Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Nations League-finale: loting, speeldata en mogelijke tegenstanders Oranje

Laatste update:

Door het 2-2 gelijkspel tegen Duitsland is het Nederlands elftal groepswinnaar geworden in Divisie A van de Nations League. De ploeg van bondscoach Ronald Koeman heeft wereldkampioen Frankrijk en Duitsland onder zich gehouden en mag zich gaan opmaken voor de finaleronde van het toernooi. Lees hier wanneer de loting is, waar de wedstrijden worden gespeeld, wie de tegenstanders zijn en wat er allemaal op het spel staat.

De UEFA Nations League-finales vinden plaats in juni 2019. De deelnemers zijn de nummers één van de vier groepen in Divisie A: Portugal, Engeland, Zwitserland en Nederland.

Wanneer is de loting?

De loting voor de eindronde van de Nations League vindt plaats op maandag 3 december om 14.30 uur in Dublin. De finales worden gespeeld van 5 tot en met 9 juni. Hoe laat de wedstrijden beginnen is vooralsnog niet bekend.

5 juni: halve finale 1
6 juni: halve finale 2
9 juni: duel om de derde plaats
9 juni: finale

Waar zijn de finales?

Polen, Italië en Portugal hebben zich kandidaat gesteld om de finales van de Nations League te organiseren. Omdat die drie landen bij elkaar zaten in de groepsfase van de Nations League, heeft de UEFA ervoor gekozen om de wedstrijden af te laten werken in het land dat de poule zou winnen. Portugal is de winnaar en zal in juni 2019 het gastland zijn voor de finales van het toernooi. De wedstrijden worden naar alle waarschijnlijkheid in het Estádio do Dragão van FC Porto en het Estádio D. Afonso Henriques van Vitória Guimarães gespeeld.

Wat krijgt de winnaar?

Behalve de trofee van 71 centimeter hoog, ontvangt de winnaar van de Nations League een bonus. Voor deelname aan het toernooi kregen alle landen uit Divisie A, waaronder Nederland, een startpremie van 2,25 miljoen euro. De eerste plaats in de groepsfase is goed voor nog eens 2,25 miljoen euro. Als het Nederlands elftal in juni de finale wint, dan ontvangt de KNVB zes miljoen euro. Zodoende kan Nederland een totaalbedrag van 10,5 miljoen euro opstrijken.

Plaatst Oranje zich voor het EK bij winst van de Nations League?

Nee. De winnaar van de finaleronde van de Nations League wint alleen de trofee en bonus. Als Nederland er via de EK-kwalificatieserie niet in slaagt om zich te plaatsen voor het EK, dan krijgt het in maart 2020 via de play-offs de kans om zich alsnog te plaatsen voor EURO 2020. Oranje strijdt dan met de vier beste landen uit Divisie A, die zich dan nog niet hebben geplaatst voor het EK, om één toegangsbewijs voor het Europese eindtoernooi.

Denk jij dat Nederland de Nations League gaat winnen?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
20 november 2018 om 00:26

Er staat dat Oranje speelt tegen de teams die zich niet hebben geplaatst. Dus nog niets zeker.

20 november 2018 om 07:25

Nee niets is zeker. Maar deze Nations league campagne heeft ons al veel gebracht. 1. We zijn nu zeker groepshoofd bij de loting voor EK kwalificatie. 2. We zitten dan in een poule van 5 ipv 6 teams. 3. Als we ons niet plaatsen voor t EK via reguliere kwalificatie horen we sowieso bij de beste 4 landen uit de hele Nations league die zich dan niet geplaatst heeft voor het EK. Dikke kans dat iedereen uit divisie A zich plaatst. Dat betekent dus dat wij dan waarschijnlijk een play off zouden kunnen gaan spelen tegen bijvoorbeeld twee landen uit divisie B en 1 uit divisie C, omdat de rest zich al regulier geplaatst heeft.

20 november 2018 om 02:43

Heel wat verduidelijking inderdaad, maar heb nog wel twee vragen hierover:
1. Wat gebeurt er als er meer dan 8 landen in divisie A geplaatst zijn? Dan zijn er minder dan 4 niet geplaatste landen over.
2. Krijgt Nederland niet ook UEFA coëfficiëntie punten voor het winnen van deze wedstrijden?

20 november 2018 om 04:20

1 dan schuiven teams uit divisie b door.
2 ja

20 november 2018 om 10:17

Dus dan kan het dus lonen voor teams uit Divisie B om zo laag mogelijk te staan, om zodoende niet door te schuiven naar de play-offs uit Divisie A. Ik neem dan aan dat de, in dit geval, 2 hoogst geplaatste landen uit Divisie B doorschuiven.

20 november 2018 om 11:14

Nee juist de niet geplaatste B landen die nog niet de B playoffs hebben gehaald. Anders zou het niet eerlijk zijn.

20 november 2018 om 15:00

@elsie, zoals Timba zegt, werkt het niet zo.

Het hangt er vanaf hoeveel B-landen zich rechtstreeks plaatsen via de reguliere kwalificatieroute. Er zijn 12 B-landen. Stel dat 7 van hen zich plaatsen voor het EK via de normale route. Dan blijven er dus 5 over. Van die 5 spelen de beste 4 landen tegen elkaar de playoffs voor het extra EK ticket van de B-divisie. Het 5e en slechtste land schuift dan dus door naar het open plekje in de A-divisie (als die er is).

Het is dus ook mogelijk dat er een C-land doorschuift naar de A-playoff. Stel dat 10 landen uit de A-divisie zich rechtstreeks plaatsen. Dan zijn er dus 2 plekken over in de Playoffs. In het bovengenoemde voorbeeld worden die 2 plekken dan dus ingevuld door het 5e resterende land uit de B-divisie, plus het 5e resterende land uit de C-divisie. En die spelen dan dus tegen elkaar om het Ek-ticket uit de A-divisie.

20 november 2018 om 15:03

Dat doet me denken; stel dat alle 12 de A-landen zich plaatsen, en de andere 8 plekken worden allemaal door B-landen gepakt. Dan spelen dus de resterende 4 B-landen tegen elkaar in de playoffs voor het B-ticket, en dan zou dus logischerwijs de play-off om het A-ticket gespeeld worden tussen allemaal C-landen... Da's ook een beetje bizar. Maar goed, we gaan het zien.

22 november 2018 om 12:40

Klopt wel wat je zegt. Maar aan de andere kant zijn alle sterke landen dan toch al geplaatst.

Ik snap echt de ballen van die laatste alinea. Stel de winnaar van de Nations league plaatst zich niet via kwalificatie.. dan is er nog een play-off (tweede kans).. maar tegen wie moeten die dan? De vier beste van divisie A, die nog niet geplaatst zijn, dus in theorie zou Duitsland dit kunnen zijn als alle andere landen van divisie A zich wel plaatsen via kwalificatie? Wat is dan de meerwaarde dat we verder gaan in die league ? Stel Nederland wint de nations league niet en kwalificeert zich niet via kwalificatie, dan kunnen we dus bij de beste 4 van divisie A horen en alsnog meedoen in die play off? Misschien heel onduidelijk maar ik snap er niks van.

20 november 2018 om 00:39

Volgens mij schuift het dan door, mocht iedereen van divisie A zich hebben geplaatst. Verder doen wij, mits we ons inderdaad niet regulier plaatsen, mee met de playoff. Zie het als een extra vangnet.

Het kan dus zo zijn dat de winnaar van de Nations League zich niet plaatst voor het EK. De finales zijn echt een toernooi op zich.

20 november 2018 om 00:50

Aha, dus voor ons is het nog een leuk prijsje om mee te pakken maar verder helpt het winnen of verliezen ervan niet mee voor de kwalificatie van het EK? Door 1ste te worden in de poule hebben we wat betreft het EK het maximale bereikt?

20 november 2018 om 06:33

Eigenlijk wel ja, en je hebt je 100 procent zeker voor de Div A play offs geplaatst voor mocht je de reguliere kwalificatie verprutsen, maar die was met een 2e plek in de poule ook al wel zeker geweest eigenlijk.

20 november 2018 om 08:52

Oooh zo, ik begin het te snappen nu. Ik dank U beiden!

20 november 2018 om 15:06

@dylan, volgens mij beschrijf je het heel goed.

Overigens helpen de prestaties in de afgelopen 4 wedstrijden wel degelijk voor kwalificatie. In de eerste plaats omdat we - als een van de beste 10 landen uit de A-divisie - nu groepshoofd zijn bij de loting voor de EK-kwalificatie. Dat scheelt alvast. En daarnaast helpt het wellicht omdat de beste 4 resterende A-landen die playoff om het EK-ticket mogen spelen. Dus als er 5 of meer A-landen zijn die zich niet rechtstreeks plaatsen, dan moet je zorgen dat je bij de beste 4 zit, en niet nummer 5 bent. Maar dat is waarschijnlijk een theoretische situatie.

20 november 2018 om 01:25

Arjen Lubach heeft het perfect uitgelegd, kijk even op youtube. We hebben ons op doelsaldo geplaatst op een maandag dus ontlopen hierdoor sowieso Macedonie maar beginnen de volgende wedstrijd met 10 man, mits deze op een dinsdag gespeeld wordt.

Ik snap er ook de ballen van

20 november 2018 om 08:59

Hahaha geweldig! Dank voor de tip, ik moet dit vaker gaan kijken. Genieten dit.

Zwitserland, Portugal en Engeland zijn tegenstanders tegen wie we op een goede dag (frankrijk thuis level) moetent kunnen winnen. Op de een of andere manier vrees ik Zwitserland het meest, onderschatting komt dan om de hoek kijken, terwijl we tegen een Portugal of zeker een Engeland gelijk er volop kunnen klappen.

20 november 2018 om 09:41

Zwitserland is goed bezeig, misschien wel vergelijkbaar met Nederland kwa ontwikkeling. Zelfde geldt beetje voor Denemarken, komen er ook weer aan.

20 november 2018 om 10:07

Ik denk na die5-2 vernedering van België er geen sprake zal zijn van onderschatting van Zwitserland.

20 november 2018 om 12:35

De Belgen speelde wel met een veel minder sterke bemanning door blessure's. Maar als dit het toekomstig België is ziet dat er een stuk minder uit.

20 november 2018 om 14:56

Dat klopt en is eigenlijk wel jammer. Al is zo door je hoeven zakken wel erg zwak.
Tuurlijk, Zwitserland heeft al jaren een vrij goede ploeg, zeker een subtopper.

Maar van een 0-2 voorsprong naar een 5-2 nederlaag?

Maar goed, echt veel jonge talenten die De Bruyne, Hazard, Mertens etc kunnen vervangen zijn er nu blijkbaar even niet.

Nou moeten we die beker winnen ook hoor. Is gewoon een prijs. Echt.. die Nations League is echt prima bedacht

20 november 2018 om 09:40

Vind ik ook. Voor elke land is het gewoon leuk om te spelen tegen een team van hetzelfde niveau. Af in Gibraltar dat 2 keer wint en waar een heus volksfeest losbarst. Prachtig! En geen kansloze saaie oefenpotjes meer win win

20 november 2018 om 15:08

De Nations League is briljant bedacht. Alleen maar voordelen, voor iedereen, ook de kleinere landen. Echt geniaal.

En die beker is inderdaad een prijs. Omdat ie nieuw is en nog geen historie heeft, is het enthousiasme ervoor nog niet maximaal. Maar we moeten hem gewoon pakken, de toekomst zal uitwijzen hoe belangrijk deze trofee is in vergelijking tot de EK en WK.

20 november 2018 om 21:28

Kwa uitstraling zal die beker niet zo snel in de buurt komen van een EK of WK, gezien zo'n evenement een veel grotere schaal heeft; een maand lang met meerdere stadions in een land/regio/continent en een toernooi dat veel meer wedstrijden beslaat, daar waar de Nations League kwalificatie is met 3-mans poules tegenover de 4-mans van Ek/wk en het daadwerkelijke finale toernooi slechts een halve finale en finale kent.

De gekte van die twee toernooien zal het dus niet zo snel opbrengen, maar het blijft een mooi toernooi met een leuke opzet, vooral het ladder systeem waar kleine landen landen treffen waar ze een kans tegen maken en wanneer ze beter worden (door bijvoorbeeld een goede generatie) kunnen promoveren via die ladder zit goed in elkaar. Het feit dat je slechts om de prijs kunt spelen als je in de top groep bent aanbeland geeft de prijs op den duur toch wel een aardige status. Je kunt namelijk niet elke keer maar mee doen en hopen op gunstige lotingen. In de top zul je louter landen van niveau treffen van niveau in de A-poule (er zat nu nog een land als Ijsland in, maar je ziet dat die er al vanzelf uitgefilterd worden en afzakken naar een lagere groep) en als je degradeert moet je dus eerst een editie proberen om weer te promoveren. Het is dus in ieder geval een prijs die wat betreft het halen ervan genoeg om het lijf heeft en te gelijkertijd niet te vergelijken is met een Ek/wk, en daardoor heeft het in mijn ogen zeker wat.

Ik ben er wel enthousiast over, en ja, dat was ik ook voordat Nederland zicht plaatste voor de eindronde. Maar we gaan die eindronde gewoon spelen, hoe gaaf is dat voor zo'n eerste keer? Ik durf niet te hopen op dat we hem winnen (heb zo'n vermoeden dat Portugal hem voor eigen publiek gaat pakken met Ronaldo enzovoorts), maar we gaan wel de geschiedenisboeken in als een van de 4 landen die aanwezig waren op dat eerste eindtoernooi(tje). Zeker na de EK/WK-loze zomers is dat toch zeker welkom, al is het maar twee wedstrijden. Toch iets om naar uit te kijken/naartoe te leven voor Oranje en het volk.

21 november 2018 om 13:06

Vergeleken met de tegenstanders die je treft op een WK is de nations league anders aardig lastig om te winnen. Duitsland e Frankrijk verslagen en nu moeten we afrekenen met bv portugal/engeland. Om de finale van een wk te winnen tref je regelmatig ook maar 3-4 toplanden. Natuurlijk heeft dit toernooi minder waarde, maar het is wel een prestatie van formaat als je wint.

22 november 2018 om 14:49

@buitenspelgoal (en Jeromb)

Goede punten. De status van de Nations League zou dus eigenlijk om meerdere redenen heel hoog moeten zijn: alleen maar zware tegenstanders, moeilijk om je uberhaupt te plaatsen voor het toernooi (kijk naar Duitsland die degradeerden) en de Final Four.

De status is inderdaad lager door de opzet; geen groots toernooi van een maand in een land, maar verspreid over landen en maanden. Dat is voor mij inderdaad een sterk argument (en ook de reden dat ik van de sfeer in 2020 minder verwacht dan bij andere toernooien). De opzet lijkt eigenlijk meer op de Davis Cup in het tennis, daar doen ze ook een jaar over en wordt decentraal gespeeld. Alleen is het daar het enige landentoernooi, en dus toch hoge status. Publiek bestaat wel alleen uit deelnemende landen, geen hond die gaat kijken naar een finale waar zijn land niet aan meedoet. Daar ben ik in de Nations League ook wel benieuwd naar. Als het straks Portugal - Zwitserland is; wie komt er dan naar het stadion? Alleen portugezen en Zwitsers, denk ik.

22 november 2018 om 19:31

Wat betreft je laatste puntje is dat bij een WK en EK niet eens heel anders hoor. Natuurlijk is door voor de finale bijvoorbeeld wel meer aandacht, maar dat komt dan ook wel weer door de grotere opzet van het gehele toernooi. De Final Four is, zoals de naam aangeeft, een eindtoernooitje met 4 landen, terwijl een Ek/wk +- 32 landen afvaardigd voor het toernooi zelf. Al die landen die meedoen kopen dan doorgaans ook televisierechten op om dat hele toernooi uit te zenden. Als je land er dan op een gegeven moment uit ligt wordt de rest gewoon nog uitgezonden, evenals dat genoeg fans van een land dat al is uitgeschakeld daar nog wel zullen blijven om de rest mee te pakken. Echter ook bij een Ek/wk is het gross van het publiek het publiek van het thuisland en de landen die (nog) meedoen. Het afgelopen EK en WK heeft hier ook niet zo geleefd omdat Nederland meedeed. Het werd wel uitgezonden, wat het is een heel groot toernooi, maar het haalt bij lange na niet de cijfers van een toernooi waar Nederland bij is. Als er een beetje slim gemarket gaat worden (en ik denk dat dat wel gaat gebeuren, want men staat na 5 jaar wel weer te trappelen om financieel mee te dingen op het succes van Oranje) gaan die hopelijk twee wedstrijden van Oranje flink wat mensen op de been brengen en zal het een stuk populairder zijn dan het afgelopen EK en WK hier zijn geweest.

23 november 2018 om 10:36

Wat betreft de kijkcijfers ben ik het met je eens. Maar niet wat betreft de vulling van het stadion (en daar had ik het vooral over). Ik ben bij meerdere grote toernooien geweest, meestal bij wedstrijden waar Nederland niks mee te maken had. Die stadions zitten vol met heel gemeleerd publiek. Het mooiste voorbeeld was in 2006, WK in Duitsland. Daar had ik een passe-partout voor alle wedstrijden van Togo. Omdat die nog te koop was. Die hele stadions zaten vol met blanken in een Togo-shirt, allemaal west-europeanen die hetzelfde hadden bedacht als ik. Dat lukt je bij een WK moeiteloos, omdat iedereen erbij wil zijn. Bij de Nations League is dat nog maar zeer de vraag, dat moet eerst gaan leven en groeien voordat dat neutraal publiek op af komt.

ik hoop dat engeland tegen nederland loot. nederland schitterde door afwezigheid op zowel het ek en het wk en nu na al het geluk van de wereld zijn ze weer helemaal terug

het is op zijn best een degelijk ploegje.. zwitserland en portugal kunnen nog wel eens lastig worden.

20 november 2018 om 03:19

Met al het geluk vd wereld? Terecht van Frankrijk gewonnen en terecht van Duitsland gewonnen.

20 november 2018 om 10:43

Nee we hebben niet terecht van Duitsland gewonnen, en gisteren ook niet terecht gelijk gespeeld. Boeit allemaal niet maar niet overdrijven

20 november 2018 om 15:11

@arnino gelijkspel gisteren was inderdaad niet terecht, maar die thuisoverwinning echt wel. We hadden hem ook kunnen verliezen, maar onder de streep waren we gewoon beter. Dat je dan ook nog een beetje geluk nodig hebt, doet er niet toe.

We hebben nu in een hele reeks wedstrijden elke keer dat geluk. Dat gaat een keer ophouden, maar we hebben ook een flinke reeks elke wedstrijd pech gehad. Zo werkt het gewoon. Voor een deel dwing je het ook af, want in die reeks pech-wedstrijden waren we zelf ook gewoon echt slecht, en nu zijn we een stuk beter en zit het dan ook nog mee. Dat is niet alleen maar toeval.

Dat is... jammer. Heb hierdoor niet echt het gevoel dat je ergens om strijd. Alleen dat je worst case een extra kans krijgt op kwalificatie. Dacht dat er wat meer op het spel stond

20 november 2018 om 00:59

Dacht ik ook. Ik dacht dat je er een EK ticket mee kon winnen maar dat is dus helemaal niet zo.

20 november 2018 om 01:04

Zelfde. Vooral omdat het door bepaalde media zo bericht is en die gedachtegang snel rond ging.

20 november 2018 om 01:15

Je strijdt voor die beker. We hebben in Nederland 1 prijs gewonnen in de complete historie zoals je weet. Dit is een unieke kans voor de jongere generaties om Nederland een beker te zien winnen.

De andere teams moeten we kunnen hebben, al hebben de Portugezen het thuisvoordeel.

20 november 2018 om 02:25

Eens. Hoe je het ook wendt of keert, het is toch een prijs, want je kunt er alleen voor strijden als je in de A-poules zit, en dan moet je nog naar de finales. Deze prijs winnen is minstens zo lastig als het EK winnen, zeker als je je eerst nog via poules omhoog moet werken tot je in de A-poules zit. Het feit dat wij er al met toplanden voor hebben moeten afrekenen onderstreept dat. Gewoon een volwaardige prijs. Prachtig dat Oranje dit mag gaan spelen in Juni, zal toch wel weer een klein legioen op gang brengen wat we in tijden niet gezien hebben, al helemaal als we in de finale komen. Ik kijk er in ieder geval gigantisch naar uit, zeker na de eindronde-loze jaren.

20 november 2018 om 04:13

Wat voor een prijs? Ik weet dat Nederlanders snakken naar wat succes, maar hier ga je toch niet over 30 jaar aan je kinderen of klein kinderen vertellen hoe trots je wel niet was door die Nations League beker? De Confederations Cup is ook een beker, die men in het algemeen ook niet serieus neemt.

20 november 2018 om 06:11

Ik wel, voor zo'n klein landje is dat heel niet gek.
En als je de emoties bij Frankrijk en Duitsland zag wilden zij ook wel wi..nnen

20 november 2018 om 06:38

Jordan_FC niet? Dit is gewoon 1 van de grote prijzen die je kunt winnen. Een officieel UEFA toernooi waaraan alle toplanden serieus meedoen. Het is nu nog allemaal pril maar de Nations League zal later gewoon een status hebben denk ik hoor! Bovendien, als je die beker zou winnen door Duitsland, Frankrijk, Portugal en Engeland te verslaan kan je niet spreken van een troostprijsje ofzo.. Dat er zo neerbuigend over de Confed Cup wordt gedaan vind ik ook jammer, juist een heel gaaf toernooi wat mij betreft. Echter wordt daar, net als op de Wereldbeker voor clubs, een beetje met de pet naar gegooid door de grote landen. In de Nations League is dit niet echt het geval. Ik heb de meeste grote landen gewoon met sterke opstellingen zien spelen de laatste weken!

20 november 2018 om 06:40

Op het WK voor clubs 'door grote teams' ** i.p.v. 'door grote landen' uiteraard.

20 november 2018 om 02:21

Dan maar via die playoffs, als we de kwalificatie niet doorkomen (maar kom op, als je nu geen topland in je poule hebt Moet het toch nu kunnen lukken?). Overigens, hopen dat Polen verliest morgen, anders is Duitsland niet geplaatst en zul je zien dat we ze straks loten bij de kwalificatie

20 november 2018 om 06:44

We zouden duitsland kunnen loten volgens mij, maar dan alsnog de 2e plek is voldoende

20 november 2018 om 15:14

Arsenal,

Klopt op zich, maar het EK en WK waren ook niet direct bij de eerste editie zo woest populair. Dat moet altijd groeien. Als je nu ziet hoe positief iedereen is over de Nations League, dan is dat eigenlijk al heel erg snel zo gekomen. Zit ook geniaal in elkaar. Dus wie weet vinden we het binnen een paar jaar een superbelangrijk toernooi. Is toch allemaal subjectief. Dus we kunnen hem voor de zekerheid nu maar beter direct winnen. Ik weet zeker dat ik dan een paar biertjes extra achterover tik, als dat gebeurt. En ik denk dat in die dagen in juni het enthousiasme ook in rap tempo zal gaan groeien, als we de finale halen.

20 november 2018 om 20:52

Alleen al het feit dat je instroomt in de halve finales vind ik al een tegenvaller. Het Ek en Wk zijn gewoon veel meer wedstrijden. Ik zal het ook vieren hoor, zeker, maar voor mn gevoel komt t niet eens in de buurt van de andere toernooien

weer heel erg snugger van de UEFA . Ze moesten juist de ploeg die laatste in de poule van por , polen en italie wordt het toernooi laten organiseren. nu heeft portugal het thuis voordeel. 🤔🤔

20 november 2018 om 05:49

Die snapte ik dus ook niet qua eerlijkheid. Qua Commercie en dat het gaat leven in een land dan snap ik het wel.

20 november 2018 om 15:16

Ik ben er wel blij om hoor. Stel dat het nu in Polen zou zijn. Eerste editie van de Nations League. Dan heb je het risico dat er geen hond op de tribune zit. Of allemaal schoolkinderen met gratis kaartjes.

Doe mij maar volle stadions met fanatiek publiek. Bij Ek's en Wk's is er ook altijd een thuisland. Prima wat mij betreft.

Ik vind dit een nutteloze prijs. En volgens mij dachten de Fransen er precies hetzelfde over. En een grote groep Duitsers die niet kwamen opdagen. Het zou leuk zijn geweest als de winnaar een ticket zou krijgen naar het EK. Ik vond de opzet van deze competitie al vreemd en verwarrend.

20 november 2018 om 09:12

Aan alles wat nieuw is, moet je even wennen. Ik denk dat dit wel gaat groeien. Je speelt tegen de beste landen, je wint en speelt straks mss een finale.. Laten we daar gewoon trots op zijn.

20 november 2018 om 09:49

zie het niet als 'prijs' maar als 2 extra best wel serieuze wedstrijden. ipv tegen albanie of letland speel je tegen de top. Alleen maar goed voor de ontwikelling.

Daarom was ik al blij met het feit dat we niet degradeerden, en nu is het gewoon bonus.

20 november 2018 om 09:56

Jordan_fc

Ik zag die Fransen anders vrij gefrustreerd rondlopen tijdens en na het pak slaag dat ze kregen. Ongeacht of ze de uiteindelijke prijs nutteloos vinden of niet; de wedstrijden an sich tegen andere toplanden laat echt geen enkel land zomaar lopen. Niemand wil af gaan. De Duitsers gingen gisteren ook als de brandweer. Jij wekt nu de suggestie dat Duitsland en Frankrijk de wedstrijden wel best vonden en praat hiermee de prestaties van het Nederlands elftal naar beneden. Vind ik vrij zuur.

20 november 2018 om 15:36

@jordan

Uit de WK-historie:

"uruguay kreeg de eerste WK-eindronde in de eerste plaats toegewezen omdat het land beloofd had de reis- en verblijfkosten van alle deelnemende landen te betalen. De veertiendaagse bootreis schrok echter heel wat Europese ploegen af zodat het afzeggingen regende. Slechts vier Europese landen waren in het Zuid-Amerikaanse land van de partij: Frankrijk, België, Roemenië en Joegoslavië."

Uruguay was vervolgens 4 jaar later niet bij het volgende WK, omdat ze boos waren op de gebrekkige Europese belangstelling.

Punt is: elk nieuwe toernooi heeft even tijd nodig om een grote status te krijgen. Dat is nu niet anders. Over een paar jaar weten we hoe belangrijk we de Nations League vinden.

Huh? Je kon toch EK tickets verdienen? Dacht dat op deze manier er een ploeg uit divisie D ook een ticket zou kunnen verdienen...

20 november 2018 om 06:54

Oke laat het me uitleggen.
De play off plekken die je wint in de nations league zijn niet de normale play offs.
Stel nederland italie belgie plaatsen zich niet, dan gaat het 4e playoff ticket naar bijv zweden (beste ploeg divisie b die niet geplaatst is). Deze 4 spelen dan de playoffs tegen elkaar. Zelfde geldt voor divisie D, waar bijvoorbeeld andorra Liechtenstein armenie en kosovo zich niet plaatsen.
Dan spelen die 4 team tegen elkaar voor éã©n EK-ticket. Dus dan gaat een van die vier teams naar het ek. Er stond wel degelijk wat op het spel dus.
Correct me of i'm wrong maar vgm is het zo.

20 november 2018 om 07:53

als ik het goed begrijp is dat dan wel nadelig voor zweden of niet? zweden wordt dan als beste land uit divisie b gekoppeld aan landen uit divisie a, terwijl ze meer kans hebben op het behalen van het ek als ze met de mindere landen uit divisie b zouden strijden om een ek-ticket. of spelen de beste 4 landen uit divisie b, en dat nummer 5 eventueel wordt toegevoegd aan de play-off van divisie a?

20 november 2018 om 09:23

Ja, je hoeft me die uitleg die ook hierboven staat niet te vertellen. Die snap ik wel. Alleen toen de Nations league werd gepresenteerd stond er in de media 100% zeker dat je EK-tickets kon verdienen en dat met de Nations League dus ook een Malta meer kans had op het spelen van een Ek.

Uit een stuk eerder dit jaar:
Oké, we hopen dat je er nog een beetje bij bent. Nu komt het EK om de hoek kijken. In 2020 wordt het EK gespeeld en daar doen 24 landen aan mee. 20 van die landen plaatsen zich via een kwalificatiereeks, zoals we dat eigenlijk al jaren gewend zijn. 10 groepen waarvan de nummers 1 en 2 zich plaatsen. Maar wat gebeurt er met die overige 4 tickets?

Nou, die kunnen dus worden gewonnen via de Nations League. Zoals je hopelijk nog weet telt elke divisie 4 poules, en na het spelen van het toernooi heeft elke divisie dus 4 poulewinnaars. Deze poulewinnaars nemen het in de zomer van 2019 weer tegen elkaar op. De winnaar mag dus ook naar het EK. Zo kan het dus zijn dat minilandjes als Gibraltar en San Marino óók te bewonderen zijn op het aankomende EK, omdat ze de beste van divisie 4 zijn.

20 november 2018 om 09:45

Dan word inderdaad de nummer 5 toegevoegd geloof ik. Maar laten we maar hopen dat we die optie niet nodig hebben, ga er van uit dat we ons wel op de normale weg kunnen plaatsten

20 november 2018 om 15:40

@lw88

Er zijn in de media vrij veel berichten gekomen die niet klopten. Gisteravond nog was Tom Egbers ook helemaal de weg kwijt. En jij citeert hier uit een van de niet-kloppende berichten.

Dus ja: in juni 2019 worden er inderdaad geen EK-tickets gewonnen.

Die worden eerst via de EK-kwalificatie gewonnen. En de landen die dan geen ticket hebben, maar het wel goed hadden gedaan in de Nations League, die krijgen dan een herkansing. Via die herkansing gaat zich sowieso één D-land plaatsen. Dus dat verhaal over Malta klopt ook.

Ene kant een leuke opzet de N L maar ik meende dat de winnaar ervan zich al verzekerde van deelname aan het EK OF WK

Ik meen eerder begrepen te hebben dat als je je niet regulier plaatst het ticket doorgeschoven zou worden naar het beste team uit de a divisie zonder play offs te spelen.....

Ik had gehoopt op Lissabon aangezien ze daar 2 stadions van formaat hebben. Nu liggen ze toch verder uit elkaar helaas 1,5 uur met openbaar vervoer. Niet ideaal, maar is te doen.

4,5 miljoen heeft de Knvb dus al verdiend aan prijzengeld door de Nations League. Een mooi bedrag om grasvelden aan te leggen en het kunstgras uit de Eredivisie te verbannen.

Voetbalzone zei eerder:
Vier teams kunnen zich via dit toernooi plaatsen voor het EK van 2020. De vier beste landen per divisie plaatsen zich voor de play-offs van de Nations League, die in maart 2020 worden afgewerkt. In totaal zullen dus zestien landen deelnemen aan deze play-offs. Via een halve finale en een finale plaatst de winnaar per divisie zich voor het Europese eindtoernooi. Zo levert iedere divisie uiteindelijk een extra EK-deelnemer. Het kan voorkomen dat de groepswinnaar zich al via de EK-kwalificatie heeft geplaatst. In een dergelijk geval wordt de plaats in de play-offs overgenomen door het beste nog niet geplaatste land uit de divisie

Er zijn dus 2 x playoffs.
Halverwege 2019 de winnaar van de nations league te bepalen, en dan later in 2020 nog een x?

20 november 2018 om 15:44

@arnino die eerdere berichten waren soms niet helemaal scherp geformuleerd, en soms gewoon op onderdelen onjuist. De zin "de vier beste landen per divisie plaatsen zich voor de play-offs van de Nations League, die in maart 2020 worden afgewerkt." klopt bijvoorbeeld niet, want die playoff in maart is niet tussen de vier beste landen per divisie, maar tussen de vier beste landen per divisie die zich niet via de reguliere kwalificatie hadden geplaatst. Dat is nogal een verschil.

In juni 2019 is de finaleronde van de Nations League, daar gaat het om een beker en om geld, maar niet om tickets.

En in maart 2020 gaat het alleen om tickets. Als Nederland, Portugal, Zwitserland of Engeland zich niet via de reguliere kwalificatie plaatsen voor het EK, spelen ze dus beide playoffs.

20 november 2018 om 15:44

Gezien er zoveel tegenstrijdige info zowel hier als op de rest van internet is heb ik het maar op de site van de Uefa opgezocht. (dacht zelf namelijk ook dat het anders zat)

Alle teams, ongeacht wat ze deden tijdens de Nations League, spelen vanaf maart kwalificatie wedstrijden voor Euro 2020.

Na de kwalificatie worden er nog 4 plaatsen in Euro 2020 vergeven via Playofs tussen de 16 groepswinnaars van de Nations League. Dat zijn dus o.a Nederland, Zwitserland, Portugal en Engeland
Maar ook bijv. Oekraine, Rusland en Denemarken.

Als 1 van die teams zich al tijdens de reguliere kwalificatie wedstrijden heeft gekwalificeerd, mag de nummer 2 uit de Nations League groep meedoen aan de Playofs (in ons geval dus Frankrijk).

Zover ik verder begrijp blijft de finale van komende zomer van de Nations League verder buiten het kwalficatieproces voor Euro 2020. Dat is puur voor de roem en geld.

Wat betekent dit voor Nederland? Als groepshoofd is Oranje sowieso verzekerd van een plek in de playofs voor Euro 2020.
Als Oranje zich echter regulier al kwalificeert neemt Frankrijk die plek over, en zo verder.

En dan komende zomer is er een mini toernooi in Portgual tussen het thuisland, Nederland, Zwitserland en Engeland. Dit staat echter los van de kwalificatie voor Euro 2020.

Mocht ik er naast zitten, leg het me alsjeblieft uit, maar volgens mij moet dit het zijn :-)

20 november 2018 om 15:56

Enige wat je volgens mij vergeet te melden is dat de 4 EK tickets die via Nations League play-offs te verdienen zijn per groep verdeeld zijn. 1 ticket dus voor de winnaars van de poules in groep A, eentje voor de winnaars van de poules in groep B enzovoorts. Mocht Oranje zich dus niet kwalificeren via de reguliere kwalificatie, dan moet het een ticket bemachtigen in een play-off toernooi met Portugal, Zwitserland of Engeland. Als een of meer van die landen al wel geplaatst is, komt de nummer twee uit die poule aan bod. Het is dus niet zo dat je straks dus een play-off wedstrijd kunt spelen met Oranje tegen Rusland of Denemarken (ook teams die in de huidige editie naar de A groep gepromoveerd zijn worden voor de play-offs nog beschouwd als winnaars van de B groep, en zullen dus met de andere B groep winnaars strijden om een EK ticket) of eenvoudige potjes tegen de winnaars van een poule uit groep D.

Maar ik stel voor dat we ons nou gewoon via de reguliere kwalificatie plaatsen, zodat we dat gedonder niet hoeven uit te vogelen

20 november 2018 om 16:27

Ah dank je!

Dat lijkt me ook logisch. Dus als Nederland zich niet kwalificeert, nog 2 wedstrijden tegen een zware tegenstander.

Maar idd, gewoon kwalificeren, dan hoeven we daar geen rekening mee te houden. En met de kwaliteit die Oranje nu heeft moet dat toch echt wel mogelijk zijn.

Aansluitend, de loting voor Euro 2020 kwalificatie is op zondag 2 december in Dublin, over 2 weken dus.

En de loting voor de Nations league finale, komende juni in Portugal, is op 3 december.

20 november 2018 om 21:00

El Barto #69

Niet per se zware tegenstanders. Als 10 van de 12 A-landen zich plaatsen, en er dus nog maar 2 A-landen over zijn voor de playoffs, dan worden die andere 2 plekken ingenomen door de slechtere teams uit divisie B of zelfs C. Je kan dus als je je onverhoopt niet direct zou plaatsen zomaar straks bij Ijsland en twee matige B-landen in de playoffs zitten.

22 november 2018 om 12:42

@buitenspelgoal: Bijna correct. Als Nederland, Engeland, Zwitserland of Portugal via de reguliere kwalificatie voor het EK al geplaatst zijn en ze hoeven dus niet meer mee te doen in het play-off-toernooi om dat laatste EK-ticket, dan wordt die plek in de play-offs niet doorgeschoven naar het tweede land uit de Nations League-poule, maar naar de algemene ranglijst die opgemaakt is over de resultaten in de Nations League. (dezelfde ranglijst op basis waarvan de potindeling voor de EK-kwalificatie gemaakt is.)

Kortom: als Nederland zich via de EK-kwalificatie direct plaatst voor het EK, dan schuift die play-off-plaats niet meteen door naar Frankrijk, maar eerst naar België (de beste nummer 2 van divisie A in de Nations League). Is België al geplaatst, dan is Frankrijk (2e nummer 2 van divisie A) aan de beurt, dan Spanje, Italië, Kroatië, Polen, Duitsland... Bij wie je in de poule gezeten hebt in de Nations League maakt dan dus niet meer uit, er wordt gewoon gekeken naar de eindrangschikking van de Nations League.

Ik ben alleen nog wel benieuwd wat de Uefa doet als meer dan 8 landen uit divisie A zich direct plaatsen voor het EK, wat me toch wel een realistisch scenario lijkt. Worden die plekken dan opgevuld door teams uit andere divisies die daar misgrijpen, met enorme krachtsverschillen tot gevolg, of krijgen sommige landen in de play-off een "bye"? Dat laatste zou de Uefa inkomsten kosten omdat er minder wedstrijden gespeeld worden - zo kennen we de Uefa niet!

22 november 2018 om 12:54

Ik heb nog even verder gezocht en ook het antwoord op mijn vraag op het einde gevonden (dus dat deel ik hier ook maar even): natúúrlijk geeft de Uefa niemand een bye voor de play-offs, want dan missen ze wedstrijdinkomsten. The show must go on! Als er niet genoeg ongekwalificeerde teams in de divisie over zijn, dan gaat het ticket dus naar het eerstvolgende ongekwalificeerde team. Uitzondering is dat groepswinnaars niet hoeven te spelen tegen teams uit een hogere divisie.

Met andere woorden: Bosnie & Herzegovina, Oekraïne, Denemarken en Zweden hoeven als groepswinnaars in Divisie B niet bang te zijn dat ze het straks moeten uitvechten met landen uit Divisie A om de laatste tickets voor het EK. Als er minder dan 4 landen uit Divisie A over zijn om mee te doen aan de play-offs voor het EK, dan wordt dat aangevulg met de landen uit Divisie B die géén groepswinnaar geworden zijn. Dikke pech dus voor o.a. Rusland, Oostenrijk, Wales en Tsjechië dat zij als eerste aan de beurt zijn om door te schuiven naar de play-offs van Divisie A, in plaats van dat zij het relatief eenvoudig zouden krijgen tegen bijvoorbeeld de Oekraïners en Denen, landen uit hun eigen divisie. De Uefa heeft het zo besloten.

22 november 2018 om 14:58

@magnetics,

Dank, wat je schrijft in #86 was volgens mij het laatste dat ik nog miste aan informatie.

Wat je schrijft in #87, heb je daar een bron voor? Ik dacht namelijk dat ook in die B-divisie de plekken eerst intern door zouden schuiven. Dus als Denemarken zich rechtstreeks plaatst, dan wordt hun plek in de B-playoffs eerst ingevuld met een ander B-land. De plekken in de A-playoffs zouden dan dus door nog lagere B-teams worden ingevuld. Dat vind ik zelf ook wel eerlijker. Dan krijg je misschien wel grote krachtsverschillen tussen het betreffende A-land en de tegenstander (een matig B- of zelfs C-land), maar is wel eerlijker.

Ik vind het wel krom dat er maar 3 keer gewisseld mag worden in de nations league. Het is toch een toernooi dat oefenwedstrijden moet vervangen. Als je dan maar 3 keer kan wisselen geeft dat niet veel ruimte om te experimenteren.

Toch leuk om mijn landen Nederland en Marokko (afrika Cup) in actie te zien in Juni. Zou geweldig zijn als beiden er van door gaan met de hoofdprijs!

Hopen op Portugal en dan Engeland verslaan in de finale! Zwitserland zie ik niet zo zitten, ik wil namelijk spektakel zien en dat Oranje getest wordt tegen grote tegenstanders. Alhoewel Portugal (zonder Ronaldo) qua spelersmateriaal misschien wel gelijkwaaridg is aan (het vreemdelingenlegioen) Zwitserland.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren