ik heb juist het idee dat dat gewoon gasten zijn die gezellig zijn, maar er weinig kijk op hebben.

22 december 2023 om 12:45

Ik zou Wim Jong samen met Dennis Bergkamp binnen halen. Kijken wat er dan gebeurd. Het is volgens mij echt niet zo dat elke oud voetballer een goede trainer of bestuurslid is. Er zijn misschien wel meer voorbeelden dat het niet werkt dan dat het wel werkt.

Ik weet niet of ik de enige ben, maar ik irriteer mij mateloos aan het feit dat vele media de spelers die begonnen bij Ajax aan deze wedstrijd als veredeld B/C elftal werden benoemd. Er stonden gewoon 6 duidelijke basisspelers in (ramaj, Sutalo, Hato, Hylansson, Forbes en Taylor), en de rest van de spelers waren gewoon wisselspelers, die ook hun minuten hebben gemaakt in Europa.

Ook het argument dat er geen kwaliteit in deze selectie zit vind ik nergens op slaan. Met spelers als Bergwijn, Berghuis, Brobbey, Hato, Taylor en van de Boomen, heb je nog steeds individuele klasse die je alleen bij AZ, Feyenoord en PSV vind. Het gene wat naar mijn inziens mist zijn ervaren spelers en aanjagers, die een elftal op sleeptouw kunnen nemen. Maar dat dit een kansloze selectie is ben ik het echt niet mee eens

22 december 2023 om 12:03

VreemdeVis
Kwaliteit is er wel maar je moet gewoon altijd je sterkste elftal opstellen en zet de poppetjes op hun juiste positie .
Maar er mag wel wat Kwaliteit bij op het middenveld mag er van mij een vervanger van Taylor komen een rechtsbuiten zou ook niet misstaan en zowel een linksback als rechtsback zou ook geen kwaad kunnen .
Het probleem is nu alleen hoe gaan we die spelers die Mislintat heeft gekocht weer slijten ze hebben allemaal een contract voor 5 jaar en we krijgen nooit meer het geld er voor terug wat we ervoor gegeven hebben .

22 december 2023 om 12:49

Maar welk poppetje stond dan niet op de juiste positie ? Dan heb je het over Mikautadze en Hato (terwijl Hato bij Ajax veel vaker linksback heeft gestaan). En ja, Taylor stond op 6 ipv 8. Maar tegen een ploeg die 3 niveaus lager speelt dan dat jij doet moet een voetballende 6 ipv een verdedigende 6 juist een meerwaarde zijn.

Daarbij als je toch aan het vervangen bent kun je misschien ook eens kijken naar de rechter centrale verdediger (ik heb mijn twijfels over zowel Sutalo en Medic), maar ook naar de 8 en 10 positie als ook naar de linksbuiten. Op deze plekken staan ook spelers die niet of nauwelijks functioneren.

22 december 2023 om 13:17

Kom op,zeg, ja je hebt geen top team, maar de posities/spelers die je noemt hebben echt wel kwaliteit. Taylor is gewoon een prima speler voor de eredivisie bij een topclub. Je moet hem alleen op zijn positie zetten, dat gebeurt nooit. Berghuis of Forbes op rechtsbuiten is prima zelfs in de conference league. Spelers als Rensch en Sosa zouden ook gewoon mee moeten kunnen in de subtop van de eredivisie, voor de top in de eredivisie komen ze idd wel tekort. Maar je brengt het echt alsof ze totaal niet kunnen voetballen.

22 december 2023 om 15:31

We kunnen met zijn allen wel vinden dat er genoeg kwaliteit in de selectie zit; maar op het veld blijkt toch steeds iets anders. Het resultaat bepaald toch veelal of er voldoende kwaliteit in een selectie zit?

En je noemt spelers als Bergwijn en Taylor. Hoe lang moet je matig spelen voordat je ook daadwerkelijk matig bent?

Ongeacht wat je koopt en voor hoeveel; als je het niet op het veld kan laten zien dan houdt het gewoon op. Ik geloof heus wel dat Sutalo goed traint; iedere wedstrijd is het een slappe krant.
Dan ben je gewoon een slappe krant hoor.

Klaar mee.

Natuurlijk was de wedstrijd van gisterenavond een ramp voor alles en iedereen die Ajax respecteert.
Alleen gebeurt dit wel vaker, in bijvoorbeeld de dure Engelse PL, waar een ploeg onderuit gaat in de beker tegen een club van het 4e niveau.
Het is voor dit moment de actualiteit en zeer pijnlijk ,maar zodra Ajax weer staat waar het eigenlijk thuishoort, is iedereen dit snel vergeten, de club is wel vaker goed teruggekomen vanuit een zeer diep dal.
Ook vraag ik me af hoe de wedstrijd zou zijn verlopen, als van het Schip op de bank zou hebben gezeten, maar dat zullen we helaas nooit weten!

22 december 2023 om 18:36

"het is voor dit moment de actualiteit en zeer pijnlijk ,maar zodra Ajax weer staat waar het eigenlijk thuishoort, is iedereen dit snel vergeten"

Ik denk dat clips van deze wedstrijd over 50 jaar nog rond gaan, dit vergeet men echt niet snel.

Het is allemaal begonnen met van der Sar, deze man is altijd ongeschikt geweest om een club te leiden.Zijn grote geluk is geweest dat hij overmars naast zich had .En toen dat fout ging zag je meteen dat ie er niet geschikt voor was.Laat staan alle dingen die ervoor niet goed gemanaged waren(nouri promes, labyad etc etc

Kan iemand een artikel aanwijzen waarin niet de mening van Driessen of Verweij wordt gedeeld?

De gifbeker 2023 is compleet geledigd. Het perspectief voor de tweede helft van het seizoen is twijfelachtig. Allehens aan dek in de winterstop zowel bestuurlijk als qua in-en verkoop. Het is aam de nieuw aangestelden om te handelen en aan de spelers om te gaan leveren.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren